abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 december 2007 @ 08:46:30 #1
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54962962
Uitgegeven: 1 december 2007 08:29
Laatst gewijzigd: 1 december 2007 08:40

AMSTERDAM - Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) overweegt het collegeld voor masteropleidingen te verhogen, of de studiebeurs voor studenten in de laatste fase van hun universitaire opleiding om te zetten in een lening. Dit zegt de bewindsman zaterdag in de Volkskrant.

Plasterk wil met met het extra geld de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bovendien denkt de minister dat verhoging van het collegegeld studenten helpt bij de keuze of ze überhaupt aan een masteropleiding willen beginnen.

"Nu stroomt tachtig procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt", zo zegt de minister in het dagblad.

Het plan is onderdeel van verschillende acties die de minister onderneemt om geld vrij te maken voor verhoging van de salarissen van leraren en het verbeteren van het onderwijs.

Onlangs maakte hij bekend dat het reguliere collegegeld met 22 euro per jaar zal worden verhoogd.

http://www.nu.nl/news/133(...)dingen_verhogen.html
pi_54963256
"Nu stroomt tachtig procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt", zo zegt de minister in het dagblad.

Nou, volgens mij maak je dat als individu nog zelf wel ff uit. Het is maar net wat je wilt. Ik vraag me af wat hij zelf gedaan heeft.
pi_54963271
En je maar afvragen waarom zo weinig mensen promoveren...Ach ja, het zat er wel aan te komen dat een Bachelor als een volwaardig diploma wordt aangezien, terwijl je toch een studie van een jaar minder achter de rug hebt (ten opzichte van het oude doctoraalsysteem).

En dus leidt de Bolognaverklaring tot een bezuiniging op de studiebeurzen en/of de overheidsbestedingen op het onderwijs (via een hogere retributie). Ik had het wel verwacht eigenlijk.

Maar wat vind jij ervan?
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:10:50 #4
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963386
quote:
Plasterk wil met met het extra geld de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bovendien denkt de minister dat verhoging van het collegegeld studenten helpt bij de keuze of ze überhaupt aan een masteropleiding willen beginnen.

http://www.nu.nl/news/133(...)dingen_verhogen.html

Een bacheloropleiding als je WO doet is NIKS waard. Je hebt dan nog helemaal NIKS geleerd wat van belang is voor een baan... het is enkel een voortraject op je master... Dit voorstel zou net zoiets zijn als iemand die VWO3 gehaald heeft een VBMO-T diploma te geven en te zeggen dat ze maar moeten gaan werken. Wat een kul....

Plasterk is echt echt ontieglijk slecht bezig. Kenniseconomie toch?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54963494
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:10 schreef maniack28 het volgende:

Plasterk is echt echt ontieglijk slecht bezig. Kenniseconomie toch?
Inderdaad belachelijk. Er kunnen natuurlijk wel miljarden worden besteed aan 'prachtwijken'.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:28:08 #6
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963501
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:26 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Inderdaad belachelijk. Er kunnen natuurlijk wel miljarden worden besteed aan 'prachtwijken'.
Of woontorens Waar de helft weer leeg staat omdat niemand 1000 euro huur per maand wil betalen
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54963540
Nederland moet het in de toekomst toch van de kenniseconomie hebben. Juist daarvoor moeten mensen zo hoog mogelijk opgeleid zijn. Meer onderwijs volgen moet juist gestimuleerd worden!
pi_54963549
Jammer, ik had veel van deze minister verwacht...
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_54963576
Deze minister weet wel waar hij over praat? De arbeidsmarkt opgaan zonder master?

En tyf n keer op met alles uit de vervolgopleiding te halen voor middelbare scholen.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:37:40 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54963581
Wat een IDIOOT! Altijd hetzelfde: roepen dat er meer geld nodig is om de kwaliteit te verbeteren, terwijl de kwaliteit nooit beter wordt, en er hooguit geld naar "commissies" gaat die onderzoeken hoe het beter zou moeten worden...

Ondertussen wordt er in m'n Master uitsluitend slecht Engels gesproken, waarbij de docent met het taalkundig niveau van een 5-jarig Engels kind voor de zaal staat, te hakkelen bij gebrek aan woordenschat, met een zeer slechte uitspraak, en een zeer lage informatie-overdracht... Maar goed, alles om een paar buitenlandse studenten (a 10.000 euro collegegeld!) binnen te slepen... Jaja, meer geld, daarvoor verslechteren ze graag het onderwijs
censuur :O
pi_54963591
Dit valt me ook enorm tegen van hem. Een land als Nederland moet het hebben van kennis, en dat zou juist aangemoedigd moeten worden, niet afgeremd.
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:39:46 #12
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54963609
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:34 schreef poepeneesje het volgende:
Jammer, ik had veel van deze minister verwacht...
Ik verwachte dat hij nog de enige zinnige minister zou zijn in dit kabinet, maar keer op keer bewijst ie het tegendeel met onzinnige CDA plannen.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:43:47 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54963638
En zo hebben we straks allemaal hetzelfde diploma op HBO-niveau, ofwel het nutteloze-management-tussenlaag-niveau.

Sowieso is het oneerlijk. Op die manier krijg je je vierjarige HBO-opleiding wél goedkoop, terwijl je bij een vierjarige WO-opleiding opeens veel meer moet betalen in het laatste jaar.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:46:22 #14
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963658
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:43 schreef Pool het volgende:
En zo hebben we straks allemaal hetzelfde diploma op HBO-niveau, ofwel het nutteloze-management-tussenlaag-niveau.

Sowieso is het oneerlijk. Op die manier krijg je je vierjarige HBO-opleiding wél goedkoop, terwijl je bij een vierjarige WO-opleiding opeens veel meer moet betalen in het laatste jaar.
WO is 5 jaar... (iig in veel gevallen), sommigen zelfs 6... dus er zijn mensen die 2 of 3 jaar meer moeten betalen dan (waaronder ik, ik begin volgend jaar met mijn master)
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:48:36 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54963673
Het is toch je eigen toekomst?
Mag je er zelf ook wel wat in investeren?

Plasterk kan beter opleidingen dichtgooien, of door studenten zelf laten betalen, die opleiden tot WW of totaal zinloos zijn; en dan dat geld besteden aan opleidingen waar je wel wat aan hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:54:10 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54963716
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

WO is 5 jaar... (iig in veel gevallen), sommigen zelfs 6... dus er zijn mensen die 2 of 3 jaar meer moeten betalen dan (waaronder ik, ik begin volgend jaar met mijn master)
De meeste WO-studies zijn 4 jaar; een driejarige bachelor en een eenjarige master. Ik heb zelf een tweejarige master gedaan, dus ik kom inderdaad ook op 5 jaar. Met alleen een WO-bachelor rechten kun je trouwens nog vrijwel niks. Je mag geen advocaat, rechter of officier worden en ook als bedrijfsjurist ben je nauwelijks interessant.

Misschien dat Plasterk alleen naar zijn eigen vakgebiedje kijkt, wanneer hij stelt dat je als bachelor kans maakt op de arbeidsmarkt, maar dat geldt echt niet voor WO-bachelors als geneeskunde, rechten en andere studies waarbij het echt draait om de afronding van de gehele opleiding.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:03:49 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54963816
Waar is die man in godsnaam mee bezig Ik had hoge verwachtingen, maar het is flater op flater...

Als er minder aanmeldingen komen bij een hoger lerarensalaris gaan uni's er alleen op achteruit.

Uberhaupt word je tegenwoordig al gemotiveerd om je uit te schrijven omdat schoolse werkgroepjes uberhaupt niet te combineren zijn met een baan/bedrijf.

Wat voor sinister plan heeft die man? Wie is hier bij gebaat? Ik zie het echt niet in.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54963886
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 08:46 schreef SuikerVuist het volgende:

Minder mensen gaan een master doen, dus de huidige lichting heeft er wel baat bij .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_54963933
Met alleen een Bachelor de arbeidsmarkt op .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_54964003
Nou wanneer gaan wij studenten de straat op?
Gezellig samen met de scholieren demonstreren.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:20:15 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54964006
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt, en toegespitst op de uitblinkende student, vind ik het niet zo'n heel slecht idee. Er lopen nu toch teveel mediocre diploma-jagertjes rond op de universiteit. Waarom zou je daar heel veel in willen investeren?

Maar:
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt

Vooralsnog is dit beleid vooral bedoeld om het ene potje met het andere te vullen. Ik kan er geen visie in ontdekken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54964071
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef -Beer- het volgende:
Nou wanneer gaan wij studenten de straat op?
Gezellig samen met de scholieren demonstreren.
Ik wilde het net voorstellen
know'm sayin?
word? word.
pi_54964099
quote:
Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor. Bovendien is het misschien zo dat HBO-juridisch/economisch een 'nutteloze-management-tussenlaag-niveau' is maar dat is bij de technische studies allerminst het geval, het lijkt mij goed om dat onderscheid te maken.
quote:
Leuke praatjes, maar het zal wel neer komen op een paar honderd euro per jaar. Daar laat je geen master voor schieten, dus waarschijnlijk is dit gewoon een ordinaire financieringsmaatregel. De kwaliteit zal slechts een dekmantel zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bolkesteijn op 01-12-2007 11:37:13 ]
pi_54964158
Op naar de kenniseconomie

Nederland is een ontwikkelingsland aan het worden. Maar dat krijg je nu Nederland een West-Europees belastingparadijs is geworden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964165
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor. Bovendien is het misschien zo dat HBO-juridisch/economisch een 'nutteloze-management-tussenlaag-niveau' is maar dat is bij de technische studies allerminst het geval, het lijkt mij goed om dat onderscheid te maken.
Ach MBO, HBO of WO allemaal hetzelfde, alleen het prijs is anders .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_54964196
Het valt mij altijd weer op hoe goed veel politici er in zijn om belangen van Nederland en Nederlanders niet te vertegenwoordigen.
pi_54964207
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef Ringo het volgende:
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt, en toegespitst op de uitblinkende student, vind ik het niet zo'n heel slecht idee. Er lopen nu toch teveel mediocre diploma-jagertjes rond op de universiteit. Waarom zou je daar heel veel in willen investeren?

Maar:

Vooralsnog is dit beleid vooral bedoeld om het ene potje met het andere te vullen. Ik kan er geen visie in ontdekken.
Hier ben ik het mee eens. Ik denk echter dat selectie aan de poort daar een beter instrument voor is.
pi_54964211
Quote van Plasterk:
quote:
‘Het tempo als minister is veel hoger. In de wetenschap ben je vijf jaar met één molecuul bezig. Echt, dat is niet om te lachen. Vervolgens ga je naar een congres met de twintig andere mensen op deze wereld die hetzelfde molecuul ook al vijf jaar bestuderen en dan zeg je: ik heb de indruk dat het misschien zo zit. Als minister heb ik een agenda met elk half uur een nieuw onderwerp. Er is nog een verschil: wetenschap is een rationeel proces. In de politiek doe je veel op je gevoel. Dat is een spannend avontuur.’
Onderbuikpolitiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964276
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:36 schreef Heldopsokken het volgende:
Hier ben ik het mee eens. Ik denk echter dat selectie aan de poort daar een beter instrument voor is.
Ik denk het niet. Selectie aan de poort is slecht omdat cijfers behaald in een vooropleiding geen goed beeld geven van je prestaties in een vervolgopleiding. Ik ken genoeg gevallen van mensen met een ietwat slecht VWO-diploma en zij scoren nu erg goed in hun studie aan de universiteit. Bovendien vind ik het niet terecht dat je met een VWO-diploma, HBO-diploma of WO Bachelor-diploma nog eens aan allerlei extra eisen moet voldoen om een studie te mogen aanvangen, dat haalt de waarde van deze diploma's naar beneden.
pi_54964327
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:38 schreef alors het volgende:
Dit valt me ook enorm tegen van hem. Een land als Nederland moet het hebben van kennis, en dat zou juist aangemoedigd moeten worden, niet afgeremd.
De overheid doet er echt helemaal niks aan om Nederland om te vormen tot een op kennisgerichte economie. Je kunt dit op alle fronten waarnemen waarop de overheid beslissingen neemt, consequent kiest men voor oplossingen die het ontstaan van een kennisgerichte economie niet versnellen of zelfs afremmen. We kunnen dus denk ik ook wel stellen dat er gewoon niet de ambitie bestaat om een kennisgerichte economie te worden. Een triest beeld, dat wel.
pi_54964338
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Selectie aan de poort is slecht omdat cijfers behaald in een vooropleiding geen goed beeld geven van je prestaties in een vervolgopleiding. Ik ken genoeg gevallen van mensen met een ietwat slecht VWO-diploma en zij scoren nu erg goed in hun studie aan de universiteit. Bovendien vind ik het niet terecht dat je met een VWO-diploma, HBO-diploma of WO Bachelor-diploma nog eens aan allerlei extra eisen moet voldoen om een studie te mogen aanvangen, dat haalt de waarde van deze diploma's naar beneden.
Waarom niet? Ik vind dat een veel eerlijkere selectiemethode dan simpelweg het collegeld verhogen omdat bij dat laatste alleen de verdrukten er last van hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:47:50 #32
66825 Reya
Fier Wallon
pi_54964352
Opzich is de beredenering van Plasterk nog niet zo slecht als hier opgetekend wordt; het lijkt inderdaad de presentatie van een verkapte bezuinigingsmaatregel, maar de realiteit is ook dat sommige masters nu zodanig zijn ingericht dat ze enkel gericht zijn op het zo snel mogelijk doorlopen ervan, zodat mastertitel kan worden behaald en men de arbeidsmarkt op kan, terwijl ze qua niveau amper meer brengen dan WO-bachelors. In de VS is het vrij normaal om na je bachelor eerst te gaan werken om te sparen voor je master, en wat mij betreft is dat systeem nog niet zo slecht niet; wanneer studenten zelf moeten opdraaien voor hun master, worden ze wellicht ook kritischer tov de aangeboden kwaliteit, ook omdat met een waardeloze master je kansen op de arbeidsmarkt wellicht niet zullen verbeteren.

Echter, het is ernstig de vraag of het middel wel als zodanig toepasbaar is; de realiteit van de arbeidsmarkt is weerbarstig, en als er al verschuivingen optreden, zal dat jaren kosten. Het zou uiteindelijk wel eens zo kunnen zijn dat aan de huidige situatie niets verandert, en wellicht nog eens versterkt wordt; je krijgt nog meer incentives om sneller je master af te ronden, en nog minder studenten zullen dan de moeite (en kosten) willen opbrengen om tweejarige masters - die wel de gewenste verdieping bieden - te volgen. De beredenering is dus niet zo slecht, maar er zijn vernuftiger middelen nodig om verandering in de huidige situatie te brengen.
pi_54964354
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Ik weet echter ook dat het niveau van de masteropleidingen op dit moment flink daalt door de "zesjesstudenten" die hierin instromen. De zinsconstructies van enkele studenten zijn bedroevend. Selectie aan de poort van VWO naar WO lijkt me ook geen goed plan. Er zijn genoeg studenten die niks uitvoeren op het VWO en op het WO wel hun best gaan doen.

Misschien moet de waarde van de bachelordiploma's ook wel naar beneden, wanneer blijkt dat ze minder waard zijn. Er is wat mij betreft niks mis met een onderscheid tussen topmasters met selectie aan de poort en gewone masters. Dit is op het moment al een beetje het geval. Hiervoor hoef je alleen maar naar de onderzoeksmasters te kijken. Deze zijn duidelijk van een hoger niveau. Er is echter ook behoefte aan topmasters, die niet alleen op onderzoek gericht zijn.
pi_54964396
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De overheid doet er echt helemaal niks aan om Nederland om te vormen tot een op kennisgerichte economie. Je kunt dit op alle fronten waarnemen waarop de overheid beslissingen neemt, consequent kiest men voor oplossingen die het ontstaan van een kennisgerichte economie niet versnellen of zelfs afremmen. We kunnen dus denk ik ook wel stellen dat er gewoon niet de ambitie bestaat om een kennisgerichte economie te worden. Een triest beeld, dat wel.
Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre de kenniseconomie een doel of een middel is. We hebben in Lissabon afgesproken dat we een kenniseconomie worden. Er zijn echter geen mensen die mij er van hebben overtuigd dat dit daadwerkelijk beter voor het land is. Misschien liggen onze comparatieve voordelen wel op hele andere gebieden, zoals op transport en handel.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:53:33 #35
66825 Reya
Fier Wallon
pi_54964428
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Heldopsokken het volgende:
Misschien moet de waarde van de bachelordiploma's ook wel naar beneden, wanneer blijkt dat ze minder waard zijn. Er is wat mij betreft niks mis met een onderscheid tussen topmasters met selectie aan de poort en gewone masters. Dit is op het moment al een beetje het geval. Hiervoor hoef je alleen maar naar de onderzoeksmasters te kijken. Deze zijn duidelijk van een hoger niveau. Er is echter ook behoefte aan topmasters, die niet alleen op onderzoek gericht zijn.
Juist; tijd voor (meer) toepassingsgerichte topmasters, en die mogen best wat meer kosten - en wat hogere eisen stellen.
pi_54964492
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom niet? Ik vind dat een veel eerlijkere selectiemethode dan simpelweg het collegeld verhogen omdat bij dat laatste alleen de verdrukten er last van hebben.
Van jou had ik ook niet anders verwacht sinds je die linkse karikatuur van jezelf hoog aan het houden bent.
pi_54964498
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:03 schreef soylent het volgende:
Waar is die man in godsnaam mee bezig Ik had hoge verwachtingen, maar het is flater op flater...

Als er minder aanmeldingen komen bij een hoger lerarensalaris gaan uni's er alleen op achteruit.

Uberhaupt word je tegenwoordig al gemotiveerd om je uit te schrijven omdat schoolse werkgroepjes uberhaupt niet te combineren zijn met een baan/bedrijf.

Wat voor sinister plan heeft die man? Wie is hier bij gebaat? Ik zie het echt niet in.
Plasterk. Het erge is nog dat mijn docenten hem een enorm puike kerel vinden omdat hij ook (micro?)bioloog is ofzo
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_54964642
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

"De verdrukten"... In NL!!!!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:13:06 #39
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54964684
- Alsof je alleen maar studeert om de arbeidsmarkt op te kunnen.

- Plasterk moet zich eens sterk gaan maken voor méér geld naar het onderwijs, ipv het binnen het eigen budget te zoeken. Het percentage van de overheidsbegroting dat naar onderwijs gaat in NL is nog steeds ver achter bij het Europees gemiddelde.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_54964703
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:47 schreef Reya het volgende:
Opzich is de beredenering van Plasterk nog niet zo slecht als hier opgetekend wordt; het lijkt inderdaad de presentatie van een verkapte bezuinigingsmaatregel, maar de realiteit is ook dat sommige masters nu zodanig zijn ingericht dat ze enkel gericht zijn op het zo snel mogelijk doorlopen ervan, zodat mastertitel kan worden behaald en men de arbeidsmarkt op kan, terwijl ze qua niveau amper meer brengen dan WO-bachelors.
Volgens mij is het probleem dat men in wezen de universitaire studie in een bachelor en master stuk gehakt hebben en dat is het dan.

Waar wellicht behoefte aan was geweest is een laag bovenop de gewone studie.

Het grote probleem zit m.i. dus gewoon in die omschakeling naar bachelor/master. Heeft m.i. geen donder toegevoegd.
pi_54964720
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:13 schreef ErikT het volgende:
Plasterk moet zich eens sterk gaan maken voor méér geld naar het onderwijs, ipv het binnen het eigen budget te zoeken.
Op zich is er niets mis met een bijdrage vragen van de studenten. Dan maar lenen. Het is een investering in je toekomst.
pi_54964740
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Van jou had ik ook niet anders verwacht sinds je die linkse karikatuur van jezelf hoog aan het houden bent.
Goh, tegenwoordig is het al links als je iedereen een goed leven gunt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:17:10 #43
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54964745
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Op zich is er niets mis met een bijdrage vragen van de studenten. Dan maar lenen. Het is een investering in je toekomst.
Is niks mis mee, mits je het invoert voor de nieuwe studenten. Dus als die regel er komt geld die voor bachelorstudenten die volgend jaar bijv. beginnen. Niet voor masterstudenten of 3e jaars bachelorstudenten die hun toekomst geplanned hebben op basis van de oude regels.

Of ben je het daar niet mee eens?
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:17:15 #44
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54964748
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is allemaal leuk en aardig, maar er wordt nooit gekeken naar het feit dat je 5 jaar later begint met geld verdienen.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:18:29 #45
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_54964771
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:14 schreef DS4 het volgende:
Het grote probleem zit m.i. dus gewoon in die omschakeling naar bachelor/master. Heeft m.i. geen donder toegevoegd.
Het heeft tot zoverre iets toegevoegd dat je een studie nu politiek als 2 losse delen kan zien. Waarmee je dan vanalles kan.
pi_54964989
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:17 schreef maniack28 het volgende:

Of ben je het daar niet mee eens?
Op zich vind ik dat een overheid niet zo maar een systeem moet omgooien. Dus trapsgewijs invoeren zou ik wel prima vinden. De bulk in een keer doorvoeren over een paar jaar is leuk bedacht, maar maatregelen neem je niet voor over X jaren.
pi_54965008
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:17 schreef ErikT het volgende:

Dat is allemaal leuk en aardig, maar er wordt nooit gekeken naar het feit dat je 5 jaar later begint met geld verdienen.
A. dat haal je makkelijk in als je wil

B. als je minverdienende blijft hoef je niet eens terug te betalen. Het is lenen met bizar goede condities.
pi_54965048
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:18 schreef ErikT het volgende:

Het heeft tot zoverre iets toegevoegd dat je een studie nu politiek als 2 losse delen kan zien. Waarmee je dan vanalles kan.
Dat noem ik dus een nadeel (jij waarschijnlijk ook).

Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van dat nieuwe onderwijs idee. Ook onderwijs in de Engelse taal vind ik belachelijk. Juist bij diepgaan is nuance belangrijk. Als zowel docent als leerling de taal niet volledig beheerst (en dat heb je nu eenmaal als het niet je moerstaal is uitz. daargelaten) vallen die nuances weg.

Zeer recent nog de kwalijke gevolgen daarvan hier op het forum gezien.
pi_54965070
Kun je net zo goed alleen MBO doen en dan de arbeidsmarkt op gaan, waarom zou je door leren
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:50:26 #50
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54965252
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:39 schreef Xith het volgende:
Kun je net zo goed alleen MBO doen en dan de arbeidsmarkt op gaan, waarom zou je door leren
En zelfs dat hoeft niet.

Devaluatie van het onderwijs, hoezo dan?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_54965352
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:33 schreef Underdoggy het volgende:
Nederland moet het in de toekomst toch van de kenniseconomie hebben. Juist daarvoor moeten mensen zo hoog mogelijk opgeleid zijn. Meer onderwijs volgen moet juist gestimuleerd worden!
Ik ben meer een voorstander van investeren in de huidige arbeidscapaciteit. Niet in de jeugd. Een geavanceerder product, daar draait het om. R & D op de werkvloer.
pi_54965455
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:17 schreef ErikT het volgende:
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar er is uitgerekend dat diploma in het Hoger Onderwijs je zoveel meer salaris oplevert dat zelfs als je helemaal geen studiefinanciering zou krijgen, en alles zou lenen, je er nog steeds gigantisch veel voordeel van hebt. En da's dan alleen nog maar het financiele voordeel.

Ik ben het ook met Ringo eens dat het absoluut niet nodig is dat die hele horde middelmatige miepjes, die enkel een VWO-diploma hebben kunnen halen omdat dat tegenwoordig niets meer voorstelt, of die zelfs geen VWO-diploma konden halen en via een HBO-propedeuse binnenkomen, na drie jaar hooguit middelmatige resultaten behalen in de bachelorfase, allemaal ook nog doorstromen naar een master. Niet nodig? Sterker nog: gewoon niet wenselijk. Het zou de serieuze, getalenteerde studenten ten goede komen als ze in elk geval in de masterfase van die groep mede'studenten' zijn verlost.

Selectie aan de poort kun je alleen toepassen als je alleen naar de cijfers van het Centraal Eindexamen kijkt. En, voor mijn part, naar motivatie, talent, intelligentie, creativiteit, whatever. In elk geval niet naar de cijfers op het diploma, want in de schoolexamencijfers zijn er per school gigantische verschillen, en hoe slechter de school, hoe hoger over het algemeen de SE-cijfers.

En tja, het schijnt al een welhaast onmogelijke klus te zijn geweest voor Plasterk om het geld binnen te halen dat ie nu heeft binnengehaald. Dat ie niet nog veel meer te besteden heeft lijkt mij niet iets dat je nou speciaal Plasterk in de eerste plaats zou moeten verwijten.
pi_54965515
Net na de kabinetsformatie vond ik Plasterk nog een van de weinige normale mensen in dit kabinet, maar nu is het de grootste lamlul die er rond loopt
pi_54965545
Als Plasterk graag een miljard extra wil, dan gaat hij maar hoge boetes sturen naar de stakende scholieren en bezuinigen op de stakende leraren. Extra geld, plus goed voor het onderwijs
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:38:39 #55
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_54966220
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 08:46 schreef SuikerVuist het volgende:
en zo blijkt dat de BaMa natuurlijk gewoon "internationaal is fantastisch"- gelul was en een dekmantel voor het inkorten van de opleidingen met nog eens 25%...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_54966359
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:01 schreef thaleia het volgende:
Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar er is uitgerekend dat diploma in het Hoger Onderwijs je zoveel meer salaris oplevert dat zelfs als je helemaal geen studiefinanciering zou krijgen, en alles zou lenen, je er nog steeds gigantisch veel voordeel van hebt. En da's dan alleen nog maar het financiele voordeel.
Volgens die redenatie zou ik Plasterk best kunnen volgen maar doe het dan over de hele linie. Maak studiefinanciering maar een lening, je investeert in jezelf dus kun je dat ook best terugbetalen.

Plasterk lijkt het echter alleen maar te doen om wat gaten in z'n begroting te vullen en in plaats van Nederland voorop te laten lopen qua kennis ziet hij net zo lief dat Nederlandse afgestudeerden net voldoende gekwalificeerd zijn voor de arbeidsmarkt
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_54966856
quote:

idd nu kun je wel de markt op met je bachelor maar wat als het economisch minder wordt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_54966958
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

hoho we hebben wel het inovatieplatform wat miljoenen kost maar niets oplevert

Maar je ziet het idd terug in alles
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 1 december 2007 @ 14:23:52 #59
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54967095
Ja, die SenterNovem subsidieregelingen ook, hoeveel is daarvoor beschikbaar sinds Zalm, een half miljard per jaar? Lekker van geprofiteerd met m'n bedrijf, maar het blijft natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Als werkgever zou ik meer hebben aan goed geschoold (HBO en uni) technisch personeel dat praktisch niet te vinden is. Waarom ze het aantal afgestudeerden nog verder proberen te drukken is de grote vraag.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 1 december 2007 @ 14:24:57 #60
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_54967131
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef Ringo het volgende:
Maar:

Zoals álle beleid van het huidige kabinet:

Intellectuele leegte van de sociaal-democraten: materialisme
pi_54968347
Het komt allemaal ten goede van de Nederlandse kenniseconomie!

Of niet.
pi_54968630
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:28 schreef OldJeller het volgende:
Het komt allemaal ten goede van de Nederlandse kenniseconomie!
Is die er dan?
  zaterdag 1 december 2007 @ 15:44:15 #63
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54968673
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Is die er dan?
De overheid maakt ons graag wijs dat we een kenniseconomie hebben. Net als dat ze ons graag wijsmaken dat we in een rijk land wonen...
censuur :O
pi_54968681
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:23 schreef soylent het volgende:
Ja, die SenterNovem subsidieregelingen ook, hoeveel is daarvoor beschikbaar sinds Zalm, een half miljard per jaar? Lekker van geprofiteerd met m'n bedrijf, maar het blijft natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Als werkgever zou ik meer hebben aan goed geschoold (HBO en uni) technisch personeel dat praktisch niet te vinden is. Waarom ze het aantal afgestudeerden nog verder proberen te drukken is de grote vraag.
De subidie verdampt op die manier weer geheel doordat er hogere lonen worden betaald aan de werknemers omdat deze schaars zijn. Het is net als met het introduceren van exoten in inheemse biotopen, hoe goed je er ook over nadenkt het draait er altijd op uit dat het ene gat met het andere gat wordt gevuld (in Australie kan men er je alles over vertellen). Het vervelende is dat een hoop mensen nog steeds geloof hebben in deze zeer primitieve vormen van stimulering.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 01-12-2007 15:55:28 ]
pi_54968772
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:44 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid maakt ons graag wijs dat we een kenniseconomie hebben. Net als dat ze ons graag wijsmaken dat we in een rijk land wonen...
En het vervelende is dat ik die houding in nog geen 100 jaar zie veranderen, we blijven dus ons hele leven opgescheept met een falende overheid. Vluchten kan nog maar naar een paar plekken op aarde.
pi_54969139
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:56 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik ben meer een voorstander van investeren in de huidige arbeidscapaciteit. Niet in de jeugd. Een geavanceerder product, daar draait het om. R & D op de werkvloer.
Zonder goede universitair onderwijs vindt je simpelweg niet de mensen om de R&D plekken te vullen met top talent. Masters duurder maken heeft als direct resultaat minder studenten. Niet meer kansarme, maar ook minder kansrijke, omdat geld de enige belemmering wordt.

Investeren in de jeugd kan uit als land. Krijg je zoveel meer voor terug. Van het huidige beleid zien we het resultaat over 30 jaar (1 generatie). Dat is de moeilijke verantwoordelijkheid die de overheid heeft. Onderwijs is lange termijn denken.
  zaterdag 1 december 2007 @ 16:20:20 #67
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54969394
Hé, maar, die kenniseconomie komt natuurlijk niet van de grond door zoveel mogelijk mensen een master te laten halen op kosten van de staat.

Als je masteropleidingen een stuk duurder maakt, en daar een goed leningenstelsel tegenover zet, en met het binnengekomen geld investeert in de kwaliteit van het onderwijs (dat heet: zware, intensieve studie- en onderzoekstrajecten onder hoogstaande begeleiding), kijk, dán heb je een punt.

Een gezonde kenniseconomie is een kwestie van kwaliteitstimulering. Je moet willen investeren in de intellectuele elite. Als je op papier 30% van de schoolgaande populatie WO-geschikt maakt (dus als je gaat voor kwantiteit), zien je cijfers er weliswaar prachtig uit maar op de lange termijn levert het een samenleving heel weinig op.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54969397
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:08 schreef Underdoggy het volgende:
Zonder goede universitair onderwijs vindt je simpelweg niet de mensen om de R&D plekken te vullen met top talent. Masters duurder maken heeft als direct resultaat minder studenten. Niet meer kansarme, maar ook minder kansrijke, omdat geld de enige belemmering wordt.
Het is denk ik te simpel om te zeggen dat je met een stevig niveau op de R&D er bent als kenniseconomie. Kennis staat namelijk niet gelijk aan innovatie. Innovatie is een iteratief proces waarbij constant de cyclus probleemanalyse --> ontwerpproces --> feedback wordt doorlopen. Een goede informatie uitwisseling tussen verschillende takken in het bedrijfsleven is dus net zo belangrijk. Verder is de samenwerking tussen kennisontwikkelaars (universiteiten en R&D afdelingen) en kennisgebruikers (in het ontwerpproces) ook erg belangrijk. Hoe optimaler deze uitwisselingen van informatie verlopen hoe meer je kunt spreken van een kenniseconomie.
  zaterdag 1 december 2007 @ 16:35:18 #69
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54969689
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 09:52 schreef RubberenRobbie het volgende:

Maar wat vind jij ervan?
Ik ben geen voorstander. Ook de uitblinkers / de mensen die hun bachelor keurig binnen drie jaren halen en verder willen studeren worden op deze manier financieel genaaid. Plasterk kan er beter voor zorgen dat het aantal studenten dat niet genoeg presteert wordt aangepakt.
pi_54969790
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:35 schreef SuikerVuist het volgende:
Ik ben geen voorstander. Ook de uitblinkers / de mensen die hun bachelor keurig binnen drie jaren halen en verder willen studeren worden op deze manier financieel genaaid. Plasterk kan er beter voor zorgen dat het aantal studenten dat niet genoeg presteert wordt aangepakt.
Nee, Plasterk moet er voor zorgen dat de studenten die op WO niet goed presteren niet eens aan een VWO diploma kunnen komen. Het VWO is veel te simpel geworden waardoor er nu ook aardig wat mensen op het WO zitten die daar niet thuis horen. Dat is een trend die met de komst van de Tweede Fase is ingezet, vanaf toen is het VWO namelijk een brede opleiding geworden die aan diepgang heeft ingeboet. De hele trein van opleidingen (basis middelbaar hoger) moet weer zelfreinigend worden, als dat goed op de rails staat hoeft men op de universiteit niet meer allerlei kunstgrepen te doen om de student aan de studie te krijgen.
pi_54969861
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:20 schreef Ringo het volgende:
Als je masteropleidingen een stuk duurder maakt, en daar een goed leningenstelsel tegenover zet, en met het binnengekomen geld investeert in de kwaliteit van het onderwijs (dat heet: zware, intensieve studie- en onderzoekstrajecten onder hoogstaande begeleiding), kijk, dán heb je een punt.
Dat dus Dan kunnen studenten ook gewoon investeren in zichzelf in plaats van dat de overheid dat moet doen. Nu lijkt Plasterk het doorstuderen haast wel te willen bestraffen Lekker motiverend hoor, en maar klagen over een zesjescultuur Waar je ook naar kijkt; zodra je boven het midden komt dan wordt je keihard gestraft.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_54970476
Belachelijk dus, als er iets is dat dit land juist wel nodig heeft zijn het hoger-opgeleiden, en die kans moet iedereen hebben.
pi_54970577
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:20 schreef Ringo het volgende:
Hé, maar, die kenniseconomie komt natuurlijk niet van de grond door zoveel mogelijk mensen een master te laten halen op kosten van de staat.

Een gezonde kenniseconomie is een kwestie van kwaliteitstimulering. Je moet willen investeren in de intellectuele elite. Als je op papier 30% van de schoolgaande populatie WO-geschikt maakt (dus als je gaat voor kwantiteit), zien je cijfers er weliswaar prachtig uit maar op de lange termijn levert het een samenleving heel weinig op.
Dat is inderdaad niet een heel slecht idee, maar je schrikt teveel mensen af met een leningenstelsel, zeker als ze wel erg veel geld moeten lenen. Nu is het prima, waarom moet elke minister weer zijn stempel duwen door met compleet onnodige en toch verregaande plannen te komen...
pi_54970605
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_54970699
Tja, ik vind opzich niet zoveel mis aan betalen voor je opleiding. Later profiteer je er ook van, dus waarom zou je daar nu niet in willen investeren?

Waar ik het dan wel oneens mee ben is dat het idee weer alleen over masters spreekt, dit is natuulijk compleet krom.
  zaterdag 1 december 2007 @ 17:27:28 #76
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54970797
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, Plasterk moet er voor zorgen dat de studenten die op WO niet goed presteren niet eens aan een VWO diploma kunnen komen. Het VWO is veel te simpel geworden waardoor er nu ook aardig wat mensen op het WO zitten die daar niet thuis horen. Dat is een trend die met de komst van de Tweede Fase is ingezet, vanaf toen is het VWO namelijk een brede opleiding geworden die aan diepgang heeft ingeboet. De hele trein van opleidingen (basis middelbaar hoger) moet weer zelfreinigend worden, als dat goed op de rails staat hoeft men op de universiteit niet meer allerlei kunstgrepen te doen om de student aan de studie te krijgen.
Het ene sluit het andere niet uit. De bovengenoemde trein staat nog niet op de rails, dus Plasterk mag wat mij betreft studenten die niet goed presteren "ontmoedigen" om verder te studeren. Reactief optreden is ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')