abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:50:37 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57250612
Dit is deel 4 van het Belastingaangifte 2007 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2007.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3

Vóór 1 april 2008 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2007 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2007 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte 2007 te ondertekenen, hebt u een DigiD-inlogcode nodig. U kunt uw DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.

Als u een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet u voor 1 april 2008 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als u een aangiftebiljet hebt gehad, kunt u het aangifteprogramma 2007 gebruiken.

Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 gehad? Maar verwacht u wel dat u meer dan ¤ 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.

Aangifte doen
U kunt op 2 manieren aangifte doen:

elektronisch
Hiervoor kunt u het aangifteprogramma 2007 downloaden.

op papier
Hiervoor kunt u het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
Had u of uw fiscale partner vermogen, zoals spaartegoeden, beleggingen, een vakantiewoning of een door u verhuurde woning? Wij besteden hier bij de behandeling van uw aangifte 2007 extra aandacht aan.

Wanneer krijgt u bericht?
Als uw aangifte vóór 1 april 2008 bij ons binnen is, krijgt u doorgaans vóór 1 juli 2008 bericht. U krijgt dan te horen of u een bedrag moet betalen of dat u een bedrag terugkrijgt. Meestal zult u dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2007 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvangt u de definitieve aanslag over 2007. Wij beoordelen aan de hand van uw aangifte ook of u al belasting en premie moet betalen over 2008. In dat geval krijgt u een voorlopige aanslag 2008.

Extra
Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten.
Een directe verwijzing naar de toelichting die DonJames heeft uitgewerkt.

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

[ Bericht 3% gewijzigd door ManAtWork op 08-03-2008 22:48:26 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:55:29 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57250698
De laatste post van het vorige deel.
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:27 schreef vogeltje het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar een nieuwe pc gekocht en snap dat ik hem dan voor het deel van het jaar dat ik hem in het bezit heb moet afschrijven en dus aftrekken als post. Ik heb een vraag over het aannemelijk kunnnen maken van dat je hem voor bijvoorbeeld 33% van de tijd gebruikt. Ik heb een baan en ben bezig met het afronden van mijn hbo opleiding.Ik heb een hele lange tijd niet (scriptie uitstellen) veel aandacht aan de studie besteed Zou je als argument kunnen aandragen dat je ook beide dagen in het weekend studeert om het percentage zo hoog mogelijk te krijgen?:)
Dat kan. Hoe jij aantoont dat jij deze PC voor je studie gebruikt is geheel aan jou. Een manier om dit aan te tonen kan zijn door de gemaakte scripties e.d. als 'bewijs' te tonen.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 21:28:52 #3
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_57251242
Dat van die computers is wel interessant. Gaat dit ook op als je full-time student bent? Mijn pc gebruik ik voor meer dan de helft voor mijn studie, hoe veel kan ik daar van terug krijgen?
  zaterdag 8 maart 2008 @ 22:46:28 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57252786
Je mag de afschrijvingskosten voor het gebruik van de studie als studiekosten opvoeren.
Zoals de toelichting in de helpfile ook aangeeft.
quote:
De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
Lees voor alle zekerheid de link in de OP nog eens door om te kijken of je geen gebruik moet maken van normbedragen voor studenten.

[ Bericht 10% gewijzigd door ManAtWork op 08-03-2008 22:52:12 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 9 maart 2008 @ 00:29:22 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_57254809
ik sneak even snel een tvptje mee.

Heb geen vraag, wel een opmerking.

De belastingadviseur van pa en ma heeft idd toegegeven dat hij een foutje had gemaakt.
En hij wist ook nog even wat extra reiskosten wegens mn moeders opname er bij uit te slepen voor dat mijn vader elke dag op visite ging...
Ondanks dat ik die vent niet mag.. is hij wel handig..
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 9 maart 2008 @ 02:07:43 #6
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_57256215
Goed dat ik het topic zie, ik moet binnenkort ook nog even aan de bak.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 9 maart 2008 @ 02:10:37 #7
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_57256258
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 21:28 schreef Hi_flyer het volgende:
Dat van die computers is wel interessant. Gaat dit ook op als je full-time student bent? Mijn pc gebruik ik voor meer dan de helft voor mijn studie, hoe veel kan ik daar van terug krijgen?
Reken je niet rijk. Dit is afhankelijk van hoeveel studiefinanciering je eventueel hebt ontvangen. Normaal gesproken kun je studiekosten boven ¤ 500,- gedeeltelijk aftrekken, maar als je studiefinanciering hebt ontvangen wordt de drempel met dit bedrag verhoogd. De kans dat je er dan nog boven komt is minimaal. En dan is het ook nog eens zo dat, voor zover ik weet, je belastbaar inkomen wordt verlaagd met het bedrag aan uitgaven. Dus stel je hebt nog 1.000 euro boven die drempel besteed, dan gaat die van je belastbaar inkomen af. De belasting die je daarover betaald hebt (is afhankelijk van je schijf), die kun je eventueel terug vragen.

Dat is wat ervan begrepen heb, maar pin me er niet op vast. Zou graag een bevestiging krijgen, ofwel een onderuitschoffeling zodat ik zelf ook weet hoe e.e.a. precies zit ivm m'n aangifte aankomend jaar, aangezien ik dan geen stufi meer krijg.
Zerg schreef:
pi_57257792
nog een vraagje... keek gisteren toevallig kassa en daar hoorde ik 2 zaken in die ik niet helemaal begreep:

- WOZ - waarde...
de man van FISCalert die er was claimde dat je de WOZ waarde met peildatum 1-1-2005 mocht invullen (dus niet die nieuwe met peildatum 1-1-2007 die je zojuist hebt ontvangen)

- Correcties
Diezelfde man zei dat in geval van een digitale aangifte je de gecorrigeerde versie gewoon NOG een keer kon insturen .. de BD zou dan automatisch de LAATST opgestuurde pakken.
Je moest dan wel even de BD verwittigen/informeren zei hij (maar hoe???, mailtje voldoende? zo ja welk adres???)
pi_57258046
ff tvp
just in case
what you see, is what you get!
  zondag 9 maart 2008 @ 10:31:12 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57258567
quote:
Op zondag 9 maart 2008 02:10 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Reken je niet rijk. Dit is afhankelijk van hoeveel studiefinanciering je eventueel hebt ontvangen. Normaal gesproken kun je studiekosten boven ¤ 500,- gedeeltelijk aftrekken, maar als je studiefinanciering hebt ontvangen wordt de drempel met dit bedrag verhoogd. De kans dat je er dan nog boven komt is minimaal. En dan is het ook nog eens zo dat, voor zover ik weet, je belastbaar inkomen wordt verlaagd met het bedrag aan uitgaven. Dus stel je hebt nog 1.000 euro boven die drempel besteed, dan gaat die van je belastbaar inkomen af. De belasting die je daarover betaald hebt (is afhankelijk van je schijf), die kun je eventueel terug vragen.

Dat is wat ervan begrepen heb, maar pin me er niet op vast. Zou graag een bevestiging krijgen, ofwel een onderuitschoffeling zodat ik zelf ook weet hoe e.e.a. precies zit ivm m'n aangifte aankomend jaar, aangezien ik dan geen stufi meer krijg.
Uiteraard is het een aftrekpost op de inkomen. Je zult dus nooit de volledige aanschafprijs terugkrijgen. Per saldo krijg je het bedrag van de aftrekpost maal je maximale belastingschijf waarin je valt, terug.

En voor studenten met (recht op) studiefinanciering (nogmaals): lees de post van DonJames. Hierin staat nagenoeg alles wel toegelicht.
  zondag 9 maart 2008 @ 10:35:39 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57258607
quote:
Op zondag 9 maart 2008 08:06 schreef tinny het volgende:
nog een vraagje... keek gisteren toevallig kassa en daar hoorde ik 2 zaken in die ik niet helemaal begreep:

- WOZ - waarde...
de man van FISCalert die er was claimde dat je de WOZ waarde met peildatum 1-1-2005 mocht invullen (dus niet die nieuwe met peildatum 1-1-2007 die je zojuist hebt ontvangen)

- Correcties
Diezelfde man zei dat in geval van een digitale aangifte je de gecorrigeerde versie gewoon NOG een keer kon insturen .. de BD zou dan automatisch de LAATST opgestuurde pakken.
Je moest dan wel even de BD verwittigen/informeren zei hij (maar hoe???, mailtje voldoende? zo ja welk adres???)
Voor de WOZ-waarde wordt een inhaalslag gemaakt. Vroeger kreeg je een waarde die voor drie jaar geldig is. Dit wordt teruggebracht naar een jaarlijkse beschikkig. Vandaar dat je nu nog een 'oudere' WOZ-waarde kunt gebruiken.
De WOZ-waarde met peildatum 1.1.2007 is voor het belastingjaar 2008 opgelegd. Dus die hoef je inderdaad niet te gebruiken.
Dit staat dan ook in de help-file van het programma.
quote:
Let op!
U moet uitgaan van de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2005, die staat op de WOZ-beschikking die u begin 2007 hebt ontvangen.
Je kunt de gecorrigeerde versie inderdaad opnieuw insturen. Zoals je zelf al zegt: ze nemen dan automatisch de laatst opgestuurde versie. Waarom je de belastingdienst alsnog zou moeten informeren is dan onlogisch. Als je het al wilt doen moet je een brief sturen. Dat is de enige manier waarop de belastingdienst nog correspondeert. Het postadres is te vinden op de site of staat op een aanslag of de uitnodiging.
  zondag 9 maart 2008 @ 11:15:00 #12
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_57259054
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:31 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Uiteraard is het een aftrekpost op de inkomen. Je zult dus nooit de volledige aanschafprijs terugkrijgen. Per saldo krijg je het bedrag van de aftrekpost maal je maximale belastingschijf waarin je valt, terug.

En voor studenten met (recht op) studiefinanciering (nogmaals): lees de post van DonJames. Hierin staat nagenoeg alles wel toegelicht.
Die had k nog niet gezien, tnx .
Zerg schreef:
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 9 maart 2008 @ 11:47:11 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_57259475
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:35 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt de gecorrigeerde versie inderdaad opnieuw insturen. Zoals je zelf al zegt: ze nemen dan automatisch de laatst opgestuurde versie. Waarom je de belastingdienst alsnog zou moeten informeren is dan onlogisch. Als je het al wilt doen moet je een brief sturen. Dat is de enige manier waarop de belastingdienst nog correspondeert. Het postadres is te vinden op de site of staat op een aanslag of de uitnodiging.
Dat werd ook niet gezegd dat je ook moest informeren.
Alleen als je een verkeerde aanslag krijgt op basis van de eerste dan moet je contact met ze openemen, telefonisch dan wel schriftelijk.

Dat is tenminste wat ik uit het stukje kassa heb begrepen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 9 maart 2008 @ 12:08:22 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57259800
Ik heb het stukje niet gezien.
'k Reageer dan ook alleen op hetgeen hierboven getikt staat.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 9 maart 2008 @ 12:14:09 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_57259890
quote:
Op zondag 9 maart 2008 12:08 schreef ManAtWork het volgende:
Ik heb het stukje niet gezien.
'k Reageer dan ook alleen op hetgeen hierboven getikt staat.
Weet ik, Ik heb jou gequote omdat ik een beetje lui was eigenlijk
  zondag 9 maart 2008 @ 13:06:35 #16
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57260769
Enne, dit is wel interessant, maar hoe kom ik achter mijn WOZ-waarde van 2005? Kan ik ergens een history opvragen?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_57262096
WOZ-waarde is meestal via de site van je gemeente op te vragen, weet niet zeker of daar alleen de meest recente opstaat. Heb je de aanslag OZB van vorig jaar nog? Daarbij werd uitgegaan van de WOZ-waarde van 2005. Anders kun je in je aangifte 2006 terugkijken, als je die nog hebt (en mits je toen als je huidige huis bezat)
  zondag 9 maart 2008 @ 14:47:54 #18
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57262894
quote:
Op zondag 9 maart 2008 14:11 schreef Serinde het volgende:
WOZ-waarde is meestal via de site van je gemeente op te vragen, weet niet zeker of daar alleen de meest recente opstaat. Heb je de aanslag OZB van vorig jaar nog? Daarbij werd uitgegaan van de WOZ-waarde van 2005. Anders kun je in je aangifte 2006 terugkijken, als je die nog hebt (en mits je toen als je huidige huis bezat)
Ah ja, da's best slim. :-) Ik heb 't net gecheckt op m'n vorige aangiften. Wie wat bewaart, die heeft wat. :-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zondag 9 maart 2008 @ 15:34:38 #19
194330 Cottleston-Pie
A Fish Can't Whistle
pi_57263899
Is de server van de belastingdienst momenteel overbelast wellicht? Ik krijg het aangifte-programma voor Windows ( ib2007_win_setup.exe ) maar niet compleet gedownload...
pi_57266267
Ik heb hetzelfde probleem als cottleston.

Zo vervelend als je aan de slag wilt en hij komt niet verder als 6% bij de download.....

EDIT: hij doet het weer

[ Bericht 53% gewijzigd door Bubbz op 09-03-2008 18:49:38 ]
pi_57275106
Ik had gisteren gehoord dat je ook collegekosten als aftrekpost kan gebruiken, mits je geen studiefinanciering ontvangt.

Ik heb iets meer dan 5 jaar over een 4-jarige studie gedaan. Ik ben in oktober 2005 afgestudeerd. Ik vroeg me af:

Kan ik nog die kosten van het laatste jaar als studiekosten opgeven bij mijn aangifte 2007? Het is immers een tijdje geleden.

Ik heb verder denk ik geen bewijs van inschrijving of machtiging meer, behalve mijn bankafschriften. Is dat ook OK?

Thanks.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijsmaak op 10-03-2008 00:15:54 ]
pi_57277357
quote:
Op maandag 10 maart 2008 00:07 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik had gisteren gehoord dat je ook collegekosten als aftrekpost kan gebruiken, mits je geen studiefinanciering ontvangt.

Ik heb iets meer dan 5 jaar over een 4-jarige studie gedaan. Ik ben in oktober 2005 afgestudeerd. Ik vroeg me af:

Kan ik nog die kosten van het laatste jaar als studiekosten opgeven bij mijn aangifte 2007? Het is immers een tijdje geleden.

Ik heb verder denk ik geen bewijs van inschrijving of machtiging meer, behalve mijn bankafschriften. Is dat ook OK?

Thanks.
als je de bewuste kosten in 2007 hebt gemaakt, kun je deze inderdaad in de aangifte 2007 meenemen. Uit jouw verhaal maak ik ehcter op dat het gaat om kosten uit 2005? In dat geval zou je een herziene aangifte 2005 inmoeten sturen. Weet jij of je aangifte 2005 al definitief is vastgesteld, of dat deze nog loopt?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_57277850
Daadwerkelijk geval, cijfers zijn fictief: ik twijfel aan het (laten) doen van een separate aangifte van fiscale partners.

Situatie: hoofdkostwinner heeft een inkomen van rond de 80.000 (en komt (dus) niet boven de drempel van bijvoorbeeld de aftrek buitengewone uitgaven uit (ziektekosten met name)) Partner heeft een inkomen gehad (3000,-) maar heeft daar nóg geen belasting over betaald, net als de inkomensafhankelijke bijdrage.

Twee vragen: als ik hier zou gaan voor een aparte aangifte (dus één voor de man en één voor de vrouw), mag ik dan de ziektekosten opvoeren bij de minst verdienende partner en dus dan wél boven de drempel (+/- 1500 voor fiscale partners) uitkomen?

Andere vraag: mag ik de door het programma uitgerekende inkomensafhankelijke bijdrage direct opvoeren als buitengewone uitgave? (net zoals reguliere werknemers dat kunnen doen)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_57278237
* Tuvai.net moet 430 terugdokken.

* Tuvai.net schopt onderdeeltje 'Inkomsten uit overige werkzaamheden'.
  maandag 10 maart 2008 @ 12:20:48 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57281945
quote:
Op maandag 10 maart 2008 08:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Daadwerkelijk geval, cijfers zijn fictief: ik twijfel aan het (laten) doen van een separate aangifte van fiscale partners.

Situatie: hoofdkostwinner heeft een inkomen van rond de 80.000 (en komt (dus) niet boven de drempel van bijvoorbeeld de aftrek buitengewone uitgaven uit (ziektekosten met name)) Partner heeft een inkomen gehad (3000,-) maar heeft daar nóg geen belasting over betaald, net als de inkomensafhankelijke bijdrage.

Twee vragen: als ik hier zou gaan voor een aparte aangifte (dus één voor de man en één voor de vrouw), mag ik dan de ziektekosten opvoeren bij de minst verdienende partner en dus dan wél boven de drempel (+/- 1500 voor fiscale partners) uitkomen?

Andere vraag: mag ik de door het programma uitgerekende inkomensafhankelijke bijdrage direct opvoeren als buitengewone uitgave? (net zoals reguliere werknemers dat kunnen doen)
Eerste antwoord: nee, je mag de eigen ziektekosten en die van je fiscale partner opvoeren. En aangezien je niet kiest voor fiscaal partnerschap mag je dus alleen je eigen kosten opvoeren. En je partner in de eigen aangifte zijn/haar eigen kosten.

Tweede antwoord: nee. De kosten drukken immers niet in dit jaar. In 2008 mag je de betaalde inkomensafhankelijke bijdrage 2007 in aftrek brengen. Als je die dan betaald hebt, tenminste.

(Ik probeerde dezelfde truc uit te halen met bijvoorbeeld een eigen woning in combinatie met de ziektekosten. Ook die mogelijkheid ging helaas niet op.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')