abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61014493
Na de twee gouden medailles van vandaag staat Nederland ineens op de 10e plek in het medailleklassement. Er zijn echter nog een heleboel finales en voor Nederland wordt slechts eenmaal goud meer verwacht (hockeydames). Vlak voor Nederland staat Italië, waarvan nog 3 gouden medailles worden verwacht. Italië inhalen zal dus waarschijnlijk onmogelijk zijn. Vlak achter Nederland staan Oekraïne, Jamaica, Frankrijk en Spanje:

1
2
3
4
5
Nederland 6  5  4
Oekraïne  5  5  9
Jamaica   5  3  1
Frankrijk 4 12 14
Spanje    4  5  2

Topfavoriet voor de Oekraïne is vedergewicht bokser Lomachenko. De Oekraïne heeft ook nog een kanshebber bij het polsstokspringen (3e). Ook is er een C2 500m kanovaarder met een goede kans (2e) en een dame die op zilver wordt ingeschat (K1 500m). De verwachting is dus nog 1 goud, 2 zilver en 1 brons voor de Oekraïne.

Voor Jamaica wordt nog goud verwacht op de 4 x 100 estafette bij zowel de dames als de heren, Verder zijn ze in de 4 x 400 meter goed, maar de V.S. is daar veruit favoriet (wederom dames en heren). Verdere medailles worden niet verwacht voor Jamaica. Vermoedelijk dus nog 2 goud en 2 zilver.

Italië heeft nog een grote kanshebber bij de 50km snelwandelen, al is een Rus daar favoriet voor het goud. Verder zit Picardi in de halve finale in het vlieggewicht boksen, al wordt van hem zeker geen finale en eigenlijk geen medaille verwacht. Wel wordt goud verwacht voor Russo, in het zwaargewicht. Ook de super zwaargewicht bokser Cammarelle is favoriet voor goud. Bij het volleybal doet Italië bij de mannen ook nog mee, maar favoriet voor goud zijn ze niet (3e). Italië wordt dus ingeschat op nog 2 goud, 1 zilver en 1 brons verwacht.

Een Franse topfavoriet voor goud is de mountainbiker Absalon. Ook de Franse handballers worden op goud ingeschat. Verder hebben ze goede kansen bij het vrouwen BMX'en (2e). Frankrijk heeft net als Italië een kanshebber op de 50km snelwandelen (3e). Verder zijn er boksers in het lichtgewicht en in het lichtweltergewicht die worden ingeschat op brons. Dan is Michaud nog kanshebber bij het taekwondo (3e). De verwachting voor Frankrijk: 2 goud, 1 zilver, 4 brons.

Een grote kans voor Spaans goud is er bij het mountainbiken, met Fullana. Verder is Spanje na de verrassende overwinning op Australië favoriet voor het hockeygoud. Ook is het de voornaamste kanshebber op basketbalzilver bij de mannen. Spanje heeft verder een goede loopster op de 1500 meter (3e). Ook bij het kanovaren hebben de Spanjaarden kanshebbers: C1 1000m (2e), C1 500m (1e), K2 500m (3e). Daarnaast is er nog het Spaanse mannen handbalteam, dat wordt ingeschat op brons. Ook bij het synchroonzwemmen heeft Spanje nog kans op een medaille (3e). Voor Spanje worden dus nog erg veel medailles verwacht: 3 goud, 2 zilver en 3 brons.

Als we deze verwachtingen optellen bij het huidige klassement krijgen we het volgende:

1
2
3
4
5
Spanje    7  7  5
Nederland 7  5  4
Jamaica   7  5  1
Frankrijk 6 13 18
Oekraïne  6  7 10

Het wordt dus een enorm spannend voor de 10e plaats in het medailleklassement. We moeten met name geluk hebben dat de kansen van Spanje en Frankrijk niet uitmonden in gouden medailles. Wat denken jullie, gaat het lukken?
Schoenentellend ziekpubliek.
pi_61014573
Dan we hebben naast de hockeyvrouwen nog een onverwachte gouden medaille nodig ben ik bang. Een mountainbiker of BMXer dan...
pi_61014592
Weet ik veel. wat een werk maak je hiervan zeg. Respect voor de inzet hoor, maar ik zou gewoon even afwachten?
Dus...
pi_61014605
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 17:03 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Weet ik veel. wat een werk maak je hiervan zeg. Respect voor de inzet hoor, maar ik zou gewoon even afwachten?
Je bent een statistiek-freak of niet, he?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 17:04:06 #5
215298 Loofus
like the band.
pi_61014609
Goede OP.

Ik denk eigenlijk hetzelfde. Hockeydames pakken goud, en uiteindelijk wordt Nederland 11de. Maar ik laat me wat dit betreft graag verassen.Uiteindelijk kijk ik voor de mooie sportmomenten en de sporters die historie schrijven; Het eindklassement (10 of 11de) maakt me daarnaast dan weer een stuk minder uit.
pi_61015915
Mja, ik vind het genieten van de Nederlandse prestaties ook het mooiste. Het aantal Nederlanders dat nog in actie komt wordt echter langzaam minder. Ik zie het volgen van landen die Nederland bedreigen in de medaillespiegel als leuk alternatief vermaak. :)

Updates van de relevante sporters:

De Oekrainse Osypenko met veruit de beste tijd naar de finale in de K1 500 ms. De man in de C2 500 ligt niet op medaillekoers. Oekraïne dus op koers voor een extra goud, maar twee minder zilver.

De Spaanse wereldrecordhouder Cal met de 3e tijd naar de finale op de C1 (1000ms). In de 500m is hij met de 2e tijd naar de finale. De Spaanse mannen in de K2 500 als 3e naar de finale. Ik schat Spanje daardoor nu in op 1 minder goud en een extra brons.

De Jamaicaanse mannen als 2e naar de finale bij de 4 x 100, maar die kunnen duidelijk nog sneller. Bij de vrouwen ruim als eerste naar de finale. Daar verandert wat mij betreft niets aan de verwachting.

Nieuwe verwachting:

1
2
3
4
5
Oekraïne  7  5 10
Nederland 7  5  4
Jamaica   7  5  1
Frankrijk 6 13 18
Spanje    6  7  6

Als de Oekraïnse inderdaad wint in de K1 500 wordt het lastig Oekraïne voor te blijven. De bokser Lomachenko heeft bij Betfair namelijk een notering van 1.38, met nog 4 man in de strijd. Torenhoog favoriet dus. Nederland heeft dan ergens een onverwachte gouden of zilveren medaille nodig. Dat zie ik eigenlijk niet gebeuren, omdat voor Nederland naast de hockeydames en -heren (die maximaal brons kunnen halen) geen echte medaillekandidaten meer in actie komen.

Tot zover mijn scriptie-ontwijkende activiteiten voor vandaag. :X
pi_61016009
als bij beste 10 landen horen heeft NOC NSF de doelstelling gehaald, echter nu al petje af!
pi_61016037
Mooie voorspelling heb je bij oekraine wel rekening gehouden dat waarschijnlijk het zilver van Blonska nog afgepakt gaat worden?
pi_61016061
Een top10 klassering zou gewoon veel mooier zijn, ipv een 11e plek. Zaak is iig dat de hockeydames goud pakken en we nog een verrassinkje krijgen ergens...

Jamaica moeten we net voor kunnen blijven: daarvan schat ik alleen in de estafettesprints twee goud. Over de medaillekansen van de andere concurrenten heb ik weinig idee. Voor Frankrijk is Absalon een dikke favoriet, maar laten we hopen dat ze doorgaan met zilver en brons verzamelen.

Ach, als we nog een keer kunnen juichen voor een gouden plak in de laatste dagen, dan ben ik sowieso tevreden. Vandaag was iig een topdag!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_61016086
Met zoveel tegenslagen en dan toch zover komen. Petje af, absoluut. NOC*NSF doet de laatste zoveel jaren echt goed werk.

Overigens zijn er nog altijd Nederlanders die kunnen verrassen en dan bedoel ik vooral de BMX-ers morgen.
pi_61016211
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:04 schreef Palmboom313 het volgende:
Mooie voorspelling heb je bij oekraine wel rekening gehouden dat waarschijnlijk het zilver van Blonska nog afgepakt gaat worden?
Goed punt. Dat zou het voorblijven van de Oekraïne een stuk makkelijker maken.
pi_61016516
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:07 schreef TheArt het volgende:
Met zoveel tegenslagen en dan toch zover komen. Petje af, absoluut. NOC*NSF doet de laatste zoveel jaren echt goed werk.

Overigens zijn er nog altijd Nederlanders die kunnen verrassen en dan bedoel ik vooral de BMX-ers morgen.
Idd, met al die tegenvallers is het nog een zeer goede Spelen geworden. Het hadden Droomspelen vergelijkbaar met Sydney kunnen worden achteraf, maar ben hier al tevreden mee!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_61016566
Heeft italie eigenlijk nog medaille kansen die staan nu op plek 9 met 6 goud 7 zilver en 8 brons. Dus als de dames hockey goud pakken en italie pakt geen goud meer gaan we hun voorbij.
pi_61016712
Mooie OP .
Wie weet halen we vannacht bij de BMX-ers nog een medaille. Aan goud durf ik niet te denken, maar het kan natuurlijk altijd, met twee man bij de laatste 16. Vooral bij die sport kan iedereen zo maar winnen. Dus de kans is er zeker. Verder hopen natuurlijk dat onze hockey-dames aan de hoge verwachtingen kunnen voldoen en gewoon goud pakken.

@ Palmboom: In de OP staat dat er wordt verwacht dat Italië nog drie keer goud gaat pakken. Dus dat wordt een lastig verhaal. Vraag me niet waar ze die medailles gaan halen, maar dat kan TS je waarschijnlijk wel vertellen .
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:20:06 #15
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_61017455
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:31 schreef marcodej het volgende:

[..]

Idd, met al die tegenvallers is het nog een zeer goede Spelen geworden. Het hadden Droomspelen vergelijkbaar met Sydney kunnen worden achteraf, maar ben hier al tevreden mee!
Vergeet niet dat de 12 gouden medailles toen ook 'maar' door 7 verschillende mensen/teams werden gewonnen. Dat hebben we nu al bijna geevenaard.
We hadden toen 3 toppers in sporten waarin je op meerdere onderdelen kunt winnen. Dat heb je gewoon niet altijd, al hadden sommigen Marianne Vos op papier ook al meerdere medailles toebedeeld, maar misschien was dat toch niet zo realistisch. Wie weet over 4 jaar.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:46:35 #16
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61017980
Echt een goede en duidelijke analyse.

Wat een raar olympische spelen voor Nederland. De eerste week was het nivo niet erg goed. Maar de tweede week hebben we kunnen genieten en zelfs de 2 TT dames was goed met een 1/8 finale. Bekkers was een apart verhaal.

Als je het uitgansgpunt van de NOC-NSF bekijkt doen ze het goed, maar wat een raar berhaal.
It ain't over till the fat lady sings!!!
Een dag is er om te lachen en de nacht om te .......!
pi_61018092
In Athene had je 9 gouden medailles nodig voor een top 10-klassering, in Sydney zelfs 11 (in de Spelen daarvoor slechts 6 of 7, maar men is in de loop der tijd natuurlijk meer medailles uit gaan delen).

Er zijn nog veel medailles te verdelen in de laatste dagen, maar er is inderdaad onverwacht toch een kans dat we met 7 gouden medailles in de top 10 komen. Het heeft wellicht geholpen dat China zo veel goud heeft weggekaapt.
pi_61018436
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:34 schreef Palmboom313 het volgende:
Heeft italie eigenlijk nog medaille kansen die staan nu op plek 9 met 6 goud 7 zilver en 8 brons. Dus als de dames hockey goud pakken en italie pakt geen goud meer gaan we hun voorbij.
Ja, Italië gaat waarschijnlijk nog een keer of drie goud pakken. Daar gaan we niet boven eindigen.

Sorry, had niet gezien dat HeinekenAFCA dit al gezegd had.

[ Bericht 13% gewijzigd door Petertje81 op 21-08-2008 20:11:40 ]
pi_61018557
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 19:51 schreef ItaloDancer het volgende:
In Athene had je 9 gouden medailles nodig voor een top 10-klassering, in Sydney zelfs 11 (in de Spelen daarvoor slechts 6 of 7, maar men is in de loop der tijd natuurlijk meer medailles uit gaan delen).

Er zijn nog veel medailles te verdelen in de laatste dagen, maar er is inderdaad onverwacht toch een kans dat we met 7 gouden medailles in de top 10 komen. Het heeft wellicht geholpen dat China zo veel goud heeft weggekaapt.
Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.
pi_61018668
ik hoop dat ze wel de top 10 halen maar sowieso valt NL me absoluut niet tegen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:20:54 #21
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_61018838
China haalt veel weg, maar daarentege heeft Rusland ook wel eens beter gepresteerd!
It ain't over till the fat lady sings!!!
Een dag is er om te lachen en de nacht om te .......!
pi_61018875
Ook Cuba mag niet uitgevlakt worden. Die staan nu nog op 2x goud, maar met een aantal gouden medailles bij het boksen en waar dan nog allemaal, kunnen zij ook nog wel eens langszij komen.
pi_61018916
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:20 schreef Denewar het volgende:
China haalt veel weg, maar daarentege heeft Rusland ook wel eens beter gepresteerd!
Frankrijk valt ook wel wat tegen. wel 30 medailles maar slechts 4 goud. Groot Brittannie doet het wel erg goed met 17 goud.
pi_61019268
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:22 schreef TheArt het volgende:
Ook Cuba mag niet uitgevlakt worden. Die staan nu nog op 2x goud, maar met een aantal gouden medailles bij het boksen en waar dan nog allemaal, kunnen zij ook nog wel eens langszij komen.
Dat is inderdaad een gevaarlijk land. Op papier is de hegemonie van Cuba bij het boksen niet meer zo groot als ze ooit was. Als je puur op de voorspellingen op Betfair kijkt winnen ze maar 1 keer goud daar. Ze hebben echter nog 8 man bij de laatste vier in hun klasse. Als ze in de flow komen kunnen ze nog in de buurt komen. Vijf keer goud op acht kansen lijkt me echter veel. Zeker, omdat ze in andere sporten weinig kansen meer hebben. Een keer een favoriet voor een medaille, meen ik, al weet ik niet meer precies waar.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:40:09 #25
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_61019391
Bij het mountainbiken verwacht ik eerder de Chinese Ren Chengyuan in plaats van Fullana. Fransman Absalon heeft de laatste belangrijke wedstrijden ook niet echt goed gepresteerd, al kan dat ook verstoppertje spelen geweest zijn. In elk geval is die gouden plak van hem minder zeker dan vier jaar geleden.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 augustus 2008 @ 22:34:28 #26
862 Arcee
Look closer
pi_61023287
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 17:04 schreef Loofus het volgende:
Goede OP.
Ja.

Top 10 zou cool zijn idd.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61024124
Overigens is het wel belangrijk voor het klassement dat de hockeysters winnen morgen
pi_61024319
Het valt inderdaad nog wel mee met de gouden medailles. Na verkeerde inschattingen (wil het geen mislukkingen noemen) had ik niet verwacht dat we nog zoveel goud zouden halen.

Helaas hebben we wel een stuk minder medailles dan vorige spelen, toch?
pi_61024659
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:55 schreef Marcoss het volgende:
Overigens is het wel belangrijk voor het klassement dat de hockeysters winnen morgen
zonder dames zijn we nergens
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_61024996
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:10 schreef Petertje81 het volgende:

[..]

Ja, dat bedacht ik me vanmiddag ook. Wat dat betreft heeft Nederland geluk dat Nederlandse kanshebbers nauwelijks concurrentie hadden van Chinese deelnemers. Bij geen enkel event waar Nederlanders een medaille wonnen was er een sterke chinese sporter/ploeg. Andere landen hebben daar veel meer last van gehad.
Nu hopen dat de hockeydames niet van China verliezen morgen
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_61025076
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 23:00 schreef robbolo het volgende:
Het valt inderdaad nog wel mee met de gouden medailles. Na verkeerde inschattingen (wil het geen mislukkingen noemen) had ik niet verwacht dat we nog zoveel goud zouden halen.

Helaas hebben we wel een stuk minder medailles dan vorige spelen, toch?
Ja, heel wat minder.

In 2000 was het:
12 maal goud
9 maal zilver
4 maal brons
Totaal: 25 medailles

In 2004 was het:
4 maal goud
9 maal zilver
9 maal brons
Totaal: 22 medailles

Nu staan we op 15 medailles, met een zekere medaille voor de hockeysters. Maar met 6x (en mogelijk 7x) goud toch veel beter dan in Athene wat dat betreft.
pi_61025652
het valt me erg op dat in de telesport peking poule (40 onderdelen dus 120 medailles) China zo ongeveer 0 medailles haalt. (hoogstens een enkele verdwaalde, heb de laatste dagen niet echt naar gekeken)

Wel veel Nederlands succes, blijkt maar weer dat NL en China inderdaad vrijwel nergens concurenten zijn (dames hockey)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 23:48:25 #33
11102 knep
Mountainfreak
pi_61025850
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 23:10 schreef qonmann het volgende:

[..]

zonder dames zijn we nergens
Geheel volgens de trend van deze spelen gaan de dames dat regelen.
pi_61029373
quote:

[..]

Hockeyfinale komt er aan, en er waren wel wat goede Chinesen bij het judo (maar het waren vooral de Koreanen die ons dwars zaten daar)
pi_61030071
Het blijft eeuwig zonde dat de 20 Kg Kip Zoetzuur Wokken geen Olympisch onderdeel is.
pi_61030079
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 07:30 schreef Ericr het volgende:
Het blijft eeuwig zonde dat de 20 Kg Kip Zoetzuur Wokken geen Olympisch onderdeel is.
'
Het discuswerpen komt toch in de buurt?
pi_61030133
quote:

[..]

En de Nederlandse kanshebber die een concurrent van een Chinees voor Goud kon zijn mocht niet meedoen.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:24:40 #38
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61031174
Ik denk dat het net niet lukt. Ik verwacht dat we op een uitstekende 12e plaats eindigen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_61031331
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:24 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat het net niet lukt. Ik verwacht dat we op een uitstekende 12e plaats eindigen.
Top 15 is sowieso een fantastische prestatie. We kunnen weer trots zijn op ons landje .
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:47:21 #40
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61031644
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:32 schreef HeinekenAFCA het volgende:

[..]

Top 15 is sowieso een fantastische prestatie. We kunnen weer trots zijn op ons landje .
Precies, als je realistisch bent is tussen plaats 10en 15 eindigen voor Nederland gewoon hartstikke goed. Als we dat niveau structureel vasthouden ben ik tevreden.
pi_61031688
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 09:24 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk het ook niet.

Italia had vandaag al weer goud in het snelwandelen. Frankrijk in het BMX en het heeft nog een kans op 2 of 3 gouden plakken. En Zuid-Korea is ook al niet meer te achterhalen.

Maar 12e is een prima resultaat.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:11:15 #42
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_61032178
wij hebben dus nu meer goud dan in athene, maar toen stonden we wel top 10 toch? zijn er nu meer landen die gewonnen hebben ipv dat china, america en rusland alles pakken?
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_61032250
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:11 schreef werkeend het volgende:
wij hebben dus nu meer goud dan in athene, maar toen stonden we wel top 10 toch? zijn er nu meer landen die gewonnen hebben ipv dat china, america en rusland alles pakken?
Groot-Brittannië en China hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt en Rusland en de VS scoren wat minder dan voorgaande edities.

Verder staan de meeste landen die gebruikelijk in de top 10 staan er nu weer.

Nederland haade overigens geen top 10 in Athene. 'We' werden 18e.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:15:17 #44
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032258
quote:
In Athene werden we 18e in het medailleklassement, in Sydney 8e, nu eindigen we daar dus tussenin.
pi_61032288
quote:
Athene stonden we 18 (?) of zo...in Sydney stonden we top 10...Mag ook wel met 12 goud
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_61032300
quote:
In 2004 werden we 18e op de medaillespiegel. Ruim buiten de top 10 dus.

Edit: Spuit 410.
pi_61032414
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:16 schreef Norrage het volgende:

[..]

Athene stonden we 18 (?) of zo...in Sydney stonden we top 10...Mag ook wel met 12 goud
Maar toen stonden we met 11 goud nog buiten de top-10. Toen was het te danken aan het totaal onverwachte goud van Dubbeldam en zilver van Voorn dat we de top-10 nog binnenkwamen. Dat zegt ook wel iets over de overmacht van China dit toernooi. Dat de kans aanwezig is dat je met 7 goud nog in de top-10 staat.
pi_61032501
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:22 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Maar toen stonden we met 11 goud nog buiten de top-10. Toen was het te danken aan het totaal onverwachte goud van Dubbeldam en zilver van Voorn dat we de top-10 nog binnenkwamen. Dat zegt ook wel iets over de overmacht van China dit toernooi. Dat de kans aanwezig is dat je met 7 goud nog in de top-10 staat.
Njah, in Athene stonden Zuid-Korea en Groot-Brittannië met 9 goud ook in de top 10. En toen was er geen land echt superoverheersend.

Nu is China heel dominant en kun je dus met nog lagere goudscores top 10 halen.
pi_61032739
Ik zat nog ff te bladeren in de statistieken op zoek naar de Russen kwam ik dit tegen:

Moskou. 1980 Nederland 0 gouden medailles ...!
(Rusland had er toen 80 gouden medailles)

Er is veel veranderd sinds die tijd

Structureel top15-20 notering lijkt me goed voor Nederland
pi_61032760
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:35 schreef qonmann het volgende:

I'll settle for that.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:37:59 #51
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032806
quote:
Ik zat nog ff te bladeren in de statistieken op zoek naar de Russen kwam ik dit tegen:

Zeker als je bedenkt dat de VS toen niet meedeed.
pi_61032822
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:37 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Zeker als je bedenkt dat de VS toen niet meedeed.
En ook een West-Duitsland niet.
pi_61032838
quote:

80 dan zijn de chinezen zelfs nog prutsers, damn dat is veel
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:40:19 #54
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61032872
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:38 schreef Leatherface het volgende:

[..]

En ook een West-Duitsland niet.
Dat wist ik niet eens, maar de boycot verklaart enerzijds het bizar hoge aantal gouden medailles voor de Sovjets, maar maakt de zwakke prestaties van Nederland anderzijds nog slechter.
pi_61032899
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:39 schreef komrad het volgende:

[..]

80 dan zijn de chinezen zelfs nog prutsers, damn dat is veel
Met de kanttekening erbij dat de VS en enkele andere westerse landen wegbleven. Dat scheelde al een pak gouden medailles.

In L.A. pakte de VS veel gouden plakken omdat het oostblok minus Roemenië wegbleef.

De balans was weg op die twee Spelen.
pi_61032957
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:40 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat wist ik niet eens, maar de boycot verklaart enerzijds het bizar hoge aantal gouden medailles voor de Sovjets, maar maakt de zwakke prestaties van Nederland anderzijds nog slechter.
De total oogst was in 1980 onvoorstelbaar laag:

0 gouden
1 zilver ( Nijboer)
2 brons(Judo Numan, Zwemmen dames estafette)
pi_61033002
Kappen ermee.

[ Bericht 95% gewijzigd door Leatherface op 22-08-2008 10:45:41 ]
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:45:01 #58
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61033006
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:43 schreef qonmann het volgende:

[..]

De total oogst was in 1980 onvoorstelbaar laag:

0 gouden
1 zilver ( Nijboer)
2 brons(Judo Numan, Zwemmen dames estafette)
In 1976 in Montreal was het dacht ik niet veel beter, waren dus magere jaren voor Nederland.
pi_61033011
Montreal en Moskou waren inderdaad flinke dippen voor Nederland. Dat waren onze magere olympische jaren.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:45:40 #60
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_61033023
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:45 schreef Leatherface het volgende:
Montreal en Moskou waren inderdaad flinke dippen voor Nederland. Dat waren onze magere olympische jaren.
Ja, vraag me af hoe dat kwam.
pi_61033114
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:45 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Lastig te zeggen. Australië had destijds ook een flinke dip.

Het is wel een opvallende 'slump' van Nederland, t.o.v. andere OS.
pi_61033120
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:41 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Met de kanttekening erbij dat de VS en enkele andere westerse landen wegbleven. Dat scheelde al een pak gouden medailles.

In L.A. pakte de VS veel gouden plakken omdat het oostblok minus Roemenië wegbleef.

De balans was weg op die twee Spelen.
eensch, maar de OS daarvoor hadden de russen ook al 49 gouden medailles
pi_61033247
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:45 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Montreal inderdaad ook maar 5 , 0 goud ja)

Medailles bij zwemmen halen was toen heel moeizaam, er was altijd wel een Oost-Duitse sneller.
pi_61033300
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef qonmann het volgende:

[..]

Montreal inderdaad ook maar 5 , 0 goud ja)

Medailles bij zwemmen halen was toen heel moeizaam, er was altijd wel een Oost-Duitse sneller.
Enith Brigita is er nog altijd verbolgen over dat gedrogeerde zwemsters als Cornelia Ender haar vooraf gingen. En dat jaren later structureel dopinggebruik boven water komt, maar het niet meer kan worden teruggedraaid wegens verjaring.

Anders had zij gewoon in retrospect goud gekregen.
pi_61033450
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:55 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Enith Brigita is er nog altijd verbolgen over dat gedrogeerde zwemsters als Cornelia Ender haar vooraf gingen. En dat jaren later structureel dopinggebruik boven water komt, maar het niet meer kan worden teruggedraaid wegens verjaring.

Anders had zij gewoon in retrospect goud gekregen.
Een bronzen medaille was het hoogste wat ze toen kon binnenhalen

Die zegt Connie van Benthum over die tijd:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Doping/sporters.html
Wel zuur voor de zwemsters van toen.

De Oost-Duitse dames wonnen echt alles toen

Waarom bij andere sporten zo weinig medailles werden gehaald weet ik niet., het verwachtingspatroon was toen ook niet zo hoog en er werd niet zoveel geld inde sport gestopt wellicht.
pi_61033484
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:02 schreef qonmann het volgende:

[..]

Een bronzen medaille was het hoogste wat ze toen kon binnenhalen

Die zegt Connie van Benthum over die tijd:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Doping/sporters.html
Wel zuur voor de zwemsters van toen.

Ze wonnen echt alles toen
Brigita derde ja, achter twee DDR-zwemsters.

Edit - dat achter die twee DDR-zwemsters (Ender en Priemer) was op de 100 vrij.

Op de 200 vrij eindigde er nog een Amerikaanse tussen Ender en Brigita.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')