Touché met Massa in het begin + drive trough voor zijn actie bij de start.quote:Op zondag 12 oktober 2008 08:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik schakelde later weer in Waarom ligt Hamilton zo ver achter ?
Het is gen grasrace hè ?quote:
quote:
Dat doen ze allemaal bij elke uitreiking weleensquote:Op zondag 12 oktober 2008 08:11 schreef SheikYerbouti het volgende:
Heeft Alonso geen fatsoen? Loopt zo door de volksliederen heen te blaten...
Ik sta altijd plechtig te kijken voor de TVquote:Op zondag 12 oktober 2008 08:13 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat doen ze allemaal bij elke uitreiking weleens
Bedankt voor de tip.quote:
Pling!quote:Op zondag 12 oktober 2008 08:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Hmmm....ik dacht kwali om 7, wedstrijd om 8. Zit je te kijken naar de laatste 10 ronden.....
...dan vanmiddag maar even Usenet aanzwengelen. Maar Massa en Lewis tegen elkaar dus? En weer die dekselse Alonso: erg mooi van hem.
Same here.quote:Op zondag 12 oktober 2008 08:31 schreef Sally het volgende:
Zo luitjes, ik ga proberen nog een paar uurtjes te pitten (nee, geen pitstop) tot laters
Vanmiddag is de hh op rtl7quote:Op zondag 12 oktober 2008 08:24 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Hmmm....ik dacht kwali om 7, wedstrijd om 8. Zit je te kijken naar de laatste 10 ronden.....
...dan vanmiddag maar even Usenet aanzwengelen. Maar Massa en Lewis tegen elkaar dus? En weer die dekselse Alonso: erg mooi van hem.
Ik wacht liever een paar uurtjes langer dat de SpeedTV en ITV versie op internet staat.quote:
http://www.grandprix.com/ns/ns20875.htmlquote:The FIA Stewards issued a weird ruling at the end of the Japanese Grand Prix, penalising Sebastien Bourdais 25secs for a collision with Felipe Massa. The additional time meant that Bourdais loses his sixth place, falling to 10th behind Sebastian Vettel, Felipe Massa, Mark Webber and Nick Heidfeld.
The decision was odd in that most observers thought that the investigation into the incident would consider whether Massa should be punished as Bourdais appeared to be ahead when the collision occurred.
Krijgen we natuurlijk nog meer gezeur van de Mclaren fan's.quote:Op zondag 12 oktober 2008 09:55 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
http://www.grandprix.com/ns/ns20875.html
En weer een puntje erbij voor Massa.
Nou, als ik wat internetfilmpjes bekijk van de start van deze race, dan is het meer de ontwijkende actie van Kimi die ervoor zorgt dat er geen ongeluk gebeurt, dan het op tijd remmen voor de bocht van Lewis. Als Kimi in had gestuurd, dan had ie zo een McLaren in zijn flank gehad. Ik vind dat een terechte straf voor een drieste actie van Lewis.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:23 schreef kepler het volgende:
weer van de vreemde straffen...
Wat Hamilton bij de start deed was het niet de netste actie ooit, maar dit soort acties zien we toch bij elke race eigenlijk wel bij de start?Waarom dan nu opeens gaan straffen? Ik heb niet heel veel herhalingen gezien, dus misschien dat ik het mis heb
Die straf van Bourdais is ook vreemd, hij kreeg toch geen ruimte van Massa? Volgens mij doe je gewoon weer normaal mee met de race zodra je voorbij die lijn bent? Het was ook niet heel slim van Massa, hij had hem best wat ruimte kunnen geven
Straf van Massa was nog de meest terechte, maar ik had ook niet heel raar opgekeken als ze dit gewoon hadden laten gaan...
Wat is er gebeurt met dit soort incindenten afdoen als een race-ongeluk
Het is wel een stille vlag, geen bewogen vlag. Een coureur moet ergens weer beginnen met racen/het verdedigen van zijn positie. De vraag is wanneer dat isquote:Op zondag 12 oktober 2008 11:36 schreef Schuifpui het volgende:
Van Massa Bourdais heb ik nog geen duidelijk beelden gezien, alleen maar vanuit die hoek. Vraag me af hoe iedereen zo makkelijk een oordeel geeft. Tot wanneer geldt de blauwe 'vlag' bij het uitrijden van de pitstraat eigenlijk? Lijkt me ook wel een belangrijke vraag.
Vond het ook wel jammer dat kimi hem er niet even vol inreed bij Hamilton bij de start.
Dat is ook niet helemaal waar. Hakkinen kreeg in 1994 ook al een straf aan zijn broek voor een start-ongeluk in Hockenheim waar ie ook behoorlijk driest de eerste bocht in dook. Montoya kreeg er ook een in Maleisie een aantal jaren terug en je zult er vast nog meer kunnen vinden in de recente F1 geschiedenis. Wat het nu zo omstreden lijkt te maken, is dat het hier gaat om titel-kandidaten die zes punten van elkaar verwijderd zijn met nog twee races te gaan. En waarschijnlijk ook de Ferrari-McLaren rivaliteit.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:38 schreef kepler het volgende:
Tja, ik kan het nog steeds niet heel goed zien. Maar volgens mij blijft Hamilton wel op de baan. Maar daar gaat het mij niet eens om, het gaat mij meer om dat je dit soort acties bijna wel bij elke start ziet (en soms wel erger). Waarom nu opeens wel straffen?
De FIA moet gewoon iets soepeler worden inderdaad, dit soort acties horen mijn inziens bij racen. Door altijd maar mislukte inhaal-acties af te straffen wordt er helemaal nooit meer ingehaald. Dit waren namelijk niet van die onmogelijke pogingen
Pfffquote:Op zondag 12 oktober 2008 12:12 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Het was zo klaar als een klontje dat Massa uit was om Hamilton van de baan af te rammen a la Schumacher. Als Massa dit seizoen wereldkampioen zou worden, zou dit een schande zijn voor heel de Formule 1. Nog nooit heb ik zo'n incompetente coureur wdc zien worden.
Die inhaalactie op Webber, die niet door de beugel kan. Je mag niet over het rood/witte verdrijvingsvlak rijden (die ligt er niet voor niets). Als er op dat moment iemand uit de pits had gereden, had Massa deze niet kunnen zien en er vol boven op gezeten.quote:
Dat was dus ook 'n ding waar ik me aan het ergeren was. Dát zijn zaken die niet door de beugel kunnen, maarja, omdat het Massa is wordt het wel door de vingers gezien.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Die inhaalactie op Webber, die niet door de beugel kan. Je mag niet over het rood/witte verdrijvingsvlak rijden (die ligt er niet voor niets). Als er op dat moment iemand uit de pits had gereden, had Massa deze niet kunnen zien en er vol boven op gezeten.
Wat een onzin. Onthoud ook ff dat massa al twee keer een motor heeft opgeblazen en Hamilton gewoon heel veel geluk heeft met de reliability van de auto. Tuurlijk was die actie niet al te netjes, maar Hamilton is ook niet de meest nette coureur.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:12 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Het was zo klaar als een klontje dat Massa uit was om Hamilton van de baan af te rammen a la Schumacher. Als Massa dit seizoen wereldkampioen zou worden, zou dit een schande zijn voor heel de Formule 1. Nog nooit heb ik zo'n incompetente coureur wdc zien worden.
Trulli had in Spa exact zo'n zelfde actie en werd er niet voor bestraft. Hamilton hier wel. Ofwel de FIA heeft iets tegen McLaren ofwel de FIA bevoordeeld Ferrari. Ik ben er nog niet uit hoe het zit.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:23 schreef kepler het volgende:
weer van de vreemde straffen...
Wat Hamilton bij de start deed was het niet de netste actie ooit, maar dit soort acties zien we toch bij elke race eigenlijk wel bij de start?Waarom dan nu opeens gaan straffen? Ik heb niet heel veel herhalingen gezien, dus misschien dat ik het mis heb
Die straf van Bourdais is ook vreemd, hij kreeg toch geen ruimte van Massa? Volgens mij doe je gewoon weer normaal mee met de race zodra je voorbij die lijn bent? Het was ook niet heel slim van Massa, hij had hem best wat ruimte kunnen geven
Straf van Massa was nog de meest terechte, maar ik had ook niet heel raar opgekeken als ze dit gewoon hadden laten gaan...
Wat is er gebeurt met dit soort incindenten afdoen als een race-ongeluk
Dan rijdt Massa schijnbaar voor het verkeerde teamquote:Op zondag 12 oktober 2008 12:20 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wat een onzin. Onthoud ook ff dat massa al twee keer een motor heeft opgeblazen en Hamilton gewoon heel veel geluk heeft met de reliability van de auto.
dan nog vond ik de actie opzich wel meevallen. Hij verremt zich (ook omdat Raikkonen opeens naar rechts beweegt misschien?), maar haalt nog wel de bocht. Dat hij Raikkonen aan de buitenkant heeft zitten is pechquote:Op zondag 12 oktober 2008 11:46 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal waar. Hakkinen kreeg in 1994 ook al een straf aan zijn broek voor een start-ongeluk in Hockenheim waar ie ook behoorlijk driest de eerste bocht in dook. Montoya kreeg er ook een in Maleisie een aantal jaren terug en je zult er vast nog meer kunnen vinden in de recente F1 geschiedenis. Wat het nu zo omstreden lijkt te maken, is dat het hier gaat om titel-kandidaten die zes punten van elkaar verwijderd zijn met nog twee races te gaan. En waarschijnlijk ook de Ferrari-McLaren rivaliteit.
Ik heb de beelden nog niet teruggezien, maar volgens mij was het Webber die Massa zover naar buiten duwde naarquote:Op zondag 12 oktober 2008 12:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Die inhaalactie op Webber, die niet door de beugel kan. Je mag niet over het rood/witte verdrijvingsvlak rijden (die ligt er niet voor niets). Als er op dat moment iemand uit de pits had gereden, had Massa deze niet kunnen zien en er vol boven op gezeten.
Wat ik dit jaar gezien heb van Hamilton zou ik niet bestempelen als "niet netjes". Het is op het randje. Volgens mij heeft Hamilton dit jaar geen gebeuk nodig om z'n tegenstanders in te halen. Hij zet z'n auto er af en toe wel eens driest naast, maar soms moet je risico's nemen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:20 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wat een onzin. Onthoud ook ff dat massa al twee keer een motor heeft opgeblazen en Hamilton gewoon heel veel geluk heeft met de reliability van de auto. Tuurlijk was die actie niet al te netjes, maar Hamilton is ook niet de meest nette coureur.
nee, Webber zat (in een uitwijkende actie) al helemaal rechts. Dat Massa vervolgens zijn Ferrari in de 2 meter ruimte tussen Webber en de muur propt is niet zo slim natuurlijkquote:Op zondag 12 oktober 2008 12:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb de beelden nog niet teruggezien, maar volgens mij was het Webber die Massa zover naar buiten duwde naar
* Sally tooquote:
[Upd] Uitslag Grand Prix van Japanquote:Maar het was wel te verwachten dat Bourdais een straf zou krijgen, alleen jammer dat deze volledig onterecht is. Maarja, Massa schuift daardoor op en krijgt weer een puntje extra. Bedankt FIA, voor het ''spannend'' te houden. Het ging om een plaats, en Massa dient deze niet af te dwingen maar te winnen.
En wat betreft Coronel en Kalf in de studio, ik geef ze eigenlijk gelijk om wat ze zeiden in
de nabeschouwing
[..]
Dat was dus ook 'n ding waar ik me aan het ergeren was. Dát zijn zaken die niet door de beugel kunnen, maarja, omdat het Massa is wordt het wel door de vingers gezien.
''Ik zou een waardige kampioen zijn'' My ass!
quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:40 schreef kepler het volgende:
[..]
Het is wel een stille vlag, geen bewogen vlag. Een coureur moet ergens weer beginnen met racen/het verdedigen van zijn positie. De vraag is wanneer dat is
En als Massa slim was geweest had hij die bocht iets wijder genomen, was er helemaal geen probleem geweest
quote:Massa werd door een uit de pit komende Bourdais weggeduwd, omdat de pitlane aan het eind doorloopt over de ideale lijn naar de bocht naar rechts. De Ferrari wilde de bocht scherp aansnijden, maar de touché met de Toro Rosso was onvermijdelijk en Massa spinde. Het incident zal na de wedstrijd onderzocht worden.
Sorry, maar we spoileren niet voor degenen die de hh nog moeten kijken, zo is het al jaren op FOK!sport en een soort van afspraak op het forumquote:
De die-hards hebben het vanmorgen al gezienquote:Op zondag 12 oktober 2008 14:06 schreef Sally het volgende:
Joehoe?
De start is inmiddels an geweest hoor![]()
Gelijk inquote:Op zondag 12 oktober 2008 14:12 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
De die-hards hebben het vanmorgen al gezienIs niet meer leuk als je 2 maal hetzelfde commentaar moet geven
Ik meen dat je moet uitkijken als je de pits uit komt ipv andersom..? Daarom is er aan het einde vd pits een blauw licht; als dat knippert, betekent dat dat je uit moet kijken omdat er iemand over start-finish gaat. Correct me if I'm wrong....quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Die inhaalactie op Webber, die niet door de beugel kan. Je mag niet over het rood/witte verdrijvingsvlak rijden (die ligt er niet voor niets). Als er op dat moment iemand uit de pits had gereden, had Massa deze niet kunnen zien en er vol boven op gezeten.
Ik postte al eerder het filmpje van Kubica met Massa vorig jaar: Kubica snijdt daar ook een chicane af om zijn plek vervolgens niet terug te geven. Geen straf, ook geen 25 seconden bij zijn eindtijd.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Trulli had in Spa exact zo'n zelfde actie en werd er niet voor bestraft. Hamilton hier wel. Ofwel de FIA heeft iets tegen McLaren ofwel de FIA bevoordeeld Ferrari. Ik ben er nog niet uit hoe het zit.
Maar het is niet de bedoeling dat je voor je directe tegenstander onzichtbaar moet worden, of gewoon weg van je gas/of in het gras moet gaan rijden. Anders is de hele essentie van het racen weg.....quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Ik meen dat je moet uitkijken als je de pits uit komt ipv andersom..? Daarom is er aan het einde vd pits een blauw licht; als dat knippert, betekent dat dat je uit moet kijken omdat er iemand over start-finish gaat. Correct me if I'm wrong....![]()
Ik snap je niet. Zijn directe tegenstander was Webber en daar was ie toch niet onzichtbaar voor...?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:25 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Maar het is niet de bedoeling dat je voor je diecte tegenstander onzichtbaar moet worden, of gewoon weg van je gas/of in het gras moet gaan rijden. Anders is de hele essentie van het racen weg.....
Als een blauw licht hetzelfde is als een blauwe vlag is het imo toch gewoon de bedoeling dat hij op moet rotten als Massa in de buurt is....quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:25 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Maar het is niet de bedoeling dat je voor je diecte tegenstander onzichtbaar moet worden, of gewoon weg van je gas/of in het gras moet gaan rijden. Anders is de hele essentie van het racen weg.....
Hamilton kreeg wel een waarschuwing. Ok, niet iets waar je nou echt wakker van ligt maar toch.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
En Lewis, Webber en Vettel waren vorig jaar ook betrokken bij een situatie achter de safety-car, waardoor Webber en Vettel crashte. Ik meen dat die ook hun vinger wezen richting Lewis, maar daar zijn destijds ook geen straffen voor uitgedeeld.
http://www.grandprix.com/ns/ns19749.html
Het gaat erom dat degene die mogelijk uit de pitstraat zou zijn komen rijden, onzichtbaar is voor Massa, en Massa voor diegene.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ik snap je niet. Zijn directe tegenstander was Webber en daar was ie toch niet onzichtbaar voor...?
Wat niet gebeurde en het daardoor in mijn ogen ook niet relevant is. Blijkbaar dachten de stewards ook zo.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Het gaat erom dat degene die mogelijk uit de pitstraat zou zijn komen rijden, onzichtbaar is voor Massa, en Massa voor diegene.
I see. Maar dat is dus blijkbaar, volgens het lichtensysteem, een probleem voor de coureur die uit de pitsstraat komt en niet voor degene die op de baan er langs knalt?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Het gaat erom dat degene die mogelijk uit de pitstraat zou zijn komen rijden, onzichtbaar is voor Massa, en Massa voor diegene.
Het lijkt er dus op dat je moet uitkijken als je de pits uitkomt, niet als je er langs raast tijdens een training/kwalificatie (en de race?). Hoewel ik dus over een race niet zo snel iets kon vinden...quote:31.3 During all practices there will be a green and a red light at the end of the pit lane. Cars may only leave the pit lane when the green light is on. Additionally, a blue flag and/or a flashing blue light will be shown in the pit exit to warn drivers leaving the pit lane if cars are approaching on the track.
Nee, op het moment van uit de pits komen ben je weer aan het racen (zodra de pitlimiter op de witte lijn eraf gaat zit je gewoon weer op de baan zelf). En aangezien Bourdais niet op een ronde achterstand stond t.o.v. Massa, was het gewoon een rechtstreeks gevecht (dat Massa 'n ronde of 2 later binnenkomt is hier niet relevant). En het blauwe licht telt in dit geval als waarschuwing dat er een rijder aankomt over het rechte stuk die op volle snelheid is. Niet dat je diegene moet laten passeren.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ik snap je niet. Zijn directe tegenstander was Webber en daar was ie toch niet onzichtbaar voor...?
Ik wil antwoord geven, maar ik ben even gebiologeerd door je avatarquote:Op zondag 12 oktober 2008 15:59 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Nee, op het moment van uit de pits komen ben je weer aan het racen. En aangezien Bourdais niet op een ronde achterstand stond t.o.v. Massa, was het gewoon een rechtstreeks gevecht. En het blauwe licht telt in dit geval als waarschuwing dat er een rijder aankomt over het rechte stuk die op volle snelheid is. Niet dat je diegene moet laten passeren.
Edit: Dat is dus wat ik bedoel met het licht wat Walter postteHet is geen ''order'' wat je krijgt op dat moment, maar gewoon een waarschuwing.
Je verwisselt Webber met Bourdaisquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:02 schreef xFriendx het volgende:
Lijkt mij dat Massa daar sowieso wel een aardig risico nam bij die inhaalactie op Bourdais.
Ondanks een blauw licht wat je op de hoogte stelt dat er mensen langs de pitlaan stuiven, denk ik niet dat je als uitgaande coureur verwacht dat iemand op dat verdrijvingsvlak zit.
Ook Massa kan dat van tevoren wel zien? Dat lijkt mij een stukje anticiperen. Als je zo kort voor de uitgang van die pitlane je auto er nog naast zet (ongeacht of Bourdais nog wat naar rechts gaat of niet) heb je gewoon heel weinig ruimte meer over.
Er staat dus dat het een waarschuwing is dat er een andere auto op de weg zit, waar op gelet moet worden. Dit is precies wat Bourdais wel gedaan heeft door de bocht zo rechts mogelijk aan te snijden en zo netjes mogelijk te nemen. Dat Massa er als een dolle hond voorbij wil is geen reden om Bourdais een straf te geven.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:58 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Ok, hier vind ik wat over de lichten, maar dat geldt enkel tijdens Practice
[..]
Het lijkt er dus op dat je moet uitkijken als je de pits uitkomt, niet als je er langs raast tijdens een training/kwalificatie (en de race?). Hoewel ik dus over een race niet zo snel iets kon vinden...
dat zegt Bourdais ook:quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:07 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]
Er staat dus dat het een waarschuwing is dat er een andere auto op de weg zit, waar op gelet moet worden. Dit is precies wat Bourdais wel gedaan heeft door de bocht zo rechts mogelijk aan te snijden en zo netjes mogelijk te nemen. Dat Massa er als een dolle hond voorbij wil is geen reden om Bourdais een straf te geven.
Het blijkt maar weer dat de stewards of the meeting dit seizoen al genoeg hebben bewezen dat ze geen kijk op hun werk hebben.
quote:Sebastien Bourdais geeft Felipe Massa volledig de schuld voor hun botsing tijdens de Japanse Grand Prix in Fuji. Na zijn pitstop kwam de Fransman de baan opgereden en in de eerste bocht raakten de twee coureurs elkaar. Na afloop werd Bourdais voor de botsing bestraft, en kreeg hij een tijdstraf van 25 seconden. Hierdoor viel hij terug van de zesde naar de tiende plek.
"Ja, ik kwam uit de pitstraat en dan wordt van mij verwacht dat ik voorzichtig doe. Dat deed ik", vertelde de Toro Rosso-coureur. "Ik bleef aan de binnenkant en drukte hem niet van de baan en miste mijn rempunt in de bocht ook niet. Ik deed er alles aan om contact te vermijden en hij stuurde gewoon in alsof ik niet bestond. Wat had ik dan moeten doen? Ik heb al zo vaak in deze positie gezeten en nooit incidenten gehad. Het heeft te maken met respect en elkaar de ruimte geven."
"Ik snap ook niet dat hij zoveel risico neemt, terwijl hij om de titel strijd. Hij heeft er niets mee te winnen. Hij zou drie ronden later zelf stoppen en sowieso achter ons finishen. Felipe heeft er nu een punt bijgekregen en uiteraard ben ik erg blij voor hem", reageerde Bourdais sarcastisch op het feit dat Massa door de straf van Bourdais van de zevende naar de zesde plek opschoof. "Het enige wat ik nog meer had kunnen doen was de rode loper neerleggen."
Ja, zag het pas te laat. Al even aangepast. Doelde inderdaad op de actie Massa vs Webber nabij de pitlane.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:06 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Je verwisselt Webber met BourdaisDie actie van Webber met Massa was weer iets anders
Ook een domme van Massa imo
Is die blauwe lamp niet equivalent van de blauwe vlag? En geldt dat dus voor een achterblijver?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:53 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
I see. Maar dat is dus blijkbaar, volgens het lichtensysteem, een probleem voor de coureur die uit de pitsstraat komt en niet voor degene die op de baan er langs knalt?
Maar Bourdais is geen achterblijver, hij was in gevecht met Massaquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:25 schreef Sally het volgende:
[..]
Is die blauwe lamp niet equivalent van de blauwe vlag? En geldt dat dus voor een achterblijver?
Het ging toch om het moment dat Massa Webber inhaalde aan de binnenkant? Niet over die afsnijactie van Massa op Bourdais.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:59 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Nee, op het moment van uit de pits komen ben je weer aan het racen (zodra de pitlimiter op de witte lijn eraf gaat zit je gewoon weer op de baan zelf). En aangezien Bourdais niet op een ronde achterstand stond t.o.v. Massa, was het gewoon een rechtstreeks gevecht (dat Massa 'n ronde of 2 later binnenkomt is hier niet relevant). En het blauwe licht telt in dit geval als waarschuwing dat er een rijder aankomt over het rechte stuk die op volle snelheid is. Niet dat je diegene moet laten passeren.
Edit: Dat is dus wat ik bedoel met het licht wat Walter zelf al postteHet is geen ''order'' wat je krijgt op dat moment, maar gewoon een waarschuwing zodat je het weet dat er iemand aankomt.
Ik las net over een knipperend blauw licht, dat dus waarschuwt. Maar het ging niet om de actie van Bourdais...quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:27 schreef kepler het volgende:
[..]
Maar Bourdais is geen achterblijver, hij was in gevecht met Massa
we hebben het er ook over dat de straf voor Bourdais eigenlijk onterecht is, ik zou graag willen weten om welke reden Bourdais is gestraftquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:28 schreef Sally het volgende:
[..]
Het ging toch om het moment dat Massa Webber inhaalde aan de binnenkant? Niet over die afsnijactie van Massa op Bourdais.
En naast Webber ging Massa dus over het roodwitte verdrijvingsvlak. En dat is volgens mij een overtreding. Het waren geen kerbs.
Iemand die de FIA-regels uitgeplozen heeft?
sasquatsch haalde Webber aan die uit de pit kwam, maar dat was Bourdais wat uit de pit kwam. Dus ik heb verder geborduurd op Bourdais z'n verhaal. En er zijn enkele verder gaan op het Webber verhaal , nu ik het teruglees allemaal zie ik het ook pasquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:29 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik las net over een knipperend blauw licht, dat dus waarschuwt. Maar het ging niet om de actie van Bourdais...
