Gek vraagje, maar waarom is dit onderwerp zo bijzonder? Ik bedoel: over het romeinse public land zijn toch vast wel een heleboel studies gedaan? Het klinkt ook nog als een erg algemeen en beschrijvend onderzoeksonderwerp, waarvan ik (who am I?) altijd begrepen heb dat dat weinig meerwaarde oplevert..quote:Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.![]()
Interessant! Tja, dat verbaast mij dan dat dat nauwelijks onderzocht is geweest.quote:Op donderdag 4 december 2008 09:19 schreef SaskiaR het volgende:
Er zijn wel wat studies over gedaan, maar die zijn allemaal heel oud (minstens 60 jaar) en geschreven door Italiaanse rechtsgeleerdenBovendien zijn er de laatste 10 jaar allerlei onderzoeken gedaan die een heel ander ligt werpen op publiek landbezit, vooral in relatie tot bevolkingsgroei en de ontwikkeling van commerciele landbouw. Mijn onderzoek gaat dus vooral over de privatisering van publiek land onder druk van een grotere vraag naar land.
Dat doet mij een beetje denken aan dit verhaal; http://nl.wikipedia.org/w(...)dhoven,_januari_2008quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef SaskiaR het volgende:
Sommige mensen promoveren gewoon thuis, in hun vrije tijd, terwijl ze tegelijkertijd een baan hebben die niks met hun promotie te maken heeft. Of ze doen het als ze met pensioen zijn. In beide gevallen betaalt de universiteit hun geen geld, en hun werkgever ook niet. Maar ze hebben dan wel, tijdens het schrijven, begeleiding van een prof aan de uni; je mag tegenwoordig niet eens meer beginnen aan het schrijven van een proefschrift zonder dat je een officiele begeleider hebt.
Volgens mijn prof gebeurt het wel eens dat mensen volledig uit het niets opdagen met een proefschrift, maar volgens hem zijn die nooit van de kwaliteit die nodig is voor een promotie. Dat is dus wel jammer, vaak hebben zulke mensen er jaren aan gewerkt, maar zonder regelmatige begeleiding kan je gewoon geen goed proefschrift schrijven.
Anyway, voor mij 14 januari de grote dag
Bron: http://www.mareonline.nl/artikel/2008/13/0503/quote:Dr.-titel loont
Met een doctorstitel verdient een academicus gemiddeld meer dan zijn niet-gepromoveerde collega. Ook werken ze vaker in een wetenschappelijk beroep.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar de arbeidsmarktpositie van gepromoveerden. In Nederland hebben iets meer dan een miljoen mensen een opleiding op universitair niveau. In de periode van 2004-2007 waren er rond de 70.000 gepromoveerden. Dat is 7 procent van de mensen met een universitaire graad.
Zowel voor de groep gepromoveerden als niet-gepromoveerden geldt dat driekwart minstens twaalf uur per week werkt. Een op de vijf van de academici werkt niet. Het gaat hierbij ook om een groot aantal mensen dat al met pensioen is.
Het salaris van gepromoveerde academici is gemiddeld een stuk hoger dan die van niet-gepromoveerden. Dit is gedeeltelijk het gevolg van de hogere leeftijd en de grotere arbeidsmarktervaring van gepromoveerden. Het hangt ook samen met het hogere functieniveau van de beroepen die zij uitoefenen. In 2004/2005 bedroeg het verschil in het uurloon ruim 20 procent. Het beloningsverschil loopt tussen onderwijsrichtingen sterk uiteen. Zo is het uurloon van gepromoveerden in de richting gezondheidszorg en sociale dienstverlening 33 procent hoger en de richting humaniora, sociale wetenschappen en kunst 29 procent. In alle overige richtingen is het beloningsverschil kleiner dan gemiddeld.
En wat een dag het wasquote:
Ik dacht dat het zeergeleerde heer was, en weledelgeleerde heer voor drs.quote:Op donderdag 11 december 2008 16:06 schreef thijsdetweede het volgende:
Inderdaad. Maar je mag me ook aanspreken met weledelzeergeleerde heer.
Wis en waarachtig niet: http://nl.wikipedia.org/w(...)ands_hoger_onderwijsquote:Op donderdag 11 december 2008 19:33 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik dacht dat het zeergeleerde heer was, en weledelgeleerde heer voor drs.
Ja. En ik voel me nog steeds een beetje misselijk.quote:Gefeliciteerd trouwens, welcome to the club. Hebben ze je al ingelicht over de geheime codes?
Suc6 !quote:Op zondag 14 december 2008 20:41 schreef thabit het volgende:
De dag dat ik drie kwartier voor lul ga staan in een pinguinpak is morgen al. Wat gaat de tijd toch snel.
Kleine tvp in verband met meer dan gemiddelde interesse in een (buiten)promotie, bij voorkeur aan te vangen op korte termijn. Nu de baas nog overtuigenquote:Op maandag 1 december 2008 13:48 schreef thijsdetweede het volgende:
Buitenpromovendi worden meer en meer populair, om de simpele reden dat het de univeristeit zo'n 20 000 euro per stuk oplevert, en er relatief weinig kosten voor gemaakt moeten worden.
Natuurlijk dien je wel voldoende niveau te tonen, en samenhang in je proefschrift (wat Fogel zegt). In de praktijk komt het zelden voor dat mensen op hun zolderkamertje stilletjes een meesterwerk in elkaar zetten. Wat wel vaak voorkomt, is dat de banden tussen een onderzoeksafdeling en een hoogleraar benut worden. Op instituten als hier het KNMI zie je dat af en toe werknemers met een hoogleraar een promotietraject van 1-1,5 jaar afspreken.
Zo voelt het niet als je er daadwerkelijk staat, wat mij betreft!quote:Op dinsdag 16 december 2008 09:38 schreef thabit het volgende:
De verdediging is dan ook vooral een formaliteit.
Geen cijfer, hoogstens eventueel cum laude of summa cum laude, als je goed bent. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand op basis van zijn verdediging werd afgewezen. In het buitenland gebeurt dat wel.quote:Op dinsdag 16 december 2008 08:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
Van harte!
Krijg je eigenlijk iets van een cijfer bij promoveren? En weet je voor de verdediging, dus via de docent, eigenlijk al of je geslaagd bent?
quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:34 schreef thabit het volgende:
Google maar even op m'n naam en je zult zien dat ik al meer dan 1000 jaar dood ben..
Ahhhh hellpppp hij steelt het boek "How to build a nuclair bomb for dummies"quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:20 schreef Microtechs het volgende:
Ik dacht even kijken in je profiel, thabit. Ben je irakees als ik vragen mag (gezien achternaam en woonplaats?
Wat is jullie Erdösgetal? Die van mij is 4:quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:35 schreef Wolfje het volgende:
Gefeliciteerd, thabit. Denk je dat je je Erdos getal nog wat omlaag kan brengen in de toekomst?
Ik hoor dat tie de wetenschap heeft verlaten. Alleen het Bacon-Erdos getal is dan nog een redeljik doel voor dr. Thabit.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:35 schreef Wolfje het volgende:
Gefeliciteerd, thabit. Denk je dat je je Erdos getal nog wat omlaag kan brengen in de toekomst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |