abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56684198
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef CrazyMoon het volgende:
ik zoek ook een nieuwe camera.

Budget:
zo rond de 500 euro.

Formaat:
# SLR-achtig
# D-SLR bodies

Doel:
duidelijke en scherpe foto's van oa mijn dochter, vakantiefoto's, omgeving, enz.

De fotograaf:
ik ben niet zo bekend met de grotere fotocamera's. Ik ben wel iemand die goed de gebruiksaanwijzing leest en dingen zal gaan uittesten.

Huidige camera:
Heb op dit moment een paar jaar oude Cybershot DSC-P32.
Als er ook maar iets te weinig ligt is en ik gebruik de flits niet, worden de foto's wazig. Ik wil mooie, scherpe foto's hebben, het liefst met een korte sluitertijd.

Welke camera’s twijfel je over:
Ik vind de Canon EOS 400D erg mooi. Maar ik lees net dat als je mooie macro foto's wilt maken, je een andere lens moet aanschaffen? ik wil het liefst gewoon een camera kopen en verder nog geen lensen erbij. Eerst maar eens oefenen

Bijzondere eisen:
duidelijke en scherpe foto's, ook van dichtbij. korte sluitertijd.
Dan zou ik zoals Elefes hierboven zegt ook eens kijken naar de Canon S5 of de G-serie. Of uiteraard vergelijkbare modellen. Geen SLR want ook al denk je geen extra lenzen nodig te hebben dan wil je ze toch Voor macro zal je bv inderdaad een andere lens nodig hebben.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
pi_56684308
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 18:57 schreef katerwater het volgende:

Ik werk voor het galerijcircuit. Daar is veel vraag naar grote formaten, op fotokwaliteit (lambda-prints). Men vertelt mij altijd dat ik iets duurder moet gaan, om zeker te zijn dat alle functies (zoals de mogelijkheid om analoge flitsers aan te sluiten, Raw-formaat, minstens 10megapixels en een videofunctie) present zijn op de camera. Anderen vertellen me dan weer dat het verschil tussen de pro's en de amateur-spiegelreflexen eigenlijk niet zo groot is.

Met andere woorden: ik zie het bos niet meer tussen de bomen
Maar wat, en onder welke omstandigheden, fotografeer je? Heb je een budget in gedachten voor camera + lenzen, accessoires?

De Nikon D300 is een fraai toestel, maar dat zijn zijn concurrenten de Canon 40D, de Sony A700 en (vooral ) de Olympus E-3 ook.

Het verschil tussen pro- en amateurtoestellen zit inderdaad vooral in capaciteit, snelheid, duurzaamheid en weersbestendigheid, en niet perse in beeldkwaliteit.
pi_56684455
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 14:05 schreef CrazyMoon het volgende:
[knip]

Welke camera’s twijfel je over:
Ik vind de Canon EOS 400D erg mooi. Maar ik lees net dat als je mooie macro foto's wilt maken, je een andere lens moet aanschaffen? ik wil het liefst gewoon een camera kopen en verder nog geen lensen erbij. Eerst maar eens oefenen

Bijzondere eisen:
duidelijke en scherpe foto's, ook van dichtbij. korte sluitertijd.
Wil je macrofotografie (vergrotingsmaatstaat 1:1 of groter) dus dat 1 cm voorwerp ook als 1 cm of groter op je sensor wordt geprojecteerd? Of wil je gewoon van dichtbij foto's kunnen maken?
Blaat,
Roy
pi_56684482
mja, foto's van dichtbij vind ik belangrijker. Echte macro foto's zal ik toch eerst niet maken.
Dus dan heb ik de lens ook nog niet nodig.
en dank je wel dickies, zal es ff kijken..
het zal ook pas over een paar maandjes worden, wanneer ik em ga kopen. Hopen dat ie dan iets goedkoper wordt
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:37:38 #105
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_56704032
Budget: Tussen de $600 en $800. Ik ga binnenkort naar Miami, dus vandaar het budget in USD.
Formaat: D-SLR
Doel: Allround. Van alles, maar met name landschappen, portretten, macros, nacht/avond fotografie. Wil ook een beetje gaan experimenteren met panning.
De fotograaf: Ik ga altijd eerst aan de slag zonder de gebruiksaanwijzing te lezen, en vervolgens om echt alle features te leren kennen lees ik de gebruiksaanwijzing volledig door. Op mijn hudige camera heb ik ondertussen ruim 5000 plaatjes geschoten. Van macro en low-light tot landschappen en party pics. Ook heb ik wel wat ervaring in nabewerking (photoshop). Vorige camera (Olympus 4MP) had ook aardig wat plaatjes op de teller.
Huidige camera: Sony Cybershot DSC-P200, 7.2 MP, leuke camera maar ik wil nu een stapje verder gaan. Ik ben vooral tevreden over de manual instellingen (o.a. sluitertijd in te stellen tussen 30 sec en 1/1000) en de kleur echtheid. Minpuntje is het gebrek aan snelheid als je even vlug een foto wil nemen.
Welke camera's twijfel je over:
Ik zat eerst te denken aan de Canon EOS Digital Rebel XT 8MP of de Nikon D40 6.1MP. Maar na een groot aantal reviews te hebben gelezen zit ik nu sterk te denken aan de Pentax K10D.

Iemand ervaring met deze Pentax?
pi_56705393
K10D is een prima camera hoor, maar ga niet alleen op reviews af. Ga ook eens naar een winkel om al die modellen eens vast te houden. Dat kan nogal uitmaken en is voor de een heel anders dan voor de ander.

Puckzz heeft een K10D en is er volgens mij erg tevreden over. Zie voor meer users hun clubhuis: [Centraal] K-bajonet DSLR, Pentax en Samsung verenigd
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!fotograaf woensdag 13 februari 2008 @ 15:49:26 #107
73911 ultra_ivo
pi_56705476
De K10D gaat er binnenkort uit bij Pentax. Je kunt dus verwachten dat de prijs van deze kamera gaat zakken de komende tijd als de laatste voorraden eruit gaan om plaats te maken voor de K20D en de K200D.
pi_56744384
He allemaal.
Hier in Maleisie waar ik nu zit is alles zo lekker goedkoop dat ik eindelijk een nieuwe camera ga kopen. Heb al lang lopen zoeken en wilde eigenlijk gaan voor de Panasonic FZ18 maar lees nu ook over de FZ50 waar je handmatig mee kan zoomen. Weet iemand welke camera beter is?

[ Bericht 0% gewijzigd door San3ne op 15-02-2008 11:54:59 ]
pi_56747559
Veel mensen uit dit topic die op zoek zijn naar een high end compact/D-SLR-like ding wordt nooit de Olympus E-410 aangeraden die het kleinste van alle D-SLR's is. Wat vinden de kenners van dit apparaat? Handzaam en toch (als je de samplefoto's op dpreview bekijkt bijvoorbeeld) betere beeldkwaliteit dan de high end compacts zoals de G9. En zijn jullie te spreken over de G9?
pi_56750047
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 13:10 schreef MarkG het volgende:
Veel mensen uit dit topic die op zoek zijn naar een high end compact/D-SLR-like ding wordt nooit de Olympus E-410 aangeraden die het kleinste van alle D-SLR's is. Wat vinden de kenners van dit apparaat? Handzaam en toch (als je de samplefoto's op dpreview bekijkt bijvoorbeeld) betere beeldkwaliteit dan de high end compacts zoals de G9. En zijn jullie te spreken over de G9?
Die wordt (door mij iig) niet aangeraden omdat het toch een dSLR is. En daar komt het nadeel (en voor sommigen voordeel) bij dat je lenzen moet/kunt wisselen. Bij een high-end compact heb je "alles-in-een" (bijv. macro), bij die Olympus niet, ook al is het dan misschien een kleine dSLR.
Verder heb ik geen ervaring met genoemde camera's.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_56766625
En nog een vraagje. Waarom zou ik voor de Panasonic FZ18 gaan en niet voor een merk als Canon ofzo? Ik ben van plan om vandaag of morgen een camera van dat type te kopen en twijfel nog of ik echt voor de Panasonic zal gaan.
Graag jullie advies
pi_56768947
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 10:22 schreef San3ne het volgende:
En nog een vraagje. Waarom zou ik voor de Panasonic FZ18 gaan en niet voor een merk als Canon ofzo? Ik ben van plan om vandaag of morgen een camera van dat type te kopen en twijfel nog of ik echt voor de Panasonic zal gaan.
Graag jullie advies
Waarom zou je wél juist voor een Canon gaan? Canon is goed, maar Panasonic ook hoor .
Ga eens de twee camera's waar je over twijfelt (ik ken ze verder niet, maar volgens mij zijn ze wel goed, de FZ18 wordt hier wel vaker gekocht door mensen op het forum, de FZ50 ken ik helemaal niet maar handmatig zoomen kan (!) handig zijn) vasthouden in de winkel.
Er zijn nog een heleboel camera's meer die in dit segment vallen, maar in principe zijn alle camera's van de bekendere merken (waaronder ook Panasonic, Canon etc.) gewoon goed van kwaliteit. Gebruiksgemak is heel persoonlijk dus dat moet je voor jezelf uit maken.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 februari 2008 @ 13:57:24 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56770007
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 10:52 schreef San3ne het volgende:
He allemaal.
Hier in Maleisie waar ik nu zit is alles zo lekker goedkoop dat ik eindelijk een nieuwe camera ga kopen. Heb al lang lopen zoeken en wilde eigenlijk gaan voor de Panasonic FZ18 maar lees nu ook over de FZ50 waar je handmatig mee kan zoomen. Weet iemand welke camera beter is?
Dat handmatig zoomen is niet het grootste voordeel van de FZ50(hoewel het best wel aangenaam werkt). Het grootste voordeel van de FZ50 is dat er een grotere sensor in zit waardoor je plaatje gewoon een stukkie fraaier wordt.
Zoals elk voordeel heeft ook dit een nadeel, een FZ50 is bepaald niet meer compact te noemen maar ongeveer zo groot als een EOS400 of iets van die strekking. Voor de handligging is dat trouwens een voordeel, voor het meeneemaspect kan het nadelig zijn. Kwestie van persoonlijke voorkeuren dus.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_56774193
Ik zou trouwens wanneer er overwogen wordt voor een spiegelreflex of een extreem grote compact zoals de FZ50, toch echt voor een spiegelreflex te gaan.

Kunnen jullie mij vertellen of bij alle camera's, compact/reflex, er gebruik kan worden gemaakt van filters? Is dit ook op alle lenzen (kitlenzen e.d.) te schroeven?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 februari 2008 @ 18:54:40 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_56775124
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 18:09 schreef MarkG het volgende:
Ik zou trouwens wanneer er overwogen wordt voor een spiegelreflex of een extreem grote compact zoals de FZ50, toch echt voor een spiegelreflex te gaan.
Dat is een keuze en die vrijheid bestaat gelukkig. Voor anderen is wellicht belangrijk dat de camera vanuit de verpakking al helemaal af is en je niet tot in lengte van jaren spullen blijft bijkopen
quote:
Kunnen jullie mij vertellen of bij alle camera's, compact/reflex, er gebruik kan worden gemaakt van filters? Is dit ook op alle lenzen (kitlenzen e.d.) te schroeven?
Als er een filterdraad op zit kun je filters gebruiken. Bij sommige compacten moet je die filterdraad er los bijkopen (in de vorm van een adaptertje dat om je lens komt te zitten)
De goedkopere compacten hebben geen voorzieningen voor voorzetspul.

Op nagenoeg elke lens voor een spiegelreflex is een filter te draaien
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_56775506
Maar kun je dan nog wel zoomen met een compact? Lijkt mij dat die filter dan in de weg zit of schuift die uit?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 19:26:55 #117
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_56775747
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 19:14 schreef MarkG het volgende:
Maar kun je dan nog wel zoomen met een compact? Lijkt mij dat die filter dan in de weg zit of schuift die uit?
Op een beetje goed compact zit wel een schroefdraad hoor
pi_56775969
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 18:09 schreef MarkG het volgende:
Dat ligt maar net aan de situatie, en wat diegene er mee wil. Ook een dSLR heeft nadelen t.o.v. een compact (andersom ook)! Een dSLR is niet zaligmakend.
pi_56777851
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 19:14 schreef MarkG het volgende:
Het filter schroef je op het uitschuivende deel van de lens.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56794704
Oke na heel lang nadenken en uitzoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat het toch geen spiegelreflex gaat worden voor mij vanwege de grote uitgaven die daarbij gepaard gaan. Ik ben dus op zoek naar een veelzijdige compact camera uit het hoogste segment denkend aan de Canon Powershot G9 en de Panasonic FZ50. Beiden lijken mij camera's waarbij je gewoon scherpe, mooie foto's kunt maken waarbij je vanwege de vele opties er ook veel creativiteit erin kwijt kunt.
Kan mezelf omschrijven als iemand die het optimale uit de camera wil halen en hiervoor ook de handleiding veelvuldig leest als dat nodig is maar ook op internet allerlei dingen opzoekt. Wat ik wel belangrijk vind is dat de foto's al van goede kwaliteit zijn als ze van de camera komen. Ik heb dus geen zin in om alle foto's eerst te gaan bewerken.
Wat ik belangrijk vind aan de camera is het feit of die wel of niet uitbreidbaar is met filters en eventueel voorzetlenzen e.d. Met name een groothoeklens lijkt mij wel wat bij een van deze camera's.
Zelf denk ik dat ik de extreme zoom van de FZ50 niet nodig heb aangezien er altijd zoveel van het beeld wegvalt met die zoom. Maar misschien als ik t heb ik het wel heel veel gebruik...

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren!
pi_56797107
Ze zijn kwalitatief gelijkwaardig, ms met een lichte voorsprong voor de Pana (meer zoom, iets grotere sensor), maar de Canon is beter in macro, dus als dat je ding is.... Opvallender dan het verschil in kenmerken, is het verschil in uiterlijk. De G9 heeft als voordeel dat je er heel onopgemerkt mee door het leven kunt en toch prima foto's maakt. Ze zullen ongetwijfeld ook anders beetpakken, dus ga ze allebei eens vasthouden, zou zo maar de doorslag kunnen geven. Mocht je groothoek belangrijk vinden, kijk dan ook even naar de FZ18, die kan net even wat wijder (28 vs 35 mm, dat scheelt stiekum best veel). Dus in de winkel niet alleen vasthouden, ook even door de zoeker turen en helemaal uitzoomen.

Alle kenmerken van de G9 en de FZ50 naast elkaar.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_56798681
Ja, ik zie inderdaad overal ook de FZ18 staan maar op een of andere manier trekt het uiterlijk mij niet van die camera. Ik vind m er minder robuust uitzien dan de andere twee.
  zondag 17 februari 2008 @ 20:16:21 #123
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56798840
Noobvraag misschien maareeee......

Als ik de Macro stand gebruik van m'n mju-mini dan worden dingen erg vergroot. Als ik een kikker op 1 meter heb, en ik gebruik 18x optische zoom, krijg je dan niet het zelfde effect als met de macro stand?

"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56799241
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:16 schreef MarkG het volgende:

Kan mezelf omschrijven als iemand die het optimale uit de camera wil halen en hiervoor ook de handleiding veelvuldig leest als dat nodig is maar ook op internet allerlei dingen opzoekt. Wat ik wel belangrijk vind is dat de foto's al van goede kwaliteit zijn als ze van de camera komen. Ik heb dus geen zin in om alle foto's eerst te gaan bewerken.
Dat hoeft meestal ook niet per se. Maar bedenk wel dat foto's echt stukken beter kunnen worden als je ze bewerkt. Dus ik zou je echt aanraden om dat toch te doen als het foto's zijn die je om "fotografische redenen" hebt gemaakt (familiekiekjes ga je niet zo gauw allemaal nabewerken). Het kan zoveel voor je foto's doen.. (En dat hoeft echt niet zo heel veel moeite te kosten.)

Verder zijn de high-end compactcamera's leuke camera's waar je erg veel mee kunt en veel van kunt leren. Ik sluit me bij Vliegvrager aan, kijk waar je interessen liggen (macro of toch meer zoom? etc.) en ga zeker een keer vasthouden in de winkel.
quote:
Op zondag 17 februari 2008 20:16 schreef jojomen4 het volgende:
Noobvraag misschien maareeee......

Als ik de Macro stand gebruik van m'n mju-mini dan worden dingen erg vergroot. Als ik een kikker op 1 meter heb, en ik gebruik 18x optische zoom, krijg je dan niet het zelfde effect als met de macro stand?

Deze vraag past niet echt in dit topic (meer iets voor "heb je een fotografische vraag, vraag het de expert")

Kort: met de macrostand kun je van veel dichterbij scherpstellen op een voorwerp, waardoor je het groter in beeld kunt krijgen. Daarbij moet je over het algemeen niet zoomen (niet goed voor de kwaliteit of de macrofunctie werkt niet meer).

Of je hetzelfde effect krijgt met zoomen weet ik zo niet zeker, maar het lijkt me niet. Sowieso is het veel moeilijker om de camera dan goed stil te houden (en dus een scherpe foto te maken) en de macrostand zit niet voor niets op je camera. Zoomen is dan weer handig als je niet dicht bij die kikker in de buurt wilt komen, maar 'm toch van dichterbij op de foto wilt. Macro is handig als je er wel dicht bij kunt komen en je een deel van 'm op de foto wilt zetten.
pi_56803423
Budget: 600
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel: freelancer
Fotograaf:
Huidige camera:canon 350d
Welke camera’s twijfel je over:30d 450d
Bijzonderheden:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: