Wat is de volgende stap?quote:Moslima mag man als arts weigeren
AMSTERDAM - Vrouwelijke patiënten hebben het recht om mannelijke artsen te weigeren. Dat staat in een nieuwe richtlijn van de artsenorganisatie KNMG, die opgesteld is naar aanleiding van een incident in een ziekenhuis in Amersfoort.
Een zwangere moslimvrouw wilde niet behandeld worden door de mannelijke gynaecoloog van dienst en werd naar een andere arts gebracht.
De KNMG vindt dat ziekenhuizen, op acute noodgevallen na, hun uiterste best moeten doen om aan de wens van de vrouw tegemoet te komen.
Een deel van de artsen vindt dat hun beroepsorganisatie te veel tegemoet komt aan de wensen van moslims, meldt de NOS.
Hoezo niet? Je ligt daar met je benen in twee beugels, terwijl er een metalen eendenbek naar binnen wordt geschoven.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Deliah het volgende:
Als het niet levensgevaarlijk of anders ernstig is zou ik ook geen mannelijke gynaecoloog willen.
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwenquote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Deliah het volgende:
Als het niet levensgevaarlijk of anders ernstig is zou ik ook geen mannelijke gynaecoloog willen.
Dat dus...quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwen
Het FOK-bericht gaat dan ook in het algemeen over vrouwen, niet specifiek over moslims.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:02 schreef DroogDok het volgende:
Iedereen mag volgens mij elke arts wijgeren.
Beetje fout om dit weer specifiek voor moslims te brengen, mijn vriendin heeft ook liever een vrouwelijke gynaecoloog, kan ik me trouwens heel goed voorstellen.
Het zal die vrouw niet zijn die het probleem maakt, maar haar echtgenoot.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Nosh het volgende:
Wat een onzinnig besluit.
Die man kijkt dagelijks beroepsmatig naar tientallen pruimen, lapjes rosbief en perzikken. De enige die er meer achter zoekt is die vrouw. Wie is er dan verkeerd bezig?
Daar waren ze gisteren in Nova wel bang voor inderdaad. Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken. En dat alles onder het motto geloof. En wij gaan er nog in mee ook. Zo ver dat een vrouw uit Amersfoort is overgeplaatst, met spoed, naar Utrecht omdat dat wel een vrouwelijke arst aanwezig was. Nou, dan maar geen hulp. En zoals ik al eerder zei, in hun eigen land is dit alles helemaal niet van toepassing..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Kunnen mannelijke artsen eigenlijk straks hun baan gaan verliezen in steden met heel veel moslima's?
Ik denk dat er eerst een vrijwillige speciale moslima wachtlijst komt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Kunnen mannelijke artsen eigenlijk straks hun baan gaan verliezen in steden met heel veel moslima's?
mannelijke gynaecologen wel lijkt mij .. anyway verbazend dat daar nog steeds zoveel van bestaan gezien het gegeven dat een overgrote meerderheid van de vrouwen liever door een vrouw zou willen worden geholpen ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Als ik de openingspost en dit bericht lees, kan ik maar één conclusie trekken: het is een trieste dag voor Nederland. Een beroepsgroep die zwicht voor de druk van geloofsfundamentalisten. Vroeger of later moet de maat toch een keer vol zijn? Waar blijft de regering? Dit is loepzuivere discriminatie!quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef Tarabass het volgende:
Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken. En dat alles onder het motto geloof. En wij gaan er nog in mee ook. Zo ver dat een vrouw uit Amersfoort is overgeplaatst, met spoed, naar Utrecht omdat dat wel een vrouwelijke arts aanwezig was. Nou, dan maar geen hulp. En zoals ik al eerder zei, in hun eigen land is dit alles helemaal niet van toepassing.
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als ik de openingspost en dit bericht lees, kan ik maar één conclusie trekken: het is een trieste dag voor Nederland. Een beroepsgroep die zwicht voor de druk van geloofsfundamentalisten. Vroeger of later moet de maat toch een keer vol zijn? Waar blijft de regering? Dit is loepzuivere discriminatie!
En waarom geen olifantjes met een Feyenoordpetje op? Omdat dat allebei hypothetische situaties zijn. Lijkt me dat je al genoeg te klagen hebt over moslims zonder allerlei dingen erbij te verzinnen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
Een vrouwelijke arts is het begin, waarom dan daarna ook geen islamitische vrouwelijk arts?
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..
Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Ik maakte mijn opmerkingen niet uit het oogpunt van emancipatie, maar uit het oogpunt van religieus fundamentalisme. Het is mij niet bekend dat het vrouwen onmogelijk is om zich in Nederland te ontwikkelen tot arts. Dat er toevallig veel mannen arts zijn, is een opmerking met een hoog huil-gehalte; iets dat niet terzake doet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd .. Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Wilde net zeggen inderdaad. Vrouwen zijn de meerderheid onder de medicijnenstudenten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:51 schreef soylent het volgende:
[..]
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.
dat zal ook wel zo blijven zolang vrouwen liever het huishouden doen of een of andere non-baan kiezen omdat ze nergens zin in hebben. maar wel kankeren en zeuren als mannen meer verdienen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..
Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Ik hoop toch echt dat dit een grapje van je isquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Daar waren ze gisteren in Nova wel bang voor inderdaad. Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken.
Bekijk de uitzending van NOVA gisteravond maar op uitzendinggemist. Is wel degelijk geen grapje. Dit is pure realiteit, waarin wij denken politiek correct te moeten zijn en waarin de enige met een duidelijk standpunt (en tegen is) een moslim is die zegt dat dit in eigen land geeneens te bespreken valt. We hebben ze met de hoofddoek een vinger gegeven en nu willen ze de hele hand. Maar kijk eens naar die uitzending zou ik zeggen..quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:26 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat dit een grapje van je is
Blijkbaar willen niet zoveel vfouwen gynaecoloog worden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:29 schreef moussie het volgende:
[..]
mannelijke gynaecologen wel lijkt mij .. anyway verbazend dat daar nog steeds zoveel van bestaan gezien het gegeven dat een overgrote meerderheid van de vrouwen liever door een vrouw zou willen worden geholpen ..
Maar de rest .. nee waarom, de helft van de bevolking is nog steeds mannelijk .. waar het wel voor zou kunnen zorgen is een betere verdeling tussen mannelijk en vrouwelijk personeel in ziekenhuizen, door bvb aanpassing van het personeelsbeleid, waardoor de combinatie werk/gezin wel mogelijk wordt en vrouwelijke artsen niet gedwongen worden af te haken door de slechte organisatie op dat gebied
Oke, dan wens ik voortaan alleen nog maar door mannen behandeld te worden. Bij de dokter, het loket in het gemeente huis, de winkel, ik wil voortaan ook alleen nog maar met mannen werken en vergaderen, dat praat wat makkelijkerquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Precies, je moet eens ergens weigeren om door een Moslima geholpen te worden in een supermarkt ofzo, dan is de wereld weer te klein.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Oke, dan wens ik voortaan alleen nog maar door mannen behandeld te worden. Bij de dokter, het loket in het gemeente huis, de winkel, ik wil voortaan ook alleen nog maar met mannen werken en vergaderen, dat praat wat makkelijker![]()
Hopelijk zie je in hoe triest je wens is.
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
Mag ik nou ook een moslima winkeldame weigeren. Of heet dat gewoon rascisme?
Natuurlijk. Zoals al jaren het geval is overigens.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:19 schreef Adelante het volgende:
arts weigeren is gewoon weer onder aan de wachtlijst lijkt me!
Bovendien is je voorkeur uitspreken heel wat anders dan eisen en weigeren. Dat je liever door een vrouw behandeld wil worden is gevoelsmatig en best te begrijpen. Al zou ik, maar ik heb makkelijk praten als man, er nooit voor kiezen. Maar mensen weigeren en vrouwen eisen, wat ook nog eens negen van de tien keer door de man gedaan wordt, is gewoon discriminatie. En dat gaat te ver..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, je moet eens ergens weigeren om door een Moslima geholpen te worden in een supermarkt ofzo, dan is de wereld weer te klein.
Ik heb er verder ook geen problemen mee hoor, maar je doet het maar gewoon met de persoon die er op dat moment is.
Kan, maar ik doe niet zo debiel en ga er gewoon vanuit dat degene die er staat er ook hoort te staan en het werk kan verrichten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:18 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.
Dat is onzin. Een keuze is alleen te maken als er wat te kiezen valt. Deze mensen eisen en moeten dan ook nog eens naar een ander ziekenhuis gebracht worden. Kom op zeg..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:19 schreef Yildiz het volgende:
Het grappige is dat dit allang onder de keuzevrijheid viel, maar dat men dit nu interpreteert als, laat ik eens een trendy woord kiezen, dhimmitude gedrag.
Driewerf.
[..]
Natuurlijk. Zoals al jaren het geval is overigens..
.
En jij denkt dat daar geen rekening voor verstuurd wordt ofzo?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:21 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dat is onzin. Een keuze is alleen te maken als er wat te kiezen valt. Deze mensen eisen en moeten dan ook nog eens naar een ander ziekenhuis gebracht worden. Kom op zeg..
Naar de verzekering ja, die de premie volgend jaar weer fijn omhoog gooit..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En jij denkt dat daar geen rekening voor verstuurd wordt ofzo?
Als jij in een ziekenhuis ligt, en je hebt geen vertrouwen in je arts, zeg je dat dan ook?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:22 schreef HeatWave het volgende:
Precies, als er 2 zijn en 1 is man, prima, kies de vrouw.
Maar als er maar 1 aanwezig is doe je het er maar mee. Je mag verdomme blij zijn dat je zorg hebt, verwend kutkind.
Precies, alsof de "patient" daar 1 stuiver slechter van gaat worden...quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:24 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Naar de verzekering ja, die de premie volgend jaar weer fijn omhoog gooit..
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:24 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Naar de verzekering ja, die de premie volgend jaar weer fijn omhoog gooit..
Geen vertrouwen is heel wat anders dan een of andere achterlijke afkeer voor mannen. Klaar. Kan je met allerlei vage geloofszaken aankomen, maar die doen er gewoon niet toe in dit soort zaken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als jij in een ziekenhuis ligt, en je hebt geen vertrouwen in je arts, zeg je dat dan ook?
Wees blij dat je kunt kiezen om je elders te laten behandelen. Zoiets heet vrije markt, en zorgt ervoor dat artsen kundig blijven.
Man of vrouwzijn is net zo relevant als blank of zwart zijn, niet dus. Daarop mogen we ook niet kiezen. Een dergelijke vrije markt, waarin fascistische dekbeelden vrijspel hebben belief ik niet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als jij in een ziekenhuis ligt, en je hebt geen vertrouwen in je arts, zeg je dat dan ook?
Wees blij dat je kunt kiezen om je elders te laten behandelen. Zoiets heet vrije markt, en zorgt ervoor dat artsen kundig blijven.
Een tijdje terug was er ook iets met mannelijke mariniers op onderzeeërs die niet met vrouwen in een ruimte wilden omkleden. Dus het zijn heus niet altijd alleen de vrouwen ofzo.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwen
Daar ga je voor het gemak van uit. Als je om de 1 of andere reden vind dat dat niet zo is, mag je altijd weigeren. Het zou wel wat wezen dat als je de deur van het ziekenhuis inloopt, je per definitie de arts moet accepteren, of anders moet creperen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Geen vertrouwen is heel wat anders dan een of andere achterlijke afkeer voor mannen. Klaar. Kan je met allerlei vage geloofszaken aankomen, maar die doen er gewoon niet toe in dit soort zaken.
Je wordt geholpen door iemand die 100% competent is,
Nou, dan zeggen die verfoeilijke moslims toch dat ze geen vertrouwen in mannelijke artsen hebben? Opgelost.quote:daarmee vervalt al je recht tot klagen. Pas als de arts idd niet capabel is mag je klagen, anders moet je gewoon je bek houden.
Weet je hoeveel mensen er iedere dag niet strikt noodzakelijk naar de huisarts of het ziekenhuis gaan, of op eigen initiatief naar de eerste hulp rijden? Sorry, maar dit is echt onzin wat je zegt. Bovendien zou het natuurlijk discriminatie zijn dat deze mensen dat wel moeten betalenquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Natuurlijk.. Wat denk je zelf? Als iets ook maar een beetje ruikt naar niet strikt noodzakelijk, dan mag je het allemaal zelf ophoesten.
.
Je haalt iets compleet irrelevants aan, maar je denkt dat dat allemaal gedekt wordt door een verzekering van 80 euro per maand?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:29 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Weet je hoeveel mensen er iedere dag niet strikt noodzakelijk naar de huisarts of het ziekenhuis gaan, of op eigen initiatief naar de eerste hulp rijden? Sorry, maar dit is echt onzin wat je zegt. Bovendien zou het natuurlijk discriminatie zijn dat deze mensen dat wel moeten betalen![]()
Nee, dat zie ik niet. Dat is namelijk helemaal niet belachelijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar ga je voor het gemak van uit. Als je om de 1 of andere reden vind dat dat niet zo is, mag je altijd weigeren. Het zou wel wat wezen dat als je de deur van het ziekenhuis inloopt, je per definitie de arts moet accepteren, of anders moet creperen.
Karl Marx's natte droom ongetwijfeld, maar niet de mijne.
[..]
Nou, dan zeggen die verfoeilijke moslims toch dat ze geen vertrouwen in mannelijke artsen hebben? Opgelost.
p.s. "vervalt het recht tot klagen", zie je niet hoe belachelijk dat is?.
a: je gaat er wederom van uit dat een arts altijd kundig is, als je het recht tot weigering van behandeling weghaalt, krijg je toch wel een eng land lijkt me.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, dat zie ik niet. Dat is namelijk helemaal niet belachelijk.
Als iemand zijn werk gewoon goed doet en toch niet "mag" werken is dat pure sexuele dicriminatie!
Waarom mag ik nergens een Moslim weigeren dan? Leg me het verschil even uit?
Dat heet een second opinion en heel wat anders dat iemand weigeren op sekse.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:34 schreef Yildiz het volgende:
a: je gaat er wederom van uit dat een arts altijd kundig is, als je het recht tot weigering van behandeling weghaalt, krijg je toch wel een eng land lijkt me.
En dus mag je eisen dat er óf een ander bij gehaald wordt óf dat je ergens anders heen gebracht wordt?quote:b: Dat mag je wel, als jij je niet wil laten behandelen door de enige arts in het ziekenhuis die toevallig moslim is, dan zeg je gewoon dat je je niet door hem wil laten behandelen. Simpel.
Dus je bent het toch oneens met het feit dat het normaal moet zijn een ander te eisen alvorens de behandeling?quote:Dan begin je vervolgens bij een ander ziekenhuis weer onderaan de wachtlijst, en krijg je van het eerste ziekenhuis de rekening van de gemaakte kosten. Wat is dan het probleem?
Mogen alleen vrouwelijke patienten een mannelijke arts weigeren of mogen mannen ook een vrouwelijke arts weigeren?quote:Vrouwelijke patiënten hebben het recht om mannelijke artsen te weigeren.
Moraal is voor naïeve hippies.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:39 schreef HeatWave het volgende:
Dus eigenlijk pleit je voor keihard liegen?
Je vindt de arts niet onkundig, maar je zegt dat gewoon omdat je debiele bezwaren hebt..
jaja, lekkere moraal zeg, hulde! Ga toch weg.... echt..
Oke, dan moest iedereen dit eens gaan doen, selecteren op basis van voorkeuren. Dan is de gezondheidzorg volgend jaar al niet meer te betalenquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:34 schreef Yildiz het volgende:
[..]
a: je gaat er wederom van uit dat een arts altijd kundig is, als je het recht tot weigering van behandeling weghaalt, krijg je toch wel een eng land lijkt me.
b: Dat mag je wel, als jij je niet wil laten behandelen door de enige arts in het ziekenhuis die toevallig moslim is, dan zeg je gewoon dat je je niet door hem wil laten behandelen. Simpel.
Dan begin je vervolgens bij een ander ziekenhuis weer onderaan de wachtlijst, en krijg je van het eerste ziekenhuis de rekening van de gemaakte kosten. Wat is dan het probleem?
Ik vrees alleen het eerste.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Mogen alleen vrouwelijke patienten een mannelijke arts weigeren of mogen mannen ook een vrouwelijke arts weigeren?
Whatever.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:42 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dat heet een second opinion en heel wat anders dat iemand weigeren op sekse.
Wat mij betreft wel. Daar krijg je echt wel de rekening voor.quote:[..]
En dus mag je eisen dat er óf een ander bij gehaald wordt óf dat je ergens anders heen gebracht wordt?
[..]
Van mij mag iedereen van alles eisen. De overheid betaalt niet zoveel meer aan de zorg, dus nu kan men gelukkig niet meer eenvoudig kankeren op 'die partij van de allochtonen betaalt zeker weer van onse centen!'.quote:Dus je bent het toch oneens met het feit dat het normaal moet zijn een ander te eisen alvorens de behandeling?
Wat is er zo moeilijk aan het stukje "rekening betalen"? Jij betaalt die extra gemaakte kosten niet hoor.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Oke, dan moest iedereen dit eens gaan doen, selecteren op basis van voorkeuren. Dan is de gezondheidzorg volgend jaar al niet meer te betalen
Je mag allang artsen weigeren. Zoiets heet keuzevrijheid. Iets wat bij een hoop mensen niet echt prettig aankomt ofzo.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Mogen alleen vrouwelijke patienten een mannelijke arts weigeren of mogen mannen ook een vrouwelijke arts weigeren?
Tuurlijk mag ik nou in het vervolg een vrouwelijke arts weigeren, of een roodharige arts want die kwamen altijd al totaal onbekwaam op mij over.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Kun je mij dat garanderen, want volgens mij betalen we allemaal gezamenlijk voor dit soort ridicule acties, in de vorm van premies die elk jaar schrikbarend stijgen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Wat is er zo moeilijk aan het stukje "rekening betalen"? Jij betaalt die extra gemaakte kosten niet hoor.
Tuurlijk kan hij dat, want het zijn altijd de rotte appels die het voor de rest verpesten toch?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kun je mij dat garanderen, want volgens mij betalen we allemaal gezamenlijk voor dit soort ridicule acties, in de vorm van premies die elk jaar schrikbarend stijgen.
Waarom denk je dat? Denk je dat de particuliere verzekering soms denkt van:quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kun je mij dat garanderen, want volgens mij betalen we allemaal gezamenlijk voor dit soort ridicule acties, in de vorm van premies die elk jaar schrikbarend stijgen.
Nee, het is altijd de ketchup die de witte wijn naar tomaat laat smaken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tuurlijk kan hij dat, want het zijn altijd de rotte appels die het voor de rest verpesten toch?.
Jij vreest en Behulpzame Monidique heeft in drie seconde een mogelijk antwoord gevonden: Je typt op Google 'KNMG' in, je gaat naar hun website, volgt het nieuws en opent dan het PDF-je, door de KNMG 'het voorlopig standpunt' genoemd.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik vrees alleen het eerste.
Het kan me niet zoveel schelen wat de KNMG zegt, ik beoordeel dit meer cultureel&juridisch.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jij vreest en Behulpzame Monidique heeft in drie seconde een mogelijk antwoord gevonden: Je typt op Google 'KNMG' in, je gaat naar hun website, volgt het nieuws en opent dan het PDF-je, door de KNMG 'het voorlopig standpunt' genoemd.
Even snel doorlezen en er staat niet in dat mannen het niet mogen. Sterker nog, er staat wel: "Soms hebben patiënten een voorkeur voor bijvoorbeeld een man of een vrouw als
behandelaar of onderzoeker. Deze voorkeur kan voortkomen uit religieuze motieven,
maar ook uit persoonlijke voorkeur, eerdere (negatieve of positieve) ervaringen of
trauma’s. (...) Alleen voor sekse bestaat in dit kader enige
ruimte, voor andere eigenschappen van zorgverleners (bijvoorbeeld huidskleur, seksuele
geaardheid, etnische achtergrond, levensovertuiging) is deze ruimte er niet."
Monidique vreest dus, na drie seconde zwetend onderzoek, het laatste. Uitgaand van wat de KNMG dus zegt, hè.
Dus wel op sekse, maar je mag een homo-arts niet weigeren?quote:Alleen voor sekse bestaat in dit kader enige
ruimte, voor andere eigenschappen van zorgverleners (bijvoorbeeld huidskleur, seksuele
geaardheid, etnische achtergrond, levensovertuiging) is deze ruimte er niet."
Nee, goed, maar ja, dat 'mogen' waar jij en Bolkesteijn op reageren heeft alles te maken met de KNMG, want die stelt dat in het nieuwsbericht. Uit wat ik even snel gelezen heb, blijkt jouw vrees gelukkig niet uit te komen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het kan me niet zoveel schelen wat de KNMG zegt, ik beoordeel dit meer cultureel&juridisch.
Dat had gewoon onder persoonlijke motieven geschaard kunnen worden, ja.quote:Overigens vind ik het een grof schandaal dat de KNMG expliciet religieuze motieven noemt
Zeer merkwaardig.quote:en verder is het héél merkwaardig dat een dergelijke ruimte er dan niet is voor onderscheid maken obv bv huidskleur...
Dat lijkt me ook. Ik kan me nog ergens inleven dat je als man niet graag ziet dat een homoseksuele arts een endoscopie bij je doet. Vreemd dat je dat niet mag weigeren, het is toch heel invoelbaar als je dat onprettig vindt?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dus wel op sekse, maar je mag een homo-arts niet weigeren?
Als ik dan toch iemand moet kiezen om te weigeren aan mijn lichaam te zitten dan zou het een homo zijn dan, dat staat dan toch gelijk aan het recht van de Moslima ongeveer?
Was het ook nog een verkoper m/v van de andere sekse???quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:03 schreef Yildiz het volgende:.
Goed. Ik ga nu eten. Met het eten wat ik bij een tweede winkel kocht. Die eerste winkel verkocht ook dezelfde groenten, maar z'n shirt stond me niet aan.
Hij schreeuwde me nog na: "wees blij dat je godverdomme eten kúnt kopen!" maar mijn keuze was al op een winkel 20 meter gevallen.
Welk een moreel verval..
Zolang hij zijn roze shirt niet aan heeft, zul je niet zo gauw merken dat het een homoseksueel is, lijkt mij.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
Vreemd dat je dat niet mag weigeren, het is toch heel invoelbaar als je dat onprettig vindt?
Nou... Er zijn homo's die geen roze shirtjes nodig hebben om als zodanig herkenbaar te zijn. Over die groep heb ik het natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zolang hij zijn roze shirt niet aan heeft, zul je niet zo gauw merken dat het een homoseksueel is, lijkt mij.
Het probleem is de motivatie die men heeft om mannen te weigeren. Het gaat uit van een achterlijke visie op de vehouding man-vrouw. Dat zie ik liever niet gestimuleerd worden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:10 schreef Monidique het volgende:
Denk dat daar overigens ook niet zo moeilijk over gedaan zal worden, maar ik kom godzijdank niet zo vaak bij de dokter, dus misschien is het wel heel anders. Dat ze niet moeilijk doen over een vrouw die per se een vrouw wil, dat kan ik ook helemaal begrijpen.
Ik snap niet waarom men nu zo'n ophef maakt, wat is er nu zo speciaal aan dit geval eigenlijk? Vraag ik mij gewoon in het algemeen af.
Je mag vragen om een vrouwelijke arts als je dat liever hebt. Dus mag je die mannelijke homoseksuele arts weigeren.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. Ik kan me nog ergens inleven dat je als man niet graag ziet dat een homoseksuele arts een endoscopie bij je doet. Vreemd dat je dat niet mag weigeren, het is toch heel invoelbaar als je dat onprettig vindt?
En dus wil je alle vrouwen de keuze ontnemen om om een vrouwelijke arts te vragen. Nee, dat is lekker...quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het probleem is de motivatie die men heeft om mannen te weigeren. Het gaat uit van een achterlijke visie op de vehouding man-vrouw. Dat zie ik liever niet gestimuleerd worden.
Dat dus.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:07 schreef katerwater het volgende:
Het is toch simpel?
je kiest zelf of je bij een mannelijke dan wel vrouwelijke gynaecoloog gaat.
Maar bij levensgevaar of iets ernstigs wordt gewoon de snelste dokter opgeroepen.
Nee, Yab Yum gaat ook al dicht, de keus word steeds dunner.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:18 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.
Kun je mij nou dan eens uitleggen waarom het weigeren van een mannelijke arts keuzevrijheid is en als ik een moslim weiger aan te nemen omdat het een moslim is het dan discriminatie is? In jouw wereld bestaat geen discriminatie, alleen maar keuzevrijheid.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:03 schreef Yildiz het volgende:.
Goed. Ik ga nu eten. Met het eten wat ik bij een tweede winkel kocht. Die eerste winkel verkocht ook dezelfde groenten, maar z'n shirt stond me niet aan.
Hij schreeuwde me nog na: "wees blij dat je godverdomme eten kúnt kopen!" maar mijn keuze was al op een winkel 20 meter gevallen.
Welk een moreel verval..
Je hebt het PDF-je niet gelezen? "Vrije artsenkeuze betekent ook niet dat patiënten eenquote:Op dinsdag 18 december 2007 17:17 schreef Dr.Nikita het volgende:
Mooi.
Volgende keer EIS ik een knappe blanke mannelijke arts die atheïst is, het ziekenhuis heeft er maar voor te zorgen.
Ach, misschien willen ze het zelf wel, het lijkt me nou niet bepaald een pretje naar de enorme bos hout van zo'n zitzak te moeten kijken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:15 schreef Gia het volgende:
Het rare is dat dit nooit een probleem is geweest, totdat een moslima in barensNOOD ineens niet geholpen wilde worden door een mannelijke arts. Nu moet er ineens regelgeving over komen, waarin dan staat dat je als vrouw een mannelijke arts mag weigeren, behalve in geval van nood.
De kwestie die hiertoe geleid heeft was een geval van nood, en alsnog kreeg mevrouw (of eigenlijk meneer!) haar zin.
Ik vraag me dan af of ze altijd een mannelijke arts weigeren. Hebben ze twee huisartsen? Weigeren ze ook een mannelijke cardioloog? Zelfs als de dichtsbijzijnde vrouwelijke cardioloog 100 Km verderop praktijk voert?
Of is dat alleen maar hoe het uitkomt?
Het is toch simpel?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:07 schreef katerwater het volgende:
Het is toch simpel?
je kiest zelf of je bij een mannelijke dan wel vrouwelijke gynaecoloog gaat.
Maar bij levensgevaar of iets ernstigs wordt gewoon de snelste dokter opgeroepen.
Je beantwoord je eigen vraag al.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:19 schreef Malev het volgende:
[..]
Kun je mij nou dan eens uitleggen waarom het weigeren van een mannelijke arts keuzevrijheid is en als ik een moslim weiger aan te nemen omdat het een moslim is het dan discriminatie is? In jouw wereld bestaat geen discriminatie, alleen maar keuzevrijheid.
Nee, het gaat erom dat mensen die een medische behandeling nodig graag op hun gemak willen zijn. Net zoals jij ook niet bij iedereen op je gemak bent heeft iedereen dat wel eens. Als het dan geen problemen met zich meebrengt, waarom zou het dan niet kunnen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dit is een nieuwe stap in het tegemoet komen aan de wensen van zeikerige mensen. Mensen die zo preuts en triest zijn dat ze denken dat die mannelijke gyneacoloog zo'n geile beer is dat hij zelfs deze zeikerige mensen aantrekkelijk vindt. Ik snap dus ook het bezwaar van de artsen, het werk wordt er zo niet leuker op want de zeikerds krijgen met deze nieuwe regeling gelijk.
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen. Als je aan alle wensen van de klant wil voldoen ontstaat er gewoon een organisatorisch gedrocht waarin die niet op die dag wil, en die perse in de ochtend wil omdat die ene arts er dan is die part-time werkt, etc etc.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:26 schreef DivineJester het volgende:
Als het dan geen problemen met zich meebrengt, waarom zou het dan niet kunnen?
Dan laat je de patient toch opdraaien voor extra kosten?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen.
Overigens kun je dan gewoon de patient de keuze geven wanneer de gewenste arts er is en een gaatje heeft, het betreft immers geen noodzaak. Is gewoon een kwestie van agneda bijhouden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen. Als je aan alle wensen van de klant wil voldoen ontstaat er gewoon een organisatorisch gedrocht waarin die niet op die dag wil, en die perse in de ochtend wil omdat die ene arts er dan is die part-time werkt, etc etc.
En als ik dat motiveer met: ik moet die homo's niet? Lees titel V van het wetboek van strafrecht eens door zou ik zeggen, dan zie je wel dat discriminatie niet echt gewaardeerd wordt door de wetgever (en door mij ook niet)quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:12 schreef Deliah het volgende:
[..]
Je mag vragen om een vrouwelijke arts als je dat liever hebt. Dus mag je die mannelijke homoseksuele arts weigeren.
Het doet er nogal toe hoe je iets dergelijks motiveert...quote:Als je al helemaal geen vrouwelijke arts wenst voor een dergelijk onderzoek begrijp je precies waarom sommige vrouwen liever een vrouwelijke arts hebben dan een mannelijke voor bepaalde zaken.
Nou, dat kan toch? Daar staat een langere wachtlijst tegenover, maar dat hoort er uiteraard bij.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen. Als je aan alle wensen van de klant wil voldoen ontstaat er gewoon een organisatorisch gedrocht waarin die niet op die dag wil, en die perse in de ochtend wil omdat die ene arts er dan is die part-time werkt, etc etc.
Helemaal niet, maar ik heb een broertje dood aan discriminatie. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die in Nederland bij hun volle verstand discriminatie verdedigenquote:Op dinsdag 18 december 2007 17:13 schreef DivineJester het volgende:
[..]
En dus wil je alle vrouwen de keuze ontnemen om om een vrouwelijke arts te vragen. Nee, dat is lekker...
Ik heb geen enkele garantie gezien dat dat ook gaat gebeuren. Ik vermoed zelfs van niet want dat past niet in het gelijkheidsdenken wat bij veel mensen heerst.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:29 schreef DivineJester het volgende:
Dan laat je de patient toch opdraaien voor extra kosten?
Wordt een een ingewikkelde agenda dan, de ene wil niet behandeld worden door vrouwen, de andere niet door negers, dan weer eentje niet door moslims etc. Dan nog de combinaties, niet door vrouwelijke moslims, de andere niet door donkere vrouwen en de laatste niet door homofiele negers.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:30 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Overigens kun je dan gewoon de patient de keuze geven wanneer de gewenste arts er is en een gaatje heeft, het betreft immers geen noodzaak. Is gewoon een kwestie van agneda bijhouden.
Het is dat je niet wilt dat homo's aan je zitten of je 'bekijken' terwijl je geen kleding aan hebt. Lijkt me volledig legitiem en geen vorm van discriminatie om dan om een andere arts te vragen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En als ik dat motiveer met: ik moet die homo's niet? Lees titel V van het wetboek van strafrecht eens door zou ik zeggen, dan zie je wel dat discriminatie niet echt gewaardeerd wordt door de wetgever (en door mij ook niet)![]()
Gelijkheid is vertrokken uit de zorg, samen met de overheid. Als je meer betaald, krijg je meer.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb geen enkele garantie gezien dat dat ook gaat gebeuren. Ik vermoed zelfs van niet want dat past niet in het gelijkheidsdenken wat bij veel mensen heerst.
Nee dat is helemaal niet legitiem. Als die kerel gewoon capabel is, mag hij zijn werk doen. Het gaat mij niets aan wat zijn overtuigingen/voorkeuren zijn.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:39 schreef Deliah het volgende:
[..]
Het is dat je niet wilt dat homo's aan je zitten of je 'bekijken' terwijl je geen kleding aan hebt. Lijkt me volledig legitiem en geen vorm van discriminatie om dan om een andere arts te vragen.
Dat is iets anders dan beweren dat je homo's niet moet.
Normaal waardeer ik je posts wel hoor, maar deze lijkt alsof het ergens op slaat, maar doet dat niet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:39 schreef OldJeller het volgende:
Wanneer mag een arts z'n patiënten kiezen?
Hij vindt het vast ook niet leuk c.q. gemakkelijk om bepaalde personen te behandelen en zou ze dan liever verwijzen naar een collega. Helaas word je als arts momenteel voor dat soort acties voor de tuchtcommissie gesleept.
Nou dat basispakket voor de ziektenkostenverzekering wat is samengesteld laat een heel ander beeld zien. Ik mag toch echt hopen dat de kosten van dit soort fratsen doorberekend gaan worden en niet binnen het basispakket vallen qua vergoeding. Ik wil hier gewoon niet aan meebetalen, alleen als omdat ik het idioterie vind dat men tegenwoordig tegemoet wil komen aan meest wilde eisen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:40 schreef Yildiz het volgende:
Gelijkheid is vertrokken uit de zorg, samen met de overheid. Als je meer betaald, krijg je meer.
Deze vergelijking gaat pas op als je de aanwezige (uitstekende) kleedkamer/toilet/douche weigert en eist dat er een andere komt speciaal voor jou.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:35 schreef Deliah het volgende:
Laten we aparte kleedruimtes, toiletten en douches voor mannen en vrouwen maar afschaffen. Aparte kleedruimtes enz is voor mensen met debiele eisen. En wie betaald dat? Allemaal extra kosten die we niet hoeven te maken.
Het is niet belangrijk dat de gebruikers van deze ruimtes zich daar mss niet prettig bij voelen, sterker nog als een persoon zich daar niet prettig bij voelt moet die wel een zieke geest hebben.
Je kiest er toch zelf voor. Als je daar een probleem mee hebt moet je niet gaan werken als arts.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:39 schreef OldJeller het volgende:
Wanneer mag een arts z'n patiënten kiezen?
Hij vindt het vast ook niet leuk c.q. gemakkelijk om bepaalde personen te behandelen en zou ze dan liever verwijzen naar een collega. Helaas word je als arts momenteel voor dat soort acties voor de tuchtcommissie gesleept.
Ik hou ermee op, maar de laatste dan.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal niet legitiem. Als die kerel gewoon capabel is, mag hij zijn werk doen. Het gaat mij niets aan wat zijn overtuigingen/voorkeuren zijn.
Hoezo? Alles is toch keuzevrijheid dus als een arts geen moslims of joden etc. wil behandelen moet dat toch kunnen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Normaal waardeer ik je posts wel hoor, maar deze lijkt alsof het ergens op slaat, maar doet dat niet.
Een arts gaat niet onder het mes endezo...
Ik vind het wel een goed argument, de meeste moslim vrouwen zijn zo lelijk als het maar kan. Dat krijg je vanzelf als je de hele dag weg zit te rotten onder die doeken. Ik kan me goed voorstellen dat je als arts die mensen liever niet behandeld als het goed voorstelbaar is dat je de volgende dag nog met een trauma rond loopt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:44 schreef Deliah het volgende:
Je kiest er toch zelf voor. Als je daar een probleem mee hebt moet je niet gaan werken als arts.
Verplegers kunnen ook niet klagen dat ze sommige mensen niet willen wassen. Tja, sommige mensen zijn geschikt voor het verplegervak en de meerderheid waarschijnlijk niet.
Moet ie arts zijn dan?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:45 schreef Malev het volgende:
[..]
Hoezo? Alles is toch keuzevrijheid dus als een arts geen moslims of joden etc. wil behandelen moet dat toch kunnen?
Je hebt gelijk dat in geval van nood, je niet kan vragen om een andere 'gelegenheid'.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:43 schreef Malev het volgende:
[..]
Deze vergelijking gaat pas op als je de aanwezige (uitstekende) kleedkamer/toilet/douche weigert en eist dat er een andere komt speciaal voor jou.
Kromme vergelijking, beter zou zijn om te zeggen dat je in de winkel waar jij iets wilt kopen gaat eisen dat ze de mannelijke verkoper laten vervangen door een vrouwelijke verkoper.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:45 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik hou ermee op, maar de laatste dan.
Niemand die die arts een strobreed in de weg ligt hoor?
Als iemand een winkel wil openen, en hij / zij / het is capabel (KvK eisen enzo), dan kan dat. Geen probleem.
Dat betekend niet dat als die persoon toevallig slager is, en je vlees nodig hebt, en je bij hem in de winkel loopt, je iets moet kopen.. Of moet het nog eenvoudiger uitgelegd worden?
Een patiënt KAN zijn specialist kiezen als hij dat graag zou willen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Normaal waardeer ik je posts wel hoor, maar deze lijkt alsof het ergens op slaat, maar doet dat niet.
Een arts gaat niet onder het mes endezo...
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:44 schreef Deliah het volgende:
[..]
Je kiest er toch zelf voor. Als je daar een probleem mee hebt moet je niet gaan werken als arts.
Nee, en als iemand per sé niet gewassen wil worden, laat je hem toch lekker in z'n uitwerpselen liggen. Ik geloof niet dat een verpleegster daar wakker van zou liggen, ze hebben het immers al zo druk dus dit zou alleen maar helpen.quote:Verplegers kunnen ook niet klagen dat ze sommige mensen niet willen wassen. Tja, sommige mensen zijn geschikt voor het verplegervak en de meerderheid waarschijnlijk niet.
Nee dat moet hij niet, maar hij wil het graag omdat zijn interesse er ligt maar hij behandelt alleen geen moslims. Moeten ze maar rekening mee houden dan in zijn agenda dat er alleen niet-moslims worden ingepland.quote:
Hoezo eisen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:51 schreef Malev het volgende:
[..]
Kromme vergelijking, beter zou zijn om te zeggen dat je in de winkel waar jij iets wilt kopen gaat eisen dat ze de mannelijke verkoper laten vervangen door een vrouwelijke verkoper.
Als jij openlijk gaat verkondigen dat je niet bij die winkel koopt omdat daar negers werken, en dat je dergelijk gedrag bij anderen ook toejuicht, moet je eens zien hoe snel je in de bak zitquote:Op dinsdag 18 december 2007 17:45 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik hou ermee op, maar de laatste dan.
Niemand die die arts een strobreed in de weg ligt hoor?
Als iemand een winkel wil openen, en hij / zij / het is capabel (KvK eisen enzo), dan kan dat. Geen probleem.
Dat betekend niet dat als die persoon toevallig slager is, en je vlees nodig hebt, en je bij hem in de winkel loopt, je iets moet kopen.. Of moet het nog eenvoudiger uitgelegd worden?
Het is dan ook wachten op de eerste Nazi die vanwege zijn geloof in de superioriteit van het Arische ras alleen behandeld wil worden door een blonde, blanke arts.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:22 schreef Malev het volgende:
Het is toch simpel?
Je kiest zelf of je een allochtoon dan wel een autochtoon aanneemt.
Als er echt geen autochtonen meer voorhanden zijn en de Polen zijn ook op dan neem je die Marokkaan maar.
De vergelijking wordt steeds beter.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als jij openlijk gaat verkondigen dat je niet bij die winkel koopt omdat daar negers werken, en dat je dergelijk gedrag bij anderen ook toejuicht, moet je eens zien hoe snel je in de bak zit.
In beide gevallen is het resultaat discriminatie alleen in dit geval wordt het verpakt onder het kopje religie. Het blijft dus een lastige afweging.quote:
Ik vroeg dit al eerder, maar er kwam geen antwoord op, dus even in het verlengde van jouw post:quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:52 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Een patiënt KAN zijn specialist kiezen als hij dat graag zou willen.
Echter kan dit bij een acute situatie niet, ze zouden blij moeten zijn geholpen te worden.
Ik kan geen plausibele reden bedenken dat een patiënt een arts in een acute situatie mag weigeren.
Ja, het mag wel.. maar als die patiënt dan doodgaat of wat dan ook, moet er achteraf ook niet geklaagd worden natuurlijk. Nu zou een arts wel een rechtzaak aan z'n broek krijgen plus z'n baan wellicht verliezen.
Nee, die vergelijking moet anders zijn:quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:58 schreef Yildiz het volgende:
Hoezo eisen?
"Heeft u een vrouwelijke verkoper?"
"Nee."
"Ok, dan ga ik ergens anders heen."
FOK!: "Oeh! En wie gaat die organisatie daarvan wel niet betalen!!?!1einszweiersalade!"
Gewoon wachten tot ze in coma liggen, kun je als arts heerlijk rustig aan de slag gaan.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:13 schreef Gia het volgende:
Natuurlijk mag je zelf weten welke specialist je als behandelend specialist wil, dat was altijd al zo. Maar om in geval van nood hier een probleem van te maken gaat m.i. te ver.
Maar dat kan niet, hè, als je baby al bijna, met zijn voetjes, uit je vagina bungelt!!quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hoezo eisen?
"Heeft u een vrouwelijke verkoper?"
"Nee."
"Ok, dan ga ik ergens anders heen."
Het gaat ook te ver.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vroeg dit al eerder, maar er kwam geen antwoord op, dus even in het verlengde van jouw post:
Hebben moslimgezinnen die geen mannelijke gynaecoloog willen voor hun vrouw ook twee huisartsen? Eén voor de mannelijke en één voor de vrouwelijke gezinsleden?
Ik denk het dus niet. Maar wat als een vrouw plotseling ernstig ziek wordt en hun (mannelijke) huisarts komt erbij en die wil een lichamelijk onderzoek doen? Gaat men dan ook eisen dat er een vrouwelijke huisarts moet komen?
En moeten we dit als land accepteren?
Natuurlijk mag je zelf weten welke specialist je als behandelend specialist wil, dat was altijd al zo. Maar om in geval van nood hier een probleem van te maken gaat m.i. te ver.
Ctrl+F eens op het woordje nood.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar dat kan niet, hè, als je baby al bijna, met zijn voetjes, uit je vagina bungelt!!
Dan is er spoed geboden en is het belachelijk als je dan moeilijk doet over het type arts, mannelijk of vrouwelijk, joods, gereformeerd of atheïst, homo of hetero, blank of gekleurd, enz.... Dan moet er meteen ingegrepen worden door de arts die op dat moment toevallig dienst heeft.
Dan kan je ook wel zelf even trekken, mensen die voor ieder wissewasje naar het ziekenhuis gaan.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:20 schreef Gia het volgende:
Maar dat kan niet, hè, als je baby al bijna, met zijn voetjes, uit je vagina bungelt!!
Ik hoop dat je sarcastisch bent, want zo gaat het absoluut niet, gewoon 'even trekken'.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan kan je ook wel zelf even trekken, mensen die voor ieder wissewasje naar het ziekenhuis gaan.
Sorry, ik zap altijd weg als er weer eens een bevalling op TV is. Maar komop zeg, half Nederland bevalt thuis en die moslims moeten ineens weer allemaal naar het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:22 schreef OldJeller het volgende:
Ik hoop dat je sarcastisch bent, want zo gaat het absoluut niet, gewoon 'even trekken'.
Nooit gezien, maar van dergelijke programma's zou je alsnog niet weten wat de risico's zijn of wat de verschillende werkwijzes zijn voor verschillende situaties.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sorry, ik zap altijd weg als er weer eens een bevalling op TV is.
Komt natuurlijk door de sfeer van irritatie over en weer. Als de gezondheidszorg en de financiering er van volledig privaat was had ik het geen enkel probleem gevonden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:28 schreef kLowJow het volgende:
Samenvattend:We willen ziekenhuizen verbieden tegemoet te komen aan de wensen van hun klanten wanneer wij die wensen niet delen. We willen mensen die hun keuze maken op gronden die wij niet relevant achten de keuzevrijheid ontnemen.
Goed bezig..
Nee, door achterlijke situaties, zoals vrouwen waar een spoedkeizersnede moet plaatsvinden die gaan eisen dat er een vrouwelijke arts moet komen, is er nu ineens regelgeving nodig, voor iets wat voorheen altijd vanzelfsprekend was.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:28 schreef kLowJow het volgende:
Samenvattend:We willen ziekenhuizen verbieden tegemoet te komen aan de wensen van hun klanten wanneer wij die wensen niet delen. We willen mensen die hun keuze maken op gronden die wij niet relevant achten de keuzevrijheid ontnemen.
Goed bezig..
Samenvattend, discriminatie is niets mis mee want het is keuzevrijheid en dus goed, heerlijk, nooit meer dat gehuil over discriminatiequote:Op dinsdag 18 december 2007 18:28 schreef kLowJow het volgende:
Goed bezig..
Nou briljant figuur, leg mij maar eens uit waarom maar een van de twee dirscriminatie isquote:Op dinsdag 18 december 2007 18:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De vergelijking wordt steeds beter..
Wij, klanten van de BV Nederland, willen geen Marokkanen in ons land. Geen probleem toch, we hebben daar keuzevrijheid.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:28 schreef kLowJow het volgende:
Goed bezig..
Ja dat mogen ze. Zelfbeschikkingsrecht . Jij mag ook bepalen wie er met zijn poten aan je lijf mag zitten. Zo ook zij.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:47 schreef Profesor het volgende:
[..]
Wat is de volgende stap?![]()
weigeren van Homo's?, negroide of blanke arts? En wat als een katholiek niet door een moslim geholpen wil worden?
Moeten Artsen kenbaar maken welk geloof ze aanhangen??
Daarnaast zijn in landen zoals Turkije en Marokko nauwelijks problemen hiermee.
Van mij mogen ze weigeren, als ze daarna maar netjes naar huis gaan. Niet zeuren om een arts van het andere geslacht.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:04 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja dat mogen ze. Zelfbeschikkingsrecht . Jij mag ook bepalen wie er met zijn poten aan je lijf mag zitten. Zo ook zij.
Dat is hun goed recht. Net als jij mag zeuren om een second opinion.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:08 schreef Malev het volgende:
[..]
Van mij mogen ze weigeren, als ze daarna maar netjes naar huis gaan. Niet zeuren om een arts van het andere geslacht.
FIjn om te horen, ze mogen dus discrimineren. Zoals eerder gezegd, kan dat veelgebruikte argument als moslims "onrecht" is aangedaan de ijskast in.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is hun goed recht. Net als jij mag zeuren om een second opinion.
Idiote vergelijking, een acute situatie vergelijken met een patiënt die zich voor een tweede, of meerdere, keer laat controleren door een andere arts waarbij men niet spreekt van een acute situatie.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is hun goed recht. Net als jij mag zeuren om een second opinion.
Het is dit en niets anders!quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan is er spoed geboden en is het belachelijk als je dan moeilijk doet over het type arts, mannelijk of vrouwelijk, joods, gereformeerd of atheïst, homo of hetero, blank of gekleurd, enz.... Dan moet er meteen ingegrepen worden door de arts die op dat moment toevallig dienst heeft.
Tuurlijk mag dat ! Hij maakt gebruik van zijn keuzevrijheidquote:Op dinsdag 18 december 2007 19:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik zit nog een beetje te dubben over een personeelsadvertentie, zou dit kunnen?
Gez.
Enthousiaste man voor voltijdsfunctie in inspirerend en internationaal georienteerd topbedrijf. Marokkaan ongewenst.
Nadere informatie etc
Wat is er Yildiz, kun je de waarheid niet aan of zie je nu in hoe belachelijk het klinkt om personen te weigeren op basis van geslacht, afkomst etc.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:29 schreef Yildiz het volgende:
Mijn god, het niveau is soms echt....
Discriminatie is de weg, de waarheid en het leven.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:32 schreef Malev het volgende:
[..]
Wat is er Yildiz, kun je de waarheid niet aan of zie je nu in hoe belachelijk het klinkt om personen te weigeren op basis van geslacht, afkomst etc.
Precies, dat dacht ik al.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:24 schreef Malev het volgende:
[..]
Tuurlijk mag dat ! Hij maakt gebruik van zijn keuzevrijheid
Yildiz, ik begrijp dat je m'n advertentie helemaal te gek vindt. Begrijpelijk ook, want er wordt gekozenquote:Op dinsdag 18 december 2007 19:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Discriminatie is de weg, de waarheid en het leven.
Tabeee..
Wat is er mis mee om een Marokkaan te weigeren als er geen levensbedreigende situatie isquote:Op dinsdag 18 december 2007 19:41 schreef Devrim_ het volgende:
Wat een bullshit hier weer.
Als er zich geen levens bedreigende situatie voordoet en een vrouw vraagt daar om is het toch geen probleem?
Wat een huillies zijn jullie ook.
Alsof ze iemand pijn doen
Niks.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om een Marokkaan te weigeren als er geen levensbedreigende situatie is
Zover ik weet staat er in de Koran dat je als vrouw zijnde een vrouw als arts moet nemen tenzij het niet anders kan.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:58 schreef EricT het volgende:
Moslims die een man weigeren moeten de koran beter lezen
Je weet dat je jezelf hier als racist te kijk zet?quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:52 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Niks.
Tis wel een beetje raar om naar achtergrond van een dokter te vragen maar ok.
Het verschil zit hem waarschijnlijk in dat iemand een Marokkaan niet wilt omdat "alle Marokkanen kut zijn" en dat iemand niet een mannelijke arts wilt vanwege haar geloof of het zelf niet fijn vinden.
Ik kan namelijk geen andere reden voor de Marokkanen vinden.
Waar de fuck heb je het over?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je weet dat je jezelf hier als racist te kijk zet?
Wat is dan het probleem om een Marokkaan te weigeren? Doen je toch niemand pijn mee? Misschien dat de sollicitant zich op zijn pik getrapt voelt maar dat is dan ook alles.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:41 schreef Devrim_ het volgende:
Als er zich geen levens bedreigende situatie voordoet en een vrouw vraagt daar om is het toch geen probleem?
quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:04 schreef Malev het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem om een Marokkaan te weigeren? Doen je toch niemand pijn mee? Misschien dat de sollicitant zich op zijn pik getrapt voelt maar dat is dan ook alles.
quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:52 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Niks.
Tis wel een beetje raar om naar achtergrond van een dokter te vragen maar ok.
Het verschil zit hem waarschijnlijk in dat iemand een Marokkaan niet wilt omdat "alle Marokkanen kut zijn" en dat iemand niet een mannelijke arts wilt vanwege haar geloof of het zelf niet fijn vinden.
Ik kan namelijk geen andere reden voor de Marokkanen vinden.
quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:41 schreef Devrim_ het volgende:
Ok dan, wijzigen we de advertentie in gekleurde mensen hoeven niet te reageren, of vrouwen hoeven niet te reageren want we zoeken een man, of als je boven de 40 bent hoef je niet te reageren want dan ben je veeeeel te oud ? Wordt niemand pijn mee gedaanquote:
Eed van Hippocrates?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:10 schreef Viro het volgende:
Wat ik me nu afvraag he is :
Als een moslima een mannelijke arts weigert haar te behandelen, moet het toch ook wederzijds kunnen, nadat de "geweigerde" mannelijke arts later in 2de instantie door de zelfde moslima om "hulp" wordt gevraagd? Of mag dat niet ?
Sowieso geen vrouwen, die roddelen, hebben last van de maandelijkse periode, worden zwanger en zijn 3 maanden weg en daarna dat gelul met "ik moet weg want mijn kind is ziek"quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik denk trouwens dat ik voor mijn vervoersbedrijfje maar geen vrouwen ga aannemen. Vrouw achter het stuur, bloed aan de muur. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
waar de fuck heb jij het nou over?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Weet jij wel wat racisme is? Ik krijg zo de indruk van niet.
Wat is de reden om die mensen niet aan te nemen oid?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:08 schreef Malev het volgende:
[..]
Ok dan, wijzigen we de advertentie in gekleurde mensen hoeven niet te reageren, of vrouwen hoeven niet te reageren want we zoeken een man, of als je boven de 40 bent hoef je niet te reageren want dan ben je veeeeel te oud ? Wordt niemand pijn mee gedaan
Ja want dat is hetzelfde als een persoon die je lichamelijk behandeldquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik denk trouwens dat ik voor mijn vervoersbedrijfje maar geen vrouwen ga aannemen. Vrouw achter het stuur, bloed aan de muur. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
De reden is dat het een vrouw is ! Net zoals bij de arts dat het een man is!quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:16 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
waar de fuck heb jij het nou over?
Zeg nou maar waar ik racistisch ben of hou je mond gewoon.
[..]
Wat is de reden om die mensen niet aan te nemen oid?
Ik zie namelijk GEEN reden en deze vrouwen hebben WEL een reden.
[..]
Ja want dat is hetzelfde als een persoon die je lichamelijk behandeld
Gast
Precies! Ik vroeg altijd al 'wil je kinderen'. Maar daar werd bleek achteraf meestal over gelogen, gewoon een heel normal vraagquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:15 schreef Malev het volgende:
[..]
Sowieso geen vrouwen, die roddelen, hebben last van de maandelijkse periode, worden zwanger en zijn 3 maanden weg en daarna dat gelul met "ik moet weg want mijn kind is ziek"
Heb jij wel gelezen wat ik heb geschreven??!quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:18 schreef Malev het volgende:
[..]
De reden is dat het een vrouw is ! Net zoals bij de arts dat het een man is!
Volgens mij niet. Volgens mij staat erin dat de geneeskunde los van het geloof staatquote:Op dinsdag 18 december 2007 19:59 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Zover ik weet staat er in de Koran dat je als vrouw zijnde een vrouw als arts moet nemen tenzij het niet anders kan.
Inderdaad, wel duidelijk dat je die niet in je bedrijf wilt hebben zulke onbetrouwbare wezens. Plus ik zou mij ook ongemakkelijk voelen als mijn dure vrachtwagens op pad zijn met een chaufeusse !quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Precies! Ik vroeg altijd al 'wil je kinderen'. Maar daar werd bleek achteraf meestal over gelogen, gewoon een heel normal vraag. Nou, liegende mensen moet ik natuurlijk ook niet in mijn bedrijf
quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:19 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Heb jij wel gelezen wat ik heb geschreven??!
De reden is dat het niet mag van het geloof of dat de vrouw zich er niet gemakkelijk bij voelt (iets wat sommige vrouwlijke FOK!kers hier al hebben aangegeven)!!
- nooit van gehoordquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:14 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Eed van Hippocrates?
Nooit van gehoord?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
-edit-
Ik voel me niet op mijn gemak als er een allochtoon rond loopt, voor je het weet ben je gerold.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:19 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
De reden is dat het niet mag van het geloof of dat de vrouw zich er niet gemakkelijk bij voelt (iets wat sommige vrouwlijke FOK!kers hier al hebben aangegeven)!!
Je bent een racist omdat jij het prima vindt om onderscheid te maken ogv niet ter zake doende gronden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:16 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
waar de fuck heb jij het nou over?
Zeg nou maar waar ik racistisch ben of hou je mond gewoon.
[..]
Wat is de reden om die mensen niet aan te nemen oid?
Ik zie namelijk GEEN reden en deze vrouwen hebben WEL een reden.
[..]
Ja want dat is hetzelfde als een persoon die je lichamelijk behandeld
Gast
Welk geloof?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hilarisch! Nu moet ik van mijn geloof buitenlanders afknallen, is natuurlijk ook geen probleem
Artsen voelen zich ook niet altijd makkelijk als ze iemand die heel lelijk is moeten behandelen, of iemand met een snor.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:19 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Kosten/batenanalyse inderdaad!quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:21 schreef Malev het volgende:
[..]
Inderdaad, wel duidelijk dat je die niet in je bedrijf wilt hebben zulke onbetrouwbare wezens. Plus ik zou mij ook ongemakkelijk voelen als mijn dure vrachtwagens op pad zijn met een chaufeusse !
Je maakt jezelf echt belachelijkquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:23 schreef Malev het volgende:
[..]
Ik voel me niet op mijn gemak als er een allochtoon rond loopt, voor je het weet ben je gerold.
En van dat geloof, tsja dat is een keuze, geloof kun je ook opgeven zodat je wel naar die mannelijke arts kunt
Ik vind het helemaal niet prima om onderscheid te maken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je bent een racist omdat jij het prima vindt om onderscheid te maken ogv niet ter zake doende gronden.
oh, zijn er beginvoorwaarden?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:25 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Welk geloof?
Je kan niet zomaar een geloof "starten".
Denk eens even 10 seconde na voordat je iets post
Waarom word je arts als je "lelijke mensen" niet wilt behandelen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:25 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Artsen voelen zich ook niet altijd makkelijk als ze iemand die heel lelijk is moeten behandelen, of iemand met een snor.
Ik vind dat artsen mensen zouden moeten weigeren. Patiënten daarentegen, zouden blij moeten zijn dat ze geholpen worden.
Waarom niet? Diederik schrijft een paar A4-tjes met wat regeltjes wat wel en niet mag (onze "Koran of Bijbel") en ik word aanhanger van dat geloof. Of is er een minimum verbonden aan het aantal aanhangers voor het een geloof wordt?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:25 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Welk geloof?
quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:27 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Waarom word je arts als je "lelijke mensen" niet wilt behandelen?
Als je zo denkt heb je toch echt het verkeerde vak gekozen...
quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:52 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Jij gelooft er ook nog steeds in dat mensen geneeskunde gaan studeren, omdat ze graag mensen willen helpen?
Voor velen is het een leuke bijkomstigheid, niets meer.
En waarom kan dat niet? Mohammed/Jezus/Abraham etc kon het toch ookquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:25 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Welk geloof?
quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:29 schreef Malev het volgende:
[..]
Waarom niet? Diederik schrijft een paar A4-tjes met wat regeltjes wat wel en niet mag (onze "Koran of Bijbel") en ik word aanhanger van dat geloof. Of is er een minimum verbonden aan het aantal aanhangers voor het een geloof wordt?
*zuchtquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
En waarom kan dat niet? Mohammed/Jezus/Abraham etc kon het toch ook
Er zijn genoeg mensen die er ook bepaalde gedachten op na houden die niet stroken met onze normen en waarden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:27 schreef Devrim_ het volgende:
Ik zeg alleen maar dat er mensen zijn die zo denken
Dus als vrouwen het niet fijn vinden een man als arts te hebben, hebben ze maar pech gehad?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:31 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die er ook bepaalde gedachten op na houden die niet stroken met onze normen en waarden.
Normaliter wordt daar geen rekening mee gehouden anders zouden er weleens rare, gevaarlijke en vreemde situaties kunnen ontstaan.
Dus, daar gaat je 'argument'.
Was ook de bedoeling, kun je zelf zien hoe belachelijk het is om hulp te weigeren "omdat het een man is" of "mag niet van mijn geloof". Net zulke steekhoudende argumenten als degene die ik aanvoerde om vrouwen en/of allochtonen te weigeren.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:27 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Je maakt jezelf echt belachelijk
[..]
Maar zo zit de vork wel in de steel. Namelijk dat het kul is dat je dat voorecht hebt alleen als je één van die oude geloven aanhangt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:30 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
[..]
*zucht
Jullie zijn echt triest bezig...
nee, hoor, daar is een keuze, maar die maak je dan van te voren, hè, niet op het moment supreme, dan moet je niet gaan eisen, hooguit verzoeken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:32 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Dus als vrouwen het niet fijn vinden een man als arts te hebben, hebben ze maar pech gehad?
Je zegt net zelf dat het prima is om marokkanen te weigeren/mannen te weigeren bij vrouwen etc. Bedoel je nu dat je dat allemaal primavindt of dat je dit zelf ook onderschrijft (overigens allebei laakbaar natuurlijk).quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:27 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Je maakt jezelf echt belachelijk
[..]
Ik vind het helemaal niet prima om onderscheid te maken.
Ik zeg alleen maar dat er mensen zijn die zo denken
Ik geef het op...Ik kan net zo goed tegen de grond lopen pratenquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:32 schreef Malev het volgende:
[..]
Was ook de bedoeling, kun je zelf zien hoe belachelijk het is om hulp te weigeren "omdat het een man is" of "mag niet van mijn geloof". Net zulke steekhoudende argumenten als degene die ik aanvoerde om vrouwen en/of allochtonen te weigeren.
Daar komt het wel op neer, het is immers discriminatie. Uiteraard zullen er wat uitzonderingen zijn (slachtoffers van verkrachting ed.) maar alleen het "ik vind het niet fijn" is nou niet echt een geweldig argument. Je zit er tenslotte toch al niet voor de lol.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:32 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Dus als vrouwen het niet fijn vinden een man als arts te hebben, hebben ze maar pech gehad?
En wat wil je duidelijk maken met deze nietszeggende reply?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:31 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Geneeskunde is een erg breed begrip
Dus als artsen het niet fijn vinden om bepaalde patiënten te behandelen, dan hebben ze pech gehad?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:32 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Hoezo? Oh ja, ik heb natuurlijk geen goddelijke inspiratie. Welnu, dat heb ik wél, en als je een andere mening toegedaan bent bewijs je het tegendeel maarquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:30 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
[..]
*zucht
Jullie zijn echt triest bezig...
Hoezo? Ik begrijp best je punt hoor dat je misschien liever een vrouwelijke arts wilt, maar als je aan dit soort verzoeken gehoor gaat geven is het hek van de dam.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:34 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Ik geef het op...Ik kan net zo goed tegen de grond lopen praten
Geeft hetzelfde effect als bij jou
Volgens sommige specialismen zijn maar weinig artsen, dus moet men zelf die vrouwelijke arts zoeken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:33 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, hoor, daar is een keuze, maar die maak je dan van te voren, hè, niet op het moment supreme, dan moet je niet gaan eisen, hooguit verzoeken.
nood breekt wet toch?quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:35 schreef Malev het volgende:
[..]
Daar komt het wel op neer, het is immers discriminatie. Uiteraard zullen er wat uitzonderingen zijn (slachtoffers van verkrachting ed.) maar alleen het "ik vind het niet fijn" is nou niet echt een geweldig argument. Je zit er tenslotte toch al niet voor de lol.
dat zeg ik ookquote:Op dinsdag 18 december 2007 20:39 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Volgens sommige specialismen zijn maar weinig artsen, dus moet men zelf die vrouwelijke arts zoeken.
In acute situaties kan dat helemaal niet. Heel veel mensen denken klaarblijkelijk dat er een kamer is vol met allerlei artsen die wachten tot die ene patiënt op de spoedeisende hulp aankomt en dan wordt één van hen gekozen om die patiënt te helpen.
Je hebt gewoon een aantal artsen op een bepaalde afdeling. Dus op een bepaald deel van de dag staan dezelfde, vaste mensen op die afdeling, ook de spoedeisende hulp. Daar moet je het mee doen, klaar.
Dat is zo'n beetje dus ook het standpunt van de KNMG.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:30 schreef milagro het volgende:
ach, als je een afspraak maakt voor over een week of wat en dán aangeeft liever een vrouwelijke arts te hebben, indien mogelijk, prima, maar er 1 eisen op het moment zelf? ja dikke doei, je doet het maar met de dienstdoende en op dat moment tijdhebbende, zoniet, dan zal het ook allemaal wel niet zo'n haast hebben en kom je later maar eens terug, nadat je dus bij het maken ve afspraak aangegeven hebt een vrouwelijke arts te prefereren, is die er niet, dan wiebeldewobbel of bel je lekker zelf naar een ander ziekenhuis tot je beet hebt.
Ohquote:Op dinsdag 18 december 2007 18:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wij, klanten van de BV Nederland, willen geen Marokkanen in ons land. Geen probleem toch, we hebben daar keuzevrijheid.
Gek dat er op mijn post en dat van enkele anderen, zoals milagro, niet wordt gequote...quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:14 schreef katerwater het volgende:
[..]
Het is dit en niets anders!
Geen discussie mogelijk.
Elke arts heeft de eed van hippocrates afgelegd, dus helpen staat op de eerste plaats. Als iemand, bij een probleembevalling, weigert dat de operatie doorgaat (om welke reden dan ook!), wordt deze persoon verwijderd uit de zaal, en zal de keizersnede gewoon uitgevoerd worden. Daarna pas, als het levensgevaar geweken is, kan er gepraat worden. Maar de arts treft in dit geval geen schuld.
(Tenzij hij een medische fout gemaakt heeft, of de wetten overtreden. Maar dat is een ander verhaal natuurlijk)
Tussen wie en wie bestaat er - over en weer - een sfeer van irritatie over dit onderwerp?quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Komt natuurlijk door de sfeer van irritatie over en weer.
Als er niets verandert, wat verandert er dan?quote:Als de gezondheidszorg en de financiering er van volledig privaat was had ik het geen enkel probleem gevonden.
Ja, heerlijk logisch. Klanten de keuze laten tussen geholpen worden door een man of vrouw staat gelijk aan elke andere vorm van discriminatie. Goed punt hoor.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:47 schreef Malev het volgende:
[..]
Samenvattend, discriminatie is niets mis mee want het is keuzevrijheid en dus goed, heerlijk, nooit meer dat gehuil over discriminatie
en dat houdt dus in dat bij spoedgevallen de jood/moslim/katho/refo/atheist/hnidoe niets te eisen heeft en laat dat nu vooral bij moslims bliijkbaar wel eens mis gaan, met bedreigingen en al aan het adres vd dienstdoende arts..quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is zo'n beetje dus ook het standpunt van de KNMG.
Klanten met de billen bloot nog wel.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:53 schreef kLowJow het volgende:
Klanten de keuze laten tussen geholpen worden door een man of vrouw
Ja. Klopt. Dat is ook helemaal niet beleefd van de moslimman, maar heeft niets te maken met door de KNMG voorgestelde richtlijnen, waar dit hele topic immers op gebaseerd is.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:54 schreef milagro het volgende:
[..]
en dat houdt dus in dat bij spoedgevallen de jood/moslim/katho/refo/atheist/hnidoe niets te eisen heeft en laat dat nu vooral bij moslims bliijkbaar wel eens mis gaan, met bedreigingen en al aan het adres vd dienstdoende arts..
Ik wil er 1 met volle billen en dikke tieten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:07 schreef Mejoon het volgende:
Trouwens ik kan bij mijn huisartsenpost ook kiezen voor een vrouwlijke arts als ik dat liever heb...
de richtlijnen zijn er om de moslimman duidelijk te maken dat het vooral ZIJN probleem is, en dus ZIJN taak voorzorgsmaatregelen te nemen, niet de taak vh ziekenhuis.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Klopt. Dat is ook helemaal niet beleefd van de moslimman, maar heeft niets te maken met door de KNMG voorgestelde richtlijnen, waar dit hele topic immers op gebaseerd is.
Het is ook gezeik van de boze moslimman en er is helemaal niets veranderd in de ziekenhuizen, maar als ik dit topic lees en de reacties van extreem-rechtse partijen, dan krijg ik haast het idee dat onder druk van Osama bin Laden ziekenhuizen in hun onderdanige dhimmitude-positie de Westerse cultuur hebben verworpen door vrouwen toe te staan... uhm... een vrouw te vragen als doker. Lijkt mij niet het geval, natuurlijk, ik wist niet of jij nu doelde op de boze moslimman, of de daadwerkelijke richtlijnen, maar dat is nu duidelijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:30 schreef milagro het volgende:
deze hele richtlijn is eigenlijk overbodig, als er een vrouwelijk arts is, en die heeft tijd, dan zal geen enkel ziekenhuis jouw verzoek om door die arts geholpen te worden weigeren, nu niet, gisteren niet, morgen niet... maar blijkbaar vindt de boze moslimman de argumenten "de arts is op die moment nie tbeschikbaar" niet afdoende.
het is steeds weer hetzelfde gezeik, het volkomen ontbrekende besef bij de boze moslimman, of het nu om plaatjes vd profeet gaat , of ongewenste mannelijke artsen, dat zijn geloofsregeltjes, het zich houden daaraan, niet ONS probleem is, maar het ZIJNE, wij niet moslims mogen wel plaatjes vd profeet plaatsen, wij niet moslims hoeven geen zorg te dragen voor vrouwelijk artsen puur en alleen omdat ZIJN geloof een of ander regeltje heeft dat niet toestaat dat etc etc etc.
Het is absoluut discriminatie. Vraag is of het te billijken is. In bepaalde gevallen wel (verkrachtingsslachtoffers ed), maar je moet wel een heel goede reden hebben om een van de basisbeginselen van een fatsoenlijke rechtsstaat opzij te kunnen zetten. Daaronder valt uiteraard niet geloof.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:53 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, heerlijk logisch. Klanten de keuze laten tussen geholpen worden door een man of vrouw staat gelijk aan elke andere vorm van discriminatie. Goed punt hoor.
nee dat is discriminatie (direct onderscheid in dienstenverlening). als patiënt biedt je geen diensten aan en mag je volstrekt legaal ervoor kiezen om bvb niet door moslims, vrouwen en homo's te worden behandeld.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:35 schreef OldJeller het volgende:
Dus als artsen het niet fijn vinden om bepaalde patiënten te behandelen, dan hebben ze pech gehad?
Dat is maar zeer de vraag. Als je dat openlijk motiveert met een ontoelaatbare verklaring, vis je al in behoorlijk troebel water.quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:53 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
nee dat is discriminatie (direct onderscheid in dienstenverlening). als patiënt biedt je geen diensten aan en mag je volstrekt legaal ervoor kiezen om bvb niet door moslims, vrouwen en homo's te worden behandeld.
Het weigeren om door een vrouw behandeld te worden is geen discriminatie. Je maakt onderscheid maar dit type onderscheid is niet verboden. Ik ben het met je eens dat sommige van die keuzes laakbaar zijn maar dat maakt ze nog niet strafbaar. Jij wilt alle vormen van onderscheid discriminatie noemen en dan kijken of het onderscheid te billijken is. Maar wie bepaalt dat? Mag een vrouw rechtmatig volgens jou een mannelijke gynacoloog weigeren omdat ze het niet prettig vindt als een man haar vagina inspecteert? Mag ik een arts weigeren omdat de buurman mij heeft vertelt dat hij slecht door deze arts is geholpen? Wie bepaalt wat billijk is?quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is absoluut discriminatie. Vraag is of het te billijken is. In bepaalde gevallen wel (verkrachtingsslachtoffers ed), maar je moet wel een heel goede reden hebben om een van de basisbeginselen van een fatsoenlijke rechtsstaat opzij te kunnen zetten. Daaronder valt uiteraard niet geloof.
het is aan de vrouw van te voren te informeren of de gynaecoloog in kwestie een man of vrouw is, en in het geval vh eerste, om het tweede te verzoeken of er elders naar op zoek te gaan en dan daar een afspraak te maken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:00 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
Het weigeren om door een vrouw behandeld te worden is geen discriminatie. Je maakt onderscheid maar dit type onderscheid is niet verboden. Ik ben het met je eens dat sommige van die keuzes laakbaar zijn maar dat maakt ze nog niet strafbaar. Jij wilt alle vormen van onderscheid discriminatie noemen en dan kijken of het onderscheid te billijken is. Maar wie bepaalt dat? Mag een vrouw rechtmatig volgens jou een mannelijke gynacoloog weigeren omdat ze het niet prettig vindt als een man haar vagina inspecteert? Mag ik een arts weigeren omdat de buurman mij heeft vertelt dat hij slecht door deze arts is geholpen? Wie bepaalt wat billijk is?
Het is wel degelijk problematisch, kijk maar in art 137 c t/m f Sr. Let op: ik heb niet voor niets de eis gesteld dat het gemotiveerd moet zijn. Iemand die in zijn eigen hoofd dit soort afwegingen maakt gaat uiteraard vrijuit.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:00 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
Het weigeren om door een vrouw behandeld te worden is geen discriminatie. Je maakt onderscheid maar dit type onderscheid is niet verboden. Ik ben het met je eens dat sommige van die keuzes laakbaar zijn maar dat maakt ze nog niet strafbaar. Jij wilt alle vormen van onderscheid discriminatie noemen en dan kijken of het onderscheid te billijken is. Maar wie bepaalt dat? Mag een vrouw rechtmatig volgens jou een mannelijke gynacoloog weigeren omdat ze het niet prettig vindt als een man haar vagina inspecteert? Mag ik een arts weigeren omdat de buurman mij heeft vertelt dat hij slecht door deze arts is geholpen? Wie bepaalt wat billijk is?
eens. maar die keuze heeft de patiënt dus wel.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:07 schreef milagro het volgende:
[quote]
het is aan de vrouw van te voren te informeren of de gynaecoloog in kwestie een man of vrouw is, en in het geval vh eerste, om het tweede te verzoeken of er elders naar op zoek te gaan en dan daar een afspraak te maken.
eens dat je als patiënt dan inderdaad niet kan verwachten dat er meteen een vrouw klaar staat. maar je moet wel de mogelijkheid hebben om een nieuwe afsrpaak te maken en dan te vragen om door een vrouw behandeld te worden.quote:het is geen kwestie van geconfronteerd met een mannelijke arts op het moment dat je de wachtkamer inloopt met je vermeend urgente issue inzake den doosch, om dán te gaan eisen. je mag weigeren, maar dan is het niet aan de arts om dan stand te pede een andere arts te zoeken.
eens dat het van de zotte is om verwijzend naar het geloof er is een issue van te maken. maar als het een urgente zaak is en er is een arts beschikbaar die de vrouw wel accepteerd dan is het denk ik wel degelijk een kwestie van krijgen. als dat alternatief er is dan moet daar gebruik van gemaakt worden.quote:en als het een levensbedreigende situatie is, dan is het eigenlijk vd zotte dat je op dat moment daar nog een issue van maakt als patiente, maar soit, stel dat, en er is een vrouwelijke arts aanwezig, en ze heeft geen urgente zaken elders, dan mag je verwachten (en dat is dus niet gelijk aan krijgen) dat men zijn best doet die arts te regelen voor je, op dat moment.
de verplichting zit hem in de eed die je hebt afgelegd om mensen te helpen. als iemand jouw hulp wilt en je bent op dat moment aan het werk en je bent beschikbaar dan moet je die patiënt helpen, ongeacht de reden waarom die patiënt bij jou aanklopt en ongeacht de hoedanigheid van de patiënt.quote:maar dan nog is het aan de arts om te beslissen of jouw geval urgent genoeg is om tijd vrij te maken, het moet geen verplichting zijn vanuit de arts, puur en alleen omdat jouw geloof iets voorschrijft..
ik vraag me af of deze bepalingen hier gebruikt zouden kunnen worden. 137e zou relevant kunnen zijn maar ik vraag me allereerst af of dit niet valt onder zakelijke berichtgeving. daarnaast valt geslacht alleen onder het tweede deel van de bepaling, aanzetten tot. dat lijkt me ook niet van toepassing.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is wel degelijk problematisch, kijk maar in art 137 c t/m f Sr. Let op: ik heb niet voor niets de eis gesteld dat het gemotiveerd moet zijn. Iemand die in zijn eigen hoofd dit soort afwegingen maakt gaat uiteraard vrijuit.
Klopt, er moet natuurlijk wel aan de delictsomschrijving voldaan worden. Maar het geeft op zijn minst aan dat dergelijke gedragingen niet gewenst zijn, en onder de juiste omstandigheden kan het wel degelijk tot vervolging leiden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:33 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
ik vraag me af of deze bepalingen hier gebruikt zouden kunnen worden. 137e zou relevant kunnen zijn maar ik vraag me allereerst af of dit niet valt onder zakelijke berichtgeving. daarnaast valt geslacht alleen onder het tweede deel van de bepaling, aanzetten tot. dat lijkt me ook niet van toepassing.
Klopt ook, in de praktijk zal het niet zo'n strafrechtelijke vaart lopen. Maar dat wil niet zeggen dat dergelijk gedrag daarom ok is, of niet onder omstandigheden tot vervolging kan leiden.quote:Daarnaast is de strafrechtelijke kant interessant maar voor artsen in de praktijk niet relevant. Zij hebben te maken met patiënten (ook al zijn dit slechts enkele gevallen per jaar) die zich al dan niet discriminerend opstellen. Hoe moet je daar mee omgaan dat is de vraag. Je kunt niet voor ieder geval gaan bepalen of de uitlatingen en de motivatie daarbij voldoende zijn voor een strafrechtelijke veroordeling en op basis van dat oordeel besluiten om een patiënt toe te wijzen aan een andere arts of juist helemaal niet te behandelen.
Over het algemeen zijn ze simpel en dus arm.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:33 schreef Repeat het volgende:
Goed topic, mooie vergelijkingen lees ik hier
Wat ik me wel afvraag, wie draait er op voor de extra kosten? Vervoer naar een ander ziekenhuis ed? Want ik heb het vermoeden dat juist de mensen die dit soort dingen eisen niet het geld hebben om het ook te betalen...
Was ik al bang voor. Komt er dus op neer dat wij uiteindelijk toch voor de kosten opdraaien.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:39 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn ze simpel en dus arm.
Maar ze betalen het uiteraard zelf.
Wanneer niet?quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:45 schreef Repeat het volgende:
[..]
Was ik al bang voor. Komt er dus op neer dat wij uiteindelijk toch voor de kosten opdraaien.
Toen moest men in Nederland niet voor hen, die een speciale ziekenhuisbehandeling verlangde, te betalen?quote:
Ik geloof dat ze inderdaad een andere oplossing haddenquote:Op dinsdag 18 december 2007 22:57 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Toen moest men in Nederland niet voor hen, die een speciale ziekenhuisbehandeling verlangde, te betalen?
Wat is dit voor BULLSH*Tquote:Op dinsdag 18 december 2007 12:47 schreef Profesor het volgende:
[..]
Wat is de volgende stap?![]()
weigeren van Homo's?, negroide of blanke arts? En wat als een katholiek niet door een moslim geholpen wil worden?
Moeten Artsen kenbaar maken welk geloof ze aanhangen??
Daarnaast zijn in landen zoals Turkije en Marokko nauwelijks problemen hiermee.
Niet onmogelijk nee, maar gezien hun organisatie vrijwel onmogelijk om het te blijven als je later kinderen krijgt .. dat je amper vrouwelijke artsen vindt boven de 35 is geen toeval ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik maakte mijn opmerkingen niet uit het oogpunt van emancipatie, maar uit het oogpunt van religieus fundamentalisme. Het is mij niet bekend dat het vrouwen onmogelijk is om zich in Nederland te ontwikkelen tot arts. Dat er toevallig veel mannen arts zijn, is een opmerking met een hoog huil-gehalte; iets dat niet terzake doet.
aah, dus ik als westerse vrouw mag wel om een vrouw vragen maar een moslima niet .. ?quote:Ik vind niet dat een patiënt moet kunnen eisen door wie hij behandeld wordt, tenzij het een heel specifieke, specialistische ingreep betreft. Als ik mijn been breek en ik moet naar het ziekenhuis, zou ik niets te eisen moeten hebben, wat betreft de arts die de schade herstelt. En religie is al helemaaaal geen drijfveer in dat verhaal. Eventueel zou je nog oog kunnen hebben voor specifieke medische redenen of voor traumatische ervaringen (bijvoorbeeld verkrachting), maar alleen op basis van geloofsovertuiging?
Volgens mij is dat al sinds de 70er jaren zo, dus niets nieuws .. vraag je liever af hoe het komt dat ze grotendeels verdwenen zijn boven de 35quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:51 schreef soylent het volgende:
[..]
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.
Wat heeft dat met liever te maken ? Vrouwen zijn nu eenmaal diegenen die de kinderen baren en helaas, onze maatschappij is nog steeds niet ingericht op mensen die carrière willen maken in een part-time baan, tot voor kort was er nog niet eens voldoende en betaalbare kinderopvang !! En gezien dat vrouwen nu eenmaal nog steeds minder verdienen dan mannen is de voor de hand liggende keuze snel gemaakt, vrouwlief gaat minder werken, en/of, zoals in het geval van de vrouwelijke arts, van baan wisselen zodat zij iig vaste uren heeft en manlief gaat door met zijn carrièrequote:Op dinsdag 18 december 2007 13:59 schreef thedude0 het volgende:
[..]
dat zal ook wel zo blijven zolang vrouwen liever het huishouden doen of een of andere non-baan kiezen omdat ze nergens zin in hebben. maar wel kankeren en zeuren als mannen meer verdienen.
quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:30 schreef milagro het volgende:
[..]
de richtlijnen zijn er om de moslimman duidelijk te maken dat het vooral ZIJN probleem is, en dus ZIJN taak voorzorgsmaatregelen te nemen, niet de taak vh ziekenhuis.
dat was al zo, iedereen, dus ook de moslimvrouw , heeft het recht, al sinds JAAR EN DAG, om een voorkeur te hebben voor en te vragen om een vrouwelijke arts, iedereen met gezond verstand weet dat je dit niet kan eisen op het moment supreme, hooguit verzoeken en indien mogelijk zal men aan dat verzoek voldoen.
blijkbaar is er voor de boze moslimman (en voel je als vriendelijke moslimman vooral niet aangesproken dus) deze benadrukking vanuit het KNMG nodig om dat nu eens voor eens en altijd duidelijk te maken... hetgeen ws geen ene fuck zal uitmaken puntje bij paaltje, want dat is nu net het probleem, de mogelijkheid tot verzoeken om wordt al snel gezien als het recht te eisen op...
deze hele richtlijn is eigenlijk overbodig, als er een vrouwelijk arts is, en die heeft tijd, dan zal geen enkel ziekenhuis jouw verzoek om door die arts geholpen te worden weigeren, nu niet, gisteren niet, morgen niet... maar blijkbaar vindt de boze moslimman de argumenten "de arts is op die moment nie tbeschikbaar" niet afdoende.
het is steeds weer hetzelfde gezeik, het volkomen ontbrekende besef bij de boze moslimman, of het nu om plaatjes vd profeet gaat , of ongewenste mannelijke artsen, dat zijn geloofsregeltjes, het zich houden daaraan, niet ONS probleem is, maar het ZIJNE, wij niet moslims mogen wel plaatjes vd profeet plaatsen, wij niet moslims hoeven geen zorg te dragen voor vrouwelijk artsen puur en alleen omdat ZIJN geloof een of ander regeltje heeft dat niet toestaat dat etc etc etc.
geloofsregeltjes gelden enkel voor de betrokken gelovige, in feite zal het een ieder ander aan zijn reet mogen ofwel moeten roesten wat jouw God jou allemaal verbiedt , niet ons probleem, jouw probleem, boze moslimman.
dus opzouten met je "de islam verbiedt het afbeelden van de profeet!!!!!!! de islam verbiedt vreemde mannenhanden aan een vrouwenlichaam!!!!!!" , ja zal best, maar daar hebben wij, anders of niet gelovigen niets mee te maken, het is aan jou om te zorgen niet geconfronteerd te worden met dergelijke obstakels, het is niet aan ons ze bij voorbaat weg te halen.
geloof is een mening, een vrije keuze, niets meer waard dan welke mening dan ook... als morgen de Hare Krishna's besluiten dat ze enkel geholpen willen worden in een rozerode behandelkamer, dan zorgen ze zelf maar voor een rozerode behandelkamer, in een rozeroodziekenhuis met artsen in rozerode jasjes met rozerode speculums.
de Islam heeft geen streepje voor, op welke geloofs of levensovertuiging ook, of die nu gedeeld wordt door 1000 man of 100.000 man, helaas lijken veel boze moslimmannen te denken dat ze ten alle tijden op hun streepjes kunnen gaan staan, onder het mom van Rezzzzzzzzzpect..
ja, Allah is groot, maar niet zo groot, dus helaazzzzzzz
Ben ik mee eens. Als je een afspraak maakt kun je vragen om een vrouwelijke arts, mits die beschikbaar is. Kom je echter zonder afspraak dan kun je niks verwachten wat dat betreft.quote:Op woensdag 19 december 2007 06:53 schreef Gia het volgende:
Uiteraard blijft het iedereen vrij om een specialist naar keuze te nemen, als je onder behandeling komt in een ziekenhuis. Elke afspraak wordt dan bij die specialist gemaakt.
Moet je echter onverwacht naar het ziekenhuis en heeft jouw arts toevallig geen dienst, dan dient er geen recht te bestaan om die op te trommelen. Wat dat kost!!
Zo ook met huisartsen. Heb je als gezin een mannelijke huisarts en moet die tijdens een huisbezoek een vrouwelijke patient onderzoeken, dan kan het niet zo zijn dat er eerst een vrouwelijke arts moet komen.
Zit je weer met dubbele kosten.
Wmb mag er op deze manier direct regelgeving komen.
Dat is toch ook zo, het wordt nu alleen vastgelegd:quote:Op woensdag 19 december 2007 06:53 schreef Gia het volgende:
Uiteraard blijft het iedereen vrij om een specialist naar keuze te nemen, als je onder behandeling komt in een ziekenhuis. Elke afspraak wordt dan bij die specialist gemaakt.
Moet je echter onverwacht naar het ziekenhuis en heeft jouw arts toevallig geen dienst, dan dient er geen recht te bestaan om die op te trommelen. Wat dat kost!!
quote:AMSTERDAM - Vrouwelijke patiënten hebben het recht om mannelijke artsen te weigeren. Dat staat in een nieuwe richtlijn van de artsenorganisatie KNMG, die opgesteld is naar aanleiding van een incident in een ziekenhuis in Amersfoort.
Een zwangere moslimvrouw wilde niet behandeld worden door de mannelijke gynaecoloog van dienst en werd naar een andere arts gebracht.
De KNMG vindt dat ziekenhuizen, op acute noodgevallen na, hun uiterste best moeten doen om aan de wens van de vrouw tegemoet te komen.
Een deel van de artsen vindt dat hun beroepsorganisatie te veel tegemoet komt aan de wensen van moslims, meldt de NOS.
Over huisartsen wordt verder niet gerept, maar ik ben het met je eens dat dit vaak moeilijker uitvoerbaar is omdat je meestal als gezin één enkele huisarts hebt.quote:Zo ook met huisartsen. Heb je als gezin een mannelijke huisarts en moet die tijdens een huisbezoek een vrouwelijke patient onderzoeken, dan kan het niet zo zijn dat er eerst een vrouwelijke arts moet komen.
Zit je weer met dubbele kosten.
Wmb mag er op deze manier direct regelgeving komen.
In de Europese Grondwet (waar we met zijn allen op teugen waren...) is het recht op lichamelijke en geestelijke integriteit vastgelegd.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:56 schreef HeatWave het volgende:
Only in Holland!
quote:Op woensdag 19 december 2007 10:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
In de Europese Grondwet (waar we met zijn allen op teugen waren...) is het recht op lichamelijke en geestelijke integriteit vastgelegd.
Met andere woorden: je hebt zelf het laatste woord over wat er met je lichaam gebeurt en mag daarom medische behandeling weigeren. Dat staat los van geloof en man/vrouw problematiek.
In de Koran is echter óók de plicht vastgelegd om voor je gezondheid te zorgen (correct me if I'm wrong).
Dilemma dus
dat hebben ze toch al sinds jaar en dag?quote:Op woensdag 19 december 2007 11:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik snap werkelijk waar niet, wat het probleem is, dat mensen vrije keuze in artsen hebben.
Probeer maar eens over te stappen dan. Dat is vandaag de dag bijna onmogelijk..quote:Op woensdag 19 december 2007 10:42 schreef Deliah het volgende:
Een huisartsenpraktijk beschikt vaak over meerdere huisartsen, dus kan je vaak wel degelijk kiezen.
Wat nou dilemma? In geen enkel islamitisch land is dit door te voeren en laten vrouwen zich gewoon door mannelijke artsen behandelen. Natuurlijk niet in Nederland, en wij Nederlanders gaan er nog in mee ook. En we weten geeneens waarom..quote:Op woensdag 19 december 2007 10:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
In de Europese Grondwet (waar we met zijn allen op teugen waren...) is het recht op lichamelijke en geestelijke integriteit vastgelegd.
Met andere woorden: je hebt zelf het laatste woord over wat er met je lichaam gebeurt en mag daarom medische behandeling weigeren. Dat staat los van geloof en man/vrouw problematiek.
In de Koran is echter óók de plicht vastgelegd om voor je gezondheid te zorgen (correct me if I'm wrong).
Dilemma dus
Kan, wij hebben een praktijk waarbij twee mannen samen praktijk voeren.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:42 schreef Deliah het volgende:
Een huisartsenpraktijk beschikt vaak over meerdere huisartsen, dus kan je vaak wel degelijk kiezen.
hebben ze ook moeite met een islamitische dokter?quote:Op woensdag 19 december 2007 12:29 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wat nou dilemma? In geen enkel islamitisch land is dit door te voeren en laten vrouwen zich gewoon door mannelijke artsen behandelen. Natuurlijk niet in Nederland, en wij Nederlanders gaan er nog in mee ook. En we weten geeneens waarom..
Hier in onze maatschappij wel, inderdaad. Al die vrouwen die 's winters met los haar rondlopen en 's zomers ook nog eens met korte rokjes, broekjes, strakke shirtjes met inkijk, liefst mouwloos.quote:Op woensdag 19 december 2007 11:38 schreef milagro het volgende:
de moslim man loopt blijkbaar 24/7 met een stijve rond,
Ja, dat denk ik wel. Een man is een man.quote:Op woensdag 19 december 2007 13:23 schreef fokje het volgende:
[..]
hebben ze ook moeite met een islamitische dokter?
Welkom in een democratie, als de meerderheid daar blijkbaar voor isquote:Op woensdag 19 december 2007 13:30 schreef Gia het volgende:
[..]
.
Nog effe en er komt een moslimpartij met op hun programma een wetswijziging die voorschrijft dat alle vrouwen in Nederland zich volledig dienen te bedekken en het haar, indien onbedekt, tenminste op een staart gedragen moet worden.
Dat is dus nu net niet een democratie. In een democratie dienen ook de belangen van een minderheid gerespecteerd te worden. Binnen de Sharia wetgeving is daarvan geen sprake. De minderheid (niet moslims) worden daarin stelselmatig gediscrimineerd (uitgesloten van erfenissen, verboden te trouwen met moslims, etc etc)quote:Op woensdag 19 december 2007 13:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Welkom in een democratie, als de meerderheid daar blijkbaar voor is
Anders kijk je even NOVA van eergisteren. Misschien hoef je dan niet van die domme vragen te stellen..quote:Op woensdag 19 december 2007 13:23 schreef fokje het volgende:
[..]
hebben ze ook moeite met een islamitische dokter?
heb ik niet gezien, ga het ook niet kijken. en hoezo is dat een domme vraag? Het suggereert een rascisitisch motief inderdaad. Wat ik niet zo vreemd zou vinden. Maar jij dus wel, want jij hebt NOVA gezien dus. Uitleggen?quote:Op woensdag 19 december 2007 13:55 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Anders kijk je even NOVA van eergisteren. Misschien hoef je dan niet van die domme vragen te stellen..
Als de meerderheid zou kiezen voor een geloofsdoctrine die 600 jaar achterloopt is de huidige mens nog vele malen dommer dan sinds het begin van de jaartelling.quote:Op woensdag 19 december 2007 13:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Welkom in een democratie, als de meerderheid daar blijkbaar voor is
Er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden.quote:Op woensdag 19 december 2007 13:55 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Anders kijk je even NOVA van eergisteren. Misschien hoef je dan niet van die domme vragen te stellen..
Racisme is op basis van ras. Dacht niet dat moslims of islamieten een ras zijn. Maar discriminatie op basis van geloof vind je niet kunnen, maar op basis van sekse wel? En het is ook niet zo dat de vrouw deze eisen stelt, het is de man die deze eisen stelt. Kijk nova nou maar, is zeer leerzaam..quote:Op woensdag 19 december 2007 14:02 schreef fokje het volgende:
[..]
heb ik niet gezien, ga het ook niet kijken. en hoezo is dat een domme vraag? Het suggereert een rascisitisch motief inderdaad. Wat ik niet zo vreemd zou vinden. Maar jij dus wel, want jij hebt NOVA gezien dus. Uitleggen?
nou dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat in dit hele topic er al over dat het de mannen het een probleem vinden, dus daar had ik het ook over. De boze moslimmannen. Aangezien nu blijkt, uit dit topic (nog steeds zonder NOVA gezien te hebben) dat in islamitische landen het geen enkel probleem is dat mannen de vrouwen wel helpen, vraag ik of het in NL wel een probleem zou zijn als het een islamitische man zou zijn die de betreffende vrouw helpt. En om het geneuzel van wat rascisitisch is en wat niet; ik vraag mij dus af of er andere motieven aan ten grondslag liggen voor wat betreft de boze moslimman, dus niet alleen een mannelijke arts, maar of de boosheid dus ook gericht is op de mannelijke NL arts. En of het wel daadwerkelijk gaat om mannetje-vrouwtje of intussen toch om islamitisch-niet islamitisch.quote:Op woensdag 19 december 2007 14:15 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Racisme is op basis van ras. Dacht niet dat moslims of islamieten een ras zijn. Maar discriminatie op basis van geloof vind je niet kunnen, maar op basis van sekse wel? En het is ook niet zo dat de vrouw deze eisen stelt, het is de man die deze eisen stelt. Kijk nova nou maar, is zeer leerzaam..
Die vrouwelijke artsen zijn toch ook geen moslims?quote:Op woensdag 19 december 2007 14:27 schreef fokje het volgende:
[..]
nou dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat in dit hele topic er al over dat het de mannen het een probleem vinden, dus daar had ik het ook over. De boze moslimmannen. Aangezien nu blijkt, uit dit topic (nog steeds zonder NOVA gezien te hebben) dat in islamitische landen het geen enkel probleem is dat mannen de vrouwen wel helpen, vraag ik of het in NL wel een probleem zou zijn als het een islamitische man zou zijn die de betreffende vrouw helpt. En om het geneuzel van wat rascisitisch is en wat niet; ik vraag mij dus af of er andere motieven aan ten grondslag liggen voor wat betreft de boze moslimman, dus niet alleen een mannelijke arts, maar of de boosheid dus ook gericht is op de mannelijke NL arts. En of het wel daadwerkelijk gaat om mannetje-vrouwtje of intussen toch om islamitisch-niet islamitisch.
nee, maar wellicht dat ze een NL vrouw wel beter kunnen hebben dan een NL man in die situatie? Kijk ik weer het ook niet hoor, maar het verschil tov wat in islamitische landen gebeurt is m.i. opmerkelijk.quote:Op woensdag 19 december 2007 14:43 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Die vrouwelijke artsen zijn toch ook geen moslims?
Dat komt omdat ze daar wel duidelijk zijn in hoever te kunnen gaan. Ze staan erom bekent grenzen op te zoeken, en met de hoofddoek hebben we ze een vinger gegeven. In turkije in het verboden een hoofddoek te dragen op scholen, hier niet. Die fout hadden we nooit moeten maken.quote:Op woensdag 19 december 2007 14:51 schreef fokje het volgende:
[..]
nee, maar wellicht dat ze een NL vrouw wel beter kunnen hebben dan een NL man in die situatie? Kijk ik weer het ook niet hoor, maar het verschil tov wat in islamitische landen gebeurt is m.i. opmerkelijk.
Keuze maken != eisen en weigerenquote:Op woensdag 19 december 2007 15:58 schreef Xith het volgende:
Wat een communisten in dit topic zeg... Vrije markt = keuzes maken!
quote:Op woensdag 19 december 2007 16:54 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Keuze maken != eisen en weigeren
Dat is dus geen vrije markt. EN als je nu erin tegen gaat brengen dat het artsen systeem dit ook niet is en je deze gaat verdedigen dan ben je een anti vrije markt communist die wil dat de regering maar aanwijst wat de burger moet nemen.quote:Op woensdag 19 december 2007 18:17 schreef Tarabass het volgende:
Ik eis elke dag dat de files worden opgelost, toch maak ik elke dag de keuze achteraan te sluiten. Zijn dus duidelijk twee verschillende dingen.
Ik probeerde ermee te zeggen dat je soms geen keuze-mogelijkheden hebt. Als je die niet hebt valt er ook niets te kiezen. Het is nu zo dat vroedvrouwen het werk van een arts doen omdat de man van de vrouw een vrouwelijke arts eist en de mannelijke arts weigert. Dat is iets heel anders dan van te voren je voorkeur uitspreken of een second opinion aanvragen.quote:Op woensdag 19 december 2007 18:19 schreef Xith het volgende:
[..]
Dat is dus geen vrije markt. EN als je nu erin tegen gaat brengen dat het artsen systeem dit ook niet is en je deze gaat verdedigen dan ben je een anti vrije markt communist die wil dat de regering maar aanwijst wat de burger moet nemen.
Sommige keuzes zijn niet wenselijk. Als ik dan een communist ben, dan zij dat maar zo.quote:Op woensdag 19 december 2007 15:58 schreef Xith het volgende:
Wat een communisten in dit topic zeg... Vrije markt = keuzes maken!
Ach het maakt mij allemaal weinig uit wie er liever een vrouwelijke arts of gyneacoloog krijgt. Zolang je van te voren een afspraak maakt. Het moet dus niet zo zijn dat ziekenhuizen dubbele bezetting moeten aanhouden omdat er mogelijk moslims komen. Het moet ook niet zijn dat een vrouwelijk arts uit haar bed gebeld wordt terwijl er wel vrije mannelijke artsen aanwezig zijn.quote:Op donderdag 20 december 2007 01:18 schreef Taurus het volgende:
Eerlijk gezegd stond ik 'n beetje verbaasd toen ik een verhaal las over een moslima die een mannelijke gyneacoloog weigerde. Ik wil niet heel truttig doen, ik denk ook niet dat ik dat als het zo ver komt zou doen, maar ik kan me er best 'n beetje in vinden, dat ik liever 'n vrouwelijke gyneacologe hebIs dat nou zo islamitisch?
Want dat ben ik bij lange na niet.
Ach een doekje over het hoofd is geen probleem, het wordt lastiger bij een hersenoperatie.quote:Op donderdag 20 december 2007 06:24 schreef Potjebier het volgende:
Als de arts dan ook de moslima als patient mag weigeren... Maar nee, dat zou natuurlijk discriminatie zijn.
Jij meent serieus dat een moslima net zoveel te willen heeft als een verkrachte vrouw?quote:Op donderdag 20 december 2007 06:53 schreef Nikske het volgende:
Het is ineens alleen maar gericht op moslima's. Hoe zit het dan met een vrouw die verkracht is? Sexueel misbruikt? Die wil misschien (begrijpelijk) ook niet geholpen worden door een mannelijke arts.
Kom op zeg! Jij weet net zo goed als ieder ander dat dit nu speelt naar aanleiding van enkele incidenten met moslima's.quote:Op donderdag 20 december 2007 07:29 schreef Xith het volgende:
het is fok, zelfs topics die niet over moslims gaan worden aangegrepen om te laten zien hoe ver de islamitische tsunami is
Jankerd!quote:Op donderdag 20 december 2007 07:29 schreef Xith het volgende:
het is fok, zelfs topics die niet over moslims gaan worden aangegrepen om te laten zien hoe ver de islamitische tsunami is
Het geldt ook voor mannen.quote:Op donderdag 20 december 2007 07:33 schreef Gia het volgende:
[..]
In principe zou het nog algemener genomen moeten worden: Mensen mogen behandelend arts van het andere geslacht weigeren. Dan geldt het ook voor mannen.
Altijd al geweest ja, zelfs voor de moslim problemen kwamen samen met fortuyn... ik zie dus het probleem niet !quote:Verder blijft het vrij onzinnig. De TT doet vermoeden alsof er een vrijheid bijkomt, terwijl het uiteindelijk gaat om het onmogelijk maken om een andere arts te vragen in geval van nood. Die vrijheid van artsenkeuze is er namelijk altijd al geweest.
terwijl het voor iedereen geldt en het lang voor de moslim issue al bestond.quote:Op donderdag 20 december 2007 07:44 schreef AvispaCS het volgende:
[..]
Jankerd!
Staat toch in de titel.
Is het dan zo vreemd dat het over moslims gaat als het in de titel staat. Als het geen moslima was geweest, maar een christelijke vrouw, was het niet in het nieuws gekomen.quote:Op donderdag 20 december 2007 07:52 schreef Xith het volgende:
[..]
terwijl het voor iedereen geldt en het lang voor de moslim issue al bestond.
Jij gaat ervan uit dat het feit dat die vrouw verkracht is bekend is. Dat is in veel gevallen niet zo. Veel vrouwen doen geen aangifte, en zullen het ook niet zeggen als ze bij een gyn. komen. En hoewel het natuurlijk beter zou zijn als ze dat wel zou doen, is het haar goed recht om niet uit te leggen waarom ze liever een vrouwelijke arts zou hebben.quote:Op donderdag 20 december 2007 07:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij meent serieus dat een moslima net zoveel te willen heeft als een verkrachte vrouw?
In het geval van een verkrachte vrouw is het niet meer dan normaal dat op verzoek een vrouwelijke arts erbij geroepen wordt. Zelfs als die van een ander ziekenhuis zou moeten komen.
En weet je wat het toffe is? Praktisch alle gynaecologen zijn manquote:Op donderdag 20 december 2007 01:18 schreef Taurus het volgende:
Eerlijk gezegd stond ik 'n beetje verbaasd toen ik een verhaal las over een moslima die een mannelijke gyneacoloog weigerde. Ik wil niet heel truttig doen, ik denk ook niet dat ik dat als het zo ver komt zou doen, maar ik kan me er best 'n beetje in vinden, dat ik liever 'n vrouwelijke gyneacologe hebIs dat nou zo islamitisch?
Want dat ben ik bij lange na niet.
Inderdaad; als er gewoon stond "iedereen mag een dokter van het andere geslacht kiezen" zou niemand het lezen, maar nu er staat dat moslims iets mogen (Wat nederlanders misschien niet mogenquote:Op donderdag 20 december 2007 08:13 schreef AvispaCS het volgende:
[..]
Is het dan zo vreemd dat het over moslims gaat als het in de titel staat. Als het geen moslima was geweest, maar een christelijke vrouw, was het niet in het nieuws gekomen.
Ik vind het allemaal best zolang het maar niet meer gaat kosten. De capaciteit er is en bij spoedgevallen als er geen ander is ze pech hebben. Bij afspraken vooraf moet het geen probleem zijn. Maar bij spoed jammer danquote:Op donderdag 20 december 2007 09:59 schreef Xith het volgende:
[..]
Inderdaad; als er gewoon stond "iedereen mag een dokter van het andere geslacht kiezen" zou niemand het lezen, maar nu er staat dat moslims iets mogen (Wat nederlanders misschien niet mogen), dan begint de woede al op te komen
zoals ik eerder al vroegquote:Op donderdag 20 december 2007 07:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij meent serieus dat een moslima net zoveel te willen heeft als een verkrachte vrouw?
In het geval van een verkrachte vrouw is het niet meer dan normaal dat op verzoek een vrouwelijke arts erbij geroepen wordt. Zelfs als die van een ander ziekenhuis zou moeten komen.
En dat mag dan wmb de enige uitzondering zijn.
maw .. niet iedere vrouw doet aangifte en al doet zij het wel, sommige aangiften zijn vals, daarnaast worden ook moslima's verkracht .. hoe zou je dat willen controleren als ziekenhuis ?quote:of ik mag het alleen maar vragen als ik verkracht ben .. ?
en daar moet ik dan een papiertje van hebben zeker .. ik bedoel maar, hoe wil je dat anders weten, iedere vrouw kan zeggen dat zij verkracht is toch ? Maar hoe zit het met de verkrachte moslima dan, mag die nou wel of niet om een vrouw vragen ?
of wij gaan als vrouwen zijnde eindelijk eens een vuist maken en kappen met zo snel tevreden zijn met wat we voorgeschoteld krijgen .. misschien dat de ziekenhuizen dan eindelijk eens hun beleid en organisatie gaan aanpassen en op die manier zorgen dat ze hun vrouwelijke artsen boven de 35 niet kwijtrakenquote:Zoals al ontelbare keren in dit topic is gezegd: Je kunt een afspraak maken bij elke specialist naar keuze, maar niet op spoedeisende hulp.
Vragen staat vrij, maar als er op dat moment geen vrouwelijke arts voorhanden is, heb je pech. Of je gaat op eigen gelegenheid en eigen risico het bij een ander ziekenhuis proberen.
quote:Op donderdag 20 december 2007 11:08 schreef moussie het volgende:
of wij gaan als vrouwen zijnde eindelijk eens een vuist maken en kappen met zo snel tevreden zijn met wat we voorgeschoteld krijgen .. misschien dat de ziekenhuizen dan eindelijk eens hun beleid en organisatie gaan aanpassen en op die manier zorgen dat ze hun vrouwelijke artsen boven de 35 niet kwijtraken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |