abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60642472
Het vorige topic over promoties was vol, dus bij deze een deel 2. Praat hier verder over onderzoek, proefschriften, verdediging, etcetera.

Promovendus (Solliciteren!) #1
Jesus saves but death prevails.
pi_60642501
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 08:10:44 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60645834
ik lees weer mee!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_60646406
Ook maar eens een meldt van een promovendus Oude geschiedenis... totaal ander vakgebied dan waar de meesten van jullie mee bezig zijn, geloof ik. Bij ons is het normaal dat je een boek schrijft, geen losse artikelen die dan gebundeld worden. Op dit moment ligt mijn proefschrift bij de referent, dus over niet al te lange tijd moet het wel klaar zijn. Netjes binnen de vier jaar gelukkig
Ik ben nu heel hard bezig met werk zoeken voor na afloop van mijn contract. Ik kan me voorstellen dat dit in mijn vakgebied nog lastiger is dan bij jullie. In Nederland is sowieso geen vast werk; de enige mogelijkheid is geld van het NWO krijgen, maar daar is de slaagkans niet erg groot. Ik ben nu dus vooral bezig met het zoeken van banen en aanvragen van beurzen voor het buitenland (met name UK), en heb binnenkort twee sollicitatiegesprekken.
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:44:25 #5
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_60648182
Hey een nieuw deel! Leuk dat er toch blijkbaar een kluitje Fok!ers met hetzelfde bezig is.

Bij mij is het ook de bedoeling dat alle artikelen (zo'n stuk of 6,7) aaneen worden geregen door een goed lopend verhaal en in een heus boekwerkje worden gebundeld, met een begin en eind.

RCT, randomised controlled trial idd. Patienten includeren, at random aan een interventie of controlegroep toebedelen en dan de interventiegroep DE interventie geven. Dan kijken naar het effect. En inderdaad zoals pasgeleden in het nieuws. Gelukkig gaat het bij mij niet om acuut zieke mensen en ook niet om het testen van een medicijn, dus de gevaren op zo'n situatie zijn er niet. ]

Voor na mijn promoveren: geen idee. Voor mij ligt wel alles nog open en is verder gaan in de wetenschap niet vanzelfsprekend.

Geen MD-PhD overigens nee..... MD-gedeelte heb ik afgezworen...
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:23:08 #6
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_60649124
TerugVindPromovendus (reageer later even op de vragen, leuk dat er een nieuw topic is ).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_60651550
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 09:07 schreef SaskiaR het volgende:
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Hoewel mijn resultaten ruim voldoende zijn om een baan als postdoc te kunnen krijgen, heb ik toch besloten om de academische wereld te verlaten. Zeker in mijn vakgebied (zuivere wiskunde) zit je wel erg op een eilandje en zijn er misschien 10 mensen op de hele wereld geinteresseerd in wat je doet. Zulk betaald hobbyisme is erg leuk voor een paar jaar, maar 40 jaar leek me toch iets te veel van het goede. .

Een baan vinden in het bedrijfsleven is niet zo moeilijk, er is behoefte aan intelligente mensen. Ik heb zelf een baan gevonden bij een consultancybedrijf, ik verwacht dat het erg leuk werk gaat worden. . Belangrijk is wel dat je kunt aantonen dat je meer kunt dan alleen neuzelen. Ook is het belangrijk dat je probeert om meteen met mensen te gaan praten die echt werk doen ipv recruiters of zo.
pi_60652314
Ik ben tussen 1998 en 2002 promovendus geweest (chemie, eindhoven).
Het was over het algemeen een erg goede tijd, maar toch met ups en downs.

Contact met collega-AiO's was super, kansen om op internationale congressen (o.a. USA, India en Japan) lezingen te houden was natuurlijk een fantastische ervaring. De momenten dat je 'vast zat' in je onderzoek, stress had vanwege deadlines (artikelen enzo) en de enorme bevalling die het proefschrift was, waren toch wel momenten die op dat moment zwaar waren.

Bij ons was het absolute not-done om een aantal artikelen te bundelen en het dan een proefschrift te noemen. Het was een compleet verhaal met rode draad van het begin tot het einde. Ik kon natuurlijk wel stukjes van artikelen gebruiken hier en daar, maar voor het overgrote deel was het een nieuw verhaal. Ik moet zeggen dat dit het werk wel waard is geweest en ik ben ook absoluut trots op het resultaat.

Ik was wel klaar met het universiteitswereldje aan het einde van mijn promotie en ben dus naar het bedrijfsleven gegaan en dat bevalt uitstekend!
Homo Sapiens have outgrown their use.
-David Bowie ('Oh! You Pretty things', Hunky Dory, 1971)
pi_60661322
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:41:21 #10
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_60663516
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:16 schreef Shivo het volgende:
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
Enlighten me!
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_60666274
Het enige WGR topic dat ook in WFL of SES had gekund. Daar ben ik bij!
Overigens zie je bij ons in het vakgebied (meteorologie) de grappige trend dat het zwaartepunt van Amerika naar Europa aan het verschuiven is. Niet alleen omdat er redelijk wat goede europeanen rondlopen, maar ook omdat er amerikanen onze kant op komen. Mijn oorspronkelijke plan in LA te gaan postdoccen is om die reden ook ietwat gewijzigd. Of ik de rest van mijn leven in academia blijf, geen idee. Maar als ik over 10 jaar tot de conclusie moet komen dat ik een saaie andere baan moet gaan doen, heb ik in ieder geval nog 10 jaar leuk werk gehad
pi_60671871
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:41 schreef kless het volgende:

[..]

Enlighten me!
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 04:27:55 #13
124676 RobertoCarlos
pi_60676817
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
pi_60679269
Ik heb laatst wel gesolliciteerd bij een informatiemanagementbedrijf, en daar dacht met wel dat hun interne opleiding op HBO-niveau niet uitdagend genoeg voor mij zou zijn (daar hadden ze ook wel gelijk in). Maar gelukkig hadden ze ook een vacature op wo-niveau, dus voor mij had het geen negatieve gevolgen.
  Moderator zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:40:20 #15
45833 crew  Fogel
pi_60686536
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 04:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_60691327
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 22:26:28 #17
124676 RobertoCarlos
pi_60692624
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 17:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
pi_60724945
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 21:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
Zeker. Maar dat er ook instituten zijn waar alleen de absolute top werkt maakt Amerika wel anders. En dat de hoeveelheid geld die hier beschikbaar is veel groter is dan in de rest van de wereld ook.
pi_60743117
Hier nog iemand met AIO-ambities . 2004 afgestudeerd als biochemicus, maar wilde nog niet het onderzoek in omdat ik gewoon nog niet wist of ik het leuk genoeg zou vinden. Tijdje in het bedrijfsleven rondgehangen en nu als analist werkzaam bij een onderzoeksgoep waar ik het reteboeiend vind . Eigenlijk was ik er vorig jaar al uit dat onderzoek mijn "ding" is, zeg maar. Alleen ik heb nog steeds last van "plankenkoorts". Hebben meer daar last van gehad? Dat gevoel van "zou het wel lukken allemaal"?
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_60744667
Volgens mij: Zodra je blasé wordt en dat gevoel niet meer hebt, dan heb je pas een probleem als aio.
pi_60868453
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
Kan het me nauwelijks voorstellen, in het grootste deel van ICT wereld zoeken ze MBO'ers en HBO'ers met 'certificaten' die aantonen dat ze kennis hebben van een product. Dat heeft 0 te maken met wetenschap. Dan heb je nog een deel waar ze software engineers zoeken (vooral HBO met hier en daar wat WO'ers (zonder doctoraat) voor de abstracte zaken).

Nee, ICT + doctoraat is volgens mij niet echt algemeen. Er zijn maar een paar onderzoeksgerichte of consultancy IT bedrijven waar de Dr wel gewaardeerd wordt.

Tot zover mijn off-topic bijdrage, sorry.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  Moderator zaterdag 16 augustus 2008 @ 08:47:42 #22
45833 crew  Fogel
pi_60871769
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
Een non-profit onderzoeksinstituut wat als doel heeft om kennis te verspreiden en technologie te creeren voor een betere samenleving. We hoeven zelfs niks te ondertekenen dat we X jaar bij ze blijven na het voltooien van een phd. Ik zit in de IT tak van dit instituut, maar dat is niet relevant voor de regeling, die geldt voor iedereen.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_61783915
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
  zaterdag 20 september 2008 @ 18:46:54 #24
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_61784492
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 18:16 schreef thabit het volgende:
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
Gefeliciteerd! . Wanneer is de plechtigheid? Ben je in de tussentijd al begonnen aan je nieuwe baan, of heb je nog tijd over op het instituut?
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.

Tijd voor een deel 2?

deel 2
Misschien is het leuk, als dit topic een beetje blijft lopen, om een OP te maken met wie & wat? Ik hou me bezig met wiskunde, in het bijzonder 'mathematical finance' en nog meer in het bijzonder 'stochastic games' die je zou kunnen inzetten bij de modellering van financiële contracten waarbij beide partijen het recht hebben voortijdig op een moment van hun keuze uit te oefenen (een uitbreiding van de klassieke bekende 'Amerikaanse opties'/'optimal stopping problems' dus). Zowel redelijk abstract (definiëren en bestuderen van de waardeprocessen van zulke games m.b.v. semimartingaaltheorie etc.) als meer toegepast (bijv. waarde van zulke games en optimale strategieën van beide spelers expliciet bepalen/bekijken aan de hand van algoritmes daar waar meer expliciete uitdrukkingen niet beschikbaar zijn).

Zoals bij wiskunde gemeengoed is (volgens mij), bestaat mijn proefschrift simpelweg uit een aantal min of meer samenhangende gepubliceerde/submitted artikelen die tot hoofdstukken gebombadeerd zijn, ingeleid met een introductietje.

[ Bericht 31% gewijzigd door keesjeislief op 20-09-2008 19:06:05 ]
Fotoboek
pi_61785635
Ik doe ook biomedisch/psychologisch onderzoek. Het officiele PhD project heet 'in vivo functional neuroanatomy and neurochemistry of plasticity'. Ik doe dit in het neuroimaging centrum van de Universiteit van Cardiff (in Wales). Officieel ben ik nog niet begonnen (1 oktober pas, maar goed, ik ben al wat bezig) dus ik heb er verder nog maar weinig informatie over, dat komt later wel.
pi_61832156
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 18:46 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! [ afbeelding ]. Wanneer is de plechtigheid? Ben je in de tussentijd al begonnen aan je nieuwe baan, of heb je nog tijd over op het instituut?
Morgen ga ik bij de pedel langs om een datum te prikken. . En m'n nieuwe baan begint volgende week al. .
pi_61841727
Goeie timing! Beter zo dan nu nog net niet klaar zijn met schrijven.... da's niet grappig. Wat is nu het traject? Een leescommissie die de bende mag bekijken, wijzigingen doorvoeren, boekje laten drukken en in pinguďn gaan staan?

Stiekem vind ik het hele natraject (wijzigingen doorvoeren, drukker regelen, kaft maken, uitnodigingen, feest locatie,discussie met de commissie leden en pedel,...) nog best veel tijd in beslag nemen.
  zaterdag 27 september 2008 @ 19:12:27 #28
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_61956049
quote:
Op maandag 22 september 2008 19:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Morgen ga ik bij de pedel langs om een datum te prikken. . En m'n nieuwe baan begint volgende week al. .
Gefeliciteerd en gefeliciteerd.
En is het gelukt een datum te prikken? Dat was bij mij nog het lastigste van de hele promotie (vrije plekjes in de agenda's van commissieleden overlapten nergens) maar dat is gelukkig nog goed gekomen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:14:02 #29
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_62306157
Up!

@Thabit: gefeliciteerd! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn zeg. Is je nieuwe baan ook eentje weer in de wetenschap?

Momenteel gekkenhuis hier na een klein jaartje. Instroom patienten begint al in november & interventie is nog niet af!! Wel inmiddels enkele onderzoeksassistenten rondlopen die me helpen met de praktische zaken....
pi_62322660
quote:
Dat ligt er een beetje aan.

Stel: een bedrijf zoekt iemand voor een bepaalde functie en ze willen dat diegene niet al te ambitieus is en daar bv. 10 jaar blijft zitten i.p.v. binnen 'n jaar alweer twee promoties verder zijn... Dan kan het een nadeel zijn.
pi_62324244
Godverdegodver.

Ik had met mijn drukker afgesproken dat het boekje eind deze week klaar zou zijn. Omdat ik afgelopen week weg was, nog maar eens een mailtje erachteraan gestuurd dat ze de drukproeven digitaal moesten doen. Dat was geen enkel probleem.

Woensdag kreeg ik een mailtje, dat de rekening zus-en-zo werd, met daarop ook de aflever datum: 24 oktober. Dat was niet de afspraak dacht ik, dus ik mailde terug met de vraag hoe dat zo gekomen was. Niks op gehoord.

Ik ben nu net terug (mazzel, volgens planning was ik nog tot woensdag weggebleven), bleek er een envelop met hardcopy drukproeven op donderdag te zijn afgeleverd. Met natuurlijk de mededeling per ommegaande alles terug te sturen, tot die tijd ligt het proces stil, etc, etc.... Tja, de softcopy hadden ze binnenn een half uur terug gekregen!

Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Zo begint mijn lekker ruime planning toch nog krap te worden, dankzij de drukker.
  zondag 12 oktober 2008 @ 13:03:41 #32
124676 RobertoCarlos
pi_62325381
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 11:55 schreef thijsdetweede het volgende:
Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Zo begint mijn lekker ruime planning toch nog krap te worden, dankzij de drukker.
Ik weet niet waar je woont, maar als daar supermarkten open zijn: die hebben ook enveloppen, anders mss tankstations of een grote doe-het-zelf-zaak, of anders de buren overvallen
pi_62326031
quote:
Godverdegodver.

Ik had met mijn drukker afgesproken dat het boekje eind deze week klaar zou zijn. Omdat ik afgelopen week weg was, nog maar eens een mailtje erachteraan gestuurd dat ze de drukproeven digitaal moesten doen. Dat was geen enkel probleem.

Woensdag kreeg ik een mailtje, dat de rekening zus-en-zo werd, met daarop ook de aflever datum: 24 oktober. Dat was niet de afspraak dacht ik, dus ik mailde terug met de vraag hoe dat zo gekomen was. Niks op gehoord.

Ik ben nu net terug (mazzel, volgens planning was ik nog tot woensdag weggebleven), bleek er een envelop met hardcopy drukproeven op donderdag te zijn afgeleverd. Met natuurlijk de mededeling per ommegaande alles terug te sturen, tot die tijd ligt het proces stil, etc, etc.... Tja, de softcopy hadden ze binnenn een half uur terug gekregen!
Klinkt als een spraakverwarring. Voor een drukker is digitaal drukken gewoon een druktechniek. Het resultaat komt nog steeds op papier. En een drukproef doe je normaal gesproken op hetzelfde papier en met dezelfde techniek als het uiteindelijke werk. Gewoon 1 exemplaar ipv 1000.
quote:
Dat weet ik ook niet. Overigens is een C4 envelop iets groter , daar past een A4-blad in. In een A4-envelop past geen A4, maar waarschijnlijk snappen ze je in de winkels wel
  zondag 12 oktober 2008 @ 16:07:01 #34
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_62328894
quote:
Godverdegodver.

Murphy. Is normaal.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
pi_62330478
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 13:35 schreef Light het volgende:

[..]

Klinkt als een spraakverwarring. Voor een drukker is digitaal drukken gewoon een druktechniek. Het resultaat komt nog steeds op papier. En een drukproef doe je normaal gesproken op hetzelfde papier en met dezelfde techniek als het uiteindelijke werk. Gewoon 1 exemplaar ipv 1000.
[..]
Ik weet niet, maar, als ze het over een webbased dingetje hebben waar ik de pdf vandaan kan halen, waar ook ter wereld, dan is dat toch tamelijk letterlijk online. Net nog even op hun site nagelezen. Absoluut volkomen niet hardcopy.

En die envelop is uiteraard gelukt hoor.... Alleen irritant dat ik halsbrekende toeren uit moet halen omdat zij hun afspraken niet nakomen.
Drukkers.... Altijd gedonder. Ik zal nog even wachten met (anti-) reclame maken voor deze, voor het geval het zich redelijk oplost.
pi_62331324
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 17:25 schreef thijsdetweede het volgende:

Ik weet niet, maar, als ze het over een webbased dingetje hebben waar ik de pdf vandaan kan halen, waar ook ter wereld, dan is dat toch tamelijk letterlijk online. Net nog even op hun site nagelezen. Absoluut volkomen niet hardcopy.
Ja, als ze hebben gezegd dat je een pdf kunt downloaden en ze sturen uiteindelijk toch iets op per gewone post, dan snappen ze het zelf niet. Lijkt me. 'k Zou ze dan voor de zekerheid morgen eens bellen.
pi_62386211
Bij te laat leveren zou ik zeker proberen korting op de rekening te bedingen.
pi_62387834
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met promoveren buiten de universiteit?
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:23:28 #39
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62387952
quote:
nee , bij mijn huidige baan is het zelfs verplicht om een PhD in een life science te hebben (+ liever nog wat post doc jaartjes en commerciele achtergrond)

ohh tvp enzo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63547550
Nog anderhalve week
Bijna niemand zegt af, dus ik zou bijna problemen krijgen met de grootte van de ruimte. Het wordt wel een erg mooi feestje, al bij al. Nu nog een lekenpraatje maken en me goed voorbereiden op de te anticiperen, en het moet goed komen.

Overigens, een follow-up over mijn problemen hierboven: Uiteindelijk kwam het boekje 2 weken te laat binnen. Ik vroeg om korting, daar zou ik over terug gebeld worden. Heb expliciet vermeld dat ik wacht met betalen tot die discussie is afgerond (dat was akkoord bevonden).
Niets meer van gehoord de afgelopen maand. Vorige week nog een keer achteraan gemaild, geen reactie op gehad. Vind dat ik nu wel hard genoeg heb lopen leuren; zij mogen nu iets gaan uitvreten als ze mijn geld nog willen, toch?
  woensdag 26 november 2008 @ 23:26:13 #41
124676 RobertoCarlos
pi_63551801
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 21:19 schreef Lotjeb het volgende:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met promoveren buiten de universiteit?
Bedoel je hiermee zonder elke dag naar de uni te gaan en les te geven etc, en dat je helemaal zelf een onderzoek opzet en uitvoert?
Dan ben ik ook benieuwd!
  woensdag 26 november 2008 @ 23:50:03 #42
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63552373
Er zit weer leven in dit topic . Mijn situatie: vanaf volgende week twee weken vrij van mijn huidige werk om de laatste puntjes op de i te zetten, d.w.z. afmaken van de intro en typografische dingetjes. Besloten om een hoofdstuk waarin nog een aantal problemen zaten gewoon weg te laten. Met pijn in het hart weliswaar, maar anders komt er voorlopig geen einde aan. Pragmatisch zijn en zo. .

Thabit, ik ben benieuwd hoe je baan bevalt??
Fotoboek
pi_63553014
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog dat niveau daar bij MIT eigenlijk wel is... Als ik bijvoorbeeld eens die video's bekijk van opencourse ware van MIT wat dus gewoon video's zijn van normale lessen dan vind ik het niveau best meevallen...
  donderdag 27 november 2008 @ 08:22:17 #44
124676 RobertoCarlos
pi_63556671
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:50 schreef keesjeislief het volgende:
Er zit weer leven in dit topic . Mijn situatie: vanaf volgende week twee weken vrij van mijn huidige werk om de laatste puntjes op de i te zetten, d.w.z. afmaken van de intro en typografische dingetjes.
Dit snap ik ff niet: je werkt en je bent nog bezig met promoveren?
pi_63557545
quote:
Op donderdag 27 november 2008 08:22 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat komt nogal vaak voor. Ik moet/moest ook nog best wat doen hier en daar, en ben al sinds juni bezig met een nieuwe baan.

Je hebt een contract voor 4 jaar, en als je dan niet klaar bent (plannen is lastig) dan maak je het af in de avonduren. Niet iets waar je al te lang in wil zitten, overigens. Respect voor de mensen die het daar lukt.
  donderdag 27 november 2008 @ 18:31:49 #46
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_63571781
Binnen vier jaar promoveren is eerder uitzondering dan regel hier dus die constructie komt hier ook vaak voor.

Instroom van deelnemers begint hier een beetje op gang te komen. Poe...druk.
pi_63584894
Het leukste vind ik eigenlijk dat jezelfs ook gewoon thuis kan promoveren zonder dat je aan iets gebonden bent. Alleen vinden de meeste universiteiten dat niet zo leuk...
  vrijdag 28 november 2008 @ 04:51:21 #48
124676 RobertoCarlos
pi_63585302
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:22 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Dat komt nogal vaak voor. Ik moet/moest ook nog best wat doen hier en daar, en ben al sinds juni bezig met een nieuwe baan.

Je hebt een contract voor 4 jaar, en als je dan niet klaar bent (plannen is lastig) dan maak je het af in de avonduren. Niet iets waar je al te lang in wil zitten, overigens. Respect voor de mensen die het daar lukt.
Knap hoor als je dat kunt
Dat je het af moet maken is dan ook nog een verplichting vanuit de uni of staat dat dan niet je promoveer-contract? Geeft toch weer extra druk
  vrijdag 28 november 2008 @ 04:58:50 #49
124676 RobertoCarlos
pi_63585310
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 02:30 schreef Wouser het volgende:
Het leukste vind ik eigenlijk dat jezelfs ook gewoon thuis kan promoveren zonder dat je aan iets gebonden bent. Alleen vinden de meeste universiteiten dat niet zo leuk...
Hoe regel je zoiets dan? Want je moet toch wel ergens aan verbonden zijn op een of andere manier? Iig om het titeltje te krijgen? Wie keurt het dan goed/niet goed?
pi_63592709
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 04:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe regel je zoiets dan? Want je moet toch wel ergens aan verbonden zijn op een of andere manier? Iig om het titeltje te krijgen? Wie keurt het dan goed/niet goed?
Je prof die je eerst begeleidde toen je nog betaald kreeg blijft je prof tot je echt klaar bent. Dus je bent nog wel aan de uni verbonden, maar je krijgt geen geld meer voor wat je doet.
pi_63594090
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 02:30 schreef Wouser het volgende:
Echt?
De kern van de wetenschap is wat mij betreft: De discussie met collega's. Je stapt met een klein vraagje binnen, en vervolgens beland je de rest van de middag/week voor het whiteboard, tekeningetjes maken, formules uitwerken, reageren op ideeen. Ik zou dat echt ongelofelijk hebben gemist als ik remi thuis zou zitten.
pi_63594127
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 11:27 schreef Spatzmann het volgende:
Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Dat, en het levert ze per promotie een bom duiten op, terwijl ze onderzoek kunnen laten doen voor nog minder geld dan bij een gewone aio
pi_63594351
Ik lees ook even mee
Ik weet het ook niet
  vrijdag 28 november 2008 @ 14:59:51 #54
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63595784
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:43 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Mijn werkgever moet de universiteit wel betalen voor de begeleiding.
Loert er niet het gevaar dat de belangen van jouw werkgever en de uni/wetenschappelijke wereld elkaar gaan bijten? Ik bedoel, stel dat je onderzoek zich in een richting zou ontwikkelen die wetenschappelijk interessant is maar van minder directe waarde is voor het bedrijf, gaan zij dan niet sputteren?
Fotoboek
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:03:22 #55
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63595857
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:54 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Dat, en het levert ze per promotie een bom duiten op, terwijl ze onderzoek kunnen laten doen voor nog minder geld dan bij een gewone aio
nog minder is inderdaad een treffende woordkeuze . .
quote:
Op donderdag 27 november 2008 08:22 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Inderdaad zoals andere mensen al zeiden: toen mijn contract aan de uni afliep was ik nog niet helemaal klaar, vandaar dat ik aan een nieuwe baan ben begonnen en daarnaast bezig gebleven ben (nou ja,. soms meer, soms vooral ook wat minder ) met de afronding van het proefschrift.
Fotoboek
  Moderator vrijdag 28 november 2008 @ 15:26:05 #56
45833 crew  Fogel
pi_63596486
Hoe slecht verdient een aio eigenlijk in Nederland?
In Noorwegen ligt het salaris meestal tussen de 300.000-350.000 NOK per jaar (normaal gespoken delen door 8 voor euros, maar momenteel delen door 9), maar sommige posities betalen tot 450.000 als je veel ervaring hebt.

Gelukkig krijg ik een regeling dat niks met die lage inkomens te maken ga hebben, maar gewoon mijn huidige loon hou
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:40:30 #57
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63596896
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:26 schreef Fogel het volgende:
Hoe slecht verdient een aio eigenlijk in Nederland?
In Noorwegen ligt het salaris meestal tussen de 300.000-350.000 NOK per jaar (normaal gespoken delen door 8 voor euros, maar momenteel delen door 9), maar sommige posities betalen tot 450.000 als je veel ervaring hebt.

Gelukkig krijg ik een regeling dat niks met die lage inkomens te maken ga hebben, maar gewoon mijn huidige loon hou
Ik meen dat je begint bij ca. 2000 bruto en in de loop van de 4 jaar doorgroeit naar ca. 2500 bruto.
Fotoboek
pi_63600083
Ik verdiende 1750 netto in mijn laatste jaar. Vrienden die wat anders zijn gaan doen verdienen natuurlijk wel behoorlijk meer, maar zo slecht vind ik het niet. Meer dan in vrijwel welk ander land dan ook, en eigenlijk gewoon een modaal salaris. Er wonen genoeg mensen in mijn wijk die van hetzelfde salaris 3 kinderen moeten onderhouden.

Plus, je hebt dan natuurlijk wel de leukste baan ter wereld.
pi_63600116
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:43 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Mijn werkgever moet de universiteit wel betalen voor de begeleiding.
Ook nog, kun je nagaan. En wat Kees zegt: Zorg ervoor dat er niet teveel over je heen geruzied wordt of je toegepast of meer wetenschappelijk werk moet gaan doen!
  vrijdag 28 november 2008 @ 21:58:08 #60
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_63607240
tvp
  vrijdag 28 november 2008 @ 22:01:18 #61
124676 RobertoCarlos
pi_63607350
quote:
Promoveren ik heb er nu al zin in. Ik ben vanuit m'n werk (research consultant) veel bezig met onderzoek naar requirements engineering e.d. We zijn met een univesiteit in onderhandeling om dit in een promotievorm te gieten. Ik heb er nu al zin in, extern promoveren tegen een marktconformsalaris. Ideale aansluiting van theorie en praktijk. Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
En welke uni = deze universiteit?
pi_63611414
quote:
Op donderdag 27 november 2008 00:19 schreef Wouser het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog dat niveau daar bij MIT eigenlijk wel is... Als ik bijvoorbeeld eens die video's bekijk van opencourse ware van MIT wat dus gewoon video's zijn van normale lessen dan vind ik het niveau best meevallen...
Ik heb alleen ervaring met de onderzoekskant van MIT. En daar is het niveau erg hoog doordat de onderzoekers slim en gemotiveerd zijn, en bovendien de materiele middelen hebben om hun onderzoek te kunnen doen.

Wat betreft de lessen; celdeling blijft celdeling, logica blijft logica, statistiek blijft statistiek. De echte diepgang zul je hier met name halen uit de projecten die je gaat doen, en je extracuriculaire activiteiten.
  zaterdag 29 november 2008 @ 07:11:51 #63
124676 RobertoCarlos
pi_63614678
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 00:12 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik heb alleen ervaring met de onderzoekskant van MIT. En daar is het niveau erg hoog doordat de onderzoekers slim en gemotiveerd zijn, en bovendien de materiele middelen hebben om hun onderzoek te kunnen doen.

Wat betreft de lessen; celdeling blijft celdeling, logica blijft logica, statistiek blijft statistiek. De echte diepgang zul je hier met name halen uit de projecten die je gaat doen, en je extracuriculaire activiteiten.
Het lijkt me toch ook dat je een verschil in niveau ziet door andere manieren van denken, de snelheid van denken van mensen, het aantal denkstappen wat studenten/ onderzoekers overslaan, de creativiteit om oplossingen te vinden, het abstracte niveau waarop gedacht wordt, etc
Dat is naar mijn idee toch veel meer 'hoog niveau'
pi_63615782
De naam MIT, Princeton, Oxford of wat dan ook zegt me eigenlijk niet zo heel veel.
Een hoog niveau onderzoek hangt vrijwel uitsluitend af van die paar briljante geesten in de vakgroep. Bij ons doet Princeton aardig mee, maar absoluut geen top. Een voor het overige niet bijzondere univeristeit als die van Oklahoma is dankzij twee toppers absolute wereldklasse.
En op een gegeven moment dachten ze op het UCLA (=erg goed) dat we in Delft een grote vakgroep met veel geld hadden, terwijl het alleen mijn begeleider, onze studenten en ik waren die met de output kwamen. Zonder noemenswaardig budget.
  zaterdag 29 november 2008 @ 11:39:09 #65
124676 RobertoCarlos
pi_63616267
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:05 schreef thijsdetweede het volgende:
De naam MIT, Princeton, Oxford of wat dan ook zegt me eigenlijk niet zo heel veel.
Een hoog niveau onderzoek hangt vrijwel uitsluitend af van die paar briljante geesten in de vakgroep. Bij ons doet Princeton aardig mee, maar absoluut geen top. Een voor het overige niet bijzondere univeristeit als die van Oklahoma is dankzij twee toppers absolute wereldklasse.
En op een gegeven moment dachten ze op het UCLA (=erg goed) dat we in Delft een grote vakgroep met veel geld hadden, terwijl het alleen mijn begeleider, onze studenten en ik waren die met de output kwamen. Zonder noemenswaardig budget.
Want jij was die briljante geest? Subtiel geprobeerd
  zaterdag 29 november 2008 @ 12:37:08 #66
192166 Paupermans
They made me do it
pi_63617218
Ik ben bijna klaar met m'n informatica master (computer graphics) en wil misschien ook m'n PhD gaan halen (liefst in het buitenland). Ik heb echter een paar vragen en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:

- Hoe hebben jullie je plek om te promoveren gevonden? Gewoon ergens gesolliciteerd, via een docent iets geregeld of op een andere manier?

- Wordt er ook van je verwacht dat je zo nu en dan meehelpt bij het onderwijzen van een vak? Of doen mensen dat vooral om wat extra geld te verdienen?
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:03:07 #67
41885 kless
pi_63617663
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:37 schreef Paupermans het volgende:
Ik ben bijna klaar met m'n informatica master (computer graphics) en wil misschien ook m'n PhD gaan halen (liefst in het buitenland). Ik heb echter een paar vragen en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:

- Hoe hebben jullie je plek om te promoveren gevonden? Gewoon ergens gesolliciteerd, via een docent iets geregeld of op een andere manier?

- Wordt er ook van je verwacht dat je zo nu en dan meehelpt bij het onderwijzen van een vak? Of doen mensen dat vooral om wat extra geld te verdienen?
Bij ons (biologie RUG) is het meestal zo dat metbij research cursusen(een practicum van 4 weken) een stukje uit een project van de PhD gedaan wordt van de afdeling van de UHD of prof. die het vak geeft .
Ook bij een afstudeer onderzoek kan het zijn dat de student een deel uit het onderzoek van de PhD student doet.
Op die manier wordt de tijdskosten van het begeleiden redelijk onderdrukt.
(maar dat geld alleen voor labwerk)
Soms doet een PhD ook een college over zijn onderzoek wat temaken heeft met de theorie in de cursus.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:16:21 #68
124676 RobertoCarlos
pi_63629929
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 14:53 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

twente
Idd, dat moest haast wel een technische richting zijn... ...De verleiding lijkt me groot dat het dan wel (te) praktisch wordt. Maar goed, ik ben erg jaloers!

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 30-11-2008 10:50:36 ]
pi_63637911
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Want jij was die briljante geest? Subtiel geprobeerd
Neen, die briljante geest is mijn begeleider. Ik heb er hooguit een aardige uitvoering aangegeven.
pi_63637935
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:37 schreef Paupermans het volgende:

*Via-via werkt vaak het best. Het netwerk van je afstudeerbegeleider helpt een hoop, en meestal wil hij je ook best wel helpen. Goeie PhD's zijn lastig te vinden, dus als er eentje wordt aanbevolen door een collega, dan ben je zo goed als binnen.

*Onderwijs hoort er bij, en is ook leuk. Mooi toch om je vak uit te leggen aan mensen die er nog niet zo veel van af weten? Bovendien kan het in je latere academische carriere wel eens goed op je CV staan.
pi_63637957
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Idd, dat moest haast wel een technische richting zijn... ...De verleidelijk lijkt me groot dat het dan wel (te) praktisch wordt. Maar goed, ik ben erg jaloers!
De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor. De vraag naar externe promovendi zal hem zitten in het motto van de UT, 'De Ondernemende Universiteit'. De UT probeert een betere aansluiting te krijgen tussen bedrijfsleven en wetenschap, een zeer nuttige combinatie mijns inziens.
pi_63639685
quote:
Promoveren ik heb er nu al zin in. Ik ben vanuit m'n werk (research consultant) veel bezig met onderzoek naar requirements engineering e.d. We zijn met een univesiteit in onderhandeling om dit in een promotievorm te gieten. Ik heb er nu al zin in, extern promoveren tegen een marktconformsalaris. Ideale aansluiting van theorie en praktijk. Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. We zij nu in onderhandeling over details dus het lijkt er op dat ik echt ga promoveren
Last.fm Twitter
  zondag 30 november 2008 @ 10:58:26 #73
124676 RobertoCarlos
pi_63639821
quote:
Op zondag 30 november 2008 05:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor. De vraag naar externe promovendi zal hem zitten in het motto van de UT, 'De Ondernemende Universiteit'. De UT probeert een betere aansluiting te krijgen tussen bedrijfsleven en wetenschap, een zeer nuttige combinatie mijns inziens.
Ok, het is idd iets breder dan de echt technische studies.

Ik probeer namelijk in beeld te brengen voor welk (soort) studies dit mogelijk is.
Ik kan met toch nauwelijks voorstellen dat extern promoveren ook voor studies waar in de beroepspraktijk weinig geld in om gaat (talen, sociologie, etc) het ook mogelijk is om extern te promoveren.

@Lotjeb: om welke studie/vakgebied gaat het bij jou?
  zondag 30 november 2008 @ 12:29:30 #74
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63641034
quote:
Op zondag 30 november 2008 05:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het kan zeker een zeer nuttige combinatie zijn lijkt me . Ik denk dat het wel van groot belang is dat betreffende uni geen concessies doet aan het bewaken van een voldoende wetenschappelijk niveau. Je wilt geen situatie waarbij een PhD geheel volgens de wensen van het sponsorende bedrijf verloopt en bijv. een onderzoek wat nuttig is voor betreffende bedrijf, maar eigenlijk van onvoldoende academisch niveau is, er tóch doorheen wordt gedrukt door de geldgever...
Fotoboek
pi_63642143
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:50 schreef keesjeislief het volgende:
Thabit, ik ben benieuwd hoe je baan bevalt??
Zie pm.
pi_63642238
quote:
Op zondag 30 november 2008 10:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ok, het is idd iets breder dan de echt technische studies.

Ik probeer namelijk in beeld te brengen voor welk (soort) studies dit mogelijk is.
Ik kan met toch nauwelijks voorstellen dat extern promoveren ook voor studies waar in de beroepspraktijk weinig geld in om gaat (talen, sociologie, etc) het ook mogelijk is om extern te promoveren.

@Lotjeb: om welke studie/vakgebied gaat het bij jou?
Heheh, nou ik ben afgestuurd als (medisch) socioloog Maar goed, het onderzoek waar ik mogelijk op ga promoveren ligt meer in het vakgebied van gezondheidswetenschappen / sociale geneeskunde.
Last.fm Twitter
pi_63642344
En een verdere update: 15 december is de grote dag voor mij. Zodra mijn boekje on-line gepubliceerd is zal ik er hier wel een link naar plaatsen. .
pi_63644246
Zeg stel je doet 2 studies, bent na 6-7 jaar klaar. Grijpt de kans om te promoveren. Lig je dan niet een heel eind achter qua salaris als je (fulltime) gaat werken? Ik neem aan dat als je echt fulltime gaat werken op je 29ste en hier en daar relevante ervaring hebt je niet dezelfde salaris krijgt als een 21 jarige die net begint, toch? :p
Wat als je dan nog besluit om advocaat te worden na je rechtenpromotie, weer 4 jaar een laag salaris (advocaat-stagiar)?
당신을 사랑합니다
  zondag 30 november 2008 @ 15:03:01 #79
124676 RobertoCarlos
pi_63644305
Even een heel ander vraagje: kun je nou als totale buitenstaander, zonder dat je dus die persoon kent, naar een verdediging van een proefschrift gaan?

(ik denk van wel, maar ben niet cker)
pi_63644393
Ja, dat kan. Alleen als het in een hele kleine zaal is dan kan het zijn dat vanwege ruimtegebrek een uitnodiging vereist is.
pi_63644665
quote:
Op zondag 30 november 2008 14:59 schreef Microtechs het volgende:
Zeg stel je doet 2 studies, bent na 6-7 jaar klaar. Grijpt de kans om te promoveren. Lig je dan niet een heel eind achter qua salaris als je (fulltime) gaat werken? Ik neem aan dat als je echt fulltime gaat werken op je 29ste en hier en daar relevante ervaring hebt je niet dezelfde salaris krijgt als een 21 jarige die net begint, toch? :p
Wat als je dan nog besluit om advocaat te worden na je rechtenpromotie, weer 4 jaar een laag salaris (advocaat-stagiar)?
Promoveren moet je never nooit voor het geld doen. Maar je salaris zal iha zeker geen 4 jaar achter liggen op je leeftijdsgenoten, en in sommige gevallen is het een vereiste voor de beter (betaalde) banen.
  zondag 30 november 2008 @ 15:22:05 #82
124676 RobertoCarlos
pi_63644711
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:07 schreef thabit het volgende:
Ja, dat kan. Alleen als het in een hele kleine zaal is dan kan het zijn dat vanwege ruimtegebrek een uitnodiging vereist is.
Ok dan, ga ik eens een keertje kijken
pi_63644836
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:20 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Promoveren moet je never nooit voor het geld doen. Maar je salaris zal iha zeker geen 4 jaar achter liggen op je leeftijdsgenoten, en in sommige gevallen is het een vereiste voor de beter (betaalde) banen.
Snap ik, maar ik vroeg me dus gewoon af of er een (te) groot verschil is tussen iemand die zijn 20ér jaren aan de wetenschap heeft onderworpen(extra master, postdocs) en iemand die direct aan de slag gaat. Iets met werkervaring vs diploma's.
Maar goed, je hebt mijn al vraag beantwoord

[ Bericht 9% gewijzigd door Microtechs op 30-11-2008 15:35:15 ]
당신을 사랑합니다
  zondag 30 november 2008 @ 20:45:37 #84
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63651613
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:28 schreef Microtechs het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik vroeg me dus gewoon af of er een (te) groot verschil is tussen iemand die zijn 20ér jaren aan de wetenschap heeft onderworpen(extra master, postdocs) en iemand die direct aan de slag gaat. Iets met werkervaring vs diploma's.
Maar goed, je hebt mijn al vraag beantwoord
Zoals al gezegd is dat niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Maar wat belangrijker is, is dat je van promovendi vooral zult horen dat ze het doen omdat het een "once in a lifetime experience" is, niet vanuit het oogpunt van carričre (per sé). Ik weet dat ik voldoende kan verdienen om ontspannen te leven, dat vind ik het belangrijkste wat geld betreft, evt. nog meer is mooi meegenomen maar dat ruil ik graag in voor de vrijheid om geen uitgestippeld optimaal carričrepad te volgen. .
Fotoboek
pi_63666013
Ben trouwens wel benieuwd eigenlijk naar het volgende. Zijn er hier namelijk ook mensen die 'promoveren' op hun zelf? Dus helemaal niet gekoppeld zijn aan een universiteit en gewoon zelf thuis werken aan hun 'promotie'?
Aangezien ik had gelezen dat je dus helemaal niet gebonden hoeft te zijn aan een universiteit. Je kunt blijkbaar thuis gewoon een proefschrift maken met je onderzoek en alle mikmak erbij en vervolgens bij de universiteit aankloppen?

Ik heb begrepen dat universiteiten het je niet in dank afzullen nemen wanneer je het doet maar het gebeurt wel.
  Moderator maandag 1 december 2008 @ 13:24:40 #86
45833 crew  Fogel
pi_63666490
Als je zelf thuis werkt en toch meerdere publicaties kan krijgen in toonaangevende journals binnen je vakgebied, is er inderdaad een mogelijkheid om mede op basis daarvan een PhD te krijgen. Ik zeg mede, omdat je natuurlijk niet genoeg hebt aan alleen die publicaties (die geven op zich aan dat je academische niveau goed genoeg is voor de graad), maar ook wat er rondomheen moet schrijven zodat het een samenhangend geheel wordt en aan de eisen van de universiteit voldoet qua uitvorming.
Dan natuurlijk de "defence" en als je daar doorheen komt mag je je graad in ontvangst nemen.
pi_63667094
Buitenpromovendi worden meer en meer populair, om de simpele reden dat het de univeristeit zo'n 20 000 euro per stuk oplevert, en er relatief weinig kosten voor gemaakt moeten worden.

Natuurlijk dien je wel voldoende niveau te tonen, en samenhang in je proefschrift (wat Fogel zegt). In de praktijk komt het zelden voor dat mensen op hun zolderkamertje stilletjes een meesterwerk in elkaar zetten. Wat wel vaak voorkomt, is dat de banden tussen een onderzoeksafdeling en een hoogleraar benut worden. Op instituten als hier het KNMI zie je dat af en toe werknemers met een hoogleraar een promotietraject van 1-1,5 jaar afspreken.
  maandag 1 december 2008 @ 23:40:10 #88
124676 RobertoCarlos
pi_63684497
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:06 schreef Wouser het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd eigenlijk naar het volgende. Zijn er hier namelijk ook mensen die 'promoveren' op hun zelf? Dus helemaal niet gekoppeld zijn aan een universiteit en gewoon zelf thuis werken aan hun 'promotie'?
Aangezien ik had gelezen dat je dus helemaal niet gebonden hoeft te zijn aan een universiteit. Je kunt blijkbaar thuis gewoon een proefschrift maken met je onderzoek en alle mikmak erbij en vervolgens bij de universiteit aankloppen?

Ik heb begrepen dat universiteiten het je niet in dank afzullen nemen wanneer je het doet maar het gebeurt wel.
Dit is toch gewoon extern prromoveren - een vergoeding door een werkgever?
pi_63689273
Sommige mensen promoveren gewoon thuis, in hun vrije tijd, terwijl ze tegelijkertijd een baan hebben die niks met hun promotie te maken heeft. Of ze doen het als ze met pensioen zijn. In beide gevallen betaalt de universiteit hun geen geld, en hun werkgever ook niet. Maar ze hebben dan wel, tijdens het schrijven, begeleiding van een prof aan de uni; je mag tegenwoordig niet eens meer beginnen aan het schrijven van een proefschrift zonder dat je een officiele begeleider hebt.
Volgens mijn prof gebeurt het wel eens dat mensen volledig uit het niets opdagen met een proefschrift, maar volgens hem zijn die nooit van de kwaliteit die nodig is voor een promotie. Dat is dus wel jammer, vaak hebben zulke mensen er jaren aan gewerkt, maar zonder regelmatige begeleiding kan je gewoon geen goed proefschrift schrijven.

Anyway, voor mij 14 januari de grote dag
pi_63695444
http://delta.tudelft.nl/n(...)p-arbeidsmarkt/18737
quote:
Gepromoveerden beter af op arbeidsmarkt

De toegevoegde waarde van een doctorstitel lijkt groter dan gedacht. Gepromoveerden hebben betere banen dan niet-gepromoveerde academici en verdienen gemiddeld twintig procent meer.

Volgens een vandaag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek doen gepromoveerden het goed op de arbeidsmarkt. Ze vinden even vaak werk als niet-gepromoveerden, maar hun baan heeft meestal meer aanzien. De meesten hebben een medisch of paramedisch beroep, bijvoorbeeld arts of tandarts. Een ander substantieel deel werkt in het wetenschappelijk onderwijs.

Ze verdienen aanmerkelijk beter dan niet-gepromoveerden, al hangt dat ook samen met hun gemiddeld hogere leeftijd en ruimere werkervaring. In 2004-2005 bedroeg het gemiddelde verschil in uurloon ruim twintig procent.

Het grootst is dit verschil in de promotierichting gezondheidszorg & sociale dienstverlening (33 procent), op de voet gevolgd door humanoria, sociale wetenschappen & kunst (29 procent). In de overige richtingen is het beloningsverschil tussen gepromoveerden en gewone stervelingen kleiner dan gemiddeld.

Van de ruim één miljoen academici in de beroepsbevolking die geen onderwijs meer volgen zijn er bijna zeventigduizend gepromoveerd. Het CBS leidt dit af uit de Enquętes Beroepsbevolking die in de jaren 2004 tot en met 2007 zijn afgenomen onder telkens honderdduizend personen.

Van die gepromoveerden is dertig procent vrouw, maar dat gaat veranderen: wie in 2006-2007 een doctorstitel behaalde, was in ruim veertig procent van de gevallen een vrouw.

Volgens het CBS geven de onderzoeksresultaten 'een eerste indicatie' van de arbeidsmarktpositie van gepromoveerden. Vervolgonderzoek moet meer duidelijkheid verschaffen over de meerwaarde van de doctorstitel.
pi_63695509
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef SaskiaR het volgende:
Tof! Moet je nog veel doen?

3 FOK promoties binnen iets meer dan een maand, drukke bende!
pi_63699357
Nee, ben al helemaal klaar, alleen het feest nog regelen Ben nu mijn proefschrift aan het bewerken voor 'echte' publicatie; ik hoop het bij Oxford University Press te kunnen publiceren, maar dan moet er nog flink wat aan gebeuren.
pi_63699763
Oh ja, alpha's schrijven echte boeken Hoe gaat een echt boek dan? Mijn proefschrift heeft natuurlijk gewoon een isbn nummer etc, alleen is het nogal onleesbaar voor de leek.
pi_63701384
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:38 schreef SaskiaR het volgende:
Nee, ben al helemaal klaar, alleen het feest nog regelen Ben nu mijn proefschrift aan het bewerken voor 'echte' publicatie; ik hoop het bij Oxford University Press te kunnen publiceren, maar dan moet er nog flink wat aan gebeuren.
Gefeliciteerd en succes met je verdediging. Wat was je onderwerp en wat ga je nu doen?
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:25:11 #95
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63702339
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:50 schreef thijsdetweede het volgende:
Oh ja, alpha's schrijven echte boeken Hoe gaat een echt boek dan? Mijn proefschrift heeft natuurlijk gewoon een isbn nummer etc, alleen is het nogal onleesbaar voor de leek.
Ja, volgens mij ondergaan vrijwel alle proefschriften met een sterk technische inhoud een droevig lot, verstoffend ergens in een donker depot van een uni-bieb. . Het heeft ook zijn rol als naslagwerk voor het kleine gezelschap geďnteresseerden verloren sinds artikelen digitaal gepubliceerd worden lijkt mij. Ik moet wel zeggen dat jouw proefschrift voor een semi-leek als mijn persoontje wel weer een leuke introductie in een onbekend vakgebied is .
Fotoboek
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:50:18 #96
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63707290
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

hehe, ja in mijn vakgebied (requirements engineering) gaat het ongeveer hetzelfde ;P al 20 jaar wordt onderkend REQUIREMENTS ZIJN BELANGRIJK. En het gaat al 20 jaar mis
Sorry, maar dit roept nogal het beeld op van een vlugge manager die met een gelikte powerpointpresentatie het publiek een probleem aanlult dat er helemaal niet is. .
Fotoboek
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:35:01 #97
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63708690
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:24 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Nou dat moet ik als academicus maar eens met bronnen komen.

Standish group -- Chaos report (1995) (http://net.educause.edu/ir/library/pdf/NCP08083B.pdf)

heb geen zin om meer te zoeken op m'n vrije avond :d
, dank je, zal binnenkort even kijken.
Fotoboek
pi_63718407
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:46 schreef Shivo het volgende:

Gefeliciteerd en succes met je verdediging. Wat was je onderwerp en wat ga je nu doen?
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.

Ik ga vanaf februari voor 2 jaar in Manchester werken als postdoc (ik werk nu al voor 3 maandjes in Leicester als universitait docent).
pi_63719518
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:25 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat jouw proefschrift voor een semi-leek als mijn persoontje wel weer een leuke introductie in een onbekend vakgebied is .
Volgens mij had ik je al bedankt voor dit geweldige compliment, maar ik doe het graag nog een keer Waarschijnlijk is leesbaarheid iets dat uitsluitend downstream de wiskunde prima gaat.
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.

Ik ga vanaf februari voor 2 jaar in Manchester werken als postdoc (ik werk nu al voor 3 maandjes in Leicester als universitait docent).
Klinkt ook leuk. Als je een pdf'je hebt, ben ik wel benieuwd. En gefeliciteerd met de altijd lastig te verkrijgen post-doc plekjes!
pi_63733781
quote:

[..]

Tof, binnenkort kunnen we een postdoc topic openen.
  woensdag 3 december 2008 @ 22:47:02 #101
124676 RobertoCarlos
pi_63740639
quote:

[..]

Gek vraagje, maar waarom is dit onderwerp zo bijzonder? Ik bedoel: over het romeinse public land zijn toch vast wel een heleboel studies gedaan? Het klinkt ook nog als een erg algemeen en beschrijvend onderzoeksonderwerp, waarvan ik (who am I?) altijd begrepen heb dat dat weinig meerwaarde oplevert..
Puur een vraagje om te begrijpen waarom een onderzoek bijzonder is
pi_63747559
Er zijn wel wat studies over gedaan, maar die zijn allemaal heel oud (minstens 60 jaar) en geschreven door Italiaanse rechtsgeleerden Bovendien zijn er de laatste 10 jaar allerlei onderzoeken gedaan die een heel ander ligt werpen op publiek landbezit, vooral in relatie tot bevolkingsgroei en de ontwikkeling van commerciele landbouw. Mijn onderzoek gaat dus vooral over de privatisering van publiek land onder druk van een grotere vraag naar land.
  vrijdag 5 december 2008 @ 08:47:28 #103
124676 RobertoCarlos
pi_63775366
quote:
Op donderdag 4 december 2008 09:19 schreef SaskiaR het volgende:
Er zijn wel wat studies over gedaan, maar die zijn allemaal heel oud (minstens 60 jaar) en geschreven door Italiaanse rechtsgeleerden Bovendien zijn er de laatste 10 jaar allerlei onderzoeken gedaan die een heel ander ligt werpen op publiek landbezit, vooral in relatie tot bevolkingsgroei en de ontwikkeling van commerciele landbouw. Mijn onderzoek gaat dus vooral over de privatisering van publiek land onder druk van een grotere vraag naar land.
Interessant! Tja, dat verbaast mij dan dat dat nauwelijks onderzocht is geweest.
Kennelijk is het ook niet zo dat ik er vanuit bijv. rechten (volg zelfs op dit moment een vakje Romeins recht ) of vanuit een politieke invalshoek (bijv. romeinen en macht gaan best goed samen, gebruiken ze daarbij ook land en hoe?) wel gekeken zou zijn naar de rol van publiek land. Grappig om te zien dat er nog zoveel (naar mijn idee voor de hand liggende) zaken niet onderzocht zijn.
Erg interessant onderwerp! Lijkt me boeiend om te proberen parallellen met de moderne geschiedenis te trekken.
pi_63780055
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef SaskiaR het volgende:
Sommige mensen promoveren gewoon thuis, in hun vrije tijd, terwijl ze tegelijkertijd een baan hebben die niks met hun promotie te maken heeft. Of ze doen het als ze met pensioen zijn. In beide gevallen betaalt de universiteit hun geen geld, en hun werkgever ook niet. Maar ze hebben dan wel, tijdens het schrijven, begeleiding van een prof aan de uni; je mag tegenwoordig niet eens meer beginnen aan het schrijven van een proefschrift zonder dat je een officiele begeleider hebt.
Volgens mijn prof gebeurt het wel eens dat mensen volledig uit het niets opdagen met een proefschrift, maar volgens hem zijn die nooit van de kwaliteit die nodig is voor een promotie. Dat is dus wel jammer, vaak hebben zulke mensen er jaren aan gewerkt, maar zonder regelmatige begeleiding kan je gewoon geen goed proefschrift schrijven.

Dat doet mij een beetje denken aan dit verhaal; http://nl.wikipedia.org/w(...)dhoven,_januari_2008
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_63780946
Behalve dan dat in Eindhoven iedere kwaliteitscheck onderweg gefaald had.
  zaterdag 6 december 2008 @ 11:29:14 #106
124676 RobertoCarlos
pi_63801789
Als antwoord op een eerdere vraag:
quote:
Dr.-titel loont

Met een doctorstitel verdient een academicus gemiddeld meer dan zijn niet-gepromoveerde collega. Ook werken ze vaker in een wetenschappelijk beroep.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar de arbeidsmarktpositie van gepromoveerden. In Nederland hebben iets meer dan een miljoen mensen een opleiding op universitair niveau. In de periode van 2004-2007 waren er rond de 70.000 gepromoveerden. Dat is 7 procent van de mensen met een universitaire graad.

Zowel voor de groep gepromoveerden als niet-gepromoveerden geldt dat driekwart minstens twaalf uur per week werkt. Een op de vijf van de academici werkt niet. Het gaat hierbij ook om een groot aantal mensen dat al met pensioen is.

Het salaris van gepromoveerde academici is gemiddeld een stuk hoger dan die van niet-gepromoveerden. Dit is gedeeltelijk het gevolg van de hogere leeftijd en de grotere arbeidsmarktervaring van gepromoveerden. Het hangt ook samen met het hogere functieniveau van de beroepen die zij uitoefenen. In 2004/2005 bedroeg het verschil in het uurloon ruim 20 procent. Het beloningsverschil loopt tussen onderwijsrichtingen sterk uiteen. Zo is het uurloon van gepromoveerden in de richting gezondheidszorg en sociale dienstverlening 33 procent hoger en de richting humaniora, sociale wetenschappen en kunst 29 procent. In alle overige richtingen is het beloningsverschil kleiner dan gemiddeld.
Bron: http://www.mareonline.nl/artikel/2008/13/0503/
  zondag 7 december 2008 @ 22:47:54 #107
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_63836893
even een tvp! had deze nog niet eerder gezien, en nu geen tijd om bij te lezen.

(promovenda, leiden, NWO-vici project, engelse taalkunde (historisch, normatief, 18e eeuw, sociale netwerken)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_63844190
Nog een krappe 30 uur
pi_63857946
Spannend hoor. .
  dinsdag 9 december 2008 @ 10:38:08 #110
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_63872530
quote:
Op maandag 8 december 2008 09:28 schreef thijsdetweede het volgende:
Nog een krappe 30 uur
Vandaag de dag. Ben benieuwd!!
pi_63885665
wat is het verschil tussen postdoc zoals ik hier lees, inclusief promoveren, en enkele postdoctorale opleidingen die op sommige uni's wordt aangeboden maar die geen PhD opleveren?
pi_63885861
Een postdoc is een tijdelijke aanstelling aan een universiteit waarvoor je gepromoveerd moet zijn en waarin je zelfstandig onderzoek doet (en vaak ook onderwijs geeft).
pi_63931472
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 10:38 schreef Quoi het volgende:

[..]

Vandaag de dag. Ben benieuwd!!
En wat een dag het was Aangezien ik 3 amerikanen in mijn commissie had zitten, en mijn verdediging 's middags was, zijn we begonnen met 3 praatjes van hun. Een hoop van mijn gasten waren er al, en het gaf al een tamelijk community gevoel.

Ik was voldoende nerveus voor mijn lekenpraatje om de mousepointer nog nauwelijks te kunnen gebruiken, maar het ging goed. Ten minste, iedereen zei dat ze het leuk vonden en snapten
De verdediging zelf ging soms goed, soms niet, maar de heren waren vriendelijk genoeg dan niet door te vragen. Eigenlijk zijn de makkelijke vragen vervelender dan de moeilijke vragen, aangezien het bij de moeilijke vragen toegestaan is om een volkomen verkeerd antwoord te geven. Zeker voor een volle zaal (schatting: 150 man!) is het dan wel handig om dingen goed te doen. Mijn experiment om de pdf van mijn proefschrift, en mijn artikelen database erbij te houden op de laptop, en die dus ook op het scherm te kunnen laten zien, werkte goed geloof ik.

Maar goed, uiteraard er doorheen gekomen, een treffende speech van mijn copromotor aangehoord, en toen op naar borrel, eten en feest. Eten was een buffet voor vrijwel de hele club, wat erg leuk was. Iedereen kon met iedereen praten, mijn commissieleden zijn losjes genoeg om dit ook veel leuker te vinden, en ik bezorgde niemand een gat in zijn dag tussen promotie en feest. Uiteindelijk was ik om een uur of 4 weer thuis Nu zit ik tussen een belachelijke stapel cadeau's. 3 weken vakantie, maar dat is nooit genoeg tijd om alle boeken die ik ontvangen heb uit te krijgen.

Thabit, you're up next!
pi_63932292
Gefeliciteerd
pi_63935801
Gefeliciteerd moeten we je nou Dr. thijsdetweede noemen
pi_63935931
Inderdaad. Maar je mag me ook aanspreken met weledelzeergeleerde heer.
pi_63936299
cool! Gefeliciteerd!
pi_63938740
Gefeliciteerd!
당신을 사랑합니다
pi_63941026
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:06 schreef thijsdetweede het volgende:
Inderdaad. Maar je mag me ook aanspreken met weledelzeergeleerde heer.
Ik dacht dat het zeergeleerde heer was, en weledelgeleerde heer voor drs.

Gefeliciteerd trouwens, welcome to the club. Hebben ze je al ingelicht over de geheime codes?
pi_63941710
Gefeliciteerd Thijs!
pi_63946071
quote:
Op donderdag 11 december 2008 19:33 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik dacht dat het zeergeleerde heer was, en weledelgeleerde heer voor drs.
Wis en waarachtig niet: http://nl.wikipedia.org/w(...)ands_hoger_onderwijs
quote:
Gefeliciteerd trouwens, welcome to the club. Hebben ze je al ingelicht over de geheime codes?
Ja. En ik voel me nog steeds een beetje misselijk.
  vrijdag 12 december 2008 @ 07:27:06 #122
124676 RobertoCarlos
pi_63952401
Gefeliciteerd!!
  Moderator vrijdag 12 december 2008 @ 10:54:14 #123
45833 crew  Fogel
pi_63955542
Gefeliciteerd!
Ik ben in 2013 aan de beurt (moet nog beginnen)
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:59:17 #124
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63960445
Gefeliciteerd Thijs!
Fotoboek
pi_64013913
De dag dat ik drie kwartier voor lul ga staan in een pinguinpak is morgen al. Wat gaat de tijd toch snel.
  zondag 14 december 2008 @ 21:38:01 #126
124676 RobertoCarlos
pi_64015722
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:41 schreef thabit het volgende:
De dag dat ik drie kwartier voor lul ga staan in een pinguinpak is morgen al. Wat gaat de tijd toch snel.
Suc6 !
pi_64016157
3 kwartier maar? Ik mocht een uur + lekenpraatje.

Erg veel succes thabit, en vooral: Geniet van de hele dag!
  zondag 14 december 2008 @ 22:39:11 #128
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_64017769
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:48 schreef thijsdetweede het volgende:
Buitenpromovendi worden meer en meer populair, om de simpele reden dat het de univeristeit zo'n 20 000 euro per stuk oplevert, en er relatief weinig kosten voor gemaakt moeten worden.

Natuurlijk dien je wel voldoende niveau te tonen, en samenhang in je proefschrift (wat Fogel zegt). In de praktijk komt het zelden voor dat mensen op hun zolderkamertje stilletjes een meesterwerk in elkaar zetten. Wat wel vaak voorkomt, is dat de banden tussen een onderzoeksafdeling en een hoogleraar benut worden. Op instituten als hier het KNMI zie je dat af en toe werknemers met een hoogleraar een promotietraject van 1-1,5 jaar afspreken.
Kleine tvp in verband met meer dan gemiddelde interesse in een (buiten)promotie, bij voorkeur aan te vangen op korte termijn. Nu de baas nog overtuigen
Nulla verba sed acta
pi_64046112
Zo mensen, het zit erop! De verdediging ging erg goed. Er zaten uiteraard wel een paar vervelende vragen tussen, maar ook daar wist ik volgens veel mensen wel goed op te reageren. Sommigen vonden zelfs dat ik enig gezag naar de oppositiecommissie uitstraalde en mij niet liet imponeren (al had ik zelf vooral het idee dat ik extreem nerveus was).
pi_64046738
Gefeliciteerd dr.Thabit!!
당신을 사랑합니다
pi_64048871
Gefeliciteerd en tevens tvp.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_64049115
Ook jij gefeliciteerd, thabit!
  dinsdag 16 december 2008 @ 08:23:46 #133
124676 RobertoCarlos
pi_64049294
Van harte!
Krijg je eigenlijk iets van een cijfer bij promoveren? En weet je voor de verdediging, dus via de docent, eigenlijk al of je geslaagd bent?
pi_64050239
Nee, je krijgt er geen cijfer voor en ja, je bent geslaagd tenzij je vragen weigert te beantwoorden.

Vroeger schreven mensen nog geen proefschriften maar alleen stellingen. Je promoveerde op grond van de verdediging van je stellingen. Tegenwoordig promoveer je op grond van je proefschrift. Je mag pas verdedigen als je proefschrift is goedgekeurd. De verdediging is dan ook vooral een formaliteit.
pi_64050335
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 09:38 schreef thabit het volgende:
De verdediging is dan ook vooral een formaliteit.
Zo voelt het niet als je er daadwerkelijk staat, wat mij betreft!
En terecht natuurlijk.
pi_64050369
Gefeliciteerd Dr. Thabit !
pi_64058342
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 08:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
Van harte!
Krijg je eigenlijk iets van een cijfer bij promoveren? En weet je voor de verdediging, dus via de docent, eigenlijk al of je geslaagd bent?
Geen cijfer, hoogstens eventueel cum laude of summa cum laude, als je goed bent. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand op basis van zijn verdediging werd afgewezen. In het buitenland gebeurt dat wel.
  dinsdag 16 december 2008 @ 19:35:54 #138
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_64066435
Gefeliciteerd Thabit! .
Fotoboek
pi_64067262
Dank jullie wel, mensen!
  Moderator dinsdag 16 december 2008 @ 20:59:07 #140
45833 crew  Fogel
pi_64068985
Proficiat!
pi_64072122
Ik dacht even kijken in je profiel, thabit. Ben je irakees als ik vragen mag (gezien achternaam en woonplaats?
당신을 사랑합니다
pi_64072674
Google maar even op m'n naam en je zult zien dat ik al meer dan 1000 jaar dood ben. .
pi_64072721
Gefeliciteerd, thabit . Denk je dat je je Erdos getal nog wat omlaag kan brengen in de toekomst?
pi_64072983
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:34 schreef thabit het volgende:
Google maar even op m'n naam en je zult zien dat ik al meer dan 1000 jaar dood ben. .

EDIT: Ga je nu ook een gooi doen naar het hoogleraarschap?
당신을 사랑합니다
pi_64075437
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:20 schreef Microtechs het volgende:
Ik dacht even kijken in je profiel, thabit. Ben je irakees als ik vragen mag (gezien achternaam en woonplaats?
Ahhhh hellpppp hij steelt het boek "How to build a nuclair bomb for dummies" oh noes
  woensdag 17 december 2008 @ 00:10:14 #146
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_64076044
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:35 schreef Wolfje het volgende:
Gefeliciteerd, thabit . Denk je dat je je Erdos getal nog wat omlaag kan brengen in de toekomst?
Wat is jullie Erdösgetal? Die van mij is 4:

.
Fotoboek
pi_64076545
Leuk bedacht zo'n Erdösgetal.
pi_64076952
Mijne is \infty.
pi_64078636
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 22:35 schreef Wolfje het volgende:
Ik hoor dat tie de wetenschap heeft verlaten. Alleen het Bacon-Erdos getal is dan nog een redeljik doel voor dr. Thabit.
pi_64158113
Momenteel is mijn Erdosgetal 5. Gaat waarschijnlijk 4 worden op het moment dat er nog een stukje van m'n proefschrift gepubliceerd wordt. Mocht ik ooit nog doorgaan met wetenschap, dan moet 3 misschien nog haalbaar zijn maar voor 2 ben ik bang dat mijn onderzoek te ver van dat van Erdos vandaan ligt.
pi_64172573
Goed idee om je proefschrift te posten. Die van mij staat hier.
pi_64174226
Scherp punt: http://repository.tudelft.nl/file/1224816/382437

Kunnen we in #3 een fijne OP maken met al dit soort zaken er in. Thabit, ik ben nog niet verder gekomen, maar heldere samenvatting in het nederlands!
  Moderator maandag 12 januari 2009 @ 22:05:14 #154
45833 crew  Fogel
pi_64968712
Kreeg vandaag bericht dan de financiering rond is voor mijn PhD! Nu nog even de formaliteiten bij de universiteit regelen en dan vanaf maart/april een keer aan de slag.
  maandag 12 januari 2009 @ 23:00:46 #155
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_64971891
quote:
Op maandag 12 januari 2009 22:05 schreef Fogel het volgende:
Kreeg vandaag bericht dan de financiering rond is voor mijn PhD! Nu nog even de formaliteiten bij de universiteit regelen en dan vanaf maart/april een keer aan de slag.
Gefeliciteerd! Welke richting en welk onderwerp?
Fotoboek
  Moderator maandag 12 januari 2009 @ 23:10:40 #156
45833 crew  Fogel
pi_64972398
quote:
Op maandag 12 januari 2009 23:00 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Welke richting en welk onderwerp?
Bedankt!

Health informatics, ondersteuning van clinische processen dmv technologie. Kan voordat alles helemaal rond is niet echt op de details ingaan helaas.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 00:15:43 #157
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_64975500
quote:
Op maandag 12 januari 2009 23:10 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bedankt!

Health informatics, ondersteuning van clinische processen dmv technologie. Kan voordat alles helemaal rond is niet echt op de details ingaan helaas.
Informatica toegepast in de gezondheidszorg dus?
Fotoboek
pi_64976416
Ik ben ooit een promotie beginnen in de Medische Informatiekunde. Dat was met name modelleren van zorgprocessen. Niet afgemaakt, waardeloze afdeling en ook weinig relevant onderzoek. Hopelijk kun jij er meer uit halen!
pi_64979475
Succes Fogel! Ga je op de uni zitten, of blijf je bij je huidige werkgever bivakkeren?

En volgens mij is morgen Saskia's grote dag! Die ook veel succes dus!
  Moderator dinsdag 13 januari 2009 @ 10:08:24 #160
45833 crew  Fogel
pi_64980684
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 00:15 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Informatica toegepast in de gezondheidszorg dus?
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 00:47 schreef Shivo het volgende:
Ik ben ooit een promotie beginnen in de Medische Informatiekunde. Dat was met name modelleren van zorgprocessen. Niet afgemaakt, waardeloze afdeling en ook weinig relevant onderzoek. Hopelijk kun jij er meer uit halen!
Bedankt, gaat helemaal goedkomen, genoeg competent volk waar ik terecht kom.
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:11 schreef thijsdetweede het volgende:
Ga je op de uni zitten, of blijf je bij je huidige werkgever bivakkeren?
Ja (bij het ziekenhuis in dit geval), ja en ook vanaf thuis. Is allemaal lekker flexibel gelukkig.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 16:40:14 #161
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_64995347
quote:

[..]

Bedankt!

Ben tzt erg benieuwd zodra je wat meer kunt vertellen!

Hier alles gesmeerd. Dik jaar bezig en inmiddels al een projectteam van 6 mensen. Projectmanagement, mensen aansturen: DAT hadden ze me niet geleerd! Maar een uitdaging blijft het....
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:45:49 #162
241845 tiram25
keuzes maken
pi_65007292
Hallo allemaal,

Ik moet zeggen dat ik met veel interesse jullie berichten heb gelezen. Ik studeer over een paar maanden af (onderwijskunde) en ben hard aan het denken over wat ik hierna wil gaan doen. Het afstudeeronderzoek heb ik als leuk en zeer leerzaam ervaren.... Ik zou het zonde vinden om straks 'de praktijk' in te gaan en de wetenschap los te laten.....

Ik vind het studeren of in ieder geval leren nog te leuk (ondanks dat dit nu mijn derde opleiding als is: 2 hbo diploma's en nu dus onderwijskunde).

In het bedrijf waar ik nu afstudeer lopen promovendi rond en ze proberen hun werknemers en stagiaires te stimuleren om te promoveren. Pas sinds een paar maanden denk ik erover na..... Ik vind het lastig om in te schatten of ik dit echt zou willen. Ik heb namelijk geen ambitie om onderzoeker te worden, ik ben geen uitmuntende student met hoge cijfers of met hele opvallende kwaliteiten (schrijfvaardigheid, statistiek... Maar ik ben zelfstandig en vind het prettig om beweegruimte en afwisselend werk te hebben, geďnteresseerd in de theorie en ik ben erg gemotiveerd en enthousiast.

Mijn vraag aan jullie is:
-wat waren jullie beweegredenen om te promoveren?
-welke kwaliteiten moet je hebben om een promotie goed te doorlopen en af te ronden? (moet je bijvoorbeeld een echte theorie 'vreter' zijn?)
-waar loop je tegenaan? (bijvoorbeeld in de begeleiding, het schrijven (in het Engels?) etc...
-hoe zie je je toekomst (na de promotie)?

In ieder geval heb ik het erg naar mijn zin op de afdeling waar ik nu afstudeer en de begeleiding ervaar ik ook als prettig. Iets wat ik erg belangrijk vind......

Ben benieuwd naar jullie ervaring en eventuele tips.

Alvast bedankt!
bijna student af....
pi_65007974
Een beetje afhankelijk van het onderwerp, maar over het algemeen is een theoretische inslag (in de zin van: grondigheid) wel handig. Verder is het ontzettend belangrijk dat je vasthoudend bent; het kan best een aantal maanden even tegenzitten, en daar zul je je zelf doorheen moeten slaan. En heel veel waarom-vragen stellen, dat helpt ook. Willen discussiëren tot je echt op de bodem bent, en niet bij 'het zal wel zo-en-zo zitten' al stoppen. Durven out-of-the-box te denken, en te gokken op een onderzoekslijntje dat je een paar maanden zoet houdt, en misschien wat oplevert.
Als je ^zo^ bent, dan is het de mooiste baan ter wereld, met ontzettend veel vrijheid en voldoening.

Persoonlijk zou ik niet gaan promoveren als je nu al weet dat je geen onderzoeker wilt worden (zijn). Aan de andere kant: ik ging er ook in met de motivatie dat ik mijn afstuderen erg leuk vond, dus dat nog wel een paar jaar wou doen.
Het beste is waarschijnlijk veel te praten over het onderzoek van die promovendi; doen zij leuk werk, zou je dat zelf ook willen, en zie je jezelf dat ook doen?
  dinsdag 13 januari 2009 @ 22:18:11 #164
124676 RobertoCarlos
pi_65008756
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef tiram25 het volgende:
Hallo allemaal,

In het bedrijf waar ik nu afstudeer lopen promovendi rond en ze proberen hun werknemers en stagiaires te stimuleren om te promoveren.
Even een vraagje tussendoor: wat voor type bedrijf is dit?

@Fogel: gefeli! en ik ben jaloers
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:30:56 #165
241845 tiram25
keuzes maken
pi_65042414
Het bedrijf ontwikkelt toetsen voor het onderwijs en bedrijfsleven, verzorgt advieswerk en biedt trainingen, voert onderzoek uit naar de kwaliteit van toetsen.

Betreft de ambitie: ik heb nooit serieus nagedacht om onderzoeker te worden. Dus ik vind het nog best lastig om in te schatten of ik het zou willen... daarom wil ik sowieso met de promovendi praten om een beter beeld te krijgen.... Het heeft misschien ook te maken met het feit dat ik het lastig vind om in te schatten of ik het zou kunnen. Waar een wil is, is een weg. Maar ja, het gaat wel om hoe hard je moet werken om het te halen....
bijna student af....
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:46:35 #166
124676 RobertoCarlos
pi_65048833
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:30 schreef tiram25 het volgende:
Het bedrijf ontwikkelt toetsen voor het onderwijs en bedrijfsleven, verzorgt advieswerk en biedt trainingen, voert onderzoek uit naar de kwaliteit van toetsen.

Betreft de ambitie: ik heb nooit serieus nagedacht om onderzoeker te worden. Dus ik vind het nog best lastig om in te schatten of ik het zou willen... daarom wil ik sowieso met de promovendi praten om een beter beeld te krijgen.... Het heeft misschien ook te maken met het feit dat ik het lastig vind om in te schatten of ik het zou kunnen. Waar een wil is, is een weg. Maar ja, het gaat wel om hoe hard je moet werken om het te halen....
Eerder in dit (of een vergelijkbaar) draadje werd dit boekje aangeraden. Is mss wat voor jou.
http://www.bol.com/nl/p/b(...)001359857/index.html

Je kunt je ook afvragen: heb ik met plezier mijn afstudeeronderzoek gedaan?
Vond ik het leuk om te puzzelen en te zoeken naar nieuwe invalshoeken?

Het lijkt me iig een gouden kans, maar je moet het natuurlijk wel echt leuk vinden.
  Moderator woensdag 14 januari 2009 @ 22:06:37 #167
45833 crew  Fogel
pi_65049812
quote:
Hallo allemaal,

1 -wat waren jullie beweegredenen om te promoveren?
2 -welke kwaliteiten moet je hebben om een promotie goed te doorlopen en af te ronden? (moet je bijvoorbeeld een echte theorie 'vreter' zijn?)
3 -waar loop je tegenaan? (bijvoorbeeld in de begeleiding, het schrijven (in het Engels?) etc...
4 -hoe zie je je toekomst (na de promotie)?
1: Ik ben al onderzoeker van beroep, en heb al een jaar of 5 plannen om te promoveren, maar het is er nog niet van gekomen. Als onderzoeker zijnde is het natuurlijk beter om PhD dan MSc te zijn, vandaar.
2: daar kan ik pas over 4 jaar op antwoorden
3: motivatie... ik werk normaal aan projecten die 2 a 3 jaar duren en wordt het dan al moe... nu ga ik me 4 jaar lang op een onderwerp storten en ben bang dat ik moeite ga hebben om niet af te sporen naar iets wat ik op dat moment interessanter vind.
4: verder bij mijn huidige baan, maar nu met titel en daardoor (marginaal) betere kans om projecten binnen te slepen. Eventueel een "professor 2" (heet dat assistent professor in Nederland?) worden naast mijn werk (20% bij de uni, 80% bij het huidige instituut).
pi_65075184
Jeee, gelukt weer een kersverse doctor erbij!
Ging allemaal eigenlijk best makkelijk, en het diner en feest waren supergezellig!
pi_65075382
Gefeliciteerd, en welkom bij de club!
pi_65078314
quote:
-wat waren jullie beweegredenen om te promoveren?
-welke kwaliteiten moet je hebben om een promotie goed te doorlopen en af te ronden? (moet je bijvoorbeeld een echte theorie 'vreter' zijn?)
-waar loop je tegenaan? (bijvoorbeeld in de begeleiding, het schrijven (in het Engels?) etc...
-hoe zie je je toekomst (na de promotie)?
Allereerst denk ik dat promoties heel erg verschillen per vakgebied. Voor medisch biologen is het bijna standaard; voor economen niet bepaald; voor artsen staat het leuk op de hockey club.

1. Vereiste als je verder wil in biomedisch onderzoek; persoonlijke ontwikkeling
2. Doorzettingsvermogen en de capaciteit om een project af te ronden. Creativiteit met betrekking tot je onderzoek.
3. Werken met mensen is niet altijd even makkelijk. Je moet ook opletten of je credits krijgen voor wat je doet, en dat niet iemand anders met de eer gaat strijken.
4. Die toekomst is twee jaar geleden begonnen, en bestaat uit onderzoek doen op Amerikaanse topinstituten
pi_65080785
Gefeliciteerd Saskia!
  donderdag 15 januari 2009 @ 19:00:41 #172
124676 RobertoCarlos
pi_65081317
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:19 schreef SaskiaR het volgende:
Ging allemaal eigenlijk best makkelijk, en het diner en feest waren supergezellig!
  Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 19:01:26 #173
45833 crew  Fogel
pi_65081343
quote:
  vrijdag 16 januari 2009 @ 00:06:10 #174
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65093699
quote:
Gefeliciteerd!!

Wat mij betreft: ik sta op het punt mijn proefschrift te 'submitten', dus over een maandje of 3 mag ik dan ook eindelijk . Verder ga ik vanaf april in Engeland, in Bath om precies te zijn, een jaartje postdoccen. .
Fotoboek
pi_65098347
Cool Kees! Bath is in ieder geval een mooie stad - of het een goeie universiteit heeft, weet ik natuurlijk niet.

Het post-doc topic kunnen we (met ook Saskia en Shivo ver weg) net zo makkelijk in KAA gaan zetten, toch?
  zaterdag 17 januari 2009 @ 17:43:07 #176
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_65146706
quote:
Gefeliciteerd!

Wat is de dag achteraf snel voorbij he?
  zaterdag 17 januari 2009 @ 17:49:04 #177
124676 RobertoCarlos
pi_65146867
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 00:06 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!!

Wat mij betreft: ik sta op het punt mijn proefschrift te 'submitten', dus over een maandje of 3 mag ik dan ook eindelijk . Verder ga ik vanaf april in Engeland, in Bath om precies te zijn, een jaartje postdoccen. .
Duurt dat zo lang voordat ze het beoordeeld hebben? En wanneer moet je dan nog je verdediging doen?
Het lijkt me dat, als dat te lang duurt, je uit het onderwerp bent.. toch?
  zaterdag 17 januari 2009 @ 18:07:09 #178
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65147372
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Duurt dat zo lang voordat ze het beoordeeld hebben? En wanneer moet je dan nog je verdediging doen?
Het lijkt me dat, als dat te lang duurt, je uit het onderwerp bent.. toch?
Tussen indienen en verdediging duurt de procedure min. 3 maanden inderdaad (althans, in DL maar volgens mij is dat in NL ook zo). Ik ben niet bang om uIt het ondrewerp te raken, volgens mij gebeurt dat bij wiskunde in het algemeen niet zo snel, wel zal ik hier en daar even technische details van bepaalde bewijzen opnieuw moeten bekijken.

Groet, Kees Wacht even, het was helemaal geen email die ik zat te schrijven he?
Fotoboek
pi_65150607
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 00:06 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!!

Bath is echt een supermooie stad, gaaf hoor!

Bij ons (Leiden dus) duurt het eindeloos voor je mag promoveren: begin juli gesubmit aan promotor, eind augustus goedkeuring referent + promotor gekregen en datum gereserveerd bij pedel, en pas half januari promoveren. Alleen omdat de aula niet eerder vrij was. Best irritant, vooral voor een mede-aio van mij die ook net klaar is, en nu al in Duitsland een postdoc doet; omdat zij nog niet officieel gepromoveerd is geldt ze nog steeds als 'student' en krijgt ze veel minder betaald dan andere postdocs. Stom systeem is het eigenlijk in Nederland.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 23:23:07 #180
41885 kless
pi_65157417
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 19:56 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Bij ons (Leiden dus) duurt het eindeloos voor je mag promoveren: begin juli gesubmit aan promotor, eind augustus goedkeuring referent + promotor gekregen en datum gereserveerd bij pedel, en pas half januari promoveren. Alleen omdat de aula niet eerder vrij was. Best irritant, vooral voor een mede-aio van mij die ook net klaar is, en nu al in Duitsland een postdoc doet; omdat zij nog niet officieel gepromoveerd is geldt ze nog steeds als 'student' en krijgt ze veel minder betaald dan andere postdocs. Stom systeem is het eigenlijk in Nederland.
Is dat omdat het telaat is geregeld?
Of is dat de manier hoe Leiden daar mee om gaat?
iGEM
  zondag 18 januari 2009 @ 12:17:54 #181
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_65166056
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 19:56 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Waarom was die aula zo lang bezet? Lijkt me inderdaad eerder aan Leiden te liggen. Op de TU/e ging dat zo niet hoor.
pi_65166915
In Delft is het ook zoiets... Proefschrift door mijn promotor goedgekeurd in juni, toen de promotiedatum geregeld, die uiteindelijk begin december viel. Dat had op zich ook wel in oktober gekund, maar dat was lastig voor de buitenlanders in mijn commissie; bovendien wou ik graag de late middagsessie. Die is iets eerder volgeboekt.
pi_65167183
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:23 schreef kless het volgende:

[..]

Is dat omdat het telaat is geregeld?
Of is dat de manier hoe Leiden daar mee om gaat?
Je moet standaard zo lang wachten; er kunnen maar 4 promoties per dag, en niet alle dagen van de week zijn mogelijk.

In Utrecht gaat het veel sneller; vriend van mij had in maart toestemming van promotor en kon toen meteen een datum reserveren; daarna hoefde hij pas toestemming van de commissie te krijgen. Promotie was dus begin juni; stuk beter geregeld dan in Leiden.
pi_65174378
Ik kreeg in mei toestemming om een datum aan te vragen, die uiteindelijk in november viel (Erasmus Rotterdam). In de VS ken ik mensen die in maart gaan verdedigen en nu nog volop aan het schrijven zijn; zo kan het dus ook.
pi_65180255
In de VS is er toch helemaal geen verdediging? Ik ken iemand die in Berkeley gepromoveerd is, en daar was er alleen maar een diploma-uitreiking waar meerdere mensen tegelijk hun doctoraat kregen.
pi_65181426
Dat dacht ik ook... Waardoor de Amerikanen op mijn promotie er minstens zo'n fuss van maakten als ik. Ook de Fransen en Duitsers die ik ken waren lichtjes verbaasd over de hoeveelheid theater hier trouwens, net als de Nederlandse proefschriften.

Eigenlijk vind ik die tradities ook wel weer dusdanig leuk dat ik er met liefde een paar weken langer op heb gewacht.
  zondag 18 januari 2009 @ 19:17:53 #187
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65181866
quote:
Op zondag 18 januari 2009 19:01 schreef thijsdetweede het volgende:
Dat dacht ik ook... Waardoor de Amerikanen op mijn promotie er minstens zo'n fuss van maakten als ik. Ook de Fransen en Duitsers die ik ken waren lichtjes verbaasd over de hoeveelheid theater hier trouwens, net als de Nederlandse proefschriften.

Eigenlijk vind ik die tradities ook wel weer dusdanig leuk dat ik er met liefde een paar weken langer op heb gewacht.
In DL is het inderdaad een veel soberder plechtigheid, het wordt gewoon gehouden in een willekeurig collegezaaltje en zonder tierelantijntjes zoals speciale kleding, paranymfen etc.
Fotoboek
pi_65258531
Voor zover ik weet verdedig je in de VS je proefschrift voor je promotie commissie en betreft het zelfs een echte serieuze verdediging die uren kan duren en waarop je kan zakken. Niet iets waar je je familie voor uitnodigd. De ceremonie waarbij je je diploma ontvangt is niet op dezelfde dag maar met alle promovendi van je jaar. Hier op MIT en Harvard is dat altijd een groot spektakel waar mensen als Bill Clinton en Bill Gates voor worden uitgenodigd om te spreken.
pi_65262790
Toch denk ik dat ik gelukkiger ben met de speech van mijn copromotor, dan ik zou zijn van een speech van Clinton voor mij en honderden andere PhD's, Master's en Bachelor's.
pi_65405656
Hoe lossen de (aanstaande) post-docs hier eigenlijk het `two-body' probleem op?
pi_65406337
Wat bedoel je daarmee? Dat je je partner met je vertrek naar het buitenland opzadelt?
pi_65406528
Exactement.
pi_65406854
Ik heb lange tijd een vriendin gehad die niet naar het buitenland wilde. Gelukkig ging die relatie halverwege mijn promotie uit, waardoor ik daar geen rekening mee hoefde te houden met het zoeken naar een postdoc. Toen ik daadwerkelijk vertrok had ik een andere vriendin maar dat was nog niet zo lang, dus daar hebben we gezamenlijk een punt achter gezet. Kortom, werk gaat voor het meisje.
pi_65410448
Werk gaat uiteindelijk zeker niet voor het meisje, maar ik verkeer in de gelukkige (nou ja, in dit opzicht dan) omstandigheid momenteel vrijgezel te zijn. Sinds ik weet dat ik naar het buitenland ga, levert dat ook wel enige terughoudendheid op wat betreft diepgaande relaties. Niet dat het afgelopen jaar veel tijd liet voor een uitgebreide relatiejacht...
  maandag 26 januari 2009 @ 19:57:11 #195
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65431297
quote:
Op maandag 26 januari 2009 00:10 schreef thabit het volgende:
Ben je toch aan het nadenken over een postdoc? .
Fotoboek
pi_65434810
Overigens zou een bestendige relatie altijd voor gaan boven een paar jaar buitenland. Ik kan hier ook wel iets (redelijk) leuks vinden, als het moet.
pi_65435837
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:24 schreef thijsdetweede het volgende:
Overigens zou een bestendige relatie altijd voor gaan boven een paar jaar buitenland. Ik kan hier ook wel iets (redelijk) leuks vinden, als het moet.
Hoewel buitenlanders voor veel dames erg interessant zijn... althans daar lijkt het hier in Boston op...
  maandag 26 januari 2009 @ 21:55:10 #198
41885 kless
pi_65436231
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:46 schreef Shivo het volgende:

[..]

Hoewel buitenlanders voor veel dames erg interessant zijn... althans daar lijkt het hier in Boston op...
Is dat niet gewoon dat de dames zo een intelligente MIT / boston college knakker wel zien zitten?
iGEM
pi_65437042
Ik gok dat ze in Boston eerder voor de goed verdienende Harvard yup gaat dan voor de MIT nerd

Maar goed, we zullen binnenkort eens gaan kijken of iets dergelijks ook voor Hamburg geldt.
  Moderator maandag 26 januari 2009 @ 22:23:38 #200
45833 crew  Fogel
pi_65437572
quote:
Op maandag 26 januari 2009 21:46 schreef Shivo het volgende:

[..]

Daar had ik in alle staten waar ik op bezoek was 'last' van.
pi_65438736
Ik denk dat Europeanen interessant zijn, want goed gekleed en groter dan meeste Amerikanen. En exotisch maar niet te exotisch. Specifiek in Boston geldt dat (bijna) iedereen slim is met een interessante baan, dus daarmee onderscheid je je niet.
pi_65465531
quote:
Op maandag 26 januari 2009 19:57 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ben je toch aan het nadenken over een postdoc? .
Tsja, moet ik wel eerst een goede oplossing vinden voor 2BP, anders wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. .
pi_65504310
Ik werd naar hier doorverwezen. Dit jaar studeer ik af en ik heb nog geen idee wat ik hierna wil gaan doen. Nu zit ik te denken om een PhD in het buitenland te gaan doen en het leek mij wel verstandig om even wat mensen te peilen naar hun ervaringen. Vorig jaar heb ik onderzoek gedaan aan de UCSD en ik moet zeggen dat ik in NL niet meer kan wennen.

Hoe moeilijk is het om een plek te bemachtigen? Wat mij ook op valt is dat er in een aantal landen (waaronder VS) er een combinatie is van master en PhD. Hoe zit dat als je al een master hebt? Ik zit zelf te denken om naar Australie te gaan.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, want ik wil alles graag wat inzichtelijker maken. Misschien kan ik dan eindelijk een keuze maken. Ik zit er zelfs over te denken om als apotheker het leger in te gaan
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_65505257
In de farmacie dus? Dat lijkt me geen enkel probleem. Het makkelijkste is waarschijnlijk je te laten headhunten door een vriendje van je afstudeerbegeleider. Dat legt makkelijk contact, en geeft je een onderhandelingspositie om een leuk onderzoek uit te kiezen.
  donderdag 29 januari 2009 @ 10:05:25 #205
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_65519270
binnenkort start ik ook als aio, ben aangenomen
Zal een uitgebreider verhaal de volgnde keer hier neerzetten, nu weinig tijd
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 10:09:38 #206
45833 crew  Fogel
pi_65519380
Als het donkere en koude Noorwegen een optie is ipv USA en Australie, dan zijn er ruim voldoende PhD plekken beschikbaar. Loon ligt rond de 350000 NOK per jaar (grofweg 40.000¤).
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:41:38 #207
124676 RobertoCarlos
pi_65543604
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:05 schreef Grumpey het volgende:
binnenkort start ik ook als aio, ben aangenomen
Zal een uitgebreider verhaal de volgnde keer hier neerzetten, nu weinig tijd
Gefeli!
Het had mij ook verbaasd als jij met jouw kennis en vakgebied geen plekje had gehad eigenlijk...
  donderdag 29 januari 2009 @ 20:42:20 #208
124676 RobertoCarlos
pi_65543635
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 10:09 schreef Fogel het volgende:
Als het donkere en koude Noorwegen een optie is ipv USA en Australie, dan zijn er ruim voldoende PhD plekken beschikbaar. Loon ligt rond de 350000 NOK per jaar (grofweg 40.000¤).
Over welke vakgebieden hebben we het dan?
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 20:51:10 #209
45833 crew  Fogel
pi_65543953
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:42 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Over welke vakgebieden hebben we het dan?
Voornamelijk technologische.

http://innsida.ntnu.no/nettopp_index.php?kat=N_JOBB
pi_65544696
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 20:32 schreef thijsdetweede het volgende:
In de farmacie dus? Dat lijkt me geen enkel probleem. Het makkelijkste is waarschijnlijk je te laten headhunten door een vriendje van je afstudeerbegeleider. Dat legt makkelijk contact, en geeft je een onderhandelingspositie om een leuk onderzoek uit te kiezen.
Ja klopt farmacie. Via via is inderdaad wel het makkelijkst, zo heb ik die plek in de VS ook gekregen.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:19:34 #211
124676 RobertoCarlos
pi_65555498
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 20:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Voornamelijk technologische.

http://innsida.ntnu.no/nettopp_index.php?kat=N_JOBB
Desondanks interessant, ook qua salaris. Houden we in de gaten
  Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 09:30:37 #212
45833 crew  Fogel
pi_65556715
Salaris lijkt leuk, maar het is natuurlijk een stuk duurder hier qua levensonderhoud dan Nederland (al is NL de laatste tijd wel fors duurder geworden). Hier is het ongeveer modaal. Inkomensbelasting valt wel mee, ik heb nooit meer dan ca 35% betaald, en daar zitten de ziektekosten/sociale verzekeringen al bij in.
pi_65571906
Nog een maand en dan is het zo ver, dan begin ik aan mijn 3-jarige PhD opleiding.

Mijn studie: theoretische natuurkunde.

Mijn onderwerp: topologische systemen, en dan met name het zogeheten fractionele quantum Hall effect of verwante systemen.

Plaats van de opleiding: Het Dublin Institute for Advanced Studies (DIAS) in, uiteraard, Dublin, Ierland. Een onderzoeksinstituut, verbonden aan meerdere universiteiten waaronder het sprookjeskasteelachtige Trinity College. Waarschijnlijk zal ik daar iets van werkcollege geven. Sowieso promoveer ik via die universiteit af.

Spannende tijden breken aan... Nog nooit voor een langere tijd in het buitenland geweest!
O.o
pi_65573472
Ik weet niet wat afpromoveren is, maar veel succes!
pi_65575637
niet helemaal wakker denk ik
O.o
pi_65697524
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:47 schreef xep het volgende:
Nog een maand en dan is het zo ver, dan begin ik aan mijn 3-jarige PhD opleiding.

Mijn onderwerp: topologische systemen, en dan met name het zogeheten fractionele quantum Hall effect of verwante systemen.

Plaats van de opleiding: Het Dublin Institute for Advanced Studies (DIAS) in, uiteraard, Dublin, Ierland. Een onderzoeksinstituut, verbonden aan meerdere universiteiten waaronder het sprookjeskasteelachtige Trinity College. Waarschijnlijk zal ik daar iets van werkcollege geven. Sowieso promoveer ik via die universiteit af.

Spannende tijden breken aan... Nog nooit voor een langere tijd in het buitenland geweest!
Leuk, ben zelf de laatste tijd ook veel met topologie bezig Ben nu hier in Groningen aan het promoveren, op 3-dimensionale chirale quantumgravitatie. Veel plezier daar dan
pi_65716228
Haus, welkom hier Dat jij ging promoveren zagen we allemaal vier jaar geleden natuurlijk al aankomen.
Lukt het een beetje?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 23:55:41 #218
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_65716829
*huilie postje*

ik ben een prut-promovendus, een aio van niks, want ik zit nu in t buitenland voor een maand onderzoek in een pittoresk dorp in een pittoreske bibliotheek, maar ik vind het werk (met alle mogelijke primaire bronnen die ik me kan wensen) gewoon net zo verschrikkelijk als thuis en ben even ongemotiveerd, ongeocncentreerd en afgeleid.

dat, en ik heb heimwee terwijl ik maar een maandje wegblijf. had gehoopt dat ik daar post-puberteit toch wel vanaf zou zijn. rete irritant.

*einde huilie postje*

sorry, morgen voel ik me vast weer beter en productiever...
pi_65721722
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:40 schreef thijsdetweede het volgende:
Haus, welkom hier Dat jij ging promoveren zagen we allemaal vier jaar geleden natuurlijk al aankomen.
Lukt het een beetje?
Ja, het gaat op zich wel goed, alleen moet ik ff een gouden middenweg vinden tussen wiskundige rigoriteit en natuurkundige progressie

Mooi dat je het 4 jaar geleden zag aankomen, want ik zag het pas in juni vorig jaar aankomen
pi_65721749
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:55 schreef kwakveense het volgende:
*huilie postje*

ik ben een prut-promovendus, een aio van niks, want ik zit nu in t buitenland voor een maand onderzoek in een pittoresk dorp in een pittoreske bibliotheek, maar ik vind het werk (met alle mogelijke primaire bronnen die ik me kan wensen) gewoon net zo verschrikkelijk als thuis en ben even ongemotiveerd, ongeocncentreerd en afgeleid.

dat, en ik heb heimwee terwijl ik maar een maandje wegblijf. had gehoopt dat ik daar post-puberteit toch wel vanaf zou zijn. rete irritant.

*einde huilie postje*

Motivatiebeam voor Kwakveense

Waar zit je dan? Heb ook wel van die momenten hoor
pi_65722147
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:55 schreef kwakveense het volgende:
*huilie postje*

*einde huilie postje*

Zit je in Urbino?
Ik weet het ook niet
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:58:04 #222
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_65722825
Heej allemaal, ik zou nog even beschrijven waarover mijn promotie-onderzoek zal gaan de komende 4 jaar.
Ik ga de achterstanden van te vroeg geboren kinderen gedetailleerd in kaart brengen, ook met behulp van zelf nieuw ontwikkelde neuropsychologische taken. Daarnaast zal ik ook gebruik maken van beeldvormend onderzoek, zoals MRI en DTI, deze technieken maken het mogelijk hersenstructuren (en de ontwikkeling daarvan) weer te geven, welke ik dan ook koppel aan de ontwikkelingsachterstanden van de te vroeg geboren kinderen om zo hopelijk directe verbanden te kunnen vinden tussen hersenafwijkingen en de aanwezige achterstanden. Ook testen we nog de effecten van een interventie die al is uitgevoerd op de kinderen 5 jaar geleden, om te zien of dat nog enig verschil heeft gemaakt op de lange termijn.

Ik heb er zin in, ben al uitgebreid ingelezen in het onderwerp en leg op dit moment de laatste hand aan een meta-analyse die eigenlijk mijn onderzoek min of meer inleid. Daarnaast is het geld grotendeels geregeld dus een betere start kan je je niet wensen volgens mij
pi_65722903
Wat een gaaf onderzoek zeg! Ik zal hier binnenkort ook wat meer neerzetten (de titel staat ergens in t begin van dit topic )... Wat je gaat doen klinkt ontzettend interessant. Waar ga je dat doen? Hier ook de neuroimaging; geen DTI (al doen ze daar hier wel heel veel aan) maar MRS, (f)MRI en MEG ivm neurale plasticiteit.
  Moderator woensdag 4 februari 2009 @ 10:28:58 #224
45833 crew  Fogel
pi_65723689
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef Grumpey het volgende:
Heej allemaal, ik zou nog even beschrijven waarover mijn promotie-onderzoek zal gaan de komende 4 jaar.
Ik ga de achterstanden van te vroeg geboren kinderen gedetailleerd in kaart brengen, ook met behulp van zelf nieuw ontwikkelde neuropsychologische taken. Daarnaast zal ik ook gebruik maken van beeldvormend onderzoek, zoals MRI en DTI, deze technieken maken het mogelijk hersenstructuren (en de ontwikkeling daarvan) weer te geven, welke ik dan ook koppel aan de ontwikkelingsachterstanden van de te vroeg geboren kinderen om zo hopelijk directe verbanden te kunnen vinden tussen hersenafwijkingen en de aanwezige achterstanden. Ook testen we nog de effecten van een interventie die al is uitgevoerd op de kinderen 5 jaar geleden, om te zien of dat nog enig verschil heeft gemaakt op de lange termijn.

Ik heb er zin in, ben al uitgebreid ingelezen in het onderwerp en leg op dit moment de laatste hand aan een meta-analyse die eigenlijk mijn onderzoek min of meer inleid. Daarnaast is het geld grotendeels geregeld dus een betere start kan je je niet wensen volgens mij
Misschien is een van de ca 100 studies gerelateerd aan het Noorse moeder en kind-onderzoek relevant voor je?
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:56:40 #225
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_65724576
Dank je wel, zal er naar kijken . Het hele project zal ik doen aan de VU en het VUMc. Het leuke van het project vind ik dat het de onderzoekskant combineert met de klinische praktijk , en alles wat ik ga vinden ook direct bruikbaar zal zijn voor de kliniek.
Boeiend dat je ook aan de slag gaat met neuro-imaging trouwens, ben benieuwd naar de precieze inhoud
Wat is je achtergrond? Het klinkt wat meer biomedisch. Mijn achtergrond is Neuroscience en daarnaast Neuropsychologie trouwens.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:00:33 #226
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_65724692
Ah, Grumps is ook een PhD geworden...

Succes!!
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:04:52 #227
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_65724819
Oh god, SW ook in dit topic.....had het kunnen weten met die groningers
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:06:04 #228
27167 SuperWeber
pi_65724851
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:04 schreef Grumpey het volgende:
Oh god, SW ook in dit topic.....had het kunnen weten met die groningers
Tsssssssk, ik loop bijna een jaar voor hč

Ik had het gisteren met JD over een RIP-HT meet... Is dat wat?
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:12:19 #229
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_65725020
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:06 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Tsssssssk, ik loop bijna een jaar voor hč

Ik had het gisteren met JD over een RIP-HT meet... Is dat wat?
Ik ben voor, heb je gepmt
  woensdag 4 februari 2009 @ 19:17:41 #230
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_65741520
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:56 schreef Grumpey het volgende:
Dank je wel, zal er naar kijken . Het hele project zal ik doen aan de VU en het VUMc. Het leuke van het project vind ik dat het de onderzoekskant combineert met de klinische praktijk , en alles wat ik ga vinden ook direct bruikbaar zal zijn voor de kliniek.
Boeiend dat je ook aan de slag gaat met neuro-imaging trouwens, ben benieuwd naar de precieze inhoud
Wat is je achtergrond? Het klinkt wat meer biomedisch. Mijn achtergrond is Neuroscience en daarnaast Neuropsychologie trouwens.
Hey wat een interessant project zeg!!

Nu komt Fok! wel erg dichtbij als er zelfs mensen promoveren aan hetzelfde ziekenhuis :-D

Succes met de inlees-fase trouwens
  woensdag 4 februari 2009 @ 19:26:17 #231
124676 RobertoCarlos
pi_65741835
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef Grumpey het volgende:

Godsamme, hou eens ff op zeg met van die jaloersmakende posts te posten!

(Maarre, erg leuk voor je . Als ik jouw verhaal zo lees, wil ik gelijk van alles erover weten en komen allerlei vragen over het onderzoek naar boven, maar die stel ik als noobie maar ff niet )
pi_65744606
Bij mij in Delft zijn in mijn afstudeergroep een paar mensen met DTI bezig, dus grappig om daar hier over te lezen.

Zelf ben ik geen aio. Of dat geen of nog geen inhoudt is eigenlijk nog een open vraag...
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  woensdag 4 februari 2009 @ 21:14:46 #233
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_65745959
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Motivatiebeam voor Kwakveense

Waar zit je dan? Heb ook wel van die momenten hoor
thnx t gaat vandaag al beter... ben al iets productiever. t is ook gewoon kloterig werk: brieven transcriberen...

ik zit in farmington connecticut, bij de yale lewis walpole library (plaatjes op de blog achter t linkje in mn sig)
  woensdag 4 februari 2009 @ 21:23:39 #234
124676 RobertoCarlos
pi_65746258
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:14 schreef kwakveense het volgende:

[..]

thnx t gaat vandaag al beter... ben al iets productiever. t is ook gewoon kloterig werk: brieven transcriberen...

ik zit in farmington connecticut, bij de yale lewis walpole library (plaatjes op de blog achter t linkje in mn sig)
Leuk om je blog te lezen (winkels fotograferen! ) Je kunt je idd in het buitenland in je eentje behoorlijk eenzaam zijn, zeker als je weinig contacten met native peoples hebt. Dus: op het studentenleven in en socializen!
pi_65746731
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:23 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Leuk om je blog te lezen (winkels fotograferen! ) Je kunt je idd in het buitenland in je eentje behoorlijk eenzaam zijn, zeker als je weinig contacten met native peoples hebt. Dus: op het studentenleven in en socializen!
Bij mij was keihard werken altijd een goede remedie tegen die eenzaamheid. .
pi_65746867
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:14 schreef kwakveense het volgende:

[..]

Dat is hier om de hoek. Voor hoe lang zit je daar? Je hebt wel de koudste tijd vh jaar uitgekozen, en je kunt in CT niet eens skieen...
  woensdag 4 februari 2009 @ 22:00:33 #237
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_65747726
voor een maandje zit ik hier.

het studentenleven is hier niet, dat is in new haven, en dat is anderhalf uur rijden, en ik ben niet bepaald een ervaeren chaffeur/vind rijden echt helemaal niet fijn... ga dit weekend wel een dagje naar new haven om rond te kijken...

hier in de bieb zijn overdag een paar mensen, en savonds 2 huisgnoten met wie ik met de beste wil in de wereld niet ect aansluiting heb.

keihard werken zou ws. beter afleiden ald het niet zulk vreselijk kutwerk was (en ik mijn werk uberhaupt leuk vond...was het al duidelijk dat ik aan het aftellen ben en niet geschikt ben als aio?)
  Moderator woensdag 4 februari 2009 @ 22:05:40 #238
45833 crew  Fogel
pi_65747905
Heb je daar snel een rijbewijs gehaald ofzo?

Lijkt me niet echt een fijne situatie waar je nu in zit, in the middle of nowhere, zonder (fatsoenlijke) aanspreekpunten en kutwerk... welk werk doe je daar eigenlijk en waarom juist daar? (sorry als ik daar overheen gelezen heb)
pi_65784790
quote:
Op maandag 26 januari 2009 00:10 schreef thabit het volgende:
Mijn wettige echtgenoot is gewoon meeverhuisd. Helemaal naar Belgie We hebben eerst een tijdje ge-LAT, maar dat was echt hopeloos.
Inmiddels is hij enthousiast over verhuizen naar het buitenland; hij kan, als ik iets meer verdien, gaan freelancen. Maar allez, dat duurt nog jaaaaren!

Ik ben inmiddels zo'n driekwart jaar onderweg. Ik vind het leuk, promoveren. Wat me wel erg tegengevallen is, zijn mijn onderwijstaken. Ik voer ze met plezier uit, maar man! wat kost dat heidens veel tijd! Was het eerste semester zowat fulltime bezig met het maken en nakijken van toetsen, het lezen van practicumverslagen, het voorbereiden van de werkcolleges, etc.
Volgend jaar weer hetzelfde vak, plus een vierdejaarsvak
pi_65785339
Ja two body probleem is best lastig. Toen ik onderzoek deed aan de andere kant van de wereld zat ik ook nog met het enorme tijdsverschil waardoor het erg moeilijk was om elkaar te spreken. Toen ik weer in NL was heeft de relatie nog een tijdje geduurd maar uiteindelijk is het niet gelukt. Helaas toch uit elkaar gegroeid. Allebei ook te druk en nog teveel te doen. Dus geen two body probleem voor mij meer. Het is een oplossing
pi_65785614
Volgens mij is een promotietraject sowieso belastend voor je relatie; een van mijn proffen uit Johannesburg beweerde dat het het einde van zijn huwelijk was.
Goed, dat is natuurlijk niet mijn streven maar ik vond het voor mijn (welverdiende) vakantie al behoorlijke druk op de relatie geven: heel veel uren werken, deadlines, stress... Het wordt er niet bepaald gezelliger op, dan.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 03:50:31 #242
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_65788710
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 22:05 schreef Fogel het volgende:
Heb je daar snel een rijbewijs gehaald ofzo?

Lijkt me niet echt een fijne situatie waar je nu in zit, in the middle of nowhere, zonder (fatsoenlijke) aanspreekpunten en kutwerk... welk werk doe je daar eigenlijk en waarom juist daar? (sorry als ik daar overheen gelezen heb)
hm ik was gisteren/eergisteren wel erg depri. het gign vandaag al wat beter, heb een wandeling gemaakt met de lunch, dat was fijn, even eruit en genieten van hoe mooi het hier is. en het eten met mn huisgenoten was ook gezellig, we hebben wel leuk gekletst.

ik doe onderzoek naar de taal van een groep mensen d.m.v. een 18e eeuwse correspondentie: brieven bekijken dus. in deze bieb hebben ze vrijwel alle handschriften van die brieven...ik werk met een uitgegeven editie, en dat heeft als beperking dat je dan niks kunt zeggen over spelling (die is genormaliseerd) en dat is jusit zo goed te onderzoeken. (ik kijk verder vooral naar grammatica, dat gaat wel met de editie). verder hebben ze er ect vanalles over de 18e eeuw, en over alle mensen die ik dus onderzoek. alleen heb ik nauwelijks/geen tijd om daar dingen over op te zoeken/van te bekijken omdat ik door de regeltjes hier niet zelf digitale foto; s van het materiaal mag maken en dus zoveel mogelijk materiaal moet verzamelen, zo snel mogelijk, door te transcriberen -- doodleuk overtikken van handschriften.

en laat dat nou net iets zijn waar je gilend gek van wordt als je het een hele dag non-stop moet doen... maar goed, ik ben elke dag een beetje blijer!
  vrijdag 6 februari 2009 @ 08:14:39 #243
124676 RobertoCarlos
pi_65789384
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 03:50 schreef kwakveense het volgende:

[..]

hm ik was gisteren/eergisteren wel erg depri. het gign vandaag al wat beter, heb een wandeling gemaakt met de lunch, dat was fijn, even eruit en genieten van hoe mooi het hier is. en het eten met mn huisgenoten was ook gezellig, we hebben wel leuk gekletst.

ik doe onderzoek naar de taal van een groep mensen d.m.v. een 18e eeuwse correspondentie: brieven bekijken dus. in deze bieb hebben ze vrijwel alle handschriften van die brieven...ik werk met een uitgegeven editie, en dat heeft als beperking dat je dan niks kunt zeggen over spelling (die is genormaliseerd) en dat is jusit zo goed te onderzoeken. (ik kijk verder vooral naar grammatica, dat gaat wel met de editie). verder hebben ze er ect vanalles over de 18e eeuw, en over alle mensen die ik dus onderzoek. alleen heb ik nauwelijks/geen tijd om daar dingen over op te zoeken/van te bekijken omdat ik door de regeltjes hier niet zelf digitale foto; s van het materiaal mag maken en dus zoveel mogelijk materiaal moet verzamelen, zo snel mogelijk, door te transcriberen -- doodleuk overtikken van handschriften.

en laat dat nou net iets zijn waar je gilend gek van wordt als je het een hele dag non-stop moet doen... maar goed, ik ben elke dag een beetje blijer!
De eerste periode als je ergens komt te zitten waar alles onbekend is, is altijd een beetje depri, cker als het niet een spectaculaire plek is waar je zit. Aan de andere kant wel erg leerzaam want je moet alles weer van de grond op opbouwen. Maar dat zal je nu zo wel niet ervaren...
En je zult het in eerste instantie toch met die huisgenoten moeten doen, lijkt me zo, ook al zijn er grote verschillen...

En wat ik nou niet snap is dat er niets te regelen valt om toch die digitale foto's te pakken te krijgen of iig er voor te zorgen dat je niet suf en onnodig dom werk hoeft te doen. Daarvoor heb je toch geen uni-studie gedaan?
Kun je niet je onderzoeksbegeleider inschakelen of gesprekken regelen met die bieb en de boel daar op stelten zetten? Ikzelf zou mijn energie liever steken in het ervoor zorgen dat ik geen dom werk hoef te doen...
  vrijdag 6 februari 2009 @ 09:54:23 #244
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_65791315
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:14 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

De eerste periode als je ergens komt te zitten waar alles onbekend is, is altijd een beetje depri, cker als het niet een spectaculaire plek is waar je zit. Aan de andere kant wel erg leerzaam want je moet alles weer van de grond op opbouwen. Maar dat zal je nu zo wel niet ervaren...
En je zult het in eerste instantie toch met die huisgenoten moeten doen, lijkt me zo, ook al zijn er grote verschillen...

En wat ik nou niet snap is dat er niets te regelen valt om toch die digitale foto's te pakken te krijgen of iig er voor te zorgen dat je niet suf en onnodig dom werk hoeft te doen. Daarvoor heb je toch geen uni-studie gedaan?
Kun je niet je onderzoeksbegeleider inschakelen of gesprekken regelen met die bieb en de boel daar op stelten zetten? Ikzelf zou mijn energie liever steken in het ervoor zorgen dat ik geen dom werk hoef te doen...
Onderzoeksassistent Wie weet is er ergens wat budget los te peuteren? Als jij daardoor betere kwaliteit levert....

Toch is mijn ervaring dat "monnikenwerkjes" er soms bijhoren. Over de eenzaamheid: ik had dit in het begin heel erg. Vooral omdat ik toen in de inleesfase zat, niemand nog wist wat ik deed, en ik maar op dat kamertje zat. Ik weet wel dat ik toen heeeel veeeel heb geinvesteerd in socializen, alleen maar om daar een beetje uit te komen. Kan eigenlijk na een jaartje nu zeggen dat ik mijn draai helemaal heb gevonden, maar goed, mijn project bestaat nu ook uit meerdere mensen. Niet zo alleenig meer dus.

Succes in ieder geval, Kwakveense!
  vrijdag 6 februari 2009 @ 09:55:57 #245
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_65791354
Erm, itt de quote was die dus voor Kwakveense en niet voor RobertoCarlos, maar da snappen jullie wel he? *ook goedemorgen*
pi_65791467
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 09:54 schreef Quoi het volgende:

[..]

Onderzoeksassistent Wie weet is er ergens wat budget los te peuteren? Als jij daardoor betere kwaliteit levert....

Bij ons zijn de afstudeerders vaak de sjaak
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 10:52:18 #247
45833 crew  Fogel
pi_65792892
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 03:50 schreef kwakveense het volgende:

[..]

[..]

Daar kan ik me iets bij voorstellen ja... maar mooi dat je steeds wat blijer wordt!
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 10:54:25 #248
45833 crew  Fogel
pi_65792963
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:20 schreef ColdFeet het volgende:
Volgens mij is een promotietraject sowieso belastend voor je relatie; een van mijn proffen uit Johannesburg beweerde dat het het einde van zijn huwelijk was.
Goed, dat is natuurlijk niet mijn streven maar ik vond het voor mijn (welverdiende) vakantie al behoorlijke druk op de relatie geven: heel veel uren werken, deadlines, stress... Het wordt er niet bepaald gezelliger op, dan.
Bij mij op het werk wordt een promotietraject gezien als een soort van jarenlang 'rustpunt' in de carriere. 'Rust' omdat je je volledig op 1 project kan storten en maar een keer of 3-4 op reis moet in een jaar ipv op 3-5 verschillende projecten onderzoek te doen en om de 4-5 weken op reis te zijn.
pi_65822552
Ik meld me hier ook maar.

Historica, PhD student in University College Dublin. Onderwerp: Nederlandse betrokkenheid in de War of the Two Kings (1688-1692).
  zaterdag 7 februari 2009 @ 03:34:16 #250
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_65822645
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 08:14 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

helaas, het is al heel wat dat ik van deze bieb een volledge beurs heb gekregen om hier te werken... de meeste mensen hier zijn historici of kunsthistorici, die gebruiken het materiaal heel anders. sterker nog, de handschriften die ik gebruik worden vrijwel nooit opgevraagd, omdat mensen liever de editie gebruiken als achtergrond materiaal voor hun onderzoek. (de kaartenbak catalogus is dus ook naar de kelder verhuisd, dus nu moeten ze drie keer zo hard zoeken voor mij omdat ik negrens call-nummers voor het materiaal heb digitaal doen ze nog niet zo aan...)

het liefste zou ik honderden pagina's laten kopiëren, en die thuis zelf, samen met de project assistent, transcriberen (kan redelijk snel omdat ik de editie al heb en dus alleen verschillen in spelling hoef te veranderen) MAAR

omdat ze niet gewend zijn dat hun materiaal op kwantitatieve manier wordt gebruikt, zijn ze niet berekend op het vervaardigen van zoveel kopieën. dat doen ze gewoon niet. bovendien is sommig materiaal niet hun eigen bezit, maar bijvoorbeeld een fotokopie uit een andere bieb (het is juist zo handig dat ze die hebben zodat ik niet langs dertig verschillende bibliotheken hoef), en die vermenigvuldigen ze al helemaal niet. en laat dat nou net de helft van het materiaal zijn dat ik nodig heb.

kortom, het kan niet anders....
  zaterdag 7 februari 2009 @ 19:02:03 #251
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65832879
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 10:54 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bij mij op het werk wordt een promotietraject gezien als een soort van jarenlang 'rustpunt' in de carriere. 'Rust' omdat je je volledig op 1 project kan storten en maar een keer of 3-4 op reis moet in een jaar ipv op 3-5 verschillende projecten onderzoek te doen en om de 4-5 weken op reis te zijn.
Het blijft relatief natuurlijk, maar bij mijn huidige baan gaat het er een stuk gezapiger aan toe dan tijdens mijn promotie. (Ik ga dan ook wat anders doen.) Vaak is een promotie toch gewoon hard werken voor een matig salarisje.
Fotoboek
  zaterdag 7 februari 2009 @ 19:03:44 #252
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65832912
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 03:18 schreef Carria het volgende:
Ik meld me hier ook maar.

Historica, PhD student in University College Dublin. Onderwerp: Nederlandse betrokkenheid in de War of the Two Kings (1688-1692).
Leuk, welkom! . Hoe bevalt het leven in Dublin?
Fotoboek
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 19:09:41 #253
45833 crew  Fogel
pi_65833001
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:02 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het blijft relatief natuurlijk, maar bij mijn huidige baan gaat het er een stuk gezapiger aan toe dan tijdens mijn promotie. (Ik ga dan ook wat anders doen.) Vaak is een promotie toch gewoon hard werken voor een matig salarisje.
Ik doe al een aantal jaar onderzoek en het bedrijf waar ik werk blijf me gewoon volledig betalen terwijl ik met mijn promotie bezig ben. Geen karig salaris of slechte voorwaarden voor mij dus
pi_65833149
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik doe al een aantal jaar onderzoek en het bedrijf waar ik werk blijf me gewoon volledig betalen terwijl ik met mijn promotie bezig ben. Geen karig salaris of slechte voorwaarden voor mij dus
Zo'n traject heb ik ook wel overwogen, er zouden wel werkgevers te vinden zijn die een promotietraject willen betalen/ondersteunen. Maar uiteindelijk heb ik voor fulltime gekozen, omdat je dan meer je eigen opdracht kunt kiezen, en omdat de combi baan/promotie bij veel mensen in mijn omgeving ondoenlijk bleek, en dus in veel gevallen de promotie werd stopgezet of uitgesteld.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 20:00:34 #255
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65833766
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ah, ok . Ik vond het overigens geen groot probleem hoor, en ik denk dat ik persoonlijk uiteindelijk de intellectuele vrijheid te belangrijk zou vinden om zo'n constructie aan te gaan, ook indien beloftes etc.
Fotoboek
  Moderator zaterdag 7 februari 2009 @ 20:17:32 #256
45833 crew  Fogel
pi_65834144
Ik heb de opdracht zelf gekozen en bind me niet aan het bedrijf, mag doen wat ik zelf het beste vind en heb zelfs geen clausule dat ik na mijn promotie bij dit bedrijf moet blijven werken.
  zondag 8 februari 2009 @ 03:09:13 #257
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65841654
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 20:17 schreef Fogel het volgende:
Ik heb de opdracht zelf gekozen en bind me niet aan het bedrijf, mag doen wat ik zelf het beste vind en heb zelfs geen clausule dat ik na mijn promotie bij dit bedrijf moet blijven werken.
Dan heb je het goed voor elkaar. .
Fotoboek
pi_65842183
Zaterdagavond tien uur - net klaar met het maken van een poster. Ik haat posters. Leuk hoor, wetenschap
  zondag 8 februari 2009 @ 05:10:37 #259
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_65842254
posters doen ze niet echt aan bij de letteren, gelukkig
pi_65857812
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:03 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Leuk, welkom! . Hoe bevalt het leven in Dublin?
Prima

Ik ga hier binnenkort even bijlezen

Leuk om te zien dat er toch nog best wel wat FOK'ers aan het promoveren zijn.
  maandag 9 februari 2009 @ 17:26:00 #261
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_65886399
quote:
Op maandag 9 februari 2009 09:56 schreef Spatzmann het volgende:
Zo mijn eerste full paper is geaccepteerd (wel op een nog niet zo heel hoog aangeschreven conferentie, maar toch). Ik mocht ook m'n begeleiders op de universiteit voor een jaar inplannen, dus de officiele start begint ook snel (ik doe vanuit m'n werk onderzoek en dit wordt als externe promotie aangeboden aan de universiteit, die dat wel wil).
Ook al een externe promotie. Ik was me er helemaal niet van bewust dat dat meer dan een enkele keer voorkwam. . Wat houdt je onderzoek in?
Fotoboek
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 23:29:06 #262
45833 crew  Fogel
pi_65899414
@Spatzmann: Ga je ook naar RE09? Deze keer in Atlanta.
  Moderator zondag 15 februari 2009 @ 23:20:26 #263
45833 crew  Fogel
pi_66103805
Zo, net mijn slechtste artikel ooit naar een workshop gestuurd...
  Moderator maandag 16 februari 2009 @ 09:33:01 #264
45833 crew  Fogel
pi_66110526
quote:
Op maandag 16 februari 2009 09:23 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

ach, bij een workshop zijn zen iet zo kritisch
Ik weet het, maar het is wel een heel erg prille gedachtengang (ik begin immers pas volgende maand met mijn promotieonderzoek) en ik ben gewend om conrete artikelen te schrijven die verankerd zijn in theorie ipv losse gedachtes. Maargoed, de intentie van dit artikel is zo vroeg mogelijk input te krijgen van de community, juist om dan sneller overzicht te krijgen van relevante toepassingen.
  maandag 16 februari 2009 @ 09:35:34 #265
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66110579
schrijven is leuk.... dat is nu mijn beroep
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator dinsdag 17 februari 2009 @ 13:07:48 #266
45833 crew  Fogel
pi_66156250
Ik kreeg deze link net van een collega, grappig gemaakt
http://pdos.csail.mit.edu/scigen/
"SCIgen is a program that generates random Computer Science research papers, including graphs, figures, and citations. It uses a hand-written context-free grammar to form all elements of the papers."
pi_66161347
CSAIL is hier tegenover
  Moderator donderdag 19 februari 2009 @ 10:10:10 #268
45833 crew  Fogel
pi_66227360
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 10:08 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Grappige is, sommige papers worden op behoorlijke conferenties toegelaten.......
Dat is juist wat niet grappig is want het laat zien dat het hele review proces slecht is daar. En dat bv IEEE zelf geen nacontrole doet snap ik ook niet helemaal.
pi_66231040
De laatste tijd ben ik veel aan het nadenken over wat te doen na mijn bachelor. Vanwege mijn hoge gemiddelde en serieuze instelling hebben veel docenten me aangeraden voor een promotieplek te gaan. Inmiddels heb ik me aangemeld voor een beurs waarmee ik aan het University College in London een master zou kunnen doen in 1 jaar, daar kan ik zeker ook de research-kant mee op. Hopelijk heb ik met een master aan zo'n goede universiteit een hogere kans op een promotieplek.

Dus ik lees hier ook even mee!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:23:36 #270
124676 RobertoCarlos
pi_66242073
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 11:47 schreef JohnDDD het volgende:
De laatste tijd ben ik veel aan het nadenken over wat te doen na mijn bachelor. Vanwege mijn hoge gemiddelde en serieuze instelling hebben veel docenten me aangeraden voor een promotieplek te gaan. Inmiddels heb ik me aangemeld voor een beurs waarmee ik aan het University College in London een master zou kunnen doen in 1 jaar, daar kan ik zeker ook de research-kant mee op.
Welk vakgebied is dat? En is deze (research)master beter dan eentje in NL? (behalve dat Londen leuk is natuurlijk...)
pi_66242408
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:23 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Welk vakgebied is dat? En is deze (research)master beter dan eentje in NL? (behalve dat Londen leuk is natuurlijk...)
Het gaat om Italiaanse Taal en Cultuur.
Andere opties zouden zijn: de master Italiaans, die verder niet bijzonder hoog aangeschreven staat, of de master Literary Studies die 2 jaar duurt en waar ik van een docent een negatief advies over kreeg omdat hij daar slechte dingen over gehoord had. Bovendien ken ik twee mensen die allebei resp. Italiaans en Literary Studies met een 9,5 op hun scriptie hebben afgesloten en wier promotievoorstel hoe dan ook is afgewezen.

Het UCL is één van de beste universiteiten ter wereld, over de master Italian Studies die ik daar hopelijk zal kunnen volgen weet ik niet veel (ik hoorde laat over de beurs en moest in 1 dag een buitenlandse universiteit kiezen) maar ik ga ervan uit dat het niveau hoog is.

De master is 1-jarig wat voor mij als wat oudere en vermoeide student (24) een bijkomstig voordeel is. Binnen dat jaar dien ik wel vakken te volgen maar de afsluitende opdracht voor elk vak is een paper over een zelf onderzocht onderwerp. Verder is er een afsluitend paper. Ze waren in elk geval blij te horen dat ik me had aangemeld ook gezien het feit dat ik geďnteresseerd ben in vervolg onderzoek.

Het enige heikelijke punt binnen het verhaal is inderdaad wel de vraag of deze master de ideale keuze is. Ik weet dat het UCL een uitstekende uni is maar ik weet weinig over de opleiding zelf, en over het aanzien dat de opleiding geniet binnen mijn vakgebied.
  donderdag 19 februari 2009 @ 18:45:28 #272
124676 RobertoCarlos
pi_66247242
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:32 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Het gaat om Italiaanse Taal en Cultuur.
Andere opties zouden zijn: de master Italiaans, die verder niet bijzonder hoog aangeschreven staat, of de master Literary Studies die 2 jaar duurt en waar ik van een docent een negatief advies over kreeg omdat hij daar slechte dingen over gehoord had.(...) maar ik weet weinig over de opleiding zelf, en over het aanzien dat de opleiding geniet binnen mijn vakgebied.
Dees dus kennelijk:
http://www.ucl.ac.uk/italian/pages/italstudies.html. Moet wel lukken als ik de tekst wat hollands interpreteer :
quote:
Examination is by way either of course work or of unseen papers
Shocking om dat van de kwaliteit van de studies Italiaans en Literary Studies (UvA) te lezen...
Je bent trouwens wel erg oud met 24...not!
pi_66258491
Die inderdaad.

Overigens is de kwaliteit van de bachelor Italiaans en ook van de Master m.i. zo hoog als dat binnen de kaders van de Nederlandse universiteit nog mogelijk is. Ik heb vorig jaar in de opleidingscommissie gezeten en toen is mij wel duidelijk geworden dat de docenten hun uiterste best doen om tegen alle bezuinigingsmaatregelen en massa-onderwijs in het niveau nog enigszins hoog te houden maar ja, soms is het gewoon lastig.
pi_66418069
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:47 schreef xep het volgende:

Jelena zegt hallo trouwens uit Driebergen Ze gaat vanavond naakt op de piano zingen in de bar
  Moderator dinsdag 24 februari 2009 @ 19:21:36 #275
45833 crew  Fogel
pi_66418242
Wie is Jelena?
pi_66418502
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:21 schreef Fogel het volgende:
Wie is Jelena?
Een kennis van xep, geloof ik
pi_66422561
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jelena zegt hallo trouwens uit Driebergen Ze gaat vanavond naakt op de piano zingen in de bar
Hahaha, dat meen je niet! Die was inderdaad op m'n afscheidsfeest afgelopen vrijdag... Klein wereldje! Doe maar de groeten terug... En maak meteen wat foto's

Maarre... vertel eens wat meer over je onderzoek? Toevallig een review artikel of iets dergelijks liggen? Quantumgravitatie is altijd zo'n "beladen" woord...
O.o
pi_66429143
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:27 schreef xep het volgende:

[..]

Hahaha, dat meen je niet! Die was inderdaad op m'n afscheidsfeest afgelopen vrijdag... Klein wereldje! Doe maar de groeten terug... En maak meteen wat foto's

Maarre... vertel eens wat meer over je onderzoek? Toevallig een review artikel of iets dergelijks liggen? Quantumgravitatie is altijd zo'n "beladen" woord...
Deze bijvoorbeeld, kost maar 35 euro

Voor reviewartikelen is deze erg leuk. Waar ik eigenlijk mee bezig ben, is te kijken of je ook een consistente chirale quantumgravitatie theorie kunt opstellen in 2+1 dimensies. Dat zijn in beginsel zogenaamde "topological massive gravity theories".

In 3 dimensies heb je geen dynamische vrijheidsgraden (je Riemanntensor en Ricctensor hebben beide 6 componenten; het aantal vrijheidsgraden in je faseruimte is d*(d-3) waarbij d het aantal ruimte-tijd dimensies is) en dus na quantisatie geen gravitonen: zwaartekracht is een topologisch effect, en je Newtoniaanse limiet is bijvoorbeeld 0. Je kunt een gravitationele Chern-Simons term toevoegen aan je actie, waardoor je wel een massieve excitatie in je theorie krijgt. Strominger claimt een chirale theorie van quantumgravitatie te kunnen opstellen (je krijgt een chiraal graviton door je centrale ladingen van je conformale veldentheorie op een bepaalde manier te kiezen), en daar is nu nogal wat discussie over. Hier komt dus de o-zo hippe AdS3/CFT2 hypothese om de hoek kijken

Verder lijkt het me erg interessant om te kijken of ik nog wat nieuws kan vinden over applicaties van Wald's Noetherladingsformalisme van de entropie van zwarte gaten in 2+1 dimensies: of je bijvoorbeeld een algemene formule kunt vinden voor die entropie in het geval van topologische veldentheorieën. Er is alleen al vrij veel gedaan op dit gebied, dus ik moet nog exact uitzoeken wat ik precies ga doen. Het punt is dat dit soort Chern-Simons acties niet volledig diffeomorfisme-invariant zijn, en dat je randtermen krijgt. Hoe je dit precies doorrekent is me nog niet helemaal duidelijk.

Ben nu iig fijn Nakahara aan het doorploegen en aan het oriënteren Maar aangezien jij ook met topologie beziggaat, denk ik dat je dit wel interessant vindt als je wat affiniteit hebt met algemene relativiteit.

Linkjes zijn bijvoorbeeld

Witten over 3D gravitatie

Li, Song en Strominger

Hoop dat je er iets van kunt breien En ze heeft de groetjes ontvangen

[ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 25-02-2009 00:14:45 ]
pi_66439699
Ha, bedankt. Ik ga dat review artikel nog wel even doornemen.

Het is wel grappig, want je onderwerpen liggen ontzettend dicht tegen die van mij aan. In een topologische fase zoals die in het quantum Hall effect is er juist sprake van een effectieve actie die ontstaat, te weten: een Chern-Simons term. Die is op zijn beurt weer equivalent aan een CFT in de bulk en een CFT op de rand. Correlatoren in die CFT's geven precies de golffunctie van de electronen in de bulk en de eigenschappen van de rand zoals bv geleiding e.d. Een optie is dat ik mij bezig ga houden met hoe die rand en de bulk precies samenwerken. De gecondenseerde materie wereld is alleen wat huiverig tegenover exotische zaken als Chern SImons theory, laat staan AdS/CFT dualiteit.

Het wordt overigens extra interessant wanneer de CS-actie op basis van een niet-Abelse ijkgroep is. Dat vormt de basis van een topologische quantum computer.
O.o
pi_66441628
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 11:57 schreef xep het volgende:
Ha, bedankt. Ik ga dat review artikel nog wel even doornemen.

Het is wel grappig, want je onderwerpen liggen ontzettend dicht tegen die van mij aan. In een topologische fase zoals die in het quantum Hall effect is er juist sprake van een effectieve actie die ontstaat, te weten: een Chern-Simons term. Die is op zijn beurt weer equivalent aan een CFT in de bulk en een CFT op de rand. Correlatoren in die CFT's geven precies de golffunctie van de electronen in de bulk en de eigenschappen van de rand zoals bv geleiding e.d. Een optie is dat ik mij bezig ga houden met hoe die rand en de bulk precies samenwerken. De gecondenseerde materie wereld is alleen wat huiverig tegenover exotische zaken als Chern SImons theory, laat staan AdS/CFT dualiteit.

Het wordt overigens extra interessant wanneer de CS-actie op basis van een niet-Abelse ijkgroep is. Dat vormt de basis van een topologische quantum computer.
Tijdens de laatste CERN-workshop vorige week is er veel aandacht besteed aan AdS/CFT in gecondenseerde materie. CS-theorie wordt volgens mij al aardig toegepast in de gecondenseerde materie: Zee spendeert er ook wat aandacht aan in zijn "QFT in a nutshell". Over topologische quantumcomputers weet ik niks, maar ik ben nu wel veel bezig met CS-acties in niet-abelse ijkgroepen. Witten legt in dat artikel wat ik je aangaf bijvoorbeeld uit dat zwaartekracht in 2+1 dimensies equivalent is met een ijktheorie met CS-actie, met als ijkgroep ISO(2,1).

Mooi spul
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:06:09 #281
124676 RobertoCarlos
pi_66545867
Ik zat me ineens af te vragen of jullie promovendi in deze barre tijden iets van de kredietcrisis merken.

Is het moeilijker om een plaats te krijgen? Vallen er om jullie heen ontslagen? Wordt er gekort op budgetten?

Kortom: hoe conjunctuurgevoelig is de academische wereld eigenlijk?
pi_66547224
Volgens mij zijn er 3 effecten:
1) Er zijn meer kandidaten bij het solliciteren, want niemand komt meer bij een bank/ingenieursbureau/whatever aan de slag.
2) Op de lange termijn verwacht ik minder geld in potjes van NWO enzo. Stompzinnig om nu niet te investeren in onderzoek, maar zo zal het wel gaan. Dus ben ik benieuwd hoe de markt voor mij is in 2011, als mijn volgende postdoc afgelopen is.
3) Die hevig fluctuerende dollar en pond is erg vervelend voor conferentietripjes! Ook omdat er minder mensen bv uit de VS hier naar een conferentie komen met een sterke euro, en vice versa.

Verder heb je gewoon een min of meer vaststaand budget, een huis heb ik toch al niet gekocht omdat ik maar korte tijd ergens blijf, en wetenschappers zien geld iha sowieso als een vervelende afleiding van belangrijker zaken.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 12:06:29 #283
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_66548240
Ik merk er zelf weinig van. Mijn geld is al volledig gestort voor het hele project uit 3e geldstroom en ben inmiddels aangenomen dus de toegenomen concurrentie is reeds achter de rug. Enige probleem blijft het uitblijven van een inflatiecorrectie waarschijnlijk, maar goed, daar ga ik ook niet failliet aan.

Ik denk dat de uni wel merkt dat de 2e en 3e geldstroom flink zullen afnemen, het aantal vacatures zal dan ook minder worden in de komende jaren. Ontslagen vallen er nauwelijks, omdat als er eenmaal geld is het in ieders belang is dat het project wordt afgemaakt. Bezuinigen op een nog niet afgerond project is gewoon niet echt een snugger met je geld omgaan.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 14:50:34 #284
27167 SuperWeber
pi_66552372
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 12:06 schreef Grumpey het volgende:
Ik merk er zelf weinig van. Mijn geld is al volledig gestort voor het hele project uit 3e geldstroom en ben inmiddels aangenomen dus de toegenomen concurrentie is reeds achter de rug. Enige probleem blijft het uitblijven van een inflatiecorrectie waarschijnlijk, maar goed, daar ga ik ook niet failliet aan.

Ik denk dat de uni wel merkt dat de 2e en 3e geldstroom flink zullen afnemen, het aantal vacatures zal dan ook minder worden in de komende jaren. Ontslagen vallen er nauwelijks, omdat als er eenmaal geld is het in ieders belang is dat het project wordt afgemaakt. Bezuinigen op een nog niet afgerond project is gewoon niet echt een snugger met je geld omgaan.
Volgens mij heb ik wel een inflatiecorrectie gekregen a/h begin van dit jaar (ook een 3e geldstroom project), geen idee hoe dat precies zit. Ik lig er in ieder geval niet wakker van. Sowieso zijn de jaarlijkse salarisverhogingen voor mij meer dan de inflatie dus vanuit dat oogpunt .
pi_66557268
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef thijsdetweede het volgende:
en wetenschappers zien geld iha sowieso als een vervelende afleiding van belangrijker zaken.
Mooi gezegd.

Ik overweeg zelf dit jaar naar faculty positions (assistant prof) te solliciteren en daar zijn er momenteel veel minder van. Een aantal grote universiteiten (o.a. MIT, Yale, Stanford) hebben zelfs een vacature stop afgekondigd. Mijn persoonsgebonden fellowship loopt nog een jaar door dus wat dat betreft merk ik weinig (afgezien dat mijn fellowship in Euro is dus de euro-dollar koers is wel belangrijk).

Verder heeft Obama budgetverhogingen aangekondigd voor het NIH en is mijn soort onderzoek (genomics) erg hot en maak ik me weinig zorgen.
  zondag 1 maart 2009 @ 12:11:27 #286
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_66576363
quote:

[..]

Bedankt!

zondag 1 maart 2009 @ 12:17:22 #287
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_66576507
Mmmmm......foutje met posten hierboven.

Vandaag de deadline voor inleveren abstract. Doordat ik zo druk was met het starten van mijn trial is die deadline er helemaal bij ingeschoten. Vanmorgen als reminder op mijn telefoon..............en daar gaat mijn zondag(ochtend)!!

Zo geoefend ben ik nog niet in het schrijven van abstracts.......... Heb wel een lumineus idee voor een presentatie. Dan moet ik dit dus gaan submitten zonder eerst aan de coauteurs te hebben voorgelegd. Maar goed, anders is de deadline voorbij.........

Wat vinden jullie? Doen?
  zondag 1 maart 2009 @ 12:41:35 #288
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_66577105
Nou hij is ingediend. Even een mail richting coauteurs erbij met uitleg en alsnog feedback welkom. Wat je vervolgens op de presentatie presenteert is toch een afgeleide van je abstract (die ik vrij open heb gelaten), niet?

En nu weekend vieren!
pi_66578185
Abstracts voor voordrachten daar moet je niet te lang over nadenken. Houd het kort en beperk je tot de kernpunten maar ga geen details vertellen.
pi_66584553
Niet dat iemand ooit gaat klagen als je een volledig ander verhaal gaat houden als je abstract.
Wat thabit zegt, hou het kort en vol gebakken lucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')