Rationeel debatteren is nou eenmaal niet weggelegd voor veel atheïsten.quote:
wehehehe, ik ben ook Christelijk Gereformeerd. Hehehehe, grappigquote:Op maandag 6 oktober 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
Christelijk Gereformeerd in the house!![]()
Oneens met TS
Het is toch zinloos op internet te discussieren over geloof. Zelf ben ik agnosticus en vind ik het idee van een oude kerel met een baard die in een jurk op een wolkje alles regelt op aarde niet echt geloofwaardig. Maar ja, dat is mijn mening en als anderen dat wel willen geloven en daar gelukkig bij zijn moeten ze dat vooral doen.quote:
Ik heb gedeeltelijk wel andere ervaringen. In het dorp waar mijn vriend woont heerst ook een gereformeerde cultuur. als je op zondag aan het werk bent word je met de nek aangekeken, er heerst vriendjespolitiek onder die groep, op de jaarlijkse braderie mochten geen zangeressen of bandjes optreden want muziek was uit den boze etc. Op mij komt het daar in ieder geval over dat ze veel vormen van gedrag en acties van de niet-gereformeerde bewoners eisen en zelf nooit een toegeving maken als die andere groep daar naar verlangt. soms tegen het onrespectvolle en stiekeme aan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:25 schreef JediMasterLucia het volgende:
ik ken genoeg gereformeerden en daar is niks mee.
Dat soort sociale controle en dwang is inherent aan hechte gemeenschappen op het platteland. Dat heeft niets met het gereformeerde geloof te maken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:30 schreef Jerruh het volgende:
Ik heb gedeeltelijk wel andere ervaringen. In het dorp waar mijn vriend woont heerst ook een gereformeerde cultuur. als je op zondag aan het werk bent word je met de nek aangekeken, er heerst vriendjespolitiek onder die groep, op de jaarlijkse braderie mochten geen zangeressen of bandjes optreden want muziek was uit den boze etc. Op mij komt het daar in ieder geval over dat ze veel vormen van gedrag en acties van de niet-gereformeerde bewoners eisen en zelf nooit een toegeving maken als die andere groep daar naar verlangt. soms tegen het onrespectvolle en stiekeme aan.
Dat vinden christenen anders ook niet echt geloofwaardig.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:44 schreef Nr.G het volgende:
[..]
Het is toch zinloos op internet te discussieren over geloof. Zelf ben ik agnosticus en vind ik het idee van een oude kerel met een baard die in een jurk op een wolkje alles regelt op aarde niet echt geloofwaardig.
En als het nou juist uit de gereformeerde gemeenschap komt? wel vergunningen verlenen aan gereformeerde medemensen maar dezelfde vergunning zonder duidelijke redenen niet verlenen aan anderen, de braderieorganisatie die door 1 wethouder wordt overrompeld op gebied van muziek, de oom van mijn vriend die op de 50-jarige bruiloft tijdens het eten gewoon wegliep omdat er een zanger kwam optreden, terwijl 200 man wel gezamelijk moesten meebidden enzovoorts... dat zijn dingen die niet bepaald bij de gemeenschap lagen maar juist (en daarom schrok ik er best van) vanuit het geloof kwamen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:34 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat soort sociale controle en dwang is inherent aan hechte gemeenschappen op het platteland. Dat heeft niets met het gereformeerde geloof te maken.
wat ook niet echt geloofwaardig is, is een almachtige god die aanbidding vereist en je anders straf geeft, maar wel van je houdt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat vinden christenen anders ook niet echt geloofwaardig.
Je begrijpt de verlossingsleer verkeerd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:12 schreef P8 het volgende:
[..]
wat ook niet echt geloofwaardig is, is een almachtige god die aanbidding vereist en je anders straf geeft, maar wel van je houdt.
Het spijt me, maar ik erken het bestaan van God, Jezus en al die andere mythologische figuren niet. Toch leid ik, vind ik zelf, een goed leven. Ik werk harder aan een betere samenleving dan veel gelovigen die ik heb ontmoet in ieder geval.
Als een god mij niet in zijn paradijs toelaat, simpelweg omdat ik hem nooit erkend heb, bewijst enkel zijn onalmachtigheid.
Een volmaakt en almachtig "wezen" zou zich niet beperken tot simpele emoties als voldoening (genoegen nemen). In fact, een volmaakt en almachtig "wezen" is overal content mee. Normen en waarden zijn subjectieve begrippen. De tien geboden zijn eigenlijk niks meer dan de normen van God.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je begrijpt de verlossingsleer verkeerd.
Het zit zo:
God is volmaakt en almachtig. Een almachtige, rechtvaardige en volmaakte God kan eigenlijk alleen maar genoegen nemen met volmaaktheid, daarom haat God de zonde en het kwaad.
Hier geef je min of meer ook zelf aan dat God subjectief is.quote:Het is duidelijk: door naar eigen zeggen 'goed te leven', leven we nog steeds veel te slecht naar Gods standaard.
Het spijt me, maar het leven en de dood van Jezus zoals beschreven is vrij easy vergeleken met zat andere mensen. Zoals mooi wordt verwoord in de film The 25th Hour:quote:Maar aangezien God wel van ons houdt en ons een kans geeft op verlossing is Hij zelf d.m.v. Jezus mens geworden om zondeloos en perfect te leven en te sterven. Zijn geweldadige dood aan het kruis functioneert als een verzoenoffer tussen de mens en God. Jezus werd niet gestraft voor zijn eigen zonde, die had hij immers niet, maar voor onze zonden.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat God serieverkrachters, pedofielen, moordenaars, drugsdealers etc. toe kan laten, maar mij niet, omdat ik mijn vergeving alleen vraag bij diegene die de dupe zijn van mijn acties?quote:Maar God heeft ons wel een vrije wil gegeven om Jezus aan te nemen of af te wijzen. En God respecteert die vrije wil ten alle tijde, dus als je niet bij Jezus wilt horen in dit Aardse leven zal je hoogstwaarschijnlijk na dit leven ook op een plek zijn waar Hij niet is, de hel dus.
Bronquote:Een vrije wil die gebonden is aan voorwaarden, zoals geboden en verboden, is geen vrije wil.
Een vrije wil is onvoorwaardelijk, anders kun je de wil niet vrij noemen.
Geen interventie dus, zoals wanneer je een kleuterschool wilt opblazen, en ook geen oordeel achteraf. Zou er wel interventie of een oordeel bestaan, dan zou er geen sprake kunnen zijn van een vrije wil.
Als je dit op je in laat werken zul je ook het volgende begrijpen:
Met een vrije wil kan er niet zoiets als een zonde bestaan.
Wat voor een brakke redenatie is dit dan?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
[..]
Een volmaakt en almachtig "wezen" zou zich niet beperken tot simpele emoties als voldoening (genoegen nemen). In fact, een volmaakt en almachtig "wezen" is overal content mee. Normen en waarden zijn subjectieve begrippen. De tien geboden zijn eigenlijk niks meer dan de normen van God.
Hieruit trek ik de conclusie dat God dus subjectief is. Hieruit volgt dus dat Hij niet almachtig is.
Nee hoor?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
Hier geef je min of meer ook zelf aan dat God subjectief is.
Het gaat er ook niet om dat hij de meest gruwelijke dood ooit stierf, al komt het in de buurt. Kruisiging is een van de ergste executiemethoden ooit uitgevonden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
Het spijt me, maar het leven en de dood van Jezus zoals beschreven is vrij easy vergeleken met zat andere mensen. Zoals mooi wordt verwoord in de film The 25th Hour:
"Fuck JC, He got of easy. A day on the cross, a weekend in hell, and all the hallelujahs of the legioned angels for eternity. Try seven years in Otisville, J"
Het ligt eraan of die moordenaars, serieverkrachters, drugsdealers, etc. oprecht berouw hebbben van hun daden en oprecht vergeving hebben gevraagd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
Wat je dus eigenlijk zegt is dat God serieverkrachters, pedofielen, moordenaars, drugsdealers etc. toe kan laten, maar mij niet, omdat ik mijn vergeving alleen vraag bij diegene die de dupe zijn van mijn acties?
Deze persoon gaat vanaf het begin al gelijk de fout in, als hij/zij het volgende zegt:quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:11 schreef P8 het volgende:
En voor mijn reactie op het onderwerp "vrije wil", zal ik het gedachtegoed van iemand anders quoten.
[..]
Bron
De vrije wil is niet gebonden aan voorwaarden en niet geboden aan geboden of verboden. De vrije wil is juist dat je je niets kan aantrekken van geboden of verboden, of van God, als je dat wilt.quote:Een vrije wil die gebonden is aan voorwaarden, zoals geboden en verboden, is geen vrije wil.
Je zegt zelf dat God enkel genoegen kan nemen (=voldoening) met een volmaakt leven zonder zonde. Ergens genoegen uit halen is een emotie. Waarom zou een almachtige God ergens genoegen uit willen halen? Dat is in mijn ogen een paradox.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:35 schreef koningdavid het volgende:
Wat voor een brakke redenatie is dit dan?
Wie zegt dat God zijn oordeel maakt op basis van emotie? Wie heeft het over voldoening? Waarom zou een volmaakt wezen overal content mee zijn?
De 10 geboden zijn niet normen, maar 'wetten'. Wetten zijn niet subjectief.
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).quote:Nee hoor?
Als het niet om de meest gruwelijke dood ooit gaat, waarom liet Hij Zijn Zoon dan zo sterven? Dan was een veel simpelere en minder pijnlijke methode al genoeg geweest.quote:Het gaat er ook niet om dat hij de meest gruwelijke dood ooit stierf, al komt het in de buurt. Kruisiging is een van de ergste executiemethoden ooit uitgevonden.
Lees deze post eens van mij om te zien wat er allemaal met je lichaam gebeurt bij een kruisiging.
Lekker is dat. Dan ontmoet je als vader de moordenaar van je vermoorde niet-christelijke dochter. Tot het einde der tijden zul je nooit je dochter meer zien, maar wel de moordenaar van je kind. Dat zal de sfeer niet ten goede komen daar.quote:Het ligt eraan of die moordenaars, serieverkrachters, drugsdealers, etc. oprecht berouw hebbben van hun daden en oprecht vergeving hebben gevraagd.
Als jij ervoor kiest om Gods verzoenoffer niet aan te nemen, respecteert God die keuze. Vrije wil dus.
Hoe kan een wil vrij zijn, wanneer je beloond of bestraft wordt op basis van de keuzes die je hebt gemaakt? Dan is er sprake van manipulatie --> beïnvloeding van de keuzevrijheid --> geen vrije wil.quote:Deze persoon gaat vanaf het begin al gelijk de fout in, als hij/zij het volgende zegt:
[..]
De vrije wil is niet gebonden aan voorwaarden en niet aan geboden of verboden. De vrije wil is juist dat je je niets kan aantrekken van geboden of verboden, of van God, als je dat wilt.
Het moreel relativisme, zucht. Hoe vaak is dat al niet verworpen? Hoe vaak moet nog gezegd worden dat dit een standpunt is van waaruit je als je consequent bent in je opvatting niet zoiets als vrouwenbesnijdenis mag verwerpen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).
Hoezo niet? Iedereen heeft zijn/haar eigen normen/waarden/standaard/whatever. Juist vanuit dit besef kan je pas discussieren over wat humaner en een betere manier van handelen is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het moreel relativisme, zucht. Hoe vaak is dat al niet verworpen? Hoe vaak moet nog gezegd worden dat dit een standpunt is van waaruit je als je consequent bent in je opvatting niet zoiets als vrouwenbesnijdenis mag verwerpen?
Het is een groot misverstand onder zowel gereformeerden als niet-gelovigen dat het christendom voornamelijk bestaat uit verboden en daarom een eng geloof voor de 'narrow minded' is. Dat is niet waar. Het christendom trekt alleen een duidelijke lijn tussen het goede en het slechte/zondige leven. Wanneer iemand zichzelf niets ontzegt, wordt hij gemakkelijk over die lijn getrokken door de duivel, aldus het algemeen onbetwist christelijk geloof.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:43 schreef trabant het volgende:
Wie zichzelf van alles ontzegt, en meent daardoor een beter mens te zijn, maakt een grote denkfout. Een fout die overigens in allerlei geloven en levensstijlen voorkomt.
Ik kan het me voorstellen dat het geschrijf over de gereformeerde jeugd je al snel de keel uitkomt. Het heeft mij juist tot een trouw bewonderaar van Maarten 't Hart gemaakt. Ik ben weliswaar 'slechts' hervormd opgevoed, maar herken veel gebruiken en thema's uit mijn eigen opvoeding en van mijn moeder's familie. Verder deel ik met 't Hart het verliezen van je geloof en de veranderingen die dat brengt in je leven.quote:Het plezier in de Nederlandse Literatuur is mij al vroeg vergald door allerlei gereformeerd jeugdleed op de verplichte lijst. En als je dan uit de bundel 'Het vrome volk' van 't Hart de vertelling 'Handel' hebt gelezen, ben je voor het leven op de hoede en komt het nooit meer goed met die beeldenstormers.
De zuilen bestaan sociologisch gezien niet meer, maar hebben wel een sterke invloed gehad op de identiteit van streng-christelijken. De eigen kranten, verenigingen en partijen zijn een direct voortvloeisel van de verzuiling. Echt een zuilenstelsel hebben wij echter niet meer, gereformeerden werken veelal ook gewoon bij ´andere´ werkgevers en doen boodschappen bij normale supermarkten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 20:46 schreef Monotomo het volgende:
Ik heb vroeger op de basisschool altijd geleerd dat de zuilen niet meer bestaan. Sinds een aantal jaar weet ik dat dat niet waar is, weliswaar in mindere mate. Refo's gaan met refo's om, en roomsen met roomsen.
Dat eerste en laatste begrijp ik, maar waarom zou seks een religieus onderwerp zijn?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:07 schreef LXIV het volgende:
Terwijl het geheim van Leven, Sex en Dood juist de kern van iedere religie zou moeten zijn.
Is vruchtbaarheid (en seks evenzo) niet een onderdeel van het leven dan?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:17 schreef LXIV het volgende:
Omdat religie het wonder van de vruchtbaarheid viert! En zo de -overwinning- op de dood natuurlijk. Die vruchtbaarheid hangt natuurlijk heel nauw samen met sex.
Omdat seksuele losbandigheid slechte gevolgen heeft: vreemdgaan (wat weer gezinnen uit elkaar doet vallen, SOA's verspreidt), verslaving en verloedering. Aldus het christendom en het overgrote deel van de culturen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:20 schreef LXIV het volgende:
Maar waarom zou preutsheid dan zo'n enorme deugd zijn? Of karigheid, zelfverloochening of zwakte?
quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 22:56 schreef Monotomo het volgende:
Beste topic in KLB ooit. Wat een intelectualiteiten hier!
Sinds wanneer is 'genoegen nemen' hetzelfde als voldoening?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat God enkel genoegen kan nemen (=voldoening) met een volmaakt leven zonder zonde.
Uiteraard, maar die wetten zijn vastgesteld en in weze nu dus objectief. Je kan niet zeggen als je wordt aangehouden wegens te hard rijden, dat je weigert een boete te betalen omdat je het niet zo'n leuke wet vindt. Nee, die wet staat vast voor iedereen en heeft verder niks te maken met jouw persoonlijke mening.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Ergens genoegen uit halen is een emotie. Waarom zou een almachtige God ergens genoegen uit willen halen? Dat is in mijn ogen een paradox.
En je zegt dat wetten niet subjectief zijn. Daar ga je de mist in, want alle wetten (behalve de natuurwetten) zijn subjectief. Wetten (hier in Nederland tenminste) zijn gebasseerd op wat de algemene norm is (de norm die de meerderheid aanhangt).
Oh zeker, maar God is de schepper van alles en staat boven ons. Zijn 'standaard' is 'wet'. En waar zijn standaard precies uit voortkomt? Tja... de bijbel leert ons dat God volmaakt heilig, volmaakt liefdevol en volmaakt rechtvaardig is en dat daar zijn wetten en de verlossing uit voortvloeit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).
Waarom het per se de kruisiging moest zijn? Geen idee. MIsschien omdat zijn lijden aan het kruis een heel krachtig symbool is van hoe erg zonde is en hoe erg Gods straf daarvoor ook is. Bovendien laat Jezus' lijden ook goed zien wat God voor ons over heeft.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Als het niet om de meest gruwelijke dood ooit gaat, waarom liet Hij Zijn Zoon dan zo sterven? Dan was een veel simpelere en minder pijnlijke methode al genoeg geweest.
Och, of de dochter per definitie niet in de hemel komt weet ik niet. Misschien krijgt ze nog wel een kans op vergeving als ze oog in oog met God staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Lekker is dat. Dan ontmoet je als vader de moordenaar van je vermoorde niet-christelijke dochter. Tot het einde der tijden zul je nooit je dochter meer zien, maar wel de moordenaar van je kind. Dat zal de sfeer niet ten goede komen daar.
Ben ik niet met je eens, de vrije wil blijft. Steker nog, de vrije wil wordt juist in ere gehouden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:Hoe kan een wil vrij zijn, wanneer je beloond of bestraft wordt op basis van de keuzes die je hebt gemaakt? Dan is er sprake van manipulatie --> beïnvloeding van de keuzevrijheid --> geen vrije wil.
god bestaat in z'n eentje uit een één-ouder gezinnetje.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:28 schreef koningdavid het volgende:
Johannes 3:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Een pr0n-loving-grefo, das nog helemaal niet zo eng..quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:27 schreef Djeez het volgende:
Deze hyvepagina is van mijn overbuurman. Check zijn blog, hij is pas echt eng met zijn grefogeloof!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |