abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2008 @ 17:51:02 #151
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_58419667
Even een updateje van m'n bonsai, de esdoorns staan mooi in het blad, de mini-varen doet het ook weer prima en de denneboompjes krijgen ook mooie knoppen.
  donderdag 1 mei 2008 @ 21:31:07 #152
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_58423760
Oh die magnolia. Ik wil er eentje in de voortuin!

En die miniboompjes en varentjes vind ik echt heel erg gaaf.

Vandaag druk gewerkt in de tuin, samen met mijn man en schoonouders en we zijn een heel end opgeschoten. Morgen weer een dag en ondertussen ben ik voor en na foto's aan het maken. Het verschil is echt ongelooflijk.
pi_58430399
quote:
Op woensdag 30 april 2008 20:27 schreef Silmarwen het volgende:
Ik bedoelde ook pioenroos, sorry beetje moe. Heb vorig jaar twee stokrozen gehad, die waren gigantisch en dit jaar wil ik er zeker weer 2. Wel al in het bloeijaar.

En sigme, ik denk dat je gelijk hebt. Mij werd verteld dat het een zeeuws knoopje was, ik heb er toen drie gekregen. Die andere twee zijn het zeker weten wel, maar nu ik erop google lijkt het mij inderdaad knikkend nagelkruid!

Round-Up? Is dat giftig voor andere planten. Ik heb wel geleerd dat als je het weghaald je het met wortel moet doen. Schoffelen schijnt het te verergeren omdat elk afgebroken stukje wortel weer een nieuw plantje vormt? Het spul is in ieder geval dramtisch weg te krijgen.

Bluezz, ik vul de kale plekjes vaak op met wat twee jarige of eenjarige planten ofzo. Ik weet niet of je margrietjes leuk vind, maar een klein plantje wordt al snel een gigantische fleurige bos. Verder dingen als uhm shoot, maagden nog iets? Met die paarse bloemetjes, of andere bodembedekkers zoals vetplantjes. Maar aan de andere kant, straks zit je met tig bodembedekkers die je niet meer wil. Bolletjes planten door de seizoenen heen vind ik zelf ook een leuke opvulling. Dus lente, zomer en herfst bolletjes, dan staat er altijd wat in bloei! Alleen moet je ze dan niet vergeten te planten.

Oh en bedankt voor de complimentjes.
http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/51/zevenblad.htm
kijk eens bij bovenstaande link... zevenblad is en blijft een geduchte tegenstander.
Op een chemische manier zou je ook (via,via) kunnen spuiten met MPCA (is volgens mij alleen niet voor particulieren verkrijgbaar
Ps. Roundup , zoals verkrijgbaar bij bv tuincentra, is bij hardnekkig onkruid niet afdoende. de dosering is dermate laag dat het maar kort werkzaam is in de meeste gevallen. Kan beter via via aan "pure "Roundup komen en dan de dosering op minimaal 2 a 3 % mengen maar dat heb je niet vanmij
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  vrijdag 2 mei 2008 @ 09:27:22 #154
54772 Silmarwen
pi_58430692
Kortom, de aanhouder wint?

Het nadeel bij onze tuin, zowel voor en achter, is dat het nogal verwaarloosd is geweest. De vorige bewoonster had een jungle achter gelaten, inclusief dus heel veel soorten onkruid. Ach, beetje onkruid plukken elke dag, kan heel ontspannend werken.
  FOK!Babe vrijdag 2 mei 2008 @ 11:56:25 #155
11324 shmoopy
pi_58433098
Zometeen even naar het tuincentrum voor naamstokjes, mest en hopelijk niet al teveel zomerbloeiers. (shmoop, beheers je!)

Ik heb zoveel zaaispul, en straks ben ik te laat en komt het niet meer op tijd uit.
Het wordt hartstikke mooi in de tuin werk-weer de komende dagen!
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_58433471
Even een grote update:

Hierbij nog een foto van mijn waarschijnlijk zieke perzik. Dokters in de zaal?
Of is ie ten dode opgeschreven?

De laurierkers die ik laatst heb geplant begint geel te worden.
Kan dit komen doordat de katten dit hoekje als WC gebruiken?
Veel/weinig zon en water zou hij toch tegen moeten kunnen (water overigens geen gebrek).
Ik ga hier sowieso in die hoek wintergroene bodembedekkers planten om de katten tegen te werken.
Is het slim om ook nieuwe grond te storten rond de plant? Nog andere ideeën?

Het is niet alleen kommer en kwel. De rhododendron (die ik overigens uit de bovengenoemde hoek had gehaald omdat hij, ondanks dat hij dat wel moest, zijn blad niet hield in de winter) doet het goed in zijn nieuwe pot en zit vol met knoppen.

De klimrozen zitten ook vol met knoppen en de passiebloem die ik op advies tot 40 centimeter heb teruggesnoeid krijgt gelukkig eindelijk nieuwe uitlopers

Ik helemaal blij met mijn uit zaadjes gekweekte clematissen. Kijk ik wanneer ik ze in de tuin kan plaatsen, moet ik nog twee jaar wachten En ik heb al zoveel geduld...
Ook moet ik ze volgens de site nu afknippen tot 20 cemtimeter boven de grond
Zie tekst en foto hieronder
quote:
Een volwassen clematis gedijt in volle grond. Jonge planten daarentegen kan je best nog even in potten houden.
In een pot met gaten onderaan kan je de wortelgroei van een jonge clematis wortels goed volgen. Als de wortels onderaan uit de pot uit groeien, is het tijd om een grotere pot uit te kiezen met eveneens gaten onderaan. Plaats de clematis zo diep mogelijk: de onderste knoop moet onder de grond zitten. Daarna knip je de plantdelen die bovengronds groeien af tot zo’n twintig centimeter boven de grond. Dit biedt de plant de kans om volop te investeren in zijn wortels en nieuwe scheuten. Herhaal dit principe nog enkele keren totdat de plant groot genoeg is om in volle grond geplant te worden.
Na ongeveer twee jaar verhouten de scheuten. Dat is het signaal waarop je de clematis uit zijn pot mag halen om hem in volle grond te plaatsen. Verwijder daarvoor het onderste bladerpaar en zorg ervoor dat de knopen onder de grond zitten. In volle grond plant je de clematis dus wat dieper. Voeg compost toe aan de grond van het plantgat voor een voedzame bodem.
  FOK!Babe zaterdag 3 mei 2008 @ 17:01:42 #157
11324 shmoopy
pi_58456213
Wherewolf, ik had laatst even snel gegoogled en het schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij perzikboompjes, en er was een oplossing, alleen die ben ik vergeten.

Verder ben ik enorm in m'n nopjes met mezelf omdat ik hard gewerkt heb in de tuin en van alles heb gezaaid.
Maïs, Suzanne, pluksla, rucola, komkommer, winde, lathyris, Indische kers, lente-uitjes, zonnebloemen, spinazie, ijsbloemen, veldbloemen en klaprozen.

Vanavond lekker in de tuin eten, ik ben klaar voor de zomer.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 17:57:13 #158
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_58457144
is groene zeep opgelost in water nou een goed middel tegen bladluis???

mn klimroos zit nu alweer onder de groene bladluis,en ben al door 2 flesjes antibladluis van de intratuin heen .
een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
  FOK!Babe zaterdag 3 mei 2008 @ 19:08:40 #159
11324 shmoopy
pi_58458197
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 17:57 schreef rollator_GSI het volgende:
is groene zeep opgelost in water nou een goed middel tegen bladluis???

mn klimroos zit nu alweer onder de groene bladluis,en ben al door 2 flesjes antibladluis van de intratuin heen .
Groene zeep en spiritus werkt idd.
Blijkbaar ook brandnetelwater (water koken, 'brandnetelthee' trekken), maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
En uiteraard heel lief zijn voor elk Lieveheersbeestje dat je vinden kan, meteen bij de luisjes zetten.
pi_58458398
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 12:16 schreef Werewolf het volgende:

Hierbij nog een foto van mijn waarschijnlijk zieke perzik. Dokters in de zaal?
Of is ie ten dode opgeschreven?
Perzikkrulziekte. Komt heel veel voor. Je kan in de herfst en weer voor en bij het uitlopen van de knoppen spuiten met zwavel. Als je dit niet doet blijft het probleem bestaan. Op dit moment kan je er niet zoveel tegen doen, omdat alle knoppen al aangetast zijn.
quote:
De laurierkers die ik laatst heb geplant begint geel te worden.
Waarschijnlijk trekt de plant wel bij. Genoeg water en voeding blijven geven. Beetje compost kan ook geen kwaad.
quote:
Ik helemaal blij met mijn uit zaadjes gekweekte clematissen. Kijk ik wanneer ik ze in de tuin kan plaatsen, moet ik nog twee jaar wachten En ik heb al zoveel geduld...
Ook moet ik ze volgens de site nu afknippen tot 20 cemtimeter boven de grond
Zie tekst en foto hieronder
[..]
Da's heulegaar GEEN clematis! Het is een klimmende winde, Ipomoea. Leuke klimmer, maar eenjarig. Afknippen op 20 cm lijkt mij geen goed idee. Zolangzamerhand wordt het buiten warm genoeg, dus de tuin in en planten.
Dan krijg je over een paar maandjes dit, of iets wat er op lijkt:

Succes!
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:22:30 #161
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58459502
goed gezien grobb´nkiek´n! das pispot

Die perzik daar zit een beestje in, spint ofzo moet je m spuiten. Staat die boom lekker in de hete zon?
Anders wordt 't niks...

Ik heb vandaag de hele dag in mijn tuin gewerkt, en 't begint erop te lijken nu!
Graszoden gelegd, mooie soortjes in de border aangeplant:

Echinacea Pallida
Lysimachia Ciliata "Firecracker"
Echinops Bannaticus "Blue Globe"
Digitalis Mertonensis
Aconitum Carmichaelii "Bicolor"
Thalictrum Rochebrunianum
Aster Lateriflorus "Lady in Black"
Aster Dumosus "Kristina"
Aster Dumosus "Lady in Blue"
Oja: ook nog 2 soorten Monarda; "Ou Charm" en "Croftway Pink"

Verder nog een heleboel rotzooi afgevoerd naar 't milieupark, alles weer spic & span!
k zal binnnenkort eens een paar foto's trekken

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 03-05-2008 20:56:40 ]
  zaterdag 3 mei 2008 @ 20:23:48 #162
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58459524
dubbel
pi_58494259
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:21 schreef Grobbenkuiken het volgende:

[..]

Perzikkrulziekte. Komt heel veel voor. Je kan in de herfst en weer voor en bij het uitlopen van de knoppen spuiten met zwavel. Als je dit niet doet blijft het probleem bestaan. Op dit moment kan je er niet zoveel tegen doen, omdat alle knoppen al aangetast zijn.
[..]

Dat wordt zwavel spuiten in het najaar. In ieder geval bedankt.
Hij staat overigens wel het grootste gedeelte van de dag in de zon...
quote:
Waarschijnlijk trekt de plant wel bij. Genoeg water en voeding blijven geven. Beetje compost kan ook geen kwaad.
[..]
Van de week de laurierkers maar even bijmesten dan.
Inmiddels heb ik rond de laurierkers al wat bodembedekkers geplant tegen de katten.
quote:
Da's heulegaar GEEN clematis! Het is een klimmende winde, Ipomoea. Leuke klimmer, maar eenjarig. Afknippen op 20 cm lijkt mij geen goed idee. Zolangzamerhand wordt het buiten warm genoeg, dus de tuin in en planten.
Succes!
Haha, ik had ze opgekweekt uit zaad en ik herinnerde dat er op de verpakking blauwe
klimplanten stonden. Na googlen op blauwe klimplanten dacht ik dat het een clematis was

Bedankt voor de tips
pi_58505213
@ Sigme : de vensterbank (bijna) vol ! Gaat dat straks naar buiten?

@ Rollator: de wolluis op/in de beukhaag wordt nu dagelijks gespoten met 2 el. spiritus en 1 el. vloeibare zeep
in 1 liter water.
Vorig jaar werkte dat (ook) goed!

@ Grobbenkuiken: moooi : de blauwe winde

@ Kaasplankje : hoe groot is jouw tuin ? of ben je opnieuw begonnen?
Zoveel nieuwe planten ! Ik ben benieuwd naar de foto's en kleuren.

In onze postzegeltuin (7 x 4) ook iedere dag wat gedeclutterd: als een flying lady in de tuin.

De beukhaag dus met wolluis geconstateerd en nu 2 dagen gespoten met de zeep/spiritus oplossing.
De rotanstoelen opgefrist met HG spul - duuuur! - Goed resultaat.
Ze waren zwart/groen uitgeslagen na 2 winters buitenstaan.
Het hardstenen tafelblad schoongemaakt en in de olijfolie gezet om "zwart" te maken.

Hierna wat foto's van wat erg groen is geworden de afgelopen paar weken.
Het gras is een mooi tapijtje nu : na vertikuteren en kalk korrels strooien.
Er zit nu wel wat klaver in, zag ik. Wie weet hier wat voor ?
Het pas gezaaide gras doet goed mee.

De clematis is na de zielige zwarte sprietjes eerder, weer volop aan het meedoen.

Nog ene zwarte tulp; de hibiscus heeft lichtgroene puntjes van nieuw blad en uitlopers.

Overal komt akelei op; in roze en blauwe kleuren.
Die komen vast net mooi in bloei als we met vakantie zijn de volgende 2 weken.
Rechts erachter staan de nieuwe lavendelplanten.
De liguster erachter is na 5 jaar aardig hoog (genoeg). Ze zijn begonnen als lucifersstokjes.
Neen, als tandenstokers.

Aan de andere kant ook beukhaag zónder luis. Eronder groeit en bloeit van alles. Ook akelei.
De haag gaat eruit - van de buren - Jammer en er zal wat moois voor terugkomen.
Het wordt in ieder geval géen schutting. Argh.

Achter in de tuin woekert de akelei boven de bodembedekkers uit. Maagdepalm?
De rand ervoor zijn thijm planten met 2 kleuren.
Die komen tot hun recht - vooral als het donker wordt - als de akelei is uitgebloeid.

Ciao
  dinsdag 6 mei 2008 @ 08:06:20 #165
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58505624
@ Kaasplankje : hoe groot is jouw tuin ? of ben je opnieuw begonnen?
Zoveel nieuwe planten ! Ik ben benieuwd naar de foto's en kleuren.

Ik heb bij t huis een "kleine" tuin (alles is relatief hé ) van 40-50 m2 en sinds begin 2007 een compleet verwaarloosde sier-volkstuin erbij van ong. 250 m2.

Die volkstuin ben ik gaan spitten, 2 steek diep, stond helemaal vol met onkruid van een meter hoog. Daarna in fasen 12 m3 grond en 3 m3 zand erop gekruiwagend nieuw hardstenen pad gelegd van gebroken tegels en wat restpartijen.
3 Japanse esdoorns van 3 a 5 meter (2 rode dissectum type en 1 Shirasiwanum "Aureum" vd ondergang gered en erheen verhuisd.
Vorig jaar drainage aangelegd en een vijver gegraven van 3.5 x 5 x 1 meter.
Dit voorjaar alle bomen & struiken uit mijn eigen tuin die te groot waren verhuisd en 't hier bij huis opnieuw ingedeeld en vaste planten gescheurd e.d.
Afgelopen maand gras gelegd en borders gemaakt in mijn volkstuin en vaste planten uitgezocht voor erin.

Het is intussen zó mooi geworden op de volkstuin dat iedereen die erlangs loopt blijft staan en alleen maar oooh's en aaah's uitroept

2007

2008

Cornus Eddy's White Wonder, gisteren

dinsdag 6 mei 2008 @ 15:44:57 #166
45 SiGNe
pi_58513948
Mooie esdoorns, weet je toevallig ook wel type het is?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 19:37:53 #167
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58517685
Die rode bedoel je?

Hmmm wellicht acer palmatum "dissectum garnet" want dat ligt het meest voor de hand?
pi_58600155
De meidoorn is op zijn mooist deze week!

En ook de amerikaanse sering heeft het goed naar het zin op de nieuwe ruime plek.

pi_58606189
Zo, ons kleine donkere schaduwtuintje hebben we gister flink opgeruimd en opgefleurd. Ik heb nu een kruidentuintje ! Peterselie, tijm, munt, basilicum, rozemarijn en oregano hangen nu in twee bakken aan de schutting. Verder nog vrouwenmantel en lavendel.

En als je bij ons omhoog kijkt zie je waardoor het in de zomer zo donker is in onze tuin

pi_58609376
Oh wat zonde, zou je dat niet wat gekapt willen hebben

Lekker al die kruidjes
Heb net in het 'struikengedeelte' achterin even flink staan schoffelen. Met die hitte ja Niet handig
pi_58613793
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:28 schreef Bluezz het volgende:
Oh wat zonde, zou je dat niet wat gekapt willen hebben

Lekker al die kruidjes
Heb net in het 'struikengedeelte' achterin even flink staan schoffelen. Met die hitte ja Niet handig
Ja, best wel, maar dat zijn best wel heel erg beschermde al-eeuwenoude-bomen . Dus die gaan niet weg.
Hooguit een keer een tak die bij ons op het dak lawaai maakt.

Het heeft ook wel mooie kanten trouwens, het zit hier vol vogels (spechten, eksters, vlaamse gaaien, mezen, mussen, roodborstjes, een stelletje houtduiven en merels en lijsters), in de zomer altijd een uiltje en als er wat minder bladeren in zitten kan je de eekhoorntjes door de bomen zien rennen vanuit bed .

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2008 19:40:47 ]
pi_58632644
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 19:21 schreef Grobbenkuiken het volgende:

Da's heulegaar GEEN clematis! Het is een klimmende winde, Ipomoea.

Succes!
..en op de zaadjes kun je trippen:
quote:
De zaadjes van de morning glory plant (Ipomoea tricolor) bevatten een natuurlijk tryptamine, genaamd Lysergic Acid Amide (LSA), dat nauw verwant is aan LSD. De zaadjes kunnen worden gegeten.
pi_58636158
Ik ga een heeeeeeeeele domme vraag stellen
Hoe heten die bomen die nu in bloei staan, met kegelvormige bloei, de kegels omhoog. De bladeren in 3 ovaalvormen. Wat erg, ik weet het gewoon niet, en het dorp staat er vol mee hier
  dinsdag 13 mei 2008 @ 00:01:40 #174
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_58636480
Sering?
Saartje
pi_58636511
Nee, die herken ik wel maar tnxx voor het meedenken.
pi_58638367
quote:
Op maandag 12 mei 2008 23:42 schreef Bluezz het volgende:
Hoe heten die bomen die nu in bloei staan, met kegelvormige bloei, de kegels omhoog. De bladeren in 3 ovaalvormen. Wat erg, ik weet het gewoon niet, en het dorp staat er vol mee hier
fotootje ????
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  dinsdag 13 mei 2008 @ 07:16:09 #177
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58638445
quote:
Hehehe je bedoelt vast paardenkastanje; Aesculus.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 07:21:38 #178
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58638466
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:38 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

..en op de zaadjes kun je trippen:
[..]

-doe normaal-

[ Bericht 23% gewijzigd door remlof op 13-05-2008 09:59:36 ]
  FOK!Babe dinsdag 13 mei 2008 @ 09:15:10 #179
11324 shmoopy
pi_58639271
quote:
Magnolia?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 09:22:57 #180
54772 Silmarwen
pi_58639353
Magnolia's zijn hier wel uitgebloeid onderhand?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 12:35:23 #181
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_58642451
Kastanjes lijkt me ook 't meest logisch inderdaad. Die staan hier ook mooi in bloei.

Hier overigens een héle grote kastanje bij een vriend van me op de boerderij:

's Middags en 's avonds helemaal windstil en schaduw op dat terras achter. Heerlijk.

[ Bericht 69% gewijzigd door Xebber op 13-05-2008 12:42:42 ]
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_58647233
Jaaaaaaaaaa die is het Lichtroze/wit of wat meer roze.
Hè natuurlijk een kastanje

Tnxx all

PS wat een mooie Xebber! Ik zal van de mooisten/grootsten hier ook even een foto schieten

[ Bericht 19% gewijzigd door Blues op 13-05-2008 17:01:20 ]
pi_58680026
Zeg, ik zit hier met al die zaailingen, winde, Indische kers, dat werk, en die zijn al behoorlijk de hoogte in geschoten, dus die wil ik eigenlijk gewoon gaan uitplanten.
Nou zit ik toch een beetje met het feit dat we pas in half mei zitten, en er qua temperatuur nog van alles kan gebeuren.

Iemand advies, alvast planten of toch maar even wachten?
  donderdag 15 mei 2008 @ 10:53:26 #184
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_58680631
*zucht*
Ik wil ook zo graag weer een tuin-tuin ipv dat tegelpark wat er bij ons achter ligt...
Hopelijk gaat het er deze zomer eindelijk van komen. De hele zooi zo'n 20-30cm omhoog halen en indelen, nieuwe schutting, schuurtje erbij en eindelijk weer aarde en plantjes.

Tot die tijd lurk ik mee in dit topic.
pi_58680780
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:53 schreef Brighteyes het volgende:
*zucht*
Ik wil ook zo graag weer een tuin-tuin ipv dat tegelpark wat er bij ons achter ligt...
Hopelijk gaat het er deze zomer eindelijk van komen. De hele zooi zo'n 20-30cm omhoog halen en indelen, nieuwe schutting, schuurtje erbij en eindelijk weer aarde en plantjes.

Tot die tijd lurk ik mee in dit topic.
Box in de tuin zetten, menneke erin, en lekker aan de slag, zo deed ik dat ook altijd.
En ze vinden op die leeftijd wurmen best lekker.
  donderdag 15 mei 2008 @ 11:28:44 #186
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_58681441
Box in de tuin heb ik idd al wel gedaan maar er valt echt niet veel te tuinieren aan die verzakte boel bij ons.

Ik heb 2 vierk. meter grond en daarin staat een enorme hortensia en een verluiste roos en dat is het dan wel.
Oh, en ik heb een paar potten met wat dingetjes erin, die geef ik elke avond met heel veel liefde water.
De rest komt dus hopelijk later als we geld en tijd hebben om de hele boel radicaal aan te pakken.
pi_58683705
Ja, dan kan ik me voorstellen dat je groene vingers jeuken als je dit topic doorleest.
Maar het komt nog, dus je kunt alvast lekker voorbereiden in je hoofd.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 07:30:21 #188
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58698747
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 10:22 schreef shmoopy het volgende:
Zeg, ik zit hier met al die zaailingen, winde, Indische kers, dat werk, en die zijn al behoorlijk de hoogte in geschoten, dus die wil ik eigenlijk gewoon gaan uitplanten.
Nou zit ik toch een beetje met het feit dat we pas in half mei zitten, en er qua temperatuur nog van alles kan gebeuren.

Iemand advies, alvast planten of toch maar even wachten?
als k jou was zou ik het er op wagen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsheiligen

bij mij staat ook alles wat vorstgevoelig is allang buiten, mja ik woon een beetje aan de kust en daar vriest het nooit zo streng.
  FOK!Babe vrijdag 16 mei 2008 @ 09:16:24 #189
11324 shmoopy
pi_58699696
Ja, Ijsheiligen, ik hoor het Rob zo zeggen, daar dacht ik dus aan.
Ze stonden met dat mooie weer al lekker te ontluiken buiten op een tafel, maar als het straks even kan tussen de buien door, dan waag ik het er gewoon op.
pi_58741398
Hier ook een kastanjeboom.
Er stonden er 3 op een rij, maar de andere 2 zijn gesneuveld met de februaristorm vorig jaar.
Life is Music
pi_58783153
Nieuwe aanwinst : Ooievaarsbek!

dinsdag 20 mei 2008 @ 19:28:22 #192
41860 rollator_GSI
Zastava GTI-killer
pi_58786751
ik vind het best moeilijk om te bepalen wanneer je je planten nou water moet geven,hoe vaak als het echt warm is??,wanneer moet je ermee stoppen???

welke plant kan ertegen,welke niet ??

hoe doen jullie dat??
een beetje vreemd ,maar wel lekker !!
pi_58787894
Ik loop als het een paar dagen heel droog is gewoon met een flinke gieter rond en geef alles water... niet op de bladeren maar zo dicht mogelijk bij de grond.
  dinsdag 20 mei 2008 @ 23:09:01 #194
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58792238
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 16:31 schreef Bluezz het volgende:
Nieuwe aanwinst : Ooievaarsbek!

[ afbeelding ]
Leuk!

ik ben gek van ooievaarsbek
  dinsdag 20 mei 2008 @ 23:16:07 #195
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_58792395
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 19:28 schreef rollator_GSI het volgende:
ik vind het best moeilijk om te bepalen wanneer je je planten nou water moet geven,hoe vaak als het echt warm is??,wanneer moet je ermee stoppen???

welke plant kan ertegen,welke niet ??

hoe doen jullie dat??
Alles wat in potten staat moet je bijhouden, dat droogt 's zomers snel uit. Zeker met een windje zoals vandaag. Steek een vinger in de aarde en je weet 't.

Voor de rest; wat gewoon in de tuin staat zo weinig mogelijk, alleen pas aangeplante/verplante dingen. Sommige soorten hebben wel wat meer water nodig dan andere. Hangt ook van jou tuin af natuurlijk.
  woensdag 21 mei 2008 @ 15:56:45 #196
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_58803974
Als 't 25 graden of warmer is geweest, sproei ik gewoon mijn hele tuin. Nooit problemen mee gehad.

Wel 's avonds als mijn hele tuin in de schaduw ligt.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  woensdag 21 mei 2008 @ 16:12:25 #197
45 SiGNe
pi_58804264
's ochtends of 's avonds inderdaad, niet overdag omdat door het temperatuurverschil tussen de wortels en de aarde ervoor kan zorgen dat de kleine haarwortels kapot gaan (en uiteindelijk je hele plant)

Zelf ben ik een voorstander van 's ochtends, dan heeft de plant de hele dag genoeg voedingsstoffen om te groeien en te bloeien.
Mijn bonsai moeten in elk geval elke dag water hebben (kleine potjes tenslotte) en op dagen boven de 25 graden mogen ze zelfs 's avonds nog een tweede portie..

[ Bericht 19% gewijzigd door SiGNe op 21-05-2008 16:18:51 ]
  Moderator vrijdag 23 mei 2008 @ 10:02:24 #198
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_58849006
Alles gaat lekker hier ook.

Mijn bananen:

Mijn canna's:

De palmpjes groeien ook langzaam maar zeker:

Ik heb een kiwi gekocht deze week :

Het gaat goed
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_58852087
Ik stond gisteravond wat kruiden te plukken voor in de pastasaus, en ik vroeg me af of ik eigenlijk wel "goed pluk" (wat een uitdrukking )

Bijvoorbeeld van de basilicum haal ik telkens het bovenste topje eraf met de grootste blaadjes, maar van de oregano haal ik lange stengels weg (ik trek ze er niet uit maar breek ze zeg maar vlak boven de onderste nieuwe aanwas).

Doe ik dit eigenlijk wel goed Moet ik nog ergens op letten? Of maakt het niet uit welke delen van de plant je weghaalt om te gebruiken. (Ik heb peterselie, oregano, basilicum, tijm, munt en rozemarijn).

Ja, ik ben een echte tuinbeginner ja ik twijfel over alles en ben als de dood dat m'n kruiden weer doodgaan, net zoals ze altijd deden toen ze nog in de keuken in potten stonden.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2008 11:56:22 ]
pi_58958943
Zooooooooo hier heb ik lang niet gepost. Tijd voor een foto update van mijn tuintje!

Lief viooltje

Mijn mooie judasboom

Blauwe regen op lekker kromme stam

Nog meer Judasboom

En nog eentje

Mooie papaver Patty's plum (ja ik moet ook aan de doos van Patty Brard denken bij die naam )

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')