Wat is de volgende stap?quote:Moslima mag man als arts weigeren
AMSTERDAM - Vrouwelijke patiënten hebben het recht om mannelijke artsen te weigeren. Dat staat in een nieuwe richtlijn van de artsenorganisatie KNMG, die opgesteld is naar aanleiding van een incident in een ziekenhuis in Amersfoort.
Een zwangere moslimvrouw wilde niet behandeld worden door de mannelijke gynaecoloog van dienst en werd naar een andere arts gebracht.
De KNMG vindt dat ziekenhuizen, op acute noodgevallen na, hun uiterste best moeten doen om aan de wens van de vrouw tegemoet te komen.
Een deel van de artsen vindt dat hun beroepsorganisatie te veel tegemoet komt aan de wensen van moslims, meldt de NOS.
Hoezo niet? Je ligt daar met je benen in twee beugels, terwijl er een metalen eendenbek naar binnen wordt geschoven.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Deliah het volgende:
Als het niet levensgevaarlijk of anders ernstig is zou ik ook geen mannelijke gynaecoloog willen.
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwenquote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Deliah het volgende:
Als het niet levensgevaarlijk of anders ernstig is zou ik ook geen mannelijke gynaecoloog willen.
Dat dus...quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwen
Het FOK-bericht gaat dan ook in het algemeen over vrouwen, niet specifiek over moslims.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:02 schreef DroogDok het volgende:
Iedereen mag volgens mij elke arts wijgeren.
Beetje fout om dit weer specifiek voor moslims te brengen, mijn vriendin heeft ook liever een vrouwelijke gynaecoloog, kan ik me trouwens heel goed voorstellen.
Het zal die vrouw niet zijn die het probleem maakt, maar haar echtgenoot.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Nosh het volgende:
Wat een onzinnig besluit.
Die man kijkt dagelijks beroepsmatig naar tientallen pruimen, lapjes rosbief en perzikken. De enige die er meer achter zoekt is die vrouw. Wie is er dan verkeerd bezig?
Daar waren ze gisteren in Nova wel bang voor inderdaad. Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken. En dat alles onder het motto geloof. En wij gaan er nog in mee ook. Zo ver dat een vrouw uit Amersfoort is overgeplaatst, met spoed, naar Utrecht omdat dat wel een vrouwelijke arst aanwezig was. Nou, dan maar geen hulp. En zoals ik al eerder zei, in hun eigen land is dit alles helemaal niet van toepassing..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Kunnen mannelijke artsen eigenlijk straks hun baan gaan verliezen in steden met heel veel moslima's?
Ik denk dat er eerst een vrijwillige speciale moslima wachtlijst komt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Kunnen mannelijke artsen eigenlijk straks hun baan gaan verliezen in steden met heel veel moslima's?
mannelijke gynaecologen wel lijkt mij .. anyway verbazend dat daar nog steeds zoveel van bestaan gezien het gegeven dat een overgrote meerderheid van de vrouwen liever door een vrouw zou willen worden geholpen ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Als ik de openingspost en dit bericht lees, kan ik maar één conclusie trekken: het is een trieste dag voor Nederland. Een beroepsgroep die zwicht voor de druk van geloofsfundamentalisten. Vroeger of later moet de maat toch een keer vol zijn? Waar blijft de regering? Dit is loepzuivere discriminatie!quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef Tarabass het volgende:
Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken. En dat alles onder het motto geloof. En wij gaan er nog in mee ook. Zo ver dat een vrouw uit Amersfoort is overgeplaatst, met spoed, naar Utrecht omdat dat wel een vrouwelijke arts aanwezig was. Nou, dan maar geen hulp. En zoals ik al eerder zei, in hun eigen land is dit alles helemaal niet van toepassing.
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als ik de openingspost en dit bericht lees, kan ik maar één conclusie trekken: het is een trieste dag voor Nederland. Een beroepsgroep die zwicht voor de druk van geloofsfundamentalisten. Vroeger of later moet de maat toch een keer vol zijn? Waar blijft de regering? Dit is loepzuivere discriminatie!
En waarom geen olifantjes met een Feyenoordpetje op? Omdat dat allebei hypothetische situaties zijn. Lijkt me dat je al genoeg te klagen hebt over moslims zonder allerlei dingen erbij te verzinnen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
Een vrouwelijke arts is het begin, waarom dan daarna ook geen islamitische vrouwelijk arts?
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..
Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Ik maakte mijn opmerkingen niet uit het oogpunt van emancipatie, maar uit het oogpunt van religieus fundamentalisme. Het is mij niet bekend dat het vrouwen onmogelijk is om zich in Nederland te ontwikkelen tot arts. Dat er toevallig veel mannen arts zijn, is een opmerking met een hoog huil-gehalte; iets dat niet terzake doet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd .. Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Wilde net zeggen inderdaad. Vrouwen zijn de meerderheid onder de medicijnenstudenten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:51 schreef soylent het volgende:
[..]
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.
dat zal ook wel zo blijven zolang vrouwen liever het huishouden doen of een of andere non-baan kiezen omdat ze nergens zin in hebben. maar wel kankeren en zeuren als mannen meer verdienen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..
Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Ik hoop toch echt dat dit een grapje van je isquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Daar waren ze gisteren in Nova wel bang voor inderdaad. Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken.
Bekijk de uitzending van NOVA gisteravond maar op uitzendinggemist. Is wel degelijk geen grapje. Dit is pure realiteit, waarin wij denken politiek correct te moeten zijn en waarin de enige met een duidelijk standpunt (en tegen is) een moslim is die zegt dat dit in eigen land geeneens te bespreken valt. We hebben ze met de hoofddoek een vinger gegeven en nu willen ze de hele hand. Maar kijk eens naar die uitzending zou ik zeggen..quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:26 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat dit een grapje van je is
Blijkbaar willen niet zoveel vfouwen gynaecoloog worden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:29 schreef moussie het volgende:
[..]
mannelijke gynaecologen wel lijkt mij .. anyway verbazend dat daar nog steeds zoveel van bestaan gezien het gegeven dat een overgrote meerderheid van de vrouwen liever door een vrouw zou willen worden geholpen ..
Maar de rest .. nee waarom, de helft van de bevolking is nog steeds mannelijk .. waar het wel voor zou kunnen zorgen is een betere verdeling tussen mannelijk en vrouwelijk personeel in ziekenhuizen, door bvb aanpassing van het personeelsbeleid, waardoor de combinatie werk/gezin wel mogelijk wordt en vrouwelijke artsen niet gedwongen worden af te haken door de slechte organisatie op dat gebied
Oke, dan wens ik voortaan alleen nog maar door mannen behandeld te worden. Bij de dokter, het loket in het gemeente huis, de winkel, ik wil voortaan ook alleen nog maar met mannen werken en vergaderen, dat praat wat makkelijkerquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Precies, je moet eens ergens weigeren om door een Moslima geholpen te worden in een supermarkt ofzo, dan is de wereld weer te klein.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Oke, dan wens ik voortaan alleen nog maar door mannen behandeld te worden. Bij de dokter, het loket in het gemeente huis, de winkel, ik wil voortaan ook alleen nog maar met mannen werken en vergaderen, dat praat wat makkelijker![]()
Hopelijk zie je in hoe triest je wens is.
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
Mag ik nou ook een moslima winkeldame weigeren. Of heet dat gewoon rascisme?
Natuurlijk. Zoals al jaren het geval is overigens.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:19 schreef Adelante het volgende:
arts weigeren is gewoon weer onder aan de wachtlijst lijkt me!
Bovendien is je voorkeur uitspreken heel wat anders dan eisen en weigeren. Dat je liever door een vrouw behandeld wil worden is gevoelsmatig en best te begrijpen. Al zou ik, maar ik heb makkelijk praten als man, er nooit voor kiezen. Maar mensen weigeren en vrouwen eisen, wat ook nog eens negen van de tien keer door de man gedaan wordt, is gewoon discriminatie. En dat gaat te ver..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, je moet eens ergens weigeren om door een Moslima geholpen te worden in een supermarkt ofzo, dan is de wereld weer te klein.
Ik heb er verder ook geen problemen mee hoor, maar je doet het maar gewoon met de persoon die er op dat moment is.
Kan, maar ik doe niet zo debiel en ga er gewoon vanuit dat degene die er staat er ook hoort te staan en het werk kan verrichten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:18 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.
Dat is onzin. Een keuze is alleen te maken als er wat te kiezen valt. Deze mensen eisen en moeten dan ook nog eens naar een ander ziekenhuis gebracht worden. Kom op zeg..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:19 schreef Yildiz het volgende:
Het grappige is dat dit allang onder de keuzevrijheid viel, maar dat men dit nu interpreteert als, laat ik eens een trendy woord kiezen, dhimmitude gedrag.
Driewerf.
[..]
Natuurlijk. Zoals al jaren het geval is overigens..
.
En jij denkt dat daar geen rekening voor verstuurd wordt ofzo?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:21 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dat is onzin. Een keuze is alleen te maken als er wat te kiezen valt. Deze mensen eisen en moeten dan ook nog eens naar een ander ziekenhuis gebracht worden. Kom op zeg..
Naar de verzekering ja, die de premie volgend jaar weer fijn omhoog gooit..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:23 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En jij denkt dat daar geen rekening voor verstuurd wordt ofzo?
Als jij in een ziekenhuis ligt, en je hebt geen vertrouwen in je arts, zeg je dat dan ook?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:22 schreef HeatWave het volgende:
Precies, als er 2 zijn en 1 is man, prima, kies de vrouw.
Maar als er maar 1 aanwezig is doe je het er maar mee. Je mag verdomme blij zijn dat je zorg hebt, verwend kutkind.
Precies, alsof de "patient" daar 1 stuiver slechter van gaat worden...quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:24 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Naar de verzekering ja, die de premie volgend jaar weer fijn omhoog gooit..
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:24 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Naar de verzekering ja, die de premie volgend jaar weer fijn omhoog gooit..
Geen vertrouwen is heel wat anders dan een of andere achterlijke afkeer voor mannen. Klaar. Kan je met allerlei vage geloofszaken aankomen, maar die doen er gewoon niet toe in dit soort zaken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als jij in een ziekenhuis ligt, en je hebt geen vertrouwen in je arts, zeg je dat dan ook?
Wees blij dat je kunt kiezen om je elders te laten behandelen. Zoiets heet vrije markt, en zorgt ervoor dat artsen kundig blijven.
Man of vrouwzijn is net zo relevant als blank of zwart zijn, niet dus. Daarop mogen we ook niet kiezen. Een dergelijke vrije markt, waarin fascistische dekbeelden vrijspel hebben belief ik niet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als jij in een ziekenhuis ligt, en je hebt geen vertrouwen in je arts, zeg je dat dan ook?
Wees blij dat je kunt kiezen om je elders te laten behandelen. Zoiets heet vrije markt, en zorgt ervoor dat artsen kundig blijven.
Een tijdje terug was er ook iets met mannelijke mariniers op onderzeeërs die niet met vrouwen in een ruimte wilden omkleden. Dus het zijn heus niet altijd alleen de vrouwen ofzo.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwen
Daar ga je voor het gemak van uit. Als je om de 1 of andere reden vind dat dat niet zo is, mag je altijd weigeren. Het zou wel wat wezen dat als je de deur van het ziekenhuis inloopt, je per definitie de arts moet accepteren, of anders moet creperen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Geen vertrouwen is heel wat anders dan een of andere achterlijke afkeer voor mannen. Klaar. Kan je met allerlei vage geloofszaken aankomen, maar die doen er gewoon niet toe in dit soort zaken.
Je wordt geholpen door iemand die 100% competent is,
Nou, dan zeggen die verfoeilijke moslims toch dat ze geen vertrouwen in mannelijke artsen hebben? Opgelost.quote:daarmee vervalt al je recht tot klagen. Pas als de arts idd niet capabel is mag je klagen, anders moet je gewoon je bek houden.
Weet je hoeveel mensen er iedere dag niet strikt noodzakelijk naar de huisarts of het ziekenhuis gaan, of op eigen initiatief naar de eerste hulp rijden? Sorry, maar dit is echt onzin wat je zegt. Bovendien zou het natuurlijk discriminatie zijn dat deze mensen dat wel moeten betalenquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:25 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Natuurlijk.. Wat denk je zelf? Als iets ook maar een beetje ruikt naar niet strikt noodzakelijk, dan mag je het allemaal zelf ophoesten.
.
Je haalt iets compleet irrelevants aan, maar je denkt dat dat allemaal gedekt wordt door een verzekering van 80 euro per maand?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:29 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Weet je hoeveel mensen er iedere dag niet strikt noodzakelijk naar de huisarts of het ziekenhuis gaan, of op eigen initiatief naar de eerste hulp rijden? Sorry, maar dit is echt onzin wat je zegt. Bovendien zou het natuurlijk discriminatie zijn dat deze mensen dat wel moeten betalen![]()
Nee, dat zie ik niet. Dat is namelijk helemaal niet belachelijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:29 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar ga je voor het gemak van uit. Als je om de 1 of andere reden vind dat dat niet zo is, mag je altijd weigeren. Het zou wel wat wezen dat als je de deur van het ziekenhuis inloopt, je per definitie de arts moet accepteren, of anders moet creperen.
Karl Marx's natte droom ongetwijfeld, maar niet de mijne.
[..]
Nou, dan zeggen die verfoeilijke moslims toch dat ze geen vertrouwen in mannelijke artsen hebben? Opgelost.
p.s. "vervalt het recht tot klagen", zie je niet hoe belachelijk dat is?.
a: je gaat er wederom van uit dat een arts altijd kundig is, als je het recht tot weigering van behandeling weghaalt, krijg je toch wel een eng land lijkt me.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, dat zie ik niet. Dat is namelijk helemaal niet belachelijk.
Als iemand zijn werk gewoon goed doet en toch niet "mag" werken is dat pure sexuele dicriminatie!
Waarom mag ik nergens een Moslim weigeren dan? Leg me het verschil even uit?
Dat heet een second opinion en heel wat anders dat iemand weigeren op sekse.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:34 schreef Yildiz het volgende:
a: je gaat er wederom van uit dat een arts altijd kundig is, als je het recht tot weigering van behandeling weghaalt, krijg je toch wel een eng land lijkt me.
En dus mag je eisen dat er óf een ander bij gehaald wordt óf dat je ergens anders heen gebracht wordt?quote:b: Dat mag je wel, als jij je niet wil laten behandelen door de enige arts in het ziekenhuis die toevallig moslim is, dan zeg je gewoon dat je je niet door hem wil laten behandelen. Simpel.
Dus je bent het toch oneens met het feit dat het normaal moet zijn een ander te eisen alvorens de behandeling?quote:Dan begin je vervolgens bij een ander ziekenhuis weer onderaan de wachtlijst, en krijg je van het eerste ziekenhuis de rekening van de gemaakte kosten. Wat is dan het probleem?
Mogen alleen vrouwelijke patienten een mannelijke arts weigeren of mogen mannen ook een vrouwelijke arts weigeren?quote:Vrouwelijke patiënten hebben het recht om mannelijke artsen te weigeren.
Moraal is voor naïeve hippies.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:39 schreef HeatWave het volgende:
Dus eigenlijk pleit je voor keihard liegen?
Je vindt de arts niet onkundig, maar je zegt dat gewoon omdat je debiele bezwaren hebt..
jaja, lekkere moraal zeg, hulde! Ga toch weg.... echt..
Oke, dan moest iedereen dit eens gaan doen, selecteren op basis van voorkeuren. Dan is de gezondheidzorg volgend jaar al niet meer te betalenquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:34 schreef Yildiz het volgende:
[..]
a: je gaat er wederom van uit dat een arts altijd kundig is, als je het recht tot weigering van behandeling weghaalt, krijg je toch wel een eng land lijkt me.
b: Dat mag je wel, als jij je niet wil laten behandelen door de enige arts in het ziekenhuis die toevallig moslim is, dan zeg je gewoon dat je je niet door hem wil laten behandelen. Simpel.
Dan begin je vervolgens bij een ander ziekenhuis weer onderaan de wachtlijst, en krijg je van het eerste ziekenhuis de rekening van de gemaakte kosten. Wat is dan het probleem?
Ik vrees alleen het eerste.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Mogen alleen vrouwelijke patienten een mannelijke arts weigeren of mogen mannen ook een vrouwelijke arts weigeren?
Whatever.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:42 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dat heet een second opinion en heel wat anders dat iemand weigeren op sekse.
Wat mij betreft wel. Daar krijg je echt wel de rekening voor.quote:[..]
En dus mag je eisen dat er óf een ander bij gehaald wordt óf dat je ergens anders heen gebracht wordt?
[..]
Van mij mag iedereen van alles eisen. De overheid betaalt niet zoveel meer aan de zorg, dus nu kan men gelukkig niet meer eenvoudig kankeren op 'die partij van de allochtonen betaalt zeker weer van onse centen!'.quote:Dus je bent het toch oneens met het feit dat het normaal moet zijn een ander te eisen alvorens de behandeling?
Wat is er zo moeilijk aan het stukje "rekening betalen"? Jij betaalt die extra gemaakte kosten niet hoor.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Oke, dan moest iedereen dit eens gaan doen, selecteren op basis van voorkeuren. Dan is de gezondheidzorg volgend jaar al niet meer te betalen
Je mag allang artsen weigeren. Zoiets heet keuzevrijheid. Iets wat bij een hoop mensen niet echt prettig aankomt ofzo.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Mogen alleen vrouwelijke patienten een mannelijke arts weigeren of mogen mannen ook een vrouwelijke arts weigeren?
Tuurlijk mag ik nou in het vervolg een vrouwelijke arts weigeren, of een roodharige arts want die kwamen altijd al totaal onbekwaam op mij over.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Kun je mij dat garanderen, want volgens mij betalen we allemaal gezamenlijk voor dit soort ridicule acties, in de vorm van premies die elk jaar schrikbarend stijgen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:48 schreef Yildiz het volgende:
Wat is er zo moeilijk aan het stukje "rekening betalen"? Jij betaalt die extra gemaakte kosten niet hoor.
Tuurlijk kan hij dat, want het zijn altijd de rotte appels die het voor de rest verpesten toch?quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kun je mij dat garanderen, want volgens mij betalen we allemaal gezamenlijk voor dit soort ridicule acties, in de vorm van premies die elk jaar schrikbarend stijgen.
Waarom denk je dat? Denk je dat de particuliere verzekering soms denkt van:quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kun je mij dat garanderen, want volgens mij betalen we allemaal gezamenlijk voor dit soort ridicule acties, in de vorm van premies die elk jaar schrikbarend stijgen.
Nee, het is altijd de ketchup die de witte wijn naar tomaat laat smaken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:53 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Tuurlijk kan hij dat, want het zijn altijd de rotte appels die het voor de rest verpesten toch?.
Jij vreest en Behulpzame Monidique heeft in drie seconde een mogelijk antwoord gevonden: Je typt op Google 'KNMG' in, je gaat naar hun website, volgt het nieuws en opent dan het PDF-je, door de KNMG 'het voorlopig standpunt' genoemd.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik vrees alleen het eerste.
Het kan me niet zoveel schelen wat de KNMG zegt, ik beoordeel dit meer cultureel&juridisch.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:56 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jij vreest en Behulpzame Monidique heeft in drie seconde een mogelijk antwoord gevonden: Je typt op Google 'KNMG' in, je gaat naar hun website, volgt het nieuws en opent dan het PDF-je, door de KNMG 'het voorlopig standpunt' genoemd.
Even snel doorlezen en er staat niet in dat mannen het niet mogen. Sterker nog, er staat wel: "Soms hebben patiënten een voorkeur voor bijvoorbeeld een man of een vrouw als
behandelaar of onderzoeker. Deze voorkeur kan voortkomen uit religieuze motieven,
maar ook uit persoonlijke voorkeur, eerdere (negatieve of positieve) ervaringen of
trauma’s. (...) Alleen voor sekse bestaat in dit kader enige
ruimte, voor andere eigenschappen van zorgverleners (bijvoorbeeld huidskleur, seksuele
geaardheid, etnische achtergrond, levensovertuiging) is deze ruimte er niet."
Monidique vreest dus, na drie seconde zwetend onderzoek, het laatste. Uitgaand van wat de KNMG dus zegt, hè.
Dus wel op sekse, maar je mag een homo-arts niet weigeren?quote:Alleen voor sekse bestaat in dit kader enige
ruimte, voor andere eigenschappen van zorgverleners (bijvoorbeeld huidskleur, seksuele
geaardheid, etnische achtergrond, levensovertuiging) is deze ruimte er niet."
Nee, goed, maar ja, dat 'mogen' waar jij en Bolkesteijn op reageren heeft alles te maken met de KNMG, want die stelt dat in het nieuwsbericht. Uit wat ik even snel gelezen heb, blijkt jouw vrees gelukkig niet uit te komen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het kan me niet zoveel schelen wat de KNMG zegt, ik beoordeel dit meer cultureel&juridisch.
Dat had gewoon onder persoonlijke motieven geschaard kunnen worden, ja.quote:Overigens vind ik het een grof schandaal dat de KNMG expliciet religieuze motieven noemt
Zeer merkwaardig.quote:en verder is het héél merkwaardig dat een dergelijke ruimte er dan niet is voor onderscheid maken obv bv huidskleur...
Dat lijkt me ook. Ik kan me nog ergens inleven dat je als man niet graag ziet dat een homoseksuele arts een endoscopie bij je doet. Vreemd dat je dat niet mag weigeren, het is toch heel invoelbaar als je dat onprettig vindt?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dus wel op sekse, maar je mag een homo-arts niet weigeren?
Als ik dan toch iemand moet kiezen om te weigeren aan mijn lichaam te zitten dan zou het een homo zijn dan, dat staat dan toch gelijk aan het recht van de Moslima ongeveer?
Was het ook nog een verkoper m/v van de andere sekse???quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:03 schreef Yildiz het volgende:.
Goed. Ik ga nu eten. Met het eten wat ik bij een tweede winkel kocht. Die eerste winkel verkocht ook dezelfde groenten, maar z'n shirt stond me niet aan.
Hij schreeuwde me nog na: "wees blij dat je godverdomme eten kúnt kopen!" maar mijn keuze was al op een winkel 20 meter gevallen.
Welk een moreel verval..
Zolang hij zijn roze shirt niet aan heeft, zul je niet zo gauw merken dat het een homoseksueel is, lijkt mij.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
Vreemd dat je dat niet mag weigeren, het is toch heel invoelbaar als je dat onprettig vindt?
Nou... Er zijn homo's die geen roze shirtjes nodig hebben om als zodanig herkenbaar te zijn. Over die groep heb ik het natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zolang hij zijn roze shirt niet aan heeft, zul je niet zo gauw merken dat het een homoseksueel is, lijkt mij.
Het probleem is de motivatie die men heeft om mannen te weigeren. Het gaat uit van een achterlijke visie op de vehouding man-vrouw. Dat zie ik liever niet gestimuleerd worden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:10 schreef Monidique het volgende:
Denk dat daar overigens ook niet zo moeilijk over gedaan zal worden, maar ik kom godzijdank niet zo vaak bij de dokter, dus misschien is het wel heel anders. Dat ze niet moeilijk doen over een vrouw die per se een vrouw wil, dat kan ik ook helemaal begrijpen.
Ik snap niet waarom men nu zo'n ophef maakt, wat is er nu zo speciaal aan dit geval eigenlijk? Vraag ik mij gewoon in het algemeen af.
Je mag vragen om een vrouwelijke arts als je dat liever hebt. Dus mag je die mannelijke homoseksuele arts weigeren.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. Ik kan me nog ergens inleven dat je als man niet graag ziet dat een homoseksuele arts een endoscopie bij je doet. Vreemd dat je dat niet mag weigeren, het is toch heel invoelbaar als je dat onprettig vindt?
En dus wil je alle vrouwen de keuze ontnemen om om een vrouwelijke arts te vragen. Nee, dat is lekker...quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het probleem is de motivatie die men heeft om mannen te weigeren. Het gaat uit van een achterlijke visie op de vehouding man-vrouw. Dat zie ik liever niet gestimuleerd worden.
Dat dus.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:07 schreef katerwater het volgende:
Het is toch simpel?
je kiest zelf of je bij een mannelijke dan wel vrouwelijke gynaecoloog gaat.
Maar bij levensgevaar of iets ernstigs wordt gewoon de snelste dokter opgeroepen.
Nee, Yab Yum gaat ook al dicht, de keus word steeds dunner.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:18 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.
Kun je mij nou dan eens uitleggen waarom het weigeren van een mannelijke arts keuzevrijheid is en als ik een moslim weiger aan te nemen omdat het een moslim is het dan discriminatie is? In jouw wereld bestaat geen discriminatie, alleen maar keuzevrijheid.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:03 schreef Yildiz het volgende:.
Goed. Ik ga nu eten. Met het eten wat ik bij een tweede winkel kocht. Die eerste winkel verkocht ook dezelfde groenten, maar z'n shirt stond me niet aan.
Hij schreeuwde me nog na: "wees blij dat je godverdomme eten kúnt kopen!" maar mijn keuze was al op een winkel 20 meter gevallen.
Welk een moreel verval..
Je hebt het PDF-je niet gelezen? "Vrije artsenkeuze betekent ook niet dat patiënten eenquote:Op dinsdag 18 december 2007 17:17 schreef Dr.Nikita het volgende:
Mooi.
Volgende keer EIS ik een knappe blanke mannelijke arts die atheïst is, het ziekenhuis heeft er maar voor te zorgen.
Ach, misschien willen ze het zelf wel, het lijkt me nou niet bepaald een pretje naar de enorme bos hout van zo'n zitzak te moeten kijken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:15 schreef Gia het volgende:
Het rare is dat dit nooit een probleem is geweest, totdat een moslima in barensNOOD ineens niet geholpen wilde worden door een mannelijke arts. Nu moet er ineens regelgeving over komen, waarin dan staat dat je als vrouw een mannelijke arts mag weigeren, behalve in geval van nood.
De kwestie die hiertoe geleid heeft was een geval van nood, en alsnog kreeg mevrouw (of eigenlijk meneer!) haar zin.
Ik vraag me dan af of ze altijd een mannelijke arts weigeren. Hebben ze twee huisartsen? Weigeren ze ook een mannelijke cardioloog? Zelfs als de dichtsbijzijnde vrouwelijke cardioloog 100 Km verderop praktijk voert?
Of is dat alleen maar hoe het uitkomt?
Het is toch simpel?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:07 schreef katerwater het volgende:
Het is toch simpel?
je kiest zelf of je bij een mannelijke dan wel vrouwelijke gynaecoloog gaat.
Maar bij levensgevaar of iets ernstigs wordt gewoon de snelste dokter opgeroepen.
Je beantwoord je eigen vraag al.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:19 schreef Malev het volgende:
[..]
Kun je mij nou dan eens uitleggen waarom het weigeren van een mannelijke arts keuzevrijheid is en als ik een moslim weiger aan te nemen omdat het een moslim is het dan discriminatie is? In jouw wereld bestaat geen discriminatie, alleen maar keuzevrijheid.
Nee, het gaat erom dat mensen die een medische behandeling nodig graag op hun gemak willen zijn. Net zoals jij ook niet bij iedereen op je gemak bent heeft iedereen dat wel eens. Als het dan geen problemen met zich meebrengt, waarom zou het dan niet kunnen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dit is een nieuwe stap in het tegemoet komen aan de wensen van zeikerige mensen. Mensen die zo preuts en triest zijn dat ze denken dat die mannelijke gyneacoloog zo'n geile beer is dat hij zelfs deze zeikerige mensen aantrekkelijk vindt. Ik snap dus ook het bezwaar van de artsen, het werk wordt er zo niet leuker op want de zeikerds krijgen met deze nieuwe regeling gelijk.
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen. Als je aan alle wensen van de klant wil voldoen ontstaat er gewoon een organisatorisch gedrocht waarin die niet op die dag wil, en die perse in de ochtend wil omdat die ene arts er dan is die part-time werkt, etc etc.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:26 schreef DivineJester het volgende:
Als het dan geen problemen met zich meebrengt, waarom zou het dan niet kunnen?
Dan laat je de patient toch opdraaien voor extra kosten?quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen.
Overigens kun je dan gewoon de patient de keuze geven wanneer de gewenste arts er is en een gaatje heeft, het betreft immers geen noodzaak. Is gewoon een kwestie van agneda bijhouden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld vanwege organisatorische problemen. Als je aan alle wensen van de klant wil voldoen ontstaat er gewoon een organisatorisch gedrocht waarin die niet op die dag wil, en die perse in de ochtend wil omdat die ene arts er dan is die part-time werkt, etc etc.
En als ik dat motiveer met: ik moet die homo's niet? Lees titel V van het wetboek van strafrecht eens door zou ik zeggen, dan zie je wel dat discriminatie niet echt gewaardeerd wordt door de wetgever (en door mij ook niet)quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:12 schreef Deliah het volgende:
[..]
Je mag vragen om een vrouwelijke arts als je dat liever hebt. Dus mag je die mannelijke homoseksuele arts weigeren.
Het doet er nogal toe hoe je iets dergelijks motiveert...quote:Als je al helemaal geen vrouwelijke arts wenst voor een dergelijk onderzoek begrijp je precies waarom sommige vrouwen liever een vrouwelijke arts hebben dan een mannelijke voor bepaalde zaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |