abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61899879
quote:
Op woensdag 24 september 2008 17:44 schreef EggsTC het volgende:
Volgens mij is de enige illusie in dit topic, het geloof
Het doet mij denken aan de figuren waarmee Socrates in discussie trad. Koketteerden met hun filosofische kennis, dachten veruit superieur te zijn aan hun tegenstanders. Hoe hard vielen ze dan van hun wolk als Socrates al hun veronderstellingen onderuit haalde en hen deed beseffen dat hun grootste illusie de gedachte was dat de ander in een illusie gelooft en zijzelf niet.

Maar ach, Socrates was geen atheïst, dus wat voor zinnigs kan zo iemand zeggen?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61903052
quote:
Op donderdag 18 september 2008 11:58 schreef heartz het volgende:
[..]

Een verhaal zonder feiten.... kan ik net zo goed het verhaal van de groene reus gaan lezen, misschien is dat ook wel echt gebeurd..... ik kan allerlei redenen bedenken waarom het verhaal van de groene reus wel echt gebeurd zou kunnen zijn.... maar ik kan het niet onderbouwen met feiten.
[..]

Heartz, heb je de evangeliën en het Nieuwe Testament eigenlijk wel eens zelf gelezen?
Lees eerst eens het sprookje van de groene reus, en dan het Nieuwe Testament en kijk dan nog eens of je het eigenlijk allemaal hetzelfde vindt.
Als dat dan nog zo is mag je dat natuurlijk vinden.
  donderdag 25 september 2008 @ 18:43:18 #78
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61911211
Koning David, het wordt dit weekend, eerder ga ik het niet redden.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_61911314
quote:
Op woensdag 24 september 2008 17:23 schreef EggsTC het volgende:
Oneindige discussie, ik ben iig blij dat ik wél rationeel en objectief ernaar kan kijken.
Fijn he, verlicht zijn.
  donderdag 25 september 2008 @ 18:50:23 #80
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61911352
quote:
Op donderdag 25 september 2008 13:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Heartz, heb je de evangeliën en het Nieuwe Testament eigenlijk wel eens zelf gelezen?
Lees eerst eens het sprookje van de groene reus, en dan het Nieuwe Testament en kijk dan nog eens of je het eigenlijk allemaal hetzelfde vindt.
Als dat dan nog zo is mag je dat natuurlijk vinden.
Ja zeker . Ik ben christelijk opgevoedt. Dat betekende voor mij dat ik iedere zondag naar de kerk ging (als kind) en op een christelijke basisschool heb gezeten. Mijn moeder is gelovig en zij heeft iets 10 bijbels in huis, ik heb er 1 in huis. Maar ik heb hem 4 jaar geleden helemaal gelezen. Vanaf mijn 13e begon ik te twijfelen en vanaf mij 16e kwam ik erachter dat de God die in de bijbel beschreven staat, niet bestaat. Soms ga ik met mijn dochtertje nog naar de kerk op zondag, maar dat is een gemeenschapskerkje en dan vind ik het wel gezellig vind om iedereen te zien. Maar niet omdat ik geloof.
pi_61911425
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Volgens mij is de bijbel daar vrij duidelijk over.
Nee, dat lijkt me niet. Het Christelijke beeld is nogal anders dan het Joodse beeld ervan. Dus kennelijk is er nogal wat interpretatievrijheid.
pi_61919437
quote:
Op woensdag 24 september 2008 12:37 schreef Modus het volgende:
Als het scheppingsverhaal dan niet letterlijk genomen moet worden, wat is er volgens jou dan ècht gebeurd?
Pfoeh, dat zou ik je niet exact kunnen vertellen. Ik ben geen natuurkundige, fysicus of cosmoloog o.i.d. Maar ik sluit me redelijk aan bij de mainstream in de wetenschap wat dat betreft. Big bang, evolutie, dit dat, zus zo.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61919520
quote:
Op woensdag 24 september 2008 15:38 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Dus eigenlijk kan de mensheid nooit zeker weten of God bestaat.
Mwah, feitelijk gezien kunnen we het niet zeker weten nee. Maar het kan wel zeer waarschijnlijk zijn voor mensen, zoals mijzelf.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_61919564
quote:
Op donderdag 25 september 2008 18:50 schreef heartz het volgende:

[..]

Ja zeker . Ik ben christelijk opgevoedt. Dat betekende voor mij dat ik iedere zondag naar de kerk ging (als kind) en op een christelijke basisschool heb gezeten. Mijn moeder is gelovig en zij heeft iets 10 bijbels in huis, ik heb er 1 in huis. Maar ik heb hem 4 jaar geleden helemaal gelezen. Vanaf mijn 13e begon ik te twijfelen en vanaf mij 16e kwam ik erachter dat de God die in de bijbel beschreven staat, niet bestaat. Soms ga ik met mijn dochtertje nog naar de kerk op zondag, maar dat is een gemeenschapskerkje en dan vind ik het wel gezellig vind om iedereen te zien. Maar niet omdat ik geloof.
Met alle respect, maar ik ken zoveel mensen, waaronder christenen, die christelijk opgevoed zijn maar toch eigenlijk vrij weinig weten. Opvoeding zegt zeker niet alles wat dat betreft.
pi_61919600
quote:
Op donderdag 25 september 2008 18:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me niet. Het Christelijke beeld is nogal anders dan het Joodse beeld ervan. Dus kennelijk is er nogal wat interpretatievrijheid.
Het ligt eraan wat Scaurus bedoelt met 'het probleem van het kwaad'. Als hij, of iemand anders, dat duidelijk definieert wil ik daar best op ingaan.
pi_61919606
De enorme onenigheid die er over het wel of niet bestaan van God is, zegt mijns inziens al veel over de epistemologische status van God. Indien God bestaat, waarom zou hij dan zijn bestaan niet evident maken, zodat een ieder die zich serieus verdiept in wetenschap en filosoof evenmin om Hem heen kan als om de zwaartekracht?
pi_61919684
quote:
Op donderdag 25 september 2008 23:15 schreef Scaurus het volgende:
De enorme onenigheid die er over het wel of niet bestaan van God is, zegt mijns inziens al veel over de epistemologische status van God. Indien God bestaat, waarom zou hij dan zijn bestaan niet evident maken, zodat een ieder die zich serieus verdiept in wetenschap en filosoof evenmin om Hem heen kan als om de zwaartekracht?
Dat weet ik niet. Ik kan proberen om met een soort halfslachtig antwoord te komen over dat het dan eigenlijk geen 'geloven' meer is, maar dit is zo'n vraag waar ik simpelweg geen antwoord op weet.

Ik kan alleen zeggen dat het voor mij wel, na verdieping, het geval is dat 'ik niet om Hem heen kan'.
  donderdag 25 september 2008 @ 23:20:15 #88
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_61919793
quote:
Zijn onzichtbaarheid wordt door veel mensen juist gezien als deel van de "test". Je moet het geloven, tegen alle feiten of gebrek aan feiten in. Hoe onwerkelijker een goddelijk concept is om er in te geloven, des te groter is de beloning dat je in hem gelooft.

Voor veel mensen werkt dit blijkbaar. Je kan op elk niveau instappen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 25 september 2008 @ 23:35:58 #89
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61920361
quote:
Op woensdag 24 september 2008 16:18 schreef SeventhWave het volgende:
Ah, dus de definities van 'betere' en 'slechtere' geloven bestaan niet, zeker niet in een evolutionaire context waar beter en slechter zich puur bezighoud met verspreiding en extinctie.

Lang leve het multiculturele dogma. Zien jullie dit morele gelijkheidsbeginsel als een geloof of als een soort van wetenschappelijke visie op de werkelijkheid?
In de biologie bestaat geen (objectieve) moraliteit. Je kan hoogstens zeggen dat iets "goed" is voor mij (of mijn soort, groep, gemeenschap) en daarom te prefereren boven iets anders.

Het is ook geen wetenschappelijke visie, het is slechts het waarnemen van gegevens, mechanismen. Woorden als visie en moraliteit hebben daarin geen betekenis.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 25 september 2008 @ 23:43:24 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_61920619
quote:
Daar ligt de vooronderstelling overigens al in besloten dat een oneindig omnipotent wezen zit te wachten op erkenning. En nog wel van ons maden. Een al net zo'n vreemde notie als dat hij daarna ook nog eens een keer zichzelf onzichtbaar maakt om de erkenning te krijgen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61920982
quote:
Op woensdag 24 september 2008 17:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je eigen standpunt objectief noemen is bekant paradoxaal. Overigens noemt iedereen zich graag rationeel en krijg ik het idee dat je jezelf moet overtuigen, je komt wat onzeker over.
quote:
Op donderdag 25 september 2008 11:37 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het doet mij denken aan de figuren waarmee Socrates in discussie trad. Koketteerden met hun filosofische kennis, dachten veruit superieur te zijn aan hun tegenstanders. Hoe hard vielen ze dan van hun wolk als Socrates al hun veronderstellingen onderuit haalde en hen deed beseffen dat hun grootste illusie de gedachte was dat de ander in een illusie gelooft en zijzelf niet.

Maar ach, Socrates was geen atheïst, dus wat voor zinnigs kan zo iemand zeggen?
Haha geloof lekker waar in je wil geloven... Ik geloof in iets wat keer op keer bewezen wordt, en liever niet in een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Lambo of Rekt
pi_61921101
quote:
Op donderdag 25 september 2008 23:56 schreef EggsTC het volgende:

[..]

[..]

Haha geloof lekker waar in je wil geloven... Ik geloof in iets wat keer op keer bewezen wordt, en liever niet in een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
En toch durf ik te wedden dat je de ballen aan verstand hebt van theologie.

NOFI
pi_61921173
quote:
een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Zelfoverschatting +1
pi_61921544
quote:
.....
een verhaal wat zelfs ik geschreven had kunnen hebben als ik een aantal duizend jaar eerder was geboren
Ik heb zo m'n zwakheden, en dat maakt dat zelfs ik het niet kan laten om te reageren op zo'n krasse
uitspraak

EggsTC. Ik denk dat het heel waarschijnlijk is dat zelfs als je maar een paar honderd jaar geleden was geboren dat je dan niet had kunnen schrijven, misschien had je er wel wat van geleerd, maar zou je het in de praktijk zo weinig nodig hebben dat je de kunst van het lezen en schrijven, door gebrek aan routine, al gauw weer verleerd was, of slechts met heel veel moeite je naam of een heel korte zin had kunnen schrijven.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_61922586
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 00:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

NOFI
Ik hoop wat verlichting te bieden.

Maar net als als jou ben ik dus moslim en geloven wij in Allah als enige god en de islam en kuran als de enige waarheid tot de eind der tijden.
Maar alsnog wil dit niet zeggen dat wij dus naar de hemel gaan zoals het ons belooft is. Dit gegeven alleen al kan talloze vragen oproepen, iig de gemiddelde niet-moslim is dus verdoemd tot een leven door de hel aangezien het zelfs goed mogelijk is dat wij beiden ook naar de hel gaan terwijl we moslim zijn.
Verdeeldheid onder de mensen kan ik me dan heel goed voorstellen maar er zijn dus een aantal belangrijke dingen dat ons vooralsnog een plek in de paradijs belooft en ons identiek maken over bepaalde standpunten.
Nummer 1 is de Farz.
Waaronder we beiden 5 maal daags richting mekka bidden, waarin we speciale speciale verzen aanhalen en Allah om vergevenis smeken. De Al-Fatihah sura is een van de belangrijkste sura en tevens het eerste hoofdstuk van de kuran en word zo dus minimaal 40 maal daags herhaalt door ons allen.
We kunnen nog zo heel veel doorgaan omdat dit nog bij wijze van spreke de beginsels zijn maar hoe verder we gaan hoe vaker we zullen tegenkomen dat een aantal dingen toch individueel zijn en/of gewoon anders. Dat betekent dat we steeds vaker afdwalende mensen zullen aantreffen, van het oorspronkelijke. De profeet was de ultieme voorbeeld en de kuran is een volledig stuk werk die alle antwoorden in huis heeft.
En de gene die het dichtst daarbij staan wacht een hele fijne leven als na-leven.
Elke mens word hierop beoordeeld tot de eind der tijden maar niet iedereen is zich daar even bewust van dus dat denkbeeldig weegschaal verschilt sterk per mens wat terzijde alleen aan Allah is. Je kan het zo zien als dat de verantwoordelijkheid die moslims dragen groter is, waarbij de evt. straffen ook groter zullen zijn als er misstappen zijn gemaakt.

En omdat de mensheid een zelfs zo groot historie kent dat we ergens de draad zijn kwijt geraakt neem ik aan dat andere overgebleven religies restanten zijn. Deze hebben echter geen praktische nut omdat er nu de islam is. Velen zullen zich dan ook bij de islam gevoegt hebben maar de allergrootste restanten zijn de joden en christenen en de budhisten/hindoes. Tot de eind der tijden vinden er zo zuiveringen plaats. Sommige denken slim te zijn en voegen alles in een. Echter wacht deze selectief groep de diepste niveau van hel. Aan de allerslimste vertelt de detjal deze verhaal vanuit zijn kant. Die zullen hem dan ook als een god ervaren.

Wanneer de laatste messias opstaat zal de hoofdstuk afgesloten worden. Sterker nog omdat de islam de laatste religie is, komt er geen religie meer voor de mensheid. De mahdi heeft hierin een speciale rol.
Sommige mensen denken dat de wereld vergaat in 2012 maar dat is zeer onwaarschijnlijk vanwege deze profetie. Wat echter wel waarschijnlijk is is dat hij gesignaleerd word binnen nu en binnekort.
Het voordeel is dat dan iedereen de ware islam kan aanschouwen maar daar zitten dan een aantal nadelen aan verbonden.
Er zijn zelfs criteria verbonden om aan zijn heilige leger te participeren zoals dat je geen gebeds en vast schulden hebt. Een ander haast onbekend fenomeen is dat bij zijn komst, de portaal van vergeven word gesloten wat inhoud dat de gene die na zijn komst pas het licht in islam zien vooralsnog in diepe problemen zitten. Een betrekkelijk hoog standaart als ik zo om mij heen kijk maar het zijn zware tijden.

Om een hele lange verhaal kort te maken. Wij moslims hebben voor ons zelf al nog zoveel achterstallig huiswerk liggen dat het mij praktische onmogelijk lijkt een ongelovige of niet-moslim accuraat van dienst te zijn in deze tijden tenzij je een goed geleerde bent. Maar dan zou het weer erg onwaarschijnlijk zijn dat zo iemand op fok zou rondhangen om vragen te beanwoorden.
Wat dat betreft heb ik wel eens het gevoel dat ik mijn tijd aan het verdoen ben. Jij niet Trigger ?
pi_61924251
Triggershot is geen moslim meer. Bad for you.
pi_61924334
quote:
Dit is nou typisch wat mij vreselijk irriteert aan veel antitheïsten. Het zijn veertienjarige jongetjes die zich op zoek naar identiteit keihard afzetten tegen het christendom, zonder ooit eens een diepgravend gesprek te hebben gehad met een intelligente christen over diens overtuiging. Enige zelfreflectie en zelfrelativering is deze antitheïsten vreemd. Ze denken het allemaal wel te weten. Ze hoeven niet Plato en Augustinus te lezen: dat zijn immers toch maar oude verhaaltjes. In werkelijkheid zijn ze te dom dan wel te lui om zich serieus te verdiepen in wat in het verleden gezegd is. Mijns inziens zijn zij dan ook niet wezenlijk anders dan gelovige fundamentalisten die hard de dogma's te verkondigen zonder zich de nuances en subtiliteiten die filosofen dikwijls aanbrengen zich eigen te maken.
pi_61924355
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 00:04 schreef Triggershot het volgende:

NOFI
Wat bedoel je met 'verstand van theologie'? Kennis hebben over het 'mechanisme' theologie? Of kennis hebben van de feiten ('feiten') binnen een bepaalde religie?

Veel kennis hebben van aspecten binnen een religie maakt een geloof nog steeds niet aannemelijker. Ik zie moslims nog wel eens verwijzen zgn. islamgeleerden als er vraagtekens zijn over hoe de islam ("de islam" bestond trouwens toch niet, maar dit is weer een ander verhaal ) staat tegenover bepaalde zaken. Dan kan je wel islamgeleerde zijn maar die doen uiteindelijk ook niet zoveel meer dan interpreteren he. Het is niet zo dat zij beter dan de gemiddelde moslim kunnen bewijzen dat Allah bestaat ofzo. En ze bellen ook niet even met Allah om uitsluitsel te krijgen.

Zo had ik ook eens een collega die een Grieks orthodoxe religie aanhing en die de pastoor soort van aanbidde, hij dacht oprecht dat de pastoor kon bewijzen dat god bestond omdat hij ervoor geleerd had en dat dat soort materie niet was weggelegd voor eenvoudige zielen zoals hijzelf. Tja. . Toen ik hem vertelde dat er in NL een hoop mensen theologie studeren die zelf niet gelovig zijn snapte hij het helemaal niet meer. .
  vrijdag 26 september 2008 @ 12:48:48 #99
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61929303
quote:
Op woensdag 24 september 2008 11:58 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Als ik je goed begrijp, is jouw redenering als volgt:

- Vrouwen waren in die cultuur minder belangrijk dan mannen.
- Die cultuur was dus minder ontwikkeld.
- Omdat ze zo onontwikkeld waren zochten ze verklaringen voor natuurverschijnselen
- Uit die zoektocht is 'God' geboren, en verzonnen.

Ik vind dat niet echt een waterdichte redenering als ik eerlijk ben.
[..]
Hij is misschien niet waterdicht, maar het scheppingsverhaal is wat dat betreft helemaal niet waterdicht.
Dat het verhaal van Adam en Eva symbolisch opgevat zou kunnen worden, verteld nog niet wat er wel gebeurt is. Iedereen kan natuurlijk zijn eigen interpretatie eraan geven, maar dat maakt het verhaal niet 'waar'. Wat maakt volgens jouw het verhaal dan wel waar (behalve je gevoel), waarop baseer jij het? Geef redenen waarom jij niet vindt dat het niet waterdicht is. Waarom zouden ze geen verklaringen voor natuurverschijnselen zoeken? Als de God uit de bijbel echt bestaat/ bestond dan hadden we toch allang verklaringen voor alles gehad.
quote:
Volgens mij heb ik dit al duizenden keren hier onderbouwd.

Allereerst wil ik zeggen dat het scheppingsverhaal en het verhaal van Adam & Eva 100% de waarheid is. Maar ik geloof niet dat de schrijver het zo letterlijk bedoeld heeft als het nu gelezen wordt. Het lijkt duidelijk een soort metaforisch verhaal, een gelijkenis bijna, die de schepping, God, de mens, de zonde en het kwaad theologisch moet duiden.
Dit is wel tegenstrijdig. Het is 100 procent de waarheid, maar je moet het verhaal niet letterlijk nemen??
Als iedereen zijn eigen interpretatie aan het verhaal geeft, hoe weet je wat je moet geloven?? Als het 100 procent waar is, waarom is het dan niet bewezen?? Voor de evolutietheorie vastgesteld is, dachten gelovigen dat het wel letterlijk genomen kon worden. En nu de evolutietheorie toch een feit is (al zijn ze nog aan het onderzoeken), is het verhaal ineens niet letterlijk.... De gelovige mens past de verhalen aan, zodat het geloof toch past (zelf redenen bedenken hoe het kan i.v.m. God) in deze tijd. Dat doen mensen zelf, dat doet God niet voor ons.

De Filistijnen lijken iets met slangen te hebben gehad. Ze hadden slangengod(en) en versierde hun voorwerpen met slangenkoppen of slangen. De Filistijen waren vijanden van de hebreewers (zegt de bijbel), daarom zouden de hebreewers de slang negatief gezien kunnen hebben. Waarom zou dat niet waar kunnen zijn?
quote:
Jezus vertelde gelijkenissen omdat mensen het anders niet zouden begrijpen. Ik denk dat met de eerste hoofdstukken van Genesis min of meer hetzelfde is gebeurd.
[..]
Hoe weet jij dat? Het lijkt me eerder dat de mens dat ervan heeft gemaakt. Hoe weet jij wat Jezus precies vertelde?
Waarom zou de mens het verhaal niet steeds hebben aangepast? Met als argument dat Jezus gelijkenissen vertelde omdat mensen het anders niet zouden begrijpen. Dit 'argument' heeft ook geen verdere onderbouwing.
quote:
Omdat ik dat niet echt een relevante vraag voor het wel of niet bestaan van God.
[..]
Wel vreemd. Je gelooft in God. Je denkt dat je het verhaal van Adam en Eva op verschillende wijzen kan interpreteren. Je zegt dat het symbolisch kan zijn. Maar je zegt ook dat God meerdere families geplant zou kunnen hebben. Je geeft zelf al verschillende interpretaties aan het verhaal, waarvan je duidelijk niet weet hoe je het wel zou moeten opvatten. Dit komt allemaal uit jouw geloof!! Dus je gelooft iets, waarvan je niet weet hoe je het moet interpreteren en vervolgens vind jij dat ook niet relevant voor het wel/ niet bestaan van God????
Nou dat mag je mij wel even uitleggen...................
quote:
Die heb ik best wel, maar ze zijn niet dermate groot dat ze mijn geloof aantasten.
[..]
Ik denk dat het komt, omdat jij wil geloven, omdat je houvast zoekt in iets.
quote:
Dat is teveel om hier even samen te vatten.

De bijbel leert ons wie God is, wie wij zijn, hoe het komt dat wij zo zijn, en hoe we gered kunnen worden.
[..]
Het moet toch mogelijk zijn om een korte samenvatting te geven, van de bijbel, waar de bijbel voor staat (of waar jij vindt dat de bijbel voor staat)?? Ik denk dat de bijbel ons een beeld geeft, van hoe de mensen vroeger leefden en dachten.
quote:
Ten eerste: Er zullen zat mensen op deze aardbol zeggen dat ze Hem wel hebben 'gezien.' Hier kan je niet echt in algemeenheden over spreken.
Geef 1 voorbeeld. Er zijn ook mensen die zeggen dat zij een Maria beeld hebben zien huilen..... er zijn ook mensen die dagelijks met 'engelen' werken. Waarom zou het niet aan de beleving van degene kunnen liggen?? Dat iemand denkt dat hij met God praat wil niet zeggen dat het werkelijk is gebeurt. Je hebt een boel mensen die hun eigen verbeelding heel sterk bij het geloof toepassen.....waardoor zij echt denken dat ze het hebben meegemaakt of het zo graag willen geloven dat zij het hebben meegemaakt. En wat bedoel je met 'hier kan je niet in algemeenheden over spreken', waarom niet?
quote:
Ten tweede: Het is belangrijk te realiseren dat God de mens een geweten en eigen vrije wil heeft gegeven. Mede door die vrije wil en besef van goed en kwaad is het de bedoeling dat wij op een goede manier over Gods schepping regeren, rentmeesterschap wordt dit wel genoemd.
Dat wil ook zeggen dat God onze vrije wil respecteert en niet bij alles wat we doen ingrijpt om onze fouten op te gaan lossen. Wat is onze vrije wil dan nog waard?
Ik zou mij best kunnen voorstellen dat God zich heeft laten zien in de wereldoorlogen, maar op kleine schaal, in persoonlijke levens, Hij heeft niet Hitler bij zijn nekvel gepakt o.i.d.
God respecteert onze vrije wil, ook die van Hitler. Als wij God willen volgen en Zijn wil doen, graag. Maar als wij God niet willen volgen en alles doen wat Hij verboden heeft, mag dat ook. God heeft ons niet als robotten of marionetten gemaakt die alles doen wat Hij zegt.
Ik snap niet wat Hitler er mee te maken heeft. Omdat Hitler 'slecht' was?
Natuurlijk hebben de meeste mensen een vrije wil, maar dat wil niet zeggen dat God de 'vrije wil' heeft gegeven....
Hoezo goed en kwaad?? Waarom niet yin- yan, iedereen heeft goed en kwaad in zich, dat is de natuur.
Onze vrije wil is veel waard, dat maakt ons individuen, het mogelijk dat we allemaal eigen meningen mogen hebben. Als ik kijk naar de tijd van kruistochten, is het niet altijd zo geweest dat iedereen een vrije wil heeft. Als ik kijk naar onderontwikkelde landen is het nog steeds niet zo iedereen een vrije heeft, kinderen die moeten vechten in oorlogen, in Iran wordt je als vrouw gesteenigd als je je niet aan bepaalde regels houdt en in Afrika gaan mensen en kinderen dood van de honger.................enz.
quote:
Iedereen, en dus ook alle Hitlers van de wereld, moeten alleen wel beseffen dat ze ooit oog in oog met hun schepper staan om verantwoording af te leggen van hun daden.
[..]
Er zijn vandaag de dag nog veel groepen mensen (stammen) die in het bos of de rimboe leven. Mensen die helemaal nooit gehoord hebben van God. Er wonen in Zuid- Amerika ook nog groepen indianen, die ook nooit van God gehoord hebben. Hoe moeten zij verantwoording afleggen????? Hoe kan dat dan dat zij niet eens van Gods bestaan afweten??
De Maya's geloofden ook niet in de God uit de bijbel, zijn deze allemaal slecht, zijn deze allemaal naar de hel gegaan??
Als jij moordenaar bent, maar je hebt een psychische stoornis, wat je als ziek kan benoemen, ga je dan naar de hel? Waarom worden er zoveel mensen 'ziek' geboren?? En heeft God nog een verklaring op racisme?? Met die elkaar vermoorden om het geloof. In Ierland was dat wel heftig, om dezelfde God??? Dat komt zeker wel door de mens..... maar de bijbel is niet door de mens gecreeërd?? Als jij niet in God gelooft, maar je leeft 'goed', je liegt niet, je steelt niet, je moord niet enz., ga je dan toch naar de hel?? Dus als je niet leeft zoals God dat 'wil' ben je verdoemd??? En waarom is dat zo en hoe weet je zeker dat het zo is??
quote:
Zijn ze zeer waarschijnlijk niet symbolisch bedoeld? Lijkt me geen hogere wiskunde.
[..]
Dat het wel echt is, maar het symbolisch verhaalt over een complexer en grotere gebeurtenis.
[..]
Hoezo zeer waarschijnlijk?? Wat zijn de achterliggende complexe verhalen?? Waarom heeft God het zo ingewikkeld gemaakt. Enerzijds zeg je hierboven dat de Jezus gelijkenissen vertelde, zodat het niet te ingewikkeld wordt voor de mens en anderzijds liggen er ingewikkelde en complexe verhalen achter het werkelijke verhaal?? Erg tegenstijdig.
quote:
Omdat je dat vaker terugziet in de bijbel. In de stamboomen bijvoorbeeld zie je ook dat alleen de relevante namen genoemd worden.
Ik kan me voorstellen dat de schrijver het niet per se nodig vond om langdradig uit te wijden over elk irrelevant detail.
[..]
Jaa maar niet in den beginne. Waarom niet, het gaat dan over de enige macht die controle heeft over de mens, waarom niet zo uigebreid mogelijk?? Hoe kan jij je verplaatsen in de schoenen van de schrijvers? Dan gaat het weer om interpretatie.
quote:
Ja, hallo. Dat wil toch niet zeggen dat ze van iedereen die in Egypte rondgelopen heeft bewijzen kunnen vinden. Dat is nogal kortzichtig. Er zijn zat talloze prominente Egyptenaren geweest waar niemend vermoedelijk ooit maar iets van heeft teruggevonden.
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar het is geen sprookje dat er piramides hebben bestaan, daar is bewijs van gevonden. Er zijn ook geschriften gevonden van de Filistijnen. Er zijn ook zo ook dingen gevonden van de hebreewen, maar niets dat erop duidt dat Jezus echt wonderen heeft verricht en dat God echt bestaat. Net zo min, als dat je bij de Filistijnen gaat denken (door de gevonden geschriften) dat de Slangengod echt bestaat.
quote:
"The absence of evidence is not the evidence of absence."
[..]

Maar hebben we ooit het lichaam van Ceasar gevonden? Alexander de Grote? Plato? Nee toch...
[..]
Ik heb het niet per se over lichamen als bewijs. Er zijn een heleboel andere zaken die als bewijs kunnen dienen. En bij deze mensen gaat het om de geschiedenis van hen, er wordt nergens gezegd dat deze mensen gingen vliegen met hun handen of konden kijken met hun voeten............. Daarmee wil ik zeggen dat deze mensen niet echt wonderen hebben verricht zoals de wonderen die in Bijbel beschreven staat. Dus totaal niet vergelijkbaar. En toch zijn er mensen die denken dat Jezus ook Ceasar was, gereïncarneerd ofzo???
quote:
Tuurlijk zijn ze nog belangrijk. Het is alleen jouw woordkeuze om het de 'hoeksteen' te noemen. In christelijke kringen wordt Jezus vaak 'de hoeksteen' genoemd.
Efeziërs 2
19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen.
[..]
Dat is dan ook geen stevige hoeksteen. De interpretatie- mogelijkheden maakt duidelijk dat niet iedereen hetzelfde beeld heeft, hoe kan dat? Als God echt bestaat waarom heeft hij er niet voor gezorgd dat we allemaal op lijn zitten wat betreft de bijbel.
quote:
Dat weet ik niet, daar ga ik niet over.
Maar het is toch jouw geloof?? Hoe kan je dat niet weten? Nee God gaat erover volgens jou, maar wat denk je dan?
quote:
Het principe van het christelijk geloof en de verlossingsleer is dat wij sinds de zondeval allemaal tekort schieten naar Gods standaard.
God is Heilig, perfect en heeft een volmaakte morele standaard. De hemel (en nieuwe aarde) waar wij in eeuwigheid hopen te leven is ook perfect en volmaakt heilig. Daar kan je zelf alleen binnenkomen als je niet besmet bent met zonde en dus ook volmaakt heilig bent. Want als allemaal imperfecte mensen de hemel binnen zouden komen, wat zou er dan nog perfect aan zijn?
Nou is er, behalve Jezus, geen een mens geweest die aan die eisen voldoet. Maar omdat God zoveel van ons houdt (Joh. 3: 16) heeft God een oplossing bedacht. Ten eerste is het nodig dat wij sterven zodat wij de zondige natuur af kunnen leggen. Ten tweede is het nodig dat wij vergeving kunnen ontvangen voor onze zonden.
Dit heeft God gedaan door zelf, d.m.v. Jezus, als perfect, volmaakte en Heilige mens alle zonden op zich te nemen en voor ons, als verzoeningsoffer, te sterven aan het kruis.

Het enige dat wij dienen te doen om verlost te worden is in Jezus geloven en vergeving vragen voor onze zonden. Goede daden en je redelijk aan de geboden houden is niet goed genoeg.
[..]
Mooi verhaal, maar wat is perfect?? In de ene zijn ogen is a perfect en in een ander zijn ogen is b perfect. God bepaald wat perfect is, maar wat is het dan? Dus als je niet volmaakt heilig bent, ben je niet perfect en kom je de perfecte hemel niet binnen. Kom op nou, heb je zelf gelezen wat er staat?? Dus alle zieke mensen komen er zoiezo al niet. Waarom heeft God het zo ingewikkeld gemaakt als iedereen perfect de hemel in moet, is dan het doel van het leven om perfect de hemel in te gaan?? En what about die mensen die dus nooit van een God gehoord hebben (die in het bos bijvoorbeeld), zijn die bij voorbaat al gedoemd om naar de hel te gaan. Wat denk jij dat een zonde is?? Wat is de zondige natuur?? Dus bijna alles is zondig??
Dus jij ziet alles zwart- wit? In goed en slecht?
quote:
- Omdat we meerdere bronnen over Jezus hebben die nagenoeg dezelfde leer en levenslessen doorgaven.
- Omdat de schrijvers zoveel andere, checkbare, gegevens accuraat weergaven, verwacht ik ook dat ze geen broddelwerk gemaakt hebben van Jezus' uitspraken.
- We kunnen zien dat sommige woorden door de schrijvers 'onvertaald' blijven, dit lijkt aan te geven dat ze zorgvuldig waren met de weergave van Jezus' boodschap en woorden.
- Jezus woordgebruik regelmatig afwijkt van het woordgebruik van de schrijvers. De schrijvers noemen Jezus vaak onverbloemd messias en Zoon van God. Terwijl Jezus' in eigen wooren het meest naar zichzelf verwijst als Zoon des Mensen (andere messiaanse term). Dit lijkt ook te suggereren dat de schrijvers zorgvuldig Jezus' worden hebben overgenomen en ze niet hun eigen 'labels' op Jezus hebben geplakt.
[..]
- Welke bronnen?
- Waarom niet, welke gegegevens zijn checkbaar en worden accuraat weergeven en wat is of zijn de bronnen?
- Dat lijkt zo, betekend niet dat het echt zo is. Hoe weet jij dat het exact de woorden van Jezus waren?
- Of ze hebben het verhaal zo gemaakt, dat het zo overkomt. Je kan helemaal niet zeker weten dat het Jezus zijn eigen
woorden waren.
quote:
Daar zijn zoveel redenen voor, ik zal de belangrijkste noemen:

- I.t.t. tot de meeste mytische verhalen is er bij Jezus duidelijk een historische roots, met historische personen, historische gebeurtenissen op historische plaatsen.
- De verhalen van Jezus zijn veel eerder na de gebeurtenissen opgeschreven dan de mytische verhalen, want de kans op mythevorming veel kleiner maakt.
- Voor Jezus' wonderen zijn talloze bronnen van zowel vrienden, neutralen (Josephus) als vijanden (Celsus, Talmoed, Porphyrios).
- Benoem deze roots, personen, gebeurtenissen en plaatsen met onderbouwing en verwijzing naar bronnen (niet de bijbel) .
- Hoe weet jij wanneer de verhalen precies zijn opgeschreven en wat maakt die verhalen waar? En hoe weet jij hoe de mythen zijn opgeschreven? Wat maakt het dat je dit met elkaar kan vergelijken? En wat maakt de mytische verhalen niet waar?
quote:
Een quote van Prof. Robert H. Stein, die het m.i. goed verwoord:
[..]
Robert H. Stein, Jesus the Messiah, a survey of the life of Christ, (Downers Grove Ill: InterVarsity Press 1996), blz 23 en 24
Zaken als bewijs zien en zaken die als bewijs dienen, zijn 2 hele verschillende dingen.
Ik zie niets in het stuk over zaken die als bewijs dienen.
quote:
[..]
Vanzelfsprekend. Maar het is wel overtuigend, zie vorig antwoord, en dat zullen ook niet-gelovige geleerden met mij eens kunnen zijn.
[..]
Dat vind jij. Willen alle niet- gelovigen die het overtuigend vinden hierop reageren en waarom jullie het overtuigend vinden? Want ik vind het niet overtuigend, en ik wil graag niet -gelovigen zien die het wel overtuigend vinden en waarom dan wel.
quote:
Wat een dom antwoord is dit zeg, hier blijkt echt dat je weinig verstand van zaken hebt als het gaat om 'historische wetenschap'.
Bij die wetenschap gaat het vaker om 'aannemlijkheid' dan 'bewijzen en feiten'.
En in het geval van de vijf 'feiten' die ik in dat stuk noem zijn ze allemaal stuk voor stuk "zeer aannemelijk" en is het draagvlak zeer groot onder zowel christelijke als niet-christelijke geleerden.
Hoezo is dit een dom antwoord? Ik gebruik geen één keer het woord historische wetenschap. Hoe kom je erbij dat ik dat gebruik. Ik heb het over wetenschappelijke bronnen of historisch gezien verantwoorde bronnen. Dus hoe jij hierbij komt??? Welke bronnen zijn volgens jouw dan betrouwbaar??
quote:
[..]
Aha, dat is een feit dus.

Graag jouw onderbouwing dan. Mag jij ook een keer aan de bak.
[..]
Dan ga ik je weer verwijzen naar deze link: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html
Maar ook heb ik hier in vorige discussies argumenten gegeven. Het is een feit dat het historisch gezien geen verantwoorde Jezus verhaal is, ja. Als het wel een feit zou zijn, zou namelijk bijna iedereen wel in Jezus moeten geloven, dan zouden we er niet meer omheen kunnen (dat hij wonderen heeft verricht).
quote:
Ik begrijp alle termen wel, je leek ze alleen wat onduidelijk te gebruiken.
[..]

We hebben het hier over bronnen van Jezus. Op welke bronnen is dit van toepassing dan?
[..]
Bijvoorbeeld geschiendenisboeken over de oude tijd.
Ik heb hier een bron voor je, die beschrijft dat de verhalen uit de bijbel geen verantwoorde- historische informatie is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)
quote:
Jawel. En dat heb ik eerder in deze post ook al gedaan.
[..]
Waar dan? Waar zijn de feiten?
quote:
Wat een onzin zeg. Jij maakt hier een 'positive case', dus kom jij eerst maar met overtuigende argumenten.

Dit is hetzelfde dat als ik zou zeggen, er zweeft een teepot achter de maan bewijs maar dat dit niet zo is!
(Ah, leuk dat ik dat ook eens kan zeggen. )
[..]
Ja leuk he.
Ik heb al verschillende argumenten gegeven waarom ik denk dat de bijbel door de mens is geschreven.
Anders verwijs ik je even naar mijn vorige posts: Op vrijdag 12 september 2008 22:29 schreef heartz het volgende:
en Op vrijdag 12 september 2008 22:29 schreef heartz het volgende:, weet je het alweer?
Dus nu wil ik argumenten zien waarom de mens God niet gecreëerd heeft.
quote:
Dat zou best kunnen, maar dat geldt niet per defenitie voor iedereen. Dat is generaliseren.
[..]
Misschien. Maar over het algemeen is het wel zo. Hoe ben jij een christen geworden?
quote:
Macht? Geld? Dat zou je aan hen moeten vragen.
[..]
Zij wilden graag naar de hel. Als zij dachten dat God echt is/ was, zouden er toch nooit zo een misbruik van hebben gemaakt.
quote:
Zo ben ik eigenlijk tot geloof gekomen. Ik was eerst niet-gelovig.
Waarom denk ik toch dat je niet helemaal objectief was of bent?? Kun je voorbeelden noemen waaruit je kan opmaken dat je wel objectief bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 27-09-2008 21:14:55 ]
  vrijdag 26 september 2008 @ 12:55:23 #100
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61929456
quote:
Op donderdag 25 september 2008 23:13 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Met alle respect, maar ik ken zoveel mensen, waaronder christenen, die christelijk opgevoed zijn maar toch eigenlijk vrij weinig weten. Opvoeding zegt zeker niet alles wat dat betreft.
Ik vind dat ik er veel over weet. Ik ken alle verhalen zoals die in bijbel beschreven staan.
En ik heb me erin verdiept door de historie achter deze verhalen proberen te zoeken.
Opvoeding zegt misschien niet alles, maar heeft bij mij een grote rol gespeeld. Ik vraag me af hoe je in deze tijd nog in een God kan geloven. Helemaal als ik zie dat er christenen zijn die vrij weinig van het geloof weten (zoals jij zegt) maar er toch in geloven. Maar helaas zijn er ook christenen die er veel van denken te weten en daardoor lijkt het dat ze meer van het geloof afweten, terwijl zij dat ook niet zeker kunnen weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')