abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 maart 2008 @ 10:04:20 #51
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_57258330
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 00:44 schreef Bluezz het volgende:
De clematis (denk ik) die ik vorig jaar van de buren heb 'gekregen' heeft dode bladeren, maar ook allemaal nieuwe scheuten. Snoeien? Alleen oud blad weghalen?

Foto uit vorig topic, Juli 07

[ afbeelding ]
Een Clematis mag je best tot een meter boven de grond terugknippen. Dat kan nu ook nog wel want 't is net onkruid; het groeit toch wel. Grootbloemige soorten (zoals Margeret Hunt) hebben snel last van Phytophora, (= verwelkingsziekte) de ranken sterven dan af tot aan de grond, maar er komen wel nieuwe van onderuit terug, de plant gaat meestal niet dood. Verder 2 maal per jaar bemesten; nu en nog eens als ie uitgebloeid is.
Ze doen het 't beste in de volle zon en schaduw aan de voet tegen het uitdrogen.
pi_57262141
Tnxx! Ik ga hem gewoon snoeien
Volgende week gaan we het gras aanpakken
pi_57262456
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:04 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ze doen het 't beste in de volle zon en schaduw aan de voet tegen het uitdrogen.
Als dat niet op natuurlijke wijze kan, kun je er een dakpan schuin tegen zetten. Doen we hier ook, en helpt perfect!
Inspiratieloos!
pi_57265269
@ Kaasplankje : dank voor je aanvulling op het verwelkingsverhaal van Margaret.
Dan knip ik boven de nieuwe scheuten het zwarte eraf volgende week.
De dakpan - it is me - staat er al bij.

Ja, en het gazon : er ligt een to do lijstje klaar.
- vertikuteren van bovenlaag en niet door de aarde/grond trekken
- geen levend mos losharken -> stimuleert groei
- anti mos : met kalk behandelen
- langzaam werkende meststof gebruiken; bevochtigen en 24 uur laten rusten
- vorig jaar geleerd/ervaren: verse potgrond strooien op de kale plekken; inzaaien en weer dun laagje verse grond eroverheen en aandrukken met iets plats als een plank-je.

Als jullie aanvullingen cq betere ideeën hebben :lees ik het graag.
pi_57266641
Hey, die laatste tip, verse pot/tuingrond strooien en dan inzaaien is een goeie!! Ik wilde dat eigenlijk alleen aan de rand doen waar nog nooit gras heeft gezeten alleen een coniferenhaag maar ga het nu ook op de kale plekken doen, die heb ik toch genoeg
pi_57279615
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:04 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Grootbloemige soorten (zoals Margeret Hunt) hebben snel last van Phytophora, (= verwelkingsziekte) de ranken sterven dan af tot aan de grond, maar er komen wel nieuwe van onderuit terug, de plant gaat meestal niet dood.
WIl niet de wijsneus uithangen maar kan het toch ff niet laten om hier op te reageren....
phytoftera is geen verwelkingsziekte (kan wel een ziektebeeld zijn dat de plant verwelkt..) phytoftera is een wortelrotziekte veroorzaakt door een schimmel( er bestaan diverse soorten; komt ook voor bij aardappelen)
Verwelkingsziekte is een apart soort aantasting ( google er maar eens op )
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
pi_57294433
quote:
Op zondag 9 maart 2008 16:46 schreef AnneX het volgende:

Ja, en het gazon : er ligt een to do lijstje klaar.
- vertikuteren van bovenlaag en niet door de aarde/grond trekken
- geen levend mos losharken -> stimuleert groei
- anti mos : met kalk behandelen
- langzaam werkende meststof gebruiken; bevochtigen en 24 uur laten rusten
- vorig jaar geleerd/ervaren: verse potgrond strooien op de kale plekken; inzaaien en weer dun laagje verse grond eroverheen en aandrukken met iets plats als een plank-je.

Als jullie aanvullingen cq betere ideeën hebben :lees ik het graag.
Nog een tip voor mensen die net als ik het vertikken 20 euro neer te tellen voor een verticuteerhark.
Bij de Lidl is er nu eentje voor 8 euro
Dat vond ik dan nog wel een goede investering voor mijn 10m2 gras

Dit is het eerste jaar na het leggen, dus de tips zijn welkom....
  woensdag 12 maart 2008 @ 07:35:30 #58
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_57321384
quote:
Op maandag 10 maart 2008 10:27 schreef bonootje het volgende:

[..]

WIl niet de wijsneus uithangen maar kan het toch ff niet laten om hier op te reageren....
phytoftera is geen verwelkingsziekte (kan wel een ziektebeeld zijn dat de plant verwelkt..) phytoftera is een wortelrotziekte veroorzaakt door een schimmel( er bestaan diverse soorten; komt ook voor bij aardappelen)
Verwelkingsziekte is een apart soort aantasting ( google er maar eens op )
ik roep ook maar wat...
  woensdag 12 maart 2008 @ 08:20:06 #59
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_57321622

Iemand een ideetje hoe dit plantje heet?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_57323969
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 08:20 schreef Xebber het volgende:
[ afbeelding ]

Lijkt mij brem.
Inspiratieloos!
  woensdag 12 maart 2008 @ 17:09:16 #61
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_57330419
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 08:20 schreef Xebber het volgende:

Colutea arborescens - Europese blazenstruik?

woensdag 12 maart 2008 @ 18:27:37 #62
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_57332010
Ja! Dat is hem! Thnx!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  woensdag 12 maart 2008 @ 22:24:49 #63
20895 wernert2
Nu met 35% korting.
pi_57338039
Nu mijn moeder niet meer voor haar tuin kan zorgen, komt die taak op mij neer.

Ik heb alvast wat bollen en rozen gekocht zodat het er in de zomer hopelijk mooi uitziet: dahlia topmix, triteleia queen fabiola, acidanthera gladiolus callianthus wit, sparaxis tricolor, gladiolen priscilla, dhalia decorative gemengd, gladiolen traderhorn en tigridia pavonia gemengd. Hopelijk niet al te moeilijke planten..

Problemo 1: ik kan de rozenstruikjes pas over 'n week planten. De onderkant voelt een beetje vochtig. Mijn gevoel (en logica) zegt dat ik ze niet moet laten uitdrogen. Is het inderdaad een goed idee om de kleine kluitjes af en toe te besproeien?

Problemo 2: krijg je op nieuwe rozenstruikjes wel rozen in het eerste plantseizoen? (Jaja, nooob..)
pi_57338218
we beginnen over een week aan het tuintje van een vriendinnetje die nu helemaal betegeld is!
het is een windstille stadstuin in de schaduw en we hebben de afgelopen winter bossen bamboe uit de tuin verwijderd
heeft iemand misschien tips over wat voor (klim)planten het goed doen onder die omstandigheden? dacht aan kamperfoelie clematis en chinese hibiscus
Jusqu'ici tout va bien...
pi_57397748
Het gras is ingezaaid.

Er is al wat leven in de brouwerij te zien :

pi_57407145
quote:
Op maandag 10 maart 2008 22:48 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Nog een tip voor mensen die net als ik het vertikken 20 euro neer te tellen voor een verticuteerhark.
Bij de Lidl is er nu eentje voor 8 euro
Dat vond ik dan nog wel een goede investering voor mijn 10m2 gras

Dit is het eerste jaar na het leggen, dus de tips zijn welkom....
hier mag je die hark voorniks ophalen, 15 jaar oud en splinternieuw. hard weken met zo'n ding. een vaderdag kadootje.
De Puta Madre
pi_57409137
quote:
Op zondag 16 maart 2008 02:06 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

hier mag je die hark voorniks ophalen, 15 jaar oud en splinternieuw. hard weken met zo'n ding. een vaderdag kadootje.
Ik heb er al eentje bij de Lidl vandaan.
Vandaag nog maar even niet verticuteren met dit weer
pi_57427825
Om nog even door te gaan op het verticuteren....

Is het slim om eerst te maaien (mijn gras is redelijk lang).
Daarnaast heeft de hark twee kanten. Eentje met de messen ver uit elkaar en eentje met de messen dichterbij elkaar.
Wat is de beste procedure?
Ik las eerder al dat je niet door de aarde moet gaan, maar alleen de toplaag.
Zijn er nog bepaalde weersomstandigheden wanneer ik het het beste wel of niet kan doen?
pi_57430778
Het lijkt mij wel handig om eerst te maaien en ws een dag rust te geven.

Verder zag ik via goochelen de eerste de beste link over de aanpak ! en
weersomstandigheden etc.
Alleen over de 2 soorten messen zeggen ze niks. mmm

www.goedgroen.com/verticuteren
pi_57448318
wat is het verschil tussen vers mos en ander mos AnneX???
ik heb weeer zo vel kale plekken in mijn gazon, wordt er echt moe van ...elk jaar hetzelfde
heb al een keer gevertikuteerd , gras is ook lang nu maar is het raadzam om nu te maaien met dit natte weer ?
pi_57450402
Ik lees overal dat je gras kort MOET houden charisma.
En kalk strooien tegen mos toch?

Mos valt hier wel mee, maar die paardenbloemen des te meer
pi_57613556
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:12 schreef Bluezz het volgende:
Ik lees overal dat je gras kort MOET houden charisma.
En kalk strooien tegen mos toch?

Mos valt hier wel mee, maar die paardenbloemen des te meer
men neme een groot mes en een half uurtje vrij, steek de paarde(n) bloemen diep in de wortel en haal ze uit het gras. dat werkt echt goed. iedere keer als ik er een zie even uitsteken en je komt er echt vanaf.

en mos in t gras is een ramp, onze voortuin is iets van 11 meter, 7 a 8 meter breed, de helft van t gras krijgt geen zon. langs de andere helft staat een eik van de gemeente. ( hoekhuis )
die is 21 jaar oud. en neemt al t water op, dus dat gras is ook al niks. om daar een echte tuin van te maken kan dus niet, weggegooid geld, en ik kan het zelf niet onderhouden, wat er groeit is wel leuk in de de 2 meter brede border langs de de oprit, alleen vaste planten, zodat mijn Neander er een keer of vier per jaar met zijn vaderdagschop doorheen kan jagen, onder toezicht van mij.
De Puta Madre
pi_57717717
We hebben iemand nodig die het gras even van een groeizegen voorziet... na het zaaien begon het te regenen, sneeuwen, hagelen en nachtvorst
Nu maar hopen dat het nog wat wordt dus.

Longkruid heeft het naar zijn zin op het nieuwe plekje
-niet helemaal scherp-
pi_57867762
Het gras slaat aan
Als het wat meer opkomt maak ik een fotootje, nu is het nog errug leluk

Nogmaals het longkruid, alles gaat zo hard hier, loopt uit etc.

Moderator zondag 6 april 2008 @ 13:51:18 #75
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57867945
Spammerdespam

Zonnebloemwedstrijd 2008
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')