abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 december 2007 @ 08:46:30 #1
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54962962
Uitgegeven: 1 december 2007 08:29
Laatst gewijzigd: 1 december 2007 08:40

AMSTERDAM - Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) overweegt het collegeld voor masteropleidingen te verhogen, of de studiebeurs voor studenten in de laatste fase van hun universitaire opleiding om te zetten in een lening. Dit zegt de bewindsman zaterdag in de Volkskrant.

Plasterk wil met met het extra geld de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bovendien denkt de minister dat verhoging van het collegegeld studenten helpt bij de keuze of ze überhaupt aan een masteropleiding willen beginnen.

"Nu stroomt tachtig procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt", zo zegt de minister in het dagblad.

Het plan is onderdeel van verschillende acties die de minister onderneemt om geld vrij te maken voor verhoging van de salarissen van leraren en het verbeteren van het onderwijs.

Onlangs maakte hij bekend dat het reguliere collegegeld met 22 euro per jaar zal worden verhoogd.

http://www.nu.nl/news/133(...)dingen_verhogen.html
pi_54963256
"Nu stroomt tachtig procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt", zo zegt de minister in het dagblad.

Nou, volgens mij maak je dat als individu nog zelf wel ff uit. Het is maar net wat je wilt. Ik vraag me af wat hij zelf gedaan heeft.
pi_54963271
En je maar afvragen waarom zo weinig mensen promoveren...Ach ja, het zat er wel aan te komen dat een Bachelor als een volwaardig diploma wordt aangezien, terwijl je toch een studie van een jaar minder achter de rug hebt (ten opzichte van het oude doctoraalsysteem).

En dus leidt de Bolognaverklaring tot een bezuiniging op de studiebeurzen en/of de overheidsbestedingen op het onderwijs (via een hogere retributie). Ik had het wel verwacht eigenlijk.

Maar wat vind jij ervan?
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:10:50 #4
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963386
quote:
Plasterk wil met met het extra geld de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bovendien denkt de minister dat verhoging van het collegegeld studenten helpt bij de keuze of ze überhaupt aan een masteropleiding willen beginnen.

http://www.nu.nl/news/133(...)dingen_verhogen.html

Een bacheloropleiding als je WO doet is NIKS waard. Je hebt dan nog helemaal NIKS geleerd wat van belang is voor een baan... het is enkel een voortraject op je master... Dit voorstel zou net zoiets zijn als iemand die VWO3 gehaald heeft een VBMO-T diploma te geven en te zeggen dat ze maar moeten gaan werken. Wat een kul....

Plasterk is echt echt ontieglijk slecht bezig. Kenniseconomie toch?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54963494
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:10 schreef maniack28 het volgende:

Plasterk is echt echt ontieglijk slecht bezig. Kenniseconomie toch?
Inderdaad belachelijk. Er kunnen natuurlijk wel miljarden worden besteed aan 'prachtwijken'.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:28:08 #6
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963501
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:26 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Inderdaad belachelijk. Er kunnen natuurlijk wel miljarden worden besteed aan 'prachtwijken'.
Of woontorens Waar de helft weer leeg staat omdat niemand 1000 euro huur per maand wil betalen
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54963540
Nederland moet het in de toekomst toch van de kenniseconomie hebben. Juist daarvoor moeten mensen zo hoog mogelijk opgeleid zijn. Meer onderwijs volgen moet juist gestimuleerd worden!
pi_54963549
Jammer, ik had veel van deze minister verwacht...
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_54963576
Deze minister weet wel waar hij over praat? De arbeidsmarkt opgaan zonder master?

En tyf n keer op met alles uit de vervolgopleiding te halen voor middelbare scholen.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:37:40 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54963581
Wat een IDIOOT! Altijd hetzelfde: roepen dat er meer geld nodig is om de kwaliteit te verbeteren, terwijl de kwaliteit nooit beter wordt, en er hooguit geld naar "commissies" gaat die onderzoeken hoe het beter zou moeten worden...

Ondertussen wordt er in m'n Master uitsluitend slecht Engels gesproken, waarbij de docent met het taalkundig niveau van een 5-jarig Engels kind voor de zaal staat, te hakkelen bij gebrek aan woordenschat, met een zeer slechte uitspraak, en een zeer lage informatie-overdracht... Maar goed, alles om een paar buitenlandse studenten (a 10.000 euro collegegeld!) binnen te slepen... Jaja, meer geld, daarvoor verslechteren ze graag het onderwijs
censuur :O
pi_54963591
Dit valt me ook enorm tegen van hem. Een land als Nederland moet het hebben van kennis, en dat zou juist aangemoedigd moeten worden, niet afgeremd.
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:39:46 #12
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54963609
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:34 schreef poepeneesje het volgende:
Jammer, ik had veel van deze minister verwacht...
Ik verwachte dat hij nog de enige zinnige minister zou zijn in dit kabinet, maar keer op keer bewijst ie het tegendeel met onzinnige CDA plannen.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:43:47 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54963638
En zo hebben we straks allemaal hetzelfde diploma op HBO-niveau, ofwel het nutteloze-management-tussenlaag-niveau.

Sowieso is het oneerlijk. Op die manier krijg je je vierjarige HBO-opleiding wél goedkoop, terwijl je bij een vierjarige WO-opleiding opeens veel meer moet betalen in het laatste jaar.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:46:22 #14
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963658
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:43 schreef Pool het volgende:
En zo hebben we straks allemaal hetzelfde diploma op HBO-niveau, ofwel het nutteloze-management-tussenlaag-niveau.

Sowieso is het oneerlijk. Op die manier krijg je je vierjarige HBO-opleiding wél goedkoop, terwijl je bij een vierjarige WO-opleiding opeens veel meer moet betalen in het laatste jaar.
WO is 5 jaar... (iig in veel gevallen), sommigen zelfs 6... dus er zijn mensen die 2 of 3 jaar meer moeten betalen dan (waaronder ik, ik begin volgend jaar met mijn master)
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:48:36 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54963673
Het is toch je eigen toekomst?
Mag je er zelf ook wel wat in investeren?

Plasterk kan beter opleidingen dichtgooien, of door studenten zelf laten betalen, die opleiden tot WW of totaal zinloos zijn; en dan dat geld besteden aan opleidingen waar je wel wat aan hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:54:10 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54963716
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

WO is 5 jaar... (iig in veel gevallen), sommigen zelfs 6... dus er zijn mensen die 2 of 3 jaar meer moeten betalen dan (waaronder ik, ik begin volgend jaar met mijn master)
De meeste WO-studies zijn 4 jaar; een driejarige bachelor en een eenjarige master. Ik heb zelf een tweejarige master gedaan, dus ik kom inderdaad ook op 5 jaar. Met alleen een WO-bachelor rechten kun je trouwens nog vrijwel niks. Je mag geen advocaat, rechter of officier worden en ook als bedrijfsjurist ben je nauwelijks interessant.

Misschien dat Plasterk alleen naar zijn eigen vakgebiedje kijkt, wanneer hij stelt dat je als bachelor kans maakt op de arbeidsmarkt, maar dat geldt echt niet voor WO-bachelors als geneeskunde, rechten en andere studies waarbij het echt draait om de afronding van de gehele opleiding.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:03:49 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54963816
Waar is die man in godsnaam mee bezig Ik had hoge verwachtingen, maar het is flater op flater...

Als er minder aanmeldingen komen bij een hoger lerarensalaris gaan uni's er alleen op achteruit.

Uberhaupt word je tegenwoordig al gemotiveerd om je uit te schrijven omdat schoolse werkgroepjes uberhaupt niet te combineren zijn met een baan/bedrijf.

Wat voor sinister plan heeft die man? Wie is hier bij gebaat? Ik zie het echt niet in.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54963886
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 08:46 schreef SuikerVuist het volgende:

Minder mensen gaan een master doen, dus de huidige lichting heeft er wel baat bij .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_54963933
Met alleen een Bachelor de arbeidsmarkt op .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_54964003
Nou wanneer gaan wij studenten de straat op?
Gezellig samen met de scholieren demonstreren.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:20:15 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54964006
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt, en toegespitst op de uitblinkende student, vind ik het niet zo'n heel slecht idee. Er lopen nu toch teveel mediocre diploma-jagertjes rond op de universiteit. Waarom zou je daar heel veel in willen investeren?

Maar:
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt

Vooralsnog is dit beleid vooral bedoeld om het ene potje met het andere te vullen. Ik kan er geen visie in ontdekken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54964071
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef -Beer- het volgende:
Nou wanneer gaan wij studenten de straat op?
Gezellig samen met de scholieren demonstreren.
Ik wilde het net voorstellen
know'm sayin?
word? word.
pi_54964099
quote:
Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor. Bovendien is het misschien zo dat HBO-juridisch/economisch een 'nutteloze-management-tussenlaag-niveau' is maar dat is bij de technische studies allerminst het geval, het lijkt mij goed om dat onderscheid te maken.
quote:
Leuke praatjes, maar het zal wel neer komen op een paar honderd euro per jaar. Daar laat je geen master voor schieten, dus waarschijnlijk is dit gewoon een ordinaire financieringsmaatregel. De kwaliteit zal slechts een dekmantel zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bolkesteijn op 01-12-2007 11:37:13 ]
pi_54964158
Op naar de kenniseconomie

Nederland is een ontwikkelingsland aan het worden. Maar dat krijg je nu Nederland een West-Europees belastingparadijs is geworden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964165
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor. Bovendien is het misschien zo dat HBO-juridisch/economisch een 'nutteloze-management-tussenlaag-niveau' is maar dat is bij de technische studies allerminst het geval, het lijkt mij goed om dat onderscheid te maken.
Ach MBO, HBO of WO allemaal hetzelfde, alleen het prijs is anders .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_54964196
Het valt mij altijd weer op hoe goed veel politici er in zijn om belangen van Nederland en Nederlanders niet te vertegenwoordigen.
pi_54964207
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef Ringo het volgende:
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt, en toegespitst op de uitblinkende student, vind ik het niet zo'n heel slecht idee. Er lopen nu toch teveel mediocre diploma-jagertjes rond op de universiteit. Waarom zou je daar heel veel in willen investeren?

Maar:

Vooralsnog is dit beleid vooral bedoeld om het ene potje met het andere te vullen. Ik kan er geen visie in ontdekken.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk echter dat selectie aan de poort daar een beter instrument voor is.
pi_54964211
Quote van Plasterk:
quote:
‘Het tempo als minister is veel hoger. In de wetenschap ben je vijf jaar met één molecuul bezig. Echt, dat is niet om te lachen. Vervolgens ga je naar een congres met de twintig andere mensen op deze wereld die hetzelfde molecuul ook al vijf jaar bestuderen en dan zeg je: ik heb de indruk dat het misschien zo zit. Als minister heb ik een agenda met elk half uur een nieuw onderwerp. Er is nog een verschil: wetenschap is een rationeel proces. In de politiek doe je veel op je gevoel. Dat is een spannend avontuur.’
Onderbuikpolitiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964276
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:36 schreef Heldopsokken het volgende:
Hier ben ik het mee eens. Ik denk echter dat selectie aan de poort daar een beter instrument voor is.
Ik denk het niet. Selectie aan de poort is slecht omdat cijfers behaald in een vooropleiding geen goed beeld geven van je prestaties in een vervolgopleiding. Ik ken genoeg gevallen van mensen met een ietwat slecht VWO-diploma en zij scoren nu erg goed in hun studie aan de universiteit. Bovendien vind ik het niet terecht dat je met een VWO-diploma, HBO-diploma of WO Bachelor-diploma nog eens aan allerlei extra eisen moet voldoen om een studie te mogen aanvangen, dat haalt de waarde van deze diploma's naar beneden.
pi_54964327
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:38 schreef alors het volgende:
Dit valt me ook enorm tegen van hem. Een land als Nederland moet het hebben van kennis, en dat zou juist aangemoedigd moeten worden, niet afgeremd.
De overheid doet er echt helemaal niks aan om Nederland om te vormen tot een op kennisgerichte economie. Je kunt dit op alle fronten waarnemen waarop de overheid beslissingen neemt, consequent kiest men voor oplossingen die het ontstaan van een kennisgerichte economie niet versnellen of zelfs afremmen. We kunnen dus denk ik ook wel stellen dat er gewoon niet de ambitie bestaat om een kennisgerichte economie te worden. Een triest beeld, dat wel.
pi_54964338
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Selectie aan de poort is slecht omdat cijfers behaald in een vooropleiding geen goed beeld geven van je prestaties in een vervolgopleiding. Ik ken genoeg gevallen van mensen met een ietwat slecht VWO-diploma en zij scoren nu erg goed in hun studie aan de universiteit. Bovendien vind ik het niet terecht dat je met een VWO-diploma, HBO-diploma of WO Bachelor-diploma nog eens aan allerlei extra eisen moet voldoen om een studie te mogen aanvangen, dat haalt de waarde van deze diploma's naar beneden.
Waarom niet? Ik vind dat een veel eerlijkere selectiemethode dan simpelweg het collegeld verhogen omdat bij dat laatste alleen de verdrukten er last van hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:47:50 #32
66825 Reya
Fier Wallon
pi_54964352
Opzich is de beredenering van Plasterk nog niet zo slecht als hier opgetekend wordt; het lijkt inderdaad de presentatie van een verkapte bezuinigingsmaatregel, maar de realiteit is ook dat sommige masters nu zodanig zijn ingericht dat ze enkel gericht zijn op het zo snel mogelijk doorlopen ervan, zodat mastertitel kan worden behaald en men de arbeidsmarkt op kan, terwijl ze qua niveau amper meer brengen dan WO-bachelors. In de VS is het vrij normaal om na je bachelor eerst te gaan werken om te sparen voor je master, en wat mij betreft is dat systeem nog niet zo slecht niet; wanneer studenten zelf moeten opdraaien voor hun master, worden ze wellicht ook kritischer tov de aangeboden kwaliteit, ook omdat met een waardeloze master je kansen op de arbeidsmarkt wellicht niet zullen verbeteren.

Echter, het is ernstig de vraag of het middel wel als zodanig toepasbaar is; de realiteit van de arbeidsmarkt is weerbarstig, en als er al verschuivingen optreden, zal dat jaren kosten. Het zou uiteindelijk wel eens zo kunnen zijn dat aan de huidige situatie niets verandert, en wellicht nog eens versterkt wordt; je krijgt nog meer incentives om sneller je master af te ronden, en nog minder studenten zullen dan de moeite (en kosten) willen opbrengen om tweejarige masters - die wel de gewenste verdieping bieden - te volgen. De beredenering is dus niet zo slecht, maar er zijn vernuftiger middelen nodig om verandering in de huidige situatie te brengen.
pi_54964354
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Ik weet echter ook dat het niveau van de masteropleidingen op dit moment flink daalt door de "zesjesstudenten" die hierin instromen. De zinsconstructies van enkele studenten zijn bedroevend. Selectie aan de poort van VWO naar WO lijkt me ook geen goed plan. Er zijn genoeg studenten die niks uitvoeren op het VWO en op het WO wel hun best gaan doen.

Misschien moet de waarde van de bachelordiploma's ook wel naar beneden, wanneer blijkt dat ze minder waard zijn. Er is wat mij betreft niks mis met een onderscheid tussen topmasters met selectie aan de poort en gewone masters. Dit is op het moment al een beetje het geval. Hiervoor hoef je alleen maar naar de onderzoeksmasters te kijken. Deze zijn duidelijk van een hoger niveau. Er is echter ook behoefte aan topmasters, die niet alleen op onderzoek gericht zijn.
pi_54964396
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De overheid doet er echt helemaal niks aan om Nederland om te vormen tot een op kennisgerichte economie. Je kunt dit op alle fronten waarnemen waarop de overheid beslissingen neemt, consequent kiest men voor oplossingen die het ontstaan van een kennisgerichte economie niet versnellen of zelfs afremmen. We kunnen dus denk ik ook wel stellen dat er gewoon niet de ambitie bestaat om een kennisgerichte economie te worden. Een triest beeld, dat wel.
Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre de kenniseconomie een doel of een middel is. We hebben in Lissabon afgesproken dat we een kenniseconomie worden. Er zijn echter geen mensen die mij er van hebben overtuigd dat dit daadwerkelijk beter voor het land is. Misschien liggen onze comparatieve voordelen wel op hele andere gebieden, zoals op transport en handel.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:53:33 #35
66825 Reya
Fier Wallon
pi_54964428
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Heldopsokken het volgende:
Misschien moet de waarde van de bachelordiploma's ook wel naar beneden, wanneer blijkt dat ze minder waard zijn. Er is wat mij betreft niks mis met een onderscheid tussen topmasters met selectie aan de poort en gewone masters. Dit is op het moment al een beetje het geval. Hiervoor hoef je alleen maar naar de onderzoeksmasters te kijken. Deze zijn duidelijk van een hoger niveau. Er is echter ook behoefte aan topmasters, die niet alleen op onderzoek gericht zijn.
Juist; tijd voor (meer) toepassingsgerichte topmasters, en die mogen best wat meer kosten - en wat hogere eisen stellen.
pi_54964492
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom niet? Ik vind dat een veel eerlijkere selectiemethode dan simpelweg het collegeld verhogen omdat bij dat laatste alleen de verdrukten er last van hebben.
Van jou had ik ook niet anders verwacht sinds je die linkse karikatuur van jezelf hoog aan het houden bent.
pi_54964498
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:03 schreef soylent het volgende:
Waar is die man in godsnaam mee bezig Ik had hoge verwachtingen, maar het is flater op flater...

Als er minder aanmeldingen komen bij een hoger lerarensalaris gaan uni's er alleen op achteruit.

Uberhaupt word je tegenwoordig al gemotiveerd om je uit te schrijven omdat schoolse werkgroepjes uberhaupt niet te combineren zijn met een baan/bedrijf.

Wat voor sinister plan heeft die man? Wie is hier bij gebaat? Ik zie het echt niet in.
Plasterk. Het erge is nog dat mijn docenten hem een enorm puike kerel vinden omdat hij ook (micro?)bioloog is ofzo
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_54964642
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"De verdrukten"... In NL!!!!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:13:06 #39
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54964684
- Alsof je alleen maar studeert om de arbeidsmarkt op te kunnen.

- Plasterk moet zich eens sterk gaan maken voor méér geld naar het onderwijs, ipv het binnen het eigen budget te zoeken. Het percentage van de overheidsbegroting dat naar onderwijs gaat in NL is nog steeds ver achter bij het Europees gemiddelde.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_54964703
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Reya het volgende:
Opzich is de beredenering van Plasterk nog niet zo slecht als hier opgetekend wordt; het lijkt inderdaad de presentatie van een verkapte bezuinigingsmaatregel, maar de realiteit is ook dat sommige masters nu zodanig zijn ingericht dat ze enkel gericht zijn op het zo snel mogelijk doorlopen ervan, zodat mastertitel kan worden behaald en men de arbeidsmarkt op kan, terwijl ze qua niveau amper meer brengen dan WO-bachelors.
Volgens mij is het probleem dat men in wezen de universitaire studie in een bachelor en master stuk gehakt hebben en dat is het dan.

Waar wellicht behoefte aan was geweest is een laag bovenop de gewone studie.

Het grote probleem zit m.i. dus gewoon in die omschakeling naar bachelor/master. Heeft m.i. geen donder toegevoegd.
pi_54964720
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:13 schreef ErikT het volgende:
Plasterk moet zich eens sterk gaan maken voor méér geld naar het onderwijs, ipv het binnen het eigen budget te zoeken.
Op zich is er niets mis met een bijdrage vragen van de studenten. Dan maar lenen. Het is een investering in je toekomst.
pi_54964740
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Van jou had ik ook niet anders verwacht sinds je die linkse karikatuur van jezelf hoog aan het houden bent.
Goh, tegenwoordig is het al links als je iedereen een goed leven gunt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:17:10 #43
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54964745
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Op zich is er niets mis met een bijdrage vragen van de studenten. Dan maar lenen. Het is een investering in je toekomst.
Is niks mis mee, mits je het invoert voor de nieuwe studenten. Dus als die regel er komt geld die voor bachelorstudenten die volgend jaar bijv. beginnen. Niet voor masterstudenten of 3e jaars bachelorstudenten die hun toekomst geplanned hebben op basis van de oude regels.

Of ben je het daar niet mee eens?
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:17:15 #44
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54964748
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is allemaal leuk en aardig, maar er wordt nooit gekeken naar het feit dat je 5 jaar later begint met geld verdienen.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:18:29 #45
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54964771
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:14 schreef DS4 het volgende:
Het grote probleem zit m.i. dus gewoon in die omschakeling naar bachelor/master. Heeft m.i. geen donder toegevoegd.
Het heeft tot zoverre iets toegevoegd dat je een studie nu politiek als 2 losse delen kan zien. Waarmee je dan vanalles kan.
pi_54964989
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:17 schreef maniack28 het volgende:

Of ben je het daar niet mee eens?
Op zich vind ik dat een overheid niet zo maar een systeem moet omgooien. Dus trapsgewijs invoeren zou ik wel prima vinden. De bulk in een keer doorvoeren over een paar jaar is leuk bedacht, maar maatregelen neem je niet voor over X jaren.
pi_54965008
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:17 schreef ErikT het volgende:

Dat is allemaal leuk en aardig, maar er wordt nooit gekeken naar het feit dat je 5 jaar later begint met geld verdienen.
A. dat haal je makkelijk in als je wil

B. als je minverdienende blijft hoef je niet eens terug te betalen. Het is lenen met bizar goede condities.
pi_54965048
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:18 schreef ErikT het volgende:

Het heeft tot zoverre iets toegevoegd dat je een studie nu politiek als 2 losse delen kan zien. Waarmee je dan vanalles kan.
Dat noem ik dus een nadeel (jij waarschijnlijk ook).

Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van dat nieuwe onderwijs idee. Ook onderwijs in de Engelse taal vind ik belachelijk. Juist bij diepgaan is nuance belangrijk. Als zowel docent als leerling de taal niet volledig beheerst (en dat heb je nu eenmaal als het niet je moerstaal is uitz. daargelaten) vallen die nuances weg.

Zeer recent nog de kwalijke gevolgen daarvan hier op het forum gezien.
pi_54965070
Kun je net zo goed alleen MBO doen en dan de arbeidsmarkt op gaan, waarom zou je door leren
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:50:26 #50
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54965252
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:39 schreef Xith het volgende:
Kun je net zo goed alleen MBO doen en dan de arbeidsmarkt op gaan, waarom zou je door leren
En zelfs dat hoeft niet.

Devaluatie van het onderwijs, hoezo dan?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_54965352
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:33 schreef Underdoggy het volgende:
Nederland moet het in de toekomst toch van de kenniseconomie hebben. Juist daarvoor moeten mensen zo hoog mogelijk opgeleid zijn. Meer onderwijs volgen moet juist gestimuleerd worden!
Ik ben meer een voorstander van investeren in de huidige arbeidscapaciteit. Niet in de jeugd. Een geavanceerder product, daar draait het om. R & D op de werkvloer.
pi_54965455
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:17 schreef ErikT het volgende:
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar er is uitgerekend dat diploma in het Hoger Onderwijs je zoveel meer salaris oplevert dat zelfs als je helemaal geen studiefinanciering zou krijgen, en alles zou lenen, je er nog steeds gigantisch veel voordeel van hebt. En da's dan alleen nog maar het financiele voordeel.

Ik ben het ook met Ringo eens dat het absoluut niet nodig is dat die hele horde middelmatige miepjes, die enkel een VWO-diploma hebben kunnen halen omdat dat tegenwoordig niets meer voorstelt, of die zelfs geen VWO-diploma konden halen en via een HBO-propedeuse binnenkomen, na drie jaar hooguit middelmatige resultaten behalen in de bachelorfase, allemaal ook nog doorstromen naar een master. Niet nodig? Sterker nog: gewoon niet wenselijk. Het zou de serieuze, getalenteerde studenten ten goede komen als ze in elk geval in de masterfase van die groep mede'studenten' zijn verlost.

Selectie aan de poort kun je alleen toepassen als je alleen naar de cijfers van het Centraal Eindexamen kijkt. En, voor mijn part, naar motivatie, talent, intelligentie, creativiteit, whatever. In elk geval niet naar de cijfers op het diploma, want in de schoolexamencijfers zijn er per school gigantische verschillen, en hoe slechter de school, hoe hoger over het algemeen de SE-cijfers.

En tja, het schijnt al een welhaast onmogelijke klus te zijn geweest voor Plasterk om het geld binnen te halen dat ie nu heeft binnengehaald. Dat ie niet nog veel meer te besteden heeft lijkt mij niet iets dat je nou speciaal Plasterk in de eerste plaats zou moeten verwijten.
pi_54965515
Net na de kabinetsformatie vond ik Plasterk nog een van de weinige normale mensen in dit kabinet, maar nu is het de grootste lamlul die er rond loopt
pi_54965545
Als Plasterk graag een miljard extra wil, dan gaat hij maar hoge boetes sturen naar de stakende scholieren en bezuinigen op de stakende leraren. Extra geld, plus goed voor het onderwijs
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:38:39 #55
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_54966220
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 08:46 schreef SuikerVuist het volgende:
en zo blijkt dat de BaMa natuurlijk gewoon "internationaal is fantastisch"- gelul was en een dekmantel voor het inkorten van de opleidingen met nog eens 25%...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_54966359
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:01 schreef thaleia het volgende:
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar er is uitgerekend dat diploma in het Hoger Onderwijs je zoveel meer salaris oplevert dat zelfs als je helemaal geen studiefinanciering zou krijgen, en alles zou lenen, je er nog steeds gigantisch veel voordeel van hebt. En da's dan alleen nog maar het financiele voordeel.
Volgens die redenatie zou ik Plasterk best kunnen volgen maar doe het dan over de hele linie. Maak studiefinanciering maar een lening, je investeert in jezelf dus kun je dat ook best terugbetalen.

Plasterk lijkt het echter alleen maar te doen om wat gaten in z'n begroting te vullen en in plaats van Nederland voorop te laten lopen qua kennis ziet hij net zo lief dat Nederlandse afgestudeerden net voldoende gekwalificeerd zijn voor de arbeidsmarkt
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_54966856
quote:

idd nu kun je wel de markt op met je bachelor maar wat als het economisch minder wordt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_54966958
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

hoho we hebben wel het inovatieplatform wat miljoenen kost maar niets oplevert

Maar je ziet het idd terug in alles
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 1 december 2007 @ 14:23:52 #59
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54967095
Ja, die SenterNovem subsidieregelingen ook, hoeveel is daarvoor beschikbaar sinds Zalm, een half miljard per jaar? Lekker van geprofiteerd met m'n bedrijf, maar het blijft natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Als werkgever zou ik meer hebben aan goed geschoold (HBO en uni) technisch personeel dat praktisch niet te vinden is. Waarom ze het aantal afgestudeerden nog verder proberen te drukken is de grote vraag.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 1 december 2007 @ 14:24:57 #60
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_54967131
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef Ringo het volgende:
Maar:

Zoals álle beleid van het huidige kabinet:

Intellectuele leegte van de sociaal-democraten: materialisme
pi_54968347
Het komt allemaal ten goede van de Nederlandse kenniseconomie!

Of niet.
pi_54968630
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:28 schreef OldJeller het volgende:
Het komt allemaal ten goede van de Nederlandse kenniseconomie!
Is die er dan?
  zaterdag 1 december 2007 @ 15:44:15 #63
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54968673
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Is die er dan?
De overheid maakt ons graag wijs dat we een kenniseconomie hebben. Net als dat ze ons graag wijsmaken dat we in een rijk land wonen...
censuur :O
pi_54968681
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:23 schreef soylent het volgende:
Ja, die SenterNovem subsidieregelingen ook, hoeveel is daarvoor beschikbaar sinds Zalm, een half miljard per jaar? Lekker van geprofiteerd met m'n bedrijf, maar het blijft natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Als werkgever zou ik meer hebben aan goed geschoold (HBO en uni) technisch personeel dat praktisch niet te vinden is. Waarom ze het aantal afgestudeerden nog verder proberen te drukken is de grote vraag.
De subidie verdampt op die manier weer geheel doordat er hogere lonen worden betaald aan de werknemers omdat deze schaars zijn. Het is net als met het introduceren van exoten in inheemse biotopen, hoe goed je er ook over nadenkt het draait er altijd op uit dat het ene gat met het andere gat wordt gevuld (in Australie kan men er je alles over vertellen). Het vervelende is dat een hoop mensen nog steeds geloof hebben in deze zeer primitieve vormen van stimulering.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 01-12-2007 15:55:28 ]
pi_54968772
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:44 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid maakt ons graag wijs dat we een kenniseconomie hebben. Net als dat ze ons graag wijsmaken dat we in een rijk land wonen...
En het vervelende is dat ik die houding in nog geen 100 jaar zie veranderen, we blijven dus ons hele leven opgescheept met een falende overheid. Vluchten kan nog maar naar een paar plekken op aarde.
pi_54969139
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:56 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik ben meer een voorstander van investeren in de huidige arbeidscapaciteit. Niet in de jeugd. Een geavanceerder product, daar draait het om. R & D op de werkvloer.
Zonder goede universitair onderwijs vindt je simpelweg niet de mensen om de R&D plekken te vullen met top talent. Masters duurder maken heeft als direct resultaat minder studenten. Niet meer kansarme, maar ook minder kansrijke, omdat geld de enige belemmering wordt.

Investeren in de jeugd kan uit als land. Krijg je zoveel meer voor terug. Van het huidige beleid zien we het resultaat over 30 jaar (1 generatie). Dat is de moeilijke verantwoordelijkheid die de overheid heeft. Onderwijs is lange termijn denken.
  zaterdag 1 december 2007 @ 16:20:20 #67
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54969394
Hé, maar, die kenniseconomie komt natuurlijk niet van de grond door zoveel mogelijk mensen een master te laten halen op kosten van de staat.

Als je masteropleidingen een stuk duurder maakt, en daar een goed leningenstelsel tegenover zet, en met het binnengekomen geld investeert in de kwaliteit van het onderwijs (dat heet: zware, intensieve studie- en onderzoekstrajecten onder hoogstaande begeleiding), kijk, dán heb je een punt.

Een gezonde kenniseconomie is een kwestie van kwaliteitstimulering. Je moet willen investeren in de intellectuele elite. Als je op papier 30% van de schoolgaande populatie WO-geschikt maakt (dus als je gaat voor kwantiteit), zien je cijfers er weliswaar prachtig uit maar op de lange termijn levert het een samenleving heel weinig op.
pi_54969397
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:08 schreef Underdoggy het volgende:
Zonder goede universitair onderwijs vindt je simpelweg niet de mensen om de R&D plekken te vullen met top talent. Masters duurder maken heeft als direct resultaat minder studenten. Niet meer kansarme, maar ook minder kansrijke, omdat geld de enige belemmering wordt.
Het is denk ik te simpel om te zeggen dat je met een stevig niveau op de R&D er bent als kenniseconomie. Kennis staat namelijk niet gelijk aan innovatie. Innovatie is een iteratief proces waarbij constant de cyclus probleemanalyse --> ontwerpproces --> feedback wordt doorlopen. Een goede informatie uitwisseling tussen verschillende takken in het bedrijfsleven is dus net zo belangrijk. Verder is de samenwerking tussen kennisontwikkelaars (universiteiten en R&D afdelingen) en kennisgebruikers (in het ontwerpproces) ook erg belangrijk. Hoe optimaler deze uitwisselingen van informatie verlopen hoe meer je kunt spreken van een kenniseconomie.
  zaterdag 1 december 2007 @ 16:35:18 #69
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54969689
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 09:52 schreef RubberenRobbie het volgende:

Maar wat vind jij ervan?
Ik ben geen voorstander. Ook de uitblinkers / de mensen die hun bachelor keurig binnen drie jaren halen en verder willen studeren worden op deze manier financieel genaaid. Plasterk kan er beter voor zorgen dat het aantal studenten dat niet genoeg presteert wordt aangepakt.
pi_54969790
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:35 schreef SuikerVuist het volgende:
Ik ben geen voorstander. Ook de uitblinkers / de mensen die hun bachelor keurig binnen drie jaren halen en verder willen studeren worden op deze manier financieel genaaid. Plasterk kan er beter voor zorgen dat het aantal studenten dat niet genoeg presteert wordt aangepakt.
Nee, Plasterk moet er voor zorgen dat de studenten die op WO niet goed presteren niet eens aan een VWO diploma kunnen komen. Het VWO is veel te simpel geworden waardoor er nu ook aardig wat mensen op het WO zitten die daar niet thuis horen. Dat is een trend die met de komst van de Tweede Fase is ingezet, vanaf toen is het VWO namelijk een brede opleiding geworden die aan diepgang heeft ingeboet. De hele trein van opleidingen (basis middelbaar hoger) moet weer zelfreinigend worden, als dat goed op de rails staat hoeft men op de universiteit niet meer allerlei kunstgrepen te doen om de student aan de studie te krijgen.
pi_54969861
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:20 schreef Ringo het volgende:
Als je masteropleidingen een stuk duurder maakt, en daar een goed leningenstelsel tegenover zet, en met het binnengekomen geld investeert in de kwaliteit van het onderwijs (dat heet: zware, intensieve studie- en onderzoekstrajecten onder hoogstaande begeleiding), kijk, dán heb je een punt.
Dat dus Dan kunnen studenten ook gewoon investeren in zichzelf in plaats van dat de overheid dat moet doen. Nu lijkt Plasterk het doorstuderen haast wel te willen bestraffen Lekker motiverend hoor, en maar klagen over een zesjescultuur Waar je ook naar kijkt; zodra je boven het midden komt dan wordt je keihard gestraft.
pi_54970476
Belachelijk dus, als er iets is dat dit land juist wel nodig heeft zijn het hoger-opgeleiden, en die kans moet iedereen hebben.
pi_54970577
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:20 schreef Ringo het volgende:
Hé, maar, die kenniseconomie komt natuurlijk niet van de grond door zoveel mogelijk mensen een master te laten halen op kosten van de staat.

Een gezonde kenniseconomie is een kwestie van kwaliteitstimulering. Je moet willen investeren in de intellectuele elite. Als je op papier 30% van de schoolgaande populatie WO-geschikt maakt (dus als je gaat voor kwantiteit), zien je cijfers er weliswaar prachtig uit maar op de lange termijn levert het een samenleving heel weinig op.
Dat is inderdaad niet een heel slecht idee, maar je schrikt teveel mensen af met een leningenstelsel, zeker als ze wel erg veel geld moeten lenen. Nu is het prima, waarom moet elke minister weer zijn stempel duwen door met compleet onnodige en toch verregaande plannen te komen...
pi_54970605
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_54970699
Tja, ik vind opzich niet zoveel mis aan betalen voor je opleiding. Later profiteer je er ook van, dus waarom zou je daar nu niet in willen investeren?

Waar ik het dan wel oneens mee ben is dat het idee weer alleen over masters spreekt, dit is natuulijk compleet krom.
  zaterdag 1 december 2007 @ 17:27:28 #76
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54970797
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, Plasterk moet er voor zorgen dat de studenten die op WO niet goed presteren niet eens aan een VWO diploma kunnen komen. Het VWO is veel te simpel geworden waardoor er nu ook aardig wat mensen op het WO zitten die daar niet thuis horen. Dat is een trend die met de komst van de Tweede Fase is ingezet, vanaf toen is het VWO namelijk een brede opleiding geworden die aan diepgang heeft ingeboet. De hele trein van opleidingen (basis middelbaar hoger) moet weer zelfreinigend worden, als dat goed op de rails staat hoeft men op de universiteit niet meer allerlei kunstgrepen te doen om de student aan de studie te krijgen.
Het ene sluit het andere niet uit. De bovengenoemde trein staat nog niet op de rails, dus Plasterk mag wat mij betreft studenten die niet goed presteren "ontmoedigen" om verder te studeren. Reactief optreden is ondergewaardeerd.
pi_54971520
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 17:27 schreef SuikerVuist het volgende:
Het ene sluit het andere niet uit. De bovengenoemde trein staat nog niet op de rails, dus Plasterk mag wat mij betreft studenten die niet goed presteren "ontmoedigen" om verder te studeren. Reactief optreden is ondergewaardeerd.
Ik vind het eerlijk gezegd niet fijn studeren als de prestatieregeling de hele tijd als een zwaard van Damocles boven je hangt, het bederft voor mij zeker een deel van de lol die ik aan studeren kan beleven. Dat is mijn grootste bezwaar tegen een dergelijk optreden.
pi_54971556
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 17:27 schreef SuikerVuist het volgende:
Dat gebeurd al Afstuderen levert je kwijtschelding van je studieschuld op. Als je je propedeuse (weet niet hoe ze dat nu genoemd hebben) niet in twee jaar haalt dan krijg je een negatief bindend studieadvies. Er zitten dus al enige reactieve maatregelen in.
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:08:06 #79
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_54971577
Probleem A oplossen door probleem B te creëren. Als je geld nodig hebt, haal het dan uit het koningshuis.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:13:21 #80
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54971656
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

A. dat haal je makkelijk in als je wil

B. als je minverdienende blijft hoef je niet eens terug te betalen. Het is lenen met bizar goede condities.
Ja dat is allemaal waar, maar een student leeft toch 5 jaar in relatieve armoede.
pi_54971721
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:13 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ja dat is allemaal waar, maar een student leeft toch 5 jaar in relatieve armoede.
Nou nou

Dat kan ik me niet herinneren eerlijk gezegd.
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:19:58 #82
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54971777
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat noem ik dus een nadeel (jij waarschijnlijk ook).
Uiteraard.
quote:
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van dat nieuwe onderwijs idee. Ook onderwijs in de Engelse taal vind ik belachelijk. Juist bij diepgaan is nuance belangrijk. Als zowel docent als leerling de taal niet volledig beheerst (en dat heb je nu eenmaal als het niet je moerstaal is uitz. daargelaten) vallen die nuances weg.
Mmm. Hiermee ben ik het oneens. Onderwijs bestaat om te leren. Zo'n discussie hoeft niet meteen goed te gaan. Wat belangrijk is, is dat een discussie tussen profs en promovendi uit verschillende landen goed gaat. En dus moet er wel degelijk in het Engels onderwezen worden. (Waarbij alles natuurlijk ook in het NL beschikbaar moet zijn.)
quote:
Zeer recent nog de kwalijke gevolgen daarvan hier op het forum gezien.
OK. Maar dit forum heeft natuurlijk niks met wetenschap te maken. Of met fatsoenlijke discussies.
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:21:32 #83
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54971817
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:17 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Nou nou

Dat kan ik me niet herinneren eerlijk gezegd.
Nou mensen die direct naar hun middelbare school gingen werken konden meteen een auto rijden enz. Ik niet hoor. (Ik vind het niet erg, maar daar gaat het niet om. Ik vind het 'ze halen het wel in' argument te eenzijdig.)
pi_54972010
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Net als dat ze ons graag wijsmaken dat we in een rijk land wonen...
Jij wil nu serieus net gaan doen alsof dat niet zo is?
pi_54972110
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:13 schreef ErikT het volgende:

Nou... Ikzelf leefde als een god in Frankrijk, maar was misschien niet de norm. De norm was in ieder geval goed genoeg om meerdere dagen per week de avond in de horeca (en de nacht in een Ufje...) door te brengen.

Armoede? Nou, ik dacht het niet!
pi_54972148
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou... Ikzelf leefde als een god in Frankrijk, maar was misschien niet de norm. De norm was in ieder geval goed genoeg om meerdere dagen per week de avond in de horeca (en de nacht in een Ufje...) door te brengen.

En werkte je voor je geld, of kreeg je dat van pappie?
  zaterdag 1 december 2007 @ 18:39:50 #87
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54972182
quote:
de avond in de horeca (en de nacht in een Ufje...)

Een masteropleiding: 6000 euro
Een nacht in een Ufje: Priceless
pi_54972247
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:19 schreef ErikT het volgende:

Onderwijs bestaat om te leren. Zo'n discussie hoeft niet meteen goed te gaan. Wat belangrijk is, is dat een discussie tussen profs en promovendi uit verschillende landen goed gaat. En dus moet er wel degelijk in het Engels onderwezen worden.
Je gaat er ten onrechte vanuit dat die discussie tussen profs en promovendi goed gaat als er maar in het Engels wordt onderwezen. Daar geloof ik dus niets van.

Volgens mij is het beter om in het Nederlands te leren (in ieder geval grotendeels) en een goede cursus vakjargon in het Engels er naast.
quote:
OK. Maar dit forum heeft natuurlijk niks met wetenschap te maken. Of met fatsoenlijke discussies.
Het was stuitend om te zien dat iemand de Nederlandse terminologie in zijn vakgebied niet kende (en dat lag natuurlijk aan mij omdat ik de ouderwetse onderwijsvorm had gekregen van communisten die 10 jaar geleden het in NL voor het zeggen hadden, oid...). Als dat het resultaat is van onderwijs in het Engels... Dan laat maar.
pi_54972295
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:38 schreef Evil_Jur het volgende:

En werkte je voor je geld, of kreeg je dat van pappie?
Mijn pappie was al dood voordat ik naar de Uni ging en mijn moeder heeft de geldkraan altijd netjes dicht gehouden. Ik heb er dus mijn handjes voor laten wapperen. Niets mis mee overigens.
pi_54972317
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:39 schreef Pool het volgende:

Een nacht in een Ufje: Priceless
Precies!
pi_54972345
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn pappie was al dood voordat ik naar de Uni ging en mijn moeder heeft de geldkraan altijd netjes dicht gehouden. Ik heb er dus mijn handjes voor laten wapperen. Niets mis mee overigens.
Zeker niet, voor mij geldt (toevallig precies) hetzelfde. Ik was alleen even bang dat je het zo ruim had zonder dat je daar zelf iets voor had gedaan.
pi_54972911
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 18:47 schreef Evil_Jur het volgende:

Ik was alleen even bang dat je het zo ruim had zonder dat je daar zelf iets voor had gedaan.
Op zich is daar ook niets mis mee (ik ga dat voor anderen niet bepalen), dus "bang" lijkt mij niet de juiste term. Maar ik ben wel blij dat ik toen al geleerd heb om de handjes uit de mouwen te steken en dat geld niet komt aanwaaien. Wat sommigen die ik ken wel lijken te denken.
  zaterdag 1 december 2007 @ 19:23:59 #93
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54973202
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 17:17 schreef Evil_Jur het volgende:
Dat is inderdaad niet een heel slecht idee, maar je schrikt teveel mensen af met een leningenstelsel, zeker als ze wel erg veel geld moeten lenen.
Tijd voor een mentaliteitsverandering dus. Je kan als beleidsmaker niet altijd afgaan op de onderbuikgevoelens van degenen die je moet bedienen. Je moet visie hebben, en die visie in maatregelen vertalen.

Als je studenten meer op hun persoonlijke lening laat leunen, doe je ook een groter beroep op hun eigen verantwoordelijkheid. Zo worden het geen handophouders, maar mensen die heel bewust hun eigen opleiding (en toekomst) vormgeven.
Ambitieuze jongeren zullen een goed opleidingsplan in elkaar timmeren en doelgericht met hun studie aan de slag gaan. Minder ambitieuze jongeren zullen eerder het studiebijltje erbij neerleggen en sneller aan het werk gaan.
De categorie lamzakken én de categorie onder-de-middenmoot houdt je zo weg van de universiteit, zodat er meer plaats vrij komt voor de echte intelligentsia.
  zaterdag 1 december 2007 @ 22:13:54 #94
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_54977709
quote:
  zaterdag 1 december 2007 @ 22:19:00 #95
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_54977851
Een ontzettend tegenvallende minister die op zijn Buitenhof columns is binnengehaald en plannen uitvoert die ze zelfs bij het CDA te gortig vinden.

Dit is er 1 van, die man valt voor mij ontzettend door de mand.
  zondag 2 december 2007 @ 00:33:34 #96
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_54981256
That makes two: Plasterk stond hoog op mijn verlanglijstje, maar door aankomende studenten zodanig te demotiveren verder te studeren, heeft hij het ook bij mij afgedaan.

Toch denk ik dat Plasterk binnenkort weer met een idee zal komen om studenten te pesten.
pi_54982100
Bezuinig anders eens op andere zaken...

* retteketet stoot een nephoest uit die klinkt als 'defensie'
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  zondag 2 december 2007 @ 01:12:28 #98
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54982160
quote:

[..]

Ik dacht ik onderstreep "relatief", maar het mocht niet baten.

Als je niet wilt begrijpen wat ik zeg, dan houdt het op.
pi_54982305
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:12 schreef ErikT het volgende:

Ik dacht ik onderstreep "relatief", maar het mocht niet baten.
Relatief ten opzichte van wat dan? Want als je op je 18e al gaat werken verdien je dus minimumjeugdloon en dan heb je echt niet een inkomen wat hoger is dan de gemiddelde student met stufi, bijbaantje, en overig inkomen (dan weer bijdrage ouders, dan weer lening (strikt genomen geen inkomen, maar toch), enz.).

Ik had dus relatief heel goed gelezen. Die 18-jarigen werken en kunnen daarvan misschien een toyota starslet kopen en één dag in de week uit... en dan is het geld wel op naast eten en wonen (vaak gewoon bij de ouders, die dan terecht een bijdrage vragen).
pi_54983557
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:09 schreef retteketet het volgende:

Ja inderdaad. Wel naar Afganistan, wat ook weer een miljard ofzo kost. Opzich prima, maar focus dan op 1 front, want de Nederlanders zitten nog op tal van ander plaatsen in de wereld. Wij zijn een klein land dus 1 project per keer is meer dan genoeg.
pi_54983666
quote:
Op zondag 2 december 2007 01:09 schreef retteketet het volgende:

Ik dacht eerder aan het bezuinigen op de sociale zekerheid, dat kan allemaal best wat minder. Als je nog verder wilt bezuinigen op defensie dan vind ik dat je moet je zeggen we heffen het leger op. Dat is duidelijk en dan wordt er ook niemand voor de gek gehouden.
quote:
Op zondag 2 december 2007 02:55 schreef -Beer- het volgende:
Ja inderdaad. Wel naar Afganistan, wat ook weer een miljard ofzo kost. Opzich prima, maar focus dan op 1 front, want de Nederlanders zitten nog op tal van ander plaatsen in de wereld. Wij zijn een klein land dus 1 project per keer is meer dan genoeg.
Het is niet defensie dat 1 miljard kost, het zijn de missies die defensie uitvoert die een miljard kosten. Missies waaruit vanuit BuZa of Ontwikkelingssamenwerking vraag naar bestaat. Het is dus totaal onterecht dat miljard aan defensie toe te rekenen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-12-2007 03:24:07 ]
  zondag 2 december 2007 @ 07:11:10 #102
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_54984338
Mensen, is dit niet gewoon een proefballon van Plasserd om straks met een minder zware bezuiniging te komen, die toch klote is?
Iedereen opgelucht, maar ondertussen heeft ie wel zijn bezuiniging doorgevoerd.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_54988200
quote:
Op zondag 2 december 2007 07:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Mensen, is dit niet gewoon een proefballon van Plasserd om straks met een minder zware bezuiniging te komen, die toch klote is?
Iedereen opgelucht, maar ondertussen heeft ie wel zijn bezuiniging doorgevoerd.
Dat is idd wel heel erg duidelijk. Eerst begint hij met het idee om de basisbeurs af te schaffen, waarvan hij van te voren ook wel wist dat het niks zou worden en dat er tal van protesten zouden komen. Nu is hij al zogenaamd aan het afzwakken door het collegeld met ¤ 25 per jaar te verhogen en de masteropleidingen duurder te maken. En jahoor, de protesten zijn al een heel stuk minder.

Politici, ze zijn ook allemaal hetzelfde
pi_54989200
Ik ben het op zich met de plannen eens, met als voorwaarde dat er een beursensysteem komt: zeer goede scholieren/studenten dienen te worden gestimuleerd door een beurs te verstrekken. Dus mensen die zich al op de middelbare school onderscheiden door zeer goede resultaten krijgen een bachelorsbeurs. Degenen die zich tijdens de bacheloropleiding vervolgens onderscheiden met zeer hoge cijfers krijgen een masterbeurs. Op die manier beloon je mensen die bovengemiddeld presteren, je stimuleert ze én nog veel belangrijker: kinderen met ouders die niets kunnen bijdragen maar die wel potentie hebben, geef je een steun in de rug. De maatschappij heeft er immers ook belang bij dat het beste uit mensen gehaald wordt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 2 december 2007 @ 15:15:40 #105
124676 RobertoCarlos
pi_54990934
quote:
Op zondag 2 december 2007 14:01 schreef mane het volgende:
. De maatschappij heeft er immers ook belang bij dat het beste uit mensen gehaald wordt.
Vraag is of dat zo wel gebeur met selectie op de middelbare school.......
pi_55000052
Tja je moet ergens op selecteren, weet jij iets beters? Ik vind het voorstel van mane zo gek nog niet. Het is belangrijk dat het hoger onderwijs toegankelijk blijft voor talenten. En als een middelmatige student die niet zo heel veel zin heeft om veel uit te voeren ook graag een master wil doen kan ie lenen, daar ga je ook niet dood van.
  zondag 2 december 2007 @ 22:15:13 #107
123170 alors
zlata1234
pi_55001679
Dat beurzensysteem vind ik op zich zo gek nog niet. Wat nu meestal gebeurt is dat op de middelbare de meeste een 6 wel prima vinden, en op het HBO is een voldoende een voldoende. Of je nu een 8 of een 5,5 hebt, je krijgt je punten wel, dus waarom zou je er meer moeite voor doen?
Door beurzen worden mensen wel meer gestimuleerd om hun best te doen, dat zou niet verkeerd zijn. Die zesjescultuur is ook niet heilig.
know'm sayin?
word? word.
pi_55002426
Als je wil dat mensen niet automatisch een master doen, is het dan niet veel simpeler om eisen aan de resultaten van de bachelor te gaan stellen? Dit i.p.v. selectie op grond van centen of selectie op de grond van VWO-eindcijfers?

Het onderwijs wordt er niet beter op als het duurder wordt. Dan blijven heus niet alleen slimme gemotiveerde mensen over. Ook dan zullen er omhoogstaande kraagjes in de collegebanken zitten, want pappa steekt graag geld in de master van Floris Jan, omdat een master een goeie investering is. En dan mag Floris Jan er best wel wat langer over doen en bier drinken met zijn vriendjes, want dat heeft pappa zelf ook gedaan tijdens zijn studie.

En selectie op de VWO eindlijst? Ik ken er zoveel die niks deden op het het VWO. Soms heb ik het idee dat juist de slimmeren waren. Op de universiteit gaan ze alsnog hard werken (soms) En dat vertaalt zich in een mooi cijfer op de bachelorthese.

Daar heb je dan het beste ijkpunt. Zorg ervoor dat een master alleen toegankelijk is met een 7 of hoger op de bachelorthese. Zo kan iedereen die kan en wil een master doen. En zonder middelmatige 'vingeropstekers' in de collegezaal (meneeheer, moeten we dit ook weten voor het tentamen?). Zo laat je mensen ook niet boeten voor de puber die ze waren op het VWO.
pi_55003858
Dat schrijft mane toch ook? Voor de master selecteren op de resultaten in de bachelorfase.

Wil je ook voor de bachelor selecteren dan kun je niet anders dan kijken naar de middelbare school. Maar da's ook prima: zal best dat mensen op de middelbare school nu totaal niet werken maar als ze eenmaal weten dat er iets van afhangt doen ze het echt wel.

Ik denk overigens dat je lang niet alle matige studenten buiten houdt met een eis van een 7, maar goed hoe ze precies zouden moeten selecteren doet er nu even niet toe.
pi_55004555
quote:
Op zondag 2 december 2007 23:26 schreef thaleia het volgende:
Dat schrijft mane toch ook? Voor de master selecteren op de resultaten in de bachelorfase.

Wil je ook voor de bachelor selecteren dan kun je niet anders dan kijken naar de middelbare school. Maar da's ook prima: zal best dat mensen op de middelbare school nu totaal niet werken maar als ze eenmaal weten dat er iets van afhangt doen ze het echt wel.

Ik denk overigens dat je lang niet alle matige studenten buiten houdt met een eis van een 7, maar goed hoe ze precies zouden moeten selecteren doet er nu even niet toe.
Lager dan een 10 niet binnenlaten. We hebben namelijk alleen behoefte aan het beste van het beste! Keihard selecteren, wie niet beter kan gaat maar putjesscheppen!
pi_55004791
quote:

Nouja, niet precies. Ik zou de prijs van een master gewoon hetzelfde houden,i.p.v. hem duurder maken en slimmeriken dan een beurs. Ik zeg gewoon, met lager dan een 7 kom je er niet op. Dit houdt matig presterende opgezette boordjes buiten de deur, die studeren op pappa's kosten.
pi_55005047
quote:
Op zondag 2 december 2007 23:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nouja, niet precies. Ik zou de prijs van een master gewoon hetzelfde houden,i.p.v. hem duurder maken en slimmeriken dan een beurs. Ik zeg gewoon, met lager dan een 7 kom je er niet op. Dit houdt matig presterende opgezette boordjes buiten de deur, die studeren op pappa's kosten.
Maar de relevante vraag is: zit Nederland wel te wachten op een (kleine) elite van hoogopgeleiden en een veel grotere groep die een gemankeerde opleiding heeft gedaan?
  maandag 3 december 2007 @ 00:19:28 #113
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_55005304
quote:

Wat een onzin, als je je bachelor hebt gehaald heb je een diploma. Dat moet genoeg zijn om een master te doen. Net zoals dat alleen je VWO-diploma genoeg moet zijn om een studie te doen, dan moeten er ook niet ineens eisen aan de cijfers gesteld worden. Zo'n diploma is gewoon een bewijs van bepaalde vaardigheden, en als die vaardigheden voldoende zijn voor een diploma maar niet voldoende voor een vervolgstudie, moet je gewoon dat diploma niet geven. Een voldoende heet niet voor niets een voldoende. Als dit later ineens onvoldoende blijkt te zijn, ben je scheef bezig.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_55014104
quote:
Op maandag 3 december 2007 00:08 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar de relevante vraag is: zit Nederland wel te wachten op een (kleine) elite van hoogopgeleiden en een veel grotere groep die een gemankeerde opleiding heeft gedaan?
Nouja, volgens Plasterk mag kennelijk niet iedreen met een bachelor een master gaan doen, dus híj zit er in ieder geval wel op te wachten...

Vind het eigenlijk zelf ook een vage redenering. Alsof je bijvoorbeeld VWO in twee stukken splist, 5 en 6 ineens een andere naam geeft (VWO Deel 2), en vervolgens zegt dat mensen eens bij zichzelf te rade moeten gaan of ze VWO deel 2 ook moeten doen, want deel 1 is immers een volwaardige opleiding.

Maar als dat dan toch zo nodig moet, is selectie op geld zo ongeveer het domste criterium. De uni zit vol met mensen die er niet horen. Als je dan toch een groep weg wil jagen is dit een mooie gelegenheid om je van de zesjesstudenten te ontdoen.
pi_55015224
quote:
Op maandag 3 december 2007 15:28 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Nouja, volgens Plasterk mag kennelijk niet iedreen met een bachelor een master gaan doen, dus híj zit er in ieder geval wel op te wachten...

Vind het eigenlijk zelf ook een vage redenering. Alsof je bijvoorbeeld VWO in twee stukken splist, 5 en 6 ineens een andere naam geeft (VWO Deel 2), en vervolgens zegt dat mensen eens bij zichzelf te rade moeten gaan of ze VWO deel 2 ook moeten doen, want deel 1 is immers een volwaardige opleiding.

Maar als dat dan toch zo nodig moet, is selectie op geld zo ongeveer het domste criterium. De uni zit vol met mensen die er niet horen. Als je dan toch een groep weg wil jagen is dit een mooie gelegenheid om je van de zesjesstudenten te ontdoen.
Vroeger mocht iedereen met een VWO diploma gaan studeren, en als je eenmaal studeerde had je één studie (die ook nog eens langer duurde...), en een zes deed je daar gewoon slagen. Nu moet je blijkbaar nog een keer selecteren, en is een zes niet meer voldoende. Als je dan ook nog eens weet dat Nederland de afgelopen 25/30 jaar enorm heeft bezuinigd op het (hoger) onderwijs, trek je toch al snel de conclusie dat dit gewoon weer een bezuinigingsmaatregel is, de zoveelste...
pi_55017941
quote:
Op maandag 3 december 2007 16:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Vroeger mocht iedereen met een VWO diploma gaan studeren, en als je eenmaal studeerde had je één studie (die ook nog eens langer duurde...), en een zes deed je daar gewoon slagen. Nu moet je blijkbaar nog een keer selecteren, en is een zes niet meer voldoende. Als je dan ook nog eens weet dat Nederland de afgelopen 25/30 jaar enorm heeft bezuinigd op het (hoger) onderwijs, trek je toch al snel de conclusie dat dit gewoon weer een bezuinigingsmaatregel is, de zoveelste...
Mijn visie in t kort.Vroeger : alleen rijkeluisjochies studeerden. Wel of niet studie volgen hing af van status pappa, niet van talent. Gevolg: lage kwaliteit studenten.

Overgangsperiode Het hoger onderwijs werd open gegooid voor arbeiders jongeren, Talent ging een grotere rol spelen. Gevolg. Meer studenten van betere kwaliteit. Maar ook meer studenten, waaronder veel matige.

Kennelijk is de situatie nu dat er teveel studenten zijn.

Nu zou het mooi zijn alleen de goeie studenten er uit te pikken, dan hebben we alleen nog maar studerten met een hoge kwaliteit op ons masteronderwijs.

En als veel mensen alleen bachelor doen wordt het ok niet gezien als gemankeerde opleiding.
pi_55018198
quote:
Op maandag 3 december 2007 00:19 schreef TC03 het volgende:
Wat een onzin, als je je bachelor hebt gehaald heb je een diploma. Dat moet genoeg zijn om een master te doen. Net zoals dat alleen je VWO-diploma genoeg moet zijn om een studie te doen, dan moeten er ook niet ineens eisen aan de cijfers gesteld worden. Zo'n diploma is gewoon een bewijs van bepaalde vaardigheden, en als die vaardigheden voldoende zijn voor een diploma maar niet voldoende voor een vervolgstudie, moet je gewoon dat diploma niet geven. Een voldoende heet niet voor niets een voldoende. Als dit later ineens onvoldoende blijkt te zijn, ben je scheef bezig.
Helemaal mee eens, een diploma dat aan de vooropleidingseisen voldoet moet altijd toegang geven tot die opleiding. Anders treedt er diploma-inlfatie op. En bovendien pak je het verkeerde probleem aan als je met aanvullende eisen komt bij de aanvang van de vervolgopleiding, namelijk de te gemakkelijke eisen aan het behalen van het diploma in de vooropleiding. Dat is ook waar ik enige posts terug op doelde met het zelfreinigend vermogen van de opleidingsketen. Als je hogerop in de keten studenten krijgt die eigenlijk niet op die opleiding thuis horen is er op een lager niveau in de keten iets mis met het vereiste niveau voor het diploma.
  maandag 3 december 2007 @ 19:19:04 #118
124676 RobertoCarlos
pi_55018573
quote:
Op zondag 2 december 2007 21:21 schreef thaleia het volgende:
Tja je moet ergens op selecteren, weet jij iets beters? Ik vind het voorstel van mane zo gek nog niet. Het is belangrijk dat het hoger onderwijs toegankelijk blijft voor talenten. En als een middelmatige student die niet zo heel veel zin heeft om veel uit te voeren ook graag een master wil doen kan ie lenen, daar ga je ook niet dood van.
Je reageert toch niet op mijn post? want daar merk ik niets van...
Ik heb het over de relatie 'selectie middelbare school' en een 'kennismaatschappij'. Ik vind dus de middelbare school te vroeg om definitief te selecteren.
Het lijkt me trouwens bij dit soort discussies goed om eerst te definieren wat je onder 'kwaliteit' verstaat.
pi_55018830
quote:
Op maandag 3 december 2007 19:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik heb het over de relatie 'selectie middelbare school' en een 'kennismaatschappij'. Ik vind dus de middelbare school te vroeg om definitief te selecteren.
Wat is definitief selecteren? Als je vanaf de havo komt en met gemak het HBO doorloopt dan kun je daarna gewoon door op het WO. Ja dat kost je een paar jaar extra maar dat is je eigen schuld. Als je het WO aankunt dan had je op het VWO moeten zitten en heb je op de middelbare school dus gewoon verzaakt

Verder kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de studiefinanciering als lening wordt gepresenteerd maar dan wel voor alles en iedereen en niet alleen voor master studenten Was het eerst "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten", nu wordt het al "de toekomstige sterke schouders dragen nu al de zwaarste lasten". Heerlijk zo'n PvdA aan het roer
  maandag 3 december 2007 @ 22:32:35 #120
124676 RobertoCarlos
pi_55022629
quote:
Op maandag 3 december 2007 19:36 schreef FJD het volgende:

[..]

Verder kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de studiefinanciering als lening wordt gepresenteerd maar dan wel voor alles en iedereen en niet alleen voor master studenten
Waarom zou je uberhaupt studenten de mogelijkheid moeten geven om te lenen? Het is toch voor hun eigen toekomst? Laat ze er maar gewoon voor werken. Dan zien we vanzelf wie zo talentvol is dat die werken en studeren kan combineren.
pi_55023885
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
Waarom zou je uberhaupt studenten de mogelijkheid moeten geven om te lenen? Het is toch voor hun eigen toekomst? Laat ze er maar gewoon voor werken. Dan zien we vanzelf wie zo talentvol is dat die werken en studeren kan combineren.
Met als gevolg dat heel het verenigingsleven op z'n gat ligt. Dan heb ik het niet alleen over de bierdrinkcommissie van een studentenvereniging maar ook over het bestuur van een studievereniging. Los daarvan ga je dan heel duidelijk zien wie rijke ouders hebben, met rijke ouders kun je makkelijker studeren dan zonder. Lijkt me geen hele gezonde ontwikkeling.

Gewoon studiefinanciering als lenen houden en alleen omzetten in gift als de studie maximaal 1 jaar vertraging oploopt. Beetje pushen
  maandag 3 december 2007 @ 23:38:56 #122
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_55024236
quote:

[..]

DAT leidt juist tot een zesjescultuur! Want dan zullen studenten juist meer moeten werken, waardoor er minder tijd overblijft om te studeren. En mag men ook zich een beetje ontwikkelen in zijn of haar vrije tijd? Bijvoorbeeld commissie/bestuurswerk verrichten bij een studievereniging? Of wil je dadelijk er naartoe dat er geen vrije tijd meer overblijft? Ik vind die 8-8-8 verhouding (8 uur werken/studeren, 8 uur vrije tijd, 8 uur slapen) wel een mooie.
[b]@RemiLehmann[/b]
  maandag 3 december 2007 @ 23:54:43 #123
124676 RobertoCarlos
pi_55024560
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:38 schreef reem het volgende:

[..]

DAT leidt juist tot een zesjescultuur! Want dan zullen studenten juist meer moeten werken, waardoor er minder tijd overblijft om te studeren.
Die vallen vanzelf af als ze gewoon moeten werken, alleen de echte talenten blijven dan over. En je zou kunnen overwegen de zesjes niet door te laten gaan naar de master. Daar gaat het namelijk om de echte top.
quote:
En mag men ook zich een beetje ontwikkelen in zijn of haar vrije tijd?
Wat heeft de kenniseconomie daar nu weer aan??? Links PvdA gelul
pi_55024651
quote:
Op maandag 3 december 2007 18:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Mijn visie in t kort.Vroeger : alleen rijkeluisjochies studeerden.
Ja, maar dat is wel héél lang geleden (zeg voor de oorlog).
quote:
Wel of niet studie volgen hing af van status pappa, niet van talent. Gevolg: lage kwaliteit studenten.
Dat is maar zeer de vraag he. Ook vroeger waren de rijken veelal getalenteerd (je wordt niet zomaar rijk...), en zoals bekend: talent is grotendeels erfelijk. En: nog steeds komt de domme dochter van een arts een stuk verder dan op grond van alleen haar kwaliteiten verwacht mag worden...
quote:
Overgangsperiode Het hoger onderwijs werd open gegooid voor arbeiders jongeren, Talent ging een grotere rol spelen. Gevolg. Meer studenten van betere kwaliteit. Maar ook meer studenten, waaronder veel matige.
Hoezo? Mochten toen ook opeens debielen naar de universiteit? Dacht het niet. Dat er meer mensen studeren zegt helemaal niets over de kwaliteit. Misschien studeerden vroeger wel veel te weinig mensen...
quote:
Kennelijk is de situatie nu dat er teveel studenten zijn.
Nee, je moet daar lezen: het kost ons teveel en daar hebben we helemaal geen zin in. Ach, de oudere generatie heeft het toch al zo zwaar natuurlijk in hun wel afbetaalde woning, die willen niet ook nog eens moeten betalen voor de opleiding van de jeugd.
quote:
Nu zou het mooi zijn alleen de goeie studenten er uit te pikken, dan hebben we alleen nog maar studerten met een hoge kwaliteit op ons masteronderwijs.
Oh, de kwaliteit zal wel hoger komen te liggen, maar kwantiteit is ook wat waard. Drie topadvocaten in Nederland is wel een beetje weinig om de economie draaiende te houden denk je ook niet?
quote:
En als veel mensen alleen bachelor doen wordt het ok niet gezien als gemankeerde opleiding.
Daar heb je gelijk in. Maar, en nu de klapper: wat in het buitenland bachelor is, hebben we al: namelijk het HBO. Wat ons weer brengt bij de bezuinigingsmaatregel.
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:22:26 #125
14509 reem
pi_55025008
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:54 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die vallen vanzelf af als ze gewoon moeten werken, alleen de echte talenten blijven dan over. En je zou kunnen overwegen de zesjes niet door te laten gaan naar de master. Daar gaat het namelijk om de echte top.[..]
Dat geloof je toch zelf niet?

Als alle studenten dadelijk bijna full-time moeten werken om hun studie te kunnen betalen, dan zijn ze per week meer tijd bezig met hun werk dan met hun studie, het werk wordt een voorwaarde om te studeren - en dus de prioriteit. De studie verdwijnt naar de tweede plaats. Denk je dan echt dat de studenten die het überhaupt nog kunnen combineren, dan veel tijd in die vakken kunnen steken, zodat ze bovengemiddelde cijfers halen?
quote:
Dat veel creatieve ideeën juist ontstaan wanneer mensen met iets bezig zijn waar ze hun passie in leggen. Daar geloven bedrijven zoals Google ook in, zelfs zoveel dat ze werknemers 10% van hun werktijd (betaald! laten doen waar ze zin in hebben).
[b]@RemiLehmann[/b]
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:42:12 #126
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55025275
quote:

[..]

Omfg... Ik denk niet dat er veel mensen nog gaan studeren in Nederland met jouw plannen. Ik zou in elk geval lekker over de grens in Belgie zijn gaan studeren. Ga ik na mijn studie daar ook wel werken,krijgt nederland toch helemaal niks van mijn belastingcenten. Ik vind het prima.
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:54 schreef RobertoCarlos het volgende:
nogmaal een voor jouw weeral idiote post. De kenniseconomie is gebaat aan mensen die in sociale omgevingen kunnen werken. Niet met mensen die 6 jaar lang alleen maar een bibliotheek van binnen hebben gezien. Niet voor niks kijken veel topbedrijven, naast je cijfers, ook naar wat je buiten je studie hebt gedaan. Dus de kenniseconomie heeft er wel degelijk wat aan. En bij die topbedrijven zullen vooral rechtse mensen zitten, dus het is meer een rechts iets om buiten je studie om dingen te doen dan een links iets. Maarja, PVDA bashen is veel leuker he.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_55025315
quote:

[..]

je moet het ook reel bekijken., Als je dat invoert zul je zien dat er veel te weinig mensen gaan studeren, dat de overheid dan wanhopig met allerlei SIRE campagnes gaat proberen mensen toch aan het studeren wil krijgen, en geen hond (of maar heel weing) doet dat.

En het is de doodsteek voor de academische houding, de voorliefde voor kennis, de interesse. Interesse is een mooi iets, maar heel weinig mensen duiken na een lange werkdag uit interesse nog in de studieboeken. Dan studeren ze iets wat hun salaris op zal pimpen. Dan krijge je uni's die alleen Bedrijfskunde, Technische bedrijfskunde, en Bedrijfskunde & Management aanbieden.
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:47:39 #128
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55025353
quote:
Op maandag 3 december 2007 18:44 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Zeer slecht idee. Dat heeft namelijk een gigantische degeneratie van ons academisch onderwijs tot gevolg. Het is nog maar een schim van wat het was door de terugbrenging van de meeste studies van 6 naar 4 jaar studietijd, om er dan nog niet eens een master (+ bijbehorend zelfstandig onderzoek, want dat mist nog deels in de bachelor) aan vast te plakken maakt het echt overbodig. Dan kan je net zo goed een gerichte hbo-opleiding doen, daar zijn werkgevers ook blijer mee.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_55034431
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 00:47 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Zeer slecht idee. Dat heeft namelijk een gigantische degeneratie van ons academisch onderwijs tot gevolg. Het is nog maar een schim van wat het was door de terugbrenging van de meeste studies van 6 naar 4 jaar studietijd, om er dan nog niet eens een master (+ bijbehorend zelfstandig onderzoek, want dat mist nog deels in de bachelor) aan vast te plakken maakt het echt overbodig. Dan kan je net zo goed een gerichte hbo-opleiding doen, daar zijn werkgevers ook blijer mee.
Nou, ik zie heel veel mensen op de uni die vooral beroepsgericht zijn. Een wetenschappelijke studie past
niet bij hen. laat hen dan maar gewoon een bachelor doen, dan kunnen de echt analytisch gerichte mensen zich verder verdiepen in de master.
  dinsdag 4 december 2007 @ 14:44:51 #130
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55034939
Ik ben het eens met Plasterk. Voorwaarde is dat het niveau van de Bachelor ook omhoog gaat. Op dit moment stelt dat hele masteronderwijs in Nederland geen moer voor ten opzichte van het buitenland, en is de kwaliteit van afgestudeerden echt dramatisch.

De afgestudeerden zelf zouden er veel meer baat bij hebben als hun diploma ook daadwerkelijk meer waarde zou hebben, deze waarde en inhoud is de afgelopen 10 jaar behoorlijk gekelderd. Alleen door de masters zwaarder te maken is dit op te lossen, maar dat levert meer uitval op en daardoor zullen de collegegelden van de master hoger moeten worden.

Redeneer eens zelf mee: Als je een student bent, en je hebt talent, dan kan je in nederland op dit moment niets. Je moet zoveel mogelijk normaal met de rest meedoen en je krijgt geen kans om je maximaal voor te bereiden als specialist in je interessegebied, want de norm wordt altijd bepaald door het gemiddelde. Voor de Bachelorperiode is dit acceptabel (al op randje, maar goed) maar voor de master is dit natuurlijk ronduit belachelijk dat dit zo werkt. We hebben het hier wel over het hoogst mogelijke onderwijs dat nederland aanbiedt, waarom zouden we daar zo middelmatige maatstaaf voor maken? Dat snap ik dus echt niet

Gooi de collegegelden omhoog voor de master, maak prestaties van leerlingen in de bachelor de toelatingseis voor het krijgen van scholarships en toelating tot masters, en dan belonen we pas echt talent. Maak het laatste jaar van de bachelor een soort specialisatie-jaar met of de ouderwetse wetenschapsbenadering zoals B-these etc. of een specialisatie naar de arbeidsmarkt. Het merendeel van de mensen zullen dan gewoon met de Bachelor aan de slag kunnen.
pi_55034953
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wat ik bedoel is dat vroeger de maatschappelijke top studeerde i.pv. de intellectuele top. (die elkaar wel voor een deel overlapt maar niet helemaal. Je staat ervan te kijken hoeveel mensen uit arbeidersgezinnen er op latere leeftijd achterkomen dat ze hoogbegaafd zijn). En dan heb ik het inderdaad over grootvaders tijd.

Met de democratisering van het hoger onderwijs werden de eisen ook niet echt verhoogd, dus kwamen er meer mensen van hetzelfde nivo als voorheen in het hoger onderwijs. Wat dus ook niet echt topnivo is. Als je nu toch moet bezuinigen, zorg dat in ieder geval de intellectuele top overblijft.

Eigenlijk zit ik hier nu een bezuinigingsmaatregel goed te praten. Maar het komt ook een beetje voort uit persoonlijke frustratie. Op de universiteit is het gros van de mensen niet geinteresseerd in wetenschap, die willen een papiertje halen voor hun beroep. Die mensen horen eigenlijk niet op de uni thuis, maar ze bepalen wel de sfeer. Er worden een heleboel dingen uit het curriculum geschrapt, omdat ze niet echt nodig zijn in de beroepspraktijk. Dat ze wel degelijk belangrijk zijn voor academische vorming, boeiend.. ze moeten al zoveel leren, die studenten, hé..

Ik heb al zo vaak gedacht dat die mensen maar HBO moeten doen.. maar nee, ze hebben VWO gedaan en dus hebben ze het 'recht' om aan de uni te studeren. En laten we daar vooral niet aan tornen, aan dat recht.

Nou, ik denk dat het academisch onderwijs er een stuk op vooruit gaat als dat wél gebeurt.
  dinsdag 4 december 2007 @ 14:56:52 #132
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55035280
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 14:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Eigenlijk zit ik hier nu een bezuinigingsmaatregel goed te praten. Maar het komt ook een beetje voort uit persoonlijke frustratie. Op de universiteit is het gros van de mensen niet geinteresseerd in wetenschap, die willen een papiertje halen voor hun beroep. Die mensen horen eigenlijk niet op de uni thuis, maar ze bepalen wel de sfeer. Er worden een heleboel dingen uit het curriculum geschrapt, omdat ze niet echt nodig zijn in de beroepspraktijk. Dat ze wel degelijk belangrijk zijn voor academische vorming, boeiend.. ze moeten al zoveel leren, die studenten, hé..

Ik heb al zo vaak gedacht dat die mensen maar HBO moeten doen.. maar nee, ze hebben VWO gedaan en dus hebben ze het 'recht' om aan de uni te studeren. En laten we daar vooral niet aan tornen, aan dat recht.

Nou, ik denk dat het academisch onderwijs er een stuk op vooruit gaat als dat wél gebeurt.
en met mij vele anderen waar ik mee praat uit mijn omgeving. Dit omschrijft precies wat er mis is met dit systeem.
  dinsdag 4 december 2007 @ 14:58:15 #133
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_55035323
Ach ja... zo lang ze het maar invoeren voor de mensen die NU aan hun 1e jaar op het WO beginnen... en niet mensen die al 4 jaar bezig zijn.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:00:06 #134
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55035373
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 14:58 schreef maniack28 het volgende:
Ach ja... zo lang ze het maar invoeren voor de mensen die NU aan hun 1e jaar op het WO beginnen... en niet mensen die al 4 jaar bezig zijn.
dat lijkt me niet meer dan logisch
pi_55035391
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 14:56 schreef Grumpey het volgende:
en met mij vele anderen waar ik mee praat uit mijn omgeving. Dit omschrijft precies wat er mis is met dit systeem.
Snap ik nog steeds niet waarom de extra financiële lasten alleen terecht moeten komen op de topstudenten.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:04:46 #136
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_55035509
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:00 schreef Grumpey het volgende:

[..]

dat lijkt me niet meer dan logisch
Ach.. je weet het nooit met dit kabinet he... voor je het weet moet ik ineens een smak geld betalen. Ik denk dat het belangrijk is dat men een GOEDE beslissing neemt en dus tijd neemt voor een onderzoek, een goeie opzet etc. ipv klakkeloos iets te doen.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:08:48 #137
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55035639
quote:
Op maandag 3 december 2007 00:19 schreef TC03 het volgende:

[..]

waarom is deze link zo vanzelfsprekend? Je spreekt hier wel over mensen die al behoorlijk volwassen zijn en ver in de keten van hun specialisatie. Het is dus al lang en breed bij iedereen bekend waar ze gaan werken en ervaring kunnen opdoen. Na VWO-diploma is dat anders. De master is een verdieping, een specialisatie om heel goed in iets te worden. Dit kan alleen zo zijn als het niveau voor deze master omhoog gaat, op dit moment is het vrij kansloos extra jaartje (ik doe er twee tegelijk bijvoorbeeld, dat zou nooit mogelijk moeten zijn).

Het is echt niet raar om extra eisen te stellen aan een toelating van vervolgopleiding, dat doen ze nu toch ook bij post-docopleidingen? Ik ben met je eens dat de bachelor anders moet, minder breed, meer specialisatie, en vooral zwaarder in het 3e jaar.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:12:02 #138
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_55035723
3e jaar BA is idd keisimpel hier... 2e jaar daarentegen Mjah.. dat is allemaal algemene kennis die ik nooit meer ga gebruiken. Quantummechanica bijv...

Ik hoor van veel MA studenten dat de MA ook niet veel voorsteld en dat de vakken daar op hetzelfde niveau liggen als het 3e jaar in de BA. Maar goed, dat is enkel Natuur en Sterrenkunde...
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:13:59 #139
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55035775
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:00 schreef FJD het volgende:

[..]

Snap ik nog steeds niet waarom de extra financiële lasten alleen terecht moeten komen op de topstudenten.
ik vind het niet meer dan eerlijk dat de kosten voor het volgen van een top-opleiding voor een groot gedeelte op de schouders van de studenten zelf komt te liggen, ook gezien hun waarschijnlijke salaris die daarop zal gaan volgen. Ik pleit overigens voor een systeem van scholarschips voor studenten met een slechtere financiele positie, waarbij een goed wegingssysteem wordt gemaakt natuurlijk. Het moet zoveel mogelijk voor iedereen even zware financiele last zijn ongeacht de startpositie. De selectie moet gebeuren op basis van talent, niet op basis van beschikbare gelden. (bijvoorbeeld, een niet supergetalenteerd rijkeluiszoontje kan misschien zo'n opleiding wel betalen, maar zal dan het niveau gewoon niet aankunnen)
pi_55035802
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:08 schreef Grumpey het volgende:
Dit kan alleen zo zijn als het niveau voor deze master omhoog gaat, op dit moment is het vrij kansloos extra jaartje (ik doe er twee tegelijk bijvoorbeeld, dat zou nooit mogelijk moeten zijn).
Dan heb je idd een vrij kansloze master Het eerste semester waren we een grove 60 a 70 uur in de week kwijt aan de master vakken. Iets wat ongekend was gezien de luxe in de BA jaren Het tweede semester bestond uit electives en dat was wel weer iets rustiger.
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:13 schreef Grumpey het volgende:
ik vind het niet meer dan eerlijk dat de kosten voor het volgen van een top-opleiding voor een groot gedeelte op de schouders van de studenten zelf komt te liggen, ook gezien hun waarschijnlijke salaris die daarop zal gaan volgen.
Waarom alleen voor een top-opleiding? Daar ligt namelijk mijn grootste punt van kritiek. Ik ben het helemaal met je eens dat bv. de studiefinanciering gewoon een lening moet zijn ipv een gift (alhoewel je dan natuurlijk weer zult zien dat de overheid het vrijgekomen geld weer in een ander potje steekt ipv het terug te geven aan de burger) maar ik vind het belachelijk dat de top-studenten nu de zwaarste lasten moeten gaan dragen.

De PvdA slaat door van sterkste schouders, zwaarste lasten naar toekomstige sterke schouders, nu de zwaarste lasten.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:15:47 #141
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55035834
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:12 schreef maniack28 het volgende:
3e jaar BA is idd keisimpel hier... 2e jaar daarentegen Mjah.. dat is allemaal algemene kennis die ik nooit meer ga gebruiken. Quantummechanica bijv...

Ik hoor van veel MA studenten dat de MA ook niet veel voorsteld en dat de vakken daar op hetzelfde niveau liggen als het 3e jaar in de BA. Maar goed, dat is enkel Natuur en Sterrenkunde...
vind je dat niet verschrikkelijk jammer dan? Zou je niet gewoon, net zoals in andere landen, heel goed erin willen worden?
Die kans krijg je namelijk niet, mensen willen eigenlijk alleen dat papiertje, de rest kan ze niet bommen.
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:21:34 #142
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_55036018
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:15 schreef Grumpey het volgende:

[..]

vind je dat niet verschrikkelijk jammer dan? Zou je niet gewoon, net zoals in andere landen, heel goed erin willen worden?
Die kans krijg je namelijk niet, mensen willen eigenlijk alleen dat papiertje, de rest kan ze niet bommen.
Ik zou heel goed willen worden in het specialisatiedeel waar ik voor kies: nml Meteorologie en Fysische OCeanografie. Echter heb ik belachelijk veel moeite met een theoretisch onzin en schrijf zo hard mogelijk integralen uit op je tentamen vak genaamd Quantum en het vak Fouriertheorie. Dus ja, ik wil best moeilijker en ja, ik wil graag dat de moeilijke verplichte vakken die niet bijdragen aan de kennis van een student verdwijnen, danwel in een andere vorm gegeven worden.

Mijn opzet zou zijn:

1e jaar: basis wiskunde/natuurkundekennis bijspijkeren/uitbreiden, deels practicum doen, verslagen schrijven
2e jaar: elementaire kennis van natuurkundevakken opschoreven (dus bijv. quantum), maar hierbij niet te theoretisch en te diep op de vakken ingaan. Maw: je krijgt de kans om aan specialisatierichtingen te snuffelen
3e jaar: voorbereiding op master waarin een bepaalde combo van vakken verplicht is voor bepaalde masters. Maw: je kan geen master Quantum doen als je geen quantumvakken hebt gevolgt etc.

4e en 5e jaar in MA: Veel meer inhoudelijke kennis, veel meer gespecialiseerd in een richting, maar dit wel gecombineerd met praktijkinfo. Dus: Niet oneindig lang formules combineren, integralen uitschrijven en vervolgens een antwoord goed hebben zonder uberhaupt te snappen wat het betekend. Studenten moeten meer fysische gespecialiseerde kennis krijgen.

Maar goed, dit is mijn visie.. sommige mensen willen graag alleen maar theorie in een opleiding, praktijk leer je later wel zeggen ze dan. Nou, als ik soms verslagen/presentaties/onderzoeken van sommige mensen zie Kunnen ze wel lachen dat ik een 5 voor quantum haal, maar zodra ik het snap kan ik het tenminste uitleggen en presenteren..
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:30:37 #143
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55036154
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:14 schreef FJD het volgende:
Dan heb je idd een vrij kansloze master Het eerste semester waren we een grove 60 a 70 uur in de week kwijt aan de master vakken. Iets wat ongekend was gezien de luxe in de BA jaren Het tweede semester bestond uit electives en dat was wel weer iets rustiger.
een van de twee stelt niet zoveel voor, dat is een huis/tuin en keuken-master van 1 jaar die het gros van de studenten doet. De ander is een tweejarige researchmaster. Ik verbaas me vooral over het niveau van de huis/tuin en keuken master.
quote:
Waarom alleen voor een top-opleiding? Daar ligt namelijk mijn grootste punt van kritiek. Ik ben het helemaal met je eens dat bv. de studiefinanciering gewoon een lening moet zijn ipv een gift (alhoewel je dan natuurlijk weer zult zien dat de overheid het vrijgekomen geld weer in een ander potje steekt ipv het terug te geven aan de burger) maar ik vind het belachelijk dat de top-studenten nu de zwaarste lasten moeten gaan dragen.

De PvdA slaat door van sterkste schouders, zwaarste lasten naar toekomstige sterke schouders, nu de zwaarste lasten.
het is inderdaad wat scheef zoals je het nu beschrijft, en we zijn het denk ik wel met elkaar eens dat het systeem zo gemaakt moet worden dat iedereen gewoon zijn eigen opleidingskosten voor zijn rekening neemt (en wat de toegankelijkheid voor iedereen wel hetzelfde houdt). Op dit moment betaald de bakker op de hoek de opleidingskosten van dat lanterfantende zoontje van de advocaat die psychologie doet 'omdat het zo makkelijk is en veel vrouwen heeft'. Dat is ook scheef.
pi_55036409
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 15:30 schreef Grumpey het volgende:
en we zijn het denk ik wel met elkaar eens dat het systeem zo gemaakt moet worden dat iedereen gewoon zijn eigen opleidingskosten voor zijn rekening neemt (en wat de toegankelijkheid voor iedereen wel hetzelfde houdt).
Dat de overheid studiefinanciering in de vorm van een lening ipv een gift zou wat mij betreft niet meer dan normaal zijn Collegegeld ben ik nog niet heel erg over uit. Aan de ene kant zou ik zeggen dat dat direct op het bordje van de student moet komen maar dan gaan er vrees ik twee dingen gebeuren:

1) Het geld wat bespaard wordt, wordt nu gebruikt om ergens anders een achterlijk voornemen van de overheid te financieren (zie bv. alleen vandaag al het theehuis van Cohen; 800k). In dat geval laat ik het geld liever in het onderwijs.
2) Als je een MBO opleiding op de juiste waarde gaat prijzen dan lopen deze jongeren ook al snel tegen een schuld van 10k/20k aan. Ik zelf op WO niveau zou daar niet heel erg wakker van liggen; ik mag toch hopen over 10 of 20 jaar genoeg te verdienen om zo'n bedrag met groot gemak af te kunnen lossen. De vraag is echter of je dat bij MBO leerlingen ook kunt verwachten? Doorgaans houdt je met een baan op dat niveau niet zoveel geld over dat je 20k aan schuld eventjes af kunt lossen. Als je dan vervolgens de situatie krijgt dat ze de schuld in 10 jaar niet af kunnen lossen en het ze daarom kwijt gescholden wordt, dan heb je niets anders bereikt dan dat de kosten vooruitgeschoven zijn, dat de succesvolle MBOers extra hebben betaald (die konden wel aflossen) en dat je mensen van tevoren afschrikt om verder te studeren. Allemaal minnetjes dus.

Lastig vraagstuk dus.
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:23:19 #145
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55037393
Ik lees topic nog eens door en ik zie heel vaak dat mensen zeggen dat het goed voor de kenniseconomie is om mensen zo hoog mogelijk op te leiden.

Als reactie hierop: Omdat iedereen zo hoog mogelijk moet opgeleid worden is het niveau enorm achteruitgegaan. Het zou juist goed zijn voor de kenniseconomie als iedereen weer opgeleid zou worden in datgeen waar iemand goed in is. Niet door middel van het gemiddelde omlaag halen zorgen dat zoveel mogelijk mensen het halen, wat nu gebeurd. 50% is nu hoger opgeleid, dat komt echt niet alleen omdat we zoveel slimmer zijn, dat komt ook grotendeels door de matige eisen die we nog stellen. Als ik de wiskundekennis van mijn vader vergelijk met wat ik gekregen heb, schaam ik me kapot. Puur omdat wiskunde in zijn tijd niet verplicht was, was er meer ruimte tot verdieping. Nu past iedereen zich aan aan gemiddelde omdat wiskunde voor iedereen haalbaar moet zijn.

De kenniseconomie is er juist gebaat bij om iedereen de juiste opleiding te geven, en dat is lang niet altijd de zwaarste. Haal het maximale uit iedere individu, niet het hoogste.
pi_55037808
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:23 schreef Grumpey het volgende:
De kenniseconomie is er juist gebaat bij om iedereen de juiste opleiding te geven, en dat is lang niet altijd de zwaarste. Haal het maximale uit iedere individu, niet het hoogste.

Iedereen moet gelijke kansen krijgen, dat mag niet gescheiden worden door geld of status. Iedereen moet over kunnen stappen, waar je ook staat er moet altijd een weg naar boven zijn.

Het niveau van de opleiding moet echter onveranderd hoog zijn en nooit aangepast worden omdat anders zo weinig leerlingen het halen, dan ben je niets anders aan het doen dan je fundering verzwakken. Als je het niet haalt dan doe je toch een stapje terug?
pi_55045017
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 16:23 schreef Grumpey het volgende:
Ik lees topic nog eens door en ik zie heel vaak dat mensen zeggen dat het goed voor de kenniseconomie is om mensen zo hoog mogelijk op te leiden.

Als reactie hierop: Omdat iedereen zo hoog mogelijk moet opgeleid worden is het niveau enorm achteruitgegaan. Het zou juist goed zijn voor de kenniseconomie als iedereen weer opgeleid zou worden in datgeen waar iemand goed in is. Niet door middel van het gemiddelde omlaag halen zorgen dat zoveel mogelijk mensen het halen, wat nu gebeurd. 50% is nu hoger opgeleid, dat komt echt niet alleen omdat we zoveel slimmer zijn, dat komt ook grotendeels door de matige eisen die we nog stellen. Als ik de wiskundekennis van mijn vader vergelijk met wat ik gekregen heb, schaam ik me kapot. Puur omdat wiskunde in zijn tijd niet verplicht was, was er meer ruimte tot verdieping. Nu past iedereen zich aan aan gemiddelde omdat wiskunde voor iedereen haalbaar moet zijn.

Het is wel degelijk goed voor de economie om mensen zo hoog mogelijk op te leiden.
  woensdag 5 december 2007 @ 00:56:34 #148
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_55048736
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 21:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het is wel degelijk goed voor de economie om mensen zo hoog mogelijk op te leiden.
Helemaal mee eens. Maar door iedereen het laten halen van wat wij 'hoog' noemen, is dat 'hoog' helemaal niet zo 'hoog' niet meer, en ga je per saldo achteruit omdat de hele groep genormeerd wordt naar de zwakste schakel die ook nog dat papiertje moet halen. Dat was mijn punt.
  donderdag 6 december 2007 @ 03:22:25 #149
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_55071178
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor.
Ook WO-Bachelors kunnen een stage en/of scriptie bevatten. Verschilt per studie.

Bij 'vakgerichte' studies (denk aan rechten, geneeskunde e.d.) denk ik dat een WO-bachelor een stuk incompleter en dus nuttelozer is, dan bij de wat meer algemene studies.
Krekker is de bom!
pi_55071310
quote:
Op donderdag 6 december 2007 03:22 schreef KreKkeR het volgende:
Ook WO-Bachelors kunnen een stage en/of scriptie bevatten. Verschilt per studie.
Komt zelden voor denk ik. Van een WO-Bachelor met een stage van een half jaar of zelfs iets langer heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.
  donderdag 6 december 2007 @ 08:00:30 #151
14509 reem
pi_55071700
Scriptie is toch standaard in elke Bachelor tegenwoordig? In die van mij (politicologie) in ieder geval wel.
[b]@RemiLehmann[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')