Wat is de volgende stap?quote:Moslima mag man als arts weigeren
AMSTERDAM - Vrouwelijke patiënten hebben het recht om mannelijke artsen te weigeren. Dat staat in een nieuwe richtlijn van de artsenorganisatie KNMG, die opgesteld is naar aanleiding van een incident in een ziekenhuis in Amersfoort.
Een zwangere moslimvrouw wilde niet behandeld worden door de mannelijke gynaecoloog van dienst en werd naar een andere arts gebracht.
De KNMG vindt dat ziekenhuizen, op acute noodgevallen na, hun uiterste best moeten doen om aan de wens van de vrouw tegemoet te komen.
Een deel van de artsen vindt dat hun beroepsorganisatie te veel tegemoet komt aan de wensen van moslims, meldt de NOS.
Hoezo niet? Je ligt daar met je benen in twee beugels, terwijl er een metalen eendenbek naar binnen wordt geschoven.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Deliah het volgende:
Als het niet levensgevaarlijk of anders ernstig is zou ik ook geen mannelijke gynaecoloog willen.
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwenquote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Deliah het volgende:
Als het niet levensgevaarlijk of anders ernstig is zou ik ook geen mannelijke gynaecoloog willen.
Dat dus...quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Waarom niet? Die man doet gewoon zijn werk . Ik blijf dat altijd zo raar vinden van vrouwen
Het FOK-bericht gaat dan ook in het algemeen over vrouwen, niet specifiek over moslims.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:02 schreef DroogDok het volgende:
Iedereen mag volgens mij elke arts wijgeren.
Beetje fout om dit weer specifiek voor moslims te brengen, mijn vriendin heeft ook liever een vrouwelijke gynaecoloog, kan ik me trouwens heel goed voorstellen.
Het zal die vrouw niet zijn die het probleem maakt, maar haar echtgenoot.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:54 schreef Nosh het volgende:
Wat een onzinnig besluit.
Die man kijkt dagelijks beroepsmatig naar tientallen pruimen, lapjes rosbief en perzikken. De enige die er meer achter zoekt is die vrouw. Wie is er dan verkeerd bezig?
Daar waren ze gisteren in Nova wel bang voor inderdaad. Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken. En dat alles onder het motto geloof. En wij gaan er nog in mee ook. Zo ver dat een vrouw uit Amersfoort is overgeplaatst, met spoed, naar Utrecht omdat dat wel een vrouwelijke arst aanwezig was. Nou, dan maar geen hulp. En zoals ik al eerder zei, in hun eigen land is dit alles helemaal niet van toepassing..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Kunnen mannelijke artsen eigenlijk straks hun baan gaan verliezen in steden met heel veel moslima's?
Ik denk dat er eerst een vrijwillige speciale moslima wachtlijst komt.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Kunnen mannelijke artsen eigenlijk straks hun baan gaan verliezen in steden met heel veel moslima's?
mannelijke gynaecologen wel lijkt mij .. anyway verbazend dat daar nog steeds zoveel van bestaan gezien het gegeven dat een overgrote meerderheid van de vrouwen liever door een vrouw zou willen worden geholpen ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:20 schreef N.icka het volgende:
Als ik de openingspost en dit bericht lees, kan ik maar één conclusie trekken: het is een trieste dag voor Nederland. Een beroepsgroep die zwicht voor de druk van geloofsfundamentalisten. Vroeger of later moet de maat toch een keer vol zijn? Waar blijft de regering? Dit is loepzuivere discriminatie!quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef Tarabass het volgende:
Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken. En dat alles onder het motto geloof. En wij gaan er nog in mee ook. Zo ver dat een vrouw uit Amersfoort is overgeplaatst, met spoed, naar Utrecht omdat dat wel een vrouwelijke arts aanwezig was. Nou, dan maar geen hulp. En zoals ik al eerder zei, in hun eigen land is dit alles helemaal niet van toepassing.
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als ik de openingspost en dit bericht lees, kan ik maar één conclusie trekken: het is een trieste dag voor Nederland. Een beroepsgroep die zwicht voor de druk van geloofsfundamentalisten. Vroeger of later moet de maat toch een keer vol zijn? Waar blijft de regering? Dit is loepzuivere discriminatie!
En waarom geen olifantjes met een Feyenoordpetje op? Omdat dat allebei hypothetische situaties zijn. Lijkt me dat je al genoeg te klagen hebt over moslims zonder allerlei dingen erbij te verzinnen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:47 schreef EdvandeBerg het volgende:
Een vrouwelijke arts is het begin, waarom dan daarna ook geen islamitische vrouwelijk arts?
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..
Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Ik maakte mijn opmerkingen niet uit het oogpunt van emancipatie, maar uit het oogpunt van religieus fundamentalisme. Het is mij niet bekend dat het vrouwen onmogelijk is om zich in Nederland te ontwikkelen tot arts. Dat er toevallig veel mannen arts zijn, is een opmerking met een hoog huil-gehalte; iets dat niet terzake doet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd .. Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Wilde net zeggen inderdaad. Vrouwen zijn de meerderheid onder de medicijnenstudenten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:51 schreef soylent het volgende:
[..]
Kwestie van tijd. Volgens mij studeren er al enkele jaren meer vrouwen dan mannen af bij medicijnen.
dat zal ook wel zo blijven zolang vrouwen liever het huishouden doen of een of andere non-baan kiezen omdat ze nergens zin in hebben. maar wel kankeren en zeuren als mannen meer verdienen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. wat is er triest aan als ik als vrouw mag eisen om door een vrouw te worden behandelt ? Dat was altijd al zo en is nu nog eens bevestigd ..
Het is hooguit triest dat er in geëmancipeerd Nederland zo weinig vrouwelijke artsen te vinden zijn omdat de hele bende nog steeds als een mannenbolwerk georganiseerd is !!
Ik hoop toch echt dat dit een grapje van je isquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:26 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Daar waren ze gisteren in Nova wel bang voor inderdaad. Het is nu zelfs al zo dat ze vrouwelijke broeders eisen op de ambulance en dat zusters werkzaamheden uitvoeren van artsen terwijl zij op een monitor moeten meekijken.
Bekijk de uitzending van NOVA gisteravond maar op uitzendinggemist. Is wel degelijk geen grapje. Dit is pure realiteit, waarin wij denken politiek correct te moeten zijn en waarin de enige met een duidelijk standpunt (en tegen is) een moslim is die zegt dat dit in eigen land geeneens te bespreken valt. We hebben ze met de hoofddoek een vinger gegeven en nu willen ze de hele hand. Maar kijk eens naar die uitzending zou ik zeggen..quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:26 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat dit een grapje van je is
Blijkbaar willen niet zoveel vfouwen gynaecoloog worden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:29 schreef moussie het volgende:
[..]
mannelijke gynaecologen wel lijkt mij .. anyway verbazend dat daar nog steeds zoveel van bestaan gezien het gegeven dat een overgrote meerderheid van de vrouwen liever door een vrouw zou willen worden geholpen ..
Maar de rest .. nee waarom, de helft van de bevolking is nog steeds mannelijk .. waar het wel voor zou kunnen zorgen is een betere verdeling tussen mannelijk en vrouwelijk personeel in ziekenhuizen, door bvb aanpassing van het personeelsbeleid, waardoor de combinatie werk/gezin wel mogelijk wordt en vrouwelijke artsen niet gedwongen worden af te haken door de slechte organisatie op dat gebied
Oke, dan wens ik voortaan alleen nog maar door mannen behandeld te worden. Bij de dokter, het loket in het gemeente huis, de winkel, ik wil voortaan ook alleen nog maar met mannen werken en vergaderen, dat praat wat makkelijkerquote:Op dinsdag 18 december 2007 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Precies, je moet eens ergens weigeren om door een Moslima geholpen te worden in een supermarkt ofzo, dan is de wereld weer te klein.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Oke, dan wens ik voortaan alleen nog maar door mannen behandeld te worden. Bij de dokter, het loket in het gemeente huis, de winkel, ik wil voortaan ook alleen nog maar met mannen werken en vergaderen, dat praat wat makkelijker![]()
Hopelijk zie je in hoe triest je wens is.
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
Mag ik nou ook een moslima winkeldame weigeren. Of heet dat gewoon rascisme?
Natuurlijk. Zoals al jaren het geval is overigens.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:19 schreef Adelante het volgende:
arts weigeren is gewoon weer onder aan de wachtlijst lijkt me!
Bovendien is je voorkeur uitspreken heel wat anders dan eisen en weigeren. Dat je liever door een vrouw behandeld wil worden is gevoelsmatig en best te begrijpen. Al zou ik, maar ik heb makkelijk praten als man, er nooit voor kiezen. Maar mensen weigeren en vrouwen eisen, wat ook nog eens negen van de tien keer door de man gedaan wordt, is gewoon discriminatie. En dat gaat te ver..quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, je moet eens ergens weigeren om door een Moslima geholpen te worden in een supermarkt ofzo, dan is de wereld weer te klein.
Ik heb er verder ook geen problemen mee hoor, maar je doet het maar gewoon met de persoon die er op dat moment is.
Kan, maar ik doe niet zo debiel en ga er gewoon vanuit dat degene die er staat er ook hoort te staan en het werk kan verrichten.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:18 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Tuurlijk, je kan toch de kassa met de blonde meid erachter kiezen, of gewoon een hele andere winkel nemen waar alleen blanke, blonde dames met cup DD werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |