Wacht ff ik heb een column die hij voor de NOS een paar jaar geleden schreef gevonden , bij deze
Het beperkte aanzien van de Giro 2-05-06
door Mart Smeets
Er deed zich, vrij onlangs, tijdens het radioprogramma “Langs de Lijn” een interessante vraagstelling voor. De presentator van dienst sprak met ex-profwielrenner Jean-Paul van Poppel over de Giro d’Italia, zoals bekend een van de grote nationale ronden op de internationale kalender.
De vraag was: waarom wordt deze ronde minder hoog ingeschaald bij het publiek dan de Tour de France (gek, maar waarom gebruiken wij Nederlanders zo vaak dat Franse begrip, terwijl we er toch een heel aardige vertaling voor hebben: Ronde van Frankrijk) en misschien zelfs wel de Vuelta a España (Ronde van Spanje dus)? Een goed antwoord werd daar in dat programma niet gevonden. Mag ik een beetje helpen.
De Ronde van Frankrijk valt in de zomer, voor velen in de vakantie. Deze koers heeft, ook bij ons, geschiedenis. Aan deze ronde wordt (te) veel aandacht besteed via de media. Aan deze ronde wordt meegedaan door min of meer aansprekende namen uit eigen land. Er bestaan allerlei afgeleiden van de Ronde van Frankrijk in de vorm van Tour-toto’s (waar, volgens schatting, tientallen en misschien wel honderden miljoenen euro’s in omgaan), georganiseerde reizen, spelletjes op de tv en weet ik wat meer. Voor de Ronde van Frankrijk blijft men thuis, voor de andere twee grote ronden bepaald niet.
En let op, nu komt er nog iets dat zeer, zeer belangrijk is: de NOS heeft wel de rechten van de dagelijkse directe uitzendingen van de Tour, in mindere mate van de Vuelta en in kleine, zeer beperkte mate van de Giro. En dat heeft dus te maken met dat “ervoor thuisblijven”, want in de middaguren is er geen Giro en geen Vuelta –op de weekenden na- op het boze blauwe oog te zien.
Dat heeft dan weer te maken met het kunnen uitgeven van een dubbeltje. Dat kan je dus eenmaal en de verantwoordelijken van de NOS zetten hun geld dus op de Tour. Simpel. Ik zal het verder doortrekken.
We doen al een paar jaar de Vuelta. Ik weet het, ik ben dan bewust overenthousiast, maar dat heeft wel een achtergrond. Door “pompend” op televisie bezig te zijn, kweek je interesse bij het kijkerspubliek. Als je de mensen thuis wijst op de geweldig woeste omgeving van het voor ons nog onbekende Spaanse achterland, als je daar dan ook fraaie beelden bij krijgt, ja, dan gaat dat ineens leven, zeker als er ook goed gefietst wordt.
De Vuelta heeft de laatste jaren duidelijk aan kijkerspubliek gewonnen, alleen maar omdat wij van de NOS op een misschien wel iets overdreven manier bezig waren, maar toch.
Neen, zeker niet door de schrijvende pers, want geen enkele krant in Nederland stuurt zelfs nog maar een medewerker naar de Italiaanse of Spaanse ronde. Geen geld, geen interesse, geen idee ook. Dat laatste is werkelijk erg en dient eens goed aangepakt te worden.
Waarom volgt (breed gesteld) de Nederlandse pers niet Theo Eltink in de Giro, maar wel Pieter Weening in de Tour? Waarom zien we de geweldige strijd in de Vuelta niet en duwen we de meest schilderachtige etappes uit Spanje weg in een piepklein samenvattinkje van twee minuten en zenden we doodsaaie, luizige, bijna wandeletappes van de Tour in zijn geheel uit? Welke beslissingen worden daarvoor genomen? Met welke middelen werkt men in Hilversum, maar ook bij de kranten en de sportbladen?
Kijk, de Giro staat op punt van beginnen en op voorhand lijkt het een groot spektakel te gaan worden. Goede deelnemers, goede ploegen en een loodzwaar parkoers. De mannen moeten in Italië over bergen rijden die ze in Frankrijk niet kennen, maar toch halen we hier, bijna in koor, onze neus op voor die Italiaanse ronde. Ach…het zal. Spaghettivreters, matige organisatie ook.
We doen onze dingen, lezen de uitslagen en hebben onze eigen (sportieve) besognes in mei en straks in augustus/september en we geloven het verder wel. Simoni, Cunego, Di Luca, Rasmussen, Basso? Leuke jongens, maar wat kunnen ze straks in de Tour? Dat is onze eerste reactie. Een tweede hebben we niet.
Er bestaat een spreekwoord: wat de boer niet kent, dat (vr)eet ie niet. In dit geval mogen we ons dat allen aantrekken. Iedereen van de pers. Voor de Giro geldt: dat hebben we jaren niet uitgezonden (ook omdat de Italianen idioot hoge rechtenbedragen vroegen, laat ik dat niet vergeten) en wat we niet zien, is er gewoon niet. Doodsimpel eigenlijk.
Ja, maar die Belgen dan? Die hebben al hun geld op wielrennen gezet. Die hebben geen stekend duur WK voetbal voor de deur, die hebben een andere manier van leven, doen en denken. Bij hen is “de koers” van levensbelang en zij zenden alles uit. Zodanig zelfs dat ze wielrennen vermoorden. Vergelijk het met schaatsen bij ons. Overkill means nothing, leerde ik vroeger altijd.
Nu gaan wij de Giro “klein” doen. In samenvatting. Dat is al een kleine winst. We doen er tenminste iets aan en het moet voor de NOS-penningmeester nog draaglijk zijn ook.
Ik ben een groot voorstander van het uitzenden van de drie grote ronden. Allemaal live, allemaal met goede omlijstende programma’s, allemaal didactisch verantwoord. Allemaal met passie te brengen. Daarom was (en ben) ik ook voorstander van een groot sportnet op de Nederlandse televisie. Daar had John de Mol aan moeten denken. Wat was dat een zegen voor sport in het algemeen geweest!
Ik ben slechts medewerker bij de NOS en volg, zoals het hoort, wat bij ons mogelijk is. Ja, ik weet wel beter, maar daar kopen we (u en ik) niets voor. Gek, mij word altijd gevraagd hoeveel maal ik de Tour wel niet gedaan heb. Nooit vraagt iemand me hoeveel maal de Giro, hoeveel maal de Vuelta. Of dat helemaal niet telt. Ik weet het antwoord, maar hoef het nooit te geven.
Het volgen van die rondes heeft me in het verleden geweldig veel plezier verschaft. Moser (geholpen door Van der Velde) contra Fignon. Delgado die een heel leger Russen moest kopen om van de ontketende Colombianen te winnen. We waren er wel eens bij, maar nooit vast, consequent en van harte. Dat is, inderdaad een tikje vreemd. Er valt overigens mee te leven.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."