Het moreel relativisme, zucht. Hoe vaak is dat al niet verworpen? Hoe vaak moet nog gezegd worden dat dit een standpunt is van waaruit je als je consequent bent in je opvatting niet zoiets als vrouwenbesnijdenis mag verwerpen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).
Hoezo niet? Iedereen heeft zijn/haar eigen normen/waarden/standaard/whatever. Juist vanuit dit besef kan je pas discussieren over wat humaner en een betere manier van handelen is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het moreel relativisme, zucht. Hoe vaak is dat al niet verworpen? Hoe vaak moet nog gezegd worden dat dit een standpunt is van waaruit je als je consequent bent in je opvatting niet zoiets als vrouwenbesnijdenis mag verwerpen?
Het is een groot misverstand onder zowel gereformeerden als niet-gelovigen dat het christendom voornamelijk bestaat uit verboden en daarom een eng geloof voor de 'narrow minded' is. Dat is niet waar. Het christendom trekt alleen een duidelijke lijn tussen het goede en het slechte/zondige leven. Wanneer iemand zichzelf niets ontzegt, wordt hij gemakkelijk over die lijn getrokken door de duivel, aldus het algemeen onbetwist christelijk geloof.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:43 schreef trabant het volgende:
Wie zichzelf van alles ontzegt, en meent daardoor een beter mens te zijn, maakt een grote denkfout. Een fout die overigens in allerlei geloven en levensstijlen voorkomt.
Ik kan het me voorstellen dat het geschrijf over de gereformeerde jeugd je al snel de keel uitkomt. Het heeft mij juist tot een trouw bewonderaar van Maarten 't Hart gemaakt. Ik ben weliswaar 'slechts' hervormd opgevoed, maar herken veel gebruiken en thema's uit mijn eigen opvoeding en van mijn moeder's familie. Verder deel ik met 't Hart het verliezen van je geloof en de veranderingen die dat brengt in je leven.quote:Het plezier in de Nederlandse Literatuur is mij al vroeg vergald door allerlei gereformeerd jeugdleed op de verplichte lijst. En als je dan uit de bundel 'Het vrome volk' van 't Hart de vertelling 'Handel' hebt gelezen, ben je voor het leven op de hoede en komt het nooit meer goed met die beeldenstormers.
De zuilen bestaan sociologisch gezien niet meer, maar hebben wel een sterke invloed gehad op de identiteit van streng-christelijken. De eigen kranten, verenigingen en partijen zijn een direct voortvloeisel van de verzuiling. Echt een zuilenstelsel hebben wij echter niet meer, gereformeerden werken veelal ook gewoon bij ´andere´ werkgevers en doen boodschappen bij normale supermarkten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 20:46 schreef Monotomo het volgende:
Ik heb vroeger op de basisschool altijd geleerd dat de zuilen niet meer bestaan. Sinds een aantal jaar weet ik dat dat niet waar is, weliswaar in mindere mate. Refo's gaan met refo's om, en roomsen met roomsen.
Dat eerste en laatste begrijp ik, maar waarom zou seks een religieus onderwerp zijn?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:07 schreef LXIV het volgende:
Terwijl het geheim van Leven, Sex en Dood juist de kern van iedere religie zou moeten zijn.
Is vruchtbaarheid (en seks evenzo) niet een onderdeel van het leven dan?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:17 schreef LXIV het volgende:
Omdat religie het wonder van de vruchtbaarheid viert! En zo de -overwinning- op de dood natuurlijk. Die vruchtbaarheid hangt natuurlijk heel nauw samen met sex.
Omdat seksuele losbandigheid slechte gevolgen heeft: vreemdgaan (wat weer gezinnen uit elkaar doet vallen, SOA's verspreidt), verslaving en verloedering. Aldus het christendom en het overgrote deel van de culturen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 21:20 schreef LXIV het volgende:
Maar waarom zou preutsheid dan zo'n enorme deugd zijn? Of karigheid, zelfverloochening of zwakte?
quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 22:56 schreef Monotomo het volgende:
Beste topic in KLB ooit. Wat een intelectualiteiten hier!
Sinds wanneer is 'genoegen nemen' hetzelfde als voldoening?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
[..]
Je zegt zelf dat God enkel genoegen kan nemen (=voldoening) met een volmaakt leven zonder zonde.
Uiteraard, maar die wetten zijn vastgesteld en in weze nu dus objectief. Je kan niet zeggen als je wordt aangehouden wegens te hard rijden, dat je weigert een boete te betalen omdat je het niet zo'n leuke wet vindt. Nee, die wet staat vast voor iedereen en heeft verder niks te maken met jouw persoonlijke mening.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Ergens genoegen uit halen is een emotie. Waarom zou een almachtige God ergens genoegen uit willen halen? Dat is in mijn ogen een paradox.
En je zegt dat wetten niet subjectief zijn. Daar ga je de mist in, want alle wetten (behalve de natuurwetten) zijn subjectief. Wetten (hier in Nederland tenminste) zijn gebasseerd op wat de algemene norm is (de norm die de meerderheid aanhangt).
Oh zeker, maar God is de schepper van alles en staat boven ons. Zijn 'standaard' is 'wet'. En waar zijn standaard precies uit voortkomt? Tja... de bijbel leert ons dat God volmaakt heilig, volmaakt liefdevol en volmaakt rechtvaardig is en dat daar zijn wetten en de verlossing uit voortvloeit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Je zegt dat God een standaard heeft. Ik heb ook een standaard voor een goed leven. Jij ook. "De standaard" is voor iedereen anders (subjectief).
Waarom het per se de kruisiging moest zijn? Geen idee. MIsschien omdat zijn lijden aan het kruis een heel krachtig symbool is van hoe erg zonde is en hoe erg Gods straf daarvoor ook is. Bovendien laat Jezus' lijden ook goed zien wat God voor ons over heeft.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Als het niet om de meest gruwelijke dood ooit gaat, waarom liet Hij Zijn Zoon dan zo sterven? Dan was een veel simpelere en minder pijnlijke methode al genoeg geweest.
Och, of de dochter per definitie niet in de hemel komt weet ik niet. Misschien krijgt ze nog wel een kans op vergeving als ze oog in oog met God staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:
Lekker is dat. Dan ontmoet je als vader de moordenaar van je vermoorde niet-christelijke dochter. Tot het einde der tijden zul je nooit je dochter meer zien, maar wel de moordenaar van je kind. Dat zal de sfeer niet ten goede komen daar.
Ben ik niet met je eens, de vrije wil blijft. Steker nog, de vrije wil wordt juist in ere gehouden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:22 schreef P8 het volgende:Hoe kan een wil vrij zijn, wanneer je beloond of bestraft wordt op basis van de keuzes die je hebt gemaakt? Dan is er sprake van manipulatie --> beïnvloeding van de keuzevrijheid --> geen vrije wil.
god bestaat in z'n eentje uit een één-ouder gezinnetje.quote:Op zondag 12 oktober 2008 12:28 schreef koningdavid het volgende:
Johannes 3:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Een pr0n-loving-grefo, das nog helemaal niet zo eng..quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:27 schreef Djeez het volgende:
Deze hyvepagina is van mijn overbuurman. Check zijn blog, hij is pas echt eng met zijn grefogeloof!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |