Nee, het stucadoorswerk zelf niet.quote:Op zondag 16 maart 2008 13:48 schreef Longmen het volgende:
Inmiddels gevonden.
Kan je stucadoorswerk hier ook onder zetten? Is dat dus aftrekbaar?
Privé onttrekkingen in contanten, volgens mij slaat dat meer op cash geldopname uit cash binnengekomen geld. Contant geld is geld in het knuistje.quote:Op maandag 17 maart 2008 16:13 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik heb een vraag over mijn aangifte inkomstenbel. 2007 voor ondernemers.
Ik ben nl. de eigenaar van een eenmanszaak, ik vul dit formulier nu voor het eerst in.
Ik moet opgeven Winst-en-verliesverrekening... waarna de rekenmodule netjes de neto winst van het bedrijf aangeeft.
In de volgende sectie moet ik aangeven 'winst uit eigen ondernemingen'.
Hier heb ik verschillende opties en vink ik aan: 'Prive onttrekkingen in contanten' en 'Ondernemers aftrek'.
Ik ga ervan uit dat de 'prive ontrekkingen' betrekken op het bedrag wat je aan jezelf uitgekeerd hebt om van te leven (bijna alles wat ik verdien in een maand gaat naar levensonderhoud... oftewel mijn loon).
Klopt het dat ik hier alles moet opgeven wat ik van de bedrijfsrekening heb overgeschreven naar mijn prive rekening?
Klopt. Alle bedragen die je ontrekt aan je onderneming (in de vorm van geld of in natura) minus de stortingen die je hebt gedaan (ook in geld en natura) moet je hier corrigeren om op het fiscale resultaat te komen.quote:Op maandag 17 maart 2008 16:13 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik heb een vraag over mijn aangifte inkomstenbel. 2007 voor ondernemers.
Ik ben nl. de eigenaar van een eenmanszaak, ik vul dit formulier nu voor het eerst in.
Ik moet opgeven Winst-en-verliesverrekening... waarna de rekenmodule netjes de neto winst van het bedrijf aangeeft.
In de volgende sectie moet ik aangeven 'winst uit eigen ondernemingen'.
Hier heb ik verschillende opties en vink ik aan: 'Prive onttrekkingen in contanten' en 'Ondernemers aftrek'.
Ik ga ervan uit dat de 'prive ontrekkingen' betrekken op het bedrag wat je aan jezelf uitgekeerd hebt om van te leven (bijna alles wat ik verdien in een maand gaat naar levensonderhoud... oftewel mijn loon).
Klopt het dat ik hier alles moet opgeven wat ik van de bedrijfsrekening heb overgeschreven naar mijn prive rekening?
Het laatste halfjaar van 2006-2007 en de eerste helft van 2007-2008. En dan ook alleen de uitgaven die je werkelijk in 2007 hebt gedaan.quote:Op maandag 17 maart 2008 17:42 schreef Radjesh het volgende:
Als ik mijn collegegeld wil aftrekken, moet ik het toch doen van schooljaar 2006 -2007 voor de aangifte van 2007?
Niet dus. Zie hierboven.quote:Op maandag 17 maart 2008 17:49 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Privé onttrekkingen in contanten, volgens mij slaat dat meer op cash geldopname uit cash binnengekomen geld. Contant geld is geld in het knuistje.
Feestjes, drank,... Enough said.quote:Op maandag 17 maart 2008 18:35 schreef Baske1978 het volgende:
Menatwork heeft mij volop geadviseerd en geholpen maar.....feestje gehad en iedereen heeft toch weer 'tips'.
De studiekosten drukken op het jaar dat ze betaald zijn. Dus in één keer als afrek nemen is geen optie als er periodiek betaald wordt.quote:De aanvangskosten van de studie waren betrekkelijk hoog, kan ik die in 1 keer nemen of dien ik alles te verspreiden over de complete studieperiode? (maandelijks wordt er nog steeds een bedrag bepaald als lesgeld)
De stookkosten kun je niet opvoeren als het een niet zelfstandige ruimte is. Wil je het wel ten laste van de onderneming brengen, mag het maar tot een bedrag van 4% van de waarde van de ruimte en valt deze ruimte niet meer in box 1 maar box 3 (voor zover er sprake is van een eigen woning) met al gevolg een beperking van de renteaftrek van de hypotheek.quote:Tevens adviseren mensen toch de ondernemeing in 2007 te starten. Door middel van op voeren studiekosten, stookkosten 'praktijk' ruimte etc. op te voeren als kosten en dan verlies te compenseren met bijvoorbeeld 2009 (dit mag toch tot 5 jaar?).
Of je een juiste keuze gemaakt hebt, kun je alleen achteraf beoordelen. Nooit vooraf. Je kunt hoogstens een inschatting maken in het begin.quote:Zelf denk ik dat de beginjaren het schrijven van winst lastig wordt of dat ik deze in ieders geval kan drukken op diverse wijze.
Wat is nu wijsheid?!?
Klopt.quote:Op maandag 17 maart 2008 20:40 schreef Baske1978 het volgende:
er zijn zowel periodieke studiekosten als een eenmalig bedrag. Beide kunnen dus afgetrokken worden in het jaar dat ze betaald zijn....
De ruimte wordt niet toegerekend aan de onderneming maar gezien als een soort van 'belegging' dat je vanuit privé (box 3) verhuurt aan de onderneming. Echter mag je niet meer kosten ten laste van je onderneming brengen dat de opbrengst in box 3. En dat is 4% (fictief rendement).quote:Er is inderdaad sprake van een eigen woning; e.e.a. houdt dus in dat de rente niet meer fiscaal aftrekbaar is omdat de ruimte toegerekend wordt aan een onderneming?
Als je het doet, zorg er dan voor dat de fiscus je wel als ondernemer 'erkent'. Anders heb je er nog niks aan.quote:Denk dat het verstandig is de eerste jaren 'gewoon' te doen om zo het maixmale eruit te halen....
toch bedankt...(misschien een stukje van de uitleg gemist door de drank?!!)
Nee OK.quote:Op maandag 17 maart 2008 18:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet dus. Zie hierboven.
Heeft niets te maken met contant geld in het knuistje.
Ja ik weet het. Sorry. Ik waardeer jouw input absoluut. Ben inderdaad op zoek naar een second opinion. Ik BLIJF het proberen...quote:Op woensdag 19 maart 2008 08:35 schreef ManAtWork het volgende:
Deze vraag is al eerder gesteld,... en beantwoord.![]()
Ik laat het dus maar aan anderen over om te reageren.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze gevraagd hebben om de vervoersbewijzen. Maar ja, zo vaak ben ik ook geen mensen tegen gekomen die in het oosten van het land met het openbaar vervoer van/naar het werk proberen te reizen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:09 schreef SHE het volgende:
Vraag;
Omdat ik mijn lease-auto moest inleveren vorig jaar ivm nieuwe baan zonder gadgets; heb ik af en toe ook met de trein gereisd, tot ik de auto van mijn schoonmoeder kreeg om naar mijn werk te reizen.
Note: de auto staat wel op haar naam.
Nu wil ik natuurlijk lekker aftrekken, want ik heb amper aftrekpostenDus ik dacht even lekker oneerlijk te zijn, en ietsie meer Ov-dagen op te voeren. Was toch ff 300,- netto extra
Nu komt ie alleen; ze zeggen dat je de vervoersbewijzen moet bewaren en een vervoersverklaring moet kunnen overleggen.
Nou; dat laatste kan ik wel fabriceren, want ik zit hoog in de hierachie op mijn werk.
Maar vervoersbewijzen heb ik niet bewaard.
Hoe groot is de kans dat de belastingdienst mij hierom gaat vragen?
Je geeft zelf al aan 'wat flauwekul is natuurlijk'. Dus doe je iets stouts? Ja, je voert studiekosten op die niet als studiekosten kwalificeren.quote:Dan vraag 2: Ik heb in het kader van hobby, een officiele opleiding dierenarts assistente gekocht vorig jaar.
Die kosten wil ik als studiekosten opvoeren.
Ik doe dan net alsof ik dat zogenaamd doe met oog op een toekomstige baan, wat flauwekul is natuurlijk, maar volgens mij doe ik dan niets stouts toch?
Eerst een vraagteken,... want wat heeft 2006 met 2003 te maken?quote:Dan vraag 3 : Ik heb in 2006 geen belasting teruggevraagd, terwijl ik er wel recht op had. Dit heb ik echter gedaan omdat ik in 2003 een beetje teveel had gedraaid en ik verwachtte vreselijk de lul te zijn.
Nu heb ik natuurlijk de belasting gebeld en semi eerlijk verteld wat ik bedoelde, en hij liet min of meer ook doorschemeren dat ze wel een oogje zouden dichtknijpen als ik niet nog kwam jengelen over een paar centen over 2006.
Ergens voelt dat wel logisch, je geeft en je neemt..maar aan de andere kant wil ik mezelf niet tekort doen.
Alvast voor MAW en andere helpers:x 1000
Je hebt dus een ambtenaar gevonden die wakker te krijgen is.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:36 schreef SHE het volgende:
Blijkbaar heeft het dus wel met elkaar te maken; want ik MOEST aangifte doen voor 2003 en heb net gedaan of mijn neus bloedde.
Toen ik belde zijn ze gaan kijken in hun systeem en was dat ook het eerste wat ze zeiden; maar toen ik doorvroeg zei hij eigenlijk min of meer dat als ik niet meer ging zeuren om geld over 2005/2006 dat ze van 2003ook wel niet wakker zouden liggen. Alsof ze het daarmee vereffenen ofzo![]()
Ik heb ook nooit meer iets gehoord.
Ik wilde dus alleen even checken of ik niet iets teveel risico neem. Beetje risico is altijd wel leuk natuurlijk, maar ik wil ook weer niet oerdom zijn.
Okee, hier de second opinion:quote:Op woensdag 19 maart 2008 09:44 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ja ik weet het. Sorry. Ik waardeer jouw input absoluut. Ben inderdaad op zoek naar een second opinion. Ik BLIJF het proberen...
Maar wat is je vraag?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:20 schreef enter het volgende:
Misschien is deze vraag al vaker gesteld, maar
Ik heb een vaste baan als stagiare (maar het is geen stage-contract, voorheen wel maar sinds 01-01-2007 niet meer, gewoon een medewerkster), op mijn jaaropgaaf wordt geen arbeidskorting berekend, naar mijn idee vul ik alles goed in, maar blijf een ontzettend hoog bedrag terug krijgen....?
De rest van mijn collega's hebben wel een arbeidskorting op hun jaaropgaaf staan.
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.quote:
Als er bij jou geen arbeidskorting is toegepast (en je hebt er wel recht op) is er dus te veel loonheffing ingehouden. Dat krijg je nu bij de aangifte inkomstenbelasting weer terug.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef enter het volgende:
[..]
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.
Als de arbeidskorting niet alvast gegeven is tijdens het maandelijkse betalen van voorbelasting (de loonheffing), dan dien je de arbeidskorting dus later te krijgen. Dit kan oplopen tot 2.138 euro.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef enter het volgende:
[..]
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.
Als je alleen lening krijgt en geen beurs, dan mag je normbedrag * aantal maanden studie doen. Dat totaal (-500) = je aftrekpost.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:16 schreef Demon-Hunter het volgende:
Allo! Misschien een stomme vraag die al eerder aan bod is gekomen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit...
Ik snap het principe van de studieposten, en het principe van de normbedragen voor collegegeld aftrekpost. Echter, als je HELEMAAL geen stufi meer ontvangt, en WEL een lening van het IBG hebt:
a. Ik kan alle normbedragen van 2007 bij elkaar optellen.
b. Moet ik hier nog de totale ontvangen lening van aftrekken?
c. Is dit hoger dan ¤500, dan mag ik het aftrekken
De vraag zit bij mij dus voornamelijk in puntje b. Iemand die me hier opheldering over kan geven? De algemene info hierover behandelt voorzover ik weet mijn vraag/situatie niet...
Super! Dank je wel, zat ff te twijfelen aangezien ik in de toelichting las dat er op de een of andere manier ook nog 'rentedragende leningen' van het normbedrag afgetrokken moesten worden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:36 schreef Cottleston-Pie het volgende:
[..]
Als je alleen lening krijgt en geen beurs, dan mag je normbedrag * aantal maanden studie doen. Dat totaal (-500) = je aftrekpost.
Kan inderdaad.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:56 schreef Bullebak het volgende:
De kadastrale rechten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar. Welke kosten zijn dat precies![]()
Inschrijving kadaster, inzage en controle? (iets van 100 e totaal)
Succes!quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:18 schreef Detroit het volgende:
Aangifte ingevuld. Ben altijd wel bang dat ik dingen verkeerd invul, of bepaalde kritieke posten vergeet mee te nemen in de aangifte. Zeker nu ik vorig jaar een woning gekost heb en daar blijkbaar wel het een en ander bij komt kijken op belastinggebied.
Ik had dit topic al eerder moeten checken dus, derhalve een TVP.
Mijn antwoorden.quote:mijn vragen:
a) Kan ik belastingaangifte doen?
b) Heeft het nu/voordeel? Zo ja, wat?
c) Hoe en wat moet ik dat doen?
d) Waar kan ik daar meer informatie over vinden? (want zie op Internet door de bomen het bos niet meer...)
e) Zitten er nadelen aan als ik (vrijwillig?) belastingaangifte nu ga doen?
f) Hoe zit di bij anderen? (vergelijkbare personen, of kinderen van volwassenen hier in zo'n zelfde situatie)
Nope. De aftrek studiekosten verlaagt zijn belastbare inkomen, hij zou pas een restant hebben als zijn inkomen lager dan 0 zou worden. Pas als je daadwerkelijk belasting verschuldigd bent komen de heffingskortingen om de hoek kijken. Deze verlagen het inkomen ook niet, het is een (netto)korting op het verschuldigde bedrag.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:07 schreef GForceT1 het volgende:
Vreemd, vriend van me heeft +/- 1500 verdiend in 2006
Heeft alle loonbelasting teruggekregen via de heffingskorting.
Nu dacht ik, als hij zijn studiekosten opvoert, krijgt hij dus een restant persoonsgebonden aftrek over 2006 die hij in 2007 kan opvoeren. Maar wat doet dat aangifteprogramma? in plaats van een restant te creëren, verlaagt het gewoon de heffingskorting met de persoonsgebondenaftrek.
De heffingskorting gaat dus naar beneden en er blijft geen aftrek over.
Ik dacht dat heffingskortingen altijd voor gingen?
ManatWork? enig idee? (of een ander)
Welke kosten zijn aftrekbaar bij een 2e hypotheek welke niet gebruikt is voor de woning? Ik weet dat de rente niet aftrekbaar is en de notariskosten wel maar waar vul ik deze in?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 07:47 schreef ManAtWork het volgende:
Antwoord op de vraag: ja.
Akte van levering is inderdaad niet aftrekbaar.
Je tekent bij de makelaar wel de koopakte maar deze dient bij de notaris te passeren en moet worden ingeschreven. De kosten van de levering van de woning (op dat moment ben je pas eigenaar, niet bij het ondertekenen van de koopakte bij de makelaar) zijn dus niet aftrekbaar.
Bedankt voor je antwoord. Ik begreep dit van de financierder. Misschien verkeerd begrepen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:05 schreef ManAtWork het volgende:
Geen.
Deze kosten zijn namelijk niet gemaakt ten behoeve van de financiering van de eigen woning en komen dus niet voor aftrek in aanmerking.
(Hoe kom je erbij dat de notariskosten wel aftrekbaar zouden zijn?)
Je mag de werkelijke autokosten per kilometer opvoeren. Dat kan dus per auto en per persoon verschillen. In mijn eigen geval kom ik precies uit op 28 cent per kilometer.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 11:30 schreef essie05 het volgende:
[..]
Nog een ander vraagje, wanneer ik bij de specifieke uitgaven de km vergoeding wil invullen van hoeveel cent per km moet ik dan uitgaan? Ik weet dat als het gaat om ziekenbezoek dit ¤0,20 per km is maar dat dit bedrag hoger is als je de kosten hebt gemaakt voor vervoer naar dokter/ziekenhuis etc.
quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:25 schreef Gangster-Engel het volgende:
Wat vraagjes (meeste zijn min of meer al voorbij gekomen maar even voor mijn eigen geruststelling):
* zorgkosten want dat is me een groot raadsel. Begrijp ik het goed als de BD op een of andere manier een bepaalde drempel berekend (in mijn geval 2K EUR) en dat je dan alle kosten mag opvoeren en als je boven dat bedrag komt mag je het aftrekken van je aangifte. Kosten zijn:
-zorgverzekering
- aanvullende verzekering
- huisapotheek (23 eur per maand)
- no claim? (negatieve aftrek neem ik aan?)
- gedeclareerde kosten bij zorgverzekering (brillen e.d)
- zorgtoeslag (negatieve aftrek neem ik aan?)
Dank!quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:33 schreef RJD het volgende:
[..]
Daar hebben we een heel mooi topic over: Overzicht aftrekbare ziektekosten 2007
Om mezelf maar even te beantwoorden na het lezen van het bovengenoemde topic:quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:39 schreef Gangster-Engel het volgende:
En de bonusvraag: ik topic 3 stond dat je "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" 1328 EUR (mijn geval) op je jaaropgave mocht aftrekken bij je ziektekosten. Komt dit bedrag bovenop de kosten die je al betaald voor je zorverzekering (ook zoiets). Zoja dan kom ik natuurlijk wel boven de 2000 eur uit. Hoe wordt die in mijn geval 2000 drempel berekend!?
Mag ik vragen hoe jij de vaste kosten hebt berekend? Er staat bij dat je voor onderhoud ongeveer 250 euro moet berekenen, onze kosten waren vorig jaar beduidend hoger. En hoe bereken ik de afschrijving dan?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:30 schreef RJD het volgende:
[..]
Je mag de werkelijke autokosten per kilometer opvoeren. Dat kan dus per auto en per persoon verschillen. In mijn eigen geval kom ik precies uit op 28 cent per kilometer.
Dat komt omdat je met tabellen te maken hebt. Je moet dus de vergoeding van je werkgever van het tabelbedrag afhalen en dan blijft er niets over.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:25 schreef Gangster-Engel het volgende:
Zo ook maar eens gebruik gemaakt van de maartse buien om de aangifte te voldoen. Hele topic reeks doorgespit. MaW en DJ alvast bedankt voor de vele tips e.d. Eerste jaar met eigen huis en full time baan, dus spannend aangifte dit jaar!
Wat vraagjes (meeste zijn min of meer al voorbij gekomen maar even voor mijn eigen geruststelling):
* Ik ga elke dag met de trein na mijn werk (tilburg-eindhoven, 40km) en heb hiervoor een trajectkaart (180 EUR), ik krijg maandelijks terug van mijn werkgever (120 EUR). Dus ik denk mooi die 60EUR per maand opgeven maar als ik de reeele gegevens invul bij reisaftrek OV invul dan krijg ik geen aftrek. Rekend de BD met lagere percentages en heb ik dus dikke pech?
Hier is ten opzichte van 2006 niets verandert. Behalve dat het heffingsvrij vermogen iets is verhoogd. Als je onder de ¤ 20.000 aan bezittingen minus schulden hebt, hoef je hier inderdaad niets op te geven.quote:* BOX 3: Is dat verandert tov 2006? Moet je nu een minimaal vermogen van 20K hebben om hiervoor belasting te moeten betalen? Dit haal ik bij lange na niet dus dan hoef ik me hier ook niet druk over te maken
Zie vetgedrukte hierboven.quote:* zorgkosten want dat is me een groot raadsel. Begrijp ik het goed als de BD op een of andere manier een bepaalde drempel berekend (in mijn geval 2K EUR) en dat je dan alle kosten mag opvoeren en als je boven dat bedrag komt mag je het aftrekken van je aangifte. Kosten zijn:
-zorgverzekering Ja, een vast bedrag per persoon
- aanvullende verzekering Ja, de werkelijke kosten.
- huisapotheek (23 eur per maand) Inderdaad
- no claim? (negatieve aftrek neem ik aan?) Nee, deze mag je niet opvoeren.
- gedeclareerde kosten bij zorgverzekering (brillen e.d) Kosten die vergoed zijn door de zorgeverzekeraar kun je per definitie niet opvoeren. Alleen het niet vergoede deel.
- zorgtoeslag (negatieve aftrek neem ik aan?) Zorgtoeslag is gespecificeerd in de rekenhulp en moet je dus ook daar opgeven. Eventuele terugbetaalde toeslag van voorgaande jaren mag je hier ook meenemen.
Pensioen hoef je niet op te geven in je aangifte. Maar je helpt wel de mogelijkheid om een lijfrente af te trekken als je een pensioengat hebt en een lijfrentepolis hebt afgesloten.quote:* Ik ben net 9 maanden aan het werk en heb eigenlijk geen idee hoe het zit met mijn pensioen (Actiepunt!), is dit nog van belang? Er staat namelijk wel op mijn loonstrook elke maand iets van levensloop bijdrage, maar voorzover ik weet doe ik daar niet aan mee.
Alvast bedankt voor de moeite!
Je hebt het verkeerde programma als je voor de IB als ondernemer bent aangemerkt door de belastingdienst.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:25 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb naast mijn loondienst een VOF waarbij ik wat extra inkomsten genereer. Het gaat hier om max 1000uur per jaar en een jaaromzet van ongeveer 5000 euro. Ik doe aangifte middels het elektronische programma van de belastingdienst (voor particulieren) hier kan ik onder 'Box 1 - overige inkomsten' invullen wat ik aan extra inkomsten en kosten in 2007 heb gehad.
Nu is mijn vraag welk bedrag ik hiervoor in moet vullen..?
- Uitgekeerde winst naar mijn prive rekening
- Totale winst en kosten van het bedrijf verdeeld over de vennoten
Ik dacht zelf het eerste geval, ik heb een deel van de winst namelijk nog in het bedrijf zitten om kosten die ik komend jaar ga maken op te vangen.
Waar staat dat jij ¤ 250,- aan onderhoudskosten moet rekenen? Als je werkelijke kosten hoger zijn, reken je dat mee.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:55 schreef essie05 het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe jij de vaste kosten hebt berekend? Er staat bij dat je voor onderhoud ongeveer 250 euro moet berekenen, onze kosten waren vorig jaar beduidend hoger. En hoe bereken ik de afschrijving dan?
Correct, met uitzondering van 11%. Dit is 11,5% van het drempelinkomen. En het drempelinkomen is niet per definitie het belastbaar inkomen. (Miereneukerij, maar goed,... je wilt een antwoord.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:53 schreef Gangster-Engel het volgende:
[..]
Om mezelf maar even te beantwoorden na het lezen van het bovengenoemde topic:
- Ja je mag "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" aftrekken
- 11% van je belastbaar inkomen is de drempel
Correct!?
Op de site van de anwb staat dat ¤250,- als gemiddelde word gerekend bij bepaling van de km vergoeding vandaar dat ik daaraan kom. Die geschatte waarde zoek ik even op, en anders mijn man dan levert hij ook zijn bijdrage aan het invullen van de belastingquote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar staat dat jij ¤ 250,- aan onderhoudskosten moet rekenen? Als je werkelijke kosten hoger zijn, reken je dat mee.
En de afschrijving is het verschil tussen de waarde van de auto op 1 januari en de waarde van de auto op 31 december.
Er zijn verschillende sites waarop je een (geschatte) waarde van de auto kunt vinden.
Volgens mij ben ik geen ondernemer aangezien mijn inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen en ik maar een beperkte hoeveelheid tijd in de VOF steek.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:48 schreef ManAtWork het volgende:
Je hebt het verkeerde programma als je voor de IB als ondernemer bent aangemerkt door de belastingdienst.
Als je geen ondernemer bent, vul je onder de 'overige inkomsten' jouw aandeel in de winst (omzet minus kosten) in. Met het deel dat je naar privé hebt uitgekeerd, hoef je niets te doen.
haha gelukkig niet. Anders had er een mooi bedrag gestaan. Even uit het blote hoofd zijn we ruim 1200 euro kwijt geweest aan reparaties, en dan reken ik niet de reparaties mee die onder de garantie viel (vorig jaar 2e hands auto gekocht). Maar ik verdiep me in ieder geval zo in de km prijs omdat, op een paar tientjes na, onze dochter dan de verhoging van ¤ 808,- mag invullen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:56 schreef ManAtWork het volgende:
Gemiddeld ja,... maar de ANWB kan niet in jouw huishoudboekje kijken.
Heb je een inlogcode van de belastingdienst ontvangen (begint met NL....) zodat je hier kunt inloggen?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:57 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik geen ondernemer aangezien mijn inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen en ik maar een beperkte hoeveelheid tijd in de VOF steek.
Maar ik moet dus de winst invullen ongeacht wat ik aan mezelf heb uitgekeerd?
Ik denk dat k je verkeerd heb begrepen..quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:07 schreef ManAtWork het volgende:
Heb je een inlogcode van de belastingdienst ontvangen (begint met NL....) zodat je hier kunt inloggen?
Zo nee, dan ben je waarschijnlijk geen ondernemer. (Wel vreemd als je een vof hebt,... niet ingeschreven in KvK?) Je geeft dan inderdaad alleen je winst op. Hetgeen je aan jezelf hebt uitgekeerd staat hier helemaal los van.
O ja, het maakt niet uit of je inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen. Ook dan kun je ondernemer zijn.
quote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:57 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik geen ondernemer aangezien mijn inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen en ik maar een beperkte hoeveelheid tijd in de VOF steek.
Maar ik moet dus de winst invullen ongeacht wat ik aan mezelf heb uitgekeerd?
Even ter verduidelijking: De fiscus ziet jouw onderneming niet als belastingplichtige, de belastingplichtige ben jijzelf. Inclusief je onderneming dus. Jij als belastingplichtige geeft dus in één aangifte zowel je winst aan als je loon en alle overige bestanddelen en aftrekposten. Daarom maakt het ook niet uit of (en hoeveel) geld je vanuit de VOF aan jezelf uitkeert, de belastingdienst ziet dat als "belastingplichtige Flipper geeft geld aan belastingplichtige Flipper". Vanuit fiscaal oogpunt gebeurt er dus niks.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:12 schreef Flipper01 het volgende:
[..]
Ik denk dat k je verkeerd heb begrepen..
Ik ben wel ondernemer en heb in die vorm ook aangifte gedaan. Hierbij heb ik de omzet opgegeven minus de voorbelasting.
Mijn vraag heeft betrekking op de aangifte die ik moet doen als particulier. Moet ik daarbij mijn bedrijfswinst vermelden of hetgeen ik aan mezelf heb uitgekeerd?
Dat zou wel eens kunnen. In dat geval zou ik de inspecteur verzoeken om te beoordelen wat de inkomsten zijn, of het zelf al als "winst" aan te merken.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:18 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt met terugwerkende kracht geen VAR aanvragen. (Een VAR kun je alleen vooruit aanvragen.)
Dat klopt ten dele. Een VAR kan je niet voor een VOF aanvragen, wel voor een vennoot in een VOFquote:Plus dat je deze voor een vof ook niet kan aanvragen (maar dat doe ik even uit het hoofd) omdat de vof de partij waarmee de opdrachtgever zaken doet en niet de vennoot.
Inderdaad, met de beperkte informatie die gegeven is zou ik het ook als "winst" aanmerken.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:31 schreef ManAtWork het volgende:
Even los van VAR of geen VAR: blijkbaar doet de vof wel een aangifte voor de omzetbelasting.
Het zou dan vreemd zijn als de winst van Flipper01 niet als als winst uit onderneming aangemerkt zou zijn. Dus volgens mij (maar dat zeg ik met de beperkte info die er is) heeft hij gewoon het verkeerde programma om in te vullen.
Hij moet dan de winstaangifte hebben.
Ben ik met je eens. Maar komt niet vaak voor bij normale ondernemingen die wel BTW moeten afdragen.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:49 schreef DonJames het volgende:
[..]
overigens is het ondernemersbegrip voor de OB heel anders dan dat voor de IB, je kan wel degelijk een OB-aangifte moeten doen terwijl het resultaat ROW is.
Alle kosten voor het jaar 2007 optellen, zoals wegenbelasting (370 euro), verzekering (285 euro), onderhoudskosten (550 euro), brandstofkosten (veel) en de afschrijving (2500 euro). De getallen tussen haakjes zijn mijn eigen kosten. Vervolgens deel je het totaal van deze kosten door het aantal door jou afgelegde kilometers (in mijn geval ruim 12.500 kilometer) en dan heb je een kostprijs per kilometer. Ik kom dus uit op 28 cent per kilometer afgerond.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:55 schreef essie05 het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe jij de vaste kosten hebt berekend? Er staat bij dat je voor onderhoud ongeveer 250 euro moet berekenen, onze kosten waren vorig jaar beduidend hoger. En hoe bereken ik de afschrijving dan?
*Staat bij de specifieke voorgeschreven medicatiedingesquote:Op zaterdag 22 maart 2008 21:11 schreef warrel het volgende:
Apotheekuitgaven, zoals bij mij de Nuvaring (wordt niet vergoed door de zorgverzekering) waar kan ik die invullen, en kan ik deze überhaupt aangeven?
Als uit het bankafschrift duidelijk blijkt dat het om kosten voor OV gaat, zou ik het gewoon opvoeren.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:26 schreef S1lv3r het volgende:
Ok, ook van mij een vraagje: Ik weet dat er al eerder iemand begon over het aftrekken van reiskosten en ik lees overal dat je die treinkaartjes moet bewaren (Wat ik natuurlijk niet gedaan heb) maar weet iemand of een bankafschrift heel misschien toch ook niet gewoon prima is?Heb namelijk wel zo'n 800 euro aan reiskosten uitgegeven...grrrrr
Klopt. De ontvangen zorgtoeslag in 2007 geef je in 2007 op. De terugbetaalde toeslag vermeld je (in dit geval) in de aangifte van 2008.quote:En verders; we hebben over vorig jaar zorgtoeslag ontvangen maar doordat we in de eerste helft van het jaar nog studeerden maar in de tweede helft van t jaar zijn gaan werken moeten we allllleee zorgtoeslag over 2007 terugbetalen. Daar zijn we in jan 2008 mee begonnen maar moeten we voor 2007 dan bij de huidige aangifte wel aangeven dat we het ontvangen hebben? En dan bij de aangifte van volgen jaar aangeven dat we het terugbetaald hebben?
Als dat zo is dan vul ik gewoon helemaal niets in bij die aftrekpost want dan komen we toch niet over de drempel....
Begin bij het begin.quote:Op zondag 23 maart 2008 14:46 schreef Duiveltja het volgende:
Ìk heb het afgelopen jaar geen studiefinanciering gehad, maar ik heb wel collegegeld betaald. Kan ik dit opgeven en terugvragen?
Zo ja, hoe wat waar?
n00b
Thanks.quote:Op zondag 23 maart 2008 15:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Begin bij het begin.
Oftewel: het antwoord staat al in de link van de OP.
Box 1, lees de help-file van het programma even door, daar staat het behoorlijk duidelijk. Box 3 kent eigenlijk geen aftrekposten, ik ben dan ook benieuwd hoe je die daar hebt neergezet. fout, in elk gevalquote:Op maandag 24 maart 2008 13:05 schreef Kid_Paddle het volgende:
Ik heb een vraag,
Ik lees overal dat ik bij de aankoop van een nieuw huis allerlei kosten eenmalig mag aftrekken. Dat is op zich prachtig, maar ik zie nergens staan waar (in welke box) dat nou eigenlijk kan. Ik kan op die belastingaanvraag nergens vinden waar ik dat allemaal in kan vullen. Ik heb het nu onder box drie gezet, gewoon op de hoop. Maar dan krijg ik een godsvermogen terug en dat lijkt me wat onwaarschijnlijk. Iemand die ook een huis heeft gekocht, aub even vertellen waar je die precies hebt afgetrokken.
Alvast dank!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |