De melding op tv is altijd later. Dus het kan goed dat STR wel op tijd is geïnformeerd. En deze straffen kunnen dacht ik niet worden aangevochten, dus ik denk niet dat ze succesvol zullen zijn.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:31 schreef Sally het volgende:
Ben benieuwd of STR dan WEL met succes de DT voor Bourdais kan aanvechten, omdat het niet in de laatste 5 ronden gebeurde, en de melding was ook niet binnen 5 ronden dat ernaar gekeken werd.
Het is dus niet belangrijk dat de overtreding binnen 5 rondes voor het einde gemaakt is. Het gaat erom dat een straf die binnen 5 rondes voor het einde wordt gegeven (of na het einde van de race), omgezet wordt in een tijdstraf.quote:However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned.
Volgens mij was dat ook een argument van een team bij de vorige race, waar stewards ook erg lang bezig waren om hun straf voor Rosberg te bepalen. Die was toen zo ver uitgelopen dat die penalty lang niet zo erg was dan wanneer ze hem 15 ronden eerder hadden gegeven.quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:51 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Deze "5 ronden voor het einde"-regel is ook niet duidelijk (en eerlijk):
[..]
Het is dus niet belangrijk dat de overtreding binnen 5 rondes voor het einde gemaakt is. Het gaat erom dat een straf die binnen 5 rondes voor het einde wordt gegeven (of na het einde van de race), omgezet wordt in een tijdstraf.
Aangezien het incident 17 ronden voor het einde van de GP plaatsvond, vind ik dat deze beslissing een extra bittere nasmaak heeft. Hoeveel ronden hebben de stewards nodig om tot hun conclusie te komen? Als Bourdais 5 ronden na het incident gewoon een drive-through-penalty had gekregen, was Massa misschien nooit 7e geworden. Ik vind het onacceptabel dat de stewards zo lang mogen wachten met hun oordeel.
Ik bedoelde idd de melding dat de straf na de wedstrijd bepaald zou worden het incident na de wedstrijd onderzocht zou worden (is beter).quote:Op zondag 12 oktober 2008 20:51 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Deze "5 ronden voor het einde"-regel is ook niet duidelijk (en eerlijk):
[..]
Het is dus niet belangrijk dat de overtreding binnen 5 rondes voor het einde gemaakt is. Het gaat erom dat een straf die binnen 5 rondes voor het einde wordt gegeven (of na het einde van de race), omgezet wordt in een tijdstraf.
Hai!quote:Aangezien het incident 17 ronden voor het einde van de GP plaatsvond, vind ik dat deze beslissing een extra bittere nasmaak heeft. Hoeveel ronden hebben de stewards nodig om tot hun conclusie te komen? Als Bourdais 5 ronden na het incident gewoon een drive-through-penalty had gekregen, was Massa misschien nooit 7e geworden. Ik vind het onacceptabel dat de stewards zo lang mogen wachten met hun oordeel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
En wie worden er tot steward benoemd? Politieke vriendjes van Mosley.quote:GO TO EARLIER STORY GO TO THE NEWS INDEX GO TO NEXT STORY
By Jonathan Noble Thursday, January 24th 2008, 12:51 GMT
The FIA is to overhaul the way that Formula One race stewards operate this season in a bid to deal more efficiently with incidents over a Grand Prix weekend, autosport.com has learned.
With permanent race steward Tony-Scott Andrews retiring from his role at the end of last year, having been in that position since the start of 2006, the FIA has used the opportunity to restructure the stewards' organisation for the start of the new season.
Rather than having a permanent steward operating alongside two designated race stewards - one international and one from the national sporting authority - the FIA has decided to now use three nominated stewards at each event.
Furthermore, the three officials who are chosen for each event will be assisted by FIA president Max Mosley's official representative Alan Donnelly - who it is hoped will manage the decision-making process more efficiently than was seen at times last year.
And in a bid to ensure total impartiality of decisions, the appointed FIA stewards at each race will be chosen from nationalities that are totally neutral - so they are not the same as any of F1's competitors.
It is hoped the new system will provide more consistency in rulings and also deal with matters in a swifter way than was seen at times last year.
It is understood that one of the catalysts for the change was the fact that it took the FIA stewards five days after last year's Japanese Grand Prix to rule on whether or not Lewis Hamilton did anything wrong in his driving behind the safety car in Fuji.
Gut gut... Dat in de eerste bocht komt elke race wel in meer of mindere mate voor. Er werd gewoond laat geremd.quote:Op maandag 13 oktober 2008 09:53 schreef ColtZ40 het volgende:
In mijn ogen is er maar één coureur die het WK verdiend, en de betreffende coureur rijd niet bij Ferrari of McLaren. Wat een achterlijke actie van Hamilton in de eerste bocht.Wat heeft Massa veel geleerd van Schumacher, laten we de concurrent uitschakelen in de chicane.
http://f1.gpupdate.net/nl(...)er-moeten-uitrollen/quote:Bourdais: "Ik had de rode loper moeten uitrollen"
12 oktober 2008 / Uitslagen / Foto's
Sebastien Bourdais geeft Felipe Massa volledig de schuld voor hun botsing tijdens de Japanse Grand Prix in Fuji. Na zijn pitstop kwam de Fransman de baan opgereden en in de eerste bocht raakten de twee coureurs elkaar. Na afloop werd Bourdais voor de botsing bestraft met een tijdstraf van 25 seconden. Hierdoor viel hij terug van de zesde naar de tiende plek.
"Ja, ik kwam uit de pitstraat en dan wordt van mij verwacht dat ik voorzichtig doe. Dat deed ik", vertelde de Toro Rosso-coureur. "Ik bleef aan de binnenkant en drukte hem niet van de baan en miste mijn rempunt in de bocht ook niet. Ik deed er alles aan om contact te vermijden en hij stuurde gewoon in alsof ik niet bestond. Wat had ik dan moeten doen? Ik heb al zo vaak in deze positie gezeten en nooit incidenten gehad. Het heeft te maken met respect en elkaar de ruimte geven."
"Ik snap ook niet dat hij zoveel risico neemt, terwijl hij om de titel strijd. Hij heeft er niets mee te winnen. Hij zou drie ronden later zelf stoppen en sowieso achter ons finishen. Felipe heeft er nu een punt bijgekregen en uiteraard ben ik erg blij voor hem", reageerde Bourdais sarcastisch op het feit dat Massa door de straf van Bourdais van de zevende naar de zesde plek opschoof. "Het enige wat ik nog meer had kunnen doen was de rode loper neerleggen."
Het lijkt er wel opquote:Op maandag 13 oktober 2008 10:44 schreef bodylotion het volgende:
het WK wordt door de FIA een beetje kunstmatig spannend gehouden...
nou, dat van Massa was geen actie om Hamilton uit te schakelen denk ikquote:Op maandag 13 oktober 2008 10:32 schreef Sally het volgende:
[..]
Gut gut... Dat in de eerste bocht komt elke race wel in meer of mindere mate voor. Er werd gewoond laat geremd.
En dat van Massa ben ik met je eens. Der Michael was ook niet vies van gemene trucjes. En hij kwam er nog mee weg ook (vaak).
Dat gevoel had ik ook alquote:Op maandag 13 oktober 2008 10:44 schreef bodylotion het volgende:
het WK wordt door de FIA een beetje kunstmatig spannend gehouden...
Het was meer een kwestie van niet na denken, net als in de pitstraat in Canada. Dat zoiets gebeurt in de Formule Renault ok maar in de F1.quote:Op maandag 13 oktober 2008 10:32 schreef Sally het volgende:
[..]
Gut gut... Dat in de eerste bocht komt elke race wel in meer of mindere mate voor. Er werd gewoond laat geremd.
Welnee, het is volgens mij een weldoordachte actie geweest. En die is ook bestraft hoor.quote:Op maandag 13 oktober 2008 11:06 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Het was meer een kwestie van niet na denken, net als in de pitstraat in Canada. Dat zoiets gebeurt in de Formule Renault ok maar in de F1.
Je vergeet nog te melden dat het bedrijf van Alan Donnely - Sovereign Strategy - werkt(e) voor Ferrari. Tegenwoordig staat de naam niet meer op de lijst van het bedrijf, maar in het verleden wel. En blijkbaar hebben Mosley en Donnely dezelfde rechter als vriend.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:10 schreef ixio het volgende:
Godsamme, waar slaat die penalty van Bourdais nou weer op dan?
Hier de video: (zolang hij niet verwijdert wordt...)
Kan iemand mij uitleggen wat Bourdais in hemelsnaam verkeerd doet?? Hij komt de pit uitrijden en blijft netjes links rijden. Massa rijdt gewoon tegen hem aan.![]()
Het wordt tijd dat ze dat hele steward systeem weer gaan aanpassen, want dit slaat weer eens nergens op.
Met dank aan Max Mosley:
[..]
En wie worden er tot steward benoemd? Politieke vriendjes van Mosley.
Gevolg is dat je nu soms zelfs stewards hebt die zelfs nog nooit eerder een race bezocht hebben, en geen ene bal verstand van F1 hebben.
Maar gelukkig zit er dan iemand bij uit het Max Mosley kamp die ze 'adviseert en assisteert', want het is natuurlijk niet de bedoeling dat die onbenullen in het nadeel van Ferrari gaan beslissen.
Corrupte bende.
Het is dus eigenlijk sportief van Raikkonen dat hij Hamilton er niet af tikte!quote:Op maandag 13 oktober 2008 11:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Welnee, het is volgens mij een weldoordachte actie geweest. En die is ook bestraft hoor.
Dat in de pitstraat was gewoon oerstom en oliedom
Als je als professional keer op keer last hebt van een beginner in een voor hem veel te snelle auto, en het deze keer door een absurde actie zelfs het kans maken op liquideert, kan je toch niet blij zijn?quote:Op maandag 13 oktober 2008 12:18 schreef dapluiz het volgende:
Wat straalde Kimi toch weer een blijdschap uit op het podium
Zou die nou echt zo pissig zijn over die plek of is het voor hem onmogelijk om blij te kijken ?
quote:Op maandag 13 oktober 2008 12:53 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als je als professional keer op keer last hebt van een beginner in een voor hem veel te snelle auto, en het deze keer door een absurde actie zelfs het kans maken op liquideert, kan je toch niet blij zijn?
Maar niet anders als tig andere coureurs in de afgelopen jaren ook op deze manier de eerste bocht ingingen en er niet voor bestraft werden. Zoals al eerder aangehaald Trulli op Spa, waardoor Heidfeld en Kovalainen door het gras moesten.quote:Op maandag 13 oktober 2008 13:13 schreef Peterselieman het volgende:
Klopt, maar ja die Hamilton ging er wel als een blind paard in zeg.
quote:Hamilton: "Massa heeft me opzettelijk geraakt"
Lewis Hamilton denkt dat Felipe Massa hem met opzet in de rondte heeft getikt, in de openingsfase van de Grand Prix van Japan. De Brit had de Braziliaan ingehaald voor de chicane, maar Massa vocht terug en tikte daarbij het linker achterwiel van de McLaren aan, waardoor Hamilton in een spin raakte. Hamilton moest vervolgens het complete veld laten passeren voordat hij zijn wagen kon omdraaien en zijn weg weer kon vervolgen. Hij finishte uiteindelijk buiten de punten, als twaalfde.
"Ik nam de bocht op een normale manier, maar Felipe knokte zich op erg agressieve wijze terug en raakte me", zei Hamilton volgens de BBC. "Hier was overduidelijk opzet in het spel."
Massa kreeg voor zijn actie een drive through-penalty uitgereikt. Ook Hamilton ontving deze straf, omdat hij bij de start iemand van de baan zou hebben geduwd. Hamilton is het niet eens met de wedstrijdleiding: "Ik vind het een beetje raar dat we dezelfde straf hebben gekregen, want ik heb niemand geraakt. Ik was ook erg teleurgesteld over mijn straf. Iedereen ging wijd door de eerste bocht, maar om een of andere reden ben ik de enige die hiervoor is bestraft. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij."
Massa werd uiteindelijk zevende in de Japanse Grand Prix. In het kampioenschap is hij Hamilton hierdoor tot op vijf punten genaderd.
Heb jij die gemaakt?quote:Op maandag 13 oktober 2008 14:27 schreef Trystar het volgende:
F1 Japan 2008 High res Foto's
Resolutie: 3xxx X 2xxx px
Aantal: 181
Geen watermerk!!
Download: Part1
Download: Part2
Enjoy
Kon tochquote:Op maandag 13 oktober 2008 14:51 schreef Atreidez het volgende:
Ja tuurlijk, en tussen het foto maken door zat ie ff hier op Fok te posten..
Als je mijn posts zou lezen dan kun je daar enkel uit concluderen dat ik daar hetzelfde over denk. Ook ik vind als KR-fan dat hij het niet verdiend heeft dit jaar. Maar het ging mij puur en enkel over het moment tijdens de persconferentie, want daar reageerde ik namelijk op. En terugkijkend naar het seizoen kan je toch niet blij zijn als je weer last hebt gehad van een onervaren actie al in de eerste bocht, die jouw superstart blokkeert doordat een ander er als een dtm-er induikt? Raikkonen had ook de auto kunnen houden waar die reed, hadden ze er allebei uitgelegen.quote:Op maandag 13 oktober 2008 13:00 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja, of misschien omdat hij door zijn eigen stomme fouten afgelopen races nu geen wereldkampioen kan worden?
Nee helaasquote:
Hamilton klaagt terecht, want hij is de enige die hiervoor een drive-through krijgt. Dat is in de afgelopen jaren niet gebeurt en toch regelmatig voorgekomen. Als je een straf uitdeelt doe het dan consequent en niet de ene keer wel en de andere keer niet.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:16 schreef Tarabass het volgende:
[..]
..
Dan krijg Hamilton een driverthrough, en arrogant als hij is zwaait hij even naar de toren alsof hij de boel bezit daar. En dan nog na zo'n actie gaan huilen als je door Massa wordt aangetikt en spint. Als Hamilton vindt dat zijn actie in de eerste bocht onbestraft had moeten blijven, dan moet hij de actie van Massa hetzelfde beoordelen.
Dat verbaasde mij dan weer het meest he, dat ie uitweekquote:Op maandag 13 oktober 2008 15:16 schreef Tarabass het volgende:
Raikkonen had ook de auto kunnen houden waar die reed, hadden ze er allebei uitgelegen.
Misschien moeten we maar eens gaan beseffen dat stewards/scheidsrechters etc. nooit 100% consequent zullen zijn. Ik weet het, het is een ongelooflijke dooddoener maar toch.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hamilton klaagt terecht, want hij is de enige die hiervoor een drive-through krijgt. Dat is in de afgelopen jaren niet gebeurt en toch regelmatig voorgekomen. Als je een straf uitdeelt doe het dan consequent en niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Nou ja, Hamilton kreeg een straf en door zijn derde plaats pakte hij weer wat punten voor de constructeurs.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:27 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Dat verbaasde mij dan weer het meest he, dat ie uitweekZeker nadat vorige GP dit nieuwsbericht verscheen;
http://f1.gpupdate.net/en(...)n-should-help-massa/
nou, wat een onervaren actie. Het gebeurt namelijk nooit dat iemand zich verremd bij de eerste bocht bij de start... Dit zie je namelijk bij bijna elka start, en ik heb ook begrepen dat Kubica zijn rempunt miste bij de eerste bocht.quote:Op maandag 13 oktober 2008 15:16 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als je mijn posts zou lezen dan kun je daar enkel uit concluderen dat ik daar hetzelfde over denk. Ook ik vind als KR-fan dat hij het niet verdiend heeft dit jaar. Maar het ging mij puur en enkel over het moment tijdens de persconferentie, want daar reageerde ik namelijk op. En terugkijkend naar het seizoen kan je toch niet blij zijn als je weer last hebt gehad van een onervaren actie al in de eerste bocht, die jouw superstart blokkeert doordat een ander er als een dtm-er induikt? Raikkonen had ook de auto kunnen houden waar die reed, hadden ze er allebei uitgelegen.
Dan krijg Hamilton een driverthrough, en arrogant als hij is zwaait hij even naar de toren alsof hij de boel bezit daar. En dan nog na zo'n actie gaan huilen als je door Massa wordt aangetikt en spint. Als Hamilton vindt dat zijn actie in de eerste bocht onbestraft had moeten blijven, dan moet hij de actie van Massa hetzelfde beoordelen.
Normaal vallen ze zelf ook uit als ze hun rempunt missen. Dus dan is straffen niet nodig.quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:17 schreef kepler het volgende:
[..]
Hoe vaak mist een coureur niet zijn rempunt bij de start om vervolgens iemand aan te tikken? En hoe vaak is hiervoor tot nu toe een straf uitgedeeld? Bijna nooit. Het is dan ook vreemd om dat nu opeens wel te doen.
Verder blijft Hamilton wel op de baan, dus zo hij miste zijn rempunt ook weer niet zo extreem.
dan moeten we eigenlijk Raikkonen belonen met 25 seconden tijdswinstquote:Op maandag 13 oktober 2008 19:23 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Normaal vallen ze zelf ook uit als ze hun rempunt missen. Dus dan is straffen niet nodig.
Hamilton bleef op de baan door de oplettendheid en sportiefiteitvan Raikkonen.
Waar twee honden vechten om een been gaat de derde er mee.........quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:38 schreef vosss het volgende:
Nog toffer zou natuurlijk Kubica zijn, maar dat zie ik zo 123 niet gebeuren helaas
En dat is het 'm nou, ik vind het geen verremming maar een bewust onbezonnen actie. Hij remde namelijk expres heel laat om hem op dtm-manier ertussen te proppen. Als je je plek verliest met de start moet je vervolgens niet iemand anders bewust in gevaar brengen. Het is dat de rest zo ervaren en sportief is, want anders had ook Hamilton er bij de eerste de beste bocht al uit gelegen. En blijkbaar zijn de wedstrijdleiding en andere coureurs het met mij eens dat dit geen sportieve en slimme actie was. En natuurlijk zijn Kubica en Alonso het ineens eens met de actie, als ze op het podium staan praten ze ineens anders dan wat hun hart ingeeft. Was het niet Kubica die net na de eerste ronde zich zo zat op te winden over die actie? Dat bedoel ik..quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:17 schreef kepler het volgende:
[..]
nou, wat een onervaren actie. Het gebeurt namelijk nooit dat iemand zich verremd bij de eerste bocht bij de start... Dit zie je namelijk bij bijna elka start, en ik heb ook begrepen dat Kubica zijn rempunt miste bij de eerste bocht.
Hoe vaak mist een coureur niet zijn rempunt bij de start om vervolgens iemand aan te tikken? En hoe vaak is hiervoor tot nu toe een straf uitgedeeld? Bijna nooit. Het is dan ook vreemd om dat nu opeens wel te doen.
Verder blijft Hamilton wel op de baan, dus zo hij miste zijn rempunt ook weer niet zo extreem.
Ach, het gat is maar twaalf punten. Kimi had vorig seizoen een achterstand van 17 punten. Dus onmogelijk is het niet.quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:38 schreef vosss het volgende:
Nog toffer zou natuurlijk Kubica zijn, maar dat zie ik zo 123 niet gebeuren helaas
tja, dan was de situatie in Belgie bijna hetzelfde (daar zaten ze ook naast elkaar). Hierbij duwde hij Hamilton ook van de baan. Is dat dan ook een bewust onbezonnen actie omdat Raikonen perse zijn plek wilde verdedigen ondanks dat hij veel langzamer was?quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:52 schreef Tarabass het volgende:
[..]
En dat is het 'm nou, ik vind het geen verremming maar een bewust onbezonnen actie. Hij remde namelijk expres heel laat om hem op dtm-manier ertussen te proppen. Als je je plek verliest met de start moet je vervolgens niet iemand anders bewust in gevaar brengen. Het is dat de rest zo ervaren en sportief is, want anders had ook Hamilton er bij de eerste de beste bocht al uit gelegen. En blijkbaar zijn de wedstrijdleiding en andere coureurs het met mij eens dat dit geen sportieve en slimme actie was. En natuurlijk zijn Kubica en Alonso het ineens eens met de actie, als ze op het podium staan praten ze ineens anders dan wat hun hart ingeeft. Was het niet Kubica die net na de eerste ronde zich zo zat op te winden over die actie? Dat bedoel ik..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |