Als dit nog steeds de mentaliteit is van de huidige generatie wielrenners dan wordt het nooit wat met wielrennen. Maar ja, Contador spuit en slikt natuurlijk net zo goed mee als Vino dat gedaan heeft.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
CONTADOR HEET VINOKOEROV AL WELKOM
Aleksandr Vinokoerov broedt op een co-
meback bij Astana en dat idee is Alber-
to Contador niet ongenegen. "Hoewel hij
een controversiële man is had ik altijd
een goeie band met hem", zegt Contador.
Vinokoerov kreeg een jaar schorsing na
een bloedtransfusie. Contador: "Het 1e
dat we moeten nagaan is hoe wedstrijd-
organisatoren zouden reageren op Vino's
komst. Want die zouden onze ploeg wel
eens kunnen weigeren in enkele races."
Voor de rest ziet Contador geen nade-
len. "Als Vino naar ons team zou komen,
zou dat voor mij hetzelfde zijn als een
andere renner die ons komt versterken."
Met Maarten Ducrot voorop..quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:23 schreef Wombcat het volgende:
Dus volgend jaar het nieuwe wielrennenmet de oude namen.
Gevolg door Rooks..quote:
Uiteindelijk willen al die betrapte lui weer terugkeren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:14 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ooja dat is waar. Nou wellicht de Vuelta dan, maar ik zie die mafketel eerlijk gezegd niet meer terugkeren.
Prachtig artikel en Marc Coucke blijft een prachtige kerel.quote:‘De biecht van Kohl stoort mij nog ’t meest’
Door onze redacteur Maarten Scholten (NRC)
Geldschieter Coucke van Belgische wielerploeg verscheurde contract van positieve Oostenrijker
Marc Coucke, sponsor van wielerploeg Silence-Lotto, trok in Berhard Kohl een gedopeerde renner aan. „Je zou hem echt de communie hebben gegeven.”
Hier, aan deze tafel in de glazen vergaderzaal op de derde verdieping van zijn bedrijf Omega Pharma aan de E17 bij Nazareth, onderhandelde directeur Marc Coucke in september met de Oostenrijkse wielrenner Bernhard Kohl. „Zijn manager vertelde dat hij vroeger wel twintig renners begeleidde, maar dat hij de wielersport nu eigenlijk beu was. Hij deed dit alleen nog voor zijn goede vriend Bernhard, volgens hem absoluut een propere renner. Kohl zelf zat er bij en knikte. Je zou hem echt de communie hebben gegeven.”
De door Coucke gesponsorde Belgische wielerploeg Silence-Lotto presenteerde Kohl, dit jaar winnaar van het bergklassement en derde in het eindklassement van de Ronde van Frankrijk, even later trots als nieuwe aanwinst voor de komende drie jaar. Tot begin deze week bekend werd dat de 26-jarige renner van Gerolsteiner in navolging van zijn Duitse ploeggenoot Stefan Schumacher positief was bevonden op het gebruik van het verboden wondermiddel cera (epo van de derde generatie) voorafgaand en tijdens de Tour. „Dat betekende exit Kohl”, zegt Coucke droog. Nog dezelfde avond verscheurde hij het contract. „We hadden een leuk ploegske, op papier konden we het hele jaar meedoen om de overwinning.
Nu valt ineens een mooi puzzelstukje eruit. Spijtig voor ons, maar het hoort erbij.” ontgoocheld? „Voor drie jaar gezien was Kohl een miljoeneninvestering. Vandaag zou Silence [een anti-snurkmiddel] in Oostenrijk beginnen met een marketingcampagne.
Leuke clip opgenomen, er was hard aan gewerkt. Nu wordt Kohl zeker in eigen land aan de schandpaal genageld. Campagne om zeep. Heel leuk allemaal. Zijn manager heeft me gebeld en gezegd: ‘Sorry, ik voel me verschrikkelijk bedrogen, ik wil niets meer met de wielersport te maken hebben.’ En hij vertelde dat Kohl me nog zal bellen. Nou, ik hoor het wel.”
In Duitsland werd de ploeg Gerolsteiner, die eigenlijk na dit seizoen zou stoppen, per direct opgeheven.
Televisiezenders ARD en ZDF kondigden weer eens een uitzendboycot van de Tour aan, en de Ronde van Duitsland wordt in 2009 geschrapt van de kalender.
Marc Coucke (43) laat de wielersport ook na de zoveelste incidenten niet in de steek. De dag nadat Kohl positief werd verklaard, ging de sponsor volledig op in de Sluitingsprijs Putte-Kapellen, in het gezelschap van onder meer zijn Nederlandse aanwinsten Thomas Dekker en Michiel Elijzen. „Iedereen kreeg van mij een biljet van twintig euro om op de winnaar in te zetten. Ik won als enige de prognostiek, met Hans Dekkers.”
Lachend: „Heb ik Thomas nog gevraagd of we wel de juiste Dekker hadden aangetrokken.”
Sponsoren op afstand, dat is niets voor Coucke. Vanuit de achterbak van zijn auto bouwde hij binnen 21 jaar het farmaceutisch bedrijf Omega Pharma uit naar een omzet van 800 miljoen euro en 2.100 werknemers. Als sponsor in de wielersport maakte hij vijf jaar geleden direct naam door na een knetterende ruzie te breken met de Quickstepploeg van Patrick Lefevere en over te stappen naar concurrent Lotto. Hij bekritiseerde openlijk ‘luie’ renners, bedacht opvallende premiestelsels en won met de Australische kopman Cadel Evans op een haar na de Tour de France. „Ik ben meer dan een gewone sponsor. Manager Marc Sergeant mag van mij niet verwachten dat ik zwijg. Dat kan ik niet.
Maar ik mag niet van hem verwachten dat hij luistert. Ik ben betrokken, de aard van het beestje. Ofwel ik doe iets niet, ofwel met alle passie die ik in mij heb.”
IJdelheid? „Ik denk van niet, maar laat anderen gerust het tegendeel beweren. Maar ik ben niet bang om boven het maaiveld uit te komen. Als student was ik preses, ik heb Omega opgericht. Ik heb vier passies: mijn bedrijf, wielrennen, kunst en mijn familie. In de kunst heeft het geen twee jaar geduurd of ik begon een project met Kamagurka. Op een ochtend werd ik wakker met een idee: een kalender met elke dag een schilderij van Kama. Het is een groot succes.”
Bedrijfsleven, kunst, wielersport; Coucke voelt zich overal als een vis in het water. „Ik vind het leuk om die verschillende werelden in elkaar te laten grijpen. En in Putte-Kapellen ben ik degene die het meest meezingt met Jantje Smit.” Geslaagd op alle fronten? „Dat klinkt saai, maar voorlopig wel ja. Maar je bent zo goed als je laatste kwartaalomzet. De schilderijen van Kama moeten nog de wereld veroveren. En in het wielrennen hebben we onze echt grote vis nog nooit gepakt.”
De Belgische ploeg kocht dit najaar opvallend in, met toprenners als Philippe Gilbert, Sebastian Lang, Charles Wegelius, Bernhard Kohl, en Thomas Dekker, die overkwam van Rabobank. „Onze ambities zijn gestegen”, zegt Coucke. „Het budget gaat van ongeveer acht naar negen miljoen. We hebben ons Belgische jeugdproject, maar daarbij zijn we gaan kijken naar versterking in de Tour voor Evans, zowat de enige grote kopman die niet onder vuur ligt. Misschien hebben we onze grenzen wat verlegd. Wij hebben renners aangeworven waar we minder van weten.”
Met alle risico’s vandien, bleek vorig jaar al bleek toen Jaroslav Popovitsj werd vastgelegd, tot dan een topper in de grote rondes. „Bij ons kwam hij nog geen vluchtheuvel over”, geeft Coucke toe. „Nu hebben we Kohl, die al afvalt voordat hij bij ons is. Je voelt dat er nog één ding hoeft te gebeuren en onze transferpolitiek is terug naar af.
Wel, dan waren dit de laatste transfers waar ik me persoonlijk mee heb bemoeid.”
Ook co-sponsor Lotto, een overheidsbedrijf, lijkt niet blij met de riskante transfers. „Deze week hebben we overleg gehad met de nationale loterij. Het budget dat vrijkomt door Kohl, gaan we herinvesteren in het Belgische jeugdwielrennen.
We luisteren wel een beetje naar de kritiek, moeten in onze daden even consequent zijn als in onze woorden. Ik meen het duizend procent dat ethiek voor mij zwaar telt, maar mijn ambitie is soms ook groot. Bij de nationale loterij is ethiek zo belangrijk dat zij de teugels strak houden.”
De affaire-Kohl heeft Coucke weer eens de ogen geopend. „Voor de zoveelste keer hadden we allemaal de illusie dat het beter werd.
Epo, dat was de oude generatie, de 35-plussers, die er nog krampachtig een jaartje aan wilden plakken.
Vergeet het! Het is de jeugd. Ricco, Schumacher, Kohl. Het meest stoort mij nog de biecht die Kohl heeft gedaan. Hij was in de Dauphiné niet in vorm, zei hij. Daarom had hij het gedaan. Hoeveel verschil maakt dat cera dan niet?
Een subtopper uit vorm pakt de bergtrui en derde plaats in de Tour. Je rijdt er vijf kilometer per uur rapper door! Dit heeft niets meer te maken met een beetje zeuren om beter herstel, een beetje testosteron of zo. Dit is gewoon met andere wapens rijden. Een Formule 1-auto die meedoet in een wedstrijd voor oldtimers. Als het zo oneerlijk is, rest alleen extreem streng straffen.”
Geen begrip voor een renner die in zijn eigen beleving de keuze heeft tussen werkloosheid of een goed contract? „Voor de Tour hadden we Kohl al op ons lijstje staan.
Oké, een contract met een nulleke minder. Maar hij maakt zelf de keuze voor cera. Wat renners met epogebruik kunnen winnen, blijkt meer dan verwacht. Wat ze ermee kunnen verliezen, is blijkbaar onvoldoende.
De pakkans is nu hoog genoeg, bravo voor de labs. Maar de gevolgen zijn te laag. Vorig jaar was de UCI [internationale wielerunie] op de goede weg, met een boete van een jaarsalaris. Waar blijft de uitvoering? Dit moet nu gebeuren!”
Coucke doet een concrete oplossing aan de hand. „Pak de bedriegers waar ze te pakken zijn. Op geld. Zet de helft van alle premies weg op een rekening, en misschien de helft van het salaris erbij. Pas op het einde van de carrière, als blijkt dat een renner zuiver heeft gereden, wordt het eindbedrag overgemaakt.
En bewaar alle bloed- en urinestalen vijf jaar, omdat de praktijk leert dat de controles altijd twee tot vijf jaar achterlopen.
Geld blokkeren en vijf jaar stalen bewaren, juist de combinatie van die twee zal afschrikken. Waarom spreekt niemand er zo over? Jacques Rogge [voorzitter IOC] heeft wel geroepen dat stalen moeten worden bewaard, maar waarom wordt het niet beslist?”
Aan de andere kant verdedigt Coucke de privacy van renners, wil hij geen heksenjacht op middelen als puffertjes tegen astma en zuurstoftenten, en wijst hij op andere sporten. „Speelt het que-cera-cera daar soms niet?”
Want ondanks alles blijft de wielersport hem lief. „Proper wielrennen is het mooiste dat er is. Mochten wij er in slagen Thomas Dekker weer op een propere manier op wereldniveau te krijgen, zodat hij weer ergens met de armen in de lucht over de streep rijdt, dan zou dat fantastisch zijn.” Heeft hij zich ook afgevraagd waarom Dekker vertrok bij Rabobank? „Bij Rabo zaten ze met een Rasmussen-trauma. Daardoor ben ik er niet zeker van dat ze alles rationeel hebben bekeken. Ze hebben op een bepaald moment gezegd: alles waar geruchten over zijn moet eruit, want wij hebben een zware zaak gehad. In paniek neem je niet altijd de juiste beslissingen.
De grootste nachtmerrie zal nu voor Rabo zijn dat ze volgend jaar een Silence Lotto-truitje juichend over de streep zien komen in Luik-Bastenaken-Luik.”
In België toonde vooral de krant Het Laatste Nieuws zich kritisch over de transfer van de winnaar van de Tirreno-Adriatico en de Ronde van Romandië. „Ze hebben gelijk dat we goed moeten opletten hoe ver we kunnen gaan”, geeft Coucke toe. „Ik heb in Putte- Kapellen zeker tien keer tegen Thomas gezegd: wij menen het als we zeggen dat we liever proper vierde zijn dan eerste met ook maar het minste dat een beetje over het grenske gaat.”
Nooit bang voor het ‘afbreukrisico’ voor zijn bedrijf? „Geen moment.
We halen nog steeds rendement uit de wielersport. Ik ga geen doosje Silence minder verkopen door de affaire-Kohl. Misschien nu eventjes in Oostenrijk. Maar de uitdaging is des te mooier. Een overwinning van Thomas Dekker weegt zeker op tegen het verlies van die paar doosjes omzet nu. Als Thomas wint in Luik, zal het ’s nachts wat stiller zijn in de Nederlandse slaapkamers. Absoluut.”
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom die ploeg is doorgegaan na het Vino/Kaske debacle, en toch zeker waarom die Kazakken bleven sponsoren. Daar zat geen logica achter. 't feit dat Vino nu zou terugkomen zou daar toch een antwoord op kunnen zijn. Ze hebben die ploeg gewoon in leven gehouden tot aan zijn come-back zou je denken ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 08:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Uiteindelijk willen al die betrapte lui weer terugkeren.
Astana heeft al de schijn tegen. Ik zou er niet aan beginnen. Vino is in Kazachstan nog wel steeds een held, dus uit dag oogpunt is het wel weer begrijpelijk dat ze hem zouden contracteren. Hij is toch de reden dat ze met die ploeg zijn begonnen.
Omdat de Kazakse bobo's, zonder veel verstand van wielrennen, gedacht hebben dat het met een schosing voor Vino niet zo'n vaart zou lopen en dat een rentree geen problemen zou geven, en dus de macht van de ASO onderschat te hebben?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom die ploeg is doorgegaan na het Vino/Kaske debacle, en toch zeker waarom die Kazakken bleven sponsoren. Daar zat geen logica achter. 't feit dat Vino nu zou terugkomen zou daar toch een antwoord op kunnen zijn. Ze hebben die ploeg gewoon in leven gehouden tot aan zijn come-back zou je denken ?
quote:Coucke doet een concrete oplossing aan de hand. „Pak de bedriegers waar ze te pakken zijn. Op geld. Zet de helft van alle premies weg op een rekening, en misschien de helft van het salaris erbij. Pas op het einde van de carrière, als blijkt dat een renner zuiver heeft gereden, wordt het eindbedrag overgemaakt.
En bewaar alle bloed- en urinestalen vijf jaar, omdat de praktijk leert dat de controles altijd twee tot vijf jaar achterlopen.
Toch de Kazakse bobo's niet helemaal onderschatten. Uiteindelijk schijnt de Giro-deelname van Astana er vorig jaar gekomen te zijn nadat Kazakstan gedreigd zou hebben aan Italië om de gaskraan dicht te draaien hé ... Nu kunnen ze dat met Frankrijk allicht minder hard doen (met Suez enzo hebben die genoeg eigen voorzieningen) , maar toch ...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:22 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Omdat de Kazakse bobo's, zonder veel verstand van wielrennen, gedacht hebben dat het met een schosing voor Vino niet zo'n vaart zou lopen en dat een rentree geen problemen zou geven, en dus de macht van de ASO onderschat te hebben?
Allicht helemaal niet, anders hadden ze het dit jaar al wel gedaan denk ikquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Toch de Kazakse bobo's niet helemaal onderschatten. Uiteindelijk schijnt de Giro-deelname van Astana er vorig jaar gekomen te zijn nadat Kazakstan gedreigd zou hebben aan Italië om de gaskraan dicht te draaien hé ... Nu kunnen ze dat met Frankrijk allicht minder hard doen (met Suez enzo hebben die genoeg eigen voorzieningen) , maar toch ...
Er ging een gerucht dat ze ook bij de Tour wilden dreigen, maar iedereen wist eigenlijk dat het onhaalbaar was. Maar wel stoer dat de overheid zich zo sterk maakt voor de sport, zouden ze in Ned. nog wat van kunnen leren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Allicht helemaal niet, anders hadden ze het dit jaar al wel gedaan denk ik
Zie het al voor me Balkenende naar Sarkozy en dreigen van ha! als jullie Rabo niet toe laten in de Tour krijgen jullie geen bitterballen en kroketten meer!quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:21 schreef Achterhoekers_eerst het volgende:
[..]
Er ging een gerucht dat ze ook bij de Tour wilden dreigen, maar iedereen wist eigenlijk dat het onhaalbaar was. Maar wel stoer dat de overheid zich zo sterk maakt voor de sport, zouden ze in Ned. nog wat van kunnen leren.
Ik vind daar weinig stoer aan, eerderquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:21 schreef Achterhoekers_eerst het volgende:
[..]
Er ging een gerucht dat ze ook bij de Tour wilden dreigen, maar iedereen wist eigenlijk dat het onhaalbaar was. Maar wel stoer dat de overheid zich zo sterk maakt voor de sport, zouden ze in Ned. nog wat van kunnen leren.
Eerlijk gezegd lijkt Sarkozy mij nu zelfs niet de persoon waarbij je met gelijk welke chantage af moet komen. Het mag dan zelfs nog gas uit Kazakstan zijn ...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:26 schreef Sjiznit het volgende:
[..]
Zie het al voor me Balkenende naar Sarkozy en dreigen van ha! als jullie Rabo niet toe laten in de Tour krijgen jullie geen bitterballen en kroketten meer!
Berlusconi ook niet echt. Die is normaal zelf de chanteerder...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd lijkt Sarkozy mij nu zelfs niet de persoon waarbij je met gelijk welke chantage af moet komen. Het mag dan zelfs nog gas uit Kazakstan zijn ...
Na de reclame met Karsten Kroon, Erik Breukink en een journalist.quote:Op zondag 19 oktober 2008 11:12 schreef Ambrosius het volgende:
Vanmiddag bij de NOS een terugblik op het wielerseizoen.
Ik bedoel dat de NOS er een dopinganalyse van maakt, laat eens wat mooie wedstrijden zien NOS.quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:59 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dopingseizoen? Er zijn volgens mij niet meer positieven dan vorig jaar en de jaren ervoor.
Dat heb ik er wel meerdere horen zeggen de afgelopen weken. Zelfs in De Zevende Dag werd dat meermaals gezegd. Geen idee meer wie er toen zaten.quote:Op zondag 19 oktober 2008 14:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Zie Kroon en Breukink zitten , ze hadden nog nooit van CERA gehoord ...
Dat eerste is heel persoonlijk voor mij is dat Cancellara en Contador maar als ik die noem komt er ook een heel zwik reacties over doping. Dus het loopt zoals het loopt het is wel jammer maar helaas.quote:Op zondag 19 oktober 2008 14:41 schreef Ambrosius het volgende:
Ok, dit was dus niks. Er is geen woord gesproken over prestaties, bijvoorbeeld wie de renner van 2008 zou zijn. Wat er allemaal verteld werd kennen we nou wel.
Nu Armstrong mee gaat doen aan de Grio vindt Mart het ineens een koers die op tv moet.quote:Op zondag 19 oktober 2008 14:48 schreef kawotski het volgende:
Dit was meer een mooi product van de NOS.. not.. grappig ook dat Mart even de rechten van de Giro noemde, alsof de NOS daar ook maar een cent aan gaat besteden. Ik heb m'n besluit als vaststaan, volgend jaar kijk ik Sporza..
Dat is niet correct Mart vindt dat zowel de Giro en de Vuelta ook op de buis moet net als de tour, het is de NOS die daar vw de Financiën niet wil/doet. je mag van mij als Martfan rustig kritiek op hem hebben, maar je moet daar wel eerlijk in blijven. Die opmerking lachten ik om omdat dat een sneer is naar zijn baas de NOS zelf.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:18 schreef hetsjhokleek het volgende:
[..]
Nu Armstrong mee gaat doen aan de Grio vindt Mart het ineens een koers die op tv moet.
Ok dat is duidelijk, ik heb bij Mart Smeets het gevoel dat hij de Giro minder vindt als de Vuelta. Vanmiddag was hij juist enthousiast over de Giro. Dat kwam dus erg vreemd op me over.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:58 schreef maril het volgende:
[..]
Dat is niet correct Mart vindt dat zowel de Giro en de Vuelta ook op de buis moet net als de tour, het is de NOS die daar vw de Financiën niet wil/doet. je mag van mij als Martfan rustig kritiek op hem hebben, maar je moet daar wel eerlijk in blijven. Die opmerking lachten ik om omdat dat een sneer is naar zijn baas de NOS zelf.
Ik ben bang dat het bij die voorstelling alleen maar Tom Tom Tom, Stijn, Stijn en Philippe, Philippe is.quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:34 schreef Littlecreep het volgende:
Wat een verschrikkelijke aanfluiting zeg, heel dat wieleroverzicht. Gelukkig is er volgende week een wieler-theatervoorstelling op de belgVorig jaar ook zitten kijken en zeer vermakelijk
![]()
Volgende week Za 25/10 om 21.20: Wielrennen: Flandrien 2008
Uitzending van de wielershow Flandrien 2008 vanuit de Gentse opera.
Alles beter dan vier mannen die de gebeurtenissen van de laatste week hebben besproken. Heb al een mailtje gestuurd naar de NOS..
Ik wil jedat gevoel ook niet afnemen , want je voelt wat je voelt, maar ik wou het ff kwijt dat Mart weldegelijk ervan houdt.quote:Op zondag 19 oktober 2008 18:15 schreef hetsjhokleek het volgende:
[..]
Ok dat is duidelijk, ik heb bij Mart Smeets het gevoel dat hij de Giro minder vindt als de Vuelta. Vanmiddag was hij juist enthousiast over de Giro. Dat kwam dus erg vreemd op me over.
Overigs volg ik al jaren het wielrennen via de Belg dus zovaak hoor ik Smeets niet over wielrennen.
quote:Clement pakt zege in Chrono des Nations
19 oktober 2008
Stef Clement heeft op de valreep zijn eerste zege in 2008 binnengehaald. De Bouygues-renner versloeg in de klassieker Chrono des Nations, een tijdrit over 48,5 kilometer, Manuel Quinziato en Raivis Belohvosciks.
De Nederlander legde het parcours af in 1 uur en 58 seconden, een luttele twee seconden sneller dan Quinziato. Belohvosciks was drie seconden langzamer. Ook Italiaans kampioen tijdrijden Marco Pinotti kwam in de buurt, hij strandde op 4 seconden.
Vorig jaar eindigde Clement nog als derde in de Chrono achter László Bodrogi (Crédit Agricole) en Belohvosciks. Met zijn zege maakt hij een teleurstellend seizoen goed. Clement klaagde over overwerktheid en gebrek aan focus bij zijn ploeg Bouygues. De 26-jarige renner verliet oververmoeid de Vuelta a España en kon geen potten breken op het wereldkampioenschap tijdrijden, terwijl hij in 2007 nog knap derde werd. Volgend jaar koerst Clement voor Rabobank.
Uitslag Chrono des Nations 2008
Les Herbiers de Vendée (48,5km)
1. Stef Clement (Nederland/Bouygues) in 1u0m58s
2. Manuel Quinziato (Italië/Liquigas) op 2s
3. Raivis Belohvosciks (Letland/Scott) op 3s
4. Marco Pinotti (Italië/Columbia) op 4s
5. Rubens Bertogliati (Zwitserland/Scott) op 50s
6. Gregor Gazvoda (Slovenië/Perutnina Ptuj) op 58s
7. Eugen Wacker (Kirgizië) op 59s
8. Vladimur Gusev (Rusland) op 1m30s
9. Andriy Grivko (Oekraïne/Milram) op 1m31s
10. Florian Morizot (Frankrijk/Auber 93) op 2m4s
Dat is dan beter dan een uur vier mannen te zien die over doping praten. In ieder geval hebben Stijn Devolder en Philippe Gilbert nog op een fiets gezeten en hebben we dus kans om tenminste een overzicht te zien...quote:Op zondag 19 oktober 2008 18:17 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het bij die voorstelling alleen maar Tom Tom Tom, Stijn, Stijn en Philippe, Philippe is.
Over Gesink is wel even gesproken hoor, door Breukink vooral. Verder ook over Dekker en dat het Nederlandse wielrennen nog mooie tijden tegemoet gaat. Verder was het helemaal geen overizcht imo, want elke klassieker kreeg 5 seconden aandacht (het juichen van de winnaar en dat was het).quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:22 schreef Littlecreep het volgende:
Waar is die prachtige RvV van dit jaar? De fantastische prestatie van Martijn Maaskant in Parijs-Roubaix? De perikelen rond Thomas Dekker? Robert Gesink die een hele goeie Vuelta rijdt? Er is geen woord over gesproken, dat noem ik geen overzicht.
Precies mijn punt. Als je een overzicht maakt, laat dan vooral wielrennen zien en niet vier pratende mannen. Ik had er geen problemen mee gehad als ze om de zoveel tijd een praatje maakten, maar dit was praten met om de zoveel tijd wat beelden er doorheen..quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:25 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Over Gesink is wel even gesproken hoor, door Breukink vooral. Verder ook over Dekker en dat het Nederlandse wielrennen nog mooie tijden tegemoet gaat. Verder was het helemaal geen overizcht imo, want elke klassieker kreeg 5 seconden aandacht (het juichen van de winnaar en dat was het).
Kohl 3 weken geleden vast ook nietquote:Op zondag 19 oktober 2008 14:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Zie Kroon en Breukink zitten , ze hadden nog nooit van CERA gehoord ...
In primeur hier al de nieuwe sponsor ...quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:30 schreef TargaFlorio het volgende:
Saunier Duval onder andere naam verder
ok, ik kom m sporadisch wel eens tegen s'ochtend op weg naar mn werk en eerlijk gezegd heb ik m ook niets zinnigs te vragen.. maar nu welquote:Op zondag 19 oktober 2008 17:14 schreef maril het volgende:
Wacht ff ik heb een column die hij voor de NOS een paar jaar geleden schreef gevonden , bij deze
door Mart Smeets
Gek, mij word altijd gevraagd hoeveel maal ik de Tour wel niet gedaan heb. Nooit vraagt iemand me hoeveel maal de Giro, hoeveel maal de Vuelta. Of dat helemaal niet telt. Ik weet het antwoord, maar hoef het nooit te geven.
en het prachtige voorjaar van langeveld, niet te vergeten.quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:22 schreef Littlecreep het volgende:
Waar is die prachtige RvV van dit jaar? De fantastische prestatie van Martijn Maaskant in Parijs-Roubaix? De perikelen rond Thomas Dekker? Robert Gesink die een hele goeie Vuelta rijdt? Er is geen woord over gesproken, dat noem ik geen overzicht.
Die laat ik onder de prachtige RvV vallenquote:Op maandag 20 oktober 2008 09:44 schreef placebeau het volgende:
[..]
en het prachtige voorjaar van langeveld, niet te vergeten.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In primeur hier al de nieuwe sponsor ...
In feite sponsoren ze dat al. Al die KBC reclame die je ziet hangen tijdens het veldrijden , de KBC bank is onderdeel van CERA en noemde vroeger zelfs ook nog zoquote:Op maandag 20 oktober 2008 12:03 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
![]()
Is dat niks voor een nieuwe Vlaamse weg of veldritploeg?
Ik heb begin dit jaar nog bijna een pakje van Saunier gekocht, omdat het zo tof stond bij m'n nieuwe fiets...quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:30 schreef TargaFlorio het volgende:
Saunier Duval onder andere naam verder
quote:Op maandag 20 oktober 2008 13:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
(stel je voor dat dat nu nog zo geweest was, bij het veldrijden overal reclameborden CERA)
quote:CSF Inox Group CSF Inox Group The CSF Inox S.p.A produces more than 600 various types of pumps for the food industry, druggist and of the drinks, ognuna of which with all the characteristics necessary to satisfy also the customers more demanding. Buildings and systems on un' total area of 20000 meters squared, of which 6000 places setting, 100 dependent and 40 between Agents and Distributors. Machinery technologically advances and specialistic staff concurs high qualitative standards and a recognized reputation with world-wide level.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:45 schreef kawotski het volgende:
[..]
ok, ik kom m sporadisch wel eens tegen s'ochtend op weg naar mn werk en eerlijk gezegd heb ik m ook niets zinnigs te vragen.. maar nu wel
Dat is juist tofquote:Op maandag 20 oktober 2008 16:26 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik heb begin dit jaar nog bijna een pakje van Saunier gekocht, omdat het zo tof stond bij m'n nieuwe fiets...
Gelukkig maar niet gedaan
Ik had dat met een phonaktruitje (helaas is de rits, die alleen bij de hals loopt, stuk, maar verder nog ok)quote:
Bianchi heb ik ook (inclusief broek)quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:01 schreef -skippybal- het volgende:
Ik heb nog een truitje van Bianchi(En van
Fassa Bortolo
)
Die van Fassa staat bij mij op de verlanglijst sinds ik begonnen ben met fietsen eigenlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:01 schreef -skippybal- het volgende:
Ik heb nog een truitje van Bianchi(En van
Fassa Bortolo
)
quote:Op maandag 20 oktober 2008 20:01 schreef -skippybal- het volgende:
Ik heb nog een truitje van Bianchi(
En Ballan voegde daaraan toe dat hij waarschijnlijk wel op het aanbod zou zijn ingegaan als hij geen Wereldkampioen zou zijn geworden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 10:30 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ballan zou een bod van Quickstep geweigerd hebben... omdat hij kopman wil blijven in de Vlaamse koersen. Lefèvere ontkent dat hij Ballan een voorstel heeft gedaan... omdat ze al volk hebben voor de Vlaamse koersen.
ja, het systeem is wat veranderd, enkel Belgen nu. Nu zijn het ook de Belgische renners zelf die mogen stemmen. en er komt ook een tv-show bij.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 16:19 schreef DutchSL het volgende:
Waarom alleen Belgen genomineerd? Kan me herinneren dat Bettini dat ding een paar keer won, of was dat omdat die voor een Belgische ploeg reed? (dat Evans niet in aanmerking komt snap ik)
Er is trouwens naast de "Flandrien-prijs" ook nog een award voor de beste internationale renner van het seizoen én die zal ook aanwezig zijn op de 'show' om de prijs af te halen. Aldus Karl op de radio eergisteren ..quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 16:25 schreef placebeau het volgende:
[..]
ja, het systeem is wat veranderd, enkel Belgen nu. Nu zijn het ook de Belgische renners zelf die mogen stemmen. en er komt ook een tv-show bij.
Dank je jij zegt het tenminsten op eeen lieve manierquote:
Idd, die komt de Poggio en Cipressa niet over zoquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Cavendish laat trouwens weten ook voor de klassiekers te gaan in 2009; Milaan-San Remo, Parijs-Tours en Parijs-Roubaix (!). Zou een mooie sprint zijn tussen Cav en Tommeke![]()
Maar als je Cavendish in de Tour zag, dan lag hij wel na bijna elk bergje eraf. Dus zal nog wat moeten gebeuren als hij echt wil meespelen in de klassiekers.
Als hij zich er op voorbereid wel denk ik. Iemand als Napolitano heeft ook al meermaals gesprint voor de overwinning.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:53 schreef thettes het volgende:
[..]
Idd, die komt de Poggio en Cipressa niet over zo
Ach, we hebben het veldritseizoen om de winter door te komen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 00:53 schreef Klautje het volgende:
Wat jammer weer, wielerseizoen voorbij... Weer wachten op de Australia Tour en te koud voor m'n eigen fietsje...
Eindelijk erkenning!quote:Verdwijnen de oortjes uit het peloton?
De kans is groot dat de zogenaamde 'oortjes' vanaf 2010 uit het profpeloton verdwijnen. De technische commissie van de internationale wielerunie UCI is van oordeel dat het systeem van radioverbinding tussen volgwagen en renners niet alleen de aantrekkingskracht van de wedstrijd aantast maar ook vervalsing in de hand werkt. Die mening wordt gedeeld door de vereniging van organisatoren (AIOCC), die vorige donderdag vergaderde in Parijs. Een verbod van die oortjes geldt sinds vorig seizoen al bij de beloften. (pdk)
www.sportwereld.be
Ondanks oortjes heeft Pereiro toch ook gewoon een half uur kunnen pakken? Ik zie die link niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
'Iedereen' is altijd zo tegen die oortjes, maar krijg je bij het áfschaffen ervan juist niet van die gekke tactische koers(vervalsing)en? Dat Pereiro's een Tour gaan winnen, door een half uur te pakken in een vlakke rit. Daar word ik niet blij van.
Of dat een ploeg zich onnodig helemaal kapot rijdt, en anderen die minder sterk zijn ervan profiteren. Willen we dat?
Dat is juist mooi. Dan moeten ze het gat op die groep met zo'n Pereiro maar dichtrijden. Ze krijgen info over namen in de kopgroep en tijdsverschillen, alleen wat later dan met die oortjes het geval is.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
'Iedereen' is altijd zo tegen die oortjes, maar krijg je bij het áfschaffen ervan juist niet van die gekke tactische koers(vervalsing)en? Dat Pereiro's een Tour gaan winnen, door een half uur te pakken in een vlakke rit. Daar word ik niet blij van.
Of dat een ploeg zich onnodig helemaal kapot rijdt, en anderen die minder sterk zijn ervan profiteren. Willen we dat?
Ja maar vond jij dat leuk? Ik niet in ieder geval.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:11 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ondanks oortjes heeft Pereiro toch ook gewoon een half uur kunnen pakken? Ik zie die link niet.
Ik vond het geweldig. Hadden ze maar moeten rijden. Tactiek hoort ook bij het wielrennen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja maar vond jij dat leuk? Ik niet in ieder geval.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ja maar vond jij dat leuk? Ik niet in ieder geval.
Maar komt dat doordat ze geen oortjes hebben, of door jeugdig enthousiasme, en het feit dat er minder belangen spelen bij de beloften.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:13 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat is juist mooi. Dan moeten ze het gat op die groep met zo'n Pereiro maar dichtrijden. Ze krijgen info over namen in de kopgroep en tijdsverschillen, alleen wat later dan met die oortjes het geval is.
Je ziet het bij de beloften al een jaar lang, hele mooie koersen zonder oortjes. Het WK bij de beloften was het mooiste WK van dit jaar.
Wat maakt dat uit. In het verleden is het nauwelijks voorgekomen dat een prutser de Tour heeft gewonnen door in een niet ter zaken doende rit een half uur te pakken. Als het dan toch een keer gebeurt: so be it. Hadden ze maar harder moeten rijden of Pereiro er in de bergen maar af moeten rijden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Beide, maar vooral het eerste. Bij de beloften werden de koersen de afgelopen jaren ook veel gecontroleerder. En de beste won wat mij betreft, want Duarte reed zowat de hele koers voorop en had in de finale nog het meeste over.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar komt dat doordat ze geen oortjes hebben, of door jeugdig enthousiasme, en het feit dat er minder belangen spelen bij de beloften.
En heeft de sterkste gewonnen? (Ik heb de koers niet gezien, maar volgens mij had bijvoorbeeld Van Winden best wel nadeel bij het koersverloop, misschien had hij met oortjes als sterkste (?) in koers die wedstrijd wel gewonnen..?)
Ach, het is op zich wel de moeite waar om eens te kijken wat er gebeurt zonder oortjes. Wellicht verandert er bijna niets, moeten alleen een paar renners wat schema's in hun kop stampen.
En misschien blijkt het ook wel de openbaring te zijn die velen er in zien.
Ik ben zoals altijd nog even sceptisch.
Dat dus. Zie Devolder zonder oortjes maar eens in bedwang te houden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:27 schreef SaintOfKillers het volgende:
Je schakelt een soort random-factor terug in.
Nu heb je renners die impulsief willen gaan aanvallen op een paar cols van de finish en heb je van die ploegleiders die zitten te schreeuwen "Nee! Wachten tot de slotklim!" of nog erger "Nee, niet vandaag!"
Van die ploegleiders die tactische afwegingen zitten te maken of een renner mag meegdaan met een andere die aanvalt of moet wachten op een groepje dat op komst is. Alle spontaniteit wordt er uit gehaald.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat hoort bij wielrennen imo, dat de renners zelf de koers kunnen lezen en bepalen wat ze doen en dat ze dus niet op afstand radiografisch bestuurd worden. Zelf anticiperen.
Vind juist bij wielrennen horen dat degene die het hardst kan fietsen, wint. Niet de persoon die mazzel heeft dat ie in een goede ontsnapping zit in een vlakke rit, waar toevallig niemand achteraan gaat rijden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:20 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik vond het geweldig. Hadden ze maar moeten rijden. Tactiek hoort ook bij het wielrennen.
Een mechanisme installeren waarmee je op afstand de remmen dicht kunt knijpenquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat dus. Zie Devolder zonder oortjes maar eens in bedwang te houden.
Zo werkt het niet ratjetoe. Wielrennen is juist zo mooi vanwege de combinatie van hard fietsen, tactiek en techniek (zie bijv. actie van Freire in Zwitserland 2006). Als elke koers de beste zou winnen, was er voor mij geen reet meer aan geweest. Dan zou elke bergetappe waar Contador aan mee zou doen door hem gewonnen worden en elke sprintrit door Cavendish. Zo werkt het gelukkig niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
[..]
Vind juist bij wielrennen horen dat degene die het hardst kan fietsen, wint. Niet de persoon die mazzel heeft dat ie in een goede ontsnapping zit in een vlakke rit, waar toevallig niemand achteraan gaat rijden.
Er wordt ook wel op andere manieren dan oortjes aangegeven hoe groot de voorsprong is. Bijvoorbeeld op het bord van de man die achterop de motor zit.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
[..]
Vind juist bij wielrennen horen dat degene die het hardst kan fietsen, wint. Niet de persoon die mazzel heeft dat ie in een goede ontsnapping zit in een vlakke rit, waar toevallig niemand achteraan gaat rijden.
Nou, nee. Bij wielrennen gaat het ook om tactiek, niet alleen om wie het hardste kan fietsen. Daar gaat het bij een tijdrit om.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
[..]
Wel in eerste instantie. Als er ontsnappingen gevormd gaan worden, moeten renners nu sneller gaan beslissen of ze meewillen. Het is niet meer informeren bij de wagen, waar ploegleiders een tv tot hun beschikking hebben, zodat ze direct al merken wie er meezitten en dan besluiten niet meer in de achtervolging gaan. Juist de nutteloze krachtverspillingen op nutteloze momenten, waar de renners het niet doorhebben, maakt het mooi.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:29 schreef Ereinion het volgende:
Die Pereiro etappe was echt niet anders verlopen zonder oortjes. Dan vraagt iemand van Phonak bij de ploegleiders wagen wat de tactiek is, die zegt 'geef Pereiro een half uur voorsprong', ze kijken naar de man die het bord met tijdsverschil laat zien, en ze zorgen dat het gat een half uur wordt. Oortjes zorgen er op zijn hoogst voor dat dit soort tactische situaties iets preciezer zijn (zonder oortjes had Pereiro misschien een minuut meer of minder gehad), maar het zal echt de tactiek in de koers niet bepalen.
Ja, maar dat krijgen ze niet continu te zien. Met de GPS en de oortjes weten ze de hele tijd wat de voorsprong is.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er wordt ook wel op andere manieren dan oortjes aangegeven hoe groot de voorsprong is. Bijvoorbeeld op het bord van de man die achterop de motor zit.
Als ze het maar vaak genoeg voor de etappe schreeuwen blijven die renners ook wel zitten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:27 schreef SaintOfKillers het volgende:
Je schakelt een soort random-factor terug in.
Nu heb je renners die impulsief willen gaan aanvallen op een paar cols van de finish en heb je van die ploegleiders die zitten te schreeuwen "Nee! Wachten tot de slotklim!" of nog erger "Nee, niet vandaag!"
Van die ploegleiders die tactische afwegingen zitten te maken of een renner mag meegaan met een andere die aanvalt of moet wachten op een groepje dat op komst is. Alle spontaniteit wordt er uit gehaald.
Ze hoeven dat ook niet continu te zien om een inschattig te maken. Als iemand 10 minuten voorsprong heeft en het peleton rijdt in toeristentempo dan kun je wel aanvoelen dat je op die manier de koplopers niet in gaat halen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, maar dat krijgen ze niet continu te zien. Met de GPS en de oortjes weten ze de hele tijd wat de voorsprong is.
Ik denk dat Armstrong zonder oortjes ook wel had gewonnen. Verder zijn er nauwelijks renners die door een lucky shot in een overgangsetappe de Tour hebben gewonnen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:33 schreef SaintOfKillers het volgende:
Van de laatste 10 jaar is het waarschijnlijk net de Pereiro-Tour degene waar oortjes het minste invloed hadden, vooral in de Armstrong-jaren was het erg.
Riis lijkt me ook al zo'n controlefreak.
Dat doen ze niet. Alleen als ze in hun oor een scheldtirade horen op 't moment dat ze op de trappers gaan staan, heeft dat effect en zelfs dan moet er soms een aanklampende ploegmaat (ook via oortjes) naar voren worden gestuurd als er nog twijfel is.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Als ze het maar vaak genoeg voor de etappe schreeuwen blijven die renners ook wel zitten.
Onderschat Bruyneel niet. Die analyseert alles kapot. Zonder oortjes had Armstrong er veel harder voor moeten werken, zijn ploeg was niet altijd even sterk en ik ben er van overtuigd dan ze aan paar keer helemaal de controle waren kwijt geraakt, waardoor de uiteindelijke zege van Armstrong waarschijnlijk pas in de slottijdrit kon verzekerd worden (en niet na 10 dagen).quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:41 schreef Halcon het volgende:
Ik denk dat Armstrong zonder oortjes ook wel had gewonnen. Verder zijn er nauwelijks renners die door een lucky shot in een overgangsetappe de Tour hebben gewonnen.
Dat Costa nog niet eerder was opgepikt door een ProTour-ploeg mag een wonder heten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 18:57 schreef wimderon het volgende:
Nadat Gustav Larsson toch bij CSC is gebleven heeft Caisse dat geld maar in jongere jongens gestoken, onder andere Rui Costa is aangetrokken.
Kut, vergetenquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 21:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Die Flandrien TV-show is nu bezig met Boogerd als gast.
Je hebt drie man die een klassieker gewonnen hebben dit jaar (Gilbert , Boonen & Devolder) en Van Avermaet wint. Ik vind het vreemd ...quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 22:47 schreef SaintOfKillers het volgende:
Van Avermaet wint, niet echt verwacht, al leken een hoop aanwezigen het normaal te vinden.
Zonder oortjes is het inderdaad lastiger, zeker als je ploegleider erg veel analyseert en je tactisch in grote mate van hem afhankelijk bent. Maar ik denk dat uiteindelijk Armstrong bergop wel de sterkste was en daarmee de Tour heeft gewonnen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 15:51 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Onderschat Bruyneel niet. Die analyseert alles kapot. Zonder oortjes had Armstrong er veel harder voor moeten werken, zijn ploeg was niet altijd even sterk en ik ben er van overtuigd dan ze aan paar keer helemaal de controle waren kwijt geraakt, waardoor de uiteindelijke zege van Armstrong waarschijnlijk pas in de slottijdrit kon verzekerd worden (en niet na 10 dagen).
En misschien had hij er wel eens naast gegrepen, Hinault en Merckx hebben er ook verloren terwijl ze de beste waren, maar geen oortjes hadden.
Ik vind het ook raar. Ik zou voor Gilbert hebben gekozen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 23:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je hebt drie man die een klassieker gewonnen hebben dit jaar (Gilbert , Boonen & Devolder) en Van Avermaet wint. Ik vind het vreemd ...
Ik ook. Kun je dan de conclusie trekken dat de belgische renners de puntentrui in de Vuelta belangrijker vinden dan PR, PT of RVV?quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 23:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je hebt drie man die een klassieker gewonnen hebben dit jaar (Gilbert , Boonen & Devolder) en Van Avermaet wint. Ik vind het vreemd ...
Als ze als ploeg een beetje nadenken zeggen ze natuurlijk we gaan allemaal stemmen op degene van ons team die het meest kans maakt.quote:Op zondag 26 oktober 2008 12:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maar Van den Broeck eindigde dan weer lager dan verwacht en die zit bij dezelfde ploeg.
die wordt zevende in een grote ronde, vooral door goede tijdritten. erg flandrien is dat natuurlijk niet.quote:Op zondag 26 oktober 2008 12:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maar Van den Broeck eindigde dan weer lager dan verwacht en die zit bij dezelfde ploeg.
ja, zal wel, naast alle japanners, de enige zijn die naar deze wedstrijd heeft gepiekt.quote:Op zondag 26 oktober 2008 15:29 schreef -skippybal- het volgende:
Basso schijnt daar ook wel indrukwekkend te hebben gefietst. Veelal het tempo bepalen op de klimmetjes, en zo.
Maar ja, als je al weet ik hoe lang bezig bent om goed te zijn in de Japan Cup...
Hoezoquote:Op zondag 26 oktober 2008 15:29 schreef -skippybal- het volgende:
Maar ja, als je al weet ik hoe lang bezig bent om goed te zijn in de Japan Cup...
?quote:
tja, en dan ook nog eens weinig Concurrentie daar En wie zal zeggen waaRop hij dAar reed héquote:Op zondag 26 oktober 2008 17:50 schreef placebeau het volgende:
[..]
die wordt zevende in een grote ronde, vooral door goede tijdritten. erg flandrien is dat natuurlijk niet.
Basso was ook een van mijn favorieten in 2005/ 2006, toen ie aanvallender ging koersen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 17:51 schreef placebeau het volgende:
[..]
ja, zal wel, naast alle japanners, de enige zijn die naar deze wedstrijd heeft gepiekt.
Nu, ik blijf toch benieuwd naar Basso, was altijd een bijzonder leuke renner.
Dat soort zaken waren wel jammer inderdaad.quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:43 schreef thettes het volgende:
Bij CSC had ie het een keer op een akkoordje met Armstrong gegooid voor plek 2. Verschrikkelijk vond ik dat, zeker omdat ik eigenlijk wel sympathie had voor Der Jan.
Tuurlijk wel, hij verpulverde de tegenstand in de Giro. Simoni (die echt wel goed was) op 12 minuten en de Cunego die nog rondes kon rijden op 18 minuten en dan kon hij waarschijnlijk nog beter. De enige die nipt binnen de 10 minuten bleef was Fuentes-adept Gutiérrez. Als hij zich niet had ingehouden, had hij ook nog het puntenklassement, het bergklassement en de Intergiro gewonnen. Meest dominante prestatie in een grote ronde van de laatste 20 jaar, zelfs Armstrong of Indurain konden dat nooit.quote:Op maandag 27 oktober 2008 09:15 schreef placebeau het volgende:
wat een kromme redeneringen hier
hij reed eerst 11de, dan 7de, dan 3de en dan 2de in de tour. vrij normale evolutie dus, zeker omdat hij toen hij 11de en 7de reed nog zeer jong was, en iedereen toen al een grote toekomst voor hem voorspelde.
en als hij uitstak boven de rest, was dat dan boven nog een deel andere dopinggevallen. niks ricco's aan.
hadden armstrong en indurain in de tour tegen een even zwak deelnemersveld mogen koersen, dan hadden ze hetzelfde gekund. Als de grootste concurrentie komt van een simoni op de terugweg en cunego die al elke tour door de mand valt, en gutierrez, ... dan weet je het wel.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:06 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, hij verpulverde de tegenstand in de Giro. Simoni (die echt wel goed was) op 12 minuten en de Cunego die nog rondes kon rijden op 18 minuten en dan kon hij waarschijnlijk nog beter. De enige die nipt binnen de 10 minuten bleef was Fuentes-adept Gutiérrez. Als hij zich niet had ingehouden, had hij ook nog het puntenklassement, het bergklassement en de Intergiro gewonnen. Meest dominante prestatie in een grote ronde van de laatste 20 jaar, zelfs Armstrong of Indurain konden dat nooit.
Ben het eens met placebeau, de stap van net-niet beste renner van de wereld naar beste is gewoon een stap die normaal kan zijn. Hij reed in de Tour waarin hij 2e werd ook al genoeg mensen van het niveau Simoni/Cunego op ruim 10 minuten toch?quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:27 schreef SaintOfKillers het volgende:
En toch was dat geen normale stap vooruit, maar meteen 2 of 3. Later bleek hoe dat kon.
Vorig jaar reed hij nog gewoon top 10 in de Tour hoor , en dit jaar leek hij in de aanloop naar de Tour ook weer aardig op dreef te komen. Alleen dan in de Tour niks meer. Het doet mij denken aan wat Bodry van de Franse dopingjagers zei , dat hij na de bloedtesten voor de Tour op alle renners degene met "verdachte waarden" een brief had gestuurd dat ze extra gecontroleerd zouden worden , maar zich geen zorgen moesten maken als die waarden bv aan ziekte te wijten zouden zijn. En hij claimt dat bij enkele renners die "verdachte waarden" in de eerste Tourweek al weg waren ...quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:05 schreef Chielus het volgende:
even wat transferperikelen:
Cioni gaat naar ISD. Had toch wel een wat grotere ploeg voor hem verwacht. En ik las dat Zubeldia naar Astana gaat. (was misschien al langer bekend maar ik wist het nog niet). Ben toch benieuwd wat bruyneel met hem wil, hij is imho behoorlijk op z'n retour.
Hij was al 26 toen hoor ... Ik ken weinig renners die tussen hun 26ste en 27ste zo'n gigantische progressie boeken ...quote:Op maandag 27 oktober 2008 09:15 schreef placebeau het volgende:
wat een kromme redeneringen hier
hij reed eerst 11de, dan 7de, dan 3de en dan 2de in de tour. vrij normale evolutie dus, zeker omdat hij toen hij 11de en 7de reed nog zeer jong was, en iedereen toen al een grote toekomst voor hem voorspelde.
en als hij uitstak boven de rest, was dat dan boven nog een deel andere dopinggevallen. niks ricco's aan.
hij was teneerste 24 (11de) respectievelijk 25 (7de)quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:56 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Hij was al 26 toen hoor ... Ik ken weinig renners die tussen hun 26ste en 27ste zo'n gigantische progressie boeken ...
Dat beweert ook niemand, alleen dat Simoni nog steeds goed was en dat Cunego toen nog wel rondes kon rijden.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:28 schreef DutchSL het volgende:
Simoni was echt niet de SImoni die hij een jaar of 4 daarvoor was, en Cunego is ook nooit de Cunego van 2004 geweest.
Als het om EPO of de x-de generatie EPO gaat denk ik wel dat er een groot verschil bestaat tussen gedopeerde renners en niet gedopeerde renners. Misschien niet zo groot als vaak wordt verondersteld, maar toch.quote:Op maandag 27 oktober 2008 20:42 schreef 4-elements het volgende:
Ik blijf me nog altijd afvragen hoe groot het verschil is tussen met en zonder doping rijden. Is het verschil wel zo groot als vaak wordt verondersteld?
Als je Contador daarmee als dopingzondaar ziet (wat nog niet bewezen is, ondanks de verdenkingen).quote:Op maandag 27 oktober 2008 21:08 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Als het om EPO of de x-de generatie EPO gaat denk ik wel dat er een groot verschil bestaat tussen gedopeerde renners en niet gedopeerde renners. Misschien niet zo groot als vaak wordt verondersteld, maar toch.
Contador's zege in de Vuelta was toch minder indrukwekkend dan verwacht en het verschil met Leipheimer was nou niet echt groot. En dan te bedenken dat die nog voor hem gereden heeft ook.
Inderdaad, ze is maar 38 dus moet ze nog wel meekunnenquote:Op maandag 27 oktober 2008 23:37 schreef kawotski het volgende:
ok, dit gaat ook nergens over.. had op z'n minst verwacht dat Leontien haar comeback ging aankondigen..
Ze had bijna nog Jeannie Longo's dochter kunnen zijn ...quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:41 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Inderdaad, ze is maar 38 dus moet ze nog wel meekunnen
Van Contador werd verwacht dat hij beter zou worden; het is een veel jongere renner. Hij was dit jaar niet echt dominant in de Giro, OK, de voorbereiding was niet optimaal, maar voor de Vuelta gaat dat niet op. Leipheimer had daar zelfs nog iets dichter kunnen eindigen omdat hij bergop nog voor Contador gewerkt heeft in tenminste één etappe... Misschien zegt het niks over mogelijk dopinggebruik, maar ik vind het wel opvallend. In het beste geval is hij misschien niet HET toptalent van het huidige wielerpeloton.quote:Op maandag 27 oktober 2008 23:26 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Als je Contador daarmee als dopingzondaar ziet (wat nog niet bewezen is, ondanks de verdenkingen).
Dan zou je toch zeggen dat Leipheimer ook gebruikt, eindigde dicht achter Contador in de tour van '07 en de Vuelta dit jaar (als superknecht dus).
Er wordt ook vaak vergeten dat Contador de Tour van 2007 won tegen Evans dankzij de bonificaties. Evans heeft eigenlijk sneller het parcours afgelegd. Hoe vreemd dat ook klinktquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 07:48 schreef SuikerVuist het volgende:
Ik zie Contador in ieder geval niet veel afstand nemen van een een goede Evans en een Leipheimer in Verbier en zelfs Arcalis. Dan blijven er nog slechts twee etappes over voor de echte klimmer. Één daarvan wordt gereden een dag voor de tijdrit en heeft geen aankomst bergop...
En Leipheimer nóg sneller toch? Maar ach, dat is verder niet echt een argument, zo waren de regels gewoon toen en je kan niet zeggen dat als er geen boni's waren, het eindklassement precies zo zou zijn als het uiteindelijk was, - de boni's.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 08:16 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Er wordt ook vaak vergeten dat Contador de Tour van 2007 won tegen Evans dankzij de bonificaties. Evans heeft eigenlijk sneller het parcours afgelegd. Hoe vreemd dat ook klinkt.
Ook: meer geluk en iets mindere tijdrijderscapaciteiten. Bovendien won hij de Tour door een diskwalificatie van een andere renner.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:44 schreef Devpartner het volgende:
Toch leuk voor de spanning niet? 3 man die dicht bij elkaar liggen.
Tding is wel, ondanks alles heeft contador wel al 3GTs gewonnen. Hij heeft gewoon net dat iets extra, wat de anderen niet hebben. Net iets meer aanvalslust, meer karakter, meer push.
Euh.. dusquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 09:52 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Bovendien won hij de Tour door een diskwalificatie van een andere renner.
Dus was hij niet de beste. En als Leipheimer en Evans het TdF parcours iets sneller afgelegd hebben had hij dus net zo goed 4e kunnen worden. Hij heeft dan wel de drie grote rondes gewonnen, maar echt overtuigend was het allemaal niet. We zullen zien wat hij in 2009 waard is.quote:
Geweldig idee !!!quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:30 schreef du_ke het volgende:
Is het wedden op wie plotseling geweldig presteert maar in de Giro tocht niet betrapt wordt al begonnen?
Aan welke notering staan Pozzovivo en Baliani ?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:30 schreef du_ke het volgende:
Is het wedden op wie plotseling geweldig presteert maar in de Giro tocht niet betrapt wordt al begonnen?
Rasmussen had eigenlijk niet mee mogen doen, in die zin was Contador de beste.quote:
Goed, als Armstrong er niet was geweest had Ullrich wellicht wél 6x de Tour gewonnen. De aanname dat hij de komende jaren een stuk sterker zou zijn dan wie er toen allemaal rondreden, bleek juist te zijn. Tja je weet nooit of er weer een nieuw persoon is die nóg beter is, zo zou Basso bijvoorbeeld ook gewoon kunnen gaan domineren.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat dachten we ooit ook van Ullrich toen 'ie in zijn eerste tour 2e werd, en de volgende won. Maar daarna won die alleen nog maar 1 keer de Vuelta, en grossierde vooral in 2e plaatsen. En hij won zijn eerste Tour met een flinke voorsprong, en verloor het jaar daarop door een hongerklop.
quote:Barloworld blijft toch actief in wielersport
(Novum/AP) - Barloworld blijft toch sponsor van het gelijknamige wielerteam. Het Zuid-Afrikaanse bedrijf had tijdens de Tour de France nog aangekondigd te stoppen met sponsoren. Dat deed de geldschieter nadat de Spaanse rijder Moises Duenas Nevado werd betrapt op gebruik van epo. Toprenners Maurizio Soler en Robbie Hunter rijden nu ook in 2009 voor het team.
"Dat was een beslissing in het heetst van de strijd", stelde teamwoordvoerder Claudio Mosnata dinsdag over de aanvankelijke keuze om te stoppen met sponsoring. "Nadien hadden ze tijd om na te denken en nog voor de Tour voorbij was, waren ze al van plan om terug te keren."
De terugkeer van Barloworld is goed nieuws voor de wielersport, waaruit zich dit jaar door de vele dopinggevallen al meerdere sponsoren terugtrokken. Zo stopte Saunier-Duval zijn sponsoractiviteiten nadat Riccardo Ricco wegens dopinggebruik uit de Tour was gezet. Ook Gerolsteiner maakte begin dit jaar bekend te stoppen met sponsoren aan het eind van het seizoen. Nadat deze maand bekend werd dat Bernhard Kohl ook doping gebruikt had tijdens de Tour, stopte het bedrijf de sponsoring per direct.
Als, als als, als m'n tante ballen had was het m'n oom.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Rasmussen had eigenlijk niet mee mogen doen, in die zin was Contador de beste.
Maar: Doordat Rasmussen wel mee deed, en de leiding greep, kon Contador met hem meeglijden. In de bergetappes waar ze voorop bleven, was het Rasmussen die de kloof sloeg, niet Contador. Door het uitvallen van Rasmussen, kreeg Contador opeens de trui in de schoot geworpen. In die zin heeft het flink invloed gehad op de Tour. Als Contador het zelf had moeten doen, was het nog maar de vraag wat ervan geworden was.
Zijn overwinning was imo niet echt overtuigend. Dito bij de Giro en de Vuelta. Dus om nu al te concluderen dat hij de komende jaren de grote rondes in zijn zak gaat steken is wat voorbarig.
Dat dachten we ooit ook van Ullrich toen 'ie in zijn eerste tour 2e werd, en de volgende won. Maar daarna won die alleen nog maar 1 keer de Vuelta, en grossierde vooral in 2e plaatsen. En hij won zijn eerste Tour met een flinke voorsprong, en verloor het jaar daarop door een hongerklop.
Wat er niet overtuigend was aan de Vueltawinst? Leipheimer heeft meermaals moeten werken voor Contador, heeft meermaals de benen stil moeten houden en kon desondanks Contador erg dicht benaderen, ondanks bonificaties die respectievelijk door Contador gepakt zijn en door Leipheimer misgelopen zijn. Dat de concurrentie verder uit dode vogeltjes met een Tour in de benen of subtoppers bestond doet niets af aan het feit dat Leipheimer de sterkste in koers was.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:35 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Als, als als, als m'n tante ballen had was het m'n oom.
En wat was er niet overtuigend aan z'n Giro- en Vueltawinst? In de Giro won hij met overmacht en in de Vuelta was alleen Leipheimer een serieuze concurrent, ook al was hij dan ploeggenoot.
Ik blijf dat dus een merknaam vinden die je eerder zou verwachten in een zin als "Hij is betrapt op het gebruik van Cervelo" dan in een zin als "Ik heb mij een nieuwe Cervelo-fiets gekocht"quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:07 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
![]()
Is er eigenlijk nog nieuws over die nieuwe Cervelo ploeg?
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:52 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik blijf dat dus een merknaam vinden die je eerder zou verwachten in een zin als "Hij is betrapt op het gebruik van Cervelo" dan in een zin als "Ik heb mij een nieuwe Cervelo-fiets gekocht"![]()
Blijft natuurlijk de vraag of Leipheimer ook zo sterk was geweest als kopman. De druk van het kopmanschap doet veel met een renner, kijk maar naar iemand als Popovych.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:49 schreef wimderon het volgende:
[..]
Wat er niet overtuigend was aan de Vueltawinst? Leipheimer heeft meermaals moeten werken voor Contador, heeft meermaals de benen stil moeten houden en kon desondanks Contador erg dicht benaderen, ondanks bonificaties die respectievelijk door Contador gepakt zijn en door Leipheimer misgelopen zijn. Dat de concurrentie verder uit dode vogeltjes met een Tour in de benen of subtoppers bestond doet niets af aan het feit dat Leipheimer de sterkste in koers was.
Daar dacht ik dus ook aanquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 22:05 schreef Tommeke het volgende:
Heb net een Rabobroekje gekocht
Maar ik vind de huidige een stuk mooier dan die nieuwe..
Net alsof de oranje stof op was
Hmmm.... Ik vraag me af of de bergen van midden Italië wel zwaar genoeg zijn voor de laatste Giro-week. Ik wist niet eens dat de Vesuvius te "berijden" was... hoe hoog is die vulkaan eigenlijk, 1200m? En de Gran Sasso zal er wel inzitten, maar...quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:29 schreef JohnDDD het volgende:
Het te volgen parcours van de Giro d'Italia van 2009 is al op tafel gekomen. De Italiaanse krant La Stampa heeft die stukken in zijn handen gekregen. Volgend jaar viert de Ronde van Italië haar 100-jarig bestaan.
De organisatie van de Giro zou het routeschema pas in december officieel bekend maken. De start op 9 mei 2009 is een ploegentijdrit van 21 kilometer van en naar Venetië en de wedstrijd en zal eindigen met een individuele tijdrit op 31 mei in de Italiaanse hoofdstad Rome.
Na de eerste etappe gaat de Giro naar het noorden en oosten, en doet Oostenrijk aan alvorens naar het westen toe de Italiaanse Alpen te gaan beklimmen. De beroemde etappe van Cuneo naar Sestrière, ooit gewonnen door Fausto Coppi, zal opnieuw verreden worden. Halverwege, de twaalfde etappe, is er weer een individuele tijdrit waarna de route aan de westkust blijft.
Er zullen veel meer scherprechters in het parcours aanwezig zijn. Zo worden in de laatste week onder meer de centraal en zuidelijk gelegen bergen bestegen en wordt ook de nog actieve vulkaan de Vesuvius beklommen. De laatste week in de Ronde van Italië mag als zeer zwaar worden aangemerkt.
Finish op de Vesuvius !!!
de giroquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:29 schreef JohnDDD het volgende:
Het te volgen parcours van de Giro d'Italia van 2009 is al op tafel gekomen. De Italiaanse krant La Stampa heeft die stukken in zijn handen gekregen. Volgend jaar viert de Ronde van Italië haar 100-jarig bestaan.
De organisatie van de Giro zou het routeschema pas in december officieel bekend maken. De start op 9 mei 2009 is een ploegentijdrit van 21 kilometer van en naar Venetië en de wedstrijd en zal eindigen met een individuele tijdrit op 31 mei in de Italiaanse hoofdstad Rome.
Na de eerste etappe gaat de Giro naar het noorden en oosten, en doet Oostenrijk aan alvorens naar het westen toe de Italiaanse Alpen te gaan beklimmen. De beroemde etappe van Cuneo naar Sestrière, ooit gewonnen door Fausto Coppi, zal opnieuw verreden worden. Halverwege, de twaalfde etappe, is er weer een individuele tijdrit waarna de route aan de westkust blijft.
Er zullen veel meer scherprechters in het parcours aanwezig zijn. Zo worden in de laatste week onder meer de centraal en zuidelijk gelegen bergen bestegen en wordt ook de nog actieve vulkaan de Vesuvius beklommen. De laatste week in de Ronde van Italië mag als zeer zwaar worden aangemerkt.
Finish op de Vesuvius !!!
je kan er met de wagen een heel eind op, dus met de fiets zal ook wel lukken.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 08:28 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Hmmm.... Ik vraag me af of de bergen van midden Italië wel zwaar genoeg zijn voor de laatste Giro-week. Ik wist niet eens dat de Vesuvius te "berijden" was... hoe hoog is die vulkaan eigenlijk, 1200m? En de Gran Sasso zal er wel inzitten, maar...
Mijn punt is dus dat Contador de Tour op een presenteerblaadje heeft gekregen (en ondanks dat nog maar met een minimale voorsporng op Evans en Leipheimer won).quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:35 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Als, als als, als m'n tante ballen had was het m'n oom.
quote:En wat was er niet overtuigend aan z'n Giro- en Vueltawinst? In de Giro won hij met overmacht en in de Vuelta was alleen Leipheimer een serieuze concurrent, ook al was hij dan ploeggenoot.
Dat dus.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 20:49 schreef wimderon het volgende:
[..]
Wat er niet overtuigend was aan de Vueltawinst? Leipheimer heeft meermaals moeten werken voor Contador, heeft meermaals de benen stil moeten houden en kon desondanks Contador erg dicht benaderen, ondanks bonificaties die respectievelijk door Contador gepakt zijn en door Leipheimer misgelopen zijn. Dat de concurrentie verder uit dode vogeltjes met een Tour in de benen of subtoppers bestond doet niets af aan het feit dat Leipheimer de sterkste in koers was.
Ricco had een punt toen hij zei dat Contador vooral lafjes aanklampte bergop. Het probleem was toen dat Ricco (op 't moment dat hij het zei) zelf exact hetzelfde had gedaan, al is Ricco uiteindelijk later wel 1 keer vol doorgegaan.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 10:19 schreef Wombcat het volgende:
En zo overmachtig was Contador nu ook weer niet in de Giro. Hij stak in de tijdritten wel boven de andere klimmers uit, maar bergop kon 'ie net mee.
En toen pakte die nog maar een seconde of 30, toch?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:34 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ricco had een punt toen hij zei dat Contador vooral lafjes aanklampte bergop. Het probleem was toen dat Ricco (op 't moment dat hij het zei) zelf exact hetzelfde had gedaan, al is Ricco uiteindelijk later wel 1 keer vol doorgegaan.
quote:Frank Schleck: Ik kan Tour winnen
AMSTERDAM - Komend weekend wordt op Curaçao het wielerseizoen afgesloten met de Amstel Curaçao Race. Frank Schleck doet dit jaar voor de derde keer mee. Deze editie voelt voor de Luxemburger echter anders dan alle anderen.
De CSC-renner kwam anderhalve maand geleden in opspraak toen bekend werd dat hij een betaling had gedaan aan de beruchte dopingarts Eufemiano Fuentes.
Schleck bekende een bedrag overgemaakt te hebben op de rekening van de Spanjaard maar spreekt iedere beschuldiging van dopinggebruik tegen. “Als ik iets verkeerds had gedaan, had ik hier niet willen zijn. Dan had ik de mensen hier niet onder ogen durven komen,” zegt hij.
Show stelen
De gebroeders Schleck wisten afgelopen jaar de harten van de wielerliefhebbers voor zich te winnen. De twee stalen de show tijdens de klassieker Luik-Bastenaken-Luik en ook in de Tour de France vielen ze op. Frank reed zelfs enige tijd in het geel.
“Aan de keukentafel hebben we het er na de Tour vaak over gehad hoe bijzonder die dagen waren. Andy en ik zijn altijd samen. We begrijpen hoe uniek het is om als broers de finales van zulke grote koersen te bepalen.”
Vertrouwen
De broers zijn er dan ook zeker van dat het publiek nog veel van ze gaat horen. “Andy is pas 23 jaar en wacht een grote carrière. Ik verheug me nu al op de zware klassiekers van volgend jaar. Allebei kunnen we de Amstel en Luik zomaar winnen. En in de Tour kunnen we allebei in de top vijf eindigen,” zegt Frank.
Tourwinst
De nummer zes van de afgelopen Tour heeft een positief gevoel over de komende Ronde van Frankrijk. “Als ik het programma bekijk zie ik mezelf als kandidaat Tourwinnaar. Zoals ik ook deze zomer soms geloofde dat ik de Tour kon winnen. Op l’Alpe d’Huez speelden we de kaart Sastre, maar die dag was ik eveneens enorm sterk,” zo schrijft De Telegraaf.
(c)NUsport
Wat overschat die zichzelf. Buiten het feit dat hij tekort komt als ronderenner is alleen zijn broer al veel en veel beter. Fränk mag blij zijn met een top-10 plaats.quote:
inderdaad :-). Grandioze zelfoverschatting. Als hij het afgelopen jaar al niet kan doen, dan al zeker niet met contador/leipo er nog eens bij.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 12:39 schreef wimderon het volgende:
[..]
Wat overschat die zichzelf. Buiten het feit dat hij tekort komt als ronderenner is alleen zijn broer al veel en veel beter. Fränk mag blij zijn met een top-10 plaats.
Als dat de koninginnerit is zal het wel meevallen. Vooral uit historisch oogpunt dan zeker. Ik bedoel.. de combinatie Montgènevre - Sestrière is niet dodelijk, maar, om noch maar eens een cliché uit de kast te halen.. de renners maken de koers.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 09:55 schreef DutchSL het volgende:
Als de geruchten allemaal kloppen (zal ongetwijfeld wel niet zo zwaar uitpakken) wordt het echt een mosterlijk zware Giro, met een koninginnerit Maddalena-Vars-Izoard-Montgènevre -Sestrière.
Normaal, menselijkerwijs gesproken kan Armstrong dit niet aan op z'n 37e, zeker niet voor nummer 1 positie. Ik kan het me niet voorstellen...quote:Op woensdag 29 oktober 2008 15:33 schreef DutchSL het volgende:
Het is wel Sestriere van de "steile" kant he, niet die veredeld vals platte kant die na de Finestre genomen werd en paar jaar terug, maar goed.. een supercol is dat inderdaad niet. Maar hoeveel bergritten met 5 cols van minimaal eerste categorie (Tour normen) worden er tegenwoordig nog gereden in grote rondes? Niet zo veel meer.. die etappe zal ook wel een kilometer of 200 a 220 worden. Als je dat vergelijkt met die drie aankomsten bergop in de Tour van dit jaar..
Er zijn iets van 7 aankomsten bergop volgens die rittenlijst die op de prikpagina gepost werd vorige week, nog 2 bergritten met aankomst bergaf en een paar heuvelritten (o.a. de finales van Milano-Torino en de Giro dell'Emilia die nagespeeld worden). In de laatste week naast de Vesuvius ook een aankomst op de Block Haus (+2100m aankomst, +25km en grotendeels +8%) en nog een andere, ploegentijdrit en twee individuele tijdritten. Als dat allemaal klopt (nogmaals, het zal vast niet volledig kloppen) is het echt een hele zwaar ronde. Al onbreekt er misschien een supersteil monster.
Maar goed, Basso en Armstrong als favorieten.. niet bepaald mijn favoriete renners kwa koersstijl.
Maddalena en Montgenèvre zijn 2e categorie. Maar..... ik zie liever een kortere bergrit met een zwaardere finale en een redelijk "licht" begin en middenstuk dan een klassieke lange bergrit met Montgenèvre en Sestrière als laatste bergen. Misschien is de laatste Giro week dan toch interessanter. Klinkt in ieder geval hoopvol (als het waar is). Ik las net dat Eddy Merckx een inzinking had op de Blockhaus in '69...quote:Op woensdag 29 oktober 2008 15:33 schreef DutchSL het volgende:
Het is wel Sestriere van de "steile" kant he, niet die veredeld vals platte kant die na de Finestre genomen werd en paar jaar terug, maar goed.. een supercol is dat inderdaad niet. Maar hoeveel bergritten met 5 cols van minimaal eerste categorie (Tour normen) worden er tegenwoordig nog gereden in grote rondes? Niet zo veel meer.. die etappe zal ook wel een kilometer of 200 a 220 worden. Als je dat vergelijkt met die drie aankomsten bergop in de Tour van dit jaar..
Waarom niet? 37 is zeker niet onuitgegeven hoor. En Armstrong heeft sowieso al minder koersjaren in de benen dan zijn leeftijdsgenoten. Maar ik verwacht niet dat hij in de Giro echt mee gaat doen voor de overwinning, tenzij hij de Tour daadwerkelijk links laat liggen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 15:59 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Normaal, menselijkerwijs gesproken kan Armstrong dit niet aan op z'n 37e, zeker niet voor nummer 1 positie. Ik kan het me niet voorstellen...
quote:Vanhuffel slaakt noodkreet
Wim Vanhuffel heeft nog steeds geen ploeg voor volgend seizoen. 'Ik neem alles aan wat op mijn pad komt.'
Vanhuffel was einde contract bij Silence-Lotto en dat contract werd niet vernieuwd. De renner is, naar eigen zeggen, bereid zwaar in te leveren om bij om het even welke ploeg aan de slag te kunnen.
'Wie mij nu opbelt, zal ik oneindig dankbaar zijn', vertelde Vanhuffel aan Sporza. 'Ik stel geen eisen. Ik vind het zelfs geen probleem om voor het minimumloon te rijden. Ik wil een jaar in mezelf investeren. Ik ben bereid een stap terug te zetten. Ik wil zelfs liever geen kopman zijn. Als je goed bent, komt dat vanzelf.'
Vanhuffel maakte naam in de Giro 2005 waar hij elfde eindigde, maar kon nadien niet bevestigen.
'Iedereen vergelijkt mijn prestaties altijd met die Giro van 2005. Ik ben daarna ook nog 20e geëindigd in bergritten, maar daar kijkt niemand naar.'
Dit jaar finishte Vanhuffel op een anonieme 38e plaats in de Ronde van Italië.
Gerben Löwik is ook nog vrij voor de Ekimov rolquote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:04 schreef JohnDDD het volgende:
Lijkt mij nochtans geen slechte kerel om Astana te komen versterken. Die kan mooi een soort Hincapie-achtige rol vervullen.
Jep. Goed nieuws. Ricardo is ook zeker profrijp. Alleen maar mooi dat hij direct de kans krijgt in het ProTour-team.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:05 schreef Ereinion het volgende:
Ricardo van der Velde zou eerst naar het continentale team van Garmin gaan, maar blijkt nu prof te worden bij het ProTour team, volgend jaar dus vier Nederlanders bij Garmin (Maaskant, Duyn, Dekker en van der Velde).
Hincapie rol in de TTT ? zelfs als hij 5klonen heeft die elks 8km rijden lukt dat niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:04 schreef JohnDDD het volgende:
Lijkt mij nochtans geen slechte kerel om Astana te komen versterken. Die kan mooi een soort Hincapie-achtige rol vervullen.
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:17 schreef marcodej het volgende:
Milram doet geode zaken op de transfermarkt!
dus krijgen we bij de volgende Tour Milram die stopt met sponsoren..quote:Op donderdag 30 oktober 2008 16:17 schreef marcodej het volgende:
Milram doet geode zaken op de transfermarkt!
arrogante knul, rijdt een paar dagen in het geel en denkt (zegt het nog net niet hardop) dat ie de Tour wel gaat winnen.. http://www.radsport-news.com/sport/sportnews_53496.htm , uiteraard nog wat kritiek op Armstrong, had ie zn Duitse en Zuiderburen' collega's wat beter in de gaten moeten houden..quote:
quote:Ricardo van der Velde tekent contract bij Garmin.
Ricardo van der Velde heeft een profcontract getekend bij de wielerploeg Garmin-Chipotle. Dit meldt De Telegraaf donderdag. De 21-jarige Nederlander en zoon van oud-beroepsrenner Johan van der Velde, maakt de overstap vanuit de opleidingsploeg van Rabobank. Bij Garmin rijden volgend seizoen al Martijn Maaskant, Huub Duyn en Hans Dekkers.
Zeker leuk nieuws. Hopen dat hij een beetje snel ontwikkelt bij de profs. Hebben we weer een superklimmerquote:
Mhua, Van der Velde is geen pure klimmer. Het is echt een allrounder. Hij blinkt nergens echt in uit, maar is ook nergens slecht in.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:54 schreef Neontetra het volgende:
[..]
Zeker leuk nieuws. Hopen dat hij een beetje snel ontwikkelt bij de profs. Hebben we weer een superklimmer
Misschien geen pure klimmer, maar wel zeker heel degelijk. Hij heeft al eens een aankomst bergop solo gewonnen in het Baskenland, bolletjestrui in de Tour de l'Avenir. Voor het echte hooggebergte is het natuurlijk nog afwachten. Daarom ben ik wel benieuwd hoe ver hij staat bij de profs. En hij zal vast wel wat klimgenen van zijn vader hebben ge-erftquote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:59 schreef TheArt het volgende:
[..]
Mhua, Van der Velde is geen pure klimmer. Het is echt een allrounder. Hij blinkt nergens echt in uit, maar is ook nergens slecht in.
Met die groeihormonen die in het peloton ronddwalen ben je in feite nooit volgroeidquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 00:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De vraag bij dat soort renners is natuurlijk altijd hoe ver ze fysiek al staan. Sommigen zijn fysiek al volgroeid op hun 20ste , sommigen pas 4 of 5 jaar later. Zeker bij "Germanen" is dat al vroeger het geval dan bij mensen van een "Latijns" ras ...
En dat maakt zeker bij de beloften nog een groot verschil uit ...
Ik denk dat die RvV moeilijk wordt als Boonen zijn wedstrijd weer volledig op hem afstemt.quote:Cancellara richt zijn peilen op Ronde van Vlaanderen
Fabian Cancellara gaat alles op alles zetten om volgend jaar de Ronde van Vlaanderen te winnen. "Ik denk dat het haalbaar is om de vijf grootste eendagswedstrijden te winnen, om in Vlaanderen te kunnen winnen moet ik in ieder geval wat kilo´s kwijtraken," aldus de Zwitser tegen Cyclingnews.
Tot nu toe heeft Cancellara twee van de vijf eendaagse wielermonumenten gewonnen. Parijs-Roubaix in 2006 en Milaan-San Remo in 2008. Cancellara liet verder weten dat het winnen van de Tour een droom is, maar niet onmogelijk. "Als je kijkt naar mijn overwinning in de Tirreno-Adriatico dit jaar en mijn prestaties op het heuvelige parcours van de Olympische Spelen is het niet onmogelijk," zei de Zwitser vol vertrouwen.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:40 schreef placebeau het volgende:
flecha verdient wel eens een keiklassieker volgend jaar. Altijd erg goed maar nooit gewonnen.
Slim koersen is ook een onderdeel van het wielrennen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:40 schreef placebeau het volgende:
flecha verdient wel eens een keiklassieker volgend jaar. Altijd erg goed maar nooit gewonnen.
Ja dat grapje werd met Davitamon ook wel eens gemaakt. Ook niet onterecht natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:27 schreef SaintOfKillers het volgende:
Landis gaat voor Health Net rijden, die ploeg krijgt ook meteen een nieuwe sponsor/naam, namelijk OUCH.
Soms moet je een nieuwtje gewoon posten zonder opmerking of smiley
En voor renners die geen goede sprint hebben is mazzel ook een een onderdeel van het wielrennen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:34 schreef wimderon het volgende:
[..]
Slim koersen is ook een onderdeel van het wielrennen.
En ze mistte op een haar na nog een medaille op de OS (TT) dit jaar ... Waanzinnig ...quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 22:59 schreef wimderon het volgende:
50 jaar geworden vandaag
[ afbeelding ]
Zo wordt dat superteam van Teltek (met Bettini en Rebellin) voorlopig een tegenvaller, met Halgand als kopman.quote:Op zondag 2 november 2008 09:52 schreef kawotski het volgende:
Rebellin voor 2 jaar naar PVC Diquigiovanni
quote:Race tegen de klok sluitstuk Giro 2009
De Giro d'Italia van komend seizoen krijgt wel een heel verrassend einde. Niet alleen is de finishplaats verplaatst van Milaan naar Rome, ook de rit is danig verandert.
De laatste jaren is het een traditie om van de slotrit een 'feestrit' te maken. In 2009 zal de slotetappe bestaan uit een tijdrit. Het parcours moet de renners langs alle historische bezienswaardigheden van de stad voeren, zo meldden diverse Italiaanse media.
De Giro viert volgend jaar haar honderdjarig bestaan. In 99 jaar werden 91 Giro's gereden. Op 13 december wordt de routeschema officieel bekendgemaakt door Angelo Zomegnan.
Het blijkt uiteindelijk wel meer een veredelde wielertoeristentocht te zijn dan een serieuze koers. Een jaar of 10 geleden reed Armstrong de koppeltijdrit nog met Eddy Merckx.quote:Armstrong wint Texaanse tijdrit
Lance Armstrong heeft de individuele tijdrit in de Ronde van Gruene gewonnen. De Texaanse ronde bestaat uit twee tijdritten. Armstrong won de eerste, individuele, tijdrit.
Vannacht rijdt de terugkerende kampioen een koppeltijdrit met John Korioth. Na de twee ritten wordt een eindklassement opgemaakt.
Al definitief? Cyclingnews kwam vanochtend met het bericht dat er onderhandelingen gaande zijn, maar dat Rebellin ook nog onderhandelt met andere ploegen.quote:Op zondag 2 november 2008 09:52 schreef kawotski het volgende:
Rebellin voor 2 jaar naar PVC Diquigiovanni
quote:Rebellin in talks with Diquigiovanni
By Gregor Brown, First Edition Cycling News, November 2, 2008
Ardennes specialist Davide Rebellin is close to an agreement with Team Diquigiovanni, according to team manager Gianni Savio, who expects a decision early next week. Savio is in competition with at least two other squads to sign the 37-year-old Italian.
"There are advanced negotiations with Davide Rebellin – nothing is signed. I met last Thursday with Rebellin and we will meet again Tuesday or Wednesday. Both of us – the team and him – have shown intentions to arrive at an agreement," said Savio to Cyclingnews.
Italy's Rebellin – winner of 2004 Liège-Bastogne-Liège and 2008 Paris-Nice – went on the job hunt when Team Gerolsteiner announced it was leaving the sport. Mauro Gianetti's (ex-Saunier Duval) new ProTour team managed by Alvaro Crespi also showed interest in the rider from Veneto.
Rebellin specialises in the Ardennes classics – Amstel Gold, Flèche Wallonne and Liège-Bastogne-Liège – and short stage races. Savio expects his Professional Continental team would have a good chance at receiving invites to Rebellin's key appointments.
"We are a wild card team and we will apply again next year. I think that we showed that we are a good team, with 27 wins, and were lot of times we were better than ProTour teams. With Rebellin in the team we should be able to race the Ardennes Classics. But, in cycling, nothing is secure."
The team gave its preliminary list of 16 rider to the International Cycling Union (UCI) on Friday, which will include Gilberto Simoni, Francesco Ginanni and new signee Elia Rigotto. Savio foresees two to four more riders added to his 2009 team before the final cut off date of November 31.
Nu woon ik toevallig in Rome en ik verplaats me hier gewoonlijk op de fiets.quote:
Die MTB-tochten waar hij zo hoog eindigde waren ook al iets dergelijks, dus voorlopig hebben we nog weinig indicatie van zijn kunnen.quote:Op zondag 2 november 2008 12:20 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Het blijkt uiteindelijk wel meer een veredelde wielertoeristentocht te zijn dan een serieuze koers. Een jaar of 10 geleden reed Armstrong de koppeltijdrit nog met Eddy Merckx.
Is het niet zo dat overal waar de Giro komt, wegen opnieuw worden geasfalteerd (Finestre uitgezonderd natuurlijk). En dat veel dorpen alleen al daarom blij zijn met de komst van de Giro.quote:Op zondag 2 november 2008 13:18 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Nu woon ik toevallig in Rome en ik verplaats me hier gewoonlijk op de fiets.
Het grote probleem is de kwaliteit van de straten. De wegen in het centrum bestaan voor het grootste gedeelte uit kleine keitjes waar het achterwiel van mijn stevige mountainbike inmiddels een kleine slag van heeft opgelopen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze de renners daar in een tijdrit overheen gaan sturen, tenzij ze de straten eerst verbeteren (wat voor mij ook een groot geluk zou zijn).
Overigens zou je inderdaad wel een prachtige tijdrit daar kunnen organiseren. Langs het Forum Romanum, bij het Colosseum omhoog, over de Via dei Fori Imperiali, Via del Corso en de Spaanse trappen eventueel richting Piazza del Popolo, onder de Porta del Popolo door en dan rechts het mooie park Villa Borghese in. Zou een enorm nooit eerder vertoond spektakel zijn.
Als ik hier de wegen in Italië een beetje gezien heb, zou ik het zelfs aannemelijk noemen dat alleen dáár waar de Giro komt de wegen opnieuw worden geasfalteerd, hahaha.quote:Op zondag 2 november 2008 14:53 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Is het niet zo dat overal waar de Giro komt, wegen opnieuw worden geasfalteerd (Finestre uitgezonderd natuurlijk). En dat veel dorpen alleen al daarom blij zijn met de komst van de Giro.
Hij reed de 16 mijl (25.6km) in 33.14 (46.489 km/h), maar er is geen dwarsprofiel van het parcours te dowloaden op de Tour de Gruene website. Geen idee dus of het een beetje heuvelachtig was of niet.quote:Op zondag 2 november 2008 14:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die MTB-tochten waar hij zo hoog eindigde waren ook al iets dergelijks, dus voorlopig hebben we nog weinig indicatie van zijn kunnen.
Er zat een klimmetje in van 14 km, met een stijgingspercentage van maximaal 13%.quote:Op zondag 2 november 2008 16:08 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Hij reed de 16 mijl (25.6km) in 33.14 (46.489 km/h), maar er is geen dwarsprofiel van het parcours te dowloaden op de Tour de Gruene website. Geen idee dus of het een beetje heuvelachtig was of niet.
volgens Radsport news heeft ie al ondertekend.quote:Op zondag 2 november 2008 12:57 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Al definitief? Cyclingnews kwam vanochtend met het bericht dat er onderhandelingen gaande zijn, maar dat Rebellin ook nog onderhandelt met andere ploegen.
[..]
Erg sterk lijkt me dan.quote:Op zondag 2 november 2008 16:50 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Er zat een klimmetje in van 14 km, met een stijgingspercentage van maximaal 13%.
http://www.tourdegruene.com/Maps/tttmap2007c.pdf
Dus ik zou zeggen dat 46 km/u niet slecht is op zo'n parcours.
Als je ziet dat Erick Benz, de Texaanse wegkampioen in de leeftijdscategorie 45-49 jaar, als tweede eindigde op 1 minuut en 43 seconden ...quote:Op zondag 2 november 2008 12:20 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Het blijkt uiteindelijk wel meer een veredelde wielertoeristentocht te zijn dan een serieuze koers. Een jaar of 10 geleden reed Armstrong de koppeltijdrit nog met Eddy Merckx.
Dat staat er niet bij, maar ik neem dat dan maar aan.quote:Op zondag 2 november 2008 17:01 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Erg sterk lijkt me dan.
Tenzij er ook een lange, relaxte afdaling bij zat natuurlijk, waarin je gem. 80 kan rijden.
Wim van Huffel!quote:Nederlandse en Belgische renners in beeld bij Bulgaars team
Het Bulgaarse Team Bourgas wil haar team uitbreiden met enkele Nederlandse en Belgische renners. Het team wil volgend jaar meer koersen in West-Europa rijden en is dan ook op zoek naar versterking.
De Belg Franky Van Haesebroucke is aangetrokken om verdere professionalisering in te zetten. "In 2009 zijn we een Continental Team dat wedstrijden zal rijden in Nederland, België en Frankrijk. Hopelijk zijn dit veel 1.1 en 2.1 categorie races. In 2010 willen we een ProContinental Team zijn," aldus de Belg die in 2004 het Amerikaanse Navigators leidde.
Het team zal bestaan uit veertien renners, waarvan minimaal zes de Bulgaarse nationaliteit hebben. Daarnaast heeft de ploeg zich al verzekerd van de diensten van Slowaaks kampioen Martin Prazdnovsky. De overige renners zullen geworven worden in Nederland, België en Frankrijk.
Hij heeft ook de tweede tweemansTT gewonnen (43.7km)quote:Op zondag 2 november 2008 12:20 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Armstrong was dan ook duidelijk niet tevreden over zijn prestatie in de individuele tijdrit:quote:Op maandag 3 november 2008 09:40 schreef Devpartner het volgende:
[..]
Hij heeft ook de tweede tweemansTT gewonnen (43.7km)
1 John Korioth / Lance Armstrong 56.37
2 David Wenger / Steven Wheeler 2.34
3 Philip Wikoff / Patrick Mccarty 2.58
http://www.cyclingnews.co(...)gruene082/lanceday25
Staat duidelijk nog niet echt heel scherp :p
Er gebeurt rond deze tijd toch niet veel in het "centrum" dus een meer dan welkome toevoegingquote:Op dinsdag 4 november 2008 01:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Volledig in de rand , maar morgen (of vanavond als je wil) op tv :
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |