Ik post in zoveel pil-gerelateerde topics dat ik niet meer precies weet wat ik waar heb gepost. Als ik zelf een pil zou gaan slikken, nam ik denk ik de minipil of mercilon/marvelon (de laatste 2 hebben dezelfde hormonen, alleen mercilon heeft er wat minder).
Afhankelijk van het moment waarop je begint met slikken en hoe je slikt wordt je wel of niet meer ongesteld. Ben je van plan door te slikken? Wil je aan de pil om je menstruatie stop te zetten of alleen wat te verminderen? Wil je een pil met specifiek anti-androgene werking of is alleen de vrouwelijke werking van oestrogeen genoeg voor je? Wat als door de pil je libido achteruit gaat?
Het risico op trombose is afhankelijk van het gebruikte progestageen. Dat is sowieso het bestanddeel wat het grootste verschil maakt tussen alle pillen. Het progestageen van de M30 geeft in verhouding minder risico op trombose, maar deze pil heeft een androgene werking en die zou ik jou niet willen aanraden.
Het verhoogde risico van de Yasmin schijnt vooral bij jonge meisjes een risico te zijn, gemiddeld is het risico 2 keer zo hoog als bij de M30 (in de categorie 'kans dat je een hoge prijs wint bij de lotto'). Maar aan de andere kant, je zult maar net die ene zijn.
De Diane geeft een nog hoger risico dan derde generatie-pillen zoals de Yasmin, ipv 2 keer zo hoog als M30 en consorten is het risico 4 keer zo hoog. De Diane is in principe bedoels als anti-acne medicijn of medicijn tegen overbeharing, slik 'em niet zonder dat je er een echt goede reden voor hebt. Ook en pil als Yasmin of marvelon kan een positief effect hebben op acne en overbeharing.
Minipil of gewone pil? In de gewone pil zit een oestrogeen, de minipil heeft alleen een progestageen. Een progestageen remt de groei van baarmoederslijmvlies en voorkomt de eisprong. Deze pil wordt (voor zover ik weet) geslikt zonder stopweek.
Het baarmoederslijmvlies kan dan zo dun worden, dat er bloedingen kunnen optreden en die zijn niet gewenst. Daarom zijn de meeste pillen voorzien van een oestrogeen en een stopweek. Het oestrogeen versterkt de anti-conceptieve werking van het progestageen, maar zorgt er voornamelijk voor dat er een beetje baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Dat wordt in de stopweek afgebroken. Vrouwen denken daardoor dat ze een normale cyclus hebben en hebben geen last van doorbraakbloedingen, omdat ze elke maand een kunstmatige bloeding hebben.
Volgens mij heb je hier wel wat aan