1 2 3 4 5 | Oekraïne 5 5 9 Jamaica 5 3 1 Frankrijk 4 12 14 Spanje 4 5 2 |
1 2 3 4 5 | Nederland 7 5 4 Jamaica 7 5 1 Frankrijk 6 13 18 Oekraïne 6 7 10 |
Je bent een statistiek-freak of niet, he?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:03 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Weet ik veel. wat een werk maak je hiervan zeg. Respect voor de inzet hoor, maar ik zou gewoon even afwachten?
1 2 3 4 5 | Nederland 7 5 4 Jamaica 7 5 1 Frankrijk 6 13 18 Spanje 6 7 6 |
Goed punt. Dat zou het voorblijven van de Oekraïne een stuk makkelijker maken.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:04 schreef Palmboom313 het volgende:
Mooie voorspelling heb je bij oekraine wel rekening gehouden dat waarschijnlijk het zilver van Blonska nog afgepakt gaat worden?
Idd, met al die tegenvallers is het nog een zeer goede Spelen geworden. Het hadden Droomspelen vergelijkbaar met Sydney kunnen worden achteraf, maar ben hier al tevreden mee!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:07 schreef TheArt het volgende:
Met zoveel tegenslagen en dan toch zover komen. Petje af, absoluut. NOC*NSF doet de laatste zoveel jaren echt goed werk.
Overigens zijn er nog altijd Nederlanders die kunnen verrassen en dan bedoel ik vooral de BMX-ers morgen.
Vergeet niet dat de 12 gouden medailles toen ook 'maar' door 7 verschillende mensen/teams werden gewonnen. Dat hebben we nu al bijna geevenaard.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:31 schreef marcodej het volgende:
[..]
Idd, met al die tegenvallers is het nog een zeer goede Spelen geworden. Het hadden Droomspelen vergelijkbaar met Sydney kunnen worden achteraf, maar ben hier al tevreden mee!
Ja, Italië gaat waarschijnlijk nog een keer of drie goud pakken. Daar gaan we niet boven eindigen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:34 schreef Palmboom313 het volgende:
Heeft italie eigenlijk nog medaille kansen die staan nu op plek 9 met 6 goud 7 zilver en 8 brons. Dus als de dames hockey goud pakken en italie pakt geen goud meer gaan we hun voorbij.
Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 19:51 schreef ItaloDancer het volgende:
In Athene had je 9 gouden medailles nodig voor een top 10-klassering, in Sydney zelfs 11 (in de Spelen daarvoor slechts 6 of 7, maar men is in de loop der tijd natuurlijk meer medailles uit gaan delen).
Er zijn nog veel medailles te verdelen in de laatste dagen, maar er is inderdaad onverwacht toch een kans dat we met 7 gouden medailles in de top 10 komen. Het heeft wellicht geholpen dat China zo veel goud heeft weggekaapt.
Frankrijk valt ook wel wat tegen. wel 30 medailles maar slechts 4 goud. Groot Brittannie doet het wel erg goed met 17 goud.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:20 schreef Denewar het volgende:
China haalt veel weg, maar daarentege heeft Rusland ook wel eens beter gepresteerd!
Dat is inderdaad een gevaarlijk land. Op papier is de hegemonie van Cuba bij het boksen niet meer zo groot als ze ooit was. Als je puur op de voorspellingen op Betfair kijkt winnen ze maar 1 keer goud daar. Ze hebben echter nog 8 man bij de laatste vier in hun klasse. Als ze in de flow komen kunnen ze nog in de buurt komen. Vijf keer goud op acht kansen lijkt me echter veel. Zeker, omdat ze in andere sporten weinig kansen meer hebben. Een keer een favoriet voor een medaille, meen ik, al weet ik niet meer precies waar.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:22 schreef TheArt het volgende:
Ook Cuba mag niet uitgevlakt worden. Die staan nu nog op 2x goud, maar met een aantal gouden medailles bij het boksen en waar dan nog allemaal, kunnen zij ook nog wel eens langszij komen.
Ja.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:04 schreef Loofus het volgende:
Goede OP.
zonder dames zijn we nergensquote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:55 schreef Marcoss het volgende:
Overigens is het wel belangrijk voor het klassement dat de hockeysters winnen morgen
Nu hopen dat de hockeydames niet van China verliezen morgenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:10 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.
Ja, heel wat minder.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 23:00 schreef robbolo het volgende:
Het valt inderdaad nog wel mee met de gouden medailles. Na verkeerde inschattingen (wil het geen mislukkingen noemen) had ik niet verwacht dat we nog zoveel goud zouden halen.
Helaas hebben we wel een stuk minder medailles dan vorige spelen, toch?
Hockeyfinale komt er aan, en er waren wel wat goede Chinesen bij het judo (maar het waren vooral de Koreanen die ons dwars zaten daar)quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:10 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.
'quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 07:30 schreef Ericr het volgende:
Het blijft eeuwig zonde dat de 20 Kg Kip Zoetzuur Wokken geen Olympisch onderdeel is.
En de Nederlandse kanshebber die een concurrent van een Chinees voor Goud kon zijn mocht niet meedoen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:10 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
Top 15 is sowieso een fantastische prestatie. We kunnen weer trots zijn op ons landjequote:Op vrijdag 22 augustus 2008 09:24 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat het net niet lukt. Ik verwacht dat we op een uitstekende 12e plaats eindigen.
Precies, als je realistisch bent is tussen plaats 10en 15 eindigen voor Nederland gewoon hartstikke goed. Als we dat niveau structureel vasthouden ben ik tevreden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 09:32 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Top 15 is sowieso een fantastische prestatie. We kunnen weer trots zijn op ons landje.
Ik denk het ook niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 09:24 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat het net niet lukt. Ik verwacht dat we op een uitstekende 12e plaats eindigen.
Groot-Brittannië en China hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt en Rusland en de VS scoren wat minder dan voorgaande edities.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:11 schreef werkeend het volgende:
wij hebben dus nu meer goud dan in athene, maar toen stonden we wel top 10 toch? zijn er nu meer landen die gewonnen hebben ipv dat china, america en rusland alles pakken?
In Athene werden we 18e in het medailleklassement, in Sydney 8e, nu eindigen we daar dus tussenin.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:11 schreef werkeend het volgende:
wij hebben dus nu meer goud dan in athene, maar toen stonden we wel top 10 toch? zijn er nu meer landen die gewonnen hebben ipv dat china, america en rusland alles pakken?
Athene stonden we 18 (?) of zo...in Sydney stonden we top 10...Mag ook wel met 12 goudquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:11 schreef werkeend het volgende:
In 2004 werden we 18e op de medaillespiegel. Ruim buiten de top 10 dus.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:11 schreef werkeend het volgende:
Maar toen stonden we met 11 goud nog buiten de top-10. Toen was het te danken aan het totaal onverwachte goud van Dubbeldam en zilver van Voorn dat we de top-10 nog binnenkwamen. Dat zegt ook wel iets over de overmacht van China dit toernooi. Dat de kans aanwezig is dat je met 7 goud nog in de top-10 staat.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:16 schreef Norrage het volgende:
[..]
Athene stonden we 18 (?) of zo...in Sydney stonden we top 10...Mag ook wel met 12 goud
Njah, in Athene stonden Zuid-Korea en Groot-Brittannië met 9 goud ook in de top 10. En toen was er geen land echt superoverheersend.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:22 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Maar toen stonden we met 11 goud nog buiten de top-10. Toen was het te danken aan het totaal onverwachte goud van Dubbeldam en zilver van Voorn dat we de top-10 nog binnenkwamen. Dat zegt ook wel iets over de overmacht van China dit toernooi. Dat de kans aanwezig is dat je met 7 goud nog in de top-10 staat.
I'll settle for that.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:35 schreef qonmann het volgende:
Structureel top15-20 notering lijkt me goed voor Nederland
Zeker als je bedenkt dat de VS toen niet meedeed.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:35 schreef qonmann het volgende:
Ik zat nog ff te bladeren in de statistieken op zoek naar de Russen kwam ik dit tegen:
Moskou. 1980 Nederland 0 gouden medailles ...!
(Rusland had er toen 80 gouden medailles)
Er is veel veranderd sinds die tijd
En ook een West-Duitsland niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:37 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Zeker als je bedenkt dat de VS toen niet meedeed.
80quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:35 schreef qonmann het volgende:
Ik zat nog ff te bladeren in de statistieken op zoek naar de Russen kwam ik dit tegen:
Dat wist ik niet eens, maar de boycot verklaart enerzijds het bizar hoge aantal gouden medailles voor de Sovjets, maar maakt de zwakke prestaties van Nederland anderzijds nog slechter.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:38 schreef Leatherface het volgende:
[..]
En ook een West-Duitsland niet.
Met de kanttekening erbij dat de VS en enkele andere westerse landen wegbleven. Dat scheelde al een pak gouden medailles.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
80dan zijn de chinezen zelfs nog prutsers, damn dat is veel
De total oogst was in 1980 onvoorstelbaar laag:quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat wist ik niet eens, maar de boycot verklaart enerzijds het bizar hoge aantal gouden medailles voor de Sovjets, maar maakt de zwakke prestaties van Nederland anderzijds nog slechter.
In 1976 in Montreal was het dacht ik niet veel beter, waren dus magere jaren voor Nederland.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:43 schreef qonmann het volgende:
[..]
De total oogst was in 1980 onvoorstelbaar laag:
0 gouden
1 zilver ( Nijboer)
2 brons(Judo Numan, Zwemmen dames estafette)
Ja, vraag me af hoe dat kwam.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:45 schreef Leatherface het volgende:
Montreal en Moskou waren inderdaad flinke dippen voor Nederland. Dat waren onze magere olympische jaren.
Lastig te zeggen. Australië had destijds ook een flinke dip.quote:
eensch, maar de OS daarvoor hadden de russen ook al 49 gouden medaillesquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:41 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Met de kanttekening erbij dat de VS en enkele andere westerse landen wegbleven. Dat scheelde al een pak gouden medailles.
In L.A. pakte de VS veel gouden plakken omdat het oostblok minus Roemenië wegbleef.
De balans was weg op die twee Spelen.
Montreal inderdaad ook maar 5 , 0 goud ja)quote:
Enith Brigita is er nog altijd verbolgen over dat gedrogeerde zwemsters als Cornelia Ender haar vooraf gingen. En dat jaren later structureel dopinggebruik boven water komt, maar het niet meer kan worden teruggedraaid wegens verjaring.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef qonmann het volgende:
[..]
Montreal inderdaad ook maar 5 , 0 goud ja)
Medailles bij zwemmen halen was toen heel moeizaam, er was altijd wel een Oost-Duitse sneller.
Een bronzen medaille was het hoogste wat ze toen kon binnenhalenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:55 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Enith Brigita is er nog altijd verbolgen over dat gedrogeerde zwemsters als Cornelia Ender haar vooraf gingen. En dat jaren later structureel dopinggebruik boven water komt, maar het niet meer kan worden teruggedraaid wegens verjaring.
Anders had zij gewoon in retrospect goud gekregen.
Brigita derde ja, achter twee DDR-zwemsters.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:02 schreef qonmann het volgende:
[..]
Een bronzen medaille was het hoogste wat ze toen kon binnenhalen
Die zegt Connie van Benthum over die tijd:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Doping/sporters.html
Wel zuur voor de zwemsters van toen.
Ze wonnen echt alles toen
Er ging toen bijzonder weinig geld naar topsport, beter gezegd helemaal niets. In de jaren daarvoor moest het overigens ook komen van uitzonderlijk prestaties van wat eenzaten, Nederland deed sinds 1952 nog amper mee in de ranglijsten.quote:
Dat lijkt me niet realistisch. Wellicht op korte termijn wel, maar naarmate landen als India en Brazilië zich economisch verder ontwikkelen zullen die ons in de toekomst normaliter voorbijgaan. Als we ons rond de 15e plek weten te handhaven doen we het heel aardig.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:10 schreef Ericr het volgende:
Een Deltaplan tosport kan er toe leiden dat Nederland structureel bij de top 10 landen in de ranglijsten gaat horen.
Joop Albarda vind het wel realistisch en gelet op de voorsprong die we nog hebben kunnen we die maar beter uitbouwen. Overigens is Brazilie geen sportarmland, daar wordt genoeg op hoog niveau sport bedreven. Alleen wel in sporten die hun boeien en dat zal niet veranderen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:15 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet realistisch. Wellicht op korte termijn wel, maar naarmate landen als India en Brazilië zich economisch verder ontwikkelen zullen die ons in de toekomst normaliter voorbijgaan. Als we ons rond de 15e plek weten te handhaven doen we het heel aardig.
India heeft niet zo'n sportcultuur. En inderdaad, ze zijn niet zo 'alles voor een hoger doel-achtig' als China.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:22 schreef Ericr het volgende:
[..]
Joop Albarda vind het wel realistisch en gelet op de voorsprong die we nog hebben kunnen we die maar beter uitbouwen. Overigens is Brazilie geen sportarmland, daar wordt genoeg op hoog niveau sport bedreven. Alleen wel in sporten die hun boeien en dat zal niet veranderen.
India zie ik niet als bedreiging, het zijn geen Chinezen die zwaar gedrild worden om tot grootse prestaties te komen. Die pakweg 100 miljoen Indiers die wel genoeg geld hebben om op niveau sport te bedrijven laten in ieder geval niet zien dat ze de komende 10 of 20 jaar opeens wel gaan meetellen.
Denk het ook, cricket is daar het enige zo'n beetje.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:22 schreef Ericr het volgende:
[..]
India zie ik niet als bedreiging, het zijn geen Chinezen die zwaar gedrild worden om tot grootse prestaties te komen. Die pakweg 100 miljoen Indiers die wel genoeg geld hebben om op niveau sport te bedrijven laten in ieder geval niet zien dat ze de komende 10 of 20 jaar opeens wel gaan meetellen.
Sydney was inderdaad voor een groot deel te danken aan een supertrio. Dat is echt eens in de zoveel jaar voor een land als Nederland.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:25 schreef Marcoss het volgende:
Overigens: als je deze Spelen vergelijkt met de Spelen van Sydney in 2000, vind ik dat we het eigenlijk niet eens zoveel slechter doen. Vergeet niet dat toen 8 van de 12 gouden medailles (en ook nog een aantal zilveren en bronzen) werden behaald door het toptrio de Bruijn, van Moorsel en van den Hoogenband.
Toen werden de gouden medailles behaald in 6 verschillende sporten, en als de hockeysters vandaag goud halen, wordt dat dit keer in 7 verschillende sporten (als je langebaanzwemmen en zwemmen in open water als 2 verschillende sporten ziet). In de breedte doen we het dus niet eens zo slecht.
Nog een toevoegingquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:10 schreef Ericr het volgende:
[..]
Er ging toen bijzonder weinig geld naar topsport, beter gezegd helemaal niets. In de jaren daarvoor moest het overigens ook komen van uitzonderlijk prestaties van wat eenzaten, Nederland deed sinds 1952 nog amper mee in de ranglijsten.
De prestigestrijd van de jaren 70 en begin jaren 80 kon Nederland in ieder geval niet aan meedoen. Het waren economisch slechte tijden en topsport was wel het laatste waar de aandacht naartoe uitging vanuit de regerende partijen.
Pas sinds 1996 is er een echte kentering ontstaan in het presteren van de Nederlandse equipe, toen begon het besef te ontstaan dat Nederland ook een sportland kan zijn. Het kan overigens nog een stuk beter, wordt tijd dat de politiek en NOC-NSF een keer echt naar Joop Albarda gaat luisteren. Een Deltaplan tosport kan er toe leiden dat Nederland structureel bij de top 10 landen in de ranglijsten gaat horen.
Dat is ook het mooie aan de gouden medailles van dit jaar: niemand heeft twee gouden medailles gewonnen en ze zijn bovendien behaald in diverse takken van sport. Dat toont de breedte van de Nederlandse topsport aan en dat lijkt me een zeer goede ontwikkeling.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:28 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Sydney was inderdaad voor een groot deel te danken aan een supertrio. Dat is echt eens in de zoveel jaar voor een land als Nederland.
Hier ben ik het mee eens.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:43 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat is ook het mooie aan de gouden medailles van dit jaar: niemand heeft twee gouden medailles gewonnen en ze zijn bovendien behaald in diverse takken van sport. Dat toont de breedte van de Nederlandse topsport aan en dat lijkt me een zeer goede ontwikkeling.
Wel een watersport en de Nederlandse dames zijn natuurlijk wel jarenlang wereldtop geweest. Madrid 1986 keek ik er al naar en tot en met 1998 won Nederland ieder WK een medaille.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:44 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens.
Bovendien een gouden doorbraak in een sport die niet tot onze traditionele topsporten behoort: waterpolo.
Dat is inderdaad een sport waar je met relatief beperkte inversteringen aansluiting bij de top moet kunnen vinden. het feit dat Ijsland met 300.000 inwoners, en waarschijnlijk niet meer handballers dan Nederland, in de halve finale staat spreekt boekdelen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:49 schreef Ericr het volgende:
handbal
Het is een mondiaal vrij grote sport die inderdaad weinig kost.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een sport waar je met relatief beperkte inversteringen aansluiting bij de top moet kunnen vinden. het feit dat Ijsland met 300.000 inwoners, en waarschijnlijk niet meer handballers dan Nederland, in de halve finale staat spreekt boekdelen.
Ze hebben het overigens in Nederland wel een keer geprobeerd maar dat werd een fiasco.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een sport waar je met relatief beperkte inversteringen aansluiting bij de top moet kunnen vinden. het feit dat Ijsland met 300.000 inwoners, en waarschijnlijk niet meer handballers dan Nederland, in de halve finale staat spreekt boekdelen.
Bij het dameshandbal is het geprobeerd. Dat is geen groot succes geworden, maar ook niet echt een fiasco. Bij de heren is het dacht ik nog nooit geprobeerd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:59 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ze hebben het overigens in Nederland wel een keer geprobeerd maar dat werd een fiasco.
Het Bankrasmodel en nu de waterpolo-sters leert echter dat je met de juiste aanpak zeer ver kan komen. Ook al blijf je natuurlijk wel enig talent nodig hebben.
Volleybal is niet structureel helaas, vraag is of het ooit nog herhaald kan wordenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:59 schreef Ericr het volgende:
[..]
Ze hebben het overigens in Nederland wel een keer geprobeerd maar dat werd een fiasco.
Het Bankrasmodel en nu de waterpolo-sters leert echter dat je met de juiste aanpak zeer ver kan komen. Ook al blijf je natuurlijk wel enig talent nodig hebben.
0 medailles tot nu toequote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:02 schreef kraakschandaal het volgende:
Hoe staat Ijsland ervoor?
Nou ja, fiasco. Ze werden er wel 5e op het WK mee. Alleen wisten ze het niet door te trekken, vanwege stoppende speelsters en andere speelsters die aan het einde van hun carrière nog naar het buitenland wilden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:59 schreef Ericr het volgende:
[..]
De Spelen niet halen terwijl ze als 1 van de speerpuntploegen waren aangewezen is toch wel een fiasco te noemen. Natuurlijk spelen andere omstandigheden mee maar als de OS al niet gehaald worden is er toch wat mis gegaan in de voorbereiding.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:34 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nou ja, fiasco. Ze werden er wel 5e op het WK mee. Alleen wisten ze het niet door te trekken, vanwege stoppende speelsters en andere speelsters die aan het einde van hun carrière nog naar het buitenland wilden.
De Limburgse handbalploegen zijn toch bij elkaar gevoegd en krijgen toch een miljoen subsidie van de provincie! Daar moet je wel het een en ander uit kunnen halen. Trouwens dat handbal zo belabberd is in Nederland snap ik niet. In Zuid Limburg heeft ieder gehucht met een paar inwoners wel een handbalteam,maar op tv zie ik het nooit.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:00 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Bij het dameshandbal is het geprobeerd. Dat is geen groot succes geworden, maar ook niet echt een fiasco. Bij de heren is het dacht ik nog nooit geprobeerd.
Ze hebben iig net de finale gehaald.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:59 schreef Petertje81 het volgende:
Ook de Franse handballers worden op goud ingeschat.
En ze staan in de handbalfinale. Als ze daar goud pakken, dan hebben ze er wel nog één nodig, want we gaan uit van goud vanmiddag bij de hockeydames natuurlijk (als we dat niet pakken dan worden we langs alle kanten voorbijgestreefd)quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 13:00 schreef Anonymousz het volgende:
frankrijk heeft 5 gouden plakken nog 1 gaan ze ons passeren
Maar daar blijft het in principe ook bij, volgens mij zijn er geen kansen meer op nog meer goud.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:23 schreef thedude0 het volgende:
JamaicaGelukkig maar dat hun totaal aantal medailles laag is, nu moeten ze nog 2 gouden medailles krijgen om ons in te halen. Net hebben ze er weer een bij gekregen.
Ik had ooit een meisje in de klas die voor Oranje ging handballen, ze gingen er toen echt 1 a 2 jaar fullltime voor met wat succes? (Ek of zo?) was al wel weer een jaar of 5, 6 geleden , ik denk dat het doel toen Athene was.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:58 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Het is een mondiaal vrij grote sport die inderdaad weinig kost.
Met een soort van Bankras-aanpak moet Nederland (in potentie) daarin de top kunnen halen.
1 2 3 4 5 | Jamaica 6 3 1 Frankrijk 5 13 15 Oekraïne 5 4 10 Spanje 4 6 2 |
Maar de vraag was of we 'uitgemedailleert' waren, niet of we nog gouden kansen haddenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 18:36 schreef ItaloDancer het volgende:
maar voor de medaillespiegel hebben we daar niets aan
5x goud is nog altijd mogelijk voor Cuba, maar dan moet ook echt alles lukken. Ze staan in 4 boksfinales en in de honkbalfinale. Er zal toch wel één iemand die finale in het boxen verliezen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:45 schreef Marcoss het volgende:
Overigens, bij het mountainbike zijn de Zwitsers toch veel meer favoriet dan Absalon?
edit: en heeft Cuba nog kans op 5x goud met het boksen en honkbal eigenlijk?
Oh, ik zat even snel te kijken naar de uitslagen bij het boksen, en ik dacht dat ze in meer finales zaten. Maar dat valt nog mee dus.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:59 schreef TheArt het volgende:
[..]
5x goud is nog altijd mogelijk voor Cuba, maar dan moet ook echt alles lukken. Ze staan in 4 boksfinales en in de honkbalfinale. Er zal toch wel één iemand die finale in het boxen verliezen.
Zal je zien dat dit juist niet gebeurt en Cuba er alsnog voorbij gaat.
EDIT: Bij het mountainbiken is Absalon favoriet, maar het is lang niet zo zeker als in 2004 dat hij goud gaat halen. Hij moet echt oppassen voor de Zwitsers Sauser, Schurter en Vogel, de Spanjaard Hermida en ook de Deen Fuglsang zou ik niet uitsluiten.
quote:Nederland staat in de medaillespiegel van de Olympische Spelen op nummer tien, maar als je rekening houdt met de bevolkingsaantallen, staat de Nederlandse ploeg veel hoger. RTLNieuws.nl heeft de eerste 15 landen van de medaillespiegel met elkaar vergeleken wat betreft het aantal medailles en de bevolkingsaantallen. De nummer 1 van de echte medaillespiegel, China (1,33 miljard inwoners), zakt ineens naar plaats 15. Ook de VS (303,8 miljoen inwoners) duikelt naar beneden op de lijst.
JamaicaJamaica (2,8 miljoen inwoners), dat medailles grossiert bij atletiek, stijgt ineens naar de eerste plek, op afstand gevolgd door Australië. Nederland komt op de verdienstelijke derde plaats met 19 keer goud, 13 keer zilver en 11 keer brons.
Medaillespiegel in verhouding tot bevolkingsaantallen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16goud zilver brons totaal
1. Jamaica (11) 92 46 15 153
2. Australië (6) 26 30 34 90
3. Nederland (10) 19 13 11 43
4. Wit-Rusland (14) 18 18 37 73
5. Groot-Brittannië (3) 13 9 8 30
6. Zuid-Korea (7) 10 9 5 24
7. Duitsland (5) 7 5 7 19
8. Italië (9) 5 6 7 18
9. Rusland (4) 5 5 7 17
10. Verenigde Staten (2) 5 5 5 15
11. Oekraïne (12) 5 4 10 19
12. Spanje (15) 4 7 2 13
13. Frankrijk (13) 3 9 10 22
14. Japan (8) 3 2 3 8
15. China (1) 2 1 1 4
Mooi lijstje, al is het alle maar omdat Jamaica nu ook is meegenomen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 20:10 schreef Arcee het volgende:
Nederland veel hoger op 'echte' medaillespiegel
[..]
Holland 8 en Zonderland waren vooraf geen echte medaillekandidaten toch? Dan moet je de Holland Vier noemen, die hoorde wel bij de favorieten. Elmont zou je nog toe kunnen voegen bij het judo, mogelijk de beachvolleyballers en een aantal zeilers. Maar goed, dat soort teleurstellingen houd je altijd.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 20:18 schreef Barca het volgende:
Jammer dat diverse medaillekandidaten geen succes hadden. Vos weg, Huizinga, Van der Geest, Van den Hoogenband, Veldhuis (2x), Zonderland, holland 8, Bos. Verder diverse medailles van de verkeerde kleur.
We doen het niet slecht maar er zat meer in.
Hoe dan ook: ik had gerekend op 50 medailles waarvan 15x goud.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 22:23 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Holland 8 en Zonderland waren vooraf geen echte medaillekandidaten toch? Dan moet je de Holland Vier noemen, die hoorde wel bij de favorieten. Elmont zou je nog toe kunnen voegen bij het judo, mogelijk de beachvolleyballers en een aantal zeilers. Maar goed, dat soort teleurstellingen houd je altijd.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 22:27 schreef Barca het volgende:
[..]
Hoe dan ook: ik had gerekend op 50 medailles waarvan 15x goud.
Cuba heeft ook nog reële kansen op de 800 meter en een kansrijke taekwondoka in de klasse boven de 80 kg.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 19:59 schreef TheArt het volgende:
[..]
5x goud is nog altijd mogelijk voor Cuba, maar dan moet ook echt alles lukken. Ze staan in 4 boksfinales en in de honkbalfinale. Er zal toch wel één iemand die finale in het boxen verliezen.
Zal je zien dat dit juist niet gebeurt en Cuba er alsnog voorbij gaat.
EDIT: Bij het mountainbiken is Absalon favoriet, maar het is lang niet zo zeker als in 2004 dat hij goud gaat halen. Hij moet echt oppassen voor de Zwitsers Sauser, Schurter en Vogel, de Spanjaard Hermida en ook de Deen Fuglsang zou ik niet uitsluiten.
Hoe kom je hier bij. Het goud zal hier zeer waarschijnlijk naar Kovacs of Wagner gaan, met de oude Idem als outsider.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:49 schreef Petertje81 het volgende:
Osypenko (K1 500m dames) is echter favoriet voor goud.
Ze pakken hier goud en zilver, maar ze moeten nog altijd een 7de keer goud pakken natuurlijkquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 09:58 schreef Ambrosius het volgende:
Frankrijk lijkt 'ons' voorbij te gaan..
Handbalquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:08 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ze pakken hier goud en zilver, maar ze moeten nog altijd een 7de keer goud pakken natuurlijk
(al zal dat inderdaad wel gebeuren)
Morgen spelen ze de handbalfinale tegen Ijsland.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:08 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ze pakken hier goud en zilver, maar ze moeten nog altijd een 7de keer goud pakken natuurlijk
(al zal dat inderdaad wel gebeuren)
Inderdaad. Misschien maken de Fransen trouwens ook bij andere sporten nog wel een kans op goud, dat weet ik eerlijk gezegd niet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:19 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Of we nou 10e of 11e worden, het blijft natuurlijk een fantastische prestatie van ons.
Morgen dus maar IJsland aanmoedigen.
Ik ook nietquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:20 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Inderdaad. Misschien maken de Fransen trouwens ook bij andere sporten nog wel een kans op goud, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Dan moeten ze als ik het goed heb nog een keer goud en zilver winnen om ons in te halen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:24 schreef blackEyEz321 het volgende:
Oekranie heeft bij canoeen goud gewonnen![]()
Maar die zouden dan nog twee keer goud moeten winnen. Dat zie ik niet snel gebeuren.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:24 schreef blackEyEz321 het volgende:
Oekranie heeft bij canoeen goud gewonnen![]()
uh oh.
Nee, we hebben beide 5 zilver dus met hun 12 bronzen gaan ze ons voorbij.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:26 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dan moeten ze als ik het goed heb nog een keer goud en zilver winnen om ons in te halen.
Ik gun die IJslanders die gouden plak.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:14 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Morgen spelen ze de handbalfinale tegen Ijsland.
Volgens mij hebben zij maar vier zilver.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:27 schreef blackEyEz321 het volgende:
[..]
Nee, we hebben beide 5 zilver dus met hun 12 bronzen gaan ze ons voorbij.
http://www.olympicmedalranking.com/countries/Ukraine/Silverquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:30 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Volgens mij hebben zij maar vier zilver.
Ik ookquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:29 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik gun die IJslanders die gouden plak.
Blonska's zilveren medaille is haar afgenomen, ze hebben nu dus vier keer zilver.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:32 schreef blackEyEz321 het volgende:
[..]
http://www.olympicmedalranking.com/countries/Ukraine/Silver
oooh dat wis ik niet. Dank jequote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Blonska's zilveren medaille is haar afgenomen, ze hebben nu dus vier keer zilver.
Het enige land waar ik nog écht bang voor ben dat ze ons passeren is Frankrijk.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:34 schreef blackEyEz321 het volgende:
[..]
oooh dat wis ik niet. Dank jeEr is weer hoop hehe
Dat zit er heel dik in, maar dan worden we 11e, nog steeds een prima resultaat.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:37 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Het enige land waar ik nog écht bang voor ben dat ze ons passeren is Frankrijk.
Dat zeker. Ik ben dan ook heel erg trots.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:38 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat zit er heel dik in, maar dan worden we 11e, nog steeds een prima resultaat.
Die moeten ze ook maar eerst winnenquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:14 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Morgen spelen ze de handbalfinale tegen Ijsland.
Natuurlijk, maar ze zijn wel de favoriet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:47 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Die moeten ze ook maar eerst winnen
In ijsland?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:49 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar ze zijn wel de favoriet.
Oh ik ook, het is leuk als we 10e worden maar als het 11e word ben ik nog steeds trotsquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:38 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat zit er heel dik in, maar dan worden we 11e, nog steeds een prima resultaat.
En ook zilver, maar dat maakt voor de medaillespiegel niet uit.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:56 schreef Ericr het volgende:
MTB-goud voor Frankrijk.
Dan moeten we zo voor Duitsland zijn dus?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 11:01 schreef Leatherface het volgende:
Spanje net ook goud in de kayak.
Als die het hockey winnen kan het ook nog een bedreiging vormen voor Nederland.
Een zevenkampster en die medaille is al uit de medaillespiegel verwijderdquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:18 schreef Damzkieee het volgende:
Was er geen Oekraïner betrapt op doping? Gewichtheffer meen ik.
Klopt, was bij de hoogste gewichtsklasse. Alleen werd die gozer 5e, dus maakt t voor de medailles niet uitquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:18 schreef Damzkieee het volgende:
Was er geen Oekraïner betrapt op doping? Gewichtheffer meen ik.
Oekraïne staat nu een plaatstje achter ons. Maar nog een gouden medaille voor hen erbij en ze zijn ons voorbij.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:48 schreef TheArt het volgende:
De eerste Fransman heeft verloren in het boksen. Wel van een Oekraïner.
Spanje net niet, denk ik.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:51 schreef Plato1980 het volgende:
Oekraïne, Frankrijk en Spanje kunnen ons nog voorbij. Ik denk dat het twee van de drie landen zeker zal lukken.
Spanje heeft naast het hockey als ik het goed begrepen heb nog wat kansen bij de atletiek, het zou dus kunnen.quote:
Dan moet die hoogspringster verrassen of iemand op de 5 km.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:53 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Spanje heeft naast het hockey als ik het goed begrepen heb nog wat kansen bij de atletiek, het zou dus kunnen.
Zolang er Afrikanen meedoen niet nee.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 13:59 schreef blackEyEz321 het volgende:
zeker geen hoop voor Kamiel Maase morgen?
Uiteindelijk is dat wel zo en als we 12e worden hebben we het gewoon heel goed gedaan.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:07 schreef knep het volgende:
Kan er wel vrede mee hebben, NL en Jamaica horen niet in de top 10 met zo weinig medailles.
Das ook wel waarquote:Op zondag 24 augustus 2008 10:12 schreef Plato1980 het volgende:
Ja, Frankrijk gaat ons voorbij, maar dat maakt ook niet uit, 11e of 12e doet er niet zo veel toe.
Als je je bedenkt welke landen Nederland achter zich laat:quote:
Qua aantal medailles wel, wat betreft de gouden medailles is dat moeilijk te zeggen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 11:35 schreef Denewar het volgende:
Na de eerste week een prima herstel. Vooral in de breedte goed. dat zegt vaak meer over een land bv dat we 1 Phelps hadden en voor de rest niets.
Ik denk dat er voldoende aanknopingspunten zijn om het over 4 jaar beter te doen!
Flauw inderdaad. Nogal sour grapes.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:29 schreef Trancelocator het volgende:
Zeker iets om trots op te zijn, de twaalfde plek. Het zijn toch niet de meest geringe landen die boven ons staan.
En wellicht dat Oekraïne nog gaat zakken door wat last-minute dopinggevallen.
Dan over USA en hun 'eigen' medaillespiegel, en het is ongetwijfeld al ter sprake gekomen: wat een kinderachtig volk zijn die Amerikanen toch. Elke Amerikaanse sportsite hanteert het eigen systeem.
Ze schreeuwen het wel van de daken als ze ergens goud winnen, want de hele wereld moet het weten. Nu ook weer na de 'REDEMPTION' van het Dream team. De slogan 'You don't win silver, you lose gold' kwam ook vaak langs. Dat is ook iets wat aansluit bij de topsportmentaliteit die Amerikanen altijd hebben.
Maar zo niet als het aankomt op het medailleklassement. Dan maakt het opeens niet uit wat voor kleur de medailles hebben. Het is de wereld op zijn kop, Amerikanen die maar al te graag genoegen nemen met tweede en derde plaatsen. Omdat het hen nu goed uitkomt.
China heeft zonet 51 keer goud behaald, maar het enige wat de Amerikanen kunnen is doormiepen over de leeftijd van een Chinese turnster.
Blom was inderdaad een 'one-hit-wonder', die min of meer vanuit het niets kwam en ook weer in het niets opgegaan is. Smith behoort al een aantal jaar bij de subtop en ik zou zijn WK-medailles dan ook niets als toevalstreffers willen omschrijven. Maar verder heb je wat betreft de atletiek zeker gelijk, daar moeten en kunnen we veel beter gaan presteren. De afgelopen dertig jaar hebben we daar geloof ik drie medailles behaald en sinds Van Langen helemaal niets meer, dat is veel en veel te weinig.quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:05 schreef marcodej het volgende:
Goede klassering, we mogen tevreden zijn. We mogen wel wat kritisch zijn. In de atletiek doen we mee, maar ook niet meer dan dat. Echte kansen op medailles hebben we daar niet gehad en ook op WK's moeten we het hebben van toevalstreffers van een Blom en Smith bijvoorbeeld.
En je wilt beweren dat er geen verband is tussen beide factoren?quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:15 schreef Dr.Crane het volgende:
En dan maakt het niet uit hoeveel inwoners Nederland heeft, maar welke sporters we leveren.
Yeah, right.:')quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:15 schreef Dr.Crane het volgende:
De 12e plaats is absoluut geen geweldige prestatie.
Dat weet je niet, vier jaar geleden kende buiten de wielerwereld niemand Vos nog. Het kan dus best zijn dat we in de zwemsport of zo een enorm talent hebben rondlopen dat de komende jaren de top bereikt.quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:19 schreef Pedroso het volgende:
Het medaille kanon zal inderdaad Vos moeten gaan worden. Het lijkt me sterk dat er binnen nu en 4 jaar opeens een kanjer opstaat die in Londen veel medailles in de wacht gaat slepen. Dat doe je niet in even een paar jaartjes.
Niet altijd. Kijk maar eens naar de landen onder ons. Geld, mentaliteit en faciliteiten tellen ook heel erg mee.quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:17 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
En je wilt beweren dat er geen verband is tussen beide factoren?
Juist de verrassende medailles ervaar ik als de mooiste.quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:22 schreef -Vaduz- het volgende:
Uitstekend, 12e. Waar sommigen teleurstelden stonden nieuwe helden op. Op deze manier kan het ook, het verrassingselement was groter.
In de zwemsport zeker niet. Is ook gezegd door de insiders. Alleen Kromo..dinges (meisje op de vrije slag 100 mtr en 200 mtr) is wel een talent maar waarschijnlijk niet zo groot dat ze voor de medailles kan gaan. Vos komt inderdaad uit de lucht vallen (laatste jaren) maar dat is meer uitzondering dan regel. Zeker in de wat internationalere sporten moet het talent rijpen en dat duurt nu eenmaal wat langer.quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:28 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat weet je niet, vier jaar geleden kende buiten de wielerwereld niemand Vos nog. Het kan dus best zijn dat we in de zwemsport of zo een enorm talent hebben rondlopen dat de komende jaren de top bereikt.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:35 schreef qonmann het volgende:
Da's makkelijk, allebei natuurlijkquote:Op maandag 25 augustus 2008 08:42 schreef Suijk het volgende:
Ik vind 12e ook prima. Maar wat voor topsportbeleid moet je hier nu op maken?
Zou je kunnen zeggen, we gaan de sporten waar we helemaal niet aan meedoen een impuls geven (schermen, schieten, boksen bijv) en proberen daar ook te scoren of juist de bestaande, goed presterende sporten nog meer ondersteunen zodat er nog meer goud gehaald kan worden?
Juist!quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:54 schreef Ericr het volgende:
1 na beste prestatie ooit en dan nog zijn er azijnzeikerds, het is ook niet snel goed.
Maar er is maar één zak met geld beschikbaar en die is niet oneindig. Dus zal je keuzes moeten maken. In de sporten waar 'we' nu al goed zijn moet je wel blijven investeren om ook in de toekomst mee te kunnen blijven doen, maar de structuur en de mensen met de kennis zijn al aanwezig. In de sporten waar het (nog) niet zo goed gaat moet je je afvragen of je wilt dat Nederland daar echt in mee gaat doen. In een mondiale en zeer aansprekende sport als atletiek lijkt me dat gewenst, maar om nou te gaan investeren in sporten als schieten of worstelen zonder dat die sport Nederlanders ook maar een beetje aanspreekt lijkt me niet heel erg zinvol.quote:Op maandag 25 augustus 2008 08:45 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Da's makkelijk, allebei natuurlijk
Nou, nee. Net niet weer. Canada gaat ons dan voorbij, terwijl wij Japan en de Oekraïne inhalen. Elfde dus:quote:Op maandag 25 augustus 2008 07:49 schreef Zemi77 het volgende:
En als we de medailles van de winterspelen erbij optellen? Staan we dan ook niet in de top tien? Ik dacht het wel
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | VS 45 47 43 Rusland 31 27 36 Duitsland 27 22 21 Groot-Brittannië 19 14 15 Zuid-Korea 19 13 10 Australië 15 15 18 Italië 13 10 16 Canada 10 19 13 Frankrijk 10 18 21 Nederland 10 7 8 Japan 10 6 10 Oostenrijk 9 8 9 Oekraïne 7 5 17 Zwitserland 7 4 9 |
Tuurlijk komt het op het individu aan. Maar het maakt er een getalenteerde sporter wel makkelijker op wanneer hij de omgeving heeft om zijn talent te benutten.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:32 schreef RonaldRegen het volgende:
Die zak met geld is ook alleen van belang voor de disciplines die voor ons nu al belangrijk zijn, waar de organisatie groot en professioneel aangepakt wordt. Uitschieters in de minder belangrijke disciplines houd je toch wel, als iemand maar graag genoeg wil en genoeg talent heeft. Uiteindelijk komt het toch op het individu aan.
De Britten laten zien dat het wel kan. Ok, die hebben een grotere vijver om uit te vissen. Maar ze hebben toch aardig gepresteerd op het atletiektoernooi met de nodige medailles ondanks een aantal tegenvallers en een hoop knappe ereplaatsen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 10:24 schreef Ericr het volgende:
De geschiedenis leert dat Nederland scoort op een beperkt aantal disciplines en dat investeren in de onbekendere sporten tot nu toe weinig tot niets heeft opgeleverd. Roeien,judo, zwemmen, paardensport, hockey, (baan)wielrennen,zeilen zijn de sporten waar Nederland kansen maakt op de medailles en daarbij komt soms een uitzonderlijke prestatie in een andere sport.
Ik weet niet of een grote zak geld de Nederlandse atletiek op niveau gaat brengen om mee te doen om de medailles en dat geldt net zo goed voor schermen, schietsport, boksen of andere individuele sporten. Teamsporten geef ik Nederland meer kans, bijna iedere teamsport kent een volwaardige competitie. Bij de invididuele onNederlandse sporten is er toch meestal sprake van een zeer smalle top en met een grote zak geld creeer je niet opeens een sportcultuur rond 1 van sporten waarmee geoogst kan worden.
Jamaica domineert momenteel het sprinten bij het Atletiek, de Afrikanen al jarenlang de midden en lange afstanden en op de krachtnummers kan je amper op tegen de voormalige Oostbloklanden of de USA. Gooi er een miljard tegenaan en nog heb je het gat waarschijnlijk niet overbrugd, ook genetische dispositie speelt een rol om te kunnen slagen in een sport. Natuurlijk is het leuk als Nederland bij toeval een bronzen medaille zou kunnen winnen bij een estaffete of een zilveren plak bij het kogelstoten maar het zullen volgens mij altijd uitzonderingen blijven.
Wat mij betreft dus geld naar de sporten waar Nederland van oudsher al goed in is en eventueel geld naar minder ontgonnen sporten en waar Nederland al behoort tot de top of subtop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |