Woordenlijst:quote:The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.
High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.
You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
Yep, het merendeel van de HDR foto's hebben niets met HDR te maken. Dit omdat de maker er een enorme hoeveelhei tona mapping overheen gooit.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:43 schreef firewirecable het volgende:
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje uitgekeken op HDR. Met name al het 'over de top' spul doet mij afkeren van deze (toch wel mooie) techniek
Daar komt ook nog bij dat veel foto's als HDR gemaakt worden terwijl de foto zelf geen HDR nodig heeft of zonder HDR mooier zou zijn.
quote:Op maandag 1 september 2008 13:21 schreef Erasmo het volgende:
Uit het losse handje gemaakt:
[ afbeelding ]
Bedanktquote:Op maandag 1 september 2008 13:24 schreef marcel-o het volgende:
heb wat zittenj knutselen, maar klrijg steeds wat vage foto's, met n soort grijze waas er over.
Die hierboven vind ik wel weer gaaf
Hier een van mij.quote:Explanation: For a moment on August 1st, the daytime sky grew dark along the path of a total solar eclipse. While watching the geocentric celestial event from Mongolia, photographer Miloslav Druckmuller recorded multiple images with two separate cameras as the Moon blocked the bright solar disk and darkened the sky. This final composition consists of 55 frames ranging in exposure time from 1/125 to 8 seconds. It spans nearly 12 degrees, with the relative position of the Moon and Sun corresponding to mid-eclipse. On the left is bright planet Mercury, but many stars are also visible, including the Praesepae star cluster (also known as M44 or the Beehive cluster) in Cancer, above and to the right of the silhouetted Moon. Remarkably, the nearly perfect conditions and wide range in individual exposures allow the composite picture to register the lunar surface and follow the delicate solar corona out to a distance of nearly 20 times the radius of the Sun. In fact, the composite presents a range in brightness beyond what the eye could see during the eclipse.
Tonemappen is hier het toverwoordquote:Op zaterdag 20 september 2008 08:34 schreef marcel-o het volgende:
Hier een HDR foto van de zonsverduistering 1/8/08
(niet van mij)
http://antwrp.gsfc.nasa.g(...)2008_200_mo1_big.jpg (groot!!)
[..]
Hier een van mij.
ze worden nóóit wat ze moeten zijn
[ afbeelding ]
Je onderwerp is ook niet echt geschikt voor HDR. Hier zou een ND Gradueel filter meer op zijn plaats zijn. Darnaast vind ik tonemapping zelf lelijke resultaten geven en om die reden gebruik ik zelf altijd photoshop om HDR foto's te maken. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.quote:Op zaterdag 20 september 2008 08:34 schreef marcel-o het volgende:
Hier een HDR foto van de zonsverduistering 1/8/08
(niet van mij)
http://antwrp.gsfc.nasa.g(...)2008_200_mo1_big.jpg (groot!!)
[..]
Hier een van mij.
ze worden nóóit wat ze moeten zijn
[ afbeelding ]
Met tonemappen kan je juist alle kanten op, van extreem contrast naar flets en daar alles tussenin.quote:Op zaterdag 20 september 2008 12:46 schreef Kremers het volgende:
[..]
Je onderwerp is ook niet echt geschikt voor HDR. Hier zou een ND Gradueel filter meer op zijn plaats zijn. Darnaast vind ik tonemapping zelf lelijke resultaten geven en om die reden gebruik ik zelf altijd photoshop om HDR foto's te maken. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Mee eens, het lijkt dan wel om het truukje te gaan en het leidt dan juist af van het onderwerp. Toch plaats ik deze tvp want de meer subtiele zijn toch wel om je vingers bij af te likken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:43 schreef firewirecable het volgende:
Om eerlijk te zijn ben ik een beetje uitgekeken op HDR. Met name al het 'over de top' spul doet mij afkeren van deze (toch wel mooie) techniek
alles wat in dit topic wordt gepost zijn HDR bewerkingen, een echte HDR zie je namenlijk niks bijzonders aan, het bevat alleen meer data.quote:Op vrijdag 26 september 2008 23:27 schreef firewirecable het volgende:
Een 'echte' HDR maak je met 3 RAW bestanden. Als je het met 1 RAW doet is het een HDR bewerking.
Ik vind hem prachtig en haast onwerkelijk zonder dat je weet waaromquote:Op dinsdag 30 september 2008 20:16 schreef EricDePeerik het volgende:
[ afbeelding ]
ik heb mijn eerste HDR gemaakt. Ik ben er nog niet over uit of ie nu mislukt is of dat hij gewoon subtieler is dan de gemiddelde HDR. Als jullie tips hebben hoor ik het wel graag natuurlijk.
(Y) Heel mooi.quote:Op dinsdag 30 september 2008 20:16 schreef EricDePeerik het volgende:
ik heb mijn eerste HDR gemaakt. Ik ben er nog niet over uit of ie nu mislukt is of dat hij gewoon subtieler is dan de gemiddelde HDR. Als jullie tips hebben hoor ik het wel graag natuurlijk.
ik geloof dat alle dslr camera's wel RAW bestanden kunnen maken...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 01:59 schreef DumDaDum het volgende:
Welke toestellen zijn standaard geschikt voor HDR? Ik weet dat die van m'n vader series van drie of vijf op kan slaan, maar helaas niet als RAW maar als gecomprimeerd JPG. Zal het typenummer ff vragen binnenkort.
Ik heb info gevonden. De camera waar ik mee geprobeerd heb (die van mijn vader) was de Canon Powershot S3 IS. Hij heeft inmiddels een nieuwe, dus ff proberen nog.... die oude S3 slaat idd alleen jpeg's op en geen raw.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 02:10 schreef EdwinHeijmen het volgende:
[..]
ik geloof dat alle dslr camera's wel RAW bestanden kunnen maken...
sommige zoom-camera's ook..
meeste digitale mini-camera's niet...
wat wil je precies doen, maby kan ik je helpenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 03:21 schreef LoggedIn het volgende:
ik moet nog een keer ontdekken hoe je dit precies doet met RAW..
Als je een serie opname kan maken met 1 een stop of meer onderbelicht, 1 juist belicht en 1 een stop of meer overbelicht, heb je geen RAW nodig. Je hebt dan 3 foto's met voldoende data om een HDR te maken.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 02:17 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Ik heb info gevonden. De camera waar ik mee geprobeerd heb (die van mijn vader) was de Canon Powershot S3 IS. Hij heeft inmiddels een nieuwe, dus ff proberen nog.... die oude S3 slaat idd alleen jpeg's op en geen raw.
maby?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:11 schreef spuit_elf het volgende:
[..]
wat wil je precies doen, maby kan ik je helpen
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:10 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
maby?
ik vraag me af hoe het precies werkt.. Maak je gewoon 3 aparte bewerkingen van dezelfde foto? Ga je met een van de vele opties kloten voor zo'n effect? etc..
Mee eens, maar de kwaliteit met jpg word heeeeeel veel minder, en dit kun je zeer duidelijk zien bij een hdr foto, (veel duidelijker als bij een normale jpg...)quote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Als je een serie opname kan maken met 1 een stop of meer onderbelicht, 1 juist belicht en 1 een stop of meer overbelicht, heb je geen RAW nodig. Je hebt dan 3 foto's met voldoende data om een HDR te maken.
Je kan van 1 RAW ook een soort HDR bewerking uitvoeren, door een paar keer dezelfde foto via PS te bewerken.
Die onderste he, krijg net een gevoel of je in een game zitquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:57 schreef err het volgende:
[..]
(Y) Heel mooi.
Heb zelf afgelopen weekend deze 2 geschoten in Schotland. Elk van 5 afbeeldingen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
waarom doe je het niet gewoon met photoshop?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:03 schreef spuit_elf het volgende:
[..]
Nope ik maak echt 5 losse Raw foto's met allemaal een verschillende belichting, dus -2, -1,0,+1,+2
en die plak ik dan over elkaar met photomatrix pro, met dat progammatje tone map ik hem ook.
dan sla ik de foto als tiff op, en open hem in lightroom en doe daar nog een paar kleine bewerkingen, (verscherpen, en dat soort shit)
misschien omdat het een HDR foto is?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:08 schreef spy08 het volgende:
Zomaar tussendoor: Waarom staat er HDR als ik in de OP een GAME PC zie met open niet eens een bewerkingsprogramma wat te maken heeft met de TT? Zooooooooooooo amateuristisch. Moet gezegd worden.
Gozerquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:08 schreef spy08 het volgende:
Zomaar tussendoor: Waarom staat er HDR als ik in de OP een GAME PC zie met open niet eens een bewerkingsprogramma wat te maken heeft met de TT? Zooooooooooooo amateuristisch. Moet gezegd worden.
meer foto's gebruiken helpt tegen ruis. Bij 3 foto's had ik heel veel ruis (vooral in donkere wolken) maar met 5 of meer is dat vrijwel verdwenen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:58 schreef star_gazer het volgende:
Hoe voorkom je in photomatix dat je details enhancer overloopt van de ruis? Het lijkt wel of dat ding ruis introduceertDe tone compressor doet alles ruisloos
inderdaad, ik eigenlijk ook niet echt...quote:Op maandag 11 mei 2009 15:41 schreef Halinalle het volgende:
Ik zie in deze foto's de meerwaarde van HDR t.o.v. een normale foto niet zo.
En buiten de wat onscherpte om? HDR waardig?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:22 schreef Ynske het volgende:
ik heb t idee dat de naald niet scherp is
daardoor kijkt hij wat onprettig
k vind de lucht mooi gewordenquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:44 schreef Emme-r-tje het volgende:
[..]
En buiten de wat onscherpte om? HDR waardig?
De lucht is érg gaaf en het gras heeft nog een mooie, natuurlijke kleur.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:21 schreef Emme-r-tje het volgende:
Mijn eerste HDR...
Ik vind hem toch aardig gelukt (al zeg ik het zelf)
Wat vinden jullie er van?
[ afbeelding ]
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen artistiek HDR en functioneel HDR. Het eerste is ook niet mijn ding omdat dergelijke surrealistische bewerkingen het predikaat 'foto' niet meer waard zijn. Je zou eerder kunnen spreken van kunst op basis van een foto. Sommigen vinden dat mooi, sommigen niet, ieder z'n eigen meug. De volgende foto is ook in HDR, gewoon op basis van 2 foto's met een graduele overgang, gemaakt in Photoshop. Gewoon lekker subtiel, zoals ik ze mooi vind:quote:Op woensdag 10 juni 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Prachtige techniek, HDR, erg veelzijdig. Maar waarom altijd die overdreven effecten?
Dit is een quote uit het 'mooiste foto van de dag' topic, maar ik reageer even hier in het HDR topic om het gescheiden te houden.quote:Op maandag 15 juni 2009 08:34 schreef appelsjap het volgende:
Kan iemand mij tussendoor ook uitleggen hoe ik een HDR foto moet maken? Ik heb zo;n AEB functie op mijn 450D, moet je dat gebruiken?
bedankt, heb t net ff geprobeerd maar lukte niet echt, mja nog niet echt in verdiept.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dit is een quote uit het 'mooiste foto van de dag' topic, maar ik reageer even hier in het HDR topic om het gescheiden te houden.
Ja, die AEB functie moet je gebruiken. Als je in je menu naar AEB gaat en op Set drukt, wijzig je met de pijltjes naar rechts en links de schuifjes. Zorg je dan dat die bijvoorbeeld op -2, 0 en +2 komen te staan, dan kun je je foto maken.
Stel de fotokwaliteit in op RAW (of RAW + L als je dat liever hebt), omdat je daarmee de beste resultaten behaalt. Maak je nu een foto, dan zal je camera kort achter elkaar meteen drie foto's maken. Eerst een normale, dan een onderbelichte en als laatste dus een overbelichte.
Met Photoshop (of Photomatix werkt ook erg fijn) kun je de drie RAW-bestanden vervolgens tot een HDR mergen. Met tonemapping bepaal je daarna het uiteindelijk resultaat.
Welk programma gebruik je? Voor Photomatix heb ik wel een handleiding in PDF formaat.quote:Op maandag 15 juni 2009 23:56 schreef daanoontje86 het volgende:
Ik zie hier mooie dingen voorbij komen maar als ik het zelf probeer bak ik er vrij weinig van. Zijn er misschien mensen die hun settings bij de foto's kunnen plaatsen?
bedankt.
Ik zou voortaan een auto met een recht dak als statief gebruiken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:12 schreef Xlarge het volgende:
nu heb ik als statief het dak van mijn auto![]()
[ afbeelding ]
Bedankt voor je feedbackquote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik zou voortaan een auto met een recht dak als statief gebruiken.
Als HDR vind ik de foto (en overigens ook de andere twee) niet zo geslaagd, omdat de lucht een heel vreemde donkere kleur heeft gekregen. Bij je laatste foto zie je ook erg duidelijke halo's om de bomen heen en wisselt de lucht te sterk van kleur. (is op de tweede eigenlijk ook 't geval, maar iets minder duidelijk)
De tweede en derde foto vind ik qua compositie overigens wel erg mooi.
Leuke foto's...met erg aanwezig HDR-effect, maar daardoor wel mooi. Ik hou daar wel van.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:59 schreef sjoemie_82 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
een paar sjotjes niet echt HDR maar lijkt er wel aardig op
een statief is sowieso nooi tweg bi jeen foto-uitrusting hoorquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Bedankt voor je feedback
Ik zal naar een andere auto gaan kijken, of een echt statief, daar zal ik over denken![]()
Heb jij tips om die halo's tegen te gaan ?
Dat geloof ik idd, maar ik ben pas 6 dagen in het bezit van een spiegelreflex, hiervoor altijd compact camera's gehad.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:19 schreef joers1 het volgende:
[..]
een statief is sowieso nooi tweg bi jeen foto-uitrusting hoor
OOOW OK, DAN SNAP IK HET sorry van de capsquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:56 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Dat geloof ik idd, maar ik ben pas 6 dagen in het bezit van een spiegelreflex, hiervoor altijd compact camera's gehad.
Ik moet het nog een beetje opbouwen
Nou ja, die halo's heb je altijd wel een beetje bij HDR's denk ik, maar het zou al een hoop schelen als de lucht een wat meer natuurlijke kleur had. Nu zit er een soort grijze waas over de lucht heen, lijkt het.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Bedankt voor je feedback
Ik zal naar een andere auto gaan kijken, of een echt statief, daar zal ik over denken![]()
Deze zijn ook very nice zeker door de velle kleurenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:24 schreef joers1 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
enkele hdr's van mij
dank je...was een redelijk on-alledaags tafereel afgelopen april.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:21 schreef sjoemie_82 het volgende:
[..]
Deze zijn ook very nice zeker door de velle kleuren
Dat zijn dan inderdaad leuke dingen om op de foto te zetten dan.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:22 schreef joers1 het volgende:
[..]
dank je...was een redelijk on-alledaags tafereel afgelopen april.
Het zijn peilers voor een booreiland en die lagen in Delfzijl aan wal...
Je moet bij het tonemappen de strenght in Photomatix beslist niet hoger dan 70 laten komen. Dat is op het randje, alles daarboven veroorzaakt halo's. En bij het tonemappen kun je ook beter op de histogram letten dan op de foto zelf als je de sterkte bepaalt. Als je begint, zet hem dan op 0% en ga schuiven terwijl je het histogram in de gaten houdt. Je weet dat je veel te ver zit als de oorspronkelijke vorm van de histogram ernstig in elkaar klapt en ook het histogram het venster niet meer helemaal vult in de breedte.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Dat komt in feite op het zelfde neer als de strength halveren volgens mij?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:04 schreef ElizabethR het volgende:
Nog een manier om halo's weg te werken is om een originele LDR foto te blenden met je HDR resultaat.
Erg gaaf.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:56 schreef sjoemie_82 het volgende:
Net nog even in de auto gesprongen voor wat mooie zonsondergang fotos.
dit is er 1 van:
[ afbeelding ]
vet!quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:59 schreef sjoemie_82 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
een paar sjotjes niet echt HDR maar lijkt er wel aardig op
Klopt ja.quote:Op maandag 10 augustus 2009 14:18 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ha, mijn eerste HDR!
Wel gemerkt, hoe meer kleur en contrast, hoe beter het HDR-effect zichtbaar wordt.
[ afbeelding ]
Het is in dit topic de bedoeling dat je je eigengemaakte HDR-foto's post, als je leuke HDR foto's op internet gevonden hebt mag je die best posten, maar link dan naar de plek toe waar je ze gevonden hebt.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:11 schreef HQ-Design het volgende:
Paar mooie HDR-foto's gevonden op het net:
http://blog.accessko.nl/w(...)34457_6acaf36a2e.jpg
http://blog.accessko.nl/wp-content/uploads/2009/06/sucka.png
http://blog.accessko.nl/w(...)dr_3_by_exxx2005.jpg
http://blog.accessko.nl/wp-content/uploads/2009/06/city_hdr.jpg
http://blog.accessko.nl/w(...)251_d602bb680d_b.jpg
dat kader zit er normaal niet om, maar deze is opgenomen in een tentoonstelling en daar waren deze dikke kaders m,et fotograafnaam verplicht;)quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:58 schreef sjoemie_82 het volgende:
@ joers ook erg mooi allen het kader vind ik wat te dik maar de foto zelf erg mooi.
Ah kijk dus kun je daar nix aan doen hahaquote:Op woensdag 19 augustus 2009 08:39 schreef joers1 het volgende:
[..]
dat kader zit er normaal niet om, maar deze is opgenomen in een tentoonstelling en daar waren deze dikke kaders m,et fotograafnaam verplicht;)
Maar...ik deel je mening hoor...dat soort kaders vind ik persoonlijk ook niks......quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:40 schreef sjoemie_82 het volgende:
[..]
Ah kijk dus kun je daar nix aan doen haha
Ja, het is inderdaad 3 keer dezelfde foto, het was ook een experiment, ik had geen idee of het zou lukkenquote:Op maandag 24 augustus 2009 10:43 schreef joers1 het volgende:
Als ik he tgoed begrijp is dit gewoon 3 keer dezelfde foto die je met bewerkingssoftware 3 keer verschillend hebt bewerkt en daarna weer samen hebt gevoegd...toch?
Dank je, hij is beter gelukt dan de 'echte' HDR foto's die ik probeer te makenquote:Het is overigens wel een fraaie foto
Dank je, ik vind hem zelf beter gelukt dan de meeste HDR foto's die ik probeer te maken (ik heb het pas 4 weken geleden ontdekt).quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:22 schreef Omniej het volgende:
Moet zeggen dat ik deze foto wel erg goed gelukt vind, zeker gezien de manier waarop je 'm tot HDR hebt verwerkt.
Mooie foto hoor. Alleen een beetje jammer dat ik de Heyhoef net niet ziequote:Op maandag 17 augustus 2009 09:05 schreef sjoemie_82 het volgende:
afgelopen zondag nog even weeste fietsen.
Snel mijn oude camera mee (eos350) en die werkt nog prima:
[ afbeelding ]
Haha is het zo herkenbaarquote:Op maandag 24 augustus 2009 18:00 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Mooie foto hoor. Alleen een beetje jammer dat ik de Heyhoef net niet zie
Overigens hieronder mijn eerst HDR foto ooit. (Onbewerkt, alleen automatische dingen die Photomatix doet).
Gewoon uit het zolderraam![]()
[ afbeelding ]
Ik wil er nog 1 laten zien, die zo is gemaakt.quote:Op maandag 24 augustus 2009 10:39 schreef Xlarge het volgende:
Verleden maand was ik met een vriend in Griekenland waar hij met een compactcamera deze foto had gemaakt.
Nu heb ik hem gisteren met paintshop pro, dmv met het contrast en helderheid, zowel lichter als donkerder gemaakt.
De drie foto's heb ik toen met dynamic photo HDR (vind ik fijner dan photomatix) getonemapped tot deze foto, de kleuren komen veel beter uit.
Mijn vraag is : is dit nu een HDR ? ik heb immers niet drie foto's met verschillende sluitertijden geschoten.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 september 2009 17:19 schreef Omniej het volgende:
Oef... Iets rustiger aan met de saturatie de volgende keer...
Handheld??????quote:
Een hele mooie foto.quote:Op vrijdag 18 september 2009 00:43 schreef CompuMess het volgende:
's ff kijken of het ook met een honkbalveld kan...
[ link | afbeelding ]
Ja dus.
(5 opnamen - handheld)
Misschien stonden er eigenlijk maar 4 mensen op het veld.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:54 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Een hele mooie foto.
Ik snap alleen niet hoe je 5 opnamen krijgt op een sportveld.
Ik vind het best moeilijk om 3 identieke foto's (op de belichting na dan) te krijgen, die totaal niet zijn verschoven.
Hoe doe jij dat dan op een soprtveld met bewegende mensen ?
quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:05 schreef Omniej het volgende:
[..]
Misschien stonden er eigenlijk maar 4 mensen op het veld.
Hij's leukquote:Op vrijdag 18 september 2009 17:44 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik moest echt keihard lachen!!
Da's een kwestie van het juiste moment afwachten. Net voordat ze de bal gaan gooien, staat de hele club redelijk stil, in afwachting wat komen gaat.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:54 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Een hele mooie foto.
Ik snap alleen niet hoe je 5 opnamen krijgt op een sportveld.
Ik vind het best moeilijk om 3 identieke foto's (op de belichting na dan) te krijgen, die totaal niet zijn verschoven.
Hoe doe jij dat dan op een soprtveld met bewegende mensen ?
#1. Ik zie het HDR effect niet helemaal naar voren komen? Beter gezegd: ik zie op deze foto niet iets wat mij zonder hdr niet zou lukken.quote:Op woensdag 23 september 2009 14:55 schreef telavivnick het volgende:
mogen deze ook /
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
holy cathedral!quote:Op woensdag 23 september 2009 16:00 schreef ElizabethR het volgende:
Telavivnick:
1)
Deze foto is leuk van compositie, ik zie er weinig HDR in en bovendien is de lucht wel erg uitgebeten. En wat Omniej zegt, effe opletten als je een foto hebt rechtgezet, dat je hem (opnieuw) moet croppen
2)
Die vind ik qua lucht echt wonderschoon, en ook hier is de compositie leuk gedaan.![]()
3)
Postzegelformaat is wel erg moeilijk te zien?![]()
Nog een HDR van mij, het interieur van Galway Cathedral, lekker over the top
[ afbeelding ]
Vind ik ook hoor. Maar het moet psychedelisch van de opdrachtgever. Nou, als ik er zelf lang naar kijk gaat het draaien voor mijn ogenquote:Op woensdag 23 september 2009 16:25 schreef H-blast het volgende:
[..]
holy cathedral!
Met alle respect Elizabeth, maar dit is echt niet mooi. Kan het echt niet wat minder?![]()
![]()
Wat wel mooi is: die koepltjes in het dak! Maar de rest...
quote:Op woensdag 23 september 2009 15:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als je een foto recht zet, vergeet dan niet de hoekjes weg te croppen...
De derde foto (die je hierboven nog eens in het groot hebt gepost dus) vind ik anders toch een verrekt mooie plaat hoor.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:09 schreef telavivnick het volgende:
maar jullie kunnen wel zeggen mijn foto's zijn oerlelijk![]()
![]()
ik vind tenminste van wel .ik zal mij HDR fotos eens zoeken .
Mij lukt het eigenlijk ook nooit.. hehe, maar je 'moet' 3 foto's maken. Één normale, eentje die overbelicht is en eentje die onderbelicht is. Deze kan je dan in Photoshop door middel van HDR Merge samenvoegen tot een HDR plaat.quote:Op maandag 28 september 2009 13:52 schreef GooseFM het volgende:
ff lekker een niet-gelezen-maar-toch-vragen-vraagje...
Maken jullie gewoon verschillende foto's met verschillende sluitertijden en dan inladen in photoshop of doen jullie het anders?
Heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar krijg nooit echt een lekker resultaat.
Ik gebruik voor HDR's gewoon de exposure bracketing functie van m'n camera... Die stel ik dan in op -2, 0 en +2 en als ik dan klik, maakt hij snel achter elkaar drie foto's met drie verschillende exposures. Die drie haal ik dan door Photomatix en/of Photoshop heen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:52 schreef GooseFM het volgende:
ff lekker een niet-gelezen-maar-toch-vragen-vraagje...
Maken jullie gewoon verschillende foto's met verschillende sluitertijden en dan inladen in photoshop of doen jullie het anders?
Heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar krijg nooit echt een lekker resultaat.
Erg mooie plaat ben er zelf ook geweest we hebben daar gevlogen met een roofvogel.quote:Op maandag 28 september 2009 11:14 schreef ElizabethR het volgende:
Xlarge. Ik vind je foto's niet slecht voor een beginner. De enige tip die ik kan bedenken om de halo's tegen te houden is om bij het tonemappen de sterkte terug te schroevan van het HDR effect zodra je halo's ziet verschijnen. Ik ga in Photomatix eigenlijk nooit of te nimmer boven de 70% sterkte, en heb dan ook zelden halo's. Alles daarboven wordt lelijk, en zet je de sterkte op 100 dan is het gewoon spuuglelijk, vind ik dan hoor. Op de vierde foto is overigens ook heel duidelijk sprake van halo's. Verder vind ik je foto's wat aan de sombere kant, maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak..
Dan nog eens een HDR van mij die hopelijk wel de goedkeuring kan wegdragen?
Het is Ashford Castle in co. Mayo. Een enorm landgoed wat momenteel in gebruik is als hotel. Dit fotootje is genomen in de achtertuin.
Klikbaar
[ link | afbeelding ]
Spijkenissequote:Op donderdag 24 september 2009 21:30 schreef Xlarge het volgende:
Ik ben vandaag een paar foto's wezen nemen van een molen hier in de buurt.
De molen wordt verhoogd, en hangt nu letterlijk een aantal meter in de lucht.
Bij gebrek aan een statief heb ik dat alleen niet goed kunnen vastleggen, ik heb geprobeert een beetje rustiger aan te doen met de saturatie, wat me eerder werd aangeraden.
Bij de eerste foto blijf ik echter een halo houden, iemand tips om die te voorkomen, het lukt me niet om hem leuk te tone mappen zonder de halo weg te krijgen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij deze twee had ik zin om alles te overdrijven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben slechts een beginner, dus ik sta open voor alle feedback/commentaar
Hier een rauw jpg, direct uit raw.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:59 schreef Omniej het volgende:
Tja, op zich is de HDR toepassing qua belichting enzo wel gelukt, maar waar heeft deze foto een HDR toepassing voor nodig?
Juist door die HDR ziet de lucht er nu erg vreemd uit... (door de beweging van de wolken)
Die bewegende wolken kúnnen juist een mooi effect opleveren, maar dan zouden ze nog veel vager moeten zijn dan nu.
Maar goed, met de HDR is op zich dus niet zoveel mis, ik denk alleen dat dit geen heel HDR-waardige foto is.
Mooie plaat, ik voel de kou tot hierquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:45 schreef joers1 het volgende:
Vandaag eindelijk weer eens foto's kunnen schieten
[ afbeelding ]
Haha, toch is deze nog geen maand oudquote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:40 schreef joers1 het volgende:
En bi jdeze voel i kde warmte juist meer
Ik vind hem wat zwakjes als HDR.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:36 schreef IceBeach het volgende:
[ link | afbeelding ]
Een van mijn betere HDR foto's. Geschoten op Aruba.
Hee, ik dacht dat ik het klikbaar had gemaakt, ik moet er nl. wel op klikken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:13 schreef ElizabethR het volgende:
Ziet er interessant uit Xlarge, maar je doet je naam eer aan, de foto's zijn echt erg groot en ik kan ze niet in zijn gehel bekijken zonder links of rechts te scrollen. Kun je een kleinere versie uploaden?? Of er klikbare fotookes van maken???
Ik kan ze nu wel gewoon zien hoorquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:43 schreef Xlarge het volgende:
Toch geen andere optie, ik dacht dat ze bij tinypic de optie thumbnails hadden.
Ik heb ze nog wat kleiner gemaakt, voor in de toekomst zal ik een andere host zoeken, die klikbare plaatjes kan maken.
Tips zijn welkom
Dank jequote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:05 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Je kunt grote foto's klikbaar maken door de volgende combinatie
[ url=webadresvanjegrotefoto][ [url=webadresvanjekleinerefoto]afbeelding[/url] ][/url]
Zonder de spatie na het eerste haakje openen, en je moet dan dus wel twee versies van je foto bij je host parkeren.
Heel mooiquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:39 schreef Shark.Bait het volgende:
[ afbeelding ]
een tvp met een oudje;HDR uit 1 image: wolkenlucht was op de foto minder donker dan in het echt, dat is middels HDR gecorrigeerd.
Dank voor je feedback. Ik heb er zelf voor gekozen om het zand enzo extra donker te maken, wat (voor mijn gevoel) weer ten goede kwam aan de sfeer.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:03 schreef Xilantof het volgende:
Ik vind hem wat zwakjes als HDR.
Ik had het belichtingstrappetje wat ruimer genomen zodat de bomen/het zand ook wat meer licht hadden.
Da's raar... (qua blur dan) Als ik de orginele foto bekijk, is ie wel scherp.. Zal m eens saven in photoshop ipv Irfanview. thanks voor de comments trouwens :-)quote:Op donderdag 22 oktober 2009 01:03 schreef Omniej het volgende:
@Estofex: Je tweede is op zich leuk maar naar mijn idee te geblurd en volgens mij staat je horizon scheef.
Ik heb soms hetzelfde probleem, wanneer ik ze dan in photoshop "smart sharp" komen ze wat beter uit de bus.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 01:33 schreef Estofex het volgende:
[..]
Da's raar... (qua blur dan) Als ik de orginele foto bekijk, is ie wel scherp..
No problem! bedankt zelfsquote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:23 schreef Xlarge het volgende:
[..]
edit : ik heb de vrijheid genomen om dit voor je te doen, als voorbeeld, mocht je het vervelend vinden haal ik hem weer weg.
[ afbeelding ]
Dat hebben niet alleen Sony's hoor....ook Nikon's en caonon's . Ik zslf ben fervent Nikonian en zelfs behoorlijk anti-Sonyquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:35 schreef Veneficus het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ik ben me aan het orienteren op DSLR's, en iemand wist mij te vertellen dat Sony Alpha's in ieder geval geen volledig automatische auto-bracketing hebben.
Is die bij Sony dan zodanig volautomatisch dat je de knop niet in hoeft te houden? Ik heb nu nog een Sony H50 (compact), waarbij dat in ieder geval niet hoeft. Ik maak vaak 3-voudige opnames (aperture priority auto-bracket +/- 1), omdat het nauwelijks extra tijd kost, en je weet nooit hoe het uit kan pakken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:04 schreef Estofex het volgende:
Ik heb een Sony A200. De bracketingfunctie is wel aanwezig. 3 opnamen continu / enkel en witbalans waarbij je kunt kiezen tussen 0.3 en 0.7 stops.
Volgens mij heb je het woordje 'geen' in zijn bericht gemist.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:46 schreef joers1 het volgende:
[..]
Dat hebben niet alleen Sony's hoor....ook Nikon's en caonon's . Ik zslf ben fervent Nikonian en zelfs behoorlijk anti-Sony
one shot ...later braket +- ...anders is dat is idd niet te doenquote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:55 schreef Xlarge het volgende:
Ik vind ze indrukwekkend telavivnick
De laatste lijkt echter haast geen oorlogsgebied, maar een foto workshop, oorlogvoeren anno 2009.
Bestaan alle HDR's uit meerdere foto's ?
Dat is toch haast niet te doen met die raketinslagen ?
Wauw. Check je PM.quote:Op zaterdag 20 september 2008 17:02 schreef Vieze_Freddy het volgende:
ook ff wat gefriemeld vanuit 1 raw image....
[ afbeelding ]
Het is een kwestie van smaak. Sommige mensen houden van bling, maar ik niet. Toch laat ik iemand met bling lekker zijn ding doen. Zo is het met HDR ook.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:31 schreef infp2009 het volgende:
Even klagen hoor. Ik ben voor lenzen aan het kijken en naar voorbeeldfoto's aan het kijken. Nou ben ik noch voor noch tegenstander van HDR, maar waarom vinden zoveel mensen het nodig om hun foto's te verneuken door het compleet over de top te doen?
Mij lijkt het dat HDR nuttig is in sommige situaties (moeilijke lichtomstandigheden, grote contrasten) en dan met mate. Eigenlijk dus hetzelfde als bij een subwoofer; op zo'n manier dat je het verschil pas merkt als je hem uitzet.
nu gebruiken veel mensen een subwoofer ook verkeerd, dus dat is wel een goede vergelijking, leek me
Ik vind 'm iets te extreem getonemapped eigenlijk. In de lucht zitten aan de rechterkant van die uitgebeten lichtblauwe vlekken en het landschap is imo te donker. Een mildere bewerking zou toffer zijn geweest denk ik.quote:Op woensdag 2 december 2009 05:57 schreef mawtje het volgende:
Mijn eerste HDR, gemaakt op Curacao
http://www.flickr.com/pho(...)5956/in/photostream/
Wat vinden jullie ervan, hij is wel heel erg getone mapped
Ik vind het verschil tussen de voorgrond en de lucht te groot. Wellicht dat je met een iets mildere bewerking een veel mooier resultaat krijgt.quote:Op woensdag 2 december 2009 05:57 schreef mawtje het volgende:
Mijn eerste HDR, gemaakt op Curacao
http://www.flickr.com/pho(...)5956/in/photostream/
Wat vinden jullie ervan, hij is wel heel erg getone mapped
Tnx. Klopt van de halo, heb het ook geprobeerd te voorkomen; maar het resultaat daarvan was dat de voorgrond niet naar mijn zin was. En aangezien ik dat belangrijker vond dat dat halootje, was de keus snel gemaaktquote:Op woensdag 2 december 2009 10:41 schreef Omniej het volgende:
Dat lijkt er meer op.
Wel een halo rondom die bomen rechts jammer genoeg, maar die zijn ook lastig te voorkomen. Vind de kleuren er in de hele foto erg goed uitkomen en het ziet er ook nog natuurlijk uit.
Klopt ik heb hem net wat aan gepast maar het is dan te nep zeg maar.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:58 schreef polariteit het volgende:
[..]
Tnx. Klopt van de halo, heb het ook geprobeerd te voorkomen; maar het resultaat daarvan was dat de voorgrond niet naar mijn zin was. En aangezien ik dat belangrijker vond dat dat halootje, was de keus snel gemaakt
@Sjoemie: toffe plaat, lucht vind ik wel mooi. Alleen jammer dat de verkeersborden zo donker zijn, dit zou mooier zijn als ze lichter waren.
Zooooooooooooooquote:Op vrijdag 4 december 2009 11:17 schreef COnrust het volgende:
Ben me onlangs ook gaan verdiepen in HDR, best interessantHier een aantal van mijn probeersels:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sorry, vind dit niet echt HDR opnamen zoals ik er al meer heb gezien. Het venster linksboven is namelijk nog steeds overbelicht, doel van een HDR is juist om alles perfect belicht te krijgen en hierdoor een veel rijkere foto te krijgen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 16:37 schreef Zith het volgende:
[ afbeelding ]
Heb me dus ook uitgeleefd, alles gemaakt met photomatix pro
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaakquote:maar bij elk HDR topic krijg je mensen die extreem gaan lopen tonemappen en dan roepen...oooow mooooi HDR
Over smaak valt niet te twistenquote:Op vrijdag 11 december 2009 11:52 schreef polariteit het volgende:
[..]
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak![]()
Leuke platen trouwens, vooral die eerste
Analoog was het natuurlijk vrijwel onmogelijk het met meerdere negatieven te doen.quote:
Ik ben net begonnen met fotograferen en heb dus nog geen statief, dus 3 identieke foto's maken wordt dan wat lastig.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 10:49 schreef polariteit het volgende:
kan op zich wel, alleen dan is het effect wel aanzienlijk anders dan met 3 of meer foto's
Daarom bedoel ik als je het met één foto doet het op doordrukken lijkt. Met meerdere foto's is een ander verhaal omdat je dan de DR zo groot kan maken als je zelf wilt.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Analoog was het natuurlijk vrijwel onmogelijk het met meerdere negatieven te doen.
Leuk om mee te spelen en proberen, maar probeer ook eens fotos te maken die je 1 of 2 stops over cq onderbelicht tov wat de belichtingsmeter je verteld en bekijk het effect.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 14:52 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Ik ben net begonnen met fotograferen en heb dus nog geen statief, dus 3 identieke foto's maken wordt dan wat lastig.
Misschien als ik op m'n camera in kan stellen dat ie snel achter elkaar 3 foto's met verschillende belichtingen maakt dat het nog wel zal lukken. Misschien dat ik vanavond er even op uit trek om wat te proberen.
Welke camera heb je ?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 14:52 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Ik ben net begonnen met fotograferen en heb dus nog geen statief, dus 3 identieke foto's maken wordt dan wat lastig.
Misschien als ik op m'n camera in kan stellen dat ie snel achter elkaar 3 foto's met verschillende belichtingen maakt dat het nog wel zal lukken. Misschien dat ik vanavond er even op uit trek om wat te proberen.
Een EOS 500D.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 18:29 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Welke camera heb je ?
Wanneer er een bracket functie (AEB) opzit, kan je ook een muurtje oid gebruiken om je camera op te zetten ipv een statief
Nog een tip, voor wanneer het lichter is en wanneer je een juist muurtje heb gevondenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:32 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Een EOS 500D.
Ik heb het inmiddels wel gevonden. Maar ik denk dat het nu te donker is om nog goede resultaten te krijgen.
Dank je voor je leuke reactiequote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:27 schreef polariteit het volgende:
ik zie een kruisje, maar je linkje doet het wel. heerlijke plaat, de verlichting is geweldig! Ook de compositie is prachtig. topplaatje dus wat mij betreft.
Ameland.quote:Op maandag 1 maart 2010 10:53 schreef gerrit098 het volgende:
Hier is mijn eerste hdr graag hoor ik wat feedback
Gemaakt uit 3 foto`s
[ afbeelding ]
Op deze manier zijn de kleuren dan weer wel erg okee.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:21 schreef CompuMess het volgende:
[ link | afbeelding ]
In Deventer staat het kantoorgebouw l’Arc en Ciel.
De 'binnengevel' is een eyecatcher door de gekozen gevelafwerking in glas. Dit glas kleurt bij lichtinval onder diverse hoeken anders op. Hierdoor kan op hetzelfde moment een deel van de gevel groen oplichten terwijl een ander deel oranje kan oplichten; kortom een ware regenboog!
Handheld HDR van vijf opnamen, met perspectiefcorrectie.
Thanx.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 19:49 schreef limpix het volgende:
[..]
Op deze manier zijn de kleuren dan weer wel erg okee.
Mooie plaat !
Hé daar werk ik, je ziet dat er een raam mist rechtsboven in de hoek, deze was een paar maanden geleden toen het stormde bovenop m'n collega's auto gevallen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:21 schreef CompuMess het volgende:
[ link | afbeelding ]
In Deventer staat het kantoorgebouw l’Arc en Ciel.
De 'binnengevel' is een eyecatcher door de gekozen gevelafwerking in glas. Dit glas kleurt bij lichtinval onder diverse hoeken anders op. Hierdoor kan op hetzelfde moment een deel van de gevel groen oplichten terwijl een ander deel oranje kan oplichten; kortom een ware regenboog!
Handheld HDR van vijf opnamen, met perspectiefcorrectie.
Was me idd al opgevallen, scherven brengen dus niet altijd geluk...quote:Op donderdag 25 maart 2010 11:08 schreef john_ven24 het volgende:
[..]
Hé daar werk ik, je ziet dat er een raam mist rechtsboven in de hoek, deze was een paar maanden geleden toen het stormde bovenop m'n collega's auto gevallen.
Ja, achter die muur zijn parkeer plaatsen, maar enkel voor bezoekers/medewerkers van bedrijven binnen het pand die die plekken afgehuurd hebben. De ramen hebben zo'n reflectie door opgeplakt folie.quote:Op donderdag 25 maart 2010 12:18 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Was me idd al opgevallen, scherven brengen dus niet altijd geluk...
'k vinnut wel een erg mooi effect met dat glas!
Stond die auto naast het gebouw, of kan je achter die borstwering (achter dat kunstgras) ook parkeren?
Schaduw? Contrast?quote:Op donderdag 1 april 2010 10:11 schreef TaaiTaai het volgende:
Ik heb het ook een keertje geprobeerd:
[ afbeelding ]
helaasquote:Op donderdag 1 april 2010 11:57 schreef RonaldV het volgende:
Photomatix kan het ook met JPGs. Maar weet je zeker dat je camera geen RAW aan kan: het hoeft niet zo te heten, Nikon noemt ze NEF, en Fuji noemt ze weer anders.
Voor HDR's maakt het niet al te veel uit, het verschil in eindresultaat tussen 3 geschoten jpegs of 3 geschoten raws is minimaal.quote:Op donderdag 1 april 2010 12:03 schreef Ynske het volgende:
[..]
helaas
Does anyone know whether the DMC-TZ7 shoots RAW?
None of the TZ series offers RAW capture, including these newest models.
ik wil er ook eens mee gaan stoeien, maar eerst maar eens een onderwerp zoeken dat t ook daadwerkelijk nodig heeft
tadaaquote:Op donderdag 1 april 2010 12:20 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Voor HDR's maakt het niet al te veel uit, het verschil in eindresultaat tussen 3 geschoten jpegs of 3 geschoten raws is minimaal.
Laatst had ik er een mooie test van gezien, ik zal hem eens opzoeken
Dat idee had ik eerst ook, maar draaien leverde een plaatje op wat voor mijn gevoel helemaal niet klopte.quote:Op zaterdag 10 april 2010 08:07 schreef joers1 het volgende:
Jammer dat de horizon scheef lijkt te staan bij de laatste foto.
De eerste vind ik wel gaaf...lekker mysterieus
Limburgquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:08 schreef spy08 het volgende:
Je moet hem tonemappen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 15:49 schreef rico91 het volgende:
ik snap niet hoe jullie dit doen.
het ziet er allemaal geweldig uit!
zelf heb ik ook wat geprobeerd. dan wel een hdr bewerking zoals jullie dat noemen.
ik heb 1 raw foto in verschillende belichtingen opgeslagen. totaal 5 fotos van -2 tot +2.
in photoshop heb ik ze bj elkaar geplakt door middel van 'merge with hdr'.
nou krijg ik dit als eindresultaat:
[ afbeelding ]
ik had meer verwacht van het resultaat.
kan iemand mij helpen? weet iemand wat ik verkeerd doe.
ik vind de foto nu alsnog te overbelicht. de originele foto is met mooie blauwe lucht. dat is hij nu niet.
kan het in photoshop wel? of heb ik een ander programma nodig.
en hoe slaan jullie je fotos op in photoshop als je een hdr maakt. ik kan hem daarna niet opslaan als jpg ofzo.
dit is wel handig als ik hem aan iemand anders wil doormailen of op internet wil zetten.
Mvg, Ricardo
Heel veel canon pocket-camera's kunnen wel raw schietenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 02:10 schreef EdwinHeijmen het volgende:
[..]
ik geloof dat alle dslr camera's wel RAW bestanden kunnen maken...
sommige zoom-camera's ook..
meeste digitale mini-camera's niet...
quote:Op maandag 19 april 2010 10:02 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Heel veel canon pocket-camera's kunnen wel raw schieten
(CHDK)
Ja maar in CHDK zit standaard een script voor het schieten van 3 t/m 5 foto's van onderbelicht tot overbelichtquote:Op zaterdag 24 april 2010 13:44 schreef marcel-o het volgende:
[..]
dit![]()
maar met een single RAW krijg je niet t effect wat je veel in dit topic ziet.
Ja, ik heb de foto met een rare hoek gemaakt, als ik m helemaal recht zet dan kijkt dat niet fijn ivm hoe het water loopt enzo, dit is beter.quote:
Kan je hem eens recht zetten, ik wil een zien of dat echt niet eruit zietquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:01 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ja, ik heb de foto met een rare hoek gemaakt, als ik m helemaal recht zet dan kijkt dat niet fijn ivm hoe het water loopt enzo, dit is beter.
Dan ligt het aan jou of mij, ik vind die eerste scheef en de tweede nietquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:09 schreef appelsjap het volgende:
[ afbeelding ]
ik vind dit er schever uitzien, maar kan aan mij liggen
Mee eensquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:12 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dan ligt het aan jou of mij, ik vind die eerste scheef en de tweede niet
Ja dat klopt, alleen had ik echt geen idee hoe ik dat weg moest halen..quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:34 schreef Omniej het volgende:
Even los van dat scheve, zit er wel een dikke halo om de huizen en bomen heen. Vlak boven de huizen en de bomen aan de rechterkant is de lucht heel lichtblauw, terwijl het verder naar boven toe juist een dreigende grijze lucht is.
Afgezien van dat vind ik hem voor een HDR op zich niet verkeerd. 't Is in elk geval niet zo'n extreem overdreven, schreeuwende foto geworden.
ik vind vooral de 2e erg mooiquote:Op vrijdag 7 mei 2010 07:57 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zow, nuff said, een foto!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze keer subtieler omgegaan met de schuifjes![]()
Hier vind je de rest van Schloss Waldeck.
Tis een doorgang in het kasteel, of eigenlijk de poort. In principe is het een simpele plaat, ik heb een schuine positie gekozen en de camera in de bracketing stand -2 0 +2 gezet en vervolgens in de auto-stand uit de hand 3 afdrukken gemaakt. Deze door Photomatix heengehaald (ik laat 'm gewoon alle filters toepassen in de batch modus en kies vervolgens de mooiste en die bewerk ik) en voila.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:38 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
ik vind vooral de 2e erg mooiik ben nog nieuw wat dit betreft, maar kun je een beetje vertellen hoe je deze gedaan hebt?
Thanks voor de uitleg, dit ziet er goed uit!quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Tis een doorgang in het kasteel, of eigenlijk de poort. In principe is het een simpele plaat, ik heb een schuine positie gekozen en de camera in de bracketing stand -2 0 +2 gezet en vervolgens in de auto-stand uit de hand 3 afdrukken gemaakt. Deze door Photomatix heengehaald (ik laat 'm gewoon alle filters toepassen in de batch modus en kies vervolgens de mooiste en die bewerk ik) en voila.
Wat ik merk is dat bij HDR's ik let op contrast en tegenstellingen in licht. De binnenkant van de poort hoort niet belicht te zijn, de buitenzijde zou dan overbelicht zijn of binnen onder. HDR maakt het mogelijk beide goed belicht te krijgen. Deze is bewust eenvoudig gehouden dus. Overigens auto-stand en bracketing werkt bij genoeg licht (lees: korte sluitertijden) prima uit de hand. Een enkele serie is bewogen.
Deze vind ik ook bijzonder. In het bos mooie plaatjes gemaakt, alleen de wind.. dan kun je beter 1 foto maken, daar zelf 2 nieuwe foto's uit halen en die door photomatix halen![]()
[ afbeelding ]
Schloss Waldeck
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |