abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:34:52 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57488456
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:33 schreef keeweyz het volgende:

[..]

Hier, leef je uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staat
En kijk aan, ze houden zelfs al rekening met je: "De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting."
Dat was dus precies wat ik in mijn postje zei. En met -schijnt- bedoelde ik dat de kerk indirect toch heel wat invloed op de staat heeft, zoals bij voorbeeld bijzonder onderwijs.
The End Times are wild
pi_57488471
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 21:58 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je maakt jezelf belachelijk. Kap met die slachtofferrol. De winkels zijn dicht op zondag, dat betekent niet dat jou "regels worden opgedrongen". Je mag ALLES doen wat je wil op zondag, alleen kun je niet winkelen. Get over it. Fucking huilie.
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:36:28 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57488516
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het standaard atheïsme = communisme argument, die is zo oud dat ie al eeuwen dood en begraven is.
Ik beweer niet dat atheïsme gelijk aan communisme is. Wél zeg ik dat Noord-Korea één van de weinige écht seculiere landen ter wereld is. (Als de verering van de leiders niet als een religie gezien wordt tenminste)
The End Times are wild
pi_57488574
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat was dus precies wat ik in mijn postje zei. En met -schijnt- bedoelde ik dat de kerk indirect toch heel wat invloed op de staat heeft, zoals bij voorbeeld bijzonder onderwijs.
Jij stelde dat NL geen seculier land is omdat het kabinet bestaat uit veel christenen en christenpartijen. Dat is onjuist. Dat NL geen volledig seculier land is, daar ben ik het mee eens. Dat dat triest, een pure belediging voor de mensheid en een vrijbrief om te discrimineren (zoals dus ook gebeurt) is, dat spreekt voor zich.
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:37:59 #105
159353 Tmaatje
turrrbotrut
pi_57488579
Nou zeg vanwaar deze verhitte discussie? Er bestaat zoiets als een winkelsluitingstijden besluit en daar heeft de winkelier zich aan te houden. De gemeente kan ontheffing verlenen en dat gebeurt dus ook.
Mensen kunnen ook niet gedwongen worden te werken op Zondag dus wat is het probleem ?
Laat de kerk hier fijn buiten blijven er zijn al andere instanties mee bezig, bovendien heeft deze christelijke regering al genoeg ellende aangericht.
FOK!'s rode weduwe.
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:39:28 #106
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57488638
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik beweer niet dat atheïsme gelijk aan communisme is. Wél zeg ik dat Noord-Korea één van de weinige écht seculiere landen ter wereld is. (Als de verering van de leiders niet als een religie gezien wordt tenminste)
Dan is er voor mensen die wel na kunnen denken dus nog veel werk te verzetten. Communisme is ook maar een ideologie, ben ik ook tegen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57488702
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

In Iran is 100% van de bevolking gelovig en is er op geen enkele wijze scheiding van kerk en staat, wanneer boek je je reis?
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:41:27 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57488724
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:37 schreef keeweyz het volgende:

[..]

Jij stelde dat NL geen seculier land is omdat het kabinet bestaat uit veel christenen en christepartijen. Dat is onjuist. Dat NL geen volledig seculier land is, daar ben ik het mee eens. Dat dat triest, een pure belediging voor de mensheid en een vrijbrief om te discrimineren (zoals dus ook gebeurt) is, dat spreekt voor zich.
Nee, dat bedoelde ik in ieder geval niet. Lees de post nog maar eens terug. PV beweerde dat Nederland een seculier land was, waarop ik zei dat dit niet het geval was, ondanks de scheiding van kerk en staat. En zelfs die scheiding van kerk en staat is er niet helemala, vandaar 'schijnt'.
Of zo bedoelde ik het in ieder geval. Dus we hebben eht over hetzelfde.
The End Times are wild
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:42:37 #109
pi_57488771
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:37 schreef Tmaatje het volgende:
Nou zeg vanwaar deze verhitte discussie? Er bestaat zoiets als een winkelsluitingstijden besluit en daar heeft de winkelier zich aan te houden. De gemeente kan ontheffing verlenen en dat gebeurt dus ook.
Mensen kunnen ook niet gedwongen worden te werken op Zondag dus wat is het probleem ?
Laat de kerk hier fijn buiten blijven er zijn al andere instanties mee bezig, bovendien heeft deze christelijke regering al genoeg ellende aangericht.
Ik ben tegen de winkelsluitingstijden wet.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:43:11 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57488789
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:40 schreef keeweyz het volgende:

[..]

In Iran is 100% van de bevolking gelovig en is er op geen enkele wijze scheiding van kerk en staat, wanneer boek je je reis?
Hoe kom je erbij dat ik tegen een scheiding van kerk en staat ben? Omdat ik Nederland geen seculier land vind?
The End Times are wild
pi_57488885
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat ik tegen een scheiding van kerk en staat ben? Omdat ik Nederland geen seculier land vind?
Ik maakte slechts een vergelijking van gelijk niveau als de jouwe, in de hoop dat je dan zou inzien hoe idioot je 'argument' is.
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:46:07 #112
pi_57488898
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat bedoelde ik in ieder geval niet. Lees de post nog maar eens terug. PV beweerde dat Nederland een seculier land was, waarop ik zei dat dit niet het geval was, ondanks de scheiding van kerk en staat. En zelfs die scheiding van kerk en staat is er niet helemala, vandaar 'schijnt'.
Of zo bedoelde ik het in ieder geval. Dus we hebben eht over hetzelfde.
En toch is Nederland seculier. En wat nog niet seculier is moet het zo snel mogelijk worden.
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:47:20 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57488941
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En toch is Nederland seculier. En wat nog niet seculier is moet het zo snel mogelijk worden.
Desnoods met geweld!
The End Times are wild
pi_57488999
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Desnoods met geweld!
Bij voorkeur met geweld.
  woensdag 19 maart 2008 @ 22:50:39 #115
pi_57489053
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Desnoods met geweld!
Alsof gelovigen nooit geweld gebruiken om hun zin door te drijven.
pi_57489278
Wat de fuck heeft de scheiding tussen kerk en staat met deze discussie te maken?

Die scheiding gaat erom dat de kerk geen invloed heeft op bijv rechtspraak, of andersom. Die scheiding kan er nooit voor zorgen dat er bijv geen christenen in de politiek actief mogen zijn, noch dat die mensen hun eigen (christelijke) opvattingen niet mogen uitdragen. De scheiding is er ook niet gekomen opdat mensen 7 dagen per week kunnen winkelen - dat is NOOIT de bedoeling geweest en dat zou ook volkomen ongewenst zijn. Een seculiere dictatuur is net zo erg als een religieuze dictatuur.
pi_57489472
'Een seculiere dictatuur', hoe moet ik me dat voorstellen?
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:06:49 #118
pi_57489563
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:57 schreef Farenji het volgende:
Wat de fuck heeft de scheiding tussen kerk en staat met deze discussie te maken?

Die scheiding gaat erom dat de kerk geen invloed heeft op bijv rechtspraak, of andersom. Die scheiding kan er nooit voor zorgen dat er bijv geen christenen in de politiek actief mogen zijn, noch dat die mensen hun eigen (christelijke) opvattingen niet mogen uitdragen. De scheiding is er ook niet gekomen opdat mensen 7 dagen per week kunnen winkelen - dat is NOOIT de bedoeling geweest en dat zou ook volkomen ongewenst zijn. Een seculiere dictatuur is net zo erg als een religieuze dictatuur.
Ik heb liever een dictatuur waarin geen ideologie word opgedrongen dan 1 waar wel een ideologie word opgedrongen, maar als jij christen bent dan zal je vast gelukkig zijn met de3 huidige christelijke dictatuur. Dan ben je wel een grote egoïst want je geeft andersdenkenden niet de vrijheid om zonder jouw religieuze regels te leven.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:11:35 #119
pi_57489710
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:03 schreef keeweyz het volgende:
Christenen verdedigen hun religieuze dictatuur altijd met Atheïsme = communisme, zie vorige pagina.
pi_57489996
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:03 schreef keeweyz het volgende:
Een samenleving waar christenen bijv gedwongen worden om ook op zondag te werken omdat de "economie" dat vereist. Of nog verder doorgevoerd: waar kerken verboden worden en gelovigen niet meer kunnen uitkomen voor hun religieuze ideeen omdat ze anders in een heropvoedingskamp worden opgesloten wegens "staatsgevaarlijke waandenkbeelden".
pi_57490102
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:22 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een samenleving waar christenen bijv gedwongen worden om ook op zondag te werken omdat de "economie" dat vereist. Of nog verder doorgevoerd: waar kerken verboden worden en gelovigen niet meer kunnen uitkomen voor hun religieuze ideeen omdat ze anders in een heropvoedingskamp worden opgesloten wegens "staatsgevaarlijke waandenkbeelden".
Je zou je eens mogen inlezen in wat het secularisme inhoudt. Hint: met het bovenstaande heeft het niks van doen.
pi_57490131
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb liever een dictatuur waarin geen ideologie word opgedrongen dan 1 waar wel een ideologie word opgedrongen, maar als jij christen bent dan zal je vast gelukkig zijn met de3 huidige christelijke dictatuur. Dan ben je wel een grote egoïst want je geeft andersdenkenden niet de vrijheid om zonder jouw religieuze regels te leven.
Ten eerste: ik heb liever helemaal geen dictatuur.

Ten tweede: ik ben helemaal niet gelovig of christelijk, en ik hen nog nooit op een christelijke partij gestemd en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Dit omdat ik het vaak op fundamentele vlakken met ze oneens ben, alleen vind ik de winkelsluitingswet absoluut niet belangrijk genoeg, en kan ik zelfs er wel wat voordelen in zien.

Maar het is zo ontzettend kenmerkend dat jij me meteen in dit hokje hebt gepropt. Ik had niet anders verwacht van iemand met zo'n stuitende tunnelvisie die jij tentoonspreidt.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:32:05 #123
pi_57490253
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:22 schreef Farenji het volgende:

[..]

Lijkt me beter dan een religieuze dictatuur, maar wat denk je van het volgende:

Een maatschappij met alleen hoognodige regels (verkeersregels, niet stelen, niet doden) maar waarin verder iedereen zo veel mogelijk zelf bepaald hoe die zijn leven leeft. Geen winkeltijdenwet, drugs legaal, geen verplichtte vrije dagen. Een maatschappij waarin gelovigen hun leven gelovig kunnen leven maar waarin niet-gelovigen daartoe niet verplicht worden (wat nu wel het geval is met de verplichtte zondagsrust).
pi_57490312
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Lijkt me beter dan een religieuze dictatuur, maar wat denk je van het volgende:

Een maatschappij met alleen hoognodige regels (verkeersregels, niet stelen, niet doden) maar waarin verder iedereen zo veel mogelijk zelf bepaald hoe die zijn leven leeft. Geen winkeltijdenwet, drugs legaal, geen verplichtte vrije dagen. Een maatschappij waarin gelovigen hun leven gelovig kunnen leven maar waarin niet-gelovigen daartoe niet verplicht worden (wat nu wel het geval is met de verplichtte zondagsrust).
Lijkt me prima, maar is een utopie. Vrijheid impliceert verantwoordelijkheid, en daar gaat het al fout - veel mensen kunnen verantwoordelijkheid niet of nauwelijks aan.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:37:17 #125
pi_57490413
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Maar het is zo ontzettend kenmerkend dat jij me meteen in dit hokje hebt gepropt. Ik had niet anders verwacht van iemand met zo'n stuitende tunnelvisie die jij tentoonspreidt.
Dank je. Dat zegt meer over jou dan over mij want mijn standpunt wijst duidelijk naar zo veel mogelijk (keuze) vrijheid voor iedereen.
pi_57490451
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dank je. Dat zegt meer over jou dan over mij want mijn standpunt wijst duidelijk naar zo veel mogelijk (keuze) vrijheid voor iedereen.
Jouw vrijheid is niet hetzelfde als andermans vrijheid. Denk daar eens goed over na.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:40:40 #127
pi_57490510
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Lijkt me prima, maar is een utopie. Vrijheid impliceert verantwoordelijkheid, en daar gaat het al fout - veel mensen kunnen verantwoordelijkheid niet of nauwelijks aan.
Dat blijkt want gelovigen blijven er alles aan doen om hun regels aan anderen op te leggen. Gelovigen kunnen dus niet met hun vrijheid (en verantwoordelijkheid) omgaan.

Gelukkig zijn een hoop mensen niet gelovig en die kunnen het wel.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:43:24 #128
pi_57490587
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:38 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jouw vrijheid is niet hetzelfde als andermans vrijheid. Denk daar eens goed over na.
Gelul. Mijn vrijheid om uit te slapen dwingt niemand om in bed te blijven liggen. Het christendom dwingt mensen om op zondag niks te doen, dat is pas onvrijheid.
pi_57490683
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Gelul. Mijn vrijheid om uit te slapen dwingt niemand om in bed te blijven liggen. Het christendom dwingt mensen om op zondag niks te doen, dat is pas onvrijheid.
Dat zeg ik, tunnelvisie. Stel je toch niet aan man. Zijn dat nou onze problemen? Is dat de "onderdrukking" waar de burgerij zich tegen moet verzetten? Wat een overtrokken pathetiek zeg. Leg dat eens uit aan een oorlogswees in Rwanda, "ja maar het is hier ook erg hoor, wij kunnen op zondag niet eens WINKELEN!"
pi_57490748
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dwingt????
Je woont in een vrije democratie hoor.
Je mag gewoon stemmen, een partij oprichten, een krant beginnen, etc als je dat wil.
  donderdag 20 maart 2008 @ 00:00:38 #131
pi_57491022
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat zeg ik, tunnelvisie. Stel je toch niet aan man. Zijn dat nou onze problemen? Is dat de "onderdrukking" waar de burgerij zich tegen moet verzetten? Wat een overtrokken pathetiek zeg. Leg dat eens uit aan een oorlogswees in Rwanda, "ja maar het is hier ook erg hoor, wij kunnen op zondag niet eens WINKELEN!"
Precies! Laten die christenen daar iets aan doen ipv ongelovigen lastig te vallen met hun religie. "Sorry dat je dood gaat van de honger, maar de christenen in mijn land vinden het belangrijker om hun land christelijk te houden dan om mensen te helpen."

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 20-03-2008 00:20:00 ]
  donderdag 20 maart 2008 @ 00:02:46 #132
pi_57491085
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:50 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dwingt????
Je woont in een vrije democratie hoor.
Je mag gewoon stemmen, een partij oprichten, een krant beginnen, etc als je dat wil.
Ik ben niet zo vrij dat ik zelf kan bepalen wanneer ik boodschappen doe. Behalve in Rotterdam.
  donderdag 20 maart 2008 @ 00:08:41 #133
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_57491189
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_57492231
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 22:09 schreef keeweyz het volgende:

[..]

Niemand wil de zondagen of feestdagen afschaffen, hoor. Christenen en ander tuig moeten hun feestjes vooral vieren, maar val anderen er niet mee lastig.
"en ander tuig"

Totaal niet serieus te nemen. Dat snap je zelf hoop ik ook wel, provocatie is een kunst en duidelijk niet aan jou besteed. Veul te makkelijk.
  donderdag 20 maart 2008 @ 01:21:00 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_57492333
JA!! Laten we een burgeroorlog beginnen omdat op Goede Vrijdag de Mediamarkt al om zeven uur potdicht zit.

Ik liep afgelopen zondag toevallig door het centrum van Groningen, waar de koopzondag nog niet 52 weken per jaar is ingevoerd. Het weer was hellig en ik kreeg even het gevoel alsof ik door een spookstad wandelde, maar ik moet zeggen dat die compleet verlaten binnenstad mij een heel... speciaal gevoel gaf. ik miste de winkelneurose waaraan de Randstad nu al jaren lijdt, niet. Moet ik zeggen. Al heb ik wel eens anders beweerd.

Heeft iemand er eigenlijk wel eens over nagedacht welke vrije dagen we ervoor terugkrijgen als we eenmaal de christelijke kalender op de brandstapel hebben gegooid? Ik bedoel maar -- voor wat hoort wat.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 20 maart 2008 @ 06:48:19 #136
pi_57493103
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 01:21 schreef Ringo het volgende:
JA!! Laten we een burgeroorlog beginnen omdat op Goede Vrijdag de Mediamarkt al om zeven uur potdicht zit.

Ik liep afgelopen zondag toevallig door het centrum van Groningen, waar de koopzondag nog niet 52 weken per jaar is ingevoerd. Het weer was hellig en ik kreeg even het gevoel alsof ik door een spookstad wandelde, maar ik moet zeggen dat die compleet verlaten binnenstad mij een heel... speciaal gevoel gaf. ik miste de winkelneurose waaraan de Randstad nu al jaren lijdt, niet. Moet ik zeggen. Al heb ik wel eens anders beweerd.
Vroeger was alles beter
quote:
Heeft iemand er eigenlijk wel eens over nagedacht welke vrije dagen we ervoor terugkrijgen als we eenmaal de christelijke kalender op de brandstapel hebben gegooid? Ik bedoel maar -- voor wat hoort wat.
Je mag helemaal zelf bepalen wanneer je vrij neemt, wat dacht je daar van? .

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 20-03-2008 06:56:57 ]
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:26:39 #137
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_57494196
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De kerkluitjes werken 1 dag per week, denk je dat ze dat willen aanpassen?

Die kerkluitjes werken bijna altijd zeven dagen per week. Er zijn doordeweeks net zo goed missen en vele voorbereidingen van diensten, preken, feesten, hulp vanuit de kerk enzovoorts.
pi_57501621
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 18:27 schreef Oproerkraaier het volgende:

[..]

Hij heeft het correct. Als Jezus er niet was geweest zouden we Zonnewende vieren. Met Kerst. Waar staat iets over Pasen?
We hebben het hier over pasen, en dan wel goede vrijdag.
pi_57501981
quote:
Origins of the name "Easter":
The name "Easter" originated with the names of an ancient Goddess and God. The Venerable Bede, (672-735 CE.) a Christian scholar, first asserted in his book De Ratione Temporum that Easter was named after Eostre (a.k.a. Eastre). She was the Great Mother Goddess of the Saxon people in Northern Europe. Similarly, the "Teutonic dawn goddess of fertility [was] known variously as Ostare, Ostara, Ostern, Eostra, Eostre, Eostur, Eastra, Eastur, Austron and Ausos." 1 Her name was derived from the ancient word for spring: "eastre." Similar Goddesses were known by other names in ancient cultures around the Mediterranean, and were celebrated in the springtime. Some were:

Aphrodite from ancient Cyprus
Ashtoreth from ancient Israel
Astarté from ancient Greece
Demeter from Mycenae
Hathor from ancient Egypt
Ishtar from Assyria
Kali, from India
Ostara a Norse Goddess of fertility.

An alternative explanation has been suggested. The name given by the Frankish church to Jesus' resurrection festival included the Latin word "alba" which means "white." (This was a reference to the white robes that were worn during the festival.) "Alba" also has a second meaning: "sunrise." When the name of the festival was translated into German, the "sunrise" meaning was selected in error. This became "ostern" in German. Ostern has been proposed as the origin of the word "Easter". 2

There are two popular beliefs about the origin of the English word "Sunday." It is derived from the name of the Scandinavian sun Goddess Sunna (a.k.a. Sunne, Frau Sonne). 5,6
It is derived from "Sol," the Roman God of the Sun." Their phrase "Dies Solis" means "day of the Sun." The Christian saint Jerome (d. 420) commented "If it is called the day of the sun by the pagans, we willingly accept this name, for on this day the Light of the world arose, on this day the Sun of Justice shone forth." 7

Sponsored link:

Pagan origins of Easter:
Many, perhaps most, Pagan religions in the Mediterranean area had a major seasonal day of religious celebration at or following the Spring Equinox. Cybele, the Phrygian fertility goddess, had a fictional consort who was believed to have been born via a virgin birth. He was Attis, who was believed to have died and been resurrected each year during the period MAR-22 to MAR-25. "About 200 B.C. mystery cults began to appear in Rome just as they had earlier in Greece. Most notable was the Cybele cult centered on Vatican hill ...Associated with the Cybele cult was that of her lover, Attis (the older Tammuz, Osiris, Dionysus, or Orpheus under a new name). He was a god of ever-reviving vegetation. Born of a virgin, he died and was reborn annually. The festival began as a day of blood on Black Friday and culminated after three days in a day of rejoicing over the resurrection." 3

Wherever Christian worship of Jesus and Pagan worship of Attis were active in the same geographical area in ancient times, Christians "used to celebrate the death and resurrection of Jesus on the same date; and pagans and Christians used to quarrel bitterly about which of their gods was the true prototype and which the imitation."

Many religious historians believe that the death and resurrection legends were first associated with Attis, many centuries before the birth of Jesus. They were simply grafted onto stories of Jesus' life in order to make Christian theology more acceptable to Pagans. Others suggest that many of the events in Jesus' life that were recorded in the gospels were lifted from the life of Krishna, the second person of the Hindu Trinity. Ancient Christians had an alternative explanation; they claimed that Satan had created counterfeit deities in advance of the coming of Christ in order to confuse humanity. 4 Modern-day Christians generally regard the Attis legend as being a Pagan myth of little value. They regard Jesus' death and resurrection account as being true, and unrelated to the earlier tradition.

Wiccans and other modern-day Neopagans continue to celebrate the Spring Equinox as one of their 8 yearly Sabbats (holy days of celebration). Near the Mediterranean, this is a time of sprouting of the summer's crop; farther north, it is the time for seeding. Their rituals at the Spring Equinox are related primarily to the fertility of the crops and to the balance of the day and night times. Where Wiccans can safely celebrate the Sabbat out of doors without threat of religious persecution, they often incorporate a bonfire into their rituals, jumping over the dying embers is believed to assure fertility of people and crops.
Pwnd, Chistians
pi_57502014
En het hele eier gebeuren komt ook van de Pagans, die (ver)stopten ze in de grond om dde vruchtbaarheid van het land te eren.
  donderdag 20 maart 2008 @ 16:10:21 #141
pi_57502419
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 15:48 schreef Xith het volgende:
En het hele eier gebeuren komt ook van de Pagans, die (ver)stopten ze in de grond om dde vruchtbaarheid van het land te eren.
Er was ook iets met het opmaken van wintervoorraden dacht ik.
pi_57502474
Geef de ondernemers en het winkelpersoneel ook een goede vrijdag.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_57502536
quote:
Wherever Christian worship of Jesus and Pagan worship of Attis were active in the same geographical area in ancient times, Christians "used to celebrate the death and resurrection of Jesus on the same date; and pagans and Christians used to quarrel bitterly about which of their gods was the true prototype and which the imitation."

'T wordt tijd dat iemand de moeite neemt om christenen aan te klagen wegens diefstal van intellectueel eigendom.
pi_57502560
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:13 schreef damian5700 het volgende:
Geef de ondernemers en het winkelpersoneel ook een goede vrijdag.
Door ze geheel vrij zelf te laten bepalen hoe ze hun dag indelen.
pi_57502758
Ik vind het toch raar dat er wetten zijn die winkels/bedrijven verplichten tijdens bepaalde dagen dicht te zijn. Zou het niet voor iedereen het makkelijkst zijn als ieder bedrijf het recht had om alle dagen in de week geopend te zijn? Maar ook dat iedere werknemer het recht heeft om per week minimaal één vrije dag te hebben, in principe een dag naar keuze.

Overigens moet dit geen plicht worden! Ieder bedrijf heeft wat mij betreft ook het recht om bepaalde dagen dicht te zijn.

Wat is hier eigenlijk op tegen?
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:02:55 #146
pi_57503417
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:26 schreef JedaiNait het volgende:

Wat is hier eigenlijk op tegen?
Religieuze fundamentalisten die hun "feest" dagen aan iedereen willen opdringen zijn hier tegen.
pi_57503486
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 18:07 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dat er geen begrip of weet meer is van religie is nou eenmaal zo, maar die domme respectloze manier van uitdrukken walg ik zo van. En dat zeg ik als ongelovige. Echt te triest.
Ik kan een lang verhaal gaan typen, maar bovenstaande quote verwoordt exact mijn gedachte.
pi_57503827
Probeer toch maar eens dat lange verhaal, misschien maakt dat meer indruk.
pi_57504194
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Religieuze fundamentalisten die hun "feest" dagen aan iedereen willen opdringen zijn hier tegen.
Zijn die hier ook? of is dat alleen van horen zeggen?
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:49:25 #150
pi_57504370
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:40 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

Zijn die hier ook? of is dat alleen van horen zeggen?
Lees dit topic nog eens door.
pi_57505682
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In de OP staat 't plan om ook 'goede vrijdag' in een koopavond om te toveren, maar idd geen tegengehoor nog. Waar staat het tegengehoor volgens jou dan?
  donderdag 20 maart 2008 @ 19:46:47 #152
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57506612
Als ik de hele dag gewoon moet werken moet er ook gewoon koopavond zijn

Of men moet mij vrij geven net als de overheid en de banken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 20 maart 2008 @ 19:50:36 #153
pi_57506711
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:07 schreef Chrrris het volgende:

[..]

In de OP staat 't plan om ook 'goede vrijdag' in een koopavond om te toveren, maar idd geen tegengehoor nog. Waar staat het tegengehoor volgens jou dan?
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar Barbaaf toch! Ook jouw moraal, misschien nog meer dan de mijne, is grotendeels bepaald door wat er in dat boek geschreven staat! Daar kun jij je niet aan ontrekken, of je nu wilt of niet. Wat jij als goed of slecht beschouwd is hierin vastgelegd. Als westerse mens is het praktisch onmogelijk je aan de moraal van het Christendom te ontrekken. Atheïst of Christen.
"Christenen hebben moraal uitgevonden en iedereen volgt die ook al zijn ze er zich niet van bewust en daarom moet iedereen christelijke feestdagen accepteren want anders vergaat de wereld."

Moet ik de rest van het topic ook voor je uitspitten of kan je dat zelf?
  donderdag 20 maart 2008 @ 19:54:11 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57506808
Nou, PV, dat is helemaal niet hetgeen dat ik bedoel of zeg.

Ik zeg hier dat iedere westerling, op allerlei manieren, beïnvloedt is door de moraal van het christendom. Of dit nu is vanwege je juffrouw op de kleuterschool die je vertelde wat wel of niet mocht of door je vriendjes. Zelfs Marx is in zijn poging tot rechtvaardigheid en gelijke verdeling in wezen op de (misleidde) christelijke toer gegaan. Want wanneer hij opgegroeid was in een kultuur met een kastenstelsel had hij zijn idee nooit in die vorm gehad.
The End Times are wild
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:03:49 #155
pi_57507054
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:54 schreef LXIV het volgende:
Nou, PV, dat is helemaal niet hetgeen dat ik bedoel of zeg.

Ik zeg hier dat iedere westerling, op allerlei manieren, beïnvloedt is door de moraal van het christendom. Of dit nu is vanwege je juffrouw op de kleuterschool die je vertelde wat wel of niet mocht of door je vriendjes. Zelfs Marx is in zijn poging tot rechtvaardigheid en gelijke verdeling in wezen op de (misleidde) christelijke toer gegaan. Want wanneer hij opgegroeid was in een kultuur met een kastenstelsel had hij zijn idee nooit in die vorm gehad.
Ik ben niet beïnvloed door de christelijke moraal. ik zie alleen met verbazing dat massa's mensen dat lijken te vinden.
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:11:08 #156
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57507217
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben niet beïnvloed door de christelijke moraal. ik zie alleen met verbazing dat massa's mensen dat lijken te vinden.
Ben jij soms in een grot door wolven opgevoed? Of tot je 16e door aliens ontvoerd geweest? IEDEREEN in Nederland is beïnvloed door de christelijke moraal. IEDEREEN. Zelfs jouw afkeer jegens het Christendom is een gevolg van beïnvloeding door de Christelijke moraal.
The End Times are wild
pi_57508192
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:11 schreef LXIV het volgende:
IEDEREEN in Nederland is beïnvloed door de christelijke moraal. IEDEREEN.
Waarom worden er dan geen mensen gestenigd in Nederland (Leviticus 24:16)?

Maar goed, inmiddels zijn we tot de (lachwekkende) conclusie gekomen dat er niemand problemen mee zal hebben als elke winkel zelf mag beslissen of het op de avond van de goede vrijdag open wil zijn. Nou, mooi dan, winkeltijdenwet in de prullenbak, iedereen blij.
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:55:23 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57508248
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:53 schreef keeweyz het volgende:

[..]

Waarom worden er dan maar zo weinig mensen gestenigd in Nederland (Leviticus 24:16)?

Maar goed, inmiddels zijn we tot de (lachwekkende) conclusie gekomen dat er niemand problemen mee zal hebben als elke winkel zelf mag beslissen of het op de avond van de goede vrijdag open wil zijn. Nou, mooi dan, winkeltijdenwet in de prullenbak, opgelost.
Omdat beïnvloed worden niets te maken heeft met stenigen. Duh.

Ik vind dat winkels wel dicht moeten. Want anders is er toch altijd een druk op het personeel om te komen werken.
The End Times are wild
pi_57508418
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind dat winkels wel dicht moeten. Want anders is er toch altijd een druk op het personeel om te komen werken.
Totaal geen druk als je het mij vraagt, er zijn altijd genoeg niet-gelovige werknemers in een bedrijf op die dag op te vangen.
If house is a nation, I wanna be president.
pi_57508438
quote:

[..]

Vertel, waar heeft het dan mee te maken? Waar komt 'de christelijke moraal' dan vandaan als het niet de Bijbel is?
quote:
Nou en? Ze kiezen er zelf voor om gelovig te zijn. Waarom moeten andere mensen daar de last van dragen? Waarom wordt het voor IEDEREEN verboden om op die avond te werken of winkelen? En waarom dan alleen de avond? Waarom niet de hele dag? Waarom niet op elke religieuze dag iedereen verbieden te werken of te winkelen? Het is pure willekeur van privileges, gebruikt door christenen om nog even te laten zien hoe 'bijzonder' en 'machtig' ze zijn in Nederland. Dat blijkt ook uit de hele christelijke beleving van die dag: ze weigeren ZELF te vasten, maar staan er wel op om voor ANDEREN te bepalen wat ze die avond wel of niet mogen doen. Vertel mij eens, hoe valt dat te rijmen met Jezus' eigen woorden: "Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen"??
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:14:59 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57508690
Tja, ga je in een overwegend islamitisch land wonen dan wordt voor je bepaald dat je (in het openbaar althans) geen alcohol mag drinken. Woon je in een communistisch land dan moet je verplicht overheidspropaganda op radio en tv kijken. Woon je in India dan mag je niks doen als er een koe je tuin binnenloopt en je tulpen begint op te eten. Leer er mee leven of maak een keuze.
In iedere samenleving zijn regels, zonder die regels gaat een samenleving ten onder. Die regels zijn in Nederland ook nog eens min of meer democratisch bepaald.
Noem eens een land waar alles mag, of tenminste niets is verboden wat in jouw ogen niet strikt noodzakelijk is.
The End Times are wild
pi_57508896
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:14 schreef LXIV het volgende:
Tja, ga je in een overwegend islamitisch land wonen dan wordt voor je bepaald dat je (in het openbaar althans) geen alcohol mag drinken. Woon je in een communistisch land dan moet je verplicht overheidspropaganda op radio en tv kijken. Woon je in India dan mag je niks doen als er een koe je tuin binnenloopt en je tulpen begint op te eten. Leer er mee leven of maak een keuze.
En Nederland is wat, een christelijke dictatuur? We worden het steeds meer eens geloof ik.
quote:
In iedere samenleving zijn regels, zonder die regels gaat een samenleving ten onder. Die regels zijn in Nederland ook nog eens min of meer democratisch bepaald.
Noem eens een land waar alles mag, of tenminste niets is verboden wat in jouw ogen niet strikt noodzakelijk is.
Ik heb niets tegen verboden an sich, maar dan moeten ze wel rationeel onderbouwd zijn. En een verwijzing naar een sprookjesboek valt daar niet onder.
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:30:10 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57509057
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:23 schreef keeweyz het volgende:

[..]

En Nederland is wat, een christelijke dictatuur? We worden het steeds meer eens geloof ik.
[..]

Ik heb niets tegen verboden an sich, maar dan moeten ze wel rationeel onderbouwd zijn. En een verwijzing naar een sprookjesboek valt daar niet onder.
Wanneer jij iedere vorm van gezag dicatuur noemt, dan is Nederland een dictatuur ja.
The End Times are wild
pi_57509191
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wanneer jij iedere vorm van gezag dicatuur noemt, dan is Nederland een dictatuur ja.
Oke, ook mooi, Nederland staat onder christelijk gezag... Jezus Christus zou zich z'n ogen uit z'n kop schamen als hij zou zien wat voor mafkezen zijn volgelingen zijn geworden.
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:39:10 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57509281
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:35 schreef keeweyz het volgende:

[..]

Oke, ook mooi, Nederland staat onder christelijk gezag... Jezus Christus zou zich z'n ogen uit z'n kop schamen als hij zou zien wat voor mafkezen zijn volgelingen zijn geworden.
Inderdaad Zomaar enkele winkels dichtdoen op zijn sterfdag! De horror! Mensen-die-één-avond-niet-meer-shoppen-kunnen!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!
The End Times are wild
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:42:49 #166
pi_57509369
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ben jij soms in een grot door wolven opgevoed? Of tot je 16e door aliens ontvoerd geweest? IEDEREEN in Nederland is beïnvloed door de christelijke moraal. IEDEREEN. Zelfs jouw afkeer jegens het Christendom is een gevolg van beïnvloeding door de Christelijke moraal.
Dat geloof je alleen maar. Ik ben door niet-religieuze ouders opgevoed in een niet-religieuze familie en omgeving en heb op niet-religieuze scholen gezeten. Ik bekijk religie dus puur van buitenaf. Ik kan dus uitstekend beoordelen wat er in deze maatschappij wel en niet religieus is. Moraal is dat niet en mijn cultuur is dat ook niet. De winkelsluitingstijdenwet is dat voor een belangrijk deel wel.
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:43:11 #167
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_57509374
Als je uit principe niet wil winkelen, blijf je maar thuis .
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:46:49 #168
pi_57509454
quote:

[..]

Ik vind dat we de politie en de brandweer moeten afschaffen. De druk op mensen die in het weekend en 's nacht moeten werken is te groot.
pi_57509467
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad Zomaar enkele winkels dichtdoen op zijn sterfdag! De horror! Mensen-die-één-avond-niet-meer-shoppen-kunnen!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!
Ja idd, de horror... Wat als wij nou zouden beslissen dat de kerk dicht moet op zondag, omdat wij niet naar de kerk willen gaan en dan misschien sommigen van ons de druk kunnen voelen van christenen om wel naar de kerk te gaan.. hoe zou jij dat vinden?

en kom nou niet met: o dus de winkel is jullie kerk ? , want daar doel ik dus niet op
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:49:13 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57509513
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat geloof je alleen maar. Ik ben door niet-religieuze ouders opgevoed in een niet-religieuze familie en omgeving en heb op niet-religieuze scholen gezeten. Ik bekijk religie dus puur van buitenaf. Ik kan dus uitstekend beoordelen wat er in deze maatschappij wel en niet religieus is. Moraal is dat niet en mijn cultuur is dat ook niet. De winkelsluitingstijdenwet is dat voor een belangrijk deel wel.
Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom. Of komt ze uit een land midden in donker Afrika? Jullie hebben toch geen geïsoleerd bestaan geleefd tov de rest van de maatschappij? Jij hebt toch ook normen en waarden wat goed en wat fout is. Dacht je dat die soms geheel autonoom binnen jouw familie ontstaan waren? Wanneer jouw ouders jou opgevoed hebben op een manier enigzins gelijkend op de manier waarop zij weer zjin opgevoed, et cetera, dan komen we binnen 2,3 generaties toch al weer bij een christelijke opvoeding. Die dus ook weer op jou zijn weerslag gehad heeft.
The End Times are wild
pi_57509533
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad Zomaar enkele winkels dichtdoen op zijn sterfdag!
Zomaar anderen behandelen zoals ze zelf niet behandeld willen worden. Dat gaat regelrecht in tegen het woord van Jezus!
quote:
De horror! Mensen-die-één-avond-niet-meer-shoppen-kunnen!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!
De horror! Andere mensen die winkelen op de avond dat de fantasiezoon van je fantasiegod is gestorven!! Is Auschwitz dan voor niets geweest!!

Oftewel: probeer het eens zonder drogredenen.
pi_57509638
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom.
Dat heb je nu al tig keer beweerd in dit topic. Maar probeer het nu ook eens te onderbouwen... Overweeg bijvoorbeeld eens het gebruik van argumenten, voorbeelden, onweerlegbare feiten en desnoods grappige anekdotes (en ja, citaten uit welk sprookjesboek dan ook worden ook tot het laatste gerekend).
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:56:00 #173
pi_57509648
quote:

[..]

Ja, maar ook jouw niet-religieuze familie heeft een moraal. En die moraal is onherroepelijk beïnvloedt door het christendom. Of komt ze uit een land midden in donker Afrika? Jullie hebben toch geen geïsoleerd bestaan geleefd tov de rest van de maatschappij? Jij hebt toch ook normen en waarden wat goed en wat fout is. Dacht je dat die soms geheel autonoom binnen jouw familie ontstaan waren? Wanneer jouw ouders jou opgevoed hebben op een manier enigzins gelijkend op de manier waarop zij weer zjin opgevoed, et cetera, dan komen we binnen 2,3 generaties toch al weer bij een christelijke opvoeding. Die dus ook weer op jou zijn weerslag gehad heeft.
Je kan je geloof hier wel spammen maar je bent d enige die er in trapt.

Moraal is menselijk. Dat het christendom het claimt als hun eigen uitvinding brengt deze religie slechts in diskrediet. De vervormingen die het christendom in menselijke moraal veroorzaakt is verwerpelijk. Mensen weten uitstekend wat wel en niet goed is zonder indoctrinatie. Ik snap dat het jou niet uitkomt, maar dat geeft je niet het recht om voor anderen te bepalen wanneer ze boodschappen mogen doen.

Ik vind religie verkeerd. Als ik jouw redenatie volg mogen we dus religie verbieden.
pi_57509652
quote:

[..]

Mag ik vragen wat dit er mee te maken heeft? Heb namelijk dit deel van de discussie niet gevolgd..
(dat de niet-gelovigen beinvloed worden door een christelijk moraal op sommige punten)
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:57:39 #175
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57509686
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef House-Musik het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat dit er mee te maken heeft? Heb namelijk dit deel van de discussie niet gevolgd..
(dat de niet-gelovigen beinvloed worden door een christelijk moraal op sommige punten)
PV beweert op geen enkele wijze door de christelijke moraal beïnvloedt te zijn. Ik beweer dat dit onmogeljk is als je in Nederland bent opgegroeid.
The End Times are wild
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:59:10 #176
pi_57509717
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:56 schreef House-Musik het volgende:

[..]

De enige invloed die ik zie is dat ze door gelovigen gedwongen worden om religieuze regels te volgen.
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:03:07 #177
pi_57509796
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

PV beweert op geen enkele wijze door de christelijke moraal beïnvloedt te zijn. Ik beweer dat dit onmogeljk is als je in Nederland bent opgegroeid.
Dan ben je kortzichtig. Als je als gelovige in een gelovige omgeving bent opgegroeid kan je je dat natuurlijk niet voorstellen. Misschien helpt het als ik de vergelijking trek met islamitische immigranten die niet beïnvloed zijn door het christendom? Wat jou betreft zou ik een allochtoon kunnen zijn die zich niet in jouw christelijke cultuur wenst te integreren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 20-03-2008 22:33:52 ]
pi_57509942
quote:

[..]

Op dit punt ben ik het dan met je eens, je wordt altijd beinvloedt als je er mee in aanraking komt.
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:14:34 #179
pi_57510041
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 22:09 schreef House-Musik het volgende:

[..]

Op dit punt ben ik het dan met je eens, je wordt altijd beinvloedt als je er mee in aanraking komt.
Ik ben er pas op latere leeftijd mee in aanraking gekomen. Het christendom is lang niet zo almachtig als LXIV dat hoopt.
pi_57510101
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:22 schreef keeweyz het volgende:
Probeer toch maar eens dat lange verhaal, misschien maakt dat meer indruk.
Ik ben hier niet om indruk te maken op jou, sorry.
pi_57510352
quote:

[..]

Enkele voorbeelden van de christelijk moraal:

- "Jullie kunnen niet God dienen én de mammon" (Matteüs 6:24)
- "Dengene, die u aan de wang slaat, biedt ook de andere" (Lukas 6:29)
- "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt" (Mattheüs 7:1)

Ken je ook maar 1 christen die naar deze woorden leeft? Ik niet, in tegendeel zelfs, Nederlandse christenen gedragen zich juist volledig in strijd hiermee. Face it: het christendom draait niet om deze mooie woorden, maar om het sluiten van een belabberde verzekering tegen de hel en het misbruiken van je geloof om privileges te krijgen.
pi_57517679
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 17:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Heb ik gedaan, de enige die voortdurend moord en brand schreeuwt omdat religieuze fundamentalisten hun feest aan anderen willen opdringen ben jijzelf.

Het enige argument vóór behoud van de winkeltijdenwet is (volgens mij, correct me if I'm wrong):
quote:
Dat klinkt toch al heel wat minder fundamentalistisch dan jij het doet voorkomen.

Overigens denk ik dat het met dat punt wel mee zal vallen. Bij grote bedrijven zijn er meer dan genoeg werknemers om de boel draaiende te houden als de christenen een vrije dag opnemen en voor kleine bedrijven waar dit niet zo is (en dus zoveel christenen werken dat ze een onmisbaar aandeel vormen) kan altijd nog besloten worden om de boel alsnog te sluiten. Er kan vast een wet toegevoegd worden om deze vrijheden te garanderen.

Wat die discussie van jullie over wel of niet beinvloed zijn door het christendom hier mee te maken heeft ontgaat me volledig trouwens...
pi_57518132
Ik snap er niets van. Ten eerste is niet overal koopavond op vrijdag. Enschede was het altijd gewoon op donderdag. Ten tweede ben ik wel voor die verplichtte vrije dag. Om mij part maak er een ongelovigendag van. Ten derde zijn de winkels op goede vrijdag gewoon open Ten vierde? Wat is er nu tegen op een verplichtte vrije dag? Zo leer je nog mensen kennen (wanneer je de deur uit gaat) Pasen is allang voor de niet gelovigen een feest voor de paashaas geworden en het is één van de dagen dat je de familie wel kunt zien. Iedereen vrij.Lekker met de kinderen paaseieren zoeken. (vaak op voetbalveld waar de volwassenen hun drankje kunnen nuttigen)

Ik merk geen bal van een goede vrijdag of pasen...maar neem aan dat je de christenen het liefst in kampen op sluit? En dat, wanneer het een verplichtte vrije dag was wat niets met het geloof te maken had..je het prima vond die vrije dag? Er zijn nog genoeg bedrijven gewoon op christelijke feestdagen (wat je tegenwoordig niet eens meer christelijk kunt noemen..denkt aan kerstboom..Kerstman...paaskonijn enz) Misschien dat je bij één van die bedrijven aan de slag kunt? Of wil je gewoon ..JOUW....wil opleggen door de hele vrije dagen op de kop te zetten omdat jij alle gelovigen zo haat?

Ik ben wel blij met die enkele verplichtte vrije dagen En hoe jij ze wil benoemen? Zal mij aan mijn achterste roesten
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
  vrijdag 21 maart 2008 @ 12:36:00 #184
pi_57518459
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:17 schreef Waterwereld het volgende:

Ik ben wel blij met die enkele verplichtte vrije dagen En hoe jij ze wil benoemen? Zal mij aan mijn achterste roesten
Ik niet. Er geen enkele reden om mensen te dwingen om op bepaalde dagen vrij te nemen. Als ik op zondag wil werken moet ik dat zelf kunnen bepalen. Jij bent gewoon een dictator dat je mij wilt dwingen op bepaalde dagen vrij te nemen.

[ Bericht 100% gewijzigd door Papierversnipperaar op 21-03-2008 12:43:00 ]
pi_57518480
Het gaat mij niet eens zozeer om de christelijke feestdagen (al zie ik daar echt het nut niet van in), maar ook bijvoorbeeld de zondag, waarom moet het hele land één dag in de week stilstaan?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 12:47:50 #186
pi_57518709
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 11:54 schreef JedaiNait het volgende:

Dat klinkt toch al heel wat minder fundamentalistisch dan jij het doet voorkomen.
Hij zal wel moeten. Hij begrijpt heel goed dat "cultuur" of "geloof! geen goede argumenten zijn. Dan blijven (slechte) rationele argumenten over.
pi_57518734
quote:
Ik ben hetero dus houd niet zo van winkelen
Ik moest even heel erg lachen Je benadrukt het wel heel erg geen homo te zijn

en voor de rest? Ik ben wel blij met die vrije dagen. Hier zijn de winkels gewoon open tot 19:00. Een uurtje eerder gesloten. Weet niet waar jij werkt, maar waarom werk jij dan niet tot 's avonds laat door? Waarom banken enz enz dicht? Moet dan toch ook gewoon open blijven tot..? Misschien dat je dan later moet beginnen, maar dan ga je toch lekker 'smorgens?

Het boeit mij totaal niet of het nu van oorsprong christelijke vrije dagen zijn (die mensen werken vaak in de zorg..dus hebben dan vaak toch geen vrij) Ik ben wel blij met die verplichtte vrije dagen..vooral omdat we een hele toffe familie hebben en er graag met z'n allen op uit trekken of bij elkaar hangen, dus af en toe dan ook gezamenlijk vrij zijn.

Maandag is het eieren zoeken hier met de kinderen
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_57518893
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Jij bent gewoon een dictator dat je mij wilt dwingen op bepaalde dagen vrij te nemen.
Dan noem mij ook maar een dictator, maar dat boeit mij niet zo. Het is gewoon zo dat het in de meeste bedrijven bijna onmogelijk is om met de hele familie tegelijk vrij te krijgen. Bij vervoersbedrijven is het überhaupt al moeilijk met zekerheid vrij te krijgen. Moet je als chauffeur tot zes uur in de ochtend oproepbaar zijn. Of je moet een hele week vrij nemen. (wat ook al bijna onmogelijk is gebleken, want je zult met het minste geringste half gedwongen worden te werken wanneer er uitval is.

Wanneer een werkgever vrij is en het bedrijf gesloten is? Is dat ook het enige moment dat jij als werknemer er zeker van kunt zijn vrij te zijn. Dus ik vind dat niets te maken hebben met dictatorschap, maar met rust.

Niet iedereen werkt van 8 tot 17:00
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:08:01 #189
pi_57519070
Wil je de politie afschaffen dan?

Je kan naturlijk metje werkgever afspreken dat je op een bepaalde dag niet oproepbaar bent. Als je jezelf ter beschikking stelt ben je zelf verantwoordelijk. Wil je mij wettelijk vrij opdringen omdat jij geen afspraken met je baas kan maken?
pi_57519102
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:49 schreef paddy het volgende:
Ik ben wel blij met die verplichtte vrije dagen..vooral omdat we een hele toffe familie hebben en er graag met z'n allen op uit trekken of bij elkaar hangen, dus af en toe dan ook gezamenlijk vrij zijn.
Begrijp ik: (beter) voorstel:

In plaats van hemelvaart, goede vrijdag en pasen voeren we een verplicht lang weekend in rond 5 mei. Dan vieren we de vrijheid van ons land (wat voor iedere Nederlander een reden tot feest is) en is het bovendien veel mooier weer dan in maart!
pi_57519108
Ik vind dan eigenlijk dat alle bedrijven gewoon ook dezelfde sluitingstijden als de winkels moeten hebben. Dus ook alle bedrijven die normaal om 17:00 of 18:00 gesloten zijn
pi_57519192
Moeten niet, maar het zou het file probleem wel oplossen als de 9-5 mentatiliteit wat opgeheven zou worden en sommige mensen wat eerder en anderen wat later gingen werken!
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:15:56 #193
pi_57519231
Kerstmis afschaffen en rond oud en nieuw 4 dagen vrij.
Vrije weekend afschaffen en elke maand 1,5 week aansluitend vrij.
pi_57519530
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:09 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

Begrijp ik: (beter) voorstel:

In plaats van hemelvaart, goede vrijdag en pasen voeren we een verplicht lang weekend in rond 5 mei. Dan vieren we de vrijheid van ons land (wat voor iedere Nederlander een reden tot feest is) en is het bovendien veel mooier weer dan in maart!
Denk dat zelfs veel christenen dit niet uitmaakt, want die 2e paasdag of tweede kerstdag is er gewoon bij verzonnen. Het maakt mij in ieder geval niet uit, zolang er maar een paar vaste dagen zijn dat je samen iets kunt ondernemen.

En Papierversnipperaar? Ook ij de politie heb je geen vrij dagen garantie. Daarom gaat mijn broer en een vriend (recherche) zijn vrije dag ook echt weg zonder telefoon. Er zijn wel aangepaste diensten ...want wanneer de winkels gesloten zijn? Is er vaak ook minder politie nodig.

En het is natuurlijk een heel normaal gegeven dat bepaalde beroepen nooit echt vrij zijn wanneer het bedrijf open is. Ik vind persoonlijk die rust wel heel erg prettig. Personeel kan zich weer opladen. Je kunt gewoon niet even doorzakken wanneer je niet zeker weet of ze je op gaan roepen.

Een chauffeur werkt al vak minimaal 10 tot 12 uur, dus die enkele verplichtte vrije dag kan dan niet zo afgenomen worden. En nee, wij werken niet in de chauffeursbranche, maar heb menig gezellig dagje met vrienden de soep in zien lopen wanneer hij eens een dag vrij nam voor een lang weekeinde. Te ver weggaan kon dan ook niet, want van de 4x is hij toch 2x in de vroege ochtend opgeroepen dat een collega ziek was en hij moest komen. Doe je dat niet? Kun je helemaal geen vrije dagen meer krijgen. Zo werkt dat gewoon in heel veel bedrijven.

En ja, ook in functies voor hoger opgeleiden gaat het zo. Die hebben vaak al helemaal geen sociaal leven, dus wanneer de bedrijven zondag (of welke vaste vrij dag dan ook) ook nog open zijn? Geweldig voor de kinderen zeg

Mijn vriendin werkt zes dagen. Ze zou er zeven gaan werken wanneer de zondag de bedrijven ook allemaal open zijn (eigen bedrijf)

Ik ben dus blij met die dagen..en ja, voor mij persoonlijk omdat we gewoon een hele grote hechte familie hebben en wij heel graag samen dingen ondernemen. Nu bedoel ik niet elk weekeinde samen zijn (alhoewel wel 2x p mnd), maar vaak wel een paar keer per jaar er samen op uit gaan. (zonder verplichtingen)

Die paar keer per jaar vrij vind ik gewoon fijn. En ja, begrijp dat een werkgever zijn personeel liever nooit vrij ziet vragen.

Ik moet steeds denken aan die reclame....de maandag tegenhouden met een stad....(ik moet dan denken aan dezelfde leegstroom van een dorp van werkgevers die de vrijdagavond tegenhouden)
pi_57519649
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mooi niet! Ik heb kinderen die in het weekeinde vrij zijn Je krijgt het nooit voor elkaar om de weekeinden altijd vrij te krijgen voor je kinderen. Je krijgt dus nog meer hangjongeren, want veel ouders (werkende minima) moeten gewoon allebei werken. En die andere maakt mij dus niet uit.
pi_57519693
quote:
Mag ik vragen welk werk jij doet? En wat zijn je werktijden?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 13:45:05 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57519819
quote:
Jij wil dit misschien. Maar een meerderheid van de bevolking toch beslist niet. Anders was het wel zo gebeurt. Of vind jij dat je als anti-gelovige het recht hebt om de rest der bevolking jouw wil op te dringen? Zelfs niet-gelovigen willen nog wel op kerstmis vrij.
The End Times are wild
pi_57521306
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jij wil dit misschien. Maar een meerderheid van de bevolking toch beslist niet. Anders was het wel zo gebeurt. Of vind jij dat je als anti-gelovige het recht hebt om de rest der bevolking jouw wil op te dringen? Zelfs niet-gelovigen willen nog wel op kerstmis vrij.

Ik wou zeggen, kerst wordt toch nog wel in overvloed gevierd, ook zonder de bijbelse betekenis. Handen af van kerstmis

En je bent toch wel n zure chagrijn als je dat uit principe niet gaat vieren
  vrijdag 21 maart 2008 @ 15:16:10 #199
pi_57521620
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik mag niks opdringen maar andere mensen mogen dat wel?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 15:21:00 #200
pi_57521719
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:38 schreef paddy het volgende:

[..]

Mag ik vragen welk werk jij doet? En wat zijn je werktijden?
Op het moment werk ik van 8 tot half 5, ik hoop binnen een maand wisseldiensten te draaien. Avonden en weekenden en zo min mogelijk 's ochtends. Wil je mij dat verbieden omdat jij zaterdags ochtends op het voetbalveld wil staan? Ik hou niet van voetbal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')