abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56684198
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef CrazyMoon het volgende:
ik zoek ook een nieuwe camera.

Budget:
zo rond de 500 euro.

Formaat:
# SLR-achtig
# D-SLR bodies

Doel:
duidelijke en scherpe foto's van oa mijn dochter, vakantiefoto's, omgeving, enz.

De fotograaf:
ik ben niet zo bekend met de grotere fotocamera's. Ik ben wel iemand die goed de gebruiksaanwijzing leest en dingen zal gaan uittesten.

Huidige camera:
Heb op dit moment een paar jaar oude Cybershot DSC-P32.
Als er ook maar iets te weinig ligt is en ik gebruik de flits niet, worden de foto's wazig. Ik wil mooie, scherpe foto's hebben, het liefst met een korte sluitertijd.

Welke camera’s twijfel je over:
Ik vind de Canon EOS 400D erg mooi. Maar ik lees net dat als je mooie macro foto's wilt maken, je een andere lens moet aanschaffen? ik wil het liefst gewoon een camera kopen en verder nog geen lensen erbij. Eerst maar eens oefenen

Bijzondere eisen:
duidelijke en scherpe foto's, ook van dichtbij. korte sluitertijd.
Dan zou ik zoals Elefes hierboven zegt ook eens kijken naar de Canon S5 of de G-serie. Of uiteraard vergelijkbare modellen. Geen SLR want ook al denk je geen extra lenzen nodig te hebben dan wil je ze toch Voor macro zal je bv inderdaad een andere lens nodig hebben.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
pi_56684308
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 18:57 schreef katerwater het volgende:

Ik werk voor het galerijcircuit. Daar is veel vraag naar grote formaten, op fotokwaliteit (lambda-prints). Men vertelt mij altijd dat ik iets duurder moet gaan, om zeker te zijn dat alle functies (zoals de mogelijkheid om analoge flitsers aan te sluiten, Raw-formaat, minstens 10megapixels en een videofunctie) present zijn op de camera. Anderen vertellen me dan weer dat het verschil tussen de pro's en de amateur-spiegelreflexen eigenlijk niet zo groot is.

Met andere woorden: ik zie het bos niet meer tussen de bomen
Maar wat, en onder welke omstandigheden, fotografeer je? Heb je een budget in gedachten voor camera + lenzen, accessoires?

De Nikon D300 is een fraai toestel, maar dat zijn zijn concurrenten de Canon 40D, de Sony A700 en (vooral ) de Olympus E-3 ook.

Het verschil tussen pro- en amateurtoestellen zit inderdaad vooral in capaciteit, snelheid, duurzaamheid en weersbestendigheid, en niet perse in beeldkwaliteit.
pi_56684455
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef CrazyMoon het volgende:
[knip]

Ik vind de Canon EOS 400D erg mooi. Maar ik lees net dat als je mooie macro foto's wilt maken, je een andere lens moet aanschaffen? ik wil het liefst gewoon een camera kopen en verder nog geen lensen erbij. Eerst maar eens oefenen

Bijzondere eisen:
duidelijke en scherpe foto's, ook van dichtbij. korte sluitertijd.
Wil je macrofotografie (vergrotingsmaatstaat 1:1 of groter) dus dat 1 cm voorwerp ook als 1 cm of groter op je sensor wordt geprojecteerd? Of wil je gewoon van dichtbij foto's kunnen maken?
Blaat,
Roy
pi_56684482
mja, foto's van dichtbij vind ik belangrijker. Echte macro foto's zal ik toch eerst niet maken.
Dus dan heb ik de lens ook nog niet nodig.
en dank je wel dickies, zal es ff kijken..
het zal ook pas over een paar maandjes worden, wanneer ik em ga kopen. Hopen dat ie dan iets goedkoper wordt
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:37:38 #105
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_56704032
Budget: Tussen de $600 en $800. Ik ga binnenkort naar Miami, dus vandaar het budget in USD.
Formaat: D-SLR
Doel: Allround. Van alles, maar met name landschappen, portretten, macros, nacht/avond fotografie. Wil ook een beetje gaan experimenteren met panning.
De fotograaf: Ik ga altijd eerst aan de slag zonder de gebruiksaanwijzing te lezen, en vervolgens om echt alle features te leren kennen lees ik de gebruiksaanwijzing volledig door. Op mijn hudige camera heb ik ondertussen ruim 5000 plaatjes geschoten. Van macro en low-light tot landschappen en party pics. Ook heb ik wel wat ervaring in nabewerking (photoshop). Vorige camera (Olympus 4MP) had ook aardig wat plaatjes op de teller.
Huidige camera: Sony Cybershot DSC-P200, 7.2 MP, leuke camera maar ik wil nu een stapje verder gaan. Ik ben vooral tevreden over de manual instellingen (o.a. sluitertijd in te stellen tussen 30 sec en 1/1000) en de kleur echtheid. Minpuntje is het gebrek aan snelheid als je even vlug een foto wil nemen.
Welke camera's twijfel je over:
Ik zat eerst te denken aan de Canon EOS Digital Rebel XT 8MP of de Nikon D40 6.1MP. Maar na een groot aantal reviews te hebben gelezen zit ik nu sterk te denken aan de Pentax K10D.

Iemand ervaring met deze Pentax?
pi_56705393
K10D is een prima camera hoor, maar ga niet alleen op reviews af. Ga ook eens naar een winkel om al die modellen eens vast te houden. Dat kan nogal uitmaken en is voor de een heel anders dan voor de ander.

Puckzz heeft een K10D en is er volgens mij erg tevreden over. Zie voor meer users hun clubhuis: [Centraal] K-bajonet DSLR, Pentax en Samsung verenigd
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!fotograaf woensdag 13 februari 2008 @ 15:49:26 #107
73911 ultra_ivo
pi_56705476
De K10D gaat er binnenkort uit bij Pentax. Je kunt dus verwachten dat de prijs van deze kamera gaat zakken de komende tijd als de laatste voorraden eruit gaan om plaats te maken voor de K20D en de K200D.
pi_56744384
He allemaal.
Hier in Maleisie waar ik nu zit is alles zo lekker goedkoop dat ik eindelijk een nieuwe camera ga kopen. Heb al lang lopen zoeken en wilde eigenlijk gaan voor de Panasonic FZ18 maar lees nu ook over de FZ50 waar je handmatig mee kan zoomen. Weet iemand welke camera beter is?

[ Bericht 0% gewijzigd door San3ne op 15-02-2008 11:54:59 ]
pi_56747559
Veel mensen uit dit topic die op zoek zijn naar een high end compact/D-SLR-like ding wordt nooit de Olympus E-410 aangeraden die het kleinste van alle D-SLR's is. Wat vinden de kenners van dit apparaat? Handzaam en toch (als je de samplefoto's op dpreview bekijkt bijvoorbeeld) betere beeldkwaliteit dan de high end compacts zoals de G9. En zijn jullie te spreken over de G9?
pi_56750047
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 13:10 schreef MarkG het volgende:
Veel mensen uit dit topic die op zoek zijn naar een high end compact/D-SLR-like ding wordt nooit de Olympus E-410 aangeraden die het kleinste van alle D-SLR's is. Wat vinden de kenners van dit apparaat? Handzaam en toch (als je de samplefoto's op dpreview bekijkt bijvoorbeeld) betere beeldkwaliteit dan de high end compacts zoals de G9. En zijn jullie te spreken over de G9?
Die wordt (door mij iig) niet aangeraden omdat het toch een dSLR is. En daar komt het nadeel (en voor sommigen voordeel) bij dat je lenzen moet/kunt wisselen. Bij een high-end compact heb je "alles-in-een" (bijv. macro), bij die Olympus niet, ook al is het dan misschien een kleine dSLR.
Verder heb ik geen ervaring met genoemde camera's.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_56766625
En nog een vraagje. Waarom zou ik voor de Panasonic FZ18 gaan en niet voor een merk als Canon ofzo? Ik ben van plan om vandaag of morgen een camera van dat type te kopen en twijfel nog of ik echt voor de Panasonic zal gaan.
Graag jullie advies
pi_56768947
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 10:22 schreef San3ne het volgende:
En nog een vraagje. Waarom zou ik voor de Panasonic FZ18 gaan en niet voor een merk als Canon ofzo? Ik ben van plan om vandaag of morgen een camera van dat type te kopen en twijfel nog of ik echt voor de Panasonic zal gaan.
Graag jullie advies
Waarom zou je wél juist voor een Canon gaan? Canon is goed, maar Panasonic ook hoor .
Ga eens de twee camera's waar je over twijfelt (ik ken ze verder niet, maar volgens mij zijn ze wel goed, de FZ18 wordt hier wel vaker gekocht door mensen op het forum, de FZ50 ken ik helemaal niet maar handmatig zoomen kan (!) handig zijn) vasthouden in de winkel.
Er zijn nog een heleboel camera's meer die in dit segment vallen, maar in principe zijn alle camera's van de bekendere merken (waaronder ook Panasonic, Canon etc.) gewoon goed van kwaliteit. Gebruiksgemak is heel persoonlijk dus dat moet je voor jezelf uit maken.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 februari 2008 @ 13:57:24 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56770007
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 10:52 schreef San3ne het volgende:
He allemaal.
Hier in Maleisie waar ik nu zit is alles zo lekker goedkoop dat ik eindelijk een nieuwe camera ga kopen. Heb al lang lopen zoeken en wilde eigenlijk gaan voor de Panasonic FZ18 maar lees nu ook over de FZ50 waar je handmatig mee kan zoomen. Weet iemand welke camera beter is?
Dat handmatig zoomen is niet het grootste voordeel van de FZ50(hoewel het best wel aangenaam werkt). Het grootste voordeel van de FZ50 is dat er een grotere sensor in zit waardoor je plaatje gewoon een stukkie fraaier wordt.
Zoals elk voordeel heeft ook dit een nadeel, een FZ50 is bepaald niet meer compact te noemen maar ongeveer zo groot als een EOS400 of iets van die strekking. Voor de handligging is dat trouwens een voordeel, voor het meeneemaspect kan het nadelig zijn. Kwestie van persoonlijke voorkeuren dus.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_56774193
Ik zou trouwens wanneer er overwogen wordt voor een spiegelreflex of een extreem grote compact zoals de FZ50, toch echt voor een spiegelreflex te gaan.

Kunnen jullie mij vertellen of bij alle camera's, compact/reflex, er gebruik kan worden gemaakt van filters? Is dit ook op alle lenzen (kitlenzen e.d.) te schroeven?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 februari 2008 @ 18:54:40 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56775124
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 18:09 schreef MarkG het volgende:
Ik zou trouwens wanneer er overwogen wordt voor een spiegelreflex of een extreem grote compact zoals de FZ50, toch echt voor een spiegelreflex te gaan.
Dat is een keuze en die vrijheid bestaat gelukkig. Voor anderen is wellicht belangrijk dat de camera vanuit de verpakking al helemaal af is en je niet tot in lengte van jaren spullen blijft bijkopen
quote:
Kunnen jullie mij vertellen of bij alle camera's, compact/reflex, er gebruik kan worden gemaakt van filters? Is dit ook op alle lenzen (kitlenzen e.d.) te schroeven?
Als er een filterdraad op zit kun je filters gebruiken. Bij sommige compacten moet je die filterdraad er los bijkopen (in de vorm van een adaptertje dat om je lens komt te zitten)
De goedkopere compacten hebben geen voorzieningen voor voorzetspul.

Op nagenoeg elke lens voor een spiegelreflex is een filter te draaien
pi_56775506
Maar kun je dan nog wel zoomen met een compact? Lijkt mij dat die filter dan in de weg zit of schuift die uit?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 19:26:55 #117
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_56775747
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 19:14 schreef MarkG het volgende:
Maar kun je dan nog wel zoomen met een compact? Lijkt mij dat die filter dan in de weg zit of schuift die uit?
Op een beetje goed compact zit wel een schroefdraad hoor
pi_56775969
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 18:09 schreef MarkG het volgende:
Dat ligt maar net aan de situatie, en wat diegene er mee wil. Ook een dSLR heeft nadelen t.o.v. een compact (andersom ook)! Een dSLR is niet zaligmakend.
pi_56777851
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 19:14 schreef MarkG het volgende:
Het filter schroef je op het uitschuivende deel van de lens.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56794704
Oke na heel lang nadenken en uitzoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat het toch geen spiegelreflex gaat worden voor mij vanwege de grote uitgaven die daarbij gepaard gaan. Ik ben dus op zoek naar een veelzijdige compact camera uit het hoogste segment denkend aan de Canon Powershot G9 en de Panasonic FZ50. Beiden lijken mij camera's waarbij je gewoon scherpe, mooie foto's kunt maken waarbij je vanwege de vele opties er ook veel creativiteit erin kwijt kunt.
Kan mezelf omschrijven als iemand die het optimale uit de camera wil halen en hiervoor ook de handleiding veelvuldig leest als dat nodig is maar ook op internet allerlei dingen opzoekt. Wat ik wel belangrijk vind is dat de foto's al van goede kwaliteit zijn als ze van de camera komen. Ik heb dus geen zin in om alle foto's eerst te gaan bewerken.
Wat ik belangrijk vind aan de camera is het feit of die wel of niet uitbreidbaar is met filters en eventueel voorzetlenzen e.d. Met name een groothoeklens lijkt mij wel wat bij een van deze camera's.
Zelf denk ik dat ik de extreme zoom van de FZ50 niet nodig heb aangezien er altijd zoveel van het beeld wegvalt met die zoom. Maar misschien als ik t heb ik het wel heel veel gebruik...

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren!
pi_56797107
Ze zijn kwalitatief gelijkwaardig, ms met een lichte voorsprong voor de Pana (meer zoom, iets grotere sensor), maar de Canon is beter in macro, dus als dat je ding is.... Opvallender dan het verschil in kenmerken, is het verschil in uiterlijk. De G9 heeft als voordeel dat je er heel onopgemerkt mee door het leven kunt en toch prima foto's maakt. Ze zullen ongetwijfeld ook anders beetpakken, dus ga ze allebei eens vasthouden, zou zo maar de doorslag kunnen geven. Mocht je groothoek belangrijk vinden, kijk dan ook even naar de FZ18, die kan net even wat wijder (28 vs 35 mm, dat scheelt stiekum best veel). Dus in de winkel niet alleen vasthouden, ook even door de zoeker turen en helemaal uitzoomen.

Alle kenmerken van de G9 en de FZ50 naast elkaar.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56798681
Ja, ik zie inderdaad overal ook de FZ18 staan maar op een of andere manier trekt het uiterlijk mij niet van die camera. Ik vind m er minder robuust uitzien dan de andere twee.
  zondag 17 februari 2008 @ 20:16:21 #123
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56798840
Noobvraag misschien maareeee......

Als ik de Macro stand gebruik van m'n mju-mini dan worden dingen erg vergroot. Als ik een kikker op 1 meter heb, en ik gebruik 18x optische zoom, krijg je dan niet het zelfde effect als met de macro stand?

"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56799241
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:16 schreef MarkG het volgende:

Kan mezelf omschrijven als iemand die het optimale uit de camera wil halen en hiervoor ook de handleiding veelvuldig leest als dat nodig is maar ook op internet allerlei dingen opzoekt. Wat ik wel belangrijk vind is dat de foto's al van goede kwaliteit zijn als ze van de camera komen. Ik heb dus geen zin in om alle foto's eerst te gaan bewerken.
Dat hoeft meestal ook niet per se. Maar bedenk wel dat foto's echt stukken beter kunnen worden als je ze bewerkt. Dus ik zou je echt aanraden om dat toch te doen als het foto's zijn die je om "fotografische redenen" hebt gemaakt (familiekiekjes ga je niet zo gauw allemaal nabewerken). Het kan zoveel voor je foto's doen.. (En dat hoeft echt niet zo heel veel moeite te kosten.)

Verder zijn de high-end compactcamera's leuke camera's waar je erg veel mee kunt en veel van kunt leren. Ik sluit me bij Vliegvrager aan, kijk waar je interessen liggen (macro of toch meer zoom? etc.) en ga zeker een keer vasthouden in de winkel.
quote:
Op zondag 17 februari 2008 20:16 schreef jojomen4 het volgende:
Noobvraag misschien maareeee......

Als ik de Macro stand gebruik van m'n mju-mini dan worden dingen erg vergroot. Als ik een kikker op 1 meter heb, en ik gebruik 18x optische zoom, krijg je dan niet het zelfde effect als met de macro stand?

Deze vraag past niet echt in dit topic (meer iets voor "heb je een fotografische vraag, vraag het de expert")

Kort: met de macrostand kun je van veel dichterbij scherpstellen op een voorwerp, waardoor je het groter in beeld kunt krijgen. Daarbij moet je over het algemeen niet zoomen (niet goed voor de kwaliteit of de macrofunctie werkt niet meer).

Of je hetzelfde effect krijgt met zoomen weet ik zo niet zeker, maar het lijkt me niet. Sowieso is het veel moeilijker om de camera dan goed stil te houden (en dus een scherpe foto te maken) en de macrostand zit niet voor niets op je camera. Zoomen is dan weer handig als je niet dicht bij die kikker in de buurt wilt komen, maar 'm toch van dichterbij op de foto wilt. Macro is handig als je er wel dicht bij kunt komen en je een deel van 'm op de foto wilt zetten.
pi_56803423
Budget: 600
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel: freelancer
Fotograaf:
Huidige camera:canon 350d
Welke camera’s twijfel je over:30d 450d
Bijzonderheden:
  zondag 17 februari 2008 @ 23:01:34 #126
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_56803946
Waarom voldoet de 350d niet meer?
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_56808416
wie o wie kan ons helpen.
hebben 3 weken terug een canon eos 400d gekocht. Alleen met de standaard lens kunnen we dingen van verraf niet goed dichtbij halen.
Welke lens kunnen wij het beste nemen? Welke lenzen voor welke afstanden zijn er?
Voor mijn gevoel is iets van 200 -300 meter dichtbij halen voldoende maar heb eigenlijk geen idee. Zijn beide nog vrij onbekend met fotografie.
pi_56809434
quote:
Op maandag 18 februari 2008 08:45 schreef nelisb het volgende:
wie o wie kan ons helpen.
hebben 3 weken terug een canon eos 400d gekocht. Alleen met de standaard lens kunnen we dingen van verraf niet goed dichtbij halen.
Welke lens kunnen wij het beste nemen? Welke lenzen voor welke afstanden zijn er?
Voor mijn gevoel is iets van 200 -300 meter dichtbij halen voldoende maar heb eigenlijk geen idee. Zijn beide nog vrij onbekend met fotografie.
Lenzen zijn er er niet zo zeer voor afstanden, maar hebben zelf een brandpuntsafstand. Dat is de afstand van lens tot sensor en die bepaalt de beeldhoek. Heel simpel gezegd geldt dat een lange brandpuntsafstand dingen dichter bij haalt. Je hebt nu ws een 18-55, een zoomlens met een variabele brandpunts afstand tussen de 18en de 55 mm. Kijk eens op deze vergelijkingsfoto en beweeg het schuifje eronder zo'n beetje tussen de 18 en de 55. Dat is wat je nu kunt. Schuif dan eens door om te kijken hoe dichtbij je wilt. Dan heb je de brandpuntsafstand waar je naar op zoek wilt.

Weet je dan nog niet precies wat je wilt, schaf dan een niet te dure 70 (of 75) -300 aan. Verschillende merken hebben een betaalbare lens in die range. Kwalitatief geen topper, maar voor buiten met goed weer zijn ze goed genoeg en lekker veel bereik om mee te verkennen wat je wilt. Tegen de tijd dat je wat beter glaswerk gaat kopen, verkoop je m weer op marktplaats.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56809494
quote:
Op zondag 17 februari 2008 22:44 schreef flashphotographer het volgende:
Budget: 600
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel: freelancer
Fotograaf:
Huidige camera:canon 350d
Welke camera’s twijfel je over:30d 450d
Bijzonderheden:
mmm, toch ook wel goed om te vertellen wat voor foto's je maakt / wilt gaan maken, en wat je nu het probleem van de 350d vindt. Dat kan net helpen in het advies

En ga ze allebei eens vasthouden, nou ja, in ieder geval die 30D, die is beduidend groter dan de 350 en de 450
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56815262
quote:
Op maandag 18 februari 2008 10:07 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Lenzen zijn er er niet zo zeer voor afstanden, maar hebben zelf een brandpuntsafstand. Dat is de afstand van lens tot sensor en die bepaalt de beeldhoek. Heel simpel gezegd geldt dat een lange brandpuntsafstand dingen dichter bij haalt. Je hebt nu ws een 18-55, een zoomlens met een variabele brandpunts afstand tussen de 18en de 55 mm. Kijk eens op deze vergelijkingsfoto en beweeg het schuifje eronder zo'n beetje tussen de 18 en de 55. Dat is wat je nu kunt. Schuif dan eens door om te kijken hoe dichtbij je wilt. Dan heb je de brandpuntsafstand waar je naar op zoek wilt.

Weet je dan nog niet precies wat je wilt, schaf dan een niet te dure 70 (of 75) -300 aan. Verschillende merken hebben een betaalbare lens in die range. Kwalitatief geen topper, maar voor buiten met goed weer zijn ze goed genoeg en lekker veel bereik om mee te verkennen wat je wilt. Tegen de tijd dat je wat beter glaswerk gaat kopen, verkoop je m weer op marktplaats.
Superbedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier kunnen we wat mee! Ga komend weekend eens kijken naar een lens.

is dit wat? heb je site bekeken namelijk en vind deze afstand prima.

http://www.amazon.com/Can(...)ref=pd_bxgy_p_text_b + deze kit http://www.amazon.com/Can(...)ref=pd_bxgy_p_text_b

Totale prijs 110 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door nelisb op 18-02-2008 15:20:53 ]
pi_56819231
Ik heb een leuk toestelletje gezien en vroeg me af of dit ook daadwerkelijk goed is? Prijs/kwaliteitverhouding zeg maar en of je duidelijke foto's op je computer krijgt. Met niet te veel "donkere" foto's. Het is voornamelijk voor vakantieofoto's. Ik weet niet of dat kan hoor maar ik heb wel eens als ik een foto neem dat het heel zonnig is maar dan lijkt het op de foto bewolkt..

Het gaat om de casio exilim 1080 http://www.letsgodigital.org/nl/16378/casio-exilim-ex-z1080/ Hij kost 184 euro
Ik wil namelijk een compacte camera voor ook snelle shots als je snel iets leuks ziet namelijk en dat ie niet te zwaar is....
Ik vind het gebruik van de casio exilim erg handig vandaar mijn voorkeur voor dit toestelletje..
pi_56824918
Wanneer gebruikt met een IS op een camera eigenlijk? Is het verstandig deze altijd aan te hebben of is dat niet nodig?
pi_56825309
quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:54 schreef MarkG het volgende:
Wanneer gebruikt met een IS op een camera eigenlijk? Is het verstandig deze altijd aan te hebben of is dat niet nodig?
IS is het beste uit te schakelen als je de camera op een statief plaatst. Ik vergeet het zelf ook wel eens te doen.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_56826490
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:07 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

IS is het beste uit te schakelen als je de camera op een statief plaatst. Ik vergeet het zelf ook wel eens te doen.
Wat is het nut van het uitschakelen dan? Naast dat het nutteloos is als je een statief gebruikt..
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
pi_56830661
quote:
Op maandag 18 februari 2008 15:02 schreef nelisb het volgende:

[..]

Superbedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier kunnen we wat mee! Ga komend weekend eens kijken naar een lens.

http://www.amazon.com/Can(...)ref=pd_bxgy_p_text_b + deze kit http://www.amazon.com/Can(...)ref=pd_bxgy_p_text_b

Totale prijs 110 euro.
Dat is een net prijsje, mede dankzij de dollarkoers. Verwacht geen kwaliteitswonder voor dat geld, maar je hebt een leuk lensje voor je eerste stappen in het telebereik. Ik kan niet precies ontwaren wat er allemaal bij de accesoires zit, maar iig een zonnekap+uv-filter+ blaasbalgje, dat is samen wel $30 waard.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56831910
quote:
Op maandag 18 februari 2008 15:02 schreef nelisb het volgende:

Totale prijs 110 euro.
Dat is twee keer dezelfde link? Het betreffende item (75-300mm lens) wordt niet buiten de VS verzonden. Hou verder rekening met verzendkosten, invoerrechten (op lenzen 6,7%), BTW (19%) en inklaringskosten (afhankelijk van de gebruikte pakketdienst - Post is gratis, UPS/FedEx/DHL/Exprespost rekenen meestal zo'n 10 euro).
pi_56839503
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 10:15 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat is twee keer dezelfde link? Het betreffende item (75-300mm lens) wordt niet buiten de VS verzonden. Hou verder rekening met verzendkosten, invoerrechten (op lenzen 6,7%), BTW (19%) en inklaringskosten (afhankelijk van de gebruikte pakketdienst - Post is gratis, UPS/FedEx/DHL/Exprespost rekenen meestal zo'n 10 euro).

de 2de link is als het goed is een kit,met uv filter,zon beschermer en nog wat dingen.

Thanks voor je reactie. heb familie in californie,daar laat ik hem afleveren, zij sturen hem dan naar nederland met sample op de doos, wat meestal goed gaat haha!

[quote]Op dinsdag 19 februari 2008 08:35 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Dat is een net prijsje, mede dankzij de dollarkoers. Verwacht geen kwaliteitswonder voor dat geld, maar je hebt een leuk lensje voor je eerste stappen in het telebereik. Ik kan niet precies ontwaren wat er allemaal bij de accesoires zit, maar iig een zonnekap+uv-filter+ blaasbalgje, dat is samen wel $30 waard.
Prima, ben uiteindelijk 120 euro kwijt, leek mij ook prima.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 18:05:49 #138
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_56841013
Budget:
500-600 ongeveer wat meer, wat minder mag wel.

Formaat:
Zat te denken aan een D-SLR

Doel:
Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.
All-round, wil me ook vooral op korte termijn bezig gaan houden met macro fotografie. Een mogelijkheid om de camara op een microscoop aan te sluiten heeft een pre (met behulp van eventueel een tussenstuk). Moet een UV-filter voor kunnen. Spatwaterdicht zou helemaal top zijn.

De fotograaf:
Handleiding wat is dat?

Huidige camera:
canon Ixus 800IS (blijft) en canon powershot A640 gaat er dan uit

canon 400D kit 18-55, maar mocht er een andere goede zijn laat het weten. Is de lens ook goed genoeg?

Bijzondere eisen:
Autofocus heeft een pre, snel reageren, mogelijkheid om aan te sluiten op een microscoop, moet UV-filter voor kunnen.
Where's my fear???
pi_56841437
mmm, als ik je wensen zo lees, denk ik niet aan een dSLR. Als je geen handleiding wilt lezen, ben je dan wel bereid je te verdiepen in fotografie? Sluitertijd, diafragma etc? Bovendien is je budget onvoldoende als je ook macro wilt, want daar heb je een aparte lens voor nodig. Een UV-filter kan op iedere lens of camera met een schroefdraad op het einde, dus dat gaat niet zo'n punt zijn. Gegarandeerd spatwaterdicht gaat ws niet lukken binnen je budget, maar vrijwel iedere fatsoenlijke camera is tegenwoordig ongegarandeerd wel degelijk spatwaterdicht.

Wat het microscoop verhaal betreft, ik heb geen flauw idee welke camera's dat kunnen, maar ik denk dat je al heel snel licht tekort gaat komen. De lamp van een gewone microscoop is prima voor het menselijk oog, maar een camera heeft meer licht nodig. Daar komt bij dat je deze sterke vergrotingen ws met een behoorlijk klein diafragma moet schieten, waardoor je nog meer licht verliest. Ik weet natuurlijk niet wat voor microscoop je hebt, maar ik zou me op dit aspect eens laten informeren door een specialist.

Los van het microscoop-verhaal, zou ik bij jouw wensen denken in de richting van een Canon Powershot G9, maar meer info zou kunnen helpen. Waarom doe je de Powershot 640 bijvoorbeeld weg? Op welk punt voldoet ie niet (meer) aan je eisen?
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 19 februari 2008 @ 20:04:06 #140
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56843594
EDIT: Ik ga naar het topic voor noob- vragen.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  dinsdag 19 februari 2008 @ 20:04:23 #141
39240 jagermaster
pi_56843605
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 18:25 schreef Vliegvrager het volgende:
mmm, als ik je wensen zo lees, denk ik niet aan een dSLR. Als je geen handleiding wilt lezen, ben je dan wel bereid je te verdiepen in fotografie? Sluitertijd, diafragma etc? Bovendien is je budget onvoldoende als je ook macro wilt, want daar heb je een aparte lens voor nodig. Een UV-filter kan op iedere lens of camera met een schroefdraad op het einde, dus dat gaat niet zo'n punt zijn. Gegarandeerd spatwaterdicht gaat ws niet lukken binnen je budget, maar vrijwel iedere fatsoenlijke camera is tegenwoordig ongegarandeerd wel degelijk spatwaterdicht.

Wat het microscoop verhaal betreft, ik heb geen flauw idee welke camera's dat kunnen, maar ik denk dat je al heel snel licht tekort gaat komen. De lamp van een gewone microscoop is prima voor het menselijk oog, maar een camera heeft meer licht nodig. Daar komt bij dat je deze sterke vergrotingen ws met een behoorlijk klein diafragma moet schieten, waardoor je nog meer licht verliest. Ik weet natuurlijk niet wat voor microscoop je hebt, maar ik zou me op dit aspect eens laten informeren door een specialist.

Los van het microscoop-verhaal, zou ik bij jouw wensen denken in de richting van een Canon Powershot G9, maar meer info zou kunnen helpen. Waarom doe je de Powershot 640 bijvoorbeeld weg? Op welk punt voldoet ie niet (meer) aan je eisen?
een losse extra macro lens bijkopen is geen probleem. Daar heb ik nog wel een 200 voor over. In handleidingen staat vaak niet zo veel boeiends. Ik richt mij voor het aanleren van kennis liever op literatuur, het doen en hulp van mensen. Waarom ik zelf de powershot 640 niet voldoende vind is dat er geen mogelijkheid op zit om in RAW formaat te schieten. Het in iets donkerdere ruimtes (binnen) vaak meer ruis op de foto's zit. De foto's zijn er beperkend wat je er mee kan. Een goede foto van dichtbij maken zodat de onderdelen van bijvoorbeeld een bloem goed te onderscheiden zijn wil niet goed lukken. Problemen met goed scherp te krijgen. Met de canon A70 welke ik hiervoor had ging het een stuk beter.

Indertijd heb ik met twee redenen de powershot a640 gekocht. De eerste was dat ik eventueel de mogelijkheid wilde hebben om een onderwaterbehuizing te kopen om met duiken foto's te maken. Het verder duiken stel ik op dit moment nog even verder uit (kost een beetje veel en geen partner om mee te duiken) maar ook omdat de ervaringen met de behuizingen toch niet helemaal denderend waren in vergelijking met de prijs ervan. De andere reden was omdat er heel snel een camara moest komen voor vakantie. De canon a70 was kapot en de volgende dag was er een nieuwe nodig. Dan heb je geen tijd om nog even te sparen.

Voor een micrsocoop is het lichtverhaal geen probleem. Onder iedere microscoop die ik gebruik zit een diafragma. Gebruik momenteel een aantal verschillende tussen echt specifiek zoeken op één waar het alleen perse op moet werken is niet nodig. Er schijnen opzet stukken te koop te zijn waarmee je de camara kan laten werken als objectief. Wordt dit te prijzig dan moet ik maar klooien om een losse videocamara voor de microscoop aan te gaan sluiten op me computer ipv op de tv.

300 euro voor de beschrijving van hieronder is nog iets aan de prijs. maar ik denk ik dat het nog behoorlijk veel goedkoper kan zaker met behulp van een oculairadapterring.
quote:
Wij kunnen u diverse microscoop modellen leveren, waarop u een digitale spiegelreflex camera kan bevestigen.

U kunt daarbij kiezen voor montage op de fototubus (trinoculaire microscoop modellen). Een foto-adapter hiervoor kost, inclusief T2-adapterring, ca. ¤ 300,- (excl BTW)

Ook is het mogelijk door middel van een oculairadapterring de camerabody over een microscoop oculair te schuiven. Voordelen hierbij zijn:

1. Lagere kosten (u kount een binoclulaire of monoculaire microscoop aanschaffen en de oculairadapterring-set is goedkoper dan de foto-adapter.
2. Het gezichtsveld door het oculair is groter dan door de hierboven foto-adapter.
3. Een makkelijker inkijkhoek door de camera viewer.
Nadeel is natuurlijk dat u steeds de camera op en af van het oculair moet halen.

Wilt u een microscoop aanschaffen voor combinatie met een digitale spiegelreflex camera, komt u dan gerust langs (graag van te voren afspreken) voor een demonstratie. Momenteel hebben wij een Canon EOS 400D (deze heeft PC-gestuurde bediening, wat een voordeel is bij een opstelling in combinatie met een microscoop)
Where's my fear???
pi_56843733
Heb je voor 200 euro dan een goede macro lens?
Carry on my wayward son
Don't you cry no more.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 20:25:17 #143
39240 jagermaster
pi_56844121
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 20:09 schreef Dickies het volgende:
Sigma 50mm f/2,8 DG Macro DC EX 267 euro. Of is deze lens bagger?
Where's my fear???
  FOK!fotograaf dinsdag 19 februari 2008 @ 20:26:32 #144
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_56844172
quote:
Definieer "goede macrolens"

Voor 200 euro koop je geen echte macrolens. Echte 1/1 macrolenzen beginnen bij zo'n 300 euro, en hoe groter de afstand, hoe duurder ze worden.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_56844210
quote:
Volgens mij niet. Ik geloof dat je dan meer richting de 300 en iets daar overheen moet denken (webshops). Wel zou je i.p.v. de standaard kitlens een andere lens kunnen kiezen, bijvoorbeeld de Sigma 17-70mm die al 1:2 macro heeft. Maar dat is natuurlijk nog geen 1:1 macro, en het is ook wat meer aan de prijs (binnen het budget is dan al zeker niet meer te halen).

Ik zou sowieso mensen met een budget van 500-600 euro afraden een dSLR te kopen, vind het een laag budget voor zo'n camera. Voor dat geld kun je een hele mooie high-end compact kopen (zoals Vliegvrager al aangeeft) waar je dan veel meer aan hebt (want: alle opties zitten er op, die je bij de dSLR nog bij moet kopen).
  dinsdag 19 februari 2008 @ 20:34:07 #146
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56844404
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 20:27 schreef Elefes het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Ik geloof dat je dan meer richting de 300 en iets daar overheen moet denken (webshops). Wel zou je i.p.v. de standaard kitlens een andere lens kunnen kiezen, bijvoorbeeld de Sigma 17-70mm die al 1:2 macro heeft. Maar dat is natuurlijk nog geen 1:1 macro, en het is ook wat meer aan de prijs (binnen het budget is dan al zeker niet meer te halen).

Ik zou sowieso mensen met een budget van 500-600 euro afraden een dSLR te kopen, vind het een laag budget voor zo'n camera. Voor dat geld kun je een hele mooie high-end compact kopen (zoals Vliegvrager al aangeeft) waar je dan veel meer aan hebt (want: alle opties zitten er op, die je bij de dSLR nog bij moet kopen).
Maar kun je dan even ver inzoomen? Ik hoef niet zo'n lens van 50 CM te hebben die voor de echte pro's is. Maar kan een high-end compact tegen een dSLR kwa zoom "power"?
  FOK!fotograaf dinsdag 19 februari 2008 @ 20:44:41 #147
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_56844734
nee, een DSLR wint het altijd, maar tegen een prijs. Als ik bijvoorbeeld in mijn la kijk, kom ik aan 50x zoom: mijn Ultra Wide Angle begint bij 10 mm, en mijn tele haalt 500mm. en dat is zonder extenders (speciale tussenlenzen die het bereik met 1.4x of 2x vergroten). De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat als je het bereik van een superzoom op een DSLR wil hebben, met goede kwaliteit lenzen, je dan snel praat over duizenden aan lenzen, die bij elkaar vele kilo's wegen.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_56845569
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 20:34 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Maar kun je dan even ver inzoomen? Ik hoef niet zo'n lens van 50 CM te hebben die voor de echte pro's is. Maar kan een high-end compact tegen een dSLR kwa zoom "power"?
Wat MarcH al zegt, met een dSLR kun je uiteindelijk verder inzoomen, als je dus lenzen bijkoopt.
De gemiddelde compactcamera met een 3x optische zoom zit ongeveer op 35-105mm, als je het vergelijkt met een dSLR. De meeste kitlenzen van een dSLR zijn ongeveer 18-55mm. Dan heb je standaard meer groothoek bij de dSLR, maar een heel eind meer zoom bij de compactcamera.
Dit zijn de standaard gemiddelden zo'n beetje. Bij een dSLR kun je een lens kopen die bijvoorbeeld tot 500mm gaat, maar dan ben je wel een redelijk groot bedrag kwijt. Je kunt ook een compact kopen met meer zoom die uiteindelijk dan maar een fractie kost van wat die dSLR kost. Ook een beetje afhankelijk van wat je precies wilt.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 22:57:38 #149
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56849179
Maar de SP-570 heeft een lens van 26-520 mm. Die is zoomt toch bijna even ver als zo'n lens van 500mm?

Ik ben er overigens al bijna over uit. Denk dat het uiteindelijk de SP-570 wordt. Al kan het zijn dat ik toch nog verander. Als ik na het kopen van de cam vind dat de zoom toch niet genoeg is kan ik nog zo'n lens erbij halen.

Enige reden dat ik de SP570 niet neem is dat ik het verschil in prijs op dat moment toch te groot vind. De SP-570 is volgende maand net nieuw en kost dan zo'n 500 USD, waar de SP-560 rond de 350 USD kost en de FZ-18 volgens mij ook.
pi_56851259
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 22:57 schreef jojomen4 het volgende:
Maar de SP-570 heeft een lens van 26-520 mm. Die is zoomt toch bijna even ver als zo'n lens van 500mm?

Ik ben er overigens al bijna over uit. Denk dat het uiteindelijk de SP-570 wordt. Al kan het zijn dat ik toch nog verander. Als ik na het kopen van de cam vind dat de zoom toch niet genoeg is kan ik nog zo'n lens erbij halen.

Enige reden dat ik de SP570 niet neem is dat ik het verschil in prijs op dat moment toch te groot vind. De SP-570 is volgende maand net nieuw en kost dan zo'n 500 USD, waar de SP-560 rond de 350 USD kost en de FZ-18 volgens mij ook.
Ietsje verder zelfs Maar de vraag is of dat nog bruikbaar is, hoe meer je inzoomt hoe sterker de kleine trillingen die je handen maken als het ware overgebracht worden op de camera/lens, waardoor het moeilijk is een scherpe foto te maken. Je moet dan met vrij korte sluitertijden gaan werken, wat alleen kan als er genoeg licht is (een zonnige dag buiten), of eventueel met een statief.
pi_56853370
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 20:04 schreef jagermaster het volgende:

[..]

een losse extra macro lens bijkopen is geen probleem. Daar heb ik nog wel een 200 voor over. In handleidingen staat vaak niet zo veel boeiends. Ik richt mij voor het aanleren van kennis liever op literatuur, het doen en hulp van mensen. Waarom ik zelf de powershot 640 niet voldoende vind is dat er geen mogelijkheid op zit om in RAW formaat te schieten. Het in iets donkerdere ruimtes (binnen) vaak meer ruis op de foto's zit. De foto's zijn er beperkend wat je er mee kan. Een goede foto van dichtbij maken zodat de onderdelen van bijvoorbeeld een bloem goed te onderscheiden zijn wil niet goed lukken. Problemen met goed scherp te krijgen. Met de canon A70 welke ik hiervoor had ging het een stuk beter.
Daarom dacht ik ook aan de G9, die is erg goed in macro, heeft een redelijk grote sensor, kan filters aan en RAW. De grootste lijn Fuji-compacten S9100, S9600 doet het qua ruis zelfs nog iets beter. Overigens wint een dSLR het op ruisgebied altijd van een compact uit dezelfde generatie. Als ik je microscoop-quote lees, zit je hoe dan ook vast aan een dSLR voor die toepassing, omdat je een lensmount nodig hebt.

De 400D is idd een goede camera. De kitlens die erbij zit is redelijk, kun je goede foto's mee maken als het licht genoeg is en heeft een bruikbare range. Eigenlijk geldt dit voor de instapkits van alle merken. Er zitten hier en daar wat verschillen in features (geen hoofdzaken), prijs en verkrijgbaarheid van lenzen. Belangrijker dan die kleine verschillen is de hanteerbaarheid. Ga er iig een paar vasthouden in de winkel, en kijk wat er lekker in je hand ligt.

Sigma heeft een betaalbare 50mm macro lens en Canon en Nikon een 60mm beide rond de 300E Dat is allebei vrij kort, betekent dat je dicht op je onderwerp zit. Vanaf 400 heb je macro's met een bereik tussen de 90- en de 105, dat werkt net ff prettiger.

[/quote]
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56853439
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:23 schreef Sannelie het volgende:
Ik heb een leuk toestelletje gezien en vroeg me af of dit ook daadwerkelijk goed is? Prijs/kwaliteitverhouding zeg maar en of je duidelijke foto's op je computer krijgt. Met niet te veel "donkere" foto's. Het is voornamelijk voor vakantieofoto's. Ik weet niet of dat kan hoor maar ik heb wel eens als ik een foto neem dat het heel zonnig is maar dan lijkt het op de foto bewolkt..

Het gaat om de casio exilim 1080 http://www.letsgodigital.org/nl/16378/casio-exilim-ex-z1080/ Hij kost 184 euro
Ik wil namelijk een compacte camera voor ook snelle shots als je snel iets leuks ziet namelijk en dat ie niet te zwaar is....
Ik vind het gebruik van de casio exilim erg handig vandaar mijn voorkeur voor dit toestelletje..
Iemand die er verstand van heeft?
  woensdag 20 februari 2008 @ 10:59:26 #153
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56855870
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 00:11 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ietsje verder zelfs Maar de vraag is of dat nog bruikbaar is, hoe meer je inzoomt hoe sterker de kleine trillingen die je handen maken als het ware overgebracht worden op de camera/lens, waardoor het moeilijk is een scherpe foto te maken. Je moet dan met vrij korte sluitertijden gaan werken, wat alleen kan als er genoeg licht is (een zonnige dag buiten), of eventueel met een statief.
Thnx.
pi_56861297
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 10:59 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Thnx.
Nog een kleine aanvulling, als je echt twijfelt tussen de twee Olympus camera's die je noemt, zou ik (als ze verder identiek zijn) geen 150 euro neer gaan tellen voor 2x meer optische zoom. Ik vraag me namelijk af wanneer je dat gebruikt (en of het uberhaupt wel vaak bruikbaar is, door wat ik eerder zei).
Maar het kan natuurlijk zijn dat er meer verschillen in de twee camera's zitten die wel de moeite waard zijn om meer geld voor neer te leggen (bijv. beeldstabilisatie, betere ruisreductie, grotere sensor, etc.).
  woensdag 20 februari 2008 @ 16:31:00 #155
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_56863027
Even tussen alle andere reacties het volgende: Heeft iemand al de nieuwe SONY camera's uitgeprobeerd? En zoja,wat zijn de ervaringen.Reden van dit is nl. dat iemand tegen mij zei dat SONY over een jaar of wat NIKON naar de kroon zal stoten als het gaat om kwaliteitscamera's.Iemand?
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_56863157
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 08:06 schreef Sannelie het volgende:

[..]

Iemand die er verstand van heeft?
Kijk eens op www.dpreview.com , misschien staan daar gebruikerservaringen of een review van de camera.
Voor gewone huis-, tuin- en keukenfoto's zijn de meeste camera's tegenwoordig meer dan voldoende geschikt, zo ook Casio camera's volgens mij.

Het kan zijn dat je donkere foto's krijgt als het zonnig is omdat de belichtingsmeter in de camera dan niet helemaal goed werkt, waardoor hij dat gaat compenseren (en je dus een te donkere foto krijgt). Als je tegen de zon in fotografeert gebeurt dit wel eens, omdat de achtergrond dan heel licht is (licht van de zon) en de voorgrond relatief donker.
  woensdag 20 februari 2008 @ 16:46:11 #157
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56863447
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 15:20 schreef Elefes het volgende:

[..]

Nog een kleine aanvulling, als je echt twijfelt tussen de twee Olympus camera's die je noemt, zou ik (als ze verder identiek zijn) geen 150 euro neer gaan tellen voor 2x meer optische zoom. Ik vraag me namelijk af wanneer je dat gebruikt (en of het uberhaupt wel vaak bruikbaar is, door wat ik eerder zei).
Maar het kan natuurlijk zijn dat er meer verschillen in de twee camera's zitten die wel de moeite waard zijn om meer geld voor neer te leggen (bijv. beeldstabilisatie, betere ruisreductie, grotere sensor, etc.).
Veel verschillen zijn er idd niet.

Die 150 duurdere SP-570 heeft o.a. de volgende punten extra:

- Schaduwaanpassingstechnologie voor een betere belichting van de donkere delen van een compositie
- Super Macro-functie voor opnamen van bloemen en andere details vanaf slechts 1 cm
- En dus 10 MP i.p.v. 8.0 MP
- Een grotere lens 26-520 mm* t.o.v. 27-486 mm voor de SP-560.
- Iets groter scherm (0.5 cm groter).

Ik zal er nog even over nadenken. Zo op het eerste gezicht zijn de verschillen de 150 euro niet waard. Al ben ik wel heel benieuwd of de SP-560 ook supermacro heeft (staat er niet bij maar vind het wat vreemd). M'n mju-mini heeft ook super-Macro en de keren dat ik hem gebruikt heb kon ik der superfijnemooie foto's mee maken.

Heb het even allemaal genoemd voor eventueel andere kopers.

EDIT: Ok, SP-560 heeft wel supermacro zoals ik dacht. Hij weegt ook 80 gram minder (365 gram).

[ Bericht 3% gewijzigd door jojomen4 op 20-02-2008 16:55:46 ]
pi_56864741
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 16:46 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Veel verschillen zijn er idd niet.

Die 150 duurdere SP-570 heeft o.a. de volgende punten extra:

- Schaduwaanpassingstechnologie voor een betere belichting van de donkere delen van een compositie
- Super Macro-functie voor opnamen van bloemen en andere details vanaf slechts 1 cm
- En dus 10 MP i.p.v. 8.0 MP
- Een grotere lens 26-520 mm* t.o.v. 27-486 mm voor de SP-560.
- Iets groter scherm (0.5 cm groter).

Ik zal er nog even over nadenken. Zo op het eerste gezicht zijn de verschillen de 150 euro niet waard. Al ben ik wel heel benieuwd of de SP-560 ook supermacro heeft (staat er niet bij maar vind het wat vreemd). M'n mju-mini heeft ook super-Macro en de keren dat ik hem gebruikt heb kon ik der superfijnemooie foto's mee maken.

Heb het even allemaal genoemd voor eventueel andere kopers.

EDIT: Ok, SP-560 heeft wel supermacro zoals ik dacht. Hij weegt ook 80 gram minder (365 gram).
Is de sensor van beide camera's even groot? Dan zou je beter 8mp dan 10mp kunnen hebben, omdat je dan ws minder last van ruis hebt (of het moet zijn dat de ruisonderdrukking van de 10mp camera weer een stukje beter is).
Ik heb ook een Olympus compact (high-end) gehad, dat ding maakte echt mooie macro's, mooi scherp.

Persoonlijk zou ik voor die mp, het grotere scherm en die iets grotere zoom geen 150 euro neertellen. Maar dat moet je voor jezelf bepalen.
  woensdag 20 februari 2008 @ 18:28:37 #159
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56865782
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 17:39 schreef Elefes het volgende:

[..]

Is de sensor van beide camera's even groot? Dan zou je beter 8mp dan 10mp kunnen hebben, omdat je dan ws minder last van ruis hebt (of het moet zijn dat de ruisonderdrukking van de 10mp camera weer een stukje beter is).
Ik heb ook een Olympus compact (high-end) gehad, dat ding maakte echt mooie macro's, mooi scherp.

Persoonlijk zou ik voor die mp, het grotere scherm en die iets grotere zoom geen 150 euro neertellen. Maar dat moet je voor jezelf bepalen.
Dat van de sensor weet ik niet. Weet niet onder welk kopje ik dan moet kijken.

Zie jij het?
http://www.olympus-nederl(...)Z_Specifications.htm
http://www.olympus-nederl(...)cificaties_18515.htm

Dank.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 20 februari 2008 @ 18:30:39 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56865834
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 16:31 schreef tgs. het volgende:
Even tussen alle andere reacties het volgende: Heeft iemand al de nieuwe SONY camera's uitgeprobeerd? En zoja,wat zijn de ervaringen.Reden van dit is nl. dat iemand tegen mij zei dat SONY over een jaar of wat NIKON naar de kroon zal stoten als het gaat om kwaliteitscamera's.Iemand?
Sony bouwt nu al kwaliteitsspul en heeft een aardig aanbod regelrechte kwijloptiek (Carl Zeiss en zo). De liveview van de Alfa350 toont al aan dat Sony in de voorste gelederen mee kan draaien. Komende zomer komt daar naar verwachting nog een foolframereflex bij en dan heeft ook Sony wat Canon en Nikon ook al hadden, namelijk een aardig compleet aanbod in de verschillende prijshoekjes.

Wat dat naar de kroon stoten voor nut heeft ontgaat me een beetje, bij zowel Nikon als Sony gaat het om de knikkers(de anderen trouwens ook) en die verdien je sneller met produkten voor de massa.
Als consument moet je de fotowinkel eerder als een keuzebron dan als een boksring beschouwen, alle huidige aanbieders maken volstrekt gelijkwaardige produkten die slechts op kleine aspecten iets verschillen, meest subjectieve aspecten als ergonomie en vormgeving (vind je hem mooi en werkt ie lekker). Kwalitatief gezien maakt het dus geen fluit uit of er nou Nikon, Canon, Pentax, Sony, Olympus of nog iets heel anders voor op het prisma staat.
pi_56866917
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 18:28 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Dat van de sensor weet ik niet. Weet niet onder welk kopje ik dan moet kijken.

Zie jij het?
http://www.olympus-nederl(...)Z_Specifications.htm
http://www.olympus-nederl(...)cificaties_18515.htm

Dank.
Die van de 570 is 1/2.33", die van de 560 is 1/2.3". Of dat veel verschil maakt weet ik niet..
De 570 is ook nog niet uit volgens mij, wat het een beetje moeilijk maakt ze te vergelijken. Je weet niet hoe het met de ruis etc. zit.
Op www.dpreview.com staat wel een review van de 560.
  woensdag 20 februari 2008 @ 19:17:24 #162
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56867100
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 19:09 schreef Elefes het volgende:

[..]

Die van de 570 is 1/2.33", die van de 560 is 1/2.3". Of dat veel verschil maakt weet ik niet..
De 570 is ook nog niet uit volgens mij, wat het een beetje moeilijk maakt ze te vergelijken. Je weet niet hoe het met de ruis etc. zit.
Op www.dpreview.com staat wel een review van de 560.
Deze hebben een preview van de 570.

http://www.letsgodigital.org/nl/17920/olympus-sp-570-uz/

Ik denk dat ik toch voor de 560 ga. Prijs is toch behoorlijk verschil. Of het moet zijn dat de prijs van de 570 binnen 2 maanden met 100 USD zakt, maar dat kan ik me niet voorstellen. Weet niet hoe hard de camera prijzen in het algemeen zakken.
pi_56940136
Binnenkort is het zover dat ik m'n eerste dSLR wil gaan anschaffen. Alleen rondsurfend op het net is er soms wat twijfel over welke keus ik daarbij wil maken.

Budget: +- ¤1.000
Formaat: D-SLR Body
Doel: Gezin, natuur, portret, architectuur
Fotograaf: Ik vind het leuk om meer te weten te komen over lichtmetingen, histogrammen en (foto-/fotografie-)technieken
Huidige camera: Powershot A95
Welke camera’s twijfel je over: 450D en 40D
Bijzonderheden: ik ben in het bezit van een aantal EF-objectieven en ben in het bezit van een (analoge) EOS 10 ) en CF-kaarten. Dat het voor mij een Canon wordt, is voor mij wél duidelijk, overigens. Externe flitser wordt waarschijnlijk een 430EX.

Ik zoek eigenlijk naar de punten die bijvoorbeeld het (relatieve kleine) verschil in prijs (zeker na een evt. cashback die ik in een ander topic zag terugkomen) goedmaken.

Wat is/zijn voor jullie (evt. bezitters van de 40D) hét/de voodelen/pré's van de 40D t.o.v. de 450D. Het is, voor zover ik heb gelezen én gezien, eigenlijk toch een ander segment: de 450D is toch meer de instapper en de 40D de camera voor als je na het instappen verder wilt.

Marketingtechnisch doet Canon het natuurlijk prima door de 450D met méér MP neer te zetten dan de 40D, maar dat is niet zaligmakend. De 40D heeft weer een robuustere body, maar ik weet niet wat daarvan de meerwaarde is. (dat kan ik wel raden, uiteraard, maar wat zegt de praktijk?)

ISO-waarden zijn vergelijkbaar (al is de 40D evt. naar 3200 te brengen, wat doet dat met de ruis?) Wat is het voordeel van het extra LCD-scherm op de 40D?

Vragen, vragen....

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  FOK!fotograaf zondag 24 februari 2008 @ 09:55:33 #164
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_56941783
Eerst even een vraag rond je budget, omdat je voor die 1000,- EUR eigenlijk alleen de 40D kunt kopen (zou daar je keuze op vallen). Dit is dan exclusief een objectief...
In dat budget met de 450D, dan heb je gelijk ruimte voor wat extra aanschaffen, als een ander objectief erbij, een tas, etc.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_56941959
quote:
Op zondag 24 februari 2008 09:55 schreef Xilantof het volgende:
Eerst even een vraag rond je budget, omdat je voor die 1000,- EUR eigenlijk alleen de 40D kunt kopen (zou daar je keuze op vallen). Dit is dan exclusief een objectief...
In dat budget met de 450D, dan heb je gelijk ruimte voor wat extra aanschaffen, als een ander objectief erbij, een tas, etc.
Een tas heb ik ook (vergeten te vermelden). Hier lees ik dat er een gerucht (dus inderdaad nog niet zeker) dat er een cashback van ¤150,- op de 40D zou zitten (komt er een 45D aan?). Dat scheelt natuurlijk ook weer wat. Dat geeft me weer wat ruimte voor een objectief bij de 40D. (de flitser krijg ik overigens cadeau, die valt sowieso eigenlijk buiten dit hele verhaal)

FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 24 februari 2008 @ 10:30:15 #166
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56942069
quote:
Op zondag 24 februari 2008 10:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een tas heb ik ook (vergeten te vermelden). Hier lees ik dat er een gerucht (dus inderdaad nog niet zeker) dat er een cashback van ¤150,- op de 40D zou zitten (komt er een 45D aan?). Dat scheelt natuurlijk ook weer wat. Dat geeft me weer wat ruimte voor een objectief bij de 40D. (de flitser krijg ik overigens cadeau, die valt sowieso eigenlijk buiten dit hele verhaal)

toevallig net aan tkijken bij kamera-express daar hebben ze een aantal aanbiedingen als

+ Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm iS + EF 55-200mm, Nederlands voor ¤1055
+ Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm iS + EF 55-200mm + BG-E3, Nederlands ¤ 1149

dus met een groter bereik als de 40d
Canon EOS 40D Body, Nederlands ¤ 968
Canon EOS 40D + EF-S 17-85mm iS USM, ¤ 1309

t zijn aardige verschillen.
ikzelf zou dan ook beginnen met de 450/400 en die eerst leren kennen, en de grenzen opzoeken. heb zelf de 350 en ben er nog altijd tevreden over en dat na dikke 3 jaar intensief gebruiken. maar was nu voor mezelf naar de 30d aan t kijken aangezien die nu nog maar 650 nieuw kost
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_56942220
Het verschil tussen de 400/450 vind ik dan weer relatief groot.

Overigens heb ik hier liggen: EF 28-80 en EF 35-105. Dan zou een 55-200 of 75-300 waarschijnlijk de keuze zijn om uit te breiden. (later)

Verder heb ik nog wel een aantal weken om m'n definitieve keus te maken, omdat de 450D er voorlopig toch nog niet is
pi_56951200
Trouwens: de 450D werkt met SD-kaarten en de 40D met CF. Nu is dat niet het grootste obstakel. We gaan het niet op ¤100,- laten 'stuklopen' o.i.d.

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar de verschillen en voor- of nadelen van de beide toestellen. (technisch dus , al is dat voor de 450D voornamelijk 'op papier' )

Ik heb mijn vraag nu in een apart topic gezet: Help hier F_H kiezen tussen twee camera's....!

[ Bericht 23% gewijzigd door Five_Horizons op 24-02-2008 21:21:03 ]
pi_56951581
Over de verschillen (hoef niet echt advies ); wat mogelijk nog belangrijk kan zijn:

Ik ben ook aan het uitkijken naar een spiegelreflex en moet zeggen dat ik ernstig twijfel tussen de 350 of 400D en de 450. De 350 kan je al vrij goedkoop op ebay vinden en de 400 gaat bij de release van de 450 hetzelfde lot ondergaan. Het punt waarom ik mogelijk de volle pot wil betalen is dat de 450 weer een beetje kleiner is. Voor sommigen is dit een nadeel, voor mij niet.
Ik zie mijzelf (op reis bijvoorbeeld) niet echt rondsleuren met een tas vol lenzen en andere accessoires. Ik denk dat je met een body + relatief multifunctionele lens zoals de standaard kitlens wel tamelijk ver komt.

Ik wacht nog eventjes af tot de release .
pi_56951934
Is via internet (nieuwe) camera's kopen te vertrouwen? Wat met de service?

op fotokonijnenberg zijn sommige camera's tot enkele 100en euris goedkoper!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 24 februari 2008 @ 18:40:30 #171
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56952153
quote:
Op zondag 24 februari 2008 18:28 schreef katerwater het volgende:
Is via internet (nieuwe) camera's kopen te vertrouwen? Wat met de service?

op fotokonijnenberg zijn sommige camera's tot enkele 100en euris goedkoper!
konijn, cameranu, kamera-expres zijn goede zaken
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 24 februari 2008 @ 18:41:38 #172
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56952177
quote:
Op zondag 24 februari 2008 18:07 schreef tony_clifton- het volgende:
Over de verschillen (hoef niet echt advies ); wat mogelijk nog belangrijk kan zijn:

Ik ben ook aan het uitkijken naar een spiegelreflex en moet zeggen dat ik ernstig twijfel tussen de 350 of 400D en de 450. De 350 kan je al vrij goedkoop op ebay vinden en de 400 gaat bij de release van de 450 hetzelfde lot ondergaan. Het punt waarom ik mogelijk de volle pot wil betalen is dat de 450 weer een beetje kleiner is. Voor sommigen is dit een nadeel, voor mij niet.
Ik zie mijzelf (op reis bijvoorbeeld) niet echt rondsleuren met een tas vol lenzen en andere accessoires. Ik denk dat je met een body + relatief multifunctionele lens zoals de standaard kitlens wel tamelijk ver komt.

Ik wacht nog eventjes af tot de release .
op de kitlens alleen was ik zeer snel uitgekeken, je wil al snel meer, dan zou je nog kunnen kijken naar zon 28-200 maar dat is min ding niet

de 350 is in mijn ogen, maar ik ben bevooroordeeld door ermee te werken, een heel fijne camera
Today is life -

Dale Carnegie
pi_56953111
quote:
Op zondag 24 februari 2008 18:41 schreef Ynske het volgende:

[..]

op de kitlens alleen was ik zeer snel uitgekeken, je wil al snel meer, dan zou je nog kunnen kijken naar zon 28-200 maar dat is min ding niet

de 350 is in mijn ogen, maar ik ben bevooroordeeld door ermee te werken, een heel fijne camera
Er bestaat ook nog een 17-85, dat is in ieder geval een nog iets breder bereik dan de kitlens .

Nu, ik zou er in ieder geval pas mee beginnen, dus ik denk niet dat ik snel uitgekeken zal zijn. Eerst een beetje leren werken met de camera enz .

Bij fotokonijnenberg verkopen ze een 400D body voor 455 en eentje met de standaardlens voor 545. Ik denk dat dat 't zal worden. Nu nog beetje wachten tot de release van de 450, misschien gaat er nog wat af (student ).
pi_56953816
quote:

Vraag jezelf eens serieus af of je wel een dSLR wilt. De bovenkant van de compactmarkt presteert optisch nauwelijks minder dan een dSLR-kit, is goedkoper, minder gesjouw en gedoe, en veel multifunctioneler: meer bereik, macro.

Eigenlijk wordt een dSLR pas leuk als je er een tasje glas bijgekocht hebt.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 24 februari 2008 @ 20:06:12 #175
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56953845
d
quote:
Op zondag 24 februari 2008 20:04 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Vraag jezelf eens serieus af of je wel een dSLR wilt. De bovenkant van de compactmarkt presteert optisch nauwelijks minder dan een dSLR-kit, is goedkoper, minder gesjouw en gedoe, en veel multifunctioneler: meer bereik, macro.

dat is zeer zeker waard, en je gaat steeds meer willen.
ik nooit echt 1 lens erop zitten
Today is life -

Dale Carnegie
pi_57064798
quote:
Op zondag 24 februari 2008 20:04 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Mm, true.

Ik heb eerst de oude Pentax van m'n pa vastgehad en inderdaad, ik switchte wel af en toe van lens. Alleen dacht ik dat ik voorlopig wel toe zou komen wegens vrij grote overlap tussen al zijn lenzen en die van de Canon.

Het is ook niet dat ik beter een Pentax neem dan ofzo, ik voel er vrij weinig voor om zo'n oude lenzen te gaan gebruiken. Ik ken mezelf, en het zijn een voor een schitterende stukken (categorie ' de goede oude tijd').
M.a.w; het eerste accessoire dat ik erbijkoop gaat in ieder geval een UV-filter worden ter bescherming .

Ben er nu wel uit denk ik. Het wordt de 400D met kitlens voor 485 euro ofzo (60 euro cashback), met als extras een polarisatiefilter en een UV-filter. Nu nog uitvogelen welke .

Bovendien ben ik nogal een opties-fetisjist .
pi_57078521
Wat vinden jullie van deze setje als upgrade van een canon A640?

Canon EOS 40D
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (ø77mm)
Canon EF-S 17-55 f2.8
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM (ø67mm)

Ik twijfel nog tussen de opkomende 450D of deze 40d met de huidige cashbacks
A little bit hateful
  FOK!fotograaf zaterdag 1 maart 2008 @ 12:19:03 #178
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_57078804
't is een gigantische stap voorwaarts waar je ook met "minder" afkan (en dus goedkoper) als je voor het eerst een spiegelreflex gaat bedienen.

Verder vind ik het een beetje overkill om een 17-55 en 17-85 te hebben. Kun je 1 van die beter vervangen door een wat meer telezoomobjectief
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_57078947
Oh die laatste twee lenzen was ook een vraag. De 17-85 heeft zo'n leuke range, dan hoef ik niet zovaak van lens te wisselen en is goedkoop, maar de 17-55 is weer heel scherp en lichtsterk. Prijs is daarnaast wel weer bijna 2,5 keer zo duur

Dit is mijn eerste persoonlijke spiegel reflex, maar ik heb altijd via het werk op een 350D gewerkt.
A little bit hateful
pi_57080930
quote:

Hierom zou ik je geen dSLR aanraden. Hoe je het ook went of keert, of je nu de kleinere 450D of wat dan ook neemt, een dSLR is gewoon gesjouw. Persoonlijk ben ik helemaal verliefd op mijn heerlijke 350D en draag ik het ding dan ook met liefde mee (weegt al gauw een paar kilo zo'n tas met camera en 1 lens!), maar als je nu al aangeeft dat je niet wilt rondsleuren zou ik er toch op zijn minst nog even heel goed over nadenken of je wel een dSLR moet nemen.

17-85mm is wel een leuk bereik, al hangt het ook een beetje van je soort vakantie af (op safari in Afrika ben je er niet blij mee ).
Ik heb zelf een 18-125mm van Sigma. Niet de allerbeste kwaliteitslens die er is, maar wel een fantastisch fijn bereik
pi_57147621
Even een CP uit een topic op Tweakers:

Ik ben aan het kijken naar een vervanger voor mijn Canon Powershot A70.

Mijn lijstje:

Canon Powershot G9
Canon PowerShot Ixus 960 IS
Canon EOS 400D (kit)
Panasonic DMC-FZ18
Panasonic DMC-FZ50

Mijn voorkeur gaat uit naar Canon.
De EOS staat erbij omdat ik me afvraag of als ik niet iets meer geld ik dan een beter camera kopen.
Via DPreview.com komen ze allemaal goed uit de bus.
Graag jullie meningen.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57147692
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 12:46 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Even een CP uit een topic op Tweakers:

Ik ben aan het kijken naar een vervanger voor mijn Canon Powershot A70.

Mijn lijstje:

Canon Powershot G9
Canon PowerShot Ixus 960 IS
Canon EOS 400D (kit)
Panasonic DMC-FZ18
Panasonic DMC-FZ50

Mijn voorkeur gaat uit naar Canon.
De EOS staat erbij omdat ik me afvraag of als ik niet iets meer geld ik dan een beter camera kopen.
Via DPreview.com komen ze allemaal goed uit de bus.
Graag jullie meningen.
Wat wil je gaan fotograferen? Wat voor een fotograaf ben je, wat heb je er "voor over" (in de zin van, vind je het erg om meer geld uit te geven aan extra lenzen en vind je het erg om meer spul mee te nemen (grotere tas), wanneer je evt. voor een dSLR zou gaan)?

Het verschil tussen de Canon camera's die je noemt (om daar maar even op te focussen) is nogal groot, het gaat van een meer "point-and-shoot" (de Ixus) naar een high-end compact (de G9) naar een dSLR (de 400D).
pi_57148143
hi
Kort samengevat; ik weet nog geen ene [....] van fotograferen, maar wil er wel mee gaan beginnen.
Ik heb er niet extreem veel geld voor over, dus het zal denk ik geen spiegelreflex worden. Wel heb ik het idee dat ik ook niet over een half jaar wil bedenken dat ik een 'betere' wil.

Ik heb dus even bij mediamarkt gekeken, en vooral de Olympus SP550 (270,-) en de duurdere Canon Powershot S5 IS (350,-) vielen me op. Die verkoper wist er geen ruk van ( 'ja het zijn allemaal goede merken, maar die olympus heeft meer zoom en die andere meer pixels' ), dus kunnen jullie me meer vertellen/tips geven, evt andere types aanraden etc.
just a bunch of daft punk.
pi_57148658
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 12:50 schreef Elefes het volgende:

[..]

Wat wil je gaan fotograferen? Wat voor een fotograaf ben je, wat heb je er "voor over" (in de zin van, vind je het erg om meer geld uit te geven aan extra lenzen en vind je het erg om meer spul mee te nemen (grotere tas), wanneer je evt. voor een dSLR zou gaan)?

Het verschil tussen de Canon camera's die je noemt (om daar maar even op te focussen) is nogal groot, het gaat van een meer "point-and-shoot" (de Ixus) naar een high-end compact (de G9) naar een dSLR (de 400D).
Ik wil hem all round gebruiken. Dus zowel binnen als buitenhuis en voornamelijk personen/portretten.
Budget ligt nu op 500 max (exc cashback)

Gezien de 400D moet ik wel een tas erbij kunnen halen, maar in de kit zit een lens waar ik me eerst op ga richten. Extra lenzen (kaching ) komen (dan) later wel.
Ik richt me voornamelijk op de betere toestellen. De twijfel is nu meer tussen de G9 en de 400D.
♥ K, N, R en F ♥
  dinsdag 4 maart 2008 @ 13:53:02 #185
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_57148860
Misschien is de Fujifilm Finepix S8000fd wat voor je (leuk instapmodel voor de groot digitaal gaat) Prijs rond de 300.

Review in het engels

En nog 1
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_57149343
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 13:42 schreef Sc0rPi0n het volgende:

[..]

Ik wil hem all round gebruiken. Dus zowel binnen als buitenhuis en voornamelijk personen/portretten.
Budget ligt nu op 500 max (exc cashback)

Gezien de 400D moet ik wel een tas erbij kunnen halen, maar in de kit zit een lens waar ik me eerst op ga richten. Extra lenzen (kaching ) komen (dan) later wel.
Ik richt me voornamelijk op de betere toestellen. De twijfel is nu meer tussen de G9 en de 400D.
Tsja, een dSLR is leuk speelgoed, en het heeft wel andere mogelijkheden dan een compact. Allebei hebben voor- en nadelen, waar met name het wisselen van lenzen (kan een voor- maar ook een nadeel zijn), de prijs en de grootte in meespelen.
Als je een dSLR neemt met de standaard kitlens, heb je veel minder zoom dan met een compact. De kitlens gaat tot 55mm, een gemiddelde compact met een klein beetje zoom (3 of 4x) gaat al tot >100mm. Wel heb je meer groothoek.
Bedenk je goed dat je bij een dSLR blijft uitbreiden naar andere lenzen/accessoires, bijvoorbeeld voor portret is het fijn om een 1.8 of 2.8 lens te hebben (er is wel een goede en goedkope 50mm 1.8 van Canon). Je krijgt hier dan wel meer achtergrondonscherpte mee dan met een compact, maar dit wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat je foto's mooier worden (dit ligt toch nog altijd aan de fotograaf!).
pi_57150567
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 14:14 schreef Elefes het volgende:

[..]

Tsja, een dSLR is leuk speelgoed, en het heeft wel andere mogelijkheden dan een compact. Allebei hebben voor- en nadelen, waar met name het wisselen van lenzen (kan een voor- maar ook een nadeel zijn), de prijs en de grootte in meespelen.
Als je een dSLR neemt met de standaard kitlens, heb je veel minder zoom dan met een compact. De kitlens gaat tot 55mm, een gemiddelde compact met een klein beetje zoom (3 of 4x) gaat al tot >100mm. Wel heb je meer groothoek.
Bedenk je goed dat je bij een dSLR blijft uitbreiden naar andere lenzen/accessoires, bijvoorbeeld voor portret is het fijn om een 1.8 of 2.8 lens te hebben (er is wel een goede en goedkope 50mm 1.8 van Canon). Je krijgt hier dan wel meer achtergrondonscherpte mee dan met een compact, maar dit wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat je foto's mooier worden (dit ligt toch nog altijd aan de fotograaf!).
De 400D is natuurlijk alleen gericht op foto's. De G9 heeft ook de mogelijkheid om (kleine) films te maken. Opzich ook wel mooi natuurlijk, maar geen prioriteit. Mooiere fotos is toch altijd nog prio 1.
♥ K, N, R en F ♥
pi_57221056
Wat zijn alternatieven voor de G9?
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_57221916
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 13:53 schreef Robertje het volgende:
Misschien is de Fujifilm Finepix S8000fd wat voor je (leuk instapmodel voor de groot digitaal gaat) Prijs rond de 300.

Review in het engels

En nog 1
Persoonlijk vind ik AA batterijen in een camera niets. Maar dat kan weer per gebruiker verschillen =)
pi_57222558
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 14:47 schreef Saander het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik AA batterijen in een camera niets. Maar dat kan weer per gebruiker verschillen =)
Je kunt ze wel overal ter wereld zo'n beetje kopen als je ze nodig hebt. Met een accu is dat een stuk lastiger .
  FOK!fotograaf vrijdag 7 maart 2008 @ 17:29:20 #191
73911 ultra_ivo
pi_57225369
Ik heb tot nu toe 2x een shoot gered doordat mijn camera AA batterijen heeft. Normaliter gebruik ik accu's, maar die 2 keer was het verdomde handig dat ik met een setje alkalines verder kon schieten.
pi_57238690
Hoi, ik lees hier al jaren mee, maar nu toch echt even jullie advies nodig. Ik heb een jaar of 4 een analoge camera die opzich nog prima werkt, maar deze camera voldoet (vooral lens) gewoon niet meer aan mijn eisen. Ik vind het zonde om hier een nieuwe lens op te zetten, omdat ik toch ook wel digitaal wil gaan fotograferen. Krijg binnenkort belastinggeld terug dus eindelijk is daar de mogelijkheid over te stappen op digitaal.

Budget:
+/- 800 (exclusief tas, geheugenkaartjes etc)

Formaat:
D-SLR body

Doel:
Beetje van alles wat, maar landschappen interesseert me minder. Dus meer dingen dichtbij; portretten, dieren, objecten.

De fotograaf:
Pietje precies, serieuze hobby, maar ben nog op ontdekkingstocht in fotografieland.

Huidige camera:
Minolta Dynax 4 (28-80 mm lens).

Weet het nog niet precies. Heb al wel wat vastgehouden en merk dat ik toch redelijk kleine handen heb, dus moet erg wennen aan de wat grotere modellen, maar dat kan ook gewoonte zijn. Verder denk ik vooral richting canon bv de 400d.

Bijzondere eisen:
Ik wil graag ook foto's dichtbij kunnen maken, mijn huidige camera kan voor mij niet dicht genoeg bij een onderwerp scherpstellen. Ik heb dus eigenlijk liever een wat 'oudere/goedkopere' body, en dan een andere lens dan een kitlens. Maar ik weet niet of dit qua budget haalbaar is. Ik hoef niet persé een macrolens zodat ik mieren hele groot op de foto kan zetten, maar de neus van onze kat wil ik wel gewoon van vlakbij fotograferen (om maar even een voorbeeld te geven )
Mocht dit niet mogelijk zijn dan wil ik gewoon een goede body+kitlens waar ik nog jaren mee kan en nieuwe lenzen bij kan gaan kopen in de toekomst.

Ik zou het heel fijn vinden als iemand me wat advies zou kunnen geven, het is voor mij wel een dure uitgave, die ik graag goed wil doen. Ik denk er ook al een tijd over na, maar ben het spoor even bijster.

[ Bericht 0% gewijzigd door oranjetas op 08-03-2008 16:59:40 ]
pi_57248554
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 10:03 schreef oranjetas het volgende:

Bijzondere eisen:
Ik wil graag ook foto's dichtbij kunnen maken, mijn huidige camera kan voor mij niet dicht genoeg bij een onderwerp scherpstellen. Ik heb dus eigenlijk liever een wat 'oudere/goedkopere' body, en dan een andere lens dan een kitlens. Maar ik weet niet of dit qua budget haalbaar is. Ik hoef niet persé een macrolens zodat ik mieren hele groot op de foto kan zetten, maar de neus van onze kat wil ik wel gewoon van vlakbij fotograferen (om maar even een voorbeeld te geven )
Mocht dit niet mogelijk zijn dan wil ik gewoon een goede body+kitlens waar ik nog jaren mee kan en nieuwe lenzen bij kan gaan kopen in de toekomst.

Ik zou het heel fijn vinden als iemand me wat advies zou kunnen geven, het is voor mij wel een dure uitgave, die ik graag goed wil doen. Ik denk er ook al een tijd over na, maar ben het spoor even bijster.
Dan zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 lens, die heeft een 1:2 macrofunctie waarmee je dus wel wat dichterbij scherp kunt stellen volgens mij, maar het is toch allround lens en je hoeft geen macro-objectief te kopen voor het close-up werk. Let wel, het is geen "echte" macrolens, maar zo te lezen heb je daar (voorlopig) nog niet echt behoefte aan.
Je zou dan om mooie portretten te kunnen maken bijvoorbeeld een 50mm 1.8 bij kunnen kopen, die zij niet zo duur.
Ligt er ook een beetje aan of je vrij veel wilt zoomen, en vaak met weinig licht fotografeert?

Voor de body moet je idd gewoon vast gaan houden. Nikon (niet de D40(x), daar werken lang niet alle lenzen volledig op), Canon, Pentax etc. hebben allemaal goede body's.
pi_57248906
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 17:29 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb tot nu toe 2x een shoot gered doordat mijn camera AA batterijen heeft. Normaliter gebruik ik accu's, maar die 2 keer was het verdomde handig dat ik met een setje alkalines verder kon schieten.
inderdaad in combinatie (canon 40d met battery grip) kan het handig zijn, maar van alleen AA's zou ik persoonlijk afknappen.
  FOK!fotograaf zaterdag 8 maart 2008 @ 21:52:19 #195
73911 ultra_ivo
pi_57251708
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 19:36 schreef Saander het volgende:

[..]

inderdaad in combinatie (canon 40d met battery grip) kan het handig zijn, maar van alleen AA's zou ik persoonlijk afknappen.
Waarom? Ik schiet al een jaar of 3 met alleen AA's, werkt altijd prima. Scheelt ook weer een extra laadapperaat als je op reis bent. AA/AAA heb je toch altijd voor vanalles nodig.
pi_57265872
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 19:18 schreef Elefes het volgende:

[..]

Dan zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 lens, die heeft een 1:2 macrofunctie waarmee je dus wel wat dichterbij scherp kunt stellen volgens mij, maar het is toch allround lens en je hoeft geen macro-objectief te kopen voor het close-up werk. Let wel, het is geen "echte" macrolens, maar zo te lezen heb je daar (voorlopig) nog niet echt behoefte aan.
Je zou dan om mooie portretten te kunnen maken bijvoorbeeld een 50mm 1.8 bij kunnen kopen, die zij niet zo duur.
Ligt er ook een beetje aan of je vrij veel wilt zoomen, en vaak met weinig licht fotografeert?

Voor de body moet je idd gewoon vast gaan houden. Nikon (niet de D40(x), daar werken lang niet alle lenzen volledig op), Canon, Pentax etc. hebben allemaal goede body's.
Bedankt voor je reactie..Ik hoef idd geen echt macro lens. Ik wil gemiddeld zoomen en fotografeer meestal met gemiddeld licht, het is niet zo dat ik vaak binnen of vaak buiten fotografeer.
Mij is inmiddels duidelijk dat ik voor de Canon 400 d zal gaan als body. Als ik deze nu zou kopen met een Sigma 17-70 zou ik dus deze aanbieding kunnen nemen: http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=36636 of is dit toch een andere dan jij bedoeld?

Ik heb ook deze gezien, is hier nu een groot verschil met de andere combi van hierboven? http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=21984

Ik ga nog maar eens wat meer bijlezen over lenzen, ik geloof dat dat bij mij toch belangrijker is dan de body, want daar ben ik gewoon al uit.
pi_57266167
quote:
Op zondag 9 maart 2008 17:22 schreef oranjetas het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie..Ik hoef idd geen echt macro lens. Ik wil gemiddeld zoomen en fotografeer meestal met gemiddeld licht, het is niet zo dat ik vaak binnen of vaak buiten fotografeer.
Mij is inmiddels duidelijk dat ik voor de Canon 400 d zal gaan als body. Als ik deze nu zou kopen met een Sigma 17-70 zou ik dus deze aanbieding kunnen nemen: http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=36636 of is dit toch een andere dan jij bedoeld?

Ik heb ook deze gezien, is hier nu een groot verschil met de andere combi van hierboven? http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=21984

Ik ga nog maar eens wat meer bijlezen over lenzen, ik geloof dat dat bij mij toch belangrijker is dan de body, want daar ben ik gewoon al uit.
De aanbieding die je neerzet is idd die ik bedoelde. De twee combinaties verschillen op een paar punten:
de 17-85mm heeft 15 mm meer tele (van 70 naar 85mm) dus je kunt ietsje verder inzoomen. De 17-70mm heeft geen IS (de 17-85mm wel) maar is wel lichtsterker (diafragma van 2.8-4.5 t.o.v. 4.0-5.6). Aan jou om te bepalen wat je liever hebt. Plus de 17-70mm heeft dus die "macro" functie, welke de 17-85mm niet heeft.
pi_57342938
Beste mensen,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een camera die ik in mijn jas zak kan stoppen. met veel instel mogelijkheden en natuurlijk goede beeld kwaliteit.(dus hoeft geen ultra compact)
Zo kwam ik dus uit op de Canon G9. Maar ook hierbij heb ik mijn twijfels. Vooral in Jpeg geen mooie foto's boven de 200/400 ISO. Verder zag ik de Sigma DP1. een compact met een APS=C formaat sensor. Dat lijkt me geweldig. Maar vind de rest van het pakket iets minder.en de prijs. En toen kwam ik dit plaatje tegen:

Een E420 met 25mm f2.8. Ik ben toch al niet van het Zoom gebeuren dus een vaste lens vind ik prima.
Na iets verder zoeken zie ik dat door de Introductie van de E420 de E410 sterk in de uitverkoop is.

Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand ervaring met de E410 of een andere suggestie.
I don't think necessity is the mother of invention - invention, in my opinion, arises directly from idleness, possibly also from laziness. To save oneself trouble.
pi_57343355
De E-410 is een prima cameraatje, maar als ik jou was zou ik toch even op de E-420 wachten. Die gaat ongetwijfeld met die 25mm 'pancake' lens als kit aangeboden worden, en die combinatie kost dan misschien wel minder dan een losse E-410 body en 25mm lens. Bovendien heeft de E-420 een aantal interessante verbeteringen (o.a. lager ruisniveau, meer dynamisch bereik).

Die 25mm komt overigens overeen met 50mm ( 'standaardlens') op 35mm filmcamera's. Het is dus geen groothoek zoals je misschien verwachtte. Maar als in-je-zak camera belooft het een geweldige combinatie te worden. Ik heb nog geen voorbeeldfoto's gezien die met de definitieve productieversie gemaakt zijn, maar de specificaties zien er goed uit.
pi_57345381
Let wel dat je dan bijv. binnen niet gemakkelijk kunt fotograferen (te weinig groothoek) als je een 50 mm (omgerekend) op je camera hebt. Of je moet heel veel ruimte hebben om ver van je onderwerp af te gaan staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')