Dat kan. Hoe jij aantoont dat jij deze PC voor je studie gebruikt is geheel aan jou. Een manier om dit aan te tonen kan zijn door de gemaakte scripties e.d. als 'bewijs' te tonen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 20:27 schreef vogeltje het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar een nieuwe pc gekocht en snap dat ik hem dan voor het deel van het jaar dat ik hem in het bezit heb moet afschrijven en dus aftrekken als post. Ik heb een vraag over het aannemelijk kunnnen maken van dat je hem voor bijvoorbeeld 33% van de tijd gebruikt. Ik heb een baan en ben bezig met het afronden van mijn hbo opleiding.Ik heb een hele lange tijd niet (scriptie uitstellen) veel aandacht aan de studie besteed Zou je als argument kunnen aandragen dat je ook beide dagen in het weekend studeert om het percentage zo hoog mogelijk te krijgen?:)
Lees voor alle zekerheid de link in de OP nog eens door om te kijken of je geen gebruik moet maken van normbedragen voor studenten.quote:De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
Reken je niet rijk. Dit is afhankelijk van hoeveel studiefinanciering je eventueel hebt ontvangen. Normaal gesproken kun je studiekosten boven ¤ 500,- gedeeltelijk aftrekken, maar als je studiefinanciering hebt ontvangen wordt de drempel met dit bedrag verhoogd. De kans dat je er dan nog boven komt is minimaal. En dan is het ook nog eens zo dat, voor zover ik weet, je belastbaar inkomen wordt verlaagd met het bedrag aan uitgaven. Dus stel je hebt nog 1.000 euro boven die drempel besteed, dan gaat die van je belastbaar inkomen af. De belasting die je daarover betaald hebt (is afhankelijk van je schijf), die kun je eventueel terug vragen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 21:28 schreef Hi_flyer het volgende:
Dat van die computers is wel interessant. Gaat dit ook op als je full-time student bent? Mijn pc gebruik ik voor meer dan de helft voor mijn studie, hoe veel kan ik daar van terug krijgen?
Uiteraard is het een aftrekpost op de inkomen. Je zult dus nooit de volledige aanschafprijs terugkrijgen. Per saldo krijg je het bedrag van de aftrekpost maal je maximale belastingschijf waarin je valt, terug.quote:Op zondag 9 maart 2008 02:10 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Reken je niet rijk. Dit is afhankelijk van hoeveel studiefinanciering je eventueel hebt ontvangen. Normaal gesproken kun je studiekosten boven ¤ 500,- gedeeltelijk aftrekken, maar als je studiefinanciering hebt ontvangen wordt de drempel met dit bedrag verhoogd. De kans dat je er dan nog boven komt is minimaal. En dan is het ook nog eens zo dat, voor zover ik weet, je belastbaar inkomen wordt verlaagd met het bedrag aan uitgaven. Dus stel je hebt nog 1.000 euro boven die drempel besteed, dan gaat die van je belastbaar inkomen af. De belasting die je daarover betaald hebt (is afhankelijk van je schijf), die kun je eventueel terug vragen.
Dat is wat ervan begrepen heb, maar pin me er niet op vast. Zou graag een bevestiging krijgen, ofwel een onderuitschoffeling zodat ik zelf ook weet hoe e.e.a. precies zit ivm m'n aangifte aankomend jaar, aangezien ik dan geen stufi meer krijg.
Voor de WOZ-waarde wordt een inhaalslag gemaakt. Vroeger kreeg je een waarde die voor drie jaar geldig is. Dit wordt teruggebracht naar een jaarlijkse beschikkig. Vandaar dat je nu nog een 'oudere' WOZ-waarde kunt gebruiken.quote:Op zondag 9 maart 2008 08:06 schreef tinny het volgende:
nog een vraagje... keek gisteren toevallig kassa en daar hoorde ik 2 zaken in die ik niet helemaal begreep:
- WOZ - waarde...
de man van FISCalert die er was claimde dat je de WOZ waarde met peildatum 1-1-2005 mocht invullen (dus niet die nieuwe met peildatum 1-1-2007 die je zojuist hebt ontvangen)
- Correcties
Diezelfde man zei dat in geval van een digitale aangifte je de gecorrigeerde versie gewoon NOG een keer kon insturen .. de BD zou dan automatisch de LAATST opgestuurde pakken.
Je moest dan wel even de BD verwittigen/informeren zei hij (maar hoe???, mailtje voldoende? zo ja welk adres???)
Je kunt de gecorrigeerde versie inderdaad opnieuw insturen. Zoals je zelf al zegt: ze nemen dan automatisch de laatst opgestuurde versie. Waarom je de belastingdienst alsnog zou moeten informeren is dan onlogisch. Als je het al wilt doen moet je een brief sturen. Dat is de enige manier waarop de belastingdienst nog correspondeert. Het postadres is te vinden op de site of staat op een aanslag of de uitnodiging.quote:Let op!
U moet uitgaan van de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2005, die staat op de WOZ-beschikking die u begin 2007 hebt ontvangen.
Die had k nog niet gezien, tnxquote:Op zondag 9 maart 2008 10:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard is het een aftrekpost op de inkomen. Je zult dus nooit de volledige aanschafprijs terugkrijgen. Per saldo krijg je het bedrag van de aftrekpost maal je maximale belastingschijf waarin je valt, terug.
En voor studenten met (recht op) studiefinanciering (nogmaals): lees de post van DonJames. Hierin staat nagenoeg alles wel toegelicht.
Dat werd ook niet gezegd dat je ook moest informeren.quote:Op zondag 9 maart 2008 10:35 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt de gecorrigeerde versie inderdaad opnieuw insturen. Zoals je zelf al zegt: ze nemen dan automatisch de laatst opgestuurde versie. Waarom je de belastingdienst alsnog zou moeten informeren is dan onlogisch. Als je het al wilt doen moet je een brief sturen. Dat is de enige manier waarop de belastingdienst nog correspondeert. Het postadres is te vinden op de site of staat op een aanslag of de uitnodiging.
Weet ik, Ik heb jou gequote omdat ik een beetje lui was eigenlijkquote:Op zondag 9 maart 2008 12:08 schreef ManAtWork het volgende:
Ik heb het stukje niet gezien.
'k Reageer dan ook alleen op hetgeen hierboven getikt staat.
Ah ja, da's best slim. :-) Ik heb 't net gecheckt op m'n vorige aangiften. Wie wat bewaart, die heeft wat. :-)quote:Op zondag 9 maart 2008 14:11 schreef Serinde het volgende:
WOZ-waarde is meestal via de site van je gemeente op te vragen, weet niet zeker of daar alleen de meest recente opstaat. Heb je de aanslag OZB van vorig jaar nog? Daarbij werd uitgegaan van de WOZ-waarde van 2005. Anders kun je in je aangifte 2006 terugkijken, als je die nog hebt (en mits je toen als je huidige huis bezat)
als je de bewuste kosten in 2007 hebt gemaakt, kun je deze inderdaad in de aangifte 2007 meenemen. Uit jouw verhaal maak ik ehcter op dat het gaat om kosten uit 2005? In dat geval zou je een herziene aangifte 2005 inmoeten sturen. Weet jij of je aangifte 2005 al definitief is vastgesteld, of dat deze nog loopt?quote:Op maandag 10 maart 2008 00:07 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik had gisteren gehoord dat je ook collegekosten als aftrekpost kan gebruiken, mits je geen studiefinanciering ontvangt.
Ik heb iets meer dan 5 jaar over een 4-jarige studie gedaan. Ik ben in oktober 2005 afgestudeerd. Ik vroeg me af:
Kan ik nog die kosten van het laatste jaar als studiekosten opgeven bij mijn aangifte 2007? Het is immers een tijdje geleden.
Ik heb verder denk ik geen bewijs van inschrijving of machtiging meer, behalve mijn bankafschriften. Is dat ook OK?
Thanks.
Eerste antwoord: nee, je mag de eigen ziektekosten en die van je fiscale partner opvoeren. En aangezien je niet kiest voor fiscaal partnerschap mag je dus alleen je eigen kosten opvoeren. En je partner in de eigen aangifte zijn/haar eigen kosten.quote:Op maandag 10 maart 2008 08:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Daadwerkelijk geval, cijfers zijn fictief: ik twijfel aan het (laten) doen van een separate aangifte van fiscale partners.
Situatie: hoofdkostwinner heeft een inkomen van rond de 80.000 (en komt (dus) niet boven de drempel van bijvoorbeeld de aftrek buitengewone uitgaven uit (ziektekosten met name)) Partner heeft een inkomen gehad (3000,-) maar heeft daar nóg geen belasting over betaald, net als de inkomensafhankelijke bijdrage.
Twee vragen: als ik hier zou gaan voor een aparte aangifte (dus één voor de man en één voor de vrouw), mag ik dan de ziektekosten opvoeren bij de minst verdienende partner en dus dan wél boven de drempel (+/- 1500 voor fiscale partners) uitkomen?
Andere vraag: mag ik de door het programma uitgerekende inkomensafhankelijke bijdrage direct opvoeren als buitengewone uitgave? (net zoals reguliere werknemers dat kunnen doen)
Dank je! Alleen: je kunt toch gewoon apart aangifte doen als fiscaal partner? Het programma zegt daar niets over.quote:Op maandag 10 maart 2008 12:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Eerste antwoord: nee, je mag de eigen ziektekosten en die van je fiscale partner opvoeren. En aangezien je niet kiest voor fiscaal partnerschap mag je dus alleen je eigen kosten opvoeren. En je partner in de eigen aangifte zijn/haar eigen kosten.
Tweede antwoord: nee. De kosten drukken immers niet in dit jaar. In 2008 mag je de betaalde inkomensafhankelijke bijdrage 2007 in aftrek brengen. Als je die dan betaald hebt, tenminste.
(Ik probeerde dezelfde truc uit te halen met bijvoorbeeld een eigen woning in combinatie met de ziektekosten. Ook die mogelijkheid ging helaas niet op.)
Klopt. Je kunt als fiscaal partners individueel aangifte doen. Maar dan moet je wel de gegevens van je fiscaal partner invullen. En dan verandert de drempel dus niet.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dank je! Alleen: je kunt toch gewoon apart aangifte doen als fiscaal partner? Het programma zegt daar niets over.
ik kan, buiten sofinummer ed niets kwijt aan inkomen, anders zou de noodzaak tot aparte aangifte ook niet bestaanquote:Op maandag 10 maart 2008 14:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Je kunt als fiscaal partners individueel aangifte doen. Maar dan moet je wel de gegevens van je fiscaal partner invullen. En dan verandert de drempel dus niet.
Je begrijpt het primaquote:Op maandag 10 maart 2008 16:46 schreef ManAtWork het volgende:
Je kiest voor fiscaal partnerschap.
Kiest ervoor niet in hetzelfde programma aangifte te doen (dus individueel).
Als je dan bij de ziektekosten kijkt zul je zien dat er gevraagd wordt naar het inkomen van de fiscaal partner.
Als je dat eerlijk () invult, zul je zien dat de drempel voor de ziektekosten wordt aangepast. En die zal dan net zo hoog zijn als je kiest voor fiscaal partnerschap en in hetzelfde programma de gegevens invult.
(Of begrijp ik je constructie nu niet goed?)
als je geen pensioengat hebt, moet je het inderdaad zo invullenquote:Op maandag 10 maart 2008 18:29 schreef Deacon_Tigra het volgende:
Ja 650 euro betaald
ik begrijp dat je jaarruimte is als je pensioentekort hebt.
Echter ik heb geen tekort, heb ook geen pensioen gat, dit is zeg maar extra voor later
Moet ik het dan 0 invullen bij Jaarruimte?
Sorry voor de vragen , maar dit is het enigste wat nog onduidelijk is
Als je geen pensioengat (o.i.d.) hebt, kun je dit dus niet als lijfrente aftrekken en moet je de waarde van de polis (op 1 januari en 31 december) opgeven in box 3 als een kapitaalverzekering.quote:Op maandag 10 maart 2008 18:29 schreef Deacon_Tigra het volgende:
Ja 650 euro betaald
ik begrijp dat je jaarruimte is als je pensioentekort hebt.
Echter ik heb geen tekort, heb ook geen pensioen gat, dit is zeg maar extra voor later
Moet ik het dan 0 invullen bij Jaarruimte?
Sorry voor de vragen , maar dit is het enigste wat nog onduidelijk is
Leuker kunnen ze het niet maken, maar het belastingprogramma is toch wel erg makkelijk.quote:Op maandag 10 maart 2008 19:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je begrijpt het prima
Ik had alleen uit gemakzucht een aantal letters als naam ingetikt (voor beide partners) en had dus niet door dat gevraagd werd naar het inkomen van de fiscale partner. Ik moet dus eens leren lezen
Je zou het in het jaar van echt starten ook kunnen opvoeren als kosten ten behoeve van de onderneming die in de opstartfase zijn gemaakt. Daarbij moet je wel een onderscheid maken tussen kosten en investeringen. Apparatuur en een stoel moet je dus wel activeren en afschrijven. Verbruiksartikelen drukken ineens op het resultaat.quote:Op maandag 10 maart 2008 22:14 schreef Baske1978 het volgende:
toch altijd handig dat hier wat tips gegevens worden:
nu hebben wij de volgende situatie:
de vrouw doet sinds sept 2007 een studie, op zich is de uiteenzetting van DonJames helder, geen StuFi.
Alleen nu komt het grote vraagstuk: de studie is schoonheidsspecialiste. Hiervoor heeft ze bepaalde apparatuur die in de les gebruikt wordt en waar ze thuis mee moet oefenen gekocht. Denk aan verschillende soorten hars, hars apparatuur een stoel en nog meer van dit soort zaken. Op zich zie ik het wel zitten om dit als studiekosten op te voeren. Ik neem aan dat de fiscus d'r ook zo over denkt...
Moet ik voor deze zaken een heel afschrijvingsplan maken, of kan ik de kosten eenmalig laten drukken op ons inkomen.
Het is uiteindelijk de opzet om toekomstig ondernemer te worden. Dit jaar (2007) is er echter geen omzet geweest en ik verwacht in 2008 ook weinig omzet. Wat kan ik met deze gegevens (behalve opvoeren als studiekosten).
Wederom, net als ieder jaar, bedankt voor de hulp.
Nee, hier doe je iets niet goed. De ingehouden loonheffing vermeld je niet nogmaals bij het kopje verrekeningen als betaalde voorlopige aanslag. En gezien je ingehouden loonheffing heb je maar recht op maximaal deze ingehouden bedragen. Dus die ¤ 2.000 klopt vast niet.quote:Op maandag 10 maart 2008 22:37 schreef portable het volgende:
Dit is de eerste keer dat ik aangifte doe. Ik heb voor 2007 deels stage gelopen en na me stage gewerkt. Geen bijbaan gehad.
Ik heb van januari tot augustus stage gelopen/stagevergoeding. En van oktober tot december gewerkt. Er staat dat ik 2000 euro terug krijg. Kan dit? Ja beetje rare vraag, vind het best veel.
Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen: 928 euro
Arbeidskorting: 393 euro
Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet: 475 euro
En bij hulpmiddelen, 397 euro voor bril.
Dus het kan kloppen die 2000 euro?
[ afbeelding ]
Punt 1. Het is ¤ 320 aan specifieke kosten en de aftrek wegens chronische ziekte is ¤ 808,-. (Waarschijnlijk heb je oude bedragen?) En die ¤ 808,- moet je zelf invullen in het veld dat automatisch verschijnt als je boven de ¤ 320,- aan specifieke kosten komt. Blijkbaar heb je het (nog) niet juist gevuld want ik zie het veld niet in je afbeelding.quote:Op maandag 10 maart 2008 23:03 schreef JeOma het volgende:
Ik snap iets niet. Zie plaatje.
[ afbeelding ]
Ik had verwacht dat als ik bij "1" een groter bedrag dan 325E invul zou ik volgens mij een extra aftrekpost van 821E krijgen. Maar of ik een bril van 500E (bijvoorbeeld) nu bij "2" invul of bij "1", het heeft op mijn totale aftrekposten geen effect.
Weet iemand wat ik over het hoofd zie?
(het gaat om deze info die ik ergens vond: "Als er voor een gezinslid meer dan ¤ 325,- wordt uitgegeven aan specifieke ziektekosten zoals een bril, dan mag behalve de kosten van de bril nog eens ¤ 821,- extra worden afgetrokken.")
---
Tweede vraag, ik ben ook nog aan het "creatief boekhouden" om te kijken wat de mogelijkheden zijn hoe ik een ooglaserbehandeling kan aftrekken. Het kan natuurlijk als "Overige uitgaven", maar ik vind (!)dat dit als specifieke uitgaven (a la bril!) moet gelden. En als dat niet kan, dan vind ik (!)
dat ik minstens een groot deel als reiskosten naar ziekenhuis mag aftrekken, omdat ik het in Istanbul heb laten doen.
Iemand tips/ervaring?
(deze tweede vraag slaat indirect op de eerste zoals een oplettende lezer mag zijn opgevallen)![]()
Waar komt dat veld precies? Want zelfs als ik 1000E aan specifieke kosten intyp zie ik niet zo'n veld of een verwijzing naar 808E...quote:Op dinsdag 11 maart 2008 00:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Punt 1. Het is ¤ 320 aan specifieke kosten en de aftrek wegens chronische ziekte is ¤ 808,-. (Waarschijnlijk heb je oude bedragen?) En die ¤ 808,- moet je zelf invullen in het veld dat automatisch verschijnt als je boven de ¤ 320,- aan specifieke kosten komt. Blijkbaar heb je het (nog) niet juist gevuld want ik zie het veld niet in je afbeelding.
Is nog niet te laat, je kan uitstel aan (laten) vragen. Jouw medevennoot moet zijn deel van de VOF aangeven, inclusief de balans en winst- en verliesrekening (de belastingdienst ziet niet 1 VOF maar 2 ondernemingen/ondernemers, jij en de andere vennoot). Of jouw medevennoot dezelfde aangifte heeft betwijfel ik.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 10:54 schreef Doc.Brown het volgende:
Is het nu al te laat om je aangifte uit te besteden? Dit wordt m'n eerste aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers, maar ik wordt helemaal gek van al die vakjes en dingetjes. We hebben gewoon een eenvoudige VOF met een paar duizend euro omzet. Maar ik wordt doodgegooid met allerlei vakjes waar ik nog nooit van gehoord heb.
Nu vraag ik mij dus ook af of mijn medevennoot precies dezelfde aangifte heeft, en dus ook alle omzet en kapitaal en toestanden moet invullen voor onze V.O.F.? Lijkt me wel dus?
Mocht het nog niet te laat zijn, iemand een goed adresje in de omgeving van Heerlen?
Niet helemaal waar. Je moet de hele onderneming in je aangifte invullen. Daarnaast geef je je aandeel (in de vorm van een %) in de vof aan en moet je de privé-opnames en -stortingen corrigeren om je fiscale winst te specificeren.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Is nog niet te laat, je kan uitstel aan (laten) vragen. Jouw medevennoot moet zijn deel van de VOF aangeven, inclusief de balans en winst- en verliesrekening (de belastingdienst ziet niet 1 VOF maar 2 ondernemingen/ondernemers, jij en de andere vennoot). Of jouw medevennoot dezelfde aangifte heeft betwijfel ik.
Dan doe je iets niet goed.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 08:09 schreef JeOma het volgende:
[..]
Waar komt dat veld precies? Want zelfs als ik 1000E aan specifieke kosten intyp zie ik niet zo'n veld of een verwijzing naar 808E...
Dat vermoeden had ik dus ook al. Maar dan nog, ik denk dat ik het maar beter kan uitbestedenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Je moet de hele onderneming in je aangifte invullen. Daarnaast geef je je aandeel (in de vorm van een %) in de vof aan en moet je de privé-opnames en -stortingen corrigeren om je fiscale winst te specificeren.
(Je hoeft dus niet alle posten door 2 (of een andere verhouding) te delen en dat in te vullen.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |