abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58250073
er zijn best veel lui die die pil maar 'eindeloos' doorslikken maar 'kan' dat wel? Is dat niet 'verkeerd' voor je ofzo? Heb vorige maand maar weer es de stopweek overgeslagen en eigenlijk komt het dit keer ook niet uit Maar om m nou weer door te slikken....
just give a second thought
what if we don't get caught...
  Vis een optie? woensdag 23 april 2008 @ 16:14:00 #52
70532 loveli
N
pi_58256495
De stopweek is eigenlijk onzin. Toen de pil werd ontwikkeld wilde men het laten lijken alsof de natuurlijke cyclus niet verstoord werd en tadaaa, de stopweek is daar ideaal voor.
In de gemiddelde pil zit een oestrogeen en een progestageen. In de minipil zit alleen een progestageen. Oestrogeen zorgt ervoor dat er weer slijmvlies wordt opgebouwd, dus dat er iets is om in de stopweek te bloeden. Het progestageen zorgt ervoor dat er geen eisprong komt.
De stopweek met de onttrekkingsbloeding is aan de ene kant een teken dat er baarmoederslijmvlies is afgebroken en dat de kans op zwangerschap niet of nauwelijks aanwezig is. Aan de andere kant is de stopweek een periode waarin een eitje begint met rijpen en het is de periode waarna het het gevaarlijkst is om een pil te missen wat betreft kans op zwangerschap.

De onttrekkingsbloeding is in zoverre nuttig, dat de kans op woekeringen in het slijmvlies die kunnen leiden tot kanker wordt verkleind. Maar een bloeding per half jaar is in principe voldoende. Ook voorkom je doorbraakbloedingen door met regelmaat een stopweek in te lassen.

Een pil met alleen progestageen heeft soms als gevolg dat de bloedingen uitblijven met zo nu en dan onverwachts spotting, licht bloedverlies. Dat is ook een argument om toch een pil met stopweek te slikken, je weet wanneer er bloedverlies komt.

Je hebt minder last van hormoonschommelingen als je geen stopweek hebt (logisch, want je krijgt elke dag evenveel hormonen binnen). De natuurlijke cyclus is toch al om zeep, dus waarom elke maand een stopweek? Elke 3 tot 6 maanden een stopweek is genoeg, behalve als je eerder last krijgt van doorbraakbloedingen.
crap in = crap out
pi_58260229
Heb je je verdiept of zit je in die branche? Niet verkeerd bedoeld. Gewoon een vraag.
  woensdag 23 april 2008 @ 22:07:06 #54
92409 Twinky
Little star.
pi_58266002
Ze heeft zich verdiept. Topmeid die loveli
  Vis een optie? woensdag 23 april 2008 @ 22:09:37 #55
70532 loveli
N
pi_58266067
Ik zit niet in die branche, maar heb er goed over nagedacht omdat het met mijn familieachtergrond misschien niet goed is om aan de pil te gaan. Zelf gebruik ik geen hormonen en weet ik hoe mijn lichaam werkt, voor mij de juiste oplossing. Een bijkomstigheid is dat ik inmiddels aardig wat weet over de werking van de pil, die info deel ik met regelmaat op dit forum.

Ik hoop dat meer vrouwen en meisjes te weten komen wat de pil precies doet in het lichaam. Van een apparaat lees je de gebruiksaanwijzing voor je ermee aan de slag gaat. Waarom zou je dat voor je lichaam niet doen?
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 23 april 2008 @ 22:10:36 #56
70532 loveli
N
pi_58266086
Dank je, Twinky.
crap in = crap out
pi_58272668
quote:
Op woensdag 23 april 2008 22:09 schreef loveli het volgende:
Ik zit niet in die branche, maar heb er goed over nagedacht omdat het met mijn familieachtergrond misschien niet goed is om aan de pil te gaan. Zelf gebruik ik geen hormonen en weet ik hoe mijn lichaam werkt, voor mij de juiste oplossing. Een bijkomstigheid is dat ik inmiddels aardig wat weet over de werking van de pil, die info deel ik met regelmaat op dit forum.

Ik hoop dat meer vrouwen en meisjes te weten komen wat de pil precies doet in het lichaam. Van een apparaat lees je de gebruiksaanwijzing voor je ermee aan de slag gaat. Waarom zou je dat voor je lichaam niet doen?
True. De Pil zal ook heus niet het gezondste zijn nee. Geloof ik best. Maar so far so good... Maar iig thx voor de info!
pi_58302164
Ik ga me als man ook eens melden in dit topique met een vraag

Mijn vriendin is sinds kort aan de pil. Maar vanaf hoeveel dagen na het begin is de pil in werking? Ze was niet ongesteld toen ze begon.
Ze zei zelf namelijk 10 dagen, maar ik zag ergens anders weer veel later staan.

En ik wil het toch wel redelijk zeker weten voor we met een probleempje zitten
  vrijdag 25 april 2008 @ 14:08:11 #59
92409 Twinky
Little star.
pi_58302484
zeven!
pi_58302496
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 13:54 schreef JeroenV het volgende:
Ik ga me als man ook eens melden in dit topique met een vraag

Mijn vriendin is sinds kort aan de pil. Maar vanaf hoeveel dagen na het begin is de pil in werking? Ze was niet ongesteld toen ze begon.
Ze zei zelf namelijk 10 dagen, maar ik zag ergens anders weer veel later staan.

En ik wil het toch wel redelijk zeker weten voor we met een probleempje zitten
ik kreeg van de huisarts "een maand voor alle zekerheid" te horen, maar in principe is de pil na 2 dagen al veilig... maar ik zou ff voorzichtig doen better safe than sorry
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 25 april 2008 @ 14:38:23 #61
92409 Twinky
Little star.
pi_58303181
zeven dagen achter elkaar slikken is voldoende
pi_58303204
Hmm, oke

Ik zie nu ook dit staan op internet:
quote:
1. Als je met slikken begint op de eerste dag van je menstruatie is de pil gelijk betrouwbaar. Een uitzondering is de minipil, die pas na een week betrouwbaar is.
2. Begin je tijdens je menstruatie met slikken, maar pas nà de eerste dag, dan is de pil niet onmiddellijk betrouwbaar.
· De één fase pil is pas na een week betrouwbaar.
· De meerfasen pil en minipil zijn dan de hele eerste maand onbetrouwbaar.
· Op de lijsten waarop alle pilmerken genoemd staan kun je zien of jouw pil een één fase pil, een meerfasen of een minipil is.
3. Begin je pas na je menstruatie met slikken, dan is de pil de hele eerste maand niet betrouwbaar, welk merk je ook slikt. Het is dan pas betrouwbaar vanaf de tweede strip.
Voor haar zou dan dus 3 gelden, dus na een maand. Maar Twinky zegt dus weer 7...

Best verwarrend allemaal voor een man zijnde, volgens mij moet ik het ook niet te veel willen snappen
pi_58303781
gewoon ff een maandje met condoom voor de zekerheid
  vrijdag 25 april 2008 @ 15:06:44 #64
92409 Twinky
Little star.
pi_58303851
nou weet je, misschien staat het wel in de bijsluiter nee zonder grapjes! heb je daar al aan gedacht
pi_58303952
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 15:06 schreef Twinky het volgende:
nou weet je, misschien staat het wel in de bijsluiter nee zonder grapjes! heb je daar al aan gedacht
of natuurlijk ff de appotheek of de huisarts bellen
pi_58307744
Mijn bijsluiters spreken elkaar tegen ! Ik slik op dit moment de Microgynon 30 als anticonceptie, maar heb een weekje een kuurtje tegen een voetschimmel. In de bijlage van de voetschimmel staat dat het geneesmiddel de pil niet beinvloed. Maar ... in de bijlage van Microgynon vind ik nu dat ze waarschuwen voor middelen tegen schimmels ... is dat ding nou veilig of niet? Het gaat trouwens om "miconazolnitraat/hydroc pch hydrof creme 20/10mg/g"

En dan ga ik komende maand overstappen naar de Diane 35. Vanaf wanneer is dat rotding veilig, want daarin spreken ze elkaar ook behoorlijk tegen. Ik neem hem na 6 dagen stopweek in (geen stopweek is even geen optie voor mijn lichaam). Ik zie 7 dagen in de bijsluiter staan, maar op de internetbijsluiter staat een maand, wat is handig om me aan te houden? Seks enzo is het probleem niet, maar ik voel me altijd veiliger in de buurt van mijn vriend, als ik gewoon weet dat het veilig zou zijn.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  vrijdag 25 april 2008 @ 18:41:08 #67
92409 Twinky
Little star.
pi_58307812
Ja zelfde kwestie als net. Ik zeg zeven dagen en ben daar heel zeker van. Kennelijk zijn anderen dat minder. En de bijsluiter zal het wel goed hebben he Die gaat over de pil die je slikt en wordt regelmatig geupdate!
pi_58307871
Welke bijsluiter? (en dan heb ik het over dat voetschimmelgedoe) ... ze spreken elkaar op z'n zachtst gezegd nogal tegen . Andere kant, bij de apotheek hebben ze er niets over gezegd, en wel dat een nieuwe pil ongeveer 7 dagen onveilig is ... dus het zal wel goed zitten?
  vrijdag 25 april 2008 @ 18:46:43 #69
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_58307900
Ik vind jouw hele post eigenlijk een beetje vreemd, Chicolate...Vooral het tweede deel. Waarom neem je de Diane als je het een rotding vindt? En waarom is geen stopweek geen optie? Over het algemeen wordt aangeraden om bij overstappen meteen te beginnen met een nieuwe strip van de nieuwe pil. Heeft jouw huisarts daar niets over gezegd? De pil is in dat geval na 7 dagen veilig. Maar als je wel een stopweek aanneemt, dan denk ik dat je eerder een maand moet aanhouden. Dat is namelijk ook zo als je op een willekeurig moment met welke pil dan ook voor het eerst begint.
(En waarom voel je je niet veilig bij je vriend? )

Over het schimmelzalf-deel weet ik niks. Het lijkt me zeer onws.dat het invloed heeft - miljoenen meiden gebruiken tegelijkertijd cremes/zalfjes met de samenstelling die je noemt. Ik heb er ook nog nooit iets over gelezen. Sowieso lijken me de doseringen me zo laag, dat het geen wisselwerking kan hebben met de stoffen in je pil.

edit: ik kom op het bovenstaande terug, je bent na een week veilig. Bron: apotheek.org.
quote:
Kan ik zomaar overstappen op een andere pil?
Wanneer u om wat voor reden dan ook op een ander pilmerk wilt overstappen, kunt u dit het beste met uw huisarts bespreken. Uw apotheker kan u meer vertellen over de voor- en nadelen van de verschillende merken.
Heeft u besloten op welke pil u wilt overstappen, dan moet u de 'oude' strip waar u mee bezig bent eerst helemaal opmaken. Daarna kunt u zonder pauzeweek overstappen op de nieuwe pil. De nieuwe pil is direct veilig. Bestaat de oude pilstrip uit 28 tabletten, gebruik de laatste zes dan niet meer.
Wilt u toch een stopweek inlassen, gebruik dan in de eerste week dat u de nieuwe pil gebruikt ook condooms.[
pi_58311026
Ik hou eigenlijk niet zo van de pil, weet niet precies waarom. Vooral omdat er zoveel dingen zijn waar je rekening mee moet houden ... maar het is nodig, omdat ik anders zo'n buikpijn heb. Zou het makkelijker vinden om gewoon nooit ongesteld te worden. En geen stopweek is geen optie, omdat ik dat al eerder geprobeerd heb, en na 1 dag al vreselijke buikpijn krijg (en afgelopen keer zelfs al doorbraakbloedingen, terwijl ik er pas 1 had doorgeslikt). Dus dat doe ik liever niet . Mijn huisarts raadde me daarom aan om wel een stopweek te nemen, en heeft het ook over 7 dagen gehad, maar ik ben zo dom geweest om een andere bijsluiter op internet op te zoeken, waarin wat anders stond. Vandaar.

En ik voel me wel veilig, maar het zit tussen mn oren dat ik zelfs een normale knuffel prettiger vind als ik weet dat mijn lichaam zeker geen kindjes kan maken. Zelfs al hebben we geen seks ofzo. Wat onzekerheid denk ik, vertrouw mn eigen lichaam niet zo, het doet wel vaker dingen die ik niet verwacht. Dus verklaar me maar voor gek .

Maar bedankt allebei! Ik ben gerustgesteld .

Edit: en ik baalde er een beetje van dat ik dingen niet snap. Dan is alles stom en vervelend .

[ Bericht 6% gewijzigd door Chicolate op 25-04-2008 22:18:48 ]
  vrijdag 25 april 2008 @ 22:40:05 #71
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_58311462
Dacht al zoiets. Je post straalde een berg frustratie uit. Hopelijk voel je je beter nu
pi_58311548
Kan het maar moeilijk verbergen he. Ik wil altijd alles meteen snappen, en met de pil is dat gewoon niet altijd zo, dus daar baalde ik even van. Vooral omdat ik dr later behoorlijk wat last mee kan krijgen. Maar ik voel me nu een stuk beter ja (en als de Diane zichtbaar werkt, ga ik dr waarschijnlijk nog echt van houden ook ).
  Vis een optie? vrijdag 25 april 2008 @ 23:47:46 #73
70532 loveli
N
pi_58312784
De Diane-pil is NIET geregistreerd als anti-conceptiemiddel, maar als middel tegen ernstige acne. Het wordt klakkeloos als AC-middel voorgeschreven en de fabrikant heeft daar niets op tegen, maar het staat niet als zodanig geregistreerd. Het hormoon met actieve werking tegen acne heeft als bijwerking dat je depressieve gevoelens kunt krijgen. Zelf zou ik nooit de Diane gaan slikken, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Je zou ook een pil met alleen progestagenen kunnen proberen, dan wordt er (bijna) geen slijmvlies opgebouwd en heb je geen stopweek nodig. Het nadeel van dit soort pillen is dat juist omdat het baarmoederslijmvlies dun wordt, de kans bestaat dat je kleine beetjes bloed verliest (spotting). Dat hoeft niet te gebeuren, maar die kans is er wel degelijk.

Weet wat je slikt en waarom. De 'bijwerking' van de Diane is anti-conceptie, het middel is in principe bedoeld als medicijn tegen zware acne. Omdat het werkzame middel tegen acne anti-androgeen werkt, mogen vrouwen die dit slikken absoluut niet zwanger worden. Anders kan een jongetje dat tijdens de zwangerschap hiermee in aanraking is gekomen, eruit zien als een meisje.

De microgynon is een pil met een licht androgeen effect, waardoor je sneller acne kunt krijgen. De Diane heeft een anti-androgeen effect (wat op zich ook weer slecht kan zijn voor het libido). Er zijn ook neutralere pillen, zo uit m'n hoofd is de Yasmin er zoeen.

Het is jouw lijf en jij kunt het best beoordelen wat voor jou werkt, ik wil je wat extra info geven zodat je weet wat er met je lichaam gebeurt door hormonen.
crap in = crap out
  zaterdag 26 april 2008 @ 01:38:45 #74
92409 Twinky
Little star.
pi_58314812
Misschien stomme vraag Chicolate, maar kijk eens naar een Mirenaspiraaltje? Misschien is dat net wat je nodig hebt
  Vis een optie? zaterdag 26 april 2008 @ 09:49:11 #75
70532 loveli
N
pi_58316642
Wel iets om te weten: de hormonen die erin zitten zijn dezelfde als die in M30.
crap in = crap out
pi_58317528
Ik heb behoorlijk wat last van acne, dat is de reden dat ik ga overstappen naar de Diane: de middelen die ik nu gebruik werken niet goed meer. Anders zou ik het ook niet gedaan hebben, heb gelezen over de bijwerkingen en nadelen. Dat ook aan mijn arts voorgelegd en samen besloten om het te proberen, maar als ik last heb van de bijwerkingen, dat ik weer terug ga naar de Microgynon . Spiraaltje heb ik eigenlijk nooit serieus overwogen, vind mezelf daar nog te jong voor. En ik vergeet mijn pil nooit, wat is dan het voordeel van een spiraaltje (als het dezelfde hormonen bevat)?
  zaterdag 26 april 2008 @ 11:15:15 #77
92409 Twinky
Little star.
pi_58317555
dat je nooit meer ongesteld wordt
pi_58317599
! Dat is zeker iets om over een paar jaar te overwegen.
  Vis een optie? zondag 27 april 2008 @ 09:46:55 #79
70532 loveli
N
pi_58334451
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 11:12 schreef Chicolate het volgende:
Ik heb behoorlijk wat last van acne, dat is de reden dat ik ga overstappen naar de Diane: de middelen die ik nu gebruik werken niet goed meer. Anders zou ik het ook niet gedaan hebben, heb gelezen over de bijwerkingen en nadelen.
Van internet:
Bij patiënten met huidaandoeningen -met name acne- gaat de voorkeur uit naar combinatiepreparaten met een progestativum met een anti-androgene of weinig intrinsieke androgene werking en een licht oestrogeen overwicht. Cyproteronacetaat, -het progestativum in de Diane-35 pil- heeft een anti-androgene werking en is vooral geschikt voor vrouwen met een ernstige vorm van acne vulgaris. De Diane-35 (ook bekend onder de merknamen Minerva en Elisa) is overigens niet als anticonceptiemiddel geregistreerd. Bij lichtere vormen van acne dient de voorkeur te worden gegeven aan anticonceptiemiddelen die eveneens een gunstig effect op de huid hebben, zoals de Yasmin en de preparaten met desogestrel (Marvelon of Mercilon) of gestodeen (Femodeen/Minulet of Meliane/Harmonet). Hierbij dient men zich te realiseren, dat gestodeen relatief iets meer androgeen effect heeft dan desogestrel. Norgestimaat (in Cilest) en levonorgestrel (in Microgynon 30/Stediril 30, Microgynon 50/Neo-Stediril en Neogynon 21/Stediril-d) hebben een relatief hoge intrinsieke androgene werking en dienen dan ook bij patiënten met 'puistjes' zoveel mogelijk te worden vermeden.
quote:
Dat ook aan mijn arts voorgelegd en samen besloten om het te proberen, maar als ik last heb van de bijwerkingen, dat ik weer terug ga naar de Microgynon .
Ik ben geen huisarts, maar ik heb voldoende gezond verstand om te begrijpen dat je met acne niet terug moet naar de M30.
Best stom, je krijgt acne van een pil en dan krijg je de Diane om die acne tegen te gaan, terwijl elke pil zonder levonorgestrel ook een verbetering zou zijn. Ik heb jouw huid niet gezien en kan dus niet beoordelen of je ernstige acne hebt, maar ik zou je zeker niet meteen de Diane laten slikken.
Laat me raden, jouw huisarts is een man? (ja,ik ben bevooroordeeld en ietwat gefrustreerd over het gemak waarmee mannen vrouwen en meisjes hormonen laten slikken)
crap in = crap out
pi_58525589
Fijn zo'n topic! Ik heb ook een vraagje.

Ik slik de pil al enkele maanden door maar merk sinds twee weken dat mijn lichaam daar nu even niet zo blij mee is. Al twee weken gruwelijke pukkels en sinds gisteren ook een lichte doorbraakbloeding. Maandag, aan het begin van een nieuwe strip, stond ik voor de keus om een weekje te stoppen of nog even door te slikken. Ik ben aan de nieuwe strip begonnen, maar merk door die doorbraakbloeding nu dat ik beter toch een weekje kan stoppen.
Van mijn nieuwe strip heb ik nu dus nog maar 2 pillen genomen. Moet ik deze nu helemaal weggooien en aan een nieuwe beginnen, of volgende week woensdag gewoon met de oude verdergaan? Ik ben van plan de volgende periode weer door te slikken.

Alvast bedankt!
  Vis een optie? woensdag 7 mei 2008 @ 09:48:23 #81
70532 loveli
N
pi_58526782
Welke pil slik je? De meeste pillen hebben dezelfde samenstelling, maar er zijn ook 2- en 3-fasepillen die afhankelijk van de dag een andere hormoonsamenstelling hebben. Als je bv. Diane, Microgynon, Stediril, Rigevidon, Marvelon of Yasmin slikt, is er niets aan de hand. Dan kun je wanneer jij wilt een stopweek inlassen, als je maar minstens 2 weken schter elkaar hebt geslikt.
Als je toch weer gaat doorslikken de volgende periode, dan kun je net zo goed verder gaan met deze strip. Wat je ook kunt doen is de aangebroken strip als reserve-strip houden. Gewoon doen wat jou het beste uitkomt.

Als je een ander merk pil slikt, moet je de bijsluiter even lezen.
crap in = crap out
pi_58547968
Ik slik ethinylestradiol/levonorgestrel wat voor zover ik het kan terugvinden op internet bijna gelijk is aan Microgyn. Ik vind het inderdaad vrij onzinnig om deze strip weg te gooien en op dezelfde plek aan een andere te beginnen, maar overal lees ik dat je na je stopweek met een compleet nieuwe strip moet beginnen. Vandaar even de verwarring.

Bedankt!
  Vis een optie? donderdag 8 mei 2008 @ 09:35:28 #83
70532 loveli
N
pi_58548684
Lees ook even de vorige post die ik neerzette, het kan goed zijn dat deze pil bij jou puistjes veroorzaakt.
crap in = crap out
  vrijdag 9 mei 2008 @ 09:32:48 #84
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_58569618
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar ik ben sinds 1,5 week weer aan de pil, na een aantal jaar (2, 3?) de Nuvaring gebruikt te hebben. Ik heb nog nooit spotting of zoiets gehad, maar nou ging ik vanmorgen naar de wc en had ik ineens oud bloed in mn onderbroek...

Is dit gebruikelijk dat jullie weten? Ik snap er niks van, bij de overgang van pil naar nuvaring had ik nergens last van. Ben overgestapt van de nuvaring naar de pil nadat ik een gewone stopweek gehad had.
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
  vrijdag 23 mei 2008 @ 21:25:19 #85
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_58866385
Ik vraag me af he...

..wat zou er gebeuren als je als man zijnde aan de pil zou gaan? bijvoorbeeld Microgynon.

Nee ik ga dat niet doen, vraag het me gewoon af
Drugs are good mkay?
pi_58907393
klein vraagje:
Ik heb weleens gehoord dat de pil onbetrouwbaar is als je aan de diarree bent, klopt dit?

Mij lijkt dit onzin aangezien het feit dat diarree een darm infectie is en de pil al in de maag door het lichaam wordt opgenomen.
  zondag 25 mei 2008 @ 22:39:44 #87
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_58908212
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:07 schreef TeHOne het volgende:
klein vraagje:
Ik heb weleens gehoord dat de pil onbetrouwbaar is als je aan de diarree bent, klopt dit?

Mij lijkt dit onzin aangezien het feit dat diarree een darm infectie is en de pil al in de maag door het lichaam wordt opgenomen.
De pil wordt net zoals veel andere geneesmiddelen juist door de darm opgenomen. Het is dus wel degelijk oppassen geblazen als je aan de race bent. Ik citeer van Apotheek.org:
quote:
Wat moet ik doen bij braken of diarree?
Braken en waterdunne diarree kunnen de betrouwbaarheid van de pil in gevaar brengen. Wanneer u binnen vier uur na het innemen van de pil moet braken of last hebt van waterdunne diarree, neem dan enkele uren later een nieuwe pil in uit een reservestrip. Neem de pil pas in als de misselijkheid wat is afgenomen. Dit kan tot uiterlijk 36 uur na het innemen van de laatste pil die wel goed in het lichaam is opgenomen. Heeft u een pilstrip met pillen van verschillende kleuren, let er dan op dat u dezelfde kleur neemt.
Als de periode van 36 uur voorbij is en het braken of de diarree blijft aanhouden, dan gelden dezelfde adviezen zoals beschreven bij de vraag 'Wat moet ik doen als ik de pil vergeten heb?' Bij gewone diarree, dat wil zeggen dunne ontlasting, hoeft u niets te doen.
  zondag 25 mei 2008 @ 22:44:29 #88
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_58908327
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 09:32 schreef Jipje het volgende:
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar ik ben sinds 1,5 week weer aan de pil, na een aantal jaar (2, 3?) de Nuvaring gebruikt te hebben. Ik heb nog nooit spotting of zoiets gehad, maar nou ging ik vanmorgen naar de wc en had ik ineens oud bloed in mn onderbroek...

Is dit gebruikelijk dat jullie weten? Ik snap er niks van, bij de overgang van pil naar nuvaring had ik nergens last van. Ben overgestapt van de nuvaring naar de pil nadat ik een gewone stopweek gehad had.
Ik zou me niet al te druk maken. Je lichaam moet nog wennen. Tussentijds bloedverlies is niet ongebruikelijk als je net begonnen bent. Ik zou het een paar maanden aankijken. Als je dan nog steeds spot, zou ik even overleggen met je huisarts. Het kan dan zijn dat de samenstelling van deze specifieke pil niet ideaal voor je is.
  maandag 26 mei 2008 @ 09:07:42 #89
11845 Jipje
pi_58912768
quote:
Op zondag 25 mei 2008 22:44 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ik zou me niet al te druk maken. Je lichaam moet nog wennen. Tussentijds bloedverlies is niet ongebruikelijk als je net begonnen bent. Ik zou het een paar maanden aankijken. Als je dan nog steeds spot, zou ik even overleggen met je huisarts. Het kan dan zijn dat de samenstelling van deze specifieke pil niet ideaal voor je is.
Mwa, wennen. Ik heb de microgynon altijd gehad voordat ik overstapte op de nuvaring. En nu dus weer. Die spotting duurde maar een halve dag Beetje paniek om niks, maar ik vond het zo typisch omdat ik het echt nog nooit eerder gehad heb (ben nu al 8 jaar aan de anticonceptie).

Ik wil het eigenlijk ook geen maanden meer aankijken, ik ben nu echt weer enorm zwaar ongesteld terwijl ik dit met de nuvaring niet had. Verder ga ik een jaar backpacken en ik heb geen zin om pillen of een nuvaring mee te zeulen, omdat die niet warmer mogen worden dan 25 graden... Dus ik wil overstappen op de mirena. Hopen dat dat goed gaat

Ik zal mn vraag hier trouwens even herhalen:
quote:
Ik heb trouwens een naar de werkzame stoffen zitten kijken, en ze zeggen dat dat hormoon van de mirena ervoor zorgt dat je minder tot niet ongesteld wordt. Die stof (levonorgestrel) zit ook in mijn pil. Maar ik ben nu echt megaongesteld, terwijl ik daar met de nuvaring dus geen last van had, daarmee was ik veel minder ongesteld. Komt dat dan echt alleen door dat 2e hormoon wat de pil bevat? Zorgt dat ervoor dat er baarmoederslijmvlies opgebouwd wordt?
Loesje

Vis een optie? maandag 26 mei 2008 @ 11:36:33 #90
70532 loveli
N
pi_58915578
In de gemiddelde pil zitten 2 soorten hormonen, een progestageen en een oestrogeen. Het progestageen remt de eisprong en voorkomt het opbouwen van het baarmoederslijmvlies. Omdat met alleen een progestageen het slijmvlies zo dun kan worden dat er spotting kan optreden, wordt het oestrogeen toegevoegd (plus de stopweek). Dat zorgt ervoor dat er meer slijmvlies wordt opgebouwd, waardoor dus die stopweek ingelast moet worden.
Hte is niet zo dat een oestrogeen puur en alleen in de pil zit om het slijmvlies op te bouwen, het versterkt de werking van het progestageen ook.

In Microgynon is levonorgestrel het progestageen en ethinylestradiol het oestrogeen, dat is hetzelfde oestrogeen als in de nuvaring! Dat is dus de stof die ervoor zorgt dat er baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Omdat de hormonen uit nuvaring en de pil op een heel andere manier in je bloed worden opgenomen, kan het best zijn dat je door het slikken van de pil meer oestrogeen binnenkrijgt dan je met de nuvaring kreeg. Het kan ook zijn dat je lichaam zich weer opnieuw moet instellen door de wisseling van hormonen.
Wat je ook kunt doen is nu overstappen op een mini-pil met alleen levonorgestrel, zodat je weet wat dat hormoon zonder oestrogeen doet met je lichaam. Door de manier van opname in de bloedbaan (spijsvertering versus in je baarmoeder) zal er nog best verschil te merken zijn tussen de minipil en de mirena, maar er is geen oestrogeen meer om slijmvlies aan te maken.
Volgens google hebben de volgende minipillen alleen levonorgestrel als werkzame stof: Microlut, Microlut 35, Microval, Mikro-30, Norgeston, Nortrel. De minipil moet strikter op tijd worden ingenomen dan een combinatiepil.

Misschien kun je hier wat mee.
crap in = crap out
  maandag 26 mei 2008 @ 12:08:16 #91
11845 Jipje
pi_58916218
quote:
Op maandag 26 mei 2008 11:36 schreef loveli het volgende:
heel verhaal

Misschien kun je hier wat mee.
Goh, ik heb toch altijd gedacht dat de microgynon 30 een minipil was... Is misschien een idee, maar ik wil eigenlijk vooral weten of ik last heb van dat spiraal. Ongesteld zijn is toch iets waar we als vrouw zijnde mee moeten leren leven. Mocht ik teveel last hebben van het spiraal kan ik altijd nog verder kijken voor die minipil. Verder heb ik nog maar 6 mnd de tijd voor ik vertrek, dus ik wil nu echt als eerste de mirena proberen, deze blijft het gemakkelijkst ivm hoge temperaturen (in Australie is het rustig 40 graden, en dan heb ik liever geen anticonceptie in de auto liggen.... )
Loesje

pi_58975282
Is het eigenlijk 'slecht' om jarenlang aan de pil te zijn? Ik ben al vanaf m'n 15e aan de pil (nu 18) vanwege menstruaties die gepaard gingen met zware buikpijn en ik vraag me af of het niet slecht is voor mijn lichaam dat ik al jarenlang hormonen slik...
pi_59152575
ik ben laast met de pil begonnen, en ik ben begonnen nadat ik ongesteld ben geweest dat was volgende mijn huisarts prima, en ze zei dat ik dus gewoon na 7dagen onveilig sex kon hebben. en dat heb ik ook gedaan.
maar hier lees ik net van iemand dat het pas na 1maand mag? maar is dat nou zo.. want anders heb ik dus misschien een probleempje...
pi_59152861
Als je op de eerste dag van je ongesteldheid begint met de pil, ben je meteen beschermd. Begin je op iedere andere dag, dan ben je na 7 dagen beschermd. (Alleen als je een pil zoals Microgynon oid gebruikt, deze regel gaat niet op als je een combinatiepil gebruikt)
Dus die maand slaat nergens op
pi_59153073
um oke ik heb Microgynon 20.
dus ik heb het wel gewoon veilig gedaan?
want mijn vriend en ik zijn best bang voor zwangerschap..
pi_59153259
Na 7 dagen ben je sowieso helemaal veilig
(bij goed gebruik uiteraard )
pi_59153513
oke mooi.
ik hoop dat goed gaat!
heel erg bedankt voor de info!
pi_59154091
En je pil heeft ook een hele uitgebreide bijsluiter hè
  vrijdag 6 juni 2008 @ 00:28:26 #99
92409 Twinky
Little star.
pi_59160230
je kunt gedurende je hele pilslikperiode aanhouden dat als je hem zeven dagen voor en na de seks juist geslikt hebt (een 'cyclus' dus van min. 14 dagen aaneengesloten op ong. zelfde tijdstip met eventueel een stopweek van max. 7 dagen) je veilig bent. Ook tijdens de stopweek kun je dan seks hebben zonder extra bescherming.
  Vis een optie? vrijdag 6 juni 2008 @ 00:50:14 #100
70532 loveli
N
pi_59160568
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 19:49 schreef lienelien het volgende:
(Alleen als je een pil zoals Microgynon oid gebruikt, deze regel gaat niet op als je een combinatiepil gebruikt)
Ahum.. Bijna alle pillen zijn combinatiepillen, Microgynon ook. Combinatiepil betekent dat de pil is samengesteld uit een oestrogeen en een progestageen. Waarschijnlijk bedoel je dat dit niet het geval is wanneer een meer-fasen-pil of de mini-pil wordt gebduikt, dan zijn de spelregels inderdaad anders.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')