abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 mei 2008 @ 20:29:44 #203
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58971830
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:00 schreef Sorbootje het volgende:
Zooooooooo hier heb ik lang niet gepost. Tijd voor een foto update van mijn tuintje!

[ afbeelding ]
Lief viooltje

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mijn mooie judasboom

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Blauwe regen op lekker kromme stam

[ afbeelding ]
Nog meer Judasboom

[ afbeelding ]
En nog eentje

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooie papaver Patty's plum (ja ik moet ook aan de doos van Patty Brard denken bij die naam )
quote:
Wauw wat een mooie fotoos
mooie soorten heb jij.
  woensdag 28 mei 2008 @ 21:13:23 #204
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58972887
Wie weet er trouwens nog meer plantennamen die écht niet kunnen?

Rhamnus Imeretinus

edit: Hydrangea scandens 'Konterigi ki nakafu'

[ Bericht 28% gewijzigd door kaasplankje op 28-05-2008 21:27:39 ]
pi_58978760
Prachtig deze, hij lijkt wel geschilderd!

Ik heb knoppen in mijn roos, had ik echt niet verwacht, dus toch goed gesnoeid/goed aangeslagen op de nieuwe plek.
Als ze open zijn komen er weer pics.
  maandag 2 juni 2008 @ 20:11:39 #206
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_59077190
TVP .
Ik heb net vingerhoedskuid gekocht voor in mijn voortuintje. En zodra het wat meer bloeit, zal ik eens wat meer foto's posten van mijn plantjes.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_59168589
Nog een paar plaatjes uit mijn tuin:

pi_59173263
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:12 schreef Sorbootje het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Daar wordt je toch vrolijk van?
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 6 juni 2008 @ 22:29:42 #209
163650 Greys
pi_59185557
Dit staat er nu o.a. en morgen ga ik lekker veel lupines zaaien op de open plekken
Gewoon zaaien kan toch in de volle grond? Ik weet er niet zoveel van

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_59191933
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 22:29 schreef Greys het volgende:
Dit staat er nu o.a. en morgen ga ik lekker veel lupines zaaien op de open plekken
Gewoon zaaien kan toch in de volle grond? Ik weet er niet zoveel van

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wist je dat : Voedingsproeven van verschillende bronnen in Australia,
USA en UK, hebben aangetoond dat lupinen soja volledig kunnen vervangen
Hier zet ik niets neer!
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juni 2008 @ 15:45:22 #211
163650 Greys
pi_59194330
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 07:48 schreef methan het volgende:

[..]

Wist je dat : Voedingsproeven van verschillende bronnen in Australia,
USA en UK, hebben aangetoond dat lupinen soja volledig kunnen vervangen
Ehm. Nee. Dat wist ik niet.
Ik las zelfs dat lupines giftig zijn - of sommige dan - dus ik ga het niet proberen!

Hellllllp!
Ik heb me toch een akelig ding in de tuin... ben er al maanden mee bezig en weet niet hoe het weg te krijgen. Het is een slingerplant die echt overal opduikt en zich vastslingert in mijn rozen en andere struiken. Het overwoekert mijn hele tuin straks weer! Arggggh! Ik kan er niet tegenaan plukken en trekken en spitten. Zelfs als ik het uit de grond trek, dan groeit het in de vuilniszak (tuinafvalbak zat vol...) gewoon verder
Wat is het, en hoe krijg ik het weg?

(Of is er een tuin-EHBO topic ofzo waar dit beter in terecht kan?)

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 7 juni 2008 @ 15:48:03 #212
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_59194388
Haagwinde is 't. Is inderdaad irritant spul.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 7 juni 2008 @ 15:49:17 #213
163650 Greys
pi_59194415
Oh dank je!
Ik ga er op googlen om te kijken hoe ik het weg kan krijgen, want het is echt horror!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 7 juni 2008 @ 17:44:17 #214
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_59197521
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 15:49 schreef Greys het volgende:
Oh dank je!
Ik ga er op googlen om te kijken hoe ik het weg kan krijgen, want het is echt horror!
Pispot!
Je moet ´t gewoon uit de grond trekken, ´t is heel hardnekkig dus je bent er niet zomaar klaar mee. Ik had ´t hier ook in de tuin maar inmiddels is het verdwenen. Geef ´t niet te veel kans om te groeien door het steeds te verwijderen en je komt er wel vanaf.

btw Mooie bloemenfoto´s allemaal;

ff proberen:
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:12 schreef Sorbootje het volgende:

[ afbeelding ]
Papaver Patty´s Plum?

[ afbeelding ]
Saponaria Ocymoides & Geranium Pratense?

[ afbeelding ]
Clematis "Ville de Lyon"?

[ afbeelding ]
Clematis "Chalcedony" ?

[ afbeelding ]
Mooie rozen weet ni welke..

[ afbeelding ]
pi_59260280
Greys, mooie foto's

Het begint allemaal aan te slaan, na de vreselijke ravage van het weghalen der coniferen, en gezellig dat het wordt (vinden wij dan... ik heb ook nog passiebloemzaadjes in een bak om het vlechtscherm later mee te versieren)

En het hoekje waar nooit iets lukte :

GROEIEN MAAR
pi_59302055
quote:
Op maandag 9 juni 2008 21:52 schreef Bluezz het volgende:
Greys, mooie foto's

Het begint allemaal aan te slaan, na de vreselijke ravage van het weghalen der coniferen, en gezellig dat het wordt (vinden wij dan... ik heb ook nog passiebloemzaadjes in een bak om het vlechtscherm later mee te versieren)

[ afbeelding ]

En het hoekje waar nooit iets lukte :

[ afbeelding ]

GROEIEN MAAR
Hier zet ik niets neer!
pi_59439677
quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 17:44 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

ff proberen:
[..]

Een deel klopt. De geranium pratense en de eerste clematis die je noemt. Ook met de papaver zit je goed. De witte bloem is echter een soort gemuteerde campanula. Vaag ding, maar wel mooi! De rozen daar heb ik ook geen naam van... maar ze zijn wel vrolijk
De saponaria is een verkeerde gok. Betreft een muurbloem, latijnse naam even kwijt...
  dinsdag 17 juni 2008 @ 20:39:34 #218
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
  dinsdag 17 juni 2008 @ 20:48:20 #219
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_59470221

[ Bericht 44% gewijzigd door kaasplankje op 17-06-2008 21:04:33 ]
pi_59471456
Leuk Wat is dat rode, op de eerste foto?
  woensdag 18 juni 2008 @ 20:56:10 #221
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_59499062
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 21:33 schreef Bluezz het volgende:
Leuk Wat is dat rode, op de eerste foto?
Ik moest even spieken vandaag, het is een Rhodondendron "Fireball" (Knaphill Exbury Azalea)
pi_59639666
Normaal gesproken ben ik redelijk goed bevriend met de planten in mijn tuin maar de afgelopen week iets minder. Ik zit namelijk met een aantal "problemen" waar ik de oorzaak niet van weet.

Vorige week een nieuwe hortensia in een mand geplant:

Deze week ziet hij er echter zo uit:

Eerst dacht ik dat hij teveel water had gehad (aarde bleef een beetje vochtig) dus heb ik geen water meer gegeven. Toen begonnen de blaadjes te krullen en voelde heel droog aan dus bedacht ik me dat het misschien te weinig water is geweest. Nu geef ik dus steeds maar extra water alleen krijg ik steeds meer het idee dat de plant niet meer op te knappen is. Kan iemand adhv de foto zien wat ik nou verkeerd heb gedaan?

Daarnaast nog een hortensia probleem. Vorig jaar juni kregen we de sleutel van ons huis. In de tuin een prachtige grote plant vol met bloemen:

Dit jaar rond dezelfde tijd ziet dezelfde plant er zo uit:

Duidelijk veel minder knoppen dan vorig jaar! Hoe zou dit komen? Heb in april het dode hout (zonder iets van groen) en de uitgebloeide bloemen gesnoeid. Netjes volgens de tip uit mn tuinboek. Toch lijkt me de hortensia hier niet blij van te worden.

Gelukkig ben ik nog wel bevriend met mn lelies:
  dinsdag 24 juni 2008 @ 00:00:33 #224
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_59640951
nog geile planten hier ?
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
pi_59655672
Wat dacht je van de vlinderstruik

dinsdag 24 juni 2008 @ 21:01:51 #226
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_59660400
heb onze hortensia aan de voorkant verplaatst vorig jaar.
dat pakte verkeerd uit,de plant leek wel dood te gaan.
heb hem toen drastisch geknipt.

nu is hij 2 keer zo groot en bloeid als een malle.
en geef hem best veel water.

onze hortensia aan de achterkant deed het vorig jaar goed,enkeld de ouwe bloemen geknipt en helaas doet hij het nu minder goed, er komen wel bollen op,maar het duurt allemaal wat langer.

ik blijf het rare planten vinden
een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
pi_59661109
Sommigen lijken half dood, tot de grond geknipt en die gaan nu heel goed.
Sommigen deden het vorig jaar geweldig en blijven nu ielig.
Inderdaad vreemde jongens, die hortensia's
pi_59669293
Ik word er een beetje moedeloos van. Denk dat ik die hortensia in de mand sowieso maar ga verplaatsen naar de volle grond, naam mijn mening werkt dat toch altijd beter. In een pot is het volgens mij al snel te veel of te weinig water.

Mooie vlinderstruik trouwens Bluezz!
pi_59713234
Bij mij doet de hortensia in pot het prima, in tegenstelling tot de 3 anderen die in de volle grond staan. Ik ga ze in elk geval straks maar eens wat hortensiamest geven, en ik geef ze al extra water omdat ze er zo slapjes bij staan.
pi_59713459
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 19:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij mij doet de hortensia in pot het prima, in tegenstelling tot de 3 anderen die in de volle grond staan. Ik ga ze in elk geval straks maar eens wat hortensiamest geven, en ik geef ze al extra water omdat ze er zo slapjes bij staan.
Is de grond in de pot (met hortensia) altijd vochtig of wacht je met water geven tot het helemaal droog is?
pi_59715863
Ik wacht nooit tot de grond in de pot droog is, want uitgedroogde potgrond krijg je over het algemeen niet meer goed.
pi_59775927
Eindelijk dan toch na 4 jaar, begonnen als zaadje, paar keer verplaatst en een of andere luizenaanval overleeft begint Stokkie ergens op te lijken

pi_59776442
Leuk Bluezz, dat de roos aanslaat ná al het verplaatsen.
Dat geeft moed bij rigoreuze ingrepen.

Na lange tijd een update van hier.
Het is niet te geloven hoe groen het is geworden.
De Annabelle/hortensia is fors teruggesnoeid en groeit en bloeit op het oude hout.
De hibiscus durf ik volgend jaar verder terug te snoeien, als ik nu zie hoe die is uitgelopen.
Het gras zaaien heeft alle kale plaatsen weer groen gemaakt.
Daarom zet ik er de pics bij van april of zo !

Oh ja, en wij waren eind mei twee weken op Sicilië.
Daar heb ik gesmuld van de ienie mienie tomaatjes.
En van onze gastheer kreeg ik 6 stekkies mee voor thuis.
Die gingen moeiteloos mee het vliegtuig in en de fles water moest ik leeggoien !
Thuis heb ik ze in twee grote potten geplant en ze gaan als een speer.
Af en toe eens dieven en afwachten hoe ze smaken onder hollandse zon.

maandag 30 juni 2008 @ 01:34:19 #234
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_59785340
hmmm weinig mensen met vleesetende planten hier
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
pi_59814981
ja ik heb er 1 maar die alweer uitgebloeid..
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:22:55 #236
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_59829119
of uitgegeten ???
een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
pi_60634991
Ik schop dit topic even omhoog, het is eindelijk droog, zonnetje erbij, dus een rondje tuin gedaan!

Aan uw rechterhand tegen de nieuwe schutting, bloeit en groeit het volop :

Aan de linkerkant zien we :

Close-upjes :

Nu jullie
pi_60670117
goh Bluezz: dat is goed voor de ogen: de nieuwe schutting, de planten en het gras !

Het ingezaaide gras is hier ook goed aangeslagen.
Tja, waarom niet ? Nou, vorig jaar heb ik 2-3 pogingen gedaan.
Voor de lol laat ik nu al een paar weken een flinke reep niet gemaaid.
Eens kijken wat dat oplevert.

Herinner je deze nog ?

Dat is dit geworden. foto vlak voor het donker werd vanavond en dus flinke buien gehad vandaag.

Dat was ook wel jammer voor Annabelle.
Volgend jaar beter stutten.

Van de siciliaanse import tomatenplant is al flink geoogst - lekker toch wel - en het wachten is op de
laatste bolletjes rood.
In de hoek de teil, waarvan ik een foto heb van mn. AnneX ín de teil en dan 55 jaar geleden.

Sorry: de hele grote krijg ik niet kleiner.
Domme Photobucket, ga maar eens op zoek naar een andere. Heeft iemand een voorstel?
pi_60672136
Zoooo, dat is lekker gegroeid Anne!
Als je hele grote foto's wil verkleinen raad ik je Irfanview aan, een gratis fotoprogje waar je eerst je foto's mee kan bewerken voor je ze naar photobucket verstuurd.
  Moderator zaterdag 23 augustus 2008 @ 17:12:58 #240
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_61066958
Mijn hibiscus bloeit

JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_61067763
Indrukwekkend groot Senes, mooi zeg!
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:37:17 #242
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_61068501
Mooie plant!
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:19:35 #243
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_61269253
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:12 schreef senesta het volgende:
Mijn hibiscus bloeit

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtig!
De mijne staat ook vol in bloei maar heeft ook nog ontzettend veel dichte knoppen.

(twee weken terug)

(vandaag)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_61271560
Dus je houdt wél van bloemen, planten en tuin
Hij is prachtig, die van mij alweer uitgebloeid
  zondag 31 augustus 2008 @ 19:15:19 #245
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_61271845
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 19:02 schreef Bluezz het volgende:
Dus je houdt wél van bloemen, planten en tuin
Hij is prachtig, die van mij alweer uitgebloeid
Ik voel me een heel nieuw mens sinds die tuin klaar is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_61291100
Het is dan misschien wel bijna najaar, maar goed... Hier een vraagje voor de mensen die wél groene vingers hebben en verstand hebben van wat (niet) te doen in de tuin =)

In onze tuin staan twee grote en twee kleine bomen, genaam Salix Integra Hakuro Nishiki (aldus het kaartje dat er nog aanhangt). Op dat kaartje staat dat de bloeiperiode van januari tot maart is en dat de beste boompjes in maart gesnoeid dienen te worden. Wij hebben dit huis half maart gekocht en de verkopers hebben de boompjes nog gesnoeid. Inmiddels zijn de takken gaan groeien en groeien, met als gevolg dat er enórm lange takken aan de (relatief kleine) boompjes zitten; de stam is max. 1m50, terwijl sommige takken die lengte ook wel lijken te halen. Nu zijn wij dus bang dat dit niet prima is voor de boompjes, die wel erg schattig zijn. Wat kunnen wij doen om die takken in te korten zónder de bomen te doden? Zomaar snoeien leek ons niet zo'n goed plan (eerdere slechte ervaringen mee ) Dus daarom graag advies van 'experts': moeten wij deze takken nu alvast gaan snoeien? En zo ja, hoe lang/kort? En zo nee, gaan de bomen dit overleven?

*ik wil eventueel wel foto's maken om e.e.a. te verduidelijken, dan kunnen jullie zien hoe hard het nodig is *
pi_61291554
Kan m'n fototoestel zo niet vinden, maar heb wel een plaatje op internet gevonden dat er ietwat op lijkt:

http://www.granna-vaxter.se/salix.jpg

Alleen zijn bij ons de takken nog een flink stuk langer! Het gaat meer richting zoiets, maar dan dus met wittere blaadjes:

http://www.plantes.ca/arbres/famille/salix.html (2e foto; stukje scrollen dus)

Maar ook dan weer gedlt: de takken zijn hier nog langer...dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik kom verder verschillende verhalen tegen over snoeien in de herfst (de één zegt: snoeien na het bloeien, dus in maart, anders houdt ie t niet vol in de winter; de ander zegt: snoeien in de herfst, als de blaadjes beginnen te vallen). En dan dus nog de vraag wat er dan wel afgesnoeid moet worden en wat niet.

Ja, ik wil de boompjes graag redden...ik vind ze leuk!!
  maandag 1 september 2008 @ 19:22:53 #248
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61299677
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:21 schreef SterreMarit het volgende:
Kan m'n fototoestel zo niet vinden, maar heb wel een plaatje op internet gevonden dat er ietwat op lijkt:

http://www.granna-vaxter.se/salix.jpg

Alleen zijn bij ons de takken nog een flink stuk langer! Het gaat meer richting zoiets, maar dan dus met wittere blaadjes:

http://www.plantes.ca/arbres/famille/salix.html (2e foto; stukje scrollen dus)

Maar ook dan weer gedlt: de takken zijn hier nog langer...dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik kom verder verschillende verhalen tegen over snoeien in de herfst (de één zegt: snoeien na het bloeien, dus in maart, anders houdt ie t niet vol in de winter; de ander zegt: snoeien in de herfst, als de blaadjes beginnen te vallen). En dan dus nog de vraag wat er dan wel afgesnoeid moet worden en wat niet.

Ja, ik wil de boompjes graag redden...ik vind ze leuk!!
Oh je kan ze nu prima snoeien hoor, probeer anders een beetje "verjongend" te snoeien als je niet goed weet hoeveel of wat je weg moet knippen. Verjongend snoeien doe je door de oude takken zo diep mogelijk weg te knippen met een scherpe snoeischaar of een zaag. Knip ong. 30% vd takken eruit dan kan het niet mis gaan. Als de hangende takken naar je smaak te lang zijn kort je die gewoon nog ff in. Ook takken die geen bonte blaadjes hebben knip je zo diep mogelijk weg. Succes.
pi_61456194
quote:
Op maandag 1 september 2008 19:22 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Oh je kan ze nu prima snoeien hoor, probeer anders een beetje "verjongend" te snoeien als je niet goed weet hoeveel of wat je weg moet knippen. Verjongend snoeien doe je door de oude takken zo diep mogelijk weg te knippen met een scherpe snoeischaar of een zaag. Knip ong. 30% vd takken eruit dan kan het niet mis gaan. Als de hangende takken naar je smaak te lang zijn kort je die gewoon nog ff in. Ook takken die geen bonte blaadjes hebben knip je zo diep mogelijk weg. Succes.
Thnx!! En hoe zie ik dan wat oude en wat jonge takken zijn? En ik kan dus gewoon een stuk van een tak afsnoeien zonder dat de boom daarvan doodgaat?

In het voorjaar mogen alle takken er sowieso geheel vanaf...toch?
pi_61515194
komt er nog iets van die zonnenbloemnewedstrijd? kan opeens niets meer over vinden
niet dat ik een grote bloem heb maar wel een lange
  woensdag 10 september 2008 @ 03:49:39 #251
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_61515329
quote:
Op zondag 7 september 2008 20:10 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Thnx!! En hoe zie ik dan wat oude en wat jonge takken zijn? En ik kan dus gewoon een stuk van een tak afsnoeien zonder dat de boom daarvan doodgaat?

In het voorjaar mogen alle takken er sowieso geheel vanaf...toch?
Oudere takken zijn meer verhout zeg maar.

Ik heb een eenzelfde Salix eens helemaal gekortwiekt totdat alleen de stam overbleef. Het jaar daarop groeide en bloeide hij weer helemaal, dus maak je geen zorgen.
pi_61541728
quote:
Op woensdag 10 september 2008 02:29 schreef Charisma het volgende:
komt er nog iets van die zonnenbloemnewedstrijd? kan opeens niets meer over vinden
joehoooe, anybody ????
  zondag 14 september 2008 @ 17:58:39 #253
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61624918

Rhus thypina Dissecta (fluweelboom met ingesneden blad)

Steeds rozer wordende Cornus florida "Pink Flame" (in het voorjaar witbont blad) en links Foeniculum vulgare "Giant Bronze" (venkel) uitgebloeid

Cornus "Eddies White Wonder" al in herfstkleur en vol knoppen voor volgend jaar

Hieracium aurantiacum (oranje havikskruid)

van alles

Leycesteria formosa (vruchten & bloemen)

Rheum palmatum "Tanguticum" en rechts Acer shirasawanum "Aureum"

Acer palmatum "Linearilobum" jong schot, het oudere blad ziet er heel anders uit

Rudbeckia nitida "Herbstsonne" en paarse bessen van Callicarpa bodinieri "Profusion" op de achtergrond

Vruchten van Euonymus oxyphyllus (kardinaalshoed)& Aster novae-angliae "Purple Dome" in de knop

Colchicum autumnale (herfstkrokus) bloeiend & Hepatica nobilis (leverbloempje) rechts
pi_61627170
quote:
Op woensdag 10 september 2008 02:29 schreef Charisma het volgende:
Zonnebloemwedstrijd 2008

Plank het ziet er prachtig uit
pi_66202673
Een enoooooooooooorme schop want ik heb zin in voorjaar
En nou gaat het nog vriezen ook vannacht.

Dit jaar staat hier op de to do lijst : Zandbak verwijderen en op die plaats gras inzaaien.
Aan de kant van de weg staan de krokussen al in bloei en overal zijn sneeuwklokjes te zien in de parken

pi_66577246
Ja en dat is fucked up, want ik zit nu bij te lichten...
  zondag 1 maart 2009 @ 14:35:45 #258
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_66581118
quote:
Op zondag 1 maart 2009 12:28 schreef Bluezz het volgende:
De lente komt later

[ afbeelding ]
Jamaar Bluezz, ze komt later dan vorig jaar, maar toen was ze veel te vroeg weet je nog?
pi_66640290
hier verder , leve het voorjaar !
met dit jaarrrrrrrrrr!
Geen slaaf van kuipplanten! bedoel Brugmantia.
Geen slaaf van groene tegels en groene tuinmeubels!
Geen slaaf van bollen die niet bloeien. met loof en bol uitroeien !
Geen slaaf van druiven met schimmel.

dit jaar rooi ik alles wat me niet aanstaat. ook fruitstruiken met beestjes ik ril ervan.
kaalslag lente,
De Puta Madre
  dinsdag 3 maart 2009 @ 10:40:15 #260
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_66644972
Dit jaar ook geen Brugmansia voor deze jongen. Na 2 jaar heb ik 't d'r wel even mee gehad, en wil ook nog graag in mijn tuin kunnen zitten.

Koop / huur een Kärcher hogedrukspuit met T-racer, en je bent in weinig tijd klaar met 't schoonspuiten van 't terras. Gisteren mijn terras achter schoongespoten in een kwartiertje, en de achtertuin van mijn vriendin in een half uurtje. Ziet d'r weer als nieuw uit. Is met een T-racer bijna 't zelfde als stofzuigen.

Aan bollen doe ik niet.

Druiven heb ik niet.

Voor de rest ga ik niet veel aan mijn tuin doen dit jaar. Netjes houden, maar daar blijft het wel bij. Heb d'r ook geen tijd voor dit jaar om d'r veel tijd aan te spenderen.
pi_66649965
Mijn voorjaarsbolletjes, zoals winteraconietjes zijn nog niet boven de grond gekomen Ook later als vorig jaar idd.
Brugmansia is voor mij nu ook wel (erg) leuk geweest, dit jaar dus niet.
Misschien nog een druiffie kopen, bakken vullen, en gras zaaien op de plek van de zandbak die er nog uit mot

Maar nu regent het

[ Bericht 36% gewijzigd door Blues op 03-03-2009 13:29:51 ]
  dinsdag 3 maart 2009 @ 14:56:14 #262
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_66652950
M'n bonsai beginnen ook weer een beetje knoppen te krijgen.
M'n (4)dennen en jeneverbes zijn in de winter natuurlijk groen gebleven maar m'n larix is toch nu echt al z'n naalden kwijt, had 'm afgelopen zomer uit het bos gehaald dus ik hoop dat ie het verpotten overleefd heeft en weer groen gaat worden.
M'n esdoorns en m'n serissa foutida heb ik zojuist de takken een beetje van geknipt, de knoppen zitten er in elk geval alweer in en ik ben erg benieuwd hoe ze er over een paar maandjes bijstaan.
Alleen de varens hebben de winter niet overleefd en m'n rietplantje ook niet, maar die zijn ook neit zo bijzonder gelukkig.
pi_66703438
M'n wilgje heeft al weken katjes!
M'n bolletjes komen uit..
Geen brugmansia dit jaar, de takken zijn bevroren in de schuur..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_66748884
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 20:05 schreef Morretje het volgende:
M'n wilgje heeft al weken katjes!
M'n bolletjes komen uit..
Geen brugmansia dit jaar, de takken zijn bevroren in de schuur..
in het tuincentrum hebben ze er straks genoeg, Brugmantia in de bloei net een halve meter hoog , of je die ook tot 2.50 meter op kunt fokken weet ik niet. in een hele grote pot verplanten en er met mest en de tuinslang bij blijven staan, dan wel.

of toch maar niet?
De Puta Madre
pi_67176175
De zandbak is ERUIT
Het verrotte houtwerk blies je zo weg, het zand eruit scheppen is serious bisniss.
Dan egaliseren, bemeste tuinaarde erin en graszaad eroverheen.
Nu is het wachten...... op de kleine sprietjes...
De roos en de winterjasmijn zijn verhuisd naar achterin, zo wordt het steeds onderhoudsvriendelijker voor mij (qua slechte rug).

Een fotostrip van vanmiddag.
De tuinman is golfer

Zo zag het kreng eruit :

Hout gesloopt :

Egaliseren :

Bemeste tuinaarde storten :

Graszaad erover heen :

pi_67185415
Dus jij "durft" al gras te zaaien, Bluezz?
En je hebt ook de rand langs de schutting gezaaid?
Vind je het niet leuk om daar wat laagblijvende kleur als in bloemen tegen aan te zetten?
Behalve de aanwezige handige tuinman, mis ik een schuurtje oid voor de fiets bv. ?

Dan zal ik graszaaien as. weekend ook eens doen.
En de rest van het gazon kalkstrooien etc.

Nb. op dezelfde plek als vorig jaar weer kale plekken in het gras !
Inmiddels wel al de hortensia x 2 teruggesnoeid en de hibiscus.
Ws. is de ene Annabelle teveel uitgedijt ten koste van het gras.

Verder ook nog het terras óntgroenen en afwachten of de clematis het gered heeft.
Ik las dat ik vorig jaar de rieten terras stoelen heb schoongemaakt.
Daar zijn we inmiddels doorgezakt !
En potdorie eind vorig jaar in de kringloopwinkel twee andere gekocht voor 15 euro z.g.a. !! en alvast in de schuur opgeslagen.

Handig dit topic om weer even terug te kijken naar wat ik vorig jaar heb gedaan.
Note to myself : post 164
pi_67185500
En Kaasplank ! ben je alweer aan het spitten in je grote tuin?
pi_67187012
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:26 schreef AnneX het volgende:
Dus jij "durft" al gras te zaaien, Bluezz?
Ja, volgens ons tuincentrummannetje kan het al wel.
quote:
En je hebt ook de rand langs de schutting gezaaid?
Vind je het niet leuk om daar wat laagblijvende kleur als in bloemen tegen aan te zetten?
Daar komt een bank te staan met wat kleurige potten, ik ben ook nog klimmers aan het zaaien die later tegen de schutting moeten gaan klimmen
quote:
Behalve de aanwezige handige tuinman, mis ik een schuurtje oid voor de fiets bv. ?
Dat is niet nodig, we hebben beneden een grote garage met een speciaal fietsenstuk en een tuinkamer....
We wonen op de 1e woonlaag.
quote:
Dan zal ik graszaaien as. weekend ook eens doen.
En de rest van het gazon kalkstrooien etc.

Nb. op dezelfde plek als vorig jaar weer kale plekken in het gras !
Inmiddels wel al de hortensia x 2 teruggesnoeid en de hibiscus.
Ws. is de ene Annabelle teveel uitgedijt ten koste van het gras.

Verder ook nog het terras óntgroenen en afwachten of de clematis het gered heeft.
Ik las dat ik vorig jaar de rieten terras stoelen heb schoongemaakt.
Daar zijn we inmiddels doorgezakt !
En potdorie eind vorig jaar in de kringloopwinkel twee andere gekocht voor 15 euro z.g.a. !! en alvast in de schuur opgeslagen.

Handig dit topic om weer even terug te kijken naar wat ik vorig jaar heb gedaan.
Note to myself : post 164
Haha grappig is dat he, dat je gewoon niet alles meer weet wat je gepost hebt! Heb ik ook zo vaak.
Stelletje vergieten zijn we
pi_67195141
Vergiet haha; die hou ik erin.

met een dementerende moeder...
  donderdag 19 maart 2009 @ 07:06:40 #270
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_67195383
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:28 schreef AnneX het volgende:
En Kaasplank ! ben je alweer aan het spitten in je grote tuin?
Ja! tenminste, niet nu ik drink net een bakkie koffie

To do volkstuin:

-vaste planten scheuren en de borders opnieuw indelen(al mee begonnen)
-een paar kleine struiken verplanten
-borders bemesten
-achter 't tuinhuis een grote veranda bouwen (ws 4m x 2m of 6m x 2m) van 2e hands hardhouten planken

To do thuis:

-terras egaliseren en opnieuw tegelen met nieuwe grote tegels
-vaste planten scheuren en de borders opnieuw indelen
-een paar kleine struiken verplanten
-borders bemesten

best veel eigenlijk
pi_67197478
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 03:38 schreef AnneX het volgende:
Vergiet haha; die hou ik erin.

met een dementerende moeder...
Oeps

kaas goed bezig
En dan ook al die ontbijtjes vantevoren
pi_67339276
Ook hier even een kleine update.

De laurierkers die na het planten al vergeelde heeft het niet overleefd (zie mijn post van mei 2008 Het grote bloemen en planten in eigen tuin, deel VOORJAAR!! )
Hij was na het uitvallen van de bladeren, ondanks dat hij wintergroen is, helemaal verhout.
Ik had de hoek uitgegraven en nieuwe grond gestort, de hoek windvrij gemaakt en er zelfs een net over gespannen tegen de katten.
En nog overleefde de als sterk en makkelijk aangeschreven laurierkers.
Ik snap er niets meer van.

De skimmia en de kleine maagdenpalm die ook in die hoek staan doen het wel goed.

Van de week maar even het grasveld verticuteren en bijzaaien.
En ook nog de rozen en vlinderstuik snoeien.

Wel leuk is dat mijn uit pit opgekweekte (volgens mij) pruim alweer 70 centimeter hoog is en verse blaadjes krijgt:
pi_67340256
Leuk die pruim
Ik geloof dat ik mijn vlinderstruik dus veeeeel te vroeg heb gesnoeid En veel te veel.
Nou ja, er zitten allemaal groene blaadjes aan dus ik wacht het wel af.
pi_67341210
quote:
Op maandag 23 maart 2009 22:15 schreef Bluezz het volgende:
Leuk die pruim
Ik geloof dat ik mijn vlinderstruik dus veeeeel te vroeg heb gesnoeid En veel te veel.
Nou ja, er zitten allemaal groene blaadjes aan dus ik wacht het wel af.
Vlinderstruiken zijn meestal wel makkelijk hoor. De mijne in ieder geval wel...
Heb hem vorig jaar zelfs meerdere malen gestekt.
pi_67582413
Tuinset metamorfose

En een klimmende winde dagfilmpje

[ Bericht 27% gewijzigd door Blues op 31-03-2009 17:36:44 ]
pi_67761388
We wonen nu vier weken in ons nieuwe huis, en ineens is de tuin feest aan het vieren . Zo leuk!
Alleen ik ben nogal een plant-n00b, dus wie kan me helpen aan de namen van mijn planten? Dan kan ik er ook iets over opzoeken in de enorme tuinencyclopedie ik van schoonmams heb gekregen .

Hele achtertuin vanuit de keuken gezien:

Tulpen in de voortuin:

Een mooie roze boom in de voortuin (een prunus?)

Iets grappigs met grote knoppen in de achtertuin vlak naast de vijver (volgens mijn moeder een apart soort hortensia, maar ik weet het niet?)

Cadeautje van de vorige eigenaren: narcissen! Zomaar ineens overal tussendoor :

Een soort Japansig bonsai-iets maar dan groter:

En achterin de tuin z'n broertje, in het rood:

Een vijverplantje (dotterbloem?):

En een vetplant-dinges met daardoorheen iets met grappig gele bloemetjes:

Iets wat lijkt op een andere die vlakbij de vijver groeit (foto eronder):

Een boompje achterin de tuin met grote knoppen (magnolia?):

Iets wat wel lijkt op dood hout, maar waar toch groene blaadjes uitgroeien. Het ruikt heel sterk naar pepermunt:

En nog een hoge, smalle boom/struik achterin de tuin:

Volgens mij een klimhortensia langs de schuur:

En een rodondendron (denk ik?) :

Een andere klimmer langs de schuur:

En z'n zusje, eronder:

Een hosta? Of zou het iets anders worden?

En een grappig polletje gras:

Je merkt het wel, ik heb er echt geen verstand van maar mooi vind ik het wel !
  maandag 6 april 2009 @ 15:45:40 #277
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_67762077
Voor zover ik kan zien en weet heb je alles wat je zelf genoemd hebt goed.
pi_67763007
Dat gele leuke vettige met gele bloemetjes is een lekkere woekeraar maar wel leuk
Hier begint het gras aan te slaan, de meidoorn loopt uit en de sering en de olifantsbloem ( ? ) gaat ook lekker

Mooie tuin razzwizzel
pi_67767910
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef Susanne81 het volgende:
Gisteren heerlijk in de tuin gewerkt met het zonnetje in mn rug
Ik heb veel last van kale plekker in het gras dus heb gisteren geverticuteerd, bemest en bijgezaaid waar nodig. Nou zag ik vanmorgen dat de vogels mn graszaadjes aan het wegpikken waren. Hoop dat er toch nog wat gras groeit!
Susanne Ik heb ook heerlijk in mijn tuintje gewerkt .. ja tuintje 4x4 maar het geeft me elke keer veel genoegen:) Al moest ik even kijken wat het woord: geverticuteerd, betekende, maar ik heb dan ook geen gras LENTE YIPPEEEEEEE
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_67767935
Klere lees nu pas dat het van een jaar geleden is je post grinnik:)
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_68180298
Ik heb een lelijk stuk muur van de uitbouw van de buren waar nu mijn rozen tegenaan staan. Het nadeel is alleen dat deze de muur eigenlijk alleen maar in de zomer bedekken.

Nu ben ik op zoek gegaan naar wintergroene klimmers.
Ik heb er meerdere gevonden, maar vind eigenlijk de Toscaanse Jasmijn wel de mooiste (zie hieronder).

Alleen heb ik nog wel een aantal vraagjes...

Het nadeel van de Jasmijn is dat hij langzaam groeit (1 meter per jaar) dus dat het nog een tijd duurt voordat het muurtje bedekt.
Daarom vraag ik me af of er klimplanten zijn die wel snel groeien en waarmee ik hem kan combineren, zodat ik ook de eerste twee jaar bedekking heb. Hij mag natuurlijk niet verstikt worden, dus een woekeraar als de passiebloem lijkt me geen handige buurman.

Daarnaast wil ik graag weten hoe ik hem het beste kan laten klimmen.
Ik heb een muurtje van 2 meter 50 waar ik nu drie houten rozenrekken opgehangen heb.
Zijn deze voldoende voor de jasmijn of kan ik beter een metalen rek met kleinere mazen nemen?
  zondag 19 april 2009 @ 23:01:35 #282
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_68187526
bij mn vriendin in de tuin staat de appelboom ook helemaal in bloei.

heel veel bomen hebben ook bloesem, ruikt lekker
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zondag 19 april 2009 @ 23:09:46 #283
45 SiGNe
pi_68187826
van m'n Bonsaï staat m'n Japanse vijfnaalden ook ivoor het eerst in bloei, best mooi om te zien, al die kleine kegeltjes.
Alleen ga ik die er deze week wel uitknippen, want de voelding moet naar de naalden, niet naar de kegels..
  maandag 20 april 2009 @ 19:46:00 #284
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_68213273
Mijn vlinderstruik had ik flink teruggesnoeid, maar is alweer aardig aan het groeien.

En mijn Hibiscus krijgt volgens mij dit jaar nog méér bloemen als ik het goed zie.

vriend en vijand verraspost.

Die Toscaanse Jasmijn is mooi zeg Werewolf!!!
pi_68214412
quote:
Op maandag 20 april 2009 19:46 schreef Sanne het volgende:
Die Toscaanse Jasmijn is mooi zeg Werewolf!!!
Ja, zo zou ik hem wel willen, maar ik moet hem nog halen..... Dit is een voorbeeldje van het internet.
Maar voordat hij zo is als op de foto ben je wel een paar jaar verder volgens mij.

Ben dus nog even aan het twijfelen of het die of toch een andere of misschien een combinatie wordt.
pi_68215480
quote:
Op maandag 20 april 2009 19:46 schreef Sanne het volgende:
Mijn vlinderstruik had ik flink teruggesnoeid, maar is alweer aardig aan het groeien.

[ afbeelding ]

En mijn Hibiscus krijgt volgens mij dit jaar nog méér bloemen als ik het goed zie.

[ afbeelding ]
Ja! Hier loopt de vlinderstruik en de hibiscus ook flink uit
En het longkruid, my god wat een weelde
De verbena komt ook weer op, ik was benieuwd want tot een paar weken terug nog gewoon wat doodhouten stokkies
Ik zal morgen eens even wat update foto's maken.
pi_68389777
Toch maar de Toscaanse Jasmijn gehaald voor het lelijke muurtje.
Nu maar hopen dat het een beetje wil groeien
pi_68397024
Keep us posted.
Morgen ga ik écht even de tuin in voor wat shots
  Moderator zondag 26 april 2009 @ 17:05:07 #289
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_68397212
Dat is gek als je over die foto heen scrolled

Maar ik ben benieuwd, ook naar jouw foto's bluezz
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zondag 26 april 2009 @ 17:25:12 #290
45 SiGNe
pi_68397876
Vandaag en gister heb ik de kegeltjes uit m'n Japanse vijfnaalden den (bonsaï) gehaald, zaten er een stuk of 100 in en aangezien die de voedingsstoffen gebruiken die voor de takken en de naalden bedoeld is was dat dus niet goed.
Kegels zijn er dus uit en nu kunnen alle nieuwe naalden (komen er heel wat nieuwe aan) mooi gaan groeien.
Ik zal er morgen ook weer wat foto's van maken.
Larix en Acers staan er ook weer mooi bij, alhoewel een van de acers nog steeds flink achterblijft en bij de andere zijn er duidelijk wat grote takken dood
pi_68479178

Foto's niet gelukt, camera doet gek en toen ie het weer deed regende het pijpestelen
(Wel goed op zich na al die droogte)
pi_68523005
Het is wel spannend om te zien wat er nu allemaal uit komt en hoe snel. Ik heb een aantal struiken en planten flink gesnoeid en die komen nog helemaal niet uit, lijken wel dood. De lavendel bijvoorbeeld, en de winterjasmijn. Maar da's vast schijn.
pi_68561551
Bodembedekker in bloei, lonkruid, verbena komt weer boven en daarachter stokroos

Daar middenin staat de hibiscus die lekker uitloopt :

Overzicht tot nu toe mét poes, kleurverschil en kale plekken moeten op termijn gaan verdwijnen

En het zaaisel, passiebloem doet het

vrijdag 1 mei 2009 @ 17:51:43 #294
45 SiGNe
pi_68564302
Ziet er goed uit, alleen die poes mag volgens mij wel iets op diëet
pi_68564510
Xena de poes is eigenlijk een koe, en struint de tuin af naar de lekkerste grassprieten
Ze zit ruim in het vel, en dat is nog van de winter
pi_68642563
@ Razztwizzle: je vetplant-dinges heet Sedum (ik denk Sedum spectabile, maar dat weet ik niet zeker)
pi_68646724
Leuk topic! Ik heb sinds augustus 2008 voor het eerst een tuin. Toen was de zomer al weer op z'n retour en was ik bezig met verbouwen, dus toen heb ik niet echt naar de tuin omgekeken. We hebben toen wel álles op 2 dingen na er uitgehaald (een stokroos en nog wat) en wat nieuwe plantjes er in gezet (van mijn moeders).
Tuin staat nu weer volop in bloei, maar ik heb totaal geen verstand van tuinieren, en ik herken behalve het standaard repetoire (tulpen, lavendel, narcissen etc.) helemaal geen planten of bloemen.
Ik ga van de week ook even wat foto's maken van mijn tuin en aan jullie vragen hoe het allemaal heet.
  maandag 4 mei 2009 @ 21:04:23 #298
170092 Fha
Fuzzy!
pi_68669220
Ik wil ook een tuin
teeveeplant om ideeën op te doen voor mijn toekomstige tuin die ik heus ooit heb.
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
  maandag 4 mei 2009 @ 22:48:34 #299
45 SiGNe
pi_68674005
Ik heb helaas ook geen tuin maar gelukkig wel een balkonnetje, daar kan je ook redelijk wat planten en struiken kwijt.
Ik heb zelf voor bonsaï gekozen omdat ik dennenbomen er heel mooi uit vind zien, niet veel ruimte heb en japanse tuinen ook heel mooi vind.
En bonsaï trekt me ook heel erg, takken buigen en knippen, bedraden zodat ze in de vorm blijven staan die jij wil, wortels snoeien..eigenlijk een hele boom vormen zoals jij wil en door het blijven bewerken ervoor zorgen dat de boom klein blijft maar er toch ouder uitziet...
Ik zit nog steeds te wachten op een mooie zonnige dag zodat ik weer eens foto's kan nemen, maar die zal ik dan ook wel hier plaatsen..
pi_68785191
Gisteren maar even twee Bougainvillea's gehaald bij de Praxis voor de hoognodige kleur in de tuin

In de voortuin had een van mijn hortensia's onder de grond zelf een takje afgelegd. Deze was helemaal weer gaan wortelen, dus deze heb ik op de gok afgeknipt, in twee stukken verdeeld en in potten gedaan.
De ene staat er een beetje zielig bij, maar de andere lijkt na een weekje toch wel te blijven leven...

Mijn (vorig jaar) zelfgekweekte en opgepotte stekje van de vlinderstruik doet het ook lekker:

En als laatste nog een quiz:
Wat is dit boompje in mijn voortuin?

Dit is een zoom op de blaadjes:
pi_68789191
Omdat er nog maar 1 iemand kan reageren op mijn post sluit ik het topic zelf wel even

Nieuwe is in de maak en ik zal hier de link plaatsen!

Het grote bloemen en planten topic: Groene vingers kweken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')