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:30 schreef kepler het volgende:
[..]
we hebben het er ook over dat de straf voor Bourdais eigenlijk onterecht is, ik zou graag willen weten om welke reden Bourdais is gestraft
Weet je zeker dat er unavoidable staat?? Komt me wat raar over om daar straf voor te geven, als iets onvermijdelijk was...quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
sasquatsch haalde Webber aan die uit de pit kwam, maar dat was Bourdais wat uit de pit kwam. Dus ik heb verder geborduurd op Bourdais z'n verhaal. En er zijn enkele verder gaan op het Webber verhaal , nu ik het teruglees allemaal zie ik het ook pas
[..]
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Sinister-D- het volgende:
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
Daarom zei ik dus ook unavoidablequote:Op zondag 12 oktober 2008 16:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Weet je zeker dat er unavoidable staat?? Komt me wat raar over om daar straf voor te geven, als iets onvermijdelijk was...
quote:[b]Op zondag 12 oktober 2008 16:37
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
En als Massa dan toch onverhoopt WDC wordt, dan kan ie zich troosten met de gedachte dat Lewis gewoon niet in staat is boven zijn hype uit te stijgen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:52 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]
![]()
Als Hamilton dan onverhoopt toch WDC wordt, kan Massa zich troosten met de gedacht dat FIA er alles aan gedaan heeft om dit te voorkomen.
Waarom zou je daar niet over mogen rijden? Dat doen ze zo vaak bij de start. En kijk anders naar Brazilië, daar scheuren ze ook gewoon over het rood-witte vak bij de pitsingang.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:28 schreef Sally het volgende:
[..]
En naast Webber ging Massa dus over het roodwitte verdrijvingsvlak. En dat is volgens mij een overtreding. Het waren geen kerbs.
Foutje van tong80 (die per PM z'n excuses aan me aanboodquote:Op zondag 12 oktober 2008 17:00 schreef Sinister-D- het volgende:
Waarom staat het topic eigenlijk niet gefilterd op auto- en motorsport
Nu ook. Dus niet zeuren, het was gewoon een goede actie. Als Hamilton het had gedaan was het weer briljant geweest.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:09 schreef Sinister-D- het volgende:
De start is toch net iets anders lijkt me, daar rij je met 20 auto's op een kluit op de bocht af, dan is dat haast onvermijdelijk.
Het is inderdaad zo dat Hamilton erg op het randje rijdt. Probleem is echter dat Schumacher dit in het verleden ook deed en er gewoon mee weg kwam.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:03 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
En als Massa dan toch onverhoopt WDC wordt, dan kan ie zich troosten met de gedachte dat Lewis gewoon niet in staat is boven zijn hype uit te stijgen.
Massa vijfde op de grid en dan zo'n do-or-die actie bij de eerste bocht, terwijl Lewis eerder deze week nog riep 'rustig te gaan rijden in het kader van het kampioenschap; in zijn haast de pits uit te rijden bovenop een Ferrari knalt die wel wacht voor een rood licht; in zijn haast gelijk de eerste de beste bocht na onrechtmatig voordeel de plek terug pakken, terwijl ie wist dat ie daar zo'n vijf races eerder ook al voor bestraft was. Vorig jaar greep ie ook naast het kampioenschap met drieste acties in de laatste twee races.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wie van de twee nu de meest waardige WDC is.
Nee ik haalde het gevecht met Webber aan, waarbij Massa over het rood/witte verdriijvingsvlak ging om Webber in te halen terwijl er op dat moment (hypothetisch) iemand uit de pits had kunnen komen. Massa had diegene nooit kunnen zien en diegene Massa ook nooit. Het verdrijvingsvlak is er niet voor niets en het was dus gewoon een gevaarlijke actie, waar hij best voor bestraft had mogen worden.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
sasquatsch haalde Webber aan die uit de pit kwam, maar dat was Bourdais wat uit de pit kwam. Dus ik heb verder geborduurd op Bourdais z'n verhaal. En er zijn enkele verder gaan op het Webber verhaal , nu ik het teruglees allemaal zie ik het ook pas
[..]
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
Even geupload hier:quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:45 schreef xFriendx het volgende:
http://img90.imageshack.us/img90/7899/massaofftracktd0.png
hier linkje naar Massa en Webber (screenshot) Alleen de link, aangezien Imageshack het als plaatje hier niet doet geloof ik.
gehaald uit: http://forum.planet-f1.com/index.php?t=msg&th=69661&start=0&
De melding op tv is altijd later. Dus het kan goed dat STR wel op tijd is geïnformeerd. En deze straffen kunnen dacht ik niet worden aangevochten, dus ik denk niet dat ze succesvol zullen zijn.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:31 schreef Sally het volgende:
Ben benieuwd of STR dan WEL met succes de DT voor Bourdais kan aanvechten, omdat het niet in de laatste 5 ronden gebeurde, en de melding was ook niet binnen 5 ronden dat ernaar gekeken werd.
Het is dus niet belangrijk dat de overtreding binnen 5 rondes voor het einde gemaakt is. Het gaat erom dat een straf die binnen 5 rondes voor het einde wordt gegeven (of na het einde van de race), omgezet wordt in een tijdstraf.quote:However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned.
Volgens mij was dat ook een argument van een team bij de vorige race, waar stewards ook erg lang bezig waren om hun straf voor Rosberg te bepalen. Die was toen zo ver uitgelopen dat die penalty lang niet zo erg was dan wanneer ze hem 15 ronden eerder hadden gegeven.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:51 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Deze "5 ronden voor het einde"-regel is ook niet duidelijk (en eerlijk):
[..]
Het is dus niet belangrijk dat de overtreding binnen 5 rondes voor het einde gemaakt is. Het gaat erom dat een straf die binnen 5 rondes voor het einde wordt gegeven (of na het einde van de race), omgezet wordt in een tijdstraf.
Aangezien het incident 17 ronden voor het einde van de GP plaatsvond, vind ik dat deze beslissing een extra bittere nasmaak heeft. Hoeveel ronden hebben de stewards nodig om tot hun conclusie te komen? Als Bourdais 5 ronden na het incident gewoon een drive-through-penalty had gekregen, was Massa misschien nooit 7e geworden. Ik vind het onacceptabel dat de stewards zo lang mogen wachten met hun oordeel.
Ik bedoelde idd de melding dat de straf na de wedstrijd bepaald zou worden het incident na de wedstrijd onderzocht zou worden (is beter).quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:51 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Deze "5 ronden voor het einde"-regel is ook niet duidelijk (en eerlijk):
[..]
Het is dus niet belangrijk dat de overtreding binnen 5 rondes voor het einde gemaakt is. Het gaat erom dat een straf die binnen 5 rondes voor het einde wordt gegeven (of na het einde van de race), omgezet wordt in een tijdstraf.
Hai!quote:Aangezien het incident 17 ronden voor het einde van de GP plaatsvond, vind ik dat deze beslissing een extra bittere nasmaak heeft. Hoeveel ronden hebben de stewards nodig om tot hun conclusie te komen? Als Bourdais 5 ronden na het incident gewoon een drive-through-penalty had gekregen, was Massa misschien nooit 7e geworden. Ik vind het onacceptabel dat de stewards zo lang mogen wachten met hun oordeel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
En wie worden er tot steward benoemd? Politieke vriendjes van Mosley.quote:GO TO EARLIER STORY GO TO THE NEWS INDEX GO TO NEXT STORY
By Jonathan Noble Thursday, January 24th 2008, 12:51 GMT
The FIA is to overhaul the way that Formula One race stewards operate this season in a bid to deal more efficiently with incidents over a Grand Prix weekend, autosport.com has learned.
With permanent race steward Tony-Scott Andrews retiring from his role at the end of last year, having been in that position since the start of 2006, the FIA has used the opportunity to restructure the stewards' organisation for the start of the new season.
Rather than having a permanent steward operating alongside two designated race stewards - one international and one from the national sporting authority - the FIA has decided to now use three nominated stewards at each event.
Furthermore, the three officials who are chosen for each event will be assisted by FIA president Max Mosley's official representative Alan Donnelly - who it is hoped will manage the decision-making process more efficiently than was seen at times last year.
And in a bid to ensure total impartiality of decisions, the appointed FIA stewards at each race will be chosen from nationalities that are totally neutral - so they are not the same as any of F1's competitors.
It is hoped the new system will provide more consistency in rulings and also deal with matters in a swifter way than was seen at times last year.
It is understood that one of the catalysts for the change was the fact that it took the FIA stewards five days after last year's Japanese Grand Prix to rule on whether or not Lewis Hamilton did anything wrong in his driving behind the safety car in Fuji.
Gut gut... Dat in de eerste bocht komt elke race wel in meer of mindere mate voor. Er werd gewoond laat geremd.quote:Op maandag 13 oktober 2008 09:53 schreef ColtZ40 het volgende:
In mijn ogen is er maar één coureur die het WK verdiend, en de betreffende coureur rijd niet bij Ferrari of McLaren. Wat een achterlijke actie van Hamilton in de eerste bocht.Wat heeft Massa veel geleerd van Schumacher, laten we de concurrent uitschakelen in de chicane.
http://f1.gpupdate.net/nl(...)er-moeten-uitrollen/quote:Bourdais: "Ik had de rode loper moeten uitrollen"
12 oktober 2008 / Uitslagen / Foto's
Sebastien Bourdais geeft Felipe Massa volledig de schuld voor hun botsing tijdens de Japanse Grand Prix in Fuji. Na zijn pitstop kwam de Fransman de baan opgereden en in de eerste bocht raakten de twee coureurs elkaar. Na afloop werd Bourdais voor de botsing bestraft met een tijdstraf van 25 seconden. Hierdoor viel hij terug van de zesde naar de tiende plek.
"Ja, ik kwam uit de pitstraat en dan wordt van mij verwacht dat ik voorzichtig doe. Dat deed ik", vertelde de Toro Rosso-coureur. "Ik bleef aan de binnenkant en drukte hem niet van de baan en miste mijn rempunt in de bocht ook niet. Ik deed er alles aan om contact te vermijden en hij stuurde gewoon in alsof ik niet bestond. Wat had ik dan moeten doen? Ik heb al zo vaak in deze positie gezeten en nooit incidenten gehad. Het heeft te maken met respect en elkaar de ruimte geven."
"Ik snap ook niet dat hij zoveel risico neemt, terwijl hij om de titel strijd. Hij heeft er niets mee te winnen. Hij zou drie ronden later zelf stoppen en sowieso achter ons finishen. Felipe heeft er nu een punt bijgekregen en uiteraard ben ik erg blij voor hem", reageerde Bourdais sarcastisch op het feit dat Massa door de straf van Bourdais van de zevende naar de zesde plek opschoof. "Het enige wat ik nog meer had kunnen doen was de rode loper neerleggen."
Het lijkt er wel opquote:Op maandag 13 oktober 2008 10:44 schreef bodylotion het volgende:
het WK wordt door de FIA een beetje kunstmatig spannend gehouden...
nou, dat van Massa was geen actie om Hamilton uit te schakelen denk ikquote:Op maandag 13 oktober 2008 10:32 schreef Sally het volgende:
[..]
Gut gut... Dat in de eerste bocht komt elke race wel in meer of mindere mate voor. Er werd gewoond laat geremd.
En dat van Massa ben ik met je eens. Der Michael was ook niet vies van gemene trucjes. En hij kwam er nog mee weg ook (vaak).
Dat gevoel had ik ook alquote:Op maandag 13 oktober 2008 10:44 schreef bodylotion het volgende:
het WK wordt door de FIA een beetje kunstmatig spannend gehouden...
Het was meer een kwestie van niet na denken, net als in de pitstraat in Canada. Dat zoiets gebeurt in de Formule Renault ok maar in de F1.quote:Op maandag 13 oktober 2008 10:32 schreef Sally het volgende:
[..]
Gut gut... Dat in de eerste bocht komt elke race wel in meer of mindere mate voor. Er werd gewoond laat geremd.
Welnee, het is volgens mij een weldoordachte actie geweest. En die is ook bestraft hoor.quote:Op maandag 13 oktober 2008 11:06 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Het was meer een kwestie van niet na denken, net als in de pitstraat in Canada. Dat zoiets gebeurt in de Formule Renault ok maar in de F1.
Je vergeet nog te melden dat het bedrijf van Alan Donnely - Sovereign Strategy - werkt(e) voor Ferrari. Tegenwoordig staat de naam niet meer op de lijst van het bedrijf, maar in het verleden wel. En blijkbaar hebben Mosley en Donnely dezelfde rechter als vriend.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:10 schreef ixio het volgende:
Godsamme, waar slaat die penalty van Bourdais nou weer op dan?
Hier de video: (zolang hij niet verwijdert wordt...)
Kan iemand mij uitleggen wat Bourdais in hemelsnaam verkeerd doet?? Hij komt de pit uitrijden en blijft netjes links rijden. Massa rijdt gewoon tegen hem aan.![]()
Het wordt tijd dat ze dat hele steward systeem weer gaan aanpassen, want dit slaat weer eens nergens op.
Met dank aan Max Mosley:
[..]
En wie worden er tot steward benoemd? Politieke vriendjes van Mosley.
Gevolg is dat je nu soms zelfs stewards hebt die zelfs nog nooit eerder een race bezocht hebben, en geen ene bal verstand van F1 hebben.
Maar gelukkig zit er dan iemand bij uit het Max Mosley kamp die ze 'adviseert en assisteert', want het is natuurlijk niet de bedoeling dat die onbenullen in het nadeel van Ferrari gaan beslissen.
Corrupte bende.
Het is dus eigenlijk sportief van Raikkonen dat hij Hamilton er niet af tikte!quote:Op maandag 13 oktober 2008 11:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Welnee, het is volgens mij een weldoordachte actie geweest. En die is ook bestraft hoor.
Dat in de pitstraat was gewoon oerstom en oliedom
Als je als professional keer op keer last hebt van een beginner in een voor hem veel te snelle auto, en het deze keer door een absurde actie zelfs het kans maken op liquideert, kan je toch niet blij zijn?quote:Op maandag 13 oktober 2008 12:18 schreef dapluiz het volgende:
Wat straalde Kimi toch weer een blijdschap uit op het podium
Zou die nou echt zo pissig zijn over die plek of is het voor hem onmogelijk om blij te kijken ?
quote:Op maandag 13 oktober 2008 12:53 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als je als professional keer op keer last hebt van een beginner in een voor hem veel te snelle auto, en het deze keer door een absurde actie zelfs het kans maken op liquideert, kan je toch niet blij zijn?
Maar niet anders als tig andere coureurs in de afgelopen jaren ook op deze manier de eerste bocht ingingen en er niet voor bestraft werden. Zoals al eerder aangehaald Trulli op Spa, waardoor Heidfeld en Kovalainen door het gras moesten.quote:Op maandag 13 oktober 2008 13:13 schreef Peterselieman het volgende:
Klopt, maar ja die Hamilton ging er wel als een blind paard in zeg.
quote:Hamilton: "Massa heeft me opzettelijk geraakt"
Lewis Hamilton denkt dat Felipe Massa hem met opzet in de rondte heeft getikt, in de openingsfase van de Grand Prix van Japan. De Brit had de Braziliaan ingehaald voor de chicane, maar Massa vocht terug en tikte daarbij het linker achterwiel van de McLaren aan, waardoor Hamilton in een spin raakte. Hamilton moest vervolgens het complete veld laten passeren voordat hij zijn wagen kon omdraaien en zijn weg weer kon vervolgen. Hij finishte uiteindelijk buiten de punten, als twaalfde.
"Ik nam de bocht op een normale manier, maar Felipe knokte zich op erg agressieve wijze terug en raakte me", zei Hamilton volgens de BBC. "Hier was overduidelijk opzet in het spel."
Massa kreeg voor zijn actie een drive through-penalty uitgereikt. Ook Hamilton ontving deze straf, omdat hij bij de start iemand van de baan zou hebben geduwd. Hamilton is het niet eens met de wedstrijdleiding: "Ik vind het een beetje raar dat we dezelfde straf hebben gekregen, want ik heb niemand geraakt. Ik was ook erg teleurgesteld over mijn straf. Iedereen ging wijd door de eerste bocht, maar om een of andere reden ben ik de enige die hiervoor is bestraft. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij."
Massa werd uiteindelijk zevende in de Japanse Grand Prix. In het kampioenschap is hij Hamilton hierdoor tot op vijf punten genaderd.
Heb jij die gemaakt?quote:Op maandag 13 oktober 2008 14:27 schreef Trystar het volgende:
F1 Japan 2008 High res Foto's
Resolutie: 3xxx X 2xxx px
Aantal: 181
Geen watermerk!!
Download: Part1
Download: Part2
Enjoy
Kon tochquote:Op maandag 13 oktober 2008 14:51 schreef Atreidez het volgende:
Ja tuurlijk, en tussen het foto maken door zat ie ff hier op Fok te posten..
Als je mijn posts zou lezen dan kun je daar enkel uit concluderen dat ik daar hetzelfde over denk. Ook ik vind als KR-fan dat hij het niet verdiend heeft dit jaar. Maar het ging mij puur en enkel over het moment tijdens de persconferentie, want daar reageerde ik namelijk op. En terugkijkend naar het seizoen kan je toch niet blij zijn als je weer last hebt gehad van een onervaren actie al in de eerste bocht, die jouw superstart blokkeert doordat een ander er als een dtm-er induikt? Raikkonen had ook de auto kunnen houden waar die reed, hadden ze er allebei uitgelegen.quote:Op maandag 13 oktober 2008 13:00 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja, of misschien omdat hij door zijn eigen stomme fouten afgelopen races nu geen wereldkampioen kan worden?
Nee helaasquote:
Hamilton klaagt terecht, want hij is de enige die hiervoor een drive-through krijgt. Dat is in de afgelopen jaren niet gebeurt en toch regelmatig voorgekomen. Als je een straf uitdeelt doe het dan consequent en niet de ene keer wel en de andere keer niet.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:16 schreef Tarabass het volgende:
[..]
..
Dan krijg Hamilton een driverthrough, en arrogant als hij is zwaait hij even naar de toren alsof hij de boel bezit daar. En dan nog na zo'n actie gaan huilen als je door Massa wordt aangetikt en spint. Als Hamilton vindt dat zijn actie in de eerste bocht onbestraft had moeten blijven, dan moet hij de actie van Massa hetzelfde beoordelen.
Dat verbaasde mij dan weer het meest he, dat ie uitweekquote:Op maandag 13 oktober 2008 15:16 schreef Tarabass het volgende:
Raikkonen had ook de auto kunnen houden waar die reed, hadden ze er allebei uitgelegen.
Misschien moeten we maar eens gaan beseffen dat stewards/scheidsrechters etc. nooit 100% consequent zullen zijn. Ik weet het, het is een ongelooflijke dooddoener maar toch.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hamilton klaagt terecht, want hij is de enige die hiervoor een drive-through krijgt. Dat is in de afgelopen jaren niet gebeurt en toch regelmatig voorgekomen. Als je een straf uitdeelt doe het dan consequent en niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Nou ja, Hamilton kreeg een straf en door zijn derde plaats pakte hij weer wat punten voor de constructeurs.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:27 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Dat verbaasde mij dan weer het meest he, dat ie uitweekZeker nadat vorige GP dit nieuwsbericht verscheen;
http://f1.gpupdate.net/en(...)n-should-help-massa/
nou, wat een onervaren actie. Het gebeurt namelijk nooit dat iemand zich verremd bij de eerste bocht bij de start... Dit zie je namelijk bij bijna elka start, en ik heb ook begrepen dat Kubica zijn rempunt miste bij de eerste bocht.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:16 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als je mijn posts zou lezen dan kun je daar enkel uit concluderen dat ik daar hetzelfde over denk. Ook ik vind als KR-fan dat hij het niet verdiend heeft dit jaar. Maar het ging mij puur en enkel over het moment tijdens de persconferentie, want daar reageerde ik namelijk op. En terugkijkend naar het seizoen kan je toch niet blij zijn als je weer last hebt gehad van een onervaren actie al in de eerste bocht, die jouw superstart blokkeert doordat een ander er als een dtm-er induikt? Raikkonen had ook de auto kunnen houden waar die reed, hadden ze er allebei uitgelegen.
Dan krijg Hamilton een driverthrough, en arrogant als hij is zwaait hij even naar de toren alsof hij de boel bezit daar. En dan nog na zo'n actie gaan huilen als je door Massa wordt aangetikt en spint. Als Hamilton vindt dat zijn actie in de eerste bocht onbestraft had moeten blijven, dan moet hij de actie van Massa hetzelfde beoordelen.
Normaal vallen ze zelf ook uit als ze hun rempunt missen. Dus dan is straffen niet nodig.quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:17 schreef kepler het volgende:
[..]
Hoe vaak mist een coureur niet zijn rempunt bij de start om vervolgens iemand aan te tikken? En hoe vaak is hiervoor tot nu toe een straf uitgedeeld? Bijna nooit. Het is dan ook vreemd om dat nu opeens wel te doen.
Verder blijft Hamilton wel op de baan, dus zo hij miste zijn rempunt ook weer niet zo extreem.
dan moeten we eigenlijk Raikkonen belonen met 25 seconden tijdswinstquote:Op maandag 13 oktober 2008 19:23 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Normaal vallen ze zelf ook uit als ze hun rempunt missen. Dus dan is straffen niet nodig.
Hamilton bleef op de baan door de oplettendheid en sportiefiteitvan Raikkonen.
Waar twee honden vechten om een been gaat de derde er mee.........quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:38 schreef vosss het volgende:
Nog toffer zou natuurlijk Kubica zijn, maar dat zie ik zo 123 niet gebeuren helaas
En dat is het 'm nou, ik vind het geen verremming maar een bewust onbezonnen actie. Hij remde namelijk expres heel laat om hem op dtm-manier ertussen te proppen. Als je je plek verliest met de start moet je vervolgens niet iemand anders bewust in gevaar brengen. Het is dat de rest zo ervaren en sportief is, want anders had ook Hamilton er bij de eerste de beste bocht al uit gelegen. En blijkbaar zijn de wedstrijdleiding en andere coureurs het met mij eens dat dit geen sportieve en slimme actie was. En natuurlijk zijn Kubica en Alonso het ineens eens met de actie, als ze op het podium staan praten ze ineens anders dan wat hun hart ingeeft. Was het niet Kubica die net na de eerste ronde zich zo zat op te winden over die actie? Dat bedoel ik..quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:17 schreef kepler het volgende:
[..]
nou, wat een onervaren actie. Het gebeurt namelijk nooit dat iemand zich verremd bij de eerste bocht bij de start... Dit zie je namelijk bij bijna elka start, en ik heb ook begrepen dat Kubica zijn rempunt miste bij de eerste bocht.
Hoe vaak mist een coureur niet zijn rempunt bij de start om vervolgens iemand aan te tikken? En hoe vaak is hiervoor tot nu toe een straf uitgedeeld? Bijna nooit. Het is dan ook vreemd om dat nu opeens wel te doen.
Verder blijft Hamilton wel op de baan, dus zo hij miste zijn rempunt ook weer niet zo extreem.
Ach, het gat is maar twaalf punten. Kimi had vorig seizoen een achterstand van 17 punten. Dus onmogelijk is het niet.quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:38 schreef vosss het volgende:
Nog toffer zou natuurlijk Kubica zijn, maar dat zie ik zo 123 niet gebeuren helaas
tja, dan was de situatie in Belgie bijna hetzelfde (daar zaten ze ook naast elkaar). Hierbij duwde hij Hamilton ook van de baan. Is dat dan ook een bewust onbezonnen actie omdat Raikonen perse zijn plek wilde verdedigen ondanks dat hij veel langzamer was?quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:52 schreef Tarabass het volgende:
[..]
En dat is het 'm nou, ik vind het geen verremming maar een bewust onbezonnen actie. Hij remde namelijk expres heel laat om hem op dtm-manier ertussen te proppen. Als je je plek verliest met de start moet je vervolgens niet iemand anders bewust in gevaar brengen. Het is dat de rest zo ervaren en sportief is, want anders had ook Hamilton er bij de eerste de beste bocht al uit gelegen. En blijkbaar zijn de wedstrijdleiding en andere coureurs het met mij eens dat dit geen sportieve en slimme actie was. En natuurlijk zijn Kubica en Alonso het ineens eens met de actie, als ze op het podium staan praten ze ineens anders dan wat hun hart ingeeft. Was het niet Kubica die net na de eerste ronde zich zo zat op te winden over die actie? Dat bedoel ik..
Kimi zat gewoon op de racelijn in Spa. En als je dat van de baan duwen noemt, moet je ook naar de actie van Webber kijken toen Massa hem gisteren rechts voorbij wilde. Die ging ook drie keer naar rechts. Dan is het feit dat Massa over de lijn van de pitsstraat reed volgens deze redenering veelal de fout van Webber. Overigens ragde ook Lewis over de witte lijn van de pitssstraat toen ie in de tweede ronde binnenkwam en daar kwam ie ook mee weg.quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:17 schreef kepler het volgende:
[..]
tja, dan was de situatie in Belgie bijna hetzelfde (daar zaten ze ook naast elkaar). Hierbij duwde hij Hamilton ook van de baan. Is dat dan ook een bewust onbezonnen actie omdat Raikonen perse zijn plek wilde verdedigen ondanks dat hij veel langzamer was?
Het was gewoon een race-incident, dat veel vaker gebeurt bij de start. Waarom Hamilton daarvoor opeens wel gestraft wordt is in mijn ogen gewoon vreemd.
Haha, die is leuk! Montoya kreeg hier om onverklaarbare redenen een straf!quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:58 schreef kepler het volgende:
Heb je misschien filmpjes van die incidenten? Ik kan alleen een grote startcrash vinden van 1994, maar ik zie niet echt wat er nu fout gaat bij Hakkinen
Ook eentje van Montoya vs Schumacher op Sepang, waar Schumacher Montoya buiten de baan duwt. Daar heeft tie vast geen straf voor gekregen
Dan had ik het verkeerd begrepen, maar ik bedoelde dan wel weer hetzelfdequote:Op zondag 12 oktober 2008 19:50 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee ik haalde het gevecht met Webber aan, waarbij Massa over het rood/witte verdriijvingsvlak ging om Webber in te halen terwijl er op dat moment (hypothetisch) iemand uit de pits had kunnen komen. Massa had diegene nooit kunnen zien en diegene Massa ook nooit. Het verdrijvingsvlak is er niet voor niets en het was dus gewoon een gevaarlijke actie, waar hij best voor bestraft had mogen worden.
Ik denk ook wel dat de persoonlijke veto tussen Mosley en Ron Dennis mee speelt voor de FIA alle beslissingen vallen in het nadeel van McLaren uit.quote:Op maandag 13 oktober 2008 10:53 schreef Sally het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op![]()
Na de zeven vette jaren met Schumi I, toen was het overigens ook niet echt spannend, zoekt de FIA naar een nieuwe manier...
was niet zo'n handige actie inderdaad, levert wel leuk TV opquote:Op woensdag 15 oktober 2008 12:17 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Wat jammer dat dat filmpje niet wat langer onboard blijft bij Lewis; die vliegt er dus in de tweede bocht ook gewoon weer af. Van drie naar zes in een bocht. En wat een flatspot, zeg: erg dom van Lewis.
Hamilton neemt de beide Ferrari's ook mee in de eerste bocht en dat is - bewust of onbewust - niet zo heel erg netjesquote:Op woensdag 15 oktober 2008 10:59 schreef kepler het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)n_nader_bekeken.html
Betere beelden van alle incidenten in Japan. Het is zo toch echt wel duidelijk dat Hamilton zich compleet verremd tijdens de start, maar ik vind het nog steeds onzin om daar iemand voor te straffen.
Verder is ook te zien dat Massa Bourdais volgens mij helemaal nooit heeft gezien. Zodra hij dat tikje krijgt zie je hem echt verbaasd opzij kijken
Boeiend nu is de uitslag wat gunstiger voor Massaquote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:04 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Hamilton neemt de beide Ferrari's ook mee in de eerste bocht en dat is - bewust of onbewust - niet zo heel erg netjes
Dat van Bourdes slaat werkelijk nergens op. Zelfs al had hij een ronde achter gelegen, dan nog.
Lekker objectief weerquote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:18 schreef nils7 het volgende:
[..]
Boeiend nu is de uitslag wat gunstiger voor Massa![]()
1 puntje extra gekregen hierdoor...
Wedstrijdleiding![]()
Ik ben gewoon hamilton fan heurquote:
Denk je dat de fabrieksteams intresse hebben om met een en de zelfde motor te rijden?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:44 schreef bodylotion het volgende:
die FIA maakt het in ieder geval spannend
ik weet niet of je op mijn bericht reageert , maar ik zie daar toch echt geen onboard beelden bij bourdais , ja alleen dat zijschot vanaf massa maar niet vanuit de cockpit zoals bij de andere acties.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 19:20 schreef Peterselieman het volgende:
Ehm, kijk eens hier: [F1] Grand Prix van Japan - Fuji Speedway # 2
En Heiki denkt nog ff wat verder door te kunnen douwen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:04 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Hamilton neemt de beide Ferrari's ook mee in de eerste bocht en dat is - bewust of onbewust - niet zo heel erg netjes![]()
Dat slaat inderdaad nergens op. Bourdais deed daaar compleet niets verkeerd!quote:Dat van Bourdes slaat werkelijk nergens op. Zelfs al had hij een ronde achter gelegen, dan nog.
Mja, de beelden vanaf de auto van Massa zeggen denk ik al genoeg.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 19:28 schreef Swindler het volgende:
ik weet niet of je op mijn bericht reageert , maar ik zie daar toch echt geen onboard beelden bij bourdais , ja alleen dat zijschot vanaf massa maar niet vanuit de cockpit zoals bij de andere acties.
Ik doel op de penalties die in het voordeel zijn van Ferrariquote:Op woensdag 15 oktober 2008 17:46 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Denk je dat de fabrieksteams intresse hebben om met een en de zelfde motor te rijden?
gooide de deur dichtquote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:20 schreef vosss het volgende:
Nouja, Hamilton gooide de deur anders ook behoorlijk dicht terwijl hij had kunnen verwachten dat Massa daar nog aan de binnenkant zou kunnen zitten.
Dat is gewoon dom rijden. Je weet dat er iemand KAN zitten, dan laat gewoon een klein beetje ruimte en je zit safe.
Maar dat doet die domme neger niet.
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:05 schreef bodylotion het volgende:
[ afbeelding ]
DAAR hoort Massa gewoon niet te rijden
Is de regel niet dat je met twee wielen binnen de witte lijn moet blijven, anders is het afsnijden?
wel het topic lezen he sallyquote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:58 schreef Sally het volgende:
Weer voer voor de discussies!![]()
FIA geeft beelden van Fuji vrij
Welk topic? Dit? Ik doe niet andersquote:
die link was al 2 keer geplaatstquote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:25 schreef Sally het volgende:
[..]
Welk topic? Dit? Ik doe niet anders
Dat was me dan niet opgevallen... Maar ik plaats hier een link naar het FOK!sport berichtquote:Op donderdag 16 oktober 2008 16:02 schreef Swindler het volgende:
[..]
die link was al 2 keer geplaatst
Precies wat ik dus keer op keer zeg. Het was wachten op het moment dat hij ook daadwerkelijk gouden regels ging overschrijden, want de coureurs hebben al vaker en eerder hun ongenoegen geuit. Nogmaals, een onervaren F1-coureur in een topteam is vragen om problemen. Een snelle auto is leuk, maar ook je karakter en rijstijl is van levensbelang. Daarom moet je ook gewoon onderaan beginnen vind ik. En toch zijn mensen hier het daar nog mee oneens, en vinden ze het allemaal maar onzinquote:Op donderdag 16 oktober 2008 16:39 schreef ColtZ40 het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)amilton-aan-de-kaak/
Als je zo geërgerd bent, en dat zijn de andere coureurs, is dat niet zo vreemd te noemen. Daarom ook wordt de reden tot ingrijpen steeds belangrijker. Andere rijders gaan denken, dat kan ik ook wel op die manier, en gaan dat ook doen. Dan is al het werk op basis van veiligheid verloren tijd geweest, voordat je het weet begin je weer bij vooraf aan.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:59 schreef kepler het volgende:
Dan mogen ze de rijstijl van Massa ook wel aan de kaak stellen, want dat was in Japan ook totaal niet netjes
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:09 schreef Fir3fly het volgende:
Verschil is dat Hamilton het hele jaar al aan het beuken is.
quote:Volgens hen was het rijgedrag van de McLaren-coureur in Japan niet netjes.
Nog voor het begin van de race was Kubica al aan het klagen over de rijstijl van een McLaren coureur.quote:
dat maakt niet uit natuurlijk. Omdat Pietje het doet mag Jantje het ook doenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:16 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als je zo geërgerd bent, en dat zijn de andere coureurs, is dat niet zo vreemd te noemen. Daarom ook wordt de reden tot ingrijpen steeds belangrijker. Andere rijders gaan denken, dat kan ik ook wel op die manier, en gaan dat ook doen. Dan is al het werk op basis van veiligheid verloren tijd geweest, voordat je het weet begin je weer bij vooraf aan.
Glock en Monza? Met dik 250+ iemand bijna letterlijk het gras op duwen in een bocht niet gevaarlijk?quote:Zo extreem gevaarlijk vind ik hem niet rijden
Als Glock daar niet van het gas was gegaan was ie vol de baan afgevlogen.quote:Natuurlijk moet je niet mensen van de baan rammen, of andere coureurs echt bewust in gevaar brengen.
Nee, nog niet erover, omdat andere mensen liever eieren voor hun geld kiezenquote:Maar het blijft autosport en daar horen gevaarlijke situaties bij. Hamilton zijn acties zijn mijn inziens net op randje geweest, maar nog niet erover.
Webber haalt Monza ook aan in het artikel op autosport.com. Dit artikel is ook wat uitgebreider dan die van GPUpdate.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:22 schreef kepler het volgende:
Die actie op Glock was inderdaad wel gevaarlijk, maar daar hadden ze dan toen iets over moeten zeggen. Wat ik van het artikel begrijp is dat het om zijn acties in Japan gaat. Maar hij is echt niet de enige die iemand buiten de baan heeft geduwd, zie bv dat filmpje tussen Montoya en Schumacher waarbij Schumacher duidelijk Montoya van de baan duwt(ik kan me ook nog een incident in de Eau Rouge herinneren, weet alleen niet meer welke coureurs. Volgens mij Coulthard en Webber?)
heel dat artikel is al een stuk milder en heeft het over gedrag van de coureurs in het algemeen, waarbij ze nu Hamilton eruit pikken omdat dat opvalt de laatste tijd. We zullen morgen vast niet horen hoe dat gesprek is gegaanquote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:43 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Webber haalt Monza ook aan in het artikel op autosport.com. Dit artikel is ook wat uitgebreider dan die van GPUpdate.
Denk het ook niet.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:58 schreef kepler het volgende:
[..]
heel dat artikel is al een stuk milder en heeft het over gedrag van de coureurs in het algemeen, waarbij ze nu Hamilton eruit pikken omdat dat opvalt de laatste tijd. We zullen morgen vast niet horen hoe dat gesprek is gegaan
Die heeft Bouwe gebruikt voor een artikel op FOK!sportquote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:43 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Webber haalt Monza ook aan in het artikel op autosport.com. Dit artikel is ook wat uitgebreider dan die van GPUpdate.
En Massa ook, wat ik je punt nu?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:36 schreef kepler het volgende:
[..]
dat maakt niet uit natuurlijk. Omdat Pietje het doet mag Jantje het ook doenAls Hamilton in Japan fout zat, dan zat Massa net zo goed fout.
Zo extreem gevaarlijk vind ik hem niet rijden, gewoon iets aggresiever dan anderen en ik krijg het idee dat andere coureurs nu een beetje lafjes doen. Coureurs zoals Sato (vroeger) en Coulthard vind ik wel gevaarlijk rijden af en toe.
Natuurlijk moet je niet mensen van de baan rammen, of andere coureurs echt bewust in gevaar brengen. Maar het blijft autosport en daar horen gevaarlijke situaties bij. Hamilton zijn acties zijn mijn inziens net op randje geweest, maar nog niet erover. Misschien de start in Japan, maar daar is hij dan ook voor gestraft.
We zijn nog steeds erover aan het discussiëren omdat je nergens voor openstaat. Zelfs als de coureurs zelf in opstand komen ben je het nog met je eigen bevindingen vanuit de bank achter een televisie eensquote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:22 schreef kepler het volgende:
Die actie op Glock was inderdaad wel gevaarlijk, maar daar hadden ze dan toen iets over moeten zeggen. Wat ik van het artikel begrijp is dat het om zijn acties in Japan gaat. Maar hij is echt niet de enige die iemand buiten de baan heeft geduwd, zie bv dat filmpje tussen Montoya en Schumacher waarbij Schumacher duidelijk Montoya van de baan duwt(ik kan me ook nog een incident in de Eau Rouge herinneren, weet alleen niet meer welke coureurs. Volgens mij Coulthard en Webber?)
We kunnen hier trouwens wel over blijven discussieren, maar ik vind nog steeds dat Hamilton meestal binnen de grenzen blijft (acties zoals Glock daargelaten). Als je de grenzen opzoekt, dan ga je daar soms ook overheen. Maar hoort dat niet gewoon bij de sport? Massa is ook over de grens gegaan in Japan toen hij Hamilton eraf tikte.
in opstand komen vind ik een beetje een groot woordquote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:40 schreef Tarabass het volgende:
[..]
We zijn nog steeds erover aan het discussiëren omdat je nergens voor openstaat. Zelfs als de coureurs zelf in opstand komen ben je het nog met je eigen bevindingen vanuit de bank achter een televisie eens
quote:Massa denkt niet dat hij nog baat zal hebben bij de agressieve rijstijl van Hamilton, die vorig seizoen een voorsprong van zeventien punten verspeelde in de laatste twee races. "Soms helpt zijn agressieve stijl hem juist. Ik heb ook races gehad waar ik enorm agressief was en een goed resultaat behaalde, en dat geldt ook voor Lewis", zei hij daarover. "In andere races was ik juist conservatief en hielp dat me aan een goed resultaat. Je kan van tevoren niet zeggen wat de juiste manier is. Lewis heeft natuurlijk een agressieve stijl en heeft erg veel, misschien te veel, vertrouwen in zichzelf, maar dat betekent niet dat hij niet competitief kan zijn. Hij heeft tenslotte veel punten gescoord.
Ik help je wel even hoor, knul.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:44 schreef vulgor het volgende:
hey Hey vosss als jij zo'n idioot idiote bleekscheet bent, daar kunnen wij niks aan doen. Als jij Lewis een domme neger vind, hou het voor je zelf. En als jij niet op een normaal normale manier over F1 kunt praten. Dan , dan stel ik voor dat jij je bek dicht hou houd en niet meer op de het forum komt.
Het erge is nog dat ze zelf zo snel op hun achterste poten staan en iets als 'idiote bleekscheet' als heel normaal wordt ervaren. Daarnaast is 'neger' in tegenstelling tot 'bleekscheet' gewoon een correcte aanduiding voor een donkere jongen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 23:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik help je wel even hoor, knul.
Hoe ging het op cursus Nederlands vandaag? Zit er al schot in of blijft het huilen met de pet op?
Als ik Lewis een domme neger vind is het mijn goed recht om dat te zeggen.
Net zoals het mijn goed recht is om te zeggen dat ik de koningin een oud wijf vind.
Maargoed, ik neem aan dat als jij een koningin was en ik zei dat ik de koningin een oud wijf vond, dat jij dan ook op je achterste poten stond toch?
Of sta je nu alleen maar op die poten omdat jij ook een neger bent?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |