abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57531807
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 07:47 schreef ManAtWork het volgende:
Antwoord op de vraag: ja.
Akte van levering is inderdaad niet aftrekbaar.

Je tekent bij de makelaar wel de koopakte maar deze dient bij de notaris te passeren en moet worden ingeschreven. De kosten van de levering van de woning (op dat moment ben je pas eigenaar, niet bij het ondertekenen van de koopakte bij de makelaar) zijn dus niet aftrekbaar.
Welke kosten zijn aftrekbaar bij een 2e hypotheek welke niet gebruikt is voor de woning? Ik weet dat de rente niet aftrekbaar is en de notariskosten wel maar waar vul ik deze in?
  zaterdag 22 maart 2008 @ 10:05:09 #152
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57535562
Geen.
Deze kosten zijn namelijk niet gemaakt ten behoeve van de financiering van de eigen woning en komen dus niet voor aftrek in aanmerking.
(Hoe kom je erbij dat de notariskosten wel aftrekbaar zouden zijn?)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_57535824
Oef, een TVP want dit moet ik zeer binnenkort toch nog eventjes doen..
I will take the sun in my mouth
pi_57536496
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:05 schreef ManAtWork het volgende:
Geen.
Deze kosten zijn namelijk niet gemaakt ten behoeve van de financiering van de eigen woning en komen dus niet voor aftrek in aanmerking.
(Hoe kom je erbij dat de notariskosten wel aftrekbaar zouden zijn?)
Bedankt voor je antwoord. Ik begreep dit van de financierder. Misschien verkeerd begrepen.
Maar moet ik de 2e hypotheek wel invullen of niet?

Nog een ander vraagje, wanneer ik bij de specifieke uitgaven de km vergoeding wil invullen van hoeveel cent per km moet ik dan uitgaan? Ik weet dat als het gaat om ziekenbezoek dit ¤0,20 per km is maar dat dit bedrag hoger is als je de kosten hebt gemaakt voor vervoer naar dokter/ziekenhuis etc.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 11:34:05 #155
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57536553
2e hypotheek valt in box 3 als schuld.

Je mag de werkelijke kosten voor het vervoer opvoeren. Als jij kunt onderbouwen dat dit 20 ct/km is, neem je dat bedrag. Als je 40 ct/km kunt onderbouwen neem je dat bedrag.
(Ik weet dat er zorgverzekeraard zijn die 25 ct/km vergoeden.)
pi_57536871
Wederom bedankt voor je antwoord.
Wanneer wij geen bezittingen (buiten de eigen woning) hebben moet ik dan toch schulden in box 3 invullen?

Wat betreft de km vergoeding begreep ik dat je niet alleen de Variabele (benzine/diesel/LPG) maar ook de vaste kosten (verzekeringspremie en wegenbelasting) mee moet rekenen in het bepalen van de km prijs. Dat word nog even rekenen dus...

Bron: http://www.anwb.nl/publis(...)bruikte-auto.nl.html
  zaterdag 22 maart 2008 @ 12:42:03 #157
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57537629
Nee, je hoeft het dan niet in te vullen. (Het invulscherm komt ook niet tevoorschijn omdat je de vraag met 'nee' beantwoord hebt.)

Inderdaad mag je ook de vaste kosten meenemen. Die zijn immers een onderdeel van de werkelijke kosten.
pi_57538053
Ik vind je geweldig!! Dank voor je hulp. Vanavond weer even verder rekenen, gaat goed komen.
pi_57539387
Zo ook maar eens gebruik gemaakt van de maartse buien om de aangifte te voldoen. Hele topic reeks doorgespit. MaW en DJ alvast bedankt voor de vele tips e.d. Eerste jaar met eigen huis en full time baan, dus spannend aangifte dit jaar!

Wat vraagjes (meeste zijn min of meer al voorbij gekomen maar even voor mijn eigen geruststelling):

* Ik ga elke dag met de trein na mijn werk (tilburg-eindhoven, 40km) en heb hiervoor een trajectkaart (180 EUR), ik krijg maandelijks terug van mijn werkgever (120 EUR). Dus ik denk mooi die 60EUR per maand opgeven maar als ik de reeele gegevens invul bij reisaftrek OV invul dan krijg ik geen aftrek. Rekend de BD met lagere percentages en heb ik dus dikke pech?

* BOX 3: Is dat verandert tov 2006? Moet je nu een minimaal vermogen van 20K hebben om hiervoor belasting te moeten betalen? Dit haal ik bij lange na niet dus dan hoef ik me hier ook niet druk over te maken

* zorgkosten want dat is me een groot raadsel. Begrijp ik het goed als de BD op een of andere manier een bepaalde drempel berekend (in mijn geval 2K EUR) en dat je dan alle kosten mag opvoeren en als je boven dat bedrag komt mag je het aftrekken van je aangifte. Kosten zijn:

-zorgverzekering
- aanvullende verzekering
- huisapotheek (23 eur per maand)
- no claim? (negatieve aftrek neem ik aan?)
- gedeclareerde kosten bij zorgverzekering (brillen e.d)
- zorgtoeslag (negatieve aftrek neem ik aan?)

* Ik ben net 9 maanden aan het werk en heb eigenlijk geen idee hoe het zit met mijn pensioen (Actiepunt!), is dit nog van belang? Er staat namelijk wel op mijn loonstrook elke maand iets van levensloop bijdrage, maar voorzover ik weet doe ik daar niet aan mee.

Alvast bedankt voor de moeite!
pluk de dag (alleen niet te vroeg)
  zaterdag 22 maart 2008 @ 14:25:50 #160
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_57539392
Ik heb naast mijn loondienst een VOF waarbij ik wat extra inkomsten genereer. Het gaat hier om max 1000uur per jaar en een jaaromzet van ongeveer 5000 euro. Ik doe aangifte middels het elektronische programma van de belastingdienst (voor particulieren) hier kan ik onder 'Box 1 - overige inkomsten' invullen wat ik aan extra inkomsten en kosten in 2007 heb gehad.

Nu is mijn vraag welk bedrag ik hiervoor in moet vullen..?
- Uitgekeerde winst naar mijn prive rekening
- Totale winst en kosten van het bedrijf verdeeld over de vennoten

Ik dacht zelf het eerste geval, ik heb een deel van de winst namelijk nog in het bedrijf zitten om kosten die ik komend jaar ga maken op te vangen.
I don't shine if you don't shine
pi_57539469
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:30 schreef essie05 het volgende:

[..]
Nog een ander vraagje, wanneer ik bij de specifieke uitgaven de km vergoeding wil invullen van hoeveel cent per km moet ik dan uitgaan? Ik weet dat als het gaat om ziekenbezoek dit ¤0,20 per km is maar dat dit bedrag hoger is als je de kosten hebt gemaakt voor vervoer naar dokter/ziekenhuis etc.
Je mag de werkelijke autokosten per kilometer opvoeren. Dat kan dus per auto en per persoon verschillen. In mijn eigen geval kom ik precies uit op 28 cent per kilometer.
pi_57539528
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:25 schreef Gangster-Engel het volgende:
Wat vraagjes (meeste zijn min of meer al voorbij gekomen maar even voor mijn eigen geruststelling):

* zorgkosten want dat is me een groot raadsel. Begrijp ik het goed als de BD op een of andere manier een bepaalde drempel berekend (in mijn geval 2K EUR) en dat je dan alle kosten mag opvoeren en als je boven dat bedrag komt mag je het aftrekken van je aangifte. Kosten zijn:

-zorgverzekering
- aanvullende verzekering
- huisapotheek (23 eur per maand)
- no claim? (negatieve aftrek neem ik aan?)
- gedeclareerde kosten bij zorgverzekering (brillen e.d)
- zorgtoeslag (negatieve aftrek neem ik aan?)

Daar hebben we een heel mooi topic over: Overzicht aftrekbare ziektekosten 2007
pi_57539606
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:33 schreef RJD het volgende:

[..]

Daar hebben we een heel mooi topic over: Overzicht aftrekbare ziektekosten 2007
Dank!
pi_57539614
En de bonusvraag: ik topic 3 stond dat je "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" 1328 EUR (mijn geval) op je jaaropgave mocht aftrekken bij je ziektekosten. Komt dit bedrag bovenop de kosten die je al betaald voor je zorverzekering (ook zoiets). Zoja dan kom ik natuurlijk wel boven de 2000 eur uit. Hoe wordt die in mijn geval 2000 drempel berekend!?
pi_57539809
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:39 schreef Gangster-Engel het volgende:
En de bonusvraag: ik topic 3 stond dat je "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" 1328 EUR (mijn geval) op je jaaropgave mocht aftrekken bij je ziektekosten. Komt dit bedrag bovenop de kosten die je al betaald voor je zorverzekering (ook zoiets). Zoja dan kom ik natuurlijk wel boven de 2000 eur uit. Hoe wordt die in mijn geval 2000 drempel berekend!?
Om mezelf maar even te beantwoorden na het lezen van het bovengenoemde topic:

- Ja je mag "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" aftrekken
- 11% van je belastbaar inkomen is de drempel

Correct!?
pi_57539837
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:30 schreef RJD het volgende:

[..]

Je mag de werkelijke autokosten per kilometer opvoeren. Dat kan dus per auto en per persoon verschillen. In mijn eigen geval kom ik precies uit op 28 cent per kilometer.
Mag ik vragen hoe jij de vaste kosten hebt berekend? Er staat bij dat je voor onderhoud ongeveer 250 euro moet berekenen, onze kosten waren vorig jaar beduidend hoger. En hoe bereken ik de afschrijving dan?
  zaterdag 22 maart 2008 @ 15:45:36 #167
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57540553
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:25 schreef Gangster-Engel het volgende:
Zo ook maar eens gebruik gemaakt van de maartse buien om de aangifte te voldoen. Hele topic reeks doorgespit. MaW en DJ alvast bedankt voor de vele tips e.d. Eerste jaar met eigen huis en full time baan, dus spannend aangifte dit jaar!

* Ik ga elke dag met de trein na mijn werk (tilburg-eindhoven, 40km) en heb hiervoor een trajectkaart (180 EUR), ik krijg maandelijks terug van mijn werkgever (120 EUR). Dus ik denk mooi die 60EUR per maand opgeven maar als ik de reeele gegevens invul bij reisaftrek OV invul dan krijg ik geen aftrek. Rekend de BD met lagere percentages en heb ik dus dikke pech?
Dat komt omdat je met tabellen te maken hebt. Je moet dus de vergoeding van je werkgever van het tabelbedrag afhalen en dan blijft er niets over.
quote:
* BOX 3: Is dat verandert tov 2006? Moet je nu een minimaal vermogen van 20K hebben om hiervoor belasting te moeten betalen? Dit haal ik bij lange na niet dus dan hoef ik me hier ook niet druk over te maken
Hier is ten opzichte van 2006 niets verandert. Behalve dat het heffingsvrij vermogen iets is verhoogd. Als je onder de ¤ 20.000 aan bezittingen minus schulden hebt, hoef je hier inderdaad niets op te geven.
quote:

-zorgverzekering Ja, een vast bedrag per persoon
- aanvullende verzekering Ja, de werkelijke kosten.
- huisapotheek (23 eur per maand) Inderdaad
- no claim? (negatieve aftrek neem ik aan?) Nee, deze mag je niet opvoeren.
- gedeclareerde kosten bij zorgverzekering (brillen e.d) Kosten die vergoed zijn door de zorgeverzekeraar kun je per definitie niet opvoeren. Alleen het niet vergoede deel.
- zorgtoeslag (negatieve aftrek neem ik aan?) Zorgtoeslag is gespecificeerd in de rekenhulp en moet je dus ook daar opgeven. Eventuele terugbetaalde toeslag van voorgaande jaren mag je hier ook meenemen.
Zie vetgedrukte hierboven.
quote:
* Ik ben net 9 maanden aan het werk en heb eigenlijk geen idee hoe het zit met mijn pensioen (Actiepunt!), is dit nog van belang? Er staat namelijk wel op mijn loonstrook elke maand iets van levensloop bijdrage, maar voorzover ik weet doe ik daar niet aan mee.

Alvast bedankt voor de moeite!
Pensioen hoef je niet op te geven in je aangifte. Maar je helpt wel de mogelijkheid om een lijfrente af te trekken als je een pensioengat hebt en een lijfrentepolis hebt afgesloten.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 15:48:08 #168
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57540595
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:25 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb naast mijn loondienst een VOF waarbij ik wat extra inkomsten genereer. Het gaat hier om max 1000uur per jaar en een jaaromzet van ongeveer 5000 euro. Ik doe aangifte middels het elektronische programma van de belastingdienst (voor particulieren) hier kan ik onder 'Box 1 - overige inkomsten' invullen wat ik aan extra inkomsten en kosten in 2007 heb gehad.

Nu is mijn vraag welk bedrag ik hiervoor in moet vullen..?
- Uitgekeerde winst naar mijn prive rekening
- Totale winst en kosten van het bedrijf verdeeld over de vennoten

Ik dacht zelf het eerste geval, ik heb een deel van de winst namelijk nog in het bedrijf zitten om kosten die ik komend jaar ga maken op te vangen.
Je hebt het verkeerde programma als je voor de IB als ondernemer bent aangemerkt door de belastingdienst.

Als je geen ondernemer bent, vul je onder de 'overige inkomsten' jouw aandeel in de winst (omzet minus kosten) in. Met het deel dat je naar privé hebt uitgekeerd, hoef je niets te doen.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 15:50:40 #169
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57540624
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:55 schreef essie05 het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe jij de vaste kosten hebt berekend? Er staat bij dat je voor onderhoud ongeveer 250 euro moet berekenen, onze kosten waren vorig jaar beduidend hoger. En hoe bereken ik de afschrijving dan?
Waar staat dat jij ¤ 250,- aan onderhoudskosten moet rekenen? Als je werkelijke kosten hoger zijn, reken je dat mee.
En de afschrijving is het verschil tussen de waarde van de auto op 1 januari en de waarde van de auto op 31 december.
Er zijn verschillende sites waarop je een (geschatte) waarde van de auto kunt vinden.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 15:52:23 #170
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57540653
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 14:53 schreef Gangster-Engel het volgende:

[..]

Om mezelf maar even te beantwoorden na het lezen van het bovengenoemde topic:

- Ja je mag "ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage ZVW" aftrekken
- 11% van je belastbaar inkomen is de drempel

Correct!?
Correct, met uitzondering van 11%. Dit is 11,5% van het drempelinkomen. En het drempelinkomen is niet per definitie het belastbaar inkomen. (Miereneukerij, maar goed,... je wilt een antwoord. )
pi_57540679
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 15:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waar staat dat jij ¤ 250,- aan onderhoudskosten moet rekenen? Als je werkelijke kosten hoger zijn, reken je dat mee.
En de afschrijving is het verschil tussen de waarde van de auto op 1 januari en de waarde van de auto op 31 december.
Er zijn verschillende sites waarop je een (geschatte) waarde van de auto kunt vinden.
Op de site van de anwb staat dat ¤250,- als gemiddelde word gerekend bij bepaling van de km vergoeding vandaar dat ik daaraan kom. Die geschatte waarde zoek ik even op, en anders mijn man dan levert hij ook zijn bijdrage aan het invullen van de belasting
  zaterdag 22 maart 2008 @ 15:56:01 #172
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57540691
Gemiddeld ja,... maar de ANWB kan niet in jouw huishoudboekje kijken.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 15:57:46 #173
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_57540716
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 15:48 schreef ManAtWork het volgende:
Je hebt het verkeerde programma als je voor de IB als ondernemer bent aangemerkt door de belastingdienst.

Als je geen ondernemer bent, vul je onder de 'overige inkomsten' jouw aandeel in de winst (omzet minus kosten) in. Met het deel dat je naar privé hebt uitgekeerd, hoef je niets te doen.
Volgens mij ben ik geen ondernemer aangezien mijn inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen en ik maar een beperkte hoeveelheid tijd in de VOF steek.

Maar ik moet dus de winst invullen ongeacht wat ik aan mezelf heb uitgekeerd?
I don't shine if you don't shine
pi_57540786
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 15:56 schreef ManAtWork het volgende:
Gemiddeld ja,... maar de ANWB kan niet in jouw huishoudboekje kijken.
haha gelukkig niet. Anders had er een mooi bedrag gestaan. Even uit het blote hoofd zijn we ruim 1200 euro kwijt geweest aan reparaties, en dan reken ik niet de reparaties mee die onder de garantie viel (vorig jaar 2e hands auto gekocht). Maar ik verdiep me in ieder geval zo in de km prijs omdat, op een paar tientjes na, onze dochter dan de verhoging van ¤ 808,- mag invullen.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 16:07:13 #175
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57540852
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 15:57 schreef Flipper01 het volgende:

[..]

Volgens mij ben ik geen ondernemer aangezien mijn inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen en ik maar een beperkte hoeveelheid tijd in de VOF steek.

Maar ik moet dus de winst invullen ongeacht wat ik aan mezelf heb uitgekeerd?
Heb je een inlogcode van de belastingdienst ontvangen (begint met NL....) zodat je hier kunt inloggen?
Zo nee, dan ben je waarschijnlijk geen ondernemer. (Wel vreemd als je een vof hebt,... niet ingeschreven in KvK?) Je geeft dan inderdaad alleen je winst op. Hetgeen je aan jezelf hebt uitgekeerd staat hier helemaal los van.

O ja, het maakt niet uit of je inkomsten hoofdzakelijk uit loondienst komen. Ook dan kun je ondernemer zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')