Het is toch te zot voor woorden dat normale, hardwerkende Nederlanders niet mogen winkelen omdat christenen de dood van hun favoriete sprookjesfiguur willen herdenken? Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen, maar vrijdagavond ga ik uit principe.quote:Als het aan de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) ligt, zijn er ook op Goede Vrijdag koopavonden. Nu moeten de winkels op de vrijdag voor Pasen om 19.00 uur dicht zijn. De verplichte sluitingstijd op Goede Vrijdag staat in de Winkeltijdenwet uit 1996, maar de winkeliers willen daar dus vanaf.
Steeds meer consumenten kennen de betekenis van Goede Vrijdag niet en tonen daarom geen begrip voor de verplichte winkelsluiting op een koopavond om 19.00 uur. Verplichte winkelsluiting op Goede Vrijdag is door de tijd achterhaald", aldus Sjoerd Veenstra, adjunct directeur van de RND.
Voor wie het dus niet weet: op Goede Vrijdag herdenken christenen de kruisdood van Jezus Christus.
Bron: FP
Dankzij hem bestaat er zo'n dag, waar de meesten vrij voor krijgen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:42 schreef NED het volgende:
Ze hadden die lamlul al jaren eerder aan het kruis moeten nagelen
ZONDER hem hadden we nog gewoon de Zonnewende gevierd...quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:45 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Dankzij hem bestaat er zo'n dag, waar de meesten vrij voor krijgen.
Liever vandaag nog dan morgen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:58 schreef Antal het volgende:
Zullen we dan ook maar gelijk de vrijdag als vrije dag afschaffen ?! want dat is dan net zo'n onzin.. een vrije dag voor iets waar je niets mee hebt.,.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:42 schreef NED het volgende:
Ze hadden die lamlul al jaren eerder aan het kruis moeten nagelen
quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:23 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Het is toch te zot voor woorden dat normale, hardwerkende Nederlanders niet mogen winkelen omdat christenen de dood van hun favoriete sprookjesfiguur willen herdenken? Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen, maar vrijdagavond ga ik uit principe.
Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar de vrijdag voor Pasen een vrije dag was.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:58 schreef Antal het volgende:
Zullen we dan ook maar gelijk de vrijdag als vrije dag afschaffen ?! want dat is dan net zo'n onzin.. een vrije dag voor iets waar je niets mee hebt.,.
Ik heb inderdaad geen respect voor labiele figuren die hun geloof in sprookjes gebruiken als middel om privileges te verkrijgen, en het zal me aan mijn virtuele reet roesten als jij als 'ongelovige' dat triest vindt.quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
[..]Dat er geen begrip of weet meer is van religie is nou eenmaal zo, maar die domme respectloze manier van uitdrukken walg ik zo van. En dat zeg ik als ongelovige. Echt te triest.
Stel je niet aanquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
[..]Dat er geen begrip of weet meer is van religie is nou eenmaal zo, maar die domme respectloze manier van uitdrukken walg ik zo van. En dat zeg ik als ongelovige. Echt te triest.
'Zo is het zonnewendefeest vervangen door het christelijke feest van het licht: Kerstmis. Nu denkt iedereen dat Jezus geboren is op 25 December, maar dat is dus slechts een verzinsel. Hij heeft die geboortedatum gekregen omdat op die dag het Germaanse zonnewendefeest werd gevierd.'quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:54 schreef klenski het volgende:
[..]
ZONDER hem hadden we nog gewoon de Zonnewende gevierd...
Hij heeft het correct. Als Jezus er niet was geweest zouden we Zonnewende vieren. Met Kerst. Waar staat iets over Pasen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:16 schreef Chrrris het volgende:
[..]
'Zo is het zonnewendefeest vervangen door het christelijke feest van het licht: Kerstmis. Nu denkt iedereen dat Jezus geboren is op 25 December, maar dat is dus slechts een verzinsel. Hij heeft die geboortedatum gekregen omdat op die dag het Germaanse zonnewendefeest werd gevierd.'
Volgens mij haal je iets door de war?
klopt jah dat goedkope gelovigen-bashen is nog erger dan de gelovige zelfquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
Dus? voor niet-gelovigen geldt dat niet.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:13 schreef LXIV het volgende:
23 Eens liep hij op een sabbat tussen de korenvelden door. Zijn leerlingen gingen de velden in en begonnen aren te plukken. 24 ‘Kijk eens!’ zeiden de farizeeën tegen hem. ‘Waarom doen ze iets dat op sabbat niet mag?’ 25 Maar hij antwoordde: ‘Hebt u dan nooit gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen gebrek leden en honger hadden? 26 Hij ging het huis van God binnen – Abjatar was toen hogepriester – en at van de toonbroden, waarvan alleen de priesters mogen eten. En hij gaf ze ook aan zijn mannen te eten.’ 27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat; 28 en dus is de Mensenzoon ook heer en meester over de sabbat.’
Snap je? Het gaat er dus niet om of jij kunt winkelen, maar dat het winkelpersoneel de kans heeft om te rusten.
Laat ons gewoon winkelen. En ik heb er niks tegen als zij dat niet doen en niet werken, maar nu dringen zij ons gewoon dingen op.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:17 schreef ASroma het volgende:
[..]
klopt jah dat goedkope gelovigen-bashen is nog erger dan de gelovige zelfLaat die mensen toch lekker hun ding doen.
Tuurlijk wel, je mist het punt volledig. Het is geen VERPLICHTING om te rusten maar een RECHT. Dat recht hebben ook niet-gelovigen. Aan jou de keuze of je van dat recht gebruik wil maken, maar je kan anderen dus ook niet dwingen om te werken.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:33 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Dus? voor niet-gelovigen geldt dat niet.
De kerkluitjes werken 1 dag per week, denk je dat ze dat willen aanpassen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Laten ze de kerken maar eens sluiten buiten kantooruren.
En nu wordt het winkelpersoneel verplicht te rusten, wordt de werkgever verplicht de vrije uren door te betalen. Dat staat lijnrecht tegenover jouw citaat, waar de opgelegde rust doorbroken mag worden als mensen het nodig vinden te werken, of andere verplichtingen/verboden mogen negeren.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:13 schreef LXIV het volgende:
23 Eens liep hij op een sabbat tussen de korenvelden door. Zijn leerlingen gingen de velden in en begonnen aren te plukken. 24 ‘Kijk eens!’ zeiden de farizeeën tegen hem. ‘Waarom doen ze iets dat op sabbat niet mag?’ 25 Maar hij antwoordde: ‘Hebt u dan nooit gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen gebrek leden en honger hadden? 26 Hij ging het huis van God binnen – Abjatar was toen hogepriester – en at van de toonbroden, waarvan alleen de priesters mogen eten. En hij gaf ze ook aan zijn mannen te eten.’ 27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat; 28 en dus is de Mensenzoon ook heer en meester over de sabbat.’
Snap je? Het gaat er dus niet om of jij kunt winkelen, maar dat het winkelpersoneel de kans heeft om te rusten.
Ik dwing die anderen toch niet to werken ?quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, je mist het punt volledig. Het is geen VERPLICHTING om te rusten maar een RECHT. Dat recht hebben ook niet-gelovigen. Aan jou de keuze of je van dat recht gebruik wil maken, maar je kan anderen dus ook niet dwingen om te werken.
Los daarvan zie ik het verband ook niet met een verplichte winkelsluiting maar goed. Waarschijnlijk gewoon gemakzucht - dit soort dingen gewoon onderling dingen regelen en afspreken is blijkbaar geen optie, er moet zonodig weer een wet voor komen....
Als ze maar 1 dag in de week werken, is het wel op Zondag!quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De kerkluitjes werken 1 dag per week, denk je dat ze dat willen aanpassen?
Ik zeg toch ook dat ik de reden voor het verbod niet snap. Maar de zondagsrust is sowieso een van de meest verkeerd begrepen ideeen. Ook de gemiddelde christen mist het punt volledig, wat dit betreft. Die doen niks liever dan anderen tot de hel veroordelen als ze wagen op zondag een vinger uit te steken. Het citaat dat LXIV geeft is wel erg treffend.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:11 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Ik dwing die anderen toch niet to werken ?Zij willen het gewoon zelf.
Eens, dat hele rustdag gedoe draait erom dat je je zelf niet doodwerkt en ook eens een lekker dagje voor jezelf hebt enz .. niet dat je elke zondag niks mag doen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik de reden voor het verbod niet snap. Maar de zondagsrust is sowieso een van de meest verkeerd begrepen ideeen. Ook de gemiddelde christen mist het punt volledig, wat dit betreft. Die doen niks liever dan anderen tot de hel veroordelen als ze wagen op zondag een vinger uit te steken. Het citaat dat LXIV geeft is wel erg treffend.
En waarom beslist een 2000 jaar oud sprookje WANNEER ik rust MOET nemen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:22 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Eens, dat hele rustdag gedoe draait erom dat je je zelf niet doodwerkt en ook eens een lekker dagje voor jezelf hebt enz .. niet dat je elke zondag niks mag doen.
Het is geen citaat uit een wetboek hoor!quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:08 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En nu wordt het winkelpersoneel verplicht te rusten, wordt de werkgever verplicht de vrije uren door te betalen. Dat staat lijnrecht tegenover jouw citaat, waar de opgelegde rust doorbroken mag worden als mensen het nodig vinden te werken, of andere verplichtingen/verboden mogen negeren.
Maar wel voor de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ik mijn boodschappen doe.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:27 schreef mztq het volgende:
Tja ik vind dat je ook best een beetje oog mag hebben voor de cultuur en tradities van je land. Niet alles moet wijken voor financieel gewin.
Who cares about financieel gewin? Het gaat mij(ons?) om liberaal gewin, vrijheid - eigen keuze - etcquote:Op woensdag 19 maart 2008 20:27 schreef mztq het volgende:
Niet alles moet wijken voor financieel gewin.
Ik zou toch eerder verwachten dat zo'n neringdoende enkel des zondags in zijn winkeltje gaat staan om de omzet op peil te houden. En niet vanwege het een of andere abstracte liberale ideaal.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:41 schreef Xith het volgende:
[..]
Who cares about financieel gewin? Het gaat mij(ons?) om liberaal gewin, vrijheid - eigen keuze - etc
En toch willen mensen met dat boek in de hand andere mensen vertellen wanneer ze wel en niet mogen werken.quote:Het is geen citaat uit een wetboek hoor!
Wat heb ik daar mee te maken, ik wil gewoon boodschappen kunnen doen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou toch eerder verwachten dat zo'n neringdoende enkel des zondags in zijn winkeltje gaat staan om de omzet op peil te houden. En niet vanwege het een of andere abstracte liberale ideaal.
Maar Barbaaf toch! Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat! Daar kun jij je niet aan ontrekken, of je nu wilt of niet. Wat jij als goed of slecht beschouwd is hierin vastgelegd. Als westerse mens is het praktisch onmogelijk je aan de moraal van het Christendom te ontrekken. Atheïst of Christen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:51 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En toch willen mensen met dat boek in de hand andere mensen vertellen wanneer ze wel en niet mogen werken.
En de rest van je betoog: "wij weten wel wat goed voor je is". Ik ben die belerende christenen echt-zat. Ga op het dak zitten met je "dan komt daar natuurlijk niks van terecht"
.
De "christelijke" moraal komt uit de mens. Zoals zoveel zaken heeft het christendom moraal geclaimd als eigen uitvinding. Maar het is gewoon ordinair jatwerk. We leven volgens een menselijke moraal. Het "christelijk" noemen is in feite fraude.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar Barbaaf toch! Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat! Daar kun jij je niet aan ontrekken, of je nu wilt of niet. Wat jij als goed of slecht beschouwd is hierin vastgelegd. Als westerse mens is het praktisch onmogelijk je aan de moraal van het Christendom te ontrekken. Atheïst of Christen.
Dat jij gelooft dat er geen andere moraal is dan de "christelijke", geeft eigenlijk al aan hoe diepgeworteld deze is. De Bhoedistische moraal, met haar kastenstelsel, of de moraal zoals die is op Japan en in Korea, wijkt hier echter zeer sterk vanaf. Voor ons moeilijk voorstelbaar dat daar hele andere ideeën over rechtvaardigheid en eer gelden, maar het is toch echt zo.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De "christelijke" moraal komt uit de mens. Zoals zoveel zaken heeft het christendom moraal geclaimd als eigen uitvinding. Maar het is gewoon ordinair jatwerk. We leven volgens een menselijke moraal. Het "christelijk" noemen is in feite fraude.
Lang leve de ambtenarij... Ik ben heerlijk vrij die dag.quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:10 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar de vrijdag voor Pasen een vrije dag was.
En toch komt moraal uit de mens en niet uit het christendom.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat jij gelooft dat er geen andere moraal is dan de "christelijke", geeft eigenlijk al aan hoe diepgeworteld deze is. De Bhoedistische moraal, met haar kastenstelsel, of de moraal zoals die is op Japan en in Korea, wijkt hier echter zeer sterk vanaf. Voor ons moeilijk voorstelbaar dat daar hele andere ideeën over rechtvaardigheid en eer gelden, maar het is toch echt zo.
Pauper.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:10 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Lang leve de ambtenarij... Ik ben heerlijk vrij die dag.
Uiteindelijk wel natuurlijk. De natuurmoraal, die in wezen niet vreemd is aan de christelijke moraal. Dat spreekt voor zich.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toch komt moraal uit de mens en niet uit het christendom.
Dat is toch helemaal niet zo? Je mag alles doen op zondag en op goede vrijdag. Niemand die zegt dat je moet rusten. Alleen zijn de winkels meestal niet open dus kan je niet winkelen. Maar ik mag toch hopen dat jouw leven uit meer bestaat dan alleen winkelen? Of is dat de enige activiteit die je kan verzinnen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:39 schreef Xith het volgende:
[..]
En waarom beslist een 2000 jaar oud sprookje WANNEER ik rust MOET nemen?
Fijn, kunnen we nu die hypocriete gejatte "christelijke" moraal uit de maatschappij snijden zodat ik gewoon boodschappen kan doen als ik verse groenten nodig hebt? Of vind de overheid heel hypocriet hun sprookjes belangrijker dan mijn gezondheid?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel natuurlijk. De natuurmoraal, die in wezen niet vreemd is aan de christelijke moraal. Dat spreekt voor zich.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:13 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad geen respect voor labiele figuren die hun geloof in sprookjes gebruiken als middel om privileges te verkrijgen, en het zal me aan mijn virtuele reet roesten als jij als 'ongelovige' dat triest vindt.
Heb je net iets niet in huis, kan je niet nog ff naar de supermarkt .. etc etc.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet zo? Je mag alles doen op zondag en op goede vrijdag. Niemand die zegt dat je moet rusten. Alleen zijn de winkels meestal niet open dus kan je niet winkelen. Maar ik mag toch hopen dat jouw leven uit meer bestaat dan alleen winkelen? Of is dat de enige activiteit die je kan verzinnen?
De topictitel is inderdaad verre van aanstellerijquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Stel je niet aan![]()
Juist een leuke OP
Ik reageer op gelovigen die hun ideeën aan anderen opdringen en opleggen, zoals een gedwongen zondagsrust.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Maar vanwaar jouw afkeer jegens religie en het Christendom in het bijzonder, Papierversnipperaar? Ik zie je welhaast in ieder topic dat religie behandelt terug. Je lijkt me eerder een anti-theïst dan een a-theïst. Je maakt je er in ieder geval wel heel druk over.
En ik geloof niet dat je in de dagelijkse praktijk nu werkelijk zoveel lastiggevallen wordt door gelovigen.
Velen hier hebben schijnbaar al last van die jaarlijkse jehova's getuige voor de deur en scharen daar simpel de algehele christelijke gemeenschap onder. Een atheist wil zeggen dat je geen god erkent. PV gaat inderdaad een stuk verder, die is zelfs 'anti'quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
Maar vanwaar jouw afkeer jegens religie en het Christendom in het bijzonder, Papierversnipperaar? Ik zie je welhaast in ieder topic dat religie behandelt terug. Je lijkt me eerder een anti-theïst dan een a-theïst. Je maakt je er in ieder geval wel heel druk over.
En ik geloof niet dat je in de dagelijkse praktijk nu werkelijk zoveel lastiggevallen wordt door gelovigen.
So what, dan kan je een dag in de week niet winkelen. Waarom vind je dat zo ontzettend belangrijk? Bedenk je je ook dat jouw recht om te winkelen wel afhankelijk is van winkelmedewerkers die daar hun recht op een vrije dag voor moeten opgeven? Misschien willen die mensen wel gewoon met hun reet op de bank zitten, ze moeten tenslotte 6 dagen per week werken. Werk jij ook 6 dagen per week? Of ben je gewoon te lui om je boodschappen op zaterdag te doen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Fijn, kunnen we nu die hypocriete gejatte "christelijke" moraal uit de maatschappij snijden zodat ik gewoon boodschappen kan doen als ik verse groenten nodig hebt? Of vind de overheid heel hypocriet hun sprookjes belangrijker dan mijn gezondheid?
Hoe kom jij op het idee dat ze niet op zondag willen werkenquote:Op woensdag 19 maart 2008 21:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
So what, dan kan je een dag in de week niet winkelen. Waarom vind je dat zo ontzettend belangrijk? Bedenk je je ook dat jouw recht om te winkelen wel afhankelijk is van winkelmedewerkers die daar hun recht op een vrije dag voor moeten opgeven? Misschien willen die mensen wel gewoon met hun reet op de bank zitten, ze moeten tenslotte 6 dagen per week werken. Werk jij ook 6 dagen per week? Of ben je gewoon te lui om je boodschappen op zaterdag te doen?
Hoe zit dat dan met de zondagsrust van politie, brandweer en NS medewerkers? Of hoeven die zich niet aan de hypocriete christelijke moraal te onderwerpen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
So what, dan kan je een dag in de week niet winkelen. Waarom vind je dat zo ontzettend belangrijk? Bedenk je je ook dat jouw recht om te winkelen wel afhankelijk is van winkelmedewerkers die daar hun recht op een vrije dag voor moeten opgeven? Misschien willen die mensen wel gewoon met hun reet op de bank zitten, ze moeten tenslotte 6 dagen per week werken. Werk jij ook 6 dagen per week? Of ben je gewoon te lui om je boodschappen op zaterdag te doen?
Maar waarom die felheid? En ik zie je in welhaast ieder topic tegen religie fulmineren, ook als het helemaal niet om opdringen gaat. En waarom reageer je niet of veel minder fel op allerlei andere -ismen, die hun ideeën willen uitdragen? Kortom: waarom al die haat tegen geloof? Is het omdat jij geloof als irrationeel beschouwt en daarom verwerpelijker? Of omdat je van mening bent dat christenen slechter zijn dan bijvoorbeeld communisten, nationaal-socialisten of kapitalisten? Waarom PV, waarom?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik reageer op gelovigen die hun ideeën aan anderen opdringen en opleggen, zoals een gedwongen zondagsrust.
Er zijn massa's gelovigen die op Zodag naar de kerk gaan om daar een aantal mensen te dwingen om te werken, maar daar hoor je de christenen niet over.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:35 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Hoe kom jij op het idee dat ze niet op zondag willen werken![]()
Je doet net alsof de werknemers dan gedwongen worden om te werken...
omdat ik het eeuwige gelul zat ben.quote:
Bron?quote:En ik zie je in welhaast ieder topic tegen religie fulmineren, ook als het helemaal niet om opdringen gaat.
dat doe ik wel.quote:En waarom reageer je niet of veel minder fel op allerlei andere -ismen, die hun ideeën willen uitdragen?
Omdat ik graag zelf uitmaak hoe ik leef en dat niet graag laat opdringen door welke ideologie dan ook. Je kan met argumenten komen, maar je ideologie betekend niets voor me.quote:Kortom: waarom al die haat tegen geloof? Is het omdat jij geloof als irrationeel beschouwt en daarom verwerpelijker? Of omdat je van mening bent dat christenen slechter zijn dan bijvoorbeeld communisten, nationaal-socialisten of kapitalisten? Waarom PV, waarom?
Wat al zo vaak geconcludeerd is bij jou: je hebt niets te zoeken op een forum, omdat met jou niet te discussieren valt. Jij praat vanuit je eigen gelijk en dat is zo makkelijk.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat ik graag zelf uitmaak hoe ik leef en dat niet graag laat opdringen door welke ideologie dan ook. Je kan met argumenten komen, maar je ideologie betekend niets voor me.
Ten eerste is iets als brandweer of politie natuurlijk niet te vergelijken met winkelmedewerkers. Er is een verschil in urgentie. Dat moet je ook inzien.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met de zondagsrust van politie, brandweer en NS medewerkers? Of hoeven die zich niet aan de hypocriete christelijke moraal te onderwerpen?
Er valt uitstekend met mij te discussieren, daar zijn argumenten voor. Het zijn juist gelovigen die discussie onmogelijk maken. Ze zien hun geloof als absolute waarheid waar iedereen respect voor moet hebben en waar iedereen aan onderworpen moet worden.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:43 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat al zo vaak geconcludeerd is bij jou: je hebt niets te zoeken op een forum, omdat met jou niet te discussieren valt. Jij praat vanuit je eigen gelijk en dat is zo makkelijk.
ideo·lo·gie (dev; ideologieën; ideologisch, ideoloog)
1 het geheel van ideeën dat ten grondslag ligt aan een wijsgerig stelsel, m.b.t. hun maatschappelijke of politieke strekking
Kortom iemands geloof dan wel mening. Als je dat niets interesseert of als dat niets voor je betekent zijn er wel betere dingen voor je om je mee bezig te houden dan een gesprek. Tegen een spiegel praten bijvoorbeeld![]()
In zekere zin klopt dat wel - kleine winkeliers kunnen het zich niet veroorloven om zondags te werken en een willekeurige dag gesloten te zijn. Op zondag komt er geen hond en is het niet rendabel en op die andere dag dat ze gesloten zijn lopen ze klanten mis. 7 dagen per week open zijn is geen optie voor de kleine winkeliers, dat kunnen ze vaak niet opbrengen. De grote megaconcerns wel - dat is oneerlijke concurrentie.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:35 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Hoe kom jij op het idee dat ze niet op zondag willen werken![]()
Je doet net alsof de werknemers dan gedwongen worden om te werken...
Dit verzin je vanuit je slachtofferrol. Absoluut niet waar. Maar wat wel waar is is dat zij hun geloof zien als hun absolute waarheid, wat jou de informatie geeft dat je het ook vanuit dat oogpunt moet benaderen, net zoals zij moeten accepteren dat jij het anders ziet. Dat maakt het niet minder bespreekbaar. Dat voor jou het praten bij zo'n fundamenteel meningsverschil op houdt duidt slechts op jouw beperktheid.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er valt uitstekend met mij te discussieren, daar zijn argumenten voor. Het zijn juist gelovigen die discussie onmogelijk maken. Ze zien hun geloof als absolute waarheid waar iedereen respect voor moet hebben en waar iedereen aan onderworpen moet worden.
Dat geldt voor jouw standpunten minstens evenveel. Alle geloven zijn stom en achterlijk en onderdrukkend en ze moeten weg en als je het er niet mee eens bent ben je zeker zo'n achterlijke gelovige.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er valt uitstekend met mij te discussieren, daar zijn argumenten voor. Het zijn juist gelovigen die discussie onmogelijk maken. Ze zien hun geloof als absolute waarheid waar iedereen respect voor moet hebben en waar iedereen aan onderworpen moet worden.
Als mijn eten op is is een winkel waar ik boodschappen kan doen heel urgent.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ten eerste is iets als brandweer of politie natuurlijk niet te vergelijken met winkelmedewerkers. Er is een verschil in urgentie. Dat moet je ook inzien.
Wat mij betreft mag heel Staphorst afbranden als ze bidden belangrijker vinden dan blussen. Maar net zo als werken op zondag niet verplicht is mag het ook niet verboden worden. Als ik het lekker vind om op zondag te werken dan moet ik gewoon in een winkel kunnen staan en vers brood verkopen.quote:Maar niemand is verplicht om op zondag te werken, dat gaat op basis van vrijwilligheid. Veel mensen hebben er geen problemen meer mee, en zien gelukkig ook wel de noodzaak in van taken als brandweer etc. Als je niet op zondag wil werken moet je gewoon geen brandweer op oproepbasis worden ofzo, maar het zou me niks verbazen als in een grefo gemeente als staphorst een huis gewoon afbrandt omdat alle brandweerlieden in de kerk zitten.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met de zondagsrust van politie, brandweer en NS medewerkers? Of hoeven die zich niet aan de hypocriete christelijke moraal te onderwerpen?
Dus als het strikt noodzakelijk is, politie, brandweer, is het wel degelijk toegestaan om op de zondag te werken. Geen enkel probleem zelfs. Nogmaals, de zondag is er voor jou, en niet andersom.quote:En ziet, er was een mens, die een dorre hand had, en zij vraagden Hem, zeggende: Is het ook geoorloofd op de sabbatdagen te genezen? (opdat zij Hem mochten beschuldigen). En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die een schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die hetzelve niet zal aangrijpen en uitheffen?
Hoe veel gaat nu een mens een schaap te boven? Zo is het dan op de sabbatdagen geoorloofd wel te doen.
Als de winkels 7 dagen per week gesloten waren zijn dan had je een punt gehad. Maar ben je nou echt zo dom dat je niet even kan bedenken dat je voor die ene dag in de week wat eten moet inslaan? Verder, de snackbar is ook op zondag gewoon open hoor.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als mijn eten op is is een winkel waar ik boodschappen kan doen heel urgent.
Maar ik dwing niemand om volgens mijn regels te leven.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:51 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat geldt voor jouw standpunten minstens evenveel. Alle geloven zijn stom en achterlijk en onderdrukkend en ze moeten weg en als je het er niet mee eens bent ben je zeker zo'n achterlijke gelovige.
Ja, en? Dan nemen ze die dag maar vrij, als dat kan. Het is hun eigen keuze om gelovig te zijn, dat dat soms ook nadelen heeft, tja, de lust van de hemel vraagt om lasten.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:13 schreef LXIV het volgende:
Als de snackbar, het tankstation en het politiebureau open mogen zijn, waarom de buurtsuper dan niet? volledig hypocriet.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als de winkels 7 dagen per week gesloten waren zijn dan had je een punt gehad. Maar ben je nou echt zo dom dat je niet even kan bedenken dat je voor die ene dag in de week wat eten moet inslaan? Verder, de snackbar is ook op zondag gewoon open hoor.
Je maakt jezelf belachelijk. Kap met die slachtofferrol. De winkels zijn dicht op zondag, dat betekent niet dat jou "regels worden opgedrongen". Je mag ALLES doen wat je wil op zondag, alleen kun je niet winkelen. Get over it. Fucking huilie.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar ik dwing niemand om volgens mijn regels te leven.
Dat is al 10 keer uitgelegd maar je bent te dom het te begrijpen, of je wil het niet begrijpen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als de snackbar, het tankstation en het politiebureau open mogen zijn, waarom de buurtsuper dan niet? volledig hypocriet.
Dus je enige argument is je religie? Waarom mogen ongelovigen dan niet op zondag werken als ze daar zin in hebben? Of proberen gelovigen nu toch hun religieuze regels aan anderen op te leggen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Dus als het strikt noodzakelijk is, politie, brandweer, is het wel degelijk toegestaan om op de zondag te werken. Geen enkel probleem zelfs. Nogmaals, de zondag is er voor jou, en niet andersom.
Mensen moeten gewoon kunnen werken en winkelen op zondag als ze dat willen. Nederland is een seculier land, get over it fucking huilie.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:58 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je maakt jezelf belachelijk. Kap met die slachtofferrol. De winkels zijn dicht op zondag, dat betekent niet dat jou "regels worden opgedrongen". Je mag ALLES doen wat je wil op zondag, alleen kun je niet winkelen. Get over it. Fucking huilie.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:57 schreef LXIV het volgende:
Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat!
quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:23 schreef Farenji het volgende:
Je mag alles doen op zondag en op goede vrijdag. (...) Alleen (...) kan je niet winkelen.
Omdat religieuze mensen vinden dat iedereen zich aan hun geloof aan moet passen. Ik vind dat een slecht argument, winkeltijden vrijgeven!quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is al 10 keer uitgelegd maar je bent te dom het te begrijpen, of je wil het niet begrijpen.
Wil je uit respect voor mijn geloof dequote:Op woensdag 19 maart 2008 21:26 schreef Taurus het volgende:
[..]
Het heeft duidelijk nut voor jou om op een forum te posten, waar je discussieert en niet je mening post om er vervolgens geen kritiek op te verwachten. Als het jou aan je reet roest hoe anderen er over denken, bespaar je dan voortaan de moeite.
Niemand wil de zondagen of feestdagen afschaffen, hoor. Christenen en ander tuig moeten hun feestjes vooral vieren, maar val anderen er niet mee lastig.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:32 schreef Taurus het volgende:
Ook als zij jou iets 'op lijken te dringen', is het juist sterk als jij daar boven staat en je het niet beantwoordt met dezelfde soort dwang, namelijk het afschaffen van zondagen of een enkele feestdag per jaar wat jou zogenaamd enorm stoort
Laten we dan ook kerkdiesten op zondagen verbieden. Immers, die arme pastoren die op zondag moeten werken, tjemig wat heb ik een medelijden met die mensen, nounounou, uit medeleven met die mensen wil ik zelfs zo ver gaan dat ik ze wil verbieden om op zondag te werken. Voor hun eigen bestwil.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Oke mooi, dus iedereen mag komende vrijdagavond winkelen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dit verzin je vanuit je slachtofferrol. Absoluut niet waar.
Wat zit je nou met citaten te gooien? Hier heb je een mooie: ”Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen" (Jezus!), wil jij dat andere mensen voor jou gaan bepalen wanneer je wel of niet mag werken of winkelen? Nee he? Doe 't dan ook niet bij een ander, nep-christen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Dus als het strikt noodzakelijk is, politie, brandweer, is het wel degelijk toegestaan om op de zondag te werken. Geen enkel probleem zelfs. Nogmaals, de zondag is er voor jou, en niet andersom.
Precies!quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:23 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Het is toch te zot voor woorden dat normale, hardwerkende Nederlanders niet mogen winkelen omdat christenen de dood van hun favoriete sprookjesfiguur willen herdenken? Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen, maar vrijdagavond ga ik uit principe.
Hoe kom je erbij dat Nederland een seculier land is? Omdat er scheiding van kerk en staat -schijnt- te zijn? Twee regeringspartijen zijn Christelijk, en vlak de Christelijke denkbeelden van Wouter Bos vooral niet uit.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon kunnen werken en winkelen op zondag als ze dat willen. Nederland is een seculier land, get over it fucking huilie.
Nee, ik moest even bankzaken regelen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat zijn de gelovigen stil? Hebben ze geen argumenten om mee te discussiëren? Kunnen ze alleen maar hun ideologie opdringen?
In elk dorp een zwarte markt!quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:25 schreef koen_pijl het volgende:
Guerilla oorlog!
Ik heb niet gekozen voor dit kabinet zo dusquote:Op woensdag 19 maart 2008 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Nederland een seculier land is? Omdat er scheiding van kerk en staat -schijnt- te zijn? Twee regeringspartijen zijn Christelijk, en vlak de Christelijke denkbeelden van Wouter Bos vooral niet uit.
Als je een seculier land wil, ga dan naar Noord-Korea ofzo. Dát is nog werkelijk seculier en daar mag je op Zondag zoveel werken en winkelen als je wil. Helaas ligt er niet zoveel in de schappen, maar goed. Het mág tenminste.
[ afbeelding ]
En jij mag naar irak of een ander kutland, waar je lekker je denkbeelden aan anderen kan opdringen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Nederland een seculier land is? Omdat er scheiding van kerk en staat -schijnt- te zijn? Twee regeringspartijen zijn Christelijk, en vlak de Christelijke denkbeelden van Wouter Bos vooral niet uit.
Als je een seculier land wil, ga dan naar Noord-Korea ofzo. Dát is nog werkelijk seculier en daar mag je op Zondag zoveel werken en winkelen als je wil. Helaas ligt er niet zoveel in de schappen, maar goed. Het mág tenminste.
[ afbeelding ]
Het zou zich lonen als je je zou inlezen wat scheiding van kerk en staat inhoudt.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niemand eigenlijk. Maar plaatst dat je boven de wet?quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:29 schreef Druuna het volgende:
[..]
Ik heb niet gekozen voor dit kabinet zo dus
Na 10 uur? Heiden!quote:
Leg uit, leg uit. En vooral waarom Nederland wél een seculier land zou zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:30 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Het zou zich lonen als je je zou inlezen wat scheiding van kerk en staat inhoudt.
Morgen is het Witte Donderdag, dus ik moest wel ff snel!quote:
Hier, leef je uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staatquote:Op woensdag 19 maart 2008 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leg uit, leg uit. En vooral waarom Nederland wél een seculier land zou zijn.
Dus Nederland is een theologische dictatuur en christenen proberen iedereen hun religie op te dringen? Dan is mijn verzet volkomen terecht.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het standaard atheïsme = communisme argument, die is zo oud dat ie al eeuwen dood en begraven is.quote:Als je een seculier land wil, ga dan naar Noord-Korea ofzo. Dát is nog werkelijk seculier en daar mag je op Zondag zoveel werken en winkelen als je wil. Helaas ligt er niet zoveel in de schappen, maar goed. Het mág tenminste.
[ afbeelding ]
Wel als je er schijtziek van wordt.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niemand eigenlijk. Maar plaatst dat je boven de wet?
Dat was dus precies wat ik in mijn postje zei. En met -schijnt- bedoelde ik dat de kerk indirect toch heel wat invloed op de staat heeft, zoals bij voorbeeld bijzonder onderwijs.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:33 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Hier, leef je uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staat
En kijk aan, ze houden zelfs al rekening met je: "De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting."
quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:58 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je maakt jezelf belachelijk. Kap met die slachtofferrol. De winkels zijn dicht op zondag, dat betekent niet dat jou "regels worden opgedrongen". Je mag ALLES doen wat je wil op zondag, alleen kun je niet winkelen. Get over it. Fucking huilie.
Ik beweer niet dat atheïsme gelijk aan communisme is. Wél zeg ik dat Noord-Korea één van de weinige écht seculiere landen ter wereld is. (Als de verering van de leiders niet als een religie gezien wordt tenminste)quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het standaard atheïsme = communisme argument, die is zo oud dat ie al eeuwen dood en begraven is.
Jij stelde dat NL geen seculier land is omdat het kabinet bestaat uit veel christenen en christenpartijen. Dat is onjuist. Dat NL geen volledig seculier land is, daar ben ik het mee eens. Dat dat triest, een pure belediging voor de mensheid en een vrijbrief om te discrimineren (zoals dus ook gebeurt) is, dat spreekt voor zich.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was dus precies wat ik in mijn postje zei. En met -schijnt- bedoelde ik dat de kerk indirect toch heel wat invloed op de staat heeft, zoals bij voorbeeld bijzonder onderwijs.
Dan is er voor mensen die wel na kunnen denken dus nog veel werk te verzetten. Communisme is ook maar een ideologie, ben ik ook tegen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat atheïsme gelijk aan communisme is. Wél zeg ik dat Noord-Korea één van de weinige écht seculiere landen ter wereld is. (Als de verering van de leiders niet als een religie gezien wordt tenminste)
In Iran is 100% van de bevolking gelovig en is er op geen enkele wijze scheiding van kerk en staat, wanneer boek je je reis?quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat atheïsme gelijk aan communisme is. Wél zeg ik dat Noord-Korea één van de weinige écht seculiere landen ter wereld is. (Als de verering van de leiders niet als een religie gezien wordt tenminste)
Nee, dat bedoelde ik in ieder geval niet. Lees de post nog maar eens terug. PV beweerde dat Nederland een seculier land was, waarop ik zei dat dit niet het geval was, ondanks de scheiding van kerk en staat. En zelfs die scheiding van kerk en staat is er niet helemala, vandaar 'schijnt'.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:37 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Jij stelde dat NL geen seculier land is omdat het kabinet bestaat uit veel christenen en christepartijen. Dat is onjuist. Dat NL geen volledig seculier land is, daar ben ik het mee eens. Dat dat triest, een pure belediging voor de mensheid en een vrijbrief om te discrimineren (zoals dus ook gebeurt) is, dat spreekt voor zich.
Ik ben tegen de winkelsluitingstijden wet.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:37 schreef Tmaatje het volgende:
Nou zeg vanwaar deze verhitte discussie? Er bestaat zoiets als een winkelsluitingstijden besluit en daar heeft de winkelier zich aan te houden. De gemeente kan ontheffing verlenen en dat gebeurt dus ook.
Mensen kunnen ook niet gedwongen worden te werken op Zondag dus wat is het probleem ?
Laat de kerk hier fijn buiten blijven er zijn al andere instanties mee bezig, bovendien heeft deze christelijke regering al genoeg ellende aangericht.
Hoe kom je erbij dat ik tegen een scheiding van kerk en staat ben? Omdat ik Nederland geen seculier land vind?quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:40 schreef keeweyz het volgende:
[..]
In Iran is 100% van de bevolking gelovig en is er op geen enkele wijze scheiding van kerk en staat, wanneer boek je je reis?
Ik maakte slechts een vergelijking van gelijk niveau als de jouwe, in de hoop dat je dan zou inzien hoe idioot je 'argument' is.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ik tegen een scheiding van kerk en staat ben? Omdat ik Nederland geen seculier land vind?
En toch is Nederland seculier. En wat nog niet seculier is moet het zo snel mogelijk worden.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelde ik in ieder geval niet. Lees de post nog maar eens terug. PV beweerde dat Nederland een seculier land was, waarop ik zei dat dit niet het geval was, ondanks de scheiding van kerk en staat. En zelfs die scheiding van kerk en staat is er niet helemala, vandaar 'schijnt'.
Of zo bedoelde ik het in ieder geval. Dus we hebben eht over hetzelfde.
Desnoods met geweld!quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toch is Nederland seculier. En wat nog niet seculier is moet het zo snel mogelijk worden.
Alsof gelovigen nooit geweld gebruiken om hun zin door te drijven.quote:
Ik heb liever een dictatuur waarin geen ideologie word opgedrongen dan 1 waar wel een ideologie word opgedrongen, maar als jij christen bent dan zal je vast gelukkig zijn met de3 huidige christelijke dictatuur. Dan ben je wel een grote egoïst want je geeft andersdenkenden niet de vrijheid om zonder jouw religieuze regels te leven.quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:57 schreef Farenji het volgende:
Wat de fuck heeft de scheiding tussen kerk en staat met deze discussie te maken?
Die scheiding gaat erom dat de kerk geen invloed heeft op bijv rechtspraak, of andersom. Die scheiding kan er nooit voor zorgen dat er bijv geen christenen in de politiek actief mogen zijn, noch dat die mensen hun eigen (christelijke) opvattingen niet mogen uitdragen. De scheiding is er ook niet gekomen opdat mensen 7 dagen per week kunnen winkelen - dat is NOOIT de bedoeling geweest en dat zou ook volkomen ongewenst zijn. Een seculiere dictatuur is net zo erg als een religieuze dictatuur.
Christenen verdedigen hun religieuze dictatuur altijd met Atheïsme = communisme, zie vorige pagina.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:03 schreef keeweyz het volgende:
'Een seculiere dictatuur', hoe moet ik me dat voorstellen?
Een samenleving waar christenen bijv gedwongen worden om ook op zondag te werken omdat de "economie" dat vereist. Of nog verder doorgevoerd: waar kerken verboden worden en gelovigen niet meer kunnen uitkomen voor hun religieuze ideeen omdat ze anders in een heropvoedingskamp worden opgesloten wegens "staatsgevaarlijke waandenkbeelden".quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:03 schreef keeweyz het volgende:
'Een seculiere dictatuur', hoe moet ik me dat voorstellen?
Je zou je eens mogen inlezen in wat het secularisme inhoudt. Hint: met het bovenstaande heeft het niks van doen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:22 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een samenleving waar christenen bijv gedwongen worden om ook op zondag te werken omdat de "economie" dat vereist. Of nog verder doorgevoerd: waar kerken verboden worden en gelovigen niet meer kunnen uitkomen voor hun religieuze ideeen omdat ze anders in een heropvoedingskamp worden opgesloten wegens "staatsgevaarlijke waandenkbeelden".
Ten eerste: ik heb liever helemaal geen dictatuur.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb liever een dictatuur waarin geen ideologie word opgedrongen dan 1 waar wel een ideologie word opgedrongen, maar als jij christen bent dan zal je vast gelukkig zijn met de3 huidige christelijke dictatuur. Dan ben je wel een grote egoïst want je geeft andersdenkenden niet de vrijheid om zonder jouw religieuze regels te leven.
Lijkt me beter dan een religieuze dictatuur, maar wat denk je van het volgende:quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:22 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een samenleving waar christenen bijv gedwongen worden om ook op zondag te werken omdat de "economie" dat vereist. Of nog verder doorgevoerd: waar kerken verboden worden en gelovigen niet meer kunnen uitkomen voor hun religieuze ideeen omdat ze anders in een heropvoedingskamp worden opgesloten wegens "staatsgevaarlijke waandenkbeelden".
Lijkt me prima, maar is een utopie. Vrijheid impliceert verantwoordelijkheid, en daar gaat het al fout - veel mensen kunnen verantwoordelijkheid niet of nauwelijks aan.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lijkt me beter dan een religieuze dictatuur, maar wat denk je van het volgende:
Een maatschappij met alleen hoognodige regels (verkeersregels, niet stelen, niet doden) maar waarin verder iedereen zo veel mogelijk zelf bepaald hoe die zijn leven leeft. Geen winkeltijdenwet, drugs legaal, geen verplichtte vrije dagen. Een maatschappij waarin gelovigen hun leven gelovig kunnen leven maar waarin niet-gelovigen daartoe niet verplicht worden (wat nu wel het geval is met de verplichtte zondagsrust).
Dank je. Dat zegt meer over jou dan over mij want mijn standpunt wijst duidelijk naar zo veel mogelijk (keuze) vrijheid voor iedereen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Maar het is zo ontzettend kenmerkend dat jij me meteen in dit hokje hebt gepropt. Ik had niet anders verwacht van iemand met zo'n stuitende tunnelvisie die jij tentoonspreidt.
Jouw vrijheid is niet hetzelfde als andermans vrijheid. Denk daar eens goed over na.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dank je. Dat zegt meer over jou dan over mij want mijn standpunt wijst duidelijk naar zo veel mogelijk (keuze) vrijheid voor iedereen.
Dat blijkt want gelovigen blijven er alles aan doen om hun regels aan anderen op te leggen. Gelovigen kunnen dus niet met hun vrijheid (en verantwoordelijkheid) omgaan.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Lijkt me prima, maar is een utopie. Vrijheid impliceert verantwoordelijkheid, en daar gaat het al fout - veel mensen kunnen verantwoordelijkheid niet of nauwelijks aan.
Gelul. Mijn vrijheid om uit te slapen dwingt niemand om in bed te blijven liggen. Het christendom dwingt mensen om op zondag niks te doen, dat is pas onvrijheid.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jouw vrijheid is niet hetzelfde als andermans vrijheid. Denk daar eens goed over na.
Dat zeg ik, tunnelvisie. Stel je toch niet aan man. Zijn dat nou onze problemen? Is dat de "onderdrukking" waar de burgerij zich tegen moet verzetten? Wat een overtrokken pathetiek zeg. Leg dat eens uit aan een oorlogswees in Rwanda, "ja maar het is hier ook erg hoor, wij kunnen op zondag niet eens WINKELEN!"quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelul. Mijn vrijheid om uit te slapen dwingt niemand om in bed te blijven liggen. Het christendom dwingt mensen om op zondag niks te doen, dat is pas onvrijheid.
Dwingt????quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelul. Mijn vrijheid om uit te slapen dwingt niemand om in bed te blijven liggen. Het christendom dwingt mensen om op zondag niks te doen, dat is pas onvrijheid.
Precies! Laten die christenen daar iets aan doen ipv ongelovigen lastig te vallen met hun religie. "Sorry dat je dood gaat van de honger, maar de christenen in mijn land vinden het belangrijker om hun land christelijk te houden dan om mensen te helpen."quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat zeg ik, tunnelvisie. Stel je toch niet aan man. Zijn dat nou onze problemen? Is dat de "onderdrukking" waar de burgerij zich tegen moet verzetten? Wat een overtrokken pathetiek zeg. Leg dat eens uit aan een oorlogswees in Rwanda, "ja maar het is hier ook erg hoor, wij kunnen op zondag niet eens WINKELEN!"
Ik ben niet zo vrij dat ik zelf kan bepalen wanneer ik boodschappen doe. Behalve in Rotterdam.quote:Op woensdag 19 maart 2008 23:50 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dwingt????
Je woont in een vrije democratie hoor.
Je mag gewoon stemmen, een partij oprichten, een krant beginnen, etc als je dat wil.
"en ander tuig"quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:09 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Niemand wil de zondagen of feestdagen afschaffen, hoor. Christenen en ander tuig moeten hun feestjes vooral vieren, maar val anderen er niet mee lastig.
Vroeger was alles beterquote:Op donderdag 20 maart 2008 01:21 schreef Ringo het volgende:
JA!! Laten we een burgeroorlog beginnen omdat op Goede Vrijdag de Mediamarkt al om zeven uur potdicht zit.
Ik liep afgelopen zondag toevallig door het centrum van Groningen, waar de koopzondag nog niet 52 weken per jaar is ingevoerd. Het weer was hellig en ik kreeg even het gevoel alsof ik door een spookstad wandelde, maar ik moet zeggen dat die compleet verlaten binnenstad mij een heel... speciaal gevoel gaf. ik miste de winkelneurose waaraan de Randstad nu al jaren lijdt, niet. Moet ik zeggen. Al heb ik wel eens anders beweerd.
Je mag helemaal zelf bepalen wanneer je vrij neemt, wat dacht je daar van? .quote:Heeft iemand er eigenlijk wel eens over nagedacht welke vrije dagen we ervoor terugkrijgen als we eenmaal de christelijke kalender op de brandstapel hebben gegooid? Ik bedoel maar -- voor wat hoort wat.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De kerkluitjes werken 1 dag per week, denk je dat ze dat willen aanpassen?
We hebben het hier over pasen, en dan wel goede vrijdag.quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:27 schreef Oproerkraaier het volgende:
[..]
Hij heeft het correct. Als Jezus er niet was geweest zouden we Zonnewende vieren. Met Kerst. Waar staat iets over Pasen?
Pwnd, Chistiansquote:Origins of the name "Easter":
The name "Easter" originated with the names of an ancient Goddess and God. The Venerable Bede, (672-735 CE.) a Christian scholar, first asserted in his book De Ratione Temporum that Easter was named after Eostre (a.k.a. Eastre). She was the Great Mother Goddess of the Saxon people in Northern Europe. Similarly, the "Teutonic dawn goddess of fertility [was] known variously as Ostare, Ostara, Ostern, Eostra, Eostre, Eostur, Eastra, Eastur, Austron and Ausos." 1 Her name was derived from the ancient word for spring: "eastre." Similar Goddesses were known by other names in ancient cultures around the Mediterranean, and were celebrated in the springtime. Some were:
Aphrodite from ancient Cyprus
Ashtoreth from ancient Israel
Astarté from ancient Greece
Demeter from Mycenae
Hathor from ancient Egypt
Ishtar from Assyria
Kali, from India
Ostara a Norse Goddess of fertility.
An alternative explanation has been suggested. The name given by the Frankish church to Jesus' resurrection festival included the Latin word "alba" which means "white." (This was a reference to the white robes that were worn during the festival.) "Alba" also has a second meaning: "sunrise." When the name of the festival was translated into German, the "sunrise" meaning was selected in error. This became "ostern" in German. Ostern has been proposed as the origin of the word "Easter". 2
There are two popular beliefs about the origin of the English word "Sunday." It is derived from the name of the Scandinavian sun Goddess Sunna (a.k.a. Sunne, Frau Sonne). 5,6
It is derived from "Sol," the Roman God of the Sun." Their phrase "Dies Solis" means "day of the Sun." The Christian saint Jerome (d. 420) commented "If it is called the day of the sun by the pagans, we willingly accept this name, for on this day the Light of the world arose, on this day the Sun of Justice shone forth." 7
Sponsored link:
Pagan origins of Easter:
Many, perhaps most, Pagan religions in the Mediterranean area had a major seasonal day of religious celebration at or following the Spring Equinox. Cybele, the Phrygian fertility goddess, had a fictional consort who was believed to have been born via a virgin birth. He was Attis, who was believed to have died and been resurrected each year during the period MAR-22 to MAR-25. "About 200 B.C. mystery cults began to appear in Rome just as they had earlier in Greece. Most notable was the Cybele cult centered on Vatican hill ...Associated with the Cybele cult was that of her lover, Attis (the older Tammuz, Osiris, Dionysus, or Orpheus under a new name). He was a god of ever-reviving vegetation. Born of a virgin, he died and was reborn annually. The festival began as a day of blood on Black Friday and culminated after three days in a day of rejoicing over the resurrection." 3
Wherever Christian worship of Jesus and Pagan worship of Attis were active in the same geographical area in ancient times, Christians "used to celebrate the death and resurrection of Jesus on the same date; and pagans and Christians used to quarrel bitterly about which of their gods was the true prototype and which the imitation."
Many religious historians believe that the death and resurrection legends were first associated with Attis, many centuries before the birth of Jesus. They were simply grafted onto stories of Jesus' life in order to make Christian theology more acceptable to Pagans. Others suggest that many of the events in Jesus' life that were recorded in the gospels were lifted from the life of Krishna, the second person of the Hindu Trinity. Ancient Christians had an alternative explanation; they claimed that Satan had created counterfeit deities in advance of the coming of Christ in order to confuse humanity. 4 Modern-day Christians generally regard the Attis legend as being a Pagan myth of little value. They regard Jesus' death and resurrection account as being true, and unrelated to the earlier tradition.
Wiccans and other modern-day Neopagans continue to celebrate the Spring Equinox as one of their 8 yearly Sabbats (holy days of celebration). Near the Mediterranean, this is a time of sprouting of the summer's crop; farther north, it is the time for seeding. Their rituals at the Spring Equinox are related primarily to the fertility of the crops and to the balance of the day and night times. Where Wiccans can safely celebrate the Sabbat out of doors without threat of religious persecution, they often incorporate a bonfire into their rituals, jumping over the dying embers is believed to assure fertility of people and crops.
Er was ook iets met het opmaken van wintervoorraden dacht ik.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:48 schreef Xith het volgende:
En het hele eier gebeuren komt ook van de Pagans, die (ver)stopten ze in de grond om dde vruchtbaarheid van het land te eren.
quote:Wherever Christian worship of Jesus and Pagan worship of Attis were active in the same geographical area in ancient times, Christians "used to celebrate the death and resurrection of Jesus on the same date; and pagans and Christians used to quarrel bitterly about which of their gods was the true prototype and which the imitation."
Door ze geheel vrij zelf te laten bepalen hoe ze hun dag indelen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:13 schreef damian5700 het volgende:
Geef de ondernemers en het winkelpersoneel ook een goede vrijdag.
Religieuze fundamentalisten die hun "feest" dagen aan iedereen willen opdringen zijn hier tegen.quote:
Ik kan een lang verhaal gaan typen, maar bovenstaande quote verwoordt exact mijn gedachte.quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
Zijn die hier ook? of is dat alleen van horen zeggen?quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religieuze fundamentalisten die hun "feest" dagen aan iedereen willen opdringen zijn hier tegen.
Lees dit topic nog eens door.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:40 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Zijn die hier ook? of is dat alleen van horen zeggen?
In de OP staat 't plan om ook 'goede vrijdag' in een koopavond om te toveren, maar idd geen tegengehoor nog. Waar staat het tegengehoor volgens jou dan?quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lees dit topic nog eens door.
quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:07 schreef Chrrris het volgende:
[..]
In de OP staat 't plan om ook 'goede vrijdag' in een koopavond om te toveren, maar idd geen tegengehoor nog. Waar staat het tegengehoor volgens jou dan?
"Christenen hebben moraal uitgevonden en iedereen volgt die ook al zijn ze er zich niet van bewust en daarom moet iedereen christelijke feestdagen accepteren want anders vergaat de wereld."quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar Barbaaf toch! Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat! Daar kun jij je niet aan ontrekken, of je nu wilt of niet. Wat jij als goed of slecht beschouwd is hierin vastgelegd. Als westerse mens is het praktisch onmogelijk je aan de moraal van het Christendom te ontrekken. Atheïst of Christen.
Ik ben niet beïnvloed door de christelijke moraal. ik zie alleen met verbazing dat massa's mensen dat lijken te vinden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:54 schreef LXIV het volgende:
Nou, PV, dat is helemaal niet hetgeen dat ik bedoel of zeg.
Ik zeg hier dat iedere westerling, op allerlei manieren, beïnvloedt is door de moraal van het christendom. Of dit nu is vanwege je juffrouw op de kleuterschool die je vertelde wat wel of niet mocht of door je vriendjes. Zelfs Marx is in zijn poging tot rechtvaardigheid en gelijke verdeling in wezen op de (misleidde) christelijke toer gegaan. Want wanneer hij opgegroeid was in een kultuur met een kastenstelsel had hij zijn idee nooit in die vorm gehad.
Ben jij soms in een grot door wolven opgevoed? Of tot je 16e door aliens ontvoerd geweest? IEDEREEN in Nederland is beïnvloed door de christelijke moraal. IEDEREEN. Zelfs jouw afkeer jegens het Christendom is een gevolg van beïnvloeding door de Christelijke moraal.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben niet beïnvloed door de christelijke moraal. ik zie alleen met verbazing dat massa's mensen dat lijken te vinden.
Waarom worden er dan geen mensen gestenigd in Nederland (Leviticus 24:16)?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:11 schreef LXIV het volgende:
IEDEREEN in Nederland is beïnvloed door de christelijke moraal. IEDEREEN.
Omdat beïnvloed worden niets te maken heeft met stenigen. Duh.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:53 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Waarom worden er dan maar zo weinig mensen gestenigd in Nederland (Leviticus 24:16)?
Maar goed, inmiddels zijn we tot de (lachwekkende) conclusie gekomen dat er niemand problemen mee zal hebben als elke winkel zelf mag beslissen of het op de avond van de goede vrijdag open wil zijn. Nou, mooi dan, winkeltijdenwet in de prullenbak, opgelost.
Totaal geen druk als je het mij vraagt, er zijn altijd genoeg niet-gelovige werknemers in een bedrijf op die dag op te vangen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat beïnvloed worden niets te maken heeft met stenigen. Duh.
Ik vind dat winkels wel dicht moeten. Want anders is er toch altijd een druk op het personeel om te komen werken.
Vertel, waar heeft het dan mee te maken? Waar komt 'de christelijke moraal' dan vandaan als het niet de Bijbel is?quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou en? Ze kiezen er zelf voor om gelovig te zijn. Waarom moeten andere mensen daar de last van dragen? Waarom wordt het voor IEDEREEN verboden om op die avond te werken of winkelen? En waarom dan alleen de avond? Waarom niet de hele dag? Waarom niet op elke religieuze dag iedereen verbieden te werken of te winkelen? Het is pure willekeur van privileges, gebruikt door christenen om nog even te laten zien hoe 'bijzonder' en 'machtig' ze zijn in Nederland. Dat blijkt ook uit de hele christelijke beleving van die dag: ze weigeren ZELF te vasten, maar staan er wel op om voor ANDEREN te bepalen wat ze die avond wel of niet mogen doen. Vertel mij eens, hoe valt dat te rijmen met Jezus' eigen woorden: "Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen"??quote:Ik vind dat winkels wel dicht moeten. Want anders is er toch altijd een druk op het personeel om te komen werken.
En Nederland is wat, een christelijke dictatuur? We worden het steeds meer eens geloof ik.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:14 schreef LXIV het volgende:
Tja, ga je in een overwegend islamitisch land wonen dan wordt voor je bepaald dat je (in het openbaar althans) geen alcohol mag drinken. Woon je in een communistisch land dan moet je verplicht overheidspropaganda op radio en tv kijken. Woon je in India dan mag je niks doen als er een koe je tuin binnenloopt en je tulpen begint op te eten. Leer er mee leven of maak een keuze.
Ik heb niets tegen verboden an sich, maar dan moeten ze wel rationeel onderbouwd zijn. En een verwijzing naar een sprookjesboek valt daar niet onder.quote:In iedere samenleving zijn regels, zonder die regels gaat een samenleving ten onder. Die regels zijn in Nederland ook nog eens min of meer democratisch bepaald.
Noem eens een land waar alles mag, of tenminste niets is verboden wat in jouw ogen niet strikt noodzakelijk is.
Wanneer jij iedere vorm van gezag dicatuur noemt, dan is Nederland een dictatuur ja.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:23 schreef keeweyz het volgende:
[..]
En Nederland is wat, een christelijke dictatuur? We worden het steeds meer eens geloof ik.
[..]
Ik heb niets tegen verboden an sich, maar dan moeten ze wel rationeel onderbouwd zijn. En een verwijzing naar een sprookjesboek valt daar niet onder.
Oke, ook mooi, Nederland staat onder christelijk gezag... Jezus Christus zou zich z'n ogen uit z'n kop schamen als hij zou zien wat voor mafkezen zijn volgelingen zijn geworden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer jij iedere vorm van gezag dicatuur noemt, dan is Nederland een dictatuur ja.
Inderdaad Zomaar enkele winkels dichtdoen op zijn sterfdag! De horror! Mensen-die-één-avond-niet-meer-shoppen-kunnen!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:35 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Oke, ook mooi, Nederland staat onder christelijk gezag... Jezus Christus zou zich z'n ogen uit z'n kop schamen als hij zou zien wat voor mafkezen zijn volgelingen zijn geworden.
Dat geloof je alleen maar. Ik ben door niet-religieuze ouders opgevoed in een niet-religieuze familie en omgeving en heb op niet-religieuze scholen gezeten. Ik bekijk religie dus puur van buitenaf. Ik kan dus uitstekend beoordelen wat er in deze maatschappij wel en niet religieus is. Moraal is dat niet en mijn cultuur is dat ook niet. De winkelsluitingstijdenwet is dat voor een belangrijk deel wel.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben jij soms in een grot door wolven opgevoed? Of tot je 16e door aliens ontvoerd geweest? IEDEREEN in Nederland is beïnvloed door de christelijke moraal. IEDEREEN. Zelfs jouw afkeer jegens het Christendom is een gevolg van beïnvloeding door de Christelijke moraal.
Ik vind dat we de politie en de brandweer moeten afschaffen. De druk op mensen die in het weekend en 's nacht moeten werken is te groot.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind dat winkels wel dicht moeten. Want anders is er toch altijd een druk op het personeel om te komen werken.
Ja idd, de horror... Wat als wij nou zouden beslissen dat de kerk dicht moet op zondag, omdat wij niet naar de kerk willen gaan en dan misschien sommigen van ons de druk kunnen voelen van christenen om wel naar de kerk te gaan.. hoe zou jij dat vinden?quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad Zomaar enkele winkels dichtdoen op zijn sterfdag! De horror! Mensen-die-één-avond-niet-meer-shoppen-kunnen!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!
Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom. Of komt ze uit een land midden in donker Afrika? Jullie hebben toch geen geïsoleerd bestaan geleefd tov de rest van de maatschappij? Jij hebt toch ook normen en waarden wat goed en wat fout is. Dacht je dat die soms geheel autonoom binnen jouw familie ontstaan waren? Wanneer jouw ouders jou opgevoed hebben op een manier enigzins gelijkend op de manier waarop zij weer zjin opgevoed, et cetera, dan komen we binnen 2,3 generaties toch al weer bij een christelijke opvoeding. Die dus ook weer op jou zijn weerslag gehad heeft.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geloof je alleen maar. Ik ben door niet-religieuze ouders opgevoed in een niet-religieuze familie en omgeving en heb op niet-religieuze scholen gezeten. Ik bekijk religie dus puur van buitenaf. Ik kan dus uitstekend beoordelen wat er in deze maatschappij wel en niet religieus is. Moraal is dat niet en mijn cultuur is dat ook niet. De winkelsluitingstijdenwet is dat voor een belangrijk deel wel.
Zomaar anderen behandelen zoals ze zelf niet behandeld willen worden. Dat gaat regelrecht in tegen het woord van Jezus!quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad Zomaar enkele winkels dichtdoen op zijn sterfdag!
De horror! Andere mensen die winkelen op de avond dat de fantasiezoon van je fantasiegod is gestorven!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!quote:De horror! Mensen-die-één-avond-niet-meer-shoppen-kunnen!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!
Dat heb je nu al tig keer beweerd in dit topic. Maar probeer het nu ook eens te onderbouwen... Overweeg bijvoorbeeld eens het gebruik van argumenten, voorbeelden, onweerlegbare feiten en desnoods grappige anekdotes (en ja, citaten uit welk sprookjesboek dan ook worden ook tot het laatste gerekend).quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom.
Je kan je geloof hier wel spammen maar je bent d enige die er in trapt.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom. Of komt ze uit een land midden in donker Afrika? Jullie hebben toch geen geïsoleerd bestaan geleefd tov de rest van de maatschappij? Jij hebt toch ook normen en waarden wat goed en wat fout is. Dacht je dat die soms geheel autonoom binnen jouw familie ontstaan waren? Wanneer jouw ouders jou opgevoed hebben op een manier enigzins gelijkend op de manier waarop zij weer zjin opgevoed, et cetera, dan komen we binnen 2,3 generaties toch al weer bij een christelijke opvoeding. Die dus ook weer op jou zijn weerslag gehad heeft.
Mag ik vragen wat dit er mee te maken heeft? Heb namelijk dit deel van de discussie niet gevolgd..quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom. Of komt ze uit een land midden in donker Afrika? Jullie hebben toch geen geïsoleerd bestaan geleefd tov de rest van de maatschappij? Jij hebt toch ook normen en waarden wat goed en wat fout is. Dacht je dat die soms geheel autonoom binnen jouw familie ontstaan waren? Wanneer jouw ouders jou opgevoed hebben op een manier enigzins gelijkend op de manier waarop zij weer zjin opgevoed, et cetera, dan komen we binnen 2,3 generaties toch al weer bij een christelijke opvoeding. Die dus ook weer op jou zijn weerslag gehad heeft.
PV beweert op geen enkele wijze door de christelijke moraal beïnvloedt te zijn. Ik beweer dat dit onmogeljk is als je in Nederland bent opgegroeid.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat dit er mee te maken heeft? Heb namelijk dit deel van de discussie niet gevolgd..
(dat de niet-gelovigen beinvloed worden door een christelijk moraal op sommige punten)
De enige invloed die ik zie is dat ze door gelovigen gedwongen worden om religieuze regels te volgen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat dit er mee te maken heeft? Heb namelijk dit deel van de discussie niet gevolgd..
(dat de niet-gelovigen beinvloed worden door een christelijk moraal op sommige punten)
Dan ben je kortzichtig. Als je als gelovige in een gelovige omgeving bent opgegroeid kan je je dat natuurlijk niet voorstellen. Misschien helpt het als ik de vergelijking trek met islamitische immigranten die niet beïnvloed zijn door het christendom? Wat jou betreft zou ik een allochtoon kunnen zijn die zich niet in jouw christelijke cultuur wenst te integreren.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
PV beweert op geen enkele wijze door de christelijke moraal beïnvloedt te zijn. Ik beweer dat dit onmogeljk is als je in Nederland bent opgegroeid.
Op dit punt ben ik het dan met je eens, je wordt altijd beinvloedt als je er mee in aanraking komt.quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
PV beweert op geen enkele wijze door de christelijke moraal beïnvloedt te zijn. Ik beweer dat dit onmogeljk is als je in Nederland bent opgegroeid.
Ik ben er pas op latere leeftijd mee in aanraking gekomen. Het christendom is lang niet zo almachtig als LXIV dat hoopt.quote:Op donderdag 20 maart 2008 22:09 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Op dit punt ben ik het dan met je eens, je wordt altijd beinvloedt als je er mee in aanraking komt.
Ik ben hier niet om indruk te maken op jou, sorry.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:22 schreef keeweyz het volgende:
Probeer toch maar eens dat lange verhaal, misschien maakt dat meer indruk.
Enkele voorbeelden van de christelijk moraal:quote:Op donderdag 20 maart 2008 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, de enige die voortdurend moord en brand schreeuwt omdat religieuze fundamentalisten hun feest aan anderen willen opdringen ben jijzelf.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lees dit topic nog eens door.
Dat klinkt toch al heel wat minder fundamentalistisch dan jij het doet voorkomen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef LXIV het volgende:
Ik niet. Er geen enkele reden om mensen te dwingen om op bepaalde dagen vrij te nemen. Als ik op zondag wil werken moet ik dat zelf kunnen bepalen. Jij bent gewoon een dictator dat je mij wilt dwingen op bepaalde dagen vrij te nemen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:17 schreef Waterwereld het volgende:
Ik ben wel blij met die enkele verplichtte vrije dagenEn hoe jij ze wil benoemen? Zal mij aan mijn achterste roesten
Hij zal wel moeten. Hij begrijpt heel goed dat "cultuur" of "geloof! geen goede argumenten zijn. Dan blijven (slechte) rationele argumenten over.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:54 schreef JedaiNait het volgende:
Dat klinkt toch al heel wat minder fundamentalistisch dan jij het doet voorkomen.
Ik moest even heel erg lachenquote:Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen
Dan noem mij ook maar een dictator, maar dat boeit mij niet zo. Het is gewoon zo dat het in de meeste bedrijven bijna onmogelijk is om met de hele familie tegelijk vrij te krijgen. Bij vervoersbedrijven is het überhaupt al moeilijk met zekerheid vrij te krijgen. Moet je als chauffeur tot zes uur in de ochtend oproepbaar zijn. Of je moet een hele week vrij nemen. (wat ook al bijna onmogelijk is gebleken, want je zult met het minste geringste half gedwongen worden te werken wanneer er uitval is.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent gewoon een dictator dat je mij wilt dwingen op bepaalde dagen vrij te nemen.
Begrijp ik: (beter) voorstel:quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:49 schreef paddy het volgende:
Ik ben wel blij met die verplichtte vrije dagen..vooral omdat we een hele toffe familie hebben en er graag met z'n allen op uit trekken of bij elkaar hangen, dus af en toe dan ook gezamenlijk vrij zijn.![]()
Denk dat zelfs veel christenen dit niet uitmaakt, want die 2e paasdag of tweede kerstdag is er gewoon bij verzonnen. Het maakt mij in ieder geval niet uit, zolang er maar een paar vaste dagen zijn dat je samen iets kunt ondernemen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:09 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Begrijp ik: (beter) voorstel:
In plaats van hemelvaart, goede vrijdag en pasen voeren we een verplicht lang weekend in rond 5 mei. Dan vieren we de vrijheid van ons land (wat voor iedere Nederlander een reden tot feest is) en is het bovendien veel mooier weer dan in maart!
Mooi niet! Ik heb kinderen die in het weekeinde vrij zijnquote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kerstmis afschaffen en rond oud en nieuw 4 dagen vrij.
Vrije weekend afschaffen en elke maand 1,5 week aansluitend vrij.
Mag ik vragen welk werk jij doet? En wat zijn je werktijden?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij wil dit misschien. Maar een meerderheid van de bevolking toch beslist niet. Anders was het wel zo gebeurt. Of vind jij dat je als anti-gelovige het recht hebt om de rest der bevolking jouw wil op te dringen? Zelfs niet-gelovigen willen nog wel op kerstmis vrij.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij wil dit misschien. Maar een meerderheid van de bevolking toch beslist niet. Anders was het wel zo gebeurt. Of vind jij dat je als anti-gelovige het recht hebt om de rest der bevolking jouw wil op te dringen? Zelfs niet-gelovigen willen nog wel op kerstmis vrij.
Ik mag niks opdringen maar andere mensen mogen dat wel?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij wil dit misschien. Maar een meerderheid van de bevolking toch beslist niet. Anders was het wel zo gebeurt. Of vind jij dat je als anti-gelovige het recht hebt om de rest der bevolking jouw wil op te dringen? Zelfs niet-gelovigen willen nog wel op kerstmis vrij.
Op het moment werk ik van 8 tot half 5, ik hoop binnen een maand wisseldiensten te draaien. Avonden en weekenden en zo min mogelijk 's ochtends. Wil je mij dat verbieden omdat jij zaterdags ochtends op het voetbalveld wil staan? Ik hou niet van voetbal.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:38 schreef paddy het volgende:
[..]
Mag ik vragen welk werk jij doet? En wat zijn je werktijden?
Dat is wel de boel 180 graden verdraaien. Men wil dat iedereen zelf mag kiezen wanneer hij vrij neemt, daar komt geen dwang bij kijken. In tegendeel, dat is het wegnemen van dwang.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:17 schreef Waterwereld het volgende:
Of wil je gewoon ..JOUW....wil opleggen door de hele vrije dagen op de kop te zetten omdat jij alle gelovigen zo haat?
Nee hoor.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:49 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik moest even heel erg lachenJe benadrukt het wel heel erg geen homo te zijn
Niks moet. De banken mogen dat helemaal zelf kiezen, goed he?quote:en voor de rest? Ik ben wel blij met die vrije dagen. Hier zijn de winkels gewoon open tot 19:00. Een uurtje eerder gesloten. Weet niet waar jij werkt, maar waarom werk jij dan niet tot 's avonds laat door? Waarom banken enz enz dicht? Moet dan toch ook gewoon open blijven tot..?
Waar bemoei je je mee?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:09 schreef paddy het volgende:
Ik vind dan eigenlijk dat alle bedrijven gewoon ook dezelfde sluitingstijden als de winkels moeten hebben. Dus ook alle bedrijven die normaal om 17:00 of 18:00 gesloten zijn
Maar wat jij doet is het erg algemeen maken. Je bertekt de hele feestdag erbij, nee feestdagen erbij. En dan wel de christelijke. Maar het gaat toch om extra werken op zo'n christelijke feestag. Het gaat toch om die koopavond die tot nu toe nog niet mag.quote:Op donderdag 20 maart 2008 19:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
"Christenen hebben moraal uitgevonden en iedereen volgt die ook al zijn ze er zich niet van bewust en daarom moet iedereen christelijke feestdagen accepteren want anders vergaat de wereld."
Moet ik de rest van het topic ook voor je uitspitten of kan je dat zelf?
Beter dat we niet in jouw wereld leven.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het beter dat iedereen zijn eigen keuzes kan maken. Ik vind het prima dat jij met kerst vrij wilt, maar dwing mij er niet toe.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:01 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Beter dat we niet in jouw wereld leven.
Maar het is echt alleen maar 'n principekwestie, het is geen enorme benodigdheid dat jij twee dagen per jaar extra vrij wil (als er geen kerst was) lijkt me. Die dagen zijn vrij ómdat er kerst is, niet omdat jouw werkjaar uit zoveel dagen - 2 vrije dagen bestaat.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind het beter dat iedereen zijn eigen keuzes kan maken. Ik vind het prima dat jij met kerst vrij wilt, maar dwing mij er niet toe.
Papierversnipperaar en zijn wrede universum van onmenselijke christenen. Waarin hij gedwongen wordt om op 25 en 26 December niet te werken maar chocolademelk te drinken onder de Picea abies. Waar je altijd op je hoede moet zijn voor collegea die je onverhoeds een vrolijk Pasen kunnen wensen. Waar het zicht op enorme betonkolossen verstoort wordt door middeleeuwse kerken en kathedralen. Waar zijn buren hem eens dachten te verrassen door een chocoladehaas op zijn motorkap te zetten. Waar hij één dag per jaar niet naar de meu-bel-bou-le-vard kan om 9 uur 's avonds.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind het beter dat iedereen zijn eigen keuzes kan maken. Ik vind het prima dat jij met kerst vrij wilt, maar dwing mij er niet toe.
Mja, dat is waar..quote:Op vrijdag 21 maart 2008 17:56 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Niks moet. De banken mogen dat helemaal zelf kiezen, goed he?
Ja, je snapt hem dus niet...quote:
Die mening mag hij gewoon hebben hoorquote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Papierversnipperaar en zijn wrede universum van onmenselijke christenen. Waarin hij gedwongen wordt om op 25 en 26 December niet te werken .knip..
Ik begrijp je punt wel hoor.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Denk daar anders over. Deze dagen zijn de mensen gegeven. En de regering zal al die zondagen heus niet uitdelen als vrije dag. wel als...wil je hem niet? Pech gehad. nemen we hem weer terug en heb je minder vrij. Waar werkgevers natuurlijk wel weer blij mee zullen zijn, maar zou een domme zet zijn. Werknemers hebben in dit land nog steeds rechten. Ziekteverzuim alom enz enz.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 17:53 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Dat is wel de boel 180 graden verdraaien. Men wil dat iedereen zelf mag kiezen wanneer hij vrij neemt, daar komt geen dwang bij kijken. In tegendeel, dat is het wegnemen van dwang.
Dat of niet geloof tussen haakjes heb ik erbij gezet, want denk ook dat dit bedoeld is.quote:Wanneer je in verband met je geloof (of niet geloof)op een andere dag dan zondag een rustdag wilt houden, dan mag dit op voorwaarde dat de rustdag wekelijks op een andere dag gehouden wordt en hierbij de zaak ook gesloten wordt. Maar ook als je winkel afhankelijk is van toerisme of grensverkeer is een uitzondering mogelijk. Voor het aanvragen van een ontheffing op de Winkeltijdenwet kun je bij je gemeente terecht.
Ik begrijp prima wat je bedoelt: omdat mensen in bepaalde sectoren geen vrij kunnen krijgen op bepaalde dagen, mag niemand op die dagen werken. Het is nooit bij je opgekomen dat die mensen er zelf voor kiezen door voor die baan te kiezen? Net zoals een arts, een agent of een brandweerman ook op belaalde dagen moet werken? Dat die mensen zelf een contract hebben ondertekend, waar ze dat hadden kunnen opnemen? En ja, tuurlijk is dat een nadeel voor je werkgever als je op de belangrijkste dagen niet wil werken, en tuurlijk zal dat daarmee ook een nadeel zijn voor jouw eigen carriere, maar daar kies je dan toch zelf voor?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:23 schreef paddy het volgende:
....blablabla...Vrij vragen voor of tijdens de kerstdagen? Zal bijna onmogelijk zijn in de detailhandel...en dan ook vervoersbedrijven.....blablabla...
[..]
Ja, je snapt hem dus niet...
Onzinnige, nergens op gebaseerde aanname. Nederlanders werken iets meer dan 30 uur per week (veel johquote:Ik denk trouwens ook niet dat het de burger dan meer eigen keuze vrije dagen zal opleveren, maar dat ze dan gewoon verdwenen zijn.
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:45 schreef paddy het volgende:
[..]
Denk daar anders over. Deze dagen zijn de mensen gegeven. En de regering zal al die zondagen heus niet uitdelen als vrije dag. wel als...wil je hem niet? Pech gehad. nemen we hem weer terug en heb je minder vrij. Waar werkgevers natuurlijk wel weer blij mee zullen zijn, maar zou een domme zet zijn. Werknemers hebben in dit land nog steeds rechten. Ziekteverzuim alom enz enz.
Dat is altijd nog maar de vraag natuurlijk. Want dat je op elke donderdag i.p.v. zondag vrij wilt, gewoon omdat je dat fijn vindt, da's onzinnig. Maar elke donderdag vrij eisen omdat je Heilige God, Schaper van het Universum, jou, als volgeling van Zijn Wijze Woorden, het je verbiedt om op de donderdag te werken, op straffe van Eeuwig Branden, da's wel begrijpelijk.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat of niet geloof tussen haakjes heb ik erbij gezet, want denk ook dat dit bedoeld is.
Vertel dat aan de politieagenten en NS-medewerkers die die dagen wel moeten werken zodat "echte" christenen hun religieuze behoeften kunnen doen.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 23:00 schreef Taurus het volgende:
[..]
Maar het is echt alleen maar 'n principekwestie, het is geen enorme benodigdheid dat jij twee dagen per jaar extra vrij wil (als er geen kerst was) lijkt me. Die dagen zijn vrij ómdat er kerst is, niet omdat jouw werkjaar uit zoveel dagen - 2 vrije dagen bestaat.
Ik ben het socialisme dankbaar dat ze voor veel meer vrije dagen gezorgd hebben, en niet alleen die paar dagen die nodig waren om arbeiders aan de kerk te binden.quote:Kortom, je zou eigenlijk religie an sich dankbaar moeten zijn voor het feit dat Nederland daar nog zoveel waarde aan hecht (en ja, ik spreek even voor Nederland in z'n algemeen want ik denk niet dat je veel stemmen krijgt met je 'schaf vrij met kerstmis maar af en laat mensen zelf twee dagen kiezen') dat jij twee dagen vrij hebt.Probeer dat nou eens. Scheelt je een hoop frustratie over niks.
Klopt wel trouwens, de vrije zaterdag is een socialistische verworvenheid. Net als de 5-daagse werkweek en de 40-urige werkweek trouwens, lees ik net op wikipedia. Waarmee het wees-het-christendom-dankbaar-voor-het-vrije-weekend-argument ook van tafel is.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ben het socialisme dankbaar dat ze voor veel meer vrije dagen gezorgd hebben, en niet alleen die paar dagen die nodig waren om arbeiders aan de kerk te binden.
Ik maak er een hobby van op een rellerige manier stellingen op tafel te smijten die bij nadere bestudering volledig kloppen en te onderbouwen zijn.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:53 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Klopt wel trouwens, de vrije zaterdag is een socialistische verworvenheid. Net als de 5-daagse werkweek en de 40-urige werkweek trouwens, lees ik net op wikipedia. Waarmee het wees-het-christendom-dankbaar-voor-het-vrije-weekend-argument ook van tafel is.
Jammer alleen dat ik het over kerst had, en niet over het weekend.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik maak er een hobby van op een rellerige manier stellingen op tafel te smijten die bij nadere bestudering volledig kloppen en te onderbouwen zijn.
En dat geldt ook voor u, uiteraard.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:53 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Klopt wel trouwens, de vrije zaterdag is een socialistische verworvenheid. Net als de 5-daagse werkweek en de 40-urige werkweek trouwens, lees ik net op wikipedia. Waarmee het wees-het-christendom-dankbaar-voor-het-vrije-weekend-argument ook van tafel is.
Ach, kerst, zondag, pasen, allemaal 1 pot nat. Geef iedereen en mandje vrije dagen en laat ze het zelf uitzoeken. Scheelt ook weer files.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:16 schreef Taurus het volgende:
[..]
Jammer alleen dat ik het over kerst had, en niet over het weekend.
[..]
Ik heb 't nooit over kerst gehad. Daarbij, kerst is al in het begin van het topic voorbij gekomen; als we geen kerst gevierd hadden, dan hadden we wel een midwinterfeest gehad.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:16 schreef Taurus het volgende:
En dat geldt ook voor u, uiteraard.
Vertel mij wat.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:42 schreef Freeflyer het volgende:
het is ver te zoeken met de verdraagzaamheid in dit land.
Op wie doel je nu? Heb nog niemand in dit topic gezien met die opvatting.quote:en vrij willen op goede vrijdag en een koopavond willen, beetje jammer.
'ook'? Wat wil ik nu dan afschaffen? Niks hoor. Als gelovigen de barbaarse dood van een fantasiefiguur willen vieren, dan mag dat uiteraard, hoor.quote:@TS
ga je in december ook roepen om kerst maar af te schaffen?
Als we kerst niet gevierd hadden, dan wel de Zonnewende.quote:of doe je dat dit jaar niet omdat het je twee vrije dagen oplevert?
Nouja, tenzij iemand anders heeft beweerd dat het weekend 'te danken is aan religie' is het natuurlijk wel zo dat je nu even de plank mis sloeg met je 'ik praat radicaal en bewijs daarna mijn gelijk'. Niemand heeft volgens mij je 'gelijk' tegen gesproken omdat niemand heeft beweerd dat het weekend aan god te danken is, dat is makkelijk. Ik was het althans nietquote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ach, kerst, zondag, pasen, allemaal 1 pot nat. Geef iedereen en mandje vrije dagen en laat ze het zelf uitzoeken. Scheelt ook weer files.
verbeter de wereld begin bij jezelf heb je nog nooit van gehoord zeker?quote:
Waar heb je 't over? Ik ben de personificatie van vedraagzaamheid.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 02:16 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
verbeter de wereld begin bij jezelf heb je nog nooit van gehoord zeker?
Daar heb je volledig gelijk in, hoor. Gelukkig zijn er, getuige het bericht in de OP, al anderen die de boel gaan veranderen naar een prettigere situatie.quote:je woont in nederland en dan heb je je ook aan te passen aan de gebruiken die hier gewoon zijn ongeacht waar ze vandaan komen. als je in het midden oosten gaat wonen heb je andere gebruiken waar je rekening mee moet houden.
als je het niet eens bent met de gewoontes/gebruiken dan heb je twee mogelijkheden; er wat aan proberen te veranderen of je er in schikken.
Boo-fucking-hoo. Christenen zijn zelf het meest beledigend voor het woord van Jezus, en dat al jaren lang. Ze leven er zelf op geen enkele wijze naar, maar gebruiken het wel om privileges te verkrijgen. Ze willen, kortom, niet de lasten van de bijbel, maar wel de lusten. Is dat niet beledigend dan? Ik stel voor dat we het door God laten bepalen. Als hij hier in dit topic post dat het beledigend is dat men in Nederland tegenwoordig de fantasiedood van de fantasiezoon van een fantasiegod niet meer serieus neemt, dan heb jij gelijk. Post hij niks, dan heb ik gelijk. Deal?quote:met de manier waarmee je er nu de aandacht op vestigt kwets je de mensen voor wie goede vrijdag wel een betekenis heeft.
dat blijkt niet uit de manier waarop je over christenen spreekt.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 02:21 schreef keeweyz het volgende:
Waar heb je 't over? Ik ben de personificatie van vedraagzaamheid.
dan nog kun je daar respect voller mee omgaan.quote:Daar heb je volledig gelijk in, hoor. Gelukkig zijn er, getuige het bericht in de OP, al anderen die de boel gaan veranderen naar een prettigere situatie.![]()
wie zegt dat ze het gebruiken om privileges te verkrijgen? wie zegt dat ze er al jaren niet naar leven? allemaal aannames die je niet kunt onderbouwen. verder waren die privileges er al en zijn ze er ook voor jou. dat individualistische gedoe van je is leuk om te rellen maar is niet bevorderlijk voor de samenleving. diezelfde samenleving wordt in zijn geheel ontwricht wanneer mensen zoals jij tegen alles aanschoppen omdat het niet strookt met de eigen beleving.quote:Boo-fucking-hoo. Christenen zijn zelf het meest beledigend voor het woord van Jezus, en dat al jaren lang. Ze leven er zelf op geen enkele wijze naar, maar gebruiken het wel om privileges te verkrijgen. Ze willen, kortom, niet de lasten van de bijbel, maar wel de lusten. Is dat niet beledigend dan? Ik stel voor dat we het door God laten bepalen. Als hij hier in dit topic post dat het beledigend is dat men in Nederland tegenwoordig de fantasiedood van de fantasiezoon van een fantasiegod niet meer serieus neemt, dan heb jij gelijk. Post hij niks, dan heb ik gelijk. Deal?
Nee hoor, ben gewoon eerlijk.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 02:37 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
dat blijkt niet uit de manier waarop je over christenen spreekt.
Het is domme onzin, waarom zou je dat niet mogen zeggen als dat het is? In kaboutertjes geloven is ook domme onzin, of mag ik dat ook niet zeggen?quote:dan nog kun je daar respect voller mee omgaan.
Allemaal feiten die ik al onderbouwd heb in dit topic.quote:wie zegt dat ze het gebruiken om privileges te verkrijgen? wie zegt dat ze er al jaren niet naar leven? allemaal aannames die je niet kunt onderbouwen.
Zelfs al zou het zo zijn dat ik voor anderen kon bepalen wanneer ze niet mogen werken/winkelen, dan nog zou ik ervoor passen. Zo zie je maar weer, ik als atheïst leef maar naar Jezus' woorden ("behandel anderen zoals jij ook behandeld wilt worden) dan christenen zelf.quote:verder waren die privileges er al en zijn ze er ook voor jou.
Flikker toch op man.quote:dat individualistische gedoe van je is leuk om te rellen maar is niet bevorderlijk voor de samenleving. diezelfde samenleving wordt in zijn geheel ontwricht wanneer mensen zoals jij tegen alles aanschoppen omdat het niet strookt met de eigen beleving.
Vertel.quote:diezelfde samenleving wordt langzamerhand overgenomen door de groep(en) mensen die wel samen een bepaalde beleving nastreven.
Uiteindelijk is de regering die over de wetten gaat. Die heeft ooit ook het akkoord gegeven voor deze wet.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:43 schreef keeweyz het volgende:
[..], wat heeft de regering ermee te maken? Als jij erop staat elke zondag vrij te krijgen, dan moet je dat samen met je werkgever overeenkomen. Er zijn ook zat zelfstandigen die ook op zondag werken, moet 'de regering' voor hun eigen bestwil (uiteraard) hen dat ook maar verbieden?
Vandaar mijn link naar de regering.quote:De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantius). Door Constantijn werd in een edict in 321 zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon'. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.
Uiteraard, maar stel die wet was er niet, dan had je evengoed zelf met je werkgever kunnen afspreken dat je de zondag vrij wilt, dat was m'n punt.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 02:50 schreef paddy het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de regering die over de wetten gaat. Die heeft ooit ook het akkoord gegeven voor deze wet.
[..]
Vandaar mijn link naar de regering.
Dat is weer de boel 180 graden verdraaien. Ik verplicht niemand ergens toe, juist niet. Laat mensen die zondag vrij willen dat zelf regelen met hun werkgever en mensen die zondag geen vrij willen ook. Wat is daarop tegen?quote:Wat we hebben? Kan ook zo weer verdwijnen. Ja, ook het kinderwetje van van Houten is te veranderen.
En zoals jij eerder uit mijn posts hebt kunnen lezen? Zijn er genoeg bedrijven waar men kan werken wanneer je juist precies op die dag wil werken. Verplicht dan niet een ander het met je eens te zijn die juist wel blij is met die dag, zodat het gezin een gezin kan zijn (wanneer ouders dit willen)
Nee, je draait het nog steeds om. Er zijn genoeg mogelijkheden om niet op zondag te werken wanneer je dat niet wil.quote:Dus er zijn genoeg mogelijkheden om op zondag te werken wanneer je dit wil.
Prima toch? Dan nemen jij en je vriend in jullie contract op dat jullie elk weekend vrij hebben, net als nu. En mensen die dat niet willen, doen dat niet. Daar is geen (christelijke) regering voor nodig.quote:Ik ben wel blij met de mogelijkheid tot in ieder geval één dag rust per week. En ik vind het helemaal fijn dat mijn vriend die dag niet vrij hoeft te vragen. Vrij vragen doet hij al niet graag wanneer het druk is...en terecht, want een bedrijf overleeft niet met personeel die vrij wil hebben wanneer het hun uitkomt. het is geven en afwegen. Die vrije dag neemt je dat geven en afwegen uit handen. En dan denk ik daarbij ook nog eens aan de kinderen.
De meeste mensen willen uit zichzelf langdurig fris zijn, dus dat komt wel goed.quote:En voor de detailhandel ligt het nog gevoeliger. Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt...en vrij vragen is....minimaal een week voor de tijd...en altijd horen..."Het komt me niet zo goed uit, maar vooruit omdat jij het bent" Later besefte ik dat dit gewoon een standaard praatje is. Zo waren er nog meer foefjes..om je personeel vrij te geven op dagen dat het rustig is en niet wanneer de werknemer vrij wil zijn.
En de zondagen eraf halen en die voor vrij dagen te verruilen? Nah, lijkt me ook niet goed voor de werkgevers die langdurige frisse werknemers wil.
er valt niets meer te kiezen wanneer er geen vrije dagen meer zijn hè?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 00:38 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Ik begrijp prima wat je bedoelt: omdat mensen in bepaalde sectoren geen vrij kunnen krijgen op bepaalde dagen, mag niemand op die dagen werken. Het is nooit bij je opgekomen dat die mensen er zelf voor kiezen door voor die baan te kiezen? Net zoals een arts, een agent of een brandweerman ook op belaalde dagen moet werken? Dat die mensen zelf een contract hebben ondertekend, waar ze dat hadden kunnen opnemen? En ja, tuurlijk is dat een nadeel voor je werkgever als je op de belangrijkste dagen niet wil werken, en tuurlijk zal dat daarmee ook een nadeel zijn voor jouw eigen carriere, maar daar kies je dan toch zelf voor?
[..]
Onzinnige, nergens op gebaseerde aanname. Nederlanders werken iets meer dan 30 uur per week (veel joh), Amerikanen meer dan 40 uur per week en Japanners meer dan 50 uur per week. Nederlanders werkten vroeger veel meer dan nu. Oftewel, het aantal uren dat je werkt staat niets vast, dat bepaal je grotendeels zelf in overeenstemming met je werkgever.
En mijn punt is...dat veel lagergeschoolde werknemers dat juist niet kunnenquote:Uiteraard, maar stel die wet was er niet, dan had je evengoed zelf met je werkgever kunnen afspreken dat je de zondag vrij wilt, dat was m'n punt.
En mijn punt is dat dat geen juist punt is. Men werkt maar 30 uur per week, daar heeft iedereen toch ook zelf invloed op? Daarbij gaf je zelf al aan dat het bij sommige banen wel kan en bij andere niet. Nou, als je 't zo belangrijk vindt, neem dan een baan waar 't wel kan.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 03:29 schreef paddy het volgende:
[..]
En mijn punt is...dat veel lagergeschoolde werknemers dat juist niet kunnen
eerlijk zijn is 1, respect is iets anders, blijkt alleen al uit het feit dat je nu inenen fundi gristenen schrijft.quote:
van mij je alles zeggen alleen laat je daarmee weer niet mensen in hun waarde.quote:Het is domme onzin, waarom zou je dat niet mogen zeggen als dat het is? In kaboutertjes geloven is ook domme onzin, of mag ik dat ook niet zeggen?
quote:Allemaal feiten die ik al onderbouwd heb in dit topic.
nu draai je dingen om. kom ik zo nog op terug.quote:Zelfs al zou het zo zijn dat ik voor anderen kon bepalen wanneer ze niet mogen werken/winkelen, dan nog zou ik ervoor passen. Zo zie je maar weer, ik als atheïst leef maar naar Jezus' woorden ("behandel anderen zoals jij ook behandeld wilt worden) dan christenen zelf.
die vrijheden waar jij het over hebt horen van oorsprong niet eens bij nederland. dat diezelfde vrijheden er nu wel zijn komt door de tijdsgeest vanaf pak em beet de tweede wereldoorlog. dat er nu mensen zijn die weer wat normen en waarden terug willen in de samenleving wil niet zeggen dat alles afgepakt wordt. dat maak jij er van.quote:Flikker toch op man.Als het niet zo gebeurt zoals de fundi-gristenen het willen, dan ontwricht de samenleving?
Daarbij, het zijn juist de fundi-gristenen die tegen alles aanschoppen wat hen niet zint; homofilie, blote vrouwen op posters, vrouwen in het algemeen, porno, drugs, noem 't allemaal maar op. Een belangrijk verschil tussen hen en mij, is dat zij vrijheden willen afnemen, en ik juist niet.
[..]
Vertel.
Die lees ik dan nog wel een keer. En heey, kan haast niet korter..je kent me dus nog nietquote:Op zaterdag 22 maart 2008 03:32 schreef keeweyz het volgende:
[..]
En mijn punt is dat dat geen juist punt is. Men werkt maar 30 uur per week, daar heeft iedereen toch ook zelf invloed op? Daarbij gaf je zelf al aan dat het bij sommige banen wel kan en bij andere niet. Nou, als je 't zo belangrijk vindt, neem dan een baan waar 't wel kan.
En op je langere verhaal hierboven reageer ik een andere keer, trusten.
Want denk jij eigenlijk dat die dingen achter de kassa zijn? Je weet wel, die met tentakels en oogjes en spraak uitgeruste zakken vlees & botten?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:26 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Heb je net iets niet in huis, kan je niet nog ff naar de supermarkt .. etc etc.
Zondag ben je vrij, oftewel je hebt de tijd om te gaan winkelen ....
Is dat een absolute waarheid?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Werknemers, en het geeft totaal geen problemen aangezien wij in de zomer een paar weken wel ook 's ochtends op zondag open mogen zijn en ookal is iets van 80% gelovig, er zijn altijd mensen die willen werken. En die mensen kunnen weer op een andere dag vrij nemen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 05:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Want denk jij eigenlijk dat die dingen achter de kassa zijn? Je weet wel, die met tentakels en oogjes en spraak uitgeruste zakken vlees & botten?
Waar denk je dat politiemensen uit bestaan? NS, brandweer, energie-monteurs, ANWB-personeel? Je wilt verplichtte vrije dagen, maar maar je kan die dagen niet voor iedereen verplichtten. Zo'n wet is net zo nutteloos als de Opiumwet.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 05:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Want denk jij eigenlijk dat die dingen achter de kassa zijn? Je weet wel, die met tentakels en oogjes en spraak uitgeruste zakken vlees & botten?
Verplichte vrije dagen sluiten toch geen uitzonderingen uit? Of dacht je dat er nu op goede vrijdag geen politie of brandweer werkt?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 09:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar denk je dat politiemensen uit bestaan? NS, brandweer, energie-monteurs, ANWB-personeel? Je wilt verplichtte vrije dagen, maar maar je kan die dagen niet voor iedereen verplichtten. Zo'n wet is net zo nutteloos als de Opiumwet.
Maar er zijn wel allemaal wetten om mensen te dwingen zich aan religieuze regels te houden.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 06:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Is dat een absolute waarheid?
Het is volstrekte kolder, papierversnipperaar. Veruit de meeste gelovigen zijn volstrekt niet in jou of je gedrag geinteresseerd. Zelfs de meeste orthodoxen zijn niet zo absoluut.
Maar als er voor alles en iedereen uitzonderingen verzonnen worden en er toch niets absoluut is kan je de hele handel toch gewoon afschaffen?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 09:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Verplichte vrije dagen sluiten toch geen uitzonderingen uit? Of dacht je dat er nu op goede vrijdag geen politie of brandweer werkt?
Waarom denk je dat dingen zo absoluut zijn terwijl je aan *alles* kan zien dat jouw extremistisch absolute veronderstelling niet klopt?
Dat geeft jouw gedachten wel aardig weer geloof ik, en het verklaart ook je opvattingen over gelovigen. Je bent een fundamentalist, een extremist: als iets niet absoluut is dan is het zinloos, als iemand iets wil dat wil hij dat absoluut en totaal en volledig en voor iedereen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 09:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar als er voor alles en iedereen uitzonderingen verzonnen worden en er toch niets absoluut is kan je de hele handel toch gewoon afschaffen?
Geef eens een voorbeeld?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar er zijn wel allemaal wetten om mensen te dwingen zich aan religieuze regels te houden.
Je probeert me nu als extremist weg te zetten maar daar worden je argumenten niet beter van.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat geeft jouw gedachten wel aardig weer geloof ik, en het verklaart ook je opvattingen over gelovigen. Je bent een fundamentalist, een extremist: als iets niet absoluut is dan is het zinloos, als iemand iets wil dat wil hij dat absoluut en totaal en volledig en voor iedereen.
Gelukkig zijn de meeste mensen een stuk redelijker.
Jouw stellingen dat alle gelovigen absolutisten zijn, en dat een regel die niet absoluut geldt waardeloos is, zijn voorbeelden van door jou geponeerde extremen, die jij voor waar houdt (zeg je).quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je probeert me nu als extremist weg te zetten maar daar worden je argumenten niet beter van.
Stel dat die vakbond christelijk georienteerd is, mogen religieus beladen dagen dan als vrije dagen door die vakbond bij een bedrijf(stak) als onderhandelingsresultaat 'veroverd' worden, naar jouw mening?quote:Ik ben harstikke redelijk. Maar ik ben niet alleen redelijk voor 1 groep (gelovigen die hun religieuze regels graag in wetten terug zien.). Ik wil iedereen de vrijheid geven zijn eigen leven in te richten. Als je vaste vrije dagen afschaft hebben gelovigen nog steeds de mogelijkheid om op zondag en met kerst vrij te nemen en mensen met kinderen kunnen gewoon met hun baas vrije weekenden en vakanties afspreken. Daarnaast zijn er nog steeds vakbonden om de wensen van minder mondige werknemers veilig te stellen.
Vind je dat de overheid wel mag voorschrijven dat iedereen per jaar minster <x> dagen vrij moet zijn, of <x> dagen vrij moet mogen nemen, of dat iedereen (muv nood- en hulpdiensten) op een nationale feestdag (dagen als 4 mei, koninginnedag etc) vrij moet zijn?quote:De wetten die we nu hebben dwingen mensen die daar geen behoefte aan hebben om zich aan te passen aan gelovigen/mensen met kinderen. Dat is onredelijk.
Als gelovigen hun regels via wetgeving aan anderen willen opdringen zijn ze aardig absolutistisch en extremistisch bezig.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Jouw stellingen dat alle gelovigen absolutisten zijn, en dat een regel die niet absoluut geldt waardeloos is, zijn voorbeelden van door jou geponeerde extremen, die jij voor waar houdt (zeg je).
Voor iedereen? Nee, alleen voor de mensen die dat willen.quote:
[..]
Stel dat die vakbond christelijk georienteerd is, mogen religieus beladen dagen dan als vrije dagen door die vakbond bij een bedrijf(stak) als onderhandelingsresultaat 'veroverd' worden, naar jouw mening?
Ik ben er voor dat het aantal vrije dagen aan een wettelijk minimum gebonden is, maar wanneer die dagen opgenomen kunnen worden moet vrij zijn.quote:Vind je dat de overheid wel mag voorschrijven dat iedereen per jaar minster <x> dagen vrij moet zijn, of <x> dagen vrij moet mogen nemen, of dat iedereen (muv nood- en hulpdiensten) op een nationale feestdag (dagen als 4 mei, koninginnedag etc) vrij moet zijn?
Ik vroeg het je hiervoor al, maar kom eens met voorbeelden? Waarin 'hun regels' wettelijk opgedrongen zijn?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als gelovigen hun regels via wetgeving aan anderen willen opdringen zijn ze aardig absolutistisch en extremistisch bezig.
En als nu zoveel mensen dat willen dat de werkgever dan zegt, da's goed, maar dan sluit ik gewoon de tent die dag. Anderen krijgen dan dus door de werkgever verplicht vrij.quote:[..]
Voor iedereen? Nee, alleen voor de mensen die dat willen.
Als de werkgever vanwege een particuliere overtuiging zijn zaak op een bepaalde dag wil sluiten, mag die dan de werknemers die dag (doorbetaald, maar ten koste van verlof) naar huis sturen?quote:[..]
Ik ben er voor dat het aantal vrije dagen aan een wettelijk minimum gebonden is, maar wanneer die dagen opgenomen kunnen worden moet vrij zijn.
En als iemand nou zegt dat hij vind dat werknemers en werkgevers dat onderling maar moeten regelen? En vervolgens noemt die persoon het afdwingen van die vrije dagen van jou "een soort van religie". Dan heb je hetzelfde probleem.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ben er voor dat het aantal vrije dagen aan een wettelijk minimum gebonden is,
De vrije zondag, kerst, pasen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik vroeg het je hiervoor al, maar kom eens met voorbeelden? Waarin 'hun regels' wettelijk opgedrongen zijn?
De werkgever van een private onderneming mag met zijn zaak doen wat ie wil, maar je bekijkt het erg extreem. In veel beroepen kunnen mensen flexibel werken. Kijk maar naar parttimers. Mensen kunnen individueel op een bepaalde dag vrij nemen (en zo nodig vervangen worden door iemand anders.) De hele zaak op een bepaalde dag dichtgooien in meestal niet nodig.quote:
En als nu zoveel mensen dat willen dat de werkgever dan zegt, da's goed, maar dan sluit ik gewoon de tent die dag. Anderen krijgen dan dus door de werkgever verplicht vrij.
Uiteindelijk staat in het onderhandelingsresultaat natuurlijk alleen de uitkomst: het berdijf is die-en-die dag dicht, iedereen verplicht vrij.
Mag dat wel?
Dat lijkt me normaal. De werknemer kan van die vrije dag genieten of die dag ergens anders extra werken, hij kan zelf kiezen. Meer vrijheid.quote:Als de werkgever vanwege een particuliere overtuiging zijn zaak op een bepaalde dag wil sluiten, mag die dan de werknemers die dag (doorbetaald, maar ten koste van verlof) naar huis sturen?
Dat word nu toch ook onderling geregeld? Daar zijn vakbonden voor. Vroeger ging met terug naar 36 uur, tegenwoordig gaat men weer meer werken vanwege de vergrijzing.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:47 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
En als iemand nou zegt dat hij vind dat werknemers en werkgevers dat onderling maar moeten regelen? En vervolgens noemt die persoon het afdwingen van die vrije dagen van jou "een soort van religie". Dan heb je hetzelfde probleem.
Topic nog steeds niet doorgelezen begrijp ik.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 03:37 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
eerlijk zijn is 1, respect is iets anders, blijkt alleen al uit het feit dat je nu inenen fundi gristenen schrijft.
weinig respectvol!
[..]
van mij je alles zeggen alleen laat je daarmee weer niet mensen in hun waarde.
[..]
![]()
![]()
Je bent er niet op teruggekomen.quote:nu draai je dingen om. kom ik zo nog op terug.
Nou en? Vrijheid van meningsuiting ook niet, wat is je punt?quote:die vrijheden waar jij het over hebt horen van oorsprong niet eens bij nederland.
Vertel, wat houden die 'normen en waarden' concreet in? Dat men zich moet schikken naar de christelijke wensen? Dat homofilie jakkes is, vrouwen achter aanrecht behoren en christelijke feestdagen voor iedereen, gewild of niet, 'een moment van rust' moeten zijnquote:dat diezelfde vrijheden er nu wel zijn komt door de tijdsgeest vanaf pak em beet de tweede wereldoorlog. dat er nu mensen zijn die weer wat normen en waarden terug willen in de samenleving wil niet zeggen dat alles afgepakt wordt. dat maak jij er van.
En jij hebt je mond vol met woorden als 'respect', 'normen en waarden', 'verdraagzaamheid', etc.?quote:dat atheisme van jou is ook bullshit.
Mij heb je nooit horen klagen dat de samenleving naar de klote gaat, het gaat juist de goede kant op.quote:je bent aan het rellen/trollen tot en met. en maar klagen dat de samenleving naar de klote gaat, op deze manier werk je daar hard aan mee.
Of wachten tot de situatie verbetert, zoals nu dus gebeurt, zie OP.quote:leven en laten leven. en in jouw geval aanpassen aan hoe nederland in elkaar steekt en anders emigreren.
quote:iets wat ik sowieso al ga doen. de verdraagzaamheid is o.a. door mensen zoals jij ver te zoeken in dit land.
Nou dan.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 03:26 schreef paddy het volgende:
[..]
er valt niets meer te kiezen wanneer er geen vrije dagen meer zijn hè?
Nederlanders 30 uur? Volgens mij heb ik ooit een jaar 36 uur gewerkt, maar is al snel weer terug gedraaid naar veertig uur. Kiezen? Ja, ik kon wel kiezen.
Onzin, laagopgeleiden halen de gemiddelde werkweek in Nederland juist omlaag.quote:Maar wanneer je laagopgeleid bent (vaak in de detailhandel werkend) valt er niet veel te kiezen.
Het zal geen probleem zijn voor wie dan ook in Nederland om 1 van die 2 dagen vrij te krijgen. En lukt dat niet, en wil je 't toch graag, dan moet je maar een andere baan kiezen. Net als vrachtwagenchauffeurs ook vaak weken van huis zien; kiezen ze zelf voor.quote:De meeste gelovigen (vooral de vrouwen) werken in de zorg, dus snap überhaupt niet waarom het christelijk zijn zo belangrijk is in dit gesprek. Het maakt een christelijke volgens mij niet eens uit of je juist de zondag moet werken, want die vinden toch wel hun plek om naar de kerk te gaan. Of dat nu 's avonds moet of vroeg in de ochtend (voor het wekr aan kunnen ook diensten georganiseerd worden) welke dag dan ook. Net als een moslim in veel bedrijven hun plek krijgen om een paar keer per dag te bidden en vrijdagavond naar de moskee gaan.
Het gaat mij voornamelijk om het gezin. Een gezinsleven. Samen een dag vrij zonder ook maar een moment aan de zaak enzo te denken. Ja, zal altijd hopen op die vrije zondag of zaterdag. Mag mijn mening toch wel geven en beargumenteren waarom ik zo denk ? De zaterdag en zondag...of in ieder geval 1 van die dagen vind ik voor het gezin.
iemand die het heeft over fundi gristenen en dat vergelijkt met mijn uitspraak over dat zijn atheisme bullshit is kan en ga ik niet serieus nemen.quote:
Oh, Politiek Correcte Goeroe, vertel mij, hoe mag ik christenen die homofilie hekelen, vrouwen minderwaardig vinden, hun religieuze wil m.b.t. drugs, abortus, euthanasie, porno, etc. aan anderen willen opleggen, etc., hoe moet ik die christenen - want daar had ik het over toen ik het over fundi-gristenen had, lees maar terug - dan wel noemen?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 19:34 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
iemand die het heeft over fundi gristenen en dat vergelijkt met mijn uitspraak over dat zijn atheisme bullshit is kan en ga ik niet serieus nemen.
Relgieuze hypocrisie of politiek-correcte hypocrisie; same difference.quote:daarnaast doe je wederom een aanname, wie zegt dat ik gelovig ben?
Dat had ik al gezegd - dat is niet afdwingen van religieuze voorschriften. Je hoeft niet naar de kerk of zo.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De vrije zondag, kerst, pasen.
Ok. Wel, vroeger was het zo dat er zoveel mensen op zondag andere zaken meenden te moeten doen dat het er kort & goed op neerkwam dat alle werk stil lag. Uiteindelijk is dat ook in een wet vastgelegd, die zeg maar kon rekenen op een ruime meerderheid van de stemmen.quote:[..]
De werkgever van een private onderneming mag met zijn zaak doen wat ie wil, maar je bekijkt het erg extreem. In veel beroepen kunnen mensen flexibel werken. Kijk maar naar parttimers. Mensen kunnen individueel op een bepaalde dag vrij nemen (en zo nodig vervangen worden door iemand anders.) De hele zaak op een bepaalde dag dichtgooien in meestal niet nodig.
Het meest ideaal is een bedrijf dat 24/7 open is waar werknemers zelf kunnen bepalen wanneer ze komen werken (zolang ze maar voldoende uren maken)
[..]
Dat lijkt me normaal. De werknemer kan van die vrije dag genieten of die dag ergens anders extra werken, hij kan zelf kiezen. Meer vrijheid.
quote:Op zondag 23 maart 2008 14:41 schreef sigme het volgende:
Misschien moet je dit soort zaken wel helemaal niet aan minderheden wettig voorschrijven.
Wettig = Voorschrijven aan de minderheidquote:
Werken met de feestdagen is leuk!quote:Toch zijn de feestdagen volgens de zegsman "vrolijke dagen om te werken. De mensen zijn meer ontspannen, de sfeer is goed."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |