http://reporter.kro.nl/ui(...)nederwiet/intro.aspxquote:Hoe de Nederwiet zijn onschuld verloor
Zondag 4 mei 2008, 22.40 op Nederland 2
Herhaling: dinsdag 6 mei 10.25 op Ned. 2
Je kon net zo goed andijvie roken! Nederwiet stelde dertig jaar geleden niet zo veel voor. Werkzame stof zat er nauwelijks in. In de coffeeshop, zo de cannabis van eigen bodem al op het menu stond, kostte het spul hooguit een paar dubbeltjes per gram.
Nu is Nederwiet big business. En heavy stuff. Net zo sterk als hasj. De beste soorten kosten nu al meer dan tien euro per gram bij de cannabiswinkelier. De kweek van Nederwiet, ooit in handen van vooral alternatievelingen en oude hippies, is het terrein geworden van de onderwereld.
Die schrikt er niet voor terug om de handel te verzwaren met gemalen tl-buizen en andere niet voor inwendig gebruik bestemde rotzooi. Ook is de wiet soms vervuild met gevaarlijke landbouwbestrijdingsmiddelen en zware metalen. Reporter onderzoekt de ongewenste bijwerkingen van het Nederlandse softdrugsgedoogbeleid.
Het is wetenschappelijk bewezen dat met gedogen en uitgebreid informeren van en over drugs er relatief minder verslaafden rondlopen dan, er minder doden mee vallen en mensen er verantwoordelijker mee om gaan, dan in landen waar een taboe heerst op drugs (dit zijn tevens vaak de landen die zware kritiek op ons beleid hebben).quote:Op zondag 4 mei 2008 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
Las het in de TV-gids en dacht 'misschien wel interessant om te kijken' en 'krijg je ook eens de andere kant te horen'.
[..]
http://reporter.kro.nl/ui(...)nederwiet/intro.aspx
Ik ga zeker kijken want dat standaard D'66 geleuter over drugs begint me zo langzamerhand de keel uit hangen. Ik begin langzamerhand een beetje in te zien dat het niet voor niets is waarom de rest van de wereld huivert van drugs en Nederland een nogal afwijkend geval is. Al die D'66 propaganda ("Als je het verbiedt wordt het hier Palermo" en "Straks heb je geen zicht meer op verslaafden, dan gaat het ondergronds") werkt bij mij onderhand behoorlijk contraproductief.
Ik twijfel nog een beetje maar in principe zeg ik: weg met het gedoogbeleid, verbieden die hap!!!
(eerlijk is eerlijk: ik moet EchtGaaf achteraf gelijk geven)
En wat er aan misstanden bij staat gebeurt ineens niet meer als je drugs verbied? Het is verboden dus probleem opgelost?quote:Op zondag 4 mei 2008 20:16 schreef Klopkoek het volgende:
Las het in de TV-gids en dacht 'misschien wel interessant om te kijken' en 'krijg je ook eens de andere kant te horen'.
[..]
http://reporter.kro.nl/ui(...)nederwiet/intro.aspx
Ik ga zeker kijken want dat standaard D'66 geleuter over drugs begint me zo langzamerhand de keel uit hangen. Ik begin langzamerhand een beetje in te zien dat het niet voor niets is waarom de rest van de wereld huivert van drugs en Nederland een nogal afwijkend geval is. Al die D'66 propaganda ("Als je het verbiedt wordt het hier Palermo" en "Straks heb je geen zicht meer op verslaafden, dan gaat het ondergronds") werkt bij mij onderhand behoorlijk contraproductief.
Ik twijfel nog een beetje maar in principe zeg ik: weg met het gedoogbeleid, verbieden die hap!!!
(eerlijk is eerlijk: ik moet EchtGaaf achteraf gelijk geven)
Volgens mij heb je daar nog een goed punt ook. Als een regering een legalisatie er doorheen jaagt, kunnen ze een toekomstige royaal betaalde baan bij de EU wel vergeten.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:27 schreef Klopkoek het volgende:
Heb de uitzending gezien en wat is onze politiek weer laf. Als je de KRO moet geloven willen ze in Den Haag niet eens de omzet en belastingcijfers weten van de coffeeshop omdat het te politiek gevoelig ligt....
Nederland is gewoon net een bananenrepubliek. En ik weet wel waarom het niet gelegaliseerd wordt: dan krijgen ze ruzie met Europa. Dan gaat de hele wereld zich met Nederland bemoeien en dat durven die laffe politici niet.
Weet je wat me steeds opvalt in dit forum? Als het over andere soorten criminaliteit gaat dan kan er niet hard genoeg worden opgetreden en ligt het accent volledig bij het bestrijden van de aanbodkant. Maar als het opeens over drugs gaat (een stof dat vrijheid ontneemt en niet geeft) worden al die stoere rechtse mensen opeens doetjes en gaan ze mekkeren dat je wat moet doen aan de vraagzijde.quote:Op zondag 4 mei 2008 22:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En wat er aan misstanden bij staat gebeurt ineens niet meer als je drugs verbied? Het is verboden dus probleem opgelost?
Sotdrugs verbieden is het meest nutteloze wat je kunt doen want in principe is er weinig mis mee. Gezond is het niet maar dat is alcohol en tabak ook niet. Het kost veel geld om softdrugs te bestrijden en levert niets op.
Beter legaliseer je het want zo kan er ook toezicht worden gehouden op de kwaliteit en veiligheid en kan de politie zich druk gaan maken over ernstigere zaken. En ik kan veilig en legaal mn halfjaarlijkse joint roken.
Inderdaad omdat het niet legaal is. Verder laat het zien hoe kansloos en hypociet een war on drugs is. Iets dat jij wilt door drugs te verbieden.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:27 schreef Klopkoek het volgende:
Die film gaat over de macht van de onderwereld, gevestigde elitebelangen en een corrupte overheid.
Exact de ingrediënten die hier ook aanwezig zijn.
Zonde, hadden ze een berg centen aan kunnen verdienenquote:Heb de uitzending gezien en wat is onze politiek weer laf. Als je de KRO moet geloven willen ze in Den Haag niet eens de omzet en belastingcijfers weten van de coffeeshop omdat het te politiek gevoelig ligt....
Trieste zaak natuurlijk. Maar geen enkele reden om het dan maar te verbieden. De resultaten van ons beleid zijn echt zo slecht niet. Verder moet Nederland een voortrekkersrol spelen en erop aandringen dat softdrugs legaal moeten worden. Langzaam zullen onze buren inzien dat verbieden echt de slechtste oplossing is.quote:Nederland is gewoon net een bananenrepubliek. En ik weet wel waarom het niet gelegaliseerd wordt: dan krijgen ze ruzie met Europa. Dan gaat de hele wereld zich met Nederland bemoeien en dat durven die laffe politici niet.
Exact. Je moet je eens gaan voorstellen wat er bijv. zou gebeuren wanneer de Duitsers het inkopen en verkopen van wapens door particulieren gaat reguleren. Dan wordt heel Europa ook gek.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:29 schreef Steeven het volgende:
[..]
Volgens mij heb je daar nog een goed punt ook. Als een regering een legalisatie er doorheen jaagt, kunnen ze een toekomstige royaal betaalde baan bij de EU wel vergeten.
Verbieden gaat misschien te ver maar je zou eigenlijk wel een maximum moeten stellen per persoon, alhoewel dat waarschijnlijk weer teveel administratie is. Datzelfde vind ik overigens van drank.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad omdat het niet legaal is. Verder laat het zien hoe kansloos en hypociet een war on drugs is. Iets dat jij wilt door drugs te verbieden.
[..]
Zonde, hadden ze een berg centen aan kunnen verdienen
[..]
Trieste zaak natuurlijk. Maar geen enkele reden om het dan maar te verbieden. De resultaten van ons beleid zijn echt zo slecht niet. Verder moet Nederland een voortrekkersrol spelen en erop aandringen dat softdrugs legaal moeten worden. Langzaam zullen onze buren inzien dat verbieden echt de slechtste oplossing is.
Met het gebruik van softdrugs doe ik niemand kwaad. Geen enkele reden om daar tegen op te treden. En dat er mensen niet mee om kunnen gaan is hun probleem en de overheid mag van mijn belastinggeld die mensen wmb aanpakken. Maar om het overgrote deel van de mensen die probleemloos wel eens een joint rookt hun ding zomaar af te pakken dat is principieel verkeerd.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je wat me steeds opvalt in dit forum? Als het over andere soorten criminaliteit gaat dan kan er niet hard genoeg worden opgetreden en ligt het accent volledig bij het bestrijden van de aanbodkant. Maar als het opeens over drugs gaat (een stof dat vrijheid ontneemt en niet geeft) worden al die stoere rechtse mensen opeens doetjes en gaan ze mekkeren dat je wat moet doen aan de vraagzijde.
Het is gewoon hypocrisie ten top. Verbied die hele zooi. Drugs maakt mensen en landen compleet kapot, daar kan China over meepraten.
Wat interesseert jou het of iemand iets tot zich neemt waar hij of zij van kan genieten? Als je dan toch zonodig voor mensen wilt gaan bepalen dat ze geen drugs mogen nemen, dan kun je direct tabak, alcohol, suiker en talloze andere drugs die overal te kopen zijn verbieden. Onzinnig dus. En onnodig.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je wat me steeds opvalt in dit forum? Als het over andere soorten criminaliteit gaat dan kan er niet hard genoeg worden opgetreden en ligt het accent volledig bij het bestrijden van de aanbodkant. Maar als het opeens over drugs gaat (een stof dat vrijheid ontneemt en niet geeft) worden al die stoere rechtse mensen opeens doetjes en gaan ze mekkeren dat je wat moet doen aan de vraagzijde.
Het is gewoon hypocrisie ten top. Verbied die hele zooi. Drugs maakt mensen en landen compleet kapot, daar kan China over meepraten.
Al was het maar om het simpele feit dat het jouw geen ene flikker aan gaat wat ik in mijn eigen lijf stop.quote:Op zondag 4 mei 2008 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Goh, Klopkoek, we zijn het helemaal met elkaar eensIk verbaas me er elke dag weer over waarom we het onszelf aandoen drugs te gedogen...
OMdat niet iedereen jouw ideeen aanhangt? Omdat sommige mensen graag zelf beslissen wat ze wel en niet in hun lichaam stoppen en dat niet willen overlaten aan christenen of de overheid? Dat jij graag naar Balkenende luistert om te weten wat je wel en niet mag doen prima, maar laat mij lekker een plantje (een plantje ja, daar hebben we het overquote:Op zondag 4 mei 2008 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Goh, Klopkoek, we zijn het helemaal met elkaar eensIk verbaas me er elke dag weer over waarom we het onszelf aandoen drugs te gedogen...
Dat is vreemd want het was een CDA-VVD kabinet dat deze puinhoop heeft veroorzaakt.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:01 schreef Hexagon het volgende:
Jurgen pleurt meestal zonder argumenten wat CDA retoriek neer en wil verder geen discussie dus laat hij zich zodoende verder nooit zien.
Volgens mij heb ik je deze vraag wel eens eerder gesteld maar bleef antwoord uit (en zal nu ook wel weer uitblijven) maar wat helpt het om drugs te verbieden? Is het dan opeens weg, krijg je dan opeens minder gebruikers? (Klopkoek mag het ook beantwoorde)quote:Op zondag 4 mei 2008 23:04 schreef Jurgen21 het volgende:
Het gedoogbeleid dateert van 1976. Toen zat kabinet Den Uyl er. Maargoed verder hebben vrijwel alle partijen van die tijd dit gesteund van links tot rechts.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is vreemd want het was een CDA-VVD kabinet dat deze puinhoop heeft veroorzaakt.
Ik wist het al hoor: de VVD is een mafiapartij voor grootgraaiersch.
Maar zorgt het verbieden voor minder problemen was de vraag.quote:Op maandag 5 mei 2008 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Chewie, we verbieden toch ook gewoon het dragen van wapens? Gaan we dan ook opeens de vraag stellen: "Als je het verbiedt, heb je dan minder kopers"?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |