Waarom zou je niet op school komen als je de pil slikt?quote:Op zondag 17 februari 2008 00:20 schreef MouzurX het volgende:
Beetje stomme vraag hoor maar komt er dus op neer dat een 19 jarige "vrouw" tegen een vriend zei dat ze de pil nam en dat ze daarom er vaak niet was op school en nu concludeerd die vriend dat ze dan automatisch "regelmatig" seks heeft .... Nou lijkt mij dat een beetje een voorbarige conclusie ....
Ze kan toch ook gewoon de pil nemen voor het geval dat of?
Nou sommige vrouwen krijgen toch erge last (allemaal klachten enz) van de pil?quote:Op zondag 17 februari 2008 00:28 schreef lienelien het volgende:
[..]
Waarom zou je niet op school komen als je de pil slikt?![]()
Maar ik ben op m'n 16e met de pil begonnen omdat ik ruim 12 dagen non stop ongesteld was, en dan ook erg last had van migraine. Ik had toen geen vriendje, laat staan seks. Ik gebruik(te) de pil dus om m'n ongesteldheid te kunnen plannen en om te zorgen dat het dan wat korter duurde.
Beetje vreemde aanname van die vriend van je.
hm. Nou, als je zó erg last van de pil zou hebben dat je niet naar school zou kunnen, dan neem ik aan dat je er dan zo snel mogelijk mee stopt. Maar tuurlijk kan je er last van krijgen, die hormonen zijn niet altijd even leuk voor je lichaam..quote:Op zondag 17 februari 2008 00:32 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nou sommige vrouwen krijgen toch erge last (allemaal klachten enz) van de pil?
Maarja ik vond het ook nogal raar ja die aanname.
Heeft die vriend dus erg weinig vertrouwen in die vrouw, ligt er ook maar net aan welke pil je slikt,quote:Op zondag 17 februari 2008 00:20 schreef MouzurX het volgende:
Beetje stomme vraag hoor maar komt er dus op neer dat een 19 jarige "vrouw" tegen een vriend zei dat ze de pil nam en dat ze daarom er vaak niet was op school en nu concludeerd die vriend dat ze dan automatisch "regelmatig" seks heeft .... Nou lijkt mij dat een beetje een voorbarige conclusie ....
Ze kan toch ook gewoon de pil nemen voor het geval dat of?
Ik ben uiteindelijk helemaal gestopt met alles, kindje gekregen en nu weer aan de pil. Het lijkt nu iets beter te gaan dan voorheen, maar helemaal optimaal is het niet. Maar ik heb de hormonen nodig.quote:Op zondag 17 februari 2008 11:57 schreef lienelien het volgende:
ja, snap ik. Maar dan stop je er toch mee.. zoals jij dus een spiraaltje probeerde ed
Maar wat gebruik je nu dan?
ja. Zolang je hem maar binnen 12 uur sliktquote:Op maandag 25 februari 2008 15:19 schreef DIR het volgende:
Mijn vriendin gebruikt de combinatiepil. Stel je neemt m normaal om 22 uur, vergeet hem 1x in de eerste week en 2x in de derde week. Alle drie de keren neem je hem ongeveer 10 uur te laat. Ben je dan nog beschermd?
Hoe (zeker) weet je dat? In de bijsluiter staat namelijk volgens mij wat andersquote:Op maandag 25 februari 2008 16:12 schreef Twinky het volgende:
[..]
ja. Zolang je hem maar binnen 12 uur slikt
dan moet je de bijsluiter maar eens goed lezenquote:Op maandag 25 februari 2008 16:37 schreef DIR het volgende:
[..]
Hoe (zeker) weet je dat? In de bijsluiter staat namelijk volgens mij wat anders![]()
We hebben geen in een kindje namelijk
De pil beschermt omdat de hormoonspiegel boven een bepaalde waarde blijft. Daardoor is er geen eisprong. Een deel van de hormonen van een pil komt in het bloed terecht, de rest gaat via het spijsverteringskanaal weer naar buiten.quote:Op maandag 25 februari 2008 16:37 schreef DIR het volgende:
[..]
Hoe (zeker) weet je dat? In de bijsluiter staat namelijk volgens mij wat anders![]()
We hebben geen in een kindje namelijk
kanquote:Op maandag 3 maart 2008 11:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik slik de pil nu een maand of 4 door, maar ik merk dat mijn lichaam dat niet meer zo tof vindt (doorbraakbloedingen, veel hoofdpijn), dus ik wilde graag een stopweek inlassen. Ik ben nu halverwege m'n huidige strip, kan ik nu een weekje stoppen, of moet ik deze strip gewoon afmaken? Ik dacht (en hoop) zelf het eerste, maar ik wil uiteraard geen risico's lopen.
Ja toch, je bent na zeven dagen veiligquote:Op donderdag 13 maart 2008 00:03 schreef Shelloz het volgende:
Hey Twinky (en anderen),
Ik had even een vraagje...
Mn vriendin wilde gedurende 1 cyclus de pil niet slikken. Ze wilde kijken wat voor effect bepaalde huidbehandelingen hadden, zonder een pil die acne ed verminderde. Dus is ze gestopt na haar laatste stopweek, 1e week van februari was dit. Ongeveer 2.5 week later heeft ze 1 dagje kort gebloed. Ze dacht zelf dat ze ongesteld was, maar later zei ze dat ze dat toch niet was. Soort van doorbraakbloeding zonder pil dus. Maar goed, inmiddels is ze nog altijd niet normaal ongesteld geworden. Ze wil namelijk gewoon weer met de pil beginnen, want we worden de condooms wel een beetje zatEn dat kan natuurlijk het veiligst op de dag van ongesteldheid...
Maar goed, die laat op zich wachten. Ik weet dat het na het slikken van de pil enige tijd kan duren voordat je weer normaal menstrueert, maar ze heeft 'slechts' 7/8 maanden de pil geslikt. We zijn niet bang dat ze zwanger is, maar het is wel vervelend dat ze zo niet kan beginnen aan de pil.
