abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54864575
quote:
Zeker 75.000 mensen in de bijstand kunnen de komende jaren aan het werk door op een eenvoudige manier te meten of zij een mbo-diploma waard zijn.

Arno de Haan voor het gebouw van zijn werkgever, de Postbank. FOTO KAREL ZWANEVELD
De Sociale Dienst gaat deze methode vanaf 2008 actief gebruiken om bijstandsklanten gemakkelijker aan een baan te helpen. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaan hiermee aan de slag.

Met een diploma is het gemakkelijker aan (ander) werk te komen. Maar veel mensen kunnen niet aantonen wat zij precies waard zijn, bijvoorbeeld omdat ze na de middelbare school meteen zijn gaan werken of al langdurig in de bijstand zitten.

Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).

In de bijstand zitten 285.000 mensen, de meesten laaggeschoold. Het Kenniscentrum EVC schat dat 1,75 miljoen mensen van de beroepsbevolking mbo2-niveau hebben, maar dat niet in hun papieren hebben staan.
Een Bron
Zo stimuleer je de 'kinderen' die nu op het MBO zitten natuurlijk heel erg

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 27-11-2007 09:57:15 (Een bron toegevoegd) ]
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_54864626
Ik heb praktisch ook mijn mbo diploma gekregen.. echt veel heb ik er ieder geval niet moeten doen.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  dinsdag 27 november 2007 @ 09:59:53 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_54864951
Totale ontwaarding van het onderwijs en de bijbehorende diploma's.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_54865162
Ach over 5 jaar krijgt iedereen zijn WO diploma ook gratis.
  dinsdag 27 november 2007 @ 10:14:57 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54865226
Ik heb nu werk op HBO niveau. Krijg ik nu ook een HBO diploma?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54865619
TVP!

Omdat bookmarken het simpelweg niet doet
pi_54866965
Lekker voor die mensen die al hun diploma hebben. Zit je daar straks op je sollicitatie , Ah u heeft uw diploma gekregen zeker?

nee nee ik heb hard gewerkt ..

Tuurlijk mevrouwtje ...
pi_54867684
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 11:49 schreef N.icka het volgende:
Lekker voor die mensen die al hun diploma hebben. Zit je daar straks op je sollicitatie , Ah u heeft uw diploma gekregen zeker?

nee nee ik heb hard gewerkt ..

Tuurlijk mevrouwtje ...
Zo simpel is dat niet. Kijk, ik ben vrij snel gaan werken maar ben intern opgeleid tot voorman. Dat is een baan op MBO-niveau. Daar heb ik enkel een contract (vast) als bewijs voor. Toen ik weer naar school ging was dit echter niets waard en kon ik weer onderaan beginnen. Toch heb ik die interne opleiding met succes afgerond en werkte ik al 5 jaar op dat niveau.
pi_54867760
Goede zaak dit. Geloof best dat er heel kundige mensen naast de kant van het veld staan.
  dinsdag 27 november 2007 @ 12:54:44 #10
65960 sanger
pi_54868102
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 12:31 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Zo simpel is dat niet. Kijk, ik ben vrij snel gaan werken maar ben intern opgeleid tot voorman. Dat is een baan op MBO-niveau. Daar heb ik enkel een contract (vast) als bewijs voor. Toen ik weer naar school ging was dit echter niets waard en kon ik weer onderaan beginnen. Toch heb ik die interne opleiding met succes afgerond en werkte ik al 5 jaar op dat niveau.
Maar dat geeft jou nog niet het recht op dat diploma......
  † In Memoriam † dinsdag 27 november 2007 @ 13:15:03 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54868443
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 09:40 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).
http://www.kenniscentrumevc.nl/
Dat doet men dus al jaren, goede zaak.
pi_54869273
Echt heel erg kansloos dit.

Je geeft mensen die wel gemotiveerd zijn en een MBO-opleiding afronden ook zo lekker het idee dat ze het allemaal voor niks hebben gedaan.

Al is er natuurlijk al veel langer inflatie op het gebied van diploma's, een HBO of WO diploma is tegenwoordig ook veel minder waard dan 10/20 jaar geleden.
  dinsdag 27 november 2007 @ 14:09:50 #13
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_54869402
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 12:34 schreef Omkron het volgende:
Goede zaak dit. Geloof best dat er heel kundige mensen naast de kant van het veld staan.
Ik ben het hier mee eens. Het zou me niet eens verbazen als heel wat EVC/MBO diploma's een stúk mee waard zijn dat 'gewone' MBO diploma's
  dinsdag 27 november 2007 @ 14:18:56 #14
65960 sanger
pi_54869573
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 14:09 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Ik ben het hier mee eens. Het zou me niet eens verbazen als heel wat EVC/MBO diploma's een stúk mee waard zijn dat 'gewone' MBO diploma's
Kan wel zijn, en in dat opzicht ben ik het er wel mee eens. Maar waarom zou iemand anders een opleiding moeten betalen om het papiertje te krijgen en de ander niet? Zo creeer je de situatie dat straks niemand meer naar school gaat omdat ze dat papiertje toch wel krijgen als ze al aan het werk zijn.
pi_54870051
Het zal vast wel ergens goed voor zijn, maar mag ik dan aub mijn MBO-schoolgeld terugvragen (4 jaar)? Alvast bedankt!
pi_54870599
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 12:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar dat geeft jou nog niet het recht op dat diploma......
Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.

Levenservaring en praktijkervaring zijn imo meer waard dan nutteloos met twee vingers in je neus op school je MBO halen en niet weten waar de klepel hangt..
pi_54871037
Een normale werkgever hecht echt geen waarde aan zo'n gratis papiertje, bovendien staat MBO niveau 2 ongeveer gelijk aan Mavo. Het stelt echt helemaal niks voor...

Zelfs met MBO 4 ben je bijna kansloos op het krijgen van een fatsoenlijk betaalde baan
٩๏̯͡๏)۶
  † In Memoriam † dinsdag 27 november 2007 @ 15:40:53 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54871081
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 14:18 schreef sanger het volgende:
. Maar waarom zou iemand anders een opleiding moeten betalen om het papiertje te krijgen en de ander niet?
De meeste mensen die hier bijvoorbeeld voor in aanmerking komen hebben al jarenlange ONBETAALDE ervaring d.m.v. vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen.
Iemand van 15 hééft die ervaring absoluut niet en zal dus nog dingen moeten leren.
pi_54872256
OT maar hoeveel mensen zitten er eigenlijk in de bijstand? Weet iemand dat?
Sorry ik lees het net in hetzelfde artikel, dom, dom, dom. Ik mag ook naar het MBO.

[ Bericht 37% gewijzigd door jeanne_darc2 op 27-11-2007 16:51:30 ]
pi_54885905
Vraagje: kunnen ze met een gratis MBO diploma wel door naar het HBO? Indien dat het geval is, vallen ze dus wel regelrecht door de mand. Je mag dan wel jarenlange ervaring hebben, maar pure kennis zoals Wiskunde, Natuurkunde of fatsoenlijk Engels heb je dan niet.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:06:14 #21
65960 sanger
pi_54886084
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 15:17 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.

Levenservaring en praktijkervaring zijn imo meer waard dan nutteloos met twee vingers in je neus op school je MBO halen en niet weten waar de klepel hangt..
Als je cursussen hebt gedaan heb je daar een dipoma van gehaald. En dat is dan niet het MBO diploma.

En troost je, iedereen kan jouw baan overnemen. Zolang ze maar ingewerkt worden

Wat het probleem is? Dat andere mensen een opleiding van 4(?) jaar hebben gedaan, daarvoor hebben betaald, in die periode niets hebben kunnen verdienen, om uiteindelijk te horen dat iedereen het papiertje gratis en voor niets krijgt. Dat is krom.

Neemt niet weg dat je in de praktijk beter leert dan in theorie. Maar vaak heb je wel wat theoretische bagage nodig, die je op het MBO leert.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:07:05 #22
65960 sanger
pi_54886098
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 15:40 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De meeste mensen die hier bijvoorbeeld voor in aanmerking komen hebben al jarenlange ONBETAALDE ervaring d.m.v. vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen.
Iemand van 15 hééft die ervaring absoluut niet en zal dus nog dingen moeten leren.
En omgekeerd zal iemand zonder MBO diploma al die theorie nog moeten leren om in aanmerking te komen voor een MBO diploma.......

Nogmaals, de waarde van het diploma wordt teniet gedaan.
pi_54886099
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 15:17 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  woensdag 28 november 2007 @ 10:11:09 #24
65960 sanger
pi_54886192
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.
Juist. En de werkgever kan dan beslissen wat hij zwaarder vindt wegen.
pi_54886240
quote:
Op woensdag 28 november 2007 10:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Juist. En de werkgever kan dan beslissen wat hij zwaarder vindt wegen.
Dus wat is dan nog het nut van die mensen met 5 jaar werkevaring een gratis MBO diploma te geven? Het zorgt zelfs voor meer gedoe, omdat werkgevers moeten uitzoeken hoe je aan je diploma bent gekomen
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')