abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61014493
Na de twee gouden medailles van vandaag staat Nederland ineens op de 10e plek in het medailleklassement. Er zijn echter nog een heleboel finales en voor Nederland wordt slechts eenmaal goud meer verwacht (hockeydames). Vlak voor Nederland staat Italië, waarvan nog 3 gouden medailles worden verwacht. Italië inhalen zal dus waarschijnlijk onmogelijk zijn. Vlak achter Nederland staan Oekraïne, Jamaica, Frankrijk en Spanje:

1
2
3
4
5
Nederland 6  5  4
Oekraïne  5  5  9
Jamaica   5  3  1
Frankrijk 4 12 14
Spanje    4  5  2

Topfavoriet voor de Oekraïne is vedergewicht bokser Lomachenko. De Oekraïne heeft ook nog een kanshebber bij het polsstokspringen (3e). Ook is er een C2 500m kanovaarder met een goede kans (2e) en een dame die op zilver wordt ingeschat (K1 500m). De verwachting is dus nog 1 goud, 2 zilver en 1 brons voor de Oekraïne.

Voor Jamaica wordt nog goud verwacht op de 4 x 100 estafette bij zowel de dames als de heren, Verder zijn ze in de 4 x 400 meter goed, maar de V.S. is daar veruit favoriet (wederom dames en heren). Verdere medailles worden niet verwacht voor Jamaica. Vermoedelijk dus nog 2 goud en 2 zilver.

Italië heeft nog een grote kanshebber bij de 50km snelwandelen, al is een Rus daar favoriet voor het goud. Verder zit Picardi in de halve finale in het vlieggewicht boksen, al wordt van hem zeker geen finale en eigenlijk geen medaille verwacht. Wel wordt goud verwacht voor Russo, in het zwaargewicht. Ook de super zwaargewicht bokser Cammarelle is favoriet voor goud. Bij het volleybal doet Italië bij de mannen ook nog mee, maar favoriet voor goud zijn ze niet (3e). Italië wordt dus ingeschat op nog 2 goud, 1 zilver en 1 brons verwacht.

Een Franse topfavoriet voor goud is de mountainbiker Absalon. Ook de Franse handballers worden op goud ingeschat. Verder hebben ze goede kansen bij het vrouwen BMX'en (2e). Frankrijk heeft net als Italië een kanshebber op de 50km snelwandelen (3e). Verder zijn er boksers in het lichtgewicht en in het lichtweltergewicht die worden ingeschat op brons. Dan is Michaud nog kanshebber bij het taekwondo (3e). De verwachting voor Frankrijk: 2 goud, 1 zilver, 4 brons.

Een grote kans voor Spaans goud is er bij het mountainbiken, met Fullana. Verder is Spanje na de verrassende overwinning op Australië favoriet voor het hockeygoud. Ook is het de voornaamste kanshebber op basketbalzilver bij de mannen. Spanje heeft verder een goede loopster op de 1500 meter (3e). Ook bij het kanovaren hebben de Spanjaarden kanshebbers: C1 1000m (2e), C1 500m (1e), K2 500m (3e). Daarnaast is er nog het Spaanse mannen handbalteam, dat wordt ingeschat op brons. Ook bij het synchroonzwemmen heeft Spanje nog kans op een medaille (3e). Voor Spanje worden dus nog erg veel medailles verwacht: 3 goud, 2 zilver en 3 brons.

Als we deze verwachtingen optellen bij het huidige klassement krijgen we het volgende:

1
2
3
4
5
Spanje    7  7  5
Nederland 7  5  4
Jamaica   7  5  1
Frankrijk 6 13 18
Oekraïne  6  7 10

Het wordt dus een enorm spannend voor de 10e plaats in het medailleklassement. We moeten met name geluk hebben dat de kansen van Spanje en Frankrijk niet uitmonden in gouden medailles. Wat denken jullie, gaat het lukken?
Schoenentellend ziekpubliek.
pi_61014573
Dan we hebben naast de hockeyvrouwen nog een onverwachte gouden medaille nodig ben ik bang. Een mountainbiker of BMXer dan...
pi_61014592
Weet ik veel. wat een werk maak je hiervan zeg. Respect voor de inzet hoor, maar ik zou gewoon even afwachten?
Dus...
pi_61014605
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 17:03 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Weet ik veel. wat een werk maak je hiervan zeg. Respect voor de inzet hoor, maar ik zou gewoon even afwachten?
Je bent een statistiek-freak of niet, he?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 17:04:06 #5
215298 Loofus
like the band.
pi_61014609
Goede OP.

Ik denk eigenlijk hetzelfde. Hockeydames pakken goud, en uiteindelijk wordt Nederland 11de. Maar ik laat me wat dit betreft graag verassen.Uiteindelijk kijk ik voor de mooie sportmomenten en de sporters die historie schrijven; Het eindklassement (10 of 11de) maakt me daarnaast dan weer een stuk minder uit.
pi_61015915
Mja, ik vind het genieten van de Nederlandse prestaties ook het mooiste. Het aantal Nederlanders dat nog in actie komt wordt echter langzaam minder. Ik zie het volgen van landen die Nederland bedreigen in de medaillespiegel als leuk alternatief vermaak. :)

Updates van de relevante sporters:

De Oekrainse Osypenko met veruit de beste tijd naar de finale in de K1 500 ms. De man in de C2 500 ligt niet op medaillekoers. Oekraïne dus op koers voor een extra goud, maar twee minder zilver.

De Spaanse wereldrecordhouder Cal met de 3e tijd naar de finale op de C1 (1000ms). In de 500m is hij met de 2e tijd naar de finale. De Spaanse mannen in de K2 500 als 3e naar de finale. Ik schat Spanje daardoor nu in op 1 minder goud en een extra brons.

De Jamaicaanse mannen als 2e naar de finale bij de 4 x 100, maar die kunnen duidelijk nog sneller. Bij de vrouwen ruim als eerste naar de finale. Daar verandert wat mij betreft niets aan de verwachting.

Nieuwe verwachting:

1
2
3
4
5
Oekraïne  7  5 10
Nederland 7  5  4
Jamaica   7  5  1
Frankrijk 6 13 18
Spanje    6  7  6

Als de Oekraïnse inderdaad wint in de K1 500 wordt het lastig Oekraïne voor te blijven. De bokser Lomachenko heeft bij Betfair namelijk een notering van 1.38, met nog 4 man in de strijd. Torenhoog favoriet dus. Nederland heeft dan ergens een onverwachte gouden of zilveren medaille nodig. Dat zie ik eigenlijk niet gebeuren, omdat voor Nederland naast de hockeydames en -heren (die maximaal brons kunnen halen) geen echte medaillekandidaten meer in actie komen.

Tot zover mijn scriptie-ontwijkende activiteiten voor vandaag. :X
pi_61016009
als bij beste 10 landen horen heeft NOC NSF de doelstelling gehaald, echter nu al petje af!
pi_61016037
Mooie voorspelling heb je bij oekraine wel rekening gehouden dat waarschijnlijk het zilver van Blonska nog afgepakt gaat worden?
pi_61016061
Een top10 klassering zou gewoon veel mooier zijn, ipv een 11e plek. Zaak is iig dat de hockeydames goud pakken en we nog een verrassinkje krijgen ergens...

Jamaica moeten we net voor kunnen blijven: daarvan schat ik alleen in de estafettesprints twee goud. Over de medaillekansen van de andere concurrenten heb ik weinig idee. Voor Frankrijk is Absalon een dikke favoriet, maar laten we hopen dat ze doorgaan met zilver en brons verzamelen.

Ach, als we nog een keer kunnen juichen voor een gouden plak in de laatste dagen, dan ben ik sowieso tevreden. Vandaag was iig een topdag!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_61016086
Met zoveel tegenslagen en dan toch zover komen. Petje af, absoluut. NOC*NSF doet de laatste zoveel jaren echt goed werk.

Overigens zijn er nog altijd Nederlanders die kunnen verrassen en dan bedoel ik vooral de BMX-ers morgen.
pi_61016211
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:04 schreef Palmboom313 het volgende:
Mooie voorspelling heb je bij oekraine wel rekening gehouden dat waarschijnlijk het zilver van Blonska nog afgepakt gaat worden?
Goed punt. Dat zou het voorblijven van de Oekraïne een stuk makkelijker maken.
pi_61016516
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:07 schreef TheArt het volgende:
Met zoveel tegenslagen en dan toch zover komen. Petje af, absoluut. NOC*NSF doet de laatste zoveel jaren echt goed werk.

Overigens zijn er nog altijd Nederlanders die kunnen verrassen en dan bedoel ik vooral de BMX-ers morgen.
Idd, met al die tegenvallers is het nog een zeer goede Spelen geworden. Het hadden Droomspelen vergelijkbaar met Sydney kunnen worden achteraf, maar ben hier al tevreden mee!
pi_61016566
Heeft italie eigenlijk nog medaille kansen die staan nu op plek 9 met 6 goud 7 zilver en 8 brons. Dus als de dames hockey goud pakken en italie pakt geen goud meer gaan we hun voorbij.
pi_61016712
Mooie OP .
Wie weet halen we vannacht bij de BMX-ers nog een medaille. Aan goud durf ik niet te denken, maar het kan natuurlijk altijd, met twee man bij de laatste 16. Vooral bij die sport kan iedereen zo maar winnen. Dus de kans is er zeker. Verder hopen natuurlijk dat onze hockey-dames aan de hoge verwachtingen kunnen voldoen en gewoon goud pakken.

@ Palmboom: In de OP staat dat er wordt verwacht dat Italië nog drie keer goud gaat pakken. Dus dat wordt een lastig verhaal. Vraag me niet waar ze die medailles gaan halen, maar dat kan TS je waarschijnlijk wel vertellen .
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:20:06 #15
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_61017455
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:31 schreef marcodej het volgende:

[..]

Idd, met al die tegenvallers is het nog een zeer goede Spelen geworden. Het hadden Droomspelen vergelijkbaar met Sydney kunnen worden achteraf, maar ben hier al tevreden mee!
Vergeet niet dat de 12 gouden medailles toen ook 'maar' door 7 verschillende mensen/teams werden gewonnen. Dat hebben we nu al bijna geevenaard.
We hadden toen 3 toppers in sporten waarin je op meerdere onderdelen kunt winnen. Dat heb je gewoon niet altijd, al hadden sommigen Marianne Vos op papier ook al meerdere medailles toebedeeld, maar misschien was dat toch niet zo realistisch. Wie weet over 4 jaar.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:46:35 #16
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61017980
Echt een goede en duidelijke analyse.

Wat een raar olympische spelen voor Nederland. De eerste week was het nivo niet erg goed. Maar de tweede week hebben we kunnen genieten en zelfs de 2 TT dames was goed met een 1/8 finale. Bekkers was een apart verhaal.

Als je het uitgansgpunt van de NOC-NSF bekijkt doen ze het goed, maar wat een raar berhaal.
It ain't over till the fat lady sings!!!
Een dag is er om te lachen en de nacht om te .......!
pi_61018092
In Athene had je 9 gouden medailles nodig voor een top 10-klassering, in Sydney zelfs 11 (in de Spelen daarvoor slechts 6 of 7, maar men is in de loop der tijd natuurlijk meer medailles uit gaan delen).

Er zijn nog veel medailles te verdelen in de laatste dagen, maar er is inderdaad onverwacht toch een kans dat we met 7 gouden medailles in de top 10 komen. Het heeft wellicht geholpen dat China zo veel goud heeft weggekaapt.
pi_61018436
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:34 schreef Palmboom313 het volgende:
Heeft italie eigenlijk nog medaille kansen die staan nu op plek 9 met 6 goud 7 zilver en 8 brons. Dus als de dames hockey goud pakken en italie pakt geen goud meer gaan we hun voorbij.
Ja, Italië gaat waarschijnlijk nog een keer of drie goud pakken. Daar gaan we niet boven eindigen.

Sorry, had niet gezien dat HeinekenAFCA dit al gezegd had.

[ Bericht 13% gewijzigd door Petertje81 op 21-08-2008 20:11:40 ]
pi_61018557
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 19:51 schreef ItaloDancer het volgende:
In Athene had je 9 gouden medailles nodig voor een top 10-klassering, in Sydney zelfs 11 (in de Spelen daarvoor slechts 6 of 7, maar men is in de loop der tijd natuurlijk meer medailles uit gaan delen).

Er zijn nog veel medailles te verdelen in de laatste dagen, maar er is inderdaad onverwacht toch een kans dat we met 7 gouden medailles in de top 10 komen. Het heeft wellicht geholpen dat China zo veel goud heeft weggekaapt.
Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.
pi_61018668
ik hoop dat ze wel de top 10 halen maar sowieso valt NL me absoluut niet tegen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:20:54 #21
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61018838
China haalt veel weg, maar daarentege heeft Rusland ook wel eens beter gepresteerd!
pi_61018875
Ook Cuba mag niet uitgevlakt worden. Die staan nu nog op 2x goud, maar met een aantal gouden medailles bij het boksen en waar dan nog allemaal, kunnen zij ook nog wel eens langszij komen.
pi_61018916
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:20 schreef Denewar het volgende:
China haalt veel weg, maar daarentege heeft Rusland ook wel eens beter gepresteerd!
Frankrijk valt ook wel wat tegen. wel 30 medailles maar slechts 4 goud. Groot Brittannie doet het wel erg goed met 17 goud.
pi_61019268
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:22 schreef TheArt het volgende:
Ook Cuba mag niet uitgevlakt worden. Die staan nu nog op 2x goud, maar met een aantal gouden medailles bij het boksen en waar dan nog allemaal, kunnen zij ook nog wel eens langszij komen.
Dat is inderdaad een gevaarlijk land. Op papier is de hegemonie van Cuba bij het boksen niet meer zo groot als ze ooit was. Als je puur op de voorspellingen op Betfair kijkt winnen ze maar 1 keer goud daar. Ze hebben echter nog 8 man bij de laatste vier in hun klasse. Als ze in de flow komen kunnen ze nog in de buurt komen. Vijf keer goud op acht kansen lijkt me echter veel. Zeker, omdat ze in andere sporten weinig kansen meer hebben. Een keer een favoriet voor een medaille, meen ik, al weet ik niet meer precies waar.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:40:09 #25
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_61019391
Bij het mountainbiken verwacht ik eerder de Chinese Ren Chengyuan in plaats van Fullana. Fransman Absalon heeft de laatste belangrijke wedstrijden ook niet echt goed gepresteerd, al kan dat ook verstoppertje spelen geweest zijn. In elk geval is die gouden plak van hem minder zeker dan vier jaar geleden.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 augustus 2008 @ 22:34:28 #26
862 Arcee
Look closer
pi_61023287
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 17:04 schreef Loofus het volgende:
Goede OP.
Ja.

Top 10 zou cool zijn idd.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61024124
Overigens is het wel belangrijk voor het klassement dat de hockeysters winnen morgen
pi_61024319
Het valt inderdaad nog wel mee met de gouden medailles. Na verkeerde inschattingen (wil het geen mislukkingen noemen) had ik niet verwacht dat we nog zoveel goud zouden halen.

Helaas hebben we wel een stuk minder medailles dan vorige spelen, toch?
pi_61024659
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:55 schreef Marcoss het volgende:
Overigens is het wel belangrijk voor het klassement dat de hockeysters winnen morgen
zonder dames zijn we nergens
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_61024996
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:10 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.
Nu hopen dat de hockeydames niet van China verliezen morgen
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_61025076
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 23:00 schreef robbolo het volgende:
Het valt inderdaad nog wel mee met de gouden medailles. Na verkeerde inschattingen (wil het geen mislukkingen noemen) had ik niet verwacht dat we nog zoveel goud zouden halen.

Helaas hebben we wel een stuk minder medailles dan vorige spelen, toch?
Ja, heel wat minder.

In 2000 was het:
12 maal goud
9 maal zilver
4 maal brons
Totaal: 25 medailles

In 2004 was het:
4 maal goud
9 maal zilver
9 maal brons
Totaal: 22 medailles

Nu staan we op 15 medailles, met een zekere medaille voor de hockeysters. Maar met 6x (en mogelijk 7x) goud toch veel beter dan in Athene wat dat betreft.
pi_61025652
het valt me erg op dat in de telesport peking poule (40 onderdelen dus 120 medailles) China zo ongeveer 0 medailles haalt. (hoogstens een enkele verdwaalde, heb de laatste dagen niet echt naar gekeken)

Wel veel Nederlands succes, blijkt maar weer dat NL en China inderdaad vrijwel nergens concurenten zijn (dames hockey)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 23:48:25 #33
11102 knep
Mountainfreak
pi_61025850
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 23:10 schreef qonmann het volgende:

[..]

zonder dames zijn we nergens
Geheel volgens de trend van deze spelen gaan de dames dat regelen.
pi_61029373
quote:

[..]

Hockeyfinale komt er aan, en er waren wel wat goede Chinesen bij het judo (maar het waren vooral de Koreanen die ons dwars zaten daar)
pi_61030071
Het blijft eeuwig zonde dat de 20 Kg Kip Zoetzuur Wokken geen Olympisch onderdeel is.
pi_61030079
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 07:30 schreef Ericr het volgende:
Het blijft eeuwig zonde dat de 20 Kg Kip Zoetzuur Wokken geen Olympisch onderdeel is.
'
Het discuswerpen komt toch in de buurt?
pi_61030133
quote:

[..]

En de Nederlandse kanshebber die een concurrent van een Chinees voor Goud kon zijn mocht niet meedoen.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:24:40 #38
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61031174
Ik denk dat het net niet lukt. Ik verwacht dat we op een uitstekende 12e plaats eindigen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_61031331
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:24 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat het net niet lukt. Ik verwacht dat we op een uitstekende 12e plaats eindigen.
Top 15 is sowieso een fantastische prestatie. We kunnen weer trots zijn op ons landje .
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:47:21 #40
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61031644
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:32 schreef HeinekenAFCA het volgende:

[..]

Top 15 is sowieso een fantastische prestatie. We kunnen weer trots zijn op ons landje .
Precies, als je realistisch bent is tussen plaats 10en 15 eindigen voor Nederland gewoon hartstikke goed. Als we dat niveau structureel vasthouden ben ik tevreden.
pi_61031688
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:24 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk het ook niet.

Italia had vandaag al weer goud in het snelwandelen. Frankrijk in het BMX en het heeft nog een kans op 2 of 3 gouden plakken. En Zuid-Korea is ook al niet meer te achterhalen.

Maar 12e is een prima resultaat.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:11:15 #42
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_61032178
wij hebben dus nu meer goud dan in athene, maar toen stonden we wel top 10 toch? zijn er nu meer landen die gewonnen hebben ipv dat china, america en rusland alles pakken?
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_61032250
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:11 schreef werkeend het volgende:
wij hebben dus nu meer goud dan in athene, maar toen stonden we wel top 10 toch? zijn er nu meer landen die gewonnen hebben ipv dat china, america en rusland alles pakken?
Groot-Brittannië en China hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt en Rusland en de VS scoren wat minder dan voorgaande edities.

Verder staan de meeste landen die gebruikelijk in de top 10 staan er nu weer.

Nederland haade overigens geen top 10 in Athene. 'We' werden 18e.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:15:17 #44
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032258
quote:
In Athene werden we 18e in het medailleklassement, in Sydney 8e, nu eindigen we daar dus tussenin.
pi_61032288
quote:
Athene stonden we 18 (?) of zo...in Sydney stonden we top 10...Mag ook wel met 12 goud
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_61032300
quote:
In 2004 werden we 18e op de medaillespiegel. Ruim buiten de top 10 dus.

Edit: Spuit 410.
pi_61032414
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:16 schreef Norrage het volgende:

[..]

Athene stonden we 18 (?) of zo...in Sydney stonden we top 10...Mag ook wel met 12 goud
Maar toen stonden we met 11 goud nog buiten de top-10. Toen was het te danken aan het totaal onverwachte goud van Dubbeldam en zilver van Voorn dat we de top-10 nog binnenkwamen. Dat zegt ook wel iets over de overmacht van China dit toernooi. Dat de kans aanwezig is dat je met 7 goud nog in de top-10 staat.
pi_61032501
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:22 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Maar toen stonden we met 11 goud nog buiten de top-10. Toen was het te danken aan het totaal onverwachte goud van Dubbeldam en zilver van Voorn dat we de top-10 nog binnenkwamen. Dat zegt ook wel iets over de overmacht van China dit toernooi. Dat de kans aanwezig is dat je met 7 goud nog in de top-10 staat.
Njah, in Athene stonden Zuid-Korea en Groot-Brittannië met 9 goud ook in de top 10. En toen was er geen land echt superoverheersend.

Nu is China heel dominant en kun je dus met nog lagere goudscores top 10 halen.
pi_61032739
Ik zat nog ff te bladeren in de statistieken op zoek naar de Russen kwam ik dit tegen:

Moskou. 1980 Nederland 0 gouden medailles ...!
(Rusland had er toen 80 gouden medailles)

Er is veel veranderd sinds die tijd

Structureel top15-20 notering lijkt me goed voor Nederland
pi_61032760
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:35 schreef qonmann het volgende:

I'll settle for that.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:37:59 #51
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032806
quote:
Ik zat nog ff te bladeren in de statistieken op zoek naar de Russen kwam ik dit tegen:

Zeker als je bedenkt dat de VS toen niet meedeed.
pi_61032822
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:37 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Zeker als je bedenkt dat de VS toen niet meedeed.
En ook een West-Duitsland niet.
pi_61032838
quote:

80 dan zijn de chinezen zelfs nog prutsers, damn dat is veel
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:40:19 #54
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032872
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:38 schreef Leatherface het volgende:

[..]

En ook een West-Duitsland niet.
Dat wist ik niet eens, maar de boycot verklaart enerzijds het bizar hoge aantal gouden medailles voor de Sovjets, maar maakt de zwakke prestaties van Nederland anderzijds nog slechter.
pi_61032899
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:39 schreef komrad het volgende:

[..]

80 dan zijn de chinezen zelfs nog prutsers, damn dat is veel
Met de kanttekening erbij dat de VS en enkele andere westerse landen wegbleven. Dat scheelde al een pak gouden medailles.

In L.A. pakte de VS veel gouden plakken omdat het oostblok minus Roemenië wegbleef.

De balans was weg op die twee Spelen.
pi_61032957
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:40 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat wist ik niet eens, maar de boycot verklaart enerzijds het bizar hoge aantal gouden medailles voor de Sovjets, maar maakt de zwakke prestaties van Nederland anderzijds nog slechter.
De total oogst was in 1980 onvoorstelbaar laag:

0 gouden
1 zilver ( Nijboer)
2 brons(Judo Numan, Zwemmen dames estafette)
pi_61033002
Kappen ermee.

[ Bericht 95% gewijzigd door Leatherface op 22-08-2008 10:45:41 ]
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:45:01 #58
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61033006
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:43 schreef qonmann het volgende:

[..]

De total oogst was in 1980 onvoorstelbaar laag:

0 gouden
1 zilver ( Nijboer)
2 brons(Judo Numan, Zwemmen dames estafette)
In 1976 in Montreal was het dacht ik niet veel beter, waren dus magere jaren voor Nederland.
pi_61033011
Montreal en Moskou waren inderdaad flinke dippen voor Nederland. Dat waren onze magere olympische jaren.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:45:40 #60
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61033023
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:45 schreef Leatherface het volgende:
Montreal en Moskou waren inderdaad flinke dippen voor Nederland. Dat waren onze magere olympische jaren.
Ja, vraag me af hoe dat kwam.
pi_61033114
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:45 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Lastig te zeggen. Australië had destijds ook een flinke dip.

Het is wel een opvallende 'slump' van Nederland, t.o.v. andere OS.
pi_61033120
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:41 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Met de kanttekening erbij dat de VS en enkele andere westerse landen wegbleven. Dat scheelde al een pak gouden medailles.

In L.A. pakte de VS veel gouden plakken omdat het oostblok minus Roemenië wegbleef.

De balans was weg op die twee Spelen.
eensch, maar de OS daarvoor hadden de russen ook al 49 gouden medailles
pi_61033247
quote:

[..]

Montreal inderdaad ook maar 5 , 0 goud ja)

Medailles bij zwemmen halen was toen heel moeizaam, er was altijd wel een Oost-Duitse sneller.
pi_61033300
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef qonmann het volgende:

[..]

Montreal inderdaad ook maar 5 , 0 goud ja)

Medailles bij zwemmen halen was toen heel moeizaam, er was altijd wel een Oost-Duitse sneller.
Enith Brigita is er nog altijd verbolgen over dat gedrogeerde zwemsters als Cornelia Ender haar vooraf gingen. En dat jaren later structureel dopinggebruik boven water komt, maar het niet meer kan worden teruggedraaid wegens verjaring.

Anders had zij gewoon in retrospect goud gekregen.
pi_61033450
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:55 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Enith Brigita is er nog altijd verbolgen over dat gedrogeerde zwemsters als Cornelia Ender haar vooraf gingen. En dat jaren later structureel dopinggebruik boven water komt, maar het niet meer kan worden teruggedraaid wegens verjaring.

Anders had zij gewoon in retrospect goud gekregen.
Een bronzen medaille was het hoogste wat ze toen kon binnenhalen

Die zegt Connie van Benthum over die tijd:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Doping/sporters.html
Wel zuur voor de zwemsters van toen.

De Oost-Duitse dames wonnen echt alles toen

Waarom bij andere sporten zo weinig medailles werden gehaald weet ik niet., het verwachtingspatroon was toen ook niet zo hoog en er werd niet zoveel geld inde sport gestopt wellicht.
pi_61033484
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:02 schreef qonmann het volgende:

[..]

Een bronzen medaille was het hoogste wat ze toen kon binnenhalen

Die zegt Connie van Benthum over die tijd:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Doping/sporters.html
Wel zuur voor de zwemsters van toen.

Ze wonnen echt alles toen
Brigita derde ja, achter twee DDR-zwemsters.

Edit - dat achter die twee DDR-zwemsters (Ender en Priemer) was op de 100 vrij.

Op de 200 vrij eindigde er nog een Amerikaanse tussen Ender en Brigita.
pi_61033633
quote:

[..]

Er ging toen bijzonder weinig geld naar topsport, beter gezegd helemaal niets. In de jaren daarvoor moest het overigens ook komen van uitzonderlijk prestaties van wat eenzaten, Nederland deed sinds 1952 nog amper mee in de ranglijsten.

De prestigestrijd van de jaren 70 en begin jaren 80 kon Nederland in ieder geval niet aan meedoen. Het waren economisch slechte tijden en topsport was wel het laatste waar de aandacht naartoe uitging vanuit de regerende partijen.

Pas sinds 1996 is er een echte kentering ontstaan in het presteren van de Nederlandse equipe, toen begon het besef te ontstaan dat Nederland ook een sportland kan zijn. Het kan overigens nog een stuk beter, wordt tijd dat de politiek en NOC-NSF een keer echt naar Joop Albarda gaat luisteren. Een Deltaplan tosport kan er toe leiden dat Nederland structureel bij de top 10 landen in de ranglijsten gaat horen.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:15:53 #68
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61033787
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:10 schreef Ericr het volgende:
Een Deltaplan tosport kan er toe leiden dat Nederland structureel bij de top 10 landen in de ranglijsten gaat horen.
Dat lijkt me niet realistisch. Wellicht op korte termijn wel, maar naarmate landen als India en Brazilië zich economisch verder ontwikkelen zullen die ons in de toekomst normaliter voorbijgaan. Als we ons rond de 15e plek weten te handhaven doen we het heel aardig.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:20:55 #69
211106 Ciolekfan
Olympische fan
pi_61033927
Goud voor Wit-Rusland in de kano, ze verslaan heel erg nipt de veel te snel gestarte Duitsers...
pi_61033979
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:15 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet realistisch. Wellicht op korte termijn wel, maar naarmate landen als India en Brazilië zich economisch verder ontwikkelen zullen die ons in de toekomst normaliter voorbijgaan. Als we ons rond de 15e plek weten te handhaven doen we het heel aardig.
Joop Albarda vind het wel realistisch en gelet op de voorsprong die we nog hebben kunnen we die maar beter uitbouwen. Overigens is Brazilie geen sportarmland, daar wordt genoeg op hoog niveau sport bedreven. Alleen wel in sporten die hun boeien en dat zal niet veranderen.

India zie ik niet als bedreiging, het zijn geen Chinezen die zwaar gedrild worden om tot grootse prestaties te komen. Die pakweg 100 miljoen Indiers die wel genoeg geld hebben om op niveau sport te bedrijven laten in ieder geval niet zien dat ze de komende 10 of 20 jaar opeens wel gaan meetellen.
pi_61034030
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:22 schreef Ericr het volgende:

[..]

Joop Albarda vind het wel realistisch en gelet op de voorsprong die we nog hebben kunnen we die maar beter uitbouwen. Overigens is Brazilie geen sportarmland, daar wordt genoeg op hoog niveau sport bedreven. Alleen wel in sporten die hun boeien en dat zal niet veranderen.

India zie ik niet als bedreiging, het zijn geen Chinezen die zwaar gedrild worden om tot grootse prestaties te komen. Die pakweg 100 miljoen Indiers die wel genoeg geld hebben om op niveau sport te bedrijven laten in ieder geval niet zien dat ze de komende 10 of 20 jaar opeens wel gaan meetellen.
India heeft niet zo'n sportcultuur. En inderdaad, ze zijn niet zo 'alles voor een hoger doel-achtig' als China.
pi_61034059
Overigens: als je deze Spelen vergelijkt met de Spelen van Sydney in 2000, vind ik dat we het eigenlijk niet eens zoveel slechter doen. Vergeet niet dat toen 8 van de 12 gouden medailles (en ook nog een aantal zilveren en bronzen) werden behaald door het toptrio de Bruijn, van Moorsel en van den Hoogenband.

Toen werden de gouden medailles behaald in 6 verschillende sporten, en als de hockeysters vandaag goud halen, wordt dat dit keer in 7 verschillende sporten (als je langebaanzwemmen en zwemmen in open water als 2 verschillende sporten ziet). In de breedte doen we het dus niet eens zo slecht.
pi_61034111
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:22 schreef Ericr het volgende:

[..]
Denk het ook, cricket is daar het enige zo'n beetje.
(en schaken ook wel)
pi_61034149
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:25 schreef Marcoss het volgende:
Overigens: als je deze Spelen vergelijkt met de Spelen van Sydney in 2000, vind ik dat we het eigenlijk niet eens zoveel slechter doen. Vergeet niet dat toen 8 van de 12 gouden medailles (en ook nog een aantal zilveren en bronzen) werden behaald door het toptrio de Bruijn, van Moorsel en van den Hoogenband.

Toen werden de gouden medailles behaald in 6 verschillende sporten, en als de hockeysters vandaag goud halen, wordt dat dit keer in 7 verschillende sporten (als je langebaanzwemmen en zwemmen in open water als 2 verschillende sporten ziet). In de breedte doen we het dus niet eens zo slecht.
Sydney was inderdaad voor een groot deel te danken aan een supertrio. Dat is echt eens in de zoveel jaar voor een land als Nederland.

Ze presteerden zelf geweldig en zogen in hun kielzog anderen mee in hun momentum. Maar anders waren het waarschijnlijk vrij doorsnee Spelen voor Nederland.
pi_61034221
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:10 schreef Ericr het volgende:

[..]

Er ging toen bijzonder weinig geld naar topsport, beter gezegd helemaal niets. In de jaren daarvoor moest het overigens ook komen van uitzonderlijk prestaties van wat eenzaten, Nederland deed sinds 1952 nog amper mee in de ranglijsten.

De prestigestrijd van de jaren 70 en begin jaren 80 kon Nederland in ieder geval niet aan meedoen. Het waren economisch slechte tijden en topsport was wel het laatste waar de aandacht naartoe uitging vanuit de regerende partijen.

Pas sinds 1996 is er een echte kentering ontstaan in het presteren van de Nederlandse equipe, toen begon het besef te ontstaan dat Nederland ook een sportland kan zijn. Het kan overigens nog een stuk beter, wordt tijd dat de politiek en NOC-NSF een keer echt naar Joop Albarda gaat luisteren. Een Deltaplan tosport kan er toe leiden dat Nederland structureel bij de top 10 landen in de ranglijsten gaat horen.
Nog een toevoeging

Dit waren de statistieken vanaf 1948:
jaar g-z-b total
1948 5-2-9 16
1952 0-5-0 5
1960 0-1-2 3
1964 2-4-4 10
1968 3-3-1 7
1972 3-1-1 5
1976 0-2-3 5
1980 0-1-2 3
1984 5-2-6 13
1988 2-2-5 9
1992 2-6-7 15
1996 4-5-10 19
2000 12-9-4 25
2004 4-9-9 22
2008 6-5-4 15 (and counting)

Geld is een belangrijke factor, als je ziet hoe het nu in het zeilen/waterpolo toegaat, is een wereld van verschil met zeg 20 jaar geleden, maar andere landen doen dat ook.
Vanaf 1996 haalt Nederland inderdaad meer medailles, maar ook 1992 was best goed

Het hangt vaak van een paar prestaties af, een Ellen van Langen is zo uniek
Ik acht de kans dat we ooit nog een olympisch kampioen in de Atletiek krijgen gering, maar hoopt het wel

En zoals al opgemerkt de medailles zijn nu over meer sporten gespreid

Als Nederland het huidige nivo kan handhaven zou erg knap zijn
pi_61034320
Nederland moet gewoon meeblijven doen aan de nieuwe wedloop, i.p.v. een wapenwedloop is het nu een medaillewedloop. Dat laatste is alleen maar goed te noemen, ontwikkeling van sport en daarbij ook de topsport heeft ook voordelen voor de volksgezondheid.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:43:15 #77
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61034566
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:28 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Sydney was inderdaad voor een groot deel te danken aan een supertrio. Dat is echt eens in de zoveel jaar voor een land als Nederland.
Dat is ook het mooie aan de gouden medailles van dit jaar: niemand heeft twee gouden medailles gewonnen en ze zijn bovendien behaald in diverse takken van sport. Dat toont de breedte van de Nederlandse topsport aan en dat lijkt me een zeer goede ontwikkeling.
pi_61034605
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:43 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat is ook het mooie aan de gouden medailles van dit jaar: niemand heeft twee gouden medailles gewonnen en ze zijn bovendien behaald in diverse takken van sport. Dat toont de breedte van de Nederlandse topsport aan en dat lijkt me een zeer goede ontwikkeling.
Hier ben ik het mee eens.

Bovendien een gouden doorbraak in een sport die niet tot onze traditionele topsporten behoort: waterpolo.
pi_61034764
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:44 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens.

Bovendien een gouden doorbraak in een sport die niet tot onze traditionele topsporten behoort: waterpolo.
Wel een watersport en de Nederlandse dames zijn natuurlijk wel jarenlang wereldtop geweest. Madrid 1986 keek ik er al naar en tot en met 1998 won Nederland ieder WK een medaille.

Het zou mooi zijn als Nederland (weer) een keer mee gaat tellen in sporten als schermen, handbal, boksen. Daar liggen zeker kansen. Tafeltennis, badminton, basketball en nog wat sporten die gedomineerd worden door 1 of enkele landen zal het toch zo goed als onmogelijk worden om mee te kunnen doen voor de medailles.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:56:09 #80
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61034974
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:49 schreef Ericr het volgende:
handbal
Dat is inderdaad een sport waar je met relatief beperkte inversteringen aansluiting bij de top moet kunnen vinden. het feit dat Ijsland met 300.000 inwoners, en waarschijnlijk niet meer handballers dan Nederland, in de halve finale staat spreekt boekdelen.
pi_61035041
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:56 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een sport waar je met relatief beperkte inversteringen aansluiting bij de top moet kunnen vinden. het feit dat Ijsland met 300.000 inwoners, en waarschijnlijk niet meer handballers dan Nederland, in de halve finale staat spreekt boekdelen.
Het is een mondiaal vrij grote sport die inderdaad weinig kost.

Met een soort van Bankras-aanpak moet Nederland (in potentie) daarin de top kunnen halen.
pi_61035049
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:56 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Ze hebben het overigens in Nederland wel een keer geprobeerd maar dat werd een fiasco.

Het Bankrasmodel en nu de waterpolo-sters leert echter dat je met de juiste aanpak zeer ver kan komen. Ook al blijf je natuurlijk wel enig talent nodig hebben.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:00:35 #83
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61035096
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:59 schreef Ericr het volgende:

[..]

Ze hebben het overigens in Nederland wel een keer geprobeerd maar dat werd een fiasco.

Het Bankrasmodel en nu de waterpolo-sters leert echter dat je met de juiste aanpak zeer ver kan komen. Ook al blijf je natuurlijk wel enig talent nodig hebben.
Bij het dameshandbal is het geprobeerd. Dat is geen groot succes geworden, maar ook niet echt een fiasco. Bij de heren is het dacht ik nog nooit geprobeerd.
pi_61035127
quote:

[..]

Volleybal is niet structureel helaas, vraag is of het ooit nog herhaald kan worden
Concurrentie is zeer zwaar.
pi_61035129
Hoe staat Ijsland ervoor?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:15:10 #86
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61035469
Een ander zo goed als braakliggend terrein is de atletiek. dat is weliswaar een zeer internationale sport met enorme concurrentie, maar desondanks kan dat absoluut beter. Sinds 1992 heeft Nederland geen atletiekmedaille meer behaald en bij de mannen zelfs sinds 1980 al niet meer. Bij deze Spelen waren er eigenlijk maar twee Nederlanders (Kiplagat en Smith) met een kansje op een medaille en daar liggen dus zeker mogelijkheden.
pi_61035563
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:02 schreef kraakschandaal het volgende:
Hoe staat Ijsland ervoor?
0 medailles tot nu toe
pi_61036035
quote:

[..]

Nou ja, fiasco. Ze werden er wel 5e op het WK mee. Alleen wisten ze het niet door te trekken, vanwege stoppende speelsters en andere speelsters die aan het einde van hun carrière nog naar het buitenland wilden.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:00:28 #89
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_61036677
frankrijk heeft 5 gouden plakken nog 1 gaan ze ons passeren
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
pi_61036689
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:34 schreef TheArt het volgende:

[..]

Nou ja, fiasco. Ze werden er wel 5e op het WK mee. Alleen wisten ze het niet door te trekken, vanwege stoppende speelsters en andere speelsters die aan het einde van hun carrière nog naar het buitenland wilden.
De Spelen niet halen terwijl ze als 1 van de speerpuntploegen waren aangewezen is toch wel een fiasco te noemen. Natuurlijk spelen andere omstandigheden mee maar als de OS al niet gehaald worden is er toch wat mis gegaan in de voorbereiding.
pi_61037222
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:00 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Bij het dameshandbal is het geprobeerd. Dat is geen groot succes geworden, maar ook niet echt een fiasco. Bij de heren is het dacht ik nog nooit geprobeerd.
De Limburgse handbalploegen zijn toch bij elkaar gevoegd en krijgen toch een miljoen subsidie van de provincie! Daar moet je wel het een en ander uit kunnen halen. Trouwens dat handbal zo belabberd is in Nederland snap ik niet. In Zuid Limburg heeft ieder gehucht met een paar inwoners wel een handbalteam,maar op tv zie ik het nooit.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:35:09 #92
862 Arcee
Look closer
pi_61037595
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:59 schreef Petertje81 het volgende:
Ook de Franse handballers worden op goud ingeschat.
Ze hebben iig net de finale gehaald.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61037798
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:00 schreef Anonymousz het volgende:
frankrijk heeft 5 gouden plakken nog 1 gaan ze ons passeren
En ze staan in de handbalfinale. Als ze daar goud pakken, dan hebben ze er wel nog één nodig, want we gaan uit van goud vanmiddag bij de hockeydames natuurlijk (als we dat niet pakken dan worden we langs alle kanten voorbijgestreefd)
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:18:28 #94
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61043092
Als je nu naar de medaillestand kijkt kunnen we denk ik alleen nog gepasseerd worden door Frankrijk en de Oekraïne. Die moeten dan wel allebei nog twee keer goud pakken en de Oekraïne nog 1 keer zilver. Ben benieuwd.
pi_61043267
Jamaica Gelukkig maar dat hun totaal aantal medailles laag is, nu moeten ze nog 2 gouden medailles krijgen om ons in te halen. Net hebben ze er weer een bij gekregen.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:24:13 #96
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61043312
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:23 schreef thedude0 het volgende:
Jamaica Gelukkig maar dat hun totaal aantal medailles laag is, nu moeten ze nog 2 gouden medailles krijgen om ons in te halen. Net hebben ze er weer een bij gekregen.
Maar daar blijft het in principe ook bij, volgens mij zijn er geen kansen meer op nog meer goud.
pi_61043965
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:58 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Het is een mondiaal vrij grote sport die inderdaad weinig kost.

Met een soort van Bankras-aanpak moet Nederland (in potentie) daarin de top kunnen halen.
Ik had ooit een meisje in de klas die voor Oranje ging handballen, ze gingen er toen echt 1 a 2 jaar fullltime voor met wat succes? (Ek of zo?) was al wel weer een jaar of 5, 6 geleden , ik denk dat het doel toen Athene was.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_61044152
Tijd voor een update. Dit is de actuele medaillestand:

1
2
3
4
5
Nederland 7  5  4
Jamaica   6  3  1
Frankrijk 5 13 15
Oekraïne  5  4 10
Spanje    4  6  2

De zilveren medaille van de Oekraïnse zevenkampster is afgenomen, een zilver minder dus voor de Oekraïne. De vedergewicht bokser Lomachenko is doorgestoten naar de finale en daarin huizenhoog favoriet. Verder komt de kanshebber bij het polsstokspringen later vandaag in actie (verwachting: brons). De C2 500m kanoploeg lijkt geen medaille te gaan halen. Osypenko (K1 500m dames) is echter favoriet voor goud. Vermoedelijk nog 2 goud en 1 brons voor de Oekraïne. Als dat inderdaad het geval is zal Nederland boven de Oekraïne eindigen.

Jamaica heeft fout gewisseld bij de 4 x 100 vrouwen en daardoor het verwachte goud niet gehaald. Bij de heren won het wel. De dames op de 4 x 400 kwalificeerden zich als tweede voor de finale, daar dus nog steeds zilver verwacht. De heren op de 4 x 400 plaatsten zich pas als 4e voor de finale. Vermoedelijk dus nog slechts 1 zilver voor Jamaica. Jamaica lijkt ook niet echt een bedreiging meer.

Italië is voor Nederland definitief buiten schot lijkt het, na het goud op de 50km snelwandelen.

Voor Spanje komt de topfavoriete bij het mountainbiken, Fullana, nog in actie. Ook speelt de hockeyploeg morgen om goud tegen de Duiters, waar ze favoriet zijn. De Spaanse basketballers staan ook in de finale en blijven dus op zilverkoers. Ook komt de 1500 meter loopster die op brons wordt ingeschat nog in actie. Cal heeft zoals verwacht zilver gepakt op de C1 1000m. De C1 500 (wederom Cal, wederom ingeschat op zilver) en de K2 500m (verwachting: 3e) volgen nog. Bij het handbal heeft Spanje de finale niet gehaald. De verwachting is wel dat ze brons pakken. Bij het synchroonzwemmen staat Spanje na de technische oefening 2e, een plaatsje hoger dan verwacht. Winnen lijkt er daar echter niet meer in te zitten, vanwege superieure Russen. De verwachting is dus nog 2 keer goud voor Spanje. Dan zouden ze op 6 blijven steken. Dit kan echter nog alle kanten op, vanwege het grote aantal Spaanse kanshebbers dat nog in actie komt.

Frankrijk heeft helaas goud en zilver gepakt bij het BMX'en. Bovendien hebben de handballers de finale gehaald en zijn ze daarin veruit favoriet. Absalon is onverminderd favoriet bij het mountainbiken. De kanshebber bij het snelwandelen heeft geen medaille behaald. In het vedergewicht heeft een Fransman de finale gehaald, maar die moet tegen de sterker ingeschatte Oekraïner. In het lichtweltergewicht is de Franse deelnemer uitgeschakeld voor goud. In het lichtgewicht heeft Sow echter verrassend van de Cubaan gewonnen in de halve finales. Hij nu tegen een Rus, waar hij zeer licht underdog is. Verder rest nog Michaud, waarvan brons bij taekwondo wordt verwacht. Vermoedelijk dus nog 2 keer Frans goud. Dat zou eenmaal te veel zijn.

Het wordt voor Nederland dus vooral erg moeilijk om Frankrijk voor te blijven. Ze hebben daar twee boksers en de handbalheren in de finale en bovendien nog Absalon bij het mountainbiken. Maximaal 1 van deze kanshebbers mag winnen.

Eigenlijk moet je echter in procentuele kansen rekenen. Als je de noteringen voor de vier kanshebbers op goud bij de Fransen omzet in procenten krijg je het volgende:

Sow (boksen): 48 %
Djelkir (boksen): 24%
Absalon (mountainbike): 30%
Handbal heren: 69%

Die percentages heb ik in een Monte Carlo simulatie gegooid. Een scriptje heeft daarbij duizend keer de vier evenementen gesimuleerd en het aantal gouden medailles voor Frankrijk voor elke simulatie berekend. De kans dat Frankrijk minder dan twee keer goud haalt (en dus achter Nederland blijft) is ongeveer 30%. Het zal dus echt mee moeten zitten.
pi_61044265
Indrukwekkende post!

Hopen dan maar, een top10-klassering zou heel mooi zijn.
pi_61044271
zoo.. statfreak! maar fantastisch gedaan.
pi_61044324
Maar voorlopig lijken de Fransen nog niet echt van het veel winnen met slechts vijf goud, als die trend zich ook de laatste twee dagen voortzet verliezen ze ook de met winst verwachtte finales en blijven achter Nederland
pi_61044374
Wat een post.

Ik denk dat het het niet niet halen.

Maar we hebben de Sports Illustrated voorspelling qua aantal gouden medailles wel gehaald.
pi_61044415
Zou in principe wel terecht zijn mocht Frankrijk naar de 10e plaats gaan. Ze hebben nu al totaal 33 medailles en dat zouden er wel eens 40 kunnen gaan worden. De handbalheren zullen het goud op zeker gaan halen, de andere 3 zal niet gemakkelijk worden.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:00:20 #104
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61044455
even een voor Peter.

Hopelijk halen we de top10.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_61044631
Ik gun het die fransen totaal niet.
pi_61044669
Geweldig rekenwerk! .

Ik vind het hoe dan ook mooi dat we als klein landje zo enorm goed scoren. Ben trots!
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
pi_61044907
Geen mobiele telefoon en nog nooit ge-sms't.
Heerlijk tegen de stroom in
pi_61045401
7 keer goud, na Sydney de beste prestatie ooit geloof ik?
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_61045601
hoe kan het dat bruce hier nog niet gepost heeft, dit is helemaal zijn ding

goed bezig trouwens.
pi_61045823
Heeft Nederland nu alleen met mountainbiken een (kleine) kans of zijn "we" uitgemedailleert ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_61045851
hockeymannen kunnen ook nog een bronzen medaille halen als ze van australië weten te winnen
pi_61046354
maar voor de medaillespiegel hebben we daar niets aan
pi_61047911
Overigens, bij het mountainbike zijn de Zwitsers toch veel meer favoriet dan Absalon?

edit: en heeft Cuba nog kans op 5x goud met het boksen en honkbal eigenlijk?
pi_61048022
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 18:36 schreef ItaloDancer het volgende:
maar voor de medaillespiegel hebben we daar niets aan
Maar de vraag was of we 'uitgemedailleert' waren, niet of we nog gouden kansen hadden
pi_61048252
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:45 schreef Marcoss het volgende:
Overigens, bij het mountainbike zijn de Zwitsers toch veel meer favoriet dan Absalon?

edit: en heeft Cuba nog kans op 5x goud met het boksen en honkbal eigenlijk?
5x goud is nog altijd mogelijk voor Cuba, maar dan moet ook echt alles lukken. Ze staan in 4 boksfinales en in de honkbalfinale. Er zal toch wel één iemand die finale in het boxen verliezen.

Zal je zien dat dit juist niet gebeurt en Cuba er alsnog voorbij gaat.

EDIT: Bij het mountainbiken is Absalon favoriet, maar het is lang niet zo zeker als in 2004 dat hij goud gaat halen. Hij moet echt oppassen voor de Zwitsers Sauser, Schurter en Vogel, de Spanjaard Hermida en ook de Deen Fuglsang zou ik niet uitsluiten.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:03:07 #116
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61048359
wat een supergave analyse!! thanks
pi_61048451
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:59 schreef TheArt het volgende:

[..]

5x goud is nog altijd mogelijk voor Cuba, maar dan moet ook echt alles lukken. Ze staan in 4 boksfinales en in de honkbalfinale. Er zal toch wel één iemand die finale in het boxen verliezen.

EDIT: Bij het mountainbiken is Absalon favoriet, maar het is lang niet zo zeker als in 2004 dat hij goud gaat halen. Hij moet echt oppassen voor de Zwitsers Sauser, Schurter en Vogel, de Spanjaard Hermida en ook de Deen Fuglsang zou ik niet uitsluiten.
Oh, ik zat even snel te kijken naar de uitslagen bij het boksen, en ik dacht dat ze in meer finales zaten. Maar dat valt nog mee dus.

En die Absalon was de afgelopen jaren heel goed inderdaad, maar dit jaar werd hij er toch heel vaak afgefietst door de Zwitsers?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:10:11 #118
862 Arcee
Look closer
pi_61048543
Nederland veel hoger op 'echte' medaillespiegel
quote:
Nederland staat in de medaillespiegel van de Olympische Spelen op nummer tien, maar als je rekening houdt met de bevolkingsaantallen, staat de Nederlandse ploeg veel hoger. RTLNieuws.nl heeft de eerste 15 landen van de medaillespiegel met elkaar vergeleken wat betreft het aantal medailles en de bevolkingsaantallen. De nummer 1 van de echte medaillespiegel, China (1,33 miljard inwoners), zakt ineens naar plaats 15. Ook de VS (303,8 miljoen inwoners) duikelt naar beneden op de lijst.
JamaicaJamaica (2,8 miljoen inwoners), dat medailles grossiert bij atletiek, stijgt ineens naar de eerste plek, op afstand gevolgd door Australië. Nederland komt op de verdienstelijke derde plaats met 19 keer goud, 13 keer zilver en 11 keer brons.

Medaillespiegel in verhouding tot bevolkingsaantallen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
                          goud  zilver brons  totaal  
1. Jamaica (11)           92   46   15  153     
2. Australië (6)          26   30   34   90     
3. Nederland (10)         19   13   11   43     
4. Wit-Rusland (14)       18   18   37   73     
5. Groot-Brittannië (3)   13   9     8   30     
6. Zuid-Korea (7)         10   9     5   24     
7. Duitsland (5)           7   5     7   19     
8. Italië (9)              5   6     7   18     
9. Rusland (4)             5   5     7   17     
10. Verenigde Staten (2)   5   5     5   15     
11. Oekraïne (12)          5   4    10   19     
12. Spanje (15)            4   7     2   13     
13. Frankrijk (13)         3   9    10   22     
14. Japan (8)              3   2     3    8     
15. China (1)              2   1     1    4   

pi_61048549
Edit. Nevermind, TheArt ging al in op de kansen van Cuba.
pi_61048597
quote:
Mooi lijstje, al is het alle maar omdat Jamaica nu ook is meegenomen.
Nederland doet het dus er goed !

ze hebben zich beperkt tot de eerste 15, toch is het maar een kleine moeite om alle 204 landen mee te nemen.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:18:24 #121
30220 Barca
~:) EVIL - E; Bad As I Wanna B
pi_61048757
Jammer dat diverse medaillekandidaten geen succes hadden. Vos weg, Huizinga, Van der Geest, Van den Hoogenband, Veldhuis (2x), Zonderland, holland 8, Bos. Verder diverse medailles van de verkeerde kleur.

We doen het niet slecht maar er zat meer in.
Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"
pi_61051675
TVP, ga dit draadje morgen bijhouden. We MOETEN bij de eerste 10 eindigen!
pi_61052529
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 20:18 schreef Barca het volgende:
Jammer dat diverse medaillekandidaten geen succes hadden. Vos weg, Huizinga, Van der Geest, Van den Hoogenband, Veldhuis (2x), Zonderland, holland 8, Bos. Verder diverse medailles van de verkeerde kleur.

We doen het niet slecht maar er zat meer in.
Holland 8 en Zonderland waren vooraf geen echte medaillekandidaten toch? Dan moet je de Holland Vier noemen, die hoorde wel bij de favorieten. Elmont zou je nog toe kunnen voegen bij het judo, mogelijk de beachvolleyballers en een aantal zeilers. Maar goed, dat soort teleurstellingen houd je altijd.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:27:06 #124
30220 Barca
pi_61052672
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:23 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Holland 8 en Zonderland waren vooraf geen echte medaillekandidaten toch? Dan moet je de Holland Vier noemen, die hoorde wel bij de favorieten. Elmont zou je nog toe kunnen voegen bij het judo, mogelijk de beachvolleyballers en een aantal zeilers. Maar goed, dat soort teleurstellingen houd je altijd.
Hoe dan ook: ik had gerekend op 50 medailles waarvan 15x goud.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:38:07 #125
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_61053003
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:27 schreef Barca het volgende:

[..]

Hoe dan ook: ik had gerekend op 50 medailles waarvan 15x goud.

Das toch totaal niet realistisch man
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_61055338
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 19:59 schreef TheArt het volgende:

[..]

Cuba heeft ook nog reële kansen op de 800 meter en een kansrijke taekwondoka in de klasse boven de 80 kg.
pi_61055452
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 16:49 schreef Petertje81 het volgende:
Osypenko (K1 500m dames) is echter favoriet voor goud.
Hoe kom je hier bij. Het goud zal hier zeer waarschijnlijk naar Kovacs of Wagner gaan, met de oude Idem als outsider.
pi_61059526
Frankrijk lijkt 'ons' voorbij te gaan..
sig verwijderd door FA
pi_61059623
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 09:58 schreef Ambrosius het volgende:
Frankrijk lijkt 'ons' voorbij te gaan..
Ze pakken hier goud en zilver, maar ze moeten nog altijd een 7de keer goud pakken natuurlijk

(al zal dat inderdaad wel gebeuren)
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:10:53 #130
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61059648
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:08 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Ze pakken hier goud en zilver, maar ze moeten nog altijd een 7de keer goud pakken natuurlijk

Handbal
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:14:37 #131
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61059678
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:08 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Morgen spelen ze de handbalfinale tegen Ijsland.
pi_61059745
Of we nou 10e of 11e worden, het blijft natuurlijk een fantastische prestatie van ons.
Morgen dus maar IJsland aanmoedigen .
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:20:29 #133
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61059754
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:19 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Of we nou 10e of 11e worden, het blijft natuurlijk een fantastische prestatie van ons.
Morgen dus maar IJsland aanmoedigen .
Inderdaad. Misschien maken de Fransen trouwens ook bij andere sporten nog wel een kans op goud, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
pi_61059773
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:20 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Inderdaad. Misschien maken de Fransen trouwens ook bij andere sporten nog wel een kans op goud, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik ook niet .
pi_61059796
Oekranie heeft bij canoeen goud gewonnen

uh oh.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:26:07 #136
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61059812
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:24 schreef blackEyEz321 het volgende:
Dan moeten ze als ik het goed heb nog een keer goud en zilver winnen om ons in te halen.
pi_61059820
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:24 schreef blackEyEz321 het volgende:

uh oh.
Maar die zouden dan nog twee keer goud moeten winnen. Dat zie ik niet snel gebeuren.
Edit: Plato heeft gelijk. Goud en zilver is genoeg. Maar ook dat zie ik niet meer gebeuren .
pi_61059827
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:26 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dan moeten ze als ik het goed heb nog een keer goud en zilver winnen om ons in te halen.
Nee, we hebben beide 5 zilver dus met hun 12 bronzen gaan ze ons voorbij.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:29:16 #139
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_61059853
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:14 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Ik gun die IJslanders die gouden plak.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_61059857
Ik hoop zo erg dat ijsland morgen wint van frankrijk. Mountainbike is frans grondgebied, dat is wel duidelijk.
pi_61059860
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:27 schreef blackEyEz321 het volgende:

[..]

Nee, we hebben beide 5 zilver dus met hun 12 bronzen gaan ze ons voorbij.
Volgens mij hebben zij maar vier zilver.
pi_61059886
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:30 schreef HeinekenAFCA het volgende:

[..]

Volgens mij hebben zij maar vier zilver.
http://www.olympicmedalranking.com/countries/Ukraine/Silver

zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:33:06 #143
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61059890
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:29 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik gun die IJslanders die gouden plak.
Ik ook .

En niet alleen vanwege het medailleklassement, maar ook omdat het hun eerste gouden medaille ooit zou zijn.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:33:41 #144
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61059899
quote:
Blonska's zilveren medaille is haar afgenomen, ze hebben nu dus vier keer zilver.
pi_61059911
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:33 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Blonska's zilveren medaille is haar afgenomen, ze hebben nu dus vier keer zilver.
oooh dat wis ik niet. Dank je Er is weer hoop hehe
pi_61059922
Die Belgen zijn met een aardige inhaalrace bezig. ( )
pi_61059943
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:34 schreef blackEyEz321 het volgende:

[..]

oooh dat wis ik niet. Dank je Er is weer hoop hehe
Het enige land waar ik nog écht bang voor ben dat ze ons passeren is Frankrijk.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:38:07 #148
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61059953
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:37 schreef HeinekenAFCA het volgende:

[..]

Het enige land waar ik nog écht bang voor ben dat ze ons passeren is Frankrijk.
Dat zit er heel dik in, maar dan worden we 11e, nog steeds een prima resultaat.
pi_61059973
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:38 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat zeker. Ik ben dan ook heel erg trots.
pi_61060103
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:14 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Die moeten ze ook maar eerst winnen
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:49:25 #151
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61060123
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:47 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Die moeten ze ook maar eerst winnen
Natuurlijk, maar ze zijn wel de favoriet.
pi_61060130
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:49 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar ze zijn wel de favoriet.
In ijsland?
A little bit hateful
pi_61060170
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:38 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Oh ik ook, het is leuk als we 10e worden maar als het 11e word ben ik nog steeds trots
pi_61060228
MTB-goud voor Frankrijk.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:58:33 #155
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61060267
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 10:56 schreef Ericr het volgende:
MTB-goud voor Frankrijk.
En ook zilver, maar dat maakt voor de medaillespiegel niet uit.
pi_61060308
Spanje net ook goud in de kayak.

Als die het hockey winnen kan het ook nog een bedreiging vormen voor Nederland.
pi_61061468
Oekraiense liet net haar lint vallen bij ritmisch gymnastiek. Die zien we niet meer terug
pi_61061990
Nederland gaat nu wel geen 10e meer worden, denk ik. Ik zie niet en de Franse handballers en beide Franse boksers de finale verliezen.

Spanje pakt goud bij het kanovaren, maar niet bij het vrouwenmountainbiken. Dat ziet er voorlopig dus nog goed uit, al weet je nooit met de talrijk aanwezige Spanjaarden. Het goud voor Osypenko doet ook niets af aan de verwachting dat Nederland boven de Oekraïne zal gaan eindigen. Jamaica leek gisteren al definitief achter Nederland te gaan eindigen en daar is niets aan verandert.

Het lijkt er al met al dus op dat Nederland 11e gaat worden, tenzij Spanje uitzonderlijk goed of Frankrijk uitzonderlijk slecht presteert in wat nog volgt. Al met al niet slecht.
pi_61062391
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 11:01 schreef Leatherface het volgende:
Spanje net ook goud in de kayak.

Als die het hockey winnen kan het ook nog een bedreiging vormen voor Nederland.
Dan moeten we zo voor Duitsland zijn dus?
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:18:40 #160
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_61062514
Was er geen Oekraïner betrapt op doping? Gewichtheffer meen ik.
29.10 Novastar HMH
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:20:54 #161
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61062556
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:18 schreef Damzkieee het volgende:
Een zevenkampster en die medaille is al uit de medaillespiegel verwijderd .
pi_61063153
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:18 schreef Damzkieee het volgende:
Klopt, was bij de hoogste gewichtsklasse. Alleen werd die gozer 5e, dus maakt t voor de medailles niet uit
pi_61063171
Nu weer boksgoud voor Oekraïne. Wordt lastig voor NL om de top 10 nog te halen.
pi_61063201
De eerste Fransman heeft verloren in het boksen. Wel van een Oekraïner.
pi_61063228
Oekranie goud boksen nu hopen dat ze nergens zilver in halen
pi_61063244
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:49 schreef blackEyEz321 het volgende:
Oekranie goud boksen
Oekraïne staat nu nog 1 zilveren medaille achter ons.
pi_61063248
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:48 schreef TheArt het volgende:
De eerste Fransman heeft verloren in het boksen. Wel van een Oekraïner.
Oekraïne staat nu een plaatstje achter ons. Maar nog een gouden medaille voor hen erbij en ze zijn ons voorbij.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:51:47 #168
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61063302
Oekraïne, Frankrijk en Spanje kunnen ons nog voorbij. Ik denk dat het twee van de drie landen zeker zal lukken.
pi_61063326
Ik zie ook eng veel spanjaarden bij finale's :/
pi_61063328
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:51 schreef Plato1980 het volgende:
Oekraïne, Frankrijk en Spanje kunnen ons nog voorbij. Ik denk dat het twee van de drie landen zeker zal lukken.
Spanje net niet, denk ik.

Maar FRA en UKR gaan ons wel voorbij.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:53:45 #171
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61063345
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:52 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Spanje net niet, denk ik.
Spanje heeft naast het hockey als ik het goed begrepen heb nog wat kansen bij de atletiek, het zou dus kunnen.
pi_61063367
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:53 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Spanje heeft naast het hockey als ik het goed begrepen heb nog wat kansen bij de atletiek, het zou dus kunnen.
Dan moet die hoogspringster verrassen of iemand op de 5 km.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:57:26 #173
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61063439
Oekraïne pakt nu zilver en brons.
pi_61063440
Zilver en Brons voor Oekraine volgens mij.
Beter iets moois verliezen, dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_61063448
arghhhhhhhhhhhhh oekranie zilver!! op de 1500m vrouwen..helaas we zijn 11de
pi_61063451
Oekraïne is nu definitief voorbij Nederland.
pi_61063480
zeker geen hoop voor Kamiel Maase morgen?
pi_61063553
Jammer, maar niet onverwacht.

Philipp Zeller heeft ons de das omgedaan door een paar minuten voor tijd de gelijkmaker te maken in de halve finale. Anders hadden we nu zeker 1 zilver erbij gehad..

edit: die Oekraïnse kayakker won met 4 duizendste verschil trouwens
pi_61063569
Ach ja, jammer. 12e of 13e is toch ook gewoon goed?
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:07:03 #180
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_61063630
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 13:59 schreef blackEyEz321 het volgende:
zeker geen hoop voor Kamiel Maase morgen?
Zolang er Afrikanen meedoen niet nee.
Of het moet ineens gaan vriezen in Peking.
29.10 Novastar HMH
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:07:53 #181
11102 knep
Mountainfreak
pi_61063645
Kan er wel vrede mee hebben, NL en Jamaica horen niet in de top 10 met zo weinig medailles.
pi_61063697
We blijven waarschijnlijk een land als Cuba voor, tenzij die heel veel boksgoud halen.
pi_61063761
Cuba heeft al 1 boksfinale verloren, en ook de honkballers staan achter. Die blijven we zeker voor.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:23:21 #184
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61063897
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:07 schreef knep het volgende:
Kan er wel vrede mee hebben, NL en Jamaica horen niet in de top 10 met zo weinig medailles.
Uiteindelijk is dat wel zo en als we 12e worden hebben we het gewoon heel goed gedaan.
pi_61064990
We hebben het gewoon goed gedaan 7 goud had ik vooraf voor getekend. We hebben dan wel goud gewoonen waar ik het niet had verwacht maar dat maakt niet uit.
pi_61080567
Frankrijk gaat goed bij het handbal iig, dat wordt goud lijkt me.
sig verwijderd door FA
pi_61080593
Ja, frankrijk gaat wel erg goed tegen ijsland dat word een 12e plaats
  zondag 24 augustus 2008 @ 10:12:56 #188
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61080603
Ja, Frankrijk gaat ons voorbij, maar dat maakt ook niet uit, 11e of 12e doet er niet zo veel toe.
pi_61080633
We worden 12e. Ook keurig hoor.
pi_61080636
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:12 schreef Plato1980 het volgende:
Ja, Frankrijk gaat ons voorbij, maar dat maakt ook niet uit, 11e of 12e doet er niet zo veel toe.
Das ook wel waar
pi_61080840
Nederland laat toch Roemenië als Hongarije achter zich. Landen die vaak boven Oranje eindigen en dit in Athene ook deden. Verder eindigen ze voor Spanje, het land met de geweldige sportzomer.

En Nederland heeft evenveel goud als Oekraïne en zeer waarschijnlijk ook Frankrijk.

Allesbehalve slecht, zou ik zeggen.
pi_61081047
Geweldige prestatie.
12e plaats
pi_61081073
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:55 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Geweldige prestatie.
12e plaats
Als je je bedenkt welke landen Nederland achter zich laat:

Roemenië, Hongarije, Spanje, Canada.

Landen die hetzij gerenommeerde 'olympische landen' zijn of een stuk groter zijn dan ons.
pi_61081112
12-de plaats heel netjes !
pi_61081548
Gewoon netjes
  zondag 24 augustus 2008 @ 11:35:35 #196
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61081621
Na de eerste week een prima herstel. Vooral in de breedte goed. dat zegt vaak meer over een land bv dat we 1 Phelps hadden en voor de rest niets.

Ik denk dat er voldoende aanknopingspunten zijn om het over 4 jaar beter te doen!
pi_61081676
De verwachting was een top 10, dit was gelukt met nog een goude medaille bij het zwemmen. Baanwielrennen was zeker niet gelukt met de britten zo krachtig, maar een zilveren of brons wel.

Een extraatje was een gouden voor judo geweest, maar toch nog uitstekend gedaan.

Al met al, paar verbeteringen maar over het algemeen

Ik vind wel nog steeds dat er meer mental coaches moeten komen. Mooi voorbeeld is de holland 4 waar hun verklaring "mystieke krachten" was en de estafette dames die samen wel goud opleverden maar individueel slecht presteerden. Het blijft baantjes zwemmen of het nu in een groep of alleen is.

Vos blijft een discussie waardig, uiteraard zeer blij met haar gouden medaille maar ze had echt moeten toeslaan op de weg. Je kan het weer wel de schuld geven maar iedereen had er last van dus geen rede.
pi_61081726
Nou je, je kunt tegen slecht weer of niet. ik vind niet dat je daar achteraf nog moeilijk over moet doen.

Vos heeft goud op de baan, dus dan mag wat mij betreft blijdschap wel overheersen.
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:01:04 #199
225735 Dr.Crane
I'm listening...
pi_61081981
12e dus. Nu moeten ze er ook op terugkomen dat de doelstelling (bij de eerste 10 eindigen) niet gehaald is.
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:06:39 #200
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61082039
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 11:35 schreef Denewar het volgende:
Na de eerste week een prima herstel. Vooral in de breedte goed. dat zegt vaak meer over een land bv dat we 1 Phelps hadden en voor de rest niets.

Ik denk dat er voldoende aanknopingspunten zijn om het over 4 jaar beter te doen!
Qua aantal medailles wel, wat betreft de gouden medailles is dat moeilijk te zeggen.

Maar inderdaad, in de breedte hebben we het heel goed gedaan. De medailles zijn in zeer diverse takken van sport behaald en we waren veel minder afhankelijk van enkele wereldtoppers, zoals bijvoorbeeld in Sydney.
pi_61082139
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 10:55 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Geweldige prestatie.
12e plaats
Inderdaad
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_61082218
We mogen meer dan tevreden zijn.

Tuurlijk zijn er altijd teleurstellingen en kunnen er altijd dingen wat beter.

Maar over de gehele linie heeft Nederland het voortreffelijk gedaan.
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:29:45 #203
118145 Trancelocator
A.TRANCY.STATE.OF.MIND
pi_61082371
Zeker iets om trots op te zijn, de twaalfde plek. Het zijn toch niet de meest geringe landen die boven ons staan.
En wellicht dat Oekraïne nog gaat zakken door wat last-minute dopinggevallen.

Dan over USA en hun 'eigen' medaillespiegel, en het is ongetwijfeld al ter sprake gekomen: wat een kinderachtig volk zijn die Amerikanen toch. Elke Amerikaanse sportsite hanteert het eigen systeem.

Ze schreeuwen het wel van de daken als ze ergens goud winnen, want de hele wereld moet het weten. Nu ook weer na de 'REDEMPTION' van het Dream team. De slogan 'You don't win silver, you lose gold' kwam ook vaak langs. Dat is ook iets wat aansluit bij de topsportmentaliteit die Amerikanen altijd hebben.

Maar zo niet als het aankomt op het medailleklassement. Dan maakt het opeens niet uit wat voor kleur de medailles hebben. Het is de wereld op zijn kop, Amerikanen die maar al te graag genoegen nemen met tweede en derde plaatsen. Omdat het hen nu goed uitkomt.

China heeft zonet 51 keer goud behaald, maar het enige wat de Amerikanen kunnen is doormiepen over de leeftijd van een Chinese turnster.
pi_61082377
Goede klassering. Wordt wel hoog tijd dat NL. meer gaat investeren in atletiek. Ik heb het idee dat het doping beleid goed werkt en dat de top smaller wordt. Al die oostbloklanden (en ook andere landen) die niet te verslaan waren worden steeds minder in aantal. Zie België, dat met b.v. de 400 mtr. (zowel individueel als estafette) goed presteert en lang uitzicht had op een medaille. Daar valt nog wel wat te halen, misschien niet direct goud maar finaleplaatsen moet mogelijk zijn.
pi_61082950
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:29 schreef Trancelocator het volgende:
Zeker iets om trots op te zijn, de twaalfde plek. Het zijn toch niet de meest geringe landen die boven ons staan.
En wellicht dat Oekraïne nog gaat zakken door wat last-minute dopinggevallen.

Dan over USA en hun 'eigen' medaillespiegel, en het is ongetwijfeld al ter sprake gekomen: wat een kinderachtig volk zijn die Amerikanen toch. Elke Amerikaanse sportsite hanteert het eigen systeem.

Ze schreeuwen het wel van de daken als ze ergens goud winnen, want de hele wereld moet het weten. Nu ook weer na de 'REDEMPTION' van het Dream team. De slogan 'You don't win silver, you lose gold' kwam ook vaak langs. Dat is ook iets wat aansluit bij de topsportmentaliteit die Amerikanen altijd hebben.

Maar zo niet als het aankomt op het medailleklassement. Dan maakt het opeens niet uit wat voor kleur de medailles hebben. Het is de wereld op zijn kop, Amerikanen die maar al te graag genoegen nemen met tweede en derde plaatsen. Omdat het hen nu goed uitkomt.

China heeft zonet 51 keer goud behaald, maar het enige wat de Amerikanen kunnen is doormiepen over de leeftijd van een Chinese turnster.
Flauw inderdaad. Nogal sour grapes.

En al worden die twee gouden turnmedailles bij de Chinese dames geschrapt. Dan nog hebben de Chinezen een buffer van een stuk of 11 keer goud meer.

Amerika heeft het gewoon laten liggen in de sprintnummers in de atletiek en in het zwemmen bij de dames.

In teamsporten heeft de USA het wel erg goed gedaan. Dat moet gezegd worden.
pi_61082973
Goede klassering, we mogen tevreden zijn. Vooral het feit dat de top breder geworden lijkt, is een positieve ontwikkeling. We mogen wel wat kritisch zijn. In de atletiek doen we mee, maar ook niet meer dan dat. Echte kansen op medailles hebben we daar niet gehad en ook op WK's moeten we het hebben van toevalstreffers van een Blom en Smith bijvoorbeeld.

Over de hele lijn overheerst het gevoel 'het was een mooie Spelen voor Nederland, maar het had nog mooier kunnen en misschien wel moeten zijn'. Het aantal medailles is lager dan de laatste 3 Spelen. Bij een aantal kansen zat het niet mee, dat was vooral bij outsiders het geval, bij anderen, en dan heb ik het over vooraf verwachte favorieten, hebben we gefaald. Dan denk in aan zwemmen en baanwielrennen. Het moet onderzocht worden hoe het vooral bij het baanwielrennen, zo mis kon gaan. Natuurlijk heerste GB, maar af en toe zag het er bij onze baanwielrenners zo amateuristisch uit. Een paar medailles hebben we daar gemist. Ook het mannenhockey moet op de schop...En bij het judo heb ik ook wat mixed feelings: meeste medailles ooit, maar er had toch een gouden bij moeten zitten...

Eindconclusie: "Het was mooi, maar het had nog mooier kunnen zijn." Ik denk dat het uiteindelijk goed is dat we de top 10 uiteindelijk niet gehaald hebben, zo voorkom je dat men teveel op de lauweren gaat rusten.
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:12:14 #207
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61083113
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:05 schreef marcodej het volgende:
Goede klassering, we mogen tevreden zijn. We mogen wel wat kritisch zijn. In de atletiek doen we mee, maar ook niet meer dan dat. Echte kansen op medailles hebben we daar niet gehad en ook op WK's moeten we het hebben van toevalstreffers van een Blom en Smith bijvoorbeeld.
Blom was inderdaad een 'one-hit-wonder', die min of meer vanuit het niets kwam en ook weer in het niets opgegaan is. Smith behoort al een aantal jaar bij de subtop en ik zou zijn WK-medailles dan ook niets als toevalstreffers willen omschrijven. Maar verder heb je wat betreft de atletiek zeker gelijk, daar moeten en kunnen we veel beter gaan presteren. De afgelopen dertig jaar hebben we daar geloof ik drie medailles behaald en sinds Van Langen helemaal niets meer, dat is veel en veel te weinig.

Het feit dat we minder medailles behaald hebben dan in Sydney en Athene hangt volgens mij samen dat we geen uitblinkers hadden die in hun sport meerdere medailles kunnen behalen. Als je de medailles (en ik weet dat dit in zekere zin onzin is) van VDH, De Bruijn en Van Moorsel van de totalen van 2000 en 2004 aftrekt zitten we op ongeveer hetzelfde niveau als nu.

De conclusie wat betreft Peking2008 is dan ook dat Nederland in de breedte heel behoorlijk gepresteerd heeft, maar dat er in diezelfde breedte zeker ruimte voor verbetering is. En natuurlijk hopen dat er voor Londen weer een echt 'medaillekanon' opstaat, waarvoor Marianne Vos op dit moment de grootste kandidate is, maar je weet nooit wie er in de tussentijd nog opstaat.
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:15:22 #208
225735 Dr.Crane
I'm listening...
pi_61083200
De 12e plaats is absoluut geen geweldige prestatie. Ook geen slechte prestatie, maar het doel was toch echt de top 10. En dan maakt het niet uit hoeveel inwoners Nederland heeft, maar welke sporters we leveren.
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:17:30 #209
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61083248
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:15 schreef Dr.Crane het volgende:
En dan maakt het niet uit hoeveel inwoners Nederland heeft, maar welke sporters we leveren.
En je wilt beweren dat er geen verband is tussen beide factoren?
pi_61083284
Het medaille kanon zal inderdaad Vos moeten gaan worden. Het lijkt me sterk dat er binnen nu en 4 jaar opeens een kanjer opstaat die in Londen veel medailles in de wacht gaat slepen. Dat doe je niet in even een paar jaartjes. Je zou nu al het talent moeten zien die daarvoor in aanmerking komen en dat is er volgens mij buiten Vos niet. Of het zou Theo Bos moeten zijn die sprongen gaat maken en hetzelfde pilletje / trainingsmethode als de Britten gaat hanteren.
pi_61083299
Toch moeten we Theo Bos ook zeker niet afschrijven, hij blijft een groot talent.
pi_61083345
Uitstekend, 12e. Waar sommigen teleurstelden stonden nieuwe helden op. Op deze manier kan het ook, het verrassingselement was groter.
That's all folks!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 augustus 2008 @ 13:22:41 #213
862 Arcee
Look closer
pi_61083357
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:15 schreef Dr.Crane het volgende:
De 12e plaats is absoluut geen geweldige prestatie.
Yeah, right.:')

12e is keurig.
pi_61083496
Het aantal gouden medailles is zeer goed en boven (mijn) verwachting, het totaal aantal medailles is het minste sinds '92 en onder (mijn) verwachting.
Overall: Tevreden, maar niet euforisch.
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:28:00 #215
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61083498
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:19 schreef Pedroso het volgende:
Het medaille kanon zal inderdaad Vos moeten gaan worden. Het lijkt me sterk dat er binnen nu en 4 jaar opeens een kanjer opstaat die in Londen veel medailles in de wacht gaat slepen. Dat doe je niet in even een paar jaartjes.
Dat weet je niet, vier jaar geleden kende buiten de wielerwereld niemand Vos nog. Het kan dus best zijn dat we in de zwemsport of zo een enorm talent hebben rondlopen dat de komende jaren de top bereikt.
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:29:27 #216
225735 Dr.Crane
I'm listening...
pi_61083524
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:17 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

En je wilt beweren dat er geen verband is tussen beide factoren?
Niet altijd. Kijk maar eens naar de landen onder ons. Geld, mentaliteit en faciliteiten tellen ook heel erg mee.
pi_61083573
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:22 schreef -Vaduz- het volgende:
Uitstekend, 12e. Waar sommigen teleurstelden stonden nieuwe helden op. Op deze manier kan het ook, het verrassingselement was groter.
Juist de verrassende medailles ervaar ik als de mooiste.

Nederland heeft het echt uitstekend gedaan.

Tegenvallende landen vond ik Cuba en Zweden. Cuba slechts twee keer goud (vergeleken bij de 9 in Athene) en Zweden zelfs geen (4 keer goud in Athene)

Verder scoorden ook Japan, Frankrijk, Hongarije en Roemenië minder dan de vorige Spelen. Rusland viel ook wat tegen.

De VS en Australië bleven op hetzelfde niveau. China en GB stegen gigantisch en ook Zuid-Korea kende in iets mindere mate een verbetering.
pi_61083580
Of Vos wel zo'n medaille kanon wordt over vier jaar valt nogal te betwijfelen. Er van uitgaande dat ze net zo goed blijft is het parcours in London waarschijnlijk geschikt voor een massasprint en daar komt ze net te kort voor, puntenkoers blijft natuurlijk een mooie kans maar voor de tijdrit of een evt. achtervolging zou ze echt spectaculair moeten verbeteren.
pi_61083737
Een 12e plaats is uitstekend En het biedt ook hoop voor de toekomst, aangezien de meeste sporters nog erg jong zijn (hockeysters, Vos, Epke) en er in Londen waarschijnlijk ook bij zullen zijn. Ook het feit dat de medailles in allerlei verschillende takken van sport behaald zijn is positief. We zijn niet afhankelijk van één (of enkele) wereldtoppers die de medailles voor ons binnenhalen. Dus ik ben optimistisch over Londen, temeer ook omdat het dichter bij huis is en de weersomstandigheden ons beter liggen
pi_61083836
Vos zal waarschijnlijk niet zoveel medailles op 1 Spelen pakken als Leontien, omdat er met Vos haar specialiteiten/sterktes nu eenmaal minder kansen zijn om veel goud te pakken.

Als je een goede tijdrijder/rouleur bent kun je al plakken halen op de tijdrit en de individuele achtervolging. Vos is dat niet en moet het van de puntenkoers en de wegrace hebben, waarvan de laatste nooit zekerheden biedt en je nooit kunt zeggen hoe het verloopt.
pi_61083916
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:28 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat weet je niet, vier jaar geleden kende buiten de wielerwereld niemand Vos nog. Het kan dus best zijn dat we in de zwemsport of zo een enorm talent hebben rondlopen dat de komende jaren de top bereikt.
In de zwemsport zeker niet. Is ook gezegd door de insiders. Alleen Kromo..dinges (meisje op de vrije slag 100 mtr en 200 mtr) is wel een talent maar waarschijnlijk niet zo groot dat ze voor de medailles kan gaan. Vos komt inderdaad uit de lucht vallen (laatste jaren) maar dat is meer uitzondering dan regel. Zeker in de wat internationalere sporten moet het talent rijpen en dat duurt nu eenmaal wat langer.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:54:53 #222
40566 Ericr
Livewrong
pi_61085408
1 na beste prestatie ooit en dan nog zijn er azijnzeikerds, het is ook niet snel goed.
pi_61087583
Ow, we moeten natuurlijk ook tevreden zijn.

Maar je mag best kritisch kijken naar de prestaties en een beetje nuchter blijven. Dat lijkt me essentieel voor het verbeteren van jezelf.
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:37:48 #224
30220 Barca
pi_61087810
pi_61090490
Beter iets dan niets he...
pi_61102552
En als we de medailles van de winterspelen erbij optellen? Staan we dan ook niet in de top tien? Ik dacht het wel
pi_61102643
12de plek is prima. Natuurlijk was een 10de plek beter geweest. Een 1ste plek was echter nòg beter geweest, en zo blijf je bezig. Het is een sportief en promotioneel extraatje, meer niet. Andere landen staan ook niet stil, die willen ook die top 10 in.

Je kunt erover discussiëren of dat extraatje al dat (gemeenschaps)geld waard is. Ik vind van wel , maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet vinden. Soit, de meerderheid heeft in deze gelijk. Je wilt ook geen tweede België worden.
  maandag 25 augustus 2008 @ 08:32:54 #228
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61102797
quote:

Wat is dit nu voor ambitie? Ga dan voor 10-15 met uitschieters binnen de top 10 en een slecht jaar buiten de top 15. Ik denk dat je die tijden niet met elkaar kunt vergelijken en daardoor ook wat meer mag verwachten.
pi_61102889
Ik vind 12e ook prima. Maar wat voor topsportbeleid moet je hier nu op maken?

Zou je kunnen zeggen, we gaan de sporten waar we helemaal niet aan meedoen een impuls geven (schermen, schieten, boksen bijv) en proberen daar ook te scoren of juist de bestaande, goed presterende sporten nog meer ondersteunen zodat er nog meer goud gehaald kan worden?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  maandag 25 augustus 2008 @ 08:45:13 #230
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_61102921
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 08:42 schreef Suijk het volgende:
Ik vind 12e ook prima. Maar wat voor topsportbeleid moet je hier nu op maken?

Zou je kunnen zeggen, we gaan de sporten waar we helemaal niet aan meedoen een impuls geven (schermen, schieten, boksen bijv) en proberen daar ook te scoren of juist de bestaande, goed presterende sporten nog meer ondersteunen zodat er nog meer goud gehaald kan worden?
Da's makkelijk, allebei natuurlijk
pi_61103718
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:54 schreef Ericr het volgende:
1 na beste prestatie ooit en dan nog zijn er azijnzeikerds, het is ook niet snel goed.
Juist!
pi_61104112
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 08:45 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Da's makkelijk, allebei natuurlijk
Maar er is maar één zak met geld beschikbaar en die is niet oneindig. Dus zal je keuzes moeten maken. In de sporten waar 'we' nu al goed zijn moet je wel blijven investeren om ook in de toekomst mee te kunnen blijven doen, maar de structuur en de mensen met de kennis zijn al aanwezig. In de sporten waar het (nog) niet zo goed gaat moet je je afvragen of je wilt dat Nederland daar echt in mee gaat doen. In een mondiale en zeer aansprekende sport als atletiek lijkt me dat gewenst, maar om nou te gaan investeren in sporten als schieten of worstelen zonder dat die sport Nederlanders ook maar een beetje aanspreekt lijkt me niet heel erg zinvol.
pi_61104565
De geschiedenis leert dat Nederland scoort op een beperkt aantal disciplines en dat investeren in de onbekendere sporten tot nu toe weinig tot niets heeft opgeleverd. Roeien,judo, zwemmen, paardensport, hockey, (baan)wielrennen,zeilen zijn de sporten waar Nederland kansen maakt op de medailles en daarbij komt soms een uitzonderlijke prestatie in een andere sport.

Ik weet niet of een grote zak geld de Nederlandse atletiek op niveau gaat brengen om mee te doen om de medailles en dat geldt net zo goed voor schermen, schietsport, boksen of andere individuele sporten. Teamsporten geef ik Nederland meer kans, bijna iedere teamsport kent een volwaardige competitie. Bij de invididuele onNederlandse sporten is er toch meestal sprake van een zeer smalle top en met een grote zak geld creeer je niet opeens een sportcultuur rond 1 van sporten waarmee geoogst kan worden.

Jamaica domineert momenteel het sprinten bij het Atletiek, de Afrikanen al jarenlang de midden en lange afstanden en op de krachtnummers kan je amper op tegen de voormalige Oostbloklanden of de USA. Gooi er een miljard tegenaan en nog heb je het gat waarschijnlijk niet overbrugd, ook genetische dispositie speelt een rol om te kunnen slagen in een sport. Natuurlijk is het leuk als Nederland bij toeval een bronzen medaille zou kunnen winnen bij een estaffete of een zilveren plak bij het kogelstoten maar het zullen volgens mij altijd uitzonderingen blijven.

Wat mij betreft dus geld naar de sporten waar Nederland van oudsher al goed in is en eventueel geld naar minder ontgonnen sporten en waar Nederland al behoort tot de top of subtop.
pi_61109069
Die zak met geld is ook alleen van belang voor de disciplines die voor ons nu al belangrijk zijn, waar de organisatie groot en professioneel aangepakt wordt. Uitschieters in de minder belangrijke disciplines houd je toch wel, als iemand maar graag genoeg wil en genoeg talent heeft. Uiteindelijk komt het toch op het individu aan.
pi_61109668
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 07:49 schreef Zemi77 het volgende:
En als we de medailles van de winterspelen erbij optellen? Staan we dan ook niet in de top tien? Ik dacht het wel
Nou, nee. Net niet weer. Canada gaat ons dan voorbij, terwijl wij Japan en de Oekraïne inhalen. Elfde dus:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
China            53 25 33
VS               45 47 43
Rusland          31 27 36
Duitsland        27 22 21
Groot-Brittannië 19 14 15
Zuid-Korea       19 13 10
Australië        15 15 18
Italië           13 10 16
Canada           10 19 13
Frankrijk        10 18 21
Nederland        10  7  8
Japan            10  6 10
Oostenrijk        9  8  9
Oekraïne          7  5 17
Zwitserland       7  4  9
pi_61109832
Charles van Commenée kan zijn koffers meegeven. Twaalfde tsss.
pi_61114353
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:32 schreef RonaldRegen het volgende:
Die zak met geld is ook alleen van belang voor de disciplines die voor ons nu al belangrijk zijn, waar de organisatie groot en professioneel aangepakt wordt. Uitschieters in de minder belangrijke disciplines houd je toch wel, als iemand maar graag genoeg wil en genoeg talent heeft. Uiteindelijk komt het toch op het individu aan.
Tuurlijk komt het op het individu aan. Maar het maakt er een getalenteerde sporter wel makkelijker op wanneer hij de omgeving heeft om zijn talent te benutten.

Neemt niet weg dat de echte die-hards er toch wel komen, hetzij door inventiviteit, doorzettingsvermogen of uit te wijken naar buitenland.
pi_61116153
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 10:24 schreef Ericr het volgende:
De geschiedenis leert dat Nederland scoort op een beperkt aantal disciplines en dat investeren in de onbekendere sporten tot nu toe weinig tot niets heeft opgeleverd. Roeien,judo, zwemmen, paardensport, hockey, (baan)wielrennen,zeilen zijn de sporten waar Nederland kansen maakt op de medailles en daarbij komt soms een uitzonderlijke prestatie in een andere sport.

Ik weet niet of een grote zak geld de Nederlandse atletiek op niveau gaat brengen om mee te doen om de medailles en dat geldt net zo goed voor schermen, schietsport, boksen of andere individuele sporten. Teamsporten geef ik Nederland meer kans, bijna iedere teamsport kent een volwaardige competitie. Bij de invididuele onNederlandse sporten is er toch meestal sprake van een zeer smalle top en met een grote zak geld creeer je niet opeens een sportcultuur rond 1 van sporten waarmee geoogst kan worden.

Jamaica domineert momenteel het sprinten bij het Atletiek, de Afrikanen al jarenlang de midden en lange afstanden en op de krachtnummers kan je amper op tegen de voormalige Oostbloklanden of de USA. Gooi er een miljard tegenaan en nog heb je het gat waarschijnlijk niet overbrugd, ook genetische dispositie speelt een rol om te kunnen slagen in een sport. Natuurlijk is het leuk als Nederland bij toeval een bronzen medaille zou kunnen winnen bij een estaffete of een zilveren plak bij het kogelstoten maar het zullen volgens mij altijd uitzonderingen blijven.

Wat mij betreft dus geld naar de sporten waar Nederland van oudsher al goed in is en eventueel geld naar minder ontgonnen sporten en waar Nederland al behoort tot de top of subtop.
De Britten laten zien dat het wel kan. Ok, die hebben een grotere vijver om uit te vissen. Maar ze hebben toch aardig gepresteerd op het atletiektoernooi met de nodige medailles ondanks een aantal tegenvallers en een hoop knappe ereplaatsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')