Enig idee hoe lang dat grofweg duurt? Want ook al zou ze nu gewoon spontaan beginnen met het slikken van de pil, ik heb zelf niet het idee dat je dan na 7 dagen zou zijn beschermd. Voordat ze begon met de pil had ze overigens een regelmatige cyclus (28)
dat is bij iedereen verschillend, maar wees er blij om! Er is niks mis hoorquote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:03 schreef mandietjuh het volgende:
Ik hoop graag een beetje antwoord op mijn vraag te krijgen, omdat ik de hele tijd denk dat er iets is met mijn lichaam.
is het normaal dat je de pil slikt dat je maar 2-3 dagen menstrueert? De eerste dag verlies ik dan veel bloed en de 2e dag is het normaal en de 3e dag valt er niks meer te bloeden. Of ligt dat bij iedereen weer anders? ik gebruik zelf de microgynon 30.
Is lang, al gebeurt het wel vaker als je op de eerste dag van je ongesteldheid begint... Is het ook je eerste pilstrip enzo?quote:Op woensdag 26 maart 2008 22:13 schreef Nora.. het volgende:
Ik ben nu bijna twee weken ongesteld geweest (1e keer pil), is dat ook normaal te noemen op een of andere manier?
Bij beide zit ze dus nog goed.quote:# Tussen twee pillen mag nooit meer dan 36 uur zitten.
# De pil is nog betrouwbaar als je hem binnen 12 uur slikt na het vaste moment dat je hem normaal gesproken inneemt.
Dit is de eerste pil uit de 2de week. Hebben de "regels" van de 1ste week totaal geen invloed nu..?quote:#
Pil vergeten in de eerste week
# Neem de vergeten pil alsnog in en ga door met de pilstrip. De eerste 7 dagen zijn onveilig. Er kan een eisprong optreden, dus gebruik condooms! Heb je geneukt in de 2 dagen voor of 7 dagen na het vergeten van de pil ? Ga dan naar je huisarts voor eventueel de Morning-After-Pil.
Pil vergeten in de tweede week
Neem de vergeten pil alsnog in en ga door met de pilstrip. Een Morning-After-Pil is niet nodig, de pil blijft veilig.
en dan wel beginnen met de nieuwe strip, of daar ook mee wachten?quote:Op maandag 14 april 2008 22:36 schreef Twinky het volgende:
Hmm.. Even afwachten is hier de key denk ik. Misschien krijg je deze maand nog een bloeding en anders zou ik het volgende maand nog een keer proberen en als je dan weer geen onttrekkingsbloeding krijgt even langs de huisarts.
Ik heb zelf ook geen ervaring met zo lang doorslikken, ik deed het meestal drie maanden achter elkaar. Laat maar weten hoe het afloopt!
leek mij ook het beste planquote:Op maandag 14 april 2008 23:00 schreef Twinky het volgende:
Gewoon nieuwe strip beginnenEn dan volgende maand nog een keertje stopweek houden!
Gelukkig maarquote:Op donderdag 17 april 2008 21:49 schreef littledrummergirl het volgende:
toen ik weer 2 dagen geslikt had werd ik alsnog ongesteld![]()
ik kan het dus nogreden genoeg om over een half jaartje weer te proberen
Doorslikken! Al heb je dan wel kans op doorbraakbloedingen. Doorslikken kan theorethisch gezien probleemloos al hebben sommigen dan dus last van doorbraakbloedingen of spotting.quote:Op zondag 20 april 2008 16:34 schreef Scave het volgende:
Binnenkort ga ik op vakantie en dan wil ik liever niet ongesteld zijn.. Kan ik dan beter de pil doorslikken, dus de tweede strip er achteraan, of een week eerder stoppen, zodat de stopweek ook een week eerder valt?
kan ik echt niet zeggen, is bij iedereen verschillend. Als je nog genoeg tijd hebt voor de vakantie kun je het uitproberen. Je kunt ook gewoon doorslikken en dan kijken hoe het loopt, mocht je dan doorbraakbloedingen krijgen is het niet zoveel en met een inlegkruisje/minitampon makkelijk op te lossen.quote:Op zondag 20 april 2008 17:13 schreef Scave het volgende:
Is de kans op een doorbraakbloeding dan groot?
Ik heb de pil namelijk nog nooit doorgeslikt, dus ik ben hier niet bekend mee..
True. De Pil zal ook heus niet het gezondste zijn nee. Geloof ik best. Maar so far so good...quote:Op woensdag 23 april 2008 22:09 schreef loveli het volgende:
Ik zit niet in die branche, maar heb er goed over nagedacht omdat het met mijn familieachtergrond misschien niet goed is om aan de pil te gaan. Zelf gebruik ik geen hormonen en weet ik hoe mijn lichaam werkt, voor mij de juiste oplossing. Een bijkomstigheid is dat ik inmiddels aardig wat weet over de werking van de pil, die info deel ik met regelmaat op dit forum.
Ik hoop dat meer vrouwen en meisjes te weten komen wat de pil precies doet in het lichaam. Van een apparaat lees je de gebruiksaanwijzing voor je ermee aan de slag gaat. Waarom zou je dat voor je lichaam niet doen?
ik kreeg van de huisarts "een maand voor alle zekerheid" te horen, maar in principe is de pil na 2 dagen al veilig... maar ik zou ff voorzichtig doenquote:Op vrijdag 25 april 2008 13:54 schreef JeroenV het volgende:
Ik ga me als man ook eens melden in dit topique met een vraag![]()
Mijn vriendin is sinds kort aan de pil. Maar vanaf hoeveel dagen na het begin is de pil in werking? Ze was niet ongesteld toen ze begon.
Ze zei zelf namelijk 10 dagen, maar ik zag ergens anders weer veel later staan.
En ik wil het toch wel redelijk zeker weten voor we met een probleempje zitten
Voor haar zou dan dus 3 gelden, dus na een maand. Maar Twinky zegt dus weer 7...quote:1. Als je met slikken begint op de eerste dag van je menstruatie is de pil gelijk betrouwbaar. Een uitzondering is de minipil, die pas na een week betrouwbaar is.
2. Begin je tijdens je menstruatie met slikken, maar pas nà de eerste dag, dan is de pil niet onmiddellijk betrouwbaar.
· De één fase pil is pas na een week betrouwbaar.
· De meerfasen pil en minipil zijn dan de hele eerste maand onbetrouwbaar.
· Op de lijsten waarop alle pilmerken genoemd staan kun je zien of jouw pil een één fase pil, een meerfasen of een minipil is.
3. Begin je pas na je menstruatie met slikken, dan is de pil de hele eerste maand niet betrouwbaar, welk merk je ook slikt. Het is dan pas betrouwbaar vanaf de tweede strip.
of natuurlijk ff de appotheek of de huisarts bellenquote:Op vrijdag 25 april 2008 15:06 schreef Twinky het volgende:
nou weet je, misschien staat het wel in de bijsluiternee zonder grapjes! heb je daar al aan gedacht
quote:Kan ik zomaar overstappen op een andere pil?
Wanneer u om wat voor reden dan ook op een ander pilmerk wilt overstappen, kunt u dit het beste met uw huisarts bespreken. Uw apotheker kan u meer vertellen over de voor- en nadelen van de verschillende merken.
Heeft u besloten op welke pil u wilt overstappen, dan moet u de 'oude' strip waar u mee bezig bent eerst helemaal opmaken. Daarna kunt u zonder pauzeweek overstappen op de nieuwe pil. De nieuwe pil is direct veilig. Bestaat de oude pilstrip uit 28 tabletten, gebruik de laatste zes dan niet meer.
Wilt u toch een stopweek inlassen, gebruik dan in de eerste week dat u de nieuwe pil gebruikt ook condooms.[
Van internet:quote:Op zaterdag 26 april 2008 11:12 schreef Chicolate het volgende:
Ik heb behoorlijk wat last van acne, dat is de reden dat ik ga overstappen naar de Diane: de middelen die ik nu gebruik werken niet goed meer. Anders zou ik het ook niet gedaan hebben, heb gelezen over de bijwerkingen en nadelen.
Ik ben geen huisarts, maar ik heb voldoende gezond verstand om te begrijpen dat je met acne niet terug moet naar de M30.quote:Dat ook aan mijn arts voorgelegd en samen besloten om het te proberen, maar als ik last heb van de bijwerkingen, dat ik weer terug ga naar de Microgynon.
De pil wordt net zoals veel andere geneesmiddelen juist door de darm opgenomen. Het is dus wel degelijk oppassen geblazen als je aan de race bent. Ik citeer van Apotheek.org:quote:Op zondag 25 mei 2008 22:07 schreef TeHOne het volgende:
klein vraagje:
Ik heb weleens gehoord dat de pil onbetrouwbaar is als je aan de diarree bent, klopt dit?
Mij lijkt dit onzin aangezien het feit dat diarree een darm infectie is en de pil al in de maag door het lichaam wordt opgenomen.
quote:Wat moet ik doen bij braken of diarree?
Braken en waterdunne diarree kunnen de betrouwbaarheid van de pil in gevaar brengen. Wanneer u binnen vier uur na het innemen van de pil moet braken of last hebt van waterdunne diarree, neem dan enkele uren later een nieuwe pil in uit een reservestrip. Neem de pil pas in als de misselijkheid wat is afgenomen. Dit kan tot uiterlijk 36 uur na het innemen van de laatste pil die wel goed in het lichaam is opgenomen. Heeft u een pilstrip met pillen van verschillende kleuren, let er dan op dat u dezelfde kleur neemt.
Als de periode van 36 uur voorbij is en het braken of de diarree blijft aanhouden, dan gelden dezelfde adviezen zoals beschreven bij de vraag 'Wat moet ik doen als ik de pil vergeten heb?' Bij gewone diarree, dat wil zeggen dunne ontlasting, hoeft u niets te doen.
Ik zou me niet al te druk maken. Je lichaam moet nog wennen. Tussentijds bloedverlies is niet ongebruikelijk als je net begonnen bent. Ik zou het een paar maanden aankijken. Als je dan nog steeds spot, zou ik even overleggen met je huisarts. Het kan dan zijn dat de samenstelling van deze specifieke pil niet ideaal voor je is.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 09:32 schreef Jipje het volgende:
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar ik ben sinds 1,5 week weer aan de pil, na een aantal jaar (2, 3?) de Nuvaring gebruikt te hebben. Ik heb nog nooit spotting of zoiets gehad, maar nou ging ik vanmorgen naar de wc en had ik ineens oud bloed in mn onderbroek...
Is dit gebruikelijk dat jullie weten? Ik snap er niks van, bij de overgang van pil naar nuvaring had ik nergens last van. Ben overgestapt van de nuvaring naar de pil nadat ik een gewone stopweek gehad had.
Mwa, wennen. Ik heb de microgynon altijd gehad voordat ik overstapte op de nuvaring. En nu dus weer. Die spotting duurde maar een halve dagquote:Op zondag 25 mei 2008 22:44 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik zou me niet al te druk maken. Je lichaam moet nog wennen. Tussentijds bloedverlies is niet ongebruikelijk als je net begonnen bent. Ik zou het een paar maanden aankijken. Als je dan nog steeds spot, zou ik even overleggen met je huisarts. Het kan dan zijn dat de samenstelling van deze specifieke pil niet ideaal voor je is.
quote:Ik heb trouwens een naar de werkzame stoffen zitten kijken, en ze zeggen dat dat hormoon van de mirena ervoor zorgt dat je minder tot niet ongesteld wordt. Die stof (levonorgestrel) zit ook in mijn pil. Maar ik ben nu echt megaongesteld, terwijl ik daar met de nuvaring dus geen last van had, daarmee was ik veel minder ongesteld. Komt dat dan echt alleen door dat 2e hormoon wat de pil bevat? Zorgt dat ervoor dat er baarmoederslijmvlies opgebouwd wordt?
Goh, ik heb toch altijd gedacht dat de microgynon 30 een minipil was...quote:
Ahum.. Bijna alle pillen zijn combinatiepillen, Microgynon ook. Combinatiepil betekent dat de pil is samengesteld uit een oestrogeen en een progestageen. Waarschijnlijk bedoel je dat dit niet het geval is wanneer een meer-fasen-pil of de mini-pil wordt gebduikt, dan zijn de spelregels inderdaad anders.quote:Op donderdag 5 juni 2008 19:49 schreef lienelien het volgende:
(Alleen als je een pil zoals Microgynon oid gebruikt, deze regel gaat niet op als je een combinatiepil gebruikt)
Oh, ja ik bedoelde juist ook meerfasenpil ipv combinatiepil!quote:Op vrijdag 6 juni 2008 00:50 schreef loveli het volgende:
[..]
Ahum.. Bijna alle pillen zijn combinatiepillen, Microgynon ook. Combinatiepil betekent dat de pil is samengesteld uit een oestrogeen en een progestageen. Waarschijnlijk bedoel je dat dit niet het geval is wanneer een meer-fasen-pil of de mini-pil wordt gebduikt, dan zijn de spelregels inderdaad anders.
Pff, stomme ouders dan.quote:Op zondag 8 juni 2008 13:18 schreef Soullie89 het volgende:
Hey, mijn vriendin is ongeveer 2 weken geleden gestopt met het slikken van haar pil, dit moest ze omdat ze geen goedkeuring had van haar ouders.
Will doquote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:26 schreef loveli het volgende:
Ik heb wel een paar tips en wat uitleg voor je, maar ik wil ook geen 30 keer hetzelfde posten in dit topic.
Lees even het topic door (vooral alle posts van mij, niet arrogant bedoeld), als er daarna nog vragen zijn beantwoord ik ze met alle plezier.
Alles doorgelezen. Geen antwoorden op mijn vragen gevonden.quote:
Wat bedoel je? Is dat de vijfde dag van mijn menstruatie?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 13:19 schreef loveli het volgende:
En voor Viking, als je de pil niet gebruikt voor anti-conceptie, kun je het best op dag 5 van je cyclus beginnen met slikken. Dan komt 'ie het best overeen met je eigen hormoonhuishouding.
nou ja, vind dat zelf ook altijd wel tricky maar als je de doktoren en bijsluiter moet geloven dan zit je goed als je gewoon bloedverlies hebt. En dat heb je gehad . Hevig zelfsquote:Op zondag 15 juni 2008 20:49 schreef yasmin17 het volgende:
Ik heb afgelope maand veel last gehad van diaree. In de bijsluiter staat dat je dan meteen de volgende pil moet nemen zodat die betrouwbaar blijft. Ik heb dat niet gedaan, op dat moment gewoon niet aan gedacht. Ik zit nu in de stopweek en ben maar een beetje ongesteld geworden, maar 1 dag hevig en daarna nog maar een klein beetje. Is er een kans dat ik zwanger ben? Ik heb de pil veder wel gewoon elke dag geslikt.
bijsluiter geeft ook antwoord maar ja idd: als de strip op is dan is het ff een paar daagjes wachten voordat je weer ongesteld wordt.quote:Op maandag 7 juli 2008 15:54 schreef DuTank het volgende:
Wanneer wordt de vrouw weer ongesteld? Als zo'n strip op is?
Dus als vandaag die strip op is gegaan, wordt ze pas over paar dagen ongesteld? Dus niet meteen morgen?quote:Op maandag 7 juli 2008 15:58 schreef Apotheose het volgende:
[..]
bijsluiter geeft ook antwoord maar ja idd: als de strip op is dan is het ff een paar daagjes wachten voordat je weer ongesteld wordt.
Ja, maar dan zijn we sowieso de lul, omdat het vannochtend nog losging. Maar nog even afscheidsbats voor vakantie, jeweetquote:Op maandag 7 juli 2008 17:59 schreef Twinky het volgende:
yep, is veilig! Mits ze afgelopen week wel netjes geslikt heeft
Goed ideequote:Op maandag 7 juli 2008 18:26 schreef kaatjejannie het volgende:
vanmorgen bij de apotheek geweest voor de pil. Ik heb altijd de lovette. De assistente vertelde dat ik nu een merkloze krijg. Die kost me niks, de lovette kost 34 euro per 6 maanden.
Ben benieuwd. Morgen kan ik hem ophalen. Ik slik hem 3 maanden, mocht ik nou toch weer andere klachten krijgen dan ga ik zo weer de lovette halen.
Dan hoef je je geen zorgen te maken.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 14:20 schreef Miss_S het volgende:
Na een stopweek van 5 dagen
Mogen ze toch de bijsluiter eens gaan updatenquote:Op maandag 14 juli 2008 13:59 schreef loveli het volgende:
De nieuwe richtlijn is, dat je je pas zorgen hoeft te gaan maken als je twee pillen bent vergeten.
Zie ook dit PDF-je.
http://nhg.artsennet.nl/u(...)CH_R1961591324953952
Nee, dat mogen ze niet. De bijsluiter van de pil is door de fabrikant geschreven, aansprakelijkheid enzo. Raak je zwanger als je je niet aan die bijsluiter houdt, dan is het je eigen schuld en niet die van de pil.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:51 schreef SweetLakeDeluxe het volgende:
Mogen ze toch de bijsluiter eens gaan updaten![]()
please wat info over wel of geen gummiquote:ja ben em in de 2e week vergeten.. en helemaal neit ingenomen.. de dag erna wel toen half ongesteld geworden en toen weer gwn normaal geslikt
paar dagen erna heb ik dus wel een paar pillen nog gehad
Aaah mooi, dankje, dat dacht ik ook al, daarom hadden we onbeschermd geprobeerd na een paar keer, maar toen werden we allebei toch paranoide ook aangezien enkele sites het weer over een maand hebben ipv een week, drama compleet.quote:Op maandag 28 juli 2008 09:16 schreef lienelien het volgende:
Geen probleem, want microgynon is sowieso na 7 dagen veilig, op welk moment in je cyclus je de eerste pil hebt ingenomen. Niets aan de hand dus, je bent al een paar dagen beschermd
Dat van een maand heb ik vaker gelezen ja, geldt misschien voor een andere soort pil oid, beetje vreemdquote:Op maandag 28 juli 2008 11:35 schreef SnowCockroach het volgende:
[..]
Aaah mooi, dankje, dat dacht ik ook al, daarom hadden we onbeschermd geprobeerd na een paar keer, maar toen werden we allebei toch paranoide ook aangezien enkele sites het weer over een maand hebben ipv een week, drama compleet.(jij hier?
)
(3x keer gedaan hoor, maar stond niks over vóór eerste dag menstruatie, op internet ook weer iets anders, para zeg ik jequote:Op maandag 28 juli 2008 20:04 schreef lienelien het volgende:
[..]
Dat van een maand heb ik vaker gelezen ja, geldt misschien voor een andere soort pil oid, beetje vreemd
(ja, ik help graag mensen die het te moeilijk vinden om een bijsluiter te lezen)
Ik weet niet hoor, maar waarom is het zo moeilijk om de bijsluiter te lezen.quote:Op maandag 11 augustus 2008 00:15 schreef yvankaloveyou het volgende:
Als ik aan de pil begin als ik ongesteld ben wanneer werkt het dan dat je niet zwanger kunt
raken?
Ik heb geen idee waarom dat stomme ding niet goed werkt. Volgens de huisarts is het gewoon vette pech... Maar ja, daar ben ik niet echt mee gerust gesteld. Over andere anticonceptie heb ik uiteraard wel nagedacht, maar er is er eigenlijk geen 1 die me trekt. Maar goed, 10 pillen slikken zit ik ook niet op te wachten, dus dan maar gewoon dubbel dutch blijven.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:17 schreef loveli het volgende:
Nee. Pas als je 10 pillen slikt krijg je evenveel hormonen binnen als de MAP. Weet je ook waarom de pil bij jou niet goed werkt? Misschien word het tijd om over andere AC-middelen na te denken.
Er hebben wel steeds een aantal jaren tussen gezeten, vandaar dat de huisarts zegt: geval van pech. Eerste keer was 10 jaar geleden, 2de keer 7 jaar geleden, laatste keer is 3 jaar geleden.quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:42 schreef loveli het volgende:
Twee bekende mogelijkheden:
Spijsvertering. Als dat niet helemaal lekker gaat, kan het zijn dat je de hormonen ook niet goed opneemt. Sowieso wordt het grootste deel van de hormonen onbenut naar buiten gewerkt. De tablet valt in je maag al uit elkaar en slechts een deel ervan wordt uiteindelijk in (volgens mij, ben geen expert) de dunne darm in je bloed opgenomen.
Vet. Hoe meer vetweefsel je hebt, des te meer oestrogeen maak je aan. Vrouwen met overgewicht hebben meer kans dat ze zwanger worden terwijl ze de pil slikken.
Zijn je hormoonwaarden nagekeken? Na meerdere zwangerschappen tijdens pilgebruik lijkt me dat toch wel het eerste wat de HA moet laten nakijken. En een zwaardere pil? Als je nu bv aan de Microgynon 30 bent kun je de M50 overwegen.
En de pil zoveel mogelijk zonder stopweek doorslikken? In de stopweek daalt de hormoonspiegel, waardoor er weer eitjes kunnen rijpen. Normaal gesproken rijpen die niet genoeg om te springen, maar in jouw geval misschien wel. Doorslikken voorkomt dat.
Nee. Als je de pil 1 of meer dagen later inneemt dan dat het zou moeten, kan je onverhoopt een eisprong krijgen. Als je je bedenkt dat zaad een tijdje kan blijven 'leven', (met andere woorden, als je het zo rond het midden/eind van de stopweek hebt gedaan) kun je dus zwanger worden. Dat is dan ook de reden dat je stopweek nooit langer mag zijn dan 7 dagen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:54 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ben het even kwijt hoor.....
Zit nu sinds gister in de stopweek. Nu weet ik dat de stopweek veilig is (heb alles goed en op tijd geslikt ja), maar heb de strip waarmee ik na de 7 dagen stop mee moet beginnen nog niet binnen.. is geloof ik wat misgegaan met de bestelling..
Mijn vraag is dus..... is de stopweek ook veilig wanneer ik na de pauze van 1 week niet op tijd aan een nieuwe strip kan beginnen? (en de stopweek dus langer wordt????)
Ik snap dat ik bij te laat beginnen DAARNA onveilig bezig ben.. Maar een vriendinnetje beweerde kwam dus met het "ervoor ook niet veilig" verhaal..
Wat me vaag lijktmaargoed vraag het voor de zekerheid
Ja, ik geloof van welquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 23:27 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Maw (ervan uitgaande dat de pil VOOR de stopweek juist geslikt is)
-seks IN de stopweek is veilig, wanneer er op de juiste dag begonnen wordt met de nieuwe strip NA de stopweek.
-seks IN de stopweek kan onveilig zijn, wanneer er niet op de juiste dag beginnen met de nieuwe strip NA de stopweek.
Heb ik het zo weer goed een rijtje staan?
Maw er bestaat dus toch zoiets als wat wij dan "zwanger met terugwerkende kracht"noemden.....
Ik gebruik ook Lovette. Aan het begin had ik ook huilbuien, nu doet deze pil niets meer met me. Wel als ik bijna bij mijn stopweek ben, wordt ik weer erg emotioneel en soms zit daar een korte huilbui tussen, maar niet ernstig zoals in het beginquote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:14 schreef BabblingBrook het volgende:
Ik slik sinds 2 weken de Lovette. Ik heb ruim twee jaar geen anticonceptie-pil gebruikt. Maar ik heb sinds kort weer een nieuwe relatie en ik wilde daarom graag weer aan de pil.
Nu heb ik constant huilbuien en ik weet niet of dat komt door de pil of omdat ik gewoon mn break up met mn ex ineens aan het verwerken ben (het is nogal snel gegaan de afgelopen weken)
Voor de dames die last hadden van mood swings toen ze de pil net slikte. Ging dat over na een tijdje of bleef dat? Hoe lang duurde die mood swings ongeveer?
Als dit zo blijft dan stop ik namelijk weer met de pil, want ik verander in een labiel vrouwtje.
In welke week is ze de pil vergeten en (binnen hoeveel tijd) heeft ze hem alsnog geslikt?quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:36 schreef DyingToLive het volgende:
Hoi,
Ik heb een vraagje. Mijn vriendin heeft vrijdag haar laatste pil genomen, maar ze is nog steeds niet ongesteld. Ze is een keer haar pil vergeten vorige maand. Moeten we ons zorgen maken?
Ik dacht week drie, en ze kwam er de volgende avond pas achter, dus heeft ze hem niet genomen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:39 schreef Twinky het volgende:
[..]
In welke week is ze de pil vergeten en (binnen hoeveel tijd) heeft ze hem alsnog geslikt?
Wat stom, het is niet voor niets een stopWEEK. Je slikt de pil 7 dagen niet en op de 8e begin je weer. Zo werkt hij gewoon. Heeft te maken met je natuurlijke cyclus. Je moet niet gaan kloten met dat ding.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 20:42 schreef lienelien het volgende:
Ik begin zelf altijd al op de eerste dag dat ik ongesteld ben geworden (meestal wel dag 4 of 5 van mn stopweek)..
Het kan gewoon hoor, er is is geen medisch bezwaar tegen ofzo. De pil heeft bovendien helemaal niets met j natuurlijke cyclus te maken...quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:04 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Wat stom, het is niet voor niets een stopWEEK. Je slikt de pil 7 dagen niet en op de 8e begin je weer. Zo werkt hij gewoon. Heeft te maken met je natuurlijke cyclus. Je moet niet gaan kloten met dat ding.
Volgens mij is de kans op zwangerschap heel klein. Ik zou wel over een weekje of 2 een test doen, voor de zekerheid. En het is niet zo gek dat ze nog niet ongesteld is. De bloeding kan beginnen tussen 1 t/m 7 of misschien wel meer dagen na het stoppen met je strip. Wanneer begint het bij haar normaalgesproken dan?quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 18:52 schreef DyingToLive het volgende:
[..]
Ik dacht week drie, en ze kwam er de volgende avond pas achter, dus heeft ze hem niet genomen.
Hmm, klopt niet helemaal. Ze heeft op een bepaald moment in week drie te weinig hormonen in haar lijf gehad, helemaal als ze de pil niet als nog geslikt heeft. In de bijsluiter had je kunnen lezen dat je dan beter óf meteen stopweek kunt houden of de stopweek overslaan, wat allebei niet gebeurd is. Niet echt slim van jullie... Nu is er namelijk best een kansje dat sperma door niet-stug-genoeg baarmoederslijm bij een per-ongeluk gesprongen eitje is gekomen. Heel hard hopen en bidden zou ik zeggen... En de onttrekkingsbloeding zegt niet zo heel veel over een zwangerschap, dat kan aan veel meer factoren liggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:10 schreef Aventura het volgende:
[..]
Volgens mij is de kans op zwangerschap heel klein. Ik zou wel over een weekje of 2 een test doen, voor de zekerheid. En het is niet zo gek dat ze nog niet ongesteld is. De bloeding kan beginnen tussen 1 t/m 7 of misschien wel meer dagen na het stoppen met je strip. Wanneer begint het bij haar normaalgesproken dan?
Ze had al drie weken geslikt inderdaad, en de woensdag was dus hm de week erna nog. Als ze vrijdag nog niet ongesteld. Is gaan we naar de dokter.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 22:11 schreef Twinky het volgende:
Ha, dat is al beter, in ieder geval ietsje minder kans op baby's. En in de vierde week? ze had dus al drie weken geslikt+ week erbij?
dat werkt nog niet, moet je een week of drie wel overheen laten gaan. Of in ieder geval nadat je bloedingen hebt gehad.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 12:52 schreef lienelien het volgende:
Je kan toch ook gewoon even een testje doen thuis? Kost ¤7 ofzo...
Uiteindelijk bootst het wel je natuurlijke cyclus na. Een stopweek las je niet voor niets in. Het is voor jezelf ook gemakkelijker (lees handiger) om iedere pilstrip op dezelfde dag te beginnen. En daarbij scheelt het je een hoop pillen als je gewoon op de 8e dag begint. Ik zie niet echt het nut in van op de 4e of 5e dag beginnen. Het is niet dat je menstruatie daardoor eerder stopt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:10 schreef Aventura het volgende:
[..]
Het kan gewoon hoor, er is is geen medisch bezwaar tegen ofzo. De pil heeft bovendien helemaal niets met j natuurlijke cyclus te maken...
ik kloot er ook niet mee, en volgens mijn huisarts is er ook niets mis mee. Daarnaast heb ik dan minder last van hoofdpijn. En die stopweek is er alleen maar ingebouwd om vrouwen het gevoel van een natuurlijke cyclus te geven. Maar de grap is dat je helemaal geen natuurlijke cyclus meer hebt wanneer je de pil slikt. Volgens mij staat er in mijn bijsluiter trouwens zelfs dat de stopweek maximaal 7 dagen moet zijn, ergo, minder kan ook.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 20:04 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Wat stom, het is niet voor niets een stopWEEK. Je slikt de pil 7 dagen niet en op de 8e begin je weer. Zo werkt hij gewoon. Heeft te maken met je natuurlijke cyclus. Je moet niet gaan kloten met dat ding.
14 is zelfs al genoeg!quote:Op zondag 9 november 2008 21:45 schreef lienelien het volgende:
zolang je er minimaal 21 hebt geslikt, kan je op ieder gewenst moment een stopweek inlassen. Niets aan de hand dus
o jawel, maar dat is de pil die ik eigenlijk de dag erna had moeten slikken, dus vandaag heb ik die van woensdag geslikt etc.quote:Op maandag 10 november 2008 18:58 schreef Nora.. het volgende:
Waarom gebruik je niet een reservestrip? Want ik begrijp dat je, omdat er een pilletje viel, helemaal geen pil meer hebt genomen die dag?
o dat is dan echt helemaal niet slim. Dan kun je er heel makkelijk één vergeten. Dus beter de achterste pil zodat je met de dagen weer gelijk looptquote:Op dinsdag 11 november 2008 21:46 schreef SnowCockroach het volgende:
[..]
o jawel, maar dat is de pil die ik eigenlijk de dag erna had moeten slikken, dus vandaag heb ik die van woensdag geslikt etc.
Oh maar ik vergeet er geen hoor, ik weet dat ik gewoon die van morgen moet nemen en ik heb een heus pilalarm op m'n telefoon(quote:Op dinsdag 11 november 2008 21:55 schreef Twinky het volgende:
[..]
o dat is dan echt helemaal niet slim. Dan kun je er heel makkelijk één vergeten. Dus beter de achterste pil zodat je met de dagen weer gelijk loopt
tuurlijk niet, de pil beschermt gewoon iedere dag hoor.quote:Op woensdag 12 november 2008 23:42 schreef Landgeld het volgende:
Houden jullie rekening met de 14e dag na de menstruatie? Dat je (aangezien dan de kans groter is dan een normale dag ivm de eisprong) geen seks hebt of een condoom (als extra) gebruikt? Of niet?
Door de Pil heb je juist géén normale cyclus. Hij onderdrukt daarbij ook de eisprong, dus in de meete gevallen is deze er niet. Als je daarvoor wilt opletten moet je zorgen dat je in de derde en eerste week netjes je pillen slikt, want rond de stopweek kan er wel eventueel een eitje springen en rijpen als er niet genoeg hormonen zijn om dat tegen te gaanquote:Op woensdag 12 november 2008 23:42 schreef Landgeld het volgende:
Houden jullie rekening met de 14e dag na de menstruatie? Dat je (aangezien dan de kans groter is dan een normale dag ivm de eisprong) geen seks hebt of een condoom (als extra) gebruikt? Of niet?
me tooquote:Op woensdag 12 november 2008 22:39 schreef SnowCockroach het volgende:
[..]
Oh maar ik vergeet er geen hoor, ik weet dat ik gewoon die van morgen moet nemen en ik heb een heus pilalarm op m'n telefoon() dus dat lukt wel, en het zijn er nog maar een paar.
quote:Op woensdag 3 december 2008 22:59 schreef MmLelle het volgende:
Hoi,
Ik zit met een dilemma, en ik heb vanavond nog hulp nodig!
Het zit namelijk zo dat ik de pil slik, de microgynon 30. Nu is het zo dat ik voor vanavond die pil niet heb, maar een collega me een pilstrip ethinylestradiol/levonorgestrel heeft gegeven met als mededeling dat ik die wel kan slikken voor vanavond.
Ik heb er zelf totaal geen verstand van en durf niet zomaar op mijn collega te vertrouwen. Weet iemand of ik in mijn reguliere pilstrip zomaar deze pil tussendoor kan slikken? Mijn collega zei dat het precies dezelfde pil is met een andere naam, klopt dit?
Wie kan mij helpen?
Groetjes en alvast bedankt!
Je kunt ook de pil maar 20 dagen slikken, dat maakt niets uit. Zolang je je stopweek maar max. 7 dagen houdt.quote:Op vrijdag 5 december 2008 00:53 schreef loveli het volgende:
Zorg ervoor dat je stopweek niet langer duurt dan 7 dagen. Als je een reservestrip hebt kun je daar een pil van nemen.
Vraagje voor mijn vriendin. Haar situatie lijkt op die van hierboven.quote:Op woensdag 3 december 2008 22:59 schreef MmLelle het volgende:
Hoi,
Ik zit met een dilemma, en ik heb vanavond nog hulp nodig!
Het zit namelijk zo dat ik de pil slik, de microgynon 30. Nu is het zo dat ik voor vanavond die pil niet heb, maar een collega me een pilstrip ethinylestradiol/levonorgestrel heeft gegeven met als mededeling dat ik die wel kan slikken voor vanavond.
Ik heb er zelf totaal geen verstand van en durf niet zomaar op mijn collega te vertrouwen. Weet iemand of ik in mijn reguliere pilstrip zomaar deze pil tussendoor kan slikken? Mijn collega zei dat het precies dezelfde pil is met een andere naam, klopt dit?
Wie kan mij helpen?
Groetjes en alvast bedankt!
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 00:12 schreef loveli het volgende:
De Lovette en M20 hebben dezelfde samenstelling, alleen een andere naam. Iedere vrouw kan anders reageren op bepaalde hormonen, dus het is niet te zeggen dat er 1 pil is waar iedereen tevreden over is. Er zit een ander soort hormoon in Microgynon dan in de Nuvaring, dus je zou het kunnen proberen. Marvelon heeft vergelijkbare hormonen als de Nuvaring, dus die kun je beter links laten liggen.
De Yasmin geeft volgens de boeken geen gewichtsroename en weinig stemmingswisselingen, die zou je ook kunnen proberen. Er is een variant hierop waarbij de stopweek maar 4 dagen duurt, waardoor je minder last van stemmingswisselingen zou krijgen (de Yaz 24+4).
Met dit in het achterhoofd zou je ook kunnen proberen of het helpt om de stopweek 3 dagen korter te laten duren.
dat had ik ook vaak als ik een strip doorslikte...heel irritant... ik ben zelfs met de pil gestopt omdat de reden dat k hem nam (ongesteldheid kunnen uitstellen) maar 1 op de 3 keer ongeveer naar wens werkte (heb hem een paar jaar geslikt!) en ik nu toch geen vriendje heb...quote:Op maandag 26 januari 2009 19:30 schreef Nora.. het volgende:
Laatst slikte ik voor het eerst de pil door, maar halverwege de tweede strip werd ik voor 3 weken lang ongesteldIs dat enigszins normaal te noemen?
Bedankt voor je reactiequote:Op maandag 16 februari 2009 10:37 schreef loveli het volgende:
Dat kan heel goed. Alle pillen hebben dezelfde samenstelling en het maakt als je al een strip geslikt heb niet uit hoeveel pillen je er achteraan slikt. Je moet minstens 14 dagen achter elkaar slikken voor je stopweek, er is geen een maximum.
Wat vervelend voor je!quote:Op maandag 16 februari 2009 20:47 schreef miss-piggy het volgende:
Bij de 3fasenpil (tenminste bij trigynon) kun je alleen de eerste rijtje (10 gelige volgens mij) innemen. Dus je kunt het 'maar' 10 dagen uitstellen.
ik heb nu sinds 30 december yasmin pil, en moet het continu doorslikken (behandeling tegen endometriose). Alleen heb ik ook al sinds 30 december hoofdpijn en ochtendmisselijkheiden veel meer last van puistjes. Ik vind deze echt niks.
Al vond ik mijn vorige pilsoorten ook niksmicrogynon 30, microgynon 20, rigevidon en trigynon
Hij is even betrouwbaar, bedenken of je nog door wil slikken of of je een stopweek wilt houden moet je zelf doen, ligt eraan hoe vervelend je de spotting vindtquote:Op donderdag 5 maart 2009 18:32 schreef -Trinity- het volgende:
Als je tijdens 't doorslikken van de pil last krijgt van spotting, kan je dan het beste zsm een stopweek inlassen of de strip afmaken en dan stoppen? Ondanks 't lichte bloedverlies is 'ie nog steeds betrouwbaar, toch?
De pil is sowieso niet 100% veilig, er is altijd een kans. De later geslikte pil geldt niet als gemist, want hij was nog binnen 12 uur geslikt.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 14:49 schreef urba het volgende:
Nu vraag ik me dus af of ze echt 100% zeker niet zwanger is?
Ik heb het volgens mij voor ons belangrijke deel van de bijsluiter onderstreept.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:10 schreef urba het volgende:
Ik heb even het merk/type pil aan mijn vriendin gevraagd en de bijsluiter online gelezen.
het volgende staat in de bijsluiter:
"BIJSLUITER: INFORMATIE VOOR DE GEBRUIK(ST)ER
ETHINYLESTRADIOL/LEVONORGESTREL 0,03/0,15 A, omhulde tabletten 30 en 150 microgram
ethinylestradiol en levonorgestrel
Beginnen met de eerste verpakking
Wanneer gedurende de voorgaande cyclus geen orale anticonceptie is gebruikt
Neem de eerste pil op de eerste dag van uw menstruatie. Dit is de eerste dag van uw cyclus – de dag waarop de bloeding begint. Neem de pil gemarkeerd voor die dag van de week (bijvoorbeeld, wanneer het dinsdag is wanneer u menstruatie start, neemt u de pil gemerkt dinsdag op de verpakking). Volg de richting van de pijl en ga door met het elke dag nemen van een pil tot de strip leeg is.
Wanneer u op dag 2-5 van uw menstruatie begint dient u ook een andere anticonceptiemethode te gebruiken, zoals het condoom, voor de eerste zeven pilgebruiksdagen, maar dit is alleen voor de eerste verpakking.
U hoeft geen andere vorm van anticonceptie te gebruiken tijdens de pauze van zeven dagen, als u de 21 pillen correct heeft ingenomen en u met de volgende verpakking op tijd begint.
Ik zat er aan te denken om de stopweek eerder te doen (moet nog 4 tabletten). Maar als ik dit zo lees lijkt me beter om gewoon *normaal* de pil te slikken en na 3 maanden te kijken hoe het gaat.quote:Op zondag 5 april 2009 16:07 schreef loveli het volgende:
Er zit inderdaad evenveel van dezelfde hormonen in beide pillen. Het kan wel zijn dat je lichaam de hormonen ander (sneller of langzamer) opneemt, waardoor je hormoonspiegel wat anders wordt dan je gewend was. Sommige vrouwen krijgen opeens last van doorbraakbloedingen als ze al jaren dezelfde pil gebruiken, dus dat kan het ook zijn.
Wacht het nog even af tot je in totaal 3 strips hebt geslikt, dan zou je lichaam zich op deze situatie moeten hebben ingesteld. Heb je er dan nog last van, dan ligt het niet aan het generiek, maar ben je gewoon een van de vrouwen bij wie het na een paar jaar opeens anders gaat.
Je merkte het pas na een aantal maanden, was dat de eerste keer dat je doorslikte of was het de eerste keer dat je een doorbraakbloeding had? Het kan best zijn dat je lijf gewoon opeens anders op de pil reageert.
ja dat vind ik ook nog wel es een enge gedachte....quote:Op maandag 13 april 2009 12:47 schreef tientje84 het volgende:
Maar afgelopen weekend heb ik zoveel spookverhalen gelezen en gehoord van vrouwen die wel ongesteld werden maar later toch zwanger bleken te zijn!
quote:Op maandag 13 april 2009 12:47 schreef tientje84 het volgende:
1. Is er een kleine kans dat ik zwanger ben?
2. Is het normaal om van een ander pilmerk iets aan te komen?
3. Zijn er meer vrouwen die last hebben van misselijkheid en overgeven wanneer ze beginnen met de eerste pil van de strip?
Mij is dat regelmatig overkomen, zowel bij de Stediril (nieuw) als de M30 (oud)
Heb je snel last van puistjes? Dan moet je de Microgynon/Rigevidon/Stediril mijden en is de Yasmin of bv. Marvelon beter geschikt. Zit er trombose in de familie of ben je nog erg jong, dan zijn de laatste 2 weer minder geschikt. Niet aan de Diane beginnen als je geen ernstige acne hebt.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:51 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik heb besloten dat ik binnenkort ook aan de pil ga.
Morgenochtend wil ik de dokter bellen om te vragen of ik dezelfde dag nog even langs kan komen, want ik voel mijn maandstonden al weer aankomen..
Ik hoop wel dat er een pil is waar je minimaal van aankomt, daar ben ik namelijk wel erg bang voor..
Als iemand nog tips heeft over iets wat ik per sé moet vragen, hoor ik het wel =D
Geen last van puistjes, en voor zover ik weet ook geen trombose..quote:Op donderdag 23 april 2009 23:36 schreef loveli het volgende:
[..]
Heb je snel last van puistjes? Dan moet je de Microgynon/Rigevidon/Stediril mijden en is de Yasmin of bv. Marvelon beter geschikt. Zit er trombose in de familie of ben je nog erg jong, dan zijn de laatste 2 weer minder geschikt. Niet aan de Diane beginnen als je geen ernstige acne hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |