abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:27:07 #126
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_62667121
Je schakelt een soort random-factor terug in.

Nu heb je renners die impulsief willen gaan aanvallen op een paar cols van de finish en heb je van die ploegleiders die zitten te schreeuwen "Nee! Wachten tot de slotklim!" of nog erger "Nee, niet vandaag!"

Van die ploegleiders die tactische afwegingen zitten te maken of een renner mag meegaan met een andere die aanvalt of moet wachten op een groepje dat op komst is. Alle spontaniteit wordt er uit gehaald.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_62667130
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Maar komt dat doordat ze geen oortjes hebben, of door jeugdig enthousiasme, en het feit dat er minder belangen spelen bij de beloften.
En heeft de sterkste gewonnen? (Ik heb de koers niet gezien, maar volgens mij had bijvoorbeeld Van Winden best wel nadeel bij het koersverloop, misschien had hij met oortjes als sterkste (?) in koers die wedstrijd wel gewonnen..?)

Ach, het is op zich wel de moeite waar om eens te kijken wat er gebeurt zonder oortjes. Wellicht verandert er bijna niets, moeten alleen een paar renners wat schema's in hun kop stampen.
En misschien blijkt het ook wel de openbaring te zijn die velen er in zien.

Ik ben zoals altijd nog even sceptisch.
Beide, maar vooral het eerste. Bij de beloften werden de koersen de afgelopen jaren ook veel gecontroleerder. En de beste won wat mij betreft, want Duarte reed zowat de hele koers voorop en had in de finale nog het meeste over.

En Van Winden was echt niet de sterkste in de koers. Hij was wel heel goed, maar Rui Costa kon hij bijv. niet volgen. Costa sloot dan ook eerder aan dan Van Winden, die er nog heel lang over deed.
pi_62667146
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:27 schreef SaintOfKillers het volgende:

Nu heb je renners die impulsief willen gaan aanvallen op een paar cols van de finish en heb je van die ploegleiders die zitten te schreeuwen "Nee! Wachten tot de slotklim!" of nog erger "Nee, niet vandaag!"

Van die ploegleiders die tactische afwegingen zitten te maken of een renner mag meegdaan met een andere die aanvalt of moet wachten op een groepje dat op komst is. Alle spontaniteit wordt er uit gehaald.
Dat dus. Zie Devolder zonder oortjes maar eens in bedwang te houden.
pi_62667156
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat hoort bij wielrennen imo, dat de renners zelf de koers kunnen lezen en bepalen wat ze doen en dat ze dus niet op afstand radiografisch bestuurd worden. Zelf anticiperen.
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:20 schreef TheArt het volgende:

[..]

Ik vond het geweldig. Hadden ze maar moeten rijden. Tactiek hoort ook bij het wielrennen.
Vind juist bij wielrennen horen dat degene die het hardst kan fietsen, wint. Niet de persoon die mazzel heeft dat ie in een goede ontsnapping zit in een vlakke rit, waar toevallig niemand achteraan gaat rijden.
pi_62667168
Die Pereiro etappe was echt niet anders verlopen zonder oortjes. Dan vraagt iemand van Phonak bij de ploegleiders wagen wat de tactiek is, die zegt 'geef Pereiro een half uur voorsprong', ze kijken naar de man die het bord met tijdsverschil laat zien, en ze zorgen dat het gat een half uur wordt. Oortjes zorgen er op zijn hoogst voor dat dit soort tactische situaties iets preciezer zijn (zonder oortjes had Pereiro misschien een minuut meer of minder gehad), maar het zal echt de tactiek in de koers niet bepalen.
pi_62667186
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat dus. Zie Devolder zonder oortjes maar eens in bedwang te houden.
Een mechanisme installeren waarmee je op afstand de remmen dicht kunt knijpen
pi_62667205
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

[..]

Vind juist bij wielrennen horen dat degene die het hardst kan fietsen, wint. Niet de persoon die mazzel heeft dat ie in een goede ontsnapping zit in een vlakke rit, waar toevallig niemand achteraan gaat rijden.
Zo werkt het niet ratjetoe. Wielrennen is juist zo mooi vanwege de combinatie van hard fietsen, tactiek en techniek (zie bijv. actie van Freire in Zwitserland 2006). Als elke koers de beste zou winnen, was er voor mij geen reet meer aan geweest. Dan zou elke bergetappe waar Contador aan mee zou doen door hem gewonnen worden en elke sprintrit door Cavendish. Zo werkt het gelukkig niet.
pi_62667211
quote:

[..]

[..]

Er wordt ook wel op andere manieren dan oortjes aangegeven hoe groot de voorsprong is. Bijvoorbeeld op het bord van de man die achterop de motor zit.
pi_62667241
quote:

[..]

[..]

Nou, nee. Bij wielrennen gaat het ook om tactiek, niet alleen om wie het hardste kan fietsen. Daar gaat het bij een tijdrit om.
Het is overigens bij wielrennen altijd de vraag of degene die het hardste kan fietsen ook de winnaar is (behalve bij etappewedstrijden, daar is iha de winnaar de degene die het hardste kon fietsen). Bij het grootste deel van de massasprints kun je bv. prima stellen dat de winnaar niet degene was die het hardste kon fietsen (hooguit degene die de laatste 100 meter het hardste kon fietsen).
pi_62667253
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:29 schreef Ereinion het volgende:
Die Pereiro etappe was echt niet anders verlopen zonder oortjes. Dan vraagt iemand van Phonak bij de ploegleiders wagen wat de tactiek is, die zegt 'geef Pereiro een half uur voorsprong', ze kijken naar de man die het bord met tijdsverschil laat zien, en ze zorgen dat het gat een half uur wordt. Oortjes zorgen er op zijn hoogst voor dat dit soort tactische situaties iets preciezer zijn (zonder oortjes had Pereiro misschien een minuut meer of minder gehad), maar het zal echt de tactiek in de koers niet bepalen.
Wel in eerste instantie. Als er ontsnappingen gevormd gaan worden, moeten renners nu sneller gaan beslissen of ze meewillen. Het is niet meer informeren bij de wagen, waar ploegleiders een tv tot hun beschikking hebben, zodat ze direct al merken wie er meezitten en dan besluiten niet meer in de achtervolging gaan. Juist de nutteloze krachtverspillingen op nutteloze momenten, waar de renners het niet doorhebben, maakt het mooi.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:33:57 #136
67640 SaintOfKillers
pi_62667257
Van de laatste 10 jaar is het waarschijnlijk net de Pereiro-Tour degene waar oortjes het minste invloed hadden, vooral in de Armstrong-jaren was het erg.

Riis lijkt me ook al zo'n controlefreak.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_62667271
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er wordt ook wel op andere manieren dan oortjes aangegeven hoe groot de voorsprong is. Bijvoorbeeld op het bord van de man die achterop de motor zit.
Ja, maar dat krijgen ze niet continu te zien. Met de GPS en de oortjes weten ze de hele tijd wat de voorsprong is.
pi_62667350
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:27 schreef SaintOfKillers het volgende:

Van die ploegleiders die tactische afwegingen zitten te maken of een renner mag meegaan met een andere die aanvalt of moet wachten op een groepje dat op komst is. Alle spontaniteit wordt er uit gehaald.
Als ze het maar vaak genoeg voor de etappe schreeuwen blijven die renners ook wel zitten.

Praktische vraag: zou een Sylvester Szmyd zonder oortjes gewoon doorfietsen als een Cunego weer eens vroeg moet lossen? Zo ja, dan is het afschaffen goed.
Maar het kan natuurlijk ook dat knechten extra bang zijn om iets verkeerds te doen, en nog minder risico nemen, terwijl een ploegleider zou roepen ga voor je eigen kans (Dat zal bij een ploeg als Lampre misschien niet snel gebeuren, maar bij niet-Italiaanse/ -Spaanse ploegen wel.)
pi_62667356
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, maar dat krijgen ze niet continu te zien. Met de GPS en de oortjes weten ze de hele tijd wat de voorsprong is.
Ze hoeven dat ook niet continu te zien om een inschattig te maken. Als iemand 10 minuten voorsprong heeft en het peleton rijdt in toeristentempo dan kun je wel aanvoelen dat je op die manier de koplopers niet in gaat halen.
pi_62667417
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:33 schreef SaintOfKillers het volgende:
Van de laatste 10 jaar is het waarschijnlijk net de Pereiro-Tour degene waar oortjes het minste invloed hadden, vooral in de Armstrong-jaren was het erg.

Riis lijkt me ook al zo'n controlefreak.
Ik denk dat Armstrong zonder oortjes ook wel had gewonnen. Verder zijn er nauwelijks renners die door een lucky shot in een overgangsetappe de Tour hebben gewonnen.

Ik vind het ook geen argument. Als je dat uit wilt sluiten, dan moet je gewoon in elk rit een flinke col stoppen.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:45:29 #141
67640 SaintOfKillers
pi_62667529
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Als ze het maar vaak genoeg voor de etappe schreeuwen blijven die renners ook wel zitten.
Dat doen ze niet. Alleen als ze in hun oor een scheldtirade horen op 't moment dat ze op de trappers gaan staan, heeft dat effect en zelfs dan moet er soms een aanklampende ploegmaat (ook via oortjes) naar voren worden gestuurd als er nog twijfel is.

Allemaal dingen die niet gebeuren zonder oortjes.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:51:01 #142
67640 SaintOfKillers
pi_62667625
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 15:41 schreef Halcon het volgende:
Ik denk dat Armstrong zonder oortjes ook wel had gewonnen. Verder zijn er nauwelijks renners die door een lucky shot in een overgangsetappe de Tour hebben gewonnen.
Onderschat Bruyneel niet. Die analyseert alles kapot. Zonder oortjes had Armstrong er veel harder voor moeten werken, zijn ploeg was niet altijd even sterk en ik ben er van overtuigd dan ze aan paar keer helemaal de controle waren kwijt geraakt, waardoor de uiteindelijke zege van Armstrong waarschijnlijk pas in de slottijdrit kon verzekerd worden (en niet na 10 dagen).

En misschien had hij er wel eens naast gegrepen, Hinault en Merckx hebben er ook verloren terwijl ze de beste waren, maar geen oortjes hadden.
pi_62671515
Nadat Gustav Larsson toch bij CSC is gebleven heeft Caisse dat geld maar in jongere jongens gestoken, onder andere Rui Costa is aangetrokken.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:29:32 #144
67640 SaintOfKillers
pi_62675268
Die Flandrien TV-show is nu bezig met Boogerd als gast.
pi_62676155
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 18:57 schreef wimderon het volgende:
Nadat Gustav Larsson toch bij CSC is gebleven heeft Caisse dat geld maar in jongere jongens gestoken, onder andere Rui Costa is aangetrokken.
Dat Costa nog niet eerder was opgepikt door een ProTour-ploeg mag een wonder heten.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:47:34 #146
67640 SaintOfKillers
pi_62677156
Van Avermaet wint, niet echt verwacht, al leken een hoop aanwezigen het normaal te vinden.
pi_62677162
dus Greg... hij staat er zelf van te kijken..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_62677794
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 21:29 schreef SaintOfKillers het volgende:
Die Flandrien TV-show is nu bezig met Boogerd als gast.
Kut, vergeten
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:25:52 #149
67640 SaintOfKillers
pi_62677901
Cancellara was er ook, die was de internationale Flandrien.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:27:59 #150
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_62677943
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 22:47 schreef SaintOfKillers het volgende:
Van Avermaet wint, niet echt verwacht, al leken een hoop aanwezigen het normaal te vinden.
Je hebt drie man die een klassieker gewonnen hebben dit jaar (Gilbert , Boonen & Devolder) en Van Avermaet wint. Ik vind het vreemd ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')