Waar blijft je hosseltopic?quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:08 schreef afcajos het volgende:
Gereformeerden erger dan moslims? Hoeveel last heb jij op straat van christelijke mensen? Behalve dat ze ja afentoe aanspreken om je met hun geloof op te zadelen doen ze verder geen vlieg kwaad.
Moslims daarentegen......
Met het eerste gedeelde ben ik het wel eens trouwens.
Oke maar los gezien daarvan is het toch eigenlijk van de zotte dat er nog zoveel mensen in Nederland anno 2008 nog gereformeerd zijn. Die mensen geloven zelfs nog dat de aarde 4000 jaar geleden ontstaan is.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:18 schreef LXIV het volgende:
Het verschil is dat Griffo's, tenminste hun voorvaderen, hebben meegeholpen dit land ontginnen en op te bouwen. En dat zij zich dus rechtmatig "eigenaar' van een deel van het land mogen voelen. En als je ze niet leuk vind, dan blijf je toch gewoon weg van de Veluwe of Zeeland?
Weinig beleefd dit weekend!quote:
moslims daarentegen watquote:Op zondag 5 oktober 2008 23:08 schreef afcajos het volgende:
Gereformeerden erger dan moslims? Hoeveel last heb jij op straat van christelijke mensen? Behalve dat ze ja afentoe aanspreken om je met hun geloof op te zadelen doen ze verder geen vlieg kwaad.
Ja en eerste generatie gastarbeiders hebben niet hard gewerkt voor dit land.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:18 schreef LXIV het volgende:
Het verschil is dat Griffo's, tenminste hun voorvaderen, hebben meegeholpen dit land ontginnen en op te bouwen. En dat zij zich dus rechtmatig "eigenaar' van een deel van het land mogen voelen. En als je ze niet leuk vind, dan blijf je toch gewoon weg van de Veluwe of Zeeland?
Ik geloof niet in de mythe dat die 20 jaar fabriekswerk net zoveel heeft bijgedragen om Nederland te maken wat het nu is als eeuwenlange Nederlandse ingenuiteit, vechten tegen het water, strijden voor onze vrijheid en hard werken op het land. Nee, dat geloof ik niet.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:39 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja en eerste generatie gastarbeiders hebben niet hard gewerkt voor dit land.
Sinds wanneer doen we aan voorouders retoriek trouwens?
Is dit ook al cultuur-relativisme.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik geloof niet in de mythe dat die 20 jaar fabriekswerk net zoveel heeft bijgedragen om Nederland te maken wat het nu is als eeuwenlange Nederlandse ingenuiteit, vechten tegen het water, strijden voor onze vrijheid en hard werken op het land. Nee, dat geloof ik niet.
Die gastarbeiders konden het, dankzij alle werk wat voorafging, het in Nederland gewoon gemakkelijker verdienen als thuis. En toen ze er achter kwamen dat ze het geld ook zo konden krijgen hebben ze geen poot meer uitgestoken en hun familie laten overkomen.
Sinds wanneer doen we aan cultuur relativisme trouwens?
quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:45 schreef Bomil het volgende:
In Mattheüs 19 vers 12 staat het volgende: "Sommige mensen failen om vette topics te maken"
Eerder een half-een-'s nachts-huilbak-topic voor veertienjarige antitheïstjesquote:
Dat jij er heilig van overtuigd ben dat gelovigen per definitie niet sporen, zegt veel over de mate van indoctrinatie die jij bent ondergaan.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:24 schreef SadKingBilly het volgende:
Gelovigen sporen geen van allen. Maakt niet uit in welk sprookje ze geloven.
En inderdaad, indoctrination is a bitch...
Nee, het is ook maar een kleine groep die het verpest voor de meerderheid.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:39 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat jij er heilig van overtuigd ben dat gelovigen per definitie niet sporen, zegt veel over de mate van indoctrinatie die jij bent ondergaan.
6000, wel even inlezen he.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:28 schreef Brulbuffel het volgende:
[..]
Oke maar los gezien daarvan is het toch eigenlijk van de zotte dat er nog zoveel mensen in Nederland anno 2008 nog gereformeerd zijn. Die mensen geloven zelfs nog dat de aarde 4000 jaar geleden ontstaan is.
Helemaal volgen doe ik je niet, maar dat het atheisme voor de wereld niet altijd een verbetering is ten opzichte van religie, vind ik wel.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:45 schreef Scaurus het volgende:
Ik ben er in iedereen geval heilig van overtuigd dat het atheïsme de wereld verziekt. Door het atheïsme gaan mensen denken dat God niet bestaat. En als God niet bestaat, dan kan de schepping niet bestaan. En als de schepping niet bestaat, dan bestaat de mens niet. En als de mens niet bestaat, dan bestaat het atheïsme niet. En als het atheïsme niet bestaat, dan bestaat God! QED.
en op welk recht bazeer je dat? ik ben blij dat mijn kinderen niet gelovig zijn, al die opgelegde regeltjes . wat heb je eraan. de schepping bestaat gewoon niet, men moemt dit de evolution. .quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:45 schreef Scaurus het volgende:
Ik ben er in iedereen geval heilig van overtuigd dat het atheïsme de wereld verziekt. Door het atheïsme gaan mensen denken dat God niet bestaat. En als God niet bestaat, dan kan de schepping niet bestaan. En als de schepping niet bestaat, dan bestaat de mens niet. En als de mens niet bestaat, dan bestaat het atheïsme niet. En als het atheïsme niet bestaat, dan bestaat God! QED.
Mensen die serieus op deze post zijn ingegaan!quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:45 schreef Scaurus het volgende:
misschien een tiepfaut. concentreer je op t topic,quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:56 schreef Scaurus het volgende:
Bazeren, dat komt niet voor in mijn woordenboek.
is ook zo, als ik hier blijf hangen kom ik niet verder als "die incest gemeenschappen"quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:58 schreef Emimich het volgende:
[..]
Mensen die serieus op deze post zijn ingegaan!
Net als overmatig gebruik van Engelse termen gebrekkige taalbeheersing impliceert?quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:01 schreef Scaurus het volgende:
Discussiëren met retards doe ik niet. Typfouten zijn een goede indicatie van mental retardation.
Het impliceert een gedegen kennis der Angel-Saksische literatuur. Wanneer je nachten doorbrengt in het gezelschap van William Shakespeare en David Hume, kom je vanzelf los van het Germaans dialect dat wij spreken.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:04 schreef Monolith het volgende:
Net als overmatig gebruik van Engelse termen gebrekkige taalbeheersing impliceert?
Als je jezelf zou baseren op Hume, dan had je wel 'the vulgar' in plaats van 'retards' gebruikt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:06 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het impliceert een gedegen kennis der Angel-Saksische literatuur. Wanneer je nachten doorbrengt in het gezelschap van William Shakespeare en David Hume, kom je vanzelf los van het Germaans dialect dat wij spreken.
Om vervolgens als iedere Amerikaanse puber ooit te klinken. Met je 'epic fail'.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:06 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het impliceert een gedegen kennis der Angel-Saksische literatuur. Wanneer je nachten doorbrengt in het gezelschap van William Shakespeare en David Hume, kom je vanzelf los van het Germaans dialect dat wij spreken.
Dat heeft meer met de arabische cultuur te maken dan met de islam.quote:Op zondag 5 oktober 2008 23:08 schreef afcajos het volgende:
Dat is trouwens wel zo, mijn vader werkt in Flevoland in de hulpverlening en in Urk komen echt meer incestgevallen voor dan elders. Onderdrukte behoeften en een taboesfeer zullen daar wel wat mee te maken hebben.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:05 schreef Scaurus het volgende:
Waar komt de gedachte vandaan dat gereformeerden vaak aan incest doen? Mij lijkt er geen gegronde reden te zijn om zo'n verregaande uitspraak over een bevolkingsgroep te doen.
Er zin wel wat gesloten christelijke gemeentes waar je niet zo welkom bent als buitenstaander, laat staan dat je er ook nog lastige vragen gaat stellen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 02:31 schreef JanusAnus het volgende:
[..]
Dat is trouwens wel zo, mijn vader werkt in Flevoland in de hulpverlening en in Urk komen echt meer incestgevallen voor dan elders. Onderdrukte behoeften en een taboesfeer zullen daar wel wat mee te maken hebben.
Dat met die onderdrukte behoefte valt hartstikke mee. Met de mond wordt weliswaar kuisheid beleden, maar werkelijkheid doen veel Urkers het gewoon met elkaar. De seksuele moraal is daar weliswaar niet zo los als in de grote steden, maar zoiets als geen seks voor het huwelijk houdt bijna niemand daar vol.quote:Op maandag 6 oktober 2008 02:31 schreef JanusAnus het volgende:
Dat is trouwens wel zo, mijn vader werkt in Flevoland in de hulpverlening en in Urk komen echt meer incestgevallen voor dan elders. Onderdrukte behoeften en een taboesfeer zullen daar wel wat mee te maken hebben.
Vind ik een achterhaalde opvatting... Ik ben zelf ook totaal niet pro-relegie, maar religie is een middel dat aangegrepen wordt door machtshebbers om uit naam daarvan oorlogen en ondrukkingen te rechtvaardigen. Als er geen religie zou zijn, zouden ze weer andere dingen aangrijpen om hun daden te verantwoorden tegenover het volk dat toch alles lijkt te slikken.quote:Op maandag 6 oktober 2008 00:55 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
en op welk recht bazeer je dat? ik ben blij dat mijn kinderen niet gelovig zijn, al die opgelegde regeltjes . wat heb je eraan. de schepping bestaat gewoon niet, men moemt dit de evolution. .
scheep je mensen op met een geloof en er is oorlog. en onderdrukking.
Je hebt Gereformeerd en Gereformeerd , hè?quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
Christelijk Gereformeerd in the house!![]()
Oneens met TS
Hierrr nog één.quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
Oneens met TS
En het erge is dat er genoeg vrijgemaakten zijn die dat dus echt denken.quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:23 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben vrijgemaakt. Dat is nog beter dan chr gereformeerd. Die zondaars geloven zelf toch ook niet dat ze in de hemel komen?.
Het ís ook zo, hoor.quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:31 schreef RealZeus het volgende:
[..]
En het erge is dat er genoeg vrijgemaakten zijn die dat dus echt denken.
Ja, de Farizeeërs dachten ook dat zij de beste volgelingen van Jezus waren maar toch ging hij bij Zacheus de tollenaar eten.quote:
Wat is dit nou weer voor mongoolquote:Op maandag 6 oktober 2008 00:45 schreef Scaurus het volgende:
quote:
Ziet er niet refo uit. Dit is een echte refo:quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:27 schreef Djeez het volgende:
Deze hyvepagina is van mijn overbuurman. Check zijn blog, hij is pas echt eng met zijn grefogeloof!
Je moeder.quote:Op maandag 6 oktober 2008 19:10 schreef Scaurus het volgende:
[..]
![]()
Ben je echt zo dom of doe je alsof je de humor niet ziet?
Klopt wel, maar veel Urkers trouwen met elkaar. Seks voor het huwelijk valt nog wel mee (onveilig dan), in Staphorst is dat erger.quote:Op maandag 6 oktober 2008 02:31 schreef JanusAnus het volgende:
[..]
ik dacht even dat ik haar kendequote:Op maandag 6 oktober 2008 19:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ziet er niet refo uit. Dit is een echte refo:
[ afbeelding ]
Vertel eens, hoeveel 'grefo's' ken jij persoonlijk?quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:21 schreef Het_hupt het volgende:
Grefo's zijn idd kutvolk, vooral die gasten uit de biblebelt
Is inderdaad een beetje kortzichtig van je het_hupt, één van mijn beste vrienden is Gereformeerdquote:Op maandag 6 oktober 2008 21:22 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vertel eens, hoeveel 'grefo's' ken jij persoonlijk?
tv kijken, de zondaar.quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:23 schreef afcajos het volgende:
[..]
Is inderdaad een beetje kortzichtig van je het_hupt, één van mijn beste vrienden is GereformeerdAl zijn ze daar niet echt super streng. Vaak genoeg gaat hij vanuit de kerk door naar de kroeg om voetbal te kijken
Veel, heb veel in Bedum eo gewerkt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:22 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vertel eens, hoeveel 'grefo's' ken jij persoonlijk?
mss, heb echter genoeg slechte ervaringen gehad, wrs juist de verkeerden getroffenquote:Op maandag 6 oktober 2008 21:23 schreef afcajos het volgende:
[..]
Is inderdaad een beetje kortzichtig van je het_hupt, één van mijn beste vrienden is GereformeerdAl zijn ze daar niet echt super streng. Vaak genoeg gaat hij vanuit de kerk door naar de kroeg om voetbal te kijken
Hij heeft ook nog nooit geprobeerd om mij te overtuigen van zijn geloof ofzoquote:Op maandag 6 oktober 2008 21:26 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
mss, heb echter genoeg slechte ervaringen gehad, wrs juist de verkeerden getroffen
Dan is het mij een raadsel waar je kinderlijke beeld van gereformeerden vandaan komt. Natuurlijk zijn er hypocrieten en debielen, maar waar niet? 90% van het gereformeerde volksdeel is normaal. Grefo's kutvolk roepen is gewoon je eigen achterlijkheid tentoonspreiden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:25 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Veel, heb veel in Bedum eo gewerkt.
mijn dank is weer grootquote:Op maandag 6 oktober 2008 21:28 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dan is het mij een raadsel waar je kinderlijke beeld van gereformeerden vandaan komt. Natuurlijk zijn er hypocrieten en debielen, maar waar niet? 90% van het gereformeerde volksdeel is normaal. Grefo's kutvolk roepen is gewoon je eigen achterlijkheid tentoonspreiden.
tuurlijk zijn goeden tussen, ik denk zelfs mss het overgroot gedeelte, maar ik heb er best wel vreselijke ervaringen mee.quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:27 schreef afcajos het volgende:
[..]
Hij heeft ook nog nooit geprobeerd om mij te overtuigen van zijn geloof ofzoEigenlijk is hij precies zoals ik ben, behalve dat hij niet vloekt en zondag naar de kerk gaat.
Hij playt de chicks ook bij het leven!
Gast, wtfquote:Op maandag 6 oktober 2008 21:33 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Heb ik het nog niet eens over loon te laat, of geheel niet betalen
Anders generaliseer je ff. Wat ben jij eigenlijk?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:12 schreef Ladidadida het volgende:
Gereformeerden zijn de engste gelovigen die er zijn..
Ik bedoelde vrijgemaaktenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Anders generaliseer je ff. Wat ben jij eigenlijk?
Dan generaliseer je nog steeds.quote:
zelfde geldt voor mij, niks aan toe te voegenquote:Op maandag 6 oktober 2008 16:59 schreef Monotomo het volgende:
Ben zelf van huis uit licht gereformeerd, heb niet op een reformatorische school gezeten.
Persoonlijk denk ik dat de TS erg overdrijft. Refo is bijna een lifestyle. Mensen kennen elkaar allemaal en dat schept een band. Werken door je bij familie of kennissen en klanten zíjn je familie of kenissen. Tuurlijk heb je vreselijk streng gelovigen, die echt geen tv hebben, geen internet en hun kinderen niet laten inenten. So what? Wie ben jij om daar over te oordelen, je hebt er toch geen last van?
De meeste 'refo's' zijn gewoon 'refo's met broek en tv'.![]()
Als je door mensen op straat wordt aangesproken over het geloof, zullen dat geen 'refo's zijn. Eerder evangelisten of zelfs mormonen. Ook een beetje jammer om elke christen maar per definitie 'refo' te noemen. Terwijl het maar één van de zoveel stromen is.
Tot zover.
Jammer dat je de plank een beetje mis slaat. Gerefomeerden bestaan niet meer. Zijn opgegaan in de Protestante Kerk Nederland en zijn doorgaans erg liberaal.quote:Op zondag 5 oktober 2008 22:58 schreef Brulbuffel het volgende:
Hyves is al erg genoeg maar waar ik me het meest aan irriteer zijn die profieltjes van die gereformeerde boontjes die een profiel foto hebben waar ze bijvoorbeeld met een schattig honger negertje op staan.
En dan onder passies zetten: voor God leven! want Hij komt spoedig terug: 'Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn'. Matteus 24: 27 > be prepared!!
En als held hebben:: Jezus, de betrouwbare Getuige, de Eerstgeborene van de doden, de Heerser over de vorsten van de aarde. Hij die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft bevrijd door Zijn bloed. Openbaring 1: 5
Dan vraag ik me echt af of die mensen het nog wel allemaal op een rijtje hebben. Er wordt wel zo gezeurd op de Islam in Nederland, maar die gereformeerden zijn misschien nog wel een graatje erger.
Op de gereformeerde scholen worden die keuters gewoon zo geïndoctrineerd dat ze de rest van hun leven dit soort onzin uitkramen.
Best zorgwekkend eigenlijk.
Ik zie dat je er verstand van hebt!quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:29 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Jammer dat je de plank een beetje mis slaat. Gerefomeerden bestaan niet meer. Zijn opgegaan in de Protestante Kerk Nederland en zijn doorgaans erg liberaal.
Ik denk dat je doelt op de wat meer evangeliserende genootschappen die idd dit soort teksten opruien.
De Gereformeerde Gemeente bestaat nog gewoon. Waar je de stelling dat de gereformeerden zijn opgegaan in de PKN vandaan haalt, is mij een raadsel.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:29 schreef SevenWonders het volgende:
Jammer dat je de plank een beetje mis slaat. Gerefomeerden bestaan niet meer. Zijn opgegaan in de Protestante Kerk Nederland en zijn doorgaans erg liberaal.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:40 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De Gereformeerde Gemeente bestaat nog gewoon. Waar je de stelling dat de gereformeerden zijn opgegaan in de PKN vandaan haalt, is mij een raadsel.
Over het algemeen wordt met 'gereformeerden' niet zozeer leden van de GerGem aangeduid, maar eerder het 'zware' deel van Nederland, de 'zwartekousen' en orthodoxen. Dit is niet louter een kerkelijke stroming binnen het protestantisme, maar ook een culturele stroming met eigen kleding (College Style), taalgebruik en tradities.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:28 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik bedoelde vrijgemaakten
Ik ben niksIk kerk niet
Rationeel debatteren is nou eenmaal niet weggelegd voor veel atheïsten.quote:
wehehehe, ik ben ook Christelijk Gereformeerd. Hehehehe, grappigquote:Op maandag 6 oktober 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
Oneens met TS
Het is toch zinloos op internet te discussieren over geloof. Zelf ben ik agnosticus en vind ik het idee van een oude kerel met een baard die in een jurk op een wolkje alles regelt op aarde niet echt geloofwaardig. Maar ja, dat is mijn mening en als anderen dat wel willen geloven en daar gelukkig bij zijn moeten ze dat vooral doen.quote:
Ik heb gedeeltelijk wel andere ervaringen. In het dorp waar mijn vriend woont heerst ook een gereformeerde cultuur. als je op zondag aan het werk bent word je met de nek aangekeken, er heerst vriendjespolitiek onder die groep, op de jaarlijkse braderie mochten geen zangeressen of bandjes optreden want muziek was uit den boze etc. Op mij komt het daar in ieder geval over dat ze veel vormen van gedrag en acties van de niet-gereformeerde bewoners eisen en zelf nooit een toegeving maken als die andere groep daar naar verlangt. soms tegen het onrespectvolle en stiekeme aan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:25 schreef JediMasterLucia het volgende:
ik ken genoeg gereformeerden en daar is niks mee.
Dat soort sociale controle en dwang is inherent aan hechte gemeenschappen op het platteland. Dat heeft niets met het gereformeerde geloof te maken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:30 schreef Jerruh het volgende:
Ik heb gedeeltelijk wel andere ervaringen. In het dorp waar mijn vriend woont heerst ook een gereformeerde cultuur. als je op zondag aan het werk bent word je met de nek aangekeken, er heerst vriendjespolitiek onder die groep, op de jaarlijkse braderie mochten geen zangeressen of bandjes optreden want muziek was uit den boze etc. Op mij komt het daar in ieder geval over dat ze veel vormen van gedrag en acties van de niet-gereformeerde bewoners eisen en zelf nooit een toegeving maken als die andere groep daar naar verlangt. soms tegen het onrespectvolle en stiekeme aan.
Dat vinden christenen anders ook niet echt geloofwaardig.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:44 schreef Nr.G het volgende:
[..]
Het is toch zinloos op internet te discussieren over geloof. Zelf ben ik agnosticus en vind ik het idee van een oude kerel met een baard die in een jurk op een wolkje alles regelt op aarde niet echt geloofwaardig.
En als het nou juist uit de gereformeerde gemeenschap komt? wel vergunningen verlenen aan gereformeerde medemensen maar dezelfde vergunning zonder duidelijke redenen niet verlenen aan anderen, de braderieorganisatie die door 1 wethouder wordt overrompeld op gebied van muziek, de oom van mijn vriend die op de 50-jarige bruiloft tijdens het eten gewoon wegliep omdat er een zanger kwam optreden, terwijl 200 man wel gezamelijk moesten meebidden enzovoorts... dat zijn dingen die niet bepaald bij de gemeenschap lagen maar juist (en daarom schrok ik er best van) vanuit het geloof kwamen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:34 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat soort sociale controle en dwang is inherent aan hechte gemeenschappen op het platteland. Dat heeft niets met het gereformeerde geloof te maken.
wat ook niet echt geloofwaardig is, is een almachtige god die aanbidding vereist en je anders straf geeft, maar wel van je houdt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat vinden christenen anders ook niet echt geloofwaardig.
Je begrijpt de verlossingsleer verkeerd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:12 schreef P8 het volgende:
[..]
wat ook niet echt geloofwaardig is, is een almachtige god die aanbidding vereist en je anders straf geeft, maar wel van je houdt.
Het spijt me, maar ik erken het bestaan van God, Jezus en al die andere mythologische figuren niet. Toch leid ik, vind ik zelf, een goed leven. Ik werk harder aan een betere samenleving dan veel gelovigen die ik heb ontmoet in ieder geval.
Als een god mij niet in zijn paradijs toelaat, simpelweg omdat ik hem nooit erkend heb, bewijst enkel zijn onalmachtigheid.
Een volmaakt en almachtig "wezen" zou zich niet beperken tot simpele emoties als voldoening (genoegen nemen). In fact, een volmaakt en almachtig "wezen" is overal content mee. Normen en waarden zijn subjectieve begrippen. De tien geboden zijn eigenlijk niks meer dan de normen van God.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je begrijpt de verlossingsleer verkeerd.
Het zit zo:
God is volmaakt en almachtig. Een almachtige, rechtvaardige en volmaakte God kan eigenlijk alleen maar genoegen nemen met volmaaktheid, daarom haat God de zonde en het kwaad.
Hier geef je min of meer ook zelf aan dat God subjectief is.quote:Het is duidelijk: door naar eigen zeggen 'goed te leven', leven we nog steeds veel te slecht naar Gods standaard.
Het spijt me, maar het leven en de dood van Jezus zoals beschreven is vrij easy vergeleken met zat andere mensen. Zoals mooi wordt verwoord in de film The 25th Hour:quote:Maar aangezien God wel van ons houdt en ons een kans geeft op verlossing is Hij zelf d.m.v. Jezus mens geworden om zondeloos en perfect te leven en te sterven. Zijn geweldadige dood aan het kruis functioneert als een verzoenoffer tussen de mens en God. Jezus werd niet gestraft voor zijn eigen zonde, die had hij immers niet, maar voor onze zonden.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat God serieverkrachters, pedofielen, moordenaars, drugsdealers etc. toe kan laten, maar mij niet, omdat ik mijn vergeving alleen vraag bij diegene die de dupe zijn van mijn acties?quote:Maar God heeft ons wel een vrije wil gegeven om Jezus aan te nemen of af te wijzen. En God respecteert die vrije wil ten alle tijde, dus als je niet bij Jezus wilt horen in dit Aardse leven zal je hoogstwaarschijnlijk na dit leven ook op een plek zijn waar Hij niet is, de hel dus.
Bronquote:Een vrije wil die gebonden is aan voorwaarden, zoals geboden en verboden, is geen vrije wil.
Een vrije wil is onvoorwaardelijk, anders kun je de wil niet vrij noemen.
Geen interventie dus, zoals wanneer je een kleuterschool wilt opblazen, en ook geen oordeel achteraf. Zou er wel interventie of een oordeel bestaan, dan zou er geen sprake kunnen zijn van een vrije wil.
Als je dit op je in laat werken zul je ook het volgende begrijpen:
Met een vrije wil kan er niet zoiets als een zonde bestaan.
Wat voor een brakke redenatie is dit dan?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
[..]
Een volmaakt en almachtig "wezen" zou zich niet beperken tot simpele emoties als voldoening (genoegen nemen). In fact, een volmaakt en almachtig "wezen" is overal content mee. Normen en waarden zijn subjectieve begrippen. De tien geboden zijn eigenlijk niks meer dan de normen van God.
Hieruit trek ik de conclusie dat God dus subjectief is. Hieruit volgt dus dat Hij niet almachtig is.
Nee hoor?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
Hier geef je min of meer ook zelf aan dat God subjectief is.
Het gaat er ook niet om dat hij de meest gruwelijke dood ooit stierf, al komt het in de buurt. Kruisiging is een van de ergste executiemethoden ooit uitgevonden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
Het spijt me, maar het leven en de dood van Jezus zoals beschreven is vrij easy vergeleken met zat andere mensen. Zoals mooi wordt verwoord in de film The 25th Hour:
"Fuck JC, He got of easy. A day on the cross, a weekend in hell, and all the hallelujahs of the legioned angels for eternity. Try seven years in Otisville, J"
Het ligt eraan of die moordenaars, serieverkrachters, drugsdealers, etc. oprecht berouw hebbben van hun daden en oprecht vergeving hebben gevraagd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
Wat je dus eigenlijk zegt is dat God serieverkrachters, pedofielen, moordenaars, drugsdealers etc. toe kan laten, maar mij niet, omdat ik mijn vergeving alleen vraag bij diegene die de dupe zijn van mijn acties?
Deze persoon gaat vanaf het begin al gelijk de fout in, als hij/zij het volgende zegt:quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
En voor mijn reactie op het onderwerp "vrije wil", zal ik het gedachtegoed van iemand anders quoten.
[..]
Bron
De vrije wil is niet gebonden aan voorwaarden en niet geboden aan geboden of verboden. De vrije wil is juist dat je je niets kan aantrekken van geboden of verboden, of van God, als je dat wilt.quote:Een vrije wil die gebonden is aan voorwaarden, zoals geboden en verboden, is geen vrije wil.
Je zegt zelf dat God enkel genoegen kan nemen (=voldoening) met een volmaakt leven zonder zonde. Ergens genoegen uit halen is een emotie. Waarom zou een almachtige God ergens genoegen uit willen halen? Dat is in mijn ogen een paradox.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:35 schreef koningdavid het volgende:
Wat voor een brakke redenatie is dit dan?
Wie zegt dat God zijn oordeel maakt op basis van emotie? Wie heeft het over voldoening? Waarom zou een volmaakt wezen overal content mee zijn?
De 10 geboden zijn niet normen, maar 'wetten'. Wetten zijn niet subjectief.
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).quote:Nee hoor?
Als het niet om de meest gruwelijke dood ooit gaat, waarom liet Hij Zijn Zoon dan zo sterven? Dan was een veel simpelere en minder pijnlijke methode al genoeg geweest.quote:Het gaat er ook niet om dat hij de meest gruwelijke dood ooit stierf, al komt het in de buurt. Kruisiging is een van de ergste executiemethoden ooit uitgevonden.
Lees deze post eens van mij om te zien wat er allemaal met je lichaam gebeurt bij een kruisiging.
Lekker is dat. Dan ontmoet je als vader de moordenaar van je vermoorde niet-christelijke dochter. Tot het einde der tijden zul je nooit je dochter meer zien, maar wel de moordenaar van je kind. Dat zal de sfeer niet ten goede komen daar.quote:Het ligt eraan of die moordenaars, serieverkrachters, drugsdealers, etc. oprecht berouw hebbben van hun daden en oprecht vergeving hebben gevraagd.
Als jij ervoor kiest om Gods verzoenoffer niet aan te nemen, respecteert God die keuze. Vrije wil dus.
Hoe kan een wil vrij zijn, wanneer je beloond of bestraft wordt op basis van de keuzes die je hebt gemaakt? Dan is er sprake van manipulatie --> beïnvloeding van de keuzevrijheid --> geen vrije wil.quote:Deze persoon gaat vanaf het begin al gelijk de fout in, als hij/zij het volgende zegt:
[..]
De vrije wil is niet gebonden aan voorwaarden en niet aan geboden of verboden. De vrije wil is juist dat je je niets kan aantrekken van geboden of verboden, of van God, als je dat wilt.
Het moreel relativisme, zucht. Hoe vaak is dat al niet verworpen? Hoe vaak moet nog gezegd worden dat dit een standpunt is van waaruit je als je consequent bent in je opvatting niet zoiets als vrouwenbesnijdenis mag verwerpen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).
Hoezo niet? Iedereen heeft zijn/haar eigen normen/waarden/standaard/whatever. Juist vanuit dit besef kan je pas discussieren over wat humaner en een betere manier van handelen is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het moreel relativisme, zucht. Hoe vaak is dat al niet verworpen? Hoe vaak moet nog gezegd worden dat dit een standpunt is van waaruit je als je consequent bent in je opvatting niet zoiets als vrouwenbesnijdenis mag verwerpen?
Het is een groot misverstand onder zowel gereformeerden als niet-gelovigen dat het christendom voornamelijk bestaat uit verboden en daarom een eng geloof voor de 'narrow minded' is. Dat is niet waar. Het christendom trekt alleen een duidelijke lijn tussen het goede en het slechte/zondige leven. Wanneer iemand zichzelf niets ontzegt, wordt hij gemakkelijk over die lijn getrokken door de duivel, aldus het algemeen onbetwist christelijk geloof.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:43 schreef trabant het volgende:
Wie zichzelf van alles ontzegt, en meent daardoor een beter mens te zijn, maakt een grote denkfout. Een fout die overigens in allerlei geloven en levensstijlen voorkomt.
Ik kan het me voorstellen dat het geschrijf over de gereformeerde jeugd je al snel de keel uitkomt. Het heeft mij juist tot een trouw bewonderaar van Maarten 't Hart gemaakt. Ik ben weliswaar 'slechts' hervormd opgevoed, maar herken veel gebruiken en thema's uit mijn eigen opvoeding en van mijn moeder's familie. Verder deel ik met 't Hart het verliezen van je geloof en de veranderingen die dat brengt in je leven.quote:Het plezier in de Nederlandse Literatuur is mij al vroeg vergald door allerlei gereformeerd jeugdleed op de verplichte lijst. En als je dan uit de bundel 'Het vrome volk' van 't Hart de vertelling 'Handel' hebt gelezen, ben je voor het leven op de hoede en komt het nooit meer goed met die beeldenstormers.
De zuilen bestaan sociologisch gezien niet meer, maar hebben wel een sterke invloed gehad op de identiteit van streng-christelijken. De eigen kranten, verenigingen en partijen zijn een direct voortvloeisel van de verzuiling. Echt een zuilenstelsel hebben wij echter niet meer, gereformeerden werken veelal ook gewoon bij ´andere´ werkgevers en doen boodschappen bij normale supermarkten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 20:46 schreef Monotomo het volgende:
Ik heb vroeger op de basisschool altijd geleerd dat de zuilen niet meer bestaan. Sinds een aantal jaar weet ik dat dat niet waar is, weliswaar in mindere mate. Refo's gaan met refo's om, en roomsen met roomsen.
Dat eerste en laatste begrijp ik, maar waarom zou seks een religieus onderwerp zijn?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:07 schreef LXIV het volgende:
Terwijl het geheim van Leven, Sex en Dood juist de kern van iedere religie zou moeten zijn.
Is vruchtbaarheid (en seks evenzo) niet een onderdeel van het leven dan?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:17 schreef LXIV het volgende:
Omdat religie het wonder van de vruchtbaarheid viert! En zo de -overwinning- op de dood natuurlijk. Die vruchtbaarheid hangt natuurlijk heel nauw samen met sex.
Omdat seksuele losbandigheid slechte gevolgen heeft: vreemdgaan (wat weer gezinnen uit elkaar doet vallen, SOA's verspreidt), verslaving en verloedering. Aldus het christendom en het overgrote deel van de culturen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:20 schreef LXIV het volgende:
Maar waarom zou preutsheid dan zo'n enorme deugd zijn? Of karigheid, zelfverloochening of zwakte?
quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 22:56 schreef Monotomo het volgende:
Beste topic in KLB ooit. Wat een intelectualiteiten hier!
Sinds wanneer is 'genoegen nemen' hetzelfde als voldoening?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat God enkel genoegen kan nemen (=voldoening) met een volmaakt leven zonder zonde.
Uiteraard, maar die wetten zijn vastgesteld en in weze nu dus objectief. Je kan niet zeggen als je wordt aangehouden wegens te hard rijden, dat je weigert een boete te betalen omdat je het niet zo'n leuke wet vindt. Nee, die wet staat vast voor iedereen en heeft verder niks te maken met jouw persoonlijke mening.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Ergens genoegen uit halen is een emotie. Waarom zou een almachtige God ergens genoegen uit willen halen? Dat is in mijn ogen een paradox.
En je zegt dat wetten niet subjectief zijn. Daar ga je de mist in, want alle wetten (behalve de natuurwetten) zijn subjectief. Wetten (hier in Nederland tenminste) zijn gebasseerd op wat de algemene norm is (de norm die de meerderheid aanhangt).
Oh zeker, maar God is de schepper van alles en staat boven ons. Zijn 'standaard' is 'wet'. En waar zijn standaard precies uit voortkomt? Tja... de bijbel leert ons dat God volmaakt heilig, volmaakt liefdevol en volmaakt rechtvaardig is en dat daar zijn wetten en de verlossing uit voortvloeit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).
Waarom het per se de kruisiging moest zijn? Geen idee. MIsschien omdat zijn lijden aan het kruis een heel krachtig symbool is van hoe erg zonde is en hoe erg Gods straf daarvoor ook is. Bovendien laat Jezus' lijden ook goed zien wat God voor ons over heeft.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Als het niet om de meest gruwelijke dood ooit gaat, waarom liet Hij Zijn Zoon dan zo sterven? Dan was een veel simpelere en minder pijnlijke methode al genoeg geweest.
Och, of de dochter per definitie niet in de hemel komt weet ik niet. Misschien krijgt ze nog wel een kans op vergeving als ze oog in oog met God staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Lekker is dat. Dan ontmoet je als vader de moordenaar van je vermoorde niet-christelijke dochter. Tot het einde der tijden zul je nooit je dochter meer zien, maar wel de moordenaar van je kind. Dat zal de sfeer niet ten goede komen daar.
Ben ik niet met je eens, de vrije wil blijft. Steker nog, de vrije wil wordt juist in ere gehouden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:Hoe kan een wil vrij zijn, wanneer je beloond of bestraft wordt op basis van de keuzes die je hebt gemaakt? Dan is er sprake van manipulatie --> beïnvloeding van de keuzevrijheid --> geen vrije wil.
god bestaat in z'n eentje uit een één-ouder gezinnetje.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:28 schreef koningdavid het volgende:
Johannes 3:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Een pr0n-loving-grefo, das nog helemaal niet zo eng..quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:27 schreef Djeez het volgende:
Deze hyvepagina is van mijn overbuurman. Check zijn blog, hij is pas echt eng met zijn grefogeloof!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |