abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57874985
Gelukkig bleef het droog vandaag: een kilometer verderop werd de Varsity gehouden.
En dat was ook te horen.

Met de buurvrouw zelfs buiten koffie gedronken in de voortuin in de zon en geleuterd over plantjes en stekjes.
De buurman gaat dit jaar weer basilicum zaaien.
Ondertussen zijn de pollen roosmarijn, thijm en salie in potten gezet, vlak bij de voor(keuken)deur.

De zg. originele lavendel van vorig jaar ...Hidcote is nu al erg verhout en valt mij tegen.
Op advies van een kweker heb ik nu Munstead geplant.
Ga ik mij nu inlezen en lees dat ze beter niet in volle klei staan, had-ie mij niet erbij verteld !
Dus van de week weer eruit halen en scherp zand mengen in het plantgat.

Tot mijn verbazing zit er meer leven in Kamperfoelie Margaret Hunt dan ik dacht !
Vanaf de 2e dwarsstijl is niet dood, want ik zie in de oksels van zwart hout de mogelijke scheuten.
De plant aan de andere kant leek helemaal niks en buiten beeld - achter de dakpan om de wortels te beschermen tegen fel zonlicht - zijn er nieuwe blaadjes !
Die ga ik in de gaten houden ivm mogelijke luis, zoals vorig jaar.
De hedera woekert lekker door de boog: beiden zijn vorig jaar geplant.

Verder het terras geschrobd met HG groene aanslag reiniger, voor het eerst in 5 jaar na de tuinaanleg.
Op de fles van Pokon Stop groene aanslag staat dat het spul niet vriendelijk is voor groen dat moet blijven.
Het ziet er al heel wat beter uit.

En- hebben jullie in de tuin gewerkt het weekend?
pi_57875167
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 22:29 schreef Manono het volgende:
we beginnen over een week aan het tuintje van een vriendinnetje die nu helemaal betegeld is!
het is een windstille stadstuin in de schaduw en we hebben de afgelopen winter bossen bamboe uit de tuin verwijderd
heeft iemand misschien tips over wat voor (klim)planten het goed doen onder die omstandigheden? dacht aan kamperfoelie clematis en chinese hibiscus
Nu pas zie ik je post staan.
De hibiscus staat als haag in onze tuin vrijwel volledig in de schaduw tot een uur of vijf hoogzomer.
Hij/zij/ hullie bloeien uitbundig tot eind september.
Kamperfoelie en clematis is hetzelfde ? Nee toch.

En eigenlijk is het al een 2 weken later.
Wat hebben jullie/je vriendinnetje gekozen en hoe is het geworden?
pi_57940289
Leuk foto's annex, zie ze nu pas
Je tegels zijn lekker schoon, moet ik ook eens doen trouwens
pi_57944744
jaaa zeg, dat is al het derde topic waarin ik je tegenkom vandaag! haha

Hoe is het met je gras ? fotoHier staat een doos klaar van 1 kg. bij de Aldi vandaan.
Er waren dozen reparatie graszaad en dozen graszaad voor schaduwgazons.
Toch maar voor het eerste gekozen.

De studiedagen deze week gaan niet door, dus moet het vrijdag of zaterdag er eens in/op.

Verder gaan de buren hun tuin om (laten) gooien.
Van de week de tekeningen gezien.
Vanwege de eenheid - in hun tuin - gaat de haagbeuk op onze scheiding eruit. en naar de vuilstort !
Alleen staan daar al 5 jaar bloeiende pollen en blauwe druifjes.
Daarover moeten we nog maar eens overleggen...

Eindfase aanleg in juni 2003:

mei 2005:
pi_57951343
zo wat een verschil zeg...
ik was gisteren ook bezig in de tuin, ik heb een klimroos gekocht en in de hoek gepalatst met een klimhek tegen de schutting aan.
verder het gras gemaaid en vertikuteerd , nu weet ik alleen nog steeds niet het verschil tussen goed mos en slecht mos???
iemand?
en er zitten weer veel grote kale plekken in, ja weer !!! he gras ligt bij mij ook in de schaduw over de helft en zit veel mos in, ik heb het meeste wel uitgehaald , ook heb ik veel onkruid in het gras
denk dta ik volgende week maar weer eens wat spul ga halen om dit te verhelpen
pi_57951434
Bestaat er dan een verschil ? tussen goede en slechte mossoorten...

In mijn grasmat is alle mos fout !
  donderdag 10 april 2008 @ 15:13:29 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_57958386
Aangezien ik maar een kleine "tuin" heb heb ik ook maar kleine bomen genomen

v.l.n.r. Achter: kleine varen, Juniperus 'Procumbens Nana', Acer Palmatum 'Ozidono nishiki', Pinus 'Parviflora'
Voor: Pinus Densiflora, zelf uitgegraven denneboompje, nog een onbekend boompje die ik bij een tuincentrum had gekocht en als laatste de Acer Palmatum 'Blood good'.

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 10-04-2008 15:23:22 ]
pi_57963426
Leuke foto's!
Er piepen piepkleine sprietjes uit het opgehoogde stukje met de nieuwe strook aarde, maar of de kale plekken echt goed gepakt hebben met die vorst, sneeuw en hagel eroverheen, ik betwijfel het....
Zal binnenkort wel even een overzichtsfoto posten vanaf het balkon
  donderdag 10 april 2008 @ 19:54:17 #84
45 SiGNe
pi_57964217
Ben vooral benieuwd naar die Esdoorns, die heb ik vorige week binnen gekregen (samen met de Parviflora Den en de varen(die op z'n op ingepakt was )
Ze staan in elk geval al mooi in de knop en de bladeren beginnen ook te komen, de ene is roze/"wit"/groen en de andere is knalrood.
Voorbeeldje hoe ze moeten worden:

http://www.kwekerijroos.nl/

[ Bericht 11% gewijzigd door SiGNe op 10-04-2008 20:56:18 ]
pi_57965023
Die knalrode is erg mooi
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:45:21 #86
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57965298
Ik vind ze allebei erg mooi
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 10 april 2008 @ 20:51:53 #87
45 SiGNe
pi_57965423
Daar hebben m'n ouders een grote van in de tuin staan (of een ander type kan ook, een rode in elk geval), zal ik ook een keer een fotootje van nemen.
Ik had geprobeerd om uit het zaad van die boom een bonsai op te kweken, maar Acers zijn daar best lastig in en verliezen heel snel kiemkracht, hebben geloof ik ook nog een periode vorst nodig om te ontkiemen.
De stekjes waren dus niet opgekomen en dus had ik die 2 bonsai maar gekocht..

Deze is trouwens ook heel mooi van kleur:
quote:
Acer palmatum 'deshojo'
Deze acer heeft de meest rode bladkleur
uit de palmatum familie.
ook in de herfst verast hij u weer met
mooie herfstkleuren
voor buiten
wel ¤85,-
  vrijdag 11 april 2008 @ 14:41:07 #88
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_57982711
Acers staan d'r idd bekend om dat ze ongelooflijk duur zijn. Ik wil d'r zelf ook al heel lang een in mijn tuin, maar als je de prijzen ziet...

Hopen dat iemand bij me in de buurt de tuin op de schop doet en de Acer weg wilt doen.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 11 april 2008 @ 15:04:41 #89
45 SiGNe
pi_57983232
Die 2 die ik nu heb waren ¤19,- per stuk, viel nog mee, zeker voor die grootte.
Maar het is in principe ook uitgangsmateriaal, de bonsai moet nog helemaal gevormd worden.
pi_58013957
SigNe, al heb je geen tuin, het lijkt mij net zoveel werk om bonsai te kweken !

Vanmiddag een natte rug gewerkt om in 3 richtingen het grasveldje te vertikuteren.
Gelukkig deed mn. AnneX de tweede helft en eindigde met blaren op zijn handen !
Wat een rommel kwam er af.

Braaf geharkt en verse tuinaarde erop en groeikorrels en graszaad erin en aarde weer erover.
Precies klaar voordat er een stortbui kwam.
Dan zie ik morgen wel of het graszaad in een hoek is gespoeld.
Of over 2 weken dat het opkomt.

Gelukkig heeft de buurman 2 bomen flink gesnoeid, zodat er wat meer licht valt op het gazon.
Daar heeft hij zelf ook lol van.
  zondag 13 april 2008 @ 02:10:22 #91
45 SiGNe
pi_58015153
Bonsai valt opzich nog wel mee hoor, je moet alleen wel in je achterhoofd houden dat de boompjes vaak toch wat minder gezond zijn dan dezelfde boompjes in de natuur.
Je moet dus wat meer met meststoffen in de weer en snoeien moet ook wat meer met aandacht gebeuren, het gaat tenslotte om het uiterlijk bij bonsai.
Maar verder valt het reuze mee hoor, je bent er net zoveel tijd aan kwijt als met een gewone boom.
Er heerst alleen hetzelfde probleem als mensen met een spiegelreflexcamera die constant op zoek zijn naar betere lenzen, je wil er altijd eentje bij en voor je het weet heb je teveel. en kan je het neit meer aan.
pi_58015234
quote:
Op zondag 13 april 2008 02:10 schreef SiGNe het volgende:
je bent er net zoveel tijd aan kwijt als met een gewone boom.
Ik denk dat je hier overdrijft
  zondag 13 april 2008 @ 02:35:30 #93
45 SiGNe
pi_58015361
Ik denk dat ik het zelfs onderschat..
Misschien dat je er nog wel meer tijd aan kwijt bent omdat je normaal niet veel aandacht geeft aan een boom in je tuin.
Bonsai moet je bijna elke dag water geven, zeker in de zomer, je moet er op letten dat ze de juiste meststoffen binnen krijgen, je moet ze (goed) snoeien om ze in de vorm te krijgen die jij wil.
In feite moet je dit jaar al weten hoe ie er volgend jaar uit moet komen zien..
In principe is het een boom die je dusdanig "traint" dat ie het in een (te kleine) pot het toch super goed doet.
Dus als er iets mis is met je boom (ziekte, te weinig voeding, etc.) dan komt het keihard in je gezicht terug en dan is er een kans dat je je (dure) boompje in de kliko (de groene) kan gooien.
Bonsai is niet makkelijk in elk geval, maar met een simpel boompje van een tuincentrum kan iedereen beginnen.
De echte uitdaging begint pas als je zelf Bonsai wil gaan vormen of als je echte Bonsai wil gaan onderhouden.
  zondag 13 april 2008 @ 08:01:46 #94
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58016257
quote:
Op zondag 13 april 2008 02:35 schreef SiGNe het volgende:
Ik denk dat ik het zelfs onderschat..
Misschien dat je er nog wel meer tijd aan kwijt bent omdat je normaal niet veel aandacht geeft aan een boom in je tuin.
Bonsai moet je bijna elke dag water geven, zeker in de zomer, je moet er op letten dat ze de juiste meststoffen binnen krijgen, je moet ze (goed) snoeien om ze in de vorm te krijgen die jij wil.
In feite moet je dit jaar al weten hoe ie er volgend jaar uit moet komen zien..
In principe is het een boom die je dusdanig "traint" dat ie het in een (te kleine) pot het toch super goed doet.
Dus als er iets mis is met je boom (ziekte, te weinig voeding, etc.) dan komt het keihard in je gezicht terug en dan is er een kans dat je je (dure) boompje in de kliko (de groene) kan gooien.
Bonsai is niet makkelijk in elk geval, maar met een simpel boompje van een tuincentrum kan iedereen beginnen.
De echte uitdaging begint pas als je zelf Bonsai wil gaan vormen of als je echte Bonsai wil gaan onderhouden.
De hele kunst van 't Bonsai kweken is volgens mij gewoon je boompje over een periode van min. 50 jaar zó hard te pesten dattie nét niet doodgaat.
  zondag 13 april 2008 @ 13:41:04 #95
45 SiGNe
pi_58019781
Jah, daar komt het wel een beetje op neer ja..

(deze boom is niet van mij, maar wel een goed voorbeeld van een halfdode boom)

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 13-04-2008 13:48:59 ]
pi_58031613
Ik bedoelde met mijn opmerking van vannacht dat je aan een gewone boom amper tijd kwijt bent, en een bonsai is tricky bisniss
Heb er zelf eentje gehad! Maar werd het opbinden enzo gewoon zat, en bond te strak zodat hele stukken doodgingen
pi_58034225
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:41 schreef Bluezz het volgende:
Ik bedoelde met mijn opmerking van vannacht dat je aan een gewone boom amper tijd kwijt bent, en een bonsai is tricky bisniss
Heb er zelf eentje gehad! Maar werd het opbinden enzo gewoon zat, en bond te strak zodat hele stukken doodgingen
erger, mijne staat in de zomer onder de hoekanhetanders onder de brugmantia, in de winter binnen, niet zo lang een paar weken maar. dan worden de blaadjes geel, de keukenschaar erin, en weer naar buiten. nu staat het boompje in de kruiden bak. morgen ff naar kijken.
De Puta Madre
pi_58035095
vraagje, wat is de beste tijd als men de tuin opnieuw wil betegelen?
mijn tegels in de tuin liggen schots en schreef, ik ben van plan nieuwe te kopen en alles weer effen te maken
maar wanneer kan ik dat het beste doen? voorjaar of najaar ? er moeten namelijk wat planten eruit en dan weer erin
  maandag 14 april 2008 @ 07:15:46 #99
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58036402
quote:
Op maandag 14 april 2008 00:46 schreef Charisma het volgende:
mijn tegels in de tuin liggen schots en schreef, ik ben van plan nieuwe te kopen en alles weer effen te maken
maar wanneer kan ik dat het beste doen? voorjaar of najaar ? er moeten namelijk wat planten eruit en dan weer erin
Bel Krijn Spaan ff
pi_58037497
quote:
Op maandag 14 april 2008 00:46 schreef Charisma het volgende:
Doe maar gewoon nu, Charisma.

Zo zou ik het doen:
de betreffende planten (ruim) eruitsteken en vochtig houden, zoveel mogelijk in de schaduw; indien nodig (?) afhankelijk van de zon.
Aan het werk met de tegels - op een zandbed ! van minstens 10 cm.
Goochel dat even of vraag bij de Bosrand haha
Het nieuwe plantgat lekker volgooien met water en de planten met verse tuinaarde terugzetten.

Over het algemeen worden tuinen het hele jaar door aangelegd en plantjes geplaatst.
En dan heb je deze geweldige aankomende zomer ook plezier van je terras.

Succes.

[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 14-04-2008 10:26:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')