Het is toch te zot voor woorden dat normale, hardwerkende Nederlanders niet mogen winkelen omdat christenen de dood van hun favoriete sprookjesfiguur willen herdenken? Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen, maar vrijdagavond ga ik uit principe.quote:Als het aan de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) ligt, zijn er ook op Goede Vrijdag koopavonden. Nu moeten de winkels op de vrijdag voor Pasen om 19.00 uur dicht zijn. De verplichte sluitingstijd op Goede Vrijdag staat in de Winkeltijdenwet uit 1996, maar de winkeliers willen daar dus vanaf.
Steeds meer consumenten kennen de betekenis van Goede Vrijdag niet en tonen daarom geen begrip voor de verplichte winkelsluiting op een koopavond om 19.00 uur. Verplichte winkelsluiting op Goede Vrijdag is door de tijd achterhaald", aldus Sjoerd Veenstra, adjunct directeur van de RND.
Voor wie het dus niet weet: op Goede Vrijdag herdenken christenen de kruisdood van Jezus Christus.
Bron: FP
Dankzij hem bestaat er zo'n dag, waar de meesten vrij voor krijgen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:42 schreef NED het volgende:
Ze hadden die lamlul al jaren eerder aan het kruis moeten nagelen
ZONDER hem hadden we nog gewoon de Zonnewende gevierd...quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:45 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Dankzij hem bestaat er zo'n dag, waar de meesten vrij voor krijgen.
Liever vandaag nog dan morgen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:58 schreef Antal het volgende:
Zullen we dan ook maar gelijk de vrijdag als vrije dag afschaffen ?! want dat is dan net zo'n onzin.. een vrije dag voor iets waar je niets mee hebt.,.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:42 schreef NED het volgende:
Ze hadden die lamlul al jaren eerder aan het kruis moeten nagelen
quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:23 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Het is toch te zot voor woorden dat normale, hardwerkende Nederlanders niet mogen winkelen omdat christenen de dood van hun favoriete sprookjesfiguur willen herdenken? Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen, maar vrijdagavond ga ik uit principe.
Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar de vrijdag voor Pasen een vrije dag was.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:58 schreef Antal het volgende:
Zullen we dan ook maar gelijk de vrijdag als vrije dag afschaffen ?! want dat is dan net zo'n onzin.. een vrije dag voor iets waar je niets mee hebt.,.
Ik heb inderdaad geen respect voor labiele figuren die hun geloof in sprookjes gebruiken als middel om privileges te verkrijgen, en het zal me aan mijn virtuele reet roesten als jij als 'ongelovige' dat triest vindt.quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
[..]Dat er geen begrip of weet meer is van religie is nou eenmaal zo, maar die domme respectloze manier van uitdrukken walg ik zo van. En dat zeg ik als ongelovige. Echt te triest.
Stel je niet aanquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
[..]Dat er geen begrip of weet meer is van religie is nou eenmaal zo, maar die domme respectloze manier van uitdrukken walg ik zo van. En dat zeg ik als ongelovige. Echt te triest.
'Zo is het zonnewendefeest vervangen door het christelijke feest van het licht: Kerstmis. Nu denkt iedereen dat Jezus geboren is op 25 December, maar dat is dus slechts een verzinsel. Hij heeft die geboortedatum gekregen omdat op die dag het Germaanse zonnewendefeest werd gevierd.'quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:54 schreef klenski het volgende:
[..]
ZONDER hem hadden we nog gewoon de Zonnewende gevierd...
Hij heeft het correct. Als Jezus er niet was geweest zouden we Zonnewende vieren. Met Kerst. Waar staat iets over Pasen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:16 schreef Chrrris het volgende:
[..]
'Zo is het zonnewendefeest vervangen door het christelijke feest van het licht: Kerstmis. Nu denkt iedereen dat Jezus geboren is op 25 December, maar dat is dus slechts een verzinsel. Hij heeft die geboortedatum gekregen omdat op die dag het Germaanse zonnewendefeest werd gevierd.'
Volgens mij haal je iets door de war?
klopt jah dat goedkope gelovigen-bashen is nog erger dan de gelovige zelfquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:
Dus? voor niet-gelovigen geldt dat niet.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:13 schreef LXIV het volgende:
23 Eens liep hij op een sabbat tussen de korenvelden door. Zijn leerlingen gingen de velden in en begonnen aren te plukken. 24 ‘Kijk eens!’ zeiden de farizeeën tegen hem. ‘Waarom doen ze iets dat op sabbat niet mag?’ 25 Maar hij antwoordde: ‘Hebt u dan nooit gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen gebrek leden en honger hadden? 26 Hij ging het huis van God binnen – Abjatar was toen hogepriester – en at van de toonbroden, waarvan alleen de priesters mogen eten. En hij gaf ze ook aan zijn mannen te eten.’ 27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat; 28 en dus is de Mensenzoon ook heer en meester over de sabbat.’
Snap je? Het gaat er dus niet om of jij kunt winkelen, maar dat het winkelpersoneel de kans heeft om te rusten.
Laat ons gewoon winkelen. En ik heb er niks tegen als zij dat niet doen en niet werken, maar nu dringen zij ons gewoon dingen op.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:17 schreef ASroma het volgende:
[..]
klopt jah dat goedkope gelovigen-bashen is nog erger dan de gelovige zelfLaat die mensen toch lekker hun ding doen.
Tuurlijk wel, je mist het punt volledig. Het is geen VERPLICHTING om te rusten maar een RECHT. Dat recht hebben ook niet-gelovigen. Aan jou de keuze of je van dat recht gebruik wil maken, maar je kan anderen dus ook niet dwingen om te werken.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:33 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Dus? voor niet-gelovigen geldt dat niet.
De kerkluitjes werken 1 dag per week, denk je dat ze dat willen aanpassen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Laten ze de kerken maar eens sluiten buiten kantooruren.
En nu wordt het winkelpersoneel verplicht te rusten, wordt de werkgever verplicht de vrije uren door te betalen. Dat staat lijnrecht tegenover jouw citaat, waar de opgelegde rust doorbroken mag worden als mensen het nodig vinden te werken, of andere verplichtingen/verboden mogen negeren.quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:13 schreef LXIV het volgende:
23 Eens liep hij op een sabbat tussen de korenvelden door. Zijn leerlingen gingen de velden in en begonnen aren te plukken. 24 ‘Kijk eens!’ zeiden de farizeeën tegen hem. ‘Waarom doen ze iets dat op sabbat niet mag?’ 25 Maar hij antwoordde: ‘Hebt u dan nooit gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen gebrek leden en honger hadden? 26 Hij ging het huis van God binnen – Abjatar was toen hogepriester – en at van de toonbroden, waarvan alleen de priesters mogen eten. En hij gaf ze ook aan zijn mannen te eten.’ 27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat; 28 en dus is de Mensenzoon ook heer en meester over de sabbat.’
Snap je? Het gaat er dus niet om of jij kunt winkelen, maar dat het winkelpersoneel de kans heeft om te rusten.
Ik dwing die anderen toch niet to werken ?quote:Op woensdag 19 maart 2008 19:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, je mist het punt volledig. Het is geen VERPLICHTING om te rusten maar een RECHT. Dat recht hebben ook niet-gelovigen. Aan jou de keuze of je van dat recht gebruik wil maken, maar je kan anderen dus ook niet dwingen om te werken.
Los daarvan zie ik het verband ook niet met een verplichte winkelsluiting maar goed. Waarschijnlijk gewoon gemakzucht - dit soort dingen gewoon onderling dingen regelen en afspreken is blijkbaar geen optie, er moet zonodig weer een wet voor komen....
Als ze maar 1 dag in de week werken, is het wel op Zondag!quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De kerkluitjes werken 1 dag per week, denk je dat ze dat willen aanpassen?
Ik zeg toch ook dat ik de reden voor het verbod niet snap. Maar de zondagsrust is sowieso een van de meest verkeerd begrepen ideeen. Ook de gemiddelde christen mist het punt volledig, wat dit betreft. Die doen niks liever dan anderen tot de hel veroordelen als ze wagen op zondag een vinger uit te steken. Het citaat dat LXIV geeft is wel erg treffend.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:11 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Ik dwing die anderen toch niet to werken ?Zij willen het gewoon zelf.
Eens, dat hele rustdag gedoe draait erom dat je je zelf niet doodwerkt en ook eens een lekker dagje voor jezelf hebt enz .. niet dat je elke zondag niks mag doen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat ik de reden voor het verbod niet snap. Maar de zondagsrust is sowieso een van de meest verkeerd begrepen ideeen. Ook de gemiddelde christen mist het punt volledig, wat dit betreft. Die doen niks liever dan anderen tot de hel veroordelen als ze wagen op zondag een vinger uit te steken. Het citaat dat LXIV geeft is wel erg treffend.
En waarom beslist een 2000 jaar oud sprookje WANNEER ik rust MOET nemen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:22 schreef House-Musik het volgende:
[..]
Eens, dat hele rustdag gedoe draait erom dat je je zelf niet doodwerkt en ook eens een lekker dagje voor jezelf hebt enz .. niet dat je elke zondag niks mag doen.
Het is geen citaat uit een wetboek hoor!quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:08 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En nu wordt het winkelpersoneel verplicht te rusten, wordt de werkgever verplicht de vrije uren door te betalen. Dat staat lijnrecht tegenover jouw citaat, waar de opgelegde rust doorbroken mag worden als mensen het nodig vinden te werken, of andere verplichtingen/verboden mogen negeren.
Maar wel voor de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ik mijn boodschappen doe.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:27 schreef mztq het volgende:
Tja ik vind dat je ook best een beetje oog mag hebben voor de cultuur en tradities van je land. Niet alles moet wijken voor financieel gewin.
Who cares about financieel gewin? Het gaat mij(ons?) om liberaal gewin, vrijheid - eigen keuze - etcquote:Op woensdag 19 maart 2008 20:27 schreef mztq het volgende:
Niet alles moet wijken voor financieel gewin.
Ik zou toch eerder verwachten dat zo'n neringdoende enkel des zondags in zijn winkeltje gaat staan om de omzet op peil te houden. En niet vanwege het een of andere abstracte liberale ideaal.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:41 schreef Xith het volgende:
[..]
Who cares about financieel gewin? Het gaat mij(ons?) om liberaal gewin, vrijheid - eigen keuze - etc
En toch willen mensen met dat boek in de hand andere mensen vertellen wanneer ze wel en niet mogen werken.quote:Het is geen citaat uit een wetboek hoor!
Wat heb ik daar mee te maken, ik wil gewoon boodschappen kunnen doen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou toch eerder verwachten dat zo'n neringdoende enkel des zondags in zijn winkeltje gaat staan om de omzet op peil te houden. En niet vanwege het een of andere abstracte liberale ideaal.
Maar Barbaaf toch! Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat! Daar kun jij je niet aan ontrekken, of je nu wilt of niet. Wat jij als goed of slecht beschouwd is hierin vastgelegd. Als westerse mens is het praktisch onmogelijk je aan de moraal van het Christendom te ontrekken. Atheïst of Christen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:51 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
En toch willen mensen met dat boek in de hand andere mensen vertellen wanneer ze wel en niet mogen werken.
En de rest van je betoog: "wij weten wel wat goed voor je is". Ik ben die belerende christenen echt-zat. Ga op het dak zitten met je "dan komt daar natuurlijk niks van terecht"
.
De "christelijke" moraal komt uit de mens. Zoals zoveel zaken heeft het christendom moraal geclaimd als eigen uitvinding. Maar het is gewoon ordinair jatwerk. We leven volgens een menselijke moraal. Het "christelijk" noemen is in feite fraude.quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar Barbaaf toch! Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat! Daar kun jij je niet aan ontrekken, of je nu wilt of niet. Wat jij als goed of slecht beschouwd is hierin vastgelegd. Als westerse mens is het praktisch onmogelijk je aan de moraal van het Christendom te ontrekken. Atheïst of Christen.
Dat jij gelooft dat er geen andere moraal is dan de "christelijke", geeft eigenlijk al aan hoe diepgeworteld deze is. De Bhoedistische moraal, met haar kastenstelsel, of de moraal zoals die is op Japan en in Korea, wijkt hier echter zeer sterk vanaf. Voor ons moeilijk voorstelbaar dat daar hele andere ideeën over rechtvaardigheid en eer gelden, maar het is toch echt zo.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De "christelijke" moraal komt uit de mens. Zoals zoveel zaken heeft het christendom moraal geclaimd als eigen uitvinding. Maar het is gewoon ordinair jatwerk. We leven volgens een menselijke moraal. Het "christelijk" noemen is in feite fraude.
Lang leve de ambtenarij... Ik ben heerlijk vrij die dag.quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:10 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar de vrijdag voor Pasen een vrije dag was.
En toch komt moraal uit de mens en niet uit het christendom.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat jij gelooft dat er geen andere moraal is dan de "christelijke", geeft eigenlijk al aan hoe diepgeworteld deze is. De Bhoedistische moraal, met haar kastenstelsel, of de moraal zoals die is op Japan en in Korea, wijkt hier echter zeer sterk vanaf. Voor ons moeilijk voorstelbaar dat daar hele andere ideeën over rechtvaardigheid en eer gelden, maar het is toch echt zo.
Pauper.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:10 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Lang leve de ambtenarij... Ik ben heerlijk vrij die dag.
Uiteindelijk wel natuurlijk. De natuurmoraal, die in wezen niet vreemd is aan de christelijke moraal. Dat spreekt voor zich.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toch komt moraal uit de mens en niet uit het christendom.
Dat is toch helemaal niet zo? Je mag alles doen op zondag en op goede vrijdag. Niemand die zegt dat je moet rusten. Alleen zijn de winkels meestal niet open dus kan je niet winkelen. Maar ik mag toch hopen dat jouw leven uit meer bestaat dan alleen winkelen? Of is dat de enige activiteit die je kan verzinnen?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:39 schreef Xith het volgende:
[..]
En waarom beslist een 2000 jaar oud sprookje WANNEER ik rust MOET nemen?
Fijn, kunnen we nu die hypocriete gejatte "christelijke" moraal uit de maatschappij snijden zodat ik gewoon boodschappen kan doen als ik verse groenten nodig hebt? Of vind de overheid heel hypocriet hun sprookjes belangrijker dan mijn gezondheid?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel natuurlijk. De natuurmoraal, die in wezen niet vreemd is aan de christelijke moraal. Dat spreekt voor zich.
quote:Op woensdag 19 maart 2008 18:13 schreef keeweyz het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad geen respect voor labiele figuren die hun geloof in sprookjes gebruiken als middel om privileges te verkrijgen, en het zal me aan mijn virtuele reet roesten als jij als 'ongelovige' dat triest vindt.
Heb je net iets niet in huis, kan je niet nog ff naar de supermarkt .. etc etc.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet zo? Je mag alles doen op zondag en op goede vrijdag. Niemand die zegt dat je moet rusten. Alleen zijn de winkels meestal niet open dus kan je niet winkelen. Maar ik mag toch hopen dat jouw leven uit meer bestaat dan alleen winkelen? Of is dat de enige activiteit die je kan verzinnen?
De topictitel is inderdaad verre van aanstellerijquote:Op woensdag 19 maart 2008 18:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Stel je niet aan![]()
Juist een leuke OP
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |