quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:27 schreef xep het volgende:[..]
Hahaha, dat meen je niet! Die was inderdaad op m'n afscheidsfeest afgelopen vrijdag... Klein wereldje! Doe maar de groeten terug... En maak meteen wat foto's

Maarre... vertel eens wat meer over je onderzoek? Toevallig een review artikel of iets dergelijks liggen? Quantumgravitatie is altijd zo'n "beladen" woord...
Deze bijvoorbeeld, kost maar 35 euro

Voor reviewartikelen is
deze erg leuk. Waar ik eigenlijk mee bezig ben, is te kijken of je ook een consistente chirale quantumgravitatie theorie kunt opstellen in 2+1 dimensies. Dat zijn in beginsel zogenaamde "topological massive gravity theories".
In 3 dimensies heb je geen dynamische vrijheidsgraden (je Riemanntensor en Ricctensor hebben beide 6 componenten; het aantal vrijheidsgraden in je faseruimte is d*(d-3) waarbij d het aantal ruimte-tijd dimensies is) en dus na quantisatie geen gravitonen: zwaartekracht is een topologisch effect, en je Newtoniaanse limiet is bijvoorbeeld 0. Je kunt een gravitationele Chern-Simons term toevoegen aan je actie, waardoor je wel een massieve excitatie in je theorie krijgt. Strominger claimt een chirale theorie van quantumgravitatie te kunnen opstellen (je krijgt een chiraal graviton door je centrale ladingen van je conformale veldentheorie op een bepaalde manier te kiezen), en daar is nu nogal wat discussie over. Hier komt dus de o-zo hippe AdS
3/CFT
2 hypothese om de hoek kijken

Verder lijkt het me erg interessant om te kijken of ik nog wat nieuws kan vinden over applicaties van Wald's Noetherladingsformalisme van de entropie van zwarte gaten in 2+1 dimensies: of je bijvoorbeeld een algemene formule kunt vinden voor die entropie in het geval van topologische veldentheorieën. Er is alleen al vrij veel gedaan op dit gebied, dus ik moet nog exact uitzoeken wat ik precies ga doen. Het punt is dat dit soort Chern-Simons acties niet volledig diffeomorfisme-invariant zijn, en dat je randtermen krijgt. Hoe je dit precies doorrekent is me nog niet helemaal duidelijk.
Ben nu iig fijn Nakahara aan het doorploegen en aan het oriënteren

Maar aangezien jij ook met topologie beziggaat, denk ik dat je dit wel interessant vindt als je wat affiniteit hebt met algemene relativiteit.
Linkjes zijn bijvoorbeeld
Witten over 3D gravitatie Li, Song en Strominger Hoop dat je er iets van kunt breien

En ze heeft de groetjes ontvangen
[ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 25-02-2009 00:14:45 ]