Dan zou ik zoals Elefes hierboven zegt ook eens kijken naar de Canon S5 of de G-serie. Of uiteraard vergelijkbare modellen. Geen SLR want ook al denk je geen extra lenzen nodig te hebben dan wil je ze tochquote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef CrazyMoon het volgende:
ik zoek ook een nieuwe camera.
Budget:
zo rond de 500 euro.
Formaat:
# SLR-achtig
# D-SLR bodies
Doel:
duidelijke en scherpe foto's van oa mijn dochter, vakantiefoto's, omgeving, enz.
De fotograaf:
ik ben niet zo bekend met de grotere fotocamera's. Ik ben wel iemand die goed de gebruiksaanwijzing leest en dingen zal gaan uittesten.
Huidige camera:
Heb op dit moment een paar jaar oude Cybershot DSC-P32.
Als er ook maar iets te weinig ligt is en ik gebruik de flits niet, worden de foto's wazig. Ik wil mooie, scherpe foto's hebben, het liefst met een korte sluitertijd.
Welke camera’s twijfel je over:
Ik vind de Canon EOS 400D erg mooi. Maar ik lees net dat als je mooie macro foto's wilt maken, je een andere lens moet aanschaffen? ik wil het liefst gewoon een camera kopen en verder nog geen lensen erbij. Eerst maar eens oefenen
Bijzondere eisen:
duidelijke en scherpe foto's, ook van dichtbij. korte sluitertijd.
Maar wat, en onder welke omstandigheden, fotografeer je? Heb je een budget in gedachten voor camera + lenzen, accessoires?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 18:57 schreef katerwater het volgende:
Ik werk voor het galerijcircuit. Daar is veel vraag naar grote formaten, op fotokwaliteit (lambda-prints). Men vertelt mij altijd dat ik iets duurder moet gaan, om zeker te zijn dat alle functies (zoals de mogelijkheid om analoge flitsers aan te sluiten, Raw-formaat, minstens 10megapixels en een videofunctie) present zijn op de camera. Anderen vertellen me dan weer dat het verschil tussen de pro's en de amateur-spiegelreflexen eigenlijk niet zo groot is.
Met andere woorden: ik zie het bos niet meer tussen de bomen
Wil je macrofotografie (vergrotingsmaatstaat 1:1 of groter) dus dat 1 cm voorwerp ook als 1 cm of groter op je sensor wordt geprojecteerd? Of wil je gewoon van dichtbij foto's kunnen maken?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef CrazyMoon het volgende:
[knip]
Welke camera’s twijfel je over:
Ik vind de Canon EOS 400D erg mooi. Maar ik lees net dat als je mooie macro foto's wilt maken, je een andere lens moet aanschaffen? ik wil het liefst gewoon een camera kopen en verder nog geen lensen erbij. Eerst maar eens oefenen
Bijzondere eisen:
duidelijke en scherpe foto's, ook van dichtbij. korte sluitertijd.
Die wordt (door mij iig) niet aangeraden omdat het toch een dSLR is. En daar komt het nadeel (en voor sommigen voordeel) bij dat je lenzen moet/kunt wisselen. Bij een high-end compact heb je "alles-in-een" (bijv. macro), bij die Olympus niet, ook al is het dan misschien een kleine dSLR.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 13:10 schreef MarkG het volgende:
Veel mensen uit dit topic die op zoek zijn naar een high end compact/D-SLR-like ding wordt nooit de Olympus E-410 aangeraden die het kleinste van alle D-SLR's is. Wat vinden de kenners van dit apparaat? Handzaam en toch (als je de samplefoto's op dpreview bekijkt bijvoorbeeld) betere beeldkwaliteit dan de high end compacts zoals de G9. En zijn jullie te spreken over de G9?
Waarom zou je wél juist voor een Canon gaan? Canon is goed, maar Panasonic ook hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:22 schreef San3ne het volgende:
En nog een vraagje. Waarom zou ik voor de Panasonic FZ18 gaan en niet voor een merk als Canon ofzo? Ik ben van plan om vandaag of morgen een camera van dat type te kopen en twijfel nog of ik echt voor de Panasonic zal gaan.
Graag jullie advies
Dat handmatig zoomen is niet het grootste voordeel van de FZ50(hoewel het best wel aangenaam werkt). Het grootste voordeel van de FZ50 is dat er een grotere sensor in zit waardoor je plaatje gewoon een stukkie fraaier wordt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 10:52 schreef San3ne het volgende:
He allemaal.
Hier in Maleisie waar ik nu zit is alles zo lekker goedkoop dat ik eindelijk een nieuwe camera ga kopen. Heb al lang lopen zoeken en wilde eigenlijk gaan voor de Panasonic FZ18 maar lees nu ook over de FZ50 waar je handmatig mee kan zoomen. Weet iemand welke camera beter is?
Dat is een keuze en die vrijheid bestaat gelukkig. Voor anderen is wellicht belangrijk dat de camera vanuit de verpakking al helemaal af is en je niet tot in lengte van jaren spullen blijft bijkopenquote:Op zaterdag 16 februari 2008 18:09 schreef MarkG het volgende:
Ik zou trouwens wanneer er overwogen wordt voor een spiegelreflex of een extreem grote compact zoals de FZ50, toch echt voor een spiegelreflex te gaan.
Als er een filterdraad op zit kun je filters gebruiken. Bij sommige compacten moet je die filterdraad er los bijkopen (in de vorm van een adaptertje dat om je lens komt te zitten)quote:Kunnen jullie mij vertellen of bij alle camera's, compact/reflex, er gebruik kan worden gemaakt van filters? Is dit ook op alle lenzen (kitlenzen e.d.) te schroeven?
Op een beetje goed compact zit wel een schroefdraad hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2008 19:14 schreef MarkG het volgende:
Maar kun je dan nog wel zoomen met een compact? Lijkt mij dat die filter dan in de weg zit of schuift die uit?
Dat ligt maar net aan de situatie, en wat diegene er mee wil. Ook een dSLR heeft nadelen t.o.v. een compact (andersom ook)! Een dSLR is niet zaligmakend.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 18:09 schreef MarkG het volgende:
Ik zou trouwens wanneer er overwogen wordt voor een spiegelreflex of een extreem grote compact zoals de FZ50, toch echt voor een spiegelreflex te gaan.
Het filter schroef je op het uitschuivende deel van de lens.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 19:14 schreef MarkG het volgende:
Maar kun je dan nog wel zoomen met een compact? Lijkt mij dat die filter dan in de weg zit of schuift die uit?
Dat hoeft meestal ook niet per se. Maar bedenk wel dat foto's echt stukken beter kunnen worden als je ze bewerkt. Dus ik zou je echt aanraden om dat toch te doen als het foto's zijn die je om "fotografische redenen" hebt gemaakt (familiekiekjes ga je niet zo gauw allemaal nabewerken). Het kan zoveel voor je foto's doen.. (En dat hoeft echt niet zo heel veel moeite te kosten.)quote:Op zondag 17 februari 2008 17:16 schreef MarkG het volgende:
Kan mezelf omschrijven als iemand die het optimale uit de camera wil halen en hiervoor ook de handleiding veelvuldig leest als dat nodig is maar ook op internet allerlei dingen opzoekt. Wat ik wel belangrijk vind is dat de foto's al van goede kwaliteit zijn als ze van de camera komen. Ik heb dus geen zin in om alle foto's eerst te gaan bewerken.
Deze vraag past niet echt in dit topicquote:Op zondag 17 februari 2008 20:16 schreef jojomen4 het volgende:
Noobvraag misschien maareeee......
Als ik de Macro stand gebruik van m'n mju-mini dan worden dingen erg vergroot. Als ik een kikker op 1 meter heb, en ik gebruik 18x optische zoom, krijg je dan niet het zelfde effect als met de macro stand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |