Nee, het stucadoorswerk zelf niet.quote:Op zondag 16 maart 2008 13:48 schreef Longmen het volgende:
Inmiddels gevonden.
Kan je stucadoorswerk hier ook onder zetten? Is dat dus aftrekbaar?
Privé onttrekkingen in contanten, volgens mij slaat dat meer op cash geldopname uit cash binnengekomen geld. Contant geld is geld in het knuistje.quote:Op maandag 17 maart 2008 16:13 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik heb een vraag over mijn aangifte inkomstenbel. 2007 voor ondernemers.
Ik ben nl. de eigenaar van een eenmanszaak, ik vul dit formulier nu voor het eerst in.
Ik moet opgeven Winst-en-verliesverrekening... waarna de rekenmodule netjes de neto winst van het bedrijf aangeeft.
In de volgende sectie moet ik aangeven 'winst uit eigen ondernemingen'.
Hier heb ik verschillende opties en vink ik aan: 'Prive onttrekkingen in contanten' en 'Ondernemers aftrek'.
Ik ga ervan uit dat de 'prive ontrekkingen' betrekken op het bedrag wat je aan jezelf uitgekeerd hebt om van te leven (bijna alles wat ik verdien in een maand gaat naar levensonderhoud... oftewel mijn loon).
Klopt het dat ik hier alles moet opgeven wat ik van de bedrijfsrekening heb overgeschreven naar mijn prive rekening?
Klopt. Alle bedragen die je ontrekt aan je onderneming (in de vorm van geld of in natura) minus de stortingen die je hebt gedaan (ook in geld en natura) moet je hier corrigeren om op het fiscale resultaat te komen.quote:Op maandag 17 maart 2008 16:13 schreef Mind_Fuck het volgende:
Ik heb een vraag over mijn aangifte inkomstenbel. 2007 voor ondernemers.
Ik ben nl. de eigenaar van een eenmanszaak, ik vul dit formulier nu voor het eerst in.
Ik moet opgeven Winst-en-verliesverrekening... waarna de rekenmodule netjes de neto winst van het bedrijf aangeeft.
In de volgende sectie moet ik aangeven 'winst uit eigen ondernemingen'.
Hier heb ik verschillende opties en vink ik aan: 'Prive onttrekkingen in contanten' en 'Ondernemers aftrek'.
Ik ga ervan uit dat de 'prive ontrekkingen' betrekken op het bedrag wat je aan jezelf uitgekeerd hebt om van te leven (bijna alles wat ik verdien in een maand gaat naar levensonderhoud... oftewel mijn loon).
Klopt het dat ik hier alles moet opgeven wat ik van de bedrijfsrekening heb overgeschreven naar mijn prive rekening?
Het laatste halfjaar van 2006-2007 en de eerste helft van 2007-2008. En dan ook alleen de uitgaven die je werkelijk in 2007 hebt gedaan.quote:Op maandag 17 maart 2008 17:42 schreef Radjesh het volgende:
Als ik mijn collegegeld wil aftrekken, moet ik het toch doen van schooljaar 2006 -2007 voor de aangifte van 2007?
Niet dus. Zie hierboven.quote:Op maandag 17 maart 2008 17:49 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Privé onttrekkingen in contanten, volgens mij slaat dat meer op cash geldopname uit cash binnengekomen geld. Contant geld is geld in het knuistje.
Feestjes, drank,... Enough said.quote:Op maandag 17 maart 2008 18:35 schreef Baske1978 het volgende:
Menatwork heeft mij volop geadviseerd en geholpen maar.....feestje gehad en iedereen heeft toch weer 'tips'.
De studiekosten drukken op het jaar dat ze betaald zijn. Dus in één keer als afrek nemen is geen optie als er periodiek betaald wordt.quote:De aanvangskosten van de studie waren betrekkelijk hoog, kan ik die in 1 keer nemen of dien ik alles te verspreiden over de complete studieperiode? (maandelijks wordt er nog steeds een bedrag bepaald als lesgeld)
De stookkosten kun je niet opvoeren als het een niet zelfstandige ruimte is. Wil je het wel ten laste van de onderneming brengen, mag het maar tot een bedrag van 4% van de waarde van de ruimte en valt deze ruimte niet meer in box 1 maar box 3 (voor zover er sprake is van een eigen woning) met al gevolg een beperking van de renteaftrek van de hypotheek.quote:Tevens adviseren mensen toch de ondernemeing in 2007 te starten. Door middel van op voeren studiekosten, stookkosten 'praktijk' ruimte etc. op te voeren als kosten en dan verlies te compenseren met bijvoorbeeld 2009 (dit mag toch tot 5 jaar?).
Of je een juiste keuze gemaakt hebt, kun je alleen achteraf beoordelen. Nooit vooraf. Je kunt hoogstens een inschatting maken in het begin.quote:Zelf denk ik dat de beginjaren het schrijven van winst lastig wordt of dat ik deze in ieders geval kan drukken op diverse wijze.
Wat is nu wijsheid?!?
Klopt.quote:Op maandag 17 maart 2008 20:40 schreef Baske1978 het volgende:
er zijn zowel periodieke studiekosten als een eenmalig bedrag. Beide kunnen dus afgetrokken worden in het jaar dat ze betaald zijn....
De ruimte wordt niet toegerekend aan de onderneming maar gezien als een soort van 'belegging' dat je vanuit privé (box 3) verhuurt aan de onderneming. Echter mag je niet meer kosten ten laste van je onderneming brengen dat de opbrengst in box 3. En dat is 4% (fictief rendement).quote:Er is inderdaad sprake van een eigen woning; e.e.a. houdt dus in dat de rente niet meer fiscaal aftrekbaar is omdat de ruimte toegerekend wordt aan een onderneming?
Als je het doet, zorg er dan voor dat de fiscus je wel als ondernemer 'erkent'. Anders heb je er nog niks aan.quote:Denk dat het verstandig is de eerste jaren 'gewoon' te doen om zo het maixmale eruit te halen....
toch bedankt...(misschien een stukje van de uitleg gemist door de drank?!!)
Nee OK.quote:Op maandag 17 maart 2008 18:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet dus. Zie hierboven.
Heeft niets te maken met contant geld in het knuistje.
Ja ik weet het. Sorry. Ik waardeer jouw input absoluut. Ben inderdaad op zoek naar een second opinion. Ik BLIJF het proberen...quote:Op woensdag 19 maart 2008 08:35 schreef ManAtWork het volgende:
Deze vraag is al eerder gesteld,... en beantwoord.![]()
Ik laat het dus maar aan anderen over om te reageren.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze gevraagd hebben om de vervoersbewijzen. Maar ja, zo vaak ben ik ook geen mensen tegen gekomen die in het oosten van het land met het openbaar vervoer van/naar het werk proberen te reizen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:09 schreef SHE het volgende:
Vraag;
Omdat ik mijn lease-auto moest inleveren vorig jaar ivm nieuwe baan zonder gadgets; heb ik af en toe ook met de trein gereisd, tot ik de auto van mijn schoonmoeder kreeg om naar mijn werk te reizen.
Note: de auto staat wel op haar naam.
Nu wil ik natuurlijk lekker aftrekken, want ik heb amper aftrekpostenDus ik dacht even lekker oneerlijk te zijn, en ietsie meer Ov-dagen op te voeren. Was toch ff 300,- netto extra
Nu komt ie alleen; ze zeggen dat je de vervoersbewijzen moet bewaren en een vervoersverklaring moet kunnen overleggen.
Nou; dat laatste kan ik wel fabriceren, want ik zit hoog in de hierachie op mijn werk.
Maar vervoersbewijzen heb ik niet bewaard.
Hoe groot is de kans dat de belastingdienst mij hierom gaat vragen?
Je geeft zelf al aan 'wat flauwekul is natuurlijk'. Dus doe je iets stouts? Ja, je voert studiekosten op die niet als studiekosten kwalificeren.quote:Dan vraag 2: Ik heb in het kader van hobby, een officiele opleiding dierenarts assistente gekocht vorig jaar.
Die kosten wil ik als studiekosten opvoeren.
Ik doe dan net alsof ik dat zogenaamd doe met oog op een toekomstige baan, wat flauwekul is natuurlijk, maar volgens mij doe ik dan niets stouts toch?
Eerst een vraagteken,... want wat heeft 2006 met 2003 te maken?quote:Dan vraag 3 : Ik heb in 2006 geen belasting teruggevraagd, terwijl ik er wel recht op had. Dit heb ik echter gedaan omdat ik in 2003 een beetje teveel had gedraaid en ik verwachtte vreselijk de lul te zijn.
Nu heb ik natuurlijk de belasting gebeld en semi eerlijk verteld wat ik bedoelde, en hij liet min of meer ook doorschemeren dat ze wel een oogje zouden dichtknijpen als ik niet nog kwam jengelen over een paar centen over 2006.
Ergens voelt dat wel logisch, je geeft en je neemt..maar aan de andere kant wil ik mezelf niet tekort doen.
Alvast voor MAW en andere helpers:x 1000
Je hebt dus een ambtenaar gevonden die wakker te krijgen is.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:36 schreef SHE het volgende:
Blijkbaar heeft het dus wel met elkaar te maken; want ik MOEST aangifte doen voor 2003 en heb net gedaan of mijn neus bloedde.
Toen ik belde zijn ze gaan kijken in hun systeem en was dat ook het eerste wat ze zeiden; maar toen ik doorvroeg zei hij eigenlijk min of meer dat als ik niet meer ging zeuren om geld over 2005/2006 dat ze van 2003ook wel niet wakker zouden liggen. Alsof ze het daarmee vereffenen ofzo![]()
Ik heb ook nooit meer iets gehoord.
Ik wilde dus alleen even checken of ik niet iets teveel risico neem. Beetje risico is altijd wel leuk natuurlijk, maar ik wil ook weer niet oerdom zijn.
Okee, hier de second opinion:quote:Op woensdag 19 maart 2008 09:44 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ja ik weet het. Sorry. Ik waardeer jouw input absoluut. Ben inderdaad op zoek naar een second opinion. Ik BLIJF het proberen...
Maar wat is je vraag?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:20 schreef enter het volgende:
Misschien is deze vraag al vaker gesteld, maar
Ik heb een vaste baan als stagiare (maar het is geen stage-contract, voorheen wel maar sinds 01-01-2007 niet meer, gewoon een medewerkster), op mijn jaaropgaaf wordt geen arbeidskorting berekend, naar mijn idee vul ik alles goed in, maar blijf een ontzettend hoog bedrag terug krijgen....?
De rest van mijn collega's hebben wel een arbeidskorting op hun jaaropgaaf staan.
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.quote:
Als er bij jou geen arbeidskorting is toegepast (en je hebt er wel recht op) is er dus te veel loonheffing ingehouden. Dat krijg je nu bij de aangifte inkomstenbelasting weer terug.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef enter het volgende:
[..]
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.
Als de arbeidskorting niet alvast gegeven is tijdens het maandelijkse betalen van voorbelasting (de loonheffing), dan dien je de arbeidskorting dus later te krijgen. Dit kan oplopen tot 2.138 euro.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef enter het volgende:
[..]
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.
Als je alleen lening krijgt en geen beurs, dan mag je normbedrag * aantal maanden studie doen. Dat totaal (-500) = je aftrekpost.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:16 schreef Demon-Hunter het volgende:
Allo! Misschien een stomme vraag die al eerder aan bod is gekomen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit...
Ik snap het principe van de studieposten, en het principe van de normbedragen voor collegegeld aftrekpost. Echter, als je HELEMAAL geen stufi meer ontvangt, en WEL een lening van het IBG hebt:
a. Ik kan alle normbedragen van 2007 bij elkaar optellen.
b. Moet ik hier nog de totale ontvangen lening van aftrekken?
c. Is dit hoger dan ¤500, dan mag ik het aftrekken
De vraag zit bij mij dus voornamelijk in puntje b. Iemand die me hier opheldering over kan geven? De algemene info hierover behandelt voorzover ik weet mijn vraag/situatie niet...
Super! Dank je wel, zat ff te twijfelen aangezien ik in de toelichting las dat er op de een of andere manier ook nog 'rentedragende leningen' van het normbedrag afgetrokken moesten worden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:36 schreef Cottleston-Pie het volgende:
[..]
Als je alleen lening krijgt en geen beurs, dan mag je normbedrag * aantal maanden studie doen. Dat totaal (-500) = je aftrekpost.
Kan inderdaad.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:56 schreef Bullebak het volgende:
De kadastrale rechten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar. Welke kosten zijn dat precies![]()
Inschrijving kadaster, inzage en controle? (iets van 100 e totaal)
Succes!quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:18 schreef Detroit het volgende:
Aangifte ingevuld. Ben altijd wel bang dat ik dingen verkeerd invul, of bepaalde kritieke posten vergeet mee te nemen in de aangifte. Zeker nu ik vorig jaar een woning gekost heb en daar blijkbaar wel het een en ander bij komt kijken op belastinggebied.
Ik had dit topic al eerder moeten checken dus, derhalve een TVP.
Mijn antwoorden.quote:mijn vragen:
a) Kan ik belastingaangifte doen?
b) Heeft het nu/voordeel? Zo ja, wat?
c) Hoe en wat moet ik dat doen?
d) Waar kan ik daar meer informatie over vinden? (want zie op Internet door de bomen het bos niet meer...)
e) Zitten er nadelen aan als ik (vrijwillig?) belastingaangifte nu ga doen?
f) Hoe zit di bij anderen? (vergelijkbare personen, of kinderen van volwassenen hier in zo'n zelfde situatie)
Nope. De aftrek studiekosten verlaagt zijn belastbare inkomen, hij zou pas een restant hebben als zijn inkomen lager dan 0 zou worden. Pas als je daadwerkelijk belasting verschuldigd bent komen de heffingskortingen om de hoek kijken. Deze verlagen het inkomen ook niet, het is een (netto)korting op het verschuldigde bedrag.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:07 schreef GForceT1 het volgende:
Vreemd, vriend van me heeft +/- 1500 verdiend in 2006
Heeft alle loonbelasting teruggekregen via de heffingskorting.
Nu dacht ik, als hij zijn studiekosten opvoert, krijgt hij dus een restant persoonsgebonden aftrek over 2006 die hij in 2007 kan opvoeren. Maar wat doet dat aangifteprogramma? in plaats van een restant te creëren, verlaagt het gewoon de heffingskorting met de persoonsgebondenaftrek.
De heffingskorting gaat dus naar beneden en er blijft geen aftrek over.
Ik dacht dat heffingskortingen altijd voor gingen?
ManatWork? enig idee? (of een ander)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |