abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60642472
Het vorige topic over promoties was vol, dus bij deze een deel 2. Praat hier verder over onderzoek, proefschriften, verdediging, etcetera.

Promovendus (Solliciteren!) #1
Jesus saves but death prevails.
pi_60642501
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 08:10:44 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60645834
ik lees weer mee!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_60646406
Ook maar eens een meldt van een promovendus Oude geschiedenis... totaal ander vakgebied dan waar de meesten van jullie mee bezig zijn, geloof ik. Bij ons is het normaal dat je een boek schrijft, geen losse artikelen die dan gebundeld worden. Op dit moment ligt mijn proefschrift bij de referent, dus over niet al te lange tijd moet het wel klaar zijn. Netjes binnen de vier jaar gelukkig
Ik ben nu heel hard bezig met werk zoeken voor na afloop van mijn contract. Ik kan me voorstellen dat dit in mijn vakgebied nog lastiger is dan bij jullie. In Nederland is sowieso geen vast werk; de enige mogelijkheid is geld van het NWO krijgen, maar daar is de slaagkans niet erg groot. Ik ben nu dus vooral bezig met het zoeken van banen en aanvragen van beurzen voor het buitenland (met name UK), en heb binnenkort twee sollicitatiegesprekken.
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:44:25 #5
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_60648182
Hey een nieuw deel! Leuk dat er toch blijkbaar een kluitje Fok!ers met hetzelfde bezig is.

Bij mij is het ook de bedoeling dat alle artikelen (zo'n stuk of 6,7) aaneen worden geregen door een goed lopend verhaal en in een heus boekwerkje worden gebundeld, met een begin en eind.

RCT, randomised controlled trial idd. Patienten includeren, at random aan een interventie of controlegroep toebedelen en dan de interventiegroep DE interventie geven. Dan kijken naar het effect. En inderdaad zoals pasgeleden in het nieuws. Gelukkig gaat het bij mij niet om acuut zieke mensen en ook niet om het testen van een medicijn, dus de gevaren op zo'n situatie zijn er niet. ]

Voor na mijn promoveren: geen idee. Voor mij ligt wel alles nog open en is verder gaan in de wetenschap niet vanzelfsprekend.

Geen MD-PhD overigens nee..... MD-gedeelte heb ik afgezworen...
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:23:08 #6
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_60649124
TerugVindPromovendus (reageer later even op de vragen, leuk dat er een nieuw topic is ).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_60651550
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 09:07 schreef SaskiaR het volgende:
Daarnaast ben ik me ook aan het oriënteren op de arbeidsmarkt buiten de wetenschap, maar ik vind het erg lastig om uit te vinden wat voor functies bij mij zouden passen.
Hoe zit dit bij jullie? Willen jullie in de wetenschap blijven? Of juist niet? Zijn daar kansen voor?
Hoewel mijn resultaten ruim voldoende zijn om een baan als postdoc te kunnen krijgen, heb ik toch besloten om de academische wereld te verlaten. Zeker in mijn vakgebied (zuivere wiskunde) zit je wel erg op een eilandje en zijn er misschien 10 mensen op de hele wereld geinteresseerd in wat je doet. Zulk betaald hobbyisme is erg leuk voor een paar jaar, maar 40 jaar leek me toch iets te veel van het goede. .

Een baan vinden in het bedrijfsleven is niet zo moeilijk, er is behoefte aan intelligente mensen. Ik heb zelf een baan gevonden bij een consultancybedrijf, ik verwacht dat het erg leuk werk gaat worden. . Belangrijk is wel dat je kunt aantonen dat je meer kunt dan alleen neuzelen. Ook is het belangrijk dat je probeert om meteen met mensen te gaan praten die echt werk doen ipv recruiters of zo.
pi_60652314
Ik ben tussen 1998 en 2002 promovendus geweest (chemie, eindhoven).
Het was over het algemeen een erg goede tijd, maar toch met ups en downs.

Contact met collega-AiO's was super, kansen om op internationale congressen (o.a. USA, India en Japan) lezingen te houden was natuurlijk een fantastische ervaring. De momenten dat je 'vast zat' in je onderzoek, stress had vanwege deadlines (artikelen enzo) en de enorme bevalling die het proefschrift was, waren toch wel momenten die op dat moment zwaar waren.

Bij ons was het absolute not-done om een aantal artikelen te bundelen en het dan een proefschrift te noemen. Het was een compleet verhaal met rode draad van het begin tot het einde. Ik kon natuurlijk wel stukjes van artikelen gebruiken hier en daar, maar voor het overgrote deel was het een nieuw verhaal. Ik moet zeggen dat dit het werk wel waard is geweest en ik ben ook absoluut trots op het resultaat.

Ik was wel klaar met het universiteitswereldje aan het einde van mijn promotie en ben dus naar het bedrijfsleven gegaan en dat bevalt uitstekend!
Homo Sapiens have outgrown their use.
-David Bowie ('Oh! You Pretty things', Hunky Dory, 1971)
pi_60661322
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:41:21 #10
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_60663516
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:16 schreef Shivo het volgende:
Ik ben in 2006 gepromoveerd en doe nu een postdoc in Boston. Ik heb wel wat stints met het bedrijfsleven gehad maar kom toch iedere keer weer terug in academia; voorlopig verwacht ik er de rest van mijn leven te slijten. Academia in de States is ook van een andere orde dan in Nederland, door de bundeling van resources en het type mensen wat er rondloopt.
Enlighten me!
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_60666274
Het enige WGR topic dat ook in WFL of SES had gekund. Daar ben ik bij!
Overigens zie je bij ons in het vakgebied (meteorologie) de grappige trend dat het zwaartepunt van Amerika naar Europa aan het verschuiven is. Niet alleen omdat er redelijk wat goede europeanen rondlopen, maar ook omdat er amerikanen onze kant op komen. Mijn oorspronkelijke plan in LA te gaan postdoccen is om die reden ook ietwat gewijzigd. Of ik de rest van mijn leven in academia blijf, geen idee. Maar als ik over 10 jaar tot de conclusie moet komen dat ik een saaie andere baan moet gaan doen, heb ik in ieder geval nog 10 jaar leuk werk gehad
pi_60671871
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:41 schreef kless het volgende:

[..]

Enlighten me!
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 04:27:55 #13
124676 RobertoCarlos
pi_60676817
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
pi_60679269
Ik heb laatst wel gesolliciteerd bij een informatiemanagementbedrijf, en daar dacht met wel dat hun interne opleiding op HBO-niveau niet uitdagend genoeg voor mij zou zijn (daar hadden ze ook wel gelijk in). Maar gelukkig hadden ze ook een vacature op wo-niveau, dus voor mij had het geen negatieve gevolgen.
  Moderator zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:40:20 #15
45833 crew  Fogel
pi_60686536
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 04:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Heeft iemand van jullie nou iets gemerkt van het verhaal dat het bij sollicitaties juist een nadeel is om gepromoveerd te zijn?
Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_60691327
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:
Op Harvard en MIT lopen alleen maar mensen rond die al hun hele leven bij de top van hun jaar/klas/school behoren. De meesten zijn dan ook irritant intelligent, gecombineerd met uitstekende communicatie skills. In Nederland loopt van alles rond, zowel in positieve als in negatieve zin.
Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 22:26:28 #17
124676 RobertoCarlos
pi_60692624
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 17:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bij mijn huidige werkgever is het zelfs zo dat ze stimuleren om een PhD te halen door gewoon de hele periode dat je ermee bezig bent aanvullend loon te geven.
En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
pi_60724945
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 21:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan noem je er ook twee.
Er zullen daar genoeg 'doorsnee' universiteiten zijn.
Zeker. Maar dat er ook instituten zijn waar alleen de absolute top werkt maakt Amerika wel anders. En dat de hoeveelheid geld die hier beschikbaar is veel groter is dan in de rest van de wereld ook.
pi_60743117
Hier nog iemand met AIO-ambities . 2004 afgestudeerd als biochemicus, maar wilde nog niet het onderzoek in omdat ik gewoon nog niet wist of ik het leuk genoeg zou vinden. Tijdje in het bedrijfsleven rondgehangen en nu als analist werkzaam bij een onderzoeksgoep waar ik het reteboeiend vind . Eigenlijk was ik er vorig jaar al uit dat onderzoek mijn "ding" is, zeg maar. Alleen ik heb nog steeds last van "plankenkoorts". Hebben meer daar last van gehad? Dat gevoel van "zou het wel lukken allemaal"?
Ignorance sparks religion. Religion sparks ignorance.
pi_60744667
Volgens mij: Zodra je blasé wordt en dat gevoel niet meer hebt, dan heb je pas een probleem als aio.
pi_60868453
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
Kan het me nauwelijks voorstellen, in het grootste deel van ICT wereld zoeken ze MBO'ers en HBO'ers met 'certificaten' die aantonen dat ze kennis hebben van een product. Dat heeft 0 te maken met wetenschap. Dan heb je nog een deel waar ze software engineers zoeken (vooral HBO met hier en daar wat WO'ers (zonder doctoraat) voor de abstracte zaken).

Nee, ICT + doctoraat is volgens mij niet echt algemeen. Er zijn maar een paar onderzoeksgerichte of consultancy IT bedrijven waar de Dr wel gewaardeerd wordt.

Tot zover mijn off-topic bijdrage, sorry.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  Moderator zaterdag 16 augustus 2008 @ 08:47:42 #22
45833 crew  Fogel
pi_60871769
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 22:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En wat is hun argumentatie dan? Wat voor type werkgever is dit trouwens? (IT zeker )
Een non-profit onderzoeksinstituut wat als doel heeft om kennis te verspreiden en technologie te creeren voor een betere samenleving. We hoeven zelfs niks te ondertekenen dat we X jaar bij ze blijven na het voltooien van een phd. Ik zit in de IT tak van dit instituut, maar dat is niet relevant voor de regeling, die geldt voor iedereen.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_61783915
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
  zaterdag 20 september 2008 @ 18:46:54 #24
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_61784492
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 18:16 schreef thabit het volgende:
Zo. Proefschrift is goedgekeurd door de referent.
Gefeliciteerd! . Wanneer is de plechtigheid? Ben je in de tussentijd al begonnen aan je nieuwe baan, of heb je nog tijd over op het instituut?
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 23:19 schreef Shivo het volgende:
Welke vakgebieden zitten jullie in? Ik doe biomedisch onderzoek; tijdens mijn promotie heb ik een aantal artikelen gepubliceerd en na ongeveer drie jaar heb ik daar nog een intro en conclusie bijgeschreven en dat was het dan.

Tijd voor een deel 2?

deel 2
Misschien is het leuk, als dit topic een beetje blijft lopen, om een OP te maken met wie & wat? Ik hou me bezig met wiskunde, in het bijzonder 'mathematical finance' en nog meer in het bijzonder 'stochastic games' die je zou kunnen inzetten bij de modellering van financiële contracten waarbij beide partijen het recht hebben voortijdig op een moment van hun keuze uit te oefenen (een uitbreiding van de klassieke bekende 'Amerikaanse opties'/'optimal stopping problems' dus). Zowel redelijk abstract (definiëren en bestuderen van de waardeprocessen van zulke games m.b.v. semimartingaaltheorie etc.) als meer toegepast (bijv. waarde van zulke games en optimale strategieën van beide spelers expliciet bepalen/bekijken aan de hand van algoritmes daar waar meer expliciete uitdrukkingen niet beschikbaar zijn).

Zoals bij wiskunde gemeengoed is (volgens mij), bestaat mijn proefschrift simpelweg uit een aantal min of meer samenhangende gepubliceerde/submitted artikelen die tot hoofdstukken gebombadeerd zijn, ingeleid met een introductietje.

[ Bericht 31% gewijzigd door keesjeislief op 20-09-2008 19:06:05 ]
Fotoboek
pi_61785635
Ik doe ook biomedisch/psychologisch onderzoek. Het officiele PhD project heet 'in vivo functional neuroanatomy and neurochemistry of plasticity'. Ik doe dit in het neuroimaging centrum van de Universiteit van Cardiff (in Wales). Officieel ben ik nog niet begonnen (1 oktober pas, maar goed, ik ben al wat bezig) dus ik heb er verder nog maar weinig informatie over, dat komt later wel.
pi_61832156
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 18:46 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! [ afbeelding ]. Wanneer is de plechtigheid? Ben je in de tussentijd al begonnen aan je nieuwe baan, of heb je nog tijd over op het instituut?
Morgen ga ik bij de pedel langs om een datum te prikken. . En m'n nieuwe baan begint volgende week al. .
pi_61841727
Goeie timing! Beter zo dan nu nog net niet klaar zijn met schrijven.... da's niet grappig. Wat is nu het traject? Een leescommissie die de bende mag bekijken, wijzigingen doorvoeren, boekje laten drukken en in pinguďn gaan staan?

Stiekem vind ik het hele natraject (wijzigingen doorvoeren, drukker regelen, kaft maken, uitnodigingen, feest locatie,discussie met de commissie leden en pedel,...) nog best veel tijd in beslag nemen.
  zaterdag 27 september 2008 @ 19:12:27 #28
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_61956049
quote:
Op maandag 22 september 2008 19:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Morgen ga ik bij de pedel langs om een datum te prikken. . En m'n nieuwe baan begint volgende week al. .
Gefeliciteerd en gefeliciteerd.
En is het gelukt een datum te prikken? Dat was bij mij nog het lastigste van de hele promotie (vrije plekjes in de agenda's van commissieleden overlapten nergens) maar dat is gelukkig nog goed gekomen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:14:02 #29
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_62306157
Up!

@Thabit: gefeliciteerd! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn zeg. Is je nieuwe baan ook eentje weer in de wetenschap?

Momenteel gekkenhuis hier na een klein jaartje. Instroom patienten begint al in november & interventie is nog niet af!! Wel inmiddels enkele onderzoeksassistenten rondlopen die me helpen met de praktische zaken....
pi_62322660
quote:
Dat ligt er een beetje aan.

Stel: een bedrijf zoekt iemand voor een bepaalde functie en ze willen dat diegene niet al te ambitieus is en daar bv. 10 jaar blijft zitten i.p.v. binnen 'n jaar alweer twee promoties verder zijn... Dan kan het een nadeel zijn.
pi_62324244
Godverdegodver.

Ik had met mijn drukker afgesproken dat het boekje eind deze week klaar zou zijn. Omdat ik afgelopen week weg was, nog maar eens een mailtje erachteraan gestuurd dat ze de drukproeven digitaal moesten doen. Dat was geen enkel probleem.

Woensdag kreeg ik een mailtje, dat de rekening zus-en-zo werd, met daarop ook de aflever datum: 24 oktober. Dat was niet de afspraak dacht ik, dus ik mailde terug met de vraag hoe dat zo gekomen was. Niks op gehoord.

Ik ben nu net terug (mazzel, volgens planning was ik nog tot woensdag weggebleven), bleek er een envelop met hardcopy drukproeven op donderdag te zijn afgeleverd. Met natuurlijk de mededeling per ommegaande alles terug te sturen, tot die tijd ligt het proces stil, etc, etc.... Tja, de softcopy hadden ze binnenn een half uur terug gekregen!

Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Zo begint mijn lekker ruime planning toch nog krap te worden, dankzij de drukker.
  zondag 12 oktober 2008 @ 13:03:41 #32
124676 RobertoCarlos
pi_62325381
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 11:55 schreef thijsdetweede het volgende:
Nu dus eerst op zondag ergens een A4 envelop vandaan gaan halen. Geen idee waar. Daarna maar eens gaan mailen/bellen dat ik nog steeds dat boekje zsm verwacht.
Zo begint mijn lekker ruime planning toch nog krap te worden, dankzij de drukker.
Ik weet niet waar je woont, maar als daar supermarkten open zijn: die hebben ook enveloppen, anders mss tankstations of een grote doe-het-zelf-zaak, of anders de buren overvallen
pi_62326031
quote:
Godverdegodver.

Ik had met mijn drukker afgesproken dat het boekje eind deze week klaar zou zijn. Omdat ik afgelopen week weg was, nog maar eens een mailtje erachteraan gestuurd dat ze de drukproeven digitaal moesten doen. Dat was geen enkel probleem.

Woensdag kreeg ik een mailtje, dat de rekening zus-en-zo werd, met daarop ook de aflever datum: 24 oktober. Dat was niet de afspraak dacht ik, dus ik mailde terug met de vraag hoe dat zo gekomen was. Niks op gehoord.

Ik ben nu net terug (mazzel, volgens planning was ik nog tot woensdag weggebleven), bleek er een envelop met hardcopy drukproeven op donderdag te zijn afgeleverd. Met natuurlijk de mededeling per ommegaande alles terug te sturen, tot die tijd ligt het proces stil, etc, etc.... Tja, de softcopy hadden ze binnenn een half uur terug gekregen!
Klinkt als een spraakverwarring. Voor een drukker is digitaal drukken gewoon een druktechniek. Het resultaat komt nog steeds op papier. En een drukproef doe je normaal gesproken op hetzelfde papier en met dezelfde techniek als het uiteindelijke werk. Gewoon 1 exemplaar ipv 1000.
quote:
Dat weet ik ook niet. Overigens is een C4 envelop iets groter , daar past een A4-blad in. In een A4-envelop past geen A4, maar waarschijnlijk snappen ze je in de winkels wel
  zondag 12 oktober 2008 @ 16:07:01 #34
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_62328894
quote:
Godverdegodver.

Murphy. Is normaal.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_62330478
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 13:35 schreef Light het volgende:

[..]

Klinkt als een spraakverwarring. Voor een drukker is digitaal drukken gewoon een druktechniek. Het resultaat komt nog steeds op papier. En een drukproef doe je normaal gesproken op hetzelfde papier en met dezelfde techniek als het uiteindelijke werk. Gewoon 1 exemplaar ipv 1000.
[..]
Ik weet niet, maar, als ze het over een webbased dingetje hebben waar ik de pdf vandaan kan halen, waar ook ter wereld, dan is dat toch tamelijk letterlijk online. Net nog even op hun site nagelezen. Absoluut volkomen niet hardcopy.

En die envelop is uiteraard gelukt hoor.... Alleen irritant dat ik halsbrekende toeren uit moet halen omdat zij hun afspraken niet nakomen.
Drukkers.... Altijd gedonder. Ik zal nog even wachten met (anti-) reclame maken voor deze, voor het geval het zich redelijk oplost.
pi_62331324
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 17:25 schreef thijsdetweede het volgende:

Ik weet niet, maar, als ze het over een webbased dingetje hebben waar ik de pdf vandaan kan halen, waar ook ter wereld, dan is dat toch tamelijk letterlijk online. Net nog even op hun site nagelezen. Absoluut volkomen niet hardcopy.
Ja, als ze hebben gezegd dat je een pdf kunt downloaden en ze sturen uiteindelijk toch iets op per gewone post, dan snappen ze het zelf niet. Lijkt me. 'k Zou ze dan voor de zekerheid morgen eens bellen.
pi_62386211
Bij te laat leveren zou ik zeker proberen korting op de rekening te bedingen.
pi_62387834
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met promoveren buiten de universiteit?
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:23:28 #39
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62387952
quote:
nee , bij mijn huidige baan is het zelfs verplicht om een PhD in een life science te hebben (+ liever nog wat post doc jaartjes en commerciele achtergrond)

ohh tvp enzo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_63547550
Nog anderhalve week
Bijna niemand zegt af, dus ik zou bijna problemen krijgen met de grootte van de ruimte. Het wordt wel een erg mooi feestje, al bij al. Nu nog een lekenpraatje maken en me goed voorbereiden op de te anticiperen, en het moet goed komen.

Overigens, een follow-up over mijn problemen hierboven: Uiteindelijk kwam het boekje 2 weken te laat binnen. Ik vroeg om korting, daar zou ik over terug gebeld worden. Heb expliciet vermeld dat ik wacht met betalen tot die discussie is afgerond (dat was akkoord bevonden).
Niets meer van gehoord de afgelopen maand. Vorige week nog een keer achteraan gemaild, geen reactie op gehad. Vind dat ik nu wel hard genoeg heb lopen leuren; zij mogen nu iets gaan uitvreten als ze mijn geld nog willen, toch?
  woensdag 26 november 2008 @ 23:26:13 #41
124676 RobertoCarlos
pi_63551801
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 21:19 schreef Lotjeb het volgende:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met promoveren buiten de universiteit?
Bedoel je hiermee zonder elke dag naar de uni te gaan en les te geven etc, en dat je helemaal zelf een onderzoek opzet en uitvoert?
Dan ben ik ook benieuwd!
  woensdag 26 november 2008 @ 23:50:03 #42
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63552373
Er zit weer leven in dit topic . Mijn situatie: vanaf volgende week twee weken vrij van mijn huidige werk om de laatste puntjes op de i te zetten, d.w.z. afmaken van de intro en typografische dingetjes. Besloten om een hoofdstuk waarin nog een aantal problemen zaten gewoon weg te laten. Met pijn in het hart weliswaar, maar anders komt er voorlopig geen einde aan. Pragmatisch zijn en zo. .

Thabit, ik ben benieuwd hoe je baan bevalt??
Fotoboek
pi_63553014
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 23:15 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog dat niveau daar bij MIT eigenlijk wel is... Als ik bijvoorbeeld eens die video's bekijk van opencourse ware van MIT wat dus gewoon video's zijn van normale lessen dan vind ik het niveau best meevallen...
  donderdag 27 november 2008 @ 08:22:17 #44
124676 RobertoCarlos
pi_63556671
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:50 schreef keesjeislief het volgende:
Er zit weer leven in dit topic . Mijn situatie: vanaf volgende week twee weken vrij van mijn huidige werk om de laatste puntjes op de i te zetten, d.w.z. afmaken van de intro en typografische dingetjes.
Dit snap ik ff niet: je werkt en je bent nog bezig met promoveren?
pi_63557545
quote:
Op donderdag 27 november 2008 08:22 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat komt nogal vaak voor. Ik moet/moest ook nog best wat doen hier en daar, en ben al sinds juni bezig met een nieuwe baan.

Je hebt een contract voor 4 jaar, en als je dan niet klaar bent (plannen is lastig) dan maak je het af in de avonduren. Niet iets waar je al te lang in wil zitten, overigens. Respect voor de mensen die het daar lukt.
  donderdag 27 november 2008 @ 18:31:49 #46
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_63571781
Binnen vier jaar promoveren is eerder uitzondering dan regel hier dus die constructie komt hier ook vaak voor.

Instroom van deelnemers begint hier een beetje op gang te komen. Poe...druk.
pi_63584894
Het leukste vind ik eigenlijk dat jezelfs ook gewoon thuis kan promoveren zonder dat je aan iets gebonden bent. Alleen vinden de meeste universiteiten dat niet zo leuk...
  vrijdag 28 november 2008 @ 04:51:21 #48
124676 RobertoCarlos
pi_63585302
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:22 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Dat komt nogal vaak voor. Ik moet/moest ook nog best wat doen hier en daar, en ben al sinds juni bezig met een nieuwe baan.

Je hebt een contract voor 4 jaar, en als je dan niet klaar bent (plannen is lastig) dan maak je het af in de avonduren. Niet iets waar je al te lang in wil zitten, overigens. Respect voor de mensen die het daar lukt.
Knap hoor als je dat kunt
Dat je het af moet maken is dan ook nog een verplichting vanuit de uni of staat dat dan niet je promoveer-contract? Geeft toch weer extra druk
  vrijdag 28 november 2008 @ 04:58:50 #49
124676 RobertoCarlos
pi_63585310
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 02:30 schreef Wouser het volgende:
Het leukste vind ik eigenlijk dat jezelfs ook gewoon thuis kan promoveren zonder dat je aan iets gebonden bent. Alleen vinden de meeste universiteiten dat niet zo leuk...
Hoe regel je zoiets dan? Want je moet toch wel ergens aan verbonden zijn op een of andere manier? Iig om het titeltje te krijgen? Wie keurt het dan goed/niet goed?
pi_63592709
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 04:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Hoe regel je zoiets dan? Want je moet toch wel ergens aan verbonden zijn op een of andere manier? Iig om het titeltje te krijgen? Wie keurt het dan goed/niet goed?
Je prof die je eerst begeleidde toen je nog betaald kreeg blijft je prof tot je echt klaar bent. Dus je bent nog wel aan de uni verbonden, maar je krijgt geen geld meer voor wat je doet.
pi_63594090
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 02:30 schreef Wouser het volgende:
Echt?
De kern van de wetenschap is wat mij betreft: De discussie met collega's. Je stapt met een klein vraagje binnen, en vervolgens beland je de rest van de middag/week voor het whiteboard, tekeningetjes maken, formules uitwerken, reageren op ideeen. Ik zou dat echt ongelofelijk hebben gemist als ik remi thuis zou zitten.
pi_63594127
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 11:27 schreef Spatzmann het volgende:
Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Dat, en het levert ze per promotie een bom duiten op, terwijl ze onderzoek kunnen laten doen voor nog minder geld dan bij een gewone aio
pi_63594351
Ik lees ook even mee
Ik weet het ook niet
  vrijdag 28 november 2008 @ 14:59:51 #54
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63595784
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:43 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Mijn werkgever moet de universiteit wel betalen voor de begeleiding.
Loert er niet het gevaar dat de belangen van jouw werkgever en de uni/wetenschappelijke wereld elkaar gaan bijten? Ik bedoel, stel dat je onderzoek zich in een richting zou ontwikkelen die wetenschappelijk interessant is maar van minder directe waarde is voor het bedrijf, gaan zij dan niet sputteren?
Fotoboek
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:03:22 #55
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63595857
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:54 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Dat, en het levert ze per promotie een bom duiten op, terwijl ze onderzoek kunnen laten doen voor nog minder geld dan bij een gewone aio
nog minder is inderdaad een treffende woordkeuze . .
quote:
Op donderdag 27 november 2008 08:22 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Inderdaad zoals andere mensen al zeiden: toen mijn contract aan de uni afliep was ik nog niet helemaal klaar, vandaar dat ik aan een nieuwe baan ben begonnen en daarnaast bezig gebleven ben (nou ja,. soms meer, soms vooral ook wat minder ) met de afronding van het proefschrift.
Fotoboek
  Moderator vrijdag 28 november 2008 @ 15:26:05 #56
45833 crew  Fogel
pi_63596486
Hoe slecht verdient een aio eigenlijk in Nederland?
In Noorwegen ligt het salaris meestal tussen de 300.000-350.000 NOK per jaar (normaal gespoken delen door 8 voor euros, maar momenteel delen door 9), maar sommige posities betalen tot 450.000 als je veel ervaring hebt.

Gelukkig krijg ik een regeling dat niks met die lage inkomens te maken ga hebben, maar gewoon mijn huidige loon hou
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:40:30 #57
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63596896
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:26 schreef Fogel het volgende:
Hoe slecht verdient een aio eigenlijk in Nederland?
In Noorwegen ligt het salaris meestal tussen de 300.000-350.000 NOK per jaar (normaal gespoken delen door 8 voor euros, maar momenteel delen door 9), maar sommige posities betalen tot 450.000 als je veel ervaring hebt.

Gelukkig krijg ik een regeling dat niks met die lage inkomens te maken ga hebben, maar gewoon mijn huidige loon hou
Ik meen dat je begint bij ca. 2000 bruto en in de loop van de 4 jaar doorgroeit naar ca. 2500 bruto.
Fotoboek
pi_63600083
Ik verdiende 1750 netto in mijn laatste jaar. Vrienden die wat anders zijn gaan doen verdienen natuurlijk wel behoorlijk meer, maar zo slecht vind ik het niet. Meer dan in vrijwel welk ander land dan ook, en eigenlijk gewoon een modaal salaris. Er wonen genoeg mensen in mijn wijk die van hetzelfde salaris 3 kinderen moeten onderhouden.

Plus, je hebt dan natuurlijk wel de leukste baan ter wereld.
pi_63600116
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:43 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Mijn werkgever moet de universiteit wel betalen voor de begeleiding.
Ook nog, kun je nagaan. En wat Kees zegt: Zorg ervoor dat er niet teveel over je heen geruzied wordt of je toegepast of meer wetenschappelijk werk moet gaan doen!
  vrijdag 28 november 2008 @ 21:58:08 #60
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_63607240
tvp
  vrijdag 28 november 2008 @ 22:01:18 #61
124676 RobertoCarlos
pi_63607350
quote:
Promoveren ik heb er nu al zin in. Ik ben vanuit m'n werk (research consultant) veel bezig met onderzoek naar requirements engineering e.d. We zijn met een univesiteit in onderhandeling om dit in een promotievorm te gieten. Ik heb er nu al zin in, extern promoveren tegen een marktconformsalaris. Ideale aansluiting van theorie en praktijk. Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
En welke uni = deze universiteit?
pi_63611414
quote:
Op donderdag 27 november 2008 00:19 schreef Wouser het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog dat niveau daar bij MIT eigenlijk wel is... Als ik bijvoorbeeld eens die video's bekijk van opencourse ware van MIT wat dus gewoon video's zijn van normale lessen dan vind ik het niveau best meevallen...
Ik heb alleen ervaring met de onderzoekskant van MIT. En daar is het niveau erg hoog doordat de onderzoekers slim en gemotiveerd zijn, en bovendien de materiele middelen hebben om hun onderzoek te kunnen doen.

Wat betreft de lessen; celdeling blijft celdeling, logica blijft logica, statistiek blijft statistiek. De echte diepgang zul je hier met name halen uit de projecten die je gaat doen, en je extracuriculaire activiteiten.
  zaterdag 29 november 2008 @ 07:11:51 #63
124676 RobertoCarlos
pi_63614678
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 00:12 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik heb alleen ervaring met de onderzoekskant van MIT. En daar is het niveau erg hoog doordat de onderzoekers slim en gemotiveerd zijn, en bovendien de materiele middelen hebben om hun onderzoek te kunnen doen.

Wat betreft de lessen; celdeling blijft celdeling, logica blijft logica, statistiek blijft statistiek. De echte diepgang zul je hier met name halen uit de projecten die je gaat doen, en je extracuriculaire activiteiten.
Het lijkt me toch ook dat je een verschil in niveau ziet door andere manieren van denken, de snelheid van denken van mensen, het aantal denkstappen wat studenten/ onderzoekers overslaan, de creativiteit om oplossingen te vinden, het abstracte niveau waarop gedacht wordt, etc
Dat is naar mijn idee toch veel meer 'hoog niveau'
pi_63615782
De naam MIT, Princeton, Oxford of wat dan ook zegt me eigenlijk niet zo heel veel.
Een hoog niveau onderzoek hangt vrijwel uitsluitend af van die paar briljante geesten in de vakgroep. Bij ons doet Princeton aardig mee, maar absoluut geen top. Een voor het overige niet bijzondere univeristeit als die van Oklahoma is dankzij twee toppers absolute wereldklasse.
En op een gegeven moment dachten ze op het UCLA (=erg goed) dat we in Delft een grote vakgroep met veel geld hadden, terwijl het alleen mijn begeleider, onze studenten en ik waren die met de output kwamen. Zonder noemenswaardig budget.
  zaterdag 29 november 2008 @ 11:39:09 #65
124676 RobertoCarlos
pi_63616267
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:05 schreef thijsdetweede het volgende:
De naam MIT, Princeton, Oxford of wat dan ook zegt me eigenlijk niet zo heel veel.
Een hoog niveau onderzoek hangt vrijwel uitsluitend af van die paar briljante geesten in de vakgroep. Bij ons doet Princeton aardig mee, maar absoluut geen top. Een voor het overige niet bijzondere univeristeit als die van Oklahoma is dankzij twee toppers absolute wereldklasse.
En op een gegeven moment dachten ze op het UCLA (=erg goed) dat we in Delft een grote vakgroep met veel geld hadden, terwijl het alleen mijn begeleider, onze studenten en ik waren die met de output kwamen. Zonder noemenswaardig budget.
Want jij was die briljante geest? Subtiel geprobeerd
  zaterdag 29 november 2008 @ 12:37:08 #66
192166 Paupermans
They made me do it
pi_63617218
Ik ben bijna klaar met m'n informatica master (computer graphics) en wil misschien ook m'n PhD gaan halen (liefst in het buitenland). Ik heb echter een paar vragen en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:

- Hoe hebben jullie je plek om te promoveren gevonden? Gewoon ergens gesolliciteerd, via een docent iets geregeld of op een andere manier?

- Wordt er ook van je verwacht dat je zo nu en dan meehelpt bij het onderwijzen van een vak? Of doen mensen dat vooral om wat extra geld te verdienen?
  zaterdag 29 november 2008 @ 13:03:07 #67
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_63617663
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:37 schreef Paupermans het volgende:
Ik ben bijna klaar met m'n informatica master (computer graphics) en wil misschien ook m'n PhD gaan halen (liefst in het buitenland). Ik heb echter een paar vragen en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:

- Hoe hebben jullie je plek om te promoveren gevonden? Gewoon ergens gesolliciteerd, via een docent iets geregeld of op een andere manier?

- Wordt er ook van je verwacht dat je zo nu en dan meehelpt bij het onderwijzen van een vak? Of doen mensen dat vooral om wat extra geld te verdienen?
Bij ons (biologie RUG) is het meestal zo dat metbij research cursusen(een practicum van 4 weken) een stukje uit een project van de PhD gedaan wordt van de afdeling van de UHD of prof. die het vak geeft .
Ook bij een afstudeer onderzoek kan het zijn dat de student een deel uit het onderzoek van de PhD student doet.
Op die manier wordt de tijdskosten van het begeleiden redelijk onderdrukt.
(maar dat geld alleen voor labwerk)
Soms doet een PhD ook een college over zijn onderzoek wat temaken heeft met de theorie in de cursus.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zaterdag 29 november 2008 @ 23:16:21 #68
124676 RobertoCarlos
pi_63629929
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 14:53 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

twente
Idd, dat moest haast wel een technische richting zijn... ...De verleiding lijkt me groot dat het dan wel (te) praktisch wordt. Maar goed, ik ben erg jaloers!

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 30-11-2008 10:50:36 ]
pi_63637911
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Want jij was die briljante geest? Subtiel geprobeerd
Neen, die briljante geest is mijn begeleider. Ik heb er hooguit een aardige uitvoering aangegeven.
pi_63637935
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:37 schreef Paupermans het volgende:

*Via-via werkt vaak het best. Het netwerk van je afstudeerbegeleider helpt een hoop, en meestal wil hij je ook best wel helpen. Goeie PhD's zijn lastig te vinden, dus als er eentje wordt aanbevolen door een collega, dan ben je zo goed als binnen.

*Onderwijs hoort er bij, en is ook leuk. Mooi toch om je vak uit te leggen aan mensen die er nog niet zo veel van af weten? Bovendien kan het in je latere academische carriere wel eens goed op je CV staan.
pi_63637957
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 23:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Idd, dat moest haast wel een technische richting zijn... ...De verleidelijk lijkt me groot dat het dan wel (te) praktisch wordt. Maar goed, ik ben erg jaloers!
De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor. De vraag naar externe promovendi zal hem zitten in het motto van de UT, 'De Ondernemende Universiteit'. De UT probeert een betere aansluiting te krijgen tussen bedrijfsleven en wetenschap, een zeer nuttige combinatie mijns inziens.
pi_63639685
quote:
Promoveren ik heb er nu al zin in. Ik ben vanuit m'n werk (research consultant) veel bezig met onderzoek naar requirements engineering e.d. We zijn met een univesiteit in onderhandeling om dit in een promotievorm te gieten. Ik heb er nu al zin in, extern promoveren tegen een marktconformsalaris. Ideale aansluiting van theorie en praktijk. Deze universiteit heeft veel interesse in externe promovendi omdat deze veel beter kunnen valideren (directe aansluiting op de praktijk).
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. We zij nu in onderhandeling over details dus het lijkt er op dat ik echt ga promoveren
Last.fm Twitter
  zondag 30 november 2008 @ 10:58:26 #73
124676 RobertoCarlos
pi_63639821
quote:
Op zondag 30 november 2008 05:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De UT biedt meer aan dan alleen technische studies hoor. De vraag naar externe promovendi zal hem zitten in het motto van de UT, 'De Ondernemende Universiteit'. De UT probeert een betere aansluiting te krijgen tussen bedrijfsleven en wetenschap, een zeer nuttige combinatie mijns inziens.
Ok, het is idd iets breder dan de echt technische studies.

Ik probeer namelijk in beeld te brengen voor welk (soort) studies dit mogelijk is.
Ik kan met toch nauwelijks voorstellen dat extern promoveren ook voor studies waar in de beroepspraktijk weinig geld in om gaat (talen, sociologie, etc) het ook mogelijk is om extern te promoveren.

@Lotjeb: om welke studie/vakgebied gaat het bij jou?
  zondag 30 november 2008 @ 12:29:30 #74
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63641034
quote:
Op zondag 30 november 2008 05:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het kan zeker een zeer nuttige combinatie zijn lijkt me . Ik denk dat het wel van groot belang is dat betreffende uni geen concessies doet aan het bewaken van een voldoende wetenschappelijk niveau. Je wilt geen situatie waarbij een PhD geheel volgens de wensen van het sponsorende bedrijf verloopt en bijv. een onderzoek wat nuttig is voor betreffende bedrijf, maar eigenlijk van onvoldoende academisch niveau is, er tóch doorheen wordt gedrukt door de geldgever...
Fotoboek
pi_63642143
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:50 schreef keesjeislief het volgende:
Thabit, ik ben benieuwd hoe je baan bevalt??
Zie pm.
pi_63642238
quote:
Op zondag 30 november 2008 10:58 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ok, het is idd iets breder dan de echt technische studies.

Ik probeer namelijk in beeld te brengen voor welk (soort) studies dit mogelijk is.
Ik kan met toch nauwelijks voorstellen dat extern promoveren ook voor studies waar in de beroepspraktijk weinig geld in om gaat (talen, sociologie, etc) het ook mogelijk is om extern te promoveren.

@Lotjeb: om welke studie/vakgebied gaat het bij jou?
Heheh, nou ik ben afgestuurd als (medisch) socioloog Maar goed, het onderzoek waar ik mogelijk op ga promoveren ligt meer in het vakgebied van gezondheidswetenschappen / sociale geneeskunde.
Last.fm Twitter
pi_63642344
En een verdere update: 15 december is de grote dag voor mij. Zodra mijn boekje on-line gepubliceerd is zal ik er hier wel een link naar plaatsen. .
pi_63644246
Zeg stel je doet 2 studies, bent na 6-7 jaar klaar. Grijpt de kans om te promoveren. Lig je dan niet een heel eind achter qua salaris als je (fulltime) gaat werken? Ik neem aan dat als je echt fulltime gaat werken op je 29ste en hier en daar relevante ervaring hebt je niet dezelfde salaris krijgt als een 21 jarige die net begint, toch? :p
Wat als je dan nog besluit om advocaat te worden na je rechtenpromotie, weer 4 jaar een laag salaris (advocaat-stagiar)?
당신을 사랑합니다
  zondag 30 november 2008 @ 15:03:01 #79
124676 RobertoCarlos
pi_63644305
Even een heel ander vraagje: kun je nou als totale buitenstaander, zonder dat je dus die persoon kent, naar een verdediging van een proefschrift gaan?

(ik denk van wel, maar ben niet cker)
pi_63644393
Ja, dat kan. Alleen als het in een hele kleine zaal is dan kan het zijn dat vanwege ruimtegebrek een uitnodiging vereist is.
pi_63644665
quote:
Op zondag 30 november 2008 14:59 schreef Microtechs het volgende:
Zeg stel je doet 2 studies, bent na 6-7 jaar klaar. Grijpt de kans om te promoveren. Lig je dan niet een heel eind achter qua salaris als je (fulltime) gaat werken? Ik neem aan dat als je echt fulltime gaat werken op je 29ste en hier en daar relevante ervaring hebt je niet dezelfde salaris krijgt als een 21 jarige die net begint, toch? :p
Wat als je dan nog besluit om advocaat te worden na je rechtenpromotie, weer 4 jaar een laag salaris (advocaat-stagiar)?
Promoveren moet je never nooit voor het geld doen. Maar je salaris zal iha zeker geen 4 jaar achter liggen op je leeftijdsgenoten, en in sommige gevallen is het een vereiste voor de beter (betaalde) banen.
  zondag 30 november 2008 @ 15:22:05 #82
124676 RobertoCarlos
pi_63644711
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:07 schreef thabit het volgende:
Ja, dat kan. Alleen als het in een hele kleine zaal is dan kan het zijn dat vanwege ruimtegebrek een uitnodiging vereist is.
Ok dan, ga ik eens een keertje kijken
pi_63644836
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:20 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Promoveren moet je never nooit voor het geld doen. Maar je salaris zal iha zeker geen 4 jaar achter liggen op je leeftijdsgenoten, en in sommige gevallen is het een vereiste voor de beter (betaalde) banen.
Snap ik, maar ik vroeg me dus gewoon af of er een (te) groot verschil is tussen iemand die zijn 20ér jaren aan de wetenschap heeft onderworpen(extra master, postdocs) en iemand die direct aan de slag gaat. Iets met werkervaring vs diploma's.
Maar goed, je hebt mijn al vraag beantwoord

[ Bericht 9% gewijzigd door Microtechs op 30-11-2008 15:35:15 ]
당신을 사랑합니다
  zondag 30 november 2008 @ 20:45:37 #84
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63651613
quote:
Op zondag 30 november 2008 15:28 schreef Microtechs het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik vroeg me dus gewoon af of er een (te) groot verschil is tussen iemand die zijn 20ér jaren aan de wetenschap heeft onderworpen(extra master, postdocs) en iemand die direct aan de slag gaat. Iets met werkervaring vs diploma's.
Maar goed, je hebt mijn al vraag beantwoord
Zoals al gezegd is dat niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Maar wat belangrijker is, is dat je van promovendi vooral zult horen dat ze het doen omdat het een "once in a lifetime experience" is, niet vanuit het oogpunt van carričre (per sé). Ik weet dat ik voldoende kan verdienen om ontspannen te leven, dat vind ik het belangrijkste wat geld betreft, evt. nog meer is mooi meegenomen maar dat ruil ik graag in voor de vrijheid om geen uitgestippeld optimaal carričrepad te volgen. .
Fotoboek
pi_63666013
Ben trouwens wel benieuwd eigenlijk naar het volgende. Zijn er hier namelijk ook mensen die 'promoveren' op hun zelf? Dus helemaal niet gekoppeld zijn aan een universiteit en gewoon zelf thuis werken aan hun 'promotie'?
Aangezien ik had gelezen dat je dus helemaal niet gebonden hoeft te zijn aan een universiteit. Je kunt blijkbaar thuis gewoon een proefschrift maken met je onderzoek en alle mikmak erbij en vervolgens bij de universiteit aankloppen?

Ik heb begrepen dat universiteiten het je niet in dank afzullen nemen wanneer je het doet maar het gebeurt wel.
  Moderator maandag 1 december 2008 @ 13:24:40 #86
45833 crew  Fogel
pi_63666490
Als je zelf thuis werkt en toch meerdere publicaties kan krijgen in toonaangevende journals binnen je vakgebied, is er inderdaad een mogelijkheid om mede op basis daarvan een PhD te krijgen. Ik zeg mede, omdat je natuurlijk niet genoeg hebt aan alleen die publicaties (die geven op zich aan dat je academische niveau goed genoeg is voor de graad), maar ook wat er rondomheen moet schrijven zodat het een samenhangend geheel wordt en aan de eisen van de universiteit voldoet qua uitvorming.
Dan natuurlijk de "defence" en als je daar doorheen komt mag je je graad in ontvangst nemen.
pi_63667094
Buitenpromovendi worden meer en meer populair, om de simpele reden dat het de univeristeit zo'n 20 000 euro per stuk oplevert, en er relatief weinig kosten voor gemaakt moeten worden.

Natuurlijk dien je wel voldoende niveau te tonen, en samenhang in je proefschrift (wat Fogel zegt). In de praktijk komt het zelden voor dat mensen op hun zolderkamertje stilletjes een meesterwerk in elkaar zetten. Wat wel vaak voorkomt, is dat de banden tussen een onderzoeksafdeling en een hoogleraar benut worden. Op instituten als hier het KNMI zie je dat af en toe werknemers met een hoogleraar een promotietraject van 1-1,5 jaar afspreken.
  maandag 1 december 2008 @ 23:40:10 #88
124676 RobertoCarlos
pi_63684497
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:06 schreef Wouser het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd eigenlijk naar het volgende. Zijn er hier namelijk ook mensen die 'promoveren' op hun zelf? Dus helemaal niet gekoppeld zijn aan een universiteit en gewoon zelf thuis werken aan hun 'promotie'?
Aangezien ik had gelezen dat je dus helemaal niet gebonden hoeft te zijn aan een universiteit. Je kunt blijkbaar thuis gewoon een proefschrift maken met je onderzoek en alle mikmak erbij en vervolgens bij de universiteit aankloppen?

Ik heb begrepen dat universiteiten het je niet in dank afzullen nemen wanneer je het doet maar het gebeurt wel.
Dit is toch gewoon extern prromoveren - een vergoeding door een werkgever?
pi_63689273
Sommige mensen promoveren gewoon thuis, in hun vrije tijd, terwijl ze tegelijkertijd een baan hebben die niks met hun promotie te maken heeft. Of ze doen het als ze met pensioen zijn. In beide gevallen betaalt de universiteit hun geen geld, en hun werkgever ook niet. Maar ze hebben dan wel, tijdens het schrijven, begeleiding van een prof aan de uni; je mag tegenwoordig niet eens meer beginnen aan het schrijven van een proefschrift zonder dat je een officiele begeleider hebt.
Volgens mijn prof gebeurt het wel eens dat mensen volledig uit het niets opdagen met een proefschrift, maar volgens hem zijn die nooit van de kwaliteit die nodig is voor een promotie. Dat is dus wel jammer, vaak hebben zulke mensen er jaren aan gewerkt, maar zonder regelmatige begeleiding kan je gewoon geen goed proefschrift schrijven.

Anyway, voor mij 14 januari de grote dag
pi_63695444
http://delta.tudelft.nl/n(...)p-arbeidsmarkt/18737
quote:
Gepromoveerden beter af op arbeidsmarkt

De toegevoegde waarde van een doctorstitel lijkt groter dan gedacht. Gepromoveerden hebben betere banen dan niet-gepromoveerde academici en verdienen gemiddeld twintig procent meer.

Volgens een vandaag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek doen gepromoveerden het goed op de arbeidsmarkt. Ze vinden even vaak werk als niet-gepromoveerden, maar hun baan heeft meestal meer aanzien. De meesten hebben een medisch of paramedisch beroep, bijvoorbeeld arts of tandarts. Een ander substantieel deel werkt in het wetenschappelijk onderwijs.

Ze verdienen aanmerkelijk beter dan niet-gepromoveerden, al hangt dat ook samen met hun gemiddeld hogere leeftijd en ruimere werkervaring. In 2004-2005 bedroeg het gemiddelde verschil in uurloon ruim twintig procent.

Het grootst is dit verschil in de promotierichting gezondheidszorg & sociale dienstverlening (33 procent), op de voet gevolgd door humanoria, sociale wetenschappen & kunst (29 procent). In de overige richtingen is het beloningsverschil tussen gepromoveerden en gewone stervelingen kleiner dan gemiddeld.

Van de ruim één miljoen academici in de beroepsbevolking die geen onderwijs meer volgen zijn er bijna zeventigduizend gepromoveerd. Het CBS leidt dit af uit de Enquętes Beroepsbevolking die in de jaren 2004 tot en met 2007 zijn afgenomen onder telkens honderdduizend personen.

Van die gepromoveerden is dertig procent vrouw, maar dat gaat veranderen: wie in 2006-2007 een doctorstitel behaalde, was in ruim veertig procent van de gevallen een vrouw.

Volgens het CBS geven de onderzoeksresultaten 'een eerste indicatie' van de arbeidsmarktpositie van gepromoveerden. Vervolgonderzoek moet meer duidelijkheid verschaffen over de meerwaarde van de doctorstitel.
pi_63695509
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef SaskiaR het volgende:
Anyway, voor mij 14 januari de grote dag
Tof! Moet je nog veel doen?

3 FOK promoties binnen iets meer dan een maand, drukke bende!
pi_63699357
Nee, ben al helemaal klaar, alleen het feest nog regelen Ben nu mijn proefschrift aan het bewerken voor 'echte' publicatie; ik hoop het bij Oxford University Press te kunnen publiceren, maar dan moet er nog flink wat aan gebeuren.
pi_63699763
Oh ja, alpha's schrijven echte boeken Hoe gaat een echt boek dan? Mijn proefschrift heeft natuurlijk gewoon een isbn nummer etc, alleen is het nogal onleesbaar voor de leek.
pi_63701384
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:38 schreef SaskiaR het volgende:
Nee, ben al helemaal klaar, alleen het feest nog regelen Ben nu mijn proefschrift aan het bewerken voor 'echte' publicatie; ik hoop het bij Oxford University Press te kunnen publiceren, maar dan moet er nog flink wat aan gebeuren.
Gefeliciteerd en succes met je verdediging. Wat was je onderwerp en wat ga je nu doen?
  dinsdag 2 december 2008 @ 18:25:11 #95
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63702339
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 16:50 schreef thijsdetweede het volgende:
Oh ja, alpha's schrijven echte boeken Hoe gaat een echt boek dan? Mijn proefschrift heeft natuurlijk gewoon een isbn nummer etc, alleen is het nogal onleesbaar voor de leek.
Ja, volgens mij ondergaan vrijwel alle proefschriften met een sterk technische inhoud een droevig lot, verstoffend ergens in een donker depot van een uni-bieb. . Het heeft ook zijn rol als naslagwerk voor het kleine gezelschap geďnteresseerden verloren sinds artikelen digitaal gepubliceerd worden lijkt mij. Ik moet wel zeggen dat jouw proefschrift voor een semi-leek als mijn persoontje wel weer een leuke introductie in een onbekend vakgebied is .
Fotoboek
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:50:18 #96
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63707290
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

hehe, ja in mijn vakgebied (requirements engineering) gaat het ongeveer hetzelfde ;P al 20 jaar wordt onderkend REQUIREMENTS ZIJN BELANGRIJK. En het gaat al 20 jaar mis
Sorry, maar dit roept nogal het beeld op van een vlugge manager die met een gelikte powerpointpresentatie het publiek een probleem aanlult dat er helemaal niet is. .
Fotoboek
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:35:01 #97
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_63708690
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:24 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Nou dat moet ik als academicus maar eens met bronnen komen.

Standish group -- Chaos report (1995) (http://net.educause.edu/ir/library/pdf/NCP08083B.pdf)

heb geen zin om meer te zoeken op m'n vrije avond :d
, dank je, zal binnenkort even kijken.
Fotoboek
pi_63718407
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 17:46 schreef Shivo het volgende:

Gefeliciteerd en succes met je verdediging. Wat was je onderwerp en wat ga je nu doen?
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.

Ik ga vanaf februari voor 2 jaar in Manchester werken als postdoc (ik werk nu al voor 3 maandjes in Leicester als universitait docent).
pi_63719518
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 18:25 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat jouw proefschrift voor een semi-leek als mijn persoontje wel weer een leuke introductie in een onbekend vakgebied is .
Volgens mij had ik je al bedankt voor dit geweldige compliment, maar ik doe het graag nog een keer Waarschijnlijk is leesbaarheid iets dat uitsluitend downstream de wiskunde prima gaat.
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.

Ik ga vanaf februari voor 2 jaar in Manchester werken als postdoc (ik werk nu al voor 3 maandjes in Leicester als universitait docent).
Klinkt ook leuk. Als je een pdf'je hebt, ben ik wel benieuwd. En gefeliciteerd met de altijd lastig te verkrijgen post-doc plekjes!
pi_63733781
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Tof, binnenkort kunnen we een postdoc topic openen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')