Een Bronquote:Zeker 75.000 mensen in de bijstand kunnen de komende jaren aan het werk door op een eenvoudige manier te meten of zij een mbo-diploma waard zijn.
Arno de Haan voor het gebouw van zijn werkgever, de Postbank. FOTO KAREL ZWANEVELD
De Sociale Dienst gaat deze methode vanaf 2008 actief gebruiken om bijstandsklanten gemakkelijker aan een baan te helpen. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaan hiermee aan de slag.
Met een diploma is het gemakkelijker aan (ander) werk te komen. Maar veel mensen kunnen niet aantonen wat zij precies waard zijn, bijvoorbeeld omdat ze na de middelbare school meteen zijn gaan werken of al langdurig in de bijstand zitten.
Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).
In de bijstand zitten 285.000 mensen, de meesten laaggeschoold. Het Kenniscentrum EVC schat dat 1,75 miljoen mensen van de beroepsbevolking mbo2-niveau hebben, maar dat niet in hun papieren hebben staan.
Zo simpel is dat niet. Kijk, ik ben vrij snel gaan werken maar ben intern opgeleid tot voorman. Dat is een baan op MBO-niveau. Daar heb ik enkel een contract (vast) als bewijs voor. Toen ik weer naar school ging was dit echter niets waard en kon ik weer onderaan beginnen. Toch heb ik die interne opleiding met succes afgerond en werkte ik al 5 jaar op dat niveau.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:49 schreef N.icka het volgende:
Lekker voor die mensen die al hun diploma hebben. Zit je daar straks op je sollicitatie , Ah u heeft uw diploma gekregen zeker?
nee nee ik heb hard gewerkt ..
Tuurlijk mevrouwtje ...
Maar dat geeft jou nog niet het recht op dat diploma......quote:Op dinsdag 27 november 2007 12:31 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Zo simpel is dat niet. Kijk, ik ben vrij snel gaan werken maar ben intern opgeleid tot voorman. Dat is een baan op MBO-niveau. Daar heb ik enkel een contract (vast) als bewijs voor. Toen ik weer naar school ging was dit echter niets waard en kon ik weer onderaan beginnen. Toch heb ik die interne opleiding met succes afgerond en werkte ik al 5 jaar op dat niveau.
http://www.kenniscentrumevc.nl/quote:Op dinsdag 27 november 2007 09:40 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Door inzichtelijk te maken wat iemand kan en weet, valt toch een mbo-diploma toe te kennen. Of wordt duidelijk met hoeveel vrijstellingen het papiertje snel te halen is. Officieel heet dit project Erkenning Verworven Competenties (EVC).
Ik ben het hier mee eens. Het zou me niet eens verbazen als heel wat EVC/MBO diploma's een stúk mee waard zijn dat 'gewone' MBO diploma'squote:Op dinsdag 27 november 2007 12:34 schreef Omkron het volgende:
Goede zaak dit. Geloof best dat er heel kundige mensen naast de kant van het veld staan.
Kan wel zijn, en in dat opzicht ben ik het er wel mee eens. Maar waarom zou iemand anders een opleiding moeten betalen om het papiertje te krijgen en de ander niet? Zo creeer je de situatie dat straks niemand meer naar school gaat omdat ze dat papiertje toch wel krijgen als ze al aan het werk zijn.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:09 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Ik ben het hier mee eens. Het zou me niet eens verbazen als heel wat EVC/MBO diploma's een stúk mee waard zijn dat 'gewone' MBO diploma's
Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.quote:Op dinsdag 27 november 2007 12:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar dat geeft jou nog niet het recht op dat diploma......
De meeste mensen die hier bijvoorbeeld voor in aanmerking komen hebben al jarenlange ONBETAALDE ervaring d.m.v. vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:18 schreef sanger het volgende:
. Maar waarom zou iemand anders een opleiding moeten betalen om het papiertje te krijgen en de ander niet?
Als je cursussen hebt gedaan heb je daar een dipoma van gehaald. En dat is dan niet het MBO diploma.quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:17 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.
Levenservaring en praktijkervaring zijn imo meer waard dan nutteloos met twee vingers in je neus op school je MBO halen en niet weten waar de klepel hangt..
En omgekeerd zal iemand zonder MBO diploma al die theorie nog moeten leren om in aanmerking te komen voor een MBO diploma.......quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:40 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De meeste mensen die hier bijvoorbeeld voor in aanmerking komen hebben al jarenlange ONBETAALDE ervaring d.m.v. vrijwilligerswerk in verzorgingstehuizen.
Iemand van 15 hééft die ervaring absoluut niet en zal dus nog dingen moeten leren.
Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.quote:Op dinsdag 27 november 2007 15:17 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Ik heb meer ervaring (5 jaar) en ben goed opgeleid. Bovendien heb ik mijn lessen gehad van mijn baas dus zijn gewoon betaald. En leren in de praktijk is een stuk beter dan leren op school. Mensen met een MBO-diploma van school zouden mijn baan niet over kunnen nemen namelijk. zie niet in wat het probleem is.
Levenservaring en praktijkervaring zijn imo meer waard dan nutteloos met twee vingers in je neus op school je MBO halen en niet weten waar de klepel hangt..
Juist. En de werkgever kan dan beslissen wat hij zwaarder vindt wegen.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.
Dus wat is dan nog het nut van die mensen met 5 jaar werkevaring een gratis MBO diploma te geven? Het zorgt zelfs voor meer gedoe, omdat werkgevers moeten uitzoeken hoe je aan je diploma bent gekomenquote:Op woensdag 28 november 2007 10:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Juist. En de werkgever kan dan beslissen wat hij zwaarder vindt wegen.
Zo is het. Zo werkt het ook op het HBO.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef sanger het volgende:
[..]
En omgekeerd zal iemand zonder MBO diploma al die theorie nog moeten leren om in aanmerking te komen voor een MBO diploma.......
Nogmaals, de waarde van het diploma wordt teniet gedaan.
Juistemquote:Op woensdag 28 november 2007 10:13 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dus wat is dan nog het nut van die mensen met 5 jaar werkevaring een gratis MBO diploma te geven? Het zorgt zelfs voor meer gedoe, omdat werkgevers moeten uitzoeken hoe je aan je diploma bent gekomen
Dat is in mijn ogen ook een veel betere oplossing. Alleen is deze oplossing ook vele malen duurder.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:15 schreef PAA-053 het volgende:
Waarom geven we deze mensen niet gewoon een MBO-opleiding? Dus, de overheid betaalt en zij kunnen leren? Dan moeten ze er nog wat voor doen en daarnaast krijgen ze kennis die ze nu niet hebben, terwijl ze wel over een MBO denkniveau beschikken.
Ik heb een baan op HBO niveau. Dat doe ik al 7 jaar. krijg ik nu ook mijn HBO diploma? Nee dus.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:19 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Zo is het. Zo werkt het ook op het HBO.
Dat is een meer dan logische reactie va al diegene die wel moeite hebben moeten doen voor het diploma.quote:Indien de waarde teniet gedaan wordt, zie ik graag mijn teveel(?) betaalde MBO schoolgeld terug. Het zijn opzich geen slechte plannen om de mensen makkelijker aan het werk te laten komen, maar het is wel een beetje oneerlijk...
Toen ik weer naar school ging had dit echter geen voordeel. Ik kon gewoon weer onderaan beginnen. Mijn baas heeft dit inderdaad meegenomen in de sollicitatie, mar school niet.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:07 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dan is het dus een non-issue want jij kan 5 jaar werkervaring op je CV zetten en die startende MBO'er niet.
Solliciteer jij op school dan?quote:Op woensdag 28 november 2007 11:07 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Toen ik weer naar school ging had dit echter geen voordeel. Ik kon gewoon weer onderaan beginnen. Mijn baas heeft dit inderdaad meegenomen in de sollicitatie, mar school niet.
Begrijpend lezen is ook een vak, maar goed..quote:Op woensdag 28 november 2007 11:15 schreef sanger het volgende:
[..]
Solliciteer jij op school dan?
Diegene die hem nu krijgen worden bevoordeelt. Immers kunnen zij een diploma overleggen EN hebben jarenlange werkervaring omdat zij hun tijd niet op school doorbrachten.
Het was dan ook niet helemaal serieus bedoeld....quote:Op woensdag 28 november 2007 11:42 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook een vak, maar goed..
Je hebt over een eerlijke kans, en daar ben ik helemaal voor. Een eerlijke kans is als die mensen zelf investeren in het volgen van een opleiding. Een soort van studielening zou ik dus zeker toejuichen. In de voorstellen van nu is het geen eerlijke kans, maar een vbevoorrechte kans. Op een CV komt nu niet alleen jaren werkervaring maar ook een diploma. Bij iemand die diezelfde jaren aan het studeren geweest is komt er geen werkervaring bij..... Hoezo eerlijk?quote:De lat is de laatste jaren hoger gelegd. Waar die mensen niets aan kunnen doen. Je moet tegenwoordig voor de meest domme, belachelijke baan al MBO hebben. Nu wordt er vooral op dit forum altijd gezeken dat iedereen moet werken en je handje ophouden not done is. Nu die mensen geholpen worden en een steuntje in de rug krijgen (waar gezien de regering weer allemaal haken en ogen aan zitten) voelen diezelfde mensen zich weer benadeeld en gaan ze daar weer over zeiken. Die mensen hebben gewoon geen eerlijke kans en die kans moet hun geboden worden. Hoe denk je dat ik mij voel nu ik op school weer helemaal onderaan moest beginnen terwijl ik al vijf jaar op MBO-niveau werkzaam was. Ik kan ook lopen zeiken dat ze nu ineens dimploma's gaan weggeven terwijl ik nu MBO 3 zit te doen. Doe ik niet want weet hoe belangrijk het is een eerlijke kans te krijgen. Bovendien, de meesten halen hun MBO-diploma met pluisjes uit hun navel te halen dus ja..
Tja, als je zo gaat bekijken moet je wel alles meenemen. Want zo heeft diegene die veel jaren werkervaring heeft ook een hogere leeftijd. Dat werkt weer in het nadeel. Bovendien is het echt niet zo dat je zomaar wat krijgt hier in Nederland. Ik heb door ziekte een hele tijd in de bijstand gezeten en werk nu al twee jaar 32 uur plus één dag school en mijn school wordt betaald. Daartegen werk ik wel 32 uur voor nog geen ¤900. Maar dat zien jullie niet. Ook heb ik 6 weken bij een sociale werkplaats moeten werken anders werd mijn uitkering stop gezet, en dat breekt je en valt niet mee als je altijd hard gewerkt hebt. Ik zat (net zoals iedereen nu moet bij de aanvraag van een bijstand uitkering) met 6 mongolen aan een tafel plastic dingen in elkaar te klikken die in de zaal ernaast weer uit elkaar werden gehaald. Kortom, in de bijstand zitten is geen pretje. Je wordt van alle kanten eerst leeggeplukt en een opleiding betalen is dan geen optie, en een lening krijgen al helemaal niet. Wist je bijvoorbeeld dat als jij over tien jaar in de bijstand komt je eerst je eigen auto moet verkopen en dat geld eerst moet opmaken voordat je ook maar een cent krijgt? Alles wat je opgebouwd hebt moet je eerst afbreken voordat je ook maar wat krijgt. Dit motiveert ook niet. Kijk, ik ben het gedeeltelijk met je eens maar je moet nou niet net doen alsof iemand die zijn MBO krijgt van zijn ouders er meer voor doet dan iemand die hem "zomaar krijgt". Het is gewoon afgunst en zeiken op mensen die hun handje ophouden is veel leuker en makkelijker dan die mensen helpen. Want dan gaan we weer zeiken hoe benadeeld we wel niet worden.quote:Op woensdag 28 november 2007 11:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Het was dan ook niet helemaal serieus bedoeld....
[..]
Je hebt over een eerlijke kans, en daar ben ik helemaal voor. Een eerlijke kans is als die mensen zelf investeren in het volgen van een opleiding. Een soort van studielening zou ik dus zeker toejuichen. In de voorstellen van nu is het geen eerlijke kans, maar een vbevoorrechte kans. Op een CV komt nu niet alleen jaren werkervaring maar ook een diploma. Bij iemand die diezelfde jaren aan het studeren geweest is komt er geen werkervaring bij..... Hoezo eerlijk?
Ze moeten een zetje in de rug krijgen indd, maar om het cadeau te geven gaat mij te ver. Buiten het aspect dat anderen hebben moeten betalen voor de opleiding....
De arbeidsmarkt vervuilen wordt op den duur nog véél duurder. Misschien kan er gedacht worden aan een selectie van een stuk of 5/6 MBO-opleidingen die populair zijn (bijv. 1 in de bouw, 1 in de zorg, 1 in het onderwijs, enz.) en die aanbieden aan deze doelgroep. Lessen kunnen gegeven worden in overheidsgebouwen, door overheidswerknemers. Zo zijn de kosten nog wel enigzins te beperken en kan er specifieke aandacht gegeven worden aan de voor- en nadelen van deze groep.quote:Op woensdag 28 november 2007 10:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is in mijn ogen ook een veel betere oplossing. Alleen is deze oplossing ook vele malen duurder.
Das dus niet zo. Als ik vier jaar naar school ga, en jij 4 jaar gaat werken. Dan heb jij werkervaring en ik niet. We zijn dan even oud.quote:Op woensdag 28 november 2007 11:57 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Tja, als je zo gaat bekijken moet je wel alles meenemen. Want zo heeft diegene die veel jaren werkervaring heeft ook een hogere leeftijd. Dat werkt weer in het nadeel.
Ik ken die situatie waar jij hebt in gezeten ook van dichtbij. Dus ik weet wel waar ik het over heb. Feit blijft dat er genoeg werk is als je echt wilt werken (er is niet voor niets een toestroom van Oost Blokkers).quote:Bovendien is het echt niet zo dat je zomaar wat krijgt hier in Nederland. Ik heb door ziekte een hele tijd in de bijstand gezeten en werk nu al twee jaar 32 uur plus één dag school en mijn school wordt betaald. Daartegen werk ik wel 32 uur voor nog geen ¤900. Maar dat zien jullie niet. Ook heb ik 6 weken bij een sociale werkplaats moeten werken anders werd mijn uitkering stop gezet, en dat breekt je en valt niet mee als je altijd hard gewerkt hebt. Ik zat (net zoals iedereen nu moet bij de aanvraag van een bijstand uitkering) met 6 mongolen aan een tafel plastic dingen in elkaar te klikken die in de zaal ernaast weer uit elkaar werden gehaald. Kortom, in de bijstand zitten is geen pretje. Je wordt van alle kanten eerst leeggeplukt en een opleiding betalen is dan geen optie, en een lening krijgen al helemaal niet. Wist je bijvoorbeeld dat als jij over tien jaar in de bijstand komt je eerst je eigen auto moet verkopen en dat geld eerst moet opmaken voordat je ook maar een cent krijgt? Alles wat je opgebouwd hebt moet je eerst afbreken voordat je ook maar wat krijgt. Dit motiveert ook niet. Kijk, ik ben het gedeeltelijk met je eens maar je moet nou niet net doen alsof iemand die zijn MBO krijgt van zijn ouders er meer voor doet dan iemand die hem "zomaar krijgt". Het is gewoon afgunst en zeiken op mensen die hun handje ophouden is veel leuker en makkelijker dan die mensen helpen. Want dan gaan we weer zeiken hoe benadeeld we wel niet worden.
Als jij vier jaar naar school gaat en ik vier jaar werk, krijg ik heus geen MBO-diploma van de overheid hoor. Ik zal daarnaast ook nog langdurig in de bijstand moeten zitten. En minimumloon te laag of uitkeringen te hoog. Ik leef, door ziekte, nu al vier jaar op minimum-niveau en moet echt alles laten om te kunnen eten. Dat is namelijk maar ¤875,-. Daar moet ik wel mijn zorgverzekering, huur en de hele mikmak van betalen hoor. Dat is elke maand weer te weinig. Ik wil gvd ook weleens wat drinken met vrienden of een leuke broek kopen. De rest wat je zegt is kul dus ga ik maar niet op in..quote:Op woensdag 28 november 2007 12:30 schreef sanger het volgende:
[..]
Das dus niet zo. Als ik vier jaar naar school ga, en jij 4 jaar gaat werken. Dan heb jij werkervaring en ik niet. We zijn dan even oud.
[..]
Ik ken die situatie waar jij hebt in gezeten ook van dichtbij. Dus ik weet wel waar ik het over heb. Feit blijft dat er genoeg werk is als je echt wilt werken (er is niet voor niets een toestroom van Oost Blokkers).
Feit is wel dat degene die wel de moeite heeft genomen om te studeren, en daarbij misschien wel een studieschuld heeft opgebouwd, benadeeld wordt. Dat kun je niet ontkennen. Dat je niet makkelijk een lening krijgt als je in de bijstand zit klopt, vandaar mijn voorstel dat de overheid dan een soort studiefinancieringsvorm aanbiedt aan die mensen.
Anderszijds zijn de uitkeringen te hoog of het minimumloon te laag. Het verschil daartussen werkt niet uitnodigend om te kiezen voor werk ipv uitkering. Ik zeg niet dat dat bij jou zo was (gezien je verhaal integendeel juist) maar bij vele wel.
Wat ook niet vergeten moet worden is dat de bijstand betaald wordt van de belastingen. Iedereen betaald mee. En dan worden de ontvangers van dat geld ook nog eens bevooroordeelt![]()
Dat er iets gedaan moet worden staat wel als een paal boven water, maar dit is imo niet de juiste oplossing.
Maar ondertussen behoud je wel die vier jaar voorsprong....quote:Op woensdag 28 november 2007 13:00 schreef Tarabass het volgende:
Als jij vier jaar naar school gaat en ik vier jaar werk, krijg ik heus geen MBO-diploma van de overheid hoor. Ik zal daarnaast ook nog langdurig in de bijstand moeten zitten. En minimumloon te laag of uitkeringen te hoog. Ik leef, door ziekte, nu al vier jaar op minimum-niveau en moet echt alles laten om te kunnen eten. Dat is namelijk maar ¤875,-. Daar moet ik wel mijn zorgverzekering, huur en de hele mikmak van betalen hoor. Dat is elke maand weer te weinig. Ik wil gvd ook weleens wat drinken met vrienden of een leuke broek kopen. De rest wat je zegt is kul dus ga ik maar niet op in..
En dat examen eventueel voorafgegaan door een verkorte theorieopleiding. Want voor de examens heb je wel degelijk wat theorie nodig die je in de praktijk niet altijd tegenkomt.quote:Op donderdag 29 november 2007 00:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Door deze beperkingen is denk ik de enige juiste oplossing die kan worden geboden deze mensen een mogelijkheid aan te bieden deze examens, die vereist zijn voor het MBO-diploma, te kunnen afleggen. Een erg eenvoudig te implementeren oplossing waarvan ik niet snap dat men daar niet voor kiest.
En dit is nou precies waarom deze mensen, willen jullie ze aan het werken zien, extra gesteund moeten worden. Jullie doen net alsof je straks een maandje thuis zit en even een diploma ophaalt. Zo gaat dat echt niet werken, neem dat van mij aan. En iemand in de bijstand is niet vanzelfsprekend een pauper. Er zijn een miljoen redenen die er voor kunnen zorgen dat ook jij morgen niet meer voor jezelf kan zorgen en dus ook een pauper kan worden, denk daar goed aan. Geluk is niet vanzelfsprekend. Maar ben inderdaad wel benieuwd wat de eisen zijn en tot hoever de ontvanger moet inleveren.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:39 schreef JohnDope het volgende:
vermoeden dat diegene een pauper is, die dat diploma van Sinterklaas heeft gekregen.
Laat ze het dan ook eerlijk doen. En laat ze dan ook HBO en WO cursussen geven, want ik ken een aantal mensen zonder diploma die met hun capaciteit mbv zo'n cursus een HBO of WO diploma kunnen halen.quote:Op donderdag 29 november 2007 13:33 schreef Tarabass het volgende:
[..]
En dit is nou precies waarom deze mensen, willen jullie ze aan het werken zien, extra gesteund moeten worden. Jullie doen net alsof je straks een maandje thuis zit en even een diploma ophaalt. Zo gaat dat echt niet werken, neem dat van mij aan.
Die zijn ook wel capabel genoeg om hun eigen bonen te doppen niet? Bovendien, cursussen worden allang gegeven aan mensen die lang in een uitkeringspositie zitten, maar niet in staat zijn hun oude werk uit te voeren.quote:Op donderdag 29 november 2007 13:41 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Laat ze het dan ook eerlijk doen. En laat ze dan ook HBO en WO cursussen geven, want ik ken een aantal mensen zonder diploma die met hun capaciteit mbv zo'n cursus een HBO of WO diploma kunnen halen.
Wees even reeel, als iemand van die 75000 geschikt is voor HBO of WO dan kan je die persoon toch niet op zadelen met een MBO-niveau. In principe moet er dan een soort toets gegeven worden waarmee het niveau van de desbetreffende persoon bepaald kan worden.quote:Op donderdag 29 november 2007 13:55 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Die zijn ook wel capabel genoeg om hun eigen bonen te doppen niet? Bovendien, cursussen worden allang gegeven aan mensen die lang in een uitkeringspositie zitten, maar niet in staat zijn hun oude werk uit te voeren.
Omdat HBO geen minimum vereiste is om in de samenleving terug te keren. Vroeger was LTS/MAVO een minimum vereiste, maar door de kenniseconomie is dit opgestuwd naar MBO. Mensen zonder dat papiertje hebben dus vrijwel geen kansen. Bovendien is een MBO te halen met twee vingers in je neus, terwijl een HBO toch echt hard werken is.quote:Op donderdag 29 november 2007 13:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wees even reeel, als iemand van die 75000 geschikt is voor HBO of WO dan kan je die persoon toch niet op zadelen met een MBO-niveau. In principe moet er dan een soort toets gegeven worden waarmee het niveau van de desbetreffende persoon bepaald kan worden.
Je moet het geen dan aanbieden wat bij die persoon past. En binnen die beloofde kenniseconomie past een HBO-er of WO-er perfect.
Zolang je niet alles aanbiedt aan die 75.000 wordt er zoals gewoonlijk weer half werk verricht, want dat iemand thuis zit, betekent nog niet dat diegene geen WO of HBO aan kan.quote:Op donderdag 29 november 2007 14:46 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Omdat HBO geen minimum vereiste is om in de samenleving terug te keren. Vroeger was LTS/MAVO een minimum vereiste, maar door de kenniseconomie is dit opgestuwd naar MBO.
Dat is voor ieder persoon verschillend. Voor de ander is HBO weer 2 vingers in de neus.quote:Mensen zonder dat papiertje hebben dus vrijwel geen kansen. Bovendien is een MBO te halen met twee vingers in je neus, terwijl een HBO toch echt hard werken is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |