Gek vraagje, maar waarom is dit onderwerp zo bijzonder? Ik bedoel: over het romeinse public land zijn toch vast wel een heleboel studies gedaan? Het klinkt ook nog als een erg algemeen en beschrijvend onderzoeksonderwerp, waarvan ik (who am I?) altijd begrepen heb dat dat weinig meerwaarde oplevert..quote:Op woensdag 3 december 2008 09:48 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Public land in the Roman Republic: an economic and social history of the ager publicus.![]()
Interessant! Tja, dat verbaast mij dan dat dat nauwelijks onderzocht is geweest.quote:Op donderdag 4 december 2008 09:19 schreef SaskiaR het volgende:
Er zijn wel wat studies over gedaan, maar die zijn allemaal heel oud (minstens 60 jaar) en geschreven door Italiaanse rechtsgeleerdenBovendien zijn er de laatste 10 jaar allerlei onderzoeken gedaan die een heel ander ligt werpen op publiek landbezit, vooral in relatie tot bevolkingsgroei en de ontwikkeling van commerciele landbouw. Mijn onderzoek gaat dus vooral over de privatisering van publiek land onder druk van een grotere vraag naar land.
Dat doet mij een beetje denken aan dit verhaal; http://nl.wikipedia.org/w(...)dhoven,_januari_2008quote:Op dinsdag 2 december 2008 09:43 schreef SaskiaR het volgende:
Sommige mensen promoveren gewoon thuis, in hun vrije tijd, terwijl ze tegelijkertijd een baan hebben die niks met hun promotie te maken heeft. Of ze doen het als ze met pensioen zijn. In beide gevallen betaalt de universiteit hun geen geld, en hun werkgever ook niet. Maar ze hebben dan wel, tijdens het schrijven, begeleiding van een prof aan de uni; je mag tegenwoordig niet eens meer beginnen aan het schrijven van een proefschrift zonder dat je een officiele begeleider hebt.
Volgens mijn prof gebeurt het wel eens dat mensen volledig uit het niets opdagen met een proefschrift, maar volgens hem zijn die nooit van de kwaliteit die nodig is voor een promotie. Dat is dus wel jammer, vaak hebben zulke mensen er jaren aan gewerkt, maar zonder regelmatige begeleiding kan je gewoon geen goed proefschrift schrijven.
Anyway, voor mij 14 januari de grote dag
Bron: http://www.mareonline.nl/artikel/2008/13/0503/quote:Dr.-titel loont
Met een doctorstitel verdient een academicus gemiddeld meer dan zijn niet-gepromoveerde collega. Ook werken ze vaker in een wetenschappelijk beroep.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar de arbeidsmarktpositie van gepromoveerden. In Nederland hebben iets meer dan een miljoen mensen een opleiding op universitair niveau. In de periode van 2004-2007 waren er rond de 70.000 gepromoveerden. Dat is 7 procent van de mensen met een universitaire graad.
Zowel voor de groep gepromoveerden als niet-gepromoveerden geldt dat driekwart minstens twaalf uur per week werkt. Een op de vijf van de academici werkt niet. Het gaat hierbij ook om een groot aantal mensen dat al met pensioen is.
Het salaris van gepromoveerde academici is gemiddeld een stuk hoger dan die van niet-gepromoveerden. Dit is gedeeltelijk het gevolg van de hogere leeftijd en de grotere arbeidsmarktervaring van gepromoveerden. Het hangt ook samen met het hogere functieniveau van de beroepen die zij uitoefenen. In 2004/2005 bedroeg het verschil in het uurloon ruim 20 procent. Het beloningsverschil loopt tussen onderwijsrichtingen sterk uiteen. Zo is het uurloon van gepromoveerden in de richting gezondheidszorg en sociale dienstverlening 33 procent hoger en de richting humaniora, sociale wetenschappen en kunst 29 procent. In alle overige richtingen is het beloningsverschil kleiner dan gemiddeld.
En wat een dag het wasquote:
Ik dacht dat het zeergeleerde heer was, en weledelgeleerde heer voor drs.quote:Op donderdag 11 december 2008 16:06 schreef thijsdetweede het volgende:
Inderdaad. Maar je mag me ook aanspreken met weledelzeergeleerde heer.
Wis en waarachtig niet: http://nl.wikipedia.org/w(...)ands_hoger_onderwijsquote:Op donderdag 11 december 2008 19:33 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik dacht dat het zeergeleerde heer was, en weledelgeleerde heer voor drs.
Ja. En ik voel me nog steeds een beetje misselijk.quote:Gefeliciteerd trouwens, welcome to the club. Hebben ze je al ingelicht over de geheime codes?
Suc6 !quote:Op zondag 14 december 2008 20:41 schreef thabit het volgende:
De dag dat ik drie kwartier voor lul ga staan in een pinguinpak is morgen al. Wat gaat de tijd toch snel.
Kleine tvp in verband met meer dan gemiddelde interesse in een (buiten)promotie, bij voorkeur aan te vangen op korte termijn. Nu de baas nog overtuigenquote:Op maandag 1 december 2008 13:48 schreef thijsdetweede het volgende:
Buitenpromovendi worden meer en meer populair, om de simpele reden dat het de univeristeit zo'n 20 000 euro per stuk oplevert, en er relatief weinig kosten voor gemaakt moeten worden.
Natuurlijk dien je wel voldoende niveau te tonen, en samenhang in je proefschrift (wat Fogel zegt). In de praktijk komt het zelden voor dat mensen op hun zolderkamertje stilletjes een meesterwerk in elkaar zetten. Wat wel vaak voorkomt, is dat de banden tussen een onderzoeksafdeling en een hoogleraar benut worden. Op instituten als hier het KNMI zie je dat af en toe werknemers met een hoogleraar een promotietraject van 1-1,5 jaar afspreken.
Zo voelt het niet als je er daadwerkelijk staat, wat mij betreft!quote:Op dinsdag 16 december 2008 09:38 schreef thabit het volgende:
De verdediging is dan ook vooral een formaliteit.
Geen cijfer, hoogstens eventueel cum laude of summa cum laude, als je goed bent. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand op basis van zijn verdediging werd afgewezen. In het buitenland gebeurt dat wel.quote:Op dinsdag 16 december 2008 08:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
Van harte!
Krijg je eigenlijk iets van een cijfer bij promoveren? En weet je voor de verdediging, dus via de docent, eigenlijk al of je geslaagd bent?
quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:34 schreef thabit het volgende:
Google maar even op m'n naam en je zult zien dat ik al meer dan 1000 jaar dood ben..
Ahhhh hellpppp hij steelt het boek "How to build a nuclair bomb for dummies"quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:20 schreef Microtechs het volgende:
Ik dacht even kijken in je profiel, thabit. Ben je irakees als ik vragen mag (gezien achternaam en woonplaats?
Wat is jullie Erdösgetal? Die van mij is 4:quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:35 schreef Wolfje het volgende:
Gefeliciteerd, thabit. Denk je dat je je Erdos getal nog wat omlaag kan brengen in de toekomst?
Ik hoor dat tie de wetenschap heeft verlaten. Alleen het Bacon-Erdos getal is dan nog een redeljik doel voor dr. Thabit.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:35 schreef Wolfje het volgende:
Gefeliciteerd, thabit. Denk je dat je je Erdos getal nog wat omlaag kan brengen in de toekomst?
Gefeliciteerd! Welke richting en welk onderwerp?quote:Op maandag 12 januari 2009 22:05 schreef Fogel het volgende:
Kreeg vandaag bericht dan de financiering rond is voor mijn PhD! Nu nog even de formaliteiten bij de universiteit regelen en dan vanaf maart/april een keer aan de slag.
Bedankt!quote:Op maandag 12 januari 2009 23:00 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Welke richting en welk onderwerp?
Informatica toegepast in de gezondheidszorg dus?quote:Op maandag 12 januari 2009 23:10 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bedankt!
Health informatics, ondersteuning van clinische processen dmv technologie. Kan voordat alles helemaal rond is niet echt op de details ingaan helaas.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:15 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Informatica toegepast in de gezondheidszorg dus?
Bedankt, gaat helemaal goedkomen, genoeg competent volk waar ik terecht kom.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:47 schreef Shivo het volgende:
Ik ben ooit een promotie beginnen in de Medische Informatiekunde. Dat was met name modelleren van zorgprocessen. Niet afgemaakt, waardeloze afdeling en ook weinig relevant onderzoek. Hopelijk kun jij er meer uit halen!
Ja (bij het ziekenhuis in dit geval), ja en ook vanaf thuis. Is allemaal lekker flexibel gelukkig.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:11 schreef thijsdetweede het volgende:
Ga je op de uni zitten, of blijf je bij je huidige werkgever bivakkeren?
Ben tzt erg benieuwd zodra je wat meer kunt vertellen!quote:Op maandag 12 januari 2009 23:10 schreef Fogel het volgende:
[..]
Bedankt!
Health informatics, ondersteuning van clinische processen dmv technologie. Kan voordat alles helemaal rond is niet echt op de details ingaan helaas.
Even een vraagje tussendoor: wat voor type bedrijf is dit?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef tiram25 het volgende:
Hallo allemaal,
In het bedrijf waar ik nu afstudeer lopen promovendi rond en ze proberen hun werknemers en stagiaires te stimuleren om te promoveren.
Eerder in dit (of een vergelijkbaar) draadje werd dit boekje aangeraden. Is mss wat voor jou.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:30 schreef tiram25 het volgende:
Het bedrijf ontwikkelt toetsen voor het onderwijs en bedrijfsleven, verzorgt advieswerk en biedt trainingen, voert onderzoek uit naar de kwaliteit van toetsen.
Betreft de ambitie: ik heb nooit serieus nagedacht om onderzoeker te worden. Dus ik vind het nog best lastig om in te schatten of ik het zou willen... daarom wil ik sowieso met de promovendi praten om een beter beeld te krijgen.... Het heeft misschien ook te maken met het feit dat ik het lastig vind om in te schatten of ik het zou kunnen. Waar een wil is, is een weg. Maar ja, het gaat wel om hoe hard je moet werken om het te halen....
1: Ik ben al onderzoeker van beroep, en heb al een jaar of 5 plannen om te promoveren, maar het is er nog niet van gekomen. Als onderzoeker zijnde is het natuurlijk beter om PhD dan MSc te zijn, vandaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef tiram25 het volgende:
Hallo allemaal,
Mijn vraag aan jullie is:
1 -wat waren jullie beweegredenen om te promoveren?
2 -welke kwaliteiten moet je hebben om een promotie goed te doorlopen en af te ronden? (moet je bijvoorbeeld een echte theorie 'vreter' zijn?)
3 -waar loop je tegenaan? (bijvoorbeeld in de begeleiding, het schrijven (in het Engels?) etc...
4 -hoe zie je je toekomst (na de promotie)?
Allereerst denk ik dat promoties heel erg verschillen per vakgebied. Voor medisch biologen is het bijna standaard; voor economen niet bepaald; voor artsen staat het leuk op de hockey club.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef tiram25 het volgende:
Mijn vraag aan jullie is:
-wat waren jullie beweegredenen om te promoveren?
-welke kwaliteiten moet je hebben om een promotie goed te doorlopen en af te ronden? (moet je bijvoorbeeld een echte theorie 'vreter' zijn?)
-waar loop je tegenaan? (bijvoorbeeld in de begeleiding, het schrijven (in het Engels?) etc...
-hoe zie je je toekomst (na de promotie)?
quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:19 schreef SaskiaR het volgende:
Jeee, geluktweer een kersverse doctor erbij!
Ging allemaal eigenlijk best makkelijk, en het diner en feest waren supergezellig!
quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:19 schreef SaskiaR het volgende:
Ging allemaal eigenlijk best makkelijk, en het diner en feest waren supergezellig!
Gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:19 schreef SaskiaR het volgende:
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 15 januari 2009 16:19 schreef SaskiaR het volgende:
Duurt dat zo lang voordat ze het beoordeeld hebben? En wanneer moet je dan nog je verdediging doen?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 00:06 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!![]()
Wat mij betreft: ik sta op het punt mijn proefschrift te 'submitten', dus over een maandje of 3 mag ik dan ook eindelijk. Verder ga ik vanaf april in Engeland, in Bath om precies te zijn, een jaartje postdoccen.
.
Tussen indienen en verdediging duurt de procedure min. 3 maanden inderdaad (althans, in DL maar volgens mij is dat in NL ook zo). Ik ben niet bang om uIt het ondrewerp te raken, volgens mij gebeurt dat bij wiskunde in het algemeen niet zo snel, wel zal ik hier en daar even technische details van bepaalde bewijzen opnieuw moeten bekijken.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 17:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Duurt dat zo lang voordat ze het beoordeeld hebben? En wanneer moet je dan nog je verdediging doen?
Het lijkt me dat, als dat te lang duurt, je uit het onderwerp bent.. toch?
Bath is echt een supermooie stad, gaaf hoor!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 00:06 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!![]()
Wat mij betreft: ik sta op het punt mijn proefschrift te 'submitten', dus over een maandje of 3 mag ik dan ook eindelijk. Verder ga ik vanaf april in Engeland, in Bath om precies te zijn, een jaartje postdoccen.
.
Is dat omdat het telaat is geregeld?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 19:56 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Bath is echt een supermooie stad, gaaf hoor!
Bij ons (Leiden dus) duurt het eindeloos voor je mag promoveren: begin juli gesubmit aan promotor, eind augustus goedkeuring referent + promotor gekregen en datum gereserveerd bij pedel, en pas half januari promoveren. Alleen omdat de aula niet eerder vrij was. Best irritant, vooral voor een mede-aio van mij die ook net klaar is, en nu al in Duitsland een postdoc doet; omdat zij nog niet officieel gepromoveerd is geldt ze nog steeds als 'student' en krijgt ze veel minder betaald dan andere postdocs. Stom systeem is het eigenlijk in Nederland.
Waarom was die aula zo lang bezet? Lijkt me inderdaad eerder aan Leiden te liggen. Op de TU/e ging dat zo niet hoor.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 19:56 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Bath is echt een supermooie stad, gaaf hoor!
Bij ons (Leiden dus) duurt het eindeloos voor je mag promoveren: begin juli gesubmit aan promotor, eind augustus goedkeuring referent + promotor gekregen en datum gereserveerd bij pedel, en pas half januari promoveren. Alleen omdat de aula niet eerder vrij was. Best irritant, vooral voor een mede-aio van mij die ook net klaar is, en nu al in Duitsland een postdoc doet; omdat zij nog niet officieel gepromoveerd is geldt ze nog steeds als 'student' en krijgt ze veel minder betaald dan andere postdocs. Stom systeem is het eigenlijk in Nederland.
Je moet standaard zo lang wachten; er kunnen maar 4 promoties per dag, en niet alle dagen van de week zijn mogelijk.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 23:23 schreef kless het volgende:
[..]
Is dat omdat het telaat is geregeld?
Of is dat de manier hoe Leiden daar mee om gaat?
In DL is het inderdaad een veel soberder plechtigheid, het wordt gewoon gehouden in een willekeurig collegezaaltje en zonder tierelantijntjes zoals speciale kleding, paranymfen etc.quote:Op zondag 18 januari 2009 19:01 schreef thijsdetweede het volgende:
Dat dacht ik ook... Waardoor de Amerikanen op mijn promotie er minstens zo'n fuss van maakten als ik. Ook de Fransen en Duitsers die ik ken waren lichtjes verbaasd over de hoeveelheid theater hier trouwens, net als de Nederlandse proefschriften.
Eigenlijk vind ik die tradities ook wel weer dusdanig leuk dat ik er met liefde een paar weken langer op heb gewacht.
Ben je toch aan het nadenken over een postdoc?quote:Op maandag 26 januari 2009 00:10 schreef thabit het volgende:
Hoe lossen de (aanstaande) post-docs hier eigenlijk het `two-body' probleem op?
Hoewel buitenlanders voor veel dames erg interessant zijn... althans daar lijkt het hier in Boston op...quote:Op maandag 26 januari 2009 21:24 schreef thijsdetweede het volgende:
Overigens zou een bestendige relatie altijd voor gaan boven een paar jaar buitenland. Ik kan hier ook wel iets (redelijk) leuks vinden, als het moet.
Is dat niet gewoon dat de dames zo een intelligente MIT / boston college knakker wel zien zitten?quote:Op maandag 26 januari 2009 21:46 schreef Shivo het volgende:
[..]
Hoewel buitenlanders voor veel dames erg interessant zijn... althans daar lijkt het hier in Boston op...
Daar had ik in alle staten waar ik op bezoek was 'last' van.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:46 schreef Shivo het volgende:
[..]
Hoewel buitenlanders voor veel dames erg interessant zijn... althans daar lijkt het hier in Boston op...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |