The problem of evil is not that bad for muslims.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:29 schreef Scaurus het volgende:
Probleem van het kwaad, wanneer lost koningdavid dat met zijn toverstokje op?
Volgens mij is de bijbel daar vrij duidelijk over.quote:Op dinsdag 23 september 2008 22:29 schreef Scaurus het volgende:
Probleem van het kwaad, wanneer lost koningdavid dat met zijn toverstokje op?
Als ik je goed begrijp, is jouw redenering als volgt:quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Mijn lessen zijn uitgevallen vandaag, dus vandaar dat nu kan reageren.............![]()
[..]
Ja maar dan heb jij een antwoord op je vraag. Lees goed wat je vraag en mijn antwoord is. Verder zeg ik dat het logisch is dat mensen verklaringen zoeken voor natuurverschijnselen, dus vooral toen ze nog weinig van wetenschap afwisten. Dat heeft niets te maken met dat er vandaag de dag nog zoveel gelovigen zijn. Dat is weer een ander verhaal. Houdt het wel uit elkaar.
Dus dat wijst op een visie uit een andere tijd, waaruit je kan concluderen dat ze toen nog niet zo ontwikkeld waren als nu (in ieder geval de mens die in de bijbel wordt beschreven). Het is toch de tijd waarin het geloof zich heeft ontwikkeld door de mens en niet door god. Als je er iets tegenin te brengen heb hoor ik je graag....
Volgens mij heb ik dit al duizenden keren hier onderbouwd.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Geen feitelijk boek. Wat wil je daarmee zeggen?? Dat het verhaal van Adam en Eva ook symbolisch geïnterpreteerd moet worden, net zoals het verhaal van belle en het beest?? Leg eens uit hoe jij dat ziet?
Omdat ik dat niet echt een relevante vraag voor het wel of niet bestaan van God.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Als je het dan niet weet, hoe kan je zo zeker in God geloven??
Die heb ik best wel, maar ze zijn niet dermate groot dat ze mijn geloof aantasten.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Heb je zelf geen vragen, over de bijbel??
Dat is teveel om hier even samen te vatten.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Wat wil de bijbel dan precies zeggen??
Ten eerste: Er zullen zat mensen op deze aardbol zeggen dat ze Hem wel hebben 'gezien.' Hier kan je niet echt in algemeenheden over spreken.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
En als de god van de bijbel echt is, hoe kan het dat hij zich nog steeds niet heeft laten zien. De 1e en 2e wereldoorlog leek mij een goed moment.
Zijn ze zeer waarschijnlijk niet symbolisch bedoeld? Lijkt me geen hogere wiskunde.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Dus?
Dat het wel echt is, maar het symbolisch verhaalt over een complexer en grotere gebeurtenis.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Dus?? Conclusie??
Omdat je dat vaker terugziet in de bijbel. In de stamboomen bijvoorbeeld zie je ook dat alleen de relevante namen genoemd worden.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Waarom niet?? En hoe kom je erbij?? IS dat je eigen interpretatie?? Ik zie geen onderbouwing.....
Ja, hallo. Dat wil toch niet zeggen dat ze van iedereen die in Egypte rondgelopen heeft bewijzen kunnen vinden. Dat is nogal kortzichtig. Er zijn zat talloze prominente Egyptenaren geweest waar niemend vermoedelijk ooit maar iets van heeft teruggevonden.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Nou, ze hebben wel onderzoek gedaan naar egyptenaren die ook duizenden jaren geleden leefden, en kunnen daardoor wel feiten naar boven halen. Dat is geen goed argument......
quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
we hebben toch ook mensenapen en dino's gevonden, die nog veel langer geleden leefden....
Tuurlijk zijn ze nog belangrijk. Het is alleen jouw woordkeuze om het de 'hoeksteen' te noemen. In christelijke kringen wordt Jezus vaak 'de hoeksteen' genoemd.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
De tien geboden komen toch uit het verhaal van Mozes?? Dat is niet de hoeksteen?? Waarom zijn die geboden dat nog zooo belangrijk??
Dat weet ik niet, daar ga ik niet over.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Even mijn eigen mening over de geboden, ik vind het wel goede geboden....Ik vind het bijv. niet goed om te stelen of iemand te vermoorden, maar ik geloof niet in god, ga ik dan naar de hel??
- Omdat we meerdere bronnen over Jezus hebben die nagenoeg dezelfde leer en levenslessen doorgaven.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Hoe weet jij dat ze zorgvuldig mee omgingen?? Waarom is het volgens jouw WEL betrouwbaar? Hoe weet jij dat Jezus zijn 'teksten' niet verkeerd zijn geïnterpreteerd of zelfs zijn verzonnen?? Met onderbouwing graag.....
Daar zijn zoveel redenen voor, ik zal de belangrijkste noemen:quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Tja dat was mijn vraag aan jou... het is een kwestie van geloven. Maar je kan niet zeker weten of het echt is gebeurd. Je kan denken dat het echt is gebeurd, door het verhaal te geloven... wat het geval is bij gelovigen. Maar waardoor denk je dan dat het echt gebeurd is?? De wonderen van de verschillende goden van bijv. de Grieken, zullen ook nooit bewezen kunnen worden..... Wat maakt het verhaal van Jezus geloofwaardiger dan andere godsverhalen??
Robert H. Stein, Jesus the Messiah, a survey of the life of Christ, (Downers Grove Ill: InterVarsity Press 1996), blz 23 en 24quote:The issue of whether the miracles associated with the life of Jesus truly occured in history should not be resolved on the basis of an arbitrary decision that eliminates God from acting in history. On the contrary, whether Jesus worked miracles should be decided on the basis of the evidence. A more 'liberal' approach to the life of Jesus, which does not predetermine the results, is to be open to the possibility that the miracles attributed to Jesus in the gospels really did take place in history. Whether they did or not should be decided by the evidence.
For the evangelical christian such evidence is strong: the nature of written accounts in which these miracles are found; the fact that the miracles occured in public, were acknowledged by Jesus' opponents and were performed over a period of time and in a variety of circumstances; the character of the eyewitnesses, whose veracity is seldom denied. The miracles traditions are found in all the gospel strata (Mark, Q, M, L and John) and in a multitude of different literary forms (sayings, miracle stories, summaries, controversy stories, stories about Jesus and the passion narrative). As a result, the evidence in favor of certain miracles, such as the resurrection, is weighty indeed.
A study of the life of Jesus that excludes that miraculous is destined from the start to produce a Jesus who is an aberration. He will be a stranger both to his opponents, who acknowledges his miracles (compare Mk 3:22; b. Sanhedrin 43a), and to his followers, who will no longer be able to identify him as the object of their faith. There is a certain wholeness about the Jesus who preached the arrival of the kingdom of God, who ate with tax collectors and sinners, who healed the sick and raised the dead, who died sacrificially on the cross and rose triumphantly from the dead. This wholeness produces an overall portrayal of Jesus of Nazareth that is convincing to a sympathetic reader of the gospels. Attempts to strip the supernatural from Jesus' life can only produce a Jesus so radically different that he is unrecognizable and his impact on history unexplainable.
Vanzelfsprekend. Maar het is wel overtuigend, zie vorig antwoord, en dat zullen ook niet-gelovige geleerden met mij eens kunnen zijn.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Dat het niet van de historische Jezus los te koppelen is, is jouw interpretatie... dat betekent niet dat het zo is.
Wat een dom antwoord is dit zeg, hier blijkt echt dat je weinig verstand van zaken hebt als het gaat om 'historische wetenschap'.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Een verhaal zonder feiten.... kan ik net zo goed het verhaal van de groene reus gaan lezen, misschien is dat ook wel echt gebeurd..... ik kan allerlei redenen bedenken waarom het verhaal van de groene reus wel echt gebeurd zou kunnen zijn.... maar ik kan het niet onderbouwen met feiten.
Aha, dat is een feit dus.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Nee dat is een feit. Dat het verhaal van Jezus geen historisch verantwoorde verhaal is, is wel duidelijk
Ik begrijp alle termen wel, je leek ze alleen wat onduidelijk te gebruiken.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Ben ik niet duidelijk geweest?? Lees mijn antwoord goed. De rol van de verschillende stromingen, heeft misschien niets te maken met 'de bronnen' die het verhaal van Jezus hebben beschreven. Dus dat heb je verkeerd begrepen. Het heeft te maken met interpretatie van geloof. Waarom is het verhaal de christenen juist, of van de joden en waarom die van de Sadduceeën niet?? En met welke termen 'jongleer' ik? Dan kan de 'termen' die jij niet begrijpt, uitleggen.
We hebben het hier over bronnen van Jezus. Op welke bronnen is dit van toepassing dan?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende: hmm misschien wetenschappelijke bronnen of bronnen die historisch gezien wel verantwoord zijn.
Jawel. En dat heb ik eerder in deze post ook al gedaan.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Dus daar komt de basis vandaan. Wat maakt hun verhaal waar?? Wie zegt dat de schrijvers het later niet anders geïnterpreteerd hebben, en het verhaal hebben verdraaid of verzonnen hebben. Jij kan zeggen dat het verhaal echt is, maar er is verder geen onderbouwing....
Wat een onzin zeg. Jij maakt hier een 'positive case', dus kom jij eerst maar met overtuigende argumenten.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Ja zeker, de mens heeft en had altijd al levendige fantasy, kijk maar naar alle sprookjes... Geef mij goede argumenten waarom en hoe de mens god NIET gecreërd heeft.... argumenten met onderbouwing.
Dat zou best kunnen, maar dat geldt niet per defenitie voor iedereen. Dat is generaliseren.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Jaa hoe dan?? Door vanaf kleins af aan ermee opgegroeid te zijn en denken dat het zo is.... of ergens houvast in te zoeken. Scaurus zegt het zelfs, dat de realliteit vaak te hard is, en dat ook een reden is waarom veel mensen in een God geloven.
Macht? Geld? Dat zou je aan hen moeten vragen.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Dus maakte mensen (zoals de Franse Koning) misbruik van het geloof of van God, hij wist dat hij zijn volk belazerde, toch was hij niet bang om naar de hel te gaan. Als die geestelijken dat toen echt geloofden, waar haalde zij het lef vandaag om zo misbruik te maken van mensen met als reden geloof.
Zo ben ik eigenlijk tot geloof gekomen. Ik was eerst niet-gelovig.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
Dat is prima. Maar misschien moet je een keer proberen in de rol van niet- gelovige of atheïst te kruipen. Je doet alsof je even niet gelooft (als een acteur), je probeert objectieve informatie over de bijbel of over de verhalen van de bijbel de vinden. Dan zet je feiten en je interpretaties naast elkaar en probeer je daar zo objectief mogelijk naar te kijken. Ben benieuwd dat als je dat echt zou doen, en dan ook echt objectief zou kunnen zijn, tot welke conclusies je zou komen...
Dus eigenlijk kan de mensheid nooit zeker weten of God bestaat. Het grootste probleem blijft de vraag of de bijbel werkelijk het woord van God is, en de observatie dat godsdiensten evolueren. De islam komt voort uit het christendom hetgeen weer voor komt uit het jodendom. Zowel het christendom als de islam zijn vanuit een wetenschappelijk perspectief beter dan het jodendom, en hebben regelmatig geprobeerd dit zwakke geloof de genadeslag te geven. Primitieve Europese godsdiensten hebben zeker het loodje gelegd hoewel feestdagen, mythologie, en de naam van de weekdagen leuke restanten hiervan zijn. Binnen het christendom zelf is er ook evolutie met tal van opsplitsingen en stromingen.quote:Op woensdag 24 september 2008 11:58 schreef koningdavid het volgende:
Dat wil ook zeggen dat God onze vrije wil respecteert en niet bij alles wat we doen ingrijpt om onze fouten op te gaan lossen. Wat is onze vrije wil dan nog waard?
Die begrijp ik even nietquote:Op woensdag 24 september 2008 15:38 schreef SeventhWave het volgende:
......
Zowel het christendom als de islam zijn vanuit een wetenschappelijk perspectief beter dan het jodendom,
.......
grotere aanhang impliceert toch niet dat iets 'beter' is.quote:
Ah, dus uit wetenschappelijk perspectief was het bolsjewisme beter dan het trotskyisme omdat het meer aanhang had?quote:
Het is een ander onderwerp, maar ik denk dat je een misvatting over evolutie aanstipt, Evolutie is niet perse 'beter' worden. Evolutie heeft geen richting, en de biologie kent geen inherente morele waarde.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:18 schreef SeventhWave het volgende:
Ah, dus de definities van 'betere' en 'slechtere' geloven bestaan niet, zeker niet in een evolutionaire context waar beter en slechter zich puur bezighoud met verspreiding en extinctie.
Lang leve het multiculturele dogma. Zien jullie dit morele gelijkheidsbeginsel als een geloof of als een soort van wetenschappelijke visie op de werkelijkheid?
Ik had het helemaal niet over morele waardes maar over evolutionaire waardes. Bijv: Organisme A past zich beter aan de nieuwe omgeving aan dan organisme B. Of: Organisme D plant zich beter voort dan organisme E. Ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb gemaakt voor alle betweterige mierenneukers.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:39 schreef barthol het volgende:
Evolutie heeft geen richting, en de biologie kent geen inherente morele waarde.
Dat heb je ons niet horen zeggen. Jij zegt dat vanuit 'wetenschappelijk perspectief' het christendom en de islam beter zijn dan het jodendom. Waarom, vragen wij? Jouw antwoord: de eerste twee hebben een grotere aanhang.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:18 schreef SeventhWave het volgende:
Ah, dus de definities van 'betere' en 'slechtere' geloven bestaan niet, zeker niet in een evolutionaire context waar beter en slechter zich puur bezighoud met verspreiding en extinctie.
De zelfgenoegzaamheid, de illusie...quote:Op woensdag 24 september 2008 17:23 schreef EggsTC het volgende:
Oneindige discussie, ik ben iig blij dat ik wél rationeel en objectief ernaar kan kijken.
Volgens mij is de enige illusie in dit topic, het geloofquote:Op woensdag 24 september 2008 17:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
De zelfgenoegzaamheid, de illusie...
Je eigen standpunt objectief noemen is bekant paradoxaal. Overigens noemt iedereen zich graag rationeel en krijg ik het idee dat je jezelf moet overtuigen, je komt wat onzeker over.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:23 schreef EggsTC het volgende:
Oneindige discussie, ik ben iig blij dat ik wél rationeel en objectief ernaar kan kijken.
Het doet mij denken aan de figuren waarmee Socrates in discussie trad. Koketteerden met hun filosofische kennis, dachten veruit superieur te zijn aan hun tegenstanders. Hoe hard vielen ze dan van hun wolk als Socrates al hun veronderstellingen onderuit haalde en hen deed beseffen dat hun grootste illusie de gedachte was dat de ander in een illusie gelooft en zijzelf niet.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:44 schreef EggsTC het volgende:
Volgens mij is de enige illusie in dit topic, het geloof
Heartz, heb je de evangeliën en het Nieuwe Testament eigenlijk wel eens zelf gelezen?quote:Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
[..]
Een verhaal zonder feiten.... kan ik net zo goed het verhaal van de groene reus gaan lezen, misschien is dat ook wel echt gebeurd..... ik kan allerlei redenen bedenken waarom het verhaal van de groene reus wel echt gebeurd zou kunnen zijn.... maar ik kan het niet onderbouwen met feiten.
[..]
Fijn he, verlicht zijn.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:23 schreef EggsTC het volgende:
Ja zekerquote:Op donderdag 25 september 2008 13:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Heartz, heb je de evangeliën en het Nieuwe Testament eigenlijk wel eens zelf gelezen?
Lees eerst eens het sprookje van de groene reus, en dan het Nieuwe Testament en kijk dan nog eens of je het eigenlijk allemaal hetzelfde vindt.
Als dat dan nog zo is mag je dat natuurlijk vinden.
Nee, dat lijkt me niet. Het Christelijke beeld is nogal anders dan het Joodse beeld ervan. Dus kennelijk is er nogal wat interpretatievrijheid.quote:Op woensdag 24 september 2008 00:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Volgens mij is de bijbel daar vrij duidelijk over.
Pfoeh, dat zou ik je niet exact kunnen vertellen. Ik ben geen natuurkundige, fysicus of cosmoloog o.i.d. Maar ik sluit me redelijk aan bij de mainstream in de wetenschap wat dat betreft. Big bang, evolutie, dit dat, zus zo.quote:Op woensdag 24 september 2008 12:37 schreef Modus het volgende:
Als het scheppingsverhaal dan niet letterlijk genomen moet worden, wat is er volgens jou dan ècht gebeurd?
Mwah, feitelijk gezien kunnen we het niet zeker weten nee. Maar het kan wel zeer waarschijnlijk zijn voor mensen, zoals mijzelf.quote:Op woensdag 24 september 2008 15:38 schreef SeventhWave het volgende:
[..]
Dus eigenlijk kan de mensheid nooit zeker weten of God bestaat.
Met alle respect, maar ik ken zoveel mensen, waaronder christenen, die christelijk opgevoed zijn maar toch eigenlijk vrij weinig weten. Opvoeding zegt zeker niet alles wat dat betreft.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:50 schreef heartz het volgende:
[..]
Ja zeker. Ik ben christelijk opgevoedt. Dat betekende voor mij dat ik iedere zondag naar de kerk ging (als kind) en op een christelijke basisschool heb gezeten. Mijn moeder is gelovig en zij heeft iets 10 bijbels in huis, ik heb er 1 in huis. Maar ik heb hem 4 jaar geleden helemaal gelezen. Vanaf mijn 13e begon ik te twijfelen en vanaf mij 16e kwam ik erachter dat de God die in de bijbel beschreven staat, niet bestaat. Soms ga ik met mijn dochtertje nog naar de kerk op zondag, maar dat is een gemeenschapskerkje en dan vind ik het wel gezellig vind om iedereen te zien. Maar niet omdat ik geloof.
Het ligt eraan wat Scaurus bedoelt met 'het probleem van het kwaad'. Als hij, of iemand anders, dat duidelijk definieert wil ik daar best op ingaan.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt me niet. Het Christelijke beeld is nogal anders dan het Joodse beeld ervan. Dus kennelijk is er nogal wat interpretatievrijheid.
Dat weet ik niet. Ik kan proberen om met een soort halfslachtig antwoord te komen over dat het dan eigenlijk geen 'geloven' meer is, maar dit is zo'n vraag waar ik simpelweg geen antwoord op weet.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:15 schreef Scaurus het volgende:
De enorme onenigheid die er over het wel of niet bestaan van God is, zegt mijns inziens al veel over de epistemologische status van God. Indien God bestaat, waarom zou hij dan zijn bestaan niet evident maken, zodat een ieder die zich serieus verdiept in wetenschap en filosoof evenmin om Hem heen kan als om de zwaartekracht?
Zijn onzichtbaarheid wordt door veel mensen juist gezien als deel van de "test". Je moet het geloven, tegen alle feiten of gebrek aan feiten in. Hoe onwerkelijker een goddelijk concept is om er in te geloven, des te groter is de beloning dat je in hem gelooft.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:15 schreef Scaurus het volgende:
De enorme onenigheid die er over het wel of niet bestaan van God is, zegt mijns inziens al veel over de epistemologische status van God. Indien God bestaat, waarom zou hij dan zijn bestaan niet evident maken, zodat een ieder die zich serieus verdiept in wetenschap en filosoof evenmin om Hem heen kan als om de zwaartekracht?
In de biologie bestaat geen (objectieve) moraliteit. Je kan hoogstens zeggen dat iets "goed" is voor mij (of mijn soort, groep, gemeenschap) en daarom te prefereren boven iets anders.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:18 schreef SeventhWave het volgende:
Lang leve het multiculturele dogma. Zien jullie dit morele gelijkheidsbeginsel als een geloof of als een soort van wetenschappelijke visie op de werkelijkheid?
Daar ligt de vooronderstelling overigens al in besloten dat een oneindig omnipotent wezen zit te wachten op erkenning. En nog wel van ons maden. Een al net zo'n vreemde notie als dat hij daarna ook nog eens een keer zichzelf onzichtbaar maakt om de erkenning te krijgen.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:15 schreef Scaurus het volgende:
quote:Op woensdag 24 september 2008 17:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je eigen standpunt objectief noemen is bekant paradoxaal. Overigens noemt iedereen zich graag rationeel en krijg ik het idee dat je jezelf moet overtuigen, je komt wat onzeker over.
Hahaquote:Op donderdag 25 september 2008 11:37 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het doet mij denken aan de figuren waarmee Socrates in discussie trad. Koketteerden met hun filosofische kennis, dachten veruit superieur te zijn aan hun tegenstanders. Hoe hard vielen ze dan van hun wolk als Socrates al hun veronderstellingen onderuit haalde en hen deed beseffen dat hun grootste illusie de gedachte was dat de ander in een illusie gelooft en zijzelf niet.
Maar ach, Socrates was geen atheïst, dus wat voor zinnigs kan zo iemand zeggen?
En toch durf ik te wedden dat je de ballen aan verstand hebt van theologie.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:56 schreef EggsTC het volgende:
[..]
[..]
Hahageloof lekker waar in je wil geloven... Ik geloof in iets wat keer op keer bewezen wordt, en liever niet in een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Zelfoverschatting +1quote:Op donderdag 25 september 2008 23:56 schreef EggsTC het volgende:
een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Ik heb zo m'n zwakheden, en dat maakt dat zelfs ik het niet kan laten om te reageren op zo'n krassequote:Op donderdag 25 september 2008 23:56 schreef EggsTC het volgende:
.....
een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Ik hoop wat verlichting te bieden.quote:Op vrijdag 26 september 2008 00:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En toch durf ik te wedden dat je de ballen aan verstand hebt van theologie.
NOFI
Dit is nou typisch wat mij vreselijk irriteert aan veel antitheïsten. Het zijn veertienjarige jongetjes die zich op zoek naar identiteit keihard afzetten tegen het christendom, zonder ooit eens een diepgravend gesprek te hebben gehad met een intelligente christen over diens overtuiging. Enige zelfreflectie en zelfrelativering is deze antitheïsten vreemd. Ze denken het allemaal wel te weten. Ze hoeven niet Plato en Augustinus te lezen: dat zijn immers toch maar oude verhaaltjes. In werkelijkheid zijn ze te dom dan wel te lui om zich serieus te verdiepen in wat in het verleden gezegd is. Mijns inziens zijn zij dan ook niet wezenlijk anders dan gelovige fundamentalisten die hard de dogma's te verkondigen zonder zich de nuances en subtiliteiten die filosofen dikwijls aanbrengen zich eigen te maken.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:56 schreef EggsTC het volgende:
Hahageloof lekker waar in je wil geloven... Ik geloof in iets wat keer op keer bewezen wordt, en liever niet in een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Wat bedoel je met 'verstand van theologie'? Kennis hebben over het 'mechanisme' theologie? Of kennis hebben van de feiten ('feiten') binnen een bepaalde religie?quote:Op vrijdag 26 september 2008 00:04 schreef Triggershot het volgende:
En toch durf ik te wedden dat je de ballen aan verstand hebt van theologie.
NOFI
Hij is misschien niet waterdicht, maar het scheppingsverhaal is wat dat betreft helemaal niet waterdicht.quote:Op woensdag 24 september 2008 11:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp, is jouw redenering als volgt:
- Vrouwen waren in die cultuur minder belangrijk dan mannen.
- Die cultuur was dus minder ontwikkeld.
- Omdat ze zo onontwikkeld waren zochten ze verklaringen voor natuurverschijnselen
- Uit die zoektocht is 'God' geboren, en verzonnen.
Ik vind dat niet echt een waterdichte redenering als ik eerlijk ben.
[..]
Dit is wel tegenstrijdig. Het is 100 procent de waarheid, maar je moet het verhaal niet letterlijk nemen??quote:Volgens mij heb ik dit al duizenden keren hier onderbouwd.
Allereerst wil ik zeggen dat het scheppingsverhaal en het verhaal van Adam & Eva 100% de waarheid is. Maar ik geloof niet dat de schrijver het zo letterlijk bedoeld heeft als het nu gelezen wordt. Het lijkt duidelijk een soort metaforisch verhaal, een gelijkenis bijna, die de schepping, God, de mens, de zonde en het kwaad theologisch moet duiden.
Hoe weet jij dat? Het lijkt me eerder dat de mens dat ervan heeft gemaakt. Hoe weet jij wat Jezus precies vertelde?quote:Jezus vertelde gelijkenissen omdat mensen het anders niet zouden begrijpen. Ik denk dat met de eerste hoofdstukken van Genesis min of meer hetzelfde is gebeurd.
[..]
Wel vreemd. Je gelooft in God. Je denkt dat je het verhaal van Adam en Eva op verschillende wijzen kan interpreteren. Je zegt dat het symbolisch kan zijn. Maar je zegt ook dat God meerdere families geplant zou kunnen hebben. Je geeft zelf al verschillende interpretaties aan het verhaal, waarvan je duidelijk niet weet hoe je het wel zou moeten opvatten. Dit komt allemaal uit jouw geloof!! Dus je gelooft iets, waarvan je niet weet hoe je het moet interpreteren en vervolgens vind jij dat ook niet relevant voor het wel/ niet bestaan van God????quote:Omdat ik dat niet echt een relevante vraag voor het wel of niet bestaan van God.
[..]
Ik denk dat het komt, omdat jij wil geloven, omdat je houvast zoekt in iets.quote:Die heb ik best wel, maar ze zijn niet dermate groot dat ze mijn geloof aantasten.
[..]
Het moet toch mogelijk zijn om een korte samenvatting te geven, van de bijbel, waar de bijbel voor staat (of waar jij vindt dat de bijbel voor staat)?? Ik denk dat de bijbel ons een beeld geeft, van hoe de mensen vroeger leefden en dachten.quote:Dat is teveel om hier even samen te vatten.
De bijbel leert ons wie God is, wie wij zijn, hoe het komt dat wij zo zijn, en hoe we gered kunnen worden.
[..]
Geef 1 voorbeeld. Er zijn ook mensen die zeggen dat zij een Maria beeld hebben zien huilen..... er zijn ook mensen die dagelijks met 'engelen' werken. Waarom zou het niet aan de beleving van degene kunnen liggen?? Dat iemand denkt dat hij met God praat wil niet zeggen dat het werkelijk is gebeurt. Je hebt een boel mensen die hun eigen verbeelding heel sterk bij het geloof toepassen.....waardoor zij echt denken dat ze het hebben meegemaakt of het zo graag willen geloven dat zij het hebben meegemaakt. En wat bedoel je met 'hier kan je niet in algemeenheden over spreken', waarom niet?quote:Ten eerste: Er zullen zat mensen op deze aardbol zeggen dat ze Hem wel hebben 'gezien.' Hier kan je niet echt in algemeenheden over spreken.
Ik snap niet wat Hitler er mee te maken heeft. Omdat Hitler 'slecht' was?quote:Ten tweede: Het is belangrijk te realiseren dat God de mens een geweten en eigen vrije wil heeft gegeven. Mede door die vrije wil en besef van goed en kwaad is het de bedoeling dat wij op een goede manier over Gods schepping regeren, rentmeesterschap wordt dit wel genoemd.
Dat wil ook zeggen dat God onze vrije wil respecteert en niet bij alles wat we doen ingrijpt om onze fouten op te gaan lossen. Wat is onze vrije wil dan nog waard?
Ik zou mij best kunnen voorstellen dat God zich heeft laten zien in de wereldoorlogen, maar op kleine schaal, in persoonlijke levens, Hij heeft niet Hitler bij zijn nekvel gepakt o.i.d.
God respecteert onze vrije wil, ook die van Hitler. Als wij God willen volgen en Zijn wil doen, graag. Maar als wij God niet willen volgen en alles doen wat Hij verboden heeft, mag dat ook. God heeft ons niet als robotten of marionetten gemaakt die alles doen wat Hij zegt.
Er zijn vandaag de dag nog veel groepen mensen (stammen) die in het bos of de rimboe leven. Mensen die helemaal nooit gehoord hebben van God. Er wonen in Zuid- Amerika ook nog groepen indianen, die ook nooit van God gehoord hebben. Hoe moeten zij verantwoording afleggen????? Hoe kan dat dan dat zij niet eens van Gods bestaan afweten??quote:Iedereen, en dus ook alle Hitlers van de wereld, moeten alleen wel beseffen dat ze ooit oog in oog met hun schepper staan om verantwoording af te leggen van hun daden.
[..]
Hoezo zeer waarschijnlijk?? Wat zijn de achterliggende complexe verhalen?? Waarom heeft God het zo ingewikkeld gemaakt. Enerzijds zeg je hierboven dat de Jezus gelijkenissen vertelde, zodat het niet te ingewikkeld wordt voor de mens en anderzijds liggen er ingewikkelde en complexe verhalen achter het werkelijke verhaal?? Erg tegenstijdig.quote:Zijn ze zeer waarschijnlijk niet symbolisch bedoeld? Lijkt me geen hogere wiskunde.
[..]
Dat het wel echt is, maar het symbolisch verhaalt over een complexer en grotere gebeurtenis.
[..]
Jaa maar niet in den beginne. Waarom niet, het gaat dan over de enige macht die controle heeft over de mens, waarom niet zo uigebreid mogelijk?? Hoe kan jij je verplaatsen in de schoenen van de schrijvers? Dan gaat het weer om interpretatie.quote:Omdat je dat vaker terugziet in de bijbel. In de stamboomen bijvoorbeeld zie je ook dat alleen de relevante namen genoemd worden.
Ik kan me voorstellen dat de schrijver het niet per se nodig vond om langdradig uit te wijden over elk irrelevant detail.
[..]
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar het is geen sprookje dat er piramides hebben bestaan, daar is bewijs van gevonden. Er zijn ook geschriften gevonden van de Filistijnen. Er zijn ook zo ook dingen gevonden van de hebreewen, maar niets dat erop duidt dat Jezus echt wonderen heeft verricht en dat God echt bestaat. Net zo min, als dat je bij de Filistijnen gaat denken (door de gevonden geschriften) dat de Slangengod echt bestaat.quote:Ja, hallo. Dat wil toch niet zeggen dat ze van iedereen die in Egypte rondgelopen heeft bewijzen kunnen vinden. Dat is nogal kortzichtig. Er zijn zat talloze prominente Egyptenaren geweest waar niemend vermoedelijk ooit maar iets van heeft teruggevonden.
Ik heb het niet per se over lichamen als bewijs. Er zijn een heleboel andere zaken die als bewijs kunnen dienen. En bij deze mensen gaat het om de geschiedenis van hen, er wordt nergens gezegd dat deze mensen gingen vliegen met hun handen of konden kijken met hun voeten............. Daarmee wil ik zeggen dat deze mensen niet echt wonderen hebben verricht zoals de wonderen die in Bijbel beschreven staat. Dus totaal niet vergelijkbaar. En toch zijn er mensen die denken dat Jezus ook Ceasar was, gereïncarneerd ofzo???quote:"The absence of evidence is not the evidence of absence."
[..]
![]()
Maar hebben we ooit het lichaam van Ceasar gevonden? Alexander de Grote? Plato? Nee toch...
[..]
Dat is dan ook geen stevige hoeksteen. De interpretatie- mogelijkheden maakt duidelijk dat niet iedereen hetzelfde beeld heeft, hoe kan dat? Als God echt bestaat waarom heeft hij er niet voor gezorgd dat we allemaal op lijn zitten wat betreft de bijbel.quote:Tuurlijk zijn ze nog belangrijk. Het is alleen jouw woordkeuze om het de 'hoeksteen' te noemen. In christelijke kringen wordt Jezus vaak 'de hoeksteen' genoemd.
Efeziërs 2
19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen.
[..]
Maar het is toch jouw geloof?? Hoe kan je dat niet weten? Nee God gaat erover volgens jou, maar wat denk je dan?quote:Dat weet ik niet, daar ga ik niet over.![]()
Mooi verhaal, maar wat is perfect?? In de ene zijn ogen is a perfect en in een ander zijn ogen is b perfect. God bepaald wat perfect is, maar wat is het dan? Dus als je niet volmaakt heilig bent, ben je niet perfect en kom je de perfecte hemel niet binnen. Kom op nou, heb je zelf gelezen wat er staat?? Dus alle zieke mensen komen er zoiezo al niet. Waarom heeft God het zo ingewikkeld gemaakt als iedereen perfect de hemel in moet, is dan het doel van het leven om perfect de hemel in te gaan?? En what about die mensen die dus nooit van een God gehoord hebben (die in het bos bijvoorbeeld), zijn die bij voorbaat al gedoemd om naar de hel te gaan. Wat denk jij dat een zonde is?? Wat is de zondige natuur?? Dus bijna alles is zondig??quote:Het principe van het christelijk geloof en de verlossingsleer is dat wij sinds de zondeval allemaal tekort schieten naar Gods standaard.
God is Heilig, perfect en heeft een volmaakte morele standaard. De hemel (en nieuwe aarde) waar wij in eeuwigheid hopen te leven is ook perfect en volmaakt heilig. Daar kan je zelf alleen binnenkomen als je niet besmet bent met zonde en dus ook volmaakt heilig bent. Want als allemaal imperfecte mensen de hemel binnen zouden komen, wat zou er dan nog perfect aan zijn?
Nou is er, behalve Jezus, geen een mens geweest die aan die eisen voldoet. Maar omdat God zoveel van ons houdt (Joh. 3: 16) heeft God een oplossing bedacht. Ten eerste is het nodig dat wij sterven zodat wij de zondige natuur af kunnen leggen. Ten tweede is het nodig dat wij vergeving kunnen ontvangen voor onze zonden.
Dit heeft God gedaan door zelf, d.m.v. Jezus, als perfect, volmaakte en Heilige mens alle zonden op zich te nemen en voor ons, als verzoeningsoffer, te sterven aan het kruis.
Het enige dat wij dienen te doen om verlost te worden is in Jezus geloven en vergeving vragen voor onze zonden. Goede daden en je redelijk aan de geboden houden is niet goed genoeg.
[..]
- Welke bronnen?quote:- Omdat we meerdere bronnen over Jezus hebben die nagenoeg dezelfde leer en levenslessen doorgaven.
- Omdat de schrijvers zoveel andere, checkbare, gegevens accuraat weergaven, verwacht ik ook dat ze geen broddelwerk gemaakt hebben van Jezus' uitspraken.
- We kunnen zien dat sommige woorden door de schrijvers 'onvertaald' blijven, dit lijkt aan te geven dat ze zorgvuldig waren met de weergave van Jezus' boodschap en woorden.
- Jezus woordgebruik regelmatig afwijkt van het woordgebruik van de schrijvers. De schrijvers noemen Jezus vaak onverbloemd messias en Zoon van God. Terwijl Jezus' in eigen wooren het meest naar zichzelf verwijst als Zoon des Mensen (andere messiaanse term). Dit lijkt ook te suggereren dat de schrijvers zorgvuldig Jezus' worden hebben overgenomen en ze niet hun eigen 'labels' op Jezus hebben geplakt.
[..]
- Benoem deze roots, personen, gebeurtenissen en plaatsen met onderbouwing en verwijzing naar bronnen (niet de bijbel) .quote:Daar zijn zoveel redenen voor, ik zal de belangrijkste noemen:
- I.t.t. tot de meeste mytische verhalen is er bij Jezus duidelijk een historische roots, met historische personen, historische gebeurtenissen op historische plaatsen.
- De verhalen van Jezus zijn veel eerder na de gebeurtenissen opgeschreven dan de mytische verhalen, want de kans op mythevorming veel kleiner maakt.
- Voor Jezus' wonderen zijn talloze bronnen van zowel vrienden, neutralen (Josephus) als vijanden (Celsus, Talmoed, Porphyrios).
Zaken als bewijs zien en zaken die als bewijs dienen, zijn 2 hele verschillende dingen.quote:Een quote van Prof. Robert H. Stein, die het m.i. goed verwoord:
[..]
Robert H. Stein, Jesus the Messiah, a survey of the life of Christ, (Downers Grove Ill: InterVarsity Press 1996), blz 23 en 24
Dat vind jij. Willen alle niet- gelovigen die het overtuigend vinden hierop reageren en waarom jullie het overtuigend vinden? Want ik vind het niet overtuigend, en ik wil graag niet -gelovigen zien die het wel overtuigend vinden en waarom dan wel.quote:[..]
Vanzelfsprekend. Maar het is wel overtuigend, zie vorig antwoord, en dat zullen ook niet-gelovige geleerden met mij eens kunnen zijn.
[..]
Hoezo is dit een dom antwoord? Ik gebruik geen één keer het woord historische wetenschap. Hoe kom je erbij dat ik dat gebruik. Ik heb het over wetenschappelijke bronnen of historisch gezien verantwoorde bronnen. Dus hoe jij hierbij komt??? Welke bronnen zijn volgens jouw dan betrouwbaar??quote:Wat een dom antwoord is dit zeg, hier blijkt echt dat je weinig verstand van zaken hebt als het gaat om 'historische wetenschap'.
Bij die wetenschap gaat het vaker om 'aannemlijkheid' dan 'bewijzen en feiten'.
En in het geval van de vijf 'feiten' die ik in dat stuk noem zijn ze allemaal stuk voor stuk "zeer aannemelijk" en is het draagvlak zeer groot onder zowel christelijke als niet-christelijke geleerden.
Dan ga ik je weer verwijzen naar deze link: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.htmlquote:[..]
Aha, dat is een feit dus.
Graag jouw onderbouwing dan. Mag jij ook een keer aan de bak.![]()
[..]
Bijvoorbeeld geschiendenisboeken over de oude tijd.quote:Ik begrijp alle termen wel, je leek ze alleen wat onduidelijk te gebruiken.
[..]
We hebben het hier over bronnen van Jezus. Op welke bronnen is dit van toepassing dan?
[..]
Waar dan? Waar zijn de feiten?quote:Jawel. En dat heb ik eerder in deze post ook al gedaan.
[..]
Ja leuk he.quote:Wat een onzin zeg. Jij maakt hier een 'positive case', dus kom jij eerst maar met overtuigende argumenten.
Dit is hetzelfde dat als ik zou zeggen, er zweeft een teepot achter de maan bewijs maar dat dit niet zo is!
(Ah, leuk dat ik dat ook eens kan zeggen.)
[..]
Misschien. Maar over het algemeen is het wel zo. Hoe ben jij een christen geworden?quote:Dat zou best kunnen, maar dat geldt niet per defenitie voor iedereen. Dat is generaliseren.
[..]
Zij wilden graag naar de hel. Als zij dachten dat God echt is/ was, zouden er toch nooit zo een misbruik van hebben gemaakt.quote:Macht? Geld? Dat zou je aan hen moeten vragen.
[..]
Waarom denk ik toch dat je niet helemaal objectief was of bent??quote:Zo ben ik eigenlijk tot geloof gekomen. Ik was eerst niet-gelovig.
Ik vind dat ik er veel over weet. Ik ken alle verhalen zoals die in bijbel beschreven staan.quote:Op donderdag 25 september 2008 23:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ik ken zoveel mensen, waaronder christenen, die christelijk opgevoed zijn maar toch eigenlijk vrij weinig weten. Opvoeding zegt zeker niet alles wat dat betreft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |