abonnement Unibet Coolblue
pi_56804804
Ik sloot de vorige.... dat was deel 10 zo te zien, dus dit is deel 11 alweer....

  Moderator zondag 17 februari 2008 @ 23:34:01 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_56804842
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:32 schreef Bluezz het volgende:
Ik sloot de vorige....

Ik heb echt zo'n zin in het voorjaar
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_56804945
Voorjaar
Saartje
pi_56805033
[/quote]Ik kan deze vraag misschien hier wel kwijt.

Ik ben op zoek naar een plant/boom/struik om een gat tussen een schuur en een muur te dichten.
Tussen onze schuur en de muur van de buren zit nu een gat van zo'n 50 centimeter.
Deze wil ik door middel van een dichtbegroeide plant/boom/struik dicht maken.

Eisen:
De plant moet niet te breed zijn, maar moet het gat wel opvullen.
De plant staat grotendeels van de dag in de schaduw.
Hij moet wel een beetje hoog zijn of snel hoog worden.
Ook in de winter moet ie begroeid zijn.
En geen conifeer

Iemand tips? (liefst met plaatjes)
[quote]

Denks een aan hedera (klimop) in een ijzeren rek kun je op maat maken en groeit aardig snel en is op zich ook nog eens goed in toom te houden
  Moderator zondag 17 februari 2008 @ 23:47:46 #5
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_56805160
Je hebt de quote tags omgedraaid enilla, aan het begin moet een [ quote] en als afsluiter[ /quote], zonder de spatie dan
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 18 februari 2008 @ 00:00:32 #6
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56805445
bij mn vriendin in dr voortuin staan de Krokussen en Irissen al in bloei laat ze nou net Iris heten



en dan ook nog de zon dr op..
voorjaar
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  maandag 18 februari 2008 @ 00:12:49 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_56805672
Voorjaar my ass.

tvp dus.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_56805814
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:42 schreef enilla het volgende:
Ik kan deze vraag misschien hier wel kwijt.

Ik ben op zoek naar een plant/boom/struik om een gat tussen een schuur en een muur te dichten.
Tussen onze schuur en de muur van de buren zit nu een gat van zo'n 50 centimeter.
Deze wil ik door middel van een dichtbegroeide plant/boom/struik dicht maken.

Eisen:
De plant moet niet te breed zijn, maar moet het gat wel opvullen.
De plant staat grotendeels van de dag in de schaduw.
Hij moet wel een beetje hoog zijn of snel hoog worden.
Ook in de winter moet ie begroeid zijn.
En geen conifeer

Iemand tips? (liefst met plaatjes)
quote:
Denks een aan hedera (klimop) in een ijzeren rek kun je op maat maken en groeit aardig snel en is op zich ook nog eens goed in toom te houden
Ik heb in het vorige topic al bamboe geopperd en linkjes gegeven
pi_56808124
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:42 schreef enilla het volgende:


Denks een aan hedera (klimop) in een ijzeren rek kun je op maat maken en groeit aardig snel en is op zich ook nog eens goed in toom te houden
quote:
Bedankt voor de tips!
Ik heb alleen de halve tuin al vol met klimop, passiebloem en klimroos.
Daarnaast denk ik dat een bosje bamboe van 50 centimeter breed (want dat is wel ongeveer de max) een beetje vreemd staat.
Bamboe staat wel mooi, maar dan in bossen.

Aanvullend:
Als het mogelijk is wil ik een boom/plant/struik die ook nog eens bloeit. Hij staat namelijk in het zicht.
Momenteel hebben we daar een kleine rododendron staan, maar die verliest in het najaar zijn blad en groeit ongeveer 1 centimeter per jaar.
Ik dacht meer aan een struik of boom.
pi_56811797
Goed om te horen dat mijn hibiscus (vorig topic) waarschijnlijk niet overleden is, bedankt voor de reacties!
pi_56813428
Wou binnenkort eens de Dicksonia Fibrosa naar buiten gooien... Vriest het
  maandag 18 februari 2008 @ 15:23:24 #12
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_56815606
Bummer. Ik kan nergens een leuke foto van maken. Dan maar een terugvindplantje.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_56816718
Werewolf, is een Nandina domestica iets, of is het daar te donker voor? Staat bij mij in de halfschaduw en doet het uitstekend.
Your mom is hot, your dad is crazy
pi_56818905
quote:
Op maandag 18 februari 2008 15:23 schreef Xebber het volgende:
Bummer. Ik kan nergens een leuke foto van maken. Dan maar een terugvindplantje.
Ik ga morgen even wat knopjes fotograferen, en 1 plantje die bloeit
pi_56819410
quote:
Op maandag 18 februari 2008 16:16 schreef Metus het volgende:
Werewolf, is een Nandina domestica iets, of is het daar te donker voor? Staat bij mij in de halfschaduw en doet het uitstekend.
Het is wel een mooie plant, maar ik denk inderdaad dat hij te weinig zon krijgt bij ons.
Ik denk dat hij maar tot een uurtje of 1 zon krijgt.
pi_56830214
quote:
Op maandag 18 februari 2008 08:07 schreef Werewolf het volgende:
Je zou ook kunnen denken aan een Viburnum tinus, een Photinia "Red Robin", een Ilex variant of een Aucuba japonica; allemaal makkelijk(snoeibare) heesters die ook nog eens wintergroen zijn.

Greetz Ro
[..]


[..]

Bedankt voor de tips!
Ik heb alleen de halve tuin al vol met klimop, passiebloem en klimroos.
Daarnaast denk ik dat een bosje bamboe van 50 centimeter breed (want dat is wel ongeveer de max) een beetje vreemd staat.
Bamboe staat wel mooi, maar dan in bossen.

Aanvullend:
Als het mogelijk is wil ik een boom/plant/struik die ook nog eens bloeit. Hij staat namelijk in het zicht.
Momenteel hebben we daar een kleine rododendron staan, maar die verliest in het najaar zijn blad en groeit ongeveer 1 centimeter per jaar.
Ik dacht meer aan een struik of boom.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
pi_56830633
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 06:52 schreef bonootje het volgende:

Je zou ook kunnen denken aan een Viburnum tinus, een Photinia "Red Robin", een Ilex variant of een Aucuba japonica; allemaal makkelijk(snoeibare) heesters die ook nog eens wintergroen zijn.

Greetz Ro
Die Red Robin hebben we in de voortuin staan, maar die Viburnum tinus is denk ik wel geschikt.
Kan die tegen weinig zon en groeit ie snel (kan ik namelijk niet zo snel vinden)?
pi_56917996
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:06 schreef Bluezz het volgende:


Ik ga morgen even wat knopjes fotograferen, en 1 plantje die bloeit
Its raining, and raining etc... dus dat wordt de eerste de beste mooie dag.

Wat is de beste volgorde van ons gras pimpen?
Ik dacht :


  • Vertikuteren (we hebben zo'n hark met scherpe tanden gekocht om flink 'strepen' te kunnen trekken)
  • Bemesten, en een rand ophogen met tuinaarde... (en kunnen de koemestkorrels die ik nog heel veel heb ook als grasmest gebruikt worden?)
  • Begieten
  • Zaaien
  • Inharken
  • Begieten

    En dat allemaal half maart of zo?
  • pi_56921336
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 08:31 schreef Werewolf het volgende:

    [..]

    Die Red Robin hebben we in de voortuin staan, maar die Viburnum tinus is denk ik wel geschikt.
    Kan die tegen weinig zon en groeit ie snel (kan ik namelijk niet zo snel vinden)?
    sorry had niet alles goed gelezen;), vooral dat van de schaduw niet.Op zich kan de Viburnum wel tegen minder licht maar snel groeien doet ie dan niet. een paar andere alternatieven zijn bijvoorbeeld nog: Osmaria, Osmanthus, Prunus lusitanica, Eleagnus soorten, Berberis julianae en Liguster soorten. Denk dat er vast wat tussen zit:)
    greetzzzz,
    Ro
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56922098
    quote:
    Op vrijdag 22 februari 2008 23:56 schreef Bluezz het volgende:

    [..]

    Its raining, and raining etc... dus dat wordt de eerste de beste mooie dag.

    Wat is de beste volgorde van ons gras pimpen?
    Ik dacht :


  • Vertikuteren (we hebben zo'n hark met scherpe tanden gekocht om flink 'strepen' te kunnen trekken)
  • Bemesten, en een rand ophogen met tuinaarde... (en kunnen de koemestkorrels die ik nog heel veel heb ook als grasmest gebruikt worden?)
  • Begieten
  • Zaaien
  • Inharken
  • Begieten

    En dat allemaal half maart of zo?
  • Als je vertikuteerd dan trek je idd allemaal gleufjes. Als je dan zaait dan vallen de zaadkorrels in de gleufjes. Dan hoef je niet meer te harken. Koemestkorrels kun je gewoon gebruiken. Maar waarom wil je begieten? Half maart in NL. Ik denk dat we water genoeg krijgen, het is NL!
    Als je gras er heel slecht uitziet, gaat het er echt bar slecht uitzien door te vertikuteren. Heb geduld, het komt goed. Het gazon krijgt nu veel meer licht, dat komt je gras ten goede.
    Inspiratieloos!
    pi_56923146
    quote:
    Op vrijdag 22 februari 2008 23:56 schreef Bluezz het volgende:


    Verticuteren doe je niet om gleufjes in de bodem/grond te krijgen maar om de “viltlaag” te verwijderen die in het gazon zit(ook mos kan op deze manier verwijderd worden). Om dit goed voor elkaar te krijgen is het juist belangrijk om de bodem niet te raken. Aangeraden wordt om dit 1 tot 2 keer per jaar te doen. In maart/april(begin lente) en nog een keer net na de zomer(september/oktober.) Let op met verticuteren dat je het hele gazon goed meepakt; dus horizontaal, verticaal maar ook diagonaal.
    Het beste is om hier na de grasmat nog te beluchten met bv een prikrol. Dit om een goede beluchting van de mat te krijgen. Na het beluchten kun je door zaaien op de plaatsen waar nodig. Hierna scherp zand over het gazon strooien ongeveer 3.5 tot 5 kilo per m2. En goed uitharken. En na dit alles nog beregenen.
    Bemesten met koemestkorrels kan een risico inhouden omdat de bodem kan verzuren of verbranden doordat de verhouding van de benodigde meststoffen niet goed. Het gras kan dan bruin of geel worden.
    Bemesten van een gazon kun je het beste met een NPK meststof doen, deze bevat het merendeel van de benodigde elementen die nodig zijn voor kieming, groei en stevigheid van de grasmat. Ook Culterra is een goede grasbemester. Bemesten kun je beter niet in het najaar doen omdat dan het gras nog actief kan gaan groeien en met koude of vorst er niet beter op wordt.
    Greetz,
    Ro

    [..]

    Its raining, and raining etc... dus dat wordt de eerste de beste mooie dag.

    Wat is de beste volgorde van ons gras pimpen?
    Ik dacht :


  • Vertikuteren (we hebben zo'n hark met scherpe tanden gekocht om flink 'strepen' te kunnen trekken)
  • Bemesten, en een rand ophogen met tuinaarde... (en kunnen de koemestkorrels die ik nog heel veel heb ook als grasmest gebruikt worden?)
  • Begieten
  • Zaaien
  • Inharken
  • Begieten

    En dat allemaal half maart of zo?
  • Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56924707
    2 tegenstrijdige tips over de koemestkorrels dus
    Maar bedankt voor jullie kennis!
    pi_56946012
    Ja ! leuk een tuin topic !
    De afgelopen week al eens wanhopig naar de grasmat in onze postzegeltuin gekeken...

    En bovenstaande tips met vertikuteren etc. gepland voor maart, afhankelijk van het weer.
    Alleen vroeg ik mij af- gezien de hoge kans op nachtvorst - of je inderdaad vóor IJsheiligen gras gaat zaaien ?
    Wie heeft het antwoord?

    Verder voor wat kleurigs lekker bezig geweest met viooltjes in potten voor en achter.
    Dat knalt er dan uit zeg ! tegen het (nog) grauwe en gesnoeide en kleurloze ...



    [ Bericht 5% gewijzigd door AnneX op 24-02-2008 14:18:13 ]
    pi_56946551
    Over dat verticuteren....
    Dat doe je toch maar 1x per jaar, of niet?
    Vind het een beetje zonde om voor 20 euro een hark te kopen die ik 1x per jaar voor mijn 10m2 gras gebruik.
    pi_56946855
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 14:21 schreef Werewolf het volgende:
    Over dat verticuteren....
    Dat doe je toch maar 1x per jaar, of niet?
    Vind het een beetje zonde om voor 20 euro een hark te kopen die ik 1x per jaar voor mijn 10m2 gras gebruik.


    Plus dat het BUT werk is !
    Ach in de loop der jaren is het lekker om de hark zo te kunnen pakken of lenen bij de buren.
    Of samen met de buren. Tenminste zo gemakkelijk gaat het hier.
    pi_56947039
    Moeten je buren wel gras hebben
    pi_56947330
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 14:38 schreef Werewolf het volgende:
    Moeten je buren wel gras hebben
    Alle - maal - negen...

    OF een verjaarskado ? Of vaderdag !!!
    pi_56947332
    Met deze grondige renovatie van onze tuin gaan we het gewoon proberen mét de tips die we hier hebben gekregen en online kunnen vinden... het gaat ons vast wel weer lukken om ons tapijt een beetje groener te krijgen dan nu

    Vandaag de mahonia iets dieper ingegraven :



    Hortensiaknoppen



    Sering



    Roos



    en een kleurig plantje :

    pi_56947421
    Heelijk zonnig bij jullie !

    Dan denk ik dat wij gelijk opgaan met renoveren van het gras? / gazon...

    Wanneer ga je de hortensia snoeien? Ik kon er niet afblijven en heb 2 x Annabelle al kortgezet.
    Wat is je tuin heerlijk opgeknapt met die giga struiken eruit!
    Ik zag het al eens in Cul voorbijkomen.
    pi_56948369
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 14:06 schreef AnneX het volgende:
    Ja ! leuk een tuin topic !
    De afgelopen week al eens wanhopig naar de grasmat in onze postzegeltuin gekeken...

    En bovenstaande tips met vertikuteren etc. gepland voor maart, afhankelijk van het weer.
    Alleen vroeg ik mij af- gezien de hoge kans op nachtvorst - of je inderdaad vóor IJsheiligen gras gaat zaaien ?
    Wie heeft het antwoord?

    Verder voor wat kleurigs lekker bezig geweest met viooltjes in potten voor en achter.
    Dat knalt er dan uit zeg ! tegen het (nog) grauwe en gesnoeide en kleurloze ...

    [ afbeelding ]
    als je half maart of begin april gaat doorzaaien is de kans op nachtvorst wel erg klein, niet uit te sluiten, maar daar kan het dan wel tegen hoor .

    greetzz
    Ro
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56948420
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 14:21 schreef Werewolf het volgende:
    Over dat verticuteren....
    Dat doe je toch maar 1x per jaar, of niet?
    Vind het een beetje zonde om voor 20 euro een hark te kopen die ik 1x per jaar voor mijn 10m2 gras gebruik.
    Een verkleurde of lelijke grasmat is ook niet mooi in de tuin
    Ja leuk werk is het zeker niet , maar het komt de mat wel ten goede. En aangeraden is wel om dit minimaal 1 keer per jaar te doen , maar nog beter is het om 2 keer per jaar te doen, zoals ik al eerder schreef Dan is de mat en bodem over het algemeen het meest optimaal qua luchtigheid.
    greetzz,
    Ro
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56948553
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 14:51 schreef AnneX het volgende:
    Heelijk zonnig bij jullie !

    Dan denk ik dat wij gelijk opgaan met renoveren van het gras? / gazon...

    Wanneer ga je de hortensia snoeien? Ik kon er niet afblijven en heb 2 x Annabelle al kortgezet.
    Wat is je tuin heerlijk opgeknapt met die giga struiken eruit!
    Ik zag het al eens in Cul voorbijkomen.
    Hydrangea, oftewel hortensia, kun je net voor de winter snoeien maar ook zeker nu. NIet helemaal kort zetten, als je dit jaar bloemen wilt hebben. Een Hydrangea bloeit namelijk op 1 jarig hout, dus alleen het meerjarig 'hout' eruit knippen.

    greetzz,
    Ro
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56948787
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 14:51 schreef AnneX het volgende:
    Heelijk zonnig bij jullie !

    Dan denk ik dat wij gelijk opgaan met renoveren van het gras? / gazon...

    Wanneer ga je de hortensia snoeien? Ik kon er niet afblijven en heb 2 x Annabelle al kortgezet.
    Wat is je tuin heerlijk opgeknapt met die giga struiken eruit!
    Ik zag het al eens in Cul voorbijkomen.
    Het is heerlijk weer idd, wel veel wind (dat hebben wij altijd wel wat meer hier) En we genieten nog dagelijks van die ruimte in de tuin
    Ik ga dinsdag even de hortensia snoeien, net even een wandeling door het dorp en zag al in veel tuinen dat ie gesnoeid was (de oude bloemen eruit iig).
    Lekker die fleurige viooltjes bij jou, ik heb ook een mandje hier op het balkon met donkerpaarse.

    en mag ik zeggen dat ik dat greetzz Ro erg irritant vind Bonootje
    pi_56948843
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 15:55 schreef Bluezz het volgende:

    [..]


    en mag ik zeggen dat ik dat greetzz Ro erg irritant vind Bonootje
    Hmmm ja hoor dat mag je wel zeggen ( of ik wat aan doe is een tweede )

    Kom maar met alternatieven

    GREETZZ RO
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56948907
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 15:58 schreef bonootje het volgende:


    Hmmm ja hoor dat mag je wel zeggen ( of ik wat aan doe is een tweede )

    Kom maar met alternatieven

    GREETZZ RO
    Je post al met je nickname, dat staat bij/voor elke post, vandaar dat ik afsluiters altijd dubbelop, overbodig en wat kinderlijk vind.
    pi_56949690
    quote:
    Op zondag 24 februari 2008 15:44 schreef bonootje het volgende:
    [..]
    Hydrangea, oftewel hortensia, kun je net voor de winter snoeien maar ook zeker nu. NIet helemaal kort zetten, als je dit jaar bloemen wilt hebben. Een Hydrangea bloeit namelijk op 1 jarig hout, dus alleen het meerjarig 'hout' eruit knippen.
    Ja, zoals Bluezz schreef : ook ik neus bij de buren int dorp die veul groenere vingers hebben.
    Tenminste... daar ga ik vanuit in een agragrisch dorp en als ik 's zomers zie wat het geworden is.

    @Bonootje : ben ik toch vergeten om daarop te letten ! om meerjarig hout eruit te knippen.
    Eig. gaat het al 4 jaar goed !
    Wat ik wel weet: voor grotere en minder bloemen : flink terugsnoeien.
    Voor kleinere en heel veel: minder wegsnoeien.
    Hier zijn het joekels van bloemen en bij een regenbui gaan zij neer - en niet meer terug.

    Overigens heb ik geleerd: bloeiers ná de zomer - dus hydrangea - int voorjaar terugsnoeien; dus de hibiscus staat voor eind maart-april gepland.
    Bloeiers van vóor de zomer int najaar terugsnoeien.
    pi_56972606
    durf bijna niets meer te zeggen .....:(
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_56972847
    quote:
    Op maandag 25 februari 2008 21:08 schreef bonootje het volgende:
    durf bijna niets meer te zeggen .....:(


    Mijn bluezzemansia heeft al buiten gestaan, lekker in het zonnetje, en daarna in een regenbui

    pi_56975092
    Ik ga mijn brugmansia's ook maar eens uit hun donkere hok halen. Op een pallet en lekker buiten in de zon overdag en 's avonds weer binnen. Dat moet weer lukken. Krijg echt zin in de lente. De vogels zoeken hun nestkastjes ook weeer op, het gaat weer beginnen.
    Inspiratieloos!
    pi_56980403
    Ik ben mijn brugmansia vergeten binnen te halen afgelopen najaar en toen ging ik een weekendje weg en toen ging het gewoon vriezen!!


    Die's dus dood
    pi_56984211
      dinsdag 26 februari 2008 @ 15:10:54 #42
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_56987677
    Oh, goed dat je die pic postte Bluezz. Doet me d'r aan denken dat ik nog potgrond moet halen.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_57047547
    Vandaag eens vastgelegd hoe deze pol ieder jaar - dat is 6 jaar - de grond uitdendert.
    Van helemaal niks en je ziet hem groeien per dag ! en krijgt vrijwel geen zon zo vroeg int jaar.
    Het is 'gebroken hartje ' (?)


    Om mij blij te maken met een beetje kleur: een kadootje van de buren kruipt door de liguster :



    Waar ik minder bllij van ben : de drie "enige echte " lavendelstruikjes - volgens het tuincentrum.
    Zij zijn vervanging van de vorige drie die ter ziele gingen als verdord hout.
    Ook deze hebben vorig jaar gebloeid.
    Volgens de instructies: na de eerste bloei 1/3 gesnoeid.
    En dat zou ik na de winter nog eens moeten doen ???

    Ben ik ongeduldig? Jaaaaa ! Het ziet er niet hoopgevend uit.
    Vlak ervoor staat een polletje Akelei die zich vrolijk door de tuin verspreidt.

    Hebben jullie ervaring met lavendel ?
    Hier staat-ie in potgrond vermengd met (vette) rivierklei; in de schaduw van de ligusterhaag in een tuin op het zuiden.

      vrijdag 29 februari 2008 @ 16:45:02 #44
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_57064113
    Ik heb zelf ook die variant gehad van Lavendula. Mijn ervaring er mee is dat hoe ouder hij wordt, hoe lelijker.

    Ik was die op een gegeven moment zó zat, dat ik 'm uitgegraven heb, en de container ingemieterd heb. Ik heb nu een andere variant. Die heeft niet van die lange pluimen zeg maar, maar is heel mooi compact. En in de winter blijft ie mooi. Ik heb hem nu 2 jaar.



    En zoals je op de foto wel kan zien, staat hij in zware kleigrond. Flevoland.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_57070457
    Heb ook vorig jaar 3 lavendelplantjes gekocht, die deze winter overleefd hebben en er ook nog mooi uitzien.
    Tip van mijn mams: ongeveer in de lente terugsnoeien, vrij kort maar er moet nog wel groen aan blijven zitten...
    I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
      zondag 2 maart 2008 @ 20:17:54 #46
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_57112003
    quote:
    Op donderdag 28 februari 2008 22:28 schreef AnneX het volgende:
    Vandaag eens vastgelegd hoe deze pol ieder jaar - dat is 6 jaar - de grond uitdendert.
    Van helemaal niks en je ziet hem groeien per dag ! en krijgt vrijwel geen zon zo vroeg int jaar.
    Het is 'gebroken hartje ' (?)
    [ afbeelding ]
    Dicentra Spectabilis? Zeker een witbloeiende? (anders had ie rooie stengels?)
    quote:
    Waar ik minder bllij van ben : de drie "enige echte " lavendelstruikjes - volgens het tuincentrum.
    Zij zijn vervanging van de vorige drie die ter ziele gingen als verdord hout.
    Ook deze hebben vorig jaar gebloeid.
    Volgens de instructies: na de eerste bloei 1/3 gesnoeid.
    En dat zou ik na de winter nog eens moeten doen ???

    Ben ik ongeduldig? Jaaaaa ! Het ziet er niet hoopgevend uit.
    Vlak ervoor staat een polletje Akelei die zich vrolijk door de tuin verspreidt.

    Hebben jullie ervaring met lavendel ?
    Hier staat-ie in potgrond vermengd met (vette) rivierklei; in de schaduw van de ligusterhaag in een tuin op het zuiden.

    [ afbeelding ]
    Gewoon weggooien en nieuwe kopen!
    pi_57141550
    De clematis (denk ik) die ik vorig jaar van de buren heb 'gekregen' heeft dode bladeren, maar ook allemaal nieuwe scheuten. Snoeien? Alleen oud blad weghalen?

    Foto uit vorig topic, Juli 07



    [ Bericht 30% gewijzigd door Blues op 04-03-2008 00:51:46 ]
    pi_57168939
    De blaadjes en bloemen zien er anders uit dan in onze tuin.
    Dat kan natuurlijk (!) met de vele soorten die er zijn.
    Vorig seizoen int tuincentrum stonden er wel 35 soorten.

    Op de foto's zie je de treurige staat van 2 Clematis stekken.
    De naam is Margaret Hunt. Zij heeft aardig gebloeid int eerste jaar.
    En ziet er nu zeer zeer zwart en dor uit. Ook heb ik einde seizoen de luis eruit moeten werken met zeep-spiritus etc. mengsel.
    De tuinman zei dat ik er int najaar verder niks aan moest doen en afwachten: het herstelde zich wel.

    Op het kaartje staat: bemest uw klimplant in voor- en najaar.
    Snoeien: hoofdranken laten staan; einde winter, begin voorjaar.

    Op de 1e foto zie je de zwarte spriettakken:



    En vanmorgen bij foto's nemen, zie ik tot mijn verbazing en vreugde, de eerste verse groene spitse blaadjes, langs de voorste stijl omhoog.
    Dus wacht nog maar even af...
    Langs de achterste 2 stijlen groeit Hedera.

    pi_57169066
    Nog meer foto's...

    Int archief kwam ik foto's tegen van maart 2005 !!! Brrr wat een pak sneeuw was dat !



    pi_57189192
    hier verder?
    De Puta Madre
      zondag 9 maart 2008 @ 10:04:20 #51
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_57258330
    quote:
    Op dinsdag 4 maart 2008 00:44 schreef Bluezz het volgende:
    De clematis (denk ik) die ik vorig jaar van de buren heb 'gekregen' heeft dode bladeren, maar ook allemaal nieuwe scheuten. Snoeien? Alleen oud blad weghalen?

    Foto uit vorig topic, Juli 07

    [ afbeelding ]
    Een Clematis mag je best tot een meter boven de grond terugknippen. Dat kan nu ook nog wel want 't is net onkruid; het groeit toch wel. Grootbloemige soorten (zoals Margeret Hunt) hebben snel last van Phytophora, (= verwelkingsziekte) de ranken sterven dan af tot aan de grond, maar er komen wel nieuwe van onderuit terug, de plant gaat meestal niet dood. Verder 2 maal per jaar bemesten; nu en nog eens als ie uitgebloeid is.
    Ze doen het 't beste in de volle zon en schaduw aan de voet tegen het uitdrogen.
    pi_57262141
    Tnxx! Ik ga hem gewoon snoeien
    Volgende week gaan we het gras aanpakken
    pi_57262456
    quote:
    Op zondag 9 maart 2008 10:04 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]

    Ze doen het 't beste in de volle zon en schaduw aan de voet tegen het uitdrogen.
    Als dat niet op natuurlijke wijze kan, kun je er een dakpan schuin tegen zetten. Doen we hier ook, en helpt perfect!
    Inspiratieloos!
    pi_57265269
    @ Kaasplankje : dank voor je aanvulling op het verwelkingsverhaal van Margaret.
    Dan knip ik boven de nieuwe scheuten het zwarte eraf volgende week.
    De dakpan - it is me - staat er al bij.

    Ja, en het gazon : er ligt een to do lijstje klaar.
    - vertikuteren van bovenlaag en niet door de aarde/grond trekken
    - geen levend mos losharken -> stimuleert groei
    - anti mos : met kalk behandelen
    - langzaam werkende meststof gebruiken; bevochtigen en 24 uur laten rusten
    - vorig jaar geleerd/ervaren: verse potgrond strooien op de kale plekken; inzaaien en weer dun laagje verse grond eroverheen en aandrukken met iets plats als een plank-je.

    Als jullie aanvullingen cq betere ideeën hebben :lees ik het graag.
    pi_57266641
    Hey, die laatste tip, verse pot/tuingrond strooien en dan inzaaien is een goeie!! Ik wilde dat eigenlijk alleen aan de rand doen waar nog nooit gras heeft gezeten alleen een coniferenhaag maar ga het nu ook op de kale plekken doen, die heb ik toch genoeg
    pi_57279615
    quote:
    Op zondag 9 maart 2008 10:04 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]

    Grootbloemige soorten (zoals Margeret Hunt) hebben snel last van Phytophora, (= verwelkingsziekte) de ranken sterven dan af tot aan de grond, maar er komen wel nieuwe van onderuit terug, de plant gaat meestal niet dood.
    WIl niet de wijsneus uithangen maar kan het toch ff niet laten om hier op te reageren....
    phytoftera is geen verwelkingsziekte (kan wel een ziektebeeld zijn dat de plant verwelkt..) phytoftera is een wortelrotziekte veroorzaakt door een schimmel( er bestaan diverse soorten; komt ook voor bij aardappelen)
    Verwelkingsziekte is een apart soort aantasting ( google er maar eens op )
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
    pi_57294433
    quote:
    Op zondag 9 maart 2008 16:46 schreef AnneX het volgende:

    Ja, en het gazon : er ligt een to do lijstje klaar.
    - vertikuteren van bovenlaag en niet door de aarde/grond trekken
    - geen levend mos losharken -> stimuleert groei
    - anti mos : met kalk behandelen
    - langzaam werkende meststof gebruiken; bevochtigen en 24 uur laten rusten
    - vorig jaar geleerd/ervaren: verse potgrond strooien op de kale plekken; inzaaien en weer dun laagje verse grond eroverheen en aandrukken met iets plats als een plank-je.

    Als jullie aanvullingen cq betere ideeën hebben :lees ik het graag.
    Nog een tip voor mensen die net als ik het vertikken 20 euro neer te tellen voor een verticuteerhark.
    Bij de Lidl is er nu eentje voor 8 euro
    Dat vond ik dan nog wel een goede investering voor mijn 10m2 gras

    Dit is het eerste jaar na het leggen, dus de tips zijn welkom....
      woensdag 12 maart 2008 @ 07:35:30 #58
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_57321384
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 10:27 schreef bonootje het volgende:

    [..]

    WIl niet de wijsneus uithangen maar kan het toch ff niet laten om hier op te reageren....
    phytoftera is geen verwelkingsziekte (kan wel een ziektebeeld zijn dat de plant verwelkt..) phytoftera is een wortelrotziekte veroorzaakt door een schimmel( er bestaan diverse soorten; komt ook voor bij aardappelen)
    Verwelkingsziekte is een apart soort aantasting ( google er maar eens op )
    ik roep ook maar wat...
      woensdag 12 maart 2008 @ 08:20:06 #59
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_57321622


    Iemand een ideetje hoe dit plantje heet?
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_57323969
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 08:20 schreef Xebber het volgende:
    [ afbeelding ]

    Iemand een ideetje hoe dit plantje heet?
    Lijkt mij brem.
    Inspiratieloos!
      woensdag 12 maart 2008 @ 17:09:16 #61
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_57330419
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 08:20 schreef Xebber het volgende:


    Iemand een ideetje hoe dit plantje heet?

    Colutea arborescens - Europese blazenstruik?

      woensdag 12 maart 2008 @ 18:27:37 #62
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_57332010
    Ja! Dat is hem! Thnx!
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      woensdag 12 maart 2008 @ 22:24:49 #63
    20895 wernert2
    Nu met 35% korting.
    pi_57338039
    Nu mijn moeder niet meer voor haar tuin kan zorgen, komt die taak op mij neer.

    Ik heb alvast wat bollen en rozen gekocht zodat het er in de zomer hopelijk mooi uitziet: dahlia topmix, triteleia queen fabiola, acidanthera gladiolus callianthus wit, sparaxis tricolor, gladiolen priscilla, dhalia decorative gemengd, gladiolen traderhorn en tigridia pavonia gemengd. Hopelijk niet al te moeilijke planten..

    Problemo 1: ik kan de rozenstruikjes pas over 'n week planten. De onderkant voelt een beetje vochtig. Mijn gevoel (en logica) zegt dat ik ze niet moet laten uitdrogen. Is het inderdaad een goed idee om de kleine kluitjes af en toe te besproeien?

    Problemo 2: krijg je op nieuwe rozenstruikjes wel rozen in het eerste plantseizoen? (Jaja, nooob..)
    pi_57338218
    we beginnen over een week aan het tuintje van een vriendinnetje die nu helemaal betegeld is!
    het is een windstille stadstuin in de schaduw en we hebben de afgelopen winter bossen bamboe uit de tuin verwijderd
    heeft iemand misschien tips over wat voor (klim)planten het goed doen onder die omstandigheden? dacht aan kamperfoelie clematis en chinese hibiscus
    Jusqu'ici tout va bien...
    pi_57397748
    Het gras is ingezaaid.

    Er is al wat leven in de brouwerij te zien :





    pi_57407145
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 22:48 schreef Werewolf het volgende:

    [..]

    Nog een tip voor mensen die net als ik het vertikken 20 euro neer te tellen voor een verticuteerhark.
    Bij de Lidl is er nu eentje voor 8 euro
    Dat vond ik dan nog wel een goede investering voor mijn 10m2 gras

    Dit is het eerste jaar na het leggen, dus de tips zijn welkom....
    hier mag je die hark voorniks ophalen, 15 jaar oud en splinternieuw. hard weken met zo'n ding. een vaderdag kadootje.
    De Puta Madre
    pi_57409137
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 02:06 schreef Killer_Mom het volgende:

    [..]

    hier mag je die hark voorniks ophalen, 15 jaar oud en splinternieuw. hard weken met zo'n ding. een vaderdag kadootje.
    Ik heb er al eentje bij de Lidl vandaan.
    Vandaag nog maar even niet verticuteren met dit weer
    pi_57427825
    Om nog even door te gaan op het verticuteren....

    Is het slim om eerst te maaien (mijn gras is redelijk lang).
    Daarnaast heeft de hark twee kanten. Eentje met de messen ver uit elkaar en eentje met de messen dichterbij elkaar.
    Wat is de beste procedure?
    Ik las eerder al dat je niet door de aarde moet gaan, maar alleen de toplaag.
    Zijn er nog bepaalde weersomstandigheden wanneer ik het het beste wel of niet kan doen?
    pi_57430778
    Het lijkt mij wel handig om eerst te maaien en ws een dag rust te geven.

    Verder zag ik via goochelen de eerste de beste link over de aanpak ! en
    weersomstandigheden etc.
    Alleen over de 2 soorten messen zeggen ze niks. mmm

    www.goedgroen.com/verticuteren
    pi_57448318
    wat is het verschil tussen vers mos en ander mos AnneX???
    ik heb weeer zo vel kale plekken in mijn gazon, wordt er echt moe van ...elk jaar hetzelfde
    heb al een keer gevertikuteerd , gras is ook lang nu maar is het raadzam om nu te maaien met dit natte weer ?
    pi_57450402
    Ik lees overal dat je gras kort MOET houden charisma.
    En kalk strooien tegen mos toch?

    Mos valt hier wel mee, maar die paardenbloemen des te meer
    pi_57613556
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 12:12 schreef Bluezz het volgende:
    Ik lees overal dat je gras kort MOET houden charisma.
    En kalk strooien tegen mos toch?

    Mos valt hier wel mee, maar die paardenbloemen des te meer
    men neme een groot mes en een half uurtje vrij, steek de paarde(n) bloemen diep in de wortel en haal ze uit het gras. dat werkt echt goed. iedere keer als ik er een zie even uitsteken en je komt er echt vanaf.

    en mos in t gras is een ramp, onze voortuin is iets van 11 meter, 7 a 8 meter breed, de helft van t gras krijgt geen zon. langs de andere helft staat een eik van de gemeente. ( hoekhuis )
    die is 21 jaar oud. en neemt al t water op, dus dat gras is ook al niks. om daar een echte tuin van te maken kan dus niet, weggegooid geld, en ik kan het zelf niet onderhouden, wat er groeit is wel leuk in de de 2 meter brede border langs de de oprit, alleen vaste planten, zodat mijn Neander er een keer of vier per jaar met zijn vaderdagschop doorheen kan jagen, onder toezicht van mij.
    De Puta Madre
    pi_57717717
    We hebben iemand nodig die het gras even van een groeizegen voorziet... na het zaaien begon het te regenen, sneeuwen, hagelen en nachtvorst
    Nu maar hopen dat het nog wat wordt dus.

    Longkruid heeft het naar zijn zin op het nieuwe plekje
    -niet helemaal scherp-
    pi_57867762
    Het gras slaat aan
    Als het wat meer opkomt maak ik een fotootje, nu is het nog errug leluk

    Nogmaals het longkruid, alles gaat zo hard hier, loopt uit etc.

      Moderator zondag 6 april 2008 @ 13:51:18 #75
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_57867945
    Spammerdespam

    Zonnebloemwedstrijd 2008
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_57874985
    Gelukkig bleef het droog vandaag: een kilometer verderop werd de Varsity gehouden.
    En dat was ook te horen.

    Met de buurvrouw zelfs buiten koffie gedronken in de voortuin in de zon en geleuterd over plantjes en stekjes.
    De buurman gaat dit jaar weer basilicum zaaien.
    Ondertussen zijn de pollen roosmarijn, thijm en salie in potten gezet, vlak bij de voor(keuken)deur.




    De zg. originele lavendel van vorig jaar ...Hidcote is nu al erg verhout en valt mij tegen.
    Op advies van een kweker heb ik nu Munstead geplant.
    Ga ik mij nu inlezen en lees dat ze beter niet in volle klei staan, had-ie mij niet erbij verteld !
    Dus van de week weer eruit halen en scherp zand mengen in het plantgat.







    Tot mijn verbazing zit er meer leven in Kamperfoelie Margaret Hunt dan ik dacht !
    Vanaf de 2e dwarsstijl is niet dood, want ik zie in de oksels van zwart hout de mogelijke scheuten.
    De plant aan de andere kant leek helemaal niks en buiten beeld - achter de dakpan om de wortels te beschermen tegen fel zonlicht - zijn er nieuwe blaadjes !
    Die ga ik in de gaten houden ivm mogelijke luis, zoals vorig jaar.
    De hedera woekert lekker door de boog: beiden zijn vorig jaar geplant.



    Verder het terras geschrobd met HG groene aanslag reiniger, voor het eerst in 5 jaar na de tuinaanleg.
    Op de fles van Pokon Stop groene aanslag staat dat het spul niet vriendelijk is voor groen dat moet blijven.
    Het ziet er al heel wat beter uit.



    En- hebben jullie in de tuin gewerkt het weekend?
    pi_57875167
    quote:
    Op woensdag 12 maart 2008 22:29 schreef Manono het volgende:
    we beginnen over een week aan het tuintje van een vriendinnetje die nu helemaal betegeld is!
    het is een windstille stadstuin in de schaduw en we hebben de afgelopen winter bossen bamboe uit de tuin verwijderd
    heeft iemand misschien tips over wat voor (klim)planten het goed doen onder die omstandigheden? dacht aan kamperfoelie clematis en chinese hibiscus
    Nu pas zie ik je post staan.
    De hibiscus staat als haag in onze tuin vrijwel volledig in de schaduw tot een uur of vijf hoogzomer.
    Hij/zij/ hullie bloeien uitbundig tot eind september.
    Kamperfoelie en clematis is hetzelfde ? Nee toch.

    En eigenlijk is het al een 2 weken later.
    Wat hebben jullie/je vriendinnetje gekozen en hoe is het geworden?
    pi_57940289
    Leuk foto's annex, zie ze nu pas
    Je tegels zijn lekker schoon, moet ik ook eens doen trouwens
    pi_57944744
    jaaa zeg, dat is al het derde topic waarin ik je tegenkom vandaag! haha

    Hoe is het met je gras ? fotoHier staat een doos klaar van 1 kg. bij de Aldi vandaan.
    Er waren dozen reparatie graszaad en dozen graszaad voor schaduwgazons.
    Toch maar voor het eerste gekozen.

    De studiedagen deze week gaan niet door, dus moet het vrijdag of zaterdag er eens in/op.

    Verder gaan de buren hun tuin om (laten) gooien.
    Van de week de tekeningen gezien.
    Vanwege de eenheid - in hun tuin - gaat de haagbeuk op onze scheiding eruit. en naar de vuilstort !
    Alleen staan daar al 5 jaar bloeiende pollen en blauwe druifjes.
    Daarover moeten we nog maar eens overleggen...

    Eindfase aanleg in juni 2003:


    mei 2005:
    pi_57951343
    zo wat een verschil zeg...
    ik was gisteren ook bezig in de tuin, ik heb een klimroos gekocht en in de hoek gepalatst met een klimhek tegen de schutting aan.
    verder het gras gemaaid en vertikuteerd , nu weet ik alleen nog steeds niet het verschil tussen goed mos en slecht mos???
    iemand?
    en er zitten weer veel grote kale plekken in, ja weer !!! he gras ligt bij mij ook in de schaduw over de helft en zit veel mos in, ik heb het meeste wel uitgehaald , ook heb ik veel onkruid in het gras
    denk dta ik volgende week maar weer eens wat spul ga halen om dit te verhelpen
    pi_57951434
    Bestaat er dan een verschil ? tussen goede en slechte mossoorten...

    In mijn grasmat is alle mos fout !
      donderdag 10 april 2008 @ 15:13:29 #82
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_57958386
    Aangezien ik maar een kleine "tuin" heb heb ik ook maar kleine bomen genomen

    v.l.n.r. Achter: kleine varen, Juniperus 'Procumbens Nana', Acer Palmatum 'Ozidono nishiki', Pinus 'Parviflora'
    Voor: Pinus Densiflora, zelf uitgegraven denneboompje, nog een onbekend boompje die ik bij een tuincentrum had gekocht en als laatste de Acer Palmatum 'Blood good'.

    [ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 10-04-2008 15:23:22 ]
    pi_57963426
    Leuke foto's!
    Er piepen piepkleine sprietjes uit het opgehoogde stukje met de nieuwe strook aarde, maar of de kale plekken echt goed gepakt hebben met die vorst, sneeuw en hagel eroverheen, ik betwijfel het....
    Zal binnenkort wel even een overzichtsfoto posten vanaf het balkon
      donderdag 10 april 2008 @ 19:54:17 #84
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_57964217
    Ben vooral benieuwd naar die Esdoorns, die heb ik vorige week binnen gekregen (samen met de Parviflora Den en de varen(die op z'n op ingepakt was )
    Ze staan in elk geval al mooi in de knop en de bladeren beginnen ook te komen, de ene is roze/"wit"/groen en de andere is knalrood.
    Voorbeeldje hoe ze moeten worden:


    http://www.kwekerijroos.nl/

    [ Bericht 11% gewijzigd door SiGNe op 10-04-2008 20:56:18 ]
    pi_57965023
    Die knalrode is erg mooi
      Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:45:21 #86
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_57965298
    Ik vind ze allebei erg mooi
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
      donderdag 10 april 2008 @ 20:51:53 #87
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_57965423
    Daar hebben m'n ouders een grote van in de tuin staan (of een ander type kan ook, een rode in elk geval), zal ik ook een keer een fotootje van nemen.
    Ik had geprobeerd om uit het zaad van die boom een bonsai op te kweken, maar Acers zijn daar best lastig in en verliezen heel snel kiemkracht, hebben geloof ik ook nog een periode vorst nodig om te ontkiemen.
    De stekjes waren dus niet opgekomen en dus had ik die 2 bonsai maar gekocht..

    Deze is trouwens ook heel mooi van kleur:
    quote:
    Acer palmatum 'deshojo'
    Deze acer heeft de meest rode bladkleur
    uit de palmatum familie.
    ook in de herfst verast hij u weer met
    mooie herfstkleuren
    voor buiten
    wel ¤85,-
      vrijdag 11 april 2008 @ 14:41:07 #88
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_57982711
    Acers staan d'r idd bekend om dat ze ongelooflijk duur zijn. Ik wil d'r zelf ook al heel lang een in mijn tuin, maar als je de prijzen ziet...

    Hopen dat iemand bij me in de buurt de tuin op de schop doet en de Acer weg wilt doen.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      vrijdag 11 april 2008 @ 15:04:41 #89
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_57983232
    Die 2 die ik nu heb waren ¤19,- per stuk, viel nog mee, zeker voor die grootte.
    Maar het is in principe ook uitgangsmateriaal, de bonsai moet nog helemaal gevormd worden.
    pi_58013957
    SigNe, al heb je geen tuin, het lijkt mij net zoveel werk om bonsai te kweken !

    Vanmiddag een natte rug gewerkt om in 3 richtingen het grasveldje te vertikuteren.
    Gelukkig deed mn. AnneX de tweede helft en eindigde met blaren op zijn handen !
    Wat een rommel kwam er af.

    Braaf geharkt en verse tuinaarde erop en groeikorrels en graszaad erin en aarde weer erover.
    Precies klaar voordat er een stortbui kwam.
    Dan zie ik morgen wel of het graszaad in een hoek is gespoeld.
    Of over 2 weken dat het opkomt.

    Gelukkig heeft de buurman 2 bomen flink gesnoeid, zodat er wat meer licht valt op het gazon.
    Daar heeft hij zelf ook lol van.
      zondag 13 april 2008 @ 02:10:22 #91
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_58015153
    Bonsai valt opzich nog wel mee hoor, je moet alleen wel in je achterhoofd houden dat de boompjes vaak toch wat minder gezond zijn dan dezelfde boompjes in de natuur.
    Je moet dus wat meer met meststoffen in de weer en snoeien moet ook wat meer met aandacht gebeuren, het gaat tenslotte om het uiterlijk bij bonsai.
    Maar verder valt het reuze mee hoor, je bent er net zoveel tijd aan kwijt als met een gewone boom.
    Er heerst alleen hetzelfde probleem als mensen met een spiegelreflexcamera die constant op zoek zijn naar betere lenzen, je wil er altijd eentje bij en voor je het weet heb je teveel. en kan je het neit meer aan.
    pi_58015234
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 02:10 schreef SiGNe het volgende:
    je bent er net zoveel tijd aan kwijt als met een gewone boom.
    Ik denk dat je hier overdrijft
      zondag 13 april 2008 @ 02:35:30 #93
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_58015361
    Ik denk dat ik het zelfs onderschat..
    Misschien dat je er nog wel meer tijd aan kwijt bent omdat je normaal niet veel aandacht geeft aan een boom in je tuin.
    Bonsai moet je bijna elke dag water geven, zeker in de zomer, je moet er op letten dat ze de juiste meststoffen binnen krijgen, je moet ze (goed) snoeien om ze in de vorm te krijgen die jij wil.
    In feite moet je dit jaar al weten hoe ie er volgend jaar uit moet komen zien..
    In principe is het een boom die je dusdanig "traint" dat ie het in een (te kleine) pot het toch super goed doet.
    Dus als er iets mis is met je boom (ziekte, te weinig voeding, etc.) dan komt het keihard in je gezicht terug en dan is er een kans dat je je (dure) boompje in de kliko (de groene) kan gooien.
    Bonsai is niet makkelijk in elk geval, maar met een simpel boompje van een tuincentrum kan iedereen beginnen.
    De echte uitdaging begint pas als je zelf Bonsai wil gaan vormen of als je echte Bonsai wil gaan onderhouden.
      zondag 13 april 2008 @ 08:01:46 #94
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58016257
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 02:35 schreef SiGNe het volgende:
    Ik denk dat ik het zelfs onderschat..
    Misschien dat je er nog wel meer tijd aan kwijt bent omdat je normaal niet veel aandacht geeft aan een boom in je tuin.
    Bonsai moet je bijna elke dag water geven, zeker in de zomer, je moet er op letten dat ze de juiste meststoffen binnen krijgen, je moet ze (goed) snoeien om ze in de vorm te krijgen die jij wil.
    In feite moet je dit jaar al weten hoe ie er volgend jaar uit moet komen zien..
    In principe is het een boom die je dusdanig "traint" dat ie het in een (te kleine) pot het toch super goed doet.
    Dus als er iets mis is met je boom (ziekte, te weinig voeding, etc.) dan komt het keihard in je gezicht terug en dan is er een kans dat je je (dure) boompje in de kliko (de groene) kan gooien.
    Bonsai is niet makkelijk in elk geval, maar met een simpel boompje van een tuincentrum kan iedereen beginnen.
    De echte uitdaging begint pas als je zelf Bonsai wil gaan vormen of als je echte Bonsai wil gaan onderhouden.
    De hele kunst van 't Bonsai kweken is volgens mij gewoon je boompje over een periode van min. 50 jaar zó hard te pesten dattie nét niet doodgaat.
      zondag 13 april 2008 @ 13:41:04 #95
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_58019781
    Jah, daar komt het wel een beetje op neer ja..

    (deze boom is niet van mij, maar wel een goed voorbeeld van een halfdode boom)

    [ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 13-04-2008 13:48:59 ]
    pi_58031613
    Ik bedoelde met mijn opmerking van vannacht dat je aan een gewone boom amper tijd kwijt bent, en een bonsai is tricky bisniss
    Heb er zelf eentje gehad! Maar werd het opbinden enzo gewoon zat, en bond te strak zodat hele stukken doodgingen
    pi_58034225
    quote:
    Op zondag 13 april 2008 22:41 schreef Bluezz het volgende:
    Ik bedoelde met mijn opmerking van vannacht dat je aan een gewone boom amper tijd kwijt bent, en een bonsai is tricky bisniss
    Heb er zelf eentje gehad! Maar werd het opbinden enzo gewoon zat, en bond te strak zodat hele stukken doodgingen
    erger, mijne staat in de zomer onder de hoekanhetanders onder de brugmantia, in de winter binnen, niet zo lang een paar weken maar. dan worden de blaadjes geel, de keukenschaar erin, en weer naar buiten. nu staat het boompje in de kruiden bak. morgen ff naar kijken.
    De Puta Madre
    pi_58035095
    vraagje, wat is de beste tijd als men de tuin opnieuw wil betegelen?
    mijn tegels in de tuin liggen schots en schreef, ik ben van plan nieuwe te kopen en alles weer effen te maken
    maar wanneer kan ik dat het beste doen? voorjaar of najaar ? er moeten namelijk wat planten eruit en dan weer erin
      maandag 14 april 2008 @ 07:15:46 #99
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58036402
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 00:46 schreef Charisma het volgende:
    vraagje, wat is de beste tijd als men de tuin opnieuw wil betegelen?
    mijn tegels in de tuin liggen schots en schreef, ik ben van plan nieuwe te kopen en alles weer effen te maken
    maar wanneer kan ik dat het beste doen? voorjaar of najaar ? er moeten namelijk wat planten eruit en dan weer erin
    Bel Krijn Spaan ff
    pi_58037497
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 00:46 schreef Charisma het volgende:
    vraagje, wat is de beste tijd als men de tuin opnieuw wil betegelen?
    mijn tegels in de tuin liggen schots en schreef, ik ben van plan nieuwe te kopen en alles weer effen te maken
    maar wanneer kan ik dat het beste doen? voorjaar of najaar ? er moeten namelijk wat planten eruit en dan weer erin
    Doe maar gewoon nu, Charisma.

    Zo zou ik het doen:
    de betreffende planten (ruim) eruitsteken en vochtig houden, zoveel mogelijk in de schaduw; indien nodig (?) afhankelijk van de zon.
    Aan het werk met de tegels - op een zandbed ! van minstens 10 cm.
    Goochel dat even of vraag bij de Bosrand haha
    Het nieuwe plantgat lekker volgooien met water en de planten met verse tuinaarde terugzetten.

    Over het algemeen worden tuinen het hele jaar door aangelegd en plantjes geplaatst.
    En dan heb je deze geweldige aankomende zomer ook plezier van je terras.

    Succes.

    [ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 14-04-2008 10:26:07 ]
    pi_58038062
    Gisteren heerlijk in de tuin gewerkt met het zonnetje in mn rug
    Ik heb veel last van kale plekker in het gras dus heb gisteren geverticuteerd, bemest en bijgezaaid waar nodig. Nou zag ik vanmorgen dat de vogels mn graszaadjes aan het wegpikken waren. Hoop dat er toch nog wat gras groeit!
    pi_58038326
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef Susanne81 het volgende:
    Gisteren heerlijk in de tuin gewerkt met het zonnetje in mn rug
    Ik heb veel last van kale plekker in het gras dus heb gisteren geverticuteerd, bemest en bijgezaaid waar nodig. Nou zag ik vanmorgen dat de vogels mn graszaadjes aan het wegpikken waren. Hoop dat er toch nog wat gras groeit!
    Daaarover heb ik mij ook wel eens druk gemaakt : kompleet met netten en wapperende linten over het ingezaaide grasveld.

    Totdat ik eens ergens las, dat er zoveel graszaad ligt dat de vogels het niet weggevroten krijgen !

    Eerder die stomme katten - van de buren natuurlijk - die van die leuke holletjes en hoopjes graven !
    pi_58310426
    Na ruim tien jaar gaat mijn blauwe regen nu voor het eerst bloeien. Echt zo gaaf! Verder groeit alles op dit moment echt supergoed, de tuin wordt weer mooi groen. Al wel wat vernielingen door slakken waargenomen, dus nu ligt de hele tuin vol met van die mooie turquoise korreltjes.
    pi_58316428
    quote:
    Op vrijdag 25 april 2008 21:43 schreef Doedezemaar het volgende:
    Na ruim tien jaar gaat mijn blauwe regen nu voor het eerst bloeien. Echt zo gaaf! Verder groeit alles op dit moment echt supergoed, de tuin wordt weer mooi groen. Al wel wat vernielingen door slakken waargenomen, dus nu ligt de hele tuin vol met van die mooie turquoise korreltjes.
    Hoort dat bij blauwe regen ? dat het wel 10 jaar duurt ?
    Dan had ik hem hopeloos geworden al lang vervangen.
    Leuk dat je geduld wordt beloond ! 10 jaar ...

    Ik kan het nieuwe gras horen groeien !
    pi_58316585
    Normaal laat ik de dahlia bij mijn moeder overwinteren, maar dit jaar meende ik het zelf wel te kunnen. Maar die krengen blijken niet alleen droog maar ook vorstvrij bewaard te moeten worden. Allemaal dood.

    Komt gister mijn moeder, die had zich sufgezocht naar 'mijn' dahliaknollen, besloten dat dan toch maar die doos-zonder-opschrift vast van mij zou zijn.. Alsnog drie reuzeknollen dit jaar in de tuin .

    Bij het ingraven ervan zag ik dat de bamboe ook al weer uitloopt.

    Twee weken geleden een krenteboompje gekocht & gezet, ziet er nu al vrolijk uit met die bloemetjes .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_58316657
    Vandaag dan toch echt beginnen in de tuin.
    Gras maaien, onkruid weghalen, en ruimte maken voor mooie bloeiende struiken uit m'n moeders tuin, en het leukste werkje: heel veel zaaien.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58317435
    Sinds ik de Rododendron uit het verdomhoekje van mijn tuin heb gehaald en hem in een pot heb geplaatst doet hij het weer aardig (heb hem ook wat speciale mest gegeven). Hij is in een paar weken een stuk gegroeid, er zitten veel knoppen in en zie nieuwe scheuten komen. Hopelijk blijft hij nou ook eens in de winter groen zoals hij zou moeten doen.

    Alleen mijn perzikboom doet een beetje gek. Vorig jaar had ik al een paar gekke blaadjes met een soort blaasjes erop, maar dat is nu alleen maar erger geworden.
    Weet iemand wat dit is en hoe ik eraf kom?
    Ik kan vanmiddag wel even een foto maken als dat duidelijker is....
    pi_58318149
    Grasmaaien hier, verder is alles gedaan met het uithalen van de coniferen Het wachten is dat alles wat groter en lekker wild gaat uitgroeien, ruimte genoeg Heb hier en daar wel wat van dat bloemzaad ingemikt, eens kijken wat dat doet
    pi_58320746
    Wat is het warm.
    En heerlijk, dat gratis winkelen in andermans tuin.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58326232
    quote:
    Op zaterdag 26 april 2008 09:17 schreef AnneX het volgende:

    [..]

    Hoort dat bij blauwe regen ? dat het wel 10 jaar duurt ?
    Dan had ik hem hopeloos geworden al lang vervangen.
    Leuk dat je geduld wordt beloond ! 10 jaar ...

    Ik kan het nieuwe gras horen groeien !
    Al die jaren (eerst iets van 7 jaar in een pot op het balkon, daarna in de volle grond) groeide hij wel goed en was elke zomer prachtig groen, dus ik had me er eigenlijk al mee verzoend dat hij nooit zou bloeien. En toen dit najaar en aan het begin van het voorjaar nog een keer volgens de instructies van mijn BBC-helden gesnoeid en zie daar: de aanzet tot bloemtrossen! Ik heb nu wel de neiging om het tegen iedereen te vertellen

    Vandaag ook heerlijk in de tuin gerommeld en de tuinmeubelen schoongeschrobt. Morgen al die vervelende paardebloemen uit de voortuin verwijderen en dan ziet alles er weer presentabel uit.

    Oh, en ik laat de (van de vorige bewoners achtergebleven) dahlia's gewoon in de grond zitten. Gaat prima.
    pi_58335740
    quote:
    Op zaterdag 26 april 2008 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:
    volgens de instructies van mijn BBC-helden gesnoeid
    Gardeners World? Monty, Joe en Carol?

    Weet iemand trouwens of afrikaantjes katten weghouden?
    Ik meen me zoiets te herinneren en verkering heeft ipv bakken met vlijtige liesjes, allemaal afrikaantjes meegenomen, en die vind ik vreselijk.
    Ik heb een hoekje dat door alle buurtkatten als Dixie wordt gebruikt en als ik die nou daarmee volgooi ben ik hopelijk van het gesodemieter af.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58336081
    quote:
    Verjagen

    Onderstaande een aantal planten die katten niet zo fijn schijnen te vinden, welllicht geschikt om een populair katten toilet mee te beplanten

    * Ruta graveolens (wijnruit)
    * Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek/tuingeranium)
    * Dictamnus (vuurwerkplant)
    * Aloysia triphylla (citroenverbena)
    * (Tagetes) Afrikaantjes
    * Boerenwormkruid
    * Struiken met doorns en stekels (meidoorn vuurdoorn, klimroos)
    Bron:http://www.tuin-wiki.nl/Main/KattenTuin

    Ja dus...

    En verder nog op die site:
    quote:
    Een dichte beplanting zal de tuin aantrekkelijker maken voor je eigen katten om erin te spelen, en tegelijkertijd minder aantrekkelijk om in de graven en schijten. Werk met bodembedekkers. Deze bij aanplant eerst beschermen tegen de katten. Vormen ze eenmaal een dicht dek, dan gaan katten daar niet meer graven. Het is heel simpel eigenlijk. Zorg dat je tuin zo min mogelijk op een kattenbak lijkt. Enkele bodembedekkers: kleine maagdenpalm(Vinca minor), wintergroen, verdraagt veel schaduw. Zenegroen(Ajuga reptans), Geranium macrorrhizum, wintergroen, geurend blad, verdraagt droge grond. Stekelnootje (Acaena microphylla), volle zon.
    Moet ook maar wat bodembedekkers gaan plaatsen
    pi_58336145
    Dank je!
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      zondag 27 april 2008 @ 13:13:08 #114
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58337326
    Het is dat ik een enorme schurfthekel heb aan bodembedekkers, dus bedankt voor dat lijstje. Eens kijken of d'r wat moois tussen staat wat wél in mijn tuin past.

    Mijn 5/6 weken geleden gekochte Magnolia begint nu ook te bloeien.

    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_58341655
    Hee, ik heb precies dezelfde magnolia, ook qua grootte, maar de mijne is alweer bijna uitgebloeid.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      zondag 27 april 2008 @ 17:29:11 #116
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58342208
    Zowat alle Magnolia's zijn uitgebloeid momenteel, maar de mijne begint nu. Waarschijnlijk omdat ie nieuw is, en zich eerst richtte op 't bewortelen, en daarna pas op de bloei. De mijne is gewoon verlaat.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_58343307
    Een laatbloeier
    Mooiiiii, oh ja, wanneer gaat mijn hibiscus wat groener worden? Het is net dood hout
    En ik heb iets wat ik niet kan thuisbrengen... ik had het helemaal tot op de grond afgeknipt met e.e.a. verhuizen en opnieuw inrichten, dus als het wat groter is maak ik een plaatje, en dan moeten jullie raden wat het is
      zondag 27 april 2008 @ 19:36:01 #118
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58344580


    Mijne begint te twijfelen. Lijkt te komen.

    Let niet op mijn schutting, die afschuwelijk lelijke dingen gaan d'r binnen een maand uit.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      zondag 27 april 2008 @ 21:02:44 #119
    41860 rollator_GSI
    Zastava GTI-killer
    pi_58346387
    mijn magnolia is bijna 3,5 meter,wel mooi als hij in bloei staat,minder mooi als die bloemen eruitvallen.

    het zijn er zoooooveel !!
    een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
      zondag 27 april 2008 @ 21:24:36 #120
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58346858
    Lieve plantvriendjes en -vriendinnetjes!

    Al een tijd heb ik een pergola, links in mijn tuin. Zoals je kan zien is de Fallopia (Bruidssluier) hard bezig om hem te bedekken.



    Maar ik heb 2 haken in mijn pergola zitten, voor 2 hangplanten. Maar wat moet ik daar hangen? Ik ben géén fan van hangpetunia's of zo. Iemand ideetjes?
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_58346887
    Ik heb zelf hanging baskets met aardbeien opgehangen.
    pi_58350951
    quote:
    Op zondag 27 april 2008 18:31 schreef Bluezz het volgende:
    Een laatbloeier
    Mooiiiii, oh ja, wanneer gaat mijn hibiscus wat groener worden? Het is net dood hout
    geduld Bluezz , dit zijn laat bloeiers, net als vorig jaar, en het jaar ervoor. , niets aan doen , gewoon laten staan.
    De Puta Madre
    pi_58351053
    om katten uit je tuin weren koop je een paar zakken kokos doppen. kosten bijna niets, en zijn ook goed tegen onkruid. /
    De Puta Madre
    pi_58351707
    Haha, die doppen helpen niks hoor, 3 katten op een rij hier, en ze lopen 'op eieren' gewoon er dwars doorheen
    En mijn onkruid komt er ook gewoon doorheen.
    pi_58351958
    [quote]Op maandag 28 april 2008 01:17 schreef Bluezz het volgende:
    Haha, die doppen helpen niks hoor, 3 katten op een rij hier, en ze lopen 'op eieren' gewoon er dwars doorheen
    En mijn onkruid komt er ook gewoon doorheen.
    [/quote

    te veel eigenhuis en tuin gekeken , die gasten laten je op kosten jagen. zover ben ik niet. die dikke rode kat komt niet meer in mijn tuin, als ik hem zie zet ik er de harde tuinspuit op.

    mijn tuin is geen kattentoilet.
    De Puta Madre
      maandag 28 april 2008 @ 07:08:50 #126
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58352509
    quote:
    Op maandag 28 april 2008 01:44 schreef Killer_Mom het volgende:
    [quote]Op maandag 28 april 2008 01:17 schreef Bluezz het volgende:
    Haha, die doppen helpen niks hoor, 3 katten op een rij hier, en ze lopen 'op eieren' gewoon er dwars doorheen
    En mijn onkruid komt er ook gewoon doorheen.
    [/quote

    te veel eigenhuis en tuin gekeken , die gasten laten je op kosten jagen. zover ben ik niet. die dikke rode kat komt niet meer in mijn tuin, als ik hem zie zet ik er de harde tuinspuit op.

    mijn tuin is geen kattentoilet.
    Dan komen ze wel kakken als je van huis bent, Killer_Mom!
    pi_58354753
    quote:
    Op zondag 27 april 2008 18:31 schreef Bluezz het volgende:
    Een laatbloeier
    Mooiiiii, oh ja, wanneer gaat mijn hibiscus wat groener worden? Het is net dood hout
    En ik heb iets wat ik niet kan thuisbrengen... ik had het helemaal tot op de grond afgeknipt met e.e.a. verhuizen en opnieuw inrichten, dus als het wat groter is maak ik een plaatje, en dan moeten jullie raden wat het is
    Er zitten hele kleine liucthgroene knopjes aan de hibiscus hier.
    Als je er met de neus bovenop staat...
    Van verderaf zijn het kale takken, die ik 2 weken geleden heb gesnoeid.

    Ik verheug mij op de haag met blauwe bloemen straks, 2 meter hoog en privacy.
      Moderator maandag 28 april 2008 @ 10:44:20 #128
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_58354833
    Mijn clematis heeft al knoppen
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_58371434
    quote:
    Op maandag 28 april 2008 07:08 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]

    Dan komen ze wel kakken als je van huis bent, Killer_Mom!
    ik ga ook niet op die katten letten, alleen als ik er een betrap.
    spandraad met 220 erop , zover wil ik niet gaan.
    De Puta Madre
      dinsdag 29 april 2008 @ 07:14:05 #130
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58373825
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 00:04 schreef Killer_Mom het volgende:

    [..]

    ik ga ook niet op die katten letten, alleen als ik er een betrap.
    spandraad met 220 erop , zover wil ik niet gaan.
    Die katten hier in de buurt zijn zó brutaal:
    Als ik 's zomers de deur open heb en ik loop tijdens het koken even de tuin in om kruiden te plukken, staat er een kat vd buren op het aanrecht als k weer terugkom!
    En reken maar niet dat je ze te pakken krijgt, want ze zijn zo vlug als water. De buuv van 2 huizen verderop is op deze manier een pond kipfilet ontfutseld.
      dinsdag 29 april 2008 @ 09:34:54 #131
    153480 Maneki.Neko
    sloopkogel©
    pi_58375106
    M`n blauwe regen is trossen aan het maken
    En m`n mongolia heeft nog geen knop laten zien, volgend jaar dan maar (hoop ik)
    Tis wel gek dat er nu sneeuwklokjes opkomen, ipv in januari/februari, mijn tuin lijkt achter te lopen qua ontwikkeling
    Saartje
      dinsdag 29 april 2008 @ 21:06:57 #132
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58388205
    quote:
    Op dinsdag 29 april 2008 09:34 schreef Maneki.Neko het volgende:
    M`n blauwe regen is trossen aan het maken
    En m`n mongolia heeft nog geen knop laten zien, volgend jaar dan maar (hoop ik)
    Tis wel gek dat er nu sneeuwklokjes opkomen, ipv in januari/februari, mijn tuin lijkt achter te lopen qua ontwikkeling
    Mongolia?
      dinsdag 29 april 2008 @ 21:49:31 #133
    153480 Maneki.Neko
    sloopkogel©
    pi_58389147
    Magnolia
    Saartje
      woensdag 30 april 2008 @ 18:00:43 #134
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58400841
    Let niet op alle onkruid, ik ben erg zwanger (34 weken alweer) en onkruid plukken gaat dus niet zo rapjes als de jaren ervoor. Maar de tuin staat hier al vol op in bloei, zelfs de clematis staat al helemaal in knop en de framboos en aardbeien zijn ook al aan het bloeien. Morgen en vrijdag gaan we eindelijk de voortuin doen.

    Onze tuin was bezaaid met zevenblad toen we het kochten, echt een drama, maar elk jaar (nu de derde lente hier) wordt het beter. Ik zal nog wel een foto maken van de hele tuin als overzicht maar hierbij een kleine impressie.



    Deze stokroos heb ik vorig jaar gekocht en die deed het meteen geweldig goed! Dit jaar is hij ruim 2 keer zo groot, ben erg benieuwd hoe hij het verder gaat doen.



    Kamperfoelie, vorig jaar geplant. Hij loopt heel erg uit, zo erg dat ik even een opbindrekje moet kopen omdat onze buren het anders niet zo leuk gaan vinden. Ruikt altijd ze lekker in de zomer.



    Dit was, dacht ik, een clematis. Vorig jaar in de hitte gekocht en toen op vakantie gegaan. Toen we terugkwamen ging het niet zo goed. Ik dacht eigenlijk dat het dit jaar niets meer zo worden met deze clematis (heb er twee) maar hij komt boven. De kamperfoelie en clematis staan in het rozen gedeelte, maar die zijn pas gesnoeid en nog niet echt te bewonderen. Zijn ook witte zomerbolletjes, van alles nog wat, geplant er tussen door dus in de zomer zal het een groot bloeiend perk worden.



    Zeeuws knoopje. Ik heb er drie en dit is de wat vroeg bloeiende. Ertussen zit zevenblad en ik had het er nog bijna mee uitgeplukt. De bladeren lijken nogal op elkaar. En ik haat zevenblad! Als iemand nog een tip heeft er tegen, gaarne.



    De trots van mijn tuin, mijn Propedeuse Prunus! Prunus is veruit mijn lievelingsplant en in de voortuin van mijn ouders staat een prachtige, zelfde kleur als deze alleen veel groter. Toen ik hier kwam wonen mistte ik hem erg. Maar toen ik mijn P behaalde, heb ik hem gekregen van mijn schoonouders, dus nu heb ik mijn eigen prunusje.

    Verder heb ik echt een berg aan planten. Veel vetplantjes tussen wat verhogingen (morgen even wat foto's ervan maken), kruiden en aardbeien en frambozen. Een stukje met varens en zelf gezaaide grassoorten, een perkje met allerlei vreemde grassoorten, prachtige distels die net opkomen, rozen, stokrozen, klimrozen, verschillende soorten hedera's en ga zo maar door. Ik had nooit gedacht dat ik tuinieren zo enorm leuk zou vinden.
    pi_58401556
    Die prunus
    Dat zeeuwse knoopje is er vroeg bij! En idd, ik heb ook sinds 3 en een half jaar een tuin, en het is hardstikke leuk!
    Moet nog veel leren en het is me nog te kaal, maar elk jaar weer dingen proberen is juist leuk
      woensdag 30 april 2008 @ 19:07:08 #136
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58401663
    leuk verhaal idd
    pi_58401727
    Sil, die eerste is een pioenroos, geen stokroos.
    Oh, en tegen zevenblad (ik haat het ook zo ) schijnt Round-Up heel goed te werken.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58402828
    Dat lijkt mij geen zeeuws knoopje maar knikkend nagelkruid .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      woensdag 30 april 2008 @ 20:27:51 #139
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58403301
    Ik bedoelde ook pioenroos, sorry beetje moe. Heb vorig jaar twee stokrozen gehad, die waren gigantisch en dit jaar wil ik er zeker weer 2. Wel al in het bloeijaar.

    En sigme, ik denk dat je gelijk hebt. Mij werd verteld dat het een zeeuws knoopje was, ik heb er toen drie gekregen. Die andere twee zijn het zeker weten wel, maar nu ik erop google lijkt het mij inderdaad knikkend nagelkruid!

    Round-Up? Is dat giftig voor andere planten. Ik heb wel geleerd dat als je het weghaald je het met wortel moet doen. Schoffelen schijnt het te verergeren omdat elk afgebroken stukje wortel weer een nieuw plantje vormt? Het spul is in ieder geval dramtisch weg te krijgen.

    Bluezz, ik vul de kale plekjes vaak op met wat twee jarige of eenjarige planten ofzo. Ik weet niet of je margrietjes leuk vind, maar een klein plantje wordt al snel een gigantische fleurige bos. Verder dingen als uhm shoot, maagden nog iets? Met die paarse bloemetjes, of andere bodembedekkers zoals vetplantjes. Maar aan de andere kant, straks zit je met tig bodembedekkers die je niet meer wil. Bolletjes planten door de seizoenen heen vind ik zelf ook een leuke opvulling. Dus lente, zomer en herfst bolletjes, dan staat er altijd wat in bloei! Alleen moet je ze dan niet vergeten te planten.

    Oh en bedankt voor de complimentjes.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Silmarwen op 30-04-2008 20:36:47 ]
    pi_58403478
    quote:
    Op woensdag 30 april 2008 20:27 schreef Silmarwen het volgende:Round-Up? Is dat giftig voor andere planten. Ik heb wel geleerd dat als je het weghaald je het met wortel moet doen. Schoffelen schijnt het te verergeren omdat elk afgebroken stukje wortel weer een nieuw plantje vormt? Het spul is in ieder geval dramtisch weg te krijgen.
    I know, ik heb er zelf ook last van.
    Maar Google anders nog maar even op Round-Up, ik meen me te herinneren dat het de andere planten wel met rust laat.

    Overigens weet ik nog dat je voor het eerst dingen ging zaaien en helemaal 'groen' was, en moet je nu zien!
    Ben benieuwd naar een compleet plaatje straks.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      woensdag 30 april 2008 @ 20:38:52 #141
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58403567
    quote:
    Op woensdag 30 april 2008 20:35 schreef shmoopy het volgende:

    [..]

    I know, ik heb er zelf ook last van.
    Maar Google anders nog maar even op Round-Up, ik meen me te herinneren dat het de andere planten wel met rust laat.

    Overigens weet ik nog dat je voor het eerst dingen ging zaaien en helemaal 'groen' was, en moet je nu zien!
    Ben benieuwd naar een compleet plaatje straks.
    Ga ik zeker even doen. En ik zal morgen een voor foto maken van de voortuin. Dat is gewoon een invasie van zevenblad.

    Ja het tuinieren vind ik echt helemaal geweldig. En dat terwijl mijn ouders er beide echt een hekel aan hebben. Vast van mijn opa geerft. Ik vind het echt zo ontspannend en leuk om te zien hoe het verandert met de seizoenen. Echt zo leuk! Ik word ook helemaal enthousiast ervan.

    Morgen foto's maken van de achtertuin en van de voortuin, maar ik denk dat de voortuin pas vrijdag of zaterdag echt "klaar" is. We gana maar worteldoek leggen tegen dat rotspul.
    pi_58403707
    Round-up: als je de te verdelgen plantjes aanstipt (dus niet benevelt), dan hebben andere plantje er geen last van. Mooie van round-up is dat het de wortels doodt - voor hanepoot (zevenblad) ideaal dus. Doe het wel in het groeiseizoen: het werkt alleen als de plant in de groei is.

    Leuk dat je wel zeeuws knoopje hebt, silmarwen . Ik vind het zo mooi! Ik heb het helaas niet. Wel knikkend nagelkruid, haha. Doet het ook hier prima, nu al bloeiend.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_58403756
    Oh, en worteldoek helpt niet echt tegen hanepoot. Sorry. Minstens drie jaar lichtdicht afdekken, dan maak je enige kans .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      woensdag 30 april 2008 @ 20:52:32 #144
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58403863
    Van Roundup gaat bijna elke plant kapot, behalve heermoes voor zover ik weet. Als je dat in je tuin hebt, word je echt ni vrolijk..

    Ik heb in m'n volkstuin ook zevenblad , k heb 't vorig jaar helemaal gespit en braak laten liggen.
    Toen alle onkruid weer opkwam 1 keer gespoten met gif, (glyfosaat das echt zooi ) en 80% van alle ellende platgespoten.
    Ik kon niet overal goed spuiten anders zou ik de ligusterheg om zeep geholpen hebben, dus langs de randen vd tuin komt 't weer wat op maar dat hou ik wel onder de duim met de schoffel.

    Ik vind Juffertje in het Groen mooi als bodembedekker in de tuin, mooie bloem en 't zaait zichzelf uit en vult mooi de kale grond tussen alle andere planten op.
    En vrouwenmantel; daar blijven de regendruppels zo mooi op liggen.

    Edit: hehehe, ff correctie; glyfosaat = roundup...

    [ Bericht 9% gewijzigd door kaasplankje op 30-04-2008 21:03:36 ]
      woensdag 30 april 2008 @ 21:33:06 #145
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58404712
    quote:
    Op woensdag 30 april 2008 20:47 schreef sigme het volgende:
    Oh, en worteldoek helpt niet echt tegen hanepoot. Sorry. Minstens drie jaar lichtdicht afdekken, dan maak je enige kans .
    Worteldoek met mulch erover heen. Hele hele dikke laag, dat helpt namelijk wel redelijk, de groei wordt minder. Wat is de functie van hanepoot? Het is lelijk en het groeit snel! Sommig onkruid is nog wel aardig maar dit is afschuwelijk! Nou goed, we gaan het gewoon proberen, werkt het niet proberen we weer wat anders.

    Oh en vrouwenmantel vind ik ook prachtig inderdaad. De dauw die erop ligt.
    pi_58404800
    Hee, toen jij dat zei over die dauw ben ik eens gaan kijken, ik heb zowaar ook Vrouwenmantel in mijn tuin staan.
    Denk je alles wel te weten over je plantjes.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58404841
    Hanepoot is ooit geintroduceerd als een soort spinazie: groei snel en het is eetbaar. (Ik kan het me niet voorstellen, ik heb er zo de schurft aan dat de lucht me misselijk maakt.)

    Worteldoek met mulch helpt; round-up verhelpt (ik gebruik nooit round-up, trouwens).

    Oh, en sommige mensen zeggen dat het mooi bloeit, die hanepoot. Nooit wat van gezien.

    Maagdenpalm schijnt wel redelijk te kunnen concurreren met hanepoot. Dus misschien helpt het om daar wat van aan te planten? Woekert ook enorm, maar het is prachtig. Heeft hier de hele winter door gebloeid .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      woensdag 30 april 2008 @ 21:44:11 #148
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58404979
    quote:
    Op woensdag 30 april 2008 21:38 schreef sigme het volgende:
    Hanepoot is ooit geintroduceerd als een soort spinazie: groei snel en het is eetbaar. (Ik kan het me niet voorstellen, ik heb er zo de schurft aan dat de lucht me misselijk maakt.)

    Worteldoek met mulch helpt; round-up verhelpt (ik gebruik nooit round-up, trouwens).

    Oh, en sommige mensen zeggen dat het mooi bloeit, die hanepoot. Nooit wat van gezien.

    Maagdenpalm schijnt wel redelijk te kunnen concurreren met hanepoot. Dus misschien helpt het om daar wat van aan te planten? Woekert ook enorm, maar het is prachtig. Heeft hier de hele winter door gebloeid .
    Ik heb het nog nooit zien bloeien eigenlijk. En al zou het het lekkerste op aarde zijn ik eet het uit principe niet.

    Maagdenpalm is wat ik bedoelde, met van die paarse bloemetjes. Erg mooi spul, wilde er waarschijnlijk wel wat van tussendoor platen, paar gaatjes in het worteldoek. Nou goed, we gaan expirimenteren!

    Welk tuincentrum of iets anders kopen jullie trouwens het liefst? Ik ga heel graag naar Van der Dussen toe, maar andere tips zijn natuurlijk welkom! Van der Dussen is goedkoop, de mensen hebben er kennis, geen tienduizend soorten bankjes, kussentjes, kandelaren en andere rotzooi wat me niet boeit, bijna alleen buiten en vijverplanten en de kwaliteit is echt heel heel erg goed. Er zit een filiaal in Nieuwekerk en net een nieuwe in Pijnacker, waar ik nog nooit ben geweest.
      donderdag 1 mei 2008 @ 14:24:52 #149
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58415909
    De énige échte manier om Zevenblad definitief weg te krijgen is om 10-15 cm af te graven. Dieper komen de wortels namelijk niet. Afplaggen, uitschudden en wegmieteren dus.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      donderdag 1 mei 2008 @ 17:08:18 #150
    41860 rollator_GSI
    Zastava GTI-killer
    pi_58419012
    hier onze magnolia


    en onze phlox(en) die in volle bloei staan
    een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
      donderdag 1 mei 2008 @ 17:51:02 #151
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_58419667
    Even een updateje van m'n bonsai, de esdoorns staan mooi in het blad, de mini-varen doet het ook weer prima en de denneboompjes krijgen ook mooie knoppen.
      donderdag 1 mei 2008 @ 21:31:07 #152
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58423760
    Oh die magnolia. Ik wil er eentje in de voortuin!

    En die miniboompjes en varentjes vind ik echt heel erg gaaf.

    Vandaag druk gewerkt in de tuin, samen met mijn man en schoonouders en we zijn een heel end opgeschoten. Morgen weer een dag en ondertussen ben ik voor en na foto's aan het maken. Het verschil is echt ongelooflijk.
    pi_58430399
    quote:
    Op woensdag 30 april 2008 20:27 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik bedoelde ook pioenroos, sorry beetje moe. Heb vorig jaar twee stokrozen gehad, die waren gigantisch en dit jaar wil ik er zeker weer 2. Wel al in het bloeijaar.

    En sigme, ik denk dat je gelijk hebt. Mij werd verteld dat het een zeeuws knoopje was, ik heb er toen drie gekregen. Die andere twee zijn het zeker weten wel, maar nu ik erop google lijkt het mij inderdaad knikkend nagelkruid!

    Round-Up? Is dat giftig voor andere planten. Ik heb wel geleerd dat als je het weghaald je het met wortel moet doen. Schoffelen schijnt het te verergeren omdat elk afgebroken stukje wortel weer een nieuw plantje vormt? Het spul is in ieder geval dramtisch weg te krijgen.

    Bluezz, ik vul de kale plekjes vaak op met wat twee jarige of eenjarige planten ofzo. Ik weet niet of je margrietjes leuk vind, maar een klein plantje wordt al snel een gigantische fleurige bos. Verder dingen als uhm shoot, maagden nog iets? Met die paarse bloemetjes, of andere bodembedekkers zoals vetplantjes. Maar aan de andere kant, straks zit je met tig bodembedekkers die je niet meer wil. Bolletjes planten door de seizoenen heen vind ik zelf ook een leuke opvulling. Dus lente, zomer en herfst bolletjes, dan staat er altijd wat in bloei! Alleen moet je ze dan niet vergeten te planten.

    Oh en bedankt voor de complimentjes.
    http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/51/zevenblad.htm
    kijk eens bij bovenstaande link... zevenblad is en blijft een geduchte tegenstander.
    Op een chemische manier zou je ook (via,via) kunnen spuiten met MPCA (is volgens mij alleen niet voor particulieren verkrijgbaar
    Ps. Roundup , zoals verkrijgbaar bij bv tuincentra, is bij hardnekkig onkruid niet afdoende. de dosering is dermate laag dat het maar kort werkzaam is in de meeste gevallen. Kan beter via via aan "pure "Roundup komen en dan de dosering op minimaal 2 a 3 % mengen maar dat heb je niet vanmij
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
      vrijdag 2 mei 2008 @ 09:27:22 #154
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58430692
    Kortom, de aanhouder wint?

    Het nadeel bij onze tuin, zowel voor en achter, is dat het nogal verwaarloosd is geweest. De vorige bewoonster had een jungle achter gelaten, inclusief dus heel veel soorten onkruid. Ach, beetje onkruid plukken elke dag, kan heel ontspannend werken.
      FOK!Babe vrijdag 2 mei 2008 @ 11:56:25 #155
    11324 shmoopy
    pi_58433098
    Zometeen even naar het tuincentrum voor naamstokjes, mest en hopelijk niet al teveel zomerbloeiers. (shmoop, beheers je!)

    Ik heb zoveel zaaispul, en straks ben ik te laat en komt het niet meer op tijd uit.
    Het wordt hartstikke mooi in de tuin werk-weer de komende dagen!
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58433471
    Even een grote update:

    Hierbij nog een foto van mijn waarschijnlijk zieke perzik. Dokters in de zaal?
    Of is ie ten dode opgeschreven?


    De laurierkers die ik laatst heb geplant begint geel te worden.
    Kan dit komen doordat de katten dit hoekje als WC gebruiken?
    Veel/weinig zon en water zou hij toch tegen moeten kunnen (water overigens geen gebrek).
    Ik ga hier sowieso in die hoek wintergroene bodembedekkers planten om de katten tegen te werken.
    Is het slim om ook nieuwe grond te storten rond de plant? Nog andere ideeën?



    Het is niet alleen kommer en kwel. De rhododendron (die ik overigens uit de bovengenoemde hoek had gehaald omdat hij, ondanks dat hij dat wel moest, zijn blad niet hield in de winter) doet het goed in zijn nieuwe pot en zit vol met knoppen.

    De klimrozen zitten ook vol met knoppen en de passiebloem die ik op advies tot 40 centimeter heb teruggesnoeid krijgt gelukkig eindelijk nieuwe uitlopers

    Ik helemaal blij met mijn uit zaadjes gekweekte clematissen. Kijk ik wanneer ik ze in de tuin kan plaatsen, moet ik nog twee jaar wachten En ik heb al zoveel geduld...
    Ook moet ik ze volgens de site nu afknippen tot 20 cemtimeter boven de grond
    Zie tekst en foto hieronder
    quote:
    Een volwassen clematis gedijt in volle grond. Jonge planten daarentegen kan je best nog even in potten houden.
    In een pot met gaten onderaan kan je de wortelgroei van een jonge clematis wortels goed volgen. Als de wortels onderaan uit de pot uit groeien, is het tijd om een grotere pot uit te kiezen met eveneens gaten onderaan. Plaats de clematis zo diep mogelijk: de onderste knoop moet onder de grond zitten. Daarna knip je de plantdelen die bovengronds groeien af tot zo’n twintig centimeter boven de grond. Dit biedt de plant de kans om volop te investeren in zijn wortels en nieuwe scheuten. Herhaal dit principe nog enkele keren totdat de plant groot genoeg is om in volle grond geplant te worden.
    Na ongeveer twee jaar verhouten de scheuten. Dat is het signaal waarop je de clematis uit zijn pot mag halen om hem in volle grond te plaatsen. Verwijder daarvoor het onderste bladerpaar en zorg ervoor dat de knopen onder de grond zitten. In volle grond plant je de clematis dus wat dieper. Voeg compost toe aan de grond van het plantgat voor een voedzame bodem.
      FOK!Babe zaterdag 3 mei 2008 @ 17:01:42 #157
    11324 shmoopy
    pi_58456213
    Wherewolf, ik had laatst even snel gegoogled en het schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij perzikboompjes, en er was een oplossing, alleen die ben ik vergeten.

    Verder ben ik enorm in m'n nopjes met mezelf omdat ik hard gewerkt heb in de tuin en van alles heb gezaaid.
    Maïs, Suzanne, pluksla, rucola, komkommer, winde, lathyris, Indische kers, lente-uitjes, zonnebloemen, spinazie, ijsbloemen, veldbloemen en klaprozen.

    Vanavond lekker in de tuin eten, ik ben klaar voor de zomer.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      zaterdag 3 mei 2008 @ 17:57:13 #158
    41860 rollator_GSI
    Zastava GTI-killer
    pi_58457144
    is groene zeep opgelost in water nou een goed middel tegen bladluis???

    mn klimroos zit nu alweer onder de groene bladluis,en ben al door 2 flesjes antibladluis van de intratuin heen .
    een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
      FOK!Babe zaterdag 3 mei 2008 @ 19:08:40 #159
    11324 shmoopy
    pi_58458197
    quote:
    Op zaterdag 3 mei 2008 17:57 schreef rollator_GSI het volgende:
    is groene zeep opgelost in water nou een goed middel tegen bladluis???

    mn klimroos zit nu alweer onder de groene bladluis,en ben al door 2 flesjes antibladluis van de intratuin heen .
    Groene zeep en spiritus werkt idd.
    Blijkbaar ook brandnetelwater (water koken, 'brandnetelthee' trekken), maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
    En uiteraard heel lief zijn voor elk Lieveheersbeestje dat je vinden kan, meteen bij de luisjes zetten.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58458398
    quote:
    Op vrijdag 2 mei 2008 12:16 schreef Werewolf het volgende:

    Hierbij nog een foto van mijn waarschijnlijk zieke perzik. Dokters in de zaal?
    Of is ie ten dode opgeschreven?
    Perzikkrulziekte. Komt heel veel voor. Je kan in de herfst en weer voor en bij het uitlopen van de knoppen spuiten met zwavel. Als je dit niet doet blijft het probleem bestaan. Op dit moment kan je er niet zoveel tegen doen, omdat alle knoppen al aangetast zijn.
    quote:
    De laurierkers die ik laatst heb geplant begint geel te worden.
    Waarschijnlijk trekt de plant wel bij. Genoeg water en voeding blijven geven. Beetje compost kan ook geen kwaad.
    quote:
    Ik helemaal blij met mijn uit zaadjes gekweekte clematissen. Kijk ik wanneer ik ze in de tuin kan plaatsen, moet ik nog twee jaar wachten En ik heb al zoveel geduld...
    Ook moet ik ze volgens de site nu afknippen tot 20 cemtimeter boven de grond
    Zie tekst en foto hieronder
    [..]
    Da's heulegaar GEEN clematis! Het is een klimmende winde, Ipomoea. Leuke klimmer, maar eenjarig. Afknippen op 20 cm lijkt mij geen goed idee. Zolangzamerhand wordt het buiten warm genoeg, dus de tuin in en planten.
    Dan krijg je over een paar maandjes dit, of iets wat er op lijkt:


    Succes!
      zaterdag 3 mei 2008 @ 20:22:30 #161
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58459502
    goed gezien grobb´nkiek´n! das pispot

    Die perzik daar zit een beestje in, spint ofzo moet je m spuiten. Staat die boom lekker in de hete zon?
    Anders wordt 't niks...

    Ik heb vandaag de hele dag in mijn tuin gewerkt, en 't begint erop te lijken nu!
    Graszoden gelegd, mooie soortjes in de border aangeplant:

    Echinacea Pallida
    Lysimachia Ciliata "Firecracker"
    Echinops Bannaticus "Blue Globe"
    Digitalis Mertonensis
    Aconitum Carmichaelii "Bicolor"
    Thalictrum Rochebrunianum
    Aster Lateriflorus "Lady in Black"
    Aster Dumosus "Kristina"
    Aster Dumosus "Lady in Blue"
    Oja: ook nog 2 soorten Monarda; "Ou Charm" en "Croftway Pink"

    Verder nog een heleboel rotzooi afgevoerd naar 't milieupark, alles weer spic & span!
    k zal binnnenkort eens een paar foto's trekken

    [ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 03-05-2008 20:56:40 ]
      zaterdag 3 mei 2008 @ 20:23:48 #162
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58459524
    dubbel
    pi_58494259
    quote:
    Op zaterdag 3 mei 2008 19:21 schreef Grobbenkuiken het volgende:

    [..]


    Perzikkrulziekte. Komt heel veel voor. Je kan in de herfst en weer voor en bij het uitlopen van de knoppen spuiten met zwavel. Als je dit niet doet blijft het probleem bestaan. Op dit moment kan je er niet zoveel tegen doen, omdat alle knoppen al aangetast zijn.
    [..]

    Dat wordt zwavel spuiten in het najaar. In ieder geval bedankt.
    Hij staat overigens wel het grootste gedeelte van de dag in de zon...
    quote:
    Waarschijnlijk trekt de plant wel bij. Genoeg water en voeding blijven geven. Beetje compost kan ook geen kwaad.
    [..]
    Van de week de laurierkers maar even bijmesten dan.
    Inmiddels heb ik rond de laurierkers al wat bodembedekkers geplant tegen de katten.
    quote:
    Da's heulegaar GEEN clematis! Het is een klimmende winde, Ipomoea. Leuke klimmer, maar eenjarig. Afknippen op 20 cm lijkt mij geen goed idee. Zolangzamerhand wordt het buiten warm genoeg, dus de tuin in en planten.
    Succes!
    Haha, ik had ze opgekweekt uit zaad en ik herinnerde dat er op de verpakking blauwe
    klimplanten stonden. Na googlen op blauwe klimplanten dacht ik dat het een clematis was

    Bedankt voor de tips
    pi_58505213
    @ Sigme : de vensterbank (bijna) vol ! Gaat dat straks naar buiten?

    @ Rollator: de wolluis op/in de beukhaag wordt nu dagelijks gespoten met 2 el. spiritus en 1 el. vloeibare zeep
    in 1 liter water.
    Vorig jaar werkte dat (ook) goed!

    @ Grobbenkuiken: moooi : de blauwe winde

    @ Kaasplankje : hoe groot is jouw tuin ? of ben je opnieuw begonnen?
    Zoveel nieuwe planten ! Ik ben benieuwd naar de foto's en kleuren.

    In onze postzegeltuin (7 x 4) ook iedere dag wat gedeclutterd: als een flying lady in de tuin.

    De beukhaag dus met wolluis geconstateerd en nu 2 dagen gespoten met de zeep/spiritus oplossing.
    De rotanstoelen opgefrist met HG spul - duuuur! - Goed resultaat.
    Ze waren zwart/groen uitgeslagen na 2 winters buitenstaan.
    Het hardstenen tafelblad schoongemaakt en in de olijfolie gezet om "zwart" te maken.

    Hierna wat foto's van wat erg groen is geworden de afgelopen paar weken.
    Het gras is een mooi tapijtje nu : na vertikuteren en kalk korrels strooien.
    Er zit nu wel wat klaver in, zag ik. Wie weet hier wat voor ?
    Het pas gezaaide gras doet goed mee.

    De clematis is na de zielige zwarte sprietjes eerder, weer volop aan het meedoen.

    Nog ene zwarte tulp; de hibiscus heeft lichtgroene puntjes van nieuw blad en uitlopers.



    Overal komt akelei op; in roze en blauwe kleuren.
    Die komen vast net mooi in bloei als we met vakantie zijn de volgende 2 weken.
    Rechts erachter staan de nieuwe lavendelplanten.
    De liguster erachter is na 5 jaar aardig hoog (genoeg). Ze zijn begonnen als lucifersstokjes.
    Neen, als tandenstokers.



    Aan de andere kant ook beukhaag zónder luis. Eronder groeit en bloeit van alles. Ook akelei.
    De haag gaat eruit - van de buren - Jammer en er zal wat moois voor terugkomen.
    Het wordt in ieder geval géen schutting. Argh.



    Achter in de tuin woekert de akelei boven de bodembedekkers uit. Maagdepalm?
    De rand ervoor zijn thijm planten met 2 kleuren.
    Die komen tot hun recht - vooral als het donker wordt - als de akelei is uitgebloeid.



    Ciao
      dinsdag 6 mei 2008 @ 08:06:20 #165
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58505624
    @ Kaasplankje : hoe groot is jouw tuin ? of ben je opnieuw begonnen?
    Zoveel nieuwe planten ! Ik ben benieuwd naar de foto's en kleuren.

    Ik heb bij t huis een "kleine" tuin (alles is relatief hé ) van 40-50 m2 en sinds begin 2007 een compleet verwaarloosde sier-volkstuin erbij van ong. 250 m2.

    Die volkstuin ben ik gaan spitten, 2 steek diep, stond helemaal vol met onkruid van een meter hoog. Daarna in fasen 12 m3 grond en 3 m3 zand erop gekruiwagend nieuw hardstenen pad gelegd van gebroken tegels en wat restpartijen.
    3 Japanse esdoorns van 3 a 5 meter (2 rode dissectum type en 1 Shirasiwanum "Aureum" vd ondergang gered en erheen verhuisd.
    Vorig jaar drainage aangelegd en een vijver gegraven van 3.5 x 5 x 1 meter.
    Dit voorjaar alle bomen & struiken uit mijn eigen tuin die te groot waren verhuisd en 't hier bij huis opnieuw ingedeeld en vaste planten gescheurd e.d.
    Afgelopen maand gras gelegd en borders gemaakt in mijn volkstuin en vaste planten uitgezocht voor erin.

    Het is intussen zó mooi geworden op de volkstuin dat iedereen die erlangs loopt blijft staan en alleen maar oooh's en aaah's uitroept

    2007




    2008




    Cornus Eddy's White Wonder, gisteren


      dinsdag 6 mei 2008 @ 15:44:57 #166
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_58513948
    Mooie esdoorns, weet je toevallig ook wel type het is?
      dinsdag 6 mei 2008 @ 19:37:53 #167
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58517685
    Die rode bedoel je?

    Hmmm wellicht acer palmatum "dissectum garnet" want dat ligt het meest voor de hand?
    pi_58600155
    De meidoorn is op zijn mooist deze week!



    En ook de amerikaanse sering heeft het goed naar het zin op de nieuwe ruime plek.


    pi_58606189
    Zo, ons kleine donkere schaduwtuintje hebben we gister flink opgeruimd en opgefleurd. Ik heb nu een kruidentuintje ! Peterselie, tijm, munt, basilicum, rozemarijn en oregano hangen nu in twee bakken aan de schutting. Verder nog vrouwenmantel en lavendel.









    En als je bij ons omhoog kijkt zie je waardoor het in de zomer zo donker is in onze tuin

    pi_58609376
    Oh wat zonde, zou je dat niet wat gekapt willen hebben

    Lekker al die kruidjes
    Heb net in het 'struikengedeelte' achterin even flink staan schoffelen. Met die hitte ja Niet handig
    pi_58613793
    quote:
    Op zondag 11 mei 2008 14:28 schreef Bluezz het volgende:
    Oh wat zonde, zou je dat niet wat gekapt willen hebben

    Lekker al die kruidjes
    Heb net in het 'struikengedeelte' achterin even flink staan schoffelen. Met die hitte ja Niet handig
    Ja, best wel, maar dat zijn best wel heel erg beschermde al-eeuwenoude-bomen . Dus die gaan niet weg.
    Hooguit een keer een tak die bij ons op het dak lawaai maakt.

    Het heeft ook wel mooie kanten trouwens, het zit hier vol vogels (spechten, eksters, vlaamse gaaien, mezen, mussen, roodborstjes, een stelletje houtduiven en merels en lijsters), in de zomer altijd een uiltje en als er wat minder bladeren in zitten kan je de eekhoorntjes door de bomen zien rennen vanuit bed .

    [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2008 19:40:47 ]
    pi_58632644
    quote:
    Op zaterdag 3 mei 2008 19:21 schreef Grobbenkuiken het volgende:

    Da's heulegaar GEEN clematis! Het is een klimmende winde, Ipomoea.

    Succes!
    ..en op de zaadjes kun je trippen:
    quote:
    De zaadjes van de morning glory plant (Ipomoea tricolor) bevatten een natuurlijk tryptamine, genaamd Lysergic Acid Amide (LSA), dat nauw verwant is aan LSD. De zaadjes kunnen worden gegeten.
    pi_58636158
    Ik ga een heeeeeeeeele domme vraag stellen
    Hoe heten die bomen die nu in bloei staan, met kegelvormige bloei, de kegels omhoog. De bladeren in 3 ovaalvormen. Wat erg, ik weet het gewoon niet, en het dorp staat er vol mee hier
      dinsdag 13 mei 2008 @ 00:01:40 #174
    153480 Maneki.Neko
    sloopkogel©
    pi_58636480
    Sering?
    Saartje
    pi_58636511
    Nee, die herken ik wel maar tnxx voor het meedenken.
    pi_58638367
    quote:
    Op maandag 12 mei 2008 23:42 schreef Bluezz het volgende:
    Ik ga een heeeeeeeeele domme vraag stellen
    Hoe heten die bomen die nu in bloei staan, met kegelvormige bloei, de kegels omhoog. De bladeren in 3 ovaalvormen. Wat erg, ik weet het gewoon niet, en het dorp staat er vol mee hier
    fotootje ????
    Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
      dinsdag 13 mei 2008 @ 07:16:09 #177
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58638445
    quote:
    Op maandag 12 mei 2008 23:42 schreef Bluezz het volgende:
    Ik ga een heeeeeeeeele domme vraag stellen
    Hoe heten die bomen die nu in bloei staan, met kegelvormige bloei, de kegels omhoog. De bladeren in 3 ovaalvormen. Wat erg, ik weet het gewoon niet, en het dorp staat er vol mee hier
    Hehehe je bedoelt vast paardenkastanje; Aesculus.
      dinsdag 13 mei 2008 @ 07:21:38 #178
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58638466
    quote:
    Op maandag 12 mei 2008 20:38 schreef cinnamongirl het volgende:

    [..]

    ..en op de zaadjes kun je trippen:
    [..]


    -doe normaal-

    [ Bericht 23% gewijzigd door remlof op 13-05-2008 09:59:36 ]
      FOK!Babe dinsdag 13 mei 2008 @ 09:15:10 #179
    11324 shmoopy
    pi_58639271
    quote:
    Op maandag 12 mei 2008 23:42 schreef Bluezz het volgende:
    Ik ga een heeeeeeeeele domme vraag stellen
    Hoe heten die bomen die nu in bloei staan, met kegelvormige bloei, de kegels omhoog. De bladeren in 3 ovaalvormen. Wat erg, ik weet het gewoon niet, en het dorp staat er vol mee hier
    Magnolia?
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      dinsdag 13 mei 2008 @ 09:22:57 #180
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_58639353
    Magnolia's zijn hier wel uitgebloeid onderhand?
      dinsdag 13 mei 2008 @ 12:35:23 #181
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58642451
    Kastanjes lijkt me ook 't meest logisch inderdaad. Die staan hier ook mooi in bloei.

    Hier overigens een héle grote kastanje bij een vriend van me op de boerderij:



    's Middags en 's avonds helemaal windstil en schaduw op dat terras achter. Heerlijk.

    [ Bericht 69% gewijzigd door Xebber op 13-05-2008 12:42:42 ]
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_58647233
    Jaaaaaaaaaa die is het Lichtroze/wit of wat meer roze.
    Hè natuurlijk een kastanje

    Tnxx all

    PS wat een mooie Xebber! Ik zal van de mooisten/grootsten hier ook even een foto schieten

    [ Bericht 19% gewijzigd door Blues op 13-05-2008 17:01:20 ]
    pi_58680026
    Zeg, ik zit hier met al die zaailingen, winde, Indische kers, dat werk, en die zijn al behoorlijk de hoogte in geschoten, dus die wil ik eigenlijk gewoon gaan uitplanten.
    Nou zit ik toch een beetje met het feit dat we pas in half mei zitten, en er qua temperatuur nog van alles kan gebeuren.

    Iemand advies, alvast planten of toch maar even wachten?
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      donderdag 15 mei 2008 @ 10:53:26 #184
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_58680631
    *zucht*
    Ik wil ook zo graag weer een tuin-tuin ipv dat tegelpark wat er bij ons achter ligt...
    Hopelijk gaat het er deze zomer eindelijk van komen. De hele zooi zo'n 20-30cm omhoog halen en indelen, nieuwe schutting, schuurtje erbij en eindelijk weer aarde en plantjes.

    Tot die tijd lurk ik mee in dit topic.
    ***
    pi_58680780
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2008 10:53 schreef Brighteyes het volgende:
    *zucht*
    Ik wil ook zo graag weer een tuin-tuin ipv dat tegelpark wat er bij ons achter ligt...
    Hopelijk gaat het er deze zomer eindelijk van komen. De hele zooi zo'n 20-30cm omhoog halen en indelen, nieuwe schutting, schuurtje erbij en eindelijk weer aarde en plantjes.

    Tot die tijd lurk ik mee in dit topic.
    Box in de tuin zetten, menneke erin, en lekker aan de slag, zo deed ik dat ook altijd.
    En ze vinden op die leeftijd wurmen best lekker.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      donderdag 15 mei 2008 @ 11:28:44 #186
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_58681441
    Box in de tuin heb ik idd al wel gedaan maar er valt echt niet veel te tuinieren aan die verzakte boel bij ons.

    Ik heb 2 vierk. meter grond en daarin staat een enorme hortensia en een verluiste roos en dat is het dan wel.
    Oh, en ik heb een paar potten met wat dingetjes erin, die geef ik elke avond met heel veel liefde water.
    De rest komt dus hopelijk later als we geld en tijd hebben om de hele boel radicaal aan te pakken.
    ***
    pi_58683705
    Ja, dan kan ik me voorstellen dat je groene vingers jeuken als je dit topic doorleest.
    Maar het komt nog, dus je kunt alvast lekker voorbereiden in je hoofd.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
      vrijdag 16 mei 2008 @ 07:30:21 #188
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58698747
    quote:
    Op donderdag 15 mei 2008 10:22 schreef shmoopy het volgende:
    Zeg, ik zit hier met al die zaailingen, winde, Indische kers, dat werk, en die zijn al behoorlijk de hoogte in geschoten, dus die wil ik eigenlijk gewoon gaan uitplanten.
    Nou zit ik toch een beetje met het feit dat we pas in half mei zitten, en er qua temperatuur nog van alles kan gebeuren.

    Iemand advies, alvast planten of toch maar even wachten?
    als k jou was zou ik het er op wagen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsheiligen

    bij mij staat ook alles wat vorstgevoelig is allang buiten, mja ik woon een beetje aan de kust en daar vriest het nooit zo streng.
      FOK!Babe vrijdag 16 mei 2008 @ 09:16:24 #189
    11324 shmoopy
    pi_58699696
    Ja, Ijsheiligen, ik hoor het Rob zo zeggen, daar dacht ik dus aan.
    Ze stonden met dat mooie weer al lekker te ontluiken buiten op een tafel, maar als het straks even kan tussen de buien door, dan waag ik het er gewoon op.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_58741398
    Hier ook een kastanjeboom.
    Er stonden er 3 op een rij, maar de andere 2 zijn gesneuveld met de februaristorm vorig jaar.
    Life is Music
    pi_58783153
    Nieuwe aanwinst : Ooievaarsbek!

      dinsdag 20 mei 2008 @ 19:28:22 #192
    41860 rollator_GSI
    Zastava GTI-killer
    pi_58786751
    ik vind het best moeilijk om te bepalen wanneer je je planten nou water moet geven,hoe vaak als het echt warm is??,wanneer moet je ermee stoppen???

    welke plant kan ertegen,welke niet ??

    hoe doen jullie dat??
    een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
    pi_58787894
    Ik loop als het een paar dagen heel droog is gewoon met een flinke gieter rond en geef alles water... niet op de bladeren maar zo dicht mogelijk bij de grond.
      dinsdag 20 mei 2008 @ 23:09:01 #194
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58792238
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2008 16:31 schreef Bluezz het volgende:
    Nieuwe aanwinst : Ooievaarsbek!

    [ afbeelding ]
    Leuk!

    ik ben gek van ooievaarsbek
      dinsdag 20 mei 2008 @ 23:16:07 #195
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58792395
    quote:
    Op dinsdag 20 mei 2008 19:28 schreef rollator_GSI het volgende:
    ik vind het best moeilijk om te bepalen wanneer je je planten nou water moet geven,hoe vaak als het echt warm is??,wanneer moet je ermee stoppen???

    welke plant kan ertegen,welke niet ??

    hoe doen jullie dat??
    Alles wat in potten staat moet je bijhouden, dat droogt 's zomers snel uit. Zeker met een windje zoals vandaag. Steek een vinger in de aarde en je weet 't.

    Voor de rest; wat gewoon in de tuin staat zo weinig mogelijk, alleen pas aangeplante/verplante dingen. Sommige soorten hebben wel wat meer water nodig dan andere. Hangt ook van jou tuin af natuurlijk.
      woensdag 21 mei 2008 @ 15:56:45 #196
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_58803974
    Als 't 25 graden of warmer is geweest, sproei ik gewoon mijn hele tuin. Nooit problemen mee gehad.

    Wel 's avonds als mijn hele tuin in de schaduw ligt.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      woensdag 21 mei 2008 @ 16:12:25 #197
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_58804264
    's ochtends of 's avonds inderdaad, niet overdag omdat door het temperatuurverschil tussen de wortels en de aarde ervoor kan zorgen dat de kleine haarwortels kapot gaan (en uiteindelijk je hele plant)

    Zelf ben ik een voorstander van 's ochtends, dan heeft de plant de hele dag genoeg voedingsstoffen om te groeien en te bloeien.
    Mijn bonsai moeten in elk geval elke dag water hebben (kleine potjes tenslotte) en op dagen boven de 25 graden mogen ze zelfs 's avonds nog een tweede portie..

    [ Bericht 19% gewijzigd door SiGNe op 21-05-2008 16:18:51 ]
      Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 10:02:24 #198
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_58849006
    Alles gaat lekker hier ook.

    Mijn bananen:


    Mijn canna's:


    De palmpjes groeien ook langzaam maar zeker:


    Ik heb een kiwi gekocht deze week :


    Het gaat goed
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_58852087
    Ik stond gisteravond wat kruiden te plukken voor in de pastasaus, en ik vroeg me af of ik eigenlijk wel "goed pluk" (wat een uitdrukking )

    Bijvoorbeeld van de basilicum haal ik telkens het bovenste topje eraf met de grootste blaadjes, maar van de oregano haal ik lange stengels weg (ik trek ze er niet uit maar breek ze zeg maar vlak boven de onderste nieuwe aanwas).

    Doe ik dit eigenlijk wel goed Moet ik nog ergens op letten? Of maakt het niet uit welke delen van de plant je weghaalt om te gebruiken. (Ik heb peterselie, oregano, basilicum, tijm, munt en rozemarijn).

    Ja, ik ben een echte tuinbeginner ja ik twijfel over alles en ben als de dood dat m'n kruiden weer doodgaan, net zoals ze altijd deden toen ze nog in de keuken in potten stonden.

    [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2008 11:56:22 ]
    pi_58958943
    Zooooooooo hier heb ik lang niet gepost. Tijd voor een foto update van mijn tuintje!


    Lief viooltje






    Mijn mooie judasboom




    Blauwe regen op lekker kromme stam


    Nog meer Judasboom


    En nog eentje


















    Mooie papaver Patty's plum (ja ik moet ook aan de doos van Patty Brard denken bij die naam )





    pi_58959039
    Op de laatste foto zie je mijn grootste frustratie... DISTELS!
      Moderator woensdag 28 mei 2008 @ 11:12:30 #202
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_58959204
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2008 11:04 schreef Sorbootje het volgende:
    Op de laatste foto zie je mijn grootste frustratie... DISTELS!
    Die heb ik veel in de voortuin, een ellende inderdaad
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
      woensdag 28 mei 2008 @ 20:29:44 #203
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58971830
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2008 11:00 schreef Sorbootje het volgende:
    Zooooooooo hier heb ik lang niet gepost. Tijd voor een foto update van mijn tuintje!

    [ afbeelding ]
    Lief viooltje

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    Mijn mooie judasboom

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    Blauwe regen op lekker kromme stam

    [ afbeelding ]
    Nog meer Judasboom

    [ afbeelding ]
    En nog eentje

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    Mooie papaver Patty's plum (ja ik moet ook aan de doos van Patty Brard denken bij die naam )
    quote:
    Wauw wat een mooie fotoos
    mooie soorten heb jij.
      woensdag 28 mei 2008 @ 21:13:23 #204
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_58972887
    Wie weet er trouwens nog meer plantennamen die écht niet kunnen?

    Rhamnus Imeretinus

    edit: Hydrangea scandens 'Konterigi ki nakafu'

    [ Bericht 28% gewijzigd door kaasplankje op 28-05-2008 21:27:39 ]
    pi_58978760
    Prachtig deze, hij lijkt wel geschilderd!



    Ik heb knoppen in mijn roos, had ik echt niet verwacht, dus toch goed gesnoeid/goed aangeslagen op de nieuwe plek.
    Als ze open zijn komen er weer pics.
      maandag 2 juni 2008 @ 20:11:39 #206
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_59077190
    TVP .
    Ik heb net vingerhoedskuid gekocht voor in mijn voortuintje. En zodra het wat meer bloeit, zal ik eens wat meer foto's posten van mijn plantjes.
    In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
    pi_59168589
    Nog een paar plaatjes uit mijn tuin:











    pi_59173263
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 12:12 schreef Sorbootje het volgende:
    Nog een paar plaatjes uit mijn tuin:

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    Daar wordt je toch vrolijk van?
      Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 6 juni 2008 @ 22:29:42 #209
    163650 Greys
    pi_59185557
    Dit staat er nu o.a. en morgen ga ik lekker veel lupines zaaien op de open plekken
    Gewoon zaaien kan toch in de volle grond? Ik weet er niet zoveel van





    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_59191933
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 22:29 schreef Greys het volgende:
    Dit staat er nu o.a. en morgen ga ik lekker veel lupines zaaien op de open plekken
    Gewoon zaaien kan toch in de volle grond? Ik weet er niet zoveel van

    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ][ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    Wist je dat : Voedingsproeven van verschillende bronnen in Australia,
    USA en UK, hebben aangetoond dat lupinen soja volledig kunnen vervangen
    Hier zet ik niets neer!
      Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juni 2008 @ 15:45:22 #211
    163650 Greys
    pi_59194330
    quote:
    Op zaterdag 7 juni 2008 07:48 schreef methan het volgende:

    [..]

    Wist je dat : Voedingsproeven van verschillende bronnen in Australia,
    USA en UK, hebben aangetoond dat lupinen soja volledig kunnen vervangen
    Ehm. Nee. Dat wist ik niet.
    Ik las zelfs dat lupines giftig zijn - of sommige dan - dus ik ga het niet proberen!

    Hellllllp!
    Ik heb me toch een akelig ding in de tuin... ben er al maanden mee bezig en weet niet hoe het weg te krijgen. Het is een slingerplant die echt overal opduikt en zich vastslingert in mijn rozen en andere struiken. Het overwoekert mijn hele tuin straks weer! Arggggh! Ik kan er niet tegenaan plukken en trekken en spitten. Zelfs als ik het uit de grond trek, dan groeit het in de vuilniszak (tuinafvalbak zat vol...) gewoon verder
    Wat is het, en hoe krijg ik het weg?

    (Of is er een tuin-EHBO topic ofzo waar dit beter in terecht kan?)



    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      zaterdag 7 juni 2008 @ 15:48:03 #212
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_59194388
    Haagwinde is 't. Is inderdaad irritant spul.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juni 2008 @ 15:49:17 #213
    163650 Greys
    pi_59194415
    Oh dank je!
    Ik ga er op googlen om te kijken hoe ik het weg kan krijgen, want het is echt horror!
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      zaterdag 7 juni 2008 @ 17:44:17 #214
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_59197521
    quote:
    Op zaterdag 7 juni 2008 15:49 schreef Greys het volgende:
    Oh dank je!
    Ik ga er op googlen om te kijken hoe ik het weg kan krijgen, want het is echt horror!
    Pispot!
    Je moet ´t gewoon uit de grond trekken, ´t is heel hardnekkig dus je bent er niet zomaar klaar mee. Ik had ´t hier ook in de tuin maar inmiddels is het verdwenen. Geef ´t niet te veel kans om te groeien door het steeds te verwijderen en je komt er wel vanaf.

    btw Mooie bloemenfoto´s allemaal;

    ff proberen:
    quote:
    Op vrijdag 6 juni 2008 12:12 schreef Sorbootje het volgende:
    Nog een paar plaatjes uit mijn tuin:

    [ afbeelding ]
    Papaver Patty´s Plum?

    [ afbeelding ]
    Saponaria Ocymoides & Geranium Pratense?

    [ afbeelding ]
    Clematis "Ville de Lyon"?

    [ afbeelding ]
    Clematis "Chalcedony" ?

    [ afbeelding ]
    Mooie rozen weet ni welke..

    [ afbeelding ]
    pi_59260280
    Greys, mooie foto's

    Het begint allemaal aan te slaan, na de vreselijke ravage van het weghalen der coniferen, en gezellig dat het wordt (vinden wij dan... ik heb ook nog passiebloemzaadjes in een bak om het vlechtscherm later mee te versieren)



    En het hoekje waar nooit iets lukte :



    GROEIEN MAAR
    pi_59302055
    quote:
    Op maandag 9 juni 2008 21:52 schreef Bluezz het volgende:
    Greys, mooie foto's

    Het begint allemaal aan te slaan, na de vreselijke ravage van het weghalen der coniferen, en gezellig dat het wordt (vinden wij dan... ik heb ook nog passiebloemzaadjes in een bak om het vlechtscherm later mee te versieren)

    [ afbeelding ]

    En het hoekje waar nooit iets lukte :

    [ afbeelding ]

    GROEIEN MAAR
    Hier zet ik niets neer!
    pi_59439677
    quote:
    Op zaterdag 7 juni 2008 17:44 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]


    ff proberen:
    [..]


    Een deel klopt. De geranium pratense en de eerste clematis die je noemt. Ook met de papaver zit je goed. De witte bloem is echter een soort gemuteerde campanula. Vaag ding, maar wel mooi! De rozen daar heb ik ook geen naam van... maar ze zijn wel vrolijk
    De saponaria is een verkeerde gok. Betreft een muurbloem, latijnse naam even kwijt...
      dinsdag 17 juni 2008 @ 20:39:34 #218
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
      dinsdag 17 juni 2008 @ 20:48:20 #219
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_59470221






    [ Bericht 44% gewijzigd door kaasplankje op 17-06-2008 21:04:33 ]
    pi_59471456
    Leuk Wat is dat rode, op de eerste foto?
      woensdag 18 juni 2008 @ 20:56:10 #221
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_59499062
    quote:
    Op dinsdag 17 juni 2008 21:33 schreef Bluezz het volgende:
    Leuk Wat is dat rode, op de eerste foto?
    Ik moest even spieken vandaag, het is een Rhodondendron "Fireball" (Knaphill Exbury Azalea)
    pi_59639666
    Normaal gesproken ben ik redelijk goed bevriend met de planten in mijn tuin maar de afgelopen week iets minder. Ik zit namelijk met een aantal "problemen" waar ik de oorzaak niet van weet.

    Vorige week een nieuwe hortensia in een mand geplant:


    Deze week ziet hij er echter zo uit:


    Eerst dacht ik dat hij teveel water had gehad (aarde bleef een beetje vochtig) dus heb ik geen water meer gegeven. Toen begonnen de blaadjes te krullen en voelde heel droog aan dus bedacht ik me dat het misschien te weinig water is geweest. Nu geef ik dus steeds maar extra water alleen krijg ik steeds meer het idee dat de plant niet meer op te knappen is. Kan iemand adhv de foto zien wat ik nou verkeerd heb gedaan?

    Daarnaast nog een hortensia probleem. Vorig jaar juni kregen we de sleutel van ons huis. In de tuin een prachtige grote plant vol met bloemen:


    Dit jaar rond dezelfde tijd ziet dezelfde plant er zo uit:


    Duidelijk veel minder knoppen dan vorig jaar! Hoe zou dit komen? Heb in april het dode hout (zonder iets van groen) en de uitgebloeide bloemen gesnoeid. Netjes volgens de tip uit mn tuinboek. Toch lijkt me de hortensia hier niet blij van te worden.

    Gelukkig ben ik nog wel bevriend met mn lelies:
      dinsdag 24 juni 2008 @ 00:00:33 #224
    166265 Acinonyx
    Deutschland über alles ~ !
    pi_59640951
    nog geile planten hier ?
    Drive few cars and far more unicorns.
    .
    Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
    ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
    pi_59655672
    Wat dacht je van de vlinderstruik

      dinsdag 24 juni 2008 @ 21:01:51 #226
    41860 rollator_GSI
    Zastava GTI-killer
    pi_59660400
    heb onze hortensia aan de voorkant verplaatst vorig jaar.
    dat pakte verkeerd uit,de plant leek wel dood te gaan.
    heb hem toen drastisch geknipt.

    nu is hij 2 keer zo groot en bloeid als een malle.
    en geef hem best veel water.

    onze hortensia aan de achterkant deed het vorig jaar goed,enkeld de ouwe bloemen geknipt en helaas doet hij het nu minder goed, er komen wel bollen op,maar het duurt allemaal wat langer.

    ik blijf het rare planten vinden
    een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
    pi_59661109
    Sommigen lijken half dood, tot de grond geknipt en die gaan nu heel goed.
    Sommigen deden het vorig jaar geweldig en blijven nu ielig.
    Inderdaad vreemde jongens, die hortensia's
    pi_59669293
    Ik word er een beetje moedeloos van. Denk dat ik die hortensia in de mand sowieso maar ga verplaatsen naar de volle grond, naam mijn mening werkt dat toch altijd beter. In een pot is het volgens mij al snel te veel of te weinig water.

    Mooie vlinderstruik trouwens Bluezz!
    pi_59713234
    Bij mij doet de hortensia in pot het prima, in tegenstelling tot de 3 anderen die in de volle grond staan. Ik ga ze in elk geval straks maar eens wat hortensiamest geven, en ik geef ze al extra water omdat ze er zo slapjes bij staan.
    pi_59713459
    quote:
    Op donderdag 26 juni 2008 19:58 schreef Doedezemaar het volgende:
    Bij mij doet de hortensia in pot het prima, in tegenstelling tot de 3 anderen die in de volle grond staan. Ik ga ze in elk geval straks maar eens wat hortensiamest geven, en ik geef ze al extra water omdat ze er zo slapjes bij staan.
    Is de grond in de pot (met hortensia) altijd vochtig of wacht je met water geven tot het helemaal droog is?
    pi_59715863
    Ik wacht nooit tot de grond in de pot droog is, want uitgedroogde potgrond krijg je over het algemeen niet meer goed.
    pi_59775927
    Eindelijk dan toch na 4 jaar, begonnen als zaadje, paar keer verplaatst en een of andere luizenaanval overleeft begint Stokkie ergens op te lijken



    pi_59776442
    Leuk Bluezz, dat de roos aanslaat ná al het verplaatsen.
    Dat geeft moed bij rigoreuze ingrepen.

    Na lange tijd een update van hier.
    Het is niet te geloven hoe groen het is geworden.
    De Annabelle/hortensia is fors teruggesnoeid en groeit en bloeit op het oude hout.
    De hibiscus durf ik volgend jaar verder terug te snoeien, als ik nu zie hoe die is uitgelopen.
    Het gras zaaien heeft alle kale plaatsen weer groen gemaakt.
    Daarom zet ik er de pics bij van april of zo !

    Oh ja, en wij waren eind mei twee weken op Sicilië.
    Daar heb ik gesmuld van de ienie mienie tomaatjes.
    En van onze gastheer kreeg ik 6 stekkies mee voor thuis.
    Die gingen moeiteloos mee het vliegtuig in en de fles water moest ik leeggoien !
    Thuis heb ik ze in twee grote potten geplant en ze gaan als een speer.
    Af en toe eens dieven en afwachten hoe ze smaken onder hollandse zon.











      maandag 30 juni 2008 @ 01:34:19 #234
    166265 Acinonyx
    Deutschland über alles ~ !
    pi_59785340
    hmmm weinig mensen met vleesetende planten hier
    Drive few cars and far more unicorns.
    .
    Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
    ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
    pi_59814981
    ja ik heb er 1 maar die alweer uitgebloeid..
      dinsdag 1 juli 2008 @ 22:22:55 #236
    41860 rollator_GSI
    Zastava GTI-killer
    pi_59829119
    of uitgegeten ???
    een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
    pi_60634991
    Ik schop dit topic even omhoog, het is eindelijk droog, zonnetje erbij, dus een rondje tuin gedaan!

    Aan uw rechterhand tegen de nieuwe schutting, bloeit en groeit het volop :



    Aan de linkerkant zien we :



    Close-upjes :





    Nu jullie
    pi_60670117
    goh Bluezz: dat is goed voor de ogen: de nieuwe schutting, de planten en het gras !

    Het ingezaaide gras is hier ook goed aangeslagen.
    Tja, waarom niet ? Nou, vorig jaar heb ik 2-3 pogingen gedaan.
    Voor de lol laat ik nu al een paar weken een flinke reep niet gemaaid.
    Eens kijken wat dat oplevert.

    Herinner je deze nog ?



    Dat is dit geworden. foto vlak voor het donker werd vanavond en dus flinke buien gehad vandaag.


    Dat was ook wel jammer voor Annabelle.
    Volgend jaar beter stutten.



    Van de siciliaanse import tomatenplant is al flink geoogst - lekker toch wel - en het wachten is op de
    laatste bolletjes rood.
    In de hoek de teil, waarvan ik een foto heb van mn. AnneX ín de teil en dan 55 jaar geleden.



    Sorry: de hele grote krijg ik niet kleiner.
    Domme Photobucket, ga maar eens op zoek naar een andere. Heeft iemand een voorstel?
    pi_60672136
    Zoooo, dat is lekker gegroeid Anne!
    Als je hele grote foto's wil verkleinen raad ik je Irfanview aan, een gratis fotoprogje waar je eerst je foto's mee kan bewerken voor je ze naar photobucket verstuurd.
      Moderator zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:12:58 #240
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_61066958
    Mijn hibiscus bloeit


    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_61067763
    Indrukwekkend groot Senes, mooi zeg!
      zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:37:17 #242
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_61068501
    Mooie plant!
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      zondag 31 augustus 2008 @ 17:19:35 #243
    3123 Sanne
    dat zure BB modje...
    pi_61269253
    quote:
    Op zaterdag 23 augustus 2008 17:12 schreef senesta het volgende:
    Mijn hibiscus bloeit

    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    Prachtig!
    De mijne staat ook vol in bloei maar heeft ook nog ontzettend veel dichte knoppen.



    (twee weken terug)





    (vandaag)
    Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
    I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
    pi_61271560
    Dus je houdt wél van bloemen, planten en tuin
    Hij is prachtig, die van mij alweer uitgebloeid
      zondag 31 augustus 2008 @ 19:15:19 #245
    3123 Sanne
    dat zure BB modje...
    pi_61271845
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 19:02 schreef Bluezz het volgende:
    Dus je houdt wél van bloemen, planten en tuin
    Hij is prachtig, die van mij alweer uitgebloeid
    Ik voel me een heel nieuw mens sinds die tuin klaar is.
    Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
    I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
    pi_61291100
    Het is dan misschien wel bijna najaar, maar goed... Hier een vraagje voor de mensen die wél groene vingers hebben en verstand hebben van wat (niet) te doen in de tuin =)

    In onze tuin staan twee grote en twee kleine bomen, genaam Salix Integra Hakuro Nishiki (aldus het kaartje dat er nog aanhangt). Op dat kaartje staat dat de bloeiperiode van januari tot maart is en dat de beste boompjes in maart gesnoeid dienen te worden. Wij hebben dit huis half maart gekocht en de verkopers hebben de boompjes nog gesnoeid. Inmiddels zijn de takken gaan groeien en groeien, met als gevolg dat er enórm lange takken aan de (relatief kleine) boompjes zitten; de stam is max. 1m50, terwijl sommige takken die lengte ook wel lijken te halen. Nu zijn wij dus bang dat dit niet prima is voor de boompjes, die wel erg schattig zijn. Wat kunnen wij doen om die takken in te korten zónder de bomen te doden? Zomaar snoeien leek ons niet zo'n goed plan (eerdere slechte ervaringen mee ) Dus daarom graag advies van 'experts': moeten wij deze takken nu alvast gaan snoeien? En zo ja, hoe lang/kort? En zo nee, gaan de bomen dit overleven?

    *ik wil eventueel wel foto's maken om e.e.a. te verduidelijken, dan kunnen jullie zien hoe hard het nodig is *
    pi_61291554
    Kan m'n fototoestel zo niet vinden, maar heb wel een plaatje op internet gevonden dat er ietwat op lijkt:

    http://www.granna-vaxter.se/salix.jpg

    Alleen zijn bij ons de takken nog een flink stuk langer! Het gaat meer richting zoiets, maar dan dus met wittere blaadjes:

    http://www.plantes.ca/arbres/famille/salix.html (2e foto; stukje scrollen dus)

    Maar ook dan weer gedlt: de takken zijn hier nog langer...dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    Ik kom verder verschillende verhalen tegen over snoeien in de herfst (de één zegt: snoeien na het bloeien, dus in maart, anders houdt ie t niet vol in de winter; de ander zegt: snoeien in de herfst, als de blaadjes beginnen te vallen). En dan dus nog de vraag wat er dan wel afgesnoeid moet worden en wat niet.

    Ja, ik wil de boompjes graag redden...ik vind ze leuk!!
      maandag 1 september 2008 @ 19:22:53 #248
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_61299677
    quote:
    Op maandag 1 september 2008 14:21 schreef SterreMarit het volgende:
    Kan m'n fototoestel zo niet vinden, maar heb wel een plaatje op internet gevonden dat er ietwat op lijkt:

    http://www.granna-vaxter.se/salix.jpg

    Alleen zijn bij ons de takken nog een flink stuk langer! Het gaat meer richting zoiets, maar dan dus met wittere blaadjes:

    http://www.plantes.ca/arbres/famille/salix.html (2e foto; stukje scrollen dus)

    Maar ook dan weer gedlt: de takken zijn hier nog langer...dat kan toch niet de bedoeling zijn?

    Ik kom verder verschillende verhalen tegen over snoeien in de herfst (de één zegt: snoeien na het bloeien, dus in maart, anders houdt ie t niet vol in de winter; de ander zegt: snoeien in de herfst, als de blaadjes beginnen te vallen). En dan dus nog de vraag wat er dan wel afgesnoeid moet worden en wat niet.

    Ja, ik wil de boompjes graag redden...ik vind ze leuk!!
    Oh je kan ze nu prima snoeien hoor, probeer anders een beetje "verjongend" te snoeien als je niet goed weet hoeveel of wat je weg moet knippen. Verjongend snoeien doe je door de oude takken zo diep mogelijk weg te knippen met een scherpe snoeischaar of een zaag. Knip ong. 30% vd takken eruit dan kan het niet mis gaan. Als de hangende takken naar je smaak te lang zijn kort je die gewoon nog ff in. Ook takken die geen bonte blaadjes hebben knip je zo diep mogelijk weg. Succes.
    pi_61456194
    quote:
    Op maandag 1 september 2008 19:22 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]

    Oh je kan ze nu prima snoeien hoor, probeer anders een beetje "verjongend" te snoeien als je niet goed weet hoeveel of wat je weg moet knippen. Verjongend snoeien doe je door de oude takken zo diep mogelijk weg te knippen met een scherpe snoeischaar of een zaag. Knip ong. 30% vd takken eruit dan kan het niet mis gaan. Als de hangende takken naar je smaak te lang zijn kort je die gewoon nog ff in. Ook takken die geen bonte blaadjes hebben knip je zo diep mogelijk weg. Succes.
    Thnx!! En hoe zie ik dan wat oude en wat jonge takken zijn? En ik kan dus gewoon een stuk van een tak afsnoeien zonder dat de boom daarvan doodgaat?

    In het voorjaar mogen alle takken er sowieso geheel vanaf...toch?
    pi_61515194
    komt er nog iets van die zonnenbloemnewedstrijd? kan opeens niets meer over vinden
    niet dat ik een grote bloem heb maar wel een lange
      woensdag 10 september 2008 @ 03:49:39 #251
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_61515329
    quote:
    Op zondag 7 september 2008 20:10 schreef SterreMarit het volgende:

    [..]

    Thnx!! En hoe zie ik dan wat oude en wat jonge takken zijn? En ik kan dus gewoon een stuk van een tak afsnoeien zonder dat de boom daarvan doodgaat?

    In het voorjaar mogen alle takken er sowieso geheel vanaf...toch?
    Oudere takken zijn meer verhout zeg maar.

    Ik heb een eenzelfde Salix eens helemaal gekortwiekt totdat alleen de stam overbleef. Het jaar daarop groeide en bloeide hij weer helemaal, dus maak je geen zorgen.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_61541728
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 02:29 schreef Charisma het volgende:
    komt er nog iets van die zonnenbloemnewedstrijd? kan opeens niets meer over vinden
    niet dat ik een grote bloem heb maar wel een lange
    joehoooe, anybody ????
      zondag 14 september 2008 @ 17:58:39 #253
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_61624918

    Rhus thypina Dissecta (fluweelboom met ingesneden blad)


    Steeds rozer wordende Cornus florida "Pink Flame" (in het voorjaar witbont blad) en links Foeniculum vulgare "Giant Bronze" (venkel) uitgebloeid


    Cornus "Eddies White Wonder" al in herfstkleur en vol knoppen voor volgend jaar


    Hieracium aurantiacum (oranje havikskruid)


    van alles


    Leycesteria formosa (vruchten & bloemen)


    Rheum palmatum "Tanguticum" en rechts Acer shirasawanum "Aureum"


    Acer palmatum "Linearilobum" jong schot, het oudere blad ziet er heel anders uit


    Rudbeckia nitida "Herbstsonne" en paarse bessen van Callicarpa bodinieri "Profusion" op de achtergrond


    Vruchten van Euonymus oxyphyllus (kardinaalshoed)& Aster novae-angliae "Purple Dome" in de knop


    Colchicum autumnale (herfstkrokus) bloeiend & Hepatica nobilis (leverbloempje) rechts
    pi_61627170
    quote:
    Op woensdag 10 september 2008 02:29 schreef Charisma het volgende:
    komt er nog iets van die zonnenbloemnewedstrijd? kan opeens niets meer over vinden
    niet dat ik een grote bloem heb maar wel een lange
    Zonnebloemwedstrijd 2008

    Plank het ziet er prachtig uit
    pi_66202673
    Een enoooooooooooorme schop want ik heb zin in voorjaar
    En nou gaat het nog vriezen ook vannacht.

    Dit jaar staat hier op de to do lijst : Zandbak verwijderen en op die plaats gras inzaaien.
    Aan de kant van de weg staan de krokussen al in bloei en overal zijn sneeuwklokjes te zien in de parken

    pi_66577246
    Ja en dat is fucked up, want ik zit nu bij te lichten...
      zondag 1 maart 2009 @ 14:35:45 #258
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_66581118
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 12:28 schreef Bluezz het volgende:
    De lente komt later

    [ afbeelding ]
    Jamaar Bluezz, ze komt later dan vorig jaar, maar toen was ze veel te vroeg weet je nog?
    pi_66640290
    hier verder , leve het voorjaar !
    met dit jaarrrrrrrrrr!
    Geen slaaf van kuipplanten! bedoel Brugmantia.
    Geen slaaf van groene tegels en groene tuinmeubels!
    Geen slaaf van bollen die niet bloeien. met loof en bol uitroeien !
    Geen slaaf van druiven met schimmel.

    dit jaar rooi ik alles wat me niet aanstaat. ook fruitstruiken met beestjes ik ril ervan.
    kaalslag lente,
    De Puta Madre
      dinsdag 3 maart 2009 @ 10:40:15 #260
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_66644972
    Dit jaar ook geen Brugmansia voor deze jongen. Na 2 jaar heb ik 't d'r wel even mee gehad, en wil ook nog graag in mijn tuin kunnen zitten.

    Koop / huur een Kärcher hogedrukspuit met T-racer, en je bent in weinig tijd klaar met 't schoonspuiten van 't terras. Gisteren mijn terras achter schoongespoten in een kwartiertje, en de achtertuin van mijn vriendin in een half uurtje. Ziet d'r weer als nieuw uit. Is met een T-racer bijna 't zelfde als stofzuigen.

    Aan bollen doe ik niet.

    Druiven heb ik niet.

    Voor de rest ga ik niet veel aan mijn tuin doen dit jaar. Netjes houden, maar daar blijft het wel bij. Heb d'r ook geen tijd voor dit jaar om d'r veel tijd aan te spenderen.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_66649965
    Mijn voorjaarsbolletjes, zoals winteraconietjes zijn nog niet boven de grond gekomen Ook later als vorig jaar idd.
    Brugmansia is voor mij nu ook wel (erg) leuk geweest, dit jaar dus niet.
    Misschien nog een druiffie kopen, bakken vullen, en gras zaaien op de plek van de zandbak die er nog uit mot

    Maar nu regent het

    [ Bericht 36% gewijzigd door Blues op 03-03-2009 13:29:51 ]
      dinsdag 3 maart 2009 @ 14:56:14 #262
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_66652950
    M'n bonsai beginnen ook weer een beetje knoppen te krijgen.
    M'n (4)dennen en jeneverbes zijn in de winter natuurlijk groen gebleven maar m'n larix is toch nu echt al z'n naalden kwijt, had 'm afgelopen zomer uit het bos gehaald dus ik hoop dat ie het verpotten overleefd heeft en weer groen gaat worden.
    M'n esdoorns en m'n serissa foutida heb ik zojuist de takken een beetje van geknipt, de knoppen zitten er in elk geval alweer in en ik ben erg benieuwd hoe ze er over een paar maandjes bijstaan.
    Alleen de varens hebben de winter niet overleefd en m'n rietplantje ook niet, maar die zijn ook neit zo bijzonder gelukkig.
    pi_66703438
    M'n wilgje heeft al weken katjes!
    M'n bolletjes komen uit..
    Geen brugmansia dit jaar, de takken zijn bevroren in de schuur..
    I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
    pi_66748884
    quote:
    Op woensdag 4 maart 2009 20:05 schreef Morretje het volgende:
    M'n wilgje heeft al weken katjes!
    M'n bolletjes komen uit..
    Geen brugmansia dit jaar, de takken zijn bevroren in de schuur..
    in het tuincentrum hebben ze er straks genoeg, Brugmantia in de bloei net een halve meter hoog , of je die ook tot 2.50 meter op kunt fokken weet ik niet. in een hele grote pot verplanten en er met mest en de tuinslang bij blijven staan, dan wel.

    of toch maar niet?
    De Puta Madre
    pi_67176175
    De zandbak is ERUIT
    Het verrotte houtwerk blies je zo weg, het zand eruit scheppen is serious bisniss.
    Dan egaliseren, bemeste tuinaarde erin en graszaad eroverheen.
    Nu is het wachten...... op de kleine sprietjes...
    De roos en de winterjasmijn zijn verhuisd naar achterin, zo wordt het steeds onderhoudsvriendelijker voor mij (qua slechte rug).

    Een fotostrip van vanmiddag.
    De tuinman is golfer

    Zo zag het kreng eruit :



    Hout gesloopt :



    Egaliseren :



    Bemeste tuinaarde storten :



    Graszaad erover heen :

    pi_67185415
    Dus jij "durft" al gras te zaaien, Bluezz?
    En je hebt ook de rand langs de schutting gezaaid?
    Vind je het niet leuk om daar wat laagblijvende kleur als in bloemen tegen aan te zetten?
    Behalve de aanwezige handige tuinman, mis ik een schuurtje oid voor de fiets bv. ?

    Dan zal ik graszaaien as. weekend ook eens doen.
    En de rest van het gazon kalkstrooien etc.

    Nb. op dezelfde plek als vorig jaar weer kale plekken in het gras !
    Inmiddels wel al de hortensia x 2 teruggesnoeid en de hibiscus.
    Ws. is de ene Annabelle teveel uitgedijt ten koste van het gras.

    Verder ook nog het terras óntgroenen en afwachten of de clematis het gered heeft.
    Ik las dat ik vorig jaar de rieten terras stoelen heb schoongemaakt.
    Daar zijn we inmiddels doorgezakt !
    En potdorie eind vorig jaar in de kringloopwinkel twee andere gekocht voor 15 euro z.g.a. !! en alvast in de schuur opgeslagen.

    Handig dit topic om weer even terug te kijken naar wat ik vorig jaar heb gedaan.
    Note to myself : post 164
    pi_67185500
    En Kaasplank ! ben je alweer aan het spitten in je grote tuin?
    pi_67187012
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 21:26 schreef AnneX het volgende:
    Dus jij "durft" al gras te zaaien, Bluezz?
    Ja, volgens ons tuincentrummannetje kan het al wel.
    quote:
    En je hebt ook de rand langs de schutting gezaaid?
    Vind je het niet leuk om daar wat laagblijvende kleur als in bloemen tegen aan te zetten?
    Daar komt een bank te staan met wat kleurige potten, ik ben ook nog klimmers aan het zaaien die later tegen de schutting moeten gaan klimmen
    quote:
    Behalve de aanwezige handige tuinman, mis ik een schuurtje oid voor de fiets bv. ?
    Dat is niet nodig, we hebben beneden een grote garage met een speciaal fietsenstuk en een tuinkamer....
    We wonen op de 1e woonlaag.
    quote:
    Dan zal ik graszaaien as. weekend ook eens doen.
    En de rest van het gazon kalkstrooien etc.

    Nb. op dezelfde plek als vorig jaar weer kale plekken in het gras !
    Inmiddels wel al de hortensia x 2 teruggesnoeid en de hibiscus.
    Ws. is de ene Annabelle teveel uitgedijt ten koste van het gras.

    Verder ook nog het terras óntgroenen en afwachten of de clematis het gered heeft.
    Ik las dat ik vorig jaar de rieten terras stoelen heb schoongemaakt.
    Daar zijn we inmiddels doorgezakt !
    En potdorie eind vorig jaar in de kringloopwinkel twee andere gekocht voor 15 euro z.g.a. !! en alvast in de schuur opgeslagen.

    Handig dit topic om weer even terug te kijken naar wat ik vorig jaar heb gedaan.
    Note to myself : post 164
    Haha grappig is dat he, dat je gewoon niet alles meer weet wat je gepost hebt! Heb ik ook zo vaak.
    Stelletje vergieten zijn we
    pi_67195141
    Vergiet haha; die hou ik erin.

    met een dementerende moeder...
      donderdag 19 maart 2009 @ 07:06:40 #270
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_67195383
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 21:28 schreef AnneX het volgende:
    En Kaasplank ! ben je alweer aan het spitten in je grote tuin?
    Ja! tenminste, niet nu ik drink net een bakkie koffie

    To do volkstuin:

    -vaste planten scheuren en de borders opnieuw indelen(al mee begonnen)
    -een paar kleine struiken verplanten
    -borders bemesten
    -achter 't tuinhuis een grote veranda bouwen (ws 4m x 2m of 6m x 2m) van 2e hands hardhouten planken

    To do thuis:

    -terras egaliseren en opnieuw tegelen met nieuwe grote tegels
    -vaste planten scheuren en de borders opnieuw indelen
    -een paar kleine struiken verplanten
    -borders bemesten

    best veel eigenlijk
    pi_67197478
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 03:38 schreef AnneX het volgende:
    Vergiet haha; die hou ik erin.

    met een dementerende moeder...
    Oeps

    kaas goed bezig
    En dan ook al die ontbijtjes vantevoren
    pi_67339276
    Ook hier even een kleine update.

    De laurierkers die na het planten al vergeelde heeft het niet overleefd (zie mijn post van mei 2008 Het grote bloemen en planten in eigen tuin, deel VOORJAAR!! )
    Hij was na het uitvallen van de bladeren, ondanks dat hij wintergroen is, helemaal verhout.
    Ik had de hoek uitgegraven en nieuwe grond gestort, de hoek windvrij gemaakt en er zelfs een net over gespannen tegen de katten.
    En nog overleefde de als sterk en makkelijk aangeschreven laurierkers.
    Ik snap er niets meer van.

    De skimmia en de kleine maagdenpalm die ook in die hoek staan doen het wel goed.

    Van de week maar even het grasveld verticuteren en bijzaaien.
    En ook nog de rozen en vlinderstuik snoeien.

    Wel leuk is dat mijn uit pit opgekweekte (volgens mij) pruim alweer 70 centimeter hoog is en verse blaadjes krijgt:
    pi_67340256
    Leuk die pruim
    Ik geloof dat ik mijn vlinderstruik dus veeeeel te vroeg heb gesnoeid En veel te veel.
    Nou ja, er zitten allemaal groene blaadjes aan dus ik wacht het wel af.
    pi_67341210
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 22:15 schreef Bluezz het volgende:
    Leuk die pruim
    Ik geloof dat ik mijn vlinderstruik dus veeeeel te vroeg heb gesnoeid En veel te veel.
    Nou ja, er zitten allemaal groene blaadjes aan dus ik wacht het wel af.
    Vlinderstruiken zijn meestal wel makkelijk hoor. De mijne in ieder geval wel...
    Heb hem vorig jaar zelfs meerdere malen gestekt.
    pi_67582413
    Tuinset metamorfose






    En een klimmende winde dagfilmpje



    [ Bericht 27% gewijzigd door Blues op 31-03-2009 17:36:44 ]
    pi_67761388
    We wonen nu vier weken in ons nieuwe huis, en ineens is de tuin feest aan het vieren . Zo leuk!
    Alleen ik ben nogal een plant-n00b, dus wie kan me helpen aan de namen van mijn planten? Dan kan ik er ook iets over opzoeken in de enorme tuinencyclopedie ik van schoonmams heb gekregen .

    Hele achtertuin vanuit de keuken gezien:



    Tulpen in de voortuin:


    Een mooie roze boom in de voortuin (een prunus?)




    Iets grappigs met grote knoppen in de achtertuin vlak naast de vijver (volgens mijn moeder een apart soort hortensia, maar ik weet het niet?)





    Cadeautje van de vorige eigenaren: narcissen! Zomaar ineens overal tussendoor :



    Een soort Japansig bonsai-iets maar dan groter:



    En achterin de tuin z'n broertje, in het rood:



    Een vijverplantje (dotterbloem?):



    En een vetplant-dinges met daardoorheen iets met grappig gele bloemetjes:





    Iets wat lijkt op een andere die vlakbij de vijver groeit (foto eronder):





    Een boompje achterin de tuin met grote knoppen (magnolia?):



    Iets wat wel lijkt op dood hout, maar waar toch groene blaadjes uitgroeien. Het ruikt heel sterk naar pepermunt:



    En nog een hoge, smalle boom/struik achterin de tuin:



    Volgens mij een klimhortensia langs de schuur:



    En een rodondendron (denk ik?) :



    Een andere klimmer langs de schuur:



    En z'n zusje, eronder:



    Een hosta? Of zou het iets anders worden?



    En een grappig polletje gras:



    Je merkt het wel, ik heb er echt geen verstand van maar mooi vind ik het wel !
      maandag 6 april 2009 @ 15:45:40 #277
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_67762077
    Voor zover ik kan zien en weet heb je alles wat je zelf genoemd hebt goed.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
    pi_67763007
    Dat gele leuke vettige met gele bloemetjes is een lekkere woekeraar maar wel leuk
    Hier begint het gras aan te slaan, de meidoorn loopt uit en de sering en de olifantsbloem ( ? ) gaat ook lekker

    Mooie tuin razzwizzel
    pi_67767910
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef Susanne81 het volgende:
    Gisteren heerlijk in de tuin gewerkt met het zonnetje in mn rug
    Ik heb veel last van kale plekker in het gras dus heb gisteren geverticuteerd, bemest en bijgezaaid waar nodig. Nou zag ik vanmorgen dat de vogels mn graszaadjes aan het wegpikken waren. Hoop dat er toch nog wat gras groeit!
    Susanne Ik heb ook heerlijk in mijn tuintje gewerkt .. ja tuintje 4x4 maar het geeft me elke keer veel genoegen:) Al moest ik even kijken wat het woord: geverticuteerd, betekende, maar ik heb dan ook geen gras LENTE YIPPEEEEEEE
    Lead, Follow or get Out of my Way !!!
    pi_67767935
    Klere lees nu pas dat het van een jaar geleden is je post grinnik:)
    Lead, Follow or get Out of my Way !!!
    pi_68180298
    Ik heb een lelijk stuk muur van de uitbouw van de buren waar nu mijn rozen tegenaan staan. Het nadeel is alleen dat deze de muur eigenlijk alleen maar in de zomer bedekken.

    Nu ben ik op zoek gegaan naar wintergroene klimmers.
    Ik heb er meerdere gevonden, maar vind eigenlijk de Toscaanse Jasmijn wel de mooiste (zie hieronder).


    Alleen heb ik nog wel een aantal vraagjes...

    Het nadeel van de Jasmijn is dat hij langzaam groeit (1 meter per jaar) dus dat het nog een tijd duurt voordat het muurtje bedekt.
    Daarom vraag ik me af of er klimplanten zijn die wel snel groeien en waarmee ik hem kan combineren, zodat ik ook de eerste twee jaar bedekking heb. Hij mag natuurlijk niet verstikt worden, dus een woekeraar als de passiebloem lijkt me geen handige buurman.

    Daarnaast wil ik graag weten hoe ik hem het beste kan laten klimmen.
    Ik heb een muurtje van 2 meter 50 waar ik nu drie houten rozenrekken opgehangen heb.
    Zijn deze voldoende voor de jasmijn of kan ik beter een metalen rek met kleinere mazen nemen?
      zondag 19 april 2009 @ 23:01:35 #282
    176873 marcel-o
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_68187526
    bij mn vriendin in de tuin staat de appelboom ook helemaal in bloei.

    heel veel bomen hebben ook bloesem, ruikt lekker
    | Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
      zondag 19 april 2009 @ 23:09:46 #283
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_68187826
    van m'n Bonsaï staat m'n Japanse vijfnaalden ook ivoor het eerst in bloei, best mooi om te zien, al die kleine kegeltjes.
    Alleen ga ik die er deze week wel uitknippen, want de voelding moet naar de naalden, niet naar de kegels..
      maandag 20 april 2009 @ 19:46:00 #284
    3123 Sanne
    dat zure BB modje...
    pi_68213273
    Mijn vlinderstruik had ik flink teruggesnoeid, maar is alweer aardig aan het groeien.



    En mijn Hibiscus krijgt volgens mij dit jaar nog méér bloemen als ik het goed zie.




    vriend en vijand verraspost.

    Die Toscaanse Jasmijn is mooi zeg Werewolf!!!
    Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
    I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
    pi_68214412
    quote:
    Op maandag 20 april 2009 19:46 schreef Sanne het volgende:
    Die Toscaanse Jasmijn is mooi zeg Werewolf!!!
    Ja, zo zou ik hem wel willen, maar ik moet hem nog halen..... Dit is een voorbeeldje van het internet.
    Maar voordat hij zo is als op de foto ben je wel een paar jaar verder volgens mij.

    Ben dus nog even aan het twijfelen of het die of toch een andere of misschien een combinatie wordt.
    pi_68215480
    quote:
    Op maandag 20 april 2009 19:46 schreef Sanne het volgende:
    Mijn vlinderstruik had ik flink teruggesnoeid, maar is alweer aardig aan het groeien.

    [ afbeelding ]

    En mijn Hibiscus krijgt volgens mij dit jaar nog méér bloemen als ik het goed zie.

    [ afbeelding ]
    Ja! Hier loopt de vlinderstruik en de hibiscus ook flink uit
    En het longkruid, my god wat een weelde
    De verbena komt ook weer op, ik was benieuwd want tot een paar weken terug nog gewoon wat doodhouten stokkies
    Ik zal morgen eens even wat update foto's maken.
    pi_68389777
    Toch maar de Toscaanse Jasmijn gehaald voor het lelijke muurtje.
    Nu maar hopen dat het een beetje wil groeien
    pi_68397024
    Keep us posted.
    Morgen ga ik écht even de tuin in voor wat shots
      Moderator zondag 26 april 2009 @ 17:05:07 #289
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_68397212
    Dat is gek als je over die foto heen scrolled

    Maar ik ben benieuwd, ook naar jouw foto's bluezz
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
      zondag 26 april 2009 @ 17:25:12 #290
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_68397876
    Vandaag en gister heb ik de kegeltjes uit m'n Japanse vijfnaalden den (bonsaï) gehaald, zaten er een stuk of 100 in en aangezien die de voedingsstoffen gebruiken die voor de takken en de naalden bedoeld is was dat dus niet goed.
    Kegels zijn er dus uit en nu kunnen alle nieuwe naalden (komen er heel wat nieuwe aan) mooi gaan groeien.
    Ik zal er morgen ook weer wat foto's van maken.
    Larix en Acers staan er ook weer mooi bij, alhoewel een van de acers nog steeds flink achterblijft en bij de andere zijn er duidelijk wat grote takken dood
    pi_68479178


    Foto's niet gelukt, camera doet gek en toen ie het weer deed regende het pijpestelen
    (Wel goed op zich na al die droogte)
    pi_68523005
    Het is wel spannend om te zien wat er nu allemaal uit komt en hoe snel. Ik heb een aantal struiken en planten flink gesnoeid en die komen nog helemaal niet uit, lijken wel dood. De lavendel bijvoorbeeld, en de winterjasmijn. Maar da's vast schijn.
    pi_68561551
    Bodembedekker in bloei, lonkruid, verbena komt weer boven en daarachter stokroos


    Daar middenin staat de hibiscus die lekker uitloopt :



    Overzicht tot nu toe mét poes, kleurverschil en kale plekken moeten op termijn gaan verdwijnen





    En het zaaisel, passiebloem doet het

      vrijdag 1 mei 2009 @ 17:51:43 #294
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_68564302
    Ziet er goed uit, alleen die poes mag volgens mij wel iets op diëet
    pi_68564510
    Xena de poes is eigenlijk een koe, en struint de tuin af naar de lekkerste grassprieten
    Ze zit ruim in het vel, en dat is nog van de winter
    pi_68642563
    @ Razztwizzle: je vetplant-dinges heet Sedum (ik denk Sedum spectabile, maar dat weet ik niet zeker)
    pi_68646724
    Leuk topic! Ik heb sinds augustus 2008 voor het eerst een tuin. Toen was de zomer al weer op z'n retour en was ik bezig met verbouwen, dus toen heb ik niet echt naar de tuin omgekeken. We hebben toen wel álles op 2 dingen na er uitgehaald (een stokroos en nog wat) en wat nieuwe plantjes er in gezet (van mijn moeders).
    Tuin staat nu weer volop in bloei, maar ik heb totaal geen verstand van tuinieren, en ik herken behalve het standaard repetoire (tulpen, lavendel, narcissen etc.) helemaal geen planten of bloemen.
    Ik ga van de week ook even wat foto's maken van mijn tuin en aan jullie vragen hoe het allemaal heet.
      maandag 4 mei 2009 @ 21:04:23 #298
    170092 Fha
    Fuzzy!
    pi_68669220
    Ik wil ook een tuin
    teeveeplant om ideeën op te doen voor mijn toekomstige tuin die ik heus ooit heb.
    Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
    Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
      maandag 4 mei 2009 @ 22:48:34 #299
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_68674005
    Ik heb helaas ook geen tuin maar gelukkig wel een balkonnetje, daar kan je ook redelijk wat planten en struiken kwijt.
    Ik heb zelf voor bonsaï gekozen omdat ik dennenbomen er heel mooi uit vind zien, niet veel ruimte heb en japanse tuinen ook heel mooi vind.
    En bonsaï trekt me ook heel erg, takken buigen en knippen, bedraden zodat ze in de vorm blijven staan die jij wil, wortels snoeien..eigenlijk een hele boom vormen zoals jij wil en door het blijven bewerken ervoor zorgen dat de boom klein blijft maar er toch ouder uitziet...
    Ik zit nog steeds te wachten op een mooie zonnige dag zodat ik weer eens foto's kan nemen, maar die zal ik dan ook wel hier plaatsen..
    pi_68785191
    Gisteren maar even twee Bougainvillea's gehaald bij de Praxis voor de hoognodige kleur in de tuin


    In de voortuin had een van mijn hortensia's onder de grond zelf een takje afgelegd. Deze was helemaal weer gaan wortelen, dus deze heb ik op de gok afgeknipt, in twee stukken verdeeld en in potten gedaan.
    De ene staat er een beetje zielig bij, maar de andere lijkt na een weekje toch wel te blijven leven...


    Mijn (vorig jaar) zelfgekweekte en opgepotte stekje van de vlinderstruik doet het ook lekker:


    En als laatste nog een quiz:
    Wat is dit boompje in mijn voortuin?


    Dit is een zoom op de blaadjes:
    pi_68789191
    Omdat er nog maar 1 iemand kan reageren op mijn post sluit ik het topic zelf wel even

    Nieuwe is in de maak en ik zal hier de link plaatsen!

    Het grote bloemen en planten topic: Groene vingers kweken!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')