Wat ik dit jaar gezien heb van Hamilton zou ik niet bestempelen als "niet netjes". Het is op het randje. Volgens mij heeft Hamilton dit jaar geen gebeuk nodig om z'n tegenstanders in te halen. Hij zet z'n auto er af en toe wel eens driest naast, maar soms moet je risico's nemen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:20 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wat een onzin. Onthoud ook ff dat massa al twee keer een motor heeft opgeblazen en Hamilton gewoon heel veel geluk heeft met de reliability van de auto. Tuurlijk was die actie niet al te netjes, maar Hamilton is ook niet de meest nette coureur.
nee, Webber zat (in een uitwijkende actie) al helemaal rechts. Dat Massa vervolgens zijn Ferrari in de 2 meter ruimte tussen Webber en de muur propt is niet zo slim natuurlijkquote:Op zondag 12 oktober 2008 12:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb de beelden nog niet teruggezien, maar volgens mij was het Webber die Massa zover naar buiten duwde naar
* Sally tooquote:
[Upd] Uitslag Grand Prix van Japanquote:Maar het was wel te verwachten dat Bourdais een straf zou krijgen, alleen jammer dat deze volledig onterecht is. Maarja, Massa schuift daardoor op en krijgt weer een puntje extra. Bedankt FIA, voor het ''spannend'' te houden. Het ging om een plaats, en Massa dient deze niet af te dwingen maar te winnen.
En wat betreft Coronel en Kalf in de studio, ik geef ze eigenlijk gelijk om wat ze zeiden in
de nabeschouwing
[..]
Dat was dus ook 'n ding waar ik me aan het ergeren was. Dát zijn zaken die niet door de beugel kunnen, maarja, omdat het Massa is wordt het wel door de vingers gezien.
''Ik zou een waardige kampioen zijn'' My ass!
quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:40 schreef kepler het volgende:
[..]
Het is wel een stille vlag, geen bewogen vlag. Een coureur moet ergens weer beginnen met racen/het verdedigen van zijn positie. De vraag is wanneer dat is
En als Massa slim was geweest had hij die bocht iets wijder genomen, was er helemaal geen probleem geweest
quote:Massa werd door een uit de pit komende Bourdais weggeduwd, omdat de pitlane aan het eind doorloopt over de ideale lijn naar de bocht naar rechts. De Ferrari wilde de bocht scherp aansnijden, maar de touché met de Toro Rosso was onvermijdelijk en Massa spinde. Het incident zal na de wedstrijd onderzocht worden.
Sorry, maar we spoileren niet voor degenen die de hh nog moeten kijken, zo is het al jaren op FOK!sport en een soort van afspraak op het forumquote:
De die-hards hebben het vanmorgen al gezienquote:Op zondag 12 oktober 2008 14:06 schreef Sally het volgende:
Joehoe?
De start is inmiddels an geweest hoor![]()
Gelijk inquote:Op zondag 12 oktober 2008 14:12 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
De die-hards hebben het vanmorgen al gezienIs niet meer leuk als je 2 maal hetzelfde commentaar moet geven
Ik meen dat je moet uitkijken als je de pits uit komt ipv andersom..? Daarom is er aan het einde vd pits een blauw licht; als dat knippert, betekent dat dat je uit moet kijken omdat er iemand over start-finish gaat. Correct me if I'm wrong....quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:18 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Die inhaalactie op Webber, die niet door de beugel kan. Je mag niet over het rood/witte verdrijvingsvlak rijden (die ligt er niet voor niets). Als er op dat moment iemand uit de pits had gereden, had Massa deze niet kunnen zien en er vol boven op gezeten.
Ik postte al eerder het filmpje van Kubica met Massa vorig jaar: Kubica snijdt daar ook een chicane af om zijn plek vervolgens niet terug te geven. Geen straf, ook geen 25 seconden bij zijn eindtijd.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Trulli had in Spa exact zo'n zelfde actie en werd er niet voor bestraft. Hamilton hier wel. Ofwel de FIA heeft iets tegen McLaren ofwel de FIA bevoordeeld Ferrari. Ik ben er nog niet uit hoe het zit.
Maar het is niet de bedoeling dat je voor je directe tegenstander onzichtbaar moet worden, of gewoon weg van je gas/of in het gras moet gaan rijden. Anders is de hele essentie van het racen weg.....quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Ik meen dat je moet uitkijken als je de pits uit komt ipv andersom..? Daarom is er aan het einde vd pits een blauw licht; als dat knippert, betekent dat dat je uit moet kijken omdat er iemand over start-finish gaat. Correct me if I'm wrong....![]()
Ik snap je niet. Zijn directe tegenstander was Webber en daar was ie toch niet onzichtbaar voor...?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:25 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Maar het is niet de bedoeling dat je voor je diecte tegenstander onzichtbaar moet worden, of gewoon weg van je gas/of in het gras moet gaan rijden. Anders is de hele essentie van het racen weg.....
Als een blauw licht hetzelfde is als een blauwe vlag is het imo toch gewoon de bedoeling dat hij op moet rotten als Massa in de buurt is....quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:25 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Maar het is niet de bedoeling dat je voor je diecte tegenstander onzichtbaar moet worden, of gewoon weg van je gas/of in het gras moet gaan rijden. Anders is de hele essentie van het racen weg.....
Hamilton kreeg wel een waarschuwing. Ok, niet iets waar je nou echt wakker van ligt maar toch.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
En Lewis, Webber en Vettel waren vorig jaar ook betrokken bij een situatie achter de safety-car, waardoor Webber en Vettel crashte. Ik meen dat die ook hun vinger wezen richting Lewis, maar daar zijn destijds ook geen straffen voor uitgedeeld.
http://www.grandprix.com/ns/ns19749.html
Het gaat erom dat degene die mogelijk uit de pitstraat zou zijn komen rijden, onzichtbaar is voor Massa, en Massa voor diegene.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ik snap je niet. Zijn directe tegenstander was Webber en daar was ie toch niet onzichtbaar voor...?
Wat niet gebeurde en het daardoor in mijn ogen ook niet relevant is. Blijkbaar dachten de stewards ook zo.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Het gaat erom dat degene die mogelijk uit de pitstraat zou zijn komen rijden, onzichtbaar is voor Massa, en Massa voor diegene.
I see. Maar dat is dus blijkbaar, volgens het lichtensysteem, een probleem voor de coureur die uit de pitsstraat komt en niet voor degene die op de baan er langs knalt?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Het gaat erom dat degene die mogelijk uit de pitstraat zou zijn komen rijden, onzichtbaar is voor Massa, en Massa voor diegene.
Het lijkt er dus op dat je moet uitkijken als je de pits uitkomt, niet als je er langs raast tijdens een training/kwalificatie (en de race?). Hoewel ik dus over een race niet zo snel iets kon vinden...quote:31.3 During all practices there will be a green and a red light at the end of the pit lane. Cars may only leave the pit lane when the green light is on. Additionally, a blue flag and/or a flashing blue light will be shown in the pit exit to warn drivers leaving the pit lane if cars are approaching on the track.
Nee, op het moment van uit de pits komen ben je weer aan het racen (zodra de pitlimiter op de witte lijn eraf gaat zit je gewoon weer op de baan zelf). En aangezien Bourdais niet op een ronde achterstand stond t.o.v. Massa, was het gewoon een rechtstreeks gevecht (dat Massa 'n ronde of 2 later binnenkomt is hier niet relevant). En het blauwe licht telt in dit geval als waarschuwing dat er een rijder aankomt over het rechte stuk die op volle snelheid is. Niet dat je diegene moet laten passeren.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:29 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ik snap je niet. Zijn directe tegenstander was Webber en daar was ie toch niet onzichtbaar voor...?
Ik wil antwoord geven, maar ik ben even gebiologeerd door je avatarquote:Op zondag 12 oktober 2008 15:59 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Nee, op het moment van uit de pits komen ben je weer aan het racen. En aangezien Bourdais niet op een ronde achterstand stond t.o.v. Massa, was het gewoon een rechtstreeks gevecht. En het blauwe licht telt in dit geval als waarschuwing dat er een rijder aankomt over het rechte stuk die op volle snelheid is. Niet dat je diegene moet laten passeren.
Edit: Dat is dus wat ik bedoel met het licht wat Walter postteHet is geen ''order'' wat je krijgt op dat moment, maar gewoon een waarschuwing.
Je verwisselt Webber met Bourdaisquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:02 schreef xFriendx het volgende:
Lijkt mij dat Massa daar sowieso wel een aardig risico nam bij die inhaalactie op Bourdais.
Ondanks een blauw licht wat je op de hoogte stelt dat er mensen langs de pitlaan stuiven, denk ik niet dat je als uitgaande coureur verwacht dat iemand op dat verdrijvingsvlak zit.
Ook Massa kan dat van tevoren wel zien? Dat lijkt mij een stukje anticiperen. Als je zo kort voor de uitgang van die pitlane je auto er nog naast zet (ongeacht of Bourdais nog wat naar rechts gaat of niet) heb je gewoon heel weinig ruimte meer over.
Er staat dus dat het een waarschuwing is dat er een andere auto op de weg zit, waar op gelet moet worden. Dit is precies wat Bourdais wel gedaan heeft door de bocht zo rechts mogelijk aan te snijden en zo netjes mogelijk te nemen. Dat Massa er als een dolle hond voorbij wil is geen reden om Bourdais een straf te geven.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:58 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Ok, hier vind ik wat over de lichten, maar dat geldt enkel tijdens Practice
[..]
Het lijkt er dus op dat je moet uitkijken als je de pits uitkomt, niet als je er langs raast tijdens een training/kwalificatie (en de race?). Hoewel ik dus over een race niet zo snel iets kon vinden...
dat zegt Bourdais ook:quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:07 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]
Er staat dus dat het een waarschuwing is dat er een andere auto op de weg zit, waar op gelet moet worden. Dit is precies wat Bourdais wel gedaan heeft door de bocht zo rechts mogelijk aan te snijden en zo netjes mogelijk te nemen. Dat Massa er als een dolle hond voorbij wil is geen reden om Bourdais een straf te geven.
Het blijkt maar weer dat de stewards of the meeting dit seizoen al genoeg hebben bewezen dat ze geen kijk op hun werk hebben.
quote:Sebastien Bourdais geeft Felipe Massa volledig de schuld voor hun botsing tijdens de Japanse Grand Prix in Fuji. Na zijn pitstop kwam de Fransman de baan opgereden en in de eerste bocht raakten de twee coureurs elkaar. Na afloop werd Bourdais voor de botsing bestraft, en kreeg hij een tijdstraf van 25 seconden. Hierdoor viel hij terug van de zesde naar de tiende plek.
"Ja, ik kwam uit de pitstraat en dan wordt van mij verwacht dat ik voorzichtig doe. Dat deed ik", vertelde de Toro Rosso-coureur. "Ik bleef aan de binnenkant en drukte hem niet van de baan en miste mijn rempunt in de bocht ook niet. Ik deed er alles aan om contact te vermijden en hij stuurde gewoon in alsof ik niet bestond. Wat had ik dan moeten doen? Ik heb al zo vaak in deze positie gezeten en nooit incidenten gehad. Het heeft te maken met respect en elkaar de ruimte geven."
"Ik snap ook niet dat hij zoveel risico neemt, terwijl hij om de titel strijd. Hij heeft er niets mee te winnen. Hij zou drie ronden later zelf stoppen en sowieso achter ons finishen. Felipe heeft er nu een punt bijgekregen en uiteraard ben ik erg blij voor hem", reageerde Bourdais sarcastisch op het feit dat Massa door de straf van Bourdais van de zevende naar de zesde plek opschoof. "Het enige wat ik nog meer had kunnen doen was de rode loper neerleggen."
Ja, zag het pas te laat. Al even aangepast. Doelde inderdaad op de actie Massa vs Webber nabij de pitlane.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:06 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Je verwisselt Webber met BourdaisDie actie van Webber met Massa was weer iets anders
Ook een domme van Massa imo
Is die blauwe lamp niet equivalent van de blauwe vlag? En geldt dat dus voor een achterblijver?quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:53 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
I see. Maar dat is dus blijkbaar, volgens het lichtensysteem, een probleem voor de coureur die uit de pitsstraat komt en niet voor degene die op de baan er langs knalt?
Maar Bourdais is geen achterblijver, hij was in gevecht met Massaquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:25 schreef Sally het volgende:
[..]
Is die blauwe lamp niet equivalent van de blauwe vlag? En geldt dat dus voor een achterblijver?
Het ging toch om het moment dat Massa Webber inhaalde aan de binnenkant? Niet over die afsnijactie van Massa op Bourdais.quote:Op zondag 12 oktober 2008 15:59 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Nee, op het moment van uit de pits komen ben je weer aan het racen (zodra de pitlimiter op de witte lijn eraf gaat zit je gewoon weer op de baan zelf). En aangezien Bourdais niet op een ronde achterstand stond t.o.v. Massa, was het gewoon een rechtstreeks gevecht (dat Massa 'n ronde of 2 later binnenkomt is hier niet relevant). En het blauwe licht telt in dit geval als waarschuwing dat er een rijder aankomt over het rechte stuk die op volle snelheid is. Niet dat je diegene moet laten passeren.
Edit: Dat is dus wat ik bedoel met het licht wat Walter zelf al postteHet is geen ''order'' wat je krijgt op dat moment, maar gewoon een waarschuwing zodat je het weet dat er iemand aankomt.
Ik las net over een knipperend blauw licht, dat dus waarschuwt. Maar het ging niet om de actie van Bourdais...quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:27 schreef kepler het volgende:
[..]
Maar Bourdais is geen achterblijver, hij was in gevecht met Massa
we hebben het er ook over dat de straf voor Bourdais eigenlijk onterecht is, ik zou graag willen weten om welke reden Bourdais is gestraftquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:28 schreef Sally het volgende:
[..]
Het ging toch om het moment dat Massa Webber inhaalde aan de binnenkant? Niet over die afsnijactie van Massa op Bourdais.
En naast Webber ging Massa dus over het roodwitte verdrijvingsvlak. En dat is volgens mij een overtreding. Het waren geen kerbs.
Iemand die de FIA-regels uitgeplozen heeft?
sasquatsch haalde Webber aan die uit de pit kwam, maar dat was Bourdais wat uit de pit kwam. Dus ik heb verder geborduurd op Bourdais z'n verhaal. En er zijn enkele verder gaan op het Webber verhaal , nu ik het teruglees allemaal zie ik het ook pasquote:Op zondag 12 oktober 2008 16:29 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik las net over een knipperend blauw licht, dat dus waarschuwt. Maar het ging niet om de actie van Bourdais...
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:30 schreef kepler het volgende:
[..]
we hebben het er ook over dat de straf voor Bourdais eigenlijk onterecht is, ik zou graag willen weten om welke reden Bourdais is gestraft
Weet je zeker dat er unavoidable staat?? Komt me wat raar over om daar straf voor te geven, als iets onvermijdelijk was...quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
sasquatsch haalde Webber aan die uit de pit kwam, maar dat was Bourdais wat uit de pit kwam. Dus ik heb verder geborduurd op Bourdais z'n verhaal. En er zijn enkele verder gaan op het Webber verhaal , nu ik het teruglees allemaal zie ik het ook pas
[..]
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Sinister-D- het volgende:
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
Daarom zei ik dus ook unavoidablequote:Op zondag 12 oktober 2008 16:48 schreef Sally het volgende:
[..]
Weet je zeker dat er unavoidable staat?? Komt me wat raar over om daar straf voor te geven, als iets onvermijdelijk was...
quote:[b]Op zondag 12 oktober 2008 16:37
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
En als Massa dan toch onverhoopt WDC wordt, dan kan ie zich troosten met de gedachte dat Lewis gewoon niet in staat is boven zijn hype uit te stijgen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:52 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]
![]()
Als Hamilton dan onverhoopt toch WDC wordt, kan Massa zich troosten met de gedacht dat FIA er alles aan gedaan heeft om dit te voorkomen.
Waarom zou je daar niet over mogen rijden? Dat doen ze zo vaak bij de start. En kijk anders naar Brazilië, daar scheuren ze ook gewoon over het rood-witte vak bij de pitsingang.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:28 schreef Sally het volgende:
[..]
En naast Webber ging Massa dus over het roodwitte verdrijvingsvlak. En dat is volgens mij een overtreding. Het waren geen kerbs.
Foutje van tong80 (die per PM z'n excuses aan me aanboodquote:Op zondag 12 oktober 2008 17:00 schreef Sinister-D- het volgende:
Waarom staat het topic eigenlijk niet gefilterd op auto- en motorsport
Nu ook. Dus niet zeuren, het was gewoon een goede actie. Als Hamilton het had gedaan was het weer briljant geweest.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:09 schreef Sinister-D- het volgende:
De start is toch net iets anders lijkt me, daar rij je met 20 auto's op een kluit op de bocht af, dan is dat haast onvermijdelijk.
Het is inderdaad zo dat Hamilton erg op het randje rijdt. Probleem is echter dat Schumacher dit in het verleden ook deed en er gewoon mee weg kwam.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:03 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
En als Massa dan toch onverhoopt WDC wordt, dan kan ie zich troosten met de gedachte dat Lewis gewoon niet in staat is boven zijn hype uit te stijgen.
Massa vijfde op de grid en dan zo'n do-or-die actie bij de eerste bocht, terwijl Lewis eerder deze week nog riep 'rustig te gaan rijden in het kader van het kampioenschap; in zijn haast de pits uit te rijden bovenop een Ferrari knalt die wel wacht voor een rood licht; in zijn haast gelijk de eerste de beste bocht na onrechtmatig voordeel de plek terug pakken, terwijl ie wist dat ie daar zo'n vijf races eerder ook al voor bestraft was. Vorig jaar greep ie ook naast het kampioenschap met drieste acties in de laatste twee races.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wie van de twee nu de meest waardige WDC is.
Nee ik haalde het gevecht met Webber aan, waarbij Massa over het rood/witte verdriijvingsvlak ging om Webber in te halen terwijl er op dat moment (hypothetisch) iemand uit de pits had kunnen komen. Massa had diegene nooit kunnen zien en diegene Massa ook nooit. Het verdrijvingsvlak is er niet voor niets en het was dus gewoon een gevaarlijke actie, waar hij best voor bestraft had mogen worden.quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:37 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
sasquatsch haalde Webber aan die uit de pit kwam, maar dat was Bourdais wat uit de pit kwam. Dus ik heb verder geborduurd op Bourdais z'n verhaal. En er zijn enkele verder gaan op het Webber verhaal , nu ik het teruglees allemaal zie ik het ook pas
[..]
25 second panalty for Car nr 14 for causing a unavoidable collision with the FIA's new WDC car nr 2.
Even geupload hier:quote:Op zondag 12 oktober 2008 16:45 schreef xFriendx het volgende:
http://img90.imageshack.us/img90/7899/massaofftracktd0.png
hier linkje naar Massa en Webber (screenshot) Alleen de link, aangezien Imageshack het als plaatje hier niet doet geloof ik.
gehaald uit: http://forum.planet-f1.com/index.php?t=msg&th=69661&start=0&
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |