Mooi dat je dat zegt, maar doe dat niet met mij in de quote. Ik heb een heel groot deel van de bijbel gelezen, ik heb jarenlang godsdienst gehad op school. Het enige voordeel wat ik heb tenopzichte van gelovige mensen, is dat ik geen "waarheden" vanaf mijn geboorte heb ingegoten gekregen wat betreft religie. Dat is het kenmerkende verschil... ik kan zelf kiezen en mij wordt geen keuze opgelegd.quote:Op vrijdag 26 september 2008 09:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dit is nou typisch wat mij vreselijk irriteert aan veel antitheïsten. Het zijn veertienjarige jongetjes die zich op zoek naar identiteit keihard afzetten tegen het christendom, zonder ooit eens een diepgravend gesprek te hebben gehad met een intelligente christen over diens overtuiging. Enige zelfreflectie en zelfrelativering is deze antitheïsten vreemd. Ze denken het allemaal wel te weten. Ze hoeven niet Plato en Augustinus te lezen: dat zijn immers toch maar oude verhaaltjes. In werkelijkheid zijn ze te dom dan wel te lui om zich serieus te verdiepen in wat in het verleden gezegd is. Mijns inziens zijn zij dan ook niet wezenlijk anders dan gelovige fundamentalisten die hard de dogma's te verkondigen zonder zich de nuances en subtiliteiten die filosofen dikwijls aanbrengen zich eigen te maken.
Nou eigenlijk ben je de eerste met wie ik een discussie heb. Dus wie bij mij voor de rest heeft afgehaakt is voor mij een vraagteken?quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:21 schreef koningdavid het volgende:
Heartz, ik begrijp nu waarom zoveel mensen bij jou afhaken in een discussie. Jij vraagt voor elke scheet bronnen en argumenten maar je onderbouwt zelf niks, of je verwijst naar een of andere wazige link.
Een nogal slechte en hypocriete manier van discussieren.
Mijn reactie op jouw post komt nog.
Allereerst wil ik duidelijk maken dat het 'ervaren van God' voor mij geen doorslaggevende reden is om te geloven. Voor mij zijn rationele redenen vooral de oorzaak dat ik ben gaan geloven. En rationele redenen zijn ook vooral de motivatie om andere religies af te wijzen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:10 schreef Arcee het volgende:
Deel 1: antwoorden van gelovigen op vragen
Ik had deze vraag nog gesteld in het vorige topic:
Een argument van gelovigen luidt vaak: "Maar ik ervaar God, ik voel Zijn aanwezigheid", etc.
Maar gelovigen van andere religies zeggen dat ook over hun Goden en ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, ondanks dat ze zeggen hun God te ervaren.
Mijn vraag is dan: hoe kijk je als gelovige hier tegenaan?
quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:27 schreef EggsTC het volgende:
Iedereen loopt me nu wel te flamen met overschatting, tja als je dat als overschatting ziet van mezelf moet je dat zelf weten. Ik zie het meer als tekortkoming van gelovigen. Niet dat jullie (of gelovigen in het algemeen) daar wat aan kunnen doen... dat neem ik ook niemand kwalijk want het is de meeste gelovigen geleerd vanaf hun geboorte.
Mijn indruk is dat jij discussie gevoerd hebt met het soort christenen wier kennis niet verder reikt dan Ben Hobrink. Zij verdiepen zich niet serieus in filosofie, theologie en wetenschap. Zoek mensen op die dat wel doen. Met christenen die zich bewust zijn van nuances kan je interessante gesprekken voeren, al is het maar omdat zij zoiets als ethiek vanuit een ander perspectief benaderen. Zo had ik een tijdje geleden een discussie met een christen over evolutie. Hij stond achter de evolutietheorie. We hebben het niet over schepping vs. evolutie gehad, maar over de gevolgen die de evolutietheorie heeft voor de ethiek en de vraag naar goed en kwaad. Zo kan het ook. Ligt louter aan de christenen die je opzoekt.quote:Wat ik gelovigen wel kwalijk neem is dat zij vaak de wetenschap negeren, tegen mij zeggen dat ik me niet in religie verdiept heb. Dont even go thereMijn discussies met gelovigen waren meestal zo, dat zij het niet wilden horen omdat zij maar "1 waarheid" kennen. Namelijk de "waarheid" die op papier geschreven staat. Ga me ook niet vertellen dat ik geen discussies heb gehad met gelovigen, je speelt nu op de man. Vrijwel iedere discussie die ik IRL aanga met gelovigen wordt uiteindelijk ruzie puur omdat ik met wetenschappelijk onderbouwde bewijzen kom, en zij met theorien over een geschapen aarde wat nog nooit is aangetoond, en waar het niet eens in de buurt is geweest van een ENKEL bewijs. Gewoon NADA.
Ik heb nooit ontkend dat de schrijvers van de Bijbel er een uitgesproken religieus-mythologische wereldbeschouwing op na hielden. Men wist inderdaad niet anders. Ik ageer alleen tegen het met alle gemak van de tafel vegen van denkers als Socrates omdat jij liever gelooft ´in iets wat keer op keer bewezen wordt, en liever niet in een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren´. In zoiets hoor ik niets dan de stem van iemand die geen flauw benul heeft van wat de westerse ideeëngeschiedenis te bieden heeft. Ik hoor ook de stem van een atheïst die zijn eigen klassiekers niet kent. Socrates´ kritische onderzoekingen dienen een groot voorbeeld te zijn voor elke weldenkende atheïst.quote:Vroeger bestonden er ook heksen die konden toveren. Dat dachten ze toen omdat er geen andere verklaring voor bepaalde "happenings" was. Ook was het gedonder boven de aarde (onweer) een gevecht tussen goden. PUUR omdat ze niet wisten waar het anders van zou moeten zijn. Ook werden wel eens mensen die bewusteloos waren als "dood" gezien... als zij dan bijkwamen dachten ze ook dat dat het werk van god was, PUUR omdat ze er geen andere verklaring voor hadden. Waar baseer je in godsnaam (toepasselijk eh) op dat mensen die destijds de bijbel bedachten niet zo'n zelfde idee hadden, ook PUUR omdat ze niet wisten hoe ze het anders moesten verklaren? ik ben geen 14, maar 24.
Je denkt toch niet dat de voornaamste critici van het antitheisme op dit forum zelf gelovig zijn? Schrijver dezes is in ieder geval atheïst.quote:Vertel me eens, heeft iemand van jullie hier god wel eens met je eigen ogen gezien?
Maar je redeneert als een gelovige.quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:08 schreef Scaurus het volgende:
Schrijver dezes is in ieder geval atheïst.
Waarom?quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar je redeneert als een gelovige.
Daar hebben we het al vaker over gehad. O.a. omdat je redeneert vanuit de religieuze doctrine.quote:
Tuurlijk is hoe we denken grotendeels geleerd vanaf onze geboorte. Maar er zijn verschillen hierin. Waar ik het dus over heb is dat ik geen gedwongen, opgedragen religie heb meegekregen. Dat is een keuze die ik zelf mocht maken. Ik ben dan ook niet katholiek gedoopt omdat m'n pa daar keihard tegen was. Deze keuze hebben vele gelovigen niet gehad en hebben zich dus waarheden opgedrongen gekregen vanaf hun geboorte. Tuurlijk ben ik ook zoals ik opgevoed ben dat is logisch. Maar mijn vader heeft me zoveel mogelijk vrijheid gegeven door mij mijn eigen keuzes te laten maken, en niet omdat iemand nou zo graag wilde dat ik in een god geloof. Daar ben ik hem tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor. FREEDOM!quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:08 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Waar jij geen besef van hebt, is de relativiteit van je eigen opvatten. Zoiets komt met de tijd, als je ziet dat wat je zelf denkt ook maar het product van de tijdsgeest is. Hoe wij denken is grotendeels geleerd vanaf onze geboorte. Ik vind het ongelofelijk arrogant en naïef dat antitheisten zichzelf hiervan verheven voelen. Ze zijn zich niet bewust van de grote invloed van het christendom op de westerse mentaliteit. Ze beseffen niet dat als zij vol lof over wetenschap spreken, zij zich eigenlijk voortbewegen binnen een door het christendom aangegeven scheiding tussen God en de wereld, waarbij de laatste niet bezield is maar louter stoffelijk.
[..]
Klopt, er zijn erg weinig gelovigen die ik tegen ben gekomen die ook maar iets van de evolutie theorie af willen weten. Wetenschap negeren ze omdat dat niet past in hun straatje. Of het wordt afgedaan als onzin "want wij gelovigen weten echt hoe het is gegaan, al is er geen bewijs voor, ik voel het". In principe is het ergens wel logisch dat ze niet naar de wetenschap kijken want als zij zich daarin verdiept zouden hebben (net zoals ik in bepaalde godsdiensten) dan hadden ze er ook waarschijnlijk vanuit een andere hoek naar gekeken. Maargoed, don't blame em. Tis moeilijk om iets te ontkennen wat je al die tijd al geleerd hebt. Dat fenomeen kennen we allemaal, of dat nou in religie is of niet.quote:Mijn indruk is dat jij discussie gevoerd hebt met het soort christenen wier kennis niet verder reikt dan Ben Hobrink. Zij verdiepen zich niet serieus in filosofie, theologie en wetenschap. Zoek mensen op die dat wel doen. Met christenen die zich bewust zijn van nuances kan je interessante gesprekken voeren, al is het maar omdat zij zoiets als ethiek vanuit een ander perspectief benaderen. Zo had ik een tijdje geleden een discussie met een christen over evolutie. Hij stond achter de evolutietheorie. We hebben het niet over schepping vs. evolutie gehad, maar over de gevolgen die de evolutietheorie heeft voor de ethiek en de vraag naar goed en kwaad. Zo kan het ook. Ligt louter aan de christenen die je opzoekt.
[..]
ok.quote:Ik heb nooit ontkend dat de schrijvers van de Bijbel er een uitgesproken religieus-mythologische wereldbeschouwing op na hielden. Men wist inderdaad niet anders. Ik ageer alleen tegen het met alle gemak van de tafel vegen van denkers als Socrates omdat jij liever gelooft ´in iets wat keer op keer bewezen wordt, en liever niet in een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren´.
Ik zie mezelf meer als een erg nuchter iemand. Daarnaast snap ik niet waarom je socrates erbij haalt. Ik heb geen voorbeelden. Dat zou mij een "niet-weldenkende" atheist maken? Ik denk op mezelf wat IK van de wereld vind uit eigen ervaring, niet van wat ik opgelegd krijg omdat ik zo zou "moeten" denken. Ook niet vanuit voorbeelden van anderen omdat "dat zo zou moeten". Nee, ik pak m'n eigen voorbeelden als ik dat wil. Ik kies daar zelf voorquote:In zoiets hoor ik niets dan de stem van iemand die geen flauw benul heeft van wat de westerse ideeëngeschiedenis te bieden heeft. Ik hoor ook de stem van een atheïst die zijn eigen klassiekers niet kent. Socrates´ kritische onderzoekingen dienen een groot voorbeeld te zijn voor elke weldenkende atheïst.
[..]
Je klinkt als een op zijn tenengetrapte christen.quote:Je denkt toch niet dat de voornaamste critici van het antitheisme op dit forum zelf gelovig zijn? Schrijver dezes is in ieder geval atheïst.
Christenen hoor je niets anders zeggen! Die beweren altijd stellig voor 100% zelf voor het christendom gekozen te hebben. Atheisten hoor je vaak hetzelfde zeggen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:02 schreef EggsTC het volgende:
Tuurlijk is hoe we denken grotendeels geleerd vanaf onze geboorte. Maar er zijn verschillen hierin. Waar ik het dus over heb is dat ik geen gedwongen, opgedragen religie heb meegekregen. Dat is een keuze die ik zelf mocht maken. Ik ben dan ook niet katholiek gedoopt omdat m'n pa daar keihard tegen was. Deze keuze hebben vele gelovigen niet gehad en hebben zich dus waarheden opgedrongen gekregen vanaf hun geboorte. Tuurlijk ben ik ook zoals ik opgevoed ben dat is logisch. Maar mijn vader heeft me zoveel mogelijk vrijheid gegeven door mij mijn eigen keuzes te laten maken, en niet omdat iemand nou zo graag wilde dat ik in een god geloof. Daar ben ik hem tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor. FREEDOM!
Nu, wie zijn jouw voorbeelden? Wie hebben jouw denken beïnvloed?quote:Ik denk op mezelf wat IK van de wereld vind uit eigen ervaring, niet van wat ik opgelegd krijg omdat ik zo zou "moeten" denken. Ook niet vanuit voorbeelden van anderen omdat "dat zo zou moeten". Nee, ik pak m'n eigen voorbeelden als ik dat wil. Ik kies daar zelf vooren dat bevalt me prima.
Dat komt omdat antitheisten als jij louter in de hokjes ´christen´ en ´atheïst´ kunnen denken. Jullie zien nog niet in dat een ieders opvattingen een fijnmazig tapijt met unieke patronen dient te zijn. In jullie ogen moet een atheïst per se bepaalde waarden en denkbeelden onderschrijven wil hij zich tot het atheïstische clubje rekenen. Dom en ongenuanceerd.quote:Je klinkt als een op zijn tenengetrapte christen.
Ja, alleen het verschil tussen mij en een christen is, is dat ik niet van jongs af aan in mn hoofd heb moeten stampen dat ik moet bidden voor het eten, of dat ik in "god" moet geloven en dat de wereld geschapen is. Dat is nou het hele punt. Ik heb niet geforceerd "waarheden" moeten aanhoren of leren. Het enige wat ik moest leren, was voor school en manieren.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:15 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Christenen hoor je niets anders zeggen! Die beweren altijd stellig voor 100% zelf voor het christendom gekozen te hebben. Atheisten hoor je vaak hetzelfde zeggen.
[..]
Mijn vader vroeger heel erg. Mijn school vroeger en bovenal mijn eigen zicht... mijn eigen ervaringen met hoe mensen zich gedroegen op diezelfde school. Tegenwoordig de wetenschap die mij met onderbouwde feiten dingen kan laten zien.quote:Nu, wie zijn jouw voorbeelden? Wie hebben jouw denken beïnvloed?
[..]
Volgens mij ben jij degene die zich nu verheft boven mij (en anderen die zoals ik denken). Dom en ongenuanceerd? In mijn ogen moet een atheist helemaal NIETS.. het kan me niet interesseren wat hij doet. Het enige wat een atheist zou moeten doen is zijn definitie waarmaken, anders is het geen atheist meer, dat lijkt me vrij logisch.quote:Dat komt omdat antitheisten als jij louter in de hokjes ´christen´ en ´atheïst´ kunnen denken. Jullie zien nog niet in dat een ieders opvattingen een fijnmazig tapijt met unieke patronen dient te zijn.
In jullie ogen moet een atheïst per se bepaalde waarden en denkbeelden onderschrijven wil hij zich tot het atheïstische clubje rekenen. Dom en ongenuanceerd.
Dat is het enige wat een atheist moet, om zichzelf atheist te noemen. Niets meer, niets minder.quote:de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of
de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:29 schreef EggsTC het volgende:
Mijn vader vroeger heel erg. Mijn school vroeger en bovenal mijn eigen zicht... mijn eigen ervaringen met hoe mensen zich gedroegen op diezelfde school. Tegenwoordig de wetenschap die mij met onderbouwde fie.
zoquote:
Je gooit atheisten dood met bergen religieuze en cultuurhistorische onzin om aan te geven dat ze "er geen verstand van hebben" om niet in te hoeven gaan op hun eigenlijke punten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:37 schreef Scaurus het volgende:
Welke religieuze doctrine? Care to elaborate.
Dat is een veelvoorkomend fenomeen als je gelovigen scherpe vragen voorlegt. Ontwijken.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je gooit atheisten dood met bergen religieuze en cultuurhistorische onzin om aan te geven dat ze "er geen verstand van hebben" om niet in te hoeven gaan op hun eigenlijke punten.
Nou, nou, poeh poeh. Ik heb ook godsdienst gehad op school, ik heb er werkelijk geen fuck geleerd.quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:27 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Mooi dat je dat zegt, maar doe dat niet met mij in de quote. Ik heb een heel groot deel van de bijbel gelezen, ik heb jarenlang godsdienst gehad op school.
Aha, en alle gelovigen kunnen per definitie niet 'zelf kiezen'?quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:27 schreef EggsTC het volgende:
Het enige voordeel wat ik heb tenopzichte van gelovige mensen, is dat ik geen "waarheden" vanaf mijn geboorte heb ingegoten gekregen wat betreft religie. Dat is het kenmerkende verschil... ik kan zelf kiezen en mij wordt geen keuze opgelegd.
Lieg niet. Ik ben vele malen op jou ingegaan. Maar goed, draag maar eens een voorbeeld aan van ´cultuurhistorische onzin´ die ik verkondig of een origineel punt dat jij hebt gemaakt en ik niet heb weerlegt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je gooit atheisten dood met bergen religieuze en cultuurhistorische onzin om aan te geven dat ze "er geen verstand van hebben" om niet in te hoeven gaan op hun eigenlijke punten.
Jij bent degene die geen antwoord had op de stelling: Je hoeft geen inhoudelijke religieuze kennis te hebben om uitspraken te kunnen doen over het mechanisme van religie.quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:50 schreef koningdavid het volgende:
Scaurus,
De 'religieuze doctrine' en 'fundamentalisme'-verwijten zijn de paradepaardjes van Papierversnipperaar die hij altijd in discussies gebruikt om niet inhoudelijk te hoeven reageren. Dat hij in dit geval niet met een gelovige maar met een atheïst discussieert gaat dan even langs hem heen. Die opmerkingen en verwijten zijn een soort automatische reflex zeg maar.
Ummm... wat? wie? hoe? wanneer?quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent degene die geen antwoord had op de stelling: Je hoeft geen inhoudelijke religieuze kennis te hebben om uitspraken te kunnen doen over het mechanisme van religie.
Ik zal dit weekend s kijken of ik een voorbeeld kan vinden.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Lieg niet. Ik ben vele malen op jou ingegaan. Maar goed, draag maar eens een voorbeeld aan van ´cultuurhistorische onzin´ die ik verkondig of een origineel punt dat jij hebt gemaakt en ik niet heb weerlegt.
Ik heb genoeg gezien daar, dit werd dan ook gegeven door mijn zwaar christelijke buurvrouw.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou, nou, poeh poeh. Ik heb ook godsdienst gehad op school, ik heb er werkelijk geen fuck geleerd.![]()
[..]
De meeste niet nee, als je gedoopt bent heb je al niet zelf gekozen daarvoor. De religie wordt je dus min of meer opgelegd zodra je gedoopt bent. Of je er later wat mee doet is een ander verhaal. Maar in het beginsel wordt je gedoopt omdat je ouders willen dat jij dat geloof aan gaat hangen, daar begint het mee.quote:Aha, en alle gelovigen kunnen per definitie niet 'zelf kiezen'?
Ok, dus jij bent dan ook niet gedoopt begrijp ik daaruit?quote:Bij mij is het er helemaal niet ingestamd toen ik jong was, sterker nog, ik geloofde toen helemaal niet! En mijn vader liet mij daarin vrij omdat hij mij zelf de keuze liet maken als ik verstandig genoeg was.
Weinig, ik heb het niet over alle gelovigen, maar het 90% leeuwendeel daarvan.quote:En zie daar, ik ben christen geworden. Voila, wat doet dat met jouw vooroordelen?
Waar geef ik toe dat filosofie dan geen invloed op mijn denken heeft?quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:40 schreef Scaurus het volgende:
Wel frappant dat iemand die toegeeft dat filosofie geen invloed op zijn denken heeft een uitgesproken filosofische positie als het atheisme inneemt en daarbij ook nog eens in zijn signature heeft staan dat ´Philosophy is; questions that may never be answered. Religion is; answers that may never be questioned.´.
Volgens mij gaat het toch om het (gebruik van) argumenten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:51 schreef Triggershot het volgende:
Het grote Vete topic daar verder met jullie vetes aub.
Een gesloten topic ja, net zoals het offtopic hier nu stopt.
@ modus, als user kom ik nog snel langs om te reageren op je post.
Je stelt dat je in je filosofische stellingnames beïnvloed bent door (1) je vader, (2) school, (3) de wetenschap. Tenzij je vader Immanuel Kant heet en je school in Eton lag, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je filosofie tot je genomen hebt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:59 schreef EggsTC het volgende:
Waar geef ik toe dat filosofie dan geen invloed op mijn denken heeft?
Mijn vader is inderdaad enorm filosofisch ingesteld maar heet geen Immanuel Kant. Of zou hij zo moeten heten volgens jou omdat je anders geen atheist zou kunnen zijn. Ik begin me goed af te vragen of je uberhaupt de definitie van atheist kent.quote:Op vrijdag 26 september 2008 16:03 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je stelt dat je in je filosofische stellingnames beïnvloed bent door (1) je vader, (2) school, (3) de wetenschap. Tenzij je vader Immanuel Kant heet en je school in Eton lag, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je filosofie tot je genomen hebt.
Ik ken de definitie van atheisme en de verschillende vormen ervan beter dan jij.quote:Op vrijdag 26 september 2008 16:09 schreef EggsTC het volgende:
Mijn vader is inderdaad enorm filosofisch ingesteld maar heet geen Immanuel Kant. Of zou hij zo moeten heten volgens jou omdat je anders geen atheist zou kunnen zijn. Ik begin me goed af te vragen of je uberhaupt de definitie van atheist kent.
Als jij het zegt..quote:Op vrijdag 26 september 2008 16:14 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik ken de definitie van atheisme en de verschillende vormen ervan beter dan jij.
"Ook al ken je de naam van een vogel in 20 talen, je weet daardoor nog niets over de vogel zelf". Feynman zei ooit zoiets.quote:Op vrijdag 26 september 2008 16:14 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik ken de definitie van atheisme en de verschillende vormen ervan beter dan jij.
Beiden spelen in mijn ogen ongetwijfeld een sterke rol, zowel weten waar theologie voor bedoelt is, hoe het in mekaar steekt & feitelijke kennis over een geloof van vulmaareennaamin is van essentieel belang voor je het diskwalificeert als 'sprookje' , of men zou aan cherry picking doen en verhalen over Jezus en Satan als sprookje zien en de morele kwesties die de bijbel behandeld negeren, wat je in mijn optiek niets beter maakt dan een gelovige die je bekritiseert, zij die ook selectief aan het shoppen zijn tussen passages van de Bijbel / Koran met het idee goddelijke - absolute - wijsheid in pacht te hebben.quote:Op vrijdag 26 september 2008 09:28 schreef Modus het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'verstand van theologie'? Kennis hebben over het 'mechanisme' theologie? Of kennis hebben van de feiten ('feiten') binnen een bepaalde religie?
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Minor Islamitische theologie wordt er met nadruk meer gevraagd voor studenten van een niet-islamitische achtergrond, omdat het zoals de studie loopbaancoach in essentie was bedoeld voor niet moslims om zich te verdiepen in de Islam, het interesseerde mijj vooral omdat ik me afvroeg hoe de niet-moslim de Islam ziet, dus niet de Islam vanuit mijn roze bril bekijken, maar alsof het mij wordt verteld door anderen, ook dat is een deel van theologie.quote:Veel kennis hebben van aspecten binnen een religie maakt een geloof nog steeds niet aannemelijker. Ik zie moslims nog wel eens verwijzen zgn. islamgeleerden als er vraagtekens zijn over hoe de islam ("de islam" bestond trouwens toch niet, maar dit is weer een ander verhaal) staat tegenover bepaalde zaken. Dan kan je wel islamgeleerde zijn maar die doen uiteindelijk ook niet zoveel meer dan interpreteren he. Het is niet zo dat zij beter dan de gemiddelde moslim kunnen bewijzen dat Allah bestaat ofzo. En ze bellen ook niet even met Allah om uitsluitsel te krijgen.
Ik ken het, onder de moslims heb je ook vele groepen mensen die geloven dat sommige mensen actief worden geïnspireerd door God om zijn boodschap te verduidelijken en een zogenaamde hotline met God heeft. Zelfs toen ik Islamitisch betrokken was moest ik om zulke mensen lachen en hield er naar mijn eigen zeggen voldoende afstand van, maar zelfs dan is Islamitische theologie, het verdiepen in de leer van de Islam meer dan alleen het bestaan van Allah en wat Allah is.quote:Zo had ik ook eens een collega die een Grieks orthodoxe religie aanhing en die de pastoor soort van aanbidde, hij dacht oprecht dat de pastoor kon bewijzen dat god bestond omdat hij ervoor geleerd had en dat dat soort materie niet was weggelegd voor eenvoudige zielen zoals hijzelf. Tja.. Toen ik hem vertelde dat er in NL een hoop mensen theologie studeren die zelf niet gelovig zijn snapte hij het helemaal niet meer.
.
Ik noch de Islamitische leer spreekt over het verdoen van tijd bij het delen / vergaren van kennis, maar goed verder wat Scaurus over mij zegt en vraag ik - deels offtopic - af of jij geinspireerd bent van Dhr Said Nursi ' Wonder der tijden' ?quote:Op vrijdag 26 september 2008 03:34 schreef Imagine-Peace het volgende:
[..]
Ik hoop wat verlichting te bieden.
Maar net als als jou ben ik dus moslim en geloven wij in Allah als enige god en de islam en kuran als de enige waarheid tot de eind der tijden.
Maar alsnog wil dit niet zeggen dat wij dus naar de hemel gaan zoals het ons belooft is. Dit gegeven alleen al kan talloze vragen oproepen, iig de gemiddelde niet-moslim is dus verdoemd tot een leven door de hel aangezien het zelfs goed mogelijk is dat wij beiden ook naar de hel gaan terwijl we moslim zijn.
Verdeeldheid onder de mensen kan ik me dan heel goed voorstellen maar er zijn dus een aantal belangrijke dingen dat ons vooralsnog een plek in de paradijs belooft en ons identiek maken over bepaalde standpunten.
Nummer 1 is de Farz.
Waaronder we beiden 5 maal daags richting mekka bidden, waarin we speciale speciale verzen aanhalen en Allah om vergevenis smeken. De Al-Fatihah sura is een van de belangrijkste sura en tevens het eerste hoofdstuk van de kuran en word zo dus minimaal 40 maal daags herhaalt door ons allen.
We kunnen nog zo heel veel doorgaan omdat dit nog bij wijze van spreke de beginsels zijn maar hoe verder we gaan hoe vaker we zullen tegenkomen dat een aantal dingen toch individueel zijn en/of gewoon anders. Dat betekent dat we steeds vaker afdwalende mensen zullen aantreffen, van het oorspronkelijke. De profeet was de ultieme voorbeeld en de kuran is een volledig stuk werk die alle antwoorden in huis heeft.
En de gene die het dichtst daarbij staan wacht een hele fijne leven als na-leven.
Elke mens word hierop beoordeeld tot de eind der tijden maar niet iedereen is zich daar even bewust van dus dat denkbeeldig weegschaal verschilt sterk per mens wat terzijde alleen aan Allah is. Je kan het zo zien als dat de verantwoordelijkheid die moslims dragen groter is, waarbij de evt. straffen ook groter zullen zijn als er misstappen zijn gemaakt.
En omdat de mensheid een zelfs zo groot historie kent dat we ergens de draad zijn kwijt geraakt neem ik aan dat andere overgebleven religies restanten zijn. Deze hebben echter geen praktische nut omdat er nu de islam is. Velen zullen zich dan ook bij de islam gevoegt hebben maar de allergrootste restanten zijn de joden en christenen en de budhisten/hindoes. Tot de eind der tijden vinden er zo zuiveringen plaats. Sommige denken slim te zijn en voegen alles in een. Echter wacht deze selectief groep de diepste niveau van hel. Aan de allerslimste vertelt de detjal deze verhaal vanuit zijn kant. Die zullen hem dan ook als een god ervaren.
Wanneer de laatste messias opstaat zal de hoofdstuk afgesloten worden. Sterker nog omdat de islam de laatste religie is, komt er geen religie meer voor de mensheid. De mahdi heeft hierin een speciale rol.
Sommige mensen denken dat de wereld vergaat in 2012 maar dat is zeer onwaarschijnlijk vanwege deze profetie. Wat echter wel waarschijnlijk is is dat hij gesignaleerd word binnen nu en binnekort.
Het voordeel is dat dan iedereen de ware islam kan aanschouwen maar daar zitten dan een aantal nadelen aan verbonden.
Er zijn zelfs criteria verbonden om aan zijn heilige leger te participeren zoals dat je geen gebeds en vast schulden hebt. Een ander haast onbekend fenomeen is dat bij zijn komst, de portaal van vergeven word gesloten wat inhoud dat de gene die na zijn komst pas het licht in islam zien vooralsnog in diepe problemen zitten. Een betrekkelijk hoog standaart als ik zo om mij heen kijk maar het zijn zware tijden.
Om een hele lange verhaal kort te maken. Wij moslims hebben voor ons zelf al nog zoveel achterstallig huiswerk liggen dat het mij praktische onmogelijk lijkt een ongelovige of niet-moslim accuraat van dienst te zijn in deze tijden tenzij je een goed geleerde bent. Maar dan zou het weer erg onwaarschijnlijk zijn dat zo iemand op fok zou rondhangen om vragen te beanwoorden.
Wat dat betreft heb ik wel eens het gevoel dat ik mijn tijd aan het verdoen ben. Jij niet Trigger ?
Atheïsten #2quote:Op vrijdag 26 september 2008 15:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Lieg niet. Ik ben vele malen op jou ingegaan. Maar goed, draag maar eens een voorbeeld aan van ´cultuurhistorische onzin´ die ik verkondig of een origineel punt dat jij hebt gemaakt en ik niet heb weerlegt.
Wat heeft dat er nou weer te maken? Jij tracht een soort redenering te geven waarom de mens God gecreëerd zou hebben en ik wijs erop dat die beredenering niet bepaald sterk is. Sterker nog, het is non-sequitur als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
[..]
Hij is misschien niet waterdicht, maar het scheppingsverhaal is wat dat betreft helemaal niet waterdicht.
Hoezo? Wat voor verklaringen hadden we dan al gehad?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Geef redenen waarom jij niet vindt dat het niet waterdicht is. Waarom zouden ze geen verklaringen voor natuurverschijnselen zoeken? Als de God uit de bijbel echt bestaat/ bestond dan hadden we toch allang verklaringen voor alles gehad.
Dat ik geloof in de eerste hoofdstukken van Genesis is vooral een kwestie van geloof en is niet goed wetenschappelijk te onderbouwen. Ik geloof heilig in een Schepper en ik geloof in een zondeval, de verklaring die in Genesis wordt gegeven vind ik zeer geloofwaardig en waarachtig.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Dat het verhaal van Adam en Eva symbolisch opgevat zou kunnen worden, verteld nog niet wat er wel gebeurt is. Iedereen kan natuurlijk zijn eigen interpretatie eraan geven, maar dat maakt het verhaal niet 'waar'. Wat maakt volgens jouw het verhaal dan wel waar (behalve je gevoel), waarop baseer jij het?
Hoezo sluit dat elkaar uit? Als de schrijver het symbolisch bedoeld heeft kan het nog steeds de waarheid zijn toch?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Dit is wel tegenstrijdig. Het is 100 procent de waarheid, maar je moet het verhaal niet letterlijk nemen??
Ik had het nauwkeuriger moeten formuleren: ik geloof dat het 100% de waarheid is.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:Als het 100 procent waar is, waarom is het dan niet bewezen??
Hier sla je weer de plank mis, dit is simpelweg niet waar. Al lang voordat Darwin leefde namen bepaalde gelovigen Genesis 1 al niet letterlijk. Het meest bekende voorbeeld is Augustinus in de vierde eeuw n.c..quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Voor de evolutietheorie vastgesteld is, dachten gelovigen dat het wel letterlijk genomen kon worden. En nu de evolutietheorie toch een feit is (al zijn ze nog aan het onderzoeken), is het verhaal ineens niet letterlijk....
Tja, dat zou waar kunnen zijn. Of het zou puur toeval kunnen zijn? De slang is een markant dier dat je wel vaker als symbool tegen zult komen in culturen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
De gelovige mens past de verhalen aan, zodat het geloof toch past (zelf redenen bedenken hoe het kan i.v.m. God) in deze tijd. Dat doen mensen zelf, dat doet God niet voor ons.
De Filistijnen lijken iets met slangen te hebben gehad. Ze hadden slangengod(en) en versierde hun voorwerpen met slangenkoppen of slangen. De Filistijen waren vijanden van de hebreewers (zegt de bijbel), daarom zouden de hebreewers de slang negatief gezien kunnen hebben. Waarom zou dat niet waar kunnen zijn?
Blij dat je zelf al aangeeft dat jouw argument geen verdere onderbouwing hebt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Hoe weet jij dat? Het lijkt me eerder dat de mens dat ervan heeft gemaakt. Hoe weet jij wat Jezus precies vertelde?
Waarom zou de mens het verhaal niet steeds hebben aangepast? Met als argument dat Jezus gelijkenissen vertelde omdat mensen het anders niet zouden begrijpen. Dit 'argument' heeft ook geen verdere onderbouwing.
Dat klopt! Ik weet niet alles! Verrast dat je dan? Ik heb al vanaf het begin gezegd, de eerste keer dat je het mij vroeg, dat de bijbel niet op alles een pasklaar antwoord geeft.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Wel vreemd. Je gelooft in God. Je denkt dat je het verhaal van Adam en Eva op verschillende wijzen kan interpreteren. Je zegt dat het symbolisch kan zijn. Maar je zegt ook dat God meerdere families geplant zou kunnen hebben. Je geeft zelf al verschillende interpretaties aan het verhaal, waarvan je duidelijk niet weet hoe je het wel zou moeten opvatten.
Vind je het echt zo moeilijk om te begrijpen dat als ik reflecteer op het wel of niet bestaan van God dat ik niet bezig ben met of de kinderen van Adam en Eva nou incest hebben bedreven of dat er andere families door God zijn geplant? Ik vind dat niet zo'n heel relevante vraag.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Dit komt allemaal uit jouw geloof!! Dus je gelooft iets, waarvan je niet weet hoe je het moet interpreteren en vervolgens vind jij dat ook niet relevant voor het wel/ niet bestaan van God????
Nou dat mag je mij wel even uitleggen...................
Altijd leuk, amateurpsychologie. Maar vertel eens, wat komt daardoor?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ik denk dat het komt, omdat jij wil geloven, omdat je houvast zoekt in iets.
Prima dat jij dat denkt, moet je helemaal zelf weten. Mijn 'samenvatting' van de bijbel heb ik al gegeven.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Het moet toch mogelijk zijn om een korte samenvatting te geven, van de bijbel, waar de bijbel voor staat (of waar jij vindt dat de bijbel voor staat)?? Ik denk dat de bijbel ons een beeld geeft, van hoe de mensen vroeger leefden en dachten.
Nou ja, er zijn ontelbaar veel mensen die menen God ervaren te hebben. Een wonder, een genezing, een visioen, een profetie die uitkwam, een 'aanraking', hoe je het ook wenst te definieëeren. Anderen 'zien God' misschien in de impact van een bijbeltekst of het verhoor van een gebed.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Geef 1 voorbeeld.
Tuurlijk kan dat. Het gaat erom dat jij zegt "hoe kan het dat God zich nog steeds niet heeft laten zien". Dat God zich niet heeft laten zien is jouw persoonlijke mening en daar zullen miljoenen mensen het mee oneens zijn. Die vraag wordt bepaald door jouw vooronderstellingen, als ik diezelfde vooronderstellingen niet deel kan ik de vraag ook niet beantwoorden. Simpel gezegd: ik geloof dat God zich wel heeft laten zien en dat nog steeds doet. Op allerlei verschillende manieren.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Er zijn ook mensen die zeggen dat zij een Maria beeld hebben zien huilen..... er zijn ook mensen die dagelijks met 'engelen' werken. Waarom zou het niet aan de beleving van degene kunnen liggen?? Dat iemand denkt dat hij met God praat wil niet zeggen dat het werkelijk is gebeurt. Je hebt een boel mensen die hun eigen verbeelding heel sterk bij het geloof toepassen.....waardoor zij echt denken dat ze het hebben meegemaakt of het zo graag willen geloven dat zij het hebben meegemaakt.
Nou je had het over de tweede wereldoorlog, vandaar.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ik snap niet wat Hitler er mee te maken heeft. Omdat Hitler 'slecht' was?
Dat hoor je mij ook nergens zeggen. Maar jij vraagt om een verklaring vanuit 'christelijk perspectief', dus daarom geef ik jou een antwoord in christelijk perspectief.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Natuurlijk hebben de meeste mensen een vrije wil, maar dat wil niet zeggen dat God de 'vrije wil' heeft gegeven....
Je begrijpt het begrip 'vrije wil' niet helemaal volgens mij, althans niet zoals ik het bedoel. Ik heb niet over wettelijk vastgelegde vrijheden en beperkingen. Ik heb het over de vrije wil om 'ja' of 'nee' te zeggen tegen allerlei zaken zoals bijvoorbeeld geloof.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Hoezo goed en kwaad?? Waarom niet yin- yan, iedereen heeft goed en kwaad in zich, dat is de natuur.
Onze vrije wil is veel waard, dat maakt ons individuen, het mogelijk dat we allemaal eigen meningen mogen hebben. Als ik kijk naar de tijd van kruistochten, is het niet altijd zo geweest dat iedereen een vrije wil heeft. Als ik kijk naar onderontwikkelde landen is het nog steeds niet zo iedereen een vrije heeft, kinderen die moeten vechten in oorlogen, in Iran wordt je als vrouw gesteenigd als je je niet aan bepaalde regels houdt en in Afrika gaan mensen en kinderen dood van de honger.................enz.
Dit zijn allemaal vragen die ik niet kan beantwoorden. Waarom niet? Omdat ik God niet ben. God oordeelt over deze zaken, ik niet. Ik weet dat JHWH een rechtvaardig God is die mensen rechtvaardig zal beoordelen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Er zijn vandaag de dag nog veel groepen mensen (stammen) die in het bos of de rimboe leven. Mensen die helemaal nooit gehoord hebben van God. Er wonen in Zuid- Amerika ook nog groepen indianen, die ook nooit van God gehoord hebben. Hoe moeten zij verantwoording afleggen?????
Hoe kan dat dan dat zij niet eens van Gods bestaan afweten??
De Maya's geloofden ook niet in de God uit de bijbel, zijn deze allemaal slecht, zijn deze allemaal naar de hel gegaan??
Als jij moordenaar bent, maar je hebt een psychische stoornis, wat je als ziek kan benoemen, ga je dan naar de hel?
Omdat de wereld sinds de zondeval is 'gebroken', we zijn besmet met zonde met alle gevolgen van dien. Dit leven is niet rechtvaardig... onschuldige mensen worden zonder pardon vermoord, onschuldige mensen komen om in natuurrampen, onschuldige mensen worden ziek geboren. Het moge duidelijk zijn, de wereld is kapot. Ondanks de ongerechtigheid van dit leven mogen we echter, d.m.v. Jezus, uitzien op een volmaakt rechtvaardig leven hierna.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Waarom worden er zoveel mensen 'ziek' geboren??
Welke verklaring is er nodig behalve het gegeven dat mensen bekrompen zijn en elkaar vaak het licht in de ogen niet gunnen?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende: En heeft God nog een verklaring op racisme??
Ik zie de link ff niet tussen de rol van mensen in oorlogen en de rol van mensen bij het ontstaan van de bijbel.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Met die elkaar vermoorden om het geloof. In Ierland was dat wel heftig, om dezelfde God??? Dat komt zeker wel door de mens..... maar de bijbel is niet door de mens gecreeërd??
Dit heb ik al uitgelegd. Wij kunnen allemaal nog zo goed proberen te leven, het is nooit genoeg voor Gods volmaakte 'standaard'. Maar waarom is God dan zo veeleisend?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende: Als jij niet in God gelooft, maar je leeft 'goed', je liegt niet, je steelt niet, je moord niet enz., ga je dan toch naar de hel?? Dus als je niet leeft zoals God dat 'wil'
ben je verdoemd??? En waarom is dat zo en hoe weet je zeker dat het zo is??
Omdat ze zo geschreven zijn. Je zal het toch niet met mij oneens zijn dat dit in in veel gevallen uit de tekst op te maken is.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Hoezo zeer waarschijnlijk??
Hoezo? Wellicht vond God het niet zo relevant om Genesis 1 alleen al duizenden pagina's te laten tellen door een ingewikkelde beschrijving van de big-bang en evolutie te geven die alleen te vatten is voor de beste geleerden.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Wat zijn de achterliggende complexe verhalen?? Waarom heeft God het zo ingewikkeld gemaakt. Enerzijds zeg je hierboven dat de Jezus gelijkenissen vertelde, zodat het niet te ingewikkeld wordt voor de mens en anderzijds liggen er ingewikkelde en complexe verhalen achter het werkelijke verhaal?? Erg tegenstijdig.
Bewijzen voor het bestaan van God zul je nooit vinden, het bovennatuurlijke bewijzen is nogal lastig namelijk.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende: Nee, dat zeg ik ook niet. Maar het is geen sprookje dat er piramides hebben bestaan, daar is bewijs van gevonden. Er zijn ook geschriften gevonden van de Filistijnen. Er zijn ook zo ook dingen gevonden van de hebreewen, maar niets dat erop duidt dat Jezus echt wonderen heeft verricht en dat God echt bestaat.
En je punt is?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ik heb het niet per se over lichamen als bewijs. Er zijn een heleboel andere zaken die als bewijs kunnen dienen. En bij deze mensen gaat het om de geschiedenis van hen, er wordt nergens gezegd dat deze mensen gingen vliegen met hun handen of konden kijken met hun voeten............. Daarmee wil ik zeggen dat deze mensen niet echt wonderen hebben verricht zoals de wonderen die in Bijbel beschreven staat. Dus totaal niet vergelijkbaar.
Huh? Hoe bedoel je dit?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
En toch zijn er mensen die denken dat Jezus ook Ceasar was, gereïncarneerd ofzo???
Dat valt wel mee hoor. Vrijwiel iedere christen zal Jezus noemen als 'hoeksteen'. Dat jij met Mozes als 'hoeksteen' komt aanzetten is iets dat ik nog nooit eerder gehoord heb.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Dat is dan ook geen stevige hoeksteen. De interpretatie- mogelijkheden maakt duidelijk dat niet iedereen hetzelfde beeld heeft, hoe kan dat?
Bedankt dat je de vragen zelf al beantwoord.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Maar het is toch jouw geloof?? Hoe kan je dat niet weten? Nee God gaat erover volgens jou
Dan gebruiken ze het woord 'perfect' verkeerd.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Mooi verhaal, maar wat is perfect?? In de ene zijn ogen is a perfect en in een ander zijn ogen is b perfect.
Dat je zonder zonde bent.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
God bepaald wat perfect is, maar wat is het dan?
Huh? Lees beter s.v.p. Het idee van de 'dood' is juist dat je het imperfecte lichaam, met alle ziektes en gebreken, kan achter laten opdat je een 'perfect hemels lichaam' zal krijgen in de hemel of op de nieuwe aarde.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende: Dus als je niet volmaakt heilig bent, ben je niet perfect en kom je de perfecte hemel niet binnen. Kom op nou, heb je zelf gelezen wat er staat?? Dus alle zieke mensen komen er zoiezo al niet.
Hier kan ik heel lang over uitwijden maar ik zal het simpel houden, 'zonde' is God niet gehoorzamen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Wat denk jij dat een zonde is??
Dat je als mens, door de gebroken staat van de wereld, al met een zondige natuur geboren wordt. Dat wil zeggen dat je een natuurlijke neiging tot zondigen hebt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Wat is de zondige natuur??
Uhmm.... nee? Is iedereen zondig? Ja.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Dus bijna alles is zondig??
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Dus jij ziet alles zwart- wit? In goed en slecht?
Markus, Lukas, Matteus, Johannes en de brieven van Paulus o.a. Tevens nog andere nieuwtestamentische brieven en brieven van vroege kerkvaders.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
- Welke bronnen?
Romeinse historicus Dr. Colin Hemer heeft een lijst gemaakt van Lukas/Handelingen met checkbare gegevens. Hij heeft alleen al 84 kloppende checkbare gegevens van de laatste 13 hoofdstukken van Handelingen. Die ga ik niet allemaal overtypen, dus hieronder volgt een selectie.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
- Waarom niet, welke gegegevens zijn checkbaar en worden accuraat weergeven en wat is of zijn de bronnen?
Nou, zo kan je niets in de geschiedenis nog serieus nemen natuurlijk. Wie zegt dat 'Veni Vidi Vici' exact de woorden van Julius Caesar waren?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
- Dat lijkt zo, betekend niet dat het echt zo is. Hoe weet jij dat het exact de woorden van Jezus waren?
Nee, precies, zo kan je niks zeker weten. Het gaat bij geschiedenis altijd om 'aannemelijkheden'.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
- Of ze hebben het verhaal zo gemaakt, dat het zo overkomt. Je kan helemaal niet zeker weten dat het Jezus zijn eigen woorden waren.
De opsomming hierboven van Handelingen is al een goed voorbeeld natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
- Benoem deze roots, personen, gebeurtenissen en plaatsen met onderbouwing en verwijzing naar bronnen (niet de bijbel) .
De evangeliën worden door geleerden gedateerd tussen 50-100 n.c. Ik dateer zelf Markus, Matteus en Lukas van voor 62 n.c. en Johannes ergens in de jaren 80 of 90 n.c.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
- Hoe weet jij wanneer de verhalen precies zijn opgeschreven
Lees eens het Nieuwe Testament, lees dan eens bekende mythen, bijvoorbeeld Griekse mythen en zie het verschil.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
En hoe weet jij hoe de mythen zijn opgeschreven?
Tja, ik ga niet elke mythe een voor een ontkrachten, dat begrijp je hopelijk. Noem maar een mythe die volgens jou zich qua betrouwbaarheid goed kan meten met de verhalen over Jezus in het NT en ik vertel je waarom ik die mythe minder betrouwbaar vind. Deal?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
En wat maakt de mytische verhalen niet waar?
Nogmaals, het gaat bij geschiedenis niet zozeer om bewijs maar om 'aannemelijkheden'. Dat stuk van prof. Stein laat uitstekend zien waarom het aannemelijk is dat Jezus 'wonderachtige' dingen gedaan heeft.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Zaken als bewijs zien en zaken die als bewijs dienen, zijn 2 hele verschillende dingen.
Ik zie niets in het stuk over zaken die als bewijs dienen.
Omdat de nieuwtestamentische geschriften natuurlijk voor geen meter te vergelijken is met het verhaal van 'de groene reus'. Dit wel doen op een dergelijke simplistische manier is zeer dom en getuigt van weinig kennis van zaken.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Hoezo is dit een dom antwoord?
Waar zeg ik dan dat jij dat gebruikt?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ik gebruik geen één keer het woord historische wetenschap. Hoe kom je erbij dat ik dat gebruik.
]http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html[/quote][/url]quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ik heb het over wetenschappelijke bronnen of historisch gezien verantwoorde bronnen. Dus hoe jij hierbij komt??? Welke bronnen zijn volgens jouw dan betrouwbaar??
[..]
Dan ga ik je weer verwijzen naar deze link: [url=http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html
Wat een kromme redenering.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Maar ook heb ik hier in vorige discussies argumenten gegeven. Het is een feit dat het historisch gezien geen verantwoorde Jezus verhaal is, ja. Als het wel een feit zou zijn, zou namelijk bijna iedereen wel in Jezus moeten geloven, dan zouden we er niet meer omheen kunnen (dat hij wonderen heeft verricht).
Huh? We hadden het over oude 'Jezus-bronnen' niet over geschiedenisboeken. Welke oude Jezus bronnen kunnen zich qua betrouwbaarheid meten met de nieuwtestamentische volgens jou?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Bijvoorbeeld geschiendenisboeken over de oude tijd.
]http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)[/quote][/url]quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ik heb hier een bron voor je, die beschrijft dat de verhalen uit de bijbel geen verantwoorde- historische informatie is.
[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)
Dit is ronduit bespottelijk. Je kwam met wat vaag geblaat over natuurverschijnselen, de positie van vrouwen en Mozes aan, maar ik heb geen onderbouwing gezien waarom de mens God gecreëerd heeft. En toch noemde je dat een "feit".quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Ja leuk he.
Ik heb al verschillende argumenten gegeven waarom ik denk dat de bijbel door de mens is geschreven.
Anders verwijs ik je even naar mijn vorige posts: Op vrijdag 12 september 2008 22:29 schreef heartz het volgende:
en Op vrijdag 12 september 2008 22:29 schreef heartz het volgende:, weet je het alweer?
Dus nu wil ik argumenten zien waarom de mens God niet gecreëerd heeft.
Omdat ik de christelijke, bijbelse visie op de werkelijkheid geloofwaardiger vindt dan een 'atheïstische' visie.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Misschien. Maar over het algemeen is het wel zo. Hoe ben jij een christen geworden?
Dus misschien dachten ze dat God niet echt was? Ok... dus?quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Zij wilden graag naar de hel. Als zij dachten dat God echt is/ was, zouden er toch nooit zo een misbruik van hebben gemaakt.
Niemand is objectief. Als jij denkt dat jij wel objectief bent geloof je in je eigen illusie.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef heartz het volgende:
Waarom denk ik toch dat je niet helemaal objectief was of bent??Kun je voorbeelden noemen waaruit je kan opmaken dat je wel objectief bent.
Dat maakte ik hieruit op:quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:39 schreef heartz het volgende:
[..]
Nou eigenlijk ben je de eerste met wie ik een discussie heb. Dus wie bij mij voor de rest heeft afgehaakt is voor mij een vraagteken?
quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende
Ik verbaas me erover dat gelovigen altijd zo sterk overtuigd zijn van hun mening, maar op een gegeven moment niet verder willen discussiëren
Dit is belachelijk. Ik geef je antwoorden op alle bovenstaande vragen, ik neem daar harstikke veel tijd voor, maar je doet alsof je het niet ziet.quote:[b]Op vrijdag 26 september 2008 13:39 schreef heartz het volgende:
Ik onderbouw mijn mening met argumenten en met vragen. Anders moet jij aangeven in je reactie waar ik het nog verder moet onderbouwen. Welke links zijn wazig en waarom? Zo kan ik jouw manier van discusiëren ook als hypocriet benoemen, jij geeft ook geen onderbouwing bij je antwoorden, geen links (behalve van je op's), dus waarom zijn jouw argumenten beter? Op de vraag hoe Kaïn zijn kind heeft gebaard heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord behalve jouw interpretatie, op de vraag waarom het verhaal van Mozes waar is heb ik ook nog steeds geen antwoord, op de vraag waarom het verhaal van Jezus waar is (behalve dat jij denkt dat het verhaal kort na de gebeurtenis is opgeschreven) heb ik ook geen antwoord. Waarom ik naar links vraag, is omdat jij je interpratie geeft met weinig onderbouwing. Maar ik hoor het wel in je reactie.
Dat je de tijd ervoor neemtquote:
Ja je hebt gelijk, ik dacht dat je op het forum bedoeldequote:Op maandag 29 september 2008 14:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat maakte ik hieruit op:
[..]
Hierop zal ik nog ingaan, ik doe het in 1 post, reageer ik meteen op alles.quote:[..]
Dit is belachelijk. Ik geef je antwoorden op alle bovenstaande vragen, ik neem daar harstikke veel tijd voor, maar je doet alsof je het niet ziet.
Nogmaals, het moet van twee kanten komen.
En als ik jou vraag om een onderbouwing krijg ik een of andere brakke link ofzo.
whaa, geinspireerd ? ik krijg er alleen maar tranen van.quote:Op vrijdag 26 september 2008 22:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik noch de Islamitische leer spreekt over het verdoen van tijd bij het delen / vergaren van kennis, maar goed verder wat Scaurus over mij zegt en vraag ik - deels offtopic - af of jij geinspireerd bent van Dhr Said Nursi ' Wonder der tijden' ?
Is toch een mooie hobby?quote:
dat is 1 van de vele dingen die je niet letterlijk zou moeten nemen, maar wel een erg grote invloed heeft op de belevenis van het Christendom.quote:Op maandag 29 september 2008 20:37 schreef sim88 het volgende:
\\wij mensen gaan dood door de erfzonde, te danken aan Adam en Eva. Het is de straf van God omdat zij gegeten hebben van de boom van goed en kwaad.
Maar wat hebben dieren met deze erfzonde te maken? Waarom moeten dieren net als mensen sterven, waarom hebben dieren niet het eeuwige leven gekregen? En dan heb ik het niet over de dieren die gedood worden door mensen of andere dieren, maar over de dieren die van ouderdom sterven.
zucht.. ik denk met weemoed terug aan de tijden dat we hier nog echte vetes haddenquote:Op vrijdag 26 september 2008 15:51 schreef Triggershot het volgende:
Het grote Vete topic daar verder met jullie vetes aub.
Een gesloten topic ja, net zoals het offtopic hier nu stopt.
@ modus, als user kom ik nog snel langs om te reageren op je post.
Dit wordt vaak fout opgevat, in de zin van: door te eten van de boom krijgen Adam en Eva opeens een moreel besef van wat goed is en wat niet. Nergens in de bijbel wordt dit verkondigt of geïmpliceerd.quote:Op maandag 29 september 2008 21:54 schreef Scaurus het volgende:
Genesis herlezend kwam een interessante gedachte bij mij op. God verbood de mens te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Deden zij dat wel, dan zou hun kennis van goed en kwaad ten deel vallen. Wisten Adam en Eva echter niet reeds van goed en kwaad toen God hen instrueerde niet de verboden vrucht te eten?
Precies, tijd voor een reactie op de vraag uit de OP dus.quote:Op maandag 29 september 2008 14:57 schreef koningdavid het volgende:
Dit is belachelijk. Ik geef je antwoorden op alle bovenstaande vragen, ik neem daar harstikke veel tijd voor, maar je doet alsof je het niet ziet.
En als ik jou vraag om een onderbouwing krijg ik een of andere brakke link ofzo.
Nogmaals, het moet van twee kanten komen.
Allereerst wil ik duidelijk stellen dat nergens in de bijbel wordt beweerd dat dieren ook de schuld dragen van de zonde van Adam.quote:Op maandag 29 september 2008 20:37 schreef sim88 het volgende:
\\wij mensen gaan dood door de erfzonde, te danken aan Adam en Eva. Het is de straf van God omdat zij gegeten hebben van de boom van goed en kwaad.
Maar wat hebben dieren met deze erfzonde te maken? Waarom moeten dieren net als mensen sterven, waarom hebben dieren niet het eeuwige leven gekregen? En dan heb ik het niet over de dieren die gedood worden door mensen of andere dieren, maar over de dieren die van ouderdom sterven.
Ik vind je benaderingswijze zeer interessant, als buitenstaander - sorry als ik je onterecht zo neer zet - een erkende mythe combineren met Bijbelse theologie als weerleggende reactie, tho in staat van respect blijvende.quote:Op maandag 29 september 2008 23:50 schreef Scaurus het volgende:
Waarom zou God de mens echter vergiftigen met de vrije wil, met het verstand kennis te nemen van goed en kwaad? Wij weten allen van het onheil dat over de mens is uitgestort sinds Prometheus het vuur stal.
Beter opletten, dat heb ik al gedaan namelijk.quote:Op maandag 29 september 2008 23:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Precies, tijd voor een reactie op de vraag uit de OP dus.
De mens zonder 'vrije wil' is een ding. Een voorwerp. Een robot. Een marionet. Een 'middel' om je eigen wil door te drukken.quote:Op maandag 29 september 2008 23:50 schreef Scaurus het volgende:
Waarom zou God de mens echter vergiftigen met de vrije wil, met het verstand kennis te nemen van goed en kwaad? Wij weten allen van het onheil dat over de mens is uitgestort sinds Prometheus het vuur stal.
Ik denk het wel. Om maar even een simpel voorbeeld te nemen: ik denk dat baby's en kinderen kunnen genieten van een 'goed' leven zonder dat ze echt weten wat ellende (en 'kwaad') is.quote:Op maandag 29 september 2008 23:53 schreef speknek het volgende:
Kun je 'goed' definieren zonder een kennis van kwaad?
Moeilijk te weten, elke baby huilt. Je zou ze standaard dopamine kunnen voeren, maar dat kunnen onze hersenen waarschijnlijk niet aan. Maar dan nog kun je niet zeggen dat je kennis hebt van goed. Het is puur de status quo; daar geniet je van, maar je kunt het niet relateren aan iets anders.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:08 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk het wel. Om maar even een simpel voorbeeld te nemen: ik denk dat baby's en kinderen kunnen genieten van een 'goed' leven zonder dat ze echt weten wat ellende (en 'kwaad') is.
Tja, lastig. Ik denk wel dat Adam en Eva konden genieten van al het goeds dat ze hadden zonder te weten wat ellende is. Ik zou niet direct inzien waarom dat niet zou kunnen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Moeilijk te weten, elke baby huilt. Je zou ze standaard dopamine kunnen voeren, maar dat kunnen onze hersenen waarschijnlijk niet aan. Maar dan nog kun je niet zeggen dat je kennis hebt van goed. Het is puur de status quo; daar geniet je van, maar je kunt het niet relateren aan iets anders.
Die mag je even uitleggen.quote:Op maandag 29 september 2008 23:51 schreef koningdavid het volgende:
Vanuit de bijbel zie ik geen reden om aan te nemen dat dieren ooit eeuwig hebben geleefd, dit zou trouwens ook evolutie onmogelijk hebben gemaakt.
Nou ik ben verre van een evolutie-expert maar als alle organismen eeuwig geleefd zouden hebben zou de totale aarde ook vol hebben gezeten met alle 'trial-and-errors' waar we nu d.m.v. uitsterven van verlost zijn.quote:
Dat klopt en dat geldt ook voor de mens uiteraard. Maar in dat ligt is het erg vreemd om Adam en Eva aan te halen aangezien evolutie het hele concept van Adam en Eva nogal onzinnig maakt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ik ben verre van een evolutie-expert maar als alle organismen eeuwig geleefd zouden hebben zou de totale aarde ook vol hebben gezeten met alle 'trial-and-errors' waar we nu d.m.v. uitsterven van verlost zijn.
For the sake of argument zal ik hier voor de 'letterlijkheid' van Adam en Eva opteren.quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat klopt en dat geldt ook voor de mens uiteraard. Maar in dat ligt is het erg vreemd om Adam en Eva aan te halen aangezien evolutie het hele concept van Adam en Eva nogal onzinnig maakt.
Maar volgens de bijbel heeft God de dieren in perfecte toestand geschapen:quote:Op dinsdag 30 september 2008 01:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Volgens de bijbel 'bracht' de aarde de levende wezens voort.
Genesis 1:
]‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren...
Let op, God zegt dus niet 'laat er dieren zijn' en 'bam' daar waren ze. Nee, Hij zegt: laat de aarde dieren voortbrengen.
Hier ga je uit van een logisch gevolg. Wanneer God bij ons X doet, maakt ons dat A. De vraag is echter: gezien God's almachtigheid, waarom moet A uit X voortvloeien? Als schepper van alles moet God de auteur van dat gevolg zijn. In feite zeg je dus: 'als God ons de vrije wil zou ontnemen, dan zou Hij het mogelijk maken dat wij zijn 'onmenselijk' zijn. Waarom kan God niet een vrije wil-loze mens maken die geen robot of slaaf is? Ten tweede, als wij vrije wil nodig hebben om een liefdevolle, waardige relatie met God te hebben, heeft de mens in de hemel dan ook vrije wil om te doen wat hij wil? Kan hij daar kwaad doen? Zo niet, wat blijft er dan nog over van de vrije wil?quote:Op dinsdag 30 september 2008 00:04 schreef koningdavid het volgende:
God heeft de mens naar Zijn evenbeeld geschapen, met een vrije wil. Als God ons die vrije wil zou ontnemen zou dat ons 'onmenselijk' maken. Volgens mij heeft God mensen gemaakt om een relatie mee te hebben. En om een liefdevolle relatie aan te gaan is vrije wil vereist, een geforceerde, afgedwongen liefde is geen echte liefde.
Sterker nog, je kunt meerdere Adam's en Eva's aanwijzen in de zin dat ze een gemeenschappelijke voorouder van alle huidige mensen zijn, dat is simpelweg een eigenschap van een wiskundige boomstructuur. Pak een willekeurig aantal knopen in een boomstructuur en deze zijn altijd te herleiden tot één knoop waar de hele verzameling van 'afstamt'. Dat geldt voor een willeurige familie, voor de inwoners van een land, voor alle nu levende mensen, voor alle mensen inclusief degenen die ooit geleefd hebben, voor alle mensen en chimpanzees, etcetera. Daarbij is het echter niet zo dat ten tijde van zo'n Adam en Eva geen andere mensen leefden en uberhaupt is het eigenlijk onmogelijk om een 'beginpunt' van de mens aan te wijzen, net als een 'beginpunt' van de chimpanzee of gorilla.quote:Op dinsdag 30 september 2008 01:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
For the sake of argument zal ik hier voor de 'letterlijkheid' van Adam en Eva opteren.
Hoezo zouden evolutie een letterlijke 'Adam en Eva' onmogelijk maken? Het is in de wetenschap toch ook niet uitgesloten dat ieder mens uiteindelijk afstamt van ongeveer dezelfde voorouders? Correct me if I'm wrong...
Die distinctie tussen 'mens met ziel' en 'dier zonder ziel' is niet bepaald zo eenduidig, maar dat is weer een andere kwestie.quote:De theïstisch-evolutionische interpretatie van Adam & Eva is over het algemeen als volgt.
Volgens de bijbel 'bracht' de aarde de levende wezens voort.
Genesis 1:
]‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren...
Let op, God zegt dus niet 'laat er dieren zijn' en 'bam' daar waren ze. Nee, Hij zegt: laat de aarde dieren voortbrengen.
Bij de mens ging het eigenlijk net zo:
Genesis 2:
7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.
De mens is ook gevormd uit eerder bestaand materiaal, namelijk uit 'aarde', net als de dieren.
Met 'levensadem' (ruach) wordt ook wel bedoeld dat God hiermee de mens (het stof) de 'ziel' schonk waardoor de mens echt 'mens' werd. Dieren leefden immers ook maar werden niet door God zelf zijn 'levensadem' geschonken. Waarschijnlijk gaat het hier dus om iets speciaals, wat je kunt definieëeren als de 'ziel'.
Christelijk evolutionisten zien dit als het moment dat God 'het wezen' ziet dat is gevormd uit de aarde, welke in staat is om mens te zijn, en dit wezen derhalve de ziel schenkt.
Als dat zo is, dan is God eigenlijk iemand met best zwarte humor. Als ik het goed begrijp (En dat doe ik waarschijnlijk nietquote:Op dinsdag 30 september 2008 00:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De mens zonder 'vrije wil' is een ding. Een voorwerp. Een robot. Een marionet. Een 'middel' om je eigen wil door te drukken.
God heeft de mens naar Zijn evenbeeld geschapen, met een vrije wil. Als God ons die vrije wil zou ontnemen zou dat ons 'onmenselijk' maken. Volgens mij heeft God mensen gemaakt om een relatie mee te hebben. En om een liefdevolle relatie aan te gaan is vrije wil vereist, een geforceerde, afgedwongen liefde is geen echte liefde.
Wat volgens mij impliceert dat Adam en Eva dus nog geen kennis hadden van wat goed en wat kwaad was.quote:17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.
Dit zal wel erg simpel gedacht zijn van mijn kant en volgens mij ben je hier eerder of later al eens op ingegaan, het klinkt wel een beetje onlogisch allemaal. Zo'n begin.quote:5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.
Waarom bepaalde dieren toen in de hof van Eden planten aten en ze nu vlees eten, weet ik niet. Daar wordt geen antwoord op gegeven in de bijbel.quote:Op dinsdag 30 september 2008 05:03 schreef sim88 het volgende:
[..]
Maar volgens de bijbel heeft God de dieren in perfecte toestand geschapen:
24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
Een stukje verder in Genesis:
30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het.
Dus volgens het scheppingsverhaal heeft God van oorsprong dieren geschapen die elkaar niet hoefden op te eten, ze hadden nl. groene planten als voedsel. Wat hebben de dieren dan fout gedaan dat ze nu wel elkaar opeten en elkaar dus moeten doden om zelf in leven te blijven, veel dieren zijn nl. vleeseters en geen planteneters. Wat hebben de dieren dan fout gedaan dat ze nu moeten leven met dit vreselijke lot?
Wat is precies het probleem dan?quote:Op dinsdag 30 september 2008 05:03 schreef sim88 het volgende:
En hoe valt dit te rijmen met dat alleen de mens een ziel heeft gekregen en onderscheid kan maken tussen goed en kwaad?
Dat 'heersen' is ook weer erg betrekkelijk. Dat doen we eigenlijk pas echt de laatste tienduizenden jaren en met name sinds de opkomst van de landbouw pakweg 10.000 jaar geleden.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:16 schreef koningdavid het volgende:
Hoewel de dieren niet door God gestraft zijn, zij hebben immers niets fout gedaan, worden ze wel indirect gestraft door de val van de mens, aangezien wij 'heersen' over de planeet.
Dit is een beetje een vraag in de categorie van "waarom kan God geen steen maken die zo groot is dat Hij hem zelf niet kan optillen?", of "waarom kan God geen vierkante cirkel maken?"quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:37 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hier ga je uit van een logisch gevolg. Wanneer God bij ons X doet, maakt ons dat A. De vraag is echter: gezien God's almachtigheid, waarom moet A uit X voortvloeien? Als schepper van alles moet God de auteur van dat gevolg zijn. In feite zeg je dus: 'als God ons de vrije wil zou ontnemen, dan zou Hij het mogelijk maken dat wij zijn 'onmenselijk' zijn. Waarom kan God niet een vrije wil-loze mens maken die geen robot of slaaf is?
Zeer goede vraag.quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:37 schreef Scaurus het volgende:
Ten tweede, als wij vrije wil nodig hebben om een liefdevolle, waardige relatie met God te hebben, heeft de mens in de hemel dan ook vrije wil om te doen wat hij wil? Kan hij daar kwaad doen? Zo niet, wat blijft er dan nog over van de vrije wil?
Wat bedoel je precies. Is het 'onmogelijk' om een beginpunt van de mens aan te wijzen of is het onmogelijk dat er een gemeenschappelijk beginpunt bestaat?quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sterker nog, je kunt meerdere Adam's en Eva's aanwijzen in de zin dat ze een gemeenschappelijke voorouder van alle huidige mensen zijn, dat is simpelweg een eigenschap van een wiskundige boomstructuur. Pak een willekeurig aantal knopen in een boomstructuur en deze zijn altijd te herleiden tot één knoop waar de hele verzameling van 'afstamt'. Dat geldt voor een willeurige familie, voor de inwoners van een land, voor alle nu levende mensen, voor alle mensen inclusief degenen die ooit geleefd hebben, voor alle mensen en chimpanzees, etcetera. Daarbij is het echter niet zo dat ten tijde van zo'n Adam en Eva geen andere mensen leefden en uberhaupt is het eigenlijk onmogelijk om een 'beginpunt' van de mens aan te wijzen, net als een 'beginpunt' van de chimpanzee of gorilla.
Ligt eraan inderdaad. Als je het bestaan van iets als de 'ziel' of zelfs vrije wil uitgesloten acht is de mens niet meer dan een aap met grote hersens toch?quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:55 schreef Monolith het volgende:
Die distinctie tussen 'mens met ziel' en 'dier zonder ziel' is niet bepaald zo eenduidig, maar dat is weer een andere kwestie.
God zag dat wel aankomen. Maar dat doet natuurlijk niks af aan de keuzevrijheid van de mens om God wel of niet te kiezen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:37 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan is God eigenlijk iemand met best zwarte humor. Als ik het goed begrijp (En dat doe ik waarschijnlijk niet) ging het dus zo:
- God (De Alwetende?) creëerde de mens en gaf hen vrije keus.
- God schiep de boom der kennis en zei: 'Wat je ook doet met je vrije keus, je mag hier niet van eten.'
- Eva werd verleidt door de slang en at toch van de boom.
En dat zag God niet aankomen omdat?![]()
Dit heb ik inderdaad al min of meer behandeld.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:37 schreef SicSicSics het volgende:
Tevens heet 'De boom der kennis' (In de Statenvertaling die iets afwijkt van de quotes die jij hebt gebruikt koningdavid.) volledig 'De boom der kennis des goeds en des kwaads'
[..]
Wat volgens mij impliceert dat Adam en Eva dus nog geen kennis hadden van wat goed en wat kwaad was.
Wat op zich plausibel klinkt voor een leek als ik, want een veel gehoord argument voor godsdienst is dat zonder godsdienst er ook geen moraliteit zou zijn, maar dat terzijde.
Natuurlijk had God hen verboden van de vruchten te eten of te beroeren, maar als je het verschil tussen goed en kwaad niet weet,hoe weet je dat je iets verkeerds doet als je niet naar een gebod luistert? En hoe kun je zo'n onschuldig iemand verantwoordelijk houden voor zijn en haar daden, laat staan iedereen erna? Ik zou het bijna kunnen vergelijken met een mooie vergelijking van Heinlein over de contradictie in 'juvenile delinquents'.
[..]
Dit zal wel erg simpel gedacht zijn van mijn kant en volgens mij ben je hier eerder of later al eens op ingegaan, het klinkt wel een beetje onlogisch allemaal. Zo'n begin.
Er staat nergens dat het een appel is. Bovendien gaat het niet om de vrucht zelf maar om het zondigen, het niet-gehoorzamen van God wat de zondeval veroorzaakt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:12 schreef Modus het volgende:
Aan wat dan in vredesnaam? Als ik een appel eet voel ik niks. Was het een magische appel?.
Is dat keuze vrijheid of gewoon manipulatie?quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
God zag dat wel aankomen. Maar dat doet natuurlijk niks af aan de keuzevrijheid van de mens om God wel of niet te kiezen.
En aangezien God het heeft kunnen zien aankomen heeft hij blijkbaar ook een oplossing zien aankomen anders was hij er vermoedelijk nooit aan begonnen. Er is dus hoop.![]()
Ik had dit antwoord inderdaad al gelezen en het klinkt plausibel, maar dan is dit (voor mij in ieder geval) weer een onduidelijkheid in de bijbel.quote:Dit heb ik inderdaad al min of meer behandeld.
De 'kennis van goed en kwaad' wordt vaak fout opgevat, in de zin van: door te eten van de boom krijgen Adam en Eva opeens een moreel besef van wat goed is en wat niet. Nergens in de bijbel wordt dit verkondigt of geïmpliceerd.
Hoe ik het zie is als volgt. Adam en Eva leefden in een 'paradijs' en wisten wat 'goed' was. Het woord dat in de originele tekst voor 'goed' gebruikt wordt als het gaat om de boom is hetzelfde woord 'goed' dat voor de schepping gebruikt wordt ('God zag dat het 'goed' was').
Het woord 'kwaad' kan ook vertaald worden als 'ellende'. M.a.w.: als Adam en Eva van de boom zouden eten zullen ze niet alleen weten wat 'goed' inhoudt (dat wisten ze al d.m.v. de 'goede' schepping), maar dan zullen ze ook gaan weten wat ellende en 'kwaad' inhoudt.
Net zoals de symboliek achter Eva die een rib uit Adams lijf koste, de eerste zekere waarheid uit de bijbel is die ik ooit ben tegengekomen!quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er staat nergens dat het een appel is. Bovendien gaat het niet om de vrucht zelf maar om het zondigen, het niet-gehoorzamen van God wat de zondeval veroorzaakt.
Daarom sluit ik ook niet uit dat het 'eten van de vrucht' eigenlijk symbool staat voor iets anders, net als de 'boom van kennis van goed en kwaad'.
Ik vind dat het geen kwestie van 'kat en spek' is. Er was volgens mij verder niets iets bijzonder aanlokkelijks aan die boom. Bovendien mochtten Adam en Eva verder van alle bomen eten in 'het paradijs' en zo God te gehoorzamen. God gaf ze alleen de kans ook hem niet te gehoorzamen door te eten van de ene boom waarvan men niet mocht eten.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Is dat keuze vrijheid of gewoon manipulatie?
Als variant op de kat en het spek; Eva aan de boom binden..?![]()
Ligt eraan wat je bedoelt. Als je bedoelt dat ze geen moreel besef hadden, zit je fout. Nergens kan je dat uit de bijbel opmaken. Dat God ze vertelt dat ze iets niet mogen doen impliceert ook dat ze wel weten dat je blijkbaar ook dingen 'fout' kan doen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Ik had dit antwoord inderdaad al gelezen en het klinkt plausibel, maar dan is dit (voor mij in ieder geval) weer een onduidelijkheid in de bijbel.
Ik dacht ook altijd dat Adam en Eva niet wisten wat goed/kwaad was voor ze van de vrucht gegeten hadden.
Dat waren ze hoogstwaarschijnlijk wel, aangezien God ze duidelijk gewaarschuwd had.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Ook dat ze, na het eten van de vrucht, meteen spijt kregen van hun daad, terwijl ze zich daarvoor 'van geen kwaad bewust' waren.
Kinderbijbels maken bepaalde zaken soms juist lastiger i.p.v. eenvoudiger. Schaamte is wel een gevolg van de zondeval inderdaad, wat weergegeven wordt doordat Adam en Eva zich opeens bewust worden van het 'naakt zijn'.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Overigens ging het volgens mij in de verhalen die ik vroeger hoorde niet zozeer om 'kwaad' maar om schaamte.
Of dit aan de vertaling van de door mijn school gebruikte bijbel, aan mijn desinteresse toentertijd of de versimpeling van de kinderbijbel ligt weet ik dan weer niet.
In meer algemene zin is het onmogelijk om een beginpunt van een soort aan te wijzen. Soorten zijn afgebakende groepen die in de biologie achteraf gedefinieerd worden. Er zal nooit een ouder van soort A een kind baren van soort B. In die zin 'begint' een soort eigenlijk nooit. Vervolgens is er het gemeenschappelijk beginpunt. Wat is een beginpunt. In de biologie wordt vaak het concept van een meest recente gemeenschappelijke voorouder gehanteerd. Dat is de eerste 'mens' die we tegenkomen wanneer we teruggaan in het verleden waar alle nu levende mensen van afstammen. Dat is echter geen statisch concept. Als we bijvoorbeeld, ethische bezwaren even daargelaten, alle mensen in Australië of Afrika zouden uitroeien, dan verandert die meest recente gemeenschappelijke voorouder. Het 'gemeenschappelijke beginpunt' dat jij zoekt bestaat niet. Immers de ouder van die meest recente gemeenschappelijk voorouder is óók weer een gemeenschappelijke voorouder van iedereen die nu leeft. Zo kun je terugblijven gaan, maar kom je nooit een eerste 'menselijke' gemeenschappelijke voorouder tegen, omdat er geen punt bestaat waarop wij kunnen zeggen 'hier is een kind dat menselijk is, maar waarvan de ouder van de soort is waar zowel chimpanzee als mens vanaf stammen'.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies. Is het 'onmogelijk' om een beginpunt van de mens aan te wijzen of is het onmogelijk dat er een gemeenschappelijk beginpunt bestaat?
Je hoet het bestaan van een 'ziel' niet te ontkennen wanneer je het dualisme niet aanhangt d.w.z. dat er een of ander magisch concept of magische entiteit bestaat die we ziel noemen en die volstrekt losstaat van de fysische wereld. Een ziel of geest kan op conceptueel niveau best bestaan. Mensen als Dennett en Hofstadter schrijven daar aardige boeken over. In weze is de mens ook niet veel meer dan een aap met grotere hersenen, overstaande duimen en een beter ontwikkeld vocaal systeem. Dat vinden veel mensen vervelend om te horen, maar dat is eerder omdat ze een nogal denigrerend, onjuist beeld hebben van b.v. chimpanzees en bonobo's.quote:[..]
Ligt eraan inderdaad. Als je het bestaan van iets als de 'ziel' of zelfs vrije wil uitgesloten acht is de mens niet meer dan een aap met grote hersens toch?
Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt... Manipulatie klinkt weer heel negatief en het verhaal moet toch symbolisch worden gezien, maar even mijn visie op de 'kat op het spek binden' opmerking:quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:32 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind dat het geen kwestie van 'kat en spek' is. Er was volgens mij verder niets iets bijzonder aanlokkelijks aan die boom. Bovendien mochtten Adam en Eva verder van alle bomen eten in 'het paradijs' en zo God te gehoorzamen. God gaf ze alleen de kans ook hem niet te gehoorzamen door te eten van de ene boom waarvan men niet mocht eten.
Keuzevrijheid en niet manipulatie, als je het mij vraagt.
![]()
Klopt, maar consequenties? Een drive om het 'niet te doen' hadden ze eigenlijk niet. Ze hadden maar een waarschuwing gekregen en daarna was het meteen over. Ze worden verantwoordelijk gehouden voor een daad waarvan God wist dat ze die zouden begaan, deze alsnog gefaciliteerd en daarna keihard afgestraft heeft.quote:Ligt eraan wat je bedoelt. Als je bedoelt dat ze geen moreel besef hadden, zit je fout. Nergens kan je dat uit de bijbel opmaken. Dat God ze vertelt dat ze iets niet mogen doen impliceert ook dat ze wel weten dat je blijkbaar ook dingen 'fout' kan doen.
Maar wat is een waarschuwing waard als je de consequenties niet kunt overzien en begrijpen?quote:Dat waren ze hoogstwaarschijnlijk wel, aangezien God ze duidelijk gewaarschuwd had.![]()
Klopt.quote:Kinderbijbels maken bepaalde zaken soms juist lastiger i.p.v. eenvoudiger. Schaamte is wel een gevolg van de zondeval inderdaad, wat weergegeven wordt doordat Adam en Eva zich opeens bewust worden van het 'naakt zijn'.
Volgens genesis 3:6 wel.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind dat het geen kwestie van 'kat en spek' is. Er was volgens mij verder niets iets bijzonder aanlokkelijks aan die boom.
Ja, dat zou ik er inderdaad ook uit concluderen. De mens is 'als ons geworden, kennende goed en kwaad'. Dan lijkt het me dat ze dat nog niet kenden voordat ze van de boom aten.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:10 schreef SicSicSics het volgende:
In 3:22 staat ook nog een subtiele verwijzing naar het 'feit' dat de verschillen tussen goed en kwaad nog onbekend waren...
Vergelijk dat eens vers met Genesis 2:9quote:
Misschien moet je het toch eens gaan lezen als je je wilt mengen in deze discussie?quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:25 schreef Modus het volgende:
Ik ben niet zo bekend in alle bijbelverzenmaar eh hoe precies was duidelijk dat ze niet van die boom mochten eten? Stond er een bordje bij? Had God geSMSt?
God zette die boom niet neer omdat Hij dan Adam en Eva een lesje kon leren, Hij zette die boom neer om Adam en Eva de mogelijkheid te geven God niet te geloven en te gehoorzamen. Waarom dat belangrijk is, heb ik al onderbouwd.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:12 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt... Manipulatie klinkt weer heel negatief en het verhaal moet toch symbolisch worden gezien, maar even mijn visie op de 'kat op het spek binden' opmerking:
Als je een kat hebt en een stuk spek en je legt het stuk spek voor de neus van de kat, met daaromheen een X aantal andere dingen en je zegt tegen die kat: "Van het X aantal andere dingen mag je eten wat je wilt, maar van het spek blijf je af."
Hoe lang denk je dat het duurt voor de kat toch het spek op gaat zitten eten?
Het is een kwestie van tijd.
Als God aan zag komen dat Adam en Eva toch wel van de boom zouden gaan eten en hij zette deze toch neer om ons een lesje te leren, vind ik het wel degelijk 'de kat op het spek binden'.
De straf van God was noodzakelijk en niet pietluttig. God zegt in de waarschuwing al, als je hiervan eet zul je zeker sterven.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:12 schreef SicSicSics het volgende:
Klopt, maar consequenties? Een drive om het 'niet te doen' hadden ze eigenlijk niet. Ze hadden maar een waarschuwing gekregen en daarna was het meteen over. Ze worden verantwoordelijk gehouden voor een daad waarvan God wist dat ze die zouden begaan, deze alsnog gefaciliteerd en daarna keihard afgestraft heeft.
Klinkt, in mijn oren, ongeveer evenredig aan het zonder kleren naar buiten gooien en nooit meer binnen laten van een peuter, in de winter omdat deze 'dat ene snoepje' heeft gegeten waarvan je had gezegd dat het niet mocht.
Wie zegt dat ze de consequenties niet konden begrijpen?quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:12 schreef SicSicSics het volgende:
Maar wat is een waarschuwing waard als je de consequenties niet kunt overzien en begrijpen?![]()
quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:10 schreef SicSicSics het volgende:
In 3:22 staat ook nog een subtiele verwijzing naar het 'feit' dat de verschillen tussen goed en kwaad nog onbekend waren...
Nogmaals, het draait hier niet om een 'moreel besef'. Het draait hier om het kennen van het goede (de schepping tot dusver) en het 'kwade', ellende, onheil. Dat zijn inderdaad zaken waar de mens nog niet mee bekend was.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik er inderdaad ook uit concluderen. De mens is 'als ons geworden, kennende goed en kwaad'. Dan lijkt het me dat ze dat nog niet kenden voordat ze van de boom aten.
Waar haal je dat vandaan? En over welke details heb je het dan?quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:46 schreef Modus het volgende:
Als ik zo dus nog eens teruglees kan eik alles van het scheppingsverhaal incl. zondeval letterlijk zo gebeurd zijn maar wellicht ook (gedeeltelijk) symbolisch omschreven zijn. Die vaagheid maakt het waarheidsgehalte van iets nou niet bepaald sterker. Ook voor een KD niet. Maar als het religie betreft maakt dat ineens niks uit.
Persoonlijk denk ik dat dat niks uitmaakt omdat je (men) toch al besloten heeft (om wat voor reden dan ook) om in God te geloven en dit soort details come with the package, die doen er eik helemaal niet toe.
Bepaalde zaken van de bijbel en het geloof zijn wel 'logisch' te onderbouwen, anderen niet en vragen enkel 'geloof'. Wat is daar mis mee?quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:46 schreef Modus het volgende:
"Het blijft geloof he", altijd met een knipoog er bij. Maar dan wel weer naar logica zoeken om het geloof te onderbouwen..
Ja maar daar staat toch niet hóe?? Hóe hield God de mens dat voor? Viel er een bordje uit de hemel? Zat de eerste mens te bidden en kreeg die iets door?quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:36 schreef koningdavid het volgende:
Misschien moet je het toch eens gaan lezen als je je wilt mengen in deze discussie?
Genesis 2:
15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. 16 Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’
Dat concludeer ik na jaren meelezen en (iets minder vaak) -posten in WFL en vroeger ook in de religietopics op GoT. Dat is dus mijn mening, geen feit.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:52 schreef koningdavid het volgende:
Waar haal je dat vandaan? En over welke details heb je het dan?
Nou juist die zaken die enkel geloof vragen maken mijns inziens het verschil in welk geloofsverhaal aannemelijk is en welk niet. Het is alleen 'raar' hoe mensen er toe komen om die geloofszaken voor waar aan te nemen.quote:Bepaalde zaken van de bijbel en het geloof zijn wel 'logisch' te onderbouwen, anderen niet en vragen enkel 'geloof'. Wat is daar mis mee?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |