jezus ja wat was dat vannacht inderdaad..quote:Op maandag 28 juli 2008 19:50 schreef LoggedIn het volgende:
zo lang er niet >=6 inslagen per minuut in utrecht zijn, is het allemaal irrelevant
quote:Op maandag 28 juli 2008 19:52 schreef Timmai het volgende:
[..]
jezus ja wat was dat vannacht inderdaad..
http://www6.buienradar.nl/historie.aspxquote:Op maandag 28 juli 2008 19:49 schreef RiKe het volgende:
Zijn de radarbeelden van afgelopen nacht trouwens nog ergens te vinden?
Die van buienradar ofzo?
mwoah rond 5en werd ik wakker van wat rake klappen.quote:Op maandag 28 juli 2008 19:54 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Vannacht was niks, alleen een beetje weerlicht.. 't Was wel mooi idd, heel vaakmr nauwelijks mooie bliksem hoor
Dankjequote:Op maandag 28 juli 2008 19:56 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
http://www6.buienradar.nl/historie.aspx
En ff de datum invulle klaar
Ben er wel wakker van geworden...... een kleine pit die precies over EHV gaat.quote:Op maandag 28 juli 2008 19:57 schreef DemonRage het volgende:
Hier in het noorden van Eindhoven valt het opzich wel mee.
Alleen nog gerommel en donkere lucht die voorbij trekt.
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=loop24uur1x1quote:Op maandag 28 juli 2008 19:49 schreef RiKe het volgende:
Zijn de radarbeelden van afgelopen nacht trouwens nog ergens te vinden?
Die van buienradar ofzo?
Ben benieuwd waar dat ding gaat uitkomen..... want als hij blijft groeien zal er zeker overlast optreden ergens in Nederland.quote:Op maandag 28 juli 2008 20:11 schreef flugeltje het volgende:
Dat ding bij Eindhoven groeit nog steeds de lucht in, zie het vanaf hier de hoogte in kruipen. Lekkere rollende donders, jammer dat het Tilburg waarschijnlijk niet gaat raken..
Utrecht/Amsterdam?quote:Op maandag 28 juli 2008 20:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ben benieuwd waar dat ding gaat uitkomen..... want als hij blijft groeien zal er zeker overlast optreden ergens in Nederland.
Je zou zeggen van wel ja, het groeit overigens wel deze kant uit, maar ik denk dat we onder het randje zullen blijven hangen. Steekt wel een verfrissend briesje op nu...quote:Op maandag 28 juli 2008 20:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ben benieuwd waar dat ding gaat uitkomen..... want als hij blijft groeien zal er zeker overlast optreden ergens in Nederland.
Foto maken!!quote:Op maandag 28 juli 2008 20:07 schreef flugeltje het volgende:
Ik kijk hier tegen de rand van die bui bij Eindhoven aan.... Potdomme, das een mooi ding!
Kan je er geen foto's van maken....quote:Op maandag 28 juli 2008 20:11 schreef flugeltje het volgende:
Dat ding bij Eindhoven groeit nog steeds de lucht in, zie het vanaf hier de hoogte in kruipen. Lekkere rollende donders, jammer dat het Tilburg waarschijnlijk niet gaat raken..
Computers en blikseminslag is nog mooier.quote:Op maandag 28 juli 2008 20:18 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Computers en regen.... altijd leuk.
Meter per seconde...quote:Op maandag 28 juli 2008 20:35 schreef marcel-o het volgende:
Dimage..
dat lijkt wel een rolwolk!!
Demonrage..
is dat winkr12?![]()
of kraam ik nou onzin uit
Zo ziet het er in Tilburg uit:quote:Op maandag 28 juli 2008 20:28 schreef JackHerrer het volgende:
[ afbeelding ]
Zo ziet het 10 km onder Tilburg eruit..
Maar, de zon verweert zich flinkquote:Op maandag 28 juli 2008 20:50 schreef Janetje het volgende:
[..]
Zo ziet het er in Tilburg uit:
[ afbeelding ]
Viel me toenstraks ook al op in de Bilt. Hele huis is nu geel van binnenquote:Op maandag 28 juli 2008 21:27 schreef SiGNe het volgende:
de lucht is hier in Zeist wel een vaag kleurtje geel, maar van buien valt nog niks te zien, onweer hoor ik oo k nog niet, ik gok nog een half uurtje
Heb daar net 2 foto's van genomen.quote:Op maandag 28 juli 2008 21:43 schreef Take_A_Picture het volgende:
Vage kleur hier (omgeving Leiden)... mix van avondrood met allerlei bewolking (onweer?). Prachtig!
Alleen ziet het er nar uit dat die ene bui aan het inkakken is. Dus zal wel weer rustig blijven.
Even aan de card reader gooien en resizen en dan wil ik ze best uploadenquote:Op maandag 28 juli 2008 21:45 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ga jij ze uploaden?
Daar zit ik nu onderquote:Op maandag 28 juli 2008 21:47 schreef star_gazer het volgende:
Wat een dikke rode pit op de buienradarIk ga even foto maken van de sotrm die hier in Papendrecht aan het broeien is.
Zo te zien op buienradar blijft het gerommel ten westen van utrechtquote:Op maandag 28 juli 2008 21:33 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
Viel me toenstraks ook al op in de Bilt. Hele huis is nu geel van binnen![]()
5 min. geleden ook al wat gerommel gehoord
die zie ik hier dusquote:Op maandag 28 juli 2008 21:47 schreef star_gazer het volgende:
Wat een dikke rode pit op de buienradarIk ga even foto maken van de sotrm die hier in Papendrecht aan het broeien is.
Oeh je ziet echt zo'n bloemkool-wolk (zo noemden mn ouders het vroeger altijd...) Maarja we krijgen denk weinig mee. Alleen regenquote:Op maandag 28 juli 2008 21:52 schreef RiKe het volgende:
Foto 1:
[ link | afbeelding ]
Foto 2:
[ link | afbeelding ]
Maar het is wel grijs... verder dan ook nietsquote:Op maandag 28 juli 2008 21:49 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zo te zien op buienradar blijft het gerommel ten westen van utrecht
't begint hier nu wel snel donker te worden
Lekker woeligquote:Op maandag 28 juli 2008 21:08 schreef flugeltje het volgende:
Hèhè, eindelijk dan toch gelukt om er eentje te uploaden...
[ afbeelding ]
Dat zou ik ook graag willen ja, maar de bui is helemaal uitgestorven nuquote:Op maandag 28 juli 2008 21:56 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Lekker woelig.
Vanuit de Randsrad moet dat ding toch mooi te zien zijn. En misschien ook wel vanaf andere plaatsen. Zou graag een totaalbeeld willen zien.
Idd. Nogal dood nu.quote:Op maandag 28 juli 2008 21:59 schreef RiKe het volgende:
[..]
Dat zou ik ook graag willen ja, maar de bui is helemaal uitgestorven nu
Toevallig Leiden?quote:Op maandag 28 juli 2008 22:01 schreef star_gazer het volgende:
Sorry voor de kwaliteit, maar het is genomen met een mobiel:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Papendrechtquote:Op maandag 28 juli 2008 22:03 schreef RiKe het volgende:
[..]
Toevallig Leiden?
Ziet er nogal bekend uit
What a shame...quote:Op maandag 28 juli 2008 22:04 schreef Take_A_Picture het volgende:
Yep, die bui is dood. Time of death: 22:03.
quote:Op maandag 28 juli 2008 22:11 schreef DemonRage het volgende:
Dit linkje zag ik net op weerwoord voorbij komen...
http://www.dailymotion.com/video/x2n55f
Indrukwekkende bliksemactiviteit.
In de Bilt motregen...quote:Op maandag 28 juli 2008 22:20 schreef SiGNe het volgende:
volgens buienradar moet het binnen nu en 5 minuten gaan regenen, maar ik merk er nog niet veel van..
Holy fuckquote:Op maandag 28 juli 2008 22:11 schreef DemonRage het volgende:
Dit linkje zag ik net op weerwoord voorbij komen...
http://www.dailymotion.com/video/x2n55f
Indrukwekkende bliksemactiviteit.
quote:Hevig noodweer in delen van Zuid-Limburg
De regio's Sittard-Geleen en Parkstad zijn maandagavond rond half zeven getroffen door hevig noodweer. Om sommige plaatsen vielen ook grote hagelstenen.
De meldkamer van de brandweer kreeg tal van telefoontjes van bewoners over wateroverlast. Onder meer enkele kelders stroomden vol met water. Ook kwamen er putdeksels omhoog en vielen er takken op auto's.
http://www.buienradar.nl/bliksem.aspxquote:Op maandag 28 juli 2008 22:41 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Vroeger kon je in google earth live de bliksem inslagen zien met daarbij de tijd en de grote van de ontlading. Is dit nog ergens te vinden ben het namelijk kwijt.
Same here (Groningen). Nog zo'n 28 graden op de kamerquote:Op maandag 28 juli 2008 22:59 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Spijkenisse meldt ongelooflijk vies warm weer en enkele wolkjes.
Inderdaad, 19,8 graden hier.quote:Op maandag 28 juli 2008 23:56 schreef kraakvandaal het volgende:
Er gebeurt niets meer deze nacht en 't wordt zweten.
Was een lekker buitje idd. Deze keer zagen de radarbeelden er ook goed uit, en dan ben je niet op het forum!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:45 schreef Drasss het volgende:
Nou ik heb het geweten in Eindhoven weer. 1u lang vol met slagregen etc en volle donders met flitsen op 3 sec van me vandaan. Heerlijk :p
De bedoeling is dat het weer activeert als het de warme lucht boven NL bereikt... of dat gebeurd moeten we afwachten...quote:Op dinsdag 29 juli 2008 08:34 schreef edraket31 het volgende:
Alle weerberichten spreken over een front dat vanuit Frankrijk komt,voorlopig zie ik 't daar alleen maar in elkaar zakken.
Idd ja. Beetje vanuit het niets toch pittige buitjes.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 10:13 schreef IkWilbert het volgende:
Er ontstaat nu een buienlijntje dwars over NL
Dan moet de wind toch écht gaan draaien.quote:Van zuidwest naar noordoost trekken vandaag onweersbuien over het land. Vanmiddag klaart het van het zuidwesten uit op.
Ik hoef dus niets meer te verwachten.quote:In Zeeland klaart het ondertussen flink op en wordt het droog.
Ze komen toch ook vanuit het zuidwesten?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 12:54 schreef Fredo55 het volgende:
Hier in Zeeland gewoon prima weer, lekker zonnetje en iets meer wind dan gisteren.
[..]
Ik hoef dus niets meer te verwachten.![]()
Geen idee hoe het knmi er bij kwam.. onweersbuien vanuit het zuidwesten.![]()
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 13:43 schreef DJKoster het volgende:
Gemeen lijntje regen iets onder Enschede wat zich in een uur heeft ontwikkeld.. Ik dacht nog wel even ergens heen te kunnen op de fiets..
Daar kunnen hun tracktoren wel tegen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:14 schreef Party_P het volgende:
WTF, >14km hoge toppen in Twente. Dat is wel enorm hoog zeg. Zou me niks verbazen als het daar flink hagelt.
Ik zie ook enkele meldingen voorbij komen van wateroverlast uit die buurt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:14 schreef Party_P het volgende:
WTF, >14km hoge toppen in Twente. Dat is wel enorm hoog zeg. Zou me niks verbazen als het daar flink hagelt.
oh dus, dit is stilte voor de storm?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:33 schreef IkWilbert het volgende:
Mooie BOEM boven oost Nederland![]()
http://www.sat24.nl/frame.php?html=view&country=nl&sat=ir
Idem rond arnhem/nijmegen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:32 schreef kahaarin het volgende:
Groningen is bewolkt, zo klam dat het nevelig is en windstil, hoofdpijn weer......
Idd, straks gaat het los bij jou.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
oh dus, dit is stilte voor de storm?
Jij krijgt de regen nog , lees ik netquote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:39 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nou, dat is een schrale troost, gedeelde smart......
Activeert opeens lekker daar in de bovenste provincies.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:33 schreef IkWilbert het volgende:
Mooie BOEM boven oost Nederland![]()
http://www.sat24.nl/frame.php?html=view&country=nl&sat=ir
Ik zag het net, laat het maar opschieten dan, hoe eerder hoe beter!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:41 schreef Pheno het volgende:
[..]
Jij krijgt de regen nog , lees ik net
Koppijnweer. Ik vraag me toch elke keer weer af waaom ik niet emigreer naar betere oorden qua weer. het zou heel wat koppijn schelen. Waarschijnlijk omdat het op andere vlakken dan weer slechter is
quote:15:07:18 29-07-08 3 I BRAN ASSISTENTIE AC IVM NOODWEER
0500010 BRW Drenthe ( Centralisten )
oeh, ben benieuwd. Mn ouders wonen in Drenthequote:
In Haren wordt het al donker, zo te zien komt het recht over ons heen. Flink veel regen zal tijd worden, het onweer mag jij hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:23 schreef Radio-silence het volgende:
Ik ben me aan het voorbereiden, Groningen zal straks wel getroffen worden!
Dankje!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:27 schreef CartWOman het volgende:
[..]
In Haren wordt het al donker, zo te zien komt het recht over ons heen. Flink veel regen zal tijd worden, het onweer mag jij hebben.
het is hier ook onderweg, wordt heel donker en het lijkt alsof er iets van een shelf aankomt, krijg hem nog niet goed op de foto, wordt vervolgd!quote:
Met dat klamme weer nog wel!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:17 schreef Fredo55 het volgende:
Jammer dat ik gisteren die MSC in Brabant niet op de foto heb gezet, had het veel te druk met mn vriendin.![]()
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:17 schreef Fredo55 het volgende:
Jammer dat ik gisteren die MSC in Brabant niet op de foto heb gezet, had het veel te druk met mn vriendin.![]()
Richting Brabant ontstaan nu wat stapelwolken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik verwacht ook niet dat er iets uitkomt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:19 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat soort foto's had ik ook, en er kwam helemaal niets uit........![]()
het zijn wel mooie wolken, mooi huis, lekker zonnetje!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:22 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik verwacht ook niet dat er iets uitkomt.![]()
Op sommige stukken ligt het graanveld plat door de regen, al valt het hier wel mee. (Heb het erger gezien.
[ afbeelding ]
Foto van mijn huis, kwartier geleden:
[ afbeelding ]
Ze begon er wel over, maar ik heb het afgewezen ivm het klamme weer.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:18 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Met dat klamme weer nog wel!
OT: Weer bijna 25°C in Eindhoven... lekker opgewarmd inmiddels.
Viel opzich wel mee hoor, niet bijzonder veel regen en redelijk wat donder en bliksem!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
Jezus, daar zal wel wat water naar beneden komen nu, in 't noorden.
Is idd lang geleden het is een tijdje in Groningen 5 graden warmer geweest!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:48 schreef DemonRage het volgende:
Eindelijk weer eens een klassieke temperatuurverdeling in Nederland, met de meeste warmte in het zuiden.
MCS? Bedoel je niet die supercel van gisteravond?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:17 schreef Fredo55 het volgende:
Richting Brabant ontstaan nu wat stapelwolken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:58 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Is idd lang geleden het is een tijdje in Groningen 5 graden warmer geweest!
Ja, en Utrecht dan ook eindelijk eens aan de beurt is!quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:10 schreef appelsientje het volgende:
Goed de aankomende 2 dagen dus lekker rustig weer... is opzich niet erg.. als het maar weer flink gaat knallen dit weekend vind ik het wel best
Ja en een flinke ook als ik het zo zie... en hij blijft er hangen... dus flinke water overlast.quote:Op woensdag 30 juli 2008 08:33 schreef Againzender het volgende:
Zit er nou een bui bij Dordrecht?
Nou!quote:Op woensdag 30 juli 2008 08:33 schreef Againzender het volgende:
Zit er nou een bui bij Dordrecht?
Ik keek uit gewoonte op de radar, maar verwachte inderdaad niets aan te treffen gezien het weer hier (zonnig, warm) en de verwachtingen van gisteren. Maar de kans op neerslag is ondertussen wel wat bijgesteld voor vandaag:quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nou!
Complete wolkbreuk, en ik hoor nét op het nieuws dat het vandaag een mooie zonnige dag wordt.
Dat zal vast, maar niet in Dordt
Het was vanmorgen al volledig bewolkt en grauw, en het is een kwartier geleden enrom hard gaan regenen.
quote:NEERSLAG:
In de Hir00 Uitvoer tussen 00 en 06 UTC wat convectieve neerslag boven het midden en vooral oosten van het land. Er is een bui boven Brabant ontstaan, zwakke hoogtetrog. Overdag ook een gering signaal. Met uitzondering van het uiterste zuidoosten moet dit coalescentie zijn. Signaal van ca 1 mm/6 hr ook in de EC12 Uitvoer boven Duitsland. Progtemps voor Beek laten overdag een bui toe, daar ook 60% kans op onweer in INDECS Uitvoer. Vanaf donderdagavond sterk toenemende kans op onweersbuien, wel met een hoge basis. In de EC18 Uitvoer vrijwel geen neerslag tot vrijdag 00 UTC. Waarschijnlijk te droog.
Beweegt ook niet eens!quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:50 schreef yvonne het volgende:
http://www.buienradar.nl/
Ja hoor, gewoon boven Dordt
hahaha, geweldig he.. hij lijkt wel gevangen boven dort!quote:
Vooruitzichten zien er goed uitquote:donderdag 31 juli tot en met maandag 04 augustus 2008
Vanaf donderdagnamiddag en avond enkele stevige buien, eerst nog met onweer. Vrijdagochtend lokaal veel neerslag.
Ja idd.. jammer alleen dat daarna de wind weer uit het westen komt... dus weinig bijzonder weer..quote:
WOW mooie donkere vlek over NLquote:
quote:Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
woensdag 30 juli 2008 20.42 uur, geldig tot vrijdag 01 augustus 2008, 00 UTC.
Rob Groenland
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE: Een hogedrukgebied boven de noordelijke Atlantische Oceaan met een uitloper naar Scandinavië is stationair. Lage drukgebied ten westen van Ierland verandert weinig van plaats. Een koufront boven het westen van Duitsland en vandaar naar zuidwest-Frankrijk is aanvankelijk vrijwel stationair. Zuid van deze frontale zone bevindt zich Tw850 van meer dan 18 graden. Drukstijgingen boven onze omgeving resulteert in de ontwikkeling van een hogedrukcel die vandaag opbouwt boven Z-Zweden met een uitloper tot over onze omgeving. Donderdag trekt een frontale golf in het eerder genoemde front vanuit Frankrijk noordwaarts, vrijdag 00 UTC ligt de golftop boven het noordwesten. Het warmtefront bereikt rond 15 UTC het zuiden. Achter het warmtefront stroomt warme en vochtige onstabiele lucht (Tw 18 graden) uit over het land. In de avond bereikt een thermische trog (convergentielijn) het zuidwesten van het land.
BEOORDELING:
De Uitvoer is grootschalig gezien consistent. Alleen ten aanzien van de neerslag zien we vanaf donderdag tweede helft van de middag verschillen ontstaan in positie en sterkte van de convectieve neerslag. Feitelijk hebben we te maken met een theta-w plume die prefrontaal wordt ingezogen. Deze warme en vooral op enige hoogte vochtig onstabiele lucht wordt donderdagavond laat en in de nacht naar vrijdag dynamisch opgeruimd (bij inkomende cyclonaliteit, synoptische divergentie in bovenlucht). Lijnvorming in convectie maar ook solitaire multicellachtige complexen kunnen dan voor grote neerslaghoeveelheden zorgen. Algemeen geldt dat we vanaf de donderdagmiddag op nowcasting overgaan.Aandachtspunten
WIND:
HiRLAM kan gevolgd worden. Vanavond ontwikkeling van een zwak windmaximum, (15 kt). Op convectie donderdagmiddag dient te worden genowcast. Eerst voorkeur multicells met alleen in een goed ontwikkelde downdraft een lokale windstoot boven 40 knopen, elders tot 35 knopen. Windvlagen tot 35 knopen zijn in de tafs verwerkt. In de avond bij lijnvorming risico windvlagen boven 40 knopen (meer sterkte-schering over westrand van de Benelux).
ZICHT:
Komende nacht plaatselijk nevel en vooral in het zuiden kans op een mistbank (weinig gradiënt)
NEERSLAG:
Donderdagmiddag van het zuiden uit buien. Vanaf donderdagavond sterk toenemende kans op onweersbuien, wel met een hoge basis. Eerst voorkeur multicells met lokaal in korte tijd tientallen mm neerslag. In de avond mogelijk lijnvorming op convergentiezone over NW-Frankrijk richting Zeeland (zie ook opmerking bij wind). Het grootschalig verdrijven van de hoge Tw-plume over ons land leidt richting vrijdag 00 UTC tot de vorming van een aantal grotere onweerscomplexen met lijnvorming die lokaal tot wateroverlast kan leiden. TEMPERATUUR:
Weinig verschillen tussen HiRLAM en KTG.
het is even uitkijken voor morgen. Het verdrijven van de warme lucht kan wel eens vrij heftig gaan gebeuren.quote:
Mwah, klinkt op zich wel aardig, maar hoor wel steeds zeeland en zuidwesten.. Dat wordt dus weer alles missenquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:13 schreef IkWilbert het volgende:
De guidance voor morgen en vrijdagnacht
[..]
nee hoorquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:34 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
steeds zeeland en zuidwesten.. Dat wordt dus weer alles missen
Klinkt voor mij best goed.quote:Op woensdag 30 juli 2008 22:34 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Mwah, klinkt op zich wel aardig, maar hoor wel steeds zeeland en zuidwesten.. Dat wordt dus weer alles missen
quote:Storm Forecast
Valid: Thu 31 Jul 2008 06:00 to Fri 01 Aug 2008 06:00 UTC
Issued: Wed 30 Jul 2008 22:15
Forecaster: GATZEN
SYNOPSIS
Upper ridge present over Europe from Alpine region to Germany and North Sea. To the east, broad and weakening upper trough covers eastern Europe and central Mediterranean. An intense trough is situated west of British Isles. Its axis moves across the Bay of Biscay during the period, while strong mid-level jet curving around the base ejects into France. At low levels, maritime air mass will continue to spread into western Europe, while warm and unstable air mass remains over most of south-western, and central Europe.
DISCUSSION
France
A frontal boundary is forecast to move eastward early in the period over western/central France, advecting stable maritime air mass into central France. Thunderstorms will likely spread eastward ahead of the frontal boundary in the morning hours over central and eastern France. Weak vertical wind shear is forecast and severe potential seems to be rather low. In the afternoon/evening hours, mid-level jet is forecast to move into western France, and QG forcing will likely result. Both GFS and ECMWF show that increasing southerly flow will evolve over south-western France, advecting hot air mass originating from the Iberian Peninsula into western and central France. At low levels, a convergence line is expected to develop, leading to more southerly winds in the boundary-layer. Although GFS CAPE forecast is unlikely due to very high dew points, ECMWF also shows that unstable air mass will return into western /central France. Thunderstorms will likely result. As vertical wind shear will strongly increase underneath the westerly mid-level jet and southerly low-level jet, reaching 20 m/s 0-6 km and 15 m/s 0-3 km vertical wind shear and favourable veering profiles, supercells may form, capable of producing large or very large hail and severe wind gusts. However, a MCS seems to be more likely given strong forcing and weak CIN over a large region, and therefore threat of high precipitation and strong to severe wind gusts over a couple of places seems to be most significant. A tornado is also not ruled out, although low-level vertical wind shear is not strong. Limiting factor is uncertainty of the GFS/ECMWF scenario. With cool air mass spreading into central France in the morning hours, CAPE may be significantly lower, and later observations have to confirm this scenario. As a consequence, a level 1 I issued at this time. During the night hours, MCS is forecast to weaken as it moves eastward leaving the area with strong vertical wind shear.
Benelux, Germany, Alpine region
Thunderstorms will likely develop/go on during the day ahead of the frontal boundary. Given weak vertical wind shear, pulse storms with isolated large hail and severe wind gusts as well as local flash flooding will be the most significant threat. Late in the period, additional storms are expected to move eastward, while vertical wind shear will gradually increase. A few mesocyclones and multicells may be capable of producing large hail and severe wind gusts, while threat of flash flooding will gradually decrease as storms will move more quickly.
Southern Norway, Sweden
Another convective period is expected on THU. Storms will likely cluster during the day, and pulse storms will be capable of producing locally severe hail and flash flooding.
quote:NEERSLAG:
Bij de hoogtetrog vanochtend alleen in de Hir Uitvoer een convectief neerslagsignaal. We negeren deze. De consistentie ten aanzien van de neerslag is in de div Uitvoer wat toegenomen. In het algemeen is de lucht in de middag en avond wat te droog voor buien, we gaan uit van een enkele geisoleerde onweersbui. Bij de golftop boven het westen zien we veel richtingsschering in het windprofiel. Dit maakt de kans op organisatie van de buien in één of meerdere MCS waarschijnlijk. Ook bij het koufront mogelijk georganiseerde buien. In de nacht en ochtend daarom kans op een aantal grotere onweerscomplexen die lokaal tot wateroverlast kunnen leiden. In de middag laat de Hir Uitvoer buien boven het westen zien. Niet in de EC18 Uitvoer. Vooralsnog even negeren.
ja, dat had ik ook gezien idd. Die gasten zullen t wel naar hun zin gehad hebben daarquote:Op woensdag 30 juli 2008 22:52 schreef marcel-o het volgende:
[..]
nee hoor![]()
trouwes in zw-Duitsland, Frankrijk en Italie is t flink aan t ontploffenzal wel een flink vuurwerk zijn
Hopelijk komt die bewolking niet te snel onze kant op... dat gaat de temp namelijk behoorlijk parten spelen. Laat het maar eerst goed warm worden zodat de buien lekker heftig kunnen worden.quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:29 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
donderdag 31 juli en vrijdag 01 augustus 2008
Tropisch warm, later vandaag en vannacht kans op onweer
Vandaag zijn er zonnige perioden en op diverse plaatsen wordt het tropisch warm met maxima rond 30 graden. Er waait een matige oost- tot zuidoostelijke wind. In de loop van de middag en in de avond is er een kleine kans op een regen- of onweersbui. De meeste buien worden echter later vanavond en vannacht verwacht. Dit zijn dan lokaal forse onweersbuien waarbij ook hagel en windstoten kunnen voorkomen. Het blijft vannacht tamelijk zwoel met minima van ongeveer 20 graden. Vrijdagochtend trekken de buien oostwaarts weg en van het westen uit komen er opklaringen. Er waait een matige, aan zee tijdelijk krachtige westenwind. De maximumtemperatuur ligt tussen 21 graden aan de westkust en 24 graden landinwaarts.
donderdag 31 juli 2008 07.36 uur
Die code 1 is hier wel mooie in de buurtquote:Op donderdag 31 juli 2008 09:01 schreef IkWilbert het volgende:
hmm... die code 1 van estofex moet meer naar het noorden. Hopelijk pissen we hier in twente niet naast de pot
Die lost voorlopig op. Temperatuur zal nu snel omhoogschieten.quote:Op donderdag 31 juli 2008 09:57 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Hopelijk komt die bewolking niet te snel onze kant op... dat gaat de temp namelijk behoorlijk parten spelen. Laat het maar eerst goed warm worden zodat de buien lekker heftig kunnen worden.
Maar hij verliest welquote:Op donderdag 31 juli 2008 11:50 schreef -skippybal- het volgende:
[ afbeelding ]
Kutwolken die weer komen
Check dat coole wolkje trouwens bij Texel, die heel stoer tegen de stroom ingaat
Holy shit :|quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:28 schreef richie29 het volgende:
Hebben jullie de kaart van vertikaalbewegingen trouwens al gezien? Die is echt heel bijzonder
[ afbeelding ]
Volgens mij kan het haast niet anders dan dat de computer daar een fors complex uitgerekend heeft.
Is het niet zo dat je deze kaart, samen met de cape+lifted kaart aardig over elkaar kan leggen om dan de bepalen waar de meeste buien onstaan?
[ afbeelding ]
Ben wel benieuwd hoe jullie gokken waar de meesten buien onstaan!?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |