http://reporter.kro.nl/ui(...)nederwiet/intro.aspxquote:Hoe de Nederwiet zijn onschuld verloor
Zondag 4 mei 2008, 22.40 op Nederland 2
Herhaling: dinsdag 6 mei 10.25 op Ned. 2
Je kon net zo goed andijvie roken! Nederwiet stelde dertig jaar geleden niet zo veel voor. Werkzame stof zat er nauwelijks in. In de coffeeshop, zo de cannabis van eigen bodem al op het menu stond, kostte het spul hooguit een paar dubbeltjes per gram.
Nu is Nederwiet big business. En heavy stuff. Net zo sterk als hasj. De beste soorten kosten nu al meer dan tien euro per gram bij de cannabiswinkelier. De kweek van Nederwiet, ooit in handen van vooral alternatievelingen en oude hippies, is het terrein geworden van de onderwereld.
Die schrikt er niet voor terug om de handel te verzwaren met gemalen tl-buizen en andere niet voor inwendig gebruik bestemde rotzooi. Ook is de wiet soms vervuild met gevaarlijke landbouwbestrijdingsmiddelen en zware metalen. Reporter onderzoekt de ongewenste bijwerkingen van het Nederlandse softdrugsgedoogbeleid.
Het is wetenschappelijk bewezen dat met gedogen en uitgebreid informeren van en over drugs er relatief minder verslaafden rondlopen dan, er minder doden mee vallen en mensen er verantwoordelijker mee om gaan, dan in landen waar een taboe heerst op drugs (dit zijn tevens vaak de landen die zware kritiek op ons beleid hebben).quote:Op zondag 4 mei 2008 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
Las het in de TV-gids en dacht 'misschien wel interessant om te kijken' en 'krijg je ook eens de andere kant te horen'.
[..]
http://reporter.kro.nl/ui(...)nederwiet/intro.aspx
Ik ga zeker kijken want dat standaard D'66 geleuter over drugs begint me zo langzamerhand de keel uit hangen. Ik begin langzamerhand een beetje in te zien dat het niet voor niets is waarom de rest van de wereld huivert van drugs en Nederland een nogal afwijkend geval is. Al die D'66 propaganda ("Als je het verbiedt wordt het hier Palermo" en "Straks heb je geen zicht meer op verslaafden, dan gaat het ondergronds") werkt bij mij onderhand behoorlijk contraproductief.
Ik twijfel nog een beetje maar in principe zeg ik: weg met het gedoogbeleid, verbieden die hap!!!
(eerlijk is eerlijk: ik moet EchtGaaf achteraf gelijk geven)
En wat er aan misstanden bij staat gebeurt ineens niet meer als je drugs verbied? Het is verboden dus probleem opgelost?quote:Op zondag 4 mei 2008 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
Las het in de TV-gids en dacht 'misschien wel interessant om te kijken' en 'krijg je ook eens de andere kant te horen'.
[..]
http://reporter.kro.nl/ui(...)nederwiet/intro.aspx
Ik ga zeker kijken want dat standaard D'66 geleuter over drugs begint me zo langzamerhand de keel uit hangen. Ik begin langzamerhand een beetje in te zien dat het niet voor niets is waarom de rest van de wereld huivert van drugs en Nederland een nogal afwijkend geval is. Al die D'66 propaganda ("Als je het verbiedt wordt het hier Palermo" en "Straks heb je geen zicht meer op verslaafden, dan gaat het ondergronds") werkt bij mij onderhand behoorlijk contraproductief.
Ik twijfel nog een beetje maar in principe zeg ik: weg met het gedoogbeleid, verbieden die hap!!!
Volgens mij heb je daar nog een goed punt ook. Als een regering een legalisatie er doorheen jaagt, kunnen ze een toekomstige royaal betaalde baan bij de EU wel vergeten.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:27 schreef Klopkoek het volgende:
Heb de uitzending gezien en wat is onze politiek weer laf. Als je de KRO moet geloven willen ze in Den Haag niet eens de omzet en belastingcijfers weten van de coffeeshop omdat het te politiek gevoelig ligt....
Nederland is gewoon net een bananenrepubliek. En ik weet wel waarom het niet gelegaliseerd wordt: dan krijgen ze ruzie met Europa. Dan gaat de hele wereld zich met Nederland bemoeien en dat durven die laffe politici niet.
Weet je wat me steeds opvalt in dit forum? Als het over andere soorten criminaliteit gaat dan kan er niet hard genoeg worden opgetreden en ligt het accent volledig bij het bestrijden van de aanbodkant. Maar als het opeens over drugs gaat (een stof dat vrijheid ontneemt en niet geeft) worden al die stoere rechtse mensen opeens doetjes en gaan ze mekkeren dat je wat moet doen aan de vraagzijde.quote:Op zondag 4 mei 2008 22:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En wat er aan misstanden bij staat gebeurt ineens niet meer als je drugs verbied? Het is verboden dus probleem opgelost?
Sotdrugs verbieden is het meest nutteloze wat je kunt doen want in principe is er weinig mis mee. Gezond is het niet maar dat is alcohol en tabak ook niet. Het kost veel geld om softdrugs te bestrijden en levert niets op.
Beter legaliseer je het want zo kan er ook toezicht worden gehouden op de kwaliteit en veiligheid en kan de politie zich druk gaan maken over ernstigere zaken. En ik kan veilig en legaal mn halfjaarlijkse joint roken.
Inderdaad omdat het niet legaal is. Verder laat het zien hoe kansloos en hypociet een war on drugs is. Iets dat jij wilt door drugs te verbieden.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:27 schreef Klopkoek het volgende:
Die film gaat over de macht van de onderwereld, gevestigde elitebelangen en een corrupte overheid.
Exact de ingrediënten die hier ook aanwezig zijn.
Zonde, hadden ze een berg centen aan kunnen verdienenquote:Heb de uitzending gezien en wat is onze politiek weer laf. Als je de KRO moet geloven willen ze in Den Haag niet eens de omzet en belastingcijfers weten van de coffeeshop omdat het te politiek gevoelig ligt....
Trieste zaak natuurlijk. Maar geen enkele reden om het dan maar te verbieden. De resultaten van ons beleid zijn echt zo slecht niet. Verder moet Nederland een voortrekkersrol spelen en erop aandringen dat softdrugs legaal moeten worden. Langzaam zullen onze buren inzien dat verbieden echt de slechtste oplossing is.quote:Nederland is gewoon net een bananenrepubliek. En ik weet wel waarom het niet gelegaliseerd wordt: dan krijgen ze ruzie met Europa. Dan gaat de hele wereld zich met Nederland bemoeien en dat durven die laffe politici niet.
Exact. Je moet je eens gaan voorstellen wat er bijv. zou gebeuren wanneer de Duitsers het inkopen en verkopen van wapens door particulieren gaat reguleren. Dan wordt heel Europa ook gek.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:29 schreef Steeven het volgende:
[..]
Volgens mij heb je daar nog een goed punt ook. Als een regering een legalisatie er doorheen jaagt, kunnen ze een toekomstige royaal betaalde baan bij de EU wel vergeten.
Verbieden gaat misschien te ver maar je zou eigenlijk wel een maximum moeten stellen per persoon, alhoewel dat waarschijnlijk weer teveel administratie is. Datzelfde vind ik overigens van drank.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad omdat het niet legaal is. Verder laat het zien hoe kansloos en hypociet een war on drugs is. Iets dat jij wilt door drugs te verbieden.
[..]
Zonde, hadden ze een berg centen aan kunnen verdienen
[..]
Trieste zaak natuurlijk. Maar geen enkele reden om het dan maar te verbieden. De resultaten van ons beleid zijn echt zo slecht niet. Verder moet Nederland een voortrekkersrol spelen en erop aandringen dat softdrugs legaal moeten worden. Langzaam zullen onze buren inzien dat verbieden echt de slechtste oplossing is.
Met het gebruik van softdrugs doe ik niemand kwaad. Geen enkele reden om daar tegen op te treden. En dat er mensen niet mee om kunnen gaan is hun probleem en de overheid mag van mijn belastinggeld die mensen wmb aanpakken. Maar om het overgrote deel van de mensen die probleemloos wel eens een joint rookt hun ding zomaar af te pakken dat is principieel verkeerd.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je wat me steeds opvalt in dit forum? Als het over andere soorten criminaliteit gaat dan kan er niet hard genoeg worden opgetreden en ligt het accent volledig bij het bestrijden van de aanbodkant. Maar als het opeens over drugs gaat (een stof dat vrijheid ontneemt en niet geeft) worden al die stoere rechtse mensen opeens doetjes en gaan ze mekkeren dat je wat moet doen aan de vraagzijde.
Het is gewoon hypocrisie ten top. Verbied die hele zooi. Drugs maakt mensen en landen compleet kapot, daar kan China over meepraten.
Wat interesseert jou het of iemand iets tot zich neemt waar hij of zij van kan genieten? Als je dan toch zonodig voor mensen wilt gaan bepalen dat ze geen drugs mogen nemen, dan kun je direct tabak, alcohol, suiker en talloze andere drugs die overal te kopen zijn verbieden. Onzinnig dus. En onnodig.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je wat me steeds opvalt in dit forum? Als het over andere soorten criminaliteit gaat dan kan er niet hard genoeg worden opgetreden en ligt het accent volledig bij het bestrijden van de aanbodkant. Maar als het opeens over drugs gaat (een stof dat vrijheid ontneemt en niet geeft) worden al die stoere rechtse mensen opeens doetjes en gaan ze mekkeren dat je wat moet doen aan de vraagzijde.
Het is gewoon hypocrisie ten top. Verbied die hele zooi. Drugs maakt mensen en landen compleet kapot, daar kan China over meepraten.
Al was het maar om het simpele feit dat het jouw geen ene flikker aan gaat wat ik in mijn eigen lijf stop.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Goh, Klopkoek, we zijn het helemaal met elkaar eensIk verbaas me er elke dag weer over waarom we het onszelf aandoen drugs te gedogen...
OMdat niet iedereen jouw ideeen aanhangt? Omdat sommige mensen graag zelf beslissen wat ze wel en niet in hun lichaam stoppen en dat niet willen overlaten aan christenen of de overheid? Dat jij graag naar Balkenende luistert om te weten wat je wel en niet mag doen prima, maar laat mij lekker een plantje (een plantje ja, daar hebben we het overquote:Op zondag 4 mei 2008 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Goh, Klopkoek, we zijn het helemaal met elkaar eensIk verbaas me er elke dag weer over waarom we het onszelf aandoen drugs te gedogen...
Dat is vreemd want het was een CDA-VVD kabinet dat deze puinhoop heeft veroorzaakt.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:01 schreef Hexagon het volgende:
Jurgen pleurt meestal zonder argumenten wat CDA retoriek neer en wil verder geen discussie dus laat hij zich zodoende verder nooit zien.
Volgens mij heb ik je deze vraag wel eens eerder gesteld maar bleef antwoord uit (en zal nu ook wel weer uitblijven) maar wat helpt het om drugs te verbieden? Is het dan opeens weg, krijg je dan opeens minder gebruikers? (Klopkoek mag het ook beantwoorde)quote:Op zondag 4 mei 2008 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Het gedoogbeleid dateert van 1976. Toen zat kabinet Den Uyl er. Maargoed verder hebben vrijwel alle partijen van die tijd dit gesteund van links tot rechts.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is vreemd want het was een CDA-VVD kabinet dat deze puinhoop heeft veroorzaakt.
Ik wist het al hoor: de VVD is een mafiapartij voor grootgraaiersch.
Maar zorgt het verbieden voor minder problemen was de vraag.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Chewie, we verbieden toch ook gewoon het dragen van wapens? Gaan we dan ook opeens de vraag stellen: "Als je het verbiedt, heb je dan minder kopers"?
Het verschil is dat drugsgebruik iets van jezelf is. Iets wat in de hoofden van heel veel mensen totaal niet verkeerd is. De recreatieve en verantwoorde gebruikers hebben er plezier mee en doen niemand kwaad.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Chewie, we verbieden toch ook gewoon het dragen van wapens? Gaan we dan ook opeens de vraag stellen: "Als je het verbiedt, heb je dan minder kopers"?
Een directe bron kan ik je zo even niet gevenquote:Op maandag 5 mei 2008 10:19 schreef Klopkoek het volgende:
Hexagon: heb je daar een bron van dat alle partijen dat steunden? Waar heb je dat vandaan?
Dat is geen argument. Het enige argument wat zinnig is in een discussie over drugs is kijken naar de voor- en nadelen van een verbod, en dan is het duidelijk dat een verbod voor veel meer problemen zorgt dan legalisering. Mensen wíllen het gebruiken, ook al zijn we nu al 100 jaar bezig met het proberen tegen te houden. Amerika toont dagelijks het falen van drugsrepressie aan. Dan wordt het echt eens tijd om het te legaliseren en controleren, zodat gedoe als vervuilde wiet kan worden tegen gegaan.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Klopkoek, waarom geef je geen antwoord op deze eenvoudige vraag.quote:Op maandag 5 mei 2008 09:49 schreef frenkck het volgende:
vraagje klopkoek en jurgen21, drinken jullie wel eens bier of roken jullie tabak?
dat heb ik ook gezien idd en daar kwam nogal eens naar voren dat NL niet meegenomen wordt in de VN statistieken omdat het te positief voor gedogen uitvielquote:Op maandag 5 mei 2008 10:57 schreef ethiraseth het volgende:
De auteur was enkele weken terug bij het programma Boeken ja. Die kon precies vertellen waarom de huidige manier van drugsbestrijding altijd zal blijven falen.
Nu DS4 nog, en alles komt goedquote:Op zondag 4 mei 2008 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
edit:
Hier nu op uitzendinggemist te bekijken.
Wat dacht je van smaakversterkers, wat bijna in elk kant en klaar product bij de super ligt.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
overigens als je alle drugs wilt gaan verbieden kun je je kopje koffie, sigaret, red bull, alcohol, pijnstillers en hoestdrank wel laten staan
Mja, of ze werden samengevoegd als Benelux, waardoor het Belgische en luxemburgse cijfers die van Nederland opkrikten naar acceptabel niveau.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat heb ik ook gezien idd en daar kwam nogal eens naar voren dat NL niet meegenomen wordt in de VN statistieken omdat het te positief voor gedogen uitviel
Ik ben trots op die reputatie.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb ook een stukje gezien. Het is te gek voor woorden. Geen wonder dat we in het het buitenland zo'n bedenkelijke reputatie hebben opgebouwd.
Kan jij dan mischien de tot nu onbeantwoorde vraag beantwoordenquote:Op maandag 5 mei 2008 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik ben dus zeker voor een verbod van alle soorten drugs.
Ik heb nog geen zinnig weerwoord van tegenstanders gehoord, allemaal beroepen ze zich op een soort moraal of een onderbuikgevoel, zoals jij nu ook weer doet.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Ach ik noem het maar de "zegeningen" van het doorgeschoten liberalisme. Alles moet hier maar kunnen![]()
Vrijheid blijheid?
Wat los je met gedogen en "alles maar toestaan "op?quote:Op maandag 5 mei 2008 11:19 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kan jij dan mischien de tot nu onbeantwoorde vraag beantwoorden![]()
Wat los je met een verbod nu precies op?
quote:Op maandag 5 mei 2008 11:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat los je met gedogen en "alles maar toestaan "op?
alle verboden gaan opheffen? (want anders gaat het ondergronds toch verder?)
Scheer ten eerste niet alle verboden over een kam. Een verbod op softdrugs is een verbod op iets dat in tegenstelling tot diefstal of geweld helemaal niet tot in de kern verkeerd is. Zodoende valt dat gewoon niet te vergelijken. Bijna iedereen is het erover eens dat geweld gebruiken verkeerd is. Maar aan het gebruiken van softdrugs is gewoon niets verkeerd. Helemaal niets.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat los je met gedogen en "alles maar toestaan "op?
alle verboden gaan opheffen? (want anders gaat het ondergronds toch verder?)
Ik wel, het laat zien dat we hier in Nederland niet zo bekrompen en krampachtig omgaan met softdrugs. Andere landen blijven krampachtig verbieden terwijl ze zelf net zo goed weten dat dat een hopeloze zaak is.quote:
Nee het betekent dat Boer Harm zn schuur vol Hennep kan zetten en dit kan verkopen aan coffeeshops nadat de overheid de kwaliteit en veiligheid heeft gecontroleerd.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:35 schreef JohnDope het volgende:
Ik ben het eens met de TS.
En het legaliseren van wiet, betekent dus niet, dat iedereen thuis een lampje mag ophangen en er vervolgens wiet onder mag zetten.
Maar legaliseren betekent gewoon dat een paar zware criminelen een moeilijke vergunning krijgen, waarmee zij als enige legaal kunnen kweken.
En al die blowers zijn voor legalisering, omdat zij de illusie hebben dat zij dan legaal in hun woningbouw-woning een groeilamp mogen ophangen en dan verdienen de staat en al die wietboeren helemaal niks meer.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:39 schreef OldJeller het volgende:
Momenteel is de softdrugs qua belasting een van de grootste melkkoeien voor de staat.
BLij dat jij al precies weet hoe een legalisering eruit zou komen te zien.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:35 schreef JohnDope het volgende:
Ik ben het eens met de TS.
En het legaliseren van wiet, betekent dus niet, dat iedereen thuis een lampje mag ophangen en er vervolgens wiet onder mag zetten.
Maar legaliseren betekent gewoon dat een paar zware criminelen een moeilijke vergunning krijgen, waarmee zij als enige legaal kunnen kweken.
Als je het legaal maakt, dan moet je ook zeggen dat bijvoorbeeld ieder huishouden 1 wietlamp mag hebben voor eigen gebruik.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het betekent dat Boer Harm zn schuur vol Hennep kan zetten en dit kan verkopen aan coffeeshops nadat de overheid de kwaliteit en veiligheid heeft gecontroleerd.
Beetje zoals het nu iedereen vrij staat om zelf zijn groente en fruit te kweken zodat de staat en groenteboeren niks verdienen?quote:Op maandag 5 mei 2008 11:40 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En al die blowers zijn voor legalisering, omdat zij de illusie hebben dat zij dan legaal in hun woningbouw-woning een groeilamp mogen ophangen en dan verdienen de staat en al die wietboeren helemaal niks meer.
Als dat huishouden erin slaagt zijn plantage volgens de voorschriften veilig te krijgen hebben ze mn zegen.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:41 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je het legaal maakt, dan moet je ook zeggen dat bijvoorbeeld ieder huishouden 1 wietlamp mag hebben voor eigen gebruik.
Wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik ken genoeg mensen die een wietkastje zouden willen hebben thuis, maar dat niet durven omdat dat illegaal is en daardoor hun woning van de woningbouw uitgezet kunnen worden.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:42 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Beetje zoals het nu iedereen vrij staat om zelf zijn groente en fruit te kweken zodat de staat en groenteboeren niks verdienen?
Wiet kweken onder 1 lamp is niet gevaarlijk (max 600 watt), er zijn ook kant en klare growboxes te koop.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als dat huishouden erin slaagt zijn plantage volgens de voorschriften veilig te krijgen hebben ze mn zegen.
Overigens mag je in Nederland ook niet je eigen alcohol stoken wegens de gevaren die er aan zitten terwijl het verder gewoon legaal is.
En dus de staat ook niet.quote:Op maandag 5 mei 2008 11:40 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En al die blowers zijn voor legalisering, omdat zij de illusie hebben dat zij dan legaal in hun woningbouw-woning een groeilamp mogen ophangen en dan verdienen de staat en al die wietboeren helemaal niks meer.
Met mij valt alleen over legalisatie te praten, wanneer de Burger thuis dan ook minimaal 1 groeilamp op mag hangen.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:04 schreef frenkck het volgende:
Na het zien van de docu kan ik maar één ding zeggen, legaliseer de achterdeur. De coffeeshop houder die zich trouwens wilde profesionaliseren kan ik alleen maar toejuichen, op deze manier kan je gewoon zeker zijn van je kwaliteit en de werking van de wiet. Zulke profesionaliteit en de verzekering van de kwaliteit is alleen maar goed voor de volksgezondheid en prima voor de informatieverschaffing, waar de effecten van wiet nu vaak nog onduidelijker zijn voor vele mensen.
En voor diegene die tegen legalisatie zijn, denken jullie echt dat de vraag zal afnemen als de coffeeshops gesloten zullen worden? Het zal alleen nog maar ondergrondser worden. De kwekerijen zullen blijven bestaan, want het transport van wiet naar engeland/duitsland gaat echt niet via de coffeeshop. Die exportlijnen zijn al ondergronds en daar zal niks aan veranderen.
Wat je wel kan creeëren als je wiet kweken legaliseert, is dat de gelegaliseerde kwekerijen gecontroleerd kunnen worden waar de handel heen gaat. Zo kun je er voor zorgen dat de gelegaliseerde kwekerijen de wiet alleen kunnen aanbieden via coffeeshops.
Hierdoor zal de onderwereld wel degelijk een klap te verduren krijgen.
Als dat veilig is zoals je zegt zie ik geen probleem. Net als je ook je eigen bier mag brouwen.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Met mij valt alleen over legalisatie te praten, wanneer de Burger thuis dan ook minimaal 1 groeilamp op mag hangen.
Het is dan meer voor de liefhebber dan natuurlijk. Mij lijkt dat bij een legalisatie, er thuis ook groeilampen opgehangen mogen worden.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als dat veilig is zoals je zegt zie ik geen probleem. Net als je ook je eigen bier mag brouwen.
Al denk ik niet dat dat financieel interessant is wanneer het gelegaliseerd is. Een kleine thuiskweker haalt het niet bij een grootschalige professionele wietboerderij
Zolang je binnen de veiligheidsvoorschriften blijft van de brandweer en de energieleverancier, mag je zo veel ophangen als je maar wilt.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Met mij valt alleen over legalisatie te praten, wanneer de Burger thuis dan ook minimaal 1 groeilamp op mag hangen.
Op dit moment is het dus verboden om thuis wiet te kweken onder 1 lamp.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang je binnen de veiligheidsvoorschriften blijft van de brandweer en de energieleverancier, mag je zo veel ophangen als je maar wilt.
het is op dit moment zelfs al legaal zolang het bij 3 of 4 plantjes blijftquote:Op maandag 5 mei 2008 12:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Op dit moment is het dus verboden om thuis wiet te kweken onder 1 lamp.
Omdat wiet een illigale drug is. Maar met legalisatie heb je dat probleem dus niet.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Op dit moment is het dus verboden om thuis wiet te kweken onder 1 lamp.
Kunstmatige ondersteuning is volgens mij dan weer wel verboden, ook al blijft het bij de legale hoeveelheid hennep plantjes. Al zou het best kunnen zijn dat de 1e politie regio er strenger op is dan de andere regio.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het is op dit moment zelfs al legaal zolang het bij 3 of 4 plantjes blijft
Tot en met 5 planten wordt gedoogd, maar dat icm een groeilamp is verboden.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het is op dit moment zelfs al legaal zolang het bij 3 of 4 plantjes blijft
Ben ik het wel mee eens, zolang er enigzins rekening wordt gehouden met de veiligheid. De TNO heeft al een andere groeikas goedgekeurd, een dergelijke keuring voor kleine, goedkope kassen moet ook wel kunnen. De brandgevaarlijke situatie die je in sommige kwekerijen zag moet dus wel voorkomen worden.quote:Op maandag 5 mei 2008 12:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Moet je eens bij mensen thuis kijken die tropische vissen e.d. hebben en hoe gevaarlijk dat is aangelegd.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:06 schreef kipknots het volgende:
[..]
Ben ik het wel mee eens, zolang er enigzins rekening wordt gehouden met de veiligheid. De TNO heeft al een andere groeikas goedgekeurd, een dergelijke keuring voor kleine, goedkope kassen moet ook wel kunnen. De brandgevaarlijke situatie die je in sommige kwekerijen zag moet dus wel voorkomen worden.
Goeie vraag waarom is het eigenlijk verboden? Er was niet echt een goede reden voor, toen opium nog legaal was en Nederland er bakken geld mee verdiende lag het gebruik niet hoger dan het nu ligt dus gezondheid en ontwrichting van de maatschappij waren geen argument om drugs te verbieden lijkt mij.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:35 schreef Klopkoek het volgende:
En ik zou mensen wel eens willen vragen: waarom denken jullie dat in de rest van de wereld drugs gewoon verboden is? Waarom?
En waarom is drank wel gelegaliseerd?
Een vergunning hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Dat is maar hoe je het aanpakt als overheid. Ik zie niet in waaorm je een crimineel moet zijn om wiet te kunnen verbouwen. Zeker als je een groot professioneel boerenbedrijf hebt lijkt het me geen probleem. Sowieso denk ik dat de meeste coffeeshops liever met betrouwbare leveranciers in zee zullen gaan.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
JohnDope heeft nu wel een punt:
Als het wordt gelegaliseerd zal het wrs. net zoals bij drank zijn dat gewone burgers niet zelfstandig mogen kweken. Daarvoor zul je een ingewikkelde vergunning moeten aanvragen.
Het gevaar bestaat daarbij dat de huidige criminelen flink in het zadel zullen worden geholpen.
Laten we daarom die hele zooi verbieden en keiharde, KEIHARDE repressie uit voeren en je zult zien dat Nederland niet meer een 'vrij parkeren' vakje voor criminelen zal zijn.
Waarom? Als het gelegaliseert wordt is het gewoon een product wat je in je tuin of kas kunt kweken en die mag je nu ook al hebben voor andere producten.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
Geef nu eens antwoord op de vraag wat dat oplost? gebruik en problematiek in landen met keiharde repressie ligt nu eenmaal hogerquote:Laten we daarom die hele zooi verbieden en keiharde, KEIHARDE repressie uit voeren en je zult zien dat Nederland niet meer een 'vrij parkeren' vakje voor criminelen zal zijn.
Omdat andere regeringen er kennelijk een meer bekrompen visie op nahouden inzake softdrugs. En hoe hard ze ook proberen. Het lukt gewoon niet om softdrugs de wereld uit te krijgen en de behoefte eraan te beeindigen. Softdrugs is niet slechter dan alcohol maar omdat het toevallig nog niet zo ingeburgerd is vinden conservatieve geesten het eng en raar.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:35 schreef Klopkoek het volgende:
En ik zou mensen wel eens willen vragen: waarom denken jullie dat in de rest van de wereld drugs gewoon verboden is? Waarom?
En waarom is drank wel gelegaliseerd?
Pfoe, ik weet niet of dat nou zo waar is. Zal het in Scandinavië en de VS nou echt hoger liggen?quote:Op maandag 5 mei 2008 13:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom? Als het gelegaliseert wordt is het gewoon een product wat je in je tuin of kas kunt kweken en die mag je nu ook al hebben voor andere producten.
[..]
Geef nu eens antwoord op de vraag wat dat oplost? gebruik en problematiek in landen met keiharde repressie ligt nu eenmaal hoger
En dat vinden ze gek? Heeft er iemand ooit een illegale tomatenkwekerij gezien, waar ongure lui op soms gewelddadige manier geld mee proberen te verdienen? Ik denk niemand. De enige reden waarom de onderwereld er zich mee bezighoudt is juist omdat het verboden is om het te kweken, dat er dus geen enkele openheid is van productie (zoals bij elke legale markt) en handel. Als het legaal wordt om zelf te kweken is de coffeeshop wel gek om zijn softdrugs te halen bij een louche gangster, als het bij een legale kaskweker kan halen die op een normale manier geld probeert te verdienen. Dan zijn we ook meteen van die ongezonde rotzooi af.quote:De kweek van Nederwiet, ooit in handen van vooral alternatievelingen en oude hippies, is het terrein geworden van de onderwereld.
Wat een vreemde redenering. Als het gelegaliseerd wordt krijg je productie zoals alle andere producten. Slechts enkelen kweken thuis tomaten, peren, appels en sla. Dat gebeurt gewoon bij een legaal kweekbedrijf die dat op een doorzichtige en veel efficiëntere manier doet. Waarschijnlijk zal de thuiskweek afnemen.quote:Als het wordt gelegaliseerd zal het wrs. net zoals bij drank zijn dat gewone burgers niet zelfstandig mogen kweken. Daarvoor zul je een ingewikkelde vergunning moeten aanvragen.
In de VS is het gebruik bijna 2,5 keer zo hoog als in Nederland volgens nationmaster.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Pfoe, ik weet niet of dat nou zo waar is. Zal het in Scandinavië en de VS nou echt hoger liggen?
Gewoon, dat boer Harm in zijn kas grote hoeveelheden cannabis verbouwt volgens wettelijk vastgelegde veiligheids en kwaliteitsnormen.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:56 schreef Klopkoek het volgende:
Maar wat voor soort legalisatie zie jij je dan voor je? Dat alles toegestaan is?
A la West-Berlijn in de jaren '70?
Leuk voorbeeld dat opium: die stof heeft China de vernieling in geholpen.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Goeie vraag waarom is het eigenlijk verboden? Er was niet echt een goede reden voor, toen opium nog legaal was en Nederland er bakken geld mee verdiende lag het gebruik niet hoger dan het nu ligt dus gezondheid en ontwrichting van de maatschappij waren geen argument om drugs te verbieden lijkt mij.
Maar je hebt nog steeds geen antwoord op mijn vraag gegeven of een verbod ook maar iets oplost?
De onderwereld houdt zich ook met legale activiteiten bezig hoor....quote:Op maandag 5 mei 2008 14:03 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En dat vinden ze gek? Heeft er iemand ooit een illegale tomatenkwekerij gezien, waar ongure lui op soms gewelddadige manier geld mee proberen te verdienen? Ik denk niemand. De enige reden waarom de onderwereld er zich mee bezighoudt is juist omdat het verboden is om het te kweken, dat er dus geen enkele openheid is van productie (zoals bij elke legale markt) en handel. Als het legaal wordt om zelf te kweken is de coffeeshop wel gek om zijn softdrugs te halen bij een louche gangster, als het bij een legale kaskweker kan halen die op een normale manier geld probeert te verdienen. Dan zijn we ook meteen van die ongezonde rotzooi af.
De illegaliteit van de kweek is dé oorzaak voor het feit dat de onderwereld er zich mee bezighoudt. .
Ja de oorlogen daarover.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld dat opium: die stof heeft China de vernieling in geholpen.
quote:Pas er alsjeblieft mee op. Ja, ik begrijp dat vanuit het liberale denkkader het logisch is om het toe te staan maar liberalen zijn nu eenmaal naief en blind voor machtsverhoudingen en het corrumperen van de vrije wil. Uitgerekend drugs tast die vrije wil aan en maakt van mensen slaven. Slaven in handen van de heersende klassen en het grootkapitaal.
Liberaler omgaan met drugs houdt dus volgens de cijfers in dat er minder gebruikers zijn, ja laten we het dan maar gaan verbiedenquote:Zeker in deze tijd, waar alles op de 'eigen verantwoordelijkheid' wordt afgeschoven, moet je op passen met het toe staan van drugs.
quote:Datzelfde zagen we vroeger ook met sigaretten: het bleek dat de grootgraaiersch expres verslavende stoffen toevoegden om mensen te laten binden aan hun sigarettenmerk. Ik ben echt bang dat je met legalisatie van softdrugs straks ook een cannabismafia krijgt die dat soort geintjes gaan uit halen. Met als grootste verschil dat sigaretten primair de gezondheid aan tast en drugs de vrije wil om zelfstandig na te laten denken.
Hennep is een zeer eenvoudig te telen plant. Als het gelegaliseerd zou worden, komen er een aantal hectare kassen in Nederland vol mee te staan door normale kwekers, net als normale tomaten/komkommer kwekers. Als het legaal is, zullen er zoveel kwekers in de handel stappen als dat er vraag naar is. De productie past zich gewoon aan naar de vraag, want anders kan je beter gewoon weer terug stappen op komkommers of tomaten.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
Als het wordt gelegaliseerd zal het wrs. net zoals bij drank zijn dat gewone burgers niet zelfstandig mogen kweken. Daarvoor zul je een ingewikkelde vergunning moeten aanvragen.
Het gevaar bestaat daarbij dat de huidige criminelen flink in het zadel zullen worden geholpen.
Laten we daarom die hele zooi verbieden en keiharde, KEIHARDE repressie uit voeren en je zult zien dat Nederland niet meer een 'vrij parkeren' vakje voor criminelen zal zijn.
Stopt de tomatenmaffia verslavende stoffen in de tomaten? Stopt de bananenmaffia verslavende stoffen in de bananen? Waarom niet?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben echt bang dat je met legalisatie van softdrugs straks ook een cannabismafia krijgt die dat soort geintjes gaan uit halen. Met als grootste verschil dat sigaretten primair de gezondheid aan tast en drugs de vrije wil om zelfstandig na te laten denken.
Aha, en wie gaat er op toezien dat het werkelijk volgens de normen gebeurt?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gewoon, dat boer Harm in zijn kas grote hoeveelheden cannabis verbouwt volgens wettelijk vastgelegde veiligheids en kwaliteitsnormen.
Vervolgens verkoopt hij zijn cannabis op de veiling aan een coffeeshophouder en draagt hierover belasting af aan de overheid.
En daarna kan ik als 16+ bij de coffeeshop cannabis afhalen waarvan ik kan aannemen dat het volgens de normen is gemaakt. Die reken ik af met BTW en accijnzen en vervolgens kan ik ongestoord mijn joint roken.
Waarom doen fabrikanten dat nu niet met alle andere landbouwproducten?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De onderwereld houdt zich ook met legale activiteiten bezig hoor....
Wat er gaat gebeuren is dat de onderwereld massaal vergunningen gaan aanvragen en dat als beschermingsmantel gebruiken voor hun activiteitjes. Denk maar niet dat je met het legaal maken van die zooi het rommelen met drugs op houdt (wat hoorde ik nu? dat zelfs rubber tussen de wiet wordt gestopt om het zwaarder te maken?)
Ja dan kun je alles wel verbiedenquote:Op maandag 5 mei 2008 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat er gaat gebeuren is dat de onderwereld massaal vergunningen gaan aanvragen en dat als beschermingsmantel gebruiken voor hun activiteitjes. Denk maar niet dat je met het legaal maken van die zooi het rommelen met drugs op houdt (wat hoorde ik nu? dat zelfs rubber tussen de wiet wordt gestopt om het zwaarder te maken?)
In het geval van fruit gebeurt dat ook ja. Maar veel minder omdat fruit veel meer een primair levensgoed is dan sigaretten.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:10 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Stopt de tomatenmaffia verslavende stoffen in de tomaten? Stopt de bananenmaffia verslavende stoffen in de bananen? Waarom niet?
Ik begrijp je niet: in theorie kan ik nu toch ook een coffeeshop binnenlopen en kijken of ik geen troep krijg? Wat verandert er dan als je het legaliseert? Waardoor zouden consumenten dan opeens beter kunnen oordelen?quote:Er kan nu rotzooi in de cannabis gestopt worden omdat het in de illegaliteit is gedrukt, zodat er geen enkele manier voor de consument is om te kijken of hij geen rotzooi krijgt.
Als je alles lagaliseert zijn er ook geen drugs criminelen meer. Maar legaliseren is WEL een realistisch scenario. Keiharde repressie verorzaakt meer en hardere criminaliteit. Tenzij dat je beroep is is dat een ongewenste situatie.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
Dezelfde autoriteiten die nu controleren op kwaliteit en veiligheid bij de rest van onze producten.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Aha, en wie gaat er op toezien dat het werkelijk volgens de normen gebeurt?
Nee, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Omdat tomaten legaal zijn hebben burgers natuurlijk ook het recht om minimaal 1 tomatengroeilamp thuis te hangen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:13 schreef JohnDope het volgende:
De aandacht wordt weer afgeleid van het gevoelige punt, namelijk: wanneer de wiet legaal wordt, dan moeten Burgers ook het recht hebben om minimaal 1 groeilamp thuis te hangen.
(dat is iets waar die pseudo liberalen in dit topic nog niet over nagedacht hebben)
Denk je echt dat een coffeeshop houder zaken gaat doen met iemand die zijn wiet gaat versnijden en rubber aan zijn producten toevoegd? De coffeeshop houder wenst hem nog een prettige dag en stapt naar een andere legale kweker die wel een goed product levert. Zo werkt het met alles in de legale wereld.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Al vaker gezegt in dit topic.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:13 schreef JohnDope het volgende:
De aandacht wordt weer afgeleid van het gevoelige punt, namelijk: wanneer de wiet legaal wordt, dan moeten Burgers ook het recht hebben om minimaal 1 groeilamp thuis te hangen.
(dat is iets waar die pseudo liberalen in dit topic nog niet over nagedacht hebben)
De enige die daar een punt van maakt ben jij, ik (en gezien de reactie's de meeste anderen) zie geen obstakels voor thuisteelt bij legalisatie. De vergelijking met alcohol stoken die jij maakte gaat namelijk volledig mank, wiet is namelijk vergelijkbaar met het telen van komkommers en tomaten alcohol niet.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:13 schreef JohnDope het volgende:
Dan mag dat van jou, maar dat zal nooit mogen van Vadertje Staat, want dan hebben al die fanatieke blowers straks allemaal een kastje thuis staan en zullen ze allemaal niet of nauwelijks nog in de coffeeshop komen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als de burger dat veilig en verantwoord kan doen, en ik neem even van je aan dat dat kan, dan mag dat.
Waar heb jij het overquote:Op maandag 5 mei 2008 14:18 schreef Chewie het volgende:
[..]
De vergelijking met alcohol stoken die jij maakte gaat namelijk volledig mank
gedaan maar je bewijst weer eens een keer dat jij dit niet gedaan hebt.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:20 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Waar heb jij het overlees gewoon even het topic door.
Wat is je bewijs hiervoor. En waarom zou het minder gebeuren als het een primair levensgoed is? Dan zou je verwachten dat men er meer in stopt zodat mensen het ook blijven eten. Waarom gebeurt dat niet zo massaal? Waar is de bananenmaffia?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In het geval van fruit gebeurt dat ook ja. Maar veel minder omdat fruit veel meer een primair levensgoed is dan sigaretten.
Ik zou niet weten hoe jij wil controleren of 1/10 van de hasj rubber is.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:14 schreef Klopkoek het volgende:
Ik begrijp je niet: in theorie kan ik nu toch ook een coffeeshop binnenlopen en kijken of ik geen troep krijg?
Als de kweek legaal is zullen er waarschijnlijk vrij snel merken komen die te vergelijken zijn en waarvan het productieproces onafhankelijk gekeurd kan worden (dit hoeft niet eens een overheid te zijn, denk aan de Autopas, Bovag, kema). Als je het productieproces kunt traceren als consument heb je meer vertrouwen in het product.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:14 schreef Klopkoek het volgende:
Wat verandert er dan als je het legaliseert? Waardoor zouden consumenten dan opeens beter kunnen oordelen?
Denk eens verder: wat ik zeg is dat het legaliseren alleen niets op lost.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dan kun je alles wel verbieden
Als ik konijnenpoep in een zak drop stop en zo verkoop moet drop dan ook verboden worden?
quote:Op maandag 5 mei 2008 14:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
gedaan maar je bewijst weer eens een keer dat jij dit niet gedaan hebt.
Nou enquote:Op maandag 5 mei 2008 14:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan mag dat van jou, maar dat zal nooit mogen van Vadertje Staat, want dan hebben al die fanatieke blowers straks allemaal een kastje thuis staan en zullen ze allemaal niet of nauwelijks nog in de coffeeshop komen.
Hoeveel gaat het de consument dan kosten? Eurootje per gramquote:Op maandag 5 mei 2008 14:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou en
Ik kan ook mijn eigen brood bakken en mijn eigen tomaten verbouwen. Daar gaat de supermarkt ook niet van failliet. Ik kan ook goedkoop een krat bier kopen en dan hoef ik niet naar een cafe.
En als de coffeeshop graag klanten wil moeten ze zorgen dat het meerwaarde heeft om naar de coffeeshop te gaan.
Marktwerking enzo
quote:Op maandag 5 mei 2008 14:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik heb het woord 'alcohol' niet 1 keer gebruikt in dit topic.
Maar het bespaart ook geld op politiekosten en levert zelfs geld op in belasting en accijnzen. Die vlieger gaat niet op. En controle, zoals op alle producten gebeurt, is geen staatssteun.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Denk eens verder: wat ik zeg is dat het legaliseren alleen niets op lost.
Om werkelijk iets te veranderen heb je ambtenaren nodig om de administratie bij te houden, worden de lasten voor ondernemers verhoogd vanwege het papierwerk en administratie, gaan de belastingen omhoog om het allemaal te kunnen betalen én komen er nieuwe wetten en regels bij om de normen vast te stellen. Daarbij zal ook Brussel zich er mee gaan bemoeien vanwege mogelijke ongeoorloofde staatssteun omdat de drugssector voor Nederland te belangrijk is om de nek om te draaien en dus (criminele?) ondernemers gecompenseerd zullen moeten worden wat weer een hoop geld zal gaan kosten.
Er zitten zoveel haken en ogen aan drugs dat als je alle navente problemen voor wilt blijven de staat dat een hoop centjes zal gaan kosten.
Je kunt wel zeggen: we legaliseren het, maar daarmee alleen verander je niets.
Als er geen staatsteun komt gaat onze No.1 industrie naar de knoppen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:25 schreef Chewie het volgende:
Waarom komt er staatsteun als het gelegaliseerd wordt? Het slaat weer helemaal nergens op wat je nu weer neer pent Klopkoek.
Ik maak daar een heel groot punt van, want als de wiet legaal wordt, dan moet iedere burger het recht hebben om thuis een lamp op te hangen en ik kan je op een briefje geven dat de Staat onder legalisatie verstaat dat een paar grote criminelen een moeilijke vergunning krijgen en dat thuis kweken voor de Burger verboden blijft.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Oh ja dat was Klopkoek maar maakt verder weinig uit, jij bent de enige die een punt maakt van thuisteelt terwijl dat nogal overbodig is.
Waarom niet? als er genoeg marge opzit zal hij daar tevreden mee zijn, waarom blijf je zo ouderwets denken? Coffeeshops zijn niet eens meer nodig als het een legaal product is, AH en de sigarenboer zou het dan ook kunnen gaan verkopen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hoeveel gaat het de consument dan kosten? Eurootje per gram
Daar wordt een coffeeshophouder vast wel blij van
Een coffeeshop houder is gewend aan het feit dat hij megaveel woekerwinsten maakt, wanneer andere bedrijven hun product afpakken, gaan er een hele hoop mensen afgeperst worden, want de wiethandel is gewoon zware criminaliteit en die gaan over lijken wanneer hun handel in gevaar komt.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom niet? als er genoeg marge opzit zal hij daar tevreden mee zijn, waarom blijf je zo ouderwets denken? Coffeeshops zijn niet eens meer nodig als het een legaal product is, AH en de sigarenboer zou het dan ook kunnen gaan verkopen.
Ja leuk dat jij een glazenbol thuis hebt (die tevens je backups doetquote:Op maandag 5 mei 2008 14:30 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik maak daar een heel groot punt van, want als de wiet legaal wordt, dan moet iedere burger het recht hebben om thuis een lamp op te hangen en ik kan je op een briefje geven dat de Staat onder legalisatie verstaat dat een paar grote criminelen een moeilijke vergunning krijgen, waar zij mee mogen kweken en dat thuis kweken voor de Burger verboden blijft.
Jij denkt dat het echt meer geld gaat op leveren dan het zal kosten? Hoe naief.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het bespaart ook geld op politiekosten en levert zelfs geld op in belasting en accijnzen. Die vlieger gaat niet op. En controle, zoals op alle producten gebeurt, is geen staatssteun.
En dat Brussel misschien zeurt moet geen reden zijn om niet te blijven geloven in legalisatie als een betere oplossing dan repressie.
quote:Op maandag 5 mei 2008 14:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Een coffeeshop houder is gewend aan het feit dat hij megaveel woekerwinsten maakt, wanneer andere bedrijven hun product afpakken, gaan er een hele hoop mensen afgeperst worden, want de wiethandel is gewoon zware criminaliteit.
quote:Op maandag 5 mei 2008 14:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je mag thuis ook tomaten telen onder een lamp en ik zie niet waarom dat niet zou mogen met wiet zodra dit legaal is.
Jij bent echt mega naïef. Heel veel liquidaties zijn gewoon wiet gerelateerd.quote:
Ah ja, net zoals de WalMart Uzi's en G36's in de schappen heeft liggen?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom niet? als er genoeg marge opzit zal hij daar tevreden mee zijn, waarom blijf je zo ouderwets denken? Coffeeshops zijn niet eens meer nodig als het een legaal product is, AH en de sigarenboer zou het dan ook kunnen gaan verkopen.
Softdrugs zijn niet gemaakt om iemand te bedreigen of geweld aan te doenquote:Op maandag 5 mei 2008 14:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah ja, net zoals de WalMart Uzi's en G36's in de schappen heeft liggen?
LOL!! De wiet criminaliteit is gewoon keiharde zwaar georganiseerde misdaad. voor een halve kilo steken ze je tegenwoordig al neer of zetten ze een pistool op je kop.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Softdrugs zijn niet gemaakt om iemand te bedreigen of geweld aan te doen
Softdrugs worden gemaakt om van naievelingen slaven te maken. Net zo erg.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Softdrugs zijn niet gemaakt om iemand te bedreigen of geweld aan te doen
Ja, dan is er ook geen criminaliteit. Nu gebruikt ook iedereen wat ie wil, dus daar zou niets in veranderen.quote:Op maandag 5 mei 2008 13:56 schreef Klopkoek het volgende:
Maar wat voor soort legalisatie zie jij je dan voor je? Dat alles toegestaan is?
A la West-Berlijn in de jaren '70?
De consument gebruikt het niet voor criminele doeleinden.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:37 schreef JohnDope het volgende:
[..]
LOL!! De wiet criminaliteit is gewoon keiharde zwaar georganiseerde misdaad. voor een halve kilo steken ze je tegenwoordig al neer.
Waar haal je het vandaan dat hele volkswijken verslaafd raken? Dat is nu toch ook niet het geval, terwijl het kopen van wiet gewoon legaal is?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als er geen staatsteun komt gaat onze No.1 industrie naar de knoppen.
Waar het om gaat: het kost een hoop geld om het allemaal goed te regelen. Dat willen liberaaltjes niet en dus wordt het resultaat straks dat drugs straks legaal is en hele volkswijken verslaafd en stoned achter hun TV zitten weg te kwijnen.
Liberalisme is een schandelijke ideologie. Een ideologie waar de vrijheid van het goed belangrijker wordt geacht dan de vrijheid van mensen. Bah.
De criminelen zitten in de wiet omdat dat makkelijk, snel en veel geld in valt te verdienen. Wanneer hun handel - na een grote oorlog - wordt weggehaald, vinden ze een andere handel en begint de cyclus weer opnieuw.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, dan is er ook geen criminaliteit. Nu gebruikt ook iedereen wat ie wil, dus daar zou niets in veranderen.
Ja omdat het illegaal is, beter kun je het niet maken voor de onderwereld. Dat zag je ook al met de drooglegging.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
[..]
Jij bent echt mega naïef. Heel veel liquidaties zijn gewoon wiet gerelateerd.
Je moet gewoon realistisch blijven en niet weg kijken voor de andere problemen die gaan ontstaan.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:42 schreef Hexagon het volgende:
Voor al uw rationele oplossingen bedenken Klopkoek en JohnDope weer een nieuw probleem.
Voor de laatste keer dan maar troll. wat lost een verbod nu precies op?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah ja, net zoals de WalMart Uzi's en G36's in de schappen heeft liggen?
Als je het echt goed wil verkloten moet je vooral dat doen. En dan ook natuurlijk Ritalin en andere verslavende troep bij het Kruidvat in de schappen gaan leggen. natuurlijk. Toppie![]()
Net zoals met alcohol, auto's en vrouwen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Softdrugs worden gemaakt om van naievelingen slaven te maken. Net zo erg.
Als ze het legaal willen maken, zullen de grote wiet jongens eerst een oorlog beginnen tegen de legale bedrijven die aan de haal gaan met hun wiet.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja omdat het illegaal is, beter kun je het niet maken voor de onderwereld. Dat zag je ook al met de drooglegging.
Door niets onderbouwde retoriek.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Softdrugs worden gemaakt om van naievelingen slaven te maken. Net zo erg.
Is dat nou zo moeilijk, voor een ondernemer heb je echt heel weinig verstand van vraag en aanbodquote:Op maandag 5 mei 2008 14:43 schreef JohnDope het volgende:
\
En wat gaat het nou kosten?? Eurootje per gram??
Ken jij producten die meer dan 30 keer over de kop gaanquote:Op maandag 5 mei 2008 14:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is dat nou zo moeilijk, voor een ondernemer heb je echt heel weinig verstand van vraag en aanbod
Nu blowd, snuift en spuit iedereen zich ook de tiefus, daar gaat met lagalisatie dus niet meer geld in zitten. Je bespaard dus netto.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij denkt dat het echt meer geld gaat op leveren dan het zal kosten? Hoe naief.
Dus de overheid en de markt moeten maar bij voorbaat capituleren voor criminelen omdat we bang zijn?quote:Op maandag 5 mei 2008 14:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als ze het legaal willen maken, zullen de grote wiet jongens eerst een oorlog beginnen tegen de legale bedrijven die aan de haal gaan met hun wiet.
Vervolgens vinden ze weer een nieuw illegaal product waar ze snel veel geld mee kunnen verdienen en begint de misdaad-cyclus weer opnieuw.
Nee maar die naïeve liberalen moeten niet gaan huilen als het met veel geweld gepaard gaat en dat die ex-wietboeren vervolgens weer een andere gouden illegale handel vinden.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus de overheid en de markt moeten maar bij voorbaat capituleren voor criminelen omdat we bang zijn?
Hangt geheel van dat product af. Kan er zodoende niks zinnigs over zeggen.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee maar die naïeve liberalen moeten niet gaan huilen als het met veel geweld gepaard gaat en dat die ex-wietboeren vervolgens weer een andere gouden illegale handel vinden.
Wat is dan de volgende stapOok dat nieuwe illegale product legaliseren
Als de onderwereld zich op een nieuw produkt stort en het aanbod dus gaat stijgen, wil dat echt niet zeggen dat de vraag daardoor gaat stijgen. Alsof er meer heroïne gebruikers zullen ontstaan als de prijs hiervan met 10% omlaag gaat, doordat er meer aanbod is. De onderwereld wordt gewoon simpelweg weer een stukje kleiner hierdoor.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee maar die naïeve liberalen moeten niet gaan huilen als het met veel geweld gepaard gaat en dat die ex-wietboeren vervolgens weer een andere gouden illegale handel vinden.
Tot alles legaal is, dan blijft er alleen maar legale handel over. Criminaliteits probleem ook opgelost.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:41 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De criminelen zitten in de wiet omdat dat makkelijk, snel en veel geld in valt te verdienen. Wanneer hun handel - na een grote oorlog - wordt weggehaald, vinden ze een andere handel en begint de cyclus weer opnieuw.
Het gaat er dus om dat wanneer je wiet legaliseert het einde helemaal zoek is wat betreft legalisatie.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hangt geheel van dat product af. Kan er zodoende niks zinnigs over zeggen.
Maar je pleit ervoor om de vrije markt te laten verstoren door ede overheid door te buigen voor criminelen. En dan noem je jezelf rechts.
Wel ja joh, schaf gewoon meteen het hele wetboek af.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tot alles legaal is, dan blijft er alleen maar legale handel over. Criminaliteits probleem ook opgelost.
Wees nou even eerlijk, wiet voor max. 1 eurootje per gram, dan hoeft de gemiddelde gebruiker nog maar 3 euro per dag te betalen om zijn junkenbestaan te onder houden.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:01 schreef frenkck het volgende:
[..]
Als de onderwereld zich op een nieuw produkt stort en het aanbod dus gaat stijgen, wil dat echt niet zeggen dat de vraag daardoor gaat stijgen. Alsof er meer heroïne gebruikers zullen ontstaan als de prijs hiervan met 10% omlaag gaat, doordat er meer aanbod is. De onderwereld wordt gewoon simpelweg weer een stukje kleiner hierdoor.
In heb begin zal de overstap naar gelegaliseerde kweek inderdaad met enige moeilijkheden gaan, maar ik hoop dat je zelf wel begrijpt dat dit 10 jaar na de legalisatie geen problemen meer geeft. Alles heeft bij een omschakelingen negatieve kanten, maar je moet lange termijn gericht denken om de onderwereld te verkleinen. Legalisatie van wiet kweken is er hier één van.
Ja en die ken jij ook wel, dat zijn producten waar de staat een te groot deel van pakt.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:46 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ken jij producten die meer dan 30 keer over de kop gaan
Hij zal wel moeten als hij zijn onderneming wil behouden als het legaal wordt.quote:Denk jij dat een verkoper vervolgens akkoord gaat met het feit dat zijn product nog maar 3 keer over de kop gaat
Mijn god zeg wat ben je ook een vreselijk troll.quote:Op maandag 5 mei 2008 14:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Noem mij eens een paar producten dan.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja en die ken jij ook wel, dat zijn producten waar de staat een te groot deel van pakt.
[..]
Voor 1 euro per gram komt een shophouder echt zijn nest niet meer uit.quote:Hij zal wel moeten als hij zijn onderneming wil behouden als het legaal wordt.
Wil je niet voor iedereen spreken als het duidelijk is dat jij de enige bent die niet begrijpt wat er onder verstaan wordt.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:04 schreef JohnDope het volgende:
Al die liberalen roepen maar het heilige woord legalisatie, maar niemand weet nou precies wat ze daar onder verstaan
Is geen troll, want als je een vinger geeft nemen ze je hele hand.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Mijn god zeg wat ben je ook een vreselijk troll.
quote:Op maandag 5 mei 2008 15:11 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Noem mij eens een paar producten dan.
[..]
Voor 1 euro per gram komt een shophouder echt zijn nest niet meer uit.
voor de zoveelste keer: ik vind het prima dat ze die wiet legaliseren, maar dan moet het wel zo zijn dat iedere burger het recht heeft om minimaal 1 groeilamp op te hangen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wil je niet voor iedereen spreken als het duidelijk is dat jij de enige bent die niet begrijpt wat er onder verstaan wordt.
Met een euro per gram word je niet rijk.quote:
quote:Op maandag 5 mei 2008 15:11 schreef JohnDope het volgende:
Voor 1 euro per gram komt een shophouder echt zijn nest niet meer uit.
quote:Op maandag 5 mei 2008 15:13 schreef JohnDope het volgende:
[..]
voor de zoveelste keer: ik vind het prima dat ze die wiet legaliseren, maar dan moet het wel zo zijn dat iedere burger het recht heeft om minimaal 1 groeilamp op te hangen.
En dat zal noooooit gebeuren, want dan verdient er helemaal niemand nog wat met wiet.
Ja maar wiet kweken is veel leuker en aantrekkelijker dan een tomaat kweken. Blowers kan je niet met een doorsnee tomaat-eter vergelijken.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:15 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is lezen nu zo moeilijk? Er is toch ook geld te verdienen aan tomaten e.d. terwijl je dit ook thuis mag telen?
Maar beiden gebeurt nu ook al thuisquote:Op maandag 5 mei 2008 15:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ja maar wiet kweken is veel leuker en aantrekkelijker dan een tomaat kweken.
Ja maar geloof jij nou werkelijk dat de wiet 1 eurootje per gram gaat kosten wanneer het legaal isquote:
Dat bepaalt de markt.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ja maar geloof jij nou werkelijk dat de wiet 1 eurootje per gram gaat kosten wanneer het legaal is![]()
Nee maar ik kwam dan ook niet met dat bedrag aanzettenquote:Op maandag 5 mei 2008 15:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ja maar geloof jij nou werkelijk dat de wiet 1 eurootje per gram gaat kosten wanneer het legaal is![]()
Is dat zo? Als er professionele kaskweek ontstaat, kan je hier waarschijnlijk met thuiskweek kwaliteit niet zo snel tegenop. Of je moet behoorlijk investeren in een professionele installatie waar je het geld toch nooit meer van terug ziet, want je kan je handel ook bijna niet kwijt.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ja maar wiet kweken is veel leuker en aantrekkelijker dan een tomaat kweken. Blowers kan je niet met een doorsnee tomaat-eter vergelijken.
Er komen natuurlijk zoveel belastingen op die legale wiet dat 1 gram wiet nogsteeds duurder is dan een pakje sigaretten.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat bepaalt de markt.
Het boeit me ook niet zozeer of het duurder of goedkoper wordt. maar imo zou het gewoon legaal moeten zijn.
We weten dat nu wel hoor. Je hoeft dat niet 10x te herhalen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:13 schreef JohnDope het volgende:
[..]
voor de zoveelste keer: ik vind het prima dat ze die wiet legaliseren, maar dan moet het wel zo zijn dat iedere burger het recht heeft om minimaal 1 groeilamp op te hangen.
En dat zal noooooit gebeuren, want dan verdient er helemaal niemand nog wat met wiet.
Hoezo, je mag ook gewoon tabaksplantjes houden thuis.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:25 schreef JohnDope het volgende:
.
En dat is ook de grootste reden, dat de thuisteelt voor Burgers nooit legaal zal worden, omdat iedereen dan thuis gaat kweken en er helemaal niemand nog wiet in de winkel gaat kopen.
Zit dat een beetje prettig zo'n alluminium hoedje?quote:Het zijn gewoon echt een stelletje uitgekookte liberale schurken bij de overheid en ik heb ze helemaal door op dit punt![]()
Dit verzin je toch echt zelfquote:Op maandag 5 mei 2008 15:25 schreef JohnDope het volgende:
En dat is ook de grootste reden, dat de thuisteelt voor Burgers nooit legaal zal worden, omdat iedereen dan thuis gaat kweken en er helemaal niemand nog wiet in de winkel gaat kopen.
Het zijn gewoon echt een stelletje uitgekookte liberale schurken bij de overheid en ik heb ze helemaal door op dit punt![]()
Tabak kweken is veel ingewikkelder dan wiet.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hoezo, je mag ook gewoon tabaksplantjes houden thuis.
[..]
Denk nou even logisch na, als de wiet legaal wordt, dan zal het een eurootje of 6 a 7 per gram gaan kosten (zal me niks verbazen als ze een nieuwe wietbelasting in het leven roepen die het nog duurder maakt).quote:Op maandag 5 mei 2008 15:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit verzin je toch echt zelf
Je bestrijd een soort beleid dat ik en mn medestanders hier nergens bepleiten. Je voert dus eigenlijk een discussie met iemand die niet in dit topic aanwezig is.
In dat geval heeft professionele wietteelt kennelijk geen toegevoegde waarde. Als iedereen netjes veilig legaal thuis kweekt dan is het mij ook best.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:35 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Denk nou even logisch na, als de wiet legaal wordt, dan zal het een eurootje of 6 a 7 per gram gaan kosten (zal me niks verbazen als ze een nieuwe wietbelasting in het leven roepen die het nog duurder maakt).
Dan gaan mensen uiteraard geen wiet meer kopen in de coffeeshop, omdat ze zelf wiet kunnen kweken voor 30 cent per gram.
Alleen Vadertje Staat vindt dat niet best, omdat die dan geen geld meer verdient.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In dat geval heeft professionele wietteelt kennelijk geen toegevoegde waarde. Als iedereen netjes veilig legaal thuis kweekt dan is het mij ook best.
Dat zal best maar het mag, dus waarom zou dat voor wiet niet gelden?quote:Op maandag 5 mei 2008 15:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Tabak kweken is veel ingewikkelder dan wiet.
Niemand hier in dit topic pleit voor dit beleid en in de politiek zal dit ook niet zo snel het geval zijn. Je schiet er namelijk niks mee op. De prijs kan alleen kunstmatig hoog gehouden worden door accijnzen en die zullen er absoluut komen, maar ik verwacht absoluut geen hogere prijs dan nu, eerder lager. Als de prijs verder omhoog gedreven gaat worden, ontstaat er nieuwe criminaliteit, namelijk door de gebruikers zelf om aan het geld voor de wiet te komen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:25 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Er komen natuurlijk zoveel belastingen op die legale wiet dat 1 gram wiet nogsteeds duurder is dan een pakje sigaretten.
Het zijn gewoon echt een stelletje uitgekookte liberale schurken bij de overheid en ik heb ze helemaal door op dit punt![]()
quote:CDA verwerpt gedoogbeleid softdrugs
De Tweede Kamer wil een diepgaand onderzoek naar de gevolgen van het Nederlandse gedoogbeleid op het gebied van drugs. Het onderzoek moet boven water krijgen wat de gevolgen zijn van het gedogen van softdrugs. Het CDA is tegen het onderzoek. Het CDA verwerpt het gedoogbeleid en zegt dat ook zonder onderzoek wel duidelijk is dat niemand drugs zou moeten gebruiken, ook geen softdrugs.
quote:Het gedoogbeleid voor softdrugs hoort te worden afgeschaft. Het CDA vindt dat regels en wetten moeten worden nageleefd. Op termijn moet worden overgegaan tot sluiting van coffeeshops. Om te voorkomen dat jongeren zwaardere drugs zouden gaan gebruiken, werden de coffeeshops, als zogenaamde veilige gebruiksomgeving, voor lief genomen. Dit terwijl coffeeshops juist vaak als ontmoetingsplaats dienen voor geïnteresseerden in allerlei drugs. Cannabis is bovendien een stuk schadelijker dan altijd werd aangenomen. Daarbij veroorzaken de shops vaak overlast voor de buurt.
Softdruggebruik beïnvloedt het toekomstperspectief van jongeren. Het gebruik van cannabis onder scholieren staat meestal niet op zich. Het is vaak onderdeel van een patroon van verminderde leerprestaties, verminderd initiatief en ondernemingszin, verzuim en zelfs schooluitval.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Je gaat natuurlijk niet zelf met pootaarde en lampen aan de slag om een paar euro in de maand uit te sparen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:35 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Denk nou even logisch na, als de wiet legaal wordt, dan zal het een eurootje of 6 a 7 per gram gaan kosten (zal me niks verbazen als ze een nieuwe wietbelasting in het leven roepen die het nog duurder maakt).
Dan gaan mensen uiteraard geen wiet meer kopen in de coffeeshop, omdat ze zelf wiet kunnen kweken voor 30 cent per gram.
wel grappig dat je onze stelling met allerlei linkse en welhaast communistische denkbeelden bestrijd. Alleen wat schiet je ermee op. Allerlei dingen waar geen liberaal hier voor pleit. En in feite vind jij ook gewoon dat het legaal moet worden om thuis te telen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:43 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Alleen Vadertje Staat vindt dat niet best, omdat die dan geen geld meer verdient.
Jij mag best een moreel bezwaar hebben tegen softdrugs maar dan is verbieden nog niet de beste optie, vandaar nog maar eens de vraag wat lost een verbod op en wat denk je ermee te bereiken.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:46 schreef Jurgen21 het volgende:
Waarom moet een verbod iets oplossen? Ik kan vanuit moreel oogpunt best tegen gebruik van softdrugs zijn en het daarom willen verbieden. Maximumsnelheden in het verkeer lossen ook niks op, maar die hebben we ook ingesteld.
Alleen zitten we niet op jouw compleet subjectieve morele oordeel te wachten over iets waar je helemaal niets mee te maken hebt en iets dat der verantwoordelijkheid van mensen zelf is. Ik geloof niet dat jij ook maar enigzins weet waarover je hebt hebt mbt softdrugs. Wat is het verschil met andere legale genotsmiddelen?quote:Op maandag 5 mei 2008 15:46 schreef Jurgen21 het volgende:
Waarom moet een verbod iets oplossen? Ik kan vanuit moreel oogpunt best tegen gebruik van softdrugs zijn en het daarom willen verbieden. Maximumsnelheden in het verkeer lossen ook niks op, maar die hebben we ook ingesteld.
En nog even het CDA-standpunt in dezen:
[..]
[..]
![]()
Gelukkig zal het voorlopig nog niet zo ver komen, aangezien de pvda heeft aangegeven het kabinet te zullen laten vallen mocht het zover komen.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:46 schreef Jurgen21 het volgende:
En nog even het CDA-standpunt in dezen:
[..]
[..]
![]()
Omdat je van 1 wiet plant een paar 100 gram wiet af kan halen en tegen de tijd dat een gebruiker die wiet op heeft, is diegene al aan zijn 3de oogst toe.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat zal best maar het mag, dus waarom zou dat voor wiet niet gelden?
Ingewikkelder of niet is een drogreden
Ja maar dat is dus geen argument in deze discussie, het gaat erom dat of je bepaalde planten wel of niet mag telen thuis. Tabak mag ondanks dat de verkoop aan allerlij voorwaarden is gebonden dus ik zie niet in waarom dat voor wiet niet zou kunnen gelden.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat je van 1 wiet plant een paar 100 gram wiet af kan halen en tegen de tijd dat een gebruiker die wiet op heeft, is diegene al aan zijn 3de oogst toe.
Wiet is gewoon zo simpel.
Mij interesseert het persoonlijk allemaal weinig.quote:Op maandag 5 mei 2008 15:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
wel grappig dat je onze stelling met allerlei linkse en welhaast communistische denkbeelden bestrijd. Alleen wat schiet je ermee op. Allerlei dingen waar geen liberaal hier voor pleit. En in feite vind jij ook gewoon dat het legaal moet worden om thuis te telen.
Omdat als je een slof sigaretten wilt opbrengen, dat je die planten nooit of te nimmer op 1 vierkante meter kwijt kan.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:13 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus geen argument in deze discussie, het gaat erom dat of je bepaalde planten wel of niet mag telen thuis. Tabak mag ondanks dat de verkoop aan allerlij voorwaarden is gebonden dus ik zie niet in waarom dat voor wiet niet zou kunnen gelden.
Nogmaals de ingewikkeldheid van het telen is geen argument in deze dus kom er niet weer mee aanzetten.
Ja inhoudelijk in discussie gaan is natuurlijk heel wat anders dan lukraak wat conservatief-christelijke propaganda droppen en je dan niet meer laten zien. Maar zelfstandig nadenken is denk ik verboden als je wat binnen het CDA wilt bereiken.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:06 schreef frenkck het volgende:
Maar aangezien je nooit inhoudelijk reageert op directe kritiek op jouw visie, zal dit ook wel weer onbeantwoord blijven.
Je blijft denken in de oude situatie dat wiet telen illegaal is. Opbrengst is bij thuisteelt in een legale situatie niet meer van belang.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:15 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat als je een slof sigaretten wilt opbrengen, dat je die planten nooit of te nimmer op 1 vierkante meter kwijt kan.
En een halve kilo wiet aan de plant past wel op 1 vierkante meter. Dus 1 vierkante meter wiet levert (500 x 7 euro per gram (per 10 weken op)).
1 vierkante meter tabak levert helemaal niks op.
Als de wiet legaal wordt, zal de prijs rond de 7 euro per gram zijn. (behalve als er nog een extreme wietbelasting boven op komt).quote:Op maandag 5 mei 2008 16:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Je blijft denken in de oude situatie dat wiet telen illegaal is. Opbrengst is bij thuisteelt in een legale situatie niet meer van belang.
quote:Op maandag 5 mei 2008 15:46 schreef Jurgen21 het volgende:
Waar basseer je die prijs opquote:Op maandag 5 mei 2008 16:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als de wiet legaal wordt, zal de prijs rond de 7 euro per gram zijn. (behalve als er nog een extreme wietbelasting boven op komt).
Dus thuistelen zal altijd lonen.
Dat heb je nu al meerder malen gezegd maar de onderbouwing ontbreekt weer eens (niet echt anders van je gewend), jij reageert juist zeer bekrompen door in de huidige situatie te blijven denken.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:28 schreef JohnDope het volgende:
Die liberale politici en aanhang zijn allemaal zo dom en bekrompen, ze roepen allemaal een beetje populistisch "legalisatie" e.d. maar ze denken ook geen moment na over de gevolgen.
Er is ook genoeg aanbod sigaretten, de prijs wordt alleen maar duurder.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waar basseer je die prijs op![]()
Als er genoeg aanbod is daalt de prijs, moet voor jou toch simpel te begrijpen zijn, wordt het legaal dan kunnen grote marktpartijen erin stappen, wordt het logistiek een stuk simpeler en daalt dus de prijs. Thuisteelt zal dan voor eigen gebruik uit kunnen maar niet als handel.
Ja door de overheid, pakje sigaretten zonder btw en accijnz zou rond de 1,5 E kostenquote:Op maandag 5 mei 2008 16:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Er is ook genoeg aanbod sigaretten, de prijs wordt alleen maar duurder.
En waarom niet?quote:En het is helemaal niet te verkopen aan Vadertje Europa als de wiet beneden de 7 euro per gram verkocht wordt.
quote:En je kent Nederland, die roven hun Burgers helemaal leeg via belastingen. Dus je moet wel heel naief zijn als je gelooft dat de Staat thuisteelt legaliseert (zodat er alleen nog toeristen in de coffeeshop komen) en er op legale wiet bijna geen belasting geheven gaat worden.
Ik bedoel maar.quote:Op maandag 5 mei 2008 16:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja door de overheid, pakje sigaretten zonder btw en accijnz zou rond de 1,5 E kosten
[..]
Nogmaals omdat wiet 30 cent per gram kost als je het zelf kweekt. Dus al zou wiet 4 euro per gram kosten, wat het uiteraard nooit gaat worden, dan nog is het aantrekkelijk om thuis te kweken.quote:Als het een legaal product is dan is thuisteelt ook legaal. Hoe jij er in godsnaam bijkomt dat iedereen dan opeens zelf wiet zou gaan telen is mij een raadsel maar dat zal wel uit die zelfde glazen bol van je komen.
En wat is daar het probleem mee?quote:Op maandag 5 mei 2008 16:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik bedoel maar.
Maar een gram wiet zal nooit goedkoper worden dan een pakje sigaretten.
[..]
Nogmaals omdat wiet 30 cent per gram kost als je het zelf kweekt. Dus al zou wiet 4 euro per gram kosten, wat het uiteraard nooit gaat worden, dan nog is het aantrekkelijk om thuis te kweken.
Ik heb daar geen problemen mee. Maar Vadertje Staat wel, want die loopt miljarden mis wanneer de thuisteelt gelegaliseerd wordt.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wat is daar het probleem mee?
Het monopolistische StaatsCasino (waar ze helemaal niks doen tegen gokverslaving) is te walgelijk voor woorden, daar moet je een ander topic voor openen.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:19 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is het resultaat van de extreem linkse logica van JohnDope nog zo slecht niet vergeleken met de huidige situatie. Dan krijg je een soort staastwietplantages zoals je nu legaal mag gokken in staatscasino's. Dat werkt, hoe onliberaal ook, ook best goed nu. Dat is nog altijd beter dan die volstrekt zinloze tegen-beter-weten-in repressiepolitiek van bepaalde ander users niet.
Maar dan ben ik liever voor het compleet vrijgeven.
Kijk nu komen we ergensquote:Op maandag 5 mei 2008 17:19 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is het resultaat van de extreem linkse logica van JohnDope nog zo slecht niet vergeleken met de huidige situatie. Dan krijg je een soort staastwietplantages zoals je nu legaal mag gokken in staatscasino's. Dat werkt, hoe onliberaal ook, ook best goed nu. Dat is nog altijd beter dan die volstrekt zinloze tegen-beter-weten-in repressiepolitiek van bepaalde ander users niet.
Maar dan ben ik liever voor het compleet vrijgeven.
Wat doet dat er toe? Ik denk zelf dat de prijs wel naar beneden zal gaan.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:45 schreef JohnDope het volgende:
Eerst moeten die liberale politici gewoon met een hele simpele berekening komen over hoeveel wiet per gram gaat kosten.
Wat doet dat ertoe?quote:En er moet duidelijkheid komen over het feit of een Burger wel of geen groeilamp voor wiet thuis mag hebben hangen.
De prijs zal nooit goedkoper worden dan een pakje sigaretten, want alle kinderen die dan willen gaan roken, beginnen dan meteen aan een joint.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat doet dat er toe? Ik denk zelf dat de prijs wel naar beneden zal gaan.
Als men thuis wiet onder een lamp mag groeien, dan verdient de staat helemaal niks. Dus dat wordt sowieso nooit legaal en dan kan je dus ook niet van legalisering spreken.quote:Wat doet dat ertoe?
Ik vind een discussie over een verbod op alcohol en tabak best bespreekbaar, alleen acht ik een verbod daarop momenteel onhaalbaar. Maar ik denk dat Ab Klink de rokers op 1 juli as. al een behoorlijke slag toebrengt. En wat betreft alcohol: we zijn momenteel de grootste zuipschuiten van Europa en daar mag best iets tegen gedaan worden. MIsschien moeten we maar naar het Zweedse systeem, waarbij enkel de overheid drank mag verkopen (met torenhoge accijnzen).quote:Op maandag 5 mei 2008 17:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind het overigens erg jammer dat Jurgen_12 klakkeloos het CDA napraat. Dezelfde discussie zou imo over drank en sigaretten gevoerd moeten worden (wat doe je daar aan?) maar daar mag je het weer niet over hebben van het CDA. Zodra je daarover begint krijg je een paardenkop onder je lakens toegeschoven van Pieter van Geel.
Ik geef eerlijk toe (zoals ik in de OP zeg) dat verbieden misschien niet de juiste oplossing is maar dat drugs, drank en sigaretten strenger gereguleerd en beter gemonitord moet worden dan elk ander gewoon goed staat voor mij vast. Drugs is nu eenmaal geen 'normaal' product wat je in de supermarkt hoort te kopen.
Je kan je PC ook in de zon zetten.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:53 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
En voor al die zeurpieten op dit forum, die klagen dat ik niet reageer: met dit mooie weer bivakkeer ik heel weinig achter het PC-schermpje. Dat zouden jullie ook moeten doen, veel gezonder!
Ook al wordt het kweken van wiet legaal, zal ik thuis echt niet zo snel een aantal wietplanten onder een lamp gaan zetten. Simpelweg omdat ik de tijd en investeringskosten het niet waard vindt om goedkopere wiet achteraf te hebben. Daar hebben ze dan een winkel voor waar ik het kant en klaar kan kopen.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De prijs zal nooit goedkoper worden dan een pakje sigaretten, want alle kinderen die dan willen gaan roken, beginnen dan meteen aan een joint.
[..]
Als men thuis wiet onder een lamp mag groeien, dan verdient de staat helemaal niks. Dus dat wordt sowieso nooit legaal en dan kan je dus ook niet van legalisering spreken.
En die miljarden die de staat nu ontvangt aan wietteelt gaat nu rechtstreeks en dubbel naar de politie om de teelt tegen te gaan. Dan is legalisatie toch iets winstgevender voor Vadertje Staat.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik heb daar geen problemen mee. Maar Vadertje Staat wel, want die loopt miljarden mis wanneer de thuisteelt gelegaliseerd wordt.
Toon eens aan dat het verbod op andere drugs beter haalbaar is dan een verbod op alcohol?quote:Op maandag 5 mei 2008 17:53 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik vind een discussie over een verbod op alcohol en tabak best bespreekbaar, alleen acht ik een verbod daarop momenteel onhaalbaar.
Mensen afschieten?quote:Maar ik denk dat Ab Klink de rokers op 1 juli as. al een behoorlijke slag toebrengt. En wat betreft alcohol: we zijn momenteel de grootste zuipschuiten van Europa en daar mag best iets tegen gedaan worden.
Met als resultaat dat we een even groot alcohol probleem (nog groter dan nu) krijgen als die landen?quote:MIsschien moeten we maar naar het Zweedse systeem, waarbij enkel de overheid drank mag verkopen (met torenhoge accijnzen).
Het is alleen praktisch niet haalbaar, maar gelovigen hebben sowieso niet veel met realiteit.quote:Maar een (handhaving van het) verbod op softdrugs is best mogelijk en politiek ook haalbaar. CDA, VVD, CU, SGP en PVV zijn tegen het gedoogbeleid en kunnen dat dus momenteel afschaffen.
Eensch.!quote:
En voor al die zeurpieten op dit forum, die klagen dat ik niet reageer: met dit mooie weer bivakkeer ik heel weinig achter het PC-schermpje. Dat zouden jullie ook moeten doen, veel gezonder!
Bron? Volgens mij is hier niets van waar.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:53 schreef Jurgen21 het volgende:
En wat betreft alcohol: we zijn momenteel de grootste zuipschuiten van Europa en daar mag best iets tegen gedaan worden.
Ik vind kinderen krijgen ook niet een normaal iets, maarja, iedereen mag dat ook. Dat vind ik nou het bizarre. Je mag niet je eigen leven leiden en soms een plantje of een paddestoel eten voor een kortstondig effect op je hersens, maar iedereen mag zomaar een kind krijgen. Iets waar je 18+ jaar aan vast zit. Iets wat in potentie kan neerkomen op andermans leven ruineren. En dat mag wel gewoon van de overheid want iedereen wordt in staat geacht een kind te kunnen opvoeden. maar verantwoordelijk om kunnen gaan met wat natuurprodukten is teveel gevraagd voor mensen volgens de overheid en gristenen.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind het overigens erg jammer dat Jurgen_12 klakkeloos het CDA napraat. Dezelfde discussie zou imo over drank en sigaretten gevoerd moeten worden (wat doe je daar aan?) maar daar mag je het weer niet over hebben van het CDA. Zodra je daarover begint krijg je een paardenkop onder je lakens toegeschoven van Pieter van Geel.
Ik geef eerlijk toe (zoals ik in de OP zeg) dat verbieden misschien niet de juiste oplossing is maar dat drugs, drank en sigaretten strenger gereguleerd en beter gemonitord moet worden dan elk ander gewoon goed staat voor mij vast. Drugs is nu eenmaal geen 'normaal' product wat je in de supermarkt hoort te kopen.
Ik wou al een weerwoord typen maar dat is niet meer nodigquote:Op maandag 5 mei 2008 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Toon eens aan dat het verbod op andere drugs beter haalbaar is dan een verbod op alcohol?
[..]
Mensen afschieten?
[..]
Met als resultaat dat we een even groot alcohol probleem (nog groter dan nu) krijgen als die landen?
[..]
Het is alleen praktisch niet haalbaar, maar gelovigen hebben sowieso niet veel met realiteit.
[..]
Eensch.!
Al vaak genoeg gezegd, wat ons betreft mag je thuis telen, dat is een liberale gedachtequote:Op maandag 5 mei 2008 17:45 schreef JohnDope het volgende:
Eerst moeten die liberale politici gewoon met een hele simpele berekening komen over hoeveel wiet per gram gaat kosten, wanneer wiet legaal is.
En er moet duidelijkheid komen over het feit of een Burger wel of geen groeilamp voor wiet thuis mag hebben hangen.
Zolang deze vragen onbeantwoord zijn, zegt het woord legalisatie helemaal niks en is het dus populisme.
Haha ja daar weten ze in de VS alles van. 80 jaar na de drooglegging plukken ze er nog de vruchten van.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:53 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik vind een discussie over een verbod op alcohol en tabak best bespreekbaar, alleen acht ik een verbod daarop momenteel onhaalbaar.
Ja in Zweden hebben ze idd geen enkel drankprobleem.quote:En wat betreft alcohol: we zijn momenteel de grootste zuipschuiten van Europa en daar mag best iets tegen gedaan worden. MIsschien moeten we maar naar het Zweedse systeem, waarbij enkel de overheid drank mag verkopen (met torenhoge accijnzen).
Waarom doen ze het dan niet? Oh wacht de VVD is sowieso pro-legalisatie.quote:Maar een (handhaving van het) verbod op softdrugs is best mogelijk en politiek ook haalbaar. CDA, VVD, CU, SGP en PVV zijn tegen het gedoogbeleid en kunnen dat dus momenteel afschaffen.
Het is de vraag om je naar zo'n supercontrolestaat wilt waarbij de overheid zich bemoeit met alles en alles dichtgeregeld wordt zodat er niets fout kan gaan. Wordt ons leven daar zoveel prettiger van? Ik moet er niet aan denken dat bij alles dat ik doe een overheid in mijn nek loopt te hijgen die wel even bepaalt wat goed voor mij is. Het is mijn leven en niet dat van de staat.quote:Op maandag 5 mei 2008 17:43 schreef Klopkoek het volgende:
quote:Op maandag 5 mei 2008 14:23 schreef Klopkoek het volgende:
Je kunt wel zeggen: we legaliserenverbieden het, maar daarmee alleen verander je niets.
Ga je ook autorijden nadat je hebt geblowd? En gebruik je drugs in combinatie met alcohol?quote:Op maandag 5 mei 2008 23:01 schreef sneakypete het volgende:
Klopkoek je gaat eraan voorbij dat alle wantoestanden rondom de wietteelt juist het gevolg zijn van verboden, teelt is immers verboden. Niet zo gek dat er dan onorthodoxe methoden ontstaan.
Ik stel 100% legalisering voor zonder accijnsheffing. Goed voor mij als blower (en dat mag ik gvd zelf weten!) en goed voor de veiligheid van de niet blower.
Ja, en dat zonder dat het legaal is.quote:Op maandag 5 mei 2008 23:12 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ga je ook autorijden nadat je hebt geblowd? En gebruik je drugs in combinatie met alcohol?
De bewijslast ligt bij jou. Zijn de drank en drugs problemen er veel kleiner dan hier (met dank aan hun regering)?quote:Op maandag 5 mei 2008 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
Hexagon, hoe ben jij er zo zeker van dat de drank en drugsproblemen in Zweden veel groter zijn dan hier?
Dat kan natuurlijk niet!quote:Op maandag 5 mei 2008 23:12 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ga je ook autorijden nadat je hebt geblowd? En gebruik je drugs in combinatie met alcohol?
Zou logischer zijn.quote:Op maandag 5 mei 2008 23:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk niet!
Auto's verbieden!
Reageer jij eerst eens inhoudelijk op de vraag waar jij het vandaan haalt dat Nederland een zogezegd alcohol probleem heeft ten opzichte van de overige landen in europa, volgens mij is hier niets van waar en zit je dat gewoon uit je dikke duim te zuigen.quote:Op maandag 5 mei 2008 23:12 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Systembolagetquote:Op maandag 5 mei 2008 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
Hexagon, hoe ben jij er zo zeker van dat de drank en drugsproblemen in Zweden veel groter zijn dan hier?
Waarom? Laat jij de politiek ook bepalen hoeveel geld jij kunt vragen voor je diensten/produkten?quote:Op maandag 5 mei 2008 17:45 schreef JohnDope het volgende:
Eerst moeten die liberale politici gewoon met een hele simpele berekening komen over hoeveel wiet per gram gaat kosten, wanneer wiet legaal is.
Bij een legaal kasbouwproduct is dat ook zoquote:[En er moet duidelijkheid komen over het feit of een Burger wel of geen groeilamp voor wiet thuis mag hebben hangen.
Die vragen zijn niet onbeantwoord maar gewoon domme vragen Johndope, dat jij geen bal snapt van legalisatie en marktwerking is niet ons probleem.quote:Zolang deze vragen onbeantwoord zijn, zegt het woord legalisatie helemaal niks en is het dus populisme.
Nee, de VVD is alleen voor legalisatie als andere Europese landen dat goed vinden en de VVD is mede verantwoordelijk voor het net ingestelde paddo verbod. Nep liberalen.quote:
Nee tuurlijk niet, maar de staat bepaalt ook bijvoorbeeld de prijs van sigaretten, dus dan zal dat met wiet ook gebeuren.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom? Laat jij de politiek ook bepalen hoeveel geld jij kunt vragen voor je diensten/produkten?
Zolang de Burger thuis geen wiet mag kweken onder een lamp, kan er niet gesproken worden van legalisatie.quote:Bij een legaal kasbouwproduct is dat ook zo
[..]
Zucht, dat is natuurlijk omdat het nu niet als een legaal product wordt gezien.quote:Op woensdag 7 mei 2008 09:57 schreef JohnDope het volgende:
Zolang de Burger thuis geen wiet mag kweken onder een lamp, kan er niet gesproken worden van legalisatie.
Het vertrouwen in de politici is gedaald tot een dramatisch dieptepunt, dus wanneer politici populistisch spreken over legalisatie, dan bedoelen ze dus hoogstwaarschijnlijk dat een paar grote criminelen via een moeilijke vergunning wiet mogen kweken en dat de Burger thuis geen wiet onder de lamp mag kweken.quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maak jij overal en altijd problemen die er niet zijn?
John heeft maar een paar platen, en die hebben allemaal hetzelfde probleem. Ik denk dat het aan de platenspeler ligt. Jammer dat FOK! geen ignore functie heeft.quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:22 schreef ethiraseth het volgende:
Zet eens een andere plaat op John, die je nu hebt is volgens mij vastgelopen want er komt niet meer uit dan hetzelfde zinnetje.
Politici spreken er niet over, wij spreken er over.quote:Op woensdag 7 mei 2008 10:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het vertrouwen in de politici is gedaald tot een dramatisch dieptepunt, dus wanneer politici populistisch spreken over legalisatie, dan bedoelen ze dus hoogstwaarschijnlijk dat een paar grote criminelen via een moeilijke vergunning wiet mogen kweken en dat de Burger thuis geen wiet onder de lamp mag kweken.
En als ze iets anders bedoelen, dan moeten ze dat duidelijk zeggen.
Zolang belangrijke feiten alles behalve helder zijn, moeten die feiten opgehelderd worden.quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:14 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
John heeft maar een paar platen, en die hebben allemaal hetzelfde probleem. Ik denk dat het aan de platenspeler ligt. Jammer dat FOK! geen ignore functie heeft.
Welke feiten? Jij bent er van overtuigd dat thuis een lampje ophangen verboden gaat worden, terwijl dit een aanname is die nergens op is gebaseerd. Het zou bovendien een niet te handhaven, kromme maatregel zijn (legaal plantje + legaal lampje = illegaal), en dat is nou juist waar 'we' met legalisatie van af willen.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zolang belangrijke feiten alles behalve helder zijn, moeten die feiten opgehelderd worden.
Ja maar als dat legaal wordt, dan loopt de overheid jaarlijks 400 miljoen aan belastinginkomsten mis.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:34 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
Welke feiten? Jij bent er van overtuigd dat thuis een lampje ophangen verboden gaat worden, terwijl dit een aanname is die nergens op is gebaseerd. Het zou bovendien een niet te handhaven, kromme maatregel zijn (legaal plantje + legaal lampje = illegaal), en dat is nou juist waar 'we' met legalisatie van af willen.
Mensen hebben over het algemeen al weinig geld en een gram wiet gaat minimaal 5 euro kosten wanneer het legaal wordt. Een gram wiet zelf kweken kost 30 cent en is nog leuk ook.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:41 schreef Chewie het volgende:
Wederom een aanname die nergens op gebaseerd is
Welke ze vast wel weer terugverdiend doordat wiet legaal verkrijgbaar is, doordat er btw en accijns over kunnen worden geheven, doordat de kwekers belasting zullen gaan betalen etc.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:39 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ja maar als dat legaal wordt, dan loopt de overheid jaarlijks 400 miljoen aan belastinginkomsten mis.
We weten nu wel dat jij er zo over denkt, maar dit is slechts speculatie.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:39 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ja maar als dat legaal wordt, dan loopt de overheid jaarlijks 400 miljoen aan belastinginkomsten mis.
Dus wat gaat een grammetje dan kosten in de winkel volgens jou?quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Welke ze vast wel weer terugverdiend doordat wiet legaal verkrijgbaar is, doordat er btw en accijns over kunnen worden geheven, doordat de kwekers belasting zullen gaan betalen etc.
de meeste mensen zjin lui en gemakzuchtig en hebben geen tijd, zin en interesse om zelf wiet te kweken. Zelfde zie je nu met paddo's. Je kan ze heel makkelijk zelf kweken, nog wel makkelijker dan wiet denk ik, maar toch hoor je alleen de enkele doe-het-zelver erover en haalt het merendeel het in de smartshop. Gemakzucht is belangrijker dan prijs, zeker als je weet dat je voor die 5 euro een gegarandeerde kwaliteit krijgt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Mensen hebben over het algemeen al weinig geld en een gram wiet gaat minimaal 5 euro kosten wanneer het legaal wordt. Een gram wiet zelf kweken kost 30 cent en is nog leuk ook( en als je een beetje creatief bent, dan maak je een mooie design-grow-box voor in de huiskamer).
1 en 1 = 2.
Geen idee. Ik ken de kostenstructuur niet van een eventuele op te zetten legale wietkwekerij.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dus wat gaat een grammetje dan kosten in de winkel volgens jou?
Deze reactie had je achterwege kunnen laten, die heb je namelijk al meerdere malen gegeven.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Mensen hebben over het algemeen al weinig geld en een gram wiet gaat minimaal 5 euro kosten wanneer het legaal wordt. Een gram wiet zelf kweken kost 30 cent en is nog leuk ook.
1 en 1 = 2.
Omdat wanneer ze een wietbox neer gaan zetten, hun huurwoning worden uitgezet.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:50 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
De meeste blowers die ik ken, zijn echt niet benauwd om thuis een kastje op te zetten, maar toch doen ze het niet.
Je hebt maar een vierkantemeter nodig, de investeringen zijn ook niet zo hoog.quote:Ten eerste moet je er een plek voor hebben, ten tweede is het een redelijke investering. Dan moet je ook nog gaan klussen en sjouwen met aarde. Ten derde is een goede oogst voortbrengen ook weer niet zo eenvoudig. Je moet je planten goed verzorgen, toppen, plagen in de gaten houden, en de juiste voeding geven. Om maar wat te noemen. Voor de meeste mensen is dit het gewoon allemaal helemaal niet waard, of te veel moeite. Leer mij blowers kennen, die gaan veel liever gewoon lekker naar de shop. Dus nu wil ik je 'argument' niet meer horen.
je doet echt heel hard je best om je eigen gelijk door te drukken hè?quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat wanneer ze een wietbox neer gaan zetten, hun huurwoning worden uitgezet.
[..]
Je hebt maar een vierkantemeter nodig, de investeringen zijn ook niet zo hoog.
En kweken is niet zo moeilijk, het is gewoon even een simpele routine die je in de vingers moet krijgen en wanneer een gram wiet 5 euro of meer kost, hebben mensen die kweekroutine heel snel door.
En vergeet niet, we praten niet over 1 of andere megatuin, maar gewoon over een vierkante meter.
En hoe zou dat nu komen? Omdat het wellicht illegaal is?quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En de mensen die eventueel om een bepaalde reden geen wietkast op kunnen of willen zetten, zullen dan ook goedkopere wiet via via kopen.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:52 schreef Chewie het volgende:
Dat je het thuis kan kweken betekend niet dat iedereen dit gaat doen en levert de verkoop in de shop de staat geld op, wat het nu niet doet aangezien er geen accijnzen en btw opzit.
Ja en? Blijf je nu met drogredenen en aanname's strooien?quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:58 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En de mensen die eventueel om een bepaalde reden geen wietkast op kunnen of willen zetten, zullen dan ook goedkopere wiet via via kopen.
En dan loopt de Staat nogsteeds miljoenen belastinginkomsten mis.quote:
Ben je nu werkelijk zo dom of doe je alsof?quote:Op woensdag 7 mei 2008 17:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En dan loopt de Staat nogsteeds miljoenen belastinginkomsten mis.
Ik ken er genoeg die dat geen reet interesseert, of die een koopwoning hebben. Het is gewoon te veel werk.quote:Op woensdag 7 mei 2008 16:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Een binnenhok met lampen, ventilatie, afzuiging, filters, bewatering, voedingsvat, meetapparatuur (pH en voeding). Je bent er zo 1000 euro aan kwijt, die je niet meer terug verdient (je kan immers niet meer naar de shop om je wiet te verkopen). Komt nog je stroomrekening bij. Vergeet het maar dat een gemiddelde blower daar zin in heeft.quote:[..]
Je hebt maar een vierkantemeter nodig, de investeringen zijn ook niet zo hoog.
En kweken is niet zo moeilijk, het is gewoon even een simpele routine die je in de vingers moet krijgen en wanneer een gram wiet 5 euro of meer kost, hebben mensen die kweekroutine heel snel door.
En vergeet niet, we praten niet over 1 of andere megatuin, maar gewoon over een vierkante meter.
Wanneer je een huurwoning van de woningbouw wordt uitgezet sta je op straat.quote:Op woensdag 7 mei 2008 17:02 schreef WalterSobchak het volgende:
ondertussen ga ik er toch maar gewoon weer op in
[..]
Ik ken er genoeg die dat geen reet interesseert.
[..]
Zo ik ga je ownen ouwe met je 1000 euro voor een kastje van een vierkante meterquote:Op woensdag 7 mei 2008 17:02 schreef WalterSobchak het volgende:
Een binnenhok met lampen, ventilatie, afzuiging, filters, bewatering, voedingsvat, meetapparatuur (pH en voeding). Je bent er zo 1000 euro aan kwijt, die je niet meer terug verdient (je kan immers niet meer naar de shop om je wiet te verkopen). Komt nog je stroomrekening bij. Vergeet het maar dat een gemiddelde blower daar zin in heeft.
En dit is geen argument tegen legalisatie, want hoe meer geld de staat mis loopt, hoe beter.quote:En dan nog is dit hele verhaal geen argument tegen legalisatie. Hooguit een vergezochte reden waarom de overheid wiet liever illegaal houdt.
Ja, die vriend van jou doet het vast voor minder, omdat hij vervolgens je exculsieve afnemer wordt. En hij heeft de bouwmaterialen groot ingekocht.quote:Op woensdag 7 mei 2008 17:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wanneer je een huurwoning van de woningbouw wordt uitgezet sta je op straat.
[..]
Zo ik ga je ownen ouwe met je 1000 euro voor een kastje van een vierkante meter
Meetapparatuur kan je sowieso wel schrappen als beginnende amateur kweker, maar is wel een leuke gadget voor een thuiskweker zijn verjaardag.
Ik zal binnenkort even wat info inwinnen bij deze en gene over de exacte kosten.
[..]
En dit is geen argument tegen legalisatie, want hoe meer geld de staat mis loopt, hoe beter.
Kijk kijk kijk, er is al 500 euro vanafquote:Op woensdag 7 mei 2008 17:15 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
Ja, die vriend van jou doet het vast voor minder, omdat hij vervolgens je exculsieve afnemer wordt. En al is het 500 euro, dan nog is dat een te hoge drempel voor de meeste mensen. Voor hobbyisten is het leuk, maar verder gaan de meeste mensen zich er niet aan wagen.
En ik weet ook wel dat je je huis uitgetrapt kan worden, maar de meeste vrienden van mij hebben of een chille huisbaas, of wonen in een koopwoning. En toch zijn ze niet massaal aan het kweken, maar brengen kapitalen naar de shop.
quote:Een veel gemaakte opmerking, maar toch echt incorrect. Want het drugsverbod is een vreemde eend in de bijt van ons strafrecht. Het strafrecht heeft tot doel ons te beschermen tegen handelingen van anderen waarvan wij niet willen dat ze ons worden aangedaan.
Het drugsverbod echter belemmert ons om middelen te kopen die wij zelf, als consument, willen gebruiken. Het drugsverbod beoogt dus niet ons tegen anderen te beschermen, tegen onszelf. Dat is uitzonderlijk.
Sporadisch zijn in het strafrecht nog wel een paar voorbeelden van zulke bepalingen, ter bescherming tegen ons eigen onverstand te vinden: de automobilist moet een veiliheidsriem aandoen, de bromfietsen een helm dragen. Maar dat zijn uitzonderingen, en de sancties zijn beperkt tot boetes. Niet te vergelijken met de draconische straffen die aan drugshandelaren worden uitgedeeld.
Het drugsverbod is oorspronkelijk in het leven geroepen om de volksgezondheid te beschermen, en op die manier is drugs in het strafrecht terecht gekomen. Er bestond nog geen drugscriminaliteit, omdat het nog niet illegaal was.
Inmiddels heeft het drugsverbod een eigen criminaliteit teweeg gebracht. De helft van onze gevangenisbevolking zit om die reden opgesloten. Vervangt men het drugsverbod door regulering en verwijdert men het produceren en verkopen van drugs uit het strafrecht, dan waggelt deze vreemde eend daaruit weg, zonder enige rimpeling achter te laten.
Men is echter gaan denken dat het drugsverbod een zelfstandig strafrechtelijk belang biedt. Justitie lijkt vergeten te hebben dat het geen andere rol heeft dan die van hulpje tegen wil-en-dank terwille van een vermeend belang van Volksgezondheid. Drugs moeten verboden blijven. Waarom ook weer? Waar draait het om bij het drugsprobleem? Vaststaat dat het drugsverbod drie gevolgen heeft.Het faalt want drugs zijn op elke straathoek te krijgen, zelfs in onze gevangenissen. Het leidt tot overbelasting van politie justitie. Waardoor de veiligheid en rechtsbescherming worden aangetast. En de gezondheid van de consumenten loopt nodeloos gevaar doordat productie en verkoop worden overgelaten aan de misdaad.
Haal drugs uit het strafrecht, weg bij justitie, en terug bij volksgezondheid. Bied drugsgebruikers bescherming van de warenwet, en voorkom dat een onschuldige blower de onderwereld steenrijk maakt.
Ik denk dat drugsverboden in de eerste plaats economische redenen hadden. De Engelsen kregen op een gegeven moment ruzie met China. Daarvoor kon men overal opium schuiven in de opium kit. Daarnaast vond de alcohol industrie dat helemaal niet verkeerd, dat betekende minder concurrentie.quote:Het drugsverbod is oorspronkelijk in het leven geroepen om de volksgezondheid te beschermen
En vergeet de anti-drugs en anti-misdaad organisaties niet. Die mensen verdienen daar nu een flinke boterham aan en die zouden na legalisatie iets zinnigs moeten gaan doen. Deze mensen zijn ook tegen legalisatie.quote:De enigen die echt baat heeft bij het huidige beleid, is de georganiseerde misdaad.
Politici weten het, maar "de kiezer" is dom en bang en zal nooit stemmen op een politicus die drugs wil legaliseren.quote:Waarom vrijwel geen enkele regering in de wereld dit inziet, is me echt een raadsel.
Omdat vanuit religieuze motieven, en hiermee wil ik niet per sé religie zwartmaken, maar als voorbeeld gebruiken, drugs gelijk staan aan satan. Echter weten de meeste van dit soort mensen niet dat ze dagelijks drugs naar binnen scheppen. Ik wil ze dan ook uitdagen om eens drie weken geen producten met suiker tot zich te nemen; wedden dat het je niet lukt?quote:Waarom vrijwel geen enkele regering in de wereld dit inziet, is me echt een raadsel.
En verder wil ik gewoon zelf kunnen bepalen wat in wel of niet in mijn lichaam stop!
Dat is misschien de wereldwijde geschiedenis van het huidige drugsbeleid, en die is overigens volgens mij begonnen in de VS met de war on drugs. Anyway, het officiele nederlandse standpunt is, dat drugs een zaak is van volksgezondheid, en dat het strafrecht alleen een instrument is om het beleid af te dwingen. Daar doel ik op.quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat drugsverboden in de eerste plaats economische redenen hadden. De Engelsen kregen op een gegeven moment ruzie met China. Daarvoor kon men overal opium schuiven in de opium kit. Daarnaast vond de alcohol industrie dat helemaal niet verkeerd, dat betekende minder concurrentie.
Het gezondheid argument is van veel later.
Dat is inderdaad wel een mooi begin. Helaas zit het CDA al jaren op Justitie en nu ook op Volksgezondheid, en met Verhagen op BuZa en JP als MP hoeven we er niet op te rekenen dat er in Europa een lans gebroken wordt voor legalisering.quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:10 schreef Steeven het volgende:
Nu zijn ze niet allemaal gek, er zullen heus mensen zijn die wel achter een legalisatie staan, maar dat is sowieso nog zo ver weg. Eerst die softdrugs maar eens legaliseren...
CDA is sowieso voor een verbod heb ik begrepenquote:Op woensdag 7 mei 2008 20:34 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een mooi begin. Helaas zit het CDA al jaren op Justitie en nu ook op Volksgezondheid, en met Verhagen op BuZa en JP als MP hoeven we er niet op te rekenen dat er in Europa een lans gebroken wordt voor legalisering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |