quote:Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.
Hoewel mijn resultaten ruim voldoende zijn om een baan als postdoc te kunnen krijgen, heb ik toch besloten om de academische wereld te verlaten. Zeker in mijn vakgebied (zuivere wiskunde) zit je wel erg op een eilandje en zijn er misschien 10 mensen op de hele wereld geinteresseerd in wat je doet. Zulk betaald hobbyisme is erg leuk voor een paar jaar, maar 40 jaar leek me toch iets te veel van het goede.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 09:07 schreef SaskiaR het volgende:
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Enlighten me!quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:16 schreef Shivo het volgende:
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.quote:
Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 04:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
Dan noem je er ook twee.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zekerquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:40 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
Zeker. Maar dat er ook instituten zijn waar alleen de absolute top werkt maakt Amerika wel anders. En dat de hoeveelheid geld die hier beschikbaar is veel groter is dan in de rest van de wereld ook.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 21:30 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
Kan het me nauwelijks voorstellen, in het grootste deel van ICT wereld zoeken ze MBO'ers en HBO'ers met 'certificaten' die aantonen dat ze kennis hebben van een product. Dat heeft 0 te maken met wetenschap. Dan heb je nog een deel waar ze software engineers zoeken (vooral HBO met hier en daar wat WO'ers (zonder doctoraat) voor de abstracte zaken).quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker)
Een non-profit onderzoeksinstituut wat als doel heeft om kennis te verspreiden en technologie te creeren voor een betere samenleving. We hoeven zelfs niks te ondertekenen dat we X jaar bij ze blijven na het voltooien van een phd. Ik zit in de IT tak van dit instituut, maar dat is niet relevant voor de regeling, die geldt voor iedereen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker)
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 20 september 2008 18:16 schreef thabit het volgende:
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
Misschien is het leuk, als dit topic een beetje blijft lopen, om een OP te maken met wie & wat? Ik hou me bezig met wiskunde, in het bijzonder 'mathematical finance' en nog meer in het bijzonder 'stochastic games' die je zou kunnen inzetten bij de modellering van financiële contracten waarbij beide partijen het recht hebben voortijdig op een moment van hun keuze uit te oefenen (een uitbreiding van de klassieke bekende 'Amerikaanse opties'/'optimal stopping problems' dus). Zowel redelijk abstract (definiëren en bestuderen van de waardeprocessen van zulke games m.b.v. semimartingaaltheorie etc.) als meer toegepast (bijv. waarde van zulke games en optimale strategieën van beide spelers expliciet bepalen/bekijken aan de hand van algoritmes daar waar meer expliciete uitdrukkingen niet beschikbaar zijn).quote:Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.
Tijd voor een deel 2?
deel 2
Morgen ga ik bij de pedel langs om een datum te prikken.quote:Op zaterdag 20 september 2008 18:46 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! [ afbeelding ]. Wanneer is de plechtigheid? Ben je in de tussentijd al begonnen aan je nieuwe baan, of heb je nog tijd over op het instituut?
Gefeliciteerd en gefeliciteerd.quote:Op maandag 22 september 2008 19:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Morgen ga ik bij de pedel langs om een datum te prikken.. En m'n nieuwe baan begint volgende week al.
.
Dat ligt er een beetje aan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 04:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
Ik weet niet waar je woont, maar als daar supermarkten open zijn: die hebben ook enveloppen, anders mss tankstations of een grote doe-het-zelf-zaak, of anders de buren overvallenquote:Op zondag 12 oktober 2008 11:55 schreef thijsdetweede het volgende:
Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Zo begint mijn lekker ruime planning toch nog krap te worden, dankzij de drukker.
Klinkt als een spraakverwarring. Voor een drukker is digitaal drukken gewoon een druktechniek. Het resultaat komt nog steeds op papier. En een drukproef doe je normaal gesproken op hetzelfde papier en met dezelfde techniek als het uiteindelijke werk. Gewoon 1 exemplaar ipv 1000.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:55 schreef thijsdetweede het volgende:
Godverdegodver.
Ik had met mijn drukker afgesproken dat het boekje eind deze week klaar zou zijn. Omdat ik afgelopen week weg was, nog maar eens een mailtje erachteraan gestuurd dat ze de drukproeven digitaal moesten doen. Dat was geen enkel probleem.
Woensdag kreeg ik een mailtje, dat de rekening zus-en-zo werd, met daarop ook de aflever datum: 24 oktober. Dat was niet de afspraak dacht ik, dus ik mailde terug met de vraag hoe dat zo gekomen was. Niks op gehoord.
Ik ben nu net terug (mazzel, volgens planning was ik nog tot woensdag weggebleven), bleek er een envelop met hardcopy drukproeven op donderdag te zijn afgeleverd. Met natuurlijk de mededeling per ommegaande alles terug te sturen, tot die tijd ligt het proces stil, etc, etc.... Tja, de softcopy hadden ze binnenn een half uur terug gekregen!
Dat weet ik ook niet. Overigens is een C4 envelop iets groter , daar past een A4-blad in. In een A4-envelop past geen A4, maar waarschijnlijk snappen ze je in de winkels welquote:Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Zo begint mijn lekker ruime planning toch nog krap te worden, dankzij de drukker.
Murphy.quote:Op zondag 12 oktober 2008 11:55 schreef thijsdetweede het volgende:
Godverdegodver.
Ik had met mijn drukker afgesproken dat het boekje eind deze week klaar zou zijn. Omdat ik afgelopen week weg was, nog maar eens een mailtje erachteraan gestuurd dat ze de drukproeven digitaal moesten doen. Dat was geen enkel probleem.
Woensdag kreeg ik een mailtje, dat de rekening zus-en-zo werd, met daarop ook de aflever datum: 24 oktober. Dat was niet de afspraak dacht ik, dus ik mailde terug met de vraag hoe dat zo gekomen was. Niks op gehoord.
Ik ben nu net terug (mazzel, volgens planning was ik nog tot woensdag weggebleven), bleek er een envelop met hardcopy drukproeven op donderdag te zijn afgeleverd. Met natuurlijk de mededeling per ommegaande alles terug te sturen, tot die tijd ligt het proces stil, etc, etc.... Tja, de softcopy hadden ze binnenn een half uur terug gekregen!
Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Ik weet niet, maar, als ze het over een webbased dingetje hebben waar ik de pdf vandaan kan halen, waar ook ter wereld, dan is dat toch tamelijk letterlijk online. Net nog even op hun site nagelezen. Absoluut volkomen niet hardcopy.quote:Op zondag 12 oktober 2008 13:35 schreef Light het volgende:
[..]
Klinkt als een spraakverwarring. Voor een drukker is digitaal drukken gewoon een druktechniek. Het resultaat komt nog steeds op papier. En een drukproef doe je normaal gesproken op hetzelfde papier en met dezelfde techniek als het uiteindelijke werk. Gewoon 1 exemplaar ipv 1000.
[..]
Ja, als ze hebben gezegd dat je een pdf kunt downloaden en ze sturen uiteindelijk toch iets op per gewone post, dan snappen ze het zelf niet. Lijkt me. 'k Zou ze dan voor de zekerheid morgen eens bellen.quote:Op zondag 12 oktober 2008 17:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik weet niet, maar, als ze het over een webbased dingetje hebben waar ik de pdf vandaan kan halen, waar ook ter wereld, dan is dat toch tamelijk letterlijk online. Net nog even op hun site nagelezen. Absoluut volkomen niet hardcopy.
neequote:Op zaterdag 9 augustus 2008 04:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Bedoel je hiermee zonder elke dag naar de uni te gaan en les te geven etc, en dat je helemaal zelf een onderzoek opzet en uitvoert?quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 21:19 schreef Lotjeb het volgende:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met promoveren buiten de universiteit?
Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog dat niveau daar bij MIT eigenlijk wel is... Als ik bijvoorbeeld eens die video's bekijk van opencourse ware van MIT wat dus gewoon video's zijn van normale lessen dan vind ik het niveau best meevallen...quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:
[..]
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
Dit snap ik ff niet: je werkt en je bent nog bezig met promoveren?quote:Op woensdag 26 november 2008 23:50 schreef keesjeislief het volgende:
Er zit weer leven in dit topic. Mijn situatie: vanaf volgende week twee weken vrij van mijn huidige werk om de laatste puntjes op de i te zetten, d.w.z. afmaken van de intro en typografische dingetjes.
Dat komt nogal vaak voor. Ik moet/moest ook nog best wat doen hier en daar, en ben al sinds juni bezig met een nieuwe baan.quote:Op donderdag 27 november 2008 08:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit snap ik ff niet: je werkt en je bent nog bezig met promoveren?
Knap hoor als je dat kuntquote:Op donderdag 27 november 2008 09:22 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Dat komt nogal vaak voor. Ik moet/moest ook nog best wat doen hier en daar, en ben al sinds juni bezig met een nieuwe baan.
Je hebt een contract voor 4 jaar, en als je dan niet klaar bent (plannen is lastig) dan maak je het af in de avonduren. Niet iets waar je al te lang in wil zitten, overigens. Respect voor de mensen die het daar lukt.
Hoe regel je zoiets dan? Want je moet toch wel ergens aan verbonden zijn op een of andere manier? Iig om het titeltje te krijgen? Wie keurt het dan goed/niet goed?quote:Op vrijdag 28 november 2008 02:30 schreef Wouser het volgende:
Het leukste vind ik eigenlijk dat jezelfs ook gewoon thuis kan promoveren zonder dat je aan iets gebonden bent. Alleen vinden de meeste universiteiten dat niet zo leuk...
Je prof die je eerst begeleidde toen je nog betaald kreeg blijft je prof tot je echt klaar bent. Dus je bent nog wel aan de uni verbonden, maar je krijgt geen geld meer voor wat je doet.quote:Op vrijdag 28 november 2008 04:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoe regel je zoiets dan? Want je moet toch wel ergens aan verbonden zijn op een of andere manier? Iig om het titeltje te krijgen? Wie keurt het dan goed/niet goed?
Echt?quote:Op vrijdag 28 november 2008 02:30 schreef Wouser het volgende:
Het leukste vind ik eigenlijk dat jezelfs ook gewoon thuis kan promoveren zonder dat je aan iets gebonden bent. Alleen vinden de meeste universiteiten dat niet zo leuk...
Dat, en het levert ze per promotie een bom duiten op, terwijl ze onderzoek kunnen laten doen voor nog minder geld dan bij een gewone aioquote:Op vrijdag 28 november 2008 11:27 schreef Spatzmann het volgende:
Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Loert er niet het gevaar dat de belangen van jouw werkgever en de uni/wetenschappelijke wereld elkaar gaan bijten? Ik bedoel, stel dat je onderzoek zich in een richting zou ontwikkelen die wetenschappelijk interessant is maar van minder directe waarde is voor het bedrijf, gaan zij dan niet sputteren?quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:43 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Mijn werkgever moet de universiteit wel betalen voor de begeleiding.
nog minder is inderdaad een treffende woordkeuzequote:Op vrijdag 28 november 2008 13:54 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Dat, en het levert ze per promotie een bom duiten op, terwijl ze onderzoek kunnen laten doen voor nog minder geld dan bij een gewone aio
Inderdaad zoals andere mensen al zeiden: toen mijn contract aan de uni afliep was ik nog niet helemaal klaar, vandaar dat ik aan een nieuwe baan ben begonnen en daarnaast bezig gebleven ben (nou ja,. soms meer, soms vooral ook wat minderquote:Op donderdag 27 november 2008 08:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit snap ik ff niet: je werkt en je bent nog bezig met promoveren?
Ik meen dat je begint bij ca. 2000 bruto en in de loop van de 4 jaar doorgroeit naar ca. 2500 bruto.quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:26 schreef Fogel het volgende:
Hoe slecht verdient een aio eigenlijk in Nederland?
In Noorwegen ligt het salaris meestal tussen de 300.000-350.000 NOK per jaar (normaal gespoken delen door 8 voor euros, maar momenteel delen door 9), maar sommige posities betalen tot 450.000 als je veel ervaring hebt.
Gelukkig krijg ik een regeling dat niks met die lage inkomens te maken ga hebben, maar gewoon mijn huidige loon hou
Ook nog, kun je nagaan. En wat Kees zegt: Zorg ervoor dat er niet teveel over je heen geruzied wordt of je toegepast of meer wetenschappelijk werk moet gaan doen!quote:Op vrijdag 28 november 2008 14:43 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Mijn werkgever moet de universiteit wel betalen voor de begeleiding.
En welke uni = deze universiteit?quote:Op vrijdag 28 november 2008 11:27 schreef Spatzmann het volgende:
Promoveren ik heb er nu al zin in. Ik ben vanuit m'n werk (research consultant) veel bezig met onderzoek naar requirements engineering e.d. We zijn met een univesiteit in onderhandeling om dit in een promotievorm te gieten. Ik heb er nu al zin in, extern promoveren tegen een marktconformsalaris. Ideale aansluiting van theorie en praktijk. Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Ik heb alleen ervaring met de onderzoekskant van MIT. En daar is het niveau erg hoog doordat de onderzoekers slim en gemotiveerd zijn, en bovendien de materiele middelen hebben om hun onderzoek te kunnen doen.quote:Op donderdag 27 november 2008 00:19 schreef Wouser het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog dat niveau daar bij MIT eigenlijk wel is... Als ik bijvoorbeeld eens die video's bekijk van opencourse ware van MIT wat dus gewoon video's zijn van normale lessen dan vind ik het niveau best meevallen...
Het lijkt me toch ook dat je een verschil in niveau ziet door andere manieren van denken, de snelheid van denken van mensen, het aantal denkstappen wat studenten/ onderzoekers overslaan, de creativiteit om oplossingen te vinden, het abstracte niveau waarop gedacht wordt, etcquote:Op zaterdag 29 november 2008 00:12 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring met de onderzoekskant van MIT. En daar is het niveau erg hoog doordat de onderzoekers slim en gemotiveerd zijn, en bovendien de materiele middelen hebben om hun onderzoek te kunnen doen.
Wat betreft de lessen; celdeling blijft celdeling, logica blijft logica, statistiek blijft statistiek. De echte diepgang zul je hier met name halen uit de projecten die je gaat doen, en je extracuriculaire activiteiten.
Want jij was die briljante geest? Subtiel geprobeerdquote:Op zaterdag 29 november 2008 11:05 schreef thijsdetweede het volgende:
De naam MIT, Princeton, Oxford of wat dan ook zegt me eigenlijk niet zo heel veel.
Een hoog niveau onderzoek hangt vrijwel uitsluitend af van die paar briljante geesten in de vakgroep. Bij ons doet Princeton aardig mee, maar absoluut geen top. Een voor het overige niet bijzondere univeristeit als die van Oklahoma is dankzij twee toppers absolute wereldklasse.
En op een gegeven moment dachten ze op het UCLA (=erg goed) dat we in Delft een grote vakgroep met veel geld hadden, terwijl het alleen mijn begeleider, onze studenten en ik waren die met de output kwamen. Zonder noemenswaardig budget.
Bij ons (biologie RUG) is het meestal zo dat metbij research cursusen(een practicum van 4 weken) een stukje uit een project van de PhD gedaan wordt van de afdeling van de UHD of prof. die het vak geeft .quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:37 schreef Paupermans het volgende:
Ik ben bijna klaar met m'n informatica master (computer graphics) en wil misschien ook m'n PhD gaan halen (liefst in het buitenland). Ik heb echter een paar vragen en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:
- Hoe hebben jullie je plek om te promoveren gevonden? Gewoon ergens gesolliciteerd, via een docent iets geregeld of op een andere manier?
- Wordt er ook van je verwacht dat je zo nu en dan meehelpt bij het onderwijzen van een vak? Of doen mensen dat vooral om wat extra geld te verdienen?
Idd, dat moest haast wel een technische richting zijn... ...De verleiding lijkt me groot dat het dan wel (te) praktisch wordt. Maar goed, ik ben erg jaloers!quote:
Neen, die briljante geest is mijn begeleider. Ik heb er hooguit een aardige uitvoering aangegeven.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want jij was die briljante geest? Subtiel geprobeerd
*Via-via werkt vaak het best. Het netwerk van je afstudeerbegeleider helpt een hoop, en meestal wil hij je ook best wel helpen. Goeie PhD's zijn lastig te vinden, dus als er eentje wordt aanbevolen door een collega, dan ben je zo goed als binnen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:37 schreef Paupermans het volgende:
Ik ben bijna klaar met m'n informatica master (computer graphics) en wil misschien ook m'n PhD gaan halen (liefst in het buitenland). Ik heb echter een paar vragen en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:
- Hoe hebben jullie je plek om te promoveren gevonden? Gewoon ergens gesolliciteerd, via een docent iets geregeld of op een andere manier?
- Wordt er ook van je verwacht dat je zo nu en dan meehelpt bij het onderwijzen van een vak? Of doen mensen dat vooral om wat extra geld te verdienen?
De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor.quote:Op zaterdag 29 november 2008 23:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Idd, dat moest haast wel een technische richting zijn... ...De verleidelijk lijkt me groot dat het dan wel (te) praktisch wordt. Maar goed, ik ben erg jaloers!
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. We zij nu in onderhandeling over details dus het lijkt er op dat ik echt ga promoverenquote:Op vrijdag 28 november 2008 11:27 schreef Spatzmann het volgende:
Promoveren ik heb er nu al zin in. Ik ben vanuit m'n werk (research consultant) veel bezig met onderzoek naar requirements engineering e.d. We zijn met een univesiteit in onderhandeling om dit in een promotievorm te gieten. Ik heb er nu al zin in, extern promoveren tegen een marktconformsalaris. Ideale aansluiting van theorie en praktijk. Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Ok, het is idd iets breder dan de echt technische studies.quote:Op zondag 30 november 2008 05:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor.De vraag naar externe promovendi zal hem zitten in het motto van de UT, 'De Ondernemende Universiteit'. De UT probeert een betere aansluiting te krijgen tussen bedrijfsleven en wetenschap, een zeer nuttige combinatie mijns inziens.
Het kan zeker een zeer nuttige combinatie zijn lijkt mequote:Op zondag 30 november 2008 05:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor.De vraag naar externe promovendi zal hem zitten in het motto van de UT, 'De Ondernemende Universiteit'. De UT probeert een betere aansluiting te krijgen tussen bedrijfsleven en wetenschap, een zeer nuttige combinatie mijns inziens.
Zie pm.quote:Op woensdag 26 november 2008 23:50 schreef keesjeislief het volgende:
Thabit, ik ben benieuwd hoe je baan bevalt??
Heheh, nou ik ben afgestuurd als (medisch) socioloogquote:Op zondag 30 november 2008 10:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ok, het is idd iets breder dan de echt technische studies.
Ik probeer namelijk in beeld te brengen voor welk (soort) studies dit mogelijk is.
Ik kan met toch nauwelijks voorstellen dat extern promoveren ook voor studies waar in de beroepspraktijk weinig geld in om gaat (talen, sociologie, etc) het ook mogelijk is om extern te promoveren.
@Lotjeb: om welke studie/vakgebied gaat het bij jou?
Promoveren moet je never nooit voor het geld doen. Maar je salaris zal iha zeker geen 4 jaar achter liggen op je leeftijdsgenoten, en in sommige gevallen is het een vereiste voor de beter (betaalde) banen.quote:Op zondag 30 november 2008 14:59 schreef Microtechs het volgende:
Zeg stel je doet 2 studies, bent na 6-7 jaar klaar. Grijpt de kans om te promoveren. Lig je dan niet een heel eind achter qua salaris als je (fulltime) gaat werken? Ik neem aan dat als je echt fulltime gaat werken op je 29ste en hier en daar relevante ervaring hebt je niet dezelfde salaris krijgt als een 21 jarige die net begint, toch? :p
Wat als je dan nog besluit om advocaat te worden na je rechtenpromotie, weer 4 jaar een laag salaris (advocaat-stagiar)?
Ok dan, ga ik eens een keertje kijkenquote:Op zondag 30 november 2008 15:07 schreef thabit het volgende:
Ja, dat kan. Alleen als het in een hele kleine zaal is dan kan het zijn dat vanwege ruimtegebrek een uitnodiging vereist is.
Snap ik, maar ik vroeg me dus gewoon af of er een (te) groot verschil is tussen iemand die zijn 20ér jaren aan de wetenschap heeft onderworpen(extra master, postdocs) en iemand die direct aan de slag gaat. Iets met werkervaring vs diploma's.quote:Op zondag 30 november 2008 15:20 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Promoveren moet je never nooit voor het geld doen. Maar je salaris zal iha zeker geen 4 jaar achter liggen op je leeftijdsgenoten, en in sommige gevallen is het een vereiste voor de beter (betaalde) banen.
Zoals al gezegd is dat niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Maar wat belangrijker is, is dat je van promovendi vooral zult horen dat ze het doen omdat het een "once in a lifetime experience" is, niet vanuit het oogpunt van carričre (per sé). Ik weet dat ik voldoende kan verdienen om ontspannen te leven, dat vind ik het belangrijkste wat geld betreft, evt. nog meer is mooi meegenomen maar dat ruil ik graag in voor de vrijheid om geen uitgestippeld optimaal carričrepad te volgen.quote:Op zondag 30 november 2008 15:28 schreef Microtechs het volgende:
[..]
Snap ik, maar ik vroeg me dus gewoon af of er een (te) groot verschil is tussen iemand die zijn 20ér jaren aan de wetenschap heeft onderworpen(extra master, postdocs) en iemand die direct aan de slag gaat. Iets met werkervaring vs diploma's.
Maar goed, je hebt mijn al vraag beantwoord![]()
Dit is toch gewoon extern prromoveren - een vergoeding door een werkgever?quote:Op maandag 1 december 2008 13:06 schreef Wouser het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd eigenlijk naar het volgende. Zijn er hier namelijk ook mensen die 'promoveren' op hun zelf? Dus helemaal niet gekoppeld zijn aan een universiteit en gewoon zelf thuis werken aan hun 'promotie'?
Aangezien ik had gelezen dat je dus helemaal niet gebonden hoeft te zijn aan een universiteit. Je kunt blijkbaar thuis gewoon een proefschrift maken met je onderzoek en alle mikmak erbij en vervolgens bij de universiteit aankloppen?
Ik heb begrepen dat universiteiten het je niet in dank afzullen nemen wanneer je het doet maar het gebeurt wel.
quote:Gepromoveerden beter af op arbeidsmarkt
De toegevoegde waarde van een doctorstitel lijkt groter dan gedacht. Gepromoveerden hebben betere banen dan niet-gepromoveerde academici en verdienen gemiddeld twintig procent meer.
Volgens een vandaag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek doen gepromoveerden het goed op de arbeidsmarkt. Ze vinden even vaak werk als niet-gepromoveerden, maar hun baan heeft meestal meer aanzien. De meesten hebben een medisch of paramedisch beroep, bijvoorbeeld arts of tandarts. Een ander substantieel deel werkt in het wetenschappelijk onderwijs.
Ze verdienen aanmerkelijk beter dan niet-gepromoveerden, al hangt dat ook samen met hun gemiddeld hogere leeftijd en ruimere werkervaring. In 2004-2005 bedroeg het gemiddelde verschil in uurloon ruim twintig procent.
Het grootst is dit verschil in de promotierichting gezondheidszorg & sociale dienstverlening (33 procent), op de voet gevolgd door humanoria, sociale wetenschappen & kunst (29 procent). In de overige richtingen is het beloningsverschil tussen gepromoveerden en gewone stervelingen kleiner dan gemiddeld.
Van de ruim één miljoen academici in de beroepsbevolking die geen onderwijs meer volgen zijn er bijna zeventigduizend gepromoveerd. Het CBS leidt dit af uit de Enquętes Beroepsbevolking die in de jaren 2004 tot en met 2007 zijn afgenomen onder telkens honderdduizend personen.
Van die gepromoveerden is dertig procent vrouw, maar dat gaat veranderen: wie in 2006-2007 een doctorstitel behaalde, was in ruim veertig procent van de gevallen een vrouw.
Volgens het CBS geven de onderzoeksresultaten 'een eerste indicatie' van de arbeidsmarktpositie van gepromoveerden. Vervolgonderzoek moet meer duidelijkheid verschaffen over de meerwaarde van de doctorstitel.
Tof! Moet je nog veel doen?quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef SaskiaR het volgende:
Anyway, voor mij 14 januari de grote dag
Gefeliciteerd en succes met je verdediging. Wat was je onderwerp en wat ga je nu doen?quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:38 schreef SaskiaR het volgende:
Nee, ben al helemaal klaar, alleen het feest nog regelenBen nu mijn proefschrift aan het bewerken voor 'echte' publicatie; ik hoop het bij Oxford University Press te kunnen publiceren, maar dan moet er nog flink wat aan gebeuren.
Ja, volgens mij ondergaan vrijwel alle proefschriften met een sterk technische inhoud een droevig lot, verstoffend ergens in een donker depot van een uni-bieb.quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:50 schreef thijsdetweede het volgende:
Oh ja, alpha's schrijven echte boekenHoe gaat een echt boek dan? Mijn proefschrift heeft natuurlijk gewoon een isbn nummer etc, alleen is het nogal onleesbaar voor de leek.
Sorry, maar dit roept nogal het beeld op van een vlugge manager die met een gelikte powerpointpresentatie het publiek een probleem aanlult dat er helemaal niet is.quote:Op dinsdag 2 december 2008 20:36 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
hehe, ja in mijn vakgebied (requirements engineering) gaat het ongeveer hetzelfde ;P al 20 jaar wordt onderkend REQUIREMENTS ZIJN BELANGRIJK. En het gaat al 20 jaar mis
quote:Op dinsdag 2 december 2008 21:24 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Nou dat moet ik als academicus maar eens met bronnen komen.
Standish group -- Chaos report (1995) (http://net.educause.edu/ir/library/pdf/NCP08083B.pdf)
heb geen zin om meer te zoeken op m'n vrije avond :d
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:46 schreef Shivo het volgende:
Gefeliciteerd en succes met je verdediging. Wat was je onderwerp en wat ga je nu doen?
Volgens mij had ik je al bedankt voor dit geweldige compliment, maar ik doe het graag nog een keerquote:Op dinsdag 2 december 2008 18:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat jouw proefschrift voor een semi-leek als mijn persoontje wel weer een leuke introductie in een onbekend vakgebied is.
Klinkt ook leuk. Als je een pdf'je hebt, ben ik wel benieuwd. En gefeliciteerd met de altijd lastig te verkrijgen post-doc plekjes!quote:Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.![]()
Ik ga vanaf februari voor 2 jaar in Manchester werken als postdoc (ik werk nu al voor 3 maandjes in Leicester als universitait docent).
Tof, binnenkort kunnen we een postdoc topic openen.quote:Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.![]()
Ik ga vanaf februari voor 2 jaar in Manchester werken als postdoc (ik werk nu al voor 3 maandjes in Leicester als universitait docent).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |