Okee, hier de second opinion:quote:Op woensdag 19 maart 2008 09:44 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ja ik weet het. Sorry. Ik waardeer jouw input absoluut. Ben inderdaad op zoek naar een second opinion. Ik BLIJF het proberen...
Maar wat is je vraag?quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:20 schreef enter het volgende:
Misschien is deze vraag al vaker gesteld, maar
Ik heb een vaste baan als stagiare (maar het is geen stage-contract, voorheen wel maar sinds 01-01-2007 niet meer, gewoon een medewerkster), op mijn jaaropgaaf wordt geen arbeidskorting berekend, naar mijn idee vul ik alles goed in, maar blijf een ontzettend hoog bedrag terug krijgen....?
De rest van mijn collega's hebben wel een arbeidskorting op hun jaaropgaaf staan.
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.quote:
Als er bij jou geen arbeidskorting is toegepast (en je hebt er wel recht op) is er dus te veel loonheffing ingehouden. Dat krijg je nu bij de aangifte inkomstenbelasting weer terug.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef enter het volgende:
[..]
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.
Als de arbeidskorting niet alvast gegeven is tijdens het maandelijkse betalen van voorbelasting (de loonheffing), dan dien je de arbeidskorting dus later te krijgen. Dit kan oplopen tot 2.138 euro.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef enter het volgende:
[..]
Waarom er zo een hoog bedrag uitkomt, heb alleen geen zin om hier de bedragen te plaatsen (prive enzulks)... misschien moet ik morgen maar even met werk bellen en de belastingdienst.
Als je alleen lening krijgt en geen beurs, dan mag je normbedrag * aantal maanden studie doen. Dat totaal (-500) = je aftrekpost.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:16 schreef Demon-Hunter het volgende:
Allo! Misschien een stomme vraag die al eerder aan bod is gekomen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit...
Ik snap het principe van de studieposten, en het principe van de normbedragen voor collegegeld aftrekpost. Echter, als je HELEMAAL geen stufi meer ontvangt, en WEL een lening van het IBG hebt:
a. Ik kan alle normbedragen van 2007 bij elkaar optellen.
b. Moet ik hier nog de totale ontvangen lening van aftrekken?
c. Is dit hoger dan ¤500, dan mag ik het aftrekken
De vraag zit bij mij dus voornamelijk in puntje b. Iemand die me hier opheldering over kan geven? De algemene info hierover behandelt voorzover ik weet mijn vraag/situatie niet...
Super! Dank je wel, zat ff te twijfelen aangezien ik in de toelichting las dat er op de een of andere manier ook nog 'rentedragende leningen' van het normbedrag afgetrokken moesten worden.quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:36 schreef Cottleston-Pie het volgende:
[..]
Als je alleen lening krijgt en geen beurs, dan mag je normbedrag * aantal maanden studie doen. Dat totaal (-500) = je aftrekpost.
Kan inderdaad.quote:Op donderdag 20 maart 2008 13:56 schreef Bullebak het volgende:
De kadastrale rechten voor de hypotheekakte zijn aftrekbaar. Welke kosten zijn dat precies![]()
Inschrijving kadaster, inzage en controle? (iets van 100 e totaal)
Succes!quote:Op donderdag 20 maart 2008 16:18 schreef Detroit het volgende:
Aangifte ingevuld. Ben altijd wel bang dat ik dingen verkeerd invul, of bepaalde kritieke posten vergeet mee te nemen in de aangifte. Zeker nu ik vorig jaar een woning gekost heb en daar blijkbaar wel het een en ander bij komt kijken op belastinggebied.
Ik had dit topic al eerder moeten checken dus, derhalve een TVP.
Mijn antwoorden.quote:mijn vragen:
a) Kan ik belastingaangifte doen?
b) Heeft het nu/voordeel? Zo ja, wat?
c) Hoe en wat moet ik dat doen?
d) Waar kan ik daar meer informatie over vinden? (want zie op Internet door de bomen het bos niet meer...)
e) Zitten er nadelen aan als ik (vrijwillig?) belastingaangifte nu ga doen?
f) Hoe zit di bij anderen? (vergelijkbare personen, of kinderen van volwassenen hier in zo'n zelfde situatie)
Nope. De aftrek studiekosten verlaagt zijn belastbare inkomen, hij zou pas een restant hebben als zijn inkomen lager dan 0 zou worden. Pas als je daadwerkelijk belasting verschuldigd bent komen de heffingskortingen om de hoek kijken. Deze verlagen het inkomen ook niet, het is een (netto)korting op het verschuldigde bedrag.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:07 schreef GForceT1 het volgende:
Vreemd, vriend van me heeft +/- 1500 verdiend in 2006
Heeft alle loonbelasting teruggekregen via de heffingskorting.
Nu dacht ik, als hij zijn studiekosten opvoert, krijgt hij dus een restant persoonsgebonden aftrek over 2006 die hij in 2007 kan opvoeren. Maar wat doet dat aangifteprogramma? in plaats van een restant te creëren, verlaagt het gewoon de heffingskorting met de persoonsgebondenaftrek.
De heffingskorting gaat dus naar beneden en er blijft geen aftrek over.
Ik dacht dat heffingskortingen altijd voor gingen?
ManatWork? enig idee? (of een ander)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |