abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juli 2008 @ 08:38:57 #101
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60012315
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 04:02 schreef edcetera het volgende:

[..]

Vegetarish of Veganist (gebruik je vis / ei / melkprodukten/ bouillonblokjes? waar ligt je grens?)
Als vegetarier (en ook standaard kokers als de meesten) kom je niet om maispap heen (pasta vind ik vreselijk, rijst is trouwens smaakloos (behalve zilvervlies etc), waarschijnlijk aardappels ??)

Maize meal (pap / nshima) eker afgekoelde overblijfsels bakken (tip van een Chef/kok) ! een vloek in Afrika om overblijfselen te verwarmen, maar tering-lekker (zelfs beter, dan het origineel)
Ben trouwens zooo verbaasd, dat mensen cous-cous eten en "pap" /(maize meal) niet kennen (niet te vinden in de Appie etc ) maar het is echt Goddelijk!!! (check "nshima / pap / "maize meal" op Google voor het basisrecept, kost echt wat moeite om het onder de knie te krijgen, maar werelds/ verslavend!! (Goedkoop: check exotic /Afrikan / Paki shops!!) (3 euro voor 1,5 kg, 3 pakken macaroni dus )
Mijn koolhydratenbasis is echt: 40% aardapels / 40% (mais)pap / 10% rijst, en de rest soms pasta:voornamelijk spaghetti (met veel saus anders is pasta niet te vreten! )
Ik vind vega best ok(soms), (ik eet per week een paar keer zonder vlees/vis ´s avonds)(maar ik hoop dat we hier niet in een vega/vegano discussie (ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat vegapurisme)(pure zelfkastijdig is het )vervallen(want dat vind ik zo vreselijk!!!))!(verder is die post van jou best lastig te lezen)(met al die ()()///!!!) ( )
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 09:19:13 #102
163650 Greys
pi_60012828
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 02:46 schreef edcetera het volgende:
Kan je beter PM'en dan zwaaien of kom een weekendje langs hier bij ons!
Dan moet je PM box wel beschikbaar zijn!

Ik ga vanavond gebakken rijst maken met de restjes groenten er in
En dan gewoon een kipfiletje in kleine stukjes er in mikken ofzo? Ja he?

Kaasplankje, niet teveel kotsen in dit topic, daarvan vergaat mijn eetlust
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 09:46:03 #103
163650 Greys
pi_60013292
Ik gooi zojuist per ongeluk het 'Met 10 euro'...'-topic dicht.
Maar we gaan hier verder neem ik aan? Of moet er een nieuwe geopend worden daarvoor?

Laatste post:

Ik vind het juist top om twee keer in de week hetzelfde te kunnen eten. Als het lekker en gezond voer is, dan is het toch juist een uitkomst om het de tweede keer alleen maar te hoeven opwarmen en er bv alleen een fris tomaatje en komkommertje bij te snijden.

Heeft er iemand nog een voordelig tipje wat te eten bij tonijnsteaks (goedkoop, uit de vriezer, twee voor ¤ 1,68 geloof ik)? Ik kom nooit verder dan gebakken aardappeltjes, maar die heb ik gisteren al gegeten. Die van gisteren waren trouwens lekker, in schil gekookt, toen in vieren gesneden en toen met lekker veel kruiden in de oven. Met dank aan dit topic
Oh en misschien iemand nog een lekkere tip hoe de tonijnsteaks klaar te maken? Ik bak ze meestal als een biefstukje en aan het eind doe ik er dan een klein scheutje sojasaus overheen. Maar misschien nog andere lekkere tips?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60013498
Wilde net reageren Greys. Vind het zelf erg lekker met een thaise roerbakmix en witte rijst. Zak nog geen 1,50 bij de Lidl, kan je nog voor een ander gerecht gebruiken ook!
Ik bak ze zelf altijd in de grillpan, inderdaad met sojasaus en veel zwarte peper.

Ik heb trouwens bij een paar van 'n recepten in het Fok!-kookboek 'buget tip' oid laten vermelden. Misschien ook een idee voor recepten uit dit topic?

Eet zelf heel veel goedkope dingen, maar dat komt dat omdat ik al veel op voorraad heb. Als je alles nieuw moet kopen is het weer niet geschikt voor dit topic...

[ Bericht 28% gewijzigd door Innocence op 10-07-2008 10:08:13 ]
Sweet and innocent...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 10:09:02 #105
163650 Greys
pi_60013657
Oh ja, grillpan, heb ik! En je roerbakmix tip ga ik ook ter hand nemen. De rijst ga ik dan bakken, dat vind ik lekkerder denk ik. Thanks, heb er nu al trek in!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60013705
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 09:46 schreef Greys het volgende:
Heeft er iemand nog een voordelig tipje wat te eten bij tonijnsteaks (goedkoop, uit de vriezer, twee voor ¤ 1,68 geloof ik)? Ik kom nooit verder dan gebakken aardappeltjes, maar die heb ik gisteren al gegeten. Die van gisteren waren trouwens lekker, in schil gekookt, toen in vieren gesneden en toen met lekker veel kruiden in de oven. Met dank aan dit topic
Oh en misschien iemand nog een lekkere tip hoe de tonijnsteaks klaar te maken? Ik bak ze meestal als een biefstukje en aan het eind doe ik er dan een klein scheutje sojasaus overheen. Maar misschien nog andere lekkere tips?
Ik grill ze altijd met alleen zout en peper er op. Gegrillde courgette erbij, pasta met een beetje pesto erdoor, en klaar.
De tonijnsteak wel kort grillen, anders wordt ie kurkdroog, en moet je er ook nog een sausje bij maken.
Lekker en ontzettend simpel.
pi_60013809
Mijn laatste post trouwens nog:
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 09:40 schreef Innocence het volgende:
Of gewoon elleboogjes macaroni met ham en kaas. Aten we v thuis ook elke week. Aardappelen, kroten en een gehaktballetje. Aardappelen, spinazie en een eitje. Andijviestampot met spekjes en kaas.
Kost allemaal niet veel hoor en heb vroeger nooit het idee gehad dat we saai aten.
[..]

Oe, wat dat betreft. Zoutvlees kost ook geen, eh, niet veel en kan je zo'n beetje eeuwig bewaren.

Maar gehakt en gezeefde tomaten blijven de beste tip. Eet deze week ook pasta met tomatensaus, aubergineschotel met gehakt en begin volgende week lasagna.
Je kan dus hele veel varieren en hoeft echt niet constant hetzelfde te eten.
Recepten volgen binnenkort wel
Sweet and innocent...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 10:21:25 #108
163650 Greys
pi_60013897
Klinkt super, dankjewel! Hoe lang grill jij ze ongeveer? Ik doe het altijd te lang
De Aldi heeft geen sojasaus geloof ik he? Ga er zometeen even heen in de pauze voor wat andere dingetjes, maar ik geloof dat de soja thuis op is.

Ik eet trouwens al vier dagen hetzelfde toetje. Het is een heel FOUT toetje, maar zo lekker
- Griekse yoghurt
- Een klodder honing
- Paar suikerpinda's

En omdat ik met dat ene zakje huismerk suikerpinda's al vier keer een toetje heb gemaakt, vind ik het toch een heerlijk fout budget toetje
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60014618
Courgette/ aubergine prut

benodigdheden:
1 aubergine @afhankelijk van seizoen
1 courgette @afhankelijk van seizoen
1 blikje tomatenpuree @0.10
2-3 teentjes knoflook @0.10
2 el olijfolie
4 boterhammen pp @ 0.25
provencaalse kruiden (of verse kruiden naar smaak)

Courgette en aubergine wassen en in blokjes snijden.
De courgette in een klein beetje water koken, na 5 min de aubergine toevoegen (anders wordt het echt prut).
De tomatenpuree toevoegen met de kruiden.
Het geheel doorkoken tot de groenten gaar zijn.

Ondertussen:
Knoflook persen en mengen met de olijfolie.
De knoflookolie uitsmeren op de boterhammen.
De boterhammen onder de grill roosteren.

De prut kan gegeten worden op de boterham als beleg.

Eet smakelijk.

Max 5 euro voor een volle pan prut + 1 heel brood
Ik eet hier meerdere keren van en vries de prut per portie in.
  Redactie Games donderdag 10 juli 2008 @ 11:17:14 #110
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_60015071
Ondanks goedkoop, ik weiger om te besparen op verse groenten en fruit, blikvoer is gewoon niet lekker..

Voor de Indische/Aziatische sauzen overigens een andere tip, stap eens een Toko binnen, daar zijn ze veul en veul goedkoper dan in de supermarkt..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_60015793
Ik heb een lekker recept om tonijn te marineren! Het komt uit het Kook Ook boek, alleen staat die thuis in de kast Zal het vanavond posten.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_60015916
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 11:17 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ondanks goedkoop, ik weiger om te besparen op verse groenten en fruit, blikvoer is gewoon niet lekker..
..
Wat is er anders aan bijvoorbeeld de smaak van bonen uit blik dan? Scheelt je vaak nog veel werk ook.
Sweet and innocent...
pi_60015973
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 11:55 schreef Innocence het volgende:

[..]

Wat is er anders aan bijvoorbeeld de smaak van bonen uit blik dan? Scheelt je vaak nog veel werk ook.
Blik koop ik niet vaak, maar (spercie)bonen uit pot zijn al slap als ze de pan in gaan, vers kun je nog tot het net nog knapperig is aan koken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 10 juli 2008 @ 12:00:47 #114
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_60016025
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 11:17 schreef Mr.Noodle het volgende:

Voor de Indische/Aziatische sauzen overigens een andere tip, stap eens een Toko binnen, daar zijn ze veul en veul goedkoper dan in de supermarkt..
Behalve Haricots Vert (de dunne spercieboontjes) uit blik. Zijn koud uit blik lekkerder,dan versgekookte boontjes
The best firms advertise the least...
  Redactie Games donderdag 10 juli 2008 @ 12:08:01 #115
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_60016162
quote:

[..]

Worteltjes, Erwten, sperziebonen idd, asperges, ingemaakte paprika uit blik/pot zijn echt niet te eten. Kleur is weggetrokken en het smaakt naar snot. Het is net alsof het kapotgekookte brocolli is. Daar zitten gewoon echt geen vitaminen meer in..

Bij de bonen kun je nog enigzins wat vinden maar dan liever zonder ingemaakte saus, bliktomaten, kunnen nog wel door voor de pastasaus.

Maar genoeg "hollanders" die de inhoud van een pot "Hak" groenten bij hun piepertjes en karbonaadje leggen...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_60016358
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:54 schreef Oceanonix het volgende:
Courgette/ aubergine prut

A) als je daar 5 euro voor kwijt bent, doe je je boodschappen bij de verkeerde winkel;
B) 1 courgette, 1 aubergine: pan vol???
C) Lekker, dat wel
  donderdag 10 juli 2008 @ 12:28:43 #117
76542 jack4ya
bź-ź-źh
pi_60016591
Courgette (gevuld) met tonijn voor 2
(was oorspronkelijk voor 1 persoon, maar was me echt veel teveel)

Nodig

125 g (zilvervlies)rijst (heb je vast wel in huis) (ik houd 50 voor mij 75 voor Lief aan)
1 blokje kippenbouillon (heb je vast wel in huis)
1 courgettes - 1,29
1 rode paprika - 0,70
1 ui - 0,05
2 teentjes knoflook - 0,40 (3 knofjes voor 1,19)
1 blikjes tonijnmoot in olijfolie (a 160 g) - 0,89
1 blikje tomatenpuree (70 g) - 0,25
paprikapoeder

Bij elkaar iets van 3 euro

(Alles bij de Plus dus moet vast goedkoper kunnen)

Bereiden

Rijst met weinig zout water met het bouillonblokje koken. Vocht eventueel bewaren voor in de wok.
Courgettes wassen (, halveren en met lepel uithollen).
Binnenste deel courgettes in blokjes snijden.
Paprika schoonmaken en in blokjes snijden. Uien pellen en snipperen.
Blikje tonijn afgieten, olie in de wok afgieten.
Olie van tonijn in wok verhitten en de versnipperde/geperste knoflook en de ui glazig bakken.
Tomatenpuree, blokjes courgette en paprika toevoegen.
Tonijn toevoegen en met zout, peper en paprikapoeder op smaak brengen.
(Courgettes in ovenschaal leggen, met mengsel vullen en 15 min. in oven verwarmen.)
Met rijst serveren.
  donderdag 10 juli 2008 @ 12:33:55 #118
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60016695
Mijn moeder heeft een grandioze tip, en ik kan je vertellen, het is héérlijk. Voor als je de pizza's uit het vriesvak niet meer te vreten vindt:

Koop een Turkse pide (grote, ronde turkse brood) bij de lokale Turk (supermarkten verkopen ze ook, maar bij de Turk is die het verst en lekkerst).
Dus:

Voor 3 personen:
- Olijfolie
- 1 Blikje tomatenpuree
- Pakje Salami (Lidl is het lekkerst)
- 1 Rode of gele paprika
- Evt. normale of rode ui
- Boursin en geklutst ei (kan allebei naar gelang je budget, hoeft niet)
- 1 Turkse Pide
- Kaas, liefst meer dan 1 soort
- Zwarte of groene olijven
- Mediterraanse kruiden

Steek de gaspit aan en hou het op de laagste stand, begin op tijd (neem alle tijd hiervoor, 1 uur), gebruik een grote koekenpan waarin je kunt snijden. Doe hier een scheutje olijfolie in.
Je doet nu de pide erin, op maat voor de pan gesneden.
Besprenkel pide nu met olijfolie en smeer de tomatenpuree met een mes uit over de pide.
Bedek nu de pide met salami; kwak nu de boursin erop, doe nu de kaas erop; dunne ringen paprika en ui, half gesneden olijven (anders rollen ze eraf) en doe nu het geklutste ei eroverheen.

Voeg als laatste de kruiden toe.
Doe nu een deksel erop en laat het warm en knapperig worden. Na een half uur is de kaas heerlijk gesmolten. Je kunt in dit half uur wat voor jezelf doen.
Nu hij klaar is, je hebt nu een grote Turkse pizza in je pan liggen, moet je hem snijden. Snij hem in de pan en niet op een snijplank omdat hij dan snel afkoelt en alles eraf dondert. Hij is trouwens ook veels te groot om hem op een bord of snijplank te snijden. Daarbovenop knoei je niet.

Je kunt de stukken uit de pan halen met een keukentang.

Lekkerder en verser dan een diepvriespizza, rijker belegd dan bij een restaurant, en goedkoper plus voedzamer dan 1 van de 2. Tevens energiebewust mits je het niet in de oven gaat doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Verluste op 10-07-2008 12:44:23 ]
Dasvidanja
  donderdag 10 juli 2008 @ 12:41:31 #119
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_60016834
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 08:38 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik vind vega best ok(soms), (ik eet per week een paar keer zonder vlees/vis ´s avonds)(maar ik hoop dat we hier niet in een vega/vegano discussie (ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dat vegapurisme)(pure zelfkastijdig is het )vervallen(want dat vind ik zo vreselijk!!!))!(verder is die post van jou best lastig te lezen)(met al die ()()///!!!) ( )
Precies, zeker de smaak van rundvlees, zou ik voor geen goud willen missen. vegetariers doen zich iets tekort!

Excuses voor de warrige text. het was laat en een halve fles wodka pompte ondertussen door mijn aderen.

Vakantie: Vreselijk
pi_60017007
quote:

[..]

Proef jij echt het verschil niet tussen bonen uit blik, diepvries bonen en verse bonen?
De kleur, de smaak, zelfs de structuur is totaal anders! Hoewel het verschil tussen diepvries bonen en verse bonen wel vrij klein is en die zijn dan ook ene prima optie voor als je snel en makkelijk wil.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60017106
MiMu, ik vind juist diepvriessperzieboontje zo slap en taai... Ze smaken redelijk, maar de structuur gaat een beetje naar z'n grootje door het bevriezen.
pi_60017262
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 12:16 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

A) als je daar 5 euro voor kwijt bent, doe je je boodschappen bij de verkeerde winkel;
B) 1 courgette, 1 aubergine: pan vol???
C) Lekker, dat wel
Zit ook een brood bij. En eens in de zoveel tijd dient er ook een nieuwe bol knof gescoord te worden. Als je de knof en olie uit voorraad haalt en dat niet meerekend betaal je idd minder.
  donderdag 10 juli 2008 @ 13:01:39 #123
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_60017324
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:21 schreef Greys het volgende:
Klinkt super, dankjewel! Hoe lang grill jij ze ongeveer? Ik doe het altijd te lang
De Aldi heeft geen sojasaus geloof ik he? Ga er zometeen even heen in de pauze voor wat andere dingetjes, maar ik geloof dat de soja thuis op is.

Ik eet trouwens al vier dagen hetzelfde toetje. Het is een heel FOUT toetje, maar zo lekker
- Griekse yoghurt
- Een klodder honing
- Paar suikerpinda's

En omdat ik met dat ene zakje huismerk suikerpinda's al vier keer een toetje heb gemaakt, vind ik het toch een heerlijk fout budget toetje
Mmmmm, klinkt goed

Wat dacht je trouwens van yoghurt met stukjes speculaas????
of yoghurt met appelstroop, stukjes appel en kokos (beste: scheut kokosmelk)
pi_60017356
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 12:58 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Zit ook een brood bij. En eens in de zoveel tijd dient er ook een nieuwe bol knof gescoord te worden. Als je de knof en olie uit voorraad haalt en dat niet meerekend betaal je idd minder.
Aubergines en courgettes kosten 60-80 ct per stuk... Tel je lijstje dan eens op?
pi_60017558
Het enige wat ik eet uit pot is: witte en bruine bonen en capucijners. Rode bietjes en rode kool met appeltjes. Het enige wat ik eet uit de diepvries is spinazie ą la crčme. Voor de rest wil ik vers. Sperziebonen uit blik of diepvries vind ik echt heel vies en dingen als spinazie uit pot: dat probeer ik niet eens: de kleur weleens gezien??

Ik wil best zunig doen, maar het mag er niet op smaak in achteruitgaan! Koop bv. een Chinese kool: daar kan je haske vaak van eten en je kan er ontelbare dingen mee doen. (wokken, heel fijn als salade, de bladeren blancheren en er dan een gehaktprutje in doen, etc.) Bovendien blijft zo'n kool vrij lang goed, dus je hoeft niet 4 dagen achter elkaar kool te eten.
pi_60017590
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 12:52 schreef ColdFeet het volgende:
MiMu, ik vind juist diepvriessperzieboontje zo slap en taai... Ze smaken redelijk, maar de structuur gaat een beetje naar z'n grootje door het bevriezen.
Als je diepvries bonen rechtstreeks vanuit de vriezer in het kokende water gooit en dan maar even kort kookt valt het mee maar vers is natuurlijk altijd lekkerder.
pi_60017756
Diepvriesdoperwten zijn dan weer best OK. Maar spinazie is toch echt vers het beste!
  donderdag 10 juli 2008 @ 13:25:02 #128
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_60017962
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 09:19 schreef Greys het volgende:

[..]

Dan moet je PM box wel beschikbaar zijn!
staat aan!
quote:
Ik ga vanavond gebakken rijst maken met de restjes groenten er in
En dan gewoon een kipfiletje in kleine stukjes er in mikken ofzo? Ja he?

Kaasplankje, niet teveel kotsen in dit topic, daarvan vergaat mijn eetlust
Snij een klein gedeelte van je kipfilet in flinterdunne blokjes (halve dobbelsteengrootte) om echt met de nasi te mixen (gelijk aan het begin bij de olie gooien) voor de smaak dus!, de rest van je kip is eigenlijk zonde als je er niet een apart gerecht van maakt (OK: smaken verschillen) met saus
Maar goed, wat ik ook weleens doe is de kip in grote blokken snijden, marinerenen, bakken en bij je nasi eten
(of zelf vermengen met satesaus)
pi_60018034
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 13:18 schreef ColdFeet het volgende:
Diepvriesdoperwten zijn dan weer best OK. Maar spinazie is toch echt vers het beste!
Doperwten zijn idd oké, maar ik heb ze weleens uit mijn moestuintje en dan zijn ze niet oké, maar echt heerlijk!! Verse spinazie is lekkerder dan uit diepvries, maar ik heb altijd wel een pak in de vriezer: ik maak dan weleens met bouillon een spinazie ą la creme soepie met sliertjes paling erdoor: luie huisvrouwen maaltijd, maar goed te doen en met paling van de euroshopper ook nog eens best budgetair hier op zijn plaats.
  donderdag 10 juli 2008 @ 13:49:41 #130
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60018622
Spaanse kikkererwtenschotel (hoofdgerecht, 4 personen, 25 min, maar 1pan nodig)

Nodig:
2 el olie
1 chorizoworst (250g) in blokjes ¤2,50
2 uien, fijngesneden ¤0,10
2 teentjes knoflook, fijngesneden ¤0,10
750g vastkokende aardappels, geschild en in blokjes ¤0,25 (uit grotere zak*)
1 blik kikkererwten (400g), uitgelekt ¤1,-
100 g zwarte olijven zonder pit ¤0,25 (markt)
450g bladspinazie (diepvries) (kan natuurlijk ook vers) ¤0,40
Beetje zout en peper.

Totaal: ¤4,60 = ¤1,15 pp

*als je niet zo vaak aardappels eet koop dan gepaste hoeveelheid op de markt)

Doen:
1 Verhit de olie in een braadpan en bak hierin de chorizoblokjes op laag vuur 2 minuten. Voeg de ui en knoflook toe en bak 1 minuut mee.
2 Schep de aardappelblokjes door het chorizo-uienmengsel en bak het geheel op middelhoog vuur in 15 minuten gaar.
3 Voeg de kikkererweten en olijven toen en verwarm het geheel nog 3-4 minuten. Schep de spinazie erdoor en breng het op smaak met zout en peper. Serveer direct.

Prijzen zijn geschat

[ Bericht 1% gewijzigd door maok op 10-07-2008 14:46:24 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60018681
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 12:48 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Proef jij echt het verschil niet tussen bonen uit blik, diepvries bonen en verse bonen?
De kleur, de smaak, zelfs de structuur is totaal anders! Hoewel het verschil tussen diepvries bonen en verse bonen wel vrij klein is en die zijn dan ook ene prima optie voor als je snel en makkelijk wil.
Ik merk het verschil wel, maar dat er nu echt een groot verschil in smaak zit die het het extra geld en moeite waard maken, nee...

Moet zeggen dat ik veel (kidneybonen, bruine bonen, erwten, linzen) eigenlijk ook nog nooit vers heb gegeten.
Sweet and innocent...
  donderdag 10 juli 2008 @ 14:23:56 #132
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60019475
vegatarische erwtensoep (vegatrisch hoofdgerecht, 4 pers., 30min, maar 1 pan nodig)

Nodig:
400g spliterwten ¤0,60
1 prei, in ringen ¤0,30
1/4 knolselderij*, in blokjes ¤0,25(?)
1,5 liter groentebouillon (van tablet) 0,10
25g rucola ¤0,45
50 g geraspte harde geitenkaas ¤0,80

Totaal: ¤2,50 = ¤0,63 pp

*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doen:
1 Breng de spliterwten met de prei, knolselderij en bouillon aan de kook in een soeppan.
2 Laat de soep op middelhoog vuur 25 minuten zachtjes koken. Roer regelmatig, de erwten vallen uit elkaar en binden zo de soep.
3 Schep de soep in grote kommen. Garneer de soep met de rucola en bestrooi 'm met de geitenkaas.

Prijzen zijn geschat

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 10-07-2008 14:46:05 ]
  donderdag 10 juli 2008 @ 14:45:40 #133
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60020015
Pasta met tonijn, mais en sperziebonen (hoofdgerecht, 4 pers., 15 minuten, snel klaargerecht)

Nodig:
400g penne (pasta) ¤0,50
1 ui, fijngesneden ¤0,05
2 el olie
500g sperziebonen, schoongemaakt ¤0,40
1 blik maļskorrels (300g), uitgelekt ¤0,80
2 blikjes tonijn in water (ą 185g), uitgelekt ¤1,50
1 bakje tuinkers ¤0,75
beetje zout en peper

Totaal ¤4,- = ¤1,- pp

Doen:
1 Kook de penne in ruim water met zout volgens de aanwijzinge op de verpakking beetgaar. Giet de penne af.
2 Verhit de olie in een koekenpan en fruit de ui hierin op laag vuur. Bak de sperziebonen 1 minuut mee en voeg een scheutje water toe. Stoof de preziebonen met deksel op de pan op laag vuur in 5 minuten beetgaar.
3 Schep de maļs en de tonijn door de sperzibonen en verwarm het geheel nog 3-4 minuten.
4 Knip de tuinkers af en schep die met de penne door het groentemengsel. Breng op smaak met zout en peper en serveer direct.

Prijzen zijn geschat
  donderdag 10 juli 2008 @ 14:56:22 #134
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60020256
Ik kwam trouwens nog een handige site tegen: http://www.starttoeat.be/documents/home.xml

Met handige budgettips voor het koken en met tips wat je met restjes kan doen zodat je ook weer kunt besparen. Zoals tips om de juiste groente in het juiste seizoen te eten omdat het dan goedkoper is (er staat een lijst met groente per seizoen op).
  donderdag 10 juli 2008 @ 15:30:31 #135
151515 verita
Happy days
pi_60021145
Misschien heeft iemand wat aan deze link?

2 volwassenen eten voor 25 euro per week

Ik vrees dat dat mij niet gaat lukken
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_60021506
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:30 schreef verita het volgende:
Misschien heeft iemand wat aan deze link?

2 volwassenen eten voor 25 euro per week

Ik vrees dat dat mij niet gaat lukken
Wow! Respect voor die mensen
pi_60021740
En dan kopen ze nog veel onnodig dure dingen...
Sweet and innocent...
pi_60022749
Goedkoop-vlees-tip: gepaneerde kipfilet bij Aldi, twee stuks voor 1,49. Geen idee of ze lekker zijn, maar ik moet momenteel ook een beetje budgetshoppen, dus wou ze maar eens proberen.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 16:50:44 #139
163650 Greys
pi_60023091
Oh, ik ga dat linkje van die 2 volwassenen voor 25 euro per week eens even doorspitten!

Het is zeker niet zo budgettair verantwoord dat ik zojuist, tijdens het koken van rijst (om het straks te bakken) mijn theedoek in de brand gestoken heb per ongeluk?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60023166
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:50 schreef Greys het volgende:
Oh, ik ga dat linkje van die 2 volwassenen voor 25 euro per week eens even doorspitten!

Het is zeker niet zo budgettair verantwoord dat ik zojuist, tijdens het koken van rijst (om het straks te bakken) mijn theedoek in de brand gestoken heb per ongeluk?
Wil je weten hoeveel paar ovenwanten ik al verneukt heb op die manier?
pi_60023241
Ja, dat is dan dus het enige voordeel van een electrische kookplaat.
pi_60023330
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:50 schreef Greys het volgende:

Ik had laatst ook een pannelap die in lichterlaaie stond. Ik stond er echt zo stom naar te kijken, zo van: Wat nu? Uiteindelijk heb ik de pan die op het vuur stond er maar opgezet. Dat werkte
pi_60023405
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:36 schreef Isegrim het volgende:
Goedkoop-vlees-tip: gepaneerde kipfilet bij Aldi, twee stuks voor 1,49. Geen idee of ze lekker zijn, maar ik moet momenteel ook een beetje budgetshoppen, dus wou ze maar eens proberen.
Bedoel je de kip-krokant schnitzels? Die zijn echt heel lekker! Ik ben een luxe-eter (150 euro boodschappen per week voor een gezin van drie personen, waarvan er eentje vijf jaar is), maar ik ben volledig geinspireerd door dit topic wat kritischer geworden! Vanaf volgende week is het potverdorie afgelopen met de onzin-luxe-nietechtnodig-spullen!

Maar goed, de kipschnitzels dus: best lekker! Ze staan toevallig voor vandaag ook op het menu. Spinazie erbij en gebakken aardappels.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_60023592
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:59 schreef conleche het volgende:

[..]

Ik had laatst ook een pannelap die in lichterlaaie stond. Ik stond er echt zo stom naar te kijken, zo van: Wat nu? Uiteindelijk heb ik de pan die op het vuur stond er maar opgezet. Dat werkte
Lolzz herkenbaar
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 17:11:39 #145
163650 Greys
pi_60023621
Ik ben wel erg trots op alle users hier, dat we in elk geval een poging gaan doen!
Het scheelt zoveel centjes (en eten weggooien!)

1 Verkoolde theedoek weggooien staat in géén verhouding tot allemaal goed eten wegmikken
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 10 juli 2008 @ 17:47:02 #146
76542 jack4ya
bź-ź-źh
pi_60024308
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:44 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Wow! Respect voor die mensen
Lukt hen ook niet helemaal hoor:
"Budget omhoog
Van een mager budget krijg je in mijn geval een te mager mens. Dus daarom ga ik al eerder dan gepland over op de 35 euro per week."

Niet dat het hierdoor minder interessant zou zijn trouwens.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 18:02:03 #147
163650 Greys
pi_60024536
Ja die dame woog onder de 55 kilo op een gegeven moment

Ik ga trouwens ook het zelf brood bakken maar weer invoeren hier.
Zou dat schelen? Of zou het alleen maar duurder zijn?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:16:58 #148
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60024756
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:02 schreef Greys het volgende:

Tis volgens mij duurder aangezien het veel stroom kost.
Dasvidanja
pi_60024773
quote:

Ik vind zelfgebakken brood zéer overrated. Ik heb van alles geprobeerd, maar het bleef zware kost! Alleen als het net gebakken was en nog warm vond ik het wel lekker. Als je toch wilt en nog geen broodbakmasjien hebt, mag je die van mij hebben! O, en goedkoper valt volgens mij ook best tegen.
pi_60024806
quote:

Ligt een beetje aan wat voor meel je gebruikt en waar je het koopt. Die handige pakken speciaal voor de broodbakmachine zijn in ieder geval aardig prijzig.
pi_60024807
Ik heb wel lekker meel,
misschien het proberen waard,
zal zo even kijken hoe het heet.

De machine is voor ± 30 euro bij de blokker gekocht
pi_60024817
Ik zou echt niet gaan afvallen van 25 euro per week denk ik. Ik zou mijn knabbels en knaagjes wel erin budgetteren Scheelt ook wel dat we bijna nooit (vr)etende vrienden over de vloer hebben.

MAAR! Het recept voor de gegrilde, gemarineerde tonijn:

2 moten tonijn (het boek zegt vers, maar ik gebruik gewoon die van de Lidl/Aldi)
1 sjalotje (gewone ui kan ook)
2 knoflookteentjes
4 eetlepels olijfolie
1 theelepel zout
1 mespunt cayennepeper
4 eetlepels citroensap
1 theelepel gemalen komijn
3 eetlepels verse fijngehakte koriander (dat heb ik er nog nooit ingedaan, doe gewoon een beetje gedroogde, Italiaanse of Provencaalse kruiden mag ook, als variatie zegt t boek)

Sjalot snipperen, knof persen of hakken, mengen met de rest. Moten in schaaltje, marinade erover, afdekken.
Uurtje laten staan (moten 1 keer omdraaien). Grillen!

Bron: Kook Ook.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:21:41 #153
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60024830
Zo een toepasselijk onderwerp bij eenvandaag. Over dat Nederlanders erg veel eten weg gooien. Misschien hebben ze nog leuke tips ofzo..
pi_60024869
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:18 schreef conleche het volgende:

[..]

Ik vind zelfgebakken brood zéer overrated. Ik heb van alles geprobeerd, maar het bleef zware kost! Alleen als het net gebakken was en nog warm vond ik het wel lekker. Als je toch wilt en nog geen broodbakmasjien hebt, mag je die van mij hebben! O, en goedkoper valt volgens mij ook best tegen.
Hier hetzelfde. Ik heb m'n machine inmiddels ook verkocht.
  donderdag 10 juli 2008 @ 18:27:36 #155
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_60024927
ik maak nu heel budgettechnisch uiensoep.

kilo uien (0,79 cent)
2 bouillenblokjes (40 cent)
stokbrood (0.70 cent)
kaas (heb nu al gemalen gekocht, maar als je het echt cheap cheap wilt doen moet je het zelf raspen)

Uien in boter bakken tot glanzend, beetje suiker en kerriepoeder eroverheen, laten sudderen. Bouillon erbij.

ONdertussen stokbrood afbakken, als het klaar is in stukjes snijden, kaas eroverheen strooien en gratineren in de oven. Stokbrood met kaas in soep, en klaar.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_60025207
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 17:02 schreef Tezz het volgende:

[..]

Bedoel je de kip-krokant schnitzels? Die zijn echt heel lekker!
Kweenie, ze liggen bij de vleeswaren e.d. Ik vond ze wel okay, maar niet heel smaakvol. Maar als je weinig geld hebt en je bent één van die mensen die per se vlees wil bij het eten, is het goed te doen.
pi_60025374
quote:
Laf...
Ik eet al jaren voor 20 euro per persoon, zonder daar echt bij na te denken.

Nu staat het weekbudget met z'n tweetjes op 40 euro, al rekenen we dan het groentepakket a 6,50 per week niet mee. Daar gaan we wel 's overheen hoor. Vriendje eet en snoept namelijk wat meer, dan dat ik zou kopen als ik alleen was.
Sweet and innocent...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 19:01:44 #158
163650 Greys
pi_60025529
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 18:51 schreef Innocence het volgende:

[..]

Laf...
Ik eet al jaren voor 20 euro per persoon, zonder daar echt bij na te denken.
Hoe bedoel je 'laf'?
Dat bedrag van hen is voor met zijn tweetjes he? Dus 12,50 per persoon per week. En dat lukte na 6 maanden dus niet meer, toen was ze door haar voorraadkast heen en viel ze teveel af
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60025707
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:01 schreef Greys het volgende:

[..]

Hoe bedoel je 'laf'?
Dat bedrag van hen is voor met zijn tweetjes he? Dus 12,50 per persoon per week. En dat lukte na 6 maanden dus niet meer, toen was ze door haar voorraadkast heen en viel ze teveel af
Als ik nou makkelijk, zonder er op te letten voor 20 euro per week kan eten. Dan koop ik dus niet het allergoedkoopste en winkel gewoon bij de AH. Moet het toch ook best te doen zijn om voor 12,50 te eten? Zeker als je er voor je zelf zo'n uitdaging van maakt als deze mensen.
Voor 35 is wel erg makkelijk.
Sweet and innocent...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 19:19:01 #160
163650 Greys
pi_60025868
Zou je dan eens een week willen bijhouden hier wat je koopt en eet?
Serieus? Ben echt vréselijk benieuwd wat je dan eet, dat wil ik ook wel!
Wat heb je afgelopen week elke avond gegeten dan? En zit er ook overdag-eten bij?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 19:25:22 #161
163650 Greys
pi_60025982
Oh nog even over het zelfgebakken brood, ik zie nu de reacties op de vorige pagina pas namelijk

Conleche, ik heb zo'n machine en het werkt prima. Het brood dat er uit kwam was tot nu toe ook altijd zalig, echter... ik moet het dezelfde dag opeten, want de volgende dag is het al oud en niet lekker meer. Heb wel ergens gelezen dat je het per twee verse plakken moet invriezen, dat als je het dan ontdooit dat het dan weer net zo lekker is haast. Dat het dan heel goed te doen is. Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd, misschien een keer doen!

MinderMutsig: ik heb een paar keer zo'n pak bij C1000 gekocht, maar ook de pakken van de Lidl gingen verbazingwekkend goed! Weet alleen niet meer wat ze kosten, even opzoeken van de week.

Verluste, wat betreft de stroom heb je gelijk ja. Ik zal eens kijken of er iets te vinden is over het kostenverschil en stroomgebruik enzo

Syrena, je marinade voor tonijn klinkt zalig! Ik ga het de volgende keer proberen!

Vanavond trouwens Aldi zilvervliesrijst gekookt, af laten koelen zoals Edcetera had gezegd. En passent nog even een theedoekje afgefikt, maar dat mocht de pret niet drukken. En toen met de prei-, champignon- en courgetterestjes lekker gebakken, lekker gekruid en met wat ketjap. Was zalig! Met daarbij ieder een tonijnsteakje uit de vriezer en ieder een halve pangafilet (hele zak, hersluitbaar, bij C1000 gehaald in de vriezer). Met gegrillde plakken courgette, groot succes!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60026166
Moet ik even nadenken hoor:
di: linzen met lamskoteletjes
wo: pasta met saus van gehakt, tomaten, courgette en bleekselderij
do: aardappelen spinazie en ei (had nog vis, maar geen zin in)
vr: bospaddestoelensoep met stokbrood en smeerseltjes
za: -, krijg eten op m;n werk
zo: koolviscurry bloemkool en rijst
ma: aubergineschotel
di: tonijnsalade

Voor sóchtends hebben we yohurt, melk, cornflakes en cruesli. Overdag brood, pindakaas, vleeswaren, kaas, jam etc. en bananen, appels, kiwis, tostis en cupasoup.

Laatste bonnetje:

Later bij de AH nog melk a 1.50; yoghurt 1; brood 3; kattenvoer 2; gehakt 4; blikje tonijn 1; champignons 0.90; stokbrood 0.80; eieren 1.30; 3 pakjes kopsoep 1.30 gehaald en bij de turk ernaast lamskoteletjes a 2; rode ui 0.20 en appels a 1.50.

Het groentepakket kost ons elke week 6 euro en bevatte deze week courgette, aubergine, meirapen, bloemkool, sla en komkommer.

Oe toch 47 euro totaal

Van de pastasaus kunnen we nog wel twee keer eten.

[ Bericht 15% gewijzigd door Innocence op 10-07-2008 19:53:27 ]
Sweet and innocent...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 19:43:48 #163
163650 Greys
pi_60026336
Ik ben benieuwd naar je bonnetje!
Als ik lamskoteletjes haal dan zou ik al éénderde van het hele 20-euro-budget kwijt zijn bij de Appie, geloof ik!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60026597
Syrena: verse kruiden op de markt, 3 bossen boor een euro.
Neem je peterselie, koriander en munt. Als je ze in een gesloten plastic zakje met wat lucht erin bewaart, blijven ze ongeveer 5 dagen goed. Neemt veel ruimte in in je koelkast Maar wel voordelig en lekker!
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 10 juli 2008 @ 20:03:34 #165
163650 Greys
pi_60026761
Innocence, dank je dat je de moeite hebt genomen je weekmenu en bonnetje te plaatsen!
Het ziet er prima uit (toch ietsje meer dan je gedacht had ) en ik wist serieus niet dat je lamskoteletjes bij de Turk voor 2 euro kon halen! Die zijn bij de Appie altijd erg duur.

Cruesli zie ik zo snel niet op je lijstje staan, die vind ik ook altijd vrij prijzig. Waar haal je dat? Of doe je er langer mee dan een week en hoef je het niet elke week te kopen?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:05:16 #166
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60026801
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:43 schreef Greys het volgende:
Ik ben benieuwd naar je bonnetje!
Als ik lamskoteletjes haal dan zou ik al éénderde van het hele 20-euro-budget kwijt zijn bij de Appie, geloof ik!
Ik vind het ook wel bizar weinig, ik haal voor mezelf alleen aan fruit & groente al makkelijk 20,- per week

vandaag bij de turk geweest, eigenlijk een mocro maargoed

-half pond merguez (de lekkerste die ik ken van die slager, supervers & ruikt geweldig goed)
-een paar piepers
-pondje bonen

Ik was iets van 5.- euro kwijt, sorry maar ik weet 't niet precies meer.

Piepers waren mooi en nieuw dus geschrobd en van pitjes ontdaan, niet geschild en in parten gesneden.
Ik heb ze 10 min gekookt in water en daarna gebakken in roomboter, met een handje provencaalse kruiden en wat zout uit de molen.
Merguez gebakken in de koekepan, zonder olie of boter. Je prikt er wat gaatjes in met een vork, de worstjes zijn van zichzelf vet genoeg. Boontjes gekookt. Goed voor 2 pers.

[ Bericht 2% gewijzigd door kaasplankje op 10-07-2008 20:19:05 ]
pi_60026930
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:03 schreef Greys het volgende:
Innocence, dank je dat je de moeite hebt genomen je weekmenu en bonnetje te plaatsen!
Het ziet er prima uit (toch ietsje meer dan je gedacht had ) en ik wist serieus niet dat je lamskoteletjes bij de Turk voor 2 euro kon halen! Die zijn bij de Appie altijd erg duur.

Cruesli zie ik zo snel niet op je lijstje staan, die vind ik ook altijd vrij prijzig. Waar haal je dat? Of doe je er langer mee dan een week en hoef je het niet elke week te kopen?
Doe inderdaad wel twee weken met een pak Korkante muesli van de appie of van de euroshopper, eet ook wel 's een boterham s'morgens.
Zo zijn er nog wel meer dingen die we gewoon al in huis hadden.

Ik haal eigenlijk al m'n vlees (behalve gehakt en tartaartjes) bij de islamitische slager. Dat scheelt zoveel geld, sta er zelf elke keer weer verbaasd van

Klopt uiteindelijk wel met wat eigenlijk het budget is, 40 euro + groente.

Veel dingen kunnen nog goedkoper als je ze op voorraad koopt, nu zaten er eigenlijk geen aanbiedingen bij en hebben we alles 'vers' uit de winkel gegeten.

Maar voldoet nog niet aan de strenge Knierten-en-Krenten topiceisen. Wilde meer laten zien dat ik zonder er op te letten eigenlijk al redelijk goedkoop at. Als je er dus echt op let, dan kan het nog veel goedkoper.
Denk ook wel als we veel meer geld zouden hebben, we ook meer zouden uitgeven...
Sweet and innocent...
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:25:52 #168
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_60027274
ik zat voor deze maaltijd van vanaaf al op 9.22 niet echt budget dus maar was wel lekker
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:39:58 #169
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_60028793
Zo buikje is weer rond:

Groentesoep (nog over van gisteren): groente was nog het duurste: E 0,35

2 stukjes kippenborst uit de oven: E 0,65
gebakken aardappeltjes met curry en ui: E 0,25
coleslaw met tomaat en reepjes cheddar: E 0,70

yoghurt met stukjes kiwi: E 0,50

3-gangenmenu voor E 2,45
pi_60029162
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:56 schreef ColdFeet het volgende:
Neem je peterselie, koriander en munt. Als je ze in een gesloten plastic zakje met wat lucht erin bewaart, blijven ze ongeveer 5 dagen goed. Neemt veel ruimte in in je koelkast Maar wel voordelig en lekker!
Ik vind munt en peterselie echt goor En verse koriander waarschijnlijk ook
Ik lust alleen bieslook Oh echt te erg
  vrijdag 11 juli 2008 @ 01:26:03 #171
82136 Xennia
gekroond
pi_60033584
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 09:46 schreef Greys het volgende:
Ik gooi zojuist per ongeluk het 'Met 10 euro'...'-topic dicht.
Maar we gaan hier verder neem ik aan? Of moet er een nieuwe geopend worden daarvoor?

Laatste post:

Ik vind het juist top om twee keer in de week hetzelfde te kunnen eten. Als het lekker en gezond voer is, dan is het toch juist een uitkomst om het de tweede keer alleen maar te hoeven opwarmen en er bv alleen een fris tomaatje en komkommertje bij te snijden.

Ik kan me dit lovende topic nog herinneren
Tonijnsteak met wasabi saus

heb het zelf nog steeds niet gemaakt
pi_60034633
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:56 schreef ColdFeet het volgende:
En wat je overhoudt, kun je eventueel invriezen.
pi_60034752
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:35 schreef Innocence het volgende:
<knip>
vraagje

die athena is dat kattenmelk? en zo ja in welke winkel kocht je die?

mijn kat wil dat weten
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_60034840
Waarom niet direct een bieslook plantje kopen? Als je die direct in een iets ruimere pot met meer aarde zet blijft hij maanden goed. Tegen het einde van de hefst de boel helemaal afknippen en wassen. Daarna de boel in een diepvrieszak de vriezer in.
Zodra de boel bevroren is geef ik er een tik op waardoor je direct mooie stukjes hebt (vandaar ook een zakje en geen bakje)

Scheelt je aardig wat geld. Zeker als je kruiden uit het versvak bij de appie koopt want dat is echt belachelijk duur.

Van overtollig basilicum maak ik in een keer een enorm portie pesto. Die smeer ik een ijsblokjesding. Vries de boel in en zodra ik wat nodig heb pak ik wat blokjes.

Of dit allemaal te mutserig?
pi_60035390
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 07:53 schreef DarkElf het volgende:

[..]

vraagje

mijn kat wil dat weten
Je bent gewoon een stiekeme kattemelcoholist

Btw het is bij de Bas van de Heyden gekocht zo te zien aangezien ze 2 Bas-tassen heeft gekocht, wat natuuuuuurlijk helemaal niet pas bij zuinig boodschappen doen! Tassen neem je mee van thuis

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2008 09:10:19 ]
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 11 juli 2008 @ 09:25:50 #176
163650 Greys
pi_60035603
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 09:08 schreef mascara-klodder het volgende:

Btw het is bij de Bas van de Heyden gekocht zo te zien aangezien ze 2 Bas-tassen heeft gekocht, wat natuuuuuurlijk helemaal niet pas bij zuinig boodschappen doen! Tassen neem je mee van thuis
De bovenkant van het bonnetje met de winkelnaam is niet te zien, want ze schreef dat ze makkelijk voor 20 euro bij de Appie kon shoppen:
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:10 schreef Innocence het volgende:
Als ik nou makkelijk, zonder er op te letten voor 20 euro per week kan eten. Dan koop ik dus niet het allergoedkoopste en winkel gewoon bij de AH. Moet het toch ook best te doen zijn om voor 12,50 te eten?
Ik zit je maar te dollen hoor Innocence. Je doet het een stuk beter dan ik. Maar ik werk er aan!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60035905
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 09:25 schreef Greys het volgende:

[..]

De bovenkant van het bonnetje met de winkelnaam is niet te zien, want ze schreef dat ze makkelijk voor 20 euro bij de Appie kon shoppen:
[..]

Ik zit je maar te dollen hoor Innocence. Je doet het een stuk beter dan ik. Maar ik werk er aan!
Maar bij appie haal je volgens mij geen bas-tassen

Kattenvoer is bij de Aldi/Lidl volgens mij ook goedkoper

De kokosmelk is btw ook goedkoper te krijgen

Oh leuk dat je nu af en toe ook meepost in de CUL-SC. Zal onder dit account ook maareens wat in SHO-topics gaan posten, onder mijn andere account genoot ik daar zo onwijs van o.a. van jou, ole, duderinnetje en milagro

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2008 09:56:40 ]
  vrijdag 11 juli 2008 @ 09:56:12 #178
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60035981
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:16 schreef SHE het volgende:
1 zakje geraspte mozzarella kaas @ 1.09
Kan dat niet veul goedkoper met een bol?
pi_60037486
Hoi Hoi
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb wel een goede tip voor groente en fruit. Misschien staat deze tip er al, maar goed het is wel handig om te onthouden.
Als de markt bijna afloopt kan je aan de marktkramen heel. goedkoop groenten en fruit en brood kopen. Ze willen er graag vanaf dus ze geven dikke kortingen en vaak geven ze ook gratis weg.
Enne groenten en fruit kan je ook voor een lagere prijs krijgen bij de Turkse of Marokkaanse winkel.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 11:37:15 #180
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_60037847
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 09:56 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kan dat niet veul goedkoper met een bol?
En dan nog: hoe rasp je mozzarella?
Snijden, verkruimelen ok. Maar raspen?
pi_60038137
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 21:53 schreef Syrena het volgende:

[..]

Ik vind munt en peterselie echt goor En verse koriander waarschijnlijk ook
Ik lust alleen bieslook Oh echt te erg

Nou, so much voor mijn goede tips dus
  vrijdag 11 juli 2008 @ 11:54:15 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60038183
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 11:37 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

En dan nog: hoe rasp je mozzarella?
Snijden, verkruimelen ok. Maar raspen?
Met een kaasrasp
  vrijdag 11 juli 2008 @ 12:10:52 #183
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_60038450
weet iemand wanneer en hoe laat de markt in leiden is?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 12:19:23 #184
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60038573
Alle markten in Nederland: http://www.hollandsemarkten.nl/

Voor Leiden staan er geen tijden bij maar hier (Groningen) duurt een markt die de hele dag is van 8.00 uur tot 17.00 uur.

Gemeente: Leiden
Boerenmarkt op de Aalmarkt woensdag
Centrum markt Woensdag
markt Stevenshof WC Stevensbloem Donderdag
markt winkelcentrum Kopermolen Merenwijk Vrijdag 50 kramen
winkelcentrum de Luifelbaan Dinsdag ochtend 50 kramen
pi_60038615
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 11:54 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Met een kaasrasp
Bol even een beetje 'uitknijpen' in een stuk keukenrol vantevoren, misschien?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 13:57:08 #186
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_60040568
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 12:21 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Bol even een beetje 'uitknijpen' in een stuk keukenrol vantevoren, misschien?
Bij het raspen van mozzarella denk ik dan toch in eerste instantie aan verbrokkelde mozzarella, of de mozzarella door de gaatjes van de rasp persen.
Volgens mij is het veel te zacht om te raspen.
pi_60046227
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 07:53 schreef DarkElf het volgende:

[..]

vraagje

mijn kat wil dat weten
Haha, nee dat was paté, maar volgensmij hebben ze ook kattenmelk van Athena bij de Bas.

Tasjes spaar ik inderdaad netjes thuis op en vergeet ze dan vervolgens weer
Sweet and innocent...
pi_60046245
Volgens mij bestaat er ook drogere mozzarella, ik zal es googelen...
pi_60046280
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 09:50 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Maar bij appie haal je volgens mij geen bas-tassen

Kattenvoer is bij de Aldi/Lidl volgens mij ook goedkoper

De kokosmelk is btw ook goedkoper te krijgen
Dat was ook het punt, het kan allemaal makkelijk nog veel goedkoper.
Aardappelpuree uit een zakje en voorgeschilde aardappels zijn budget-technisch niet echt verantwoord

Markt vind ik ook een goede tip, heb daar alleen nooit tijd voor.
Sweet and innocent...
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:05:32 #190
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60062802
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 18:21 schreef Innocence het volgende:

[..]

Dat was ook het punt, het kan allemaal makkelijk nog veel goedkoper.
Aardappelpuree uit een zakje en voorgeschilde aardappels zijn budget-technisch niet echt verantwoord

Markt vind ik ook een goede tip, heb daar alleen nooit tijd voor.
Aardappelpuree uit een zakje en voorgeschilde aardappels zijn culi-technisch evenmin verantwoord vind ik. Een echte kokert werkt met verse produkten.
pi_60089778
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:05 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Aardappelpuree uit een zakje en voorgeschilde aardappels zijn culi-technisch evenmin verantwoord vind ik. Een echte kokert werkt met verse produkten.
Deze kokert heeft pas een berg maaien in een zak aardappelen gezien en heeft even geen zin meer in een mooie voorraad aardappelen in het keukenkastje.
Sweet and innocent...
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 14 juli 2008 @ 10:50:52 #192
163650 Greys
pi_60091629
Iehieuwwwwww! Dan zou ik ook wel even genezen zijn voorlopig ja!

Kaasplankje, ouwe krotenkokert

Maar uh, vertel. Wat staat er op het culi-budget-menu bij u allen vandaag?
Ik heb even inspiratie nodig
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60092180
quote:
Op maandag 14 juli 2008 08:52 schreef Innocence het volgende:

[..]

Deze kokert heeft pas een berg maaien in een zak aardappelen gezien en heeft even geen zin meer in een mooie voorraad aardappelen in het keukenkastje.
Oh bah, dat heb ik jaren geleden met broccoli gehad, de rupsen vielen er achter elkaar uit Sindsdien nooit meer broccoli gekocht
  Moderator maandag 14 juli 2008 @ 11:27:33 #194
9859 crew  Karina
Woman
pi_60092377
TVP, Ik zit een beetje krap momenteel, helaas zit er bij mij in de buurt geen Lidl, maar AH huismerk moet ook kunnen lijkt me.

Chili con carne is ook lekker en goedkoop trouwens.
Ingrediėnten
2 uien 2 rode paprika's 1 zakje boontjesmix (250 g) 2 eetlepels zonnebloemolie 1 schaal half-om-halfgehakt (ca. 500 g) 1 kuipje kruidenpasta chili con carne 2 blikjes kidneybonen (a 400 g) 1 zakje tortillachips (150 g) Bereiden
Uien pellen en snipperen. Paprika's schoonmaken en in stukjes snijden. In braadpan olie verhitten en gehakt rul bakken. Ui en paprika erdoor scheppen en 3 min. meebakken. Boontjes toevoegen en 3 min. bakken. Kruidenpasta en 200 ml water erdoor roeren en aan de kook brengen. Mengsel 5 min. zachtjes laten koken. Bonen laten uitlekken en bij gehaktmengsel voegen. Geheel weer aan de kook brengen en nog 2 min. zachtjes verwarmen. Chili con carne met tortillachips serveren.

met dank aan AH
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_60092454
quote:
Op maandag 14 juli 2008 11:27 schreef Karina het volgende:
TVP zit een beetje krap momenteel, helaas zit er bij mij in de buurt geen Lidl, maar AH huismerk moet ook kunnen lijkt me.

Chili con carne is ook lekker en goedkoop trouwens.
Ingrediėnten
2 uien 2 rode paprika's 1 zakje boontjesmix (250 g) 2 eetlepels zonnebloemolie 1 schaal half-om-halfgehakt (ca. 500 g) 1 kuipje kruidenpasta chili con carne 2 blikjes kidneybonen (a 400 g) 1 zakje tortillachips (150 g)
Bereiden
Uien pellen en snipperen. Paprika's schoonmaken en in stukjes snijden. In braadpan olie verhitten en gehakt rul bakken. Ui en paprika erdoor scheppen en 3 min. meebakken. Boontjes toevoegen en 3 min. bakken. Kruidenpasta en 200 ml water erdoor roeren en aan de kook brengen. Mengsel 5 min. zachtjes laten koken. Bonen laten uitlekken en bij gehaktmengsel voegen. Geheel weer aan de kook brengen en nog 2 min. zachtjes verwarmen. Chili con carne met tortillachips serveren.

met dank aan AH
Ik zou alleen als je de luxe hebt om over de juiste kruiden/specerijen te beschikken zelf die kruidenpasta en boontjesmix te maken.
  maandag 14 juli 2008 @ 11:31:54 #196
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_60092482
quote:
Op maandag 14 juli 2008 10:50 schreef Greys het volgende:
Iehieuwwwwww! Dan zou ik ook wel even genezen zijn voorlopig ja!

Kaasplankje, ouwe krotenkokert

Maar uh, vertel. Wat staat er op het culi-budget-menu bij u allen vandaag?
Ik heb even inspiratie nodig
van het weekend veel sausjes gemaakt: tzaziki, kruidenboter, knoflooksaus..nog een restje zalm over, dus vanavond eet ik brood met die sausjes. Tussen de middag lunch ik op t werk met het restje salade van het weekend. (met worteltjes, boontjes, aardappelen, tonijn en sinaasappel pesto dressing)..
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_60113713
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 13:49 schreef maok het volgende:
Spaanse kikkererwtenschotel (hoofdgerecht, 4 personen, 25 min, maar 1pan nodig)

Goed recept was erg lekker al heb ik de chorizo vervangen voor salami (anders moest ik weer een andere supermarkt in).
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:51:03 #198
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60114822
quote:
Op maandag 14 juli 2008 11:30 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ik zou alleen als je de luxe hebt om over de juiste kruiden/specerijen te beschikken zelf die kruidenpasta en boontjesmix te maken.
^^
Zo'n mixje is zo gedaan
  dinsdag 15 juli 2008 @ 18:01:23 #199
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_60125601
TVP Ik geef nu echt heel veel uit aan eten, dat kan veel goedkoper.

Pasta Bolognese:

Ingrediėnten (4 personen)
- 1 grote winterpeen (0,99 per kilo)
- 3 of 4 uien (0,99 per kilo)
- 4 blikjes tomatenpuree (0,25 per blikje)
- 400-500 gram gehakt (2,99 de kilo)
- kruiden, al naar gelang wat je lekker vind. (ik gebruik paprikapoeder, peper, zout, knoflook, oregano, basilicum en een mix van Italiaanse kruiden)
- pak spaghetti/farfalle į 500 gram (1,00 per 500 gram, AH huismerk)

Totaalprijs:
Winterpeen = 0,25
Tomatenpuree = 1,00
Gehakt = 1,50
Uien = 0,50
Pasta = 1,00

Eindprijs: ongeveer 4,25 voor 4 personen, gebaseerd op AH prijzen. De saus kun je ook invriezen in 1-persoons porties Voor 1 persoon zou dit dan neerkomen op ongeveer 1,10 per maaltijd

Bereiding:
Snijd de winterpeen en de uien heel fijn. Fruit de uitjes in de pan, en kruid het gehak naar smaak. Ondertussen alvast water opzetten voor de pasta. Als je uitjes bruin zijn, het gehakt erbij doen en rul bakken. Voeg, als het gehakt bruin is, de winterpeen toe. Nog even bakken en gooi dan de tomatenpuree erbij, plus een evenredige hoeveelheid water. Kruid de saus naar smaak en laat het lekker doorkoken en indikken. Kook de pasta (meestal 8 minuten, afhankelijk van de soort pasta en de gewenste 'bite' ) en giet af. roer de saus af en toe door.

Eet smakelijk

Je kunt dit gerecht zo duur maken als je wilt; je kunt wijn meekoken, andere kruiden gebruiken, etc. De rest van het gehakt en de ui kun je eventueel gebruiken voor chili con carne, of lekker in een wrap de volgende dag Eventueel koop je een el cheapo zakje gemixte sla (0,75) met een fles dressing (1,00 per fles), heb je er nog een salade bij
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_60139137
quote:
Op maandag 14 juli 2008 11:31 schreef AKnynke het volgende:

[..]

van het weekend veel sausjes gemaakt: tzaziki, kruidenboter, knoflooksaus..nog een restje zalm over, dus vanavond eet ik brood met die sausjes. Tussen de middag lunch ik op t werk met het restje salade van het weekend. (met worteltjes, boontjes, aardappelen, tonijn en sinaasappel pesto dressing)..
Even een vraagje tussendoor. Hoe bewaar je zelfgemaakte kruidenboter? Ik maak graag zelf peterselieboter, maar daar staat altijd in een week de schimmel op
Sweet and innocent...